Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Smaug is echt geweldig mooi gemaakt!
Ik mag toch aannemen dat die stem hier en daar wat... uh... "enhanced" isMaximusTG schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 01:52:
Heb er al weer zin in! Stem idd mooi van Smaug; goed herkenbaar als Benedict Cumberbatch
Als dat zijn alledaagse stem zou zijn, dan denk ik dat het een aardig goeie uitsmijter zou zijn
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=kDCqn20tvYE&feature=c4-overview&list=UUbK6zWdhtIP2McF3LtBnQpg]
Ook zijn er weer bioscopen die een marathon gaan houden.
Dit keer niet de LOTR EE films eerst (wat achteraf eigenlijk wat te veel was
Zo ook bij de bioscoop waar ik altijd naar toe ga, Royaltheaters in Heerlen. Op dinsdag 10 december vanaf 21.00 uur vertonen ze deel 1 en 2 in 3D HFR.
" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght
Ik kijk er graag naar! Op de extra's van de extended edition staan er ook weer heel veel.
[ Voor 4% gewijzigd door Pierre op 21-11-2013 13:41 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Euhm, dat is toch nr 12? Hier is het origineel: YouTube: The Hobbit: The Desolation of Smaug, Production Diary 12
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Klopt, mijn fout.Jogai schreef op donderdag 21 november 2013 @ 13:52:
[...]
Euhm, dat is toch nr 12? Hier is het origineel: YouTube: The Hobbit: The Desolation of Smaug, Production Diary 12
"Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght
Aardig wat pittige simulaties doen ze in cgi. Ech wow.
Die virtuele wereld om in te filmen is ook briljant. Alleen zou het detail nog wel wat hoger mogen. En het zou nog wel wat toevoegen voor PJ als hij een occulus rift op zou zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door Jogai op 05-12-2013 16:26 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Fleximex op 06-12-2013 11:28 ]
Hell yes!!!
In 3D HFR
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
FCG
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Grappig. Ik vond het juist de eerste keer dat de 3D wel goed uit de verf kwam.jeka schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:46:
Ik ben bij deel 1 naar 3d HFRgeweest maar zit er over te denken om nu naar de 2d versie te gaan. Het kwam allemaal nogal nep over vond ik.
Eerder vond ik het niet meer dan 'een gadget', maar bij the Hobbit vond ik het echt wat toevoegen.
Zin in deel 2 \o/
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Edit:
En wat 3D betreft: bij mij is het (bijna) simpel: is het native 3D, dan kijk ik het in 3D, is het post-proces #D, dan kijk ik het in 2D.. Als het kan. Dat laatste is een probleem, want bioscopen geven vaak die optie niet. Maar bij deze film dus voor mij persoonlijk niet relevant.. Ik vind HFR 3D geweldig.
[ Voor 42% gewijzigd door Sméagol op 08-12-2013 18:00 ]
Make lovecraft not warcraft.
Ik vond het nog steeds niet meer dan een gadget, persoonlijk. Ik stoor me er niet aan, maar ik zou het ook niet missen.Oscar the Grouch schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 19:45:
[...]
Grappig. Ik vond het juist de eerste keer dat de 3D wel goed uit de verf kwam.
Eerder vond ik het niet meer dan 'een gadget', maar bij the Hobbit vond ik het echt wat toevoegen.
Zin in deel 2 \o/
Ik vond het aan 'An Unexpected Journey' grappig dat het beste 3D effect voor het laatst was bewaart. Als er ingezoomd wordt op dat oog van Smaug.
Om een zaal te maken of om te bouwen voor Dolby Atmos moet er flink geïnvesteerd worden. Veel theathers hebben nog niet eens IMAX 3D (+HFR). En IMAX is voor veel mensen al een meesterlijke bioscoop ervaring. Dan denk ik niet dat Dolby Atmos veel meer klanten trekt en ze de kosten er niet zo 1, 2, 3 uithalen. Voor ons jammer, qua business overwegingen begrijpelijk.Sméagol schreef op zondag 08 december 2013 @ 17:57:
Ik vind het nog steeds belachelijk dat Pathé geen Dolby Atmos heeft.. Dit jaar nog een klagen denk ik. JT is ook geen optie voor de 1ste viewing.. Pauzes zijn een doodzonde. Maar goed. Ik heb er wel zin in volgende week!
Maar ik ben zeer tevreden met IMAX 3D HFR.
Make lovecraft not warcraft.
Ik ben voor Gravity speciaal naar een niet-IMAX zaal gegaan. Wat een verademing. Overigens vond ik dat een van de weinige films waarin ik 3d een mooie toevoeging vind
IMAX heeft een groot scherm, dat is gaaf. Maar voor de rest vind ik het maar geldklopperij.
[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 08-12-2013 18:45 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik ben echter wel heel erg benieuwd naar de nieuwe film. Smaug! Waarschijnlijk ga ik zaterdag in Gent, eerst naar Catching fire, ergens eten en daarna naar the hobbit
Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar
Ben benieuwd
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Vaak bu'j te bang!
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
De reviews zijn een stuk positiever dan bij het eerste deel trouwens.
Heel erg veel zin in!
Zag ik trouwens Peter Jackson als acteur helemaal aan het begin van de film? Het eerste personage die je in Bree door het beeld ziet lopen met een pijp oid
Als iemand morgen naar de film gaat, kijk daar eens naar
[ Voor 7% gewijzigd door Bobmeister op 11-12-2013 03:31 ]
Jackson is one of the lead actors in two of his films: in Bad Taste, he plays two characters named Derek and Robert, even engaging them both in a fight. In the mockumentary Forgotten Silver, he plays his own role.
