Klauwhamer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Theatre of Tragedy is wel de OG! En die hebben een paar fijne platen gemaakt. Trouwens, die zangeres kan er live wat van, ook flink na dato. Tristania heel wisselend, ik vond Beyond The Veil wel prima, maar de rest kon mij ook minder bekoren.
Vond het wel opmerkelijk dat veel van die bands op een gegeven moment overschakelden naar cleane mannenzang ipv grunts. Was commerciëel waarschijnlijk toch een betere beslissing

. Was wat mij betreft ook niet erg
Hah die game heb ik een paar keer uitgespeeld

De hele soundtrack vond ik wel prettig maar dat komt omdat ik ook een vieze gottik in mij heb zitten.
Het grappige was, dat eind jaren '90 begin 2000's er een soort subculturen"strijd" was tussen de metal en gothic scène. Metalfans vonden die goth's maar watjes en goths zagen de metalfans als lompe boeren (sic). Behalve dan voor de dames van beide subculturen. Daar was iedereen fan van

Maar aan de andere kant zag je dan weer op muziek gebied veel overeenkomsten. Metalbands die meer naar de elektronische kant gingen (Theatre of Tragedy, Tristania, The Covenant etc.) en populaire bands in de gothic scène die meer gitaargebaseerd waren. (Rammstein, Tanzwut, Diary of Dreams, Project Pitchfork, Nine Inch Nails, Mono Inc. etc.). Nuja, dan had je ook nog de vele industrial/cybergothic/EBM bands die wellicht niet eens zouden misstaan op een, ik noem maar wat, Sensation Black, Defcon of Awakenings. Cyberfluffywoeimeisjes

Ik heb Within Tempation nog in Willemeen te Arnhem live gezien, voor drie man en 'n halve paardenkop. Wel tof. The Gathering is trouwens nog wel bezig met reunietours maar het gemis van Van Giersbergen is evident. Sowieso is de ontwikkeling van The Gathering wel fenomenaal geweest.
The Gathering heb ik leren kennen ten tijde van Mandylion tot en met grofweg if_then_else maar daarna ben ik ze een beetje vergeten. Mandylion was één van "de" albums uit mijn jeugd. Naast Reign in Blood, Demanufacture, State of the World Address, Burn My Eyes, Chaos AD, Dusk and her Embrace, Widows Weeds, Draconian Times, Velvet Darkness..., Bloody Kisses, Antichrist Superstar, Sehnsucht en Nexus Polaris.
Moet zeggen dat ik het solo werk van Anneke van Giersbergen ook best leuk vind. En ik heb ook nog ergens een klein album van Liv Kristine - Deus ex Machina. Maar dat is nauwelijks nog metal te noemen
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!