ze kunnen er toch ook een timer inbouwen? dat die na het uitzetten max 1/2 uur blijft zoeken naar satellieten. En wanneer die niet meer aangezet wordt na 2 uur dat de camera gps helemaal uit zet. Mogen ze gelijk wat leuke (wifi) functies er bij toevoegen
en een vernieuwde app (geoptimaliseerd voor ipad bijv).
Reactie vanuit Canon Professional Service:
Ik heb zelf een check gedaan met meerdere camera’s en ik heb bij Canon Europa wat navraag gedaan.
Het klopt dat de camera na 2 tot 3 dagen leeg is als de GPS word aangezet.
Dit komt door dat de GPS nooit uitgaat ook als je de logger niet aan hebt staan.
Dus hij is altijd bezig om een punt te bepalen en dit kost stroom.
De logger registreert elk punt in een file ( wat meer stroom kost) dus met deze optie is de accu sneller leeg.
Dit is geen bug in de camera maar een bewuste keuze van ons.
Deze keuze is gemaakt om snel een GPS punt te hebben als je weer gaat fotograferen.
Als we dit niet doen heb je kans dat hij of het oude punt heeft of geen punt.
De accu zou 2 tot 3 dagen moete blijven werken bij gemiddeld gebruik.
De enige oplossing om dit tegen te gaan is of de accu verwijderen of de GPS uit te zetten voor dat je de camera uitzet.
Ik heb dit onderwerp wel aangekaart bij Canon Europa en ik hoop dat er naar gekeken word.
Meer kunnen wij er niet aan doen van uit Nederland.
Zoals verwacht om tijd te besparen met het bepalen van de locatie dus...
Met een 2e accu is dit probleem in ieder geval een stuk minder erg, omdat je dan altijd nog een opgeladen accu bij je hebt mocht je het vergeten zijn uit te zetten of de eerste accu te verwijderen.
Nu ik zelf een maand of 2 mijn 6D heb ben ik trouwens erg te spreken over de camera. Het verschil met mijn 450D is erg groot en ik beleef er veel plezier aan. Alleen het instellen van HDR moet ik nog een keer nalezen. Het is al me al een keer gelukt om een HDR te maken van 2 opnamen, maar intuïtief is het niet ;-)
edit:
- Ik begrijp uiteraard dat het gebruik van een 2e accu een workaround is.
- Ik begrijp ook dat het waarschijnlijk beter is een HDR te maken met photoshop, maar gezien ik alleen lightroom heb en niet echt onder de indruk was van canon's HDR tool of enfuse ben ik toch wel benieuwd wat de camera er van maakt
Met een 2e accu is dit probleem in ieder geval een stuk minder erg, omdat je dan altijd nog een opgeladen accu bij je hebt mocht je het vergeten zijn uit te zetten of de eerste accu te verwijderen.
Nu ik zelf een maand of 2 mijn 6D heb ben ik trouwens erg te spreken over de camera. Het verschil met mijn 450D is erg groot en ik beleef er veel plezier aan. Alleen het instellen van HDR moet ik nog een keer nalezen. Het is al me al een keer gelukt om een HDR te maken van 2 opnamen, maar intuïtief is het niet ;-)
edit:
- Ik begrijp ook dat het waarschijnlijk beter is een HDR te maken met photoshop, maar gezien ik alleen lightroom heb en niet echt onder de indruk was van canon's HDR tool of enfuse ben ik toch wel benieuwd wat de camera er van maakt
[ Voor 21% gewijzigd door Jur_ op 16-08-2013 14:30 ]
5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L
Niks mis met een 2e accu die iedere fotograaf zou moeten hebben, maar het is wel jammer dat dit door je strot geduwd wordt. Daarbij 3 dagen de camera in de kast en hij is leeg is nou niet bepaald vriendelijk, ik als weekend fotograaf zou daar niet vrolijk van worden.Jur_ schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:55:
edit:
Zonder de 6D vastgehouden te hebben ga ik er nu al vanuit dat HDR via de pc beter gaat dan in camera. Een camera is bijna per definitie te beperkt om dit echt goed te doen, als het op pc/goede software niveau zou liggen zou of de camera duurder zijn, of er zouden een heleboel andere consessies gedaan. Het is natuurlijk leuk dat er een mogelijkheid op zit, maar ik vind het net zoiets als printen vanaf de camera, een gimmick dat nauwelijks meerwaarde heeft.
Dat gezegd hebbende ben ik natuurlijk wel eens benieuwd naar een 1:1 vergelijking met een in-camera hdr en eentje die de normale stappen via diverse software programma's gedaan heeft. (comparison camera vs photoshop vs canon software vs hdrsoft photomatix ofzo)
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
+ dat je HDR in camera alleen in JPG kunt schieten. Als het in raw zou kunnen zou het mooi zijn, maar nu zie ik de toegevoegde waarde van in camera HDR niet echt. Leuk voor 'snapshot consumenten' maar daarvoor koop je denk ik geen Fullframe camera?
@Sweebee: Absoluut mee eens, ik verwacht ook niet dat ik die optie serieus ga gebruiken. Het is meer uit nieuwsgierigheid :-) En inderdaad, de optie is alleen te gebruiken wanneer je JPG aanzet. Aangezien ik alleen in RAW schiet kon ik het daardoor niet meteen activeren. Hieruit blijkt maar weer dat ik een HDR beginner ben ;-)
De GPS optie is trouwens behoorlijk accuraat wanneer je foto's terug gaat kijken op de kaart in Lightroom, erg leuk om zo te kijken waar je precies geweest bent na een vakantie.
De GPS optie is trouwens behoorlijk accuraat wanneer je foto's terug gaat kijken op de kaart in Lightroom, erg leuk om zo te kijken waar je precies geweest bent na een vakantie.
ja gps werkt opzich goed, maar ze moeten eigenlijk nog een functie erin maken dat gps automatisch na bijv 2 uur uit gaat als je camera uit staat.
Ja mee eens, al lost dat het probleem eigenlijk niet op. De reden dat ze het aan laten staan is omdat ze niet snel genoeg een accuraat signaal kunnen bepalen wanneer je de camera aan zet. En eerlijk is eerlijk, wanneer je je camera aan zet, wil je meestal toch ook meteen een foto maken. (of bekijken, maar dan heb je GPS niet nodig). Het zou irritant zijn als je de camera aan zet en de foto geen accurate locatie heeft, of nog erger: dat je nog geen foto kan maken.
Uiteindelijk lijkt de enige oplossing gewoon te zijn dat ze de GPS positie sneller kunnen bepalen. Dan hoeft hij ook niet aan te blijven staan wanneer je de camera uit zet.
Uiteindelijk lijkt de enige oplossing gewoon te zijn dat ze de GPS positie sneller kunnen bepalen. Dan hoeft hij ook niet aan te blijven staan wanneer je de camera uit zet.
Anoniem: 303253
Het zou gewoon mooier zijn als ze de gebruiker gewoon zelf de keus geven met wat ze willen.
Dus de mogelijkheid om GPS uit te zetten als de camera uit gaat. Of dat het altijd aan blijft of er een time-out op kan instellen.
Gebruik nu zelf een I-Gotu GT600 en die heeft redelijk snel zijn GPS locatie maar dat duurt dan nog wel 30 seconden. Ik weet niet wat de 6D nodig heeft aan tijd maar heb er zelf niet zo'n probleem mee als de eerste foto niet van GPS is voorzien. In Lightroom is dat snel weer toegevoegd.
Maar het zou inderdaad mooier zijn als ze GPS positie in enkele seconden kunnen bepalen.
Dus de mogelijkheid om GPS uit te zetten als de camera uit gaat. Of dat het altijd aan blijft of er een time-out op kan instellen.
Gebruik nu zelf een I-Gotu GT600 en die heeft redelijk snel zijn GPS locatie maar dat duurt dan nog wel 30 seconden. Ik weet niet wat de 6D nodig heeft aan tijd maar heb er zelf niet zo'n probleem mee als de eerste foto niet van GPS is voorzien. In Lightroom is dat snel weer toegevoegd.
Maar het zou inderdaad mooier zijn als ze GPS positie in enkele seconden kunnen bepalen.
Hoeveel kan je nou bewegen in die 30 seconden? Het is niet dat je 1 foto maakt in Nederland en de volgende in Duitsland. Ik vind dat ze vrij overdreven doen met het moeten hebben van een fix voor een foto.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
het is in ieder geval een bewuste keuze van Canon geweest.
Mooier is inderdaad dat ze een optie geven die de gebruiker keuzes geeft mbt het wel/niet automatisch uitschakelen. Lijkt mij niet geheel onmogelijk om in het menu toe te voegen. (maar ik ben geen technicus).
Dus, hup Canon, aan de slag!
Persoonlijk heb ik met een batterygrip en extra accus niet zoveel last van. Enkel als ik hem opberg en dan vergeet uit te zetten. Na een paar keer tegen deze steen te hebben gestoten vergeet je het een volgende keer niet meer zo snel. Blijf gewoon zeer happy met de 6D
Mooier is inderdaad dat ze een optie geven die de gebruiker keuzes geeft mbt het wel/niet automatisch uitschakelen. Lijkt mij niet geheel onmogelijk om in het menu toe te voegen. (maar ik ben geen technicus).
Dus, hup Canon, aan de slag!
Persoonlijk heb ik met een batterygrip en extra accus niet zoveel last van. Enkel als ik hem opberg en dan vergeet uit te zetten. Na een paar keer tegen deze steen te hebben gestoten vergeet je het een volgende keer niet meer zo snel. Blijf gewoon zeer happy met de 6D
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Ik heb zelf zowel GPS als WiFi toegevoegd aan zo'n persoonlijke menu dus indien nodig kan ik het snel in en uitschakelen.