However he appears in every film he directed, mostly in cameos:
- In the puppet movie Meet the Feebles, Jackson appears as an audience member disguised as one of the aliens from Bad Taste.[citation needed]
- In Braindead, he is the mortician's assistant.
- In Heavenly Creatures, he is the tramp who gets kissed by Juliet Hulme.
- In The Frighteners, Jackson is a biker bumped into by Frank Bannister.
- In The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, Jackson plays a drunken, carrot-chomping citizen of Bree when the four hobbits are entering in town.
- In The Lord of the Ring: The Two Towers, he plays a spear-throwing defender of Helm's Deep.
- In his significant cameo in The Lord of the Ring: The Return of the King he is seen as the boatswain of a murderous corsair ship. This character is seen very briefly in the theatrical version. In the extended version he is onscreen for a longer period of time and is accidentally killed by Legolas's "warning shot". A detailed action figure of Jackson was made of this character in the same line as the rest of the Lord of the Rings toys. Jackson actually makes two cameos in Return of the King: during the scene of Shelob's Lair, where Sam's hands (i.e. Jackson's) are seen entering the shot as Shelob is wrapping Frodo in webbing. This was due to Sean Astin's temporary absence, and Jackson wanted to progress the production of the scene as much as possible, even without the actor.[70]
- Jackson appears in his version of King Kong as a biplane gunner attacking Kong in New York, reprising the cameo which original King Kong filmmaker Merian C. Cooper made in the original 1933 film.
- In The Lovely Bones, he appears as a customer in a camera store playing with a camera.
- In The Hobbit: An Unexpected Journey, Jackson plays one of the dwarves escaping from Erebor after Smaug has attacked.[71]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wat betreft het geluid in Pathe Arena geef ik je helemaal gelijk. Wat een herrie daar. Maar vind het IMAX scherm daar niet bijzonder grootJvS schreef op zondag 08 december 2013 @ 18:43:
Ik vind bij Pathe Arena bij IMAX het geluid echt VEEEEEL te hard én het is slecht gemixt (bijna pijnlijk mid/hoog in frontkanalen). Ik houd echt wel van beuken (het mag echt wel echt hard staan). Maar mijn hemel, daar vind ik het gewoon letterlijk pijnlijk en slecht. Wel hard, dat wel. En die extreem grote surround speakers zijn ook totaal niet nodig. Een hele batterij aan kleine surrounds geeft veel beter effect.
[..]
IMAX heeft een groot scherm, dat is gaaf. Maar voor de rest vind ik het maar geldklopperij.
Geheel mee eens, prachtige film! Geen introductie meer en het tempo zit er meteen goed in.Awsom schreef op woensdag 11 december 2013 @ 03:30:
10/10 prachtige, boeiende film
Zag ik trouwens Peter Jackson als acteur helemaal aan het begin van de film? Het eerste personage die je in Bree door het beeld ziet lopen met een pijp oid
Als iemand morgen naar de film gaat, kijk daar eens naar
Die cameo van PJ is een knipoog naar zijn cameo in het eerste deel van LOTR. Precies dezelfde cameo.
Heb die toch al een paar keer gezien (blijft een prachtige film) maar ik heb PJ niet gezien haha, dan nog maar een keer kiekenSargan schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:12:
[...]
Die cameo van PJ is een knipoog naar zijn cameo in het eerste deel van LOTR. Precies dezelfde cameo.
Als de Hobbits in Bree komen komt PJ voorbij etend van een wortel.Pierre61 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:09:
[...]
Heb die toch al een paar keer gezien (blijft een prachtige film) maar ik heb PJ niet gezien haha, dan nog maar een keer kieken
Pierre61 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:09:
[...]
Heb die toch al een paar keer gezien (blijft een prachtige film) maar ik heb PJ niet gezien haha, dan nog maar een keer kieken

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Heb hem nog eens gezocht: klikerdeklik.

Onbegrijpelijk trouwens dat er zo vast gehouden wordt aan 24fps, dat is ergens rond 1920 uit kostenoverwegingen zo besloten . Ze wilden minimale kosten (filmrollen waren duur) en kozen een snelheid die nog net comfortabel/acceptabel was om naar te kijken. Nu lopen er allerlei clowns rond die beweren dat het uit asthetisch oogpunt 24fps moet blijven. Om maar even een scheve vergelijking te maken; als we altijd zo dachten zouden we nog steeds met stafkaarten navigeren ipv de digitale middelen (tomtom/gps) waar we tegenwoordig over beschikken. (edit: zwart-wit is allicht een meer passende vergelijking)
Deel 1 viel me vorig jaar wat tegen vanwege het lage tempo en als er dan is actie kwam zag het er op physics gebied allemaal wat ongeloofwaardig uit. Deze keer met wat andere verwachtingen gaan kijken en blijkt dat het toch wel gewoon een goede film is. Ze volgen het tempo van het boek en als je met die verwachting gaat zitten werkt dat ook gewoon.
Wat niet weg neemt dat deel 2 een stuk beter is. 2 uur en 41 minuten op het puntje van m'n stoel gezeten. Benedict Cumberbatch is briljant, smaug is geniaal geportretteerd en het geheel (verhaal, tempo, actie, visual effects) pakt perfect uit.
Overigens zijn IMAX en dobly atmos beide proprietary (concurerende) formaten volgens mij, zullen we (helaas) dus niet snel samen zien.
