Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:03
Canon EOS 6D
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/L6rfoXg0J8Tgvc68q9anY36A/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FDtVpkU9AMJ7WxM0LLtdCJqO/full.jpg

De Canon 6D is in de markt gezet als "goedkope" fullframe camera en zit daarmee wat prijs en specs betreft onder de 5D Mark III. De body heeft veel weg van de 60D en wat formaat betreft verschillen die twee ook maar weinig. De 6D heeft een nieuwe 20,2 MP sensor aan boord. Vergeleken met de 5D3 is er behoorlijk op de specs bezuinigd, vooral het AF-systeem is beperkt: 11 punten waarvan alleen het middelste van het kruistype is. Dat is minder dan dat van de 5D Mark II, maar hoe goed of slecht het presteert moet nog blijken. Wel zou het met zeer weinig licht (-3 EV) nog goed scherp moet kunnen stellen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eKMnTELLpaV9ehI69zu5TalE/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mLaCN3FozS7Uw950fL3m6PKo/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kpAHlGjfQWhhEUHxyOKwrUxx/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hOxVntj9Anl6tTqFPt8TPiFX/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/drBpaeWKwQ3fXwJOGeuwgll3/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OJlYxWwOsFTzsxltaF7Pu9Qn/medium.jpg

Specificaties

• 20,2 Megapixel Fullframe CMOS-sensor
• Full HD filmen (1080p 30/25/24 fps)
• 4,5 fps burst
• Vast 3,2" scherm met 1.040.000 subpixels
• ISO 100-25600 (uitbreidbaar 50-102400)
• 11 punts AF systeem (alleen het middelste is een kruispunt)
• Geen pop-up flitser
• DIGIC 5 processor
• Geïntegreerde WiFi
• Geïntegreerde GPS
• Zoeker met 97% dekking
• Stof- en spatwaterdicht
• SD / SDHC / SDXC geheugenkaartslot

Review dpreview
Imaging Resource
pricewatch: Canon EOS 6D
Voorbeeldfoto's en -video's

[ Voor 4% gewijzigd door PowerUp op 22-03-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-07 14:42

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Specificaties
  • 20,2 Megapixel Fullframe CMOS-sensor
  • Full HD filmen (1080p 30/25/24 fps)
redelijk goed, ik hoop dat er binnenkort ook 50fps komt
  • 4,5 fps burst
beetje aan de lage kant in mijn optiek
  • Vast 3,2" scherm met 1.040.000 subpixels
ik had voor een instapper waarbij ze de nadruk op filmen leggen een kantelbaar scherm verwacht
  • ISO 100-25600 (uitbreidbaar 50-102400)
dit is het grote heikele punt. Volgens mij falen ze door hier zoveel op in te korten in vergelijking met zowel de concurrent alswel gelijkwaardige modellen (5d / 7d)
  • Geen pop-up flitser
  • DIGIC 5 processor
  • Geïntegreerde WiFi
leuke gimmick, zou tijd worden
  • Geïntegreerde GPS
idem, leuke gimmick, zou tijd worden dat dit standaard in de dslr bodies komt
  • Zoeker met 97% dekking
jammer, ik had voor deze lijn 100% verwacht
  • Stof- en spatwaterdicht
Handig om misschien nog toe te voegen:
ALLEEN SD kaart slot
Hier stoten ze mij als langdurig CF kaarten gebruiker toch wel tegen het zere been.
Mijn voorlopige conclusie: het gaat niet mijn eerste FF worden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
rockhopper schreef op maandag 17 september 2012 @ 17:21:
[...]
Handig om misschien nog toe te voegen:
ALLEEN SD kaart slot
Hier stoten ze mij als langdurig CF kaarten gebruiker toch wel tegen het zere been.
Goede tip, staat erbij.
Ik snap de keuze voor SD wel, deze camera is meer gericht op mensen die vanaf een 600D / 60D willen upgraden naar fullframe. Die kunnen dan juist hun SD-kaarten meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-07 22:15
Qua formaat is de 6D iets beter te vergelijken met de 50D: http://camerasize.com/compare/#380,195
Vergelijking met de 60D: http://camerasize.com/compare/#380,195

Qua knopjes lijkt het meer op de 60D, maar mist dat kantelbare scherm.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:44
PowerUp schreef op maandag 17 september 2012 @ 17:06:
;w

Ik val echt van m'n stoel zo'n beetje. Zulke gigantische concurrentie van Nikon en dan zo cripplen. Zelfs de 650D heeft 9x cross sensor, om nog maar te zwijgen over de 39 AF punten met 9x cross van de D600.

[ Voor 15% gewijzigd door - J.W. - op 17-09-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:02
Opzich zou ik dat niet zo'n probleem vinden, ik gebruik altijd alleen maar de middelste. Maar ik vind hem nogal aan de prijzige kant, had van mij meer richting de prijs van de 7d gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Waarom zou je alleen maar de middelste gebruiken? Bij 5D2-gebruikers snap ik het, maar 60D heeft prima focussysteem. Dus dat ze de 6D zo'n focussysteem meegeven snap ik niet helemaal, doe dan het systeem van de 7D erin ofzo.

En die Wifi en GPS is leuk, maar kan me echt gestolen worden. Wifi kan nog wel handig zijn, maar ik heb helemaal niks met GPS, wat boeit mij nou of een foto 2 of 5 straten verderop genomen is. En als het in een ander land was, dan hoef ik geen GPS te hebben om dat te onthouden.

Ik had m'n zinnen sowieso al gezet op een 5D3, omdat ik niet had verwacht dat een 6D binnen aanzienlijke tijd aangekondigd zou worden, maar dat 'ie zo vies tegenvalt qua specs maakt de keuze alleen maar makkelijker :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Het is natuurlijk aan de individuele gebruiker om te beslissen of die ene middelste cross-sensor genoeg is, het feit blijft ondertussen dat er talloze modellen zowel van canon zelf, als van de concurrent die meer bieden op AF-gebied. Voor het prijskaartje en de "opening naar FF" verwacht ik gewoon meer voor een in mijn ogen erg belangrijk onderdeel van een camera.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik snap dat enkele crosspunt ook echt niet. Met de 5D2 kregen ze daar al een hoop gezever over, nu we precies 4 jaar verder zijn, doen ze het weer! Bepaalde users (zoals ik) zal het een rotzorg zijn, maar vergeleken met de Nikon D600 verliezen ze hier veel klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
De consument stemt met de portemonnee. Ondanks het geklaag op diverse fora over het achterhaalde AF-systeem v.d. 5Dmk2 ging dat ding als zoete broodjes over de toonbank :) De 6D zal ook als een gek verkopen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
5D2 had wel een stuk meer alleenrecht :P Nu zijn er betere alternatieven voor dezelfde prijs of weinig meer. Wat niet wil zeggen dat 'ie het slecht zal doen, zou me niks verbazen als de 6D het beter doet dan de D600, maar het blijft jammer dat het een beetje halfbakken gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Abbadon schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:44:
De consument stemt met de portemonnee.
En laat het nu net zo zijn dat de D600 en 6D dezelfde prijs hebben. Dan wordt het een gevecht om de specs. En op dat gebied scoort Nikon simpelweg beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Universal Creations schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:50:
[...]

En laat het nu net zo zijn dat de D600 en 6D dezelfde prijs hebben. Dan wordt het een gevecht om de specs. En op dat gebied scoort Nikon simpelweg beter.
Ha, grapjas, als je denkt dat winst bepaald wordt door betere specs :+ De 5D3 is redelijk gewaagd aan de D800, je zou er niet echt een winnaar tussen kiezen, maar toch verkoopt de 5D3 veel beter (grotendeels dankzij de 5D2). En ik gok dat dat zomaar ook gaat gebeuren met de 6D vs D600, ondanks dat de D600 eigenlijk een betere keuze zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 01-07 23:29
Zouden er nu echt mensen overstappen naar nikon omdat ze een iets betere D600 hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door ThomasW op 17-09-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ThomasW schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:18:
Zouden er nu echt mensen overstappen om een model als de 6D naar nikon omdat ze een iets betere D600 hebben?
Nope, ik denk van niet in ieder geval. Daarom juist. Mensen die een 6D overwegen zijn meestal geen beginners meer, dus hebben óf een 5D2 óf een lager Canon-model en hebben dus al geïnvesteerd in Canon-spul. Die gaan dus niet snel overschakelen op Nikon, ook al is de D600 misschien beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
En toch is het een korte termijn strategie.
Sterker nog, misschien dat het ze nu al geld kost als je kijkt wat Canon allemaal misloopt wanner een mogelijke klant besluit voor de concurrent te kiezen (lenzen, flitser, latere upgrades, reputatie schade, etc).

[ Voor 6% gewijzigd door - J.W. - op 17-09-2012 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hahn schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:01:
[...]

Ha, grapjas, als je denkt dat winst bepaald wordt door betere specs :+ De 5D3 is redelijk gewaagd aan de D800, je zou er niet echt een winnaar tussen kiezen, maar toch verkoopt de 5D3 veel beter (grotendeels dankzij de 5D2). En ik gok dat dat zomaar ook gaat gebeuren met de 6D vs D600, ondanks dat de D600 eigenlijk een betere keuze zou zijn.
Ik heb geen verkoopcijfers van de D800 en 5D3, dus kan daar weinig over zeggen. Maar de 5D3 heeft wel een paar pluspunten t.o.v. de D800: betere AF en hogere burstrate. Mensen die zoeken naar een echte allround, kiezen eerder voor de 5D3. Zelfs mensen die hun 1D3 (of 4) de deur uit doen voor de 5D3.

In het geval van de 6D vs. D600 is dit een ander verhaal waarbij de D600 echt een betere AF (en iets hogere burstrate) heeft dan de 6D.
Hahn schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:21:
Nope, ik denk van niet in ieder geval. Daarom juist. Mensen die een 6D overwegen zijn meestal geen beginners meer, dus hebben óf een 5D2 óf een lager Canon-model en hebben dus al geïnvesteerd in Canon-spul. Die gaan dus niet snel overschakelen op Nikon, ook al is de D600 misschien beter.
Als je een Canon aps-c set hebt, is het overstappen naar Nikon niet per se duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
- J.W. - schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:22:
En toch is het een korte termijn strategie.
Sterker nog, misschien dat het ze nu al geld kost als je kijkt wat Canon allemaal misloopt wanner een mogelijke klant besluit voor de concurrent te kiezen (lenzen, flitser, latere upgrades, reputatie schade, gratis reclame, etc).
Maar aan de andere kant, wat had Canon anders moeten doen? Natuurlijk willen wij, als consumenten, een 6D wat eigenlijk een 5D3 is met iéts mindere specs, maar dat gaan ze nooit doen, want dan koopt niemand de 5D3 meer.

Positieve punten van de 5D3 zijn: 22MP, Full-frame, 6fps & goede AF.

Minder dan 18MP hadden ze niet kunnen doen, want dat heeft elke APS-C van de afgelopen 3(+) jaar al van Canon, dus dat is 20MP geworden, verwaarloosbaar verschil met de 5D3 dus.

Full-frame, dat is hét verkooppunt van de 6D, eigenlijk hetzelfde als 5D3 (misschien dat 5D3 beter presteert, maar dat moet nog blijken).

4.5fps, klinkt niet heel veel, maar ja, D800 heeft ook maar 4fps en de 6D is wel €1500 goedkoper (adviesprijs) dan de 5D3 :P

En dan houd je dus AF over, al hadden ze een goede AF in de 6D gestopt, dan was het gewoon een iets tragere 5D3 en was de 5D3 z'n meerprijs niet waard geweest...

Dus eigenlijk snap ik het ook wel. Bij Nikon heb je nog de 36 vs 24MP, dat heeft Canon niet (en is ook niet zo'n boeiend verschil, maar het klinkt wel huge voor mensen die er minder verstand van hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met een 60D of 650D AF hadden ze niet in 5D3 vaarwater gezeten, maar wel iets concurrerend tegenover de D600 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Universal Creations schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:50:
[...]

Tja, de D700 had ook betere specs dan de 5Dmk2, behalve aantal megapixels. Ik ken de verkoopcijfers niet maar volgens mij verkocht de 5Dmk2 stukken beter. Als het aantal megapixels de reden was voor de betere verkoop verdienden de mensen ook niet beter :+

Ja, ik reken video niet mee. Ik ken geen enkele 5Dmk2 bezitter die de videofunctie gebruikt. Bij een fatsoenlijk filmpje maken dat de voordelen van een dSLR benut komt ook veeeeeeel meer kijken dan een goede foto maken.
Universal Creations schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:26:
[...]

Ik heb geen verkoopcijfers van de D800 en 5D3, dus kan daar weinig over zeggen. Maar de 5D3 heeft wel een paar pluspunten t.o.v. de D800: betere AF en hogere burstrate. Mensen die zoeken naar een echte allround, kiezen eerder voor de 5D3. Zelfs mensen die hun 1D3 (of 4) de deur uit doen voor de 5D3.
Naar dat vermeende verschil in verkoopcijfers ben ik inderdaad ook wel benieuwd. Maar laten we niet teveel in hokjes denken, de D800 is net zo allround als de 5Dmk3; het enige verschil tussen beide camera's is 2fps en een hele stapel megapixels. Verder zijn ze virtueel hetzelfde, inclusief AF. De nuanceverschillen daargelaten :)

[ Voor 33% gewijzigd door Abbadon op 17-09-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Hahn schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:29:
[...]

Maar aan de andere kant, wat had Canon anders moeten doen?
Imo: De beuk er in. Vroeger was Canon vooral concurrent van zichzelf, nu niet meer.

“If you don’t cannibalize yourself, someone else will”

/Maar we dwalen af ;)

[ Voor 40% gewijzigd door - J.W. - op 23-09-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Abbadon schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:33:
Tja, de D700 had ook betere specs dan de 5Dmk2, behalve aantal megapixels. Ik ken de verkoopcijfers niet maar volgens mij verkocht de 5Dmk2 stukken beter. Als het aantal megapixels de reden was voor de betere verkoop verdienden de mensen ook niet beter :+
Sorry, maar bijna het dubbele megapixels zonder al teveel in te boeten op algehele beeldkwaliteit vind ik een behoorlijk sterk verkooppunt.
Ja, ik reken video niet mee. Ik ken geen enkele 5Dmk2 bezitter die de videofunctie gebruikt. Bij een fatsoenlijk filmpje maken dat de voordelen van een dSLR benut komt ook veeeeeeel meer kijken dan een goede foto maken.
Dat veel 5D2 nauwelijks filmen wil niet zeggen dat het geen sterk verkooppunt is. Want dat het is simpelweg wel. Iedere review was lovend over de videokwaliteit. Dat trekt gewoon kopers.
Naar dat vermeende verschil in verkoopcijfers ben ik inderdaad ook wel benieuwd. Maar laten we niet teveel in hokjes denken, de D800 is net zo allround als de 5Dmk3; het enige verschil tussen beide camera's is 2fps en een hele stapel megapixels. Verder zijn ze virtueel hetzelfde, inclusief AF. De nuanceverschillen daargelaten :)
Ik heb het gevoel dat de 5D3 vooral mensen trekt die al Canon schoten en echt zaten te springen om die enorm goede AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik zit wat video's over de 6D te kijken en valt me nu pas op dat 'ie ook geen koptelefoonuitgang heeft 8)7 6D was op zich interessant voor video, omdat je dan de AF toch niet nodig hebt, maar dat maakt het toch wel weer minder interessant (voor serieus videogebruik in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Canon bouwt in ieder geval niet een line-up die ik logisch vind moet ik zeggen.

De 6d is een dure ontwikkeling die precies op de plek van de 5d2 valt. Had dan gewoon de 5d2 in de line-up gehouden voor 1700 euro, als tussenmodel.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Van de andere kant is de 5D2 ondertussen 4jaar oud en het is natuurlijk raar als je dat als concurrent "plaatst" tegenover de D600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Hahn schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:22:
Waarom zou je alleen maar de middelste gebruiken? Bij 5D2-gebruikers snap ik het, maar 60D heeft prima focussysteem. Dus dat ze de 6D zo'n focussysteem meegeven snap ik niet helemaal, doe dan het systeem van de 7D erin ofzo.
Dan kom je uit op een 5d3 dus dat kan niet. Er zijn echter heel wat mensen die alleen meer het middelste focuspunt gebruiken puur vanwege de controle die ze daarmee hebben. Als je met bijv. macro bezig bent gebruik je vaak al niet eens een focuspunt, je bent dan toch manueel bezig. Ik vraag me dan weer af in hoeverre dat zoekerbeeld in de buurt komt van de 5d3. Het mooie aan die 5d3 naast de voordelen van fullframe is de veel heldere en grotere zoeker. Dat focust weer prettiger, zou handig kunnen zijn bij dat macro.
En die Wifi en GPS is leuk, maar kan me echt gestolen worden. Wifi kan nog wel handig zijn, maar ik heb helemaal niks met GPS, wat boeit mij nou of een foto 2 of 5 straten verderop genomen is. En als het in een ander land was, dan hoef ik geen GPS te hebben om dat te onthouden.
Landschapsfotografie? Ik vind het nou ook niet echt een zinnige feature dat GPS, temeer omdat je het ook los met een module kunt toevoegen.
Ik had m'n zinnen sowieso al gezet op een 5D3, omdat ik niet had verwacht dat een 6D binnen aanzienlijke tijd aangekondigd zou worden, maar dat 'ie zo vies tegenvalt qua specs maakt de keuze alleen maar makkelijker :)
Je zult vast niet de enige zijn :P Daarentegen...ik gebruik alleen het middelste focuspunt of geen (handmatig focussen bij macro). Enig zorgpuntje wat ik heb is de zoeker..is ie groot genoeg en net zo helder als die van de 5d3? Zo niet, is me die behoorlijke meerprijs voor de 5d3 dan nog wel waard? Lastige keuze. De ene is erg prijzig, de ander is een stuk aantrekkelijker qua prijs maar heeft twijfelachtige specs. Die 6D is eigenlijk een rare eend, valt gewoon niet echt te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-07 17:03
Je zou 'm de 5D mark 2.5 mini kunnen noemen.
.1 voor wifi
.1 voor gps
.1 voor minder banding noise lijkt me.
.1 voor -3EV gevoeligheid AF
.1 voor goedkope FF

[ Voor 60% gewijzigd door MadButcher op 18-09-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 16:22
Hahn schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:35:
Ik zit wat video's over de 6D te kijken en valt me nu pas op dat 'ie ook geen koptelefoonuitgang heeft 8)7 6D was op zich interessant voor video, omdat je dan de AF toch niet nodig hebt, maar dat maakt het toch wel weer minder interessant (voor serieus videogebruik in ieder geval).
Voor serieus video gebruik neem je geluid niet op met de camera.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Daarom zit er ook een mic-ingang op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
treative schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 02:16:
[...]

Voor serieus video gebruik neem je geluid niet op met de camera.
Oh echt? Vandaar dat iedereen dat zo'n welkome aanvulling vindt op de 5D3 en D800? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Hmmm.... ik begrijp wel waar ie vandaan komt, maar als je 't tegenover Nikon's aanbod zet dan heeft N 't toch wat tactischer aangepakt. De D600 is echt een ander product dan de D800. De D800 staat echt een flinke stap hoger waarbij de D600 nog steeds ontzettend gaaf is.

Canon heeft niet zoveel om de 5d3 te onderscheiden van de 6d, dus kreupelen ze 't autofocussysteem maar (weer, net als bij de 5d vs 1ds2 destijds).

Afgezien daarvan, vind ik 'm wel gaaf. Kleinere body, GPS, wifi, ios app, SD-card, beter scherm, beter center af-point, dat zijn allemaal wel dingen die ik graag op m'n 5d2 zou hebben :)

Ergens vind ik 't ook wat onhandig dat ze niet zoals Nikon een dx-crop modus hebben geimplementeerd, maar dat hebben ze zelf bij de introductie van ef-s onderuit gehaald met die stomme rubber ring achterop ef-s lenzen.
Dat zou de overstap wel wat soepeler maken. (want deze camera is duidelijk gericht op de upgradende canon gebruiker)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Crop modus op de 6D is verre van aantrekkelijk en biedt eigenlijk niets extra's t.o.v. iedere aps-c die in de winkel ligt. Je houdt nog maar 8MP over en een AF die minder is dan alles boven de 600D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Laatst online: 11-05 10:12
Ik heb momenteel een 450D en dit zou voor mij de perfecte instap FF zijn.

Hoewel meer focus punten altijd fijn zijn, al is het maar ter ondersteuning van manueel focussen, gebruik ik zelf zelden meer dan alleen het centerpoint. Mogelijk omdat er op de 450D nou ook niet veel meer zit. Ik had daar graag ook mee willen experimenteren, maar lever het tegelijkertijd graag in, als dat een FF betekend in een lagere prijs range.

Het valt me op dat er hier aardig wat tweakers zijn die niet warm lopen voor GPS en Wifi, maar zelf vind ik het ideaal. Zo lijkt het me erg leuk als ik op een kaart foto's terug kan zoeken in Lightroom om iemand te laten zien waar ik geweest ben, of andersom, waar ik een foto gemaakt heb. Het gaat mij dan ook vooral om de lol en dat dit zakelijk misschien niet super nuttig is, is voor mij geen probleem. Fotograferen doe ik puur voor de lol/hobby.

Wifi idem: mits het een beetje op snelheid gaat is het toch alleen maar handig als dit zonder kabels kan? Het zou nog mooier zijn als Lightroom bijvoorbeeld meteen zou herkennen dat er een camera op het netwerk zit, of dat je via draadloos je camera kan besturen voor studio/thuis werk.

Ik ga hier in ieder geval eens voor sparen. Hopelijk kan ik dat mooi timen met een aanbieding wanneer ik hem ga halen :D

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Universal Creations schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:26:
Als je een Canon aps-c set hebt, is het overstappen naar Nikon niet per se duurder.
Ik vraag me elke keer af : Welke APS-C set :?

Het zal hooguit een 10-22 i.c.m. een 17-55 of 15-85 zijn als je een beetje fatsoenlijk glas hebt gekocht. Verder zijn er geen tele lenzen en 1 Macro lensje van 60 mm. dus om het nou echt een ramp te noemen ??! Niet echt...
Abbadon schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:33:
Ja, ik reken video niet mee. Ik ken geen enkele 5Dmk2 bezitter die de videofunctie gebruikt.
Ik moest effe lachen toen ik dit las : Je ziet echt een hoop 5DMKII eigenaren over het hoofd :D
Minimaal 60% van de eigenaren gebruikt hem ook voor video denk ik en dan ben ik nog redelijk voorzichtig met mijn schatting !!

Ik denk dan ook dat vooral veel 60D eigenaren straks naar de 6D upgraden voor de video mogelijkheden i.c.m. een full frame sensor :)
sweebee schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:17:
Maar ik vind hem nogal aan de prijzige kant, had van mij meer richting de prijs van de 7d gemogen.
7D was bij release rond de 1900 € dus de 2100 € van de 6D lijkt me OK, toch ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Weet iemand eigenlijk of Wifi ook betekend dat je flitsers extern kunt aansturen? (zoals de 580EX II)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat gaat niet via WiFi maar via infrarood. En bij gebrek aan ingebouwde flits die commander kan spelen kan je dus niet (zonder speciale accessoires) externe flitsers aansturen met een 6D.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 18-09-2012 11:34 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Orion84 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:33:
Dat gaat niet via WiFi maar via infrarood. En bij gebrek aan ingebouwde flits die commander kan spelen kan je dus niet (zonder speciale accessoires) externe flitsers aansturen met een 6D.
Bedankt voor de info. Dat is wel jammer. In de quick guide voor de 580EX II hebben ze het over wireless en ik weet dat de 7D wel zo'n controller ingebouwd zit, maar schijnbaar zit dat dan ook niet in de 6D.

Ik zal dan dus nog steeds een flitser adapter (of een tweede flitser) nodig hebben om goed ontkoppeld te kunnen flitsen met mijn 580EX II.

[Edit] Ik zie nu ook dat de communicatie via 'pre-flashes' verloopt bij de 7D of IR pre-flashes bij de ST-E2 externe controller.

[ Voor 7% gewijzigd door Jur_ op 18-09-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
nero355 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:25:
[...]

Ik vraag me elke keer af : Welke APS-C set :?

Het zal hooguit een 10-22 i.c.m. een 17-55 of 15-85 zijn als je een beetje fatsoenlijk glas hebt gekocht. Verder zijn er geen tele lenzen en 1 Macro lensje van 60 mm. dus om het nou echt een ramp te noemen ??! Niet echt...
Maakt het uit welke APS-C set? Je moet ze allemaal verkopen, omdat je er op FF niets aan hebt. Dus of je nu alles moet verkopen voor een Canon 6D of voor een Nikon D600, dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp

Ik moest effe lachen toen ik dit las : Je ziet echt een hoop 5DMKII eigenaren over het hoofd :D
Minimaal 60% van de eigenaren gebruikt hem ook voor video denk ik en dan ben ik nog redelijk voorzichtig met mijn schatting !!

Ik denk dan ook dat vooral veel 60D eigenaren straks naar de 6D upgraden voor de video mogelijkheden i.c.m. een full frame sensor :)
Wel jammer dat ze de videomodus zo beperkt hebben gehouden (geen aansluiting voor koptelefoon, geen RAW HDMI output, geen focus peaking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Universal Creations schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:17:
[...]

Maakt het uit welke APS-C set? Je moet ze allemaal verkopen, omdat je er op FF niets aan hebt. Dus of je nu alles moet verkopen voor een Canon 6D of voor een Nikon D600, dat maakt niet uit.
Zijn punt is dat het meestal best meevalt hoeveel APS-C-lenzen er zijn.

En dat kan ik redelijk beamen vanuit mijn eigen situatie. Ik heb 5 lenzen voor mijn 7D, waarvan er welgeteld één APS-C-only is, de rest past allemaal prima op fullframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 27-06 14:29
Daar zal Canon dan ook wel op hopen; Dat hun userbase niet snel naar Nikon zal uitwijken...

We zijn allemaal Canon gebruikers. Maar als je op dit moment volledig opnieuw zou moeten starten. (stel al je gear word gestolen) en je gaat voor fullframe, hoeveel mensen kiezen er dan nog Canon?

Ik denk toch echt dat ik op dit moment voor Nikon zou kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mjtdevries schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:55:
Maar als je op dit moment volledig opnieuw zou moeten starten. (stel al je gear word gestolen) en je gaat voor fullframe, hoeveel mensen kiezen er dan nog Canon?
Zolang Canon een 100-400 heeft en Nikon niet is mijn keuze Canon :)
De 80-400 schijnt niet denderend te zijn voor sport/actie dus mijn keuze blijft zoals die is.

Alleen jammer dat die 14-24 van Canon nog steeds niet tevoorschijn wil komen... die is weer leuk bij Nikon :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Universal Creations schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:12:
Crop modus op de 6D is verre van aantrekkelijk en biedt eigenlijk niets extra's t.o.v. iedere aps-c die in de winkel ligt. Je houdt nog maar 8MP over en een AF die minder is dan alles boven de 600D.
Het scheelt een body in je tas.

Oke, het is niet ideaal, maar het vergemakkelijkt je upgradepad wel een stuk. Je hoeft niet in 1 klap naar 100% FF lenzen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hahn schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:34:
[...]

Zijn punt is dat het meestal best meevalt hoeveel APS-C-lenzen er zijn.

En dat kan ik redelijk beamen vanuit mijn eigen situatie. Ik heb 5 lenzen voor mijn 7D, waarvan er welgeteld één APS-C-only is, de rest past allemaal prima op fullframe.
Vergeet niet dat lenzen op je aps-c body dan een hele andere functie krijgen. Stel je hebt nu een 17-40 als walkaround op je 7D, dan wordt het opeens een uwa op FF. Als je daar niet op zit te wachten heb je niets aan die lens. Zo ook met bijvoorbeeld een 70-200 die dan ineens minder telebereik oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik mag hopen dat iemand die overstapt van APS-C naar FF daar wel van op de hoogte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
nou, ik zie het wel als een potentieel probleem. Ik heb een 40D, 10-22, 17-55 en 70-200. Ook ik zal eraan gaan geloven over te gaan stappen op FF. Steeds vaker zit ik tegen de iso1600 aan, en zou liever wat betere kwaliteit willen op hogere iso's, maar ik wil niet inleveren op AF-speed (ik maak veel handheld HDR's). Ik ben wel "bang" voor het feit dat ik dan idd mijn geliefde 10-22 moet missen en ook de 17-55, waar volgens mij nog niet echt goeie volwaardige alternatieven voor zijn op ff. Een 24-70 is me te duur, en een 24-105 heeft "maar" f4 over het hele bereik....de 16-35 is veel te duur en schijnt niet echt beter te presteren dan de 10-22.

Dat de 70-200 dan echt een 70-200 is en geen 105-320, daar kan ik mee leven. Ik begin steeds meer te denken aan het feit dat het een FF-setup gaat worden ERBIJ :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 01:23

Royz

Kleurenblind!!

Deathchant schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:13:
ook de 17-55, waar volgens mij nog niet echt goeie volwaardige alternatieven voor zijn op ff. Een 24-70 is me te duur, en een 24-105 heeft "maar" f4 over het hele bereik....de 16-35 is veel te duur en schijnt niet echt beter te presteren dan de 10-22.
verbeter me vooral als het niet waar is, maar ook diagragma moet je delen door 1.6 toch? Dus F4 op FF levert meer scherpte diepte op dan F2.8 op een crop?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Ja, maar dan is je iso voordeel weg omdat je dan die ook keer 1.6 moet doen voor de juiste belichting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zou graag over willen stappen met m'n huidige setup naar een andere FF en wellicht hiernaast ook nog een systeemcamera of xxD camera. Ben me dus nog aan het inlezen over de FF optie, en ben dus aan het twijfelen tussen de 6D en 5D mkIII.

Ik ben nu de AF gewend van m'n 5D (mark I), waarbij ik eigenlijk vooral het centerpunt gebruik. Ik vind dit 'prima' en heb er altijd prima mee kunnen werken. Alleen in een studio 'zoekt' hij soms, maar als ik een extra testlamp aandoe heb ik daar ook voldoende licht bij en is dat opgelost. In het donker heb ik vaak een AF licht erbij van m'n flitser. Als ik dit gewend ben, zal ik de AF van de 6D dan ook prima vinden? Of zal ik de betere AF van de 5D mkIII ook echt merken?

Het verschil in prijs is toch wel fors vind ik. Ik hoop dat mensen die zowel ervaring hebben met de 5D als 5D mkIII me op weg kunnen helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ThomasW schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:38:
Ja, maar dan is je iso voordeel weg omdat je dan die ook keer 1.6 moet doen voor de juiste belichting...
Klopt, maar in Deathchant zijn geval is dat nadeel minder aanwezig aangezien hij een oudere sensor heeft (40D), waardoor je door nieuwere sensor technologie iets vooruit gaat.
@Deathchant: als de 24-70 je niet bevalt (of te duur is in het geval van de nieuwe): primes!

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 18-09-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

guillaumemay schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:14:
Ik zou graag over willen stappen met m'n huidige setup naar een andere FF en wellicht hiernaast ook nog een systeemcamera of xxD camera. Ben me dus nog aan het inlezen over de FF optie, en ben dus aan het twijfelen tussen de 6D en 5D mkIII.

Ik ben nu de AF gewend van m'n 5D (mark I), waarbij ik eigenlijk vooral het centerpunt gebruik. Ik vind dit 'prima' en heb er altijd prima mee kunnen werken. Alleen in een studio 'zoekt' hij soms, maar als ik een extra testlamp aandoe heb ik daar ook voldoende licht bij en is dat opgelost. In het donker heb ik vaak een AF licht erbij van m'n flitser. Als ik dit gewend ben, zal ik de AF van de 6D dan ook prima vinden? Of zal ik de betere AF van de 5D mkIII ook echt merken?

Het verschil in prijs is toch wel fors vind ik. Ik hoop dat mensen die zowel ervaring hebben met de 5D als 5D mkIII me op weg kunnen helpen. ;)
Ik denk dat je met beide modellen beter uit bent tov de 5dI. Ik zou in jouw geval echter voor een 5dII kiezen omdat dit op dit moment veel meer 'bang for buck' geeft. Vooral 2e hands, maar ook nog nieuw (zolang de voorraad strekt) krijg je meer camera voor het geld.

Wat betreft die AF denk ik dat beide camera's een verbetering voor je geven, maar met de III kan je natuurlijk veel meer. Het feit dat je het nu niet gebruikt maakt de 6d waarschijnlijk afdoende, maar je weet natuurlijk niet of je in de loop je fotografeer stijl nog gaat uitbreiden. In dat geval loop je met de 6d direct tegen een grens aan, die je met de III (en II) niet zult tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

[...]

[...]

7D was bij release rond de 1900 € dus de 2100 € van de 6D lijkt me OK, toch ??
Misschien... Maar bedenk er eens bij waarom mensen een 60D kopen:
- Goede all cross-AF unit. Je moet al naar de 7D of 1D om sneller te vinden.
- Middenmoot burstrate, genoeg voor non-paparazi werk en door SD toch makkelijker in mobiele hardware te gebruiken in het veld.
- Makkelijk vanaf statief werken in hoeken / lage of hoge standen door het schermpje. Ideaal ding voor LiveView manual focus.
- Lage prijs, waarbij je eigenlijk alleen op snelheid en duurzaamheid inlevert op de 7D. En nu dus met de nieuwe firmware voor de 7D op wat video opties.

Met dat in het achterhoofd is de 6D eigenlijk niet echt compatibel: je behoud weliswaar dezelfde snelheid in burst, maar als je veel macro / productfotografie vanaf een statief doet, zal je het schermpje missen net als de precisie van de AF indien je daar een lens / setup voor hebt.
De prijs is ook niet echt laag te noemen. Ik verwacht eerder dat mensen die 7D hebben misschien met de 6D willen werken, of er één voor daarnaast nemen voor specifieke scenarios. De 7D is, net als de 60D dus eigenlijk, in andere dingen goed, en is dus voor andere gebruikers.

Mensen die de 5D Mk2 te duur vonden / vinden, zullen met deze introprijs niet van gedachten veranderen denk ik. De 6D is eigenlijk puur een vervanging van de 5D mk2, maar dan met een paar jammerlijke nadelen. Ik zie niet echt in wie deze cam zou willen kopen eigenlijk.

Maar goed, dat de 60D uitkwam vond men het ook maar een stap omlaag van de 50D. Niemand zou die willen kopen. Ruim een jaar na de introductie van de 60D kwam ik er eigenlijk pas achter dat ik juist díe camerabody wilde. Het is dus nog maar even afwachten op de eerste testresultaten, Canon heeft dus kennelijk wel een idee waar ze mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

ThomasW schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:38:
Uiteraard. Wanneer je dezelfde foto's maakt qua compositie (dezelfde beeldhoek, scherptediepte etc.) dan levert FF je geen enkel ruis voordeel op.

Het voordeel van een FF body, is dat je in plaats van een 17-55 f/2.8 een 24-70 f/2.8 kunt plaatsen, waarmee je dus met kleinere scherptediepte kunt fotograferen, dan op crop mogelijk was. Je kunt dus bijvoorbeeld je zoom blijven gebruiken, i.p.v. dat je genoodzaakt bent een prime te pakken. En dát levert je meer licht op, en daarom dus minder ruis.

Dat is dus wel iets wat je je moet realiseren voordat je naar FF overstapt. Alleen voor situaties waarbij je op crop wijd open schiet, (en graag nog wat verder wilde gaan) heeft FF voordelen. Maar voor alle foto's waarbij je het diafragma afstopt, zal FF je geen (ruis) voordelen leveren.
Universal Creations schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:47:
[...]
Klopt, maar in Deathchant zijn geval is dat nadeel minder aanwezig aangezien hij een oudere sensor heeft (40D), waardoor je door nieuwere sensor technologie iets vooruit gaat.
Dat zet niet echt zoden aan de dijk. Het verschil in sensor tussen de 40D en de moderne sensors is slechts 1/3 stop.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 175233 op 18-09-2012 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb even gekeken op dxomark voor een ruis-vergelijking en daar is het verschil tussen de 40D en 5D3 (lijkt mij ongeveer gelijk aan de 6D) en het verschil is ongeveer over de hele linie 5dB (in print). Als je daar 3dB afhaalt vanwege het verschil in DoF (wat ongeveer 1 stop is), dan blijft er 2/3 stop over. Nu is dat nog geen enorme sprong, maar kan je toch wel helpen.
Uiteraard heb je niet altijd de grote DoF nodig en dan is 1 2/3 stop toch wel heel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Als ik de DXO mark cijfers van de 40D en 50D vergelijk dan komt dat niet erg overeen met de praktijk.
Het verschil tussen de gapless sensor van de 50D en de sensor van de 40D zie je daar totaal niet terug, terwijl je dat in de praktijk wel ziet.
(Toen de 50D geintroduceerd werd zijn er idioot veel vergelijkingen van die cameras geweest. Vandaar dat ik dan ook durf te stellen dat ik die DXO cijfers niet vertrouw in dit geval)

Wat betreft de 6D vraag ik me af hoeveel je er van gaat merken dat die AF bij zoveel stops minder kan werken dan de concurenten.
En of dat alleen voor het middelste punt geld of ook voor de andere punten.

Ook heb ik nog nergens een layout van die 11 punten gezien. Het lijkt wel alsof niemand het ding nog in de handen heeft gehad en hun artikelen geschreven hebben op basis van de pers info van Canon.

Ook vraag ik mij af of 6D AF unit ook die extra nauwkeurigheid heeft van de 5DIII en 1DX.
Dat kan de 6D dan wel weer interessant maken tov de 5D. (Zeker als er een nieuwe portret lens uit komt met die extra nauwkeurigheid)

[ Voor 42% gewijzigd door mjtdevries op 18-09-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mjtdevries schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 19:47:
Als ik de DXO mark cijfers van de 40D en 50D vergelijk dan komt dat niet erg overeen met de praktijk.
Het verschil tussen de gapless sensor van de 50D en de sensor van de 40D zie je daar totaal niet terug, terwijl je dat in de praktijk wel ziet.
(Toen de 50D geintroduceerd werd zijn er idioot veel vergelijkingen van die cameras geweest. Vandaar dat ik dan ook durf te stellen dat ik die DXO cijfers niet vertrouw in dit geval)
Tsja.... DxO vertrouw ik eigenlijk ook niet helemaal, maar het was even makkelijk vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
mjtdevries schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 19:47:

Ook heb ik nog nergens een layout van die 11 punten gezien. Het lijkt wel alsof niemand het ding nog in de handen heeft gehad en hun artikelen geschreven hebben op basis van de pers info van Canon.

Ook vraag ik mij af of 6D AF unit ook die extra nauwkeurigheid heeft van de 5DIII en 1DX.
Dat kan de 6D dan wel weer interessant maken tov de 5D. (Zeker als er een nieuwe portret lens uit komt met die extra nauwkeurigheid)
Dit is wat de Canonsite te melden heeft over de AF:

Brilliant AF, No Matter the Light.

High Performance Composing and Focus
The EOS 6D has an entirely new 11-point AF system for fast, accurate AF no matter the situation. With its new centered cross-type AF point with EV -3 sensitivity for improved performance and focus in low light, and a newly developed and bright 21mm eye point viewfinder with 97% coverage, the EOS 6D offers impressive performance in both composition and AF, even in the dimmest lighting situations. Offering not only One-Shot AF, AI Servo AF, and AI Focus AF, the EOS 6D’s AI Servo focus can be customized with tracking, acceleration and deceleration tracking sensitivities, and 1st or 2nd image priority adjustments. For even more customization, adjustment levels for the wide-angle and telephoto ends of particular lenses can be entered and recorded into the camera’s memory.

Afbeeldingslocatie: http://www.usa.canon.com/CUSA/assets/app/images/cameras/eos/EOS_6D/features/6d_feature_02.gif

Dit plaatje hoort er ook bij, dat geeft beter de verdeling van de AF punten weer (het plaatje hierboven is 'Conceptual')

Afbeeldingslocatie: http://www.usa.canon.com/CUSA/assets/app/images/cameras/eos/EOS_6D/features/6d_feature_03.jpg

Bron

Lijkt me wel een briljante camera om in het donker nog focus te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Als het werk, is het inderdaad mooi, dat was ook eigenlijk waar ik op zou wachten wat betreft een 6D: hoe goed is de AF? Mocht die nou toch een stuk beter zijn dan een 7D of 5D MK2, dan wordt het een heel ander verhaal en is de 6D wel degelijk aantrekkelijk.

Dus nog maar helemaal de vraag, kan de 6D het bij -3 EV focussen waar maken? Zijn deze single-focus punten beter dan de crosstypes in andere modellen?

Ik geloof het eigenlijk nog niet zo, want waarom zitten ze dan ook niet al in de 1D X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ze lijken op twee gedachten te hinken.
Aan de ene kant: Laten we de AF flink onaantrekkelijk maken om de 5DIII niet in de weg te zitten.
Aan de andere kant maken ze het ding ineens extreem gevoelig.

Maar wat betreft crosstype of niet. Als je geen contrast hebt, dan maakt het niet uit hoe gevoelig je AF punt is, dan krijg je gewoon geen focus.
En zo te zien is ook alleen het middelste punt zo gevoelig is.

De orientatie van het f/2.8 punt lijkt goed te zijn om op een oog scherp te stellen in portret stand.
maar de f/5.6 focus punten in portret stand bij het oog in de buurt zitten hebben dan juist de verkeerde orientatie... Zou dat verklaren waarom de 5Ds zo'n slechte reputatie hadden met die punten?

Als ik nou twee AF punten mocht toevoegen, dan zou ik ze echt niet plaatsen op de plekken die Canon nu gekozen heeft. Dan zou ik van die diamant af stappen en ze boven de uiterste punten links en rechts toevoegen. (en die punten dan wat naar onderen). Dan krijg je AF punten die wat dichter bij de gulden snede lokaties liggen die bij compositie vaak van belang zijn.
Maar ja, dan zou ie weer de 5DIII in de weg kunnen zitten...

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vandaag de 6d in de hand gehad. Niet uitgebreid kunnen testen, maar de vederling van AF punten is iets wijder dan van de 5d2, dus die coverage is wel ok.

Wat ik niet ok vond is de bouwkwaliteit van de 6d, die is echt een stap (niet stapje) terug van de 5d2. Hoekig, hard en niet in de buurt van de 5d3 bouw. En dat terwijl ze hem wel voor 2k willen verkopen.
Goedkope knopjes en goedkoop plastic.

Verder dan dat kon ik vandaag niet inschatten, daarvoor moet ik ermee fotograferen en dat mocht niet (afgeplakt).

De D600 van Nikon sprak me dan meer aan, qua feeling in een 10 minute eerste poging ermee.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Hmm da's behoorlijk zware feedback. De handling en feel van een body is best een belangrijk aspect voor een camera, zeker eentje van zo'n prijs.
Jammer dat je geen sample foto's / filmpjes hebt. Want uiteindelijk is dát natuurlijk wel het belangrijkste.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het is ook niet 600d materiaal waar die van gebouwd is, maar beter dan een 40d/50d vond ik het zeker ook niet. En dat vind ik raar voor een 2k camera. De 5d2 is van beter materiaal gebouwd wat mij betreft, terwijl die qua prijs toch gelijkwaardig is.

• jip_86
  • Laatst online: 21:56
Is die sensor nou echt zo duur dan :S Dat er tov een xxD body zo veel bij moet komen?

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Nou ik ben best nieuwsgierig geworden, ik hoop dat hij snel bij een locale winkel ligt zodat ik eraan kan plukken. (MM bijvoorbeeld, ideale trek & pluk shop). Ik blijf erg terughoudend momenteel, veel dingen staan me nu al behoorlijk tegen terwijl ik eerder dit jaar dacht dat de 6d echt een goede instap FF zou worden (toen wist ik de naam niet) met een prijs meer richting 1500€ en niet zoveel beperkingen op de gebieden.

De extra's van gps / wifi zijn wel leuk, maar dat hadden ze eigenlijk al tijdens of na de 7d in moeten voeren, de techniek was er toen al zeker klaar voor. De dingen die ik juist bij 6d filmen had verwacht, kantelbaar scherm, input voor koptelefoon zijn juist weer weg. Al met al niet erg enthousiast vanuit mijn oogpunt

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jip_86 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 00:24:
Is die sensor nou echt zo duur dan :S Dat er tov een xxD body zo veel bij moet komen?
Wat ik laatst ergens las (kan het even zo snel niet terugvinden) is dat full-frame sensoren net te groot zijn voor het standaard productieproces van cmos chips, waardoor ze twee cmos chips aan elkaar moeten plakken en er ook maar erg weinig chips uit 1 wafer gehaald kunnen worden. Dat maakt ook het percentage mislukte sensoren hoger. Dus blijkbaar zit er inderdaad een substantieel verschil in de productiekosten van een full-frame sensor t.o.v. APS-C.

Edit: gevonden :)
Het produceren van een full frame sensor is niet gemakkelijk. Dit komt doordat de afmeting van de sensor (36x24mm) net te groot is voor bijna alle litho machines. Die hebben typisch een maximale field size van 33x26mm (ASML en NIkon). 1 'chip' kan dus maximaal die afmeting hebben en een FF sensor moet dus 2 van deze fields combineren tot 1 chip. Dit stitching is niet altijd succesvol en dus gaat de yield omlaag. Bovendien heb je voor deze 2 stukken van de chip een apart masker nodig (en die kosten tussen de 100k en 500k euro per stuk). Als een wafer van 200mm ca $1000 kost en er gaan maar 20 FF sensoren uit en de yield staat ook nog eens onder druk, dan kun je wel aanvoelen dat iedere FF sensor nogal aan de prijs is. Een APS-C sensor past gewoon in 1 field, dus de yield zal hoog zijn. En er gaan veel meer (bijna 200) APS-C sensoren uit 1 wafer waardoor de prijs per sensor veel lager ligt.

Lees deze paper maar eens: http://www.robgalbraith.c...rame_CMOS_White_Paper.pdf

[ Voor 45% gewijzigd door Orion84 op 19-09-2012 09:06 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• henkie196
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 08:47:
Wat ik laatst ergens las (kan het even zo snel niet terugvinden) is dat full-frame sensoren net te groot zijn voor het standaard productieproces van cmos chips, waardoor ze twee cmos chips aan elkaar moeten plakken en er ook maar erg weinig chips uit 1 wafer gehaald kunnen worden. Dat maakt ook het percentage mislukte sensoren hoger. Dus blijkbaar zit er inderdaad een substantieel verschil in de productiekosten van een full-frame sensor t.o.v. APS-C.
Het gelinkte artikel is uit 2006; ik weet niet hoe de techniek op het gebied van wafers vooruit is gegaan in de afgelopen 6 jaar, maar het lijkt me dat ze tegenwoordig toch wel die paar extra mm op een field kunnen maken (het scheelt maar iets van 2mm en het zou passen). Het lijkt me dat de sensor producenten hier toch wel wat R&D ingestoken hebben in de tussentijd, het zou immers de opbrengst van een wafer zo ongeveer verdubbelen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zou kunnen, moet zeggen dat ik het oorspronkelijke artikel niet gelezen had, dus was me niet bewust van dat het mogelijk achterhaald zou kunnen zijn :)

• Universal Creations
Buiten dat het misschien achterhaalt is: 2,5x zoveel oppervlak geeft ook 2,5x zoveel kans op fouten in een sensor. Dus je hebt er in het gunstigste geval 2,5x zo weinig uit een wafer en als er dan ook 2,5x zoveel uitval is, houd je nog weinig over. En dat is duur.

• henkie196
  • Niet online
Zou kunnen, maar ik verwacht niet dat dat de grootste factor is in de prijsbepaling. Het feit dat ze een nieuwe sensor hebben gemaakt voor de 6D betekend dat daar veel R&D in is gaan zitten en hoe goed de 6D ook zal verkopen, beter dan de combinatie 7D/60D/550D/600D (en mogelijk ook 650D/EOS-M, weet niet of daar andere wafers voor gebruikt worden dan voor de 7D-sensor) gaat het toch nooit verkopen. En een FF camera onder of boven de 6D geplaatst met dezelfde sensor zie ik ook niet gauw gaan gebeuren (buiten misschien een FF ILC of iets dergelijks). Dus zouden ze de ontwerp kosten en initiële kosten (nieuwe produktielijn e.d.) alleen uit de verkoop van de 6D moeten halen. Dus die wordt dan vrij duur geprijsd.

Dat verandert natuurlijk niks aan het feit dat het voor de klant dus lijkt alsof je €1000 extra moet neerleggen puur en alleen voor die FF sensor in een 60D body (uitgaande van adviesprijzen).

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

henkie196 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:03:
Dat verandert natuurlijk niks aan het feit dat het voor de klant dus lijkt alsof je €1000 extra moet neerleggen puur en alleen voor die FF sensor in een 60D body (uitgaande van adviesprijzen).
Nou was dat maar zo...

Een 60D met diens AF en schermpje, maar dan met deze FF sensor en Digic 5+ ipv Digic 4 lijkt mij niet eens zo'n heel onaantrekkelijk iets.

Maar kwa build zou dit er tussen in moeten zitten, gezien ze toch nog wel wat metaal in de body hebben gestopt.

Interessant verhaal dat over de yield van de sensoren. Maar als FF nou zo duur is, dan snap ik eigenlijk niet waarom ze niet meer sensoren met de max grote van de lytho maken? Natuurlijk heb je APS-H in de EOS 1D gehad met 1.3x crop (vind ik een hele mooie maat overigens!) maar het is verder nooit echt elders gebruikt...

• henkie196
  • Niet online
djunicron schreef op woensdag 19 september 2012 @ 12:00:
Een 60D met diens AF en schermpje, maar dan met deze FF sensor en Digic 5+ ipv Digic 4 lijkt mij niet eens zo'n heel onaantrekkelijk iets.

Maar kwa build zou dit er tussen in moeten zitten, gezien ze toch nog wel wat metaal in de body hebben gestopt.
Dat klinkt inderdaad nog niet eens zo slecht. Wellicht dat de body ook meer met de 50D vergelijkbaar is. Had ook wat meer metaal, en strookt ook met Nomad's opmerking over hoekiger zijn (vind zelf in ieder geval een 50D een stuk hoekiger dan een 60D).
Maar als FF nou zo duur is, dan snap ik eigenlijk niet waarom ze niet meer sensoren met de max grote van de lytho maken? Natuurlijk heb je APS-H in de EOS 1D gehad met 1.3x crop (vind ik een hele mooie maat overigens!) maar het is verder nooit echt elders gebruikt...
Wellicht is dat ook de reden dat ze vroeger een APS-H formaat sensor gemaakt hebben. En misschien is het gebrek aan een APS-H sensor in de nieuwe line-up ook een teken dat ze die field grootte opgelost hebben voor FF sensoren.

En dat maakt dan ook de weg vrij voor een high end APS-C camera waar wat geruchten over zijn.

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-07 08:09
Kan mij eens iemand uitleggen waarom je 39 of 69 of weet-ik-veel AF punten nodig hebt?

Op mijn 300D had ik er 7 en op de 7D heb ik er 19. In de praktijk echter vertaald dat zich in 2 vormen van gebruik:

- voor landschappen ed: auto-focus op allemaal
- voor portretten oid: centraal focus punt en herkadreren.

De zone-af van de 7D gebruik ik amper...

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Onder andere voor AF Tracking mode, waarbij het focuspunt het onderwerp volgt als dat zich door je beeld beweegt. Dat werkt alleen met veel focuspunten die min of meer tegen elkaar aanliggen. Die AF mode kom je dus ook niet tegen op camera's met wat minder AF punten.

Daarnaast zorgt het er voor dat je minder vaak focus-recompose hoeft toe te passen, omdat je onderwerp minder vaak tussen twee focuspunten in valt.

Dat eerste is echter niet iets wat de gemiddelde consument erg vaak gebruikt en dat tweede is ook vooral een theoretisch voordeel. Maar dat verklaart dus ook wel een beetje waarom je dergelijk AF systemen vooral ziet op pro camera's.

Op mijn D7000 zit zo'n AF 3D Tracking mode en die gebruik ik niet heel vaak. Maar laatst eens getest met een vogeltje dat op een paar meter afstand rond tripte en dat werkte behoorlijk goed (witte kwikstaart in groen gras). Ik had meer foto's in focus dan toen ik probeerde het vogeltje met het middelste focuspunt te volgen door de camera te bewegen.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 20-09-2012 10:50 ]

• DinoBe
Daarmee dat ik stel dat de 6D een camera is voor specifieke doeleinden: landschappen of portretten. Daar wil je en hoge beeldkwaliteit en/of aangenaamde DOF.

Wifi: voor als je in de studio werkt
GPS: in the field

Ik denk dat het een goede camera is voor non-sport shooters zoals ik :)

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Dit is een moderne wafer met 20 fullframe sensoren:

Afbeeldingslocatie: http://asset3.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/bto/20070824/canon_wafer_8.24.2007_270x256.JPG

Op dezelfde wafer kunnen ze 200 APS-C sensoren maken. Dat maakt Fullframe sensoren dus standaard al minimaal 10x zo duur, aangezien de kosten van een wafer precies hetzelfde zijn. Daarnaast heb je nog het probleem met yields. Als er een fout wordt gemaakt bij het maken van fullframe sensoren, valt er 1 hele sensor weg en houdt je er maar 19 bruikbare over. Dezelfde fout op een APS-C wafer en je hebt er 199 over. Dus de prijs van een Fullframe is wel degelijk veel hoger.

EDIT: Het verschil is iets kleiner, op een 200mm wafer passen 24 FF sensoren en 80 APS-C sensoren:

Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/3443/sensorss.png

[ Voor 12% gewijzigd door G-Tus op 20-09-2012 11:11 ]

Flickr | Instagram

• henkie196
  • Niet online
DinoBe schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:30:- voor landschappen ed: auto-focus op allemaal

Dat je voor je 300D focus en recompose gebruikt kan ik me nog voorstellen, maar waarom zou je dat doen met een 7D? De andere focuspunten zijn voor de 7D ook gewoon nauwkeurig en focus en recompose kan met een nauwe DoF misfocus geven (voornamelijk door je eigen bewegingen).
DinoBe schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:54:
Daarmee dat ik stel dat de 6D een camera is voor specifieke doeleinden: landschappen of portretten. Daar wil je en hoge beeldkwaliteit en/of aangenaamde DOF.

Dat is een aardige inschatting, denk ik. Bedenk je wel dat het volgen van de focus niet alleen handig is voor sport, maar ook voor beweeglijke kinderen en dieren.

• nero355

nero355

DinoBe schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:30:
Kan mij eens iemand uitleggen waarom je 39 of 69 of weet-ik-veel AF punten nodig hebt?
Des te meer punten des te meer kans dat één van die punten precies op de juiste plek zit in je compositie :)
Daar is de 7D focus unit juist ideaal voor : Lekker met de joystick je focuspunt kiezen en geen kans op focus shift :Y)
Voor alles wat beweegt ideaal en ook voor sommige stil staande dingen.
DinoBe schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:54:
Dat zou zomaar kunnen. Ik denk dat je ook goed af bent met een 60D bijvoorbeeld in plaats van een 7D en van het verschil in prijs kan je weer een leuke lens kopen of zo.

/EDIT :
G-Tus schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:02:
Dit is een moderne wafer met 20 fullframe sensoren:

[afbeelding]

Op dezelfde wafer kunnen ze 200 APS-C sensoren maken. Dat maakt Fullframe sensoren dus standaard al minimaal 10x zo duur, aangezien de kosten van een wafer precies hetzelfde zijn. Daarnaast heb je nog het probleem met yields. Als er een fout wordt gemaakt bij het maken van fullframe sensoren, valt er 1 hele sensor weg en houdt je er maar 19 bruikbare over. Dezelfde fout op een APS-C wafer en je hebt er 199 over. Dus de prijs van een Fullframe is wel degelijk veel hoger.

EDIT: Het verschil is iets kleiner, op een 200mm wafer passen 24 FF sensoren en 80 APS-C sensoren:

[afbeelding]
Zou je eigenlijk bij sensoren net als bij CPU's verschil hebben onderling afhankelijk van waar ze op de wafer zaten ??
Bijvoorbeeld meer/minder ruis of zo ?!

[ Voor 35% gewijzigd door nero355 op 20-09-2012 11:35 ]

• DinoBe
Toch nog een aantal zaken die mij opvallen:

- Geen Cf meer
- Joystickje is weg
- de Mf-n knop is weg :(

• Universal Creations
nero355 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:31:
Zou je eigenlijk bij sensoren net als bij CPU's verschil hebben onderling afhankelijk van waar ze op de wafer zaten ??
Bijvoorbeeld meer/minder ruis of zo ?!
Het zou mij niet verbazen dat er kleine verschillen zijn. Maar cpu's worden doorgaans meer (langer) belast dan sensoren, waardoor verschillen groter zijn.

Disclaimer: bovenstaande is volledig gebaseerd op "onderbuikgevoelens" en niet op feiten die ik ergens gelezen zou hebben.

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 16:22
Hands-on op dpreview.

Body grotendeels wel van magnesium.

Sig

• Universal Creations
Die link stond ook al even in de OP.

• Hahn
DinoBe schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:16:
Toch nog een aantal zaken die mij opvallen:

- Geen Cf meer
- Joystickje is weg
- de Mf-n knop is weg :(
WTF, dat was me nog niet eens opgevallen :X Ik vond het al wel jammer dat er geen joystickje zat op de grip, zoals bij de 5D3, maar dat er zelfs geen joystick op de body zelf zit is nog gaarder. En geen CF meer, ergo, ik ga zéker weten voor de 5D3 ipv 6D...

• ThomasW
Die joystickfunctie is toch verhuist naar het midden van het wieltje achterop?

• MarkCantPark
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-12-2023

MarkCantPark

Stay awhile and listen...

ThomasW schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:31:
Die joystickfunctie is toch verhuist naar het midden van het wieltje achterop?
Volgens mij is deze ook verhuisd naar het midden van het selectie-wieltje

MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"

• jip_86
  • Laatst online: 21:56
Jullie hebben het over hetzelfde ja :)
Zelfde is met 50D -> 60D gebeurt.

• Hahn
Dat zal vast, maar het is geen joystickje meer en dat vind ik juist ideaal werken :P

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 01:23

Royz

Kleurenblind!!

nero355 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:31:
[...]

Des te meer punten des te meer kans dat één van die punten precies op de juiste plek zit in je compositie :)

[...]
ik heb niet zoveel ervaring met andere camera's, maar hoe meer punten hoe groter toch ook de kans dat hij juist op iets focust wat je niet wil? Ik ben een beetje bang dat je de controle verliest over wat je scherp wil hebben. hoe kan je met al die punten bijv scherpstellen op een oog in een portret? ik zou zelf eerder het punt selecteren waar het oog zit en dan focussen.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Royz schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:33:
ik zou zelf eerder het punt selecteren waar het oog zit en dan focussen.
Dat doe je dan ook :)

Met andere camera's is het vaak focus & recompose wat niet altijd 100% te vertrouwen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Over het gebruik van andere focuspunten, heb je dan ook gewoon lichtmeting rond het gekozen punt bij zone of spotmeting? Of blijft die wel in het midden zitten.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Alleen Spot meting niet als het goed is. De rest wel :)

Wat betreft Spot meting hadden de 1DS modellen iets leuks : 5 metingen nemen en dan berekent de camera een gemiddelde in bijvoorbeeld Av mode !!
Heeft de 1D X niet meer geloof ik :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
nero355 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 20:34:
Alleen Spot meting niet als het goed is. De rest wel :)

Wat betreft Spot meting hadden de 1DS modellen iets leuks : 5 metingen nemen en dan berekent de camera een gemiddelde in bijvoorbeeld Av mode !!
Heeft de 1D X niet meer geloof ik :|
Dat is wel netjes dan. Toch een van de belangrijkste redenen om focus/ recompose te gebruiken.

Die 5 metingen is dus eigenlijk gewoon een zone meting, alleen dan iets meer werk ;)

Leica MM + Sony A9

• MadButcher
  • Laatst online: 07-07 17:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
rockhopper schreef op maandag 17 september 2012 @ 17:21:
ALLEEN SD kaart slot
Is dat nou zo'n groot probleem? SD-kaartjes zijn helemaal niet duur, al voor € 25 koop je een 16 GB SD kaart. Als je een 6D kunt betalen dan kan de prijs van die SD-kaartjes niet het probleem zijn. Dus als het niet de prijs is, dan vraag ik me af wat je zo erg vindt aan het feit dat er alleen SD-kaartjes in kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jj71 schreef op maandag 24 september 2012 @ 15:48:
[...]

Is dat nou zo'n groot probleem? SD-kaartjes zijn helemaal niet duur, al voor € 25 koop je een 16 GB SD kaart. Als je een 6D kunt betalen dan kan de prijs van die SD-kaartjes niet het probleem zijn. Dus als het niet de prijs is, dan vraag ik me af wat je zo erg vindt aan het feit dat er alleen SD-kaartjes in kunnen?
Je vergeet voor het gemak even dat veel mensen wel (dure) CF-kaartjes hebben gekocht en deze nu opeens nutteloos zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
En als ze voor CF hadden gekozen dan hadden upgraders vanaf een xxxD of 60D ineens nutteloze kaartjes. De prijzen van geheugenkaartjes liggen nou ook niet zo hoog dat ik dat als een groot probleem zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Natuurlijk is er, zoals wel vaker, voor allebei wel wat te zeggen, maar blijkbaar vindt rockhopper dat wel een punt. En dat mag toch?

Ik vind het zelf ook een gare beslissing, sowieso is CF sneller (heb je in de camera misschien geen last van, maar met kopiëren naar de pc is snelheid ook fijn) en ik denk dat de 6D vooral interessant is (was) voor mensen die een 7D of 5D2 hebben en die hebben dus al wel CF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik had bij zo'n instapper als dit dual card verwacht. Aan de andere kant als je ziet dat het bij de (5dIII?) andere camera die dual card heeft, het SD gedeelte weer trager is dan de CF doorvoer is het ook weer niet goed.

Het gaat me inderdaad niet zozeer om de prijs van SD kaartjes, die zijn inderdaad niet zo duur meer. Inmiddels is dit wel zo'n beetje de 'go-to' standaard. Zou overigens ook wel tijd worden na al bijna 10 jaar met 8 verschillende modellen gestart te zijn (CF, SD, MMC, SM, MS en weet ik veel welke nog meer)
Maar mensen die dus inderdaad van een hogere 1,6 lijn afkomen hebben al een flinke voorraad CF die ineens nutteloos wordt. Behalve de snelheid vind ik de CF kaartjes ook robuuster en wat minder makkelijk 'te verliezen' wegens het grotere formaat.
Voordelen van SD zijn dan inderdaad prijs en kleiner formaat, zodat je ruimte in de camera overhoud voor andere zaken.

Uiteindelijk is CF een uitstervend ras, dus misschien is dit wel een goed moment. Ik vind het alleen niet het juiste soort camera om ermee te beginnen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Zijn er al mensen (of reviews) die de AF goed hebben kunnen bekijken?

Op photokina heb ik er even mee gespeeld, en het viel me op dat de punten die niet in het midden zitten prima focusten op de ogen van de mensen om me heen. Daarbij maakte de orientatie van de camera niet uit.
En zo geweldig is het licht in een beurs niet, dus dat viel me reuze mee.

Uiteindelijk zal dat waarschijnlijk de belangrijkste functie van die punten zijn bij een 6D. Dus wellicht dat de AF van de 6D niet zo'n negatief punt hoeft te zijn.
Voor actie fotos zal het waarschijnlijk meer uitmaken (tracking), maar als je veel actie schiet zul je toch eerder voor een 7D kiezen (of een 5DIII)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
@Hahn en rockhopper:
SD een punt vinden en de camera niet kopen omdat er SD op zit vind ik twee verschillende dingen. Het type geheugenkaart zou voor mij behoorlijk onderaan het prioriteitenlijstje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

mjtdevries schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:45:
Zijn er al mensen (of reviews) die de AF goed hebben kunnen bekijken?

Op photokina heb ik er even mee gespeeld, en het viel me op dat de punten die niet in het midden zitten prima focusten op de ogen van de mensen om me heen. Daarbij maakte de orientatie van de camera niet uit.
En zo geweldig is het licht in een beurs niet, dus dat viel me reuze mee.

Uiteindelijk zal dat waarschijnlijk de belangrijkste functie van die punten zijn bij een 6D. Dus wellicht dat de AF van de 6D niet zo'n negatief punt hoeft te zijn.
Voor actie fotos zal het waarschijnlijk meer uitmaken (tracking), maar als je veel actie schiet zul je toch eerder voor een 7D kiezen (of een 5DIII)
Dat klinkt toch nog behoorlijk goed. Dit is toch het punt waar ik me het meeste aan stoor en het meeste over twijfel, de in ieder geval op papier nogal gimpe AF.

@PowerUp: ik denk dat we dat allebei niet zo bedoelen. Het gaat mij meer om het principe dat het lijkt dat Canon in een ruk onze investeringen in CF als onbelangrijk afdoet. Dat noem ik klant-onvriendelijk. Ik had wat meer "meedenken met de klanten die we al hebben" verwacht, en daarmee dus een dual slot.

Iemand die net begint heeft nog geen investering in kaartjes en die zal het dus niks boeien. Uiteraard zijn er legio dingen die veel belangrijker zijn, AF, ruisprestaties, feel&handling, accuduur om er maar eens een paar te noemen. Dat was dus ook niet het punt. Het is de manier hoe er met trouwe klanten omgegaan wordt dat me stoort, de arrogantie zeg maar. Misschien is het overdreven, maar ja het is toch het gevoel dat ik bij dit model krijg.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste