Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

rockhopper schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:30:
[...]
Het gaat mij meer om het principe dat het lijkt dat Canon in een ruk onze investeringen in CF als onbelangrijk afdoet. Dat noem ik klant-onvriendelijk. Ik had wat meer "meedenken met de klanten die we al hebben" verwacht, en daarmee dus een dual slot.
Ik vind het veranderen van de opslagmedia naar een standaard die momenteel vele malen meer gebruikt wordt juist een vooruitgang. Zo goed als alle laptops worden tegenwoordig standaard met een SD slot uitgerust. Als alle bedrijven zich maar zouden vasthouden aan wat de klant al heeft zouden we nu nog zitten vinylplaten, floppy's, VHS etc.

Het is allemaal nog niks in vergelijking met de verandering van FD naar EOS. Hele foto uitrustingen waren opeens end of life. Heeft het negatieve gevolgen gehad? Destijds voor de fotografen wel, maar nu niet meer, want Canon staat nog steeds samen met Nikon aan de top van de markt.

Wat mij betreft is het belangrijkste aspect van de 6D de autofocus. Die voelde goed aan op de Photokina, maar het wordt afwachten wat mensen erover te vertellen hebben zodra de camera verkocht wordt. Ik vind het persoonlijk belachelijk dat je in deze camera GPS en WiFi ingebouwd krijgt, terwijl ik daar €300,- en €800,- respectievelijk apart nog moet bijleggen om het te krijgen op de 5D Mark III. Veel mensen doen het af als onbelangrijke features, maar geotaggen is gewoon erg vet in Lightroom. Ook Liveview op je smartphone via WiFi is erg handig als je camera op een dergelijke manier staat opgesteld (bijvoorbeeld heel laag of heel hoog) dat je niet door zoeker of achter op het scherm kan kijken.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Veel mensen doen het af als onbelangrijke features, maar geotaggen is gewoon erg vet in Lightroom.
Het is een grappige feature, maar naast dat je met een paar leuke prikkertjes ziet waar welke foto is gemaakt, wat is nou écht de meerwaarde van geotaggen?

Wifi ingebouwd vind ik wel echt meerwaarde hebben.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hahn schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:09:
Het is een grappige feature, maar naast dat je met een paar leuke prikkertjes ziet waar welke foto is gemaakt, wat is nou écht de meerwaarde van geotaggen?

Wifi ingebouwd vind ik wel echt meerwaarde hebben.
Ik kan me voorstellen dat voor mensen die veel rondtrekken op vakantie de GPS een waardevolle toevoeging is. Zelf betwijfel ik of ik er iets mee zou doen, maar ik weet dat andere mensen graag de locatie aan een foto willen koppelen.

Aan de andere kant kan ik ook niet bijzonder veel nut van WiFi bedenken. Bestanden zonder USB kabel of card-reader overschrijven voegt buiten studio situaties niet zoveel toe, naar mijn idee. Aansturing van de camera via de PC zou leuk zijn, maar moet dan natuurlijk wel door de firmware ondersteund worden. En heeft dan nog voornamelijk nut in een studio situatie.

Wat vind jij de meerwaarde van WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het geotaggen inderdaad een leuke feature. Zodat je bijvoorbeeld op je tablet met maps kan laten zien waar je allemaal geweest ben en welke foto's je daar gemaakt hebt. Zou het dan ook graag standaard in me Camera hebben zodat foto's gelijk voorzien worden van de coördinaten. Nu doe ik dat tegenwoordig met het handje via Lightroom 4 of importeer een gpx file. Als dat standaard kan zonder zo'n puist boven op de camera die je nog is 325 euro extra kost zie ik dat graag in een camera.

Op het moment vind ik dat wifi voor mij weer geen meerwaarde heeft. Heb dat in een compact zitten van Samsung die ik ooit is gewonnen heb maar gebruik het nooit. Zou voor me zelf ook niet weten waarvoor ik het zou kunnen gebruiken. Maar moet eerlijk zeggen dat ik me nog niet in de mogelijkheden heb verdiept wat je met de 6D en wifi zou kunnen doen allemaal.

Iedereen zijn eigen ding natuurlijk. Ze hebben gelukkige beide gedaan. Ik hoop dat Canon dit gaat door zetten en in meer camera's standaard gaat toevoegen aan de functionaliteitenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:39
Wireless tethering met een laptop of tablet op locatie en draadloos synchroniseren bijvoorbeeld.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
rockhopper schreef op maandag 24 september 2012 @ 22:30:
@PowerUp: ik denk dat we dat allebei niet zo bedoelen. Het gaat mij meer om het principe dat het lijkt dat Canon in een ruk onze investeringen in CF als onbelangrijk afdoet. Dat noem ik klant-onvriendelijk. Ik had wat meer "meedenken met de klanten die we al hebben" verwacht, en daarmee dus een dual slot.

Iemand die net begint heeft nog geen investering in kaartjes en die zal het dus niks boeien. Uiteraard zijn er legio dingen die veel belangrijker zijn, AF, ruisprestaties, feel&handling, accuduur om er maar eens een paar te noemen. Dat was dus ook niet het punt. Het is de manier hoe er met trouwe klanten omgegaan wordt dat me stoort, de arrogantie zeg maar. Misschien is het overdreven, maar ja het is toch het gevoel dat ik bij dit model krijg.
Ach, whats new.
In de tijd van de D60 (geen 60D ;) ) en 10D kocht je voor een paar honderd euro een CF microdrive met een gig erop, of soms zelfs 2 gig...

En die deed je in je 10D die uit mijn hoofd iets van 2200 of 2500 euro was, dus al snel 3000 euro voor alleen een camera met geheugen. Gelukkig kreeg je wel een 32 mb kaartje bij de 10D.

Daarna kwam canon met de 20D die opeens nog maar 1800 euro nieuw was. Daarna weer de 30D die toen nog maar 1500 euro was.
Nu koop je een 60D voor 850 euro en een 7D voor 1350 euro. En stop je daar voor een paar tientjes vele gig's aan geheugen in.

De markt ontwikkelde zich nou eenmaal razend snel en zulk soort spullen kan je daarom nooit zien als investering. Lullig voor die persoon die nu 6 gig aan CF heeft liggen, maar die persoon die ooit het tienvoudige heeft betaald voor 512 mb CF heeft precies hetzelfde gehad.

Leica MM + Sony A9

Verwijderd

Hahn schreef op maandag 24 september 2012 @ 15:49:
[...]

Je vergeet voor het gemak even dat veel mensen wel (dure) CF-kaartjes hebben gekocht en deze nu opeens nutteloos zijn geworden.
pfff alsof ik nu nog een toepassing zou hebben voor mijn 1 Gig CF sandisk kaartje alwaar ik toendertijd 320 euro voor heb betaald :Y)

• Hahn
henkie196 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:05:
[...]

Ik kan me voorstellen dat voor mensen die veel rondtrekken op vakantie de GPS een waardevolle toevoeging is. Zelf betwijfel ik of ik er iets mee zou doen, maar ik weet dat andere mensen graag de locatie aan een foto willen koppelen.
En ik kan me dat dus niet voorstellen :P Het is een leuke gimmick en ik weet dat er mensen zijn die het geweldig vinden, maar om nou over een 'waardevolle toevoeging' te hebben, ik zou het niet zo noemen.
Aan de andere kant kan ik ook niet bijzonder veel nut van WiFi bedenken. Bestanden zonder USB kabel of card-reader overschrijven voegt buiten studio situaties niet zoveel toe, naar mijn idee. Aansturing van de camera via de PC zou leuk zijn, maar moet dan natuurlijk wel door de firmware ondersteund worden. En heeft dan nog voornamelijk nut in een studio situatie.

Wat vind jij de meerwaarde van WiFi?
De punten die jij noemt vind ik al 100x meer waard dan zien dat je die ene foto van die berg op 500m van hutjemutjestad genomen hebt.
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:15:
[...]

pfff alsof ik nu nog een toepassing zou hebben voor mijn 1 Gig CF sandisk kaartje alwaar ik toendertijd 320 euro voor heb betaald :Y)
En ik heb meer dan 70GB aan CF's, wat ik toch wel zonde zou vinden om niet meer te (kunnen) gebruiken.

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Nou dan koop je geen 6D maar een wifi ding, probleem opgelost toch?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
[...]

QFT!

Bij iets nieuws zijn er altijd mensen die wat te zeuren hebben over volstrekt irrelevante punten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

/Flauw maar wel mogelijk : OS schijf voor je Linux/BSD gebaseerde NAS waar je al je foto/video meuk op bewaart :Y)

Sowieso vind ik CF veel fijner dan SD trouwens dus ik ben een beetje bevooroordeeld :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-10-2024

GKW

Nou, de foto's gemaakt in Japan (daar wordt de 6D al uitgeleverd) zien er goed uit. Ook op hogere ISO waarden.

http://www.flickr.com/photos/fotois

Dus hopelijk kan de 6D zich meten met de D600 zodat voor mij de keuze wat makkelijker is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
@ GKW,

Ziet er inderdaad netjes uit.
Als je de keuze moeilijk vind, je hebt nog helemaal geen spiegelreflex van een van de twee merken liggen? Anders lijkt het me geen moeilijke keuze. Gewoon kiezen waar je als lenzen van hebt liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door RobertJRB op 26-11-2012 12:16 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Ik heb alles wat ik had verkocht dus ik begin met een schone lei. Ik had eigenlijk alles gezet op de D600, totdat er berichten kwamen dat er nogal wat stof/olie op de sensor gedumpt wordt. Toen kwam de 6D weer in beeld....

Vandaar de moeilijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:08
nero355 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:44:

Sowieso vind ik CF veel fijner dan SD trouwens dus ik ben een beetje bevooroordeeld :+
Dat ben ik met je eens. Het voordeel van CF vind ik dat de veel steviger zijn, je kunt ze gerust in je zak stoppen zonder dat er wat mee gebeurt. Een SD kaart is zo 'slap' dat je hem goed moet opbergen en er zuinig mee moet omgaan.

Ik heb zelf mijn 16gb sd kaart van Transcend al een paar keer moeten lijmen omdat de behuizing los ging zitten :P

Maar het voordeel van SD is weer dat ik hem zo uit me camera in mijn macbook kan drukken en de foto's kan importeren. imo veel handiger dan via een usb kabel of een externe cf lezer. Of je moet natuurlijk een laptop hebben met een ingebouwde CF lezer, maar die zijn er vrijwel niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:36

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

GKW schreef op maandag 26 november 2012 @ 17:50:
Ik heb alles wat ik had verkocht dus ik begin met een schone lei. Ik had eigenlijk alles gezet op de D600, totdat er berichten kwamen dat er nogal wat stof/olie op de sensor gedumpt wordt. Toen kwam de 6D weer in beeld....

Vandaar de moeilijke keuze.
gezien de stilte van nikon ziet het er naar uit de de eigenaren van de eerste generatie D600 pech hebben
en eerst 4000x een foto gemaakt moeten hebben voordat het stof probleem opgelost is

maar ik kan mij niet voorstellen dat nikon geen maatregelen neemt voor de nieuwere producties
dus als je een D600 koopt van de latere batches verwacht ik geen probleem meer

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Vandaag even langs geweest bij foto de vakman in Uden. Daar vond een Canon Pro Tour plaats.
De 6D hadden ze ook dus ik heb hem redelijk goed kunnen bekijken. Hij vertelde dat de AF in donkere omgeving superieur was, ook ten opzichte van de 5DIII. Ik heb het even geprobeerd en het ging inderdaad erg goed maar ik had natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal.

Verder noemde hij dat de sensor die gebruikt is meer licht kon opvangen door een techniek waarbij ze de lichtsensoren dichter tegen elkaar konden plaatsen wat ook zou leiden tot veel minder ruis. Wel zou het aantal megapukkels tov de 5DIII daardoor iets minder zijn (20MP ipv 22MP).

Verder zit er in de 6D ook de correcties die je in de 5DIII kan doen voor lens en chromatische aberraties per lens. Tevens de correctie van de focus van de lens.

De Silent Shutter is echt stil. Je levert dan wel in op snelheid maar in sommige omstandigheden erg handig!

Hij vertelde verder nog dat de behuizing merendeel uit plastic bestond waarop ik verontwaardig reageerde omdat volgens mij alleen de bovenkant uit plastic zou bestaan vanwege GPS en Wifi.

Tot zover. Ik ben om. Ik wilde eerst een D600 kopen maar ik ga nu toch wachten op de 6D!
Hij zou iig volgende week geleverd gaan worden echter wel in een gelimiteerde oplage bij een paar geselecteerde fotozaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:59
De body is wel meer kunststof dan de 5D3:

Vanaf 51sec

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 30-11-2012 19:44 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Vliegtuigen worden van kunststof gemaakt en de nieuwe generatie tanks van het leger zijn van kunststof.
Maar voor zoiets simpels als een camera body is het ineens niet voldoende.