Gewoon kwestie van het jezelf aanleren.
Gewoon kwestie van het jezelf aanleren.
Anoniem: 303253
Het is meer het gemak natuurlijk. In het ideale geval heeft de foto gewoon altijd zijn juiste GPS locatie erin. Maar dan zonder het nadeel dat je batterij na 3 dagen leeg is als je de camera niet gebruikt.Royz schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:11:
Hoeveel kan je nou bewegen in die 30 seconden? Het is niet dat je 1 foto maakt in Nederland en de volgende in Duitsland. Ik vind dat ze vrij overdreven doen met het moeten hebben van een fix voor een foto.
Dan zou het gewoon prettig zijn als de fix gewoon "instant" is.
Maar zoals ik al zij heb ik er ook niet zo'n probleem mee als je de eerste paar foto's even zelf de GPS cords moet toevoegen. Meestal weet ik wel waar ik begonnen ben. Anders is het inderdaad niet ver van waar de latere foto's gemaakt zijn tenzij je in een auto ofzo zit dan is het ff zoeken.
GPS tracker op je telefoon lijkt me ook wel practischer, daar ben ik tenminste gewend om hem om de dag aan de oplader te hangen. Wifi is geweldig op zo'n body, vooral met tethering als je veel studio-achtig werk doet.
GPS heeft voor mij een minder toegevoegde waarde en zou ik ook meestal uit laten. 't Is misschien leuk om eens te gebruiken op een city-trip, landschap trip of photo walk, maar volgens mij hebben de GPS tracking opties op telefoons wel een toegevoegde waarde, waarmee je bijvoorbeeld ook je afgelegde pad makkelijk kan tonen.
GPS heeft voor mij een minder toegevoegde waarde en zou ik ook meestal uit laten. 't Is misschien leuk om eens te gebruiken op een city-trip, landschap trip of photo walk, maar volgens mij hebben de GPS tracking opties op telefoons wel een toegevoegde waarde, waarmee je bijvoorbeeld ook je afgelegde pad makkelijk kan tonen.
[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 21-08-2013 17:45 ]
Sinds ik weet dat de zoeker van de 7D bijvoorbeeld de batterijen langzaam leeg slurpt door de OVF die een LCD overlay heeft haal ik gewoon de batterijen uit de camera als ik eenmaal weer thuis ben : Simpel, duidelijk en geen gezeik met lege batterijen als je weer aan de slag wil 
En verder kan ik iedereen van harte minimaal 2 batterijen aanraden vooral als je een grip gebruikt of video schiet.
En verder kan ik iedereen van harte minimaal 2 batterijen aanraden vooral als je een grip gebruikt of video schiet.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de batterij van 7D is leeggetrokken door die overlay. Dus daar heb ik me nooit echt zorgen om gemaakt.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Batterijen gaan wel leeg als je ze in je camera laat zitten, wat best zou kunnen komen door die overlay. Maar dat gaat zó langzaam, dat ik me er niet druk om zou maken. Volgens mij heb je het dan echt over enkele procenten per week, als het al zoveel is.
The devil is in the details.
Klopt, maar de "workaround" is zo simpel dat ik er graag gebruik van maakHahn schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:21:
Batterijen gaan wel leeg als je ze in je camera laat zitten, wat best zou kunnen komen door die overlay. Maar dat gaat zó langzaam, dat ik me er niet druk om zou maken. Volgens mij heb je het dan echt over enkele procenten per week, als het al zoveel is.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Inmiddels wel aardig gebruik gemaakt van een 6D maar wat was Canon denkende toen ze deze camera ontworpen...
- het vergrootglasknopje. Bij nagenoeg alle camera's zit deze rechtsboven waar ook de AF selector zit. Nee, we stoppen deze in het midden naast de Q en playbutton. Zoom in en uit gaat nu via het wieltje naast de ontspanknop.
- DOF preview button is opeens verplaatst van links- naar rechtsonder waardoor je gekke capriolen moet uithalen om die knop te bedienen.
- AFpunt selecteren met de knoppen onderop is niet bepaald ergonomisch te noemen. Hoeft ws ook niet dacht canon want we hebben sowieso maar 1 crosstype sensor, waarom zou je die andere willen gebruiken #trollmode
- Geen joystick
Gelukkig zijn de beelden wel om over naar huis te schrijven, werkt de AF nog onder idiote omstandigheden, is silentshutter wel een erg fijne optie, zijn hoge ISOs bruikbaar itt de 7D en is het gewicht wel degelijk een vooruitgang.

- het vergrootglasknopje. Bij nagenoeg alle camera's zit deze rechtsboven waar ook de AF selector zit. Nee, we stoppen deze in het midden naast de Q en playbutton. Zoom in en uit gaat nu via het wieltje naast de ontspanknop.
- DOF preview button is opeens verplaatst van links- naar rechtsonder waardoor je gekke capriolen moet uithalen om die knop te bedienen.
- AFpunt selecteren met de knoppen onderop is niet bepaald ergonomisch te noemen. Hoeft ws ook niet dacht canon want we hebben sowieso maar 1 crosstype sensor, waarom zou je die andere willen gebruiken #trollmode
- Geen joystick
Gelukkig zijn de beelden wel om over naar huis te schrijven, werkt de AF nog onder idiote omstandigheden, is silentshutter wel een erg fijne optie, zijn hoge ISOs bruikbaar itt de 7D en is het gewicht wel degelijk een vooruitgang.
Dat is wel raar ja... de 60D is dan ergonomischer, terwijl daar de 6D body een beetje van afgeleid is 

Dit is dan een 70D, maar de 60D is 99% hetzelfde

Dit is dan een 70D, maar de 60D is 99% hetzelfde
[ Voor 14% gewijzigd door nero355 op 27-01-2014 19:37 ]
@Nero, vhal: Ik snap jullie opmerkingen niet. Misschien moeten jullie de lay-out van de 60D/70D en 6D nog eens vergelijken.
Ik kom tot de conclusie dat er slechts 1 knopje extra zit, aan de achterkant bij de 6D, verder is hij identiek aan de 70D. Ten op zichte van de 60D hebben ze de menu-knoppen naar links verplaatst en het prullenbak-knopje naar rechts-onder. Als eigenaar van een 60D lijkt mij dat pure winst. Menu/info gebruik je niet tijdens het schieten, en die prullenbak-knop niet naast het wieltje, zoals bij de 60D get geval is, is echt heel onhandig.
Ik kom tot de conclusie dat er slechts 1 knopje extra zit, aan de achterkant bij de 6D, verder is hij identiek aan de 70D. Ten op zichte van de 60D hebben ze de menu-knoppen naar links verplaatst en het prullenbak-knopje naar rechts-onder. Als eigenaar van een 60D lijkt mij dat pure winst. Menu/info gebruik je niet tijdens het schieten, en die prullenbak-knop niet naast het wieltje, zoals bij de 60D get geval is, is echt heel onhandig.
Da's gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik gebruik de menu- en infoknop juist vaker tijdens het schieten dan de verwijder-knop. Als ik het verwijderknopje wel gebruik, dan is dat tijdens een moment van rust om meerdere foto's tegelijk weg te gooien. Dan is het ideaal als dat knopje linksboven zit (een hand links van de body, duim op de verwijderknop, andere hand rechts om te scrollen tussen foto's).
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Naar mijn idee verschillen de modellen van Canon niet zo veel in ergonomie, zeker het bovenste segment steeds minder.
De 70D hier boven lijkt erg op een mix van een 5DII en een 7D, wat dan qua lijn ook wel weer klopt.
De 70D hier boven lijkt erg op een mix van een 5DII en een 7D, wat dan qua lijn ook wel weer klopt.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Valt eigenlijk wel mee tov de 60D maar ik vergeleek hem voornamelijk met een 7D

Grotendeels hetzelfde maar het vergrootglaasje zit op de 6D naast de Q- en Play-knop terwijl deze op veel camera's rechtsbovenin zit (wat ik zelf fijner vind)

Grotendeels hetzelfde maar het vergrootglaasje zit op de 6D naast de Q- en Play-knop terwijl deze op veel camera's rechtsbovenin zit (wat ik zelf fijner vind)
Zo'n 70D en 6D lijken qua achterkant meer op elkaar dan op een 60D, vind ik: vergelijk (aan de rechterkant kun je de achterkant selecteren om naast elkaar te zien).
Bij de 60D en 70D hebben die twee knopjes rechtsboven een dubbele functie, kun je niet bij de 6D instellen dat dat hetzelfde is ?
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Firmware changes:
Firmware Version 1.1.4 incorporates the following fixes:
1. Fixes a phenomenon in which some images cannot be transferred to mobile devices running the EOS Remote app.
2. Corrects an error in the German language Feature Guide.
3. Corrects an error in the Korean language Feature Guide.
Firmware Version 1.1.4 is for cameras with firmware up to Version 1.1.3. If the camera's firmware is already Version 1.1.4, it is not necessary to update the firmware.
Please note:
After the firmware update has been performed the following setting will be reset to default.
Menu > Custom Function> C.Fn II: Autofocus > AF Microadjustment> 1: All by same amount
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik denk dat dit mijn tweede camera body wordt. Ik heb sinds vorig jaar een eigen bedrijfje in de fotografie en doe van alles qua fotografie: Trouwerijen, evenementen, architectuur, portret, baby etc. Daarnaast ga ik elk jaar naar mooie vakantiebestemmingen om me ook qua fotografie uit te leven. Voornamelijk voor trouwerijen en evenementen is een tweede body echt een must. Ik heb al een 5DII en wil niet meer terug naar een crop body. Een kleine scherpte diepte is waarschijnlijk een van mijn bekendste kenmerken.
