Weer terug van Hellfest! Was best een bijzondere ervaring. Diverse vette bands gezien, ook de beleving onder de bezoekers was best intens her en der. Een aantal Franse optredens gezien die ik zeker de moeite waard vond. Mass Hysteria bijvoorbeeld. Gojira niet te vergeten was lekker op dreef, maar mocht best een betere spot krijgen. 50 minuten ook wel wat kort. Twisted Sister gaf een heerlijke show weg. Ben nauwelijks bekend met deze band, maar heb me geen seconde verveeld. Uiteraard nog veel meer bands gezien, maar voor nu geen zin om deze allemaal te behandelen.
Qua festival moest ik wel wat wennen. Ze werken met een cashless card wat opzich prima is, maar deze kan je lang niet overal gebruiken. Alleen aan drank en een handvol eettentjes die weinig aanbod hadden. Verder veel te weinig oplaadpunten voor de Cashless card. Mensen hebben 2 uur in de rij gestaan om geld te kunnen uitgeven aan drank.
3 soorten bier van de tap. En 3 formaten bekers. Deze bekers moest je kopen voor een euro, maar kon je niet inwisselen. Ook niet als je ineens trek had in een groot biertje, moest je een nieuwe beker kopen. Eten was het aanbod best heel groot, maar ook erg matig van kwaliteit. Ben gek op oosters voer, maar het was bij alle standjes smakeloos. Ook vond ik dat ze niet goed inspelen op de grote vraag. Als je maar 6 pizzapunten tegelijk kan bakken, duurt het allemaal te lang. Een hotdog van 5 euro met een koude knakworst was zelfs als late night snack niet goed genoeg. Al met al vond ik het eten dik onvoldoende en onhandig dat hier de cashless card niet voor kon gebruiken.
Hellfest is een festival wat behoorlijk internationaal is. Heb echt alle talen wel gehoord. Maar bijna niemand die daar werkt spreekt Engels. Security een keer nodig gehad en haalde verschillende collega's die er niets van begrepen. Wat informatie over de Cashless card kon niet in het Engels. Laat staan dat je wist wat voor groente er in de noodles zat. Denk dat zeker 10% van de bezoekers niet uit Frankrijk komt en liepen allemaal tegen deze dingen aan. De website daarin tegen kan wel in het Engels. Dus ze zijn daar wel mee bezig.
Sanitair vond ik voor de vrouwen redelijk schaars. Er waren wel veel vrouwen aanwezig naar mijn idee. Wat ik een bijzonder goede ervaring vond was het compost toilet. Dit lijkt op een Dixie waar je na je boodschap een kwak zaagsel er achteraan gooit. Dus geen gebruik van water. Totaal geen stank ervaren. Vond het voor festival begrippen uitstekend!
Het eerbetoon aan Lemmy was super goed gegaan! Mooi standbeeld gebouwd dikke vuurwerk show. Beelden van Motorhead vorig jaar op de mainstage en Phil Campbell die speciaal aanwezig was om het te aanschouwen.
Aankleding van het festival is echt prachtig! Daarnaast zeer goed weer gehad. Lekkere temperatuur, zonnig en alleen op de eerste dag een paar kleine buitjes. Al met al een toffe ervaring om is op Hellfest te zijn