Ik heb het al vaker gezegd. Maar vreemd genoeg blijft iedereen dat een belangrijk punt vinden, terwijl niemand een valide reden kan geven waarom.

Bij statieven hoor ik nooit mensen roepen dat je vooral die Gitzo carbon fiber statieven moet vermijden en voor de aluminium variant moet gaan.....

Wat is het toch, dat mensen denken dat bij een body alleen metaal goed genoeg is??

[ Voor 4% gewijzigd door mjtdevries op 30-11-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

In theorie kan een metalen body iets meer hebben bij een val (eerder een deuk dan een scheur), alhoewel het kunstof van tegenwoordig ook veel kan hebben. Ik denk dat het meer een gevoelskwestie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een vliegtuig is niet gemaakt om ergens tegenaan te botsen. Met een carbon-fiber statief wil je liever ook niet botsen, want krassen op CF zijn niet prettig, omdat CF daar dan eerder breekt (heb dat vaak genoeg gehad met badminton rackets.
Een tank heeft volgens mij ook vooral kevlar-achtige stoffen en dat is heel wat anders dan poly-carbonaat (of waar een camera van gemaakt wordt).
Terug naar een camera: het is ook een kwestie van gevoel. Ik kan je vertellen dat een metalen lens ook veel lekkerder aanvoelt dan een kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Met het koude weer wat er nu weer aan komt vind ik mijn metalen lenzen helemaaaaaal niet lekkerder aanvoelen dan kunststof....
Maar is het verstandiger een keuze af te laten hangen van een gevoel of van feiten?

Het is niet zo heel lang geleden dat Canon vol trots hun extra robuuste EOS1 topmodellen presenteerde die gemaakt waren van plastic versterkt met glasvezel. Toen was het sterk genoeg voor de pro's. Maar 10 jaar later is het niet eens meer genoeg voor semi-pro's?

Die camera body is niet alleen poly-carbonaat, maar het is poly-carbonaat met glasvezel. Dat brengt het in een totaal andere klasse. Net zoals bij kevlar maken die vezels het licht en sterk.

En ja CF is relatief bros (erger dan glasfiber) Maar de krachten op een badminton racket zijn ook niet te vergelijken met die op een camera body.

@GKW
Hoeveel voorbeelden ken jij van poly-carbonaat met glasvezel bodies die gescheurd zijn?
En zelfs zonder die vezel toevoeging kom ik op fora nooit bodies tegen die gescheurd zijn.

Een metalen body zal een deuk of krassen geven waar plastic gewoon de energie van de val absorbeerd. Daarom dat bumpers van autos al vele jaren lang van plastic zijn ipv metaal.

Als je nu in fora regelmatig mensen tegen kwam waarbij de plastic body gescheurd is, dan zou ik begrijpen waarom mensen het materiaal van de body belangrijk vinden. Maar ik ben het in al die jaren nog nooit tegen gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door mjtdevries op 30-11-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mjtdevries schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:27:
Met het koude weer wat er nu weer aan komt vind ik mijn metalen lenzen helemaaaaaal niet lekkerder aanvoelen dan kunststof....
Maar is het verstandiger een keuze af te laten hangen van een gevoel of van feiten?
Camera's worden in heel veel situaties gekozen op gevoel en emotie en niet op basis van harde feiten. Waarom zou iemand anders nog een Nikon, Sony of Pentax kopen? :+ }) ;)
Het is niet zo heel lang geleden dat Canon vol trots hun extra robuuste EOS1 topmodellen presenteerde die gemaakt waren van plastic versterkt met glasvezel. Toen was het sterk genoeg voor de pro's. Maar 10 jaar later is het niet eens meer genoeg voor semi-pro's?

Die camera body is niet alleen poly-carbonaat, maar het is poly-carbonaat met glasvezel. Dat brengt het in een totaal andere klasse. Net zoals bij kevlar maken die vezels het licht en sterk.

En ja CF is relatief bros (erger dan glasfiber) Maar de krachten op een badminton racket zijn ook niet te vergelijken met die op een camera body.
Mijn 5D2 is al eens (paar keer eigenlijk) gevallen van meer dan 1m hoogte en dat levert toch ook een aardige klap op. De lak is er wel hier en daar af (vooral vanwege de metalen neckstrapbevestiging), maar verder geen deuk of scheur.
Metalen bumpers krijgen deuken, kunststof bumpers scheuren. Geef mij maar metaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
mjtdevries schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 20:06:

Ik heb het al vaker gezegd. Maar vreemd genoeg blijft iedereen dat een belangrijk punt vinden, terwijl niemand een valide reden kan geven waarom.
...

Wat is het toch, dat mensen denken dat bij een body alleen metaal goed genoeg is??
Puur een gevoelskwestie. Mannen houden van stevige dingen, zwaar gereedschap, auto's met zware motoren, zware versterkers. Dus een camera moet van metaal zijn en niet van 'Tupperware'. Vervolgens verzinnen we wat rationele excuses als hoe metaal veel beter bestand is tegen oorlogsomstandigheden want in onze dromen doen we allemaal heldhaftig Robert Capa of een andere oorlogsfotograaf na terwijl we en passant de wereld redden.
Daarom willen we onverwoestbare camera's die we overigens in het echte leven extreem voorzichtig behandelen want een krasje is huilen.

En elke vent die anders beweert neemt zichzelf te serieus :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Abbadon schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 00:20:
[...]

Puur een gevoelskwestie. Mannen houden van stevige dingen, zwaar gereedschap, auto's met zware motoren, zware versterkers. Dus een camera moet van metaal zijn en niet van 'Tupperware'. Vervolgens verzinnen we wat rationele excuses als hoe metaal veel beter bestand is tegen oorlogsomstandigheden want in onze dromen doen we allemaal heldhaftig Robert Capa of een andere oorlogsfotograaf na terwijl we en passant de wereld redden.
Daarom willen we onverwoestbare camera's die we overigens in het echte leven extreem voorzichtig behandelen want een krasje is huilen.

En elke vent die anders beweert neemt zichzelf te serieus :P
Lol, maar over een krasje doe ik echt niet moeilijk hoor. De camera is een stuk gereedschap en zolang ie nog doet wat ik wil dat ie doet, vind ik het best. Verkopen zal toch nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

mjtdevries schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:27:
...
@GKW
Hoeveel voorbeelden ken jij van poly-carbonaat met glasvezel bodies die gescheurd zijn?
En zelfs zonder die vezel toevoeging kom ik op fora nooit bodies tegen die gescheurd zijn.

