ScuL schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:43:
Gasten, dit komt misschien over als een "opa spreekt" soort van verhaal maar de laatste paar commentaren zijn wel interessant om eruit te lichten en te becommentariëren.
[
video]
Ik ging voor het eerst naar Qlimax op zaterdag 6 april 2002. De datum staat nog in mijn geheugen gegrift omdat dit waarschijnlijk mijn vetste feestbeleving tot op de dag van vandaag is (misschien met Defqon 2003 op een 2e plaats). Hardstyle was nieuw, niemand wist nog wat het was, hell de naam hardstyle bestond amper toen dit feest werd gegeven. Q-Dance (onlangs van naam veranderd van Qlass Elite) had een interessante mix van artiesten opgetrommeld die zowaar Duitse, Engelse, Italiaanse en Nederlandse hardhouse wisten te combineren met hardtrance en hier en daar een stukje hardcore ertussen. Een jaar later stonden er op het podium in Thialf een stuk of 50 studenten die daar de eerste instructie gaven hoe te stampen en vanaf daar ging het verder en verder.
Onder de indruk dat ik was van deze nieuwe stroming ontdekte ik als Tweaker het gebrek van een een goede website en zo ben ik in 2004 met GHF begonnen. Het begon aanvankelijk alleen in Nederland, België, Duitsland en omringende landen maar opeens kwam daar Scandinavië bij en voordat we het wisten ging het tot aan Australië aan toe. Uiteindelijk hebben we zelfs busreizen uit landen georganiseerd om "stampers" naar NL te brengen. De passie, de vriendschappen, iedereen hielp elkaar, één grote familie. Totdat men het in Amsterdam te hoog in de bol kreeg.
De constateringen hierboven dat HS nu wel "heel commerciëel begint te worden" daar liep ik in 2007 al tegen aan. Ik zag het aankomen, en ik heb de stekker eruit getrokken omdat ik er zelf niet achter stond, en al helemaal niet het mechanisme dat gebruikt is om zo ver te komen. Maar goed laat ik daarover niet te veel in detail treden. De vriendschappen binnen de HS scene veranderden in vijandigheid. Als je niet met Q-Dance was, dan was je tegen en hoorde je als artiest of label niet thuis in "hun scene". Hetzelfde voor DJ's die bij een verkeerd boekingskantoor werken etc. Zo is er selectief en hardhandig veel talent "de scene uitgezet". Wat het resultaat is is een grote vetpot voor een selecte groep mensen (namelijk Q & Scantraxx), die keer op keer hetzelfde soort muziek uitbrengen volgens eenzelfde template en het publiek uitmelken, dat het vervolgens nog pikt ook!
Die vette underground sfeer die er was tussen 2000 en 2005, die is weg. Dat familiegevoel is weg. Het is koud, kil net als veel van de muziek. Dit is onder andere ook één van de redenen dat Dana de scene heeft verlaten.
Wat ik moeilijk kan begrijpen is dat sinds 2007, het bijna vijf jaar moet duren voordat mensen hun ogen open doen. Jongens zoals Thera werken zich het apenzuur en worden keihard van alle kanten tegengewerkt, waarom? Omdat ze competatief zijn met een scene die geen buitenstaanders duldt.
Dit soort taferelen hebben mijn persoonlijke voorliefde voor hardstyle volledig verknald. Als je namelijk kijkt naar trance, house of hardcore dan zijn er binnen die scenes ook strubbelingen, maar er is nergens sprake van dat een scene "bezit" is van een groepje bedrijven zoals bij HS. Dat is ook mijn motivatie geweest om Global Hardstyle op te heffen omdat ik die bedrijven niet rijker wil maken dan dat ze al zijn.
Wat er nodig voor is om HS weer divers te maken is niet alleen nieuwe motivatie / innovatie van producers, maar vooral ook het doorbreken van de commerciële motor die erachter zit. Waar ik bang voor ben is dat dat alleen mogelijk is door scene volledig te laten doodbloeden en dan weer van voren af aan te beginnen.
Ik ken wel een deel van de verhalen met van die verkeerde boekingskantoren en hoe Scantraxx en Q-dance hun monopolie misbruikten.
En daarom heb ik ook enorm veel respect voor DJ Thera, zeker na de breuk Brennen (Heart). Hoe hij met de scene omgaat, hij is actief op fora (partyflock, fok, hardtraxx), hij communiceert met zijn fans. Hij released zijn tracks op tijd, waar fusion en scantraxx nog wat van kunnen leren. En het maakt hem niet uit of je z'n muziek download, want hij weet hoe zijn fans in elkaar zitten. Nu koop ik wel geregeld muziek en merchandise van Theracords.
En de feesten worden er ook niet goedkoper op, ik bedoel 2,90 voor een klein biertje gaat mij te ver. En ook sommige setjes waar de originaliteit ver te zoeken is. Waar je tracks soms 3 a 4 x hoort op een avond en het word gepikt door grotendeels van het publiek. Voor mij is het dan een mooi moment om een rondje te lopen of een over priced biertje te halen.
En er is nu weer een ander toppunt bereikt qua commercie, want ik las net dat dat nummer van Wildstylez Dance Smash of whatever is geworden op Slamfm of 538. En ik denk (/hoop)dat hardstyle een hype is net zoals dubsteb was.
Maar dood bloeden nee dat zal het niet snel doen, want het is alleen maar internationaler aan het worden. Q-dance die overal festivals organiseert of een stage daar heeft (Defqon Australia, Mysteryland Chili, stage EDC Las Vegas) En ik zal er niet van opkijken dat we meer samenwerkingen krijgen tussen een coone, een hippe house artiest en een rapper. Of een The Prothet colaps met Kane

. En dan zullen er meer dagjes mensen komen en de prijzen van de feesten zullen nog meer stijgen de komende jaren.
En jammer genoeg is de vraag naar feesten zoals de tijdmachine (hardstyle van volgens mij 2005-2009) nog te klein, maar ik zal naar Hardbass het toch rustiger aan moeten doen omdat ik toch minimaal 120 euro per feest kwijt ben. En gelukkig zijn er nog genoeg feesten van 25 euro, waar de aankleding misschien wat minder is en wat minder geile lasers, maar wel dj's staan die met alle liefde draaien.
En het enige positieve aan de commercie is dat de grote dj's vaker naar het buitenland gaan, omdat die wel handje klap en maak een hartje met je handen hardstyle accepteren en daar ook waarschijnlijk meer geld kunnen verdienen, is dat er meer plek komt voor talentvolle dj's in Nederland. En ik kan de grote dj's ook niets verwijten, want niks lijkt me mooier dan de hele wereld over te reizen en plaatjes te draaien (of usb stick ergens in te steken) en mensen te entertainen.
En gelukkig is de hardstyle niet de enige muziek waar ik me mee kan vermaken. Het is alleen jammer dat de mensen waarmee ik naar de feesten ga, eigenlijk alleen maar van hardstyle houden en niet van hardcore ( wat hardcore platen uitgezonderd) , dubsteb, crossbreed, techno, goede trance ( ik kan me nog steeds op de kop slaan, omdat ik Above & Beyond heb gemist op Dance Valley) houden.
Hmm wat een verhaal is het geworden...
Afsluiten met een oude klassieker van High Voltage (nosferatu)
[
YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Z_4wFUfoaLU]