Voor het ongetrainde oor klinkt het hetzelfde. Mij ouders kan ik de verschillen uitleggen maar zullen het altijd ‘dezelfde herrie’ noemen.
Door de jaren heen is hardcore in tempo flink omhoog gegaan. Early hardcore was ergens tussen de 140 en 145 BPM, nu spreken we over soms over 180+ met uitschieters tot 200!
Hardstyle is rond 2000 ontstaan als mengelmoes van techno, hardcore en nog een aantal hardere stromingen. Rond 2005 kwamen daar ook trance elementen bij kijken. Tempo lag rond de 140-145 BPM. Nu ligt dat gemiddeld op 150.
Door de jaren heen is de grens tussen hardstyle en hardcore wel steeds meer vervaagd, zeker met de komst van ‘raw’ hardstyle. Sommige hardcore tracks kunnen prima in een hardstyle-set en andersom.
Het verschil zit hem denk ik vooral in het feit dat hardstyle over het algemeen wat toegankelijker is. Hardcore heeft ook meer focus op de kick denk ik, hardstyle wat meer een balans tussen melodie en kick.
Als je luistert naar een aantal platen van ‘mainstream’ hardstyle-artiesten (Noisecontrollers, Atmozfears, Headhunterz) tegenover ‘mainstream’ hardcore-artiesten (Mad Dog, Anime, Miss K8) hoor je wel wat k bedoel. Hardcore is toch wat rauwer.
Beide genres bieden wel een breed spectrum. Zo is binnen de hardstyle Wildstylez best ‘poppy’ terwijl bijvoorbeeld een Rebelion/Warface/Rooler tegen het randje van hardcore aanzitten.
Bij hardcore is dit hetzelfde met ik noem een Anime (vrij toegankelijk) of Partyraiser (doorbeuken).
Zelf kan ik ontzettend van het hele spectrum genieten, van handjes in de lucht op de mainstage bij Defqon tot aan versleten schoenzolen bij Angernoizer!