Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

tommyz schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:06:
Ik zou gewoon voor de scherpste kijken. Mijn persoonlijke mening: 2.8 klinkt erg verleidelijk, maar ik wil gewoon dat mijn lens scherp is als ik wide-open schiet en niet hoeven na te denken of ik af moet stoppen. Ook vind ik 2.8 onder de 50mm niet echt toegevoegde waarde hebben, vooral niet als de andere lenzen voorzien zijn van IS. En als je een mooie DoF wilt, pak je gewoon de 100mm F2 :)

Wat vergelijkingen:
Tamron 24-70 vs Canon 24-70 F2.8

Sigma 24-105 vs Canon 24-70 F2.8

Canon 24-70 F4 vs Canon 24-70 F2.8

Ik heb me nooit echt verdiept in deze lenzen, omdat ik voornamelijk primes schiet, maar mijn eerste keuze zal de Sigma zijn (ook de goedkoopste van al deze lenzen: ongeveer 780 euro). Ik heb zelf de 35 1.4 ART (totaal niet te vergelijken met elkaar), en het is echt een topding. Sigma heeft echt grote stappen gemaakt de laatste jaren.

Maar dat is mijn mening :P
Het moest zo goedkoop mogelijk en 24-105 range heeft die niet nodig dus de Sigma is niet van toepassing :)

Maar over het algemeen is de scherpte volgorde van de door jou genoemde lenzen zoiets :

1st : Canon 24-70 f/4
2nd : Tamron 24-70
3rd : De andere twee afhankelijk van je gebruik.

En de Sigma 35 mm. f/1.4 ART verslaat ze allemaal op voorwaarde dat er geen AF afwijkingen zijn :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

vhal

ಠ_ಠ

Sirius schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:30:
Wat een inactiviteit hier. De versplintering in het FF kamp levert dus niet heel veel extra zieltjes op. :P

Na omzwervingen in het Pentax en Nikon kamp (enkel 2ehands gehaald, erg leuk om zo uit te proberen) heb ik al een jaar of 6-7 een 30D. Na tal van lenzen te hebben gebruikt/getest heb ik enkel nog een 17-55/2.8 in gebruik. De laatste 2-3 jaar ben ik redelijk inactief geweest, fotografie boeide mij even niet meer.

Nu is het gelukkig weer een tijdje aan het kriebelen en lonkt de overstap naar FF. Portretten en low light zijn 2 belangrijke zaken voor mij en ik schiet dan ook bijna enkel met het middelste focuspunt (focus + recompose). De 6D zou dus ideaal zijn gezien het middelste focus punt weinig licht perfect aankan. Met name hogere iso waardes kunnen gebruiken lijkt mij helemaal top. Van wat ruis ben ik niet vies dus bruikbare plaatjes wat hoger dan iso 6400 kunnen schieten zal van mij een blij man maken.

Zijn er meer die een dergelijke overstap hebben gemaakt? Het grootste vraagstuk zal de aanschaf van 1-3 lenzen worden. Het Canon equivalent van een 17-55 op FF vind ik echter veel te duur. In een 24-70 en 24-105 heb ik dan ook geen interesse.

Ideaal zou een 17-40 zijn, aangevuld met een Canon 100/2 (135/2 zou ideaal zijn maar dat geld heb ik er niet voor over en de 85/1.8 die ik heb gehad gebruikte ik sporadisch). Meer heb ik niet nodig.
Sinds ik de Sigma 35mm f1.4 Art heb - die overigens echt spot-on is icm mijn 6D - gebruik ik mijn andere lenzen sporadisch. Sterker nog, ik heb ze op 3 na (de 17-40, 70-200 en een pancake 40mm) allemaal verkocht.

De Sigma is echt een fijne lens icm FF. F1.4 is ook erg fijn in low-light situaties waarbij de 6D nog erg goed kan scherpstellen met het middelste focuspunt. Het is geen 'echte' portretlens maar wel een lens waar full-bodyshots e.d. erg mooi uitkomen.

Overigens kom ik van een 7D waarbij de ruis om te huilen was vanaf iso 800. De camera had sowieso een typische ruis die ik niet echt kon plaatsen. De stap naar FF/6D was dan ook gigantisch. Iso 3200/6400 is prima bruikbaar.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Dacide meldt zich :)

Gisteren een Canon 6D gekocht als opvolger van mijn Canon 10D. Gewoon bij de media markt. Daar hanteren ze klaarblijkelijk nu dezelfde prijzen als bij de webshops.

Daarna via marktplaats een z.g.a.n. 24-105 f/4L gekocht. Binnenkort aanvullen met de 70-200 f/4L.

Wat een verschil met een 10D zeg.. Ongelofelijk. De techniek staat niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-05 10:12
Veel plezier er mee Dacide! En als je het leuk vind kun je je nieuwe gear natuurlijk ook altijd laten zien in het show-off topic: Show hier je nieuwe en oude apparatuur.