Ik ben het niet met je eens dat 48 FPS minder of weinig energie kost t.o.v. 24 fps. Ik vind het zeer vermoeiend naar te kijken, zeker bij snellere scenes waarbij de CGI overigens naar kleuter photoshop implementatie lijkt toe te gaan. Ik refereer hier onder andere naar de hazen slee scene met radagast op de grote grasvelden bij rivendel in de buurt. Toen ik ernaar keek dacht ik serieus dat ze een grapje maakten zo beroerd zag het eruit. Daarnaast leek het de hele film alsof alles x 1.5 versneld was. Mijn hersens konden niet wennen aan de hogere framerate. Voordelen van HFR zijn duidelijk de scherpte. De niet normale praat scenes zijn werkelijk geweldig scherp en een lust voor het oog. Echter vond ik toch dat de nadelen duidelijk de overhand hadden t.o.v. de weinige voordelen zoals scherpte.AllesIsVoorbij schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:47:
Ik ben gisteren naar de marathon in Eindhoven geweest en het geluid staat daar wel goed afgesteld in mijn beleving. 3D hfr vind ik echt een verademing om naar te kijken, het is zoveel minder vermoeiend aan je ogen/hersens. Zeker met 3D heb ik na een 2 uur durende film in 24fps echt geen behoefte aan nog een tweede film, maar met hfr kost het m'n hersenen geen energie om te kijken (zal wel te maken hebben met het vele invullen dat je hersenen moeten doen met een lage framerate).
Onbegrijpelijk trouwens dat er zo vast gehouden wordt aan 24fps, dat is ergens rond 1920 uit kostenoverwegingen zo besloten . Ze wilden minimale kosten (filmrollen waren duur) en kozen een snelheid die nog net comfortabel/acceptabel was om naar te kijken. Nu lopen er allerlei clowns rond die beweren dat het uit asthetisch oogpunt 24fps moet blijven. Om maar even een scheve vergelijking te maken; als we altijd zo dachten zouden we nog steeds met stafkaarten navigeren ipv de digitale middelen (tomtom/gps) waar we tegenwoordig over beschikken. (edit: zwart-wit is allicht een meer passende vergelijking)
Deel 1 viel me vorig jaar wat tegen vanwege het lage tempo en als er dan is actie kwam zag het er op physics gebied allemaal wat ongeloofwaardig uit. Deze keer met wat andere verwachtingen gaan kijken en blijkt dat het toch wel gewoon een goede film is. Ze volgen het tempo van het boek en als je met die verwachting gaat zitten werkt dat ook gewoon.
Wat niet weg neemt dat deel 2 een stuk beter is. 2 uur en 41 minuten op het puntje van m'n stoel gezeten. Benedict Cumberbatch is briljant, smaug is geniaal geportretteerd en het geheel (verhaal, tempo, actie, visual effects) pakt perfect uit.
Overigens zijn IMAX en dobly atmos beide proprietary (concurerende) formaten volgens mij, zullen we (helaas) dus niet snel samen zien.
Imax gaat toch over beeld en dolby atmos over geluid?
[ Voor 11% gewijzigd door Jogai op 11-12-2013 17:21 ]
Imax is een totaal product, dolby is alleen geluid inderdaad.
@Rabbitto, blijft toch subjectief duidelijk. Ik heb is gekeken of ik wetenschappelijk onderzoek hierover kan vinden en kwam een artikel tegen dat een aardige uitleg geeft.
Blijkbaar heb jij dus last van het feit dat onze hersenen op ongeveer 40hz waarnemen (waardoor 48 fps dus versneld lijkt) en van het uncanny valley effect. Grappig dat de ervaring zo verschillend is voor verschillende mensen. Deze auteur schrijft overigens wel heel stellig dat het echt iets van het brein is en dat het dus voor iedereen zo is dat ze 48 fps als nep ervaren. Dat doet wel wat af van de geloofwaardigheid aangezien ik dus al iemand ben die een film in 48fps als beter ervaart zonder enige negatieve effecten.
Edit: nog een artikel
[ Voor 27% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 11-12-2013 22:25 ]
Inderdaad erg interessant dat het zoveel kan verschillen. Het eerste artikel wat je overigens linkt heb ik een half jaartje geleden geloof ik ook gelezen toen ik wat onderzoek deed naar HFR en wat er nou het nut van was. (Dit vanwege het eerste deel van de hobbit die ik meerdere malen heb gezien zowel in hfr als normale 24 fps 3d footage.) Alleen als ik het artikel goed lees begrijp ik eruit dat de auteur niet zozeer bedoeld dat iedereen er last van heeft maar een meerderheid van de bioscoopgangers, en dat filmmakers zoals Cameron en Jackson daar te weinig rekening mee hielden. Dit betekent dus dat er zat mensen zijn zoals jij die gelukkig nergens last van hebben, maar een minderheid vormen waardoor HFR feitelijk dus faalt voor de massa. Ik zou overigens niet weten hoe dit probleem moet worden opgelost. De HFR techniek komt zo weinig voor dat er ook geen sprake kan zijn van gewenning. Zou ik bijvoorbeeld iedere film in HFR zien die nu gaat uitkomen, of De hobbit meerdere keren achter elkaar kijken enige vorm van aanpassing voor mij opleveren waardoor ik misschien niet het uncanny effect tegen ga maar wel de voor mij het versnelde afspeeleffect?AllesIsVoorbij schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:14:
@Jogai
Imax is een totaal product, dolby is alleen geluid inderdaad.
@Rabbitto, blijft toch subjectief duidelijk. Ik heb is gekeken of ik wetenschappelijk onderzoek hierover kan vinden en kwam een artikel tegen dat een aardige uitleg geeft.
Blijkbaar heb jij dus last van het feit dat onze hersenen op ongeveer 40hz waarnemen (waardoor 48 fps dus versneld lijkt) en van het uncanny valley effect. Grappig dat de ervaring zo verschillend is voor verschillende mensen. Deze auteur schrijft overigens wel heel stellig dat het echt iets van het brein is en dat het dus voor iedereen zo is dat ze 48 fps als nep ervaren. Dat doet wel wat af van de geloofwaardigheid aangezien ik dus al iemand ben die een film in 48fps als beter ervaart zonder enige negatieve effecten.
