• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:34
Geen matches
Ik heb ook de nieuwe rekening met verhoogde MRB gehad, was toch even schrikken, €70 per maand erbij voor een Zeekr X.....

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:51
Geen matches
assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Dat zou ik iets anders verwoorden; een nieuwe BEV is een goede optie om te leasen.
De hoge afschrijving maakt het namelijk extra interessant om een occasion BEV te kopen. Op dit moment zou ik dus ook nooit overwegen een nieuwe te kopen, ofwel een occasion kopen of een nieuwe leasen.

P.s. ik heb zelfs maar €21.745 betaald voor de Enyaq iV80 sportline uit 2022 (wel 155kkm) die ik zaterdag ga ophalen. Ik reken met 15% afschrijving dus €233/maand op de 3 jaar waar ik (minimaal) op richt. Dat blijft echt nog wel een stuk voordeliger dan lease, zeker gezien mijn 16 schadevrije jaren en geen financiering.
233 afschrijving, 50 verzekering, 100 MRB, Setje banden rondom 30 per maand, 2x klein 1x groot onderhoud 30 per maand. 3x 5% rente over gemiddeld 15k, 65 per maand. Zit je al over de 500 per maand.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24
Geen matches
Snap ‘m ook niet. Nieuw vs 2e hands en dan de rest niet meerekenen. Pv lease is geen heilige graal, maar wel 1-1 blijven vergelijken. Overigens ligt het ook aan je gereden kms. Als jij dat ding over de 2 ton zet komende 3 jaar mag je blij zijn als de dealert er nog 10k voor geeft.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54
Geen matches
@BasvanS @STIMPPYYY
Ik noemde heel simpel de post afschrijving, dat ik dit zou gebruiken als TCO vergelijking maken jullie er zelf van.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:05

Smoonshine

Feyenoord!!

Geen matches
Hoewel afschrijving natuurlijk wel degelijk meetelt is het natuurlijk niet iets dat je merkt in de maandelijkse kosten. Je kunt maandelijks de afschrijving opzij zetten, maar als het even een periode niet uitkomt ivm andere prioriteiten dan zet je het even niet opzij. Dat is met PL niet mogelijk, want je maandelijkse bedrag staat vast. Dat is een stukje flexibiliteit dat je mist.

Plus het feit natuurlijk dat je er voor kunt kiezen om je auto wat langer te rijden als je het geld (nog) niet hebt voor een nieuwe wagen.

Onderaan de streep scheelt het elkaar qua maandelijkse kosten niet bijzonder veel als je alles meerekent alleen ruil je met PL een stukje flexibiliteit voor wat zekerheid in.

uhm...

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:51
Geen matches
assje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:34:
@BasvanS @STIMPPYYY
Ik noemde heel simpel de post afschrijving, dat ik dit zou gebruiken als TCO vergelijking maken jullie er zelf van.
Je noemd de post afschrijving en vergelijkt het met lease, dat zeg je letterlijk, excuses als ik je dan verkeerd begreep. Ik denk dat juist door het risico op die afschijving de rest waarde niet vast staan.. Wie wil er in 2029 nog een bijna 8 jaar oude Enyay van 2100 KG waar geen garantie meer op zit? Mss is die 12k restwaarde dan wel erg fors? Mss krijg je maar 8k? Dan is de afschijving inneens EUR 390 per maand?
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.