Natuurlijk heeft Canon ook een 5DIII maar die vind ik echt overpriced voor wat hij kan. De 6D is een stuk goedkoper en is op bepaalde puntjes zelfs wat beter.
Wat ik wel jammer vind van de 6D:
- Geen CF kaartjes
- Las ik nu ergens dat de WIFI of GPS niet uit kon en dus de batterij leeg trekt?
- Mindere bouw (gaat misschien daarom wat minder lang mee?)
- 1/4000 sluiter (ik zit regelmatig boven de 1/4000e met mijn snelle lenzen)
Ik gebruik altijd mijn middelste focus punt, hoewel ik prima geloof dat de 5DIII een zeer goede AF unit heeft lijkt een 6D voor mij ook prima te voldoen (ik gebruik mijn 3.9FPS van mijn 5DII al nooit, ook fotografeer ik geen sport). Daarnaast schijnt het middelste focus punt van de 6D het beste van alle (Canon) camera's te zijn in minder licht.
Met mijn huidige camera heb ik weleens mis-focus momenten (niet vaak). Waarschijnlijk ligt dat in die gevallen echt aan de body. Een iets betere AF is dus wel fijn. Een tweede 5DII zou een optie zijn, maar de 6D is in bijna alle opzichten beter (alleen de bouw en 1/8000e sluiter niet). Een (nog) betere ISO zou in bepaalde gevallen een zeer fijne toevoeging zijn. Ik heb BTW aftrek dus ik koop mijn body graag nieuw (en liefst met korting).
Wat denken jullie, is de 6D een goede tweede camera voor mij? Misschien zie ik iets over het hoofd.
Natuurlijk heeft Canon ook een 5DIII maar die vind ik echt overpriced voor wat hij kan. De 6D is een stuk goedkoper en is op bepaalde puntjes zelfs wat beter.
Wat ik wel jammer vind van de 6D:
- Geen CF kaartjes
- Las ik nu ergens dat de WIFI of GPS niet uit kon en dus de batterij leeg trekt?
- Mindere bouw (gaat misschien daarom wat minder lang mee?)
- 1/4000 sluiter (ik zit regelmatig boven de 1/4000e met mijn snelle lenzen)
Ik gebruik altijd mijn middelste focus punt, hoewel ik prima geloof dat de 5DIII een zeer goede AF unit heeft lijkt een 6D voor mij ook prima te voldoen (ik gebruik mijn 3.9FPS van mijn 5DII al nooit, ook fotografeer ik geen sport). Daarnaast schijnt het middelste focus punt van de 6D het beste van alle (Canon) camera's te zijn in minder licht.
Met mijn huidige camera heb ik weleens mis-focus momenten (niet vaak). Waarschijnlijk ligt dat in die gevallen echt aan de body. Een iets betere AF is dus wel fijn. Een tweede 5DII zou een optie zijn, maar de 6D is in bijna alle opzichten beter (alleen de bouw en 1/8000e sluiter niet). Een (nog) betere ISO zou in bepaalde gevallen een zeer fijne toevoeging zijn. Ik heb BTW aftrek dus ik koop mijn body graag nieuw (en liefst met korting).
Wat denken jullie, is de 6D een goede tweede camera voor mij? Misschien zie ik iets over het hoofd.
R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
Geen Cf kaartjes: Dit is natuurlijk persoonlijk, ik ben juist blij met SD kaartjes, deze kan ik direct in mijn macbook steken.
Wifi/GPS: gaat idd niet automatisch uit, maar je kan ze aan het snelmenu toevoegen en zo wel redelijk snel uitzetten.
Mindere bouw: Valt mee hoor, grotendeels gewoon net zoals de 5DII magnesium. Alleen de top is van polycarbonaat (voor wifi en gps). Ik voel echter het verschil niet. De body is gewoon heel stevig gebouwd.
sluiter: tja, ik heb het tot nu toe niet gemist. Maar ik schiet dan ook niet echt met zo hoge sluitertijden.
Over het middelste focuspunt; deze is echt geweldig! focust op dingen waar ik van denk, hoe kan die daar in godsnaam op focussen?? Het middelste focuspunt van de 6D is zonder twijfel het beste focus punt van alle Canon DSLR's. De overige 8 focuspunten werken wel, maar niet echt super bij minder licht.
De ISO/noise performance is ook stukken beter dan de 5DII.
Wifi/GPS: gaat idd niet automatisch uit, maar je kan ze aan het snelmenu toevoegen en zo wel redelijk snel uitzetten.
Mindere bouw: Valt mee hoor, grotendeels gewoon net zoals de 5DII magnesium. Alleen de top is van polycarbonaat (voor wifi en gps). Ik voel echter het verschil niet. De body is gewoon heel stevig gebouwd.
sluiter: tja, ik heb het tot nu toe niet gemist. Maar ik schiet dan ook niet echt met zo hoge sluitertijden.
Over het middelste focuspunt; deze is echt geweldig! focust op dingen waar ik van denk, hoe kan die daar in godsnaam op focussen?? Het middelste focuspunt van de 6D is zonder twijfel het beste focus punt van alle Canon DSLR's. De overige 8 focuspunten werken wel, maar niet echt super bij minder licht.
De ISO/noise performance is ook stukken beter dan de 5DII.
Ik sluit mij aan wat sweebee zegt. Hoewel ik mijn 6D verkocht heb voor een A7R ben ik er altijd zeer tevreden over geweest.
GPS idd via menu uit te zetten. Mocht je een grip hebben met 2 accu;s dan merk je uiteraard minder snel dat hij leegloopt. GPS is ook wel ideaal tijdens vakantie om in bijv. Lightroom te zien waar de foto gemaakt is. Wifi heb ik nooit echt gebruikt.
Mindere bouw? Nooit zo ervaren, gewoon een hele degelijke body, stevig gebouwd.
Sluiter is idd een minpunt voor jou. RAW burst mode is volgens mij ook minder dan 5dIII.
Middelste focuspunt is gewoon heel erg goed.
Ik heb op jouw flickr profiel gekeken en volgens mij moet je qua foto's dit alles ook goed met de 6D af kunnen.
Je kan jezelf ook afvragen waarom je veel meer zou betalen voor een 5DIII. Als je dit goed kunt onderbouwen, dan ga je er voor. Anders is de 6D de camera voor jou.
GPS idd via menu uit te zetten. Mocht je een grip hebben met 2 accu;s dan merk je uiteraard minder snel dat hij leegloopt. GPS is ook wel ideaal tijdens vakantie om in bijv. Lightroom te zien waar de foto gemaakt is. Wifi heb ik nooit echt gebruikt.
Mindere bouw? Nooit zo ervaren, gewoon een hele degelijke body, stevig gebouwd.
Sluiter is idd een minpunt voor jou. RAW burst mode is volgens mij ook minder dan 5dIII.
Middelste focuspunt is gewoon heel erg goed.
Ik heb op jouw flickr profiel gekeken en volgens mij moet je qua foto's dit alles ook goed met de 6D af kunnen.
Je kan jezelf ook afvragen waarom je veel meer zou betalen voor een 5DIII. Als je dit goed kunt onderbouwen, dan ga je er voor. Anders is de 6D de camera voor jou.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Ik kan ook beide bovenstaande ervaringen onderschrijven en gebruik ook bijna uitsluitend het middelste focus punt zoals je zelf aangeeft. Heb de 6D nu een klein jaar en ben er nog steeds erg blij mee
ter aanvulling: Wifi ook een aantal keer recreatief gebruikt in combinatie met een iPhone 4S:
1) Zo heb ik bijvoorbeeld een keer vuurwerk gefotografeerd vanaf statief waarbij ik naast de camera/statief zat en op het schermpje kon zien wanneer ik (op het juiste moment) de sluiter kon indrukken + wat simpele instellingen zoals sluitertijd aanpassen.
2) Tijdens een groepsdiner zelf ook aan tafel gaan zitten en ook via het scherm kunnen zien wat een mooi moment was om een foto te maken zonder al te veel aandacht naar het moment te trekken.
Wifi is dus niet echt een game changer, en vind het ook jammer dat ze niet een interval trigger hebben verwerkt in de app (voor stopmotion of timelapse). Aan de andere kant is het dus af en toe wel geinig als afstandsbediening met beeld of om direct foto's te bekijken op scherm van mobiel
ter aanvulling: Wifi ook een aantal keer recreatief gebruikt in combinatie met een iPhone 4S:
1) Zo heb ik bijvoorbeeld een keer vuurwerk gefotografeerd vanaf statief waarbij ik naast de camera/statief zat en op het schermpje kon zien wanneer ik (op het juiste moment) de sluiter kon indrukken + wat simpele instellingen zoals sluitertijd aanpassen.
2) Tijdens een groepsdiner zelf ook aan tafel gaan zitten en ook via het scherm kunnen zien wat een mooi moment was om een foto te maken zonder al te veel aandacht naar het moment te trekken.
Wifi is dus niet echt een game changer, en vind het ook jammer dat ze niet een interval trigger hebben verwerkt in de app (voor stopmotion of timelapse). Aan de andere kant is het dus af en toe wel geinig als afstandsbediening met beeld of om direct foto's te bekijken op scherm van mobiel
Toen ik nog een 85L en 50L had moest ik toch soms 1/8000 hebben met ISO 50.