Een metalen body zal een deuk of krassen geven waar plastic gewoon de energie van de val absorbeerd. Daarom dat bumpers van autos al vele jaren lang van plastic zijn ipv metaal.
Zoals al gezegd (ik val in herhaling ;) ), ik denk dat het meer een gevoelskwestie is. De enige ervaring die ik heb komt van een vriend van me die een schadeherstelbedrijf heeft.

Wat bedreft de bumpers: daar heb je niet helemaal gelijk in. Kunstof bumpers absorberen alleen een kleine hoeveelheid energie om vervolgens toch te verwringen of te scheuren en dus compleet vervangen moeten worden. Kunstof bumpers zijn veel goedkoper, lichter en kunnen een kleine tik absorberen. Dat zijn de hoofdredenen. De hoofdreden is niet dat ze niet scheuren ;)

Maar nu genoeg over kunstof of metaal: Back on Topic! The Canon 6D!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

GKW schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 09:19:
[...]
Maar nu genoeg over kunstof of metaal: Back on Topic! The Canon 6D!!!!
op POTN staat een link naar de manual; kan je je alvast inlezen
er blijkt trouwens ook een N versie te bestaan die geen GPS en wifi heeft

en van dit plaatje schrok ik een beetje: http://i.stack.imgur.com/VVoQ6.jpg

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Waar schrok je dan van? Dat de pre-production 5DIII slechter presteert op ISO102400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik zie met name verkleuring en niet zozeer verschil in ruis of detailverlies. Daarnaast iso102400 sowieso onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Goed nieuws toch voor toekomstige 6D bezitters? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Universal Creations schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 14:46:
Ik zie met name verkleuring en niet zozeer verschil in ruis of detailverlies. Daarnaast iso102400 sowieso onbruikbaar.
Inderdaad, ISO102400 is niet echt een instelling waarbij je uberhaupt nog bruikbare foto's verwacht. Wat ik me hier wel afvraag is of het een eerlijke vergelijking is. De foto van de 6D lijkt wel extreem veel beter te zijn in de egale kleurvlakken. Is het echt beide onbewerkt RAW?
De scene is sowieso anders (kijk maar naar de zwarte streep op de achtergrond en wat er achter de rechter schouder staat), is de belichting wel precies hetzelfde? etc.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Vishari Beduk is volgens mij een 5DIII bezitter.
En erg teleurgesteld volgens eerdere posts.

En nu blijkt ie ook nog minder te presteren op een setting die vrijwel niemand ooit in de praktijk gebruikt, dus nu is ie nog meer teleurgesteld.

@UC, denk je niet dat het 6D shot makkelijker op te schonen is dan het 5DIII shot?

Ik ben eigenlijk wel verbaast dat sensors die tegelijkertijd op de markt komen toch zo'n duidelijk verschil opleveren.
Waarom een aparte sensor gemaakt voor de 6D? Je zou denken dat nog een aparte productielijn er bij economische gezien niet gunstig is. Maakt Canon ze in zulke grote oplages dat dat voor hen niet meer op gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Universal Creations schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:55:
Camera's worden in heel veel situaties gekozen op gevoel en emotie en niet op basis van harde feiten. Waarom zou iemand anders nog een NikonCanon, Sony of Pentax kopen? :+ }) ;)
Ik heb de zin even voor je gecorrigeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mjtdevries schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 15:33:
Vishari Beduk is volgens mij een 5DIII bezitter.
En erg teleurgesteld volgens eerdere posts.

En nu blijkt ie ook nog minder te presteren op een setting die vrijwel niemand ooit in de praktijk gebruikt, dus nu is ie nog meer teleurgesteld.

@UC, denk je niet dat het 6D shot makkelijker op te schonen is dan het 5DIII shot?

Ik ben eigenlijk wel verbaast dat sensors die tegelijkertijd op de markt komen toch zo'n duidelijk verschil opleveren.
Waarom een aparte sensor gemaakt voor de 6D? Je zou denken dat nog een aparte productielijn er bij economische gezien niet gunstig is. Maakt Canon ze in zulke grote oplages dat dat voor hen niet meer op gaat?
Dat 6D shot is denk ik beter op te schonen, maar er is al iets gebeurd met de raw lijkt wel. Maar goed, dit is net zo onzinnig als luidsprekers die boven de 20kHz beter presteren dan anderen (om maar even een discussie uit een ander topic te halen waar jij ook weleens komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ter info: DigitalRev heeft een review van de 6D
niet dat ie wat zinnigs vertelt maar is wel grappig :P

off topic: de D600 is 1700, als je (nog) geen canon lenzen hebt is dat toch een betere keus lijkt mij

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
Universal Creations schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 00:23:
[...]

Lol, maar over een krasje doe ik echt niet moeilijk hoor. De camera is een stuk gereedschap en zolang ie nog doet wat ik wil dat ie doet, vind ik het best. Verkopen zal toch nooit gebeuren.
Same here, als je tweedehands een camera koopt in de staat van "van een oud omatje geweest en altijd in de schuur gestaan" gaan er bij mij al vaak belletjes rinkelen ;)

Bij mij zijn er hier en daar ook stukjes verf van af (urbexen ftw), mij maakt het ook niks uit want het spul is er voor gemaakt om gebruikt te worden en niet om hele dagen in een vitrine te staan omdat je anders bang bent dat er krasjes op komen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gelukkig zijn er ook mensen die heel zuinig zijn op hun spullen, waarvan je tweedehands camera-apparatuur als nieuw kunt kopen.

@Vishari Beduk: ik vraag me af of er veel mensen zijn die een 6D kopen zonder al Canonspullen hebben. Maar als je alleen EF-S lenzen hebt, dan ben je natuurlijk wel zo goed als blanco om te kiezen.
Of de D600 dan echt de beste keuze is, hangt voornamelijk af van je eisen. Er is niet 1 beste keuze.
De 5D2 is ook nog steeds te koop en kost minder dan de D600 en mag je niet zomaar wegcijferen als gegadigde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Vishari Beduk schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 17:33:
ter info: DigitalRev heeft een review van de 6D
niet dat ie wat zinnigs vertelt maar is wel grappig :P

off topic: de D600 is 1700, als je (nog) geen canon lenzen hebt is dat toch een betere keus lijkt mij
Ik heb geen canon lenzen meer (waren geen L lenzen) en zat ook te kijken naar de D600, maar vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de 6D vanwege de betere beschikbaarheid van de L lenzen op de tweedehandsemarkt. Tevens betere focusmogelijkheid bij weinig licht (ga ik vanuit, ik heb nog geen vergelijk gezien) en het "stof/olie/?" probleem wat niet erkend wordt door Nikon. De D600 is beter in RAW bij hoge ISO waarden dan de 6D en 5DIII, heeft een ingebouwde flitser, heeft de mogelijkheid om in DX te schieten, . In JPEG is de 6D weer beter...