Edit: nog een artikel
Geen idee eigenlijk. Wat ik wel weet is dat er meer speelt dan alleen deze fenomenen. Het verlies van motion blur door de scherpte heeft er ook mee te maken. Je ziet geanimeerde/geimplementeerde objecten beter, scherper en dus ook losser van de natuurlijke achtergrond of voorgrond waar ze in geplaatst zijn. Dit betekent feitelijk dat ik 2 aparte dingen zie in plaats van 1 geheel zoals je dit hebt bij een 24FPS film, (zelfs bij 3D 24 FPS). Hetzelfde merkte ik regelmatig als vrienden bij mij de net opkomende Blu Ray films keken. Ze irriteerden zich aan het feit dat alles zo scherp was, dat zelfs film make up maar ook CGI nep leek. Zij waren tenslotte de lagere DVD5 kwaliteit gewend en vonden juist Blu ray vanwege zijn scherpte een afknapper met computeranimatie. Nu kijken we alleen nog maar blu ray bestanden en ergeren we ons weer aan de lagere kwaliteit van DVD5 (of lager).
Vrijdag ga ik in ieder geval naar The Hobbit, Desolation of Smaug 3D en ben erg benieuwd of deze in HFR is. Er staan namelijk geen specificaties bij (ik ga naar Cinemec Ede). Aangezien ik toch een tweaker ben en voorstander blijf van technologische innovatie juich ik HFR zeker toe. Mocht deze dan ook weer in HFR zijn zal ik mezelf even goed kunnen vermaken
[ Voor 7% gewijzigd door Rabbitto op 11-12-2013 23:34 ]
Koop gewoon een moderne televisie en laat de frame-interpolatietechniek die daarin aanwezig is constant aan staan, zelfs bij het kijken van films. Je zal rap gewend geraken aan de vlotheid en 24fps zal ineens als vermoeiend want flikkerend en stotterend ervaren worden.Rabbitto schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:30:
De HFR techniek komt zo weinig voor dat er ook geen sprake kan zijn van gewenning.
Dat is dus het eerste wat bij mij uit gaat. Die interpolatie technieken zijn meestal (ook bij de high end televisies) verre van perfect en resulteren voor mij juist in een onnatuurlijker beeld. Dan liever wat minder frames per second.DevilsProphet schreef op donderdag 12 december 2013 @ 09:17:
[...]
Koop gewoon een moderne televisie en laat de frame-interpolatietechniek die daarin aanwezig is constant aan staan, zelfs bij het kijken van films. Je zal rap gewend geraken aan de vlotheid en 24fps zal ineens als vermoeiend want flikkerend en stotterend ervaren worden.
Neemt niet weg dat ze inderdaad wel eens kunnen herbeoordelen voor het bronmateriaal voor eeuwig 24 beelden per seconde aan moeten houden of dat dit eens omhoog kan.
Is het overigens niet zo dat 48 frames per seconde een dubbele hoeveelheid aan data op zou leveren? (bij gelijke resolutie/kleuren etc). In dat geval kan het m.i. nog steeds een limiterende factor worden zo lang we nog fysieke media hebben, die blu-ray disks worden volgens mij, zeker bij deze films, nog aardig volgeplempt?
Anyway, gisteren ook geweest, ik vond hem echt super vet. Leuk ook dat Smaug zo veel screentijd kreeg. Ik heb altijd het gevoel dat dat soort CGI te weinig in beeld is bij films, misschien omdat het per scene veel werk is om alles realistisch te maken enzo? Maar dat is bij de Hobbit 2 zeker niet het geval!
Wat mij betreft mag er ook wel een einde komen aan die 24fps en mag dat zeker flink verhoogd worden. Het hoeft niet direct 48fps te zijn maar wel graag een framerate waarbij het beeld gewoon vloeiend is, dat is met 24fps lang niet altijd het geval en dat is gewoon crap.
Daarom vond ik het 1e deel van de hobbit echt zo slecht dat ik hem alleen in de bios gezien heb en niet eens de moeite ga nemen hem nogmaals te kijken of kopen.MrVegeta schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:59:
Ik vind het behoorlijk jammer dat er vrij veel CGI in zit. De Uruk-hai en andere orcs in LOTR zijn veel indrukwekkender dan die CGI geanimeerde dingen. Ook vond ik het weer een achtbaan film, wel jammer. Al zaten hier wel wat meer scenes in waar wat meer in de karakters werd op gegaan. Dat was wel leuk.
Als je in het expotheather zit zie je de film in HFR andere zalen hebben eht geloof ik nog niet.Rabbitto schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:30:
[...]
Vrijdag ga ik in ieder geval naar The Hobbit, Desolation of Smaug 3D en ben erg benieuwd of deze in HFR is. Er staan namelijk geen specificaties bij (ik ga naar Cinemec Ede). Aangezien ik toch een tweaker ben en voorstander blijf van technologische innovatie juich ik HFR zeker toe. Mocht deze dan ook weer in HFR zijn zal ik mezelf even goed kunnen vermaken
Ik heb er gisteren ook gezeten en man man man wat een briljante film! 10/10!
Ik ben erg benieuwd. Zal mijn bevindingen morgen of zaterdag hier posten, zonder spoilers uiteraard.Shifty47 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 15:57:
[...]
Als je in het expotheather zit zie je de film in HFR andere zalen hebben eht geloof ik nog niet.
Ik heb er gisteren ook gezeten en man man man wat een briljante film! 10/10!
Hier ook een leuk artikel: linkjeAllesIsVoorbij schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:14:
"One of the major issues with the new frame-rate projection is how smooth it all looks. That’s because 48 FPS erases much of the blurring that occurs at 24 FPS. To perceive motion on a screen, our brains need a projection rate of at least fourteen frames per second — and the higher the frame rate, the smoother the motion seems. "We see continuously and smoothly, not in frames," notes Allison. "We don't perceive at 24 frames per second. We don't think at 24 frames per second. I've seen silly things on the Internet about how we think at 40 frames per second. But there is no perception limit."
If people are frustrated, it's because this seems a violation of what has been considered normal," he continued. "Look at how people reacted when color was first introduced, or Hi-Definition, or Dolby sound. There were negative reactions to all of those at first, too. But now if you don't have them, you feel deprived.
Think about what some of the reaction [to 48 FPS] has been. The characters look too sharp? You're too aware of the makeup and the wrinkles? Some of the sets look like sets? Of course they do. You've created a format where the viewer sees more of what is actually there. Filmmakers will have to learn to make sets better and makeup better. That probably happened when color was introduced, too.
And what about some viewers’ complaints of headaches or motion sickness while watching The Hobbit? "People do get cinema sickness," Allison said. "People get flight simulator sickness. You can get sick on theme-park rides. And if you already have a headache, you might attribute it to the movie. But I don't think the movie will cause headaches. And if you have photo-induced epilepsy, you should actually be less susceptible watching a higher frame rate film because there is less flicker
So the bottom line on the brave new world of 48 FPS movies? “It's an aesthetic question,” Allison said. “But perceptually, I think it's a win." Of course, the matter of "will we get used to it" and "will we want to get used to it" are two different things altogether."
Het zal naar mijn idee ook gewoon een kwestie van gewenning zijn. Zo heb ik de eerste Hobbit film 2x in HFR gekeken in de bioscoop. Beide keren ook een "versneld" beeld gezien. Aanstaande maandag ga ik gewoon weer naar de HFR versie van de tweede film
Tja het is maar wat je verwacht. Als je een diepgaand verhaal verwacht met complexe personages en plotwendingen enzo dan ben je echt met verkeerde verwachtingen naar die film te gaan, dat had je kunnen weten want het verhaal was er natuurlijk al een poosjeMrVegeta schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:48:
Wat was er zo briljant aan? Er zit vrij weinig karakterontwikkeling in de film, en het verhaal is ook niet bijzonder. Ze komen in een klein vissersdorpje en ehm...
Als je gewoon een vet avontuur (met draken!) wil zien met gave effecten is het inderdaad een briljante film.
Overigens hebben ze met de verwijzingen naar de LOTR trilogie nog wel wat diepgang toegevoegd wat niet in het boek zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 13-12-2013 14:37 ]
Een mooi einde ook en zeer zin in deel 3!
Mjah mjah. Beetje makkelijk om te zeggen. Er is gewoon bijna geen tijd voor verhaal en karakters. Terwijl de films even lang duren als de LOTR films. Ik weet niet of dat door het boek komt (vast wel, want die heb ik niet gelezen), maar als ik LOTR kijk dan vindt ik het wel erg jammer dat de Hobbit zo simpel is geworden.TjaBske schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 14:28:
[...]
Tja het is maar wat je verwacht. Als je een diepgaand verhaal verwacht met complexe personages en plotwendingen enzo dan ben je echt met verkeerde verwachtingen naar die film te gaan, dat had je kunnen weten want het verhaal was er natuurlijk al een poosje.
Als je gewoon een vet avontuur (met draken!) wil zien met gave effecten is het inderdaad een briljante film.
Overigens hebben ze met de verwijzingen naar de LOTR trilogie nog wel wat diepgang toegevoegd wat niet in het boek zit.
spoiler:Zo zie je al wat van de corrumperende effecten van de ring op Bilbo, terwijl het in het boek "The Hobbit" nog niets meer dan een ring was waarvan je onzichtbaar werd.
Het was wel beter dan deel 1 qua verhaal en interessante karakters, dat dan weer wel. Die Elf King uit het bos was wel gaaf.
[ Voor 7% gewijzigd door MrVegeta op 14-12-2013 13:15 ]
Je hebt ook wel gelijk, maar het boek is ook eigenlijk een dun kinderboekje he en dat wordt nu uitgerekt over dezelfde hoeveelheid aan film-lengte als LOTR, waar 3 super dikke volwassen boeken over zijn. Dus dat het verhaal van de Hobbit dan relatief diepgang mist snap ik wel.MrVegeta schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 13:00:
[...]
Mjah mjah. Beetje makkelijk om te zeggen. Er is gewoon bijna geen tijd voor verhaal en karakters. Terwijl de films even lang duren als de LOTR films. Ik weet niet of dat door het boek komt (vast wel, want die heb ik niet gelezen), maar als ik LOTR kijk dan vindt ik het wel erg jammer dat de Hobbit zo simpel is geworden.
Het was wel beter dan deel 1 qua verhaal en interessante karakters, dat dan weer wel. Die Elf King uit het bos was wel gaaf.
Ter illustratie:

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 14-12-2013 14:19 ]
But hey, it's Middle-earth, deze Tolkienfan is vrij snel tevreden
Ik vond het een oké film. 6.5/10. Over het algemeen mooie speciale effecten (met uitzondering van een paar momenten), leuke 'achtbaan film' zoals hierboven wordt omschreven. Maar eerlijk gezegd kan ik meer kritiekpunten verzinnen dan positieve punten.
• Ontzettend lineair verhaal
• 0,0 karakter ontwikkeling
• De omgang tussen de karakters onder elkaar blijft hetzelfde door heel de film
• De lava/vloeibaar goud op het laatst vond ik te matig gerenderd
• Laatste deel van de film was iets te 'absurd' naar mijn idee, niks mislukt alles gaat precies goed
• Wat de rol en avonturen van Gandalf in het hele verhaal zijn, is voor mij nog steeds een raadsel (zal wel aan mij liggen)
• Toch weer iets waar veel sequels aan lijden: teveel special effects en te weinig verhaal t.o.v. de eerste film. Dat zag je bijvoorbeeld ook heel erg bij de matrix 2 en 3 vs de matrix 1
Maargoed, er zijn ook wel positieve punten.
• Het 3d hfr gebeuren vond ik heel natuurlijk kijken. In tegenstelling tot andere meningen, vond ik HFR wel waarde toevoegen aan het realisme, plus het kijkt minder vermoeiend. I.c.m. 3D is HFR imo een must. Voor degenen die het niet zo ervaren is het denk ik gewoon een kwestie van wennen (net als bij de overgang van de 'stomme film' naar film met geluid, zwart-wit naar kleur, SD naar HD).
• De draak vond ik heel vet gemodelleerd.
• Toch wel een mooi einde van de film vond ik.
• De film is geen must-see. Maar afgezien van de minpunten is het gewoon wel een amuserende film en daardoor imo het bioscoopbezoek wel waard.
NOSIG
Verwijderd
De vraag: waarom de "elvish blades" orcrist en glamdring niet blauw gaan gloeien bij aanwezigheid van orcs en gobins, of soms heel vaag waarbij het lijkt als meer weerschijn van de omgeving. Sting gloeit als een toorts. Ook in lotr film opgevallen dat glamdring niet gloeit (moria bijv). Blijf het wel een beetje apart vinden van films die stijf staan van de special fx en dit niet terug te vinden is.
Ik was ook zeer tevreden, en onder de indruk van deze film. De Erebor-scenes zijn echt adembenemend mooi gemaakt, en de hele film is kwalitatief echt een paar stappen verder dan deel 1.kenneth schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:56:
Mooie film, pacing dik in orde ditmaal! Een ge-wel-dig beklemmend einde en kudos voor Lee Pace die een geweldige Elfenkoning neerzetMoest om de een of andere reden aan Thingol denken, zo arrogant en zelfvoldaan
Vooral het feit dat er weinig 'slappe stukken' inzitten maakt het een fijne film, geen enkel dipje.
De scenes met Beorn, de cellen van de 'Negen', de scene waarin Gandalf in z'n eentje naar Dol Goldur gaat... ik ben blij dat ze de film zo gemaakt hebben.
Zo krijg je een volwaardige 'prequel' van LOTR, in plaats van het best kinderachtige Hobbit-verhaal dat het boek in feite is. Ze hebben echt hun best gedaan om de 'doom & gloom' van LOTR al in deze delen te laten doorschijnen.
Hetgeen erbij is verzonnen, is gewoon een behoorlijk geloofwaardige extrapolatie 'terug in de tijd', waardoor je het geheel beter snapt, als niet-Tolkienadept. En m.i. is het ook voor Tolkienliefhebbers een volwaardige trilogie.
Wat dat betreft, ook waar het karakters en diepgang betreft, een dikke 9.
(Imax, Doelenplein, Rotterdam)
Ik kan wel een aantal gigantische plotholes opnoemen, die al in deel 1 werden geïntroduceerd, maar ik ben geen kniesoor.
OK dan, een puntje van kritiek. De figuren die ze er aan de haren bijslepen, zijn niet altijd even geloofwaardig (waar het hun aanwezigheid in het verhaal betreft), en het introduceren van een 'interraciale' spanning... grmbl.
[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 26-12-2013 17:15 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Wat mij betreft zouden er wel wat rustpunten in een film als deze mogen zitten.Ramzzz schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:39:
Vooral het feit dat er weinig 'slappe stukken' inzitten maakt het een fijne film, geen enkel dipje.
Naar mijn mening zit er tevéél actie in deze film; net zoals in bijvoorbeeld Transformers, waarvan gekscherend wordt gezegd "Maybe Michael Bay will someday create a two hour explosion." Dat gevoel had ik ook een beetje bij deze film.
Het gaat maar door en door zonder ergens tussendoor adem te halen.
Ik ben zeer zeker geen purist, en ik vind het op zich geen probleem dat de tijdlijn gewijzigd is om verschillende momenten met The Hobbit te laten samenvallen (White Council, Gandalf's bezoek aan Dol Goldur, Azog / Bolg, etc). Zelfs het feit dat Legolas een rol speelt in de film, Tauriel compleet is verzonnen en de film allesbehalve met het boek(en) overeenkomt (zelfs niet als je de achtergrondverhalen erbij pakt) kan ik ook nog wel mee leven.
Ik heb niet zoveel problemen ermee als een film is gebaseerd op een boek (of boeken c.q. verhalen) in plaats van een 1:1 verfilming, maar als Kili de film overleeft en in bed eindigt met Tauriel, dan gaan ze in mijn ogen wel een beetje té ver.
En
"I could have anything in my pants down there...."
- ".... or not."
was niet grappig. Dat is het soort melige humor dat voor mij een film als deze zou kunnen verpesten omdat het totaal niet op zijn plaats is.
Kort gezegd: ik vond het een redelijke film, net als deel 1, maar The Hobbit komt niet in de buurt van LotR. In mijn ogen is het verhaal te "klein" om in 8.5 uur te verfilmen, zelfs met de uitbreidingen erbij. Ik vraag me dan ook af wat men nu nog gaat uitvreten om de laatste 2:45 vol te krijgen, als men niet flink uitwijdt over Dol Goldur, en de gevechten in Dal en tussen de Five Armies niet heel lang trekt.
[ Voor 29% gewijzigd door Katsunami op 28-12-2013 16:26 ]
Deze film is wel een opeenstapeling van actie en special effects en mist wel soms de momenten van rust en ontwikkeling van LotR. De soundtrack vind ik bijvoorbeeld ook wat minder in vergelijking met die van LotR. Allemaal wat meer duister.
Ik geef tot nu toe de Hobbit films een 8 en de LotR films een 9,5. Gewoon puur omdat de verhaallijn in LotR diepgaander is. Maar het was desalniettemin een genot om naar te kijken, en ik vond dit deel ook wat beter als deel 1.
Kan nu al niet wachten tot december 2014
Hmm ik vond toch wel meer dingen mis met de film...Die Dol Guldur scene vond ik ook erg vet gemaakt, maar het is niet consistent met de LOTR films. Daar gaat Gandalf nog eerst even ertussenuit naar Minas Tirith om daar onderzoek te doen om zijn vermoedens te bevestigen: ja het is de ene ring, het is Sauron. En nu in de Hobbit2 ziet hij gewoon dat het Sauron is die de grote dreiging vormt in het mirkwood.
Maar aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat hij alleen ziet dat het Sauron is, die dan uiteindelijk weer verdreven wordt in het hobbit-verhaal, zonder dat hij de one ring daarmee koppelt. Maar goed, ik vond het wel een beetje te obvious om dat niet zo te zien.
Wat ook raar is: Gandalf verlaat Thorin wanneer ze Mirkwood in moeten om te meeten met Radagast, om vervolgens tegen Radagast te zeggen dat hij er weer vandoor gaat (naar Dol Guldur dan).
En waar ik me enorm aan irriteer is dat er een love-triangle neergezet is met Tauriel. Tis een verzonnen karakter, prima verder dat ze dat doen omdat er te weinig vrouwen in de film zijn (ze hebben genoeg dingen veranderd t.o.v. het boek in LOTR omdat dat filmisch beter werkt, zoals Arwen<>Glorfindel en dat Faramir toch naar de ring verlangt e.d.), maar Tauriel wordt neergezet als een love-triangle tussen Legolas en Kili. Jammer, want ze kickt verder wel ass. Ik dacht ook dat Evangeline Lily van te voren had gezegd dat ze er problemen mee had wanneer ze zo neergezet zou zijn, en dat is idd ook zo gebeurd.
Ik had verder totaal geen enkele sympathie voor Legolas. Ik vond em hier neergezet als een bruute elf die a: meer bezig is met het killen van dingen dan dat hij binding heeft met de natuur, en b: overduidelijk bezig is om Tauriel te claimen. In LOTR is het duidelijk qua karakter een totaal andere elf, veel sympathieker, veel meer één met de natuur, beheerster e.d.
In Laketown vond ik het raar dat er alles op alles gedaan wordt om de dwergen verborgen te houden en in één keer staat Thorin op een plein te oreren dat hij Erebor terug wilt claimen....
Ook raar is dat de dwergen zo enorm uitkijken om Erebor in te gaan met die sleutel; je voelt die emotie ook, en ineens als de zon onder is (wat ze denken dat de last light of Durins day is), geven ze ineens op en lopen direct terug....Komt niet geloofwaardig over.
Wat ook niet geloofwaardig is, is dat Fili en Kili achterblijven terwijl zij ook zo verlangen naar Erebor. Volgens mij hebben ze dat gedaan vanwege Tauriel. Omdat Tauriel er is, gaan we meer geven om Kili, en dat is ook noodzakelijk omdat Kili doodgaat. Omdat er zoveel dwergen zijn, moeten ze een binding met de dwergen maken die sterven, omdat anders hun dood niet echt overkomt.
De draak echter vond ik echt heel goed gedaan. Waarom het Benedict Cumberbatch moet zijn voor zijn stem snap ik niet echt, maar de draak was echt geweldig.
Al met al uiteraard een spectaculaire film die ik niet wilde missen, maar ik vind de 3-delige-hobbit (3x2,5 uur) te lang gerekt voor een boek dat je binnen 4 uur uit hebt. Alhoewel ik denk dat er 3 delen van gemaakt zijn omdat dat opgelegd is door de funders van de film en niet perse door Peter Jackson zelf.
Het heeft het echte LOTR-gevoel iig niet.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik heb zelf de boeken niet gelezen, maar volgens mij proberen ze Legolas in the Hobbit wel neer te zetten als een eikel (nature joke!). Hij heeft een hekel aan dwergen en is een enorm arrogante kwal. in het begin van LoTR is Legolas ook nog lang niet zo aardig als op het eind. Dus in dat op zich klopt het wel aardig toch?Deathchant schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:58:
Ik had verder totaal geen enkele sympathie voor Legolas. Ik vond em hier neergezet als een bruute elf die a: meer bezig is met het killen van dingen dan dat hij binding heeft met de natuur, en b: overduidelijk bezig is om Tauriel te claimen. In LOTR is het duidelijk qua karakter een totaal andere elf, veel sympathieker, veel meer één met de natuur, beheerster e.d.
Valt me trouwens op dat Peter Jackson erg fan is van de BBC. Ian McKellen was ooit een Doctor Who villain (ik dacht in een radiohoorspel), Radagast=The Doctor, Bilbo=John Watson, Smaug=Sherlock Holmes en nu ook nog Stephen Fry.
Dat is nog niet zo'n groot probleem; Legolas was jong in Lord of the Rings, dus in The Hobbit is hij nog ~60 jaar jonger. Dan kun je wel zien dat hij in die tijd aardig wat ontwikkeling heeft doorgemaaktDeathchant schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:58:
Uh... nee. Die ontsnapping in die tonnen gebeurt in het boek ook, al zitten de dwergen er dan wel helemaal in, en wordt er niet ondertussen nog met een groep orks gevochten. Legolas die op het hoofd van twee dwergen balanceert is compleet verzonnen.Amanoo schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 17:07:
Ik vond de ontsnapping in die tonnen wel erg vet. Natuurlijk vol CGI, enorm over the top, en gewoon eigenlijk niet geloofwaardig, maar wel heel grappig en pure rule of cool, waardoor je het alsnog slikt. Ik denk dat Peter Jackson even TV Tropes heeft doorgespit.
(Legolas ziet ook dat een van de dwergen een ork omlegt die achterop komt, overigens. Ik denk dat dit later wordt gebruikt om een soort nieuwe start tussen de dwergen en elfen te maken.)
[ Voor 37% gewijzigd door Katsunami op 28-12-2013 17:25 ]
Ik denk niet dat die 60 jaar zo'n enorme impact hebben op Legolas. Zijn exacte leeftijd is niet bekend (aangezien Tolkien die nooit genoemd heeft), maar Gimli was ten tijde van The Fellowship 139 jaar oud en Legolas noemde hem en Aragorn (88 op dat moment) vaak "Children'' (de exacte leeftijden heb ik van een tolkien wiki overigens, ik ben niet zo'n enorme tolkien nerd dat ik dit allemaal uit mijn hoofd weetKatsunami schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 17:20:
[...]
Dat is nog niet zo'n groot probleem; Legolas was jong in Lord of the Rings, dus in The Hobbit is hij nog ~60 jaar jonger. Dan kun je wel zien dat hij in die tijd aardig wat ontwikkeling heeft doorgemaakt
Een aantal andere inconsistencies: Beorn was totaal niet het karakter wat in het boek te ontdekken valt, hij kwam haast over als 'wijs'; Thranduil wordt neergezet als een enorme dickhead, terwijl hij in het boek veel sympathieker overkomt; Smaug zelf komt echt heel dom over, terwijl hij een van de oudste en wijste karakters in het verhaal zou moeten zijn; Bard was goed neergezet wat betreft zijn karakter, maar in de film wordt hij neergezet alsof hij een bittere strijd tegen de Master voert, terwijl dit in het boek totaal niet terugkomt. Ik vind het best dat PJ een hoop aanpassingen doorvoert in het verhaal om het filmwaardiger te maken, maar karakters op de schop gooien vond ik te veel van het goede.
Verder vond ik het deel tot de pauze (eerste 1,5 uur tot ongeveer de aankomst in Esgaroth) eigenlijk gewoon zooi. Goede actie, maar niet bepaald wat ik had verwacht. Wat mij betreft had PJ toch echt wat meer aandacht mogen besteden aan Mirkwood (de enchanted river? Vond ik toch een mooi stukje verhaal wat heel hun struggle door Mirkwood een stuk geloofwaardiger/voelbaar zou maken naar mij idee). Ook begrijp ik niet waarom PJ het heeft laten lijken alsof het hele gevangenschap van de dwergen maar een dag of drie duurt. Volgens mij had hij met een scene of drie/vier toch duidelijk kunnen maken dat ze gewoon enkele maanden opgesloten zaten (zou ook wat rust geven in de film, wat flink nodig was).
Vanaf Esgaroth werd de film gelukkig een stuk beter mijns inziens. Esgaroth zelf vond ik behoorlijk geloofwaardig neergezet met een goede druilerige sfeer (wat ik een beetje miste in het boek). En het stuk in Erebor zelf was simpelweg geweldig (op een dommige Smaug na dan). De draak was natuurlijk prachtig, maar ook alle dwarven mechanics en de forges waren simpelweg fantastisch. Tot nu toe hebben we eigenlijk alleen maar de misère van het dwergenrijk gezien (ook in lotr) en dit was dan eindelijk een magistraal staaltje glorie.
Al met al een 7,5 voor mij, een 5 voor het eerste gedeelte en tegen een 10 aan voor het tweede gedeelte (geen complete tien door de hele Killi/Tauriel BS).
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
The Hobbit: The Battle of the Five Armies
Van Peter Jackson:
Inside Information...
Our journey to make The Hobbit Trilogy has been in some ways like Bilbo's own, with hidden paths revealing their secrets to us as we've gone along. “There and Back Again” felt like the right name for the second of a two film telling of the quest to reclaim Erebor, when Bilbo’s arrival there, and departure, were both contained within the second film. But with three movies, it suddenly felt misplaced—after all, Bilbo has already arrived “there” in the "Desolation of Smaug".
When we did the premiere trip late last year, I had a quiet conversation with the studio about the idea of revisiting the title. We decided to keep an open mind until a cut of the film was ready to look at. We reached that point last week, and after viewing the movie, we all agreed there is now one title that feels completely appropriate.
And so: "The Hobbit: The Battle of the Five Armies" it is.
As Professor Tolkien intended, “There and Back Again” encompasses Bilbo’s entire adventure, so don’t be surprised if you see it used on a future box-set of all three movies.
Before then however, we have a film to finish, and much to share with you. It’s been a nice quiet time for us—Jabez and I happily editing away in a dark cave in Wellington—but those halcyon days are quickly coming to an end. It will soon be time to step into the light. Expect to see and hear much about The Hobbit: The Battle of the Five Armies in the coming months.
And there’s also The Hobbit: The Desolation of Smaug Extended Cut, which we’re in the process of finishing, with over 25 mins of new scenes, all scored with original music composed by Howard Shore.
It’ll be a fun year!
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Your Friendly Neighborhood Moderator

CHOP CHOP!
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Nomen nescio
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Heerlijk gezongen, zit er al direct helemaal in
In Lord of the Rings maakte het al zo'n diepe indruk maar nu doet het dat nog een stukje meer.
Alsof Peter Jackson het persoonlijk aan de kijkers vraagt om nog een keer voor Middle-Earth naar de bios te komen
Pepijn (Pippin) that is, voor de mensen die net als ik weinig acteursnamen kennenSargan schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 09:44:
Gezongen trouwens door Billy Boyd in de film RoTK.