Quoting in between...
Mijn bestelde DS413 en een nieuwe 3TB schijf zijn nu onderweg, dus ik kan snel aan de slag.
- dus een 4 bay drive met maar 1 nieuwe disk... na verloop van tijd het risico van een mengelmoes aan verschillende disken met verschillende leeftijd. 4x3TB Red in SHR was wel extra cool en stabiel geweest.
Als eerste zal ik geen RAID configureren, maar gewoon basic. Dus elke schrijf is 1 volume, met behoud van alle ruimte. Ik zorg zelf voor "echte" backup. De nieuwe 3TB schijf komt er als eerste in.
- Altijd zelf nog backuppen via netwerk of USB (3.0) en dan deze ook 'los' halen na afloop van backup. Elke schijf 1 volume? Hij ziet de disken en kan er 1 volume van maken, zorg voor geen overlap tussen disken (risico heb je met JBOD).
Ik zal de bijgeleverde CD niet gebruiken omdat via de browser interface bij de initiele installatie de laatste versie van DSM wordt gedownload. Ik heb begrepen dat in dit geval DMS = firmware, dus ik hoef niet eerst te controleren of er een nieuwere versie is aangezien dit automatisch gaat.
- Je kunt zelfs de beta installeren van DSM, werkt op mijn DS213 prima!
Op de nieuwe 3TB wil ik de bestanden die ik nu verspreid heb staan op mijn mediaplayer (PlayOnHD) en mijn oude XP servertje zetten. Ik heb nu bijvoorbeeld al mijn films op de interne 1 TB schijf staan van de PlayOnHD. Deze kan ik niet in de NAS prikken met behoud van data aangezien de NAS elke nieuwe schijf zal formatteren. Dus eerst de 3TB schijf in de NAS configureren en dan de films via een externe eSata over kopieren.
- Ik zou zeggen... laat lekker die disk in je PlayOn zittten. Is gewoon via je netwerk prima benaderbaar.
Ik hoef geen extra packages te installeren voor streaming. Mijn PlayOn kan alle formaten zelf afspelen, tevens mijn laptop en ook mijn HTC OneX (Android) kan rechtsreeks via de shared folder de mkv's afspelen. Op de OneX heb ik MX player en ES file explorer waarmee ik direct naar een film kan browsen en afspelen.
- DS Video / DS Music zijn wel erg coole applicaties overigens...
Verder heb ik nog een externe HD van 2 TB liggen welke ik als backup gebruik. Deze ga ik ook in de NAS zetten puur alleen om binnen de NAS op vaste tijdstippen een kopie te maken van specifieke folders die op de twee andere HD's staan.
De "echte" backup is een 1 TB externe schijf die ik geregeld via eSATA op de NAS zal aansluiten en alleen die bestanden laat backupen die ik echt niet kwijt wil. Deze schrijf gaat in de kast.
- Heel goed allemaal, wel een hoop gedoe vind ik persoonlijk. Je hebt een vette NAS, gebruik hem dan ook zo!
Ik wil tevens de NAS gaan gebruiken voor het downloaden van nzb's. Dit kan ik laten uitpakken naar de film shared folder waar dan meteen de PlayOnHD gebruik van kan maken.
- Via SpotNet de NZB droppen in je gemonitorde Download folder op de NAS op basis van Download Station werkt prima. Let op: wel de beta pakken, die unzipt/unrart het ook voor je.
Wat ik mij nog wel afvroeg is in de situatie als de NAS kapot gaat, waarbij de schijven nog ok zijn.
Is het mogelijk om de schijven uit de NAS te halen, in een externe HD te stoppen en de gegevens daarop meteen te benaderen op een Windows PC?
Of zijn de HD's alleen leesbaar op de NAS zelf? (wat dus zou impliceren dat je eerst een neiuwe NAS moet kopen om je data weer beschijbaar te hebben).
- Mits je geen striping/SHR/ of andere RAID techlogie hebt gebruikt zijn ze gewoon leesbaar. Anders weer indezelfde configuratie terugbouwen in een nieuwe NAS.
Dan de jumbo frames. Ik heb begrepen dat dit de snelheid over het gigabit netwerk behoorlijk kan verhogen. Moeten alle apparaten dit dan ondersteunen? Ik heb nu op mijn netwerk aangesloten: PlayOnHD, Sony TV, XP servertje, Win7 laptop, gigabit switch, FrizBox 7360 (xs4all internet) en zometeen dus de DS413.
Als er één apparaat is die dit niet kan, houdt dit dan in dat jumbo frames niet mogelijk zijn over het netwerk? Of is dat dan alleen geldig tussen apparaten die dit ingesteld hebben?
(maw, de zwakste schakel is leading).
- Lijkt mij dat Jumbro Frames tussen 2 devices die dit ondersteunen prima werkt.
Succes and have fun
Mary had a crypto key...