Ik dacht dat het nog even ging duren, maar ik heb een mooie 100L macro op de kop kunnen tikken voor mijn 6D via marktplaats. Dus ik zal daar binnenkort ook eens een foto'tje plaatsen :-)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Dacide schreef op maandag 12 januari 2015 @ 17:22:
Dacide meldt zich :)

Gisteren een Canon 6D gekocht als opvolger van mijn Canon 10D. Gewoon bij de media markt. Daar hanteren ze klaarblijkelijk nu dezelfde prijzen als bij de webshops.

Daarna via marktplaats een z.g.a.n. 24-105 f/4L gekocht. Binnenkort aanvullen met de 70-200 f/4L.

Wat een verschil met een 10D zeg.. Ongelofelijk. De techniek staat niet stil.
En we zijn inmiddels 2 weken verder. Hoe bevalt je 6D?

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:58
Ik gok dat zijn ervaring bijna net zoals de mijne is. Ben sinds september overgestapt van een 40D (die ik al sinds 2008 had) naar de 6D. Inderdaad ook met de wens om mijn lenzenpakket beter te laten aansluiten op mijn body (24-105 f/4L, 70-200 f/2.8L IS, 50 f/1.8). Mijn trouwe 10-22 is inmiddels verhuisd naar een andere eigenaar.

Ik merk vooral dat de wens om beter uit de voeten te kunnen in low-light-situaties echt in vervulling gaat met de overstap naar full-frame. Op de 40D zat ik vaak vast op ISO 1000-1600 en was ik genoodzaakt om de 580II-flitser te gebruiken om nog wat van de situatie te kunnen maken. Nu is zelfs ISO 12800 zeer goed bruikbaar en ligt mijn flitser bijna te verstoffen. Ook is de 24-105 nu echt een walkaround-lens geworden. Voorheen moest ik echt vaak tussen de 10-22 en 24-105 switchen. Ik moet nog even aankijken of ik weer een ultra-groothoek in mijn tas wil hebben zitten. De effecten zijn wel heel gaaf. Wellicht mijn oog openhouden voor een 17-40 f/4L.

De filmfunctie is gewoon een superleuke toegift en wordt zowaar nog vaak gebruikt ook!
De Wifi-functie is vooral handig om even snel de foto's en filmpjes over te zetten naar je mobiel en bijv via Whatsapp/Facebook door te tikken naar geïnteresseerden. De GPS functie staat standaard uit. Wellicht dat die aan gaat na een firmware-update.

De draaiknop-lock op de M/Av/P/T-knop is zo'n ding wat al de 40D had moeten zitten toen ik die kocht.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Idem hier qua oude situatie al heb ik nog een 30D liggen van ook zo'n 6-7 jaar oud. Probleemloos tot iso 6400 kunnen gaan is erg welkom. Binnenshuis zonder flitser kunnen werken zou ideaal zijn. Foto's vind ik dan gewoon meer hebben.

Werk jij enkel met het middelste focuspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Yep, maar dat deed ik ook al met de 40D. Merkte dat ik liever zelf in control wil zijn van het focuspunt en daarna wel de compositie herschik met de AF-On knop.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Focus + recompose vind ik ook prettiger ja. Ik ben echt heel benieuwd naar het focussen in low light!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
Hebben jullie nooit last van onscherpe foto's met focus+recompose? Als je recomposet, dan kun je natuurlijk je focusvlak verleggen. Het hoeft maar een paar mm te zijn of de boel is al onscherp, zeker op wijde diafragma's.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Daarvoor heb je juist je AF-On knop

Hier ook wel netjes uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=FzqQskGoURE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:08
Dat bedoeld hij niet Joarie ;) Als je focus recompose doet dan verschuift bij het maken van je compositie vaak iets je focusvlak en heb je kans op een onscherpe foto, in tegenstelling tot als je daar een AF punt had zitten en gebruikte.

Ik gebruik het erg vaak maar zelfs met de 85L heb ik daar amper last van mits je goed kan zien waar je vlak zit. Net als bij MF is het belangrijk dat je dat door je zoeker goed kan zien en daar zijn verschillende hulpmiddelen voor. Ook is je DoF een stuk groter dan je zou verwachten als je onderwerp een eindje weg staat en heb je een redelijk marge voor fouten.

Het voornaamste wat roet in het eten gooit is de randscherpte bij lenzen. Vooral wijde lenzen hebben hier last van en dan lijkt het alsof je er naast zit maar het is dan gewoon de lens die niet scherper is. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld de 28mm f/1.8 van Canon en daarmee vind ik het haast niet te doen omdat deze aan de randen niet erg scherp is. Dat is niet erg bij een wat centraler onderwerp maar met focus recompose toch wel lastig.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Ah ja dat zie ik nu ook. Had even de post verkeerd gelezen.

Ik heb het haast nog niet gehad in al die jaren dat de scherptevlak door recomposing ernaast zat. Gelukkig zijn de lenzen die ik heb niet al te soft in de hoeken. Daarnaast gooi ik meestal een extra stop eroverheen als het onderwerp te dichtbij is en de DOF in de milimeter-range komt. Dat geeft meestal net even wat meer lucht en nu met een betere ISO/noise op de 6D is dat ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-07 21:07

Karel V

Een simpele ziel

Met diegene die hun camera nog beter willen leren kennen wil ik graag onderstaande mogelijk informatieve video link over de werking/bediening van de 6D delen.
In ieder geval wel informatief voor mijzelf omdat ik er wel aan toe ben om back-button focus te gebruiken en de verschillen tussen de diverse focus mogelijkheden hard nodig heb om te switchen van stilstaande beelden naar bewegende personen en objecten. En zo zijn er nog een dozijn andere Canon EOS 6D On-Camera Tutorials. Veel plezier met kijken en uitproberen :)

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Jean2508
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-11-2020
Hallo, ik heb de volgende vraag: kan ik de canon 6d gebruiken voor High Speed Sync flash in combinatie met de Nissin Di866 versie 2 (voor Canon) flash ?
Op de Nissin kan ik het wel instellen (HSS), maar de Canon beperkt dit tot 1/180 ?

Iemand ?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:14
Heb je wel HSS ingesteld op de camera? Want in principe kun je in TTL mode de flitser instellen vanaf de camera.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik ben nou al de hele middag aant speuren op o.a. fredmiranda en ik kan het niet echt vinden...
Wanneer ik liveview gebruik met exposure simulation, dan had ik altijd dat het diafragma op 't wijdst staat, maar tegenwoordig (o.a. zichtbaar bij mijn zeiss lenzen) gaat tijdens liveview vaker vanzelf het diafragma verder dicht als ik de lens naar het licht toe richt, zelfs al staat de camera in de Av stand op f/2. Net alsof ik de DoF preview knop indruk. Ik gebruik gewoon de default instellingen (flexizone AF, exposure sim aan).
Klinkt een beetje als dit: https://www.dpreview.com/forums/post/52358231.
En exact dit: http://photography-on-the...showthread.php?p=13106260.

Ik heb hier nog nooit last van gehad, en nu ineens wel, maar het is een stuk moeilijker uit de hand te manual focussen als de camera tijdens liveview het diafragma dichtknijpt terwijl ik eigenlijk de focus moet nailen op f/2. En nee, ik druk niet per ongeluk de DoF-preview knop in, maar ik word nu wel gedwongen om dat te doen zodat het diafragma open blijft op f/2 ;)

Enige wat ik recent gedaan heb is de AF-start weg gehaald van de ontspanknop zodat ik beter backbuttonfocus kan gebruiken.
Klinkt niet als een related thing...
Wat ik me nog wel kan bedenken is dat de shutterspeed over de 1/4000e heen zou gaan volgens liveview en om oververhitting van de sensor (?) tegen te gaan dat ie dan het diafragma tot f/5 of f/5.6 knijpt?
Het einde van die thread zegt: https://www.dpreview.com/forums/post/52402954
Klinkt plausibel dat het gewoon een algoritme van Canon is, maar het is uiterst vreemd dat ik het nooit eerder heb gehad, of het is me nooit opgevallen. Het bewege van het diafragma hoor je op beide zeiss lenzen wel goed namelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Deathchant op 19-09-2017 23:02 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Ventieldopje
Het zou goed kunnen dat hij het diafragma knijpt om de belichting te halen, er van uitgaande dat hij al op ISO 100 zit. Lijkt me best naar maar hij stelt de prioriteit van de exposure dan hoger dan je DoF.

Zit niets anders op dan het uit te zetten of je DoF knop vast te lijmen :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Deathchant
Ja laten we het maar houden op dat hij de belichting kloppend wil maken. Erg vreemd dat ik het eerder nooit opgemerkt heb. Tijd voor een Sony :P

• Ventieldopje
Deathchant schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:20:
Ja laten we het maar houden op dat hij de belichting kloppend wil maken. Erg vreemd dat ik het eerder nooit opgemerkt heb. Tijd voor een Sony :P
Als je nog steeds die bevestiging zoekt dan zul je die altijd wel vinden ja ;) Dit is een mooi voorbeeld.

www.maartendeboer.net

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 23:41

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien zit ik er helemaal naast, maar het lijkt op wat mijn A7 en X-E1 doen als ik de orientatie van de camera t.o.v. het licht wijzig waneer ik de evf op "exposure simulation aan" heb staan. Daarbij wordt de helderheid van het zoekerbeeld aangepast aan de belichting - gewoon door het aanpassen van de beeldversterking. Diafragma, iso en sluitertijd komen daar totaal niet aan te pas.

Is heel handig als je op het oog wilt belichten - je richt je camera gewoon zodanig dat je zoekerbeeld een goede belichting weergeeft en zet de belichting vast. Wil je een constante helderheid van je zoekerbeeld hebben moet je "exposure simulation" op off zetten.

Maar goed, dat is wat de evf van mijn ilc's doen. Weet niet of live view van een dslr zich daar ook aan houdt.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Deathchant
Ja dan zal ik dat uitzetten. Ik werk in liveview toch ook altijd met het histogram.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste