Of neutraal, tis net hoe je het bekijkt.

Niet iedereen houdt van bass-boost achtige software truukjes zoals veel telefoons wel hebben.
First off; de hardware:
Volgens mij zit in de Ativ S ongeveer dezelfde hardware als in de Sammy Galaxy S3. In de Galaxy S3 zit een, voor mobiele begrippen, bovengemiddelde Wolfson DAC. In de galaxy S1 zat ook een Wolfson, in de Galaxy s2 heeft Samsung dit niet gedaan, en heeft toen ook de hifi community over zich heen gehad vanwege dit besluit.

Mind you; Ik heb al vaker rond zitten surfen, maar kom nergens bevestiging tegen dat dezelfde DAC in de Ativ S zit. Gewoon nergens.
Firmware/software:
Volgende pijnpuntje is ook dat goeie hardware valt of staat met de software die hem aandrijft. En op dat vlak laat helaas Windows Phone ook nogal wat steken vallen. Als je bijvoorbeeld een headphone hebt die niet bass heavy is terwijl je dat graag hebt bij bepaalde muziek, kan je er meestal nog wel iets tegenaan equalisen. Volgens mij heeft Microsoft de API's benodigd om fatsoenlijke te kunnen equalisen alleen aan hun Nokia-vrinden vrijgegeven..

Voor de rest heeft nml geen enkel merk dat Windows phones maakt, enige vorm van equalising aan boord als ik mij niet vergis. (Op HTC na, die Beats hebben, maar da's niet echt een instelbare equaliser - meer een bass boost functie.)
Ook zijn er geen softwarematige equiliser apps beschikbaar. Vooralsnog. Ook is er geen FLAC support en houdt het voorbij MP3/WMA support vrij snel op binnen WinPhone op dit moment helaas.
Dit alles buiten beschouwing gelaten; ik vind het geluid, alhoewel idd vrij neutraal, niets eens heel erg slecht. E.e.a. hangt vast af van de muziek die je luistert, maar het is jammer dat er niet meer uit de hardware gehaald kan worden. Ik denk dat dit vnml te danken is aan de onvolwassenheid van het OS zelf, en het feit dat dit waarsch. vrij laag op het prio lijstje staat van MS.
My 2 cents: het geluid is naar mijn idee iig op de Ativ S beter dan op menigeen Android device, out of the box dan. Dit heeft denk ik vnml te maken met de gebruikte hardware. Mits je met het neutrale geluid kan leven dan.
Als nou toch een Poweramp uit zou komen voor Windows phone + Microsoft een keer wat meer codecs zou supporten (flac!), dat zou het al zoveel beter maken. Maar goed..
http://forum.powerampapp....ramp-for-windows-8-phone/
Edit: iemand trouwens via de proxy "workaround" eigenlijk de Nokia equaliser al eens geprobeerd?

Ik kan iig bevestigen dat HTC attentive phone het niet doet..
[
Voor 3% gewijzigd door
xxxneoxxx op 15-09-2013 20:14
]