Dat is wel iets waar je toch rekening mee moet houden!
Vooral 85L. Ding is gemaakt om toch vaak op 1.2 te schieten en op een beetje zonnige dag heb je toch 1/8000 nodig
Dat is wel iets waar je toch rekening mee moet houden!
Vooral 85L. Ding is gemaakt om toch vaak op 1.2 te schieten en op een beetje zonnige dag heb je toch 1/8000 nodig
[ Voor 32% gewijzigd door Hamed op 19-03-2014 16:41 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
ND-filter kan dan ook uitkomst bieden natuurlijk.
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Met f/1.2 en iso50 heb je er alleen last van bij echt volle zon.
Punt is wel dat als je dan ND-filter wil gebruiken, je juist dan ook meer last van flares hebt door de felle zon.
Punt is wel dat als je dan ND-filter wil gebruiken, je juist dan ook meer last van flares hebt door de felle zon.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik gebruik mijn 85mm ook voor 75% op 1.2. Ik heb dan wel een complete en prachtige LEE filter set, maar dat werkt niet echt snel. Op bruiloften bijvoorbeeld is dat niet fijn werken, maar dan zou ik juist de 85 op mijn 5D kunnen schroeven. Tevens hebben alle lichtbronnen die ik heb HSS zodat ik de ND's kon voorkomen.
De AF van de 5DIII lijkt me wel fijn, maar om daar nou 1000 euro meer voor neer te tellen. Nee, vanaf dag 1 is de 5DIII mij al te duur geweest.
Ik hoorde van iemand dat de bovenkant van de camera al een stuk verder versleten was dan zijn andere camera's. Vandaar dat ik het even over de bouw had. Mijn 5DII is na ruim 2 jaar nog in nagenoeg perfecte staat.
Ik wacht sowieso de acties af van bijvoorbeeld de Saturn. Als ik een 5DIII voor +/- 1900 kan oppikken dan zal ik nog twijfelen. Ik nijg toch behoorlijk richting de 6D.
De AF van de 5DIII lijkt me wel fijn, maar om daar nou 1000 euro meer voor neer te tellen. Nee, vanaf dag 1 is de 5DIII mij al te duur geweest.
Ik hoorde van iemand dat de bovenkant van de camera al een stuk verder versleten was dan zijn andere camera's. Vandaar dat ik het even over de bouw had. Mijn 5DII is na ruim 2 jaar nog in nagenoeg perfecte staat.
Ik wacht sowieso de acties af van bijvoorbeeld de Saturn. Als ik een 5DIII voor +/- 1900 kan oppikken dan zal ik nog twijfelen. Ik nijg toch behoorlijk richting de 6D.
Wat doe je in godsnaam met een camera als de top al zo versleten is? Mijn camera slingert ook regelmatig overal doorheen. Is inmiddels twee keer flink gevallen (1 keer lens kapot en 1 keer flitser) maar de 6d geeft geen kick. Alleen wat gebruikssporen op de onderkant, op de top totaal niets.

Ben van plan om mijn 5DII weg te doen en een 6D te halen. Ik heb de laatste tijd 5x met een 6D geschoten en heb aardig wat reviews gelezen. Hij zal mijn vakantiecamera worden.
Een vraag aan mensen die een 6D hebben. Zijn er punten waar op moet letten?
Thx
Thx
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ik wil ook een 6D halen, en dan m'n 5D II als 2e body gaan gebruiken. Vooral omdat ik binnenkort naar Bali ga en dan is GPS ook wel erg handig. De doorslag gaf dit artikel. Op de meeste gebieden de beste Canon sensor ooit en verslaat de 5DIII en 1DX. Vooral ook voor m'n landschapsfotografie een aantrekkelijke camera.
Kan iemand zeggen hoe de AF is t.o.v. een 5DII?
Veel beter. Helemaal geen misfocus.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ok, daar had ik inderdaad nog wel eens last van. Thanks
In het artikel wordt de 5D3 niet echt besproken, op deze zin na dan;tommyz schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 11:31:
Ik wil ook een 6D halen, en dan m'n 5D II als 2e body gaan gebruiken. Vooral omdat ik binnenkort naar Bali ga en dan is GPS ook wel erg handig. De doorslag gaf dit artikel. Op de meeste gebieden de beste Canon sensor ooit en verslaat de 5DIII en 1DX. Vooral ook voor m'n landschapsfotografie een aantrekkelijke camera.
"I have yet to evaluate a 5D3 thermal noise"
Alhoewel andere tests uitwijzen dat de 6D beter presteert tot ISO 6400 met een lange sluitertijd
Krijg hem binnen 2 weken. Dan kan ik wel vertellen of hij echt beter is dan MKIII.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ik kan je niet echt tips geven waar je op moet letten bij aankoop. Ik heb nog niet gehoord van specfieke issues met deze body. Wel moet je op de GPS letten, als je die aan laat staan terwijl je camera 'uit' staat slurpt hij alsnog binnen een paar dagen je accu leegHamed schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 09:22:
Ik heb onder andere om die reden bij de body ook meteen een 2e accu gescoord.
[ Voor 5% gewijzigd door Jur_ op 30-05-2014 17:07 ]
Heb genoeg accu's hier in de kast
Thx
Thx
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Je wifi uitzetten als je foto's op je pc gaat zettenHamed schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 09:22:
Ben van plan om mijn 5DII weg te doen en een 6D te halen. Ik heb de laatste tijd 5x met een 6D geschoten en heb aardig wat reviews gelezen. Hij zal mijn vakantiecamera worden.
Thx
Wifi ga ik niet gebruiken, maar why?
Thx
Thx
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ik heb nu anderhalve maand een 6D bovenop mijn 5DII. Hij bevalt me uitstekend. Ik gebruik hem 50 uur per week dus behoorlijk intensief. Hij is echt beter dan de 5DII. De wifi functie werkt makkelijk en snel. Het focussen werkt een stuk beter (pakt hem beter en wat sneller (helemaal in lowlight)) dan de 5DII. De ISO prestaties zijn ook echt uitstekend. Ik gebruik hem dan nog niet boven de 2000 maar met 2000 zie ik nog niet echt wat verschijnen. Het LCD scherm lijkt ook een stuk scherper.
Het enige jammere is dat hij geen 1/8000e van een seconden aan kan, want dat heb ik met mijn lenzen regelmatig nodig. Aan de bediening wen je wel. De 5DII valt nu vreemder in mijn handen dan de 6D.
Als er binnnenkort een btw actie komt waar een 6D aan meedoet zal ik zeker overwegen om een tweede 6D te halen en de 5DII de deur uit te doen.
Het enige jammere is dat hij geen 1/8000e van een seconden aan kan, want dat heb ik met mijn lenzen regelmatig nodig. Aan de bediening wen je wel. De 5DII valt nu vreemder in mijn handen dan de 6D.
Als er binnnenkort een btw actie komt waar een 6D aan meedoet zal ik zeker overwegen om een tweede 6D te halen en de 5DII de deur uit te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Bonbridge op 31-05-2014 12:05 ]
Ipv 1/8000e kan je dus ook je iso verlagen ,diafragma knijpen ( als de situatie dat toelaat,), of als dat niet meer kan evt een nd filter gebruken, ik gebruik dat ook op de 6D.
Iso 6400 is prima zelfs met de 6D, ik heb er geen enkel probleem mee om dat te gebruiken om niet te hoeven flitsen en toch de bewegingsonscherpte laag te hoeden.
Iso 6400 is prima zelfs met de 6D, ik heb er geen enkel probleem mee om dat te gebruiken om niet te hoeven flitsen en toch de bewegingsonscherpte laag te hoeden.
[ Voor 60% gewijzigd door LoneWolf op 31-05-2014 19:15 ]
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Als je met grote diafragma's schiet, dan helpt alleen een ND-filter nog.
En foto's met flits zijn toch heel anders dan zonder. Het hangt heel erg van het type foto dat je wil maken.
En foto's met flits zijn toch heel anders dan zonder. Het hangt heel erg van het type foto dat je wil maken.
[ Voor 43% gewijzigd door Universal Creations op 31-05-2014 19:29 ]
6D vandaag opgehaald in Dusseldorf.
Morgen foto's mee schieten.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Heb je 'm nieuw of 2e hands gekocht?Hamed schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:27:
6D vandaag opgehaald in Dusseldorf.
Twijfel nog steeds tussen een 70D en een 6D. Als ik de 70D kies dan kan ik nog even vooruit met mijn lenzen, als ik de 6D neem dan hou ik alleen de sigma 50mm over. Maar ga ik er met de 70D echt op vooruit, tov de 550D? Met de 6D natuurlijk wel. Moeilijk, moeilijk.
Nieuw
Eerste indruk:
Overdag focus hij net zo snel als een 5DIII
Veel kleiner dan 5DIII. Dat zie ik meer als een min punt maar het komt door omdat ik een 5DIII gewend ben in mijn hand.
Qua gewicht perfect.
Ik kan echt niet zeggen of hij beter of slechtere foto's maakt dan de 5DIII. Zie geen verschil!
Waar ik hem heb gekocht mocht ik voor een weekje een 24-70 F4 IS meenemen om te testen. Een 24-70 F4 IS past daar perfect op. Veel beter dan op een MKIII. Het is net als of ze voor elkaar gemaakt zijn!
Tot nu toe ben ik van mening dat hij zijn prijs waard is.
Eerste indruk:
Overdag focus hij net zo snel als een 5DIII
Veel kleiner dan 5DIII. Dat zie ik meer als een min punt maar het komt door omdat ik een 5DIII gewend ben in mijn hand.
Qua gewicht perfect.
Ik kan echt niet zeggen of hij beter of slechtere foto's maakt dan de 5DIII. Zie geen verschil!
Waar ik hem heb gekocht mocht ik voor een weekje een 24-70 F4 IS meenemen om te testen. Een 24-70 F4 IS past daar perfect op. Veel beter dan op een MKIII. Het is net als of ze voor elkaar gemaakt zijn!
Tot nu toe ben ik van mening dat hij zijn prijs waard is.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Leuk! Veel (test) plezier :-) Ik ben benieuwd naar je verdere conclusies!
Die 17-85 is niet echt bepaald geweldig te noemen dus daar zou ik het niet van af laten hangen eerlijk gezegd.ChrisLNFF schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:28:
Twijfel nog steeds tussen een 70D en een 6D. Als ik de 70D kies dan kan ik nog even vooruit met mijn lenzen, als ik de 6D neem dan hou ik alleen de sigma 50mm over. Maar ga ik er met de 70D echt op vooruit, tov de 550D? Met de 6D natuurlijk wel. Moeilijk, moeilijk.
Kijk gewoon wat je gaat doen en met welk toestel dat beter kan
Ik heb de 6D en mijn vrouw de 70D. Ik vind ze in het gebruik vergelijkbaar. Mijn keuze tussen de twee zou afhangen van t gebruik. Voor natuur (vogels etc) en voor filmen zou ik absoluut voor dr 70D gaan.ChrisLNFF schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:28:
[...]
Voor portretten en low ligt voor de 6D....
Maar beide toestellen zijn fijn en leveren mooie plaatjes af. Wij kwamen van een 500D en een 40D en zijn er stukken op vooruit gegaan.
Bedankt, ik heb de 550D plus lenzen op MP gezet. Even afwachten en dan hak ik de knoop door.LameDog schreef op zondag 01 juni 2014 @ 20:39:
[...]
Ik heb de 6D en mijn vrouw de 70D. Ik vind ze in het gebruik vergelijkbaar. Mijn keuze tussen de twee zou afhangen van t gebruik. Voor natuur (vogels etc) en voor filmen zou ik absoluut voor dr 70D gaan.
Voor portretten en low ligt voor de 6D....
Maar beide toestellen zijn fijn en leveren mooie plaatjes af. Wij kwamen van een 500D en een 40D en zijn er stukken op vooruit gegaan.
Wat een inactiviteit hier. De versplintering in het FF kamp levert dus niet heel veel extra zieltjes op. 
Na omzwervingen in het Pentax en Nikon kamp (enkel 2ehands gehaald, erg leuk om zo uit te proberen) heb ik al een jaar of 6-7 een 30D. Na tal van lenzen te hebben gebruikt/getest heb ik enkel nog een 17-55/2.8 in gebruik. De laatste 2-3 jaar ben ik redelijk inactief geweest, fotografie boeide mij even niet meer.
Nu is het gelukkig weer een tijdje aan het kriebelen en lonkt de overstap naar FF. Portretten en low light zijn 2 belangrijke zaken voor mij en ik schiet dan ook bijna enkel met het middelste focuspunt (focus + recompose). De 6D zou dus ideaal zijn gezien het middelste focus punt weinig licht perfect aankan. Met name hogere iso waardes kunnen gebruiken lijkt mij helemaal top. Van wat ruis ben ik niet vies dus bruikbare plaatjes wat hoger dan iso 6400 kunnen schieten zal van mij een blij man maken.
Zijn er meer die een dergelijke overstap hebben gemaakt? Het grootste vraagstuk zal de aanschaf van 1-3 lenzen worden. Het Canon equivalent van een 17-55 op FF vind ik echter veel te duur. In een 24-70 en 24-105 heb ik dan ook geen interesse.
Ideaal zou een 17-40 zijn, aangevuld met een Canon 100/2 (135/2 zou ideaal zijn maar dat geld heb ik er niet voor over en de 85/1.8 die ik heb gehad gebruikte ik sporadisch). Meer heb ik niet nodig.
Na omzwervingen in het Pentax en Nikon kamp (enkel 2ehands gehaald, erg leuk om zo uit te proberen) heb ik al een jaar of 6-7 een 30D. Na tal van lenzen te hebben gebruikt/getest heb ik enkel nog een 17-55/2.8 in gebruik. De laatste 2-3 jaar ben ik redelijk inactief geweest, fotografie boeide mij even niet meer.
Nu is het gelukkig weer een tijdje aan het kriebelen en lonkt de overstap naar FF. Portretten en low light zijn 2 belangrijke zaken voor mij en ik schiet dan ook bijna enkel met het middelste focuspunt (focus + recompose). De 6D zou dus ideaal zijn gezien het middelste focus punt weinig licht perfect aankan. Met name hogere iso waardes kunnen gebruiken lijkt mij helemaal top. Van wat ruis ben ik niet vies dus bruikbare plaatjes wat hoger dan iso 6400 kunnen schieten zal van mij een blij man maken.
Zijn er meer die een dergelijke overstap hebben gemaakt? Het grootste vraagstuk zal de aanschaf van 1-3 lenzen worden. Het Canon equivalent van een 17-55 op FF vind ik echter veel te duur. In een 24-70 en 24-105 heb ik dan ook geen interesse.
Ideaal zou een 17-40 zijn, aangevuld met een Canon 100/2 (135/2 zou ideaal zijn maar dat geld heb ik er niet voor over en de 85/1.8 die ik heb gehad gebruikte ik sporadisch). Meer heb ik niet nodig.
Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases
De 17-40 op een full frame is groothoek, daar ga je geen flateuze portretten mee schieten.
This footer is intentionally left blank
Weet ik, de mm's groothoek zijn dan een extraatje. Ik maak ook vrij geregeld gebruik van 17-30mm (crop) op m'n 17-55. Vandaar dat ik in het geval van FF gebruik zal maken van de +/- 27-40mm op de 17-40. En een 100/2 dan voornamelijk voor portretten. Op Nikon heb ik trouwens de 135/2DC gehad, wel op crop trouwens. Jeetje wat een ding man, ongelooflijke bokeh!
[ Voor 29% gewijzigd door Sirius op 28-12-2014 19:49 ]
Met een bereik van 17-40 kun je prima portretten schieten hoor, gebruik regelmatig mijn 35mm
Ook met een 28mm of 14mm is met een beetje oefening prima portretten mee te schieten.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Zeker, afhankelijk van het soort portret dan. 35mm op FF kan makkelijk ja. Ik hou echter van wat meer afstand tot het onderwerp.
Recentelijk de overstap gemaakt van een 550D met 17-70 / 50mm 1.4 & 70-200F4 naar een 6D met een Tamron 24-70 2.8, 50mm 1.4 en 70-200 F4. Die Tamron bevalt mij echt supergoed, voelt erg solide aan, lekkere combi met de 6D qua balans en prima scherpe foto's. goed te gebruiken voor portretten qua focusbereik. Voor binnen gebruik ik de 50mm 1.4, kom er eigenlijk altijd mee uit.
Succes met de keuze!
Succes met de keuze!
Schiet nu al een tijdje met de 6D en het bevalt mij uitstekend. Als het goed is komt deze week de sigma 35mm art binnen, wat dan mijn 2e lens wordt naast mijn 50mm.
De Tamron zag ik idd ook voorbij komen ja. De groothoek van een 17-40 zou niet verkeerd zijn maar een 24-70 én F2.8 past stiekem wel meer in mijn straatje.
mijn persoonlijke favorieten op de 6d qua lenzen zijn de 50mm (bereik is opeens heel erg fijn geworden, op crop gebruikte ik die lens alleen maar als ik echt, echt, echt niet anders kon ivm te min licht) en de 70-200.Sirius schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:51:
Zeker, afhankelijk van het soort portret dan. 35mm op FF kan makkelijk ja. Ik hou echter van wat meer afstand tot het onderwerp.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Heb de 6D nu al een maandje in gebruik voor fotografie in low light situations, schiet zeer fijn. Had hier voor de 600D (en wat een verschil!). Heb nu de Canon 50mm f/1.8, de kitlens van mijn vorige body 22-55 en nu de Tamron 24-70 f/2.8 besteld. Geen seconde spijt gehad van de 6D, hoewel de 11-punts AF misschien voor sommige mensen wel een struikelblok kan zijn.
Waarom geen interesse in de 24-105? Deze staan voor ongeveer 400 euro op marktplaats, ongeveer evenveel als de 17-40. Ik heb de 85 en 135, maar gebruik zelf toch vaker de 85. Is net wat lichter en neemt wat makkelijker mee. Overigens zit er bijna geen verschil tussen de 85 en 100 (qua beeldhoek en qua optiek), dus als je de 85 weinig gebruikt, denk ik niet dat je de 100 wel veel gaat gebruiken. Overigens is de 85mm op een crop vergelijkbaar met een 135 op FF. Wellicht dat 'ie je op een FF wel bevalt (en de 135 juist nietSirius schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:30:
[ Voor 11% gewijzigd door tommyz op 29-12-2014 08:49 ]
Ik ben zelf ook gek op mijn 2e hands 85mm f/1.8: Het is een heerlijke lens voor portretten en ook erg leuk voor de bokeh zo met de kerst. Kan ik iedereen van harte aanraden.
Daarnaast gebruik ik de 24-70 f/2.8 II het meest als rondloop lens. Deze is behoorlijk aan de prijs, maar destijds met cashback gekocht en nog geen moment spijt van gehad (heerlijk bereik en geweldige kleuren, dof verloop en scherpte). Nu ben ik aan het sparen voor een 100L, zodat ik ook nog wat meer close-up/macro kan schieten, maar dat gaat nog even duren.
Tip voor oud en nieuw: vorig jaar had ik mijn 6D verbonden met de smartphone voor het vastleggen van vuurwerk. Is prima te timen omdat je toch wat langere sluitertijden gebruikt en kun je zelf wat rustiger zitten! :-D
Daarnaast gebruik ik de 24-70 f/2.8 II het meest als rondloop lens. Deze is behoorlijk aan de prijs, maar destijds met cashback gekocht en nog geen moment spijt van gehad (heerlijk bereik en geweldige kleuren, dof verloop en scherpte). Nu ben ik aan het sparen voor een 100L, zodat ik ook nog wat meer close-up/macro kan schieten, maar dat gaat nog even duren.
Tip voor oud en nieuw: vorig jaar had ik mijn 6D verbonden met de smartphone voor het vastleggen van vuurwerk. Is prima te timen omdat je toch wat langere sluitertijden gebruikt en kun je zelf wat rustiger zitten! :-D
Goed idee maar de 24-105 heeft teveel bereik waar ik niets mee doe en ik wil iets meer lichtsterkte (kunnen) hebben. Wat jaartjes terug heb ik er een gebruikt (op crop) waar ik niet echt kapot van was. Maar misschien is dat voor in het begin een optie. Voor zo'n €200-250 meer is een 2ehands Tamron 24-70 haalbaar.tommyz schreef op maandag 29 december 2014 @ 08:47:
[...]
Waarom geen interesse in de 24-105? Deze staan voor ongeveer 400 euro op marktplaats, ongeveer evenveel als de 17-40. Ik heb de 85 en 135, maar gebruik zelf toch vaker de 85. Is net wat lichter en neemt wat makkelijker mee. Overigens zit er bijna geen verschil tussen de 85 en 100 (qua beeldhoek en qua optiek), dus als je de 85 weinig gebruikt, denk ik niet dat je de 100 wel veel gaat gebruiken. Overigens is de 85mm op een crop vergelijkbaar met een 135 op FF. Wellicht dat 'ie je op een FF wel bevalt (en de 135 juist niet)
Een 85mm op FF is te kort (trouwens...dit kan natuurlijk ook met een teleconverter worden gebruikt!)...de 100mm eigenlijk ook maar gezien het prijsverschil met de 135mm vind ik dat meer te rechtvaardigen als koop
De lichtsterkte lijkt me te verwaarlozen. Met de 6D schiet ik nog acceptabele platen op ISO 6.400 en als het echt moet op 12.800. Zet dit tegenover ISO 800 voor een 30D en je hebt al 3 stops winst. De 24-105 is ook voorzien van IS, zodat je in de meeste situaties wel uit de voeten kan
Zelf geef ik vrij weinig om het feit of het een F/2.8 of F/4 lens is, daar merk je echt niet heel veel van. Wel is het zonde als je een deel van het bereik niet gebruikt, ook t.a.v. het gewicht van de lens.
Verder is de 100 F/2 gewoon een mooie lens, daar ga je ongetwijfeld veel plezier van beleven op de 6D
Verder is de 100 F/2 gewoon een mooie lens, daar ga je ongetwijfeld veel plezier van beleven op de 6D
Onder jouw omstandigheden merk je er misschien weinig van, persoonlijk vind ik het een behoorlijk verschil!tommyz schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:12:
De lichtsterkte lijkt me te verwaarlozen. Met de 6D schiet ik nog acceptabele platen op ISO 6.400 en als het echt moet op 12.800. Zet dit tegenover ISO 800 voor een 30D en je hebt al 3 stops winst. De 24-105 is ook voorzien van IS, zodat je in de meeste situaties wel uit de voeten kanZelf geef ik vrij weinig om het feit of het een F/2.8 of F/4 lens is, daar merk je echt niet heel veel van. Wel is het zonde als je een deel van het bereik niet gebruikt, ook t.a.v. het gewicht van de lens.
Met f/4 wordt het al lastiger om de achtergrond mooi te isoleren, iets wat op f/2.8 zo gepiept is.
Waar gebruik je die lens voor?
www.maartendeboer.net
De 24-105 op een 6D vind ik een leuk wandel en vakantielensje. Je kunt er in bijna alle situaties mee uit de voeten. Een omgeving breed op de foto en dan een ingezoomd portret (dankzij FF zelfs bij kaarslicht).
De mooiste foto's schiet ik persoonlijk bijna standaard rond de 105 mm. Rond de 24 mm heb ik al snel last van vervorming, wordt het lastig je horizon fatsoenlijk te krijgen en zie je donkere hoeken.
Ga je voor kwalitatieve landschapsfoto's/portretten dan zou ik er minder snel voor kiezen. De keerzijde is natuurlijk wel dat je met twee duren lenzen van 24-70 en 70-200 f2.8 toch wat minder makkelijk rondloopt.
De mooiste foto's schiet ik persoonlijk bijna standaard rond de 105 mm. Rond de 24 mm heb ik al snel last van vervorming, wordt het lastig je horizon fatsoenlijk te krijgen en zie je donkere hoeken.
Ga je voor kwalitatieve landschapsfoto's/portretten dan zou ik er minder snel voor kiezen. De keerzijde is natuurlijk wel dat je met twee duren lenzen van 24-70 en 70-200 f2.8 toch wat minder makkelijk rondloopt.
Zoals hierboven staat zullen foto's op 24mm (24-105) gemaakt wat mindere gevolgen hebben voor de foto. Anderzijds vind ik een kleine vertekening of wat vignetering niet heel spannend als ik op 17mm schiet (17-55 op crop). Met een 17-40 op 24mm (FF) schieten zullen deze problemen vermeden worden (mag ik aannemen!). Met die 24-70 van Tamron zou ik niet weten hoe deze plaatjes op 24mm schiet, even wat foto's opspeuren.Ventieldopje schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:23:
[...]
Onder jouw omstandigheden merk je er misschien weinig van, persoonlijk vind ik het een behoorlijk verschil!
Met f/4 wordt het al lastiger om de achtergrond mooi te isoleren, iets wat op f/2.8 zo gepiept is.
Waar gebruik je die lens voor?
Over F2.8/4: waar ik geen ervaring mee heb is hoe de DoF zich op full frame gedraagt. Ik weet dat deze kleiner wordt maar heb dat logischerwijs nog nooit zelf ervaren.
Hier een uitgebreide uitleg waar het mij om de foto's gaat waar crop VS. full frame wordt vergeleken.
Is het een gewaagde uitspraak als ik denk dat de DoF redelijk gelijk is als je F2.8 op crop schiet en op F4 bij full frame?
Oh en als ik een 24-105 zou hebben dan zou ik blijven dromen van een F2.8 stuk glas. Vandaar dat ik liever gelijk voor een 24-70 zou gaan. Overigens absoluut geen Canon 24-70 II lens want dergelijke prijzen kan ik tussen de oren niet verantwoorden
Gewoon 2.8 * 1.6 = 4.48 dus ongeveer f/4.5 op fullframeSirius schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:37:
[...]
Is het een gewaagde uitspraak als ik denk dat de DoF redelijk gelijk is als je F2.8 op crop schiet en op F4 bij full frame?
Oh en als ik een 24-105 zou hebben dan zou ik blijven dromen van een F2.8 stuk glas. Vandaar dat ik liever gelijk voor een 24-70 zou gaan. Overigens absoluut geen Canon 24-70 II lens want dergelijke prijzen kan ik tussen de oren niet verantwoorden
www.maartendeboer.net
De Tamron heb je voor dat geld ook wel nieuw bij Amazon : Piet91 in "[Fotoapparatuur] Aanbiedingen juli t/m december 2014"Sirius schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:33:
Goed idee maar de 24-105 heeft teveel bereik waar ik niets mee doe en ik wil iets meer lichtsterkte (kunnen) hebben. Wat jaartjes terug heb ik er een gebruikt (op crop) waar ik niet echt kapot van was. Maar misschien is dat voor in het begin een optie. Voor zo'n €200-250 meer is een 2ehands Tamron 24-70 haalbaar.
En die actie komt best vaak voorbij dus is het gewoon een kwestie van wachten
Ik zou gewoon voor de scherpste kijken. Mijn persoonlijke mening: 2.8 klinkt erg verleidelijk, maar ik wil gewoon dat mijn lens scherp is als ik wide-open schiet en niet hoeven na te denken of ik af moet stoppen. Ook vind ik 2.8 onder de 50mm niet echt toegevoegde waarde hebben, vooral niet als de andere lenzen voorzien zijn van IS. En als je een mooie DoF wilt, pak je gewoon de 100mm F2
Wat vergelijkingen:
Tamron 24-70 vs Canon 24-70 F2.8
Sigma 24-105 vs Canon 24-70 F2.8
Canon 24-70 F4 vs Canon 24-70 F2.8
Ik heb me nooit echt verdiept in deze lenzen, omdat ik voornamelijk primes schiet, maar mijn eerste keuze zal de Sigma zijn (ook de goedkoopste van al deze lenzen: ongeveer 780 euro). Ik heb zelf de 35 1.4 ART (totaal niet te vergelijken met elkaar), en het is echt een topding. Sigma heeft echt grote stappen gemaakt de laatste jaren.
Maar dat is mijn mening
Wat vergelijkingen:
Ik heb me nooit echt verdiept in deze lenzen, omdat ik voornamelijk primes schiet, maar mijn eerste keuze zal de Sigma zijn (ook de goedkoopste van al deze lenzen: ongeveer 780 euro). Ik heb zelf de 35 1.4 ART (totaal niet te vergelijken met elkaar), en het is echt een topding. Sigma heeft echt grote stappen gemaakt de laatste jaren.
Maar dat is mijn mening
[ Voor 8% gewijzigd door tommyz op 29-12-2014 19:14 ]
Het was even zoeken, maar een of andere Brit (vermoed ik) schreef er een interessant en ook wel hilarisch verhaal over: http://lewiscollard.com/technical/background-blur/Sirius schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:37:
[...]
Over F2.8/4: waar ik geen ervaring mee heb is hoe de DoF zich op full frame gedraagt. Ik weet dat deze kleiner wordt maar heb dat logischerwijs nog nooit zelf ervaren.
Volgens mij staat deze link trouwens ook in de fotografie-faq die ik ooit lang geleden doornam...
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Het moest zo goedkoop mogelijk en 24-105 range heeft die niet nodig dus de Sigma is niet van toepassingtommyz schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:06:
Ik zou gewoon voor de scherpste kijken. Mijn persoonlijke mening: 2.8 klinkt erg verleidelijk, maar ik wil gewoon dat mijn lens scherp is als ik wide-open schiet en niet hoeven na te denken of ik af moet stoppen. Ook vind ik 2.8 onder de 50mm niet echt toegevoegde waarde hebben, vooral niet als de andere lenzen voorzien zijn van IS. En als je een mooie DoF wilt, pak je gewoon de 100mm F2![]()
Wat vergelijkingen:
Maar dat is mijn mening
Maar over het algemeen is de scherpte volgorde van de door jou genoemde lenzen zoiets :
1st : Canon 24-70 f/4
2nd : Tamron 24-70
3rd : De andere twee afhankelijk van je gebruik.
En de Sigma 35 mm. f/1.4 ART verslaat ze allemaal op voorwaarde dat er geen AF afwijkingen zijn
Sinds ik de Sigma 35mm f1.4 Art heb - die overigens echt spot-on is icm mijn 6D - gebruik ik mijn andere lenzen sporadisch. Sterker nog, ik heb ze op 3 na (de 17-40, 70-200 en een pancake 40mm) allemaal verkocht.Sirius schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:30:
Wat een inactiviteit hier. De versplintering in het FF kamp levert dus niet heel veel extra zieltjes op.
De Sigma is echt een fijne lens icm FF. F1.4 is ook erg fijn in low-light situaties waarbij de 6D nog erg goed kan scherpstellen met het middelste focuspunt. Het is geen 'echte' portretlens maar wel een lens waar full-bodyshots e.d. erg mooi uitkomen.
Overigens kom ik van een 7D waarbij de ruis om te huilen was vanaf iso 800. De camera had sowieso een typische ruis die ik niet echt kon plaatsen. De stap naar FF/6D was dan ook gigantisch. Iso 3200/6400 is prima bruikbaar.
Dacide meldt zich 
Gisteren een Canon 6D gekocht als opvolger van mijn Canon 10D. Gewoon bij de media markt. Daar hanteren ze klaarblijkelijk nu dezelfde prijzen als bij de webshops.
Daarna via marktplaats een z.g.a.n. 24-105 f/4L gekocht. Binnenkort aanvullen met de 70-200 f/4L.
Wat een verschil met een 10D zeg.. Ongelofelijk. De techniek staat niet stil.
Gisteren een Canon 6D gekocht als opvolger van mijn Canon 10D. Gewoon bij de media markt. Daar hanteren ze klaarblijkelijk nu dezelfde prijzen als bij de webshops.
Daarna via marktplaats een z.g.a.n. 24-105 f/4L gekocht. Binnenkort aanvullen met de 70-200 f/4L.
Veel plezier er mee Dacide! En als je het leuk vind kun je je nieuwe gear natuurlijk ook altijd laten zien in het show-off topic: Show hier je nieuwe en oude apparatuur.
Ik dacht dat het nog even ging duren, maar ik heb een mooie 100L macro op de kop kunnen tikken voor mijn 6D via marktplaats. Dus ik zal daar binnenkort ook eens een foto'tje plaatsen :-)
Ik dacht dat het nog even ging duren, maar ik heb een mooie 100L macro op de kop kunnen tikken voor mijn 6D via marktplaats. Dus ik zal daar binnenkort ook eens een foto'tje plaatsen :-)
En we zijn inmiddels 2 weken verder. Hoe bevalt je 6D?Dacide schreef op maandag 12 januari 2015 @ 17:22:
Dacide meldt zich
Ik gok dat zijn ervaring bijna net zoals de mijne is. Ben sinds september overgestapt van een 40D (die ik al sinds 2008 had) naar de 6D. Inderdaad ook met de wens om mijn lenzenpakket beter te laten aansluiten op mijn body (24-105 f/4L, 70-200 f/2.8L IS, 50 f/1.8). Mijn trouwe 10-22 is inmiddels verhuisd naar een andere eigenaar.
Ik merk vooral dat de wens om beter uit de voeten te kunnen in low-light-situaties echt in vervulling gaat met de overstap naar full-frame. Op de 40D zat ik vaak vast op ISO 1000-1600 en was ik genoodzaakt om de 580II-flitser te gebruiken om nog wat van de situatie te kunnen maken. Nu is zelfs ISO 12800 zeer goed bruikbaar en ligt mijn flitser bijna te verstoffen. Ook is de 24-105 nu echt een walkaround-lens geworden. Voorheen moest ik echt vaak tussen de 10-22 en 24-105 switchen. Ik moet nog even aankijken of ik weer een ultra-groothoek in mijn tas wil hebben zitten. De effecten zijn wel heel gaaf. Wellicht mijn oog openhouden voor een 17-40 f/4L.
De filmfunctie is gewoon een superleuke toegift en wordt zowaar nog vaak gebruikt ook!
De Wifi-functie is vooral handig om even snel de foto's en filmpjes over te zetten naar je mobiel en bijv via Whatsapp/Facebook door te tikken naar geïnteresseerden. De GPS functie staat standaard uit. Wellicht dat die aan gaat na een firmware-update.
De draaiknop-lock op de M/Av/P/T-knop is zo'n ding wat al de 40D had moeten zitten toen ik die kocht.
Ik merk vooral dat de wens om beter uit de voeten te kunnen in low-light-situaties echt in vervulling gaat met de overstap naar full-frame. Op de 40D zat ik vaak vast op ISO 1000-1600 en was ik genoodzaakt om de 580II-flitser te gebruiken om nog wat van de situatie te kunnen maken. Nu is zelfs ISO 12800 zeer goed bruikbaar en ligt mijn flitser bijna te verstoffen. Ook is de 24-105 nu echt een walkaround-lens geworden. Voorheen moest ik echt vaak tussen de 10-22 en 24-105 switchen. Ik moet nog even aankijken of ik weer een ultra-groothoek in mijn tas wil hebben zitten. De effecten zijn wel heel gaaf. Wellicht mijn oog openhouden voor een 17-40 f/4L.
De filmfunctie is gewoon een superleuke toegift en wordt zowaar nog vaak gebruikt ook!
De Wifi-functie is vooral handig om even snel de foto's en filmpjes over te zetten naar je mobiel en bijv via Whatsapp/Facebook door te tikken naar geïnteresseerden. De GPS functie staat standaard uit. Wellicht dat die aan gaat na een firmware-update.
De draaiknop-lock op de M/Av/P/T-knop is zo'n ding wat al de 40D had moeten zitten toen ik die kocht.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Idem hier qua oude situatie al heb ik nog een 30D liggen van ook zo'n 6-7 jaar oud. Probleemloos tot iso 6400 kunnen gaan is erg welkom. Binnenshuis zonder flitser kunnen werken zou ideaal zijn. Foto's vind ik dan gewoon meer hebben.
Werk jij enkel met het middelste focuspunt?
Werk jij enkel met het middelste focuspunt?
Yep, maar dat deed ik ook al met de 40D. Merkte dat ik liever zelf in control wil zijn van het focuspunt en daarna wel de compositie herschik met de AF-On knop.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Focus + recompose vind ik ook prettiger ja. Ik ben echt heel benieuwd naar het focussen in low light!
Hebben jullie nooit last van onscherpe foto's met focus+recompose? Als je recomposet, dan kun je natuurlijk je focusvlak verleggen. Het hoeft maar een paar mm te zijn of de boel is al onscherp, zeker op wijde diafragma's.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Daarvoor heb je juist je AF-On knop
Hier ook wel netjes uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=FzqQskGoURE
Hier ook wel netjes uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=FzqQskGoURE
Dat bedoeld hij niet Joarie
Als je focus recompose doet dan verschuift bij het maken van je compositie vaak iets je focusvlak en heb je kans op een onscherpe foto, in tegenstelling tot als je daar een AF punt had zitten en gebruikte.
Ik gebruik het erg vaak maar zelfs met de 85L heb ik daar amper last van mits je goed kan zien waar je vlak zit. Net als bij MF is het belangrijk dat je dat door je zoeker goed kan zien en daar zijn verschillende hulpmiddelen voor. Ook is je DoF een stuk groter dan je zou verwachten als je onderwerp een eindje weg staat en heb je een redelijk marge voor fouten.
Het voornaamste wat roet in het eten gooit is de randscherpte bij lenzen. Vooral wijde lenzen hebben hier last van en dan lijkt het alsof je er naast zit maar het is dan gewoon de lens die niet scherper is. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld de 28mm f/1.8 van Canon en daarmee vind ik het haast niet te doen omdat deze aan de randen niet erg scherp is. Dat is niet erg bij een wat centraler onderwerp maar met focus recompose toch wel lastig.
Ik gebruik het erg vaak maar zelfs met de 85L heb ik daar amper last van mits je goed kan zien waar je vlak zit. Net als bij MF is het belangrijk dat je dat door je zoeker goed kan zien en daar zijn verschillende hulpmiddelen voor. Ook is je DoF een stuk groter dan je zou verwachten als je onderwerp een eindje weg staat en heb je een redelijk marge voor fouten.
Het voornaamste wat roet in het eten gooit is de randscherpte bij lenzen. Vooral wijde lenzen hebben hier last van en dan lijkt het alsof je er naast zit maar het is dan gewoon de lens die niet scherper is. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld de 28mm f/1.8 van Canon en daarmee vind ik het haast niet te doen omdat deze aan de randen niet erg scherp is. Dat is niet erg bij een wat centraler onderwerp maar met focus recompose toch wel lastig.
www.maartendeboer.net
Ah ja dat zie ik nu ook. Had even de post verkeerd gelezen.
Ik heb het haast nog niet gehad in al die jaren dat de scherptevlak door recomposing ernaast zat. Gelukkig zijn de lenzen die ik heb niet al te soft in de hoeken. Daarnaast gooi ik meestal een extra stop eroverheen als het onderwerp te dichtbij is en de DOF in de milimeter-range komt. Dat geeft meestal net even wat meer lucht en nu met een betere ISO/noise op de 6D is dat ook geen probleem.
Ik heb het haast nog niet gehad in al die jaren dat de scherptevlak door recomposing ernaast zat. Gelukkig zijn de lenzen die ik heb niet al te soft in de hoeken. Daarnaast gooi ik meestal een extra stop eroverheen als het onderwerp te dichtbij is en de DOF in de milimeter-range komt. Dat geeft meestal net even wat meer lucht en nu met een betere ISO/noise op de 6D is dat ook geen probleem.
Met diegene die hun camera nog beter willen leren kennen wil ik graag onderstaande mogelijk informatieve video link over de werking/bediening van de 6D delen.
In ieder geval wel informatief voor mijzelf omdat ik er wel aan toe ben om back-button focus te gebruiken en de verschillen tussen de diverse focus mogelijkheden hard nodig heb om te switchen van stilstaande beelden naar bewegende personen en objecten. En zo zijn er nog een dozijn andere Canon EOS 6D On-Camera Tutorials. Veel plezier met kijken en uitproberen
In ieder geval wel informatief voor mijzelf omdat ik er wel aan toe ben om back-button focus te gebruiken en de verschillen tussen de diverse focus mogelijkheden hard nodig heb om te switchen van stilstaande beelden naar bewegende personen en objecten. En zo zijn er nog een dozijn andere Canon EOS 6D On-Camera Tutorials. Veel plezier met kijken en uitproberen
Hallo, ik heb de volgende vraag: kan ik de canon 6d gebruiken voor High Speed Sync flash in combinatie met de Nissin Di866 versie 2 (voor Canon) flash ?
Op de Nissin kan ik het wel instellen (HSS), maar de Canon beperkt dit tot 1/180 ?
Iemand ?
Op de Nissin kan ik het wel instellen (HSS), maar de Canon beperkt dit tot 1/180 ?
Iemand ?
Heb je wel HSS ingesteld op de camera? Want in principe kun je in TTL mode de flitser instellen vanaf de camera.
Ik ben nou al de hele middag aant speuren op o.a. fredmiranda en ik kan het niet echt vinden...
Wanneer ik liveview gebruik met exposure simulation, dan had ik altijd dat het diafragma op 't wijdst staat, maar tegenwoordig (o.a. zichtbaar bij mijn zeiss lenzen) gaat tijdens liveview vaker vanzelf het diafragma verder dicht als ik de lens naar het licht toe richt, zelfs al staat de camera in de Av stand op f/2. Net alsof ik de DoF preview knop indruk. Ik gebruik gewoon de default instellingen (flexizone AF, exposure sim aan).
Klinkt een beetje als dit: https://www.dpreview.com/forums/post/52358231.
En exact dit: http://photography-on-the...showthread.php?p=13106260.
Ik heb hier nog nooit last van gehad, en nu ineens wel, maar het is een stuk moeilijker uit de hand te manual focussen als de camera tijdens liveview het diafragma dichtknijpt terwijl ik eigenlijk de focus moet nailen op f/2. En nee, ik druk niet per ongeluk de DoF-preview knop in, maar ik word nu wel gedwongen om dat te doen zodat het diafragma open blijft op f/2
Enige wat ik recent gedaan heb is de AF-start weg gehaald van de ontspanknop zodat ik beter backbuttonfocus kan gebruiken.
Klinkt niet als een related thing...
Wat ik me nog wel kan bedenken is dat de shutterspeed over de 1/4000e heen zou gaan volgens liveview en om oververhitting van de sensor (?) tegen te gaan dat ie dan het diafragma tot f/5 of f/5.6 knijpt?
Het einde van die thread zegt: https://www.dpreview.com/forums/post/52402954
Klinkt plausibel dat het gewoon een algoritme van Canon is, maar het is uiterst vreemd dat ik het nooit eerder heb gehad, of het is me nooit opgevallen. Het bewege van het diafragma hoor je op beide zeiss lenzen wel goed namelijk.
Wanneer ik liveview gebruik met exposure simulation, dan had ik altijd dat het diafragma op 't wijdst staat, maar tegenwoordig (o.a. zichtbaar bij mijn zeiss lenzen) gaat tijdens liveview vaker vanzelf het diafragma verder dicht als ik de lens naar het licht toe richt, zelfs al staat de camera in de Av stand op f/2. Net alsof ik de DoF preview knop indruk. Ik gebruik gewoon de default instellingen (flexizone AF, exposure sim aan).
Klinkt een beetje als dit: https://www.dpreview.com/forums/post/52358231.
En exact dit: http://photography-on-the...showthread.php?p=13106260.
Ik heb hier nog nooit last van gehad, en nu ineens wel, maar het is een stuk moeilijker uit de hand te manual focussen als de camera tijdens liveview het diafragma dichtknijpt terwijl ik eigenlijk de focus moet nailen op f/2. En nee, ik druk niet per ongeluk de DoF-preview knop in, maar ik word nu wel gedwongen om dat te doen zodat het diafragma open blijft op f/2
Enige wat ik recent gedaan heb is de AF-start weg gehaald van de ontspanknop zodat ik beter backbuttonfocus kan gebruiken.
Klinkt niet als een related thing...
Wat ik me nog wel kan bedenken is dat de shutterspeed over de 1/4000e heen zou gaan volgens liveview en om oververhitting van de sensor (?) tegen te gaan dat ie dan het diafragma tot f/5 of f/5.6 knijpt?
Het einde van die thread zegt: https://www.dpreview.com/forums/post/52402954
Klinkt plausibel dat het gewoon een algoritme van Canon is, maar het is uiterst vreemd dat ik het nooit eerder heb gehad, of het is me nooit opgevallen. Het bewege van het diafragma hoor je op beide zeiss lenzen wel goed namelijk.
[ Voor 37% gewijzigd door Deathchant op 19-09-2017 23:02 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Het zou goed kunnen dat hij het diafragma knijpt om de belichting te halen, er van uitgaande dat hij al op ISO 100 zit. Lijkt me best naar maar hij stelt de prioriteit van de exposure dan hoger dan je DoF.
Zit niets anders op dan het uit te zetten of je DoF knop vast te lijmen
Zit niets anders op dan het uit te zetten of je DoF knop vast te lijmen
www.maartendeboer.net
Ja laten we het maar houden op dat hij de belichting kloppend wil maken. Erg vreemd dat ik het eerder nooit opgemerkt heb. Tijd voor een Sony
Als je nog steeds die bevestiging zoekt dan zul je die altijd wel vinden jaDeathchant schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:20:
Ja laten we het maar houden op dat hij de belichting kloppend wil maken. Erg vreemd dat ik het eerder nooit opgemerkt heb. Tijd voor een Sony
www.maartendeboer.net
Misschien zit ik er helemaal naast, maar het lijkt op wat mijn A7 en X-E1 doen als ik de orientatie van de camera t.o.v. het licht wijzig waneer ik de evf op "exposure simulation aan" heb staan. Daarbij wordt de helderheid van het zoekerbeeld aangepast aan de belichting - gewoon door het aanpassen van de beeldversterking. Diafragma, iso en sluitertijd komen daar totaal niet aan te pas.
Is heel handig als je op het oog wilt belichten - je richt je camera gewoon zodanig dat je zoekerbeeld een goede belichting weergeeft en zet de belichting vast. Wil je een constante helderheid van je zoekerbeeld hebben moet je "exposure simulation" op off zetten.
Maar goed, dat is wat de evf van mijn ilc's doen. Weet niet of live view van een dslr zich daar ook aan houdt.
Is heel handig als je op het oog wilt belichten - je richt je camera gewoon zodanig dat je zoekerbeeld een goede belichting weergeeft en zet de belichting vast. Wil je een constante helderheid van je zoekerbeeld hebben moet je "exposure simulation" op off zetten.
Maar goed, dat is wat de evf van mijn ilc's doen. Weet niet of live view van een dslr zich daar ook aan houdt.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ja dan zal ik dat uitzetten. Ik werk in liveview toch ook altijd met het histogram.