Kortom, nog even afwachten tot er meer (echte) reviews te vinden zijn, helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
De D600 is beter in RAW bij hoge ISO waarden dan de 6D en 5DIII
Zegt wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d600/21
Als ik hier de D600 tegen de D800, 5D2 en 5D3 zet, dan zie ik echt niet of nauwelijks verschil tussen de 4 modellen op iso1600 en hoger.
Bij iso12800 blijft de 5D2 wat achter, waarschijnlijk ook vanwege de wat minder goede ruisreductie algoritmes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 28-08 19:02
Hier zou ik niet op afgaan hoor. Op de eerste zit geen 6d, en bij de 2e is de nikon anders belicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Deze vergelijkingen falen op verschillende vlakken.
De eerste is een jpg-vergelijking en is dus meer een "wie heeft de meeste/minste ruisreductie toegepast" vergelijking. In mijn vergelijking gaat het tussen de raw's, welke veel beter aangeven wat de sensor presteert.
De tweede is op lage iso 3 stops gaan pushen. Dit is een bekende test waar de Nikon's/Sony's van tegenwoordig heel goed in zijn, maar zeggen dus niets over hoge iso's waar de discussie over ging. Daarnaast kun je ook gewoon beginnen met fatsoenlijk je foto te belichten, dan hoef je ook niet 3! stops te lopen pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Universal Creations schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:03:
[...]

Deze vergelijkingen falen op verschillende vlakken.
De eerste is een jpg-vergelijking en is dus meer een "wie heeft de meeste/minste ruisreductie toegepast" vergelijking. In mijn vergelijking gaat het tussen de raw's, welke veel beter aangeven wat de sensor presteert.
De tweede is op lage iso 3 stops gaan pushen. Dit is een bekende test waar de Nikon's/Sony's van tegenwoordig heel goed in zijn, maar zeggen dus niets over hoge iso's waar de discussie over ging. Daarnaast kun je ook gewoon beginnen met fatsoenlijk je foto te belichten, dan hoef je ook niet 3! stops te lopen pushen.
De eerste is RAW...
De tweede had ik zelf ook geconstateerd, maar in beide komt de Nikon er goed uit en dat baart me een beetje zorgen voor de 6D. Ik hoop ook dat er binnenkort betere vergelijken komen zodat er duidelijkheid komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Sorry, maar er staat toch echt "Image Q. Compared (JPEG)" onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Universal Creations schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:23:
[...]

Sorry, maar er staat toch echt "Image Q. Compared (JPEG)" onder.
Het gaat om het selectieveld waar RAW staat. Ik heb ook een jpeg vergelijk gemaakt en daar ziet de 5DIII er beter uit:

http://www.flickr.com/photos/90709906@N03/8238873556/in/photostream

Het zijn dpreview plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

beetje op het nivo van 'splitting hairs'
ik snap dat jij zoveel mogelijk info leest om een goede keus te doen
maar ik zou dat hele verhaal als 'ruis' beschouwen
Universal Creations schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 17:58:
De 5D2 is ook nog steeds te koop en kost minder dan de D600 en mag je niet zomaar wegcijferen als gegadigde.
de 5D2 is mijn persoonlijke eerste keus
maar als ik nu met canon opnieuw zou beginnen dan zou ik toch eerder de 6D kopen zodat ik dan niet dat irritante hunten bij weinig licht heb
en omdat ik graag reis is GPS voor mij een groot plus punt

weet het niet meer

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

weet het niet meer

• GKW

GKW

Alleen de Dynamic Range die niet op het nivo van de D600 is stoort mij een beetje maar de rest ziet er goed uit! Vooral de signaal-ruis verhouding!

De keuze wordt alweer iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeery
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-08-2023
Toen ik de ev -3.0 van de 6D tov de ev -0.5 van de 5D mk II zag was ik erg geïnteresseerd.

Iemand die hier al persoonlijke ervaring heeft met de autofocus? Ik fotografeer veel bruiloften met een 5D mk II gecombineerd met ef 35/1.4L en de autofocus (precisie en snelheid, centre point en recompose) is bij weinig licht hier vaak een drama.

Wat mij betreft een veel belangrijkere reden voor een extra 6D dan verbeterde ruisprestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu bijna twee weken een 6D. De center AF is heel erg goed bij zeer weinig licht, veel beter dan mijn vorige 5Dc, en beter dan de 7D die ik daarvoor had. De andere 10 AF punten kan ik nog weinig over zeggen, heb ze weinig gebruikt. ISO 12800 plaatjes zijn zeer goed bruikbaar. Neus maar eens rond op POTN
zjeery schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 10:58:
Toen ik de ev -3.0 van de 6D tov de ev -0.5 van de 5D mk II zag was ik erg geïnteresseerd.

Iemand die hier al persoonlijke ervaring heeft met de autofocus? Ik fotografeer veel bruiloften met een 5D mk II gecombineerd met ef 35/1.4L en de autofocus (precisie en snelheid, centre point en recompose) is bij weinig licht hier vaak een drama.

Wat mij betreft een veel belangrijkere reden voor een extra 6D dan verbeterde ruisprestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:18

jorammeke

Prutser

Mag ik vragen welke lens je op je 6D gebruikt? ivm de gevoeligheid van de center focus punt

[ Voor 13% gewijzigd door jorammeke op 26-12-2012 20:01 ]

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psilo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 23:36
Ik overweeg een overstap naar FF en neig steeds meer naar de 6D die qua specs het meest op mijn wensen aansluit.

In een aantal tests komt naar voren dat de 6D een net iets grotere dynamic range heeft ten opzichte van de 5D MkIII, maar lees nergens of er verder nog verschil zit in het renderen van de foto's.
Is er een zichtbaar verschil tussen de kleurweergave (toning van huidtinten bijvoorbeeld) en scherpte tussen de 6D en de 5D MkIII/MkII?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

16-35 II, 70-200 II, en 85 1.8.
jorammeke schreef op woensdag 26 december 2012 @ 20:01:
Mag ik vragen welke lens je op je 6D gebruikt? ivm de gevoeligheid van de center focus punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Na eerder gelezen te hebben dat de 6D toch wat plastic aanvoelde in vergelijk met de 5D3 zondag even langs de winkel geweest om beide te proberen.
Vond het verschil heel erg meevallen. Bijna niet voelbaar.

Zoeker ook bijna geen verschil, terwijl de 6D nog het voordeel van een verwisselbaar matglas heeft.
Wordt zo wel heel aantrekkelijker die 6D.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Kan er iemand van jullie zeggen of de 6D een sluiterknop heeft als de xxD of xxxD reeks of een sluiterknop heeft zoals de 5D reeks.
Met andere woorden: bij de 5D was de knop zoals een veer, en bij de xxD reeks ging het effectief om een drukknop (die veel sneller versleet). Ik weet niet hoe je het goed moet uitleggen, maar eigenaars van een 5D weten wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Als ik het me goed herinner van de Photokina is het er een zoals de 5D, met 'veer' dus. Opzich logisch, de camera wordt boven de 7D geplaatst die ook een 'veer' knop heeft.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 16:38
even in dit topic een linkje naar de review van Pieter op deze site.

http://tweakers.net/reviews/2763/eos-6d-canon-full-frame-voor-weinig.html

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
G-Tus schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 00:27:
Als ik het me goed herinner van de Photokina is het er een zoals de 5D, met 'veer' dus. Opzich logisch, de camera wordt boven de 7D geplaatst die ook een 'veer' knop heeft.
Zo vanzelf sprekend is dat eerlijk gezegd niet. Met die redenatie zouden alle specificaties van de 6D boven die van de 7D moeten liggen. IMO staat hij alleen boven de 7D vanwege zijn fullframe sensor (waarmee ik overigens niks aan de camera mee wil afdoen.)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Sjekster schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:09:
[...]
Zo vanzelf sprekend is dat eerlijk gezegd niet. Met die redenatie zouden alle specificaties van de 6D boven die van de 7D moeten liggen. IMO staat hij alleen boven de 7D vanwege zijn fullframe sensor (waarmee ik overigens niks aan de camera mee wil afdoen.)
Vergeet de fotokwaliteit op hoge iso waarden niet. Hierin is de 6D van topklasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
GKW schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:39:
[...]

Vergeet de fotokwaliteit op hoge iso waarden niet. Hierin is de 6D van topklasse!
Wat een beetje een kenmerk van fullframe is natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Sjekster schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:45:
[...]
Wat een beetje een kenmerk van fullframe is natuurlijk. :)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:40

Royz

Kleurenblind!!

Eigenlijk zou Canon de benamingen gewoon beter moeten regelen. Achteraf is misschien de keuze voor de naam 7D ongelukkig geweest. 10D (II?) had iedere consument begrepen. Beste APS-C camera die er is en dan had je geen verwarring over 6D en 7D gehad, die valt namelijk in een andere categorie dan.

Met andere woorden: XD = fullframe range
XXD = high-end APS-C
XXXD = instap APS-C

[ Voor 13% gewijzigd door Royz op 06-02-2013 10:11 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
XD is heel lang geen volledig fullframe geweest, zoals de 1D-serie met aps-h sensoren.
De 7D moest boven de xxD lijn geplaatst worden, want die werd iets omlaag gezet met de 60D. De 7D heeft de body van de 5D (met iets meer weathersealing), maar geen fullframe sensor. Met andere woorden: de naam 7D vind ik geeneens zo'n beroerde keuze.

XXXD is overigens boven de instap geplaatst tegenwoordig. Instap is xxxxD (1000D en 1100D). Ik vind de naamgeving van Canon overigens een stuk duidelijker over de hele linie dan bij Nikon het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Nikon is idd stuk ingewikkelder, daar kan je aan het aantal cijfers niet direct de range zien volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:40

Royz

Kleurenblind!!

Universal Creations schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:53:
De 7D heeft de body van de 5D (met iets meer weathersealing), maar geen fullframe sensor. Met andere woorden: de naam 7D vind ik geeneens zo'n beroerde keuze.
Dus Canon plaatst de 6D bewust tussen de 7D en 5D in? Maw ze plaatsen de 6D hoger in dan de 7D? Straks komt er een 7DII die weer meer kan dan een 6D maar die blijft 7D heten. Het zal wel allemaal :+

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Heeft er iemand ervaring met de Canon EF 16-35 f/2.8L II USM icm 6D?

Heb de 6D nog niet aangeschaft. Ben wel even aan rondkijken welke lenzen ik wil aanschaffen(komend jaar). Weet ook nog niet of ik de 6D icm een kitlens ga aanschaffen ( 6D + EF 24-105mm f/4L IS USM )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Royz schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:12:
[...]

Dus Canon plaatst de 6D bewust tussen de 7D en 5D in? Maw ze plaatsen de 6D hoger in dan de 7D? Straks komt er een 7DII die weer meer kan dan een 6D maar die blijft 7D heten. Het zal wel allemaal :+
Grotere sensor is de reden gok ik zo. De 6D zit ook qua prijs hoger dan de 7D, dus wat dat betreft is de naam ook logisch.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Laatst online: 01-09 20:33
MrJames schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:00:
Heeft er iemand ervaring met de Canon EF 16-35 f/2.8L II USM icm 6D?

Heb de 6D nog niet aangeschaft. Ben wel even aan rondkijken welke lenzen ik wil aanschaffen(komend jaar). Weet ook nog niet of ik de 6D icm een kitlens ga aanschaffen ( 6D + EF 24-105mm f/4L IS USM )
Hoi Rolex, Ik weet niet of dit hier het juiste topic voor is, maar wat voor soort fotografie verwacht je er vooral mee te doen? En welke objectieven heb je momenteel?

Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op een objectief voor aanschaf in combinatie met de 6D. Zelf ben ik voornamelijk geïnteresseerd in portretfotografie. Ik heb nu de canon 50 1.4 (en de EF-S 15-85 3.5-5.6 op 450D), en sta eigenlijk overal nog voor open, dus wellicht een aantal andere primes (85, 100 macro, 135) of een zoom (24 - 70, 24-105). Gelukkig heb ik nog even voor het zover is en vermaak ik me prima met het lezen over de objectieven, maar makkelijk is anders! :D

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:09:
Grotere sensor is de reden gok ik zo. De 6D zit ook qua prijs hoger dan de 7D, dus wat dat betreft is de naam ook logisch.... ;)
Valt best mee : De originele prijzen waren iets van 1899 € voor de 7D en 2199 € voor de 6D als ik me niet vergis :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Ik heb em vandaag besteld, met die 24-105L. Ben benieuwd.
Ik was aan het twijfelen tussen de 5D2 als reserve of een 6D als reserve.
Wat me niet beviel is het gebrek aan joystick, geen weergave van de plaats van je focus punt op het top display en vooral de manier om in te zoomen in een foto.
Over de 5D2 was ik heel tevreden, gaf focus bevestiging, iets wat je bij de 5d3 niet altijd kan zeggen.
Vollere kleuren, bij de 5D3 worden de kleuren heel flets vanaf iso3200 heb ik de indruk.
De betere iso en het scherpstellen tot -3EV hebben mij toch doen kiezen voor de 6D.
Ik weet niet of in de praktijk de -3EV zich zal vertalen tot betere focusprestaties.
Die Zone AF bij de 5D3 is eigenlijk moeilijk te gebruiken, want hij gaat op de neus scherpstellen ipv de ogen.

[ Voor 8% gewijzigd door psychodweep op 13-02-2013 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames

MrJames

-/

Jur_ schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:42:
[...]

Hoi Rolex, Ik weet niet of dit hier het juiste topic voor is, maar wat voor soort fotografie verwacht je er vooral mee te doen? En welke objectieven heb je momenteel?

Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op een objectief voor aanschaf in combinatie met de 6D. Zelf ben ik voornamelijk geïnteresseerd in portretfotografie. Ik heb nu de canon 50 1.4 (en de EF-S 15-85 3.5-5.6 op 450D), en sta eigenlijk overal nog voor open, dus wellicht een aantal andere primes (85, 100 macro, 135) of een zoom (24 - 70, 24-105). Gelukkig heb ik nog even voor het zover is en vermaak ik me prima met het lezen over de objectieven, maar makkelijk is anders! :D
Heb heel vaak een 450D/600D en een Nikon D7000 gebruikt maar beschik zelf nog niet over een camera dus ook geen objectieven. Ik sta helemaal open en kan ook voor een Nikon gaan. Uit mijn ervaring heb ik voor de 6D gekozen maar nog niet besteld. Heb de 6D en de 600D in handen gehad en deze ligt veel beter in mijn hand. En mijn gevoel zegt Canon :). Tel daar bij de punten die mijn boven buurman heeft genoemd.

Objectieven waar ik in geïnteresseerd ben:
pricewatch: Canon EF 16-35 f/2.8L II USM
pricewatch: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
pricewatch: Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

psychodweep schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 00:24:
Die Zone AF bij de 5D3 is eigenlijk moeilijk te gebruiken, want hij gaat op de neus scherpstellen ipv de ogen.
Dat is dan ook voor bewegende onderwerpen bedoeld net als op de 7D en 1DX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
nero355 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 03:28:
[...]

Dat is dan ook voor bewegende onderwerpen bedoeld net als op de 7D en 1DX :)
Ja, dat begrijp ik, maar in het donker met 1 (buitenste) cross type sensor wil ie niet onmiddellijk locken (met AF assist beam). Vandaar dat ik die zone AF gebruik ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-02 15:57
DPreview heeft nu ook de review van de 6D klaar. Geen Gold Award maar Silver...
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-6d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 15:28

GHR

Ik ben benieuwd of deze Silver Award van de Canon 6D ook nog zijn invloed heeft op het prijsverloop ten opzichte van de Nikon D600 met een Gold Award.

[ Voor 8% gewijzigd door GHR op 13-02-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hoe serieus moet ik die opmerking nemen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

psychodweep schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 09:43:
Ja, dat begrijp ik, maar in het donker met 1 (buitenste) cross type sensor wil ie niet onmiddellijk locken (met AF assist beam). Vandaar dat ik die zone AF gebruik ervoor.
Dat is een bug in de firmware en daarnaast heb je in donkere omstandigheden meestal meer succes met de f/2.8 punten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
GHR schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:07:
Ik ben benieuwd of deze Silver Award van de Canon 6D ook nog zijn invloed heeft op het prijsverloop ten opzichte van de Nikon D600 met een Gold Award.
Ik verwacht toch minimaal 15% tot 20% van de prijs af. Helaas was het geen brons...

Leica MM + Sony A9

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 15:28

GHR

Dat dacht ik zelf ook al. Persoonlijk ga ik pas over kopen denken als deze op de € 1.500 zit. Tot die tijd kan ik voorlopig nog goed uit de voeten met mijn 60D.

• Jur_
Het zijn alle drie wel interessante objectieven, maar lijken qua doel behoorlijk uiteen te lopen. De 16-35 lijkt me ideaal voor interieur en architectuur fotografie. De 100 mm uiteraard voor macro, maar ook wel voor (kop-schouder) portretten en de 70-300 voor buiten fotografie (door het diafragma). De rest heeft hier vast ook wel wat meer over te zeggen. Wat zijn jouw afwegingen?

Mede door het enkele cross-focus punt van de 6D verwacht ik zelf niet veel sport of bewegende kinderen foto's te maken (heb zelf ook geen kinderen). Dit vind ik ook niet erg, naast portretten interesseer ik me voornamelijk in evenementen, reis en macro fotografie. Omdat ik het niet erg vind om objectieven te verwisselen neig ik momenteel meer naar primes dan zoomlenzen*.

* Maar met die 16-35 2.8L II zou ik dan wel weer graag een keer willen experimenteren! :*)

• Hahn
nero355 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 00:06:
[...]

Valt best mee : De originele prijzen waren iets van 1899 € voor de 7D en 2199 € voor de 6D als ik me niet vergis :)
7D: €1739
6D: €2029

Scheelt een kleine €300. Vind ik geen heel klein verschil en het maakt de 6D nog steeds duurder dan de 7D, dus het verandert niks aan zijn opmerking :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hahn schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:32:
7D: €1739
6D: €2029

Scheelt een kleine €300. Vind ik geen heel klein verschil en het maakt de 6D nog steeds duurder dan de 7D, dus het verandert niks aan zijn opmerking :P
Ehm... vandaar zeker al die 5DMKII vs. 7D topics in het verleden, omdat het een o zo groot bedrag is :P

In dSLR land is dat IMHO bijna 1 pot nat als je naar een nieuw toestel aan het kijken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
nero355 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 05:21:
[...]

Ehm... vandaar zeker al die 5DMKII vs. 7D topics in het verleden, omdat het een o zo groot bedrag is :P

In dSLR land is dat IMHO bijna 1 pot nat als je naar een nieuw toestel aan het kijken bent.
Sorry, maar zoals ik toen ook al in die topics zei: als je twijfelt tussen die 2 camera's, heb je geen flauw idee wat je wil. De 1 kies je voor de mogelijkheden qua beeldkwaliteit en de andere vanwege de AF. In de 5D3 hebben ze dat gecombineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 05:21:
[...]

Maar het prijsverschil is groter en groter geworden naarmate beide toestellen ouder werden, toen ik mijn 7d kocht was het verschil 700 euro.
Universal Creations schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:34:
[...]

Sorry, maar zoals ik toen ook al in die topics zei: als je twijfelt tussen die 2 camera's, heb je geen flauw idee wat je wil. De 1 kies je voor de mogelijkheden qua beeldkwaliteit en de andere vanwege de AF.
Dat lijkt me een beetje kortaf.... wat als je een compromis wilt tussen beiden? wat als je zowel landschap als wildlife wilt fotograferen (en niet oneindig geld hebt).

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2013 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 17:21

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 10:51:
[...]
Dat lijkt me een beetje kortaf.... wat als je een compromis wilt tussen beiden? wat als je zowel landschap als wildlife wilt fotograferen (en niet oneindig geld hebt).
Er is niks kortafs aan omdat de camera die jij wilt er simpelweg niet is. Ik wil ook wel een lens met het bereik van 10-1000mm met F1.4 die maar 1kg weegt voor 300€, maar omdat ik iets wil betekend niet automatisch dat het er meteen is.

Als je dus alleen naar de 2 modellen kijkt 5dII en de 7d dan zijn het gewoon twee heel verschillende camera's met uiteenlopende sterke punten. Simplified komt het dan inderdaad neer op 'beeldkwaliteit' versus 'snelle bursts en AF met daarbij 'extra cropfactor lengte'

Ik denk dat er een heleboel mensen wachten op een betaalbare full frame die net zo snel schiet als de 7d maar zolang de prijzen hoog zijn moet je het met de 5dIII doen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
1Ds3? 5D3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geld? :P
rockhopper schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:53:
[...]

Er is niks kortafs aan omdat de camera die jij wilt er simpelweg niet is. Ik wil ook wel een lens met het bereik van 10-1000mm met F1.4 die maar 1kg weegt voor 300€, maar omdat ik iets wil betekend niet automatisch dat het er meteen is.

Als je dus alleen naar de 2 modellen kijkt 5dII en de 7d dan zijn het gewoon twee heel verschillende camera's met uiteenlopende sterke punten. Simplified komt het dan inderdaad neer op 'beeldkwaliteit' versus 'snelle bursts en AF met daarbij 'extra cropfactor lengte'

Ik denk dat er een heleboel mensen wachten op een betaalbare full frame die net zo snel schiet als de 7d maar zolang de prijzen hoog zijn moet je het met de 5dIII doen.
Ik ben het hier helemaal mee eens, met 'kortaf' doelde ik meer op de woorden "heb je geen flauw idee wat je wil"... ik weet wel wat ik wil... maar zoals ik zei, ik heb niet oneindig geld dus moet ik een compromis sluiten.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2013 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dan wens ik je veel succes, aangezien goed glas voor beide doeleinden ook enorm duur is. Een 1Ds3 kost je op je Ebay minder dan 2500euro. En dan heb je een hele mooie pro-camera met hele goede AF en hele goede beeldkwaliteit. Burstrate is niet heel hoog, maar voor de meeste doeleinden echt wel toereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dan neem je toch gewoon een 7D? Een 6D kan de burst en AF van de 7D niet evenaren, maar met een 7D kun je wel gewoon landschappen schieten. Of denk je dat je het verschil gaat zien tussen een landschapsfoto geschoten met een 6D of 7D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja.. eh.. zoals ik eerder zei.. ik heb de 7d ook inderdaad al een tijd terug gekocht, mijn posts begonnen als reactie op de opmerking dat mensen die aan het kijken waren tussen de 5DII en 7D geen idee zouden hebben waar ze het over hadden, waar ik het niet mee eens was, er zijn genoeg redenen dat mensen naar deze twee modellen kijken en vervolgens hard moeten nadenken over een beslissing, waarbij ook geld een rol speelt. (ikzelf stond ook in die situatie toen ik mijn camera kocht).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames

MrJames

-/

Jur_ schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:05:
[...]

Het zijn alle drie wel interessante objectieven, maar lijken qua doel behoorlijk uiteen te lopen. De 16-35 lijkt me ideaal voor interieur en architectuur fotografie. De 100 mm uiteraard voor macro, maar ook wel voor (kop-schouder) portretten en de 70-300 voor buiten fotografie (door het diafragma). De rest heeft hier vast ook wel wat meer over te zeggen. Wat zijn jouw afwegingen?

Mede door het enkele cross-focus punt van de 6D verwacht ik zelf niet veel sport of bewegende kinderen foto's te maken (heb zelf ook geen kinderen). Dit vind ik ook niet erg, naast portretten interesseer ik me voornamelijk in evenementen, reis en macro fotografie. Omdat ik het niet erg vind om objectieven te verwisselen neig ik momenteel meer naar primes dan zoomlenzen*.

* Maar met die 16-35 2.8L II zou ik dan wel weer graag een keer willen experimenteren! :*)
Heb de 70-200mm f/2.8L IS II USM aangeschaft, de 16-35 2.8L II komt volgende kwartaal wel aan de beurt :p.

Wel heel zwaar met de 6D, weegt iets meer dan 2.5 kilo maar is wel te doen. Morgen avond vertrek ik richting parijs zal dan wat foto's schieten en van de week hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
MrJames schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:49:
[...]
Heb de 70-200mm f/2.8L IS II USM aangeschaft, de 16-35 2.8L II komt volgende kwartaal wel aan de beurt :p.

Wel heel zwaar met de 6D, weegt iets meer dan 2.5 kilo maar is wel te doen. Morgen avond vertrek ik richting parijs zal dan wat foto's schieten en van de week hier plaatsen.
Cool! Wat was uiteindelijk doorslaggevend om voor de 70-200 te gaan? Ik ben benieuwd naar je ervaringen icm de 6D (en de foto's ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

heeft iemand al een werkende vervangingsbatterij aan kunnen schaffen? ik heb er nu al twee geprobeerd maar beide kunnen niet communiceren met mijn 6D...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Austin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 16:18

Austin

Uit een boek

Had van de verkoper begrepen dat de 6D (tot nu toe?) alleen originele batterijen slikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Laatst online: 18-03-2023

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Laatst online: 18-03-2023
Heb net als jullie eerst een setje batterijen zonder chip gekocht. Deze werken wel, maar je krijgt een melding op de 6D. Door een andere lader erbij te kopen kun je ze wel opladen. De batterijen in de bovenstaande link werken net als de originele.

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKW

GKW

Oké, dank je . Ik ga hem bestellen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste