[OS X Mountain Lion 10.8] Ervaring & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Deze startpost is nog in aanbouw.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/11/446174.jpg

Op 16 februari heeft Apple de negende iteratie van OS X aangekondigd; OS X 10.8 Mountain Lion. Met de aankondiging van Mountain Lion heeft Apple een andere richting gekozen voor OS X. Vanaf 10.8 wil Apple het model volgen van iOS en jaarlijks met nieuwe versies komen. Belangrijke features voor Mountain Lion zijn onder andere Notification Center, iCloud, vernieuwde Mail applicatie en Messages.
Vorige delen: 1

Inhoud

1. Mac OS X
Mac OS X is het besturingssysteem wat sinds 2001 meegeleverd wordt op alle desktops en laptops van Apple. Mac OS X is Unix-gecertificeerd, stamt af van FreeBSD, en is na Windows het meest gebruikte OS ter wereld. Het is de opvolger van Mac OS 9 en is gebaseerd op een geheel nieuwe kernel. Mac OS X Server 1.0 was het eerste OS wat uitgebracht werd na de overname van NeXT en heeft veel code van het besturingssysteem NeXTSTEP in zich.

Mac OS X is een OS met een geschiedenis die terug gaat naar 1999, toen Mac OS X Server 1.0 werd geïntroduceerd. Dit systeem was niet native compatible met oudere versies van het Mac OS, zoals Mac OS 9. Applicaties konden geschreven worden in de zogenaamde 'Yellow Box' API, later bekend geworden onder de naam Cocoa. Carbon, de andere API van Apple, was afwezig, evenals de support van FireWire.

De volgende stap van Apple was het uitbrengen van de Mac OS X Public Beta in 2000. Dit was een doorontwikkeling was van Mac OS X Server 1.0. In deze release konden Apple Classic applicaties wel draaien, maar deze hadden geen toegang tot internet en netwerken. Ook de Carbon-API was aanwezig, hetzij incompleet. Mac OS X Public Beta had voor het eerst het voor Mac OS X zo herkenbare dock.

De eerstvolgende 'officiële' versie van Mac OS X was Mac OS X 10.0 'Cheetah', begin 2001. Dit was tevens de eerste versie die bij Apple computers werd meegeleverd, zoals de iMac G3. Doordat deze versie zo snel werd geleverd na de eerste beta waren er nog maar weinig programma's beschikbaar en was het OS zelf ook niet volledig. Zo was Filesharing door middel van AppleTalk afwezig en was het systeem in de praktijk niet zo stabiel als Mac OS 9. Ook konden er geen cd's worden gebrand.

Deze problemen werden grotendeels opgelost met de introductie van Mac OS X 10.1 'Puma' eind 2001. Deze upgrade was (als enige upgrade) gratis voor Mac OS X 10.0 gebruikers en bracht veel verbeteringen op het gebied van onder andere performance en 3D. Daarnaast konden er cd's worden gebrand en DVD's worden afgespeeld. Desondanks was het systeem nog niet snel genoeg naar de zin van critici.

Daarom lanceerde Apple in augustus 2002 Mac OS X 10.2 'Jaguar'. Naast snelheidsverbeteringen bracht deze versie veel nieuwe applicaties en services bracht die heden ten dage heel bekend zijn, zoals Address Book, Bonjour, CUPS (printersysteem), Inkwell (Ink, handschriftondersteuning) en Universal Access. Door middel van een update kwam er ondersteuning voor het Journaled file systeem, ook wel bekend als HFS+. Dit was tevens de eerste versie van Mac OS X die actief werd vermarkt met zijn codenaam. Uitzondering daarop was het Verenigd Koninkrijk, vanwege de gelijknamige autofabrikant.

De lijn met performanceverbeteringen werd doorgezet in Mac OS X 10.3 'Panther' in 2003. Dit was de eerste versie van Mac OS X waarin de browser Safari was opgenomen. Ook nieuw was Exposé en X11, waarmee 2D-graphics hardwarematig geaccelereerd konden worden. De beveiliging kon opgevoerd worden door FIleVault, een programma waarmee de harddisk encrypted kon worden.

De release van Mac OS X 10.4 'Tiger' in 2005 werd gemarkeerd door de introductie van Spotlight, de zoekmachine binnen Mac OS X. Daarnaast werden de eerste stappen richting 64-bit gezet, doordat niet-grafische processen in 64-bit modus konden worden gedraaid. Andere nieuwe applicaties waren Dashboard, de Automator en de VoiceOver.
Bovenal zal deze release herinnerd worden als de release waarin Apple de overgang naar Intel-processoren inzette. Vanaf versie 10.4.4 kon Mac OS X ook op Intel-based systemen worden gedraaid. Tevens werd er een versie voor de Apple TV uitgebracht. Deze release was tevens de laatste waarin de Apple Classic Environment kon worden gebruikt op de PowerPC.

Met de introductie van Mac OS X 10.5 'Leopard' in 2007 werd de opgaande lijn naar 64-bit voortgezet. Vanaf nu konden ook GUI-programma's in 64-bit draaien. Voorwaarde was wel dat de programma's gemaakt waren in Cocoa; Carbon zal geen transitie meer krijgen naar 64-bit. Nieuwe programma's waren Boot Camp, Quick Look, Spaces en Time Machine. Mac OS X 10.5 leopard was tevens de laatste versie waar PowerPC's mee overweg konden.

Mac Os X 10.6 'Snow Leopard' (2009) was de eerste versie waarin geen nieuwe features werden geïntroduceerd. Alhoewel: eigenlijk was er een nieuwe feature: Exchange-ondersteuning. Dat betekende niet dat er niets veranderd was: Snow Leopard werd gekenmerkt door een rewrite van zeer veel code naar 64-bit en heel veel optimalisatie. Zo werden er twee nieuwe technologieën geïntroduceerd. De eerste was Grand Central Dispatch, een technologie waardoor er veel effectiever gebruik gemaakt kan worden van meerdere processors in een systeem. De andere was OpenCL, waardoor de GPU gebruikt kan worden voor rekentaken.
Met [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_Lion]OS X 10.7 Lion[/url] heeft Apple de focus gelegd op meer integratie met iOS. Diverse features van iOS zijn ditmaal in OS X geïntegreerd. Waar de Trackpad al jaren belangrijk was, heeft Apple met het toevoegen van meerdere Gestures het gebruik bevorderd. Daarnaast was er de toevoeging van het Launchpad, een launcher gebaseerd op het Springboard van iOS. Daarnaast heeft Exposé plaatsgemaakt voor Mission Control, is de Mac App Store nadrukkelijk aanwezig en kunnen applicaties gebruik maken van de zogenaamde Full Screen-functies.
2. Mac OS X 10.8 'Mountain Lion'
De negende iteratie is OS X 10.8 Mountain Lion. Deze editie borduurt voort op de strategie die Apple met 10.7 Lion heeft ingezet; Meer integratie met iOS. Op 25 juli ging Mountain Lion in de verkoop, exclusief via de Mac App Store voor €15,99. Een volledige lijst met features is terug te vinden op de website van Apple.
2.1 Onder de motorkap
Apple's minimale systeemeisen voor Mountain Lion zijn een OS X-systeem met minimaal 2GB RAM, 8GB vrije ruimte op de HDD of SSD en minimaal OS X 10.6.8 of hoger. Daarnaast heeft Apple nog een aantal andere eisen, zoals een volledig 64-bits systeem. Voor enkele features van Mountain Lion, zoals AirPlay Mirroring, zijn aanvullende eisen. Systemen als de iMac, Mac Mini, MacBook Pro en MacBook Air vanaf 2011 of nieuwer zijn daarvoor geschikt.
2.2 De interface
Met de introductie van iOS5 heeft Apple het mogelijk gemaakt om gratis berichten te versturen via internet naar andere iOS-gebruikers. Met Berichten voor Mountain Lion wil Apple dit doortrekken naar OS X en maakt het niet meer uit welk apparaat je gebruikt.Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/whdzd0.jpg

Notification Center
Sinds iOS5 hebben iOS-apparaten de beschikking over een Notification Center en met Mountain Lion komt dit ook naar OS X. Applicaties kunnen via de API's gebruiken maken van deze feature om zo meldingen te tonen. Wil je alles in een lijst zien? Swipe dan je Notification Center tevoorschijn. Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/153p43s.png

Uitbreiding volgt!

2.3 Nieuwe applicaties
Uitbreiding volgt!

3. Handige informatie
Uitbreiding volgt!

4. Bronvermelding
Allereerst een bedankje voor de opzet van de startpost voor Krisp. De meeste bronnen die ik gebruikt heb staan achter linkjes in de tekst. De gebruikte afbeeldingen zijn gelinkt naar de bronpagina. De informatie heb ik van de site van Apple, Wikipedia en Arstechnica. Voor de geruchten maak ik gebruik van Macrumors. Mocht je informatie lezen en geen bron kunnen vinden of iets onduidelijk vinden, neem contact met me op: dan voeg ik hier een link voor toe.
5. Tot slot
Vrijwel iedereen die hier komt, vindt het leuk om over Apple te praten en heeft een band met dit merk. Voor de een geldt dit sterker dan de ander. Daardoor vat de een kritiek op als een persoonlijke aanval, terwijl dat niet zo bedoeld is. Probeer je daarom in elkaar in te leven en elkaar beleefd en respectvol te benaderen. Zo houden we het gezellig en kan dit topic een succes worden.

[ Voor 131% gewijzigd door me_mrtn op 12-09-2012 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Zijn er overigens meer mensen die het probleem hebben dat Agenda niet goed update.

Vlak na het starten werkt het prima, maar na een stukje wil hij niet meer bijwerken (en doet dit ook niet automatisch) en moet je het gehele programma stoppen om de Agenda te laten bijwerken. Dit bijwerken gebeurt alleen niet vanaf iOS of iCloud.com richting OSX. Andersom blijft het wel werken.

Daarnaast vindt of iCloud of iOS of OSX het blijkbaar nodig om ongevraagd een agenda-melding in te stellen bij terugkerende items die 35791394 minuten na het item afgaat (iets van 80 jaar over nu dus). Iemand enig idee waar dat nu weer op slaat?

Al deze problemen nooit gehad onder Lion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
De echte TS komt nog hoop ik? :?
Saturnus schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:10:
Dus, de energieproblemen lijken te worden opgelost. Maar hoe zit het met de afsluit/shutdown die zo lang duurt?
code:
1
2
sudo kextcache -system-prelinked-kernel
sudo kextcache -system-caches

Dit lijkt soms even te helpen, maar enkele shutdowns later is het alweer 20 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Saturnus schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:28:
De echte TS komt nog hoop ik? :?

[...]
Ja, die werk ik vanavond of anders morgen nog even bij. Meer een placeholder dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

Ik heb sinds Mountain Lion/Safari 6 een 'probleem' met Youtube video's kijken. Als ik een Youtube video open in een tab en ik ga dan via een swipe of hotkey (meestal hotkey bij mij (option + pijltje for the record)) naar een ander bureaublad en kom daarna terug dan speelt ie heel de video op een versnelt tempo door terwijl de audio gewoon verder gaat. Je ziet het filmpje dus in fast forward van waar je gebleven was naar het punt waar de audio zit.

Iemand die ook dat 'probleem' heeft? (In sommige gevallen is dit eigenlijk wel handig maar in sommige gevallen ook niet) Ik heb al zitten googlen maar dat levert niet veel op. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:58

RnB

Vandaag weer een clean installatie gedaan, omdat ik daar zin in had.

Dat heb ik dus 2x moeten doen, omdat de eerste installatie corrupt leek. Ik zeg expres leek, want eenmaal geboot, werkte alles wel, maar ik vertrouwde het niet.
Waarom leek het corrupt? Wanneer ik iets wilde selecteren (afbeelding user of plaats voor de tijdslocatie) bij de initiële boot na de installatie, crashte ie steeds. Ik heb dus een stuk of 5x initieel geboot tot ik bij de laatste keer gewoon niks meer selecteerde, bang voor weer een crash.
Bij de tweede installatie had ik hier geen last van. Maar toch jammer dat het dan zo gaat..

Ik kan me bij Lion geen defecte installaties herinneren, alles verliep vloeiend altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Als ik mijn MacBook dicht klap, gaat mijn internet verbinding van de Mac ook automatisch uit.
-Batterij besparend, dat klopt, maar als ik iets aan het downloaden ben zeer vervelend.

Dit betekend dat ik telkens mijn Macbook moet openhouden totdat het downloaden voltooid is.
Weet iemand hoe ik de WiFi verbinding aan kan laten staan als ik iets download?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
HardCoreGamer schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:39:
Als ik mijn MacBook dicht klap, gaat mijn internet verbinding van de Mac ook automatisch uit.
-Batterij besparend, dat klopt, maar als ik iets aan het downloaden ben zeer vervelend.

Dit betekend dat ik telkens mijn Macbook moet openhouden totdat het downloaden voltooid is.
Weet iemand hoe ik de WiFi verbinding aan kan laten staan als ik iets download?
Ik weet niet of InsomniaX nog werkt, anders InsomniaT of Sleepless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Ghehe schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:50:
Ik heb sinds Mountain Lion/Safari 6 een 'probleem' met Youtube video's kijken. Als ik een Youtube video open in een tab en ik ga dan via een swipe of hotkey (meestal hotkey bij mij (option + pijltje for the record)) naar een ander bureaublad en kom daarna terug dan speelt ie heel de video op een versnelt tempo door terwijl de audio gewoon verder gaat. Je ziet het filmpje dus in fast forward van waar je gebleven was naar het punt waar de audio zit.

Iemand die ook dat 'probleem' heeft? (In sommige gevallen is dit eigenlijk wel handig maar in sommige gevallen ook niet) Ik heb al zitten googlen maar dat levert niet veel op. :(
Merkte dit toevallig gisteren ook op, op andere websites :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Ik heb nu al een weekje het volgende probleem: elke keer als m'n Macbook opnieuw opstart gaat de voiceover aan. Ik zie hier verder geen instelling voor staan.

Afgelopen middag had ik een bijeenkomst en moest herstarten en je raad het al: ineens blehrt m'n Macbook door de zaal heen.

Weet iemand hoe ik dit kan uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
TheAshcat schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 20:17:
Ik heb nu al een weekje het volgende probleem: elke keer als m'n Macbook opnieuw opstart gaat de voiceover aan. Ik zie hier verder geen instelling voor staan.

Afgelopen middag had ik een bijeenkomst en moest herstarten en je raad het al: ineens blehrt m'n Macbook door de zaal heen.

Weet iemand hoe ik dit kan uitschakelen?
CMD+F5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Dan sluit je voice-over af ja, klopt.

En dan restart ik mijn Mac en dan staat hij weer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
TheAshcat schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:12:
[...]

Dan sluit je voice-over af ja, klopt.

En dan restart ik mijn Mac en dan staat hij weer aan!
En bij Voorkeuren -> Gebruikers & Groepen -> Inlogopties, wat staat daar bij "Gebruik VoiceOver in inlogvenster"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

me_mrtn schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:18:
[...]

En bij Voorkeuren -> Gebruikers & Groepen -> Inlogopties, wat staat daar bij "Gebruik VoiceOver in inlogvenster"?
Eindelijk! Bedankt, hoe die daar nou weer aan heeft kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Me_mrtn, bedankt! :)

OT: Terwijl mijn vorige (defecte) MacBook Pro Retina het behoorlijk lang met de batterij kon uithouden, kan mijn nieuwe MBPr het net 3 tot 4 uur met een volle lading volhouden. Ik heb net de OSX Mountain Lion 10.8.2 Beta geïnstalleerd; Hopelijk verhelpt deze update mijn batterij issue's, anders bel ik Apple maar weer eens op, want dit is gewoon niet leuk meer... :(

• Saturnus
  • Niet online
Zijn er nog meer mensen die op de 2011 MacBooks (Air in mijn geval) niet de firmware upgrade hebben geïnstalleerd? Toen ik Power Nap zag staan heb ik het niet gedaan. En hiermee (de oude firmware) haal ik een tijdsduur die erg dicht bij Lion in de buurt komt.

• me_mrtn
En Apple heeft een nieuwe build voor 10.8.2 vrijgegeven, nog niet publiekelijk. Met de volgende releasenotes:
Facebook
- Single sign on for Facebook
- Facebook as an option when sharing links and photos
- Facebook friends’ contact information and profile pictures in Contacts
- Facebook notifications in Notification Center

Game Center
- Share scores to Facebook, Twitter, Mail, or Messages
- Facebook friends are included in Game Center friend recommendations
- Facebook Like button for games
- Challenge friends to beat your score or achievement

Other new features
- Power Nap support for MacBook Air (Late 2010)
- iMessages sent to your phone number now appear in Messages on your Mac
- From Safari and Mail on your Mac you can add passes to Passbook on your iPhone or iPod touch running iOS 6
- New shared Reminders lists
- FaceTime now receives calls sent to your phone number
- New sort options allow you to sort notes by title, the date you edited them, and when you created them
- Dictation now supports Mandarin, Cantonese, Spanish, Korean, Canadian English, Canadian French, and Italian
- The Dictionary application now includes a French definition dictionary
- Sina Weibo profile photos can now be added to Contacts

The 10.8.2 update also includes general operating system fixes that improve the stability, compatibility and security of your Mac, including the following fixes:

- An option to discard the changes in the original document when choosing Save As
- Unsent drafts are opened automatically when launching Mail
- Receive Twitter notifications for mentions and replies from anyone
- URLs are shortened when sending tweets from Notification Center
- Notifications are disabled when AirPlay Mirroring is being used
- SSL support for Google searches from the Smart Search Field in Safari
- New preference to have Safari launch with previously open webpages

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb sinds gisteravond een raar probleempje met Mounatin Lion op mijn Macbook Pro. Hij geeft de vrije harde schijfruimte niet lekker meer weer.

Ik heb een aantal films en Virtual Machines gekopieerd naar een externe HDD om wat ruimte vrij te maken. Totaal zo'n 50 GB aan data. Vervolgens de bestanden op mijn SSD gewist en de prullenbak geleegd.

Nu bleef hij lang hangen op het verwijderen van de VM's. Deze actie heb ik op een gegeven moment gestopt en de MBP gereboot. Hierna kon ik de plullenbak in 1 klap legen.

Als ik de SSD selecteer en op de spatiebalk druk geeft hij aan 35GB vrije ruimte te hebben. Ook staat er dat dit venster voor het laatst is bijgewerkt op 8 september 2012. Dit is raar lijkt me. Hoe zorg ik ervoor dat ik de correcte vrije ruimte weer te zien krijg? Kan ik zo'n venster geforceerd refreshen o.i.d.?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24

World Citizen

FreeReef.nl

- iMessages sent to your phone number now appear in Messages on your Mac
Vreemd, bij mij is dit al.. berichten komen op mijn iPhone, iMac en Macbook binnen. Ik begreep dat er nogal wat mensen waren waar het niet bij zou werken.. Echter laatst was ik bij mijn oom waar ik iCloud heb aangezet over al hun apparaten, en daar werkte het ook.

Was het een bug voor sommige mensen dan?

FreeReef.nl

Verwijderd

@BillSpaarbank;
Laatst bijgewerkt mag je vergeten (staat bij mij op 28 aug).
Ik ben een commandline gebruiker, makkelijkste om te zien waar je data zit:

Open een terminal (/applications/utilities/terminal)
code:
1
du -sh ~/*

@World Citizen - als je een bericht naar een nummer stuurt wil het niet altijd zeggen dat ze overal aan komen, ik dacht dat het plan was om email+mobiel nummer te combineren zou worden zodat er geen scheiding meer zou bestaan. (daar lijkt het statement ook op te duiden)

• me_mrtn
World Citizen schreef op woensdag 12 september 2012 @ 08:22:
[...]

Vreemd, bij mij is dit al.. berichten komen op mijn iPhone, iMac en Macbook binnen. Ik begreep dat er nogal wat mensen waren waar het niet bij zou werken.. Echter laatst was ik bij mijn oom waar ik iCloud heb aangezet over al hun apparaten, en daar werkte het ook.

Was het een bug voor sommige mensen dan?
Dat zal, zoals hierboven al gezegd wordt, te maken hebben met de naadloze integratie met iOS6, waarbij er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen nummer en adres.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

me_mrtn schreef op woensdag 12 september 2012 @ 08:32:
[...]

Dat zal, zoals hierboven al gezegd wordt, te maken hebben met de naadloze integratie met iOS6, waarbij er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen nummer en adres.
In de beta release notes zeggen ze dat dit nu pas geïntroduceerd word... En ik draai nog geen ISO6 en niet de beta ML... en toch gaat het al...

FreeReef.nl

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Na een tijdje 10.8.1 geprobeerd te hebben zit ik nu toch weer op Lion. De hoofdreden was tweezijdig (late 2011 macbook air 13). Ik was een van de personen waar de batterij duur aanzienlijk korter was, en aangezien ik dit ding voor werk (niet social media) voornamlijk op onderweg gebruik is dit een belangrijk issue.

Nu kon ik met de kortere duur op zich nog wel leven, echter met Istat kon ik de battery goed in de gaten houden en het viel erg op dat de battery health aanzienlijk sneller achteruit ging in Mountain Lion. Als vergelijk:

Lion 160 cycles, van 96% health gegaan naar 92% capaciteit.
Mountain lion in 15 cycles erbij gegaan van 91% naar 88% capaciteit.
Nu komt het leuke: Terug in Lion na een paar dagen 6 cycles erbij van 88% terug naar 92% capaciteit?

Er gaat in ML dus duidelijk iets fout met het powermanagement voor de Macbook Air 2011.

Verder ter info: ik heb de EFI upgrade geinstalleerd met powernap (daar heb ik nu wel spijt van). Maar voor zover ik kan zien heeft de upgrade mijn batterij duur in Lion NIET achteruitgehaald. Het probleem ligt in het OS op software gebied en het deel dat de batterij stats bijhoudt en aan past denk ik.

"That was left handed..." - JJH

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Jouke74 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:26:
Na een tijdje 10.8.1 geprobeerd te hebben zit ik nu toch weer op Lion. De hoofdreden was tweezijdig (late 2011 macbook air 13). Ik was een van de personen waar de batterij duur aanzienlijk korter was, en aangezien ik dit ding voor werk (niet social media) voornamlijk op onderweg gebruik is dit een belangrijk issue.

Nu kon ik met de kortere duur op zich nog wel leven, echter met Istat kon ik de battery goed in de gaten houden en het viel erg op dat de battery health aanzienlijk sneller achteruit ging in Mountain Lion. Als vergelijk:

Nu komt het leuke: Terug in Lion na een paar dagen 6 cycles erbij van 88% terug naar 92% capaciteit?

Er gaat in ML dus duidelijk iets fout met het powermanagement voor de Macbook Air 2011.

Verder ter info: ik heb de EFI upgrade geinstalleerd met powernap (daar heb ik nu wel spijt van). Maar voor zover ik kan zien heeft de upgrade mijn batterij duur in Lion NIET achteruitgehaald. Het probleem ligt in het OS op software gebied en het deel dat de batterij stats bijhoudt en aan past denk ik.
Mooi dat je weer capaciteit er bij hebt, maar het lijkt mij heel erg sterk dat dit komt door je switch van ML naar Lion. Het lijkt mij eerder dat Istat gewoon een mooie meetafwijking heeft.

Software (een OS) kan natuurlijk wel invloed hebben op hoe lang je notebook kan draaien op een accu, maar ik moet het eerste stuk software nog tegen komen dat daadwerkelijk capaciteit (watt) toe voegt aan je accu.

• Saturnus
  • Niet online
me_mrtn schreef op woensdag 12 september 2012 @ 07:16:
En Apple heeft een nieuwe build voor 10.8.2 vrijgegeven, nog niet publiekelijk. Met de volgende releasenotes:

[...]
Geen shutdown fix.....nakkers. :/

• Jouke74
Tjoekie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:47:
[...]

Mooi dat je weer capaciteit er bij hebt, maar het lijkt mij heel erg sterk dat dit komt door je switch van ML naar Lion. Het lijkt mij eerder dat Istat gewoon een mooie meetafwijking heeft.

Software (een OS) kan natuurlijk wel invloed hebben op hoe lang je notebook kan draaien op een accu, maar ik moet het eerste stuk software nog tegen komen dat daadwerkelijk capaciteit (watt) toe voegt aan je accu.
Geheel mee eens, maar de batterij metingen van het OS verlopen dus duidelijk anders in ML in vergelijking tot L. De werkelijke capaciteit ligt waarschijnlijk ergens in het midden (hangt ook af van warmte / weer en dag etc). Het is als 120 km/u rijden. In Lion geeft de snelheidsmeter echter 130 aan, en in ML 110...

Met capaciteit bedoelde ik de met Istat gemeten batterij capaciteit in mAh, weet niet of dit equivalent aan watt is om heel eerlijk te zijn.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:58

RnB

Ik zou me niet zo druk maken over die health, want die verspringt met ieder OS. Pas wanneer ie sprongen maakt van 10% over een veel te korte tijd en hij blijft op die eindpercentage, dan is er tijd om aan de bel te trekken.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jouke74 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:19:
[...]

Geheel mee eens, maar de batterij metingen van het OS verlopen dus duidelijk anders in ML in vergelijking tot L. De werkelijke capaciteit ligt waarschijnlijk ergens in het midden (hangt ook af van warmte / weer en dag etc). Het is als 120 km/u rijden. In Lion geeft de snelheidsmeter echter 130 aan, en in ML 110...

Met capaciteit bedoelde ik de met Istat gemeten batterij capaciteit in mAh, weet niet of dit equivalent aan watt is om heel eerlijk te zijn.
Watt is dan ook een vermogen (1 Joule per seconde) en geen capaciteit.
Coconut geeft na elke batterij-charge weer een (iets) ander capaciteitsgetal aan. Dat je toevallig bij Mountain Lion wat lagere waarden hebt gelezen, is precies wat het is: toeval.
Had je je ML-installatie wat langer de kans gegeven dan geef ik je op een briefje dat je ook in ML de 92% capaciteit had gezien.

• Pyrone89
Is er ook nog feitelijk bewijs dat in Mountain Lion de batterijcapaciteit anders wordt gemeten of is er alleen assumptie dat het zo is?

Ik heb het namelijk nergens in de Developer Previews voorbij zien komen.

• Jouke74
Tjah, ik kan het niet harder maken dan dat het is :-) Ik wacht 10.8.2 af, en zal dan nog eens voor en post install de capaciteit bepalen met behulp van Istat en Coconut Battery. Dat moet niet ver uit elkaar liggen als er geen verschil is.

• Pyrone89
Ik zou even 10.8.2 afwachten en dan even een clean install doen. Volgens de testen die door meerdere sites worden gedaan is de batterij duur weer terug naar Snow Leopard niveau, wat geweldig zou zijn.

• me_mrtn
De startpost is al een klein stapje in de goede richting gezet. Komende dagen maak ik het even af. Tips of opmerkingen, stuur even een DM'tje.

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ben ik de enige met de volgende melding als er wordt gezocht naar software-updates?
De bewerking kan niet worden voltooid. (NSURLErrorDomain fout -1100.)

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ML 10.8.2 is inderdaad een verbetering voor de batterij, heb pas 1 laadcycle kunnen doen maar de accu ging zeker een stuk langer mee.
Ook het integreren van iMessage is wel zo fijn, eindelijk overal op elk apparaat alle communicatie bij elkaar.

39

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
ronwiel schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:14:
Ben ik de enige met de volgende melding als er wordt gezocht naar software-updates?

[...]
Nee, ik heb hetzelfde probleem. Heb ergens gelezen dat volgens Apple Support 12-24 uur moet worden gewacht, dan zou het weer moeten werken...

• Pyrone89
Ik heb hetzelfde probleem.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Jouke74 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:26:

Ik ben om exact dezelfde rede teruggegaan naar Lion, en ik heb ook dezelfde hardware / probleem ondervonden.
Resultaat:
van 253 Cycles - > 87% naar 257 Cycles -> 90%.

Ik blijf voorlopig bij Lion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het idee dat sinds de upgrade naar ML mijn systeem (MacBrookPro mid 2011) toch wat stroperiger aanvoelt dan Lion. Ik heb een clean install gedaan van ML. Het opstarten duurt voor mijn gevoel ook een stuk langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Kunnen mensen controleren of zij ook hebben dat Agenda niet (op pas na een herstart) de wijzigingen ophaalt die je hebt gedaan op andere apparaten?

Het gebeurt niet constant. Vaak na een tijdje begint dit probleem zich voor te doen, alsof op de achtergrond de verbinding met de server is afgesloten.

[ Voor 34% gewijzigd door Pyrone89 op 14-09-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen last van.
Zie support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
World Citizen schreef op woensdag 12 september 2012 @ 08:49:
[...]

In de beta release notes zeggen ze dat dit nu pas geïntroduceerd word... En ik draai nog geen ISO6 en niet de beta ML... en toch gaat het al...
als je imessage gebruikt met je emailadres werkt het inderdaad al ja. In de volgende update gaan ze het ook synchroniseren als je je telefoonnummer gebruikt. Het maakt dan dus niet meer uit waar je je imessage naar toe stuurt, het komt overal netjes binnen!

Ik zelf ben hier erg blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Thx, heb die trucs allemaal al geprobeerd.

Hopelijk is het een ruzie tussen iOS 5 en ML, en is het daarna opgelost.

Het gebeurt vooral bij herhaalde evenementen die je eenmalig aanpast, weet niet of jij daarmee werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentjie77
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-02-2021
Mijn Mountain Lion hangt nadat mijn MBP pro 2010 15" dicht is geweest, dus ik klap het scherm open, dan blijft mijn wifi zoeken, skype werkt nog gewoon, ik kan in Chrome en Safari niks. andere programma's hangen ook en het enige dat rest is een reboot.
Het gebeurd niet altijd maar wel bijna altijd nadat het langere tijd in sluimerstand is geweest. What to do? In Lion had ik dit niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pyrone89 - ik werk wel met herhaalde events, maar pas ze nooit aan. Het klinkt vreemd iig.

@groentjie77 - misschien verteld de console je iets > apps > utilities > console. (overigens erg vreemd dat skype blijft werken ? hoe dan).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentjie77
Dit is van vanmorgen, ik kom er niet veel verder mee
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/lfv49.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentjie77
Dit is wat makkelijker http://i47.tinypic.com/kysci.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Is een clean install nou echt zinnig? Lijkt me zonde van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
DJH schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:49:
het is altijd fijn om een clean install te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:09
Een upgrade is hetzelfde als een clean install + terugzetten Time Machine-backup.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

DJH schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:49:
Toevallig vandaag gedaan... en JA zeker weten!!!!!! het valt me echt tegen, maar ja, het is echt beter.
Althans ik merk echt veel verschil. Maar het blijft natuurlijk de vraag of in mijn Lion al problemen waren. Alles gaat sneller, en reageert beter. ..

Nogmaals... dat is bij mij en mijn eigen ervaring.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Gluten Parody schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:00:
Een upgrade is hetzelfde als een clean install + terugzetten Time Machine-backup.
Toch hebben veel mensen de ervaring dat een echte clean install (dus ook zonder Time Machine) toch net even wat beter werkt.

Bij mij waren ook veel settings die door een clean install ineens wel goed stonden (nieuwe defaults) of die uberhaupt waren aan te passen (bij de upgrade bleven ze op grijs staan).

Je moet altijd zelf even afwegen of het de tijd waard is. In mijn ogen wel, dus heb ik het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 19:08
Mijn batterij doet laatste tijd een beetje raar.. Geeft aan 100% 8:56 en dan opeens bij de 70% 3:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat is niet de batterij die raar doet, maar de inschatting van hoeveel tijd je nog kunt doorwerken die zich aanpast aan de belasting van je Mac (en dat is niet raar).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
itsFuzeh schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:02:
Mijn batterij doet laatste tijd een beetje raar.. Geeft aan 100% 8:56 en dan opeens bij de 70% 3:44
Percentage is gewoon het percentage dat de batterij gevuld is.
De remaining time calculeert hij aan de hand van je gebruik de afgelopen x seconden/minuten.
Het kan goed dat je tijdens je 100%-meting niks aan 't doen was, geen programma's open had staan, en bij je 70% meting je iTunes, Firefox en Word open had + een flash filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 10:31

Mon0lith

Yes Herr Flick

Draai nu een aantal weken ML, alles werkt naar behoren.

Kom alleen 1 bug tegen (als het een bug is) en dat is als je bijv. een programma wil verwijderen
er om je systeem wachtwoord gevraagd word, maar dat is dan niet te zien alleen dit :?

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/281gggl.png

Anderen die dit ook hebben???

PSN: Von_Smallhausn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
Mon0lith schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 21:56:
Draai nu een aantal weken ML, alles werkt naar behoren.

Kom alleen 1 bug tegen (als het een bug is) en dat is als je bijv. een programma wil verwijderen
er om je systeem wachtwoord gevraagd word, maar dat is dan niet te zien alleen dit :?

[afbeelding]

Anderen die dit ook hebben???
Repair permissions geprobeerd?
Fonts gewist?
Talen gewist?
Toch iets niet goed gegaan met install...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 10:31

Mon0lith

Yes Herr Flick

Gewoon standaard installatie gedaan, heb alleen andere fonts erbij geplaatst.

Edit: Opgelost :)
Heb in lettertypecatalogus > herstel standaardlettertypen gedaan

Nu zie ik geen rare fonts meer :)

[ Voor 47% gewijzigd door Mon0lith op 14-09-2012 22:48 ]

PSN: Von_Smallhausn

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:11

Underworld

+1 Inzichtvol

Mooie Topic Start :)
Bij mij duurt het de laatste tijd even als ik mijn MBA '12 uit sluimer haal voordat de wifi het weer doet. (gebruik een Extreme). ben benieuwd of andere dit ook hebben

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• Pyrone89
Ze hebben weer een nieuwe beta build. Lijkt erop dat ze aan het afronden zijn. Ze willen deze ongetwijfeld tegelijk met iOS 6 uitbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Ik moet zeggen dat ik na 2 maanden gebruik eigenlijk vrij weinig de notificatiebalk aan de rechterkant gebruik.

Misschien dat dit verandert als FB integratie komt en Twitter integratie gaat werken (Tweet aan mij gericht komen simpelweg niet in de notifcatiebalk). Tot die tijd vind ik het een kleine stap boven de badges. Om de een of andere reden vind ik het op iOS en Android (waar het vandaan komt) wel een nuttig iets en op de PC / Mac niet. Misschien gewoonte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Pyrone89 schreef op zondag 16 september 2012 @ 01:06:
Ik moet zeggen dat ik na 2 maanden gebruik eigenlijk vrij weinig de notificatiebalk aan de rechterkant gebruik.

Misschien dat dit verandert als FB integratie komt en Twitter integratie gaat werken (Tweet aan mij gericht komen simpelweg niet in de notifcatiebalk). Tot die tijd vind ik het een kleine stap boven de badges. Om de een of andere reden vind ik het op iOS en Android (waar het vandaan komt) wel een nuttig iets en op de PC / Mac niet. Misschien gewoonte...
Na 2 maanden zie ik het nut ook niet echt. Gebruik het bijna nooit. Het enige wat ik daar vaak zie zijn emails, maar daarvoor heb ik ook een notificatie in de Dock. Bovendien is het redelijk irritant, aangezien ongelezen emails niet vanzelf weggaan.

Ik zou graag zien dat ze er een interactieve todo list van maken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door tarlitz op 16-09-2012 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Airplay zou werken vanaf mid 2011 modellen, betekend dat dat het niet goed werkt op de vorige of dat het niet beschikbaar is op de vorige?

DVD streamen naar mn atv is toch wel een feature waarvoor ik zou upgraden...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Yalopa schreef op zondag 16 september 2012 @ 08:23:
Airplay zou werken vanaf mid 2011 modellen, betekend dat dat het niet goed werkt op de vorige of dat het niet beschikbaar is op de vorige?

DVD streamen naar mn atv is toch wel een feature waarvoor ik zou upgraden...
Modellen daarvoor hebben niet de beschikking over Intel QuickSync. Met AirParrot kun je het wel proberen, maar CPU-load is daarbij torenhoog. Als je zoekt in het vorig deel, CyBeR heeft daar nog een aantal leuke posts over gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
tarlitz schreef op zondag 16 september 2012 @ 01:54:
[...]

Na 2 maanden zie ik het nut ook niet echt. Gebruik het bijna nooit. Het enige wat ik daar vaak zie zijn emails, maar daarvoor heb ik ook een notificatie in de Dock. Bovendien is het redelijk irritant, aangezien ongelezen emails niet vanzelf weggaan.

Ik zou graag zien dat ze er een interactieve todo list van maken. :)
Mogelijk wordt het nut wat groter als ontwikkelaars er dingen voor gaan maken. Zo heb ik vernomen dat Dropbox er mee bezig is. Evernote koppeling zou ik helemaal fantastisch vinden, dat je rechtstreeks je notities daar kunt aanklikken en ermee aan de slag kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bestaat al, wellicht dat Growl in combinatie met HISS jullie is ontgaan.

Op deze manier worden alle notificiations doorgestuurd naar Notficiation Center.

Dropbox, finished torrents, Wijzigingen in Plex etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 16-09-2012 14:20 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Destianto schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:17:
Bestaat al, wellicht dat Growl in combinatie met HISS jullie is ontgaan.

Op deze manier worden alle notificiations doorgestuurd naar Notficiation Center.

Dropbox, finished torrents, Wijzigingen in Plex etc.
Ik heb het liever direct geintegreerd in notification centrum zonder extra apps te moeten gebruiken.

Ik denk dat we even geduld moeten hebben en dat langzaam aan alle notificaties door ontwikkelaars in het NC worden gezet, zonder noodzaak voor extra apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Ik ben het geheel met Pyrone89 eens: ik heb mijn mac het liefst zo schoon mogelijk, dus elke app die niet nodig is wil ik ook liever niet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
DaSaN schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:42:
Ik ben het geheel met Pyrone89 eens: ik heb mijn mac het liefst zo schoon mogelijk, dus elke app die niet nodig is wil ik ook liever niet installeren.
Precies, dat is ook de reden dat ik bijvoorbeeld TotalFinder of Default Folder X niet meer gebruik, ondanks dat die extra functionaliteit toevoegen. Ik vind het fijn mijn Mac zo schoon mogelijk te laten en zo min mogelijk plug-ins, hacks, tweaks etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Hier doet ineens Youtube het helemaal niet meer :( Wat ik ook voor filmpje aanclick, alles blijft hangen op "Loading..." en dan gebeurt er gewoon niks. Meer mensen met dit probleem?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:10

Hoite

Goed verhaal

Exirion schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:28:
Hier doet ineens Youtube het helemaal niet meer :( Wat ik ook voor filmpje aanclick, alles blijft hangen op "Loading..." en dan gebeurt er gewoon niks. Meer mensen met dit probleem?
Bij mij staat er heel af en toe "plugin failure" ofzoiets, maar de afgelopen week deed hij dit veel vaker, ik heb nu Flash opnieuw geïnstalleerd, nu testen of het beter gaat. Dit alles onder Safari.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Exirion schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:28:
Toevallig een islam filmpje proberen te kijken vanuit je vakantie-adres? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:10

Hoite

Goed verhaal

Hij geeft aan dat hij meerdere filmpjes heeft geprobeerd, zal wel structureel zijn dan.
Al andere browsers geprobeerd? HTML5 beta op youtube aan/uitzetten?

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Hoite schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:46:
Hij geeft aan dat hij meerdere filmpjes heeft geprobeerd, zal wel structureel zijn dan.
Al andere browsers geprobeerd? HTML5 beta op youtube aan/uitzetten?
Get it, you did not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Hoite schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:38:
Bij mij staat er heel af en toe "plugin failure" ofzoiets, maar de afgelopen week deed hij dit veel vaker, ik heb nu Flash opnieuw geïnstalleerd, nu testen of het beter gaat. Dit alles onder Safari.
Hmm.. zal ook Flash 's opnieuw installeren dan. Alles doet het verder top behalve Youtube. Je zou bijna denken dat Google een oorlog tegen Apple voert :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Exirion schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:55:
[...]

Hmm.. zal ook Flash 's opnieuw installeren dan. Alles doet het verder top behalve Youtube. Je zou bijna denken dat Google een oorlog tegen Apple voert :P
Ik heb exact hetzelfde probleem, zeer irritant.
Is het probleem bij jullie al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:04

Japie.G

Colour Classic

HardCoreGamer schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:41:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem, zeer irritant.
Is het probleem bij jullie al opgelost?
Waarschijnlijk heeft het er totaal niets mee te maken..., maar ik had exact hetzelfde probleem op mijn hackintosh. Daar bleek het aan de netwerk kext te liggen. Misschien bij de installatie ergens iets fout gegaan met de NIC kext? Al lijkt me dat stug op een echte mac..

link naar topic over dit probleem op een hackintosh

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Zojuist weer een kernel panic toen ik in Safari zat.

Onderstaande de tekst van het rapport. Misschien dat iemand hier wijzer uit wordt.

Mon Sep 17 11:01:56 2012
Panic(CPU 0): Unresponsive processor (this CPU did not acknowledge interrupts) TLB state:0x0
RAX: 0x00000000ffffffff, RBX: 0x0000000000002710, RCX: 0x0000000000007000, RDX: 0xffffff81e98b0078
RSP: 0xffffff81fa6abc1c, RBP: 0xffffff81fa6abc20, RSI: 0x0000000000007000, RDI: 0xffffff81c9061004
R8: 0xffffff80294bec60, R9: 0x0000000000000f00, R10: 0xffffff80294bdc20, R11: 0x0000000000000001
R12: 0x0000000000000000, R13: 0x0000000000000003, R14: 0x0000000000000065, R15: 0xffffff81c9061004
RFL: 0x0000000000000292, RIP: 0xffffff7fa9d39e52, CS: 0x0000000000000008, SS: 0x0000000000000000
Backtrace (CPU 0), Frame : Return Address
0xffffff81e98aff50 : 0xffffff8028ebd331
0xffffff81e98aff80 : 0xffffff8028eb71c3
0xffffff81e98affd0 : 0xffffff8028ece668
0xffffff81fa6abc20 : 0xffffff7fa9d166c1
0xffffff81fa6abc80 : 0xffffff7fa9d618b9
0xffffff81fa6abcb0 : 0xffffff7fa9d61a28
0xffffff81fa6abce0 : 0xffffff7fa9d634c6
0xffffff81fa6abda0 : 0xffffff7fa9d1389f
0xffffff81fa6abe20 : 0xffffff7fa9d05099
0xffffff81fa6abe60 : 0xffffff7fa9d3c300
0xffffff81fa6abe80 : 0xffffff7fa9d07a9a
0xffffff81fa6abec0 : 0xffffff7fa9cb35c2
0xffffff81fa6abef0 : 0xffffff8029247078
0xffffff81fa6abf30 : 0xffffff8029245b8a
0xffffff81fa6abf80 : 0xffffff8029245cb9
0xffffff81fa6abfb0 : 0xffffff8028eb2677
Kernel Extensions in backtrace:
com.apple.driver.AirPort.Atheros40(600.70.23)[D4BB89B5-CB49-303F-87AB-5DDBDE7F5983]@0xffffff7fa9ca5000->0xffffff7fa9dedfff
dependency: com.apple.iokit.IOPCIFamily(2.7)[8C9E06A4-13D0-33F5-A377-9E36F0ECC229]@0xffffff7fa948a000
dependency: com.apple.iokit.IO80211Family(500.15)[3CA3EBF7-D5C1-3819-9346-BE648FC7644E]@0xffffff7fa9c39000
dependency: com.apple.iokit.IONetworkingFamily(3.0)[4DB5B398-8957-33F6-9EC1-0D45D80769DD]@0xffffff7fa9637000
Kernel Extensions in backtrace:
com.apple.driver.AirPort.Atheros40(600.70.23)[D4BB89B5-CB49-303F-87AB-5DDBDE7F5983]@0xffffff7fa9ca5000->0xffffff7fa9dedfff
dependency: com.apple.iokit.IOPCIFamily(2.7)[8C9E06A4-13D0-33F5-A377-9E36F0ECC229]@0xffffff7fa948a000
dependency: com.apple.iokit.IO80211Family(500.15)[3CA3EBF7-D5C1-3819-9346-BE648FC7644E]@0xffffff7fa9c39000
dependency: com.apple.iokit.IONetworkingFamily(3.0)[4DB5B398-8957-33F6-9EC1-0D45D80769DD]@0xffffff7fa9637000

BSD process name corresponding to current thread: kernel_task

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Voor mijn avondopleiding gebruikt Avans Hogeschool de software 'blackboard'. Echter sinds ML kan ik die niet meer gebruiken in Safari.

Ligt het nu aan blackboard of zit er echt een bug in Safari 6?

https://bb.avans.nl

[ Voor 5% gewijzigd door Jpjedi op 17-09-2012 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:25
Jpjedi schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:20:
Voor mijn avondopleiding gebruikt Avans Hogeschool de software 'blackboard'. Echter sinds ML kan ik die niet meer gebruiken in Safari.

Op de Universiteit van Tilburg hebben ze het sinds twee weken onmogelijk gemaakt om in te loggen met een safari browser. Op zowel de Mac als iOS. Reden hiervoor is onduidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Niet alleen Tilburg, zelfs in Amerika. Je kan dit echter makkelijk omzeilen door de user agent op IE9 te zetten :)

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Iemand die bekend is met de VPN-veranderingen van Lion ten opzichte van Mountain Lion. Kan schijnbaar bij één instelling niet met ML een VPN-verbinding aangaan, terwijl ze Lion wel ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89

Ik denk dat ze nogal wat klachten hebben gekregen van studenten die een crashende mac hadden met Safari. Misschien zit er in BB iets dat het al helemaal triggert en hebben ze het dus maar voor de zekerheid verboden.

Hoop dat ze het snel kunnen aanpakken, want ik kreeg vanochtend notabene toen ik op de Apple site zat een kernel panic. De ironie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BB bij de universiteiten van 020 (VUMc en AMC) werkt bij mij gewoon prima in Safari 6 en ML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie ook handige apps voor als je meerdere schermen gebruikt? Ik heb mijn Imac nu aan mijn tv aangesloten alleen ik maak er eigenlijk alleen gebruik van al kijk ik een film. Is er een mogelijkheid om met een app het 2de scherm uit te schakelen? Anders moet ik iedere keer de kabel er uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

@Pyrone89
Een crashende browser heb ik nog nooit meegemaakt met Windows, linux, i.c.m. opera, firefox, chrome.
Alleen Safari crasht, waar gaat het heen met de wereld. Oh Apple, waar gijt zij testpaneel, de wereld is ten einde :z

/sarcasme

[ Voor 109% gewijzigd door Fietsbel op 17-09-2012 19:30 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin1979
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 19:41
Meh, het gaat mis in de wifi driver, dus dat je hele OS neergaat is redelijk aannemelijk. Het is niet Safari die de crash veroorzaakt. Ik schat dat je probleem via ethernet niet ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
robin1979 schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:32:
Meh, het gaat mis in de wifi driver, dus dat je hele OS neergaat is redelijk aannemelijk. Het is niet Safari die de crash veroorzaakt. Ik schat dat je probleem via ethernet niet ondervindt.
Ik heb er altijd een ethernet kabel in zitten, maar blijkbaar pakt hij dan toch af en toe de Wifi.

Net een tijdje op Wifi only geprobeerd en kan de kernel panic niet forceren.

Ik las op internet dat er misschien een issue is met de drivers van de leverancier die Apple gebruikt voor hun Airport kaarten. Er zijn namelijk meer mensen met dezelfde kernel panics en dezelfde omschrijving in de crash log.

Alvast bedankt voor de hulp! Ik ga het in de gaten houden en als het de spuigaten uitloopt dat ga ik even langs een APSP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Bij 99% van de problemen bij Blackboard ligt dat geheel aan Blackboard. Tot dusver heb ik er ook nog niemand ook maar iets positiefs over horen zeggen :X Zelfs met Internet Explorer werkt het lang niet altijd even lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampje
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-03 19:48
Safari 6 genereert per gebruiker iets van 800 connecties per seconde. Schijnbaar kan de BB-server dat niet aan.
Het is een probleem dat inmiddels door meerdere instellingen wordt gemeld. Check;

http://itsnews.uncg.edu/2...-apples-safari-6-browser/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:20

Ik gebruik ook blackboard voor mijn deeltijd opleiding op mijn air 2012 met ML, geen problemen.
Tevens werkt mijn iPad ook goed met de blackboard app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Lampje schreef op maandag 17 september 2012 @ 23:03:
Safari 6 genereert per gebruiker iets van 800 connecties per seconde. Schijnbaar kan de BB-server dat niet aan.
Het is een probleem dat inmiddels door meerdere instellingen wordt gemeld. Check;

http://itsnews.uncg.edu/2...-apples-safari-6-browser/
Hoop dat Apple snel met een reactie / update komt. Hopelijk zijn dan alle gerelateerde problemen weg die direct of indirect samen hangen met dit gedrag van Safari.

Moet zeggen dat ik het wel jammer vind, