lanerios schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:59:
.
En qua DS moeilijkheid. Het is een raar beeld om te zeggen dat DS moeilijk is, als ze die binnen 1 á 2 resets clear hadden (world first) en de wotlk (minder al) en TBC (erger) een stuk langer duurden. Ik mis die world first races, die zijn er nu gewoon niet meer.
Ik weet niet of het een roze bril of iets anders, maar naar mijn mening waren er destijds ook hele andere factoren in het spel dan alleen de WF race voornamelijk Attunements en Gating.Ook door het ontbreken van achievements en de lengte van Attunements en gating werd er vooral in vanilla en TBC nog door de top guilds lang niet altijd 24/7 geraid om de content z.s.m. down te krijgen.
Nu zie je vaak dat mensen in een top guild wanneer ze werken 2-3 weken vrij nemen bij een nieuwe patch om het raid schema aan te kunnen. Ze willen de content dan ook downhebben in dit tijdsblok en leggen daar zoveel meer focus op dan vroeger dat over de jaren de manier van raiden vooral door topguilds gewoon veranderd is.
T2.5: C'thun bugged/overtuned pas na enige tijd killable na een hotfix
T3: Was een leuke race om te volgen met vooral de 4HM en Kel'thuzad uit mijn hoofd D'n'T en Nihilum die beide echter ook weer met despawn bugs te maken kregen voor de uiteindelijke WF.
T4: Geen echte race gezien, alles was vrij snel gecleared op magtheridon na wat geloof ik enkele dagen duurrde.
T5: tier vol met exploits/creative use, A'lar 25 man soulstones om langs meteor te komen, Vashj: Bugged tot nihilum een gelukkige / dan wel exploit kill kreeg, Kael was erg lang overtuned.
T6: als ik het me goed herinner na attunements een zeer korte races, met Nihilum alles in BT WF in geloof ik 2 weken ofzo en ook Archimonde die geloof ik in de 2de of 3de week neer lag.
Sunwell: Vooral gated content, Muru en KJ opzich een leuke race.
T7: Ook geen echte race, meeste content doable in T6/Sunwell, alleen Sarth3D heeft geloof ik de 2de week gehaald.
T8: Opzich weer een leuke race, echter ook weer semi gated door het Hodir hotfix verhaal (te makkelijk in HM, na dat 2 guilds hem down hadden gehotfixed naar bijna niet te doen (behalve met de famous flower power) pas hierna wederom gehotfixt zodat alle top guilds een normale kans hadden. Algalon zowel gates (1 uur tries per week) als bugged (brug die gedespawned bleef zodat je niet verder kon met je uur).
T9: Alleen Anub leefde langer dan een weet uit mijn hoofd, verder was de tier voor top guilds iets langer houdbaar door de 50 tries, geen doden achieve.
T10: Vooral weer een gates race, met beperkte attempts per week. LK bij mijn weten pas gekilled met de eerste 5% buff op HM, dus overtuned.
T11: Leuke race, vooral omdat er redelijk veel keuze was aan routes om bosses te killen in een zo optimale of minder optimale route.
T12: Leuke race.
T13: Ook niets mis mee, de content ging imho net zo lang mee als altijd, volgens mij duurde het tot eind 2de, begin 3de week voordat Spine gekilled werk met zwaar stacked groepen (ik geloof in totaal 12 legendaries in de first kill, waaronder 7-8 Arcane mages). Voordat spine met normale setups gekilled werd duurde nog een stukje langer, misschien naar verhouding voor een tier zonder attunements/gating wel een van de langst durende tiers voordat alles zonder stacking killable was.
als ik dan veel hardcore raids hoor roepen dat Ragnaros HM de lastigste boss geweest is die ze ooit gedaan hebben, denk ik dat Blizzard nog niet zo slecht bezig is qua raid content (zowel voor hardore raiders als casuals) ook de nieuwe feats die je krijgt wanneer je de content HM content gecleared hebt voordat er mogelijke nerfs e.d. komen dragen hier aan bij.
Verder blijft WoW ook leuk voor mensen die niet meer de tijd hebben als vroeger door deze nieuwe aanpak van blizz met zowel raids als andere zaken. Veel oudgedienden die ik ken (destijds student bij release, nu werk, vrouw en kids) zouden allang gestopt zijn als zaken als attunements, raid voorbereidingen, grinden e.d. nog net zo waren als tijdens TBC, en dat het verwende spelers oid zijn die alles voor niets willen hebben, ze hebben echter gewoon de tijd niet meer om meer dan 2-3 uur per avond in wow te stoppen. Voorbeeld TBC attunements na het bereiken van lvl 70:
Iets wat iedereen toen normaal vond, krijg je er nu bij de meesten echt niet meer in. Met MoP brengen ze dat nu weer iets terug van het te makkelijke wrath/cata model, waarvoor vna mijn kant hulde. Echter zijn reps nu alleen nodig voor VP gear / Mounts en patterns (waarvan je de producten ook via anderen kan krijgen als je niet wil rep grinden). Het is niet
Verder ben ik erg blij met het MoP heroic 5 man model. De instances zijn makkelijk, toegegeven. Echter Cata was een ramp als je ff een HM wilde doen wanneer er geen 5 guildies/vrienden ook zin hadden. Voor pugs waren de release heroics soms gewoon echt te lastig als je een setup kreeg met weining CC, of gewoon spelers die minder goed waren. Ik kan nu gewoon lekker mijn heroic doen zonder me al te veel druk te hoeven maken over de spelers die ik meekrijg en waar ik geen keuze in heb gehad. En voor de lastigere variant maak ik straks wel een challenge team wanneer iedereen 100% raid ready is.