[OS X Mountain Lion 10.8] Ervaring & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 07:21

BombaAriba

Ondertitel

magnifor schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 22:45:
Wat een gezeik allemaal. Heb voor 10.7 betaald dus moet gewoon de mogelijkheid hebben om via internet 10.7 te installeren.
10.7 Kan je toch ook gewoon downloaden? Ik dacht dat ik dat ook een x heb gedaan. Of Apple moet het gestopt hebben sinds 10.8.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:14
Wat een gezeik allemaal. Heb voor 10.7 betaald dus moet gewoon de mogelijkheid hebben om via internet 10.7 te installeren.
Je kan gewoon op een andere mac 10.7 downloaden via de appstore en een bootdisk maken. Anders kan je ook die mac in target disk mode instaleren. Als het goed is zou internet recovery ook met lion moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb geen andere os x installatie. Dacht dat je lion kon installeren via internet recovery maar blijkbaar niet en wordt je verplicht ml te kopen.

Maar goed, op mijn werk staat een iMac. Kan ik daar ml kopen en dan via internet recovery installeren op een MacBook pro?

[ Voor 29% gewijzigd door magnifor op 07-10-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:48
Eens! Heb je wel al een melding bij Apple gedaan? Niet dat het (meteen) helpt, maar ze moeten natuurlijk wel weten dat dit speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
magnifor schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:21:
Ik heb geen andere os x installatie. Dacht dat je lion kon installeren via internet recovery maar blijkbaar niet en wordt je verplicht ml te kopen.

Maar goed, op mijn werk staat een iMac. Kan ik daar ml kopen en dan via internet recovery installeren op een MacBook pro?
Gaat er alleen om dat je AppleID is gekoppeld aan een Mountain Lion installatie. Dus als je die op je iMac koopt, hoef je hem niet te downloaden, maar ga je naar de MacBook en voer je daar je credentials in en presto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Edit: never mind, probleem kwam weer terug binnen enkele minuten

[ Voor 93% gewijzigd door Pyrone89 op 08-10-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

magnifor schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:21:

Dat kan toch ook? Ik heb in de App Store onder 'Aankopen' nog steeds Lion staan, met een download knop.

Afbeeldingslocatie: http://sht.tl/357v

[ Voor 10% gewijzigd door afterburn op 09-10-2012 01:00 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:46

EgoPro

Time is an illusion.

Ook bij mij staat Lion gewoon in de store met een download knop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
EgoPro schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 07:54:
Bij mij niet. Maar dat komt volgens mij omdat ik Lion nooit gekocht heb via de appstore. Mijn Macbook Pro werd geleverd met Lion.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
afterburn schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 00:57:
[...]

Dat kan toch ook? Ik heb in de App Store onder 'Aankopen' nog steeds Lion staan, met een download knop.

[afbeelding]
EgoPro schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 07:54:
Lezen jongens, lezen:
De hd van mijn zusje's MacBook met lion is gecrasht. Ik dus nieuwe schijf ingebouwd en start via de internet recovery.
Via de mac store downloaden wordt lastig als je geen andere os x installatie hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door magnifor op 09-10-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een tool waarmee ik audio output kan selecteren vanuit de menubalk? Ik wissel nu vaak tussen Airplay en speakers in MBP omdat er toch een vertraging in het geluid zit, wat onhandig is bij gesproken video's.

Als ik nu wissel moet dat helemaal via systeemvoorkeuren/geluid; als ik geluid in de menubalk laat staan kan ik alleen volume kiezen.

PS. De tool moet met Mountain Lion werken, tools die op internet staan hebben geen ML support zover ik kon vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:17
je kunt ook met alt en dan op het luidsprekertje klikken de geluid instellingen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sweebee schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:11:
je kunt ook met alt en dan op het luidsprekertje klikken de geluid instellingen veranderen.
TIP van de dag d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:06

RnB

Ik wil even terug komen op een onderwerp wat ter sprake is gekomen in Deel 1 van dit topic. Puur om even wat recht te zetten of degenen aan het nadenken te zetten.

Het ging over de page in/page out van het geheugen management binnen OS X en ik begon daarover te praten omdat ik vond dat ik veel te snel een boel page outs kreeg.
Ik heb altijd gedacht en denk het nog steeds, dat page outs alleen voorkomen wanneer het werkgeheugen vol zit. Dan schrijft ie data weg van het werkgeheugen (om deze vrij te maken) naar de harde schijf (page out).
Nu is dit onderuit gehaald en (naar mijn mening matig) onderbouwd, waarbij ook twee links zijn gegeven. Eentje van de consumer website van Apple en eentje van de Developer website van Apple. Uit beide links haalde ik nog steeds de informatie dat page outs enkel voorkomen bij een tekort aan werkgeheugen.

Nou, omdat ik niet wilde aannemen dat mijn informatie nergens op sloeg, werd de sfeer wat grimmiger en is het eigenlijk gelaten voor wat het is.
Je wilt duidelijk niets aannemen van anderen.

Zelfs bij vrij geheugen kan je page-ins en page-outs krijgen, dit is hoe het OS werkt.
Voorbeeldje:
Maandag 09:00, je start iPhoto op, deze zet wat spullen in je geheugen. Nadat je iPhoto stopt te gebruiken blijven deze spullen in je geheugen staan als inactief. Pas na verloop van tijd, of als je computer vind dat je dit deel van het geheugen nodig hebt word dit naar je hardschijf geschreven.
Dit kan dus dezelfde dag zijn of letterlijk dagen later. Page-in dus.

Vrijdag 10:00, inmiddels heeft je OS het restant data van iPhoto allang naar de HD geschreven. Nu ga jij verder met iPhoto, ondanks dat je nooit echt geheugen te kort hebt gehad en actief aan swappen bent geweest gaat het OS nu data van je HD pagefiles inlezen naar z'n geheugen.

Het geheugen management van OSX is erg ingewikkeld en de cijfers zeggen voor een leek erg weinig. Pas zodra je merkt dat je computer traag word bij gebruik van veel applicaties tegelijk (beachballs etc) heb je echt geheugen te kort. Tuurlijk als je meer geheugen hebt zal het OS dit niet of minder doen, maar dit betekend niet dat zodra je iets van page-ins ziet je ook echt meer geheugen nodig hebt.

[...]

Vrij logisch, VM's reserveren een enorm blok aan geheugen waar het OS niets mee kan doen. Stuk minder flexibel dus.
Hierboven een quote van wat een van de uitspraken was bij de discussie.

Inmiddels heb ik een ruime week de 16GB versie binnen en ik ben eens gaan ''testen''. Ik ben gewoon in de gaten gaan houden hoe mijn geheugengebruik er door de week uit zag en of er in die tussentijd page ins/page outs voorkwamen. Uiteraard met dezelfde workflow, soms overdreven door wat meer applicaties open te laten staan, als met het oude 8GB systeem.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik altijd vrije ruimte genoeg heb (thank god to 16GB!), maximaal gebruik zat in die week op 10GB (dus nog 6GB vrij). En in die week heb ik grofweg zo'n 5 miljoen page ins gehad en 0 (NUL) page outs.

Bij mijn 8GB zat ik al vrij snel aan de max qua geheugen (60MB vrij) en had ik dus ook de eerder genoemde page outs.

Met deze ervaring maakt niemand mij wijs dat page outs ook voorkomen zonder dat er een tekort is aan werkgeheugen.

Of ik zie het echt heel verkeerd, maar dan mag je dat aan mij uiteenzetten.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:14
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik heb een vraagje over de mail app van Apple.
Sinds een weekje heb ik m'n allereerst machine met OSx (MBPr).
Gmail instellen ging vrij makkelijk, maar wanneer ik via de webbrowser inlog zie ik dat er 3 mapjes aangemaakt zijn. Hoogst waarschijnlijk door de mail app van Apple (heeft deze een naam?).
Namelijk de mapjes: [IMAP]/Drafst, Deleted messages en Sent messages.
Dit terwijl Gmail zelf deze mappen ook heeft, waarom gebruikt hij deze niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 15:34
die moet je even handmatig mappen (werkwoord) aan de gmail mappen (zelfstandig naamwoord) :P.

Rechtsklikken op die mappen in Mail en dan "assign to" of "toewijzen aan" of iets dergelijks.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:18

Duinkonijn

Huh?

Ik heb sinds kort een mac mini, die ik via DVI op m`n Sony tv heb aangesloten..

Loop alleen tegen het probleem aan dat de letters te klein zijn. is er al een oplossing om de DPI aan te passen?

Zag op internet wel een paar topics die het hadden over developers dvd`s. maar ik heb geen dvd`s bij m`n mini gekregen.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Sluuz schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:59:
die moet je even handmatig mappen (werkwoord) aan de gmail mappen (zelfstandig naamwoord) :P.

Rechtsklikken op die mappen in Mail en dan "assign to" of "toewijzen aan" of iets dergelijks.
Bedankt het is gelukt!

In Gmail heb ik ook contactgroepen, hoe krijg ik deze ook in OSx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Hebben jullie ook het probleem dat je geen notificatie krijgt van updates uit de App store? Ik heb 1x gezien dat ik een notificatie kreeg voor een update, maar normaal gesproken krijg ik die niet. Als ik dan de App store open dan zie ik opeens dat er 1 of meerdere updates voor applicaties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Recon24 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:40:
Hebben jullie ook het probleem dat je geen notificatie krijgt van updates uit de App store? Ik heb 1x gezien dat ik een notificatie kreeg voor een update, maar normaal gesproken krijg ik die niet. Als ik dan de App store open dan zie ik opeens dat er 1 of meerdere updates voor applicaties zijn.
Ik heb daar helemaal nooit een notificatie van gezien en App Store wordt ook niet genoemd in die lijst van berichtencentrum. Was het niet gewoon een notificatie van de app zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Gait schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:25:
[...]

Bedankt het is gelukt!

In Gmail heb ik ook contactgroepen, hoe krijg ik deze ook in OSx?
CardDAV setup al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18
Gait schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:20:
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik heb een vraagje over de mail app van Apple.
Sinds een weekje heb ik m'n allereerst machine met OSx (MBPr).
Gmail instellen ging vrij makkelijk, maar wanneer ik via de webbrowser inlog zie ik dat er 3 mapjes aangemaakt zijn. Hoogst waarschijnlijk door de mail app van Apple (heeft deze een naam?).
Namelijk de mapjes: [IMAP]/Drafst, Deleted messages en Sent messages.
Dit terwijl Gmail zelf deze mappen ook heeft, waarom gebruikt hij deze niet?
Als je nog een goede client zoekt voor GMail kan ik sparrow aanraden, staat in de app store of even googlen. De mail.app schiet op veel punten toch wel tekort en in sparrow kun je zelfs GMail keyboard shortcuts (r voor reply, e voor archive etc) aanzetten + integratie met dropbox voor grote attachments!

Iig aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hercul3s schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:06:
[...]

Als je nog een goede client zoekt voor GMail kan ik sparrow aanraden, staat in de app store of even googlen. De mail.app schiet op veel punten toch wel tekort en in sparrow kun je zelfs GMail keyboard shortcuts (r voor reply, e voor archive etc) aanzetten + integratie met dropbox voor grote attachments!

Iig aan te raden!
Dat ziet er interessant uit. Misschien maar eens proberen volgende week. Hoe is de zoekfunctie? Die gebruik ik namelijk nogal vaak. En wordt het opgenomen in spotlight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Recon24 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:40:
Ik krijg wel updates, maar tot nu toe alleen voor system updates. En deze werden duidelijk niet gepushed, maar het lijkt wel of de App Store die updates staat te pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Da's sterk. Ik kreeg net een update-melding (terwijl App Store niet open stond) van The Unarchiver. Het werkt dus wel. Met welke fequentie er gepolled wordt, géén idee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Smultie schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:38:
Da's sterk. Ik kreeg net een update-melding (terwijl App Store niet open stond) van The Unarchiver. Het werkt dus wel. Met welke fequentie er gepolled wordt, géén idee....
Kan zijn dat ik te snel update, omdat ik mij wel irriteer aan de badge in de Dock. Inderdaad, vanochtend heb ik The Unarchiver ook een update gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
RnB schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 17:12:
Ik wil even terug komen op een onderwerp wat ter sprake is gekomen in Deel 1 van dit topic. Puur om even wat recht te zetten of degenen aan het nadenken te zetten.
Er valt niets recht te zetten. De eerder gegeven links door Apple zijn duidelijk in hoe het geheugenmanagement werkt. Daar doen eigen ervaringen niets aan af. Beste link is die van developer.apple.com waarin haarfijn staat uitgelegd hoe het exact werkt. Jammer dat je het niet hebt laten liggen en het nu weer op moet rakelen.
En in die week heb ik grofweg zo'n 5 miljoen page ins gehad en 0 (NUL) page outs.
Lion en Mountain Lion meten in aantal MB/GB, niet in aantallen. Waar heb jij dat aantal vandaan gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Die twee links komen ook voor in mijn uiteenzetting:
RnB schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 17:12:
Nu is dit onderuit gehaald en (naar mijn mening matig) onderbouwd, waarbij ook twee links zijn gegeven. Eentje van de consumer website van Apple en eentje van de Developer website van Apple. Uit beide links haalde ik nog steeds de informatie dat page outs enkel voorkomen bij een tekort aan werkgeheugen.
ppl schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 20:19:
[...]

Lion en Mountain Lion meten in aantal MB/GB, niet in aantallen. Waar heb jij dat aantal vandaan gehaald?
Via iStat menus en iStat Pro widget. Hieronder is het slecht te zien, maar het is te zien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IV4QFOaBSyAOFLSyCUH5moLo/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
Op en na de release van Mountain Lion 10.8 kreeg ik, net als vele anderen, de melding "Het productdistributiebestand kan niet worden gecontroleerd. Het is mogelijk beschadigd of is niet ondertekend" als ik Mountain Lion wilde kopen in de Mac App Store.

Vandaag wilde ik het nog eens proberen, maar krijg opnieuw deze melding. Als ik voor hulp google, kom ik niet verder dan allerlei meldingen op en rondom de release datum, met als tips: wacht tot 'morgen' :D of: log uit de Mac App Store, en herstart de computer, probeer daarna nog eens. Dat heb ik inmiddels al 2 keer gedaan. Ik heb ook geen anti-virus draaien (werd ook getipt, om die uit te zetten)

Hier in dit draadje zoeken leverde me ook vooralsnog niets op. Heb ik iets over het hoofd gezien? Kan iemand me verder helpen?

Ik zie het dus gebeuren dat ik eerst een schone Lion install mag doen (en op m'n knietjes hopen dat dat goed gaat via ineternet; ik heb geen installable USB stick meer van Lion) en daarna het opnieuw proberen aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Backup maken van Lion voordat je begint met installeren ML met Time machine. Daarnaast wil uitloggen en opnieuw inloggen in de app store wel eens helpen, met je Apple ID die ook gebruikt is voor "activatie" van de computer.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hmm.. Gisteren ineens de melding dat time machine vond dat de backup corrupt was, en een nieuwe wilde maken. Daarbij worden alle oude backups weg gegooid. An sich niet erg, versies niet spannend (nog), maar daarna weer een full remote sync vanaf de NAS naar een andere NAS is natuurlijk wel minder over 10Mbps. :(

Even op gegoogled, schijnt wel vaker voor te komen. Ben ik even terug gaan denken om te zien of ik iets had gedaan, en ja hoor. Ik heb met mdutil -i indexing uitgezet voor /Volumes/Time Machine omdat verschillende mdworkers ontzettend veel cpu gebruikten. Na onderzoek bleek dat mdworkers de .db van Time Machine aan het indexeren waren. Leek me geen kwaad te kunnen om daar indexing voor uit te zetten, zoals ik ook tegen kwam op het net. Wel erg sterk dat:
- Daarna de backup corrupt was bij de volgende backup
- Ik nu nergens meer hetzelfde volume gemount zie, nadat de nieuwe backup gemaakt is.

Mijn vraag aan jullie, hebben jullie het ook al eens gehad (dus komt dit nog vaker voor), of heb ik het zelf veroorzaakt met bovenstaand verhaal en moet ik er in het vervolg gewoon afblijven :P
Maar man, die mdworker processen is natuurlijk erg irritant als die zoveel cpu stoken, gaat je batterij veel te rap van leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:58

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb al sinds Leopard een probleem waar ik weinig van snap.

Ik heb bv een map waarin 4 mappen staan. In de 4 mappen staan .flac muziek bestanden.
Nu selecteer ik alle bestanden uit alle mappen binnen die ene hoofdmap en converteer deze naar .m4a.

Ik heb nu dus in elke map 2 versies van het bestand staan.

- Artiest (map)
-----Album1 (map)
---------Song1.flac (bestand)
---------Song1.m4a (bestand)
---------Song2.flac (bestand)
---------Song2.m4a (bestand)
-----Album2 (map)
---------Song1.flac (bestand)
---------Song1.m4a (bestand)
---------Song2.flac (bestand)
---------Song2.m4a (bestand)

Als ik nu via finder zoek naar .flac bestanden in de map "artiest" , dan gaat dat goed en vind hij ook daadwerkelijk alle .flac bestanden... Hij geeft ze allemaal netjes weer.... (dubbel gecheckt.) Ik heb nu dus een lijst met alle .flac bestanden die in de map "artiest" voorkomen.

Maar als ik dan al die .flac bestanden selecteer, en weggooi.... dan blijver er toch telkens 1 of 2 .flac bestanden achter... Die gooit hij dus niet weg. ONDANKS dat hij ze wel liet zien toen ik ernaar zocht. Ik weet ik 100% zeker dat ik het betreffende bestand mee geselecteerd heb...

Ofwel, als ik zoek naar een bestandsextensie die ik wil verwijderen, en ik laat dit zoeken in verschillende diepte niveaus, Dan gooit hij uiteindelijke niet alles weg.

Iemand die dit opmerkt... ?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:31:
Hmm.. Gisteren ineens de melding dat time machine vond dat de backup corrupt was, en een nieuwe wilde maken. Daarbij worden alle oude backups weg gegooid. An sich niet erg, versies niet spannend (nog), maar daarna weer een full remote sync vanaf de NAS naar een andere NAS is natuurlijk wel minder over 10Mbps. :(

Even op gegoogled, schijnt wel vaker voor te komen. Ben ik even terug gaan denken om te zien of ik iets had gedaan, en ja hoor. Ik heb met mdutil -i indexing uitgezet voor /Volumes/Time Machine omdat verschillende mdworkers ontzettend veel cpu gebruikten. Na onderzoek bleek dat mdworkers de .db van Time Machine aan het indexeren waren. Leek me geen kwaad te kunnen om daar indexing voor uit te zetten, zoals ik ook tegen kwam op het net. Wel erg sterk dat:
- Ik nu nergens meer hetzelfde volume gemount zie, nadat de nieuwe backup gemaakt is.

Mijn vraag aan jullie, hebben jullie het ook al eens gehad (dus komt dit nog vaker voor), of heb ik het zelf veroorzaakt met bovenstaand verhaal en moet ik er in het vervolg gewoon afblijven :P
Maar man, die mdworker processen is natuurlijk erg irritant als die zoveel cpu stoken, gaat je batterij veel te rap van leeg.
Ah, Time Machine... heb ik ook altijd problemen mee. Vandaag was het blijkbaar nodig om mijn backup te indexeren. Resultaat: 8 GB aan geheugen gereserveerd door mds, constant 20 MB/s traffic over het netwerk en vergelijkbare lees/schrijfacties.

Nadat de backup was afgelopen na drie kwartier (normaal gesproken niet langer dan 2 minuten) werd alles weer vrijgegeven. Ik had al indexering via spotlight uit voor /Volumes/Time Machine. Indexering voor backup.db kan je blijkbaar niet stopzetten. Ik heb dit een paar maanden geleden ook gehad, maar geen idee hoe ik dit opgelost heb toen. Heb er toen ook een halve dag mee zitten kloten.

Ik dacht in eerste instantie dat ik hem lekker laat uitindexeren over het weekend. Uiteindelijk hielp dit niks, behalve dat er over het weekend 2 TB aan data verstuurd en ontvangen werd. Ik heb niet eens 200 GB aan data op mijn HDD -_-

Ik heb echt geen idee wat ik hier aan kan doen. Ik denk dat het meer een probleem is met de indexering vanaf mijn kant die ergens op vast loopt, dan met de backup zelf, want als ik in de console kijk staat er dat de Time Machine wacht tot indexering klaar is. Als er geen Time Machine gemount is, werkt alles prima... Als iemand een idee heeft hoor ik het graag!

Ik ben trouwens ook nieuwsgierig hoe je kan zien wat mdworkers aan het indexeren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:30
UltraSub schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:31:

Komt vaker voor. En ook zonder het prullen aan de mdworker. Dus 'out-of-the-box' gebeurt het ook af en toe.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 18:18
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:34:
[...]

Dat ziet er interessant uit. Misschien maar eens proberen volgende week. Hoe is de zoekfunctie? Die gebruik ik namelijk nogal vaak. En wordt het opgenomen in spotlight?
De zoekfunctie is sneller dan die van Gmail en werkt goed. Er is (net getest) geen spotlight integratie, dat heb je bij mail.app wel natuurlijk. Ik zou zeggen, download de gratis trial van Sparrow en probeer het even. Instellen van je gmail is echt 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Ik snap echt niet waarom Apple wel zonodig een update pushed die 'Japanse tekens' toevoegt maar ondertussen allerlei bugs laat zitten waar de gehele wereld last van heeft.

Zojuist weer een kernel panic gehad toen ik in Safari zat. Mijn Mac crasht nu gemiddeld 3 keer per week. Bij Windows 7 was dit hooguit 1x in de 2 weken.

Agenda is ook nog niet gerepareerd (na ongeveer een kwartier stoppen met updaten op achtergrond waardoor je Agenda.app compleet opnieuw moet starten).

De prioriteiten liggen duidelijk verkeerd bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Pyrone89 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:11:
Ik snap echt niet waarom Apple wel zonodig een update pushed die 'Japanse tekens' toevoegt maar ondertussen allerlei bugs laat zitten waar de gehele wereld last van heeft.

Zojuist weer een kernel panic gehad toen ik in Safari zat. Mijn Mac crasht nu gemiddeld 3 keer per week. Bij Windows 7 was dit hooguit 1x in de 2 weken.

Agenda is ook nog niet gerepareerd (na ongeveer een kwartier stoppen met updaten op achtergrond waardoor je Agenda.app compleet opnieuw moet starten).

Ik denk dat 127 miljoen Japanners dat niet met jouw eens zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 23:55

iMars

Full time prutser

RnB schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 20:36:
Die twee links komen ook voor in mijn uiteenzetting:

[...]

[...]

Via iStat menus en iStat Pro widget. Hieronder is het slecht te zien, maar het is te zien:

[afbeelding]
Ik ga dit komende week ook even in de gaten houden.

Ik zelf heb het gevoel dat ik mijn Mac om de paar dagen een reboot moet geven, omdat het 'lijkt' (voor mijn gevoel) dat er geheugen niet word vrijgegeven. Ik werk heel veel met Adobe Lightroom om foto's te bewerken, dan neemt het geheugen gebruik toe (nog niks aan de hand), maar naar mate ik met meerdere catalogs werk (de ene sluit en een ander weer open), reageert Lightroom soms na een tijdje erg slecht. De foto's staan op mijn lokale schijf (SSD) dus daar ligt het niet aan. Even een reboot, en daarna werkt alles weer... Ik had daar tot 10.6 nooit last van (had toen nog geen ssd), maar sinds 10.7 en 10.8 heb ik heel veel last hiervan. Het voordeel van mijn MacBook Pro (mid 2011 + 8GB) dat je deze altijd dicht kan klappen en nooit hoeft op te starten flink onderuit geschopt.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
iMars schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:17:
[...]

Ik ga dit komende week ook even in de gaten houden.

Ik zelf heb het gevoel dat ik mijn Mac om de paar dagen een reboot moet geven, omdat het 'lijkt' (voor mijn gevoel) dat er geheugen niet word vrijgegeven. Ik werk heel veel met Adobe Lightroom om foto's te bewerken, dan neemt het geheugen gebruik toe (nog niks aan de hand), maar naar mate ik met meerdere catalogs werk (de ene sluit en een ander weer open), reageert Lightroom soms na een tijdje erg slecht. De foto's staan op mijn lokale schijf (SSD) dus daar ligt het niet aan. Even een reboot, en daarna werkt alles weer... Ik had daar tot 10.6 nooit last van (had toen nog geen ssd), maar sinds 10.7 en 10.8 heb ik heel veel last hiervan. Het voordeel van mijn MacBook Pro (mid 2011 + 8GB) dat je deze altijd dicht kan klappen en nooit hoeft op te starten flink onderuit geschopt.
Als je activity monitor opent kan je via rechtermuisknop op het dock icoontje, het icoontje veranderen om constant de hoeveelheid geheugen te laten zien. Dit is handig als je bij wil houden hoeveel geheugen het systeem verbruikt. Maar ik heb het ook hoor. Na lange tijd kruipt het geheugen omhoog. Als ik m'n werkmac opnieuw opstart en alle programma's opstart die ik normaal gesproken gebruik, heeft m'n systeem ongeveer 3-4 GB nodig. Na een paar weken is dit ergens tussen de 8 en 15 GB -- allemaal inactief geheugen, en het wordt nooit meer uit zichzelf vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Met het commando "purge" in Terminal.app kun je het inactieve geheugen releasen.

Bovenstaande alleen ter lering, ben het verder volledig met de schrijver hieronder.

[ Voor 38% gewijzigd door Smultie op 16-10-2012 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:03
Bedenk wel dat dat helemaal niet hoeft! Inactief geheugen is juist goed omdat deze dient als een soort cache. Start je een programma opnieuw op, of lees je (dezelfde) data opnieuw in (zoals een mp3-tje), dan haalt hij deze uit het inactieve geheugen wat een stuk sneller is.

Mocht er geheugen nodig zijn voor bv een nieuwe applicatie, dan maakt OSX vanzelf wat inactief geheugen vrij als dat nodig is. En met vrij bedoel ik dan ook echt weggooien en niet swappen naar bv HD.

Moraal van het verhaal: Het is juist goed dat er veel inactief geheugen is en deze moet je lekker laten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hmm.. dat TM probleem heb ik dus niet als enige. Hoop dat het niet meer voorkomt, want het is erg erg annoying als meneer TM vind dat alle backups weggegooid moeten worden. Met 150GB aan data gaat het nog, maar als ik dadelijk op een terrabyte zit, is het mooi kl*te, gezien het feit dat ik remote repliceer naar een andere NAS.

/edit
Overigens kun je in activity monitor zien of ze aan het scannen zijn. Meerdere mdworker processen die flink cpu verstoken.

[ Voor 16% gewijzigd door UltraSub op 16-10-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Inderdaad, dat inactief geheugen dient als cache. De data die hierin staat, is van applicaties die je kortgeleden geopend heb en weer hebt afgesloten. Wanneer dit niet wordt gebruikt door een andere applicatie (inactief geheugen kan door applicaties ingenomen worden), start die applicatie die nog in het inactieve geheugen stond, sneller op.

Maar bij dat verhaal van iMars gebeurd dit niet helemaal goed (als de problemen idd door inactief geheugen komen) en bij mijn vorige Macbook ging het ook niet altijd even goed. Dan had ik meerdere gigabytes aan inactief geheugen, maar dit werd niet vrijgemaakt waardoor mijn Macbook ging swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:57:
Hmm.. dat TM probleem heb ik dus niet als enige. Hoop dat het niet meer voorkomt, want het is erg erg annoying als meneer TM vind dat alle backups weggegooid moeten worden. Met 150GB aan data gaat het nog, maar als ik dadelijk op een terrabyte zit, is het mooi kl*te, gezien het feit dat ik remote repliceer naar een andere NAS.

/edit
Overigens kun je in activity monitor zien of ze aan het scannen zijn. Meerdere mdworker processen die flink cpu verstoken.
Mijn probleem is in ieder geval op magische wijze verholpen. Heb er weer een uurtje aan zitten kloten gisteren, vervolgens opgegeven en TM uitgezet. Vanmorgen zette ik hem weer aan en nu lijkt alles weer prima naar behoren te werken... tsja... :/

@Anteros: Inactief geheugen is wat mij betreft prima, zolang ik er maar geen last van heb. Maar het is gewoon vaak niet nuttig. Ik heb vaak genoeg gehad dat er 4 GB inactief geheugen reserveert is, en daardoor m'n geheugen vol is en er vervolgens hard geswapt wordt. En de snelheidsvermindering hierdoor is echt merkbaar en storend. Dit was met 8 GB geheugen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er echt GBs aan inactief geheugen nodig om applicaties sneller op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Tjoekie schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:02:
[...]

Ik denk dat 127 miljoen Japanners dat niet met jouw eens zijn ;)
En ik denk 7 miljard minus 127 miljoen wereldbewoners wel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Pyrone89 op 16-10-2012 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Dat zal waarschijnlijk ENORM meevallen, aangezien er heel wat mensen zijn die leek zijn en dus niks doorhebben en er zijn ook enorm veel mensen waarbij ML wel naar behoren werkt. Het gebruik zal daar natuurlijk ook in meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Pyrone89 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:42:
[...]

En ik denk 7 miljard minus 127 miljoen wereldbewoners wel ;)
We kunnen er natuurlijk een hele berekening op los laten, maar ik durf wel te stellen dat het aantal Japanse Mac gebruikers het aantal mensen met de door jouw beschreven problemen ruimschoots overstijgt. Daaruit kunnen we dan weer de conclusie trekken dat jouw eerder geponeerde stelling:
niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 15:34

Zijn dit alleen problemen die jij hebt of heeft daadwerkelijk de hele wereld hier last van behalve ik?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Op basis waarvan denk jij dat Apple hun prioriteitenvolgorde bepaalt? Op basis van problemen die -enkele- gebruikers die reeds omzet gegenereerd hebben of op basis van miljoenen potentiële gebruikers die nog omzet kunnen gaan genereren?

Beetje kortzichtig om te denken dat Apple hun prioriteiten verkeerd hebben nietwaar? Ze zouden ze pas verkeerd hebben als ze éérst jouw probleem gaan oplossen en pas daarna gaan nadenken over hoe ze meer omzet binnen kunnen halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Sluuz schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:50:
[...]

Zijn dit alleen problemen die jij hebt of heeft daadwerkelijk de hele wereld hier last van behalve ik?
Nee hoor, ik ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viresh87
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:03
Hallo,

Weet iemand een goede app waar ik mee snel door foto's kan bladeren? Met ''Preview'' lukt dit namelijk niet?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
En ik ook niet O-)

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:11

Underworld

+1 Inzichtvol

Sluuz schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:50:
[...]

Jouke74 schreef op zondag 23 september 2012 @ 11:42:
Issues:

- Safari is "buggy" en vreet een berg meer CPU.
afterburn schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:31:
Zag ik ook, beetje jammer, er is genoeg te fixen. Zo vind ik sinds 10.8.2 de stabiliteit van Safari om te huilen. Continue paginas die blijven hangen.
Ik heb nog altijd dat Safari 'ineens' afsluit. In het log van Apple staat totaal niets over het ineens volledig afsluiten van Safari. Hebben andere mensen (bijv. bovenstaande) dit probleem ook toevallig?
Het is bij willekeurige sites, dacht eerst dat het een flash issue was, maar hij doet het ook op non flash sites.
Erg irritant helemaal als je ergens mee bezig bent en Safari verdwijnt. Hij opent (restored) ook niet de tabladen waar je mee bezig was. Erg raar.
Ik heb wel wat extensies geïnstalleerd het zou kunnen dat het daarmee te maken heeft, maar lijkt me niet.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Viresh87 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:17:
Hallo,

Weet iemand een goede app waar ik mee snel door foto's kan bladeren? Met ''Preview'' lukt dit namelijk niet?

Alvast bedankt!
Coverflow view in de Finder? (cmd-4)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
iMars schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:17:
Ik zelf heb het gevoel dat ik mijn Mac om de paar dagen een reboot moet geven, omdat het 'lijkt' (voor mijn gevoel) dat er geheugen niet word vrijgegeven. Ik werk heel veel met Adobe Lightroom om foto's te bewerken, dan neemt het geheugen gebruik toe (nog niks aan de hand), maar naar mate ik met meerdere catalogs werk (de ene sluit en een ander weer open), reageert Lightroom soms na een tijdje erg slecht.
Zoek voor de gein eens naar performance problemen met Lightroom...je vindt er teveel. Adobe producten hebben op zowel Windows als OS X nogal wat problemen met performance in zijn algemeenheid wat er vaak voor zorgt dat mensen er de draak mee lopen te steken op o.a. het internet. Het schuiven met je workflow (bepaalde zaken pas op het laatst doen of een paar handelingen tegelijkertijd) kan al aardig wat winst opleveren. Gezien de hoeveelheid problemen rondom Adobe producten/Lightroom en performance zou ik het eerst in die hoek gaan zoeken en pas daarna bij je OS (OS X, Windows).
Viresh87 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:17:
Xee...is nog gratis ook (van dezelfde maker als The Unarchiver trouwens) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Underworld schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:43:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb nog altijd dat Safari 'ineens' afsluit. In het log van Apple staat totaal niets over het ineens volledig afsluiten van Safari. Hebben andere mensen (bijv. bovenstaande) dit probleem ook toevallig?
Het is bij willekeurige sites, dacht eerst dat het een flash issue was, maar hij doet het ook op non flash sites.
Erg irritant helemaal als je ergens mee bezig bent en Safari verdwijnt. Hij opent (restored) ook niet de tabladen waar je mee bezig was. Erg raar.
Ik heb wel wat extensies geïnstalleerd het zou kunnen dat het daarmee te maken heeft, maar lijkt me niet.
Ik heb het ook. Ik heb geen enkele extensie. Bij mij is het ook nog eens zo dat het regelmatig met een complete crash van de Mac gepaard gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Ik heb overigens ontdekt dat het probleem met het niet refreshen van de Agenda vooral het niet vernieuwen van wat je ziet is. De alerts (die je in het notification center ziet) worden namelijk wel gewoon prima vernieuwd zoals het hoort.

Om hetgeen je ziet (de blokjes in Agenda etc.) te vernieuwen moet je vaak Agenda.app helemaal opnieuw starten. Er zit dus ergens een bug met het niet verversen van de weergegeven events in de grafische weergave als je een iCloud Agenda gebruikt in Agenda.app die al meer dan een paar minuten open staat (dus als mensen dit willen testen en net Agenda vers openen lijkt het alsof er niks aan de hand is, je moet even een paar minuten wachten).

Soms helpt het op te schakelen tussen dag/week weergave omdat hij dan blijkbaar eventjes gedwongen is te verversen en niet op zijn cache te vertrouwen.

Als je de instelling 'automatisch push' gebruikt dan helpt niks en moet je echt Agenda.app helemaal opnieuw starten wil je het ververst hebben.

Kunnen meer mensen die een iCloud agenda hebben met een Mac en iPhone / iPad dit testen. Voor je de test begint eerst even Agenda.app een minuutje of 15 open hebben op 'Week'. Als je namelijk vers hebt opgestart (hiermee bedoel ik dus echt starten en stoppen van de app, niet louter het rode balletje klikken want dan blijft hij op de achtergrond actief) Agenda.app dan zie je het probleem niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Pyrone89 op 16-10-2012 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ik heb het even voor je nagebootst, maar ik heb geen problemen.

Oké, hij update niet automatisch, maar met een simpele cmd+r refresht ie en krijg ik mijn updates binnen. Ik hoef de app dus niet te herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
RnB schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:54:
Ik heb het even voor je nagebootst, maar ik heb geen problemen.

Oké, hij update niet automatisch, maar met een simpele cmd+r refresht ie en krijg ik mijn updates binnen. Ik hoef de app dus niet te herstarten.
Bedankt voor het testen. Als ik het dus goed begrijp werkt de instelling automatisch / push bij jou ook niet? Kun je nog eens testen wat er gebeurt als je de instelling zet op updaten elke minuut (dan doet hij elke minuut wat jij nu met CmD + R doet).

Het lijkt dus dat a) automatisch / push inderdaad kapot is en dat b) er ergens bij mij een issue zit ondanks enkele clean installs voor het resterende probleem: het niet reageren op cmd + R en niet grafisch weergeven van wijzigingen (wel in notificatiecentrum, dus ze komen wel binnen).

Ik ben de bevindingen aan het verzamelen en ga ze namelijk overhandigen aan een contact die ik heb gekregen van een engineer bij Apple ivbm dit probleem zodat ze verder onderzoek kunnen doen, alle bevindingen zijn dus mooi meegenomen zodat we het hopelijk terugzien in een toekomstige build van Agenda 6.

Ik vermoed dat het fout is gegaan bij Agenda Update agent, aangezien dat de enigste applicatie lijkt te zijn die zaken in de notificatiebar update zonder dat de applicatie zelf hoeft te draaien (bij bijvoorbeeld Mail etc. moet de applicatie open staan wil je meldingen in de notificatiebar binnen krijgen),

[ Voor 12% gewijzigd door Pyrone89 op 16-10-2012 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Push werkt bij mij inderdaad ook niet, aangezien ik dan niet steeds op cmd+r hoeft te drukken.
Ik zal dit vanmiddag nog wat uitvoeriger gaan testen, ook die refresh per minuut. Want ik vraag me af of push überhaupt ooit heeft gewerkt, ik heb altijd cmd+r gebruikt om mijn agenda te refreshen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Over die corrupte TM backups. Kwam dit tegen, nog niet geprobeerd, maar kon wel eens handig zijn ;)
http://www.garth.org/arch...-based-backup-errors.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
tarlitz schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 18:00:
[...]
Time Machine problemen....
Kleine update. Ik heb de Time Machine gemount en vervolgends .fseventsd en .Spotlight-V100 in de root directory verwijderd. Volgens mij kan je dit vrij doen, .fseventsd was nogal groot en aangezien dit instructies bevat die nog naar het systeem geschreven moeten worden, zou het kunnen dat het systeem hierop hangde. Geen idee wat de eventuele gevolgen hiervan zijn... Vervolgens backup geprobeerd, maar deze faalde omdat TM klaagde over dat er geen .fseventsd folder meer was. Een verificatie van de backup lostte dit op (alt + klik op TM icoontje > Verify backup. Vervolgens duurde m'n backup weer 2 minuten, zoals het hoort. En nu maar hopen dat het zo blijft :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Pyrone89 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:36:
Kunnen meer mensen die een iCloud agenda hebben met een Mac en iPhone / iPad dit testen. Voor je de test begint eerst even Agenda.app een minuutje of 15 open hebben op 'Week'. Als je namelijk vers hebt opgestart (hiermee bedoel ik dus echt starten en stoppen van de app, niet louter het rode balletje klikken want dan blijft hij op de achtergrond actief) Agenda.app dan zie je het probleem niet.
Zoals ik ruim 2 weken geleden al heb verteld, ik heb nergens problemen mee.
funske schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:18:
En bij mij werkt het allemaal feilloos. Soms duurt het op mijn iPhone iets langer als ik deze een lange tijd niet geopend heb. Maar alles wordt uiteindelijk prima gesynchroniseerd!!
Dus ik heb geen idee waarom het bij jou niet zou werken.

Edit: toevoeging
Of ik nu iets in Agenda óf in BusyCal wijzig, het is een paar seconden later te zien in allebei de programma's én op mijn iPhone's en iPad
Waarom blijf je mensen lastig vallen met vragen of ze dit kunnen testen?? Als dit getest is en het werkt goed, dan doe je er verder niets mee.
Blijkbaar werkt het bij velen wel goed en bij een enkeling niet. Logisch geredeneerd zou je dan zeggen dat het probleem bij de configuratie van hun iMac van die paar mensen zit.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Misschien omdat ik door de engineer waarnaar mijn case is geescaleerd heeft gevraagd meer data te verzamelen en te kijken hoe het zit bij bekenden. Dat doen ze niet voor niets.

Jou heb ik al meegenomen, om te laten zien bij welke configuraties het dus niet gebeurt (volgens mij heb ik die tenminste genoteerd). Geef dus nog even andere mensen de kans.

De vorige keer was het een gewone vraag, nu is het een serieuzer verzoek waar echt wat mee gaat worden gedaan door een engineer. Vandaar dat ik het opnieuw meld.

Zoals je al ziet zijn er meerdere mensen die een of meer problemen hebben met het updaten van agenda. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat het aan de configuratie kan liggen, zeker nadat al is vastgesteld dat het configuraties zijn met alleen Apple devices (die moeten dus samenwerken) en geen vreemde tweaks, en dat het niet voorkwam in Lion. Verder is het zo dat het pas na een aantal minuten optreedt, waardoor de engineer ook al configuratieproblemen heeft uitgesloten: dan zou het namelijk ook niet in de eerste minuten werken. Het feit dat de notification bar zich wel update versterkt dit verder, aangezien het dus wel binnen komt maar niet grafisch wordt weergeven in de agenda weergave.

Het lijkt nu erop dat push stuk is en dat de weergave cache van Agenda niet wordt ververst na een paar minuten, alsof dus hetgeen daarvoor verantwoordelijk is crasht. Daarnaast lijkt het erop dat als je Agenda open laat staan met de setting push na verloop van tijd ook je notifcation bar mee wordt getrokken in de ondergang (die stopt dan ook met verversen). Met pull instellingen (zoals 1 minuut) wordt de updater voor de notifcation bar niet meegetrokken 'in de ondergang' als je hem langer open laat, en gaat dus alleen de updater voor de agenda 'de ondergang' in. Ik gebruik even dat woord, omdat ze bij Apple het woord crash niet zo leuk blijken te vinden :o .

Met meer testresultaten kunnen we exact vaststellen waar de kink zit. Zowel testresultaten van mensen waarbij het werkt als bij mensen die problemen hebben zijn dus welkom.

[ Voor 65% gewijzigd door Pyrone89 op 17-10-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Pyrone89 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:57:
Misschien omdat ik door de engineer waarnaar mijn case is geescaleerd heeft gevraagd meer data te verzamelen en te kijken hoe het zit bij bekenden. Dat doen ze niet voor niets.
Als je dit nu even erbij vermeld had, was het meteen duidelijk geweest……… :+

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:32

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hahaha, idd. Hier komt het probleem niet voor overigens :)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
MetaFrame schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 12:00:
Hahaha, idd. Hier komt het probleem niet voor overigens :)
Oke, kun jij ook even jouw configuratie + instellingen agenda posten, die verzamel ik namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Hoe is met mogelijk om die belachelijk irritant popup van OSX update uit te schakelen in het berichten centrum. Krijg ieder half uur die melding dat er updates zijn, ik heb daar geen tijd en zin in. Ik mag hopen dat je dit wel kan uitschakelen? Bij system preferences kan ik namelijk niks vinden..

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Hm, ik denk dat je dan de automatische updates uit moet zetten.
Maar ieder half uur krijg je een melding? Waarom installeer je ze niet gelijk?

In de tijd dat ik ML heb, heb ik welgeteld 4x een melding gehad. Dat vind ik nou niet echt irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Omdat iedere keer als ik die melding krijg vanalles open heb staan en bezig ben met vanalles en dus niet zo die computer kan afsluiten, en daar ook geen zin in heb.

Heb het net even bekenen, en ja, ieder half uur krijg zo'n popup melding van dat er een update beschikbaar is :/

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Geen ssd zeker? :+

Nee, enigste manier om dat uit te zetten is het automatisch updaten uit te zetten. Althans, dat haal ik uit Google. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
RnB schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:18:
Geen ssd zeker? :+

Nee, enigste manier om dat uit te zetten is het automatisch updaten uit te zetten. Althans, dat haal ik uit Google. ;)
Heeft niks met SSD te maken. Sommige mensen doen zowaar werk op hun computer en kunnen het zich niet veroorloven om bij elke update, die tegenwoordige een stuk vaker zijn(!), opnieuw op te starten. Wat dat betreft zou het handiger zijn om de update te kunnen downloaden, en uit te voeren bij de eerstvolgende keer dat het systeem opnieuw opgestart wordt (zoals Windows het met Windows kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RnB schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:07:
Hm, ik denk dat je dan de automatische updates uit moet zetten.
Maar ieder half uur krijg je een melding? Waarom installeer je ze niet gelijk?

In de tijd dat ik ML heb, heb ik welgeteld 4x een melding gehad. Dat vind ik nou niet echt irritant.
Bij mij is dit nu totaal onregelmatig. Van de 10 updates die beschikbaar waren in de App store kreeg ik slechts van 1 update een melding voor de rest moest ik handmatig naar de app store gaan en kijken of er nwe updates waren...ook voor de kritische java update van 4 dgn geleden. En nee het staat niet ingesteld dat het auto. geïnstalleerd moet worden zonder melding.

Mountain lion beginy mij steeds minder te bevallen. Zo brak als wat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2012 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
tarlitz schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:44:
[...]

Heeft niks met SSD te maken. Sommige mensen doen zowaar werk op hun computer en kunnen het zich niet veroorloven om bij elke update, die tegenwoordige een stuk vaker zijn(!), opnieuw op te starten. Wat dat betreft zou het handiger zijn om de update te kunnen downloaden, en uit te voeren bij de eerstvolgende keer dat het systeem opnieuw opgestart wordt (zoals Windows het met Windows kan).
En laat Mountain Lion dat nou standaard zo hebben ingesteld: updates downloaden EN installeren waarna het jou op de hoogte stelt dat ie dat gedaan heeft en je moet rebooten (daar komt de ergenis van Richard! vandaan). Ik heb dat uit gezet omdat ik er wat meer controle over wil. Hij download ze alleen op deze machine en laat me dat dan weten. Op mijn laptop staat het helemaal uit omdat ik vooraf niet weet hoe goed de verbinding is die ik op dat moment heb. Kan zijn dat ik tether met mijn smartphone en dan wil je dus echt niet dat ie grote updates naar binnen gaat hengelen. Daar wil ik dus helemaal handmatig op updates controleren en installeren. Dat controleren is vrij automatisch, ik zie het hier op het forum, frontpage of elders wel voorbij komen incl. de eerste ervaringen van anderen. Ook handig :)

Trouwens, heb je meerdere updates dan worden die in 1 zwik geinstalleerd en hoef je maar 1x te rebooten. Doen Windows, FreeBSD, Ubuntu, enz. ook allemaal.

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 18-10-2012 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:11

Underworld

+1 Inzichtvol

Hier nog maar even posten omdat ik in het MBA topic geen reactie kreeg en ik een nieuw topic wat overbodig vind...
Underworld schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:37:
Betreft: MBA'12, (ML, met alle laatste updates)
Zijn er mensen die last hebben met problemen met het toetsenbord in (iedergeval) Pages?
Als ik bijvoorbeeld aan het typen ben en later een stukje beneden aanpas dan pakt hij niet altijd de letter als ik erop druk (al een paar keer gehad met de letter q). Ik gebruik ook een MBP'09 (ML) en daar heb ik dit probleem nog nooit gehad. update: de backspace werkt in het zelfde verhaal dan ook niet altijd...

Het is dus niet constant maar heel af en toe. ik kan wel langs gaan bij een genius @ A'dam maar uiteraard doet het probleem zich dan niet voor. Zoals nu ook, is het probleem er niet, het lijkt wel een bug in Pages ofzo.

Iemand die dit probleem toevallig ook heeft? Ik heb het zelf alleen in Pages getest, dus niet in Word (ik haat word omdat het idioot vaak vast loopt om niets).

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-08 18:31
hoe zet je het inlog schern uit bij opstart, wachtwoord dus. Ik wil hem even zonder wachtwoord laten booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

System preferences > Users & groups > Login Options

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-08 18:31
daar heb ik gekeken, maar het bovenste gedeelte bij auto inloggen kan ik niet veranderen. slotje is open.

update, ik weet het al, als filevault aan staat kan je die optie niet wijzigen.

[ Voor 28% gewijzigd door angelico66 op 19-10-2012 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat klopt want je zult voordat je OS X kunt booten eerst de schijf moeten unlocken (Filevault 2 versleuteld de gehele schijf). Wat hij dan doet is OS X booten en de betreffende gebruiker meteen inloggen. Dat is dus eigenlijk al een auto login :) Helemaal zonder ww inloggen is met Filevault niet mogelijk omdat heel Filevault dan geen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Um, ik klik net per ongeluk op deny full (and remember) full screen access voor Youtube. Hoe kan ik dat ongedaan maken? Kan nergens een center vinden waar dat te managen is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:39:
[...]

Bij mij is dit nu totaal onregelmatig. Van de 10 updates die beschikbaar waren in de App store kreeg ik slechts van 1 update een melding voor de rest moest ik handmatig naar de app store gaan en kijken of er nwe updates waren...ook voor de kritische java update van 4 dgn geleden. En nee het staat niet ingesteld dat het auto. geïnstalleerd moet worden zonder melding.

Mountain lion beginy mij steeds minder te bevallen. Zo brak als wat.
Over die Java update: ik heb die nog steeds niet binnen. Ik heb dan ook nooit Java geinstalleerd, maar zoals ik begreep is deze update voor iedereen, omdat het ook de Java Voorkeuren.app verwijderd (en die staat er bij iedereen standaard op).

Weet iemand hoe je toch deze update kunt 'forceren', want de App Store zegt telkens 'Geen updates'.

EDIT: blijkt dat je eerst naar de Java Voorkeuren.app moet gaan en moet zeggen dat je Java wilt installeren. Nogal vreemde methode om Java te VERWIJDEREN 8)7

PS: nogmaals dank aan de mensen die tot nu toe Agenda hebben getest, en aan de anderen: je kunt jouw testresultaten naar mij sturen in een DM.

[ Voor 7% gewijzigd door Pyrone89 op 20-10-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Als Java er niet op staat dan hoef je ook niks te doen. Als je Java Preferences opent installeert hij ook Java alleen heb je nu geen Java Preferences en geen web plugin meer, wel de JDK. Het is dus een methode om het te installeren, niet om het te verwijderen. Nu je het eenmaal hebt geinstalleerd is verwijderen nogal lastig. Het vergt het nodige commandline werk om alles netjes weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Another day another problem with Mountain Lion. Ik heb weer een "leuk" nieuw probleem erbij. Mijn leeslijst wordt telkens helemaal leeggegooid in Safari. Voeg ik een pagina toe dan is die ook na 1 minuut weer weg. Alles al opnieuw opgestart geen oplossing. Dit terwijl op mijn iPhone de leeslijst wel nog steeds te zien is, dus hij staat nog wel op iCloud zou je zeggen. Maar waarom gooit ie hem dan steeds leeg in Safari op de MAC?

Door dat de zoekfunctie in topics is weggehaald sinds de nwe GUI weet ik niet of dit onderwerp al eerder is voorbij is gekomen hier.

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soutje
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-03 08:47
Er is iets wat ik nergens boven water kan krijgen. Draait ML nu standaard in 64 bit of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Soutje schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:28:
Er is iets wat ik nergens boven water kan krijgen. Draait ML nu standaard in 64 bit of niet ?
Open een terminal een typ:
uname -m

Verder kan je de kernel nog checken:

file /mach_kernel

[ Voor 12% gewijzigd door Whieee op 25-10-2012 21:38 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Sinds enkele weken heb ik iedere keer als mijn mijn systeem opstart een melding in de trant van "uw computer is verkeerd afgesloten enz.". Het is op twee verschillende systemen, en pram reset heeft helaas niks kunnen oplossen. Zou er een oplossing zijn die geen clean install nodig heeft ?

[ Voor 12% gewijzigd door Ronwiel op 29-10-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 07:21

BombaAriba

Ondertitel

ronwiel schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 12:27:
Sinds enkele weken heb ik iedere keer als mijn mijn systeem opstart een melding in de trant van "uw computer is verkeerd afgesloten enz.". Het is op twee verschillende systemen, en pram reset heeft helaas niks kunnen oplossen. Zou er een oplossing zijn die geen clean install nodig heeft ?
Ik heb dat alleen als hij vastloopt en ik hem forceer tot afsluiten door de aan/uitknop ingedrukt te houden. Heb je al eens een paar x normaal afgesloten en dan weer opgestart? Er moet toch een moment zijn waarop hij weer normaal kan afsluiten. Het is denk echt iets softwarematigs, toevallig enkele weken geleden nieuwe app/tweak geïnstalleerd?

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Ben ik de enige die zich dood ergert aan het geluidje van Mail? Ik krijg de melding via het berichtencentrum binnen en 30 seconden later pas het geluidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

TheAshcat schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:01:
Ben ik de enige die zich dood ergert aan het geluidje van Mail? Ik krijg de melding via het berichtencentrum binnen en 30 seconden later pas het geluidje.
Als je je eraan ergert, gewoon afzetten in Mail -> Preferences -> General tab zou ik zo zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Ghehe schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:04:
[...]

Als je je eraan ergert, gewoon afzetten in Mail -> Preferences -> General tab zou ik zo zeggen. :)
Haha ja dat snap ik.

Ik erger me niet aan het geluidje, maar dat er sinds kort een vertraging in zit, ik heb de nieuwe mail al gelezen, de melding weggeklikt en dan komt het geluidje pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Hoe kan het dat ik zo'n irritante lijn door m'n beeld heb bij sommige webpagina's?
Dit heb ik niet altijd.

Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/359/schermafbeelding2012102j.png

Edit: off-topic: waarom komt er een door GoT gemaakte thumbnail wanneer ik een te groot plaatje post en wanneer ik een nette thumbnail maak: Plaatje op imageshack (popups!) terwijl er geen popups zijn?
Ik gebruik deze code: [ url="http://img203.imageshack.us/img203/9339/schermafbeelding2012102p.png"][ img=]http://img818.imageshack.us/img818/359/schermafbeelding2012102j.png[/img][/url]

[ Voor 63% gewijzigd door Gait op 29-10-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
BombaAriba schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:55:
[...]

Ik heb dat alleen als hij vastloopt en ik hem forceer tot afsluiten door de aan/uitknop ingedrukt te houden. Heb je al eens een paar x normaal afgesloten en dan weer opgestart? Er moet toch een moment zijn waarop hij weer normaal kan afsluiten. Het is denk echt iets softwarematigs, toevallig enkele weken geleden nieuwe app/tweak geïnstalleerd?
Dat is dus vreemde, laptop is test object waar ik van alles op doe. Daar stond ik dan ook niet vreemd te kijken. Maar mijn iMac is juist de meest stabiele omgeving. Ben bang dat het op een clean install uitloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Nog steeds geen hints naar een 10.8.3? Of denkt Apple soms dat alles loopt zoals het moet als machines crashen bij internetten?

We kunnen zo langzamerhand de 'crash' eigenschap beter onder OSX gaan scharen dan onder Windows, aangezien die laatste juist sinds de laatste versies (7 en 8) enorm stabiel lijkt te zijn, en notabene onder allerlei configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Tja, ik heb hier nergens last van. Dat het bij jou zo loopt betekend niet dat het bij iedereen zo is (net zoals bij Windows eigenlijk).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pyrone89 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:11:
Nog steeds geen hints naar een 10.8.3? Of denkt Apple soms dat alles loopt zoals het moet als machines crashen bij internetten?

We kunnen zo langzamerhand de 'crash' eigenschap beter onder OSX gaan scharen dan onder Windows, aangezien die laatste juist sinds de laatste versies (7 en 8) enorm stabiel lijkt te zijn, en notabene onder allerlei configuraties.
ML is hier nog nooit gecrashed, dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheAshcat schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:36:
[...]

Haha ja dat snap ik.

Ik erger me niet aan het geluidje, maar dat er sinds kort een vertraging in zit, ik heb de nieuwe mail al gelezen, de melding weggeklikt en dan komt het geluidje pas.
Er zit een enorme bug in ML... hij buffert af en toe de notificatiegeluiden, soms een paar seconden, soms uren (na slaapstand bijvoorbeeld) en soms blijft ie door bufferen waardoor je helemaal geen geluidjes meer hoort.
Fout zit in proces coreaudiod als je die afsluit (start daarna nwe pid op automatisch) doet alles het weer goed.

Soms als ik mijn MAC uit zijn slaapstand haal en de Tweetdeck app draaide nog door, dan krijg ik alle notificatiegeluiden te horen van afgelopen uren dat de MAC in slaapstand stond. Wordt tijd dat ze dit drama op gaan lossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 22:21:
ML is hier nog nooit gecrashed, dus....
Hij bedoelt Safari en sinds versie 4 is het kampioen crashen, traag zijn en geheugen slurpen geworden. Voeg daar crapware als Flash aan toe en het is helemaal feest. Om over de security gaten nog maar te zwijgen hoewel dit de laatste tijd weer wat beter lijkt te gaan. Safari is gewoon niet bepaald een goede browser om te gebruiken. Firefox, Chrome en Opera doen het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 00:03:
[...]

Hij bedoelt Safari en sinds versie 4 is het kampioen crashen, traag zijn en geheugen slurpen geworden. Voeg daar crapware als Flash aan toe en het is helemaal feest. Om over de security gaten nog maar te zwijgen hoewel dit de laatste tijd weer wat beter lijkt te gaan. Safari is gewoon niet bepaald een goede browser om te gebruiken. Firefox, Chrome en Opera doen het beter.
Sinds ML gebruik ik juist Safari i.p.v Chrome, heerlijke browser welke sneller en soepeler is dan Chrome op mijn rMBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
ppl schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 00:03:
[...]

Omgekeerd hier. De UI van Safari is beter dan FireFox en Opera en stukken sneller dan Chrome tegenwoordig. Chrome loopt maar wat aan te kutten met bugs van hier tot ginder (hallo Flash-filmpjes ik wil verder dan 3/4) en kolossaal geheugenmisbruik van Chrome. Sinds ik Chrome juist niet meer gebruik, maar Safari heb ik geen last meer van freezes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Laat ik even duidelijk zijn: ik vind Safari ook fijner dan Chrome. Wat ik echter niet fijn vindt is dat er blijkbaar een bom verborgen zit die het gemiddeld 1 a 2 keer per week compleet laat crashen. Als je de forums afgaat zie je dat meer mensen dit hebben.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste