segil schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:07:
Wat hierboven ook naar gerefereerd wordt, vraag ik mij ook af waarom in LOTR en Hobbit Galadriel wordt getoond met super krachten en Gandalf als een mindere. Terwijl Gandalf een Maiar is, en daarmee veel ouder (en machtiger?) dan de elfen. Toch wordt hij in LOTR en Hobbit als een onderdanige aan Galadriel geplaatst. Klopt dit wel?
Nee, dat klopt niet. Galadriel is (in de boeken) machtiger dan haar man, Celeborn, maar niet machtiger dan Gandalf.
http://vignette1.wikia.no...undering_of_the_Elves.jpg
Galadriel is een elf uit de Noldor clan, Celeborn is een elf uit de Sindar clan. Zoals je kunt zien staan de Noldor hoger in de stamboom (directe subgroep van de Eldar) dan de Sindar.Daarom zijn deze Elfen belangrijker c.q. machtiger. Echter, de Sindar werden geleid door onder andere Melian (een Maiar / 'engel') en 'bewaakt' door Yvanna (een Vala / 'god'), wat hen meer wijsheid opleverde dan de andere Elfen.
Met andere woorden, hoewel Galadriel qua status machtiger was dan haar man Celeborn, was de laatste veel wijzer en verder vooruitziend (al worden die kenmerken in de LotR films inderdaad OOK bij Galadriel neergelegd).
Gandalf, als Maiar, is van een compleet andere en hogere orde. Hij is een Maiar, net als Sauron, en zou dus normaal veel machtiger (moeten) zijn dan Galadriel.
Morgoth, overigens, was "de grootste der Ainur" (Ainur = Valar + Maiar, beiden geschapen door Eru Illuvatar, de oppergod); hij was ook een Vala. Hij was dus nog een complete klasse machtiger dan zowel Gandalf als Sauron.
En ja, ik heb de meeste van deze zooi moeten opzoeken, want ik weet dat ook niet allemaal uit het hoofd. Tolkien heeft wat teveel geschreven om christelijk te onthouden...
Anoniem: 2935 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:14:
Er zijn verschillende dingen die hier oorzaak van kunnen zijn. Gandalf is inderdaad een Maia, maar in menselijke gedaante met slechts een vage herinnering van zijn leven voor Middle Earth. Hij heeft dus waarschijnlijk niet dezelfde kennis en kracht als zijn "true form".
Galadriel is misschien dan "maar" een elf, maar wel een van de oudste en meest krachtige ooit. Haar grootvader was een van de allereerste elfen. Ten tijde van LoTR is ze zeker 7000-8000 jaar oud. Ter vergelijking: Gandalf is ongeveer 2000 jaar oud en Elrond ongeveer 6000. Bovendien is ze ook een ring-drager.
Gandalf, als Istari, is inderdaad ongeveer 2000 jaar oud, maar voordat hij Gandalf werd, was hij Olorin, als Maia, en was er al voordat Middle-Earth bestond. Hij is dus in totaal veel en VEEL ouder dan Galadriel. Hij mag echter in "Istari-vorm" niet volledig los gaan, om de een of andere reden. Dit zal dus wel de reden zijn waarom hij niet meer 1-op-1 tegen Sauron op kan, maar ik kan niet echt geloven dat hij zich qua macht onder Galadriel bevindt. Dan zou hij als Istari gehandicapt zijn.
Waarschijnlijk heb je wel gelijk met de veronderdstelling dat Gandalf's 'true form' veel machtiger zou zijn dan Gandalf als Istari.
Trouwens, dit is wel vaag:
Geschiedenis van GandalfOlórin was a Maia who dwelt in the gardens of Irmo in Valinor but he often visited the Halls of Nienna. By her he learned pity and patience and became the wisest of the Maiar.
Waarom was dan niet hij, maar Saruman, in eerste instantie de leider van de Istari, en de White Council? Volgens de boeken heeft Galadriel lang gelobbied in een poging om deze post aan Gandalf te geven.
Ah...
Geschiedenis van GandalfRealising the returning evil, the Wise formed the White Council three years later. Galadriel, bearer of one of the Three Elven Rings and mighty among the Eldar, wished Gandalf to be the chief of the Council, but it was Saruman who took this place-- because of his vast knowledge, but also because Gandalf refused this position, wishing to set down no roots and to maintain his independence.[9]
Gandalf heeft dus blijkbaar geweigerd.
[
Voor 42% gewijzigd door
Katsunami op 30-12-2014 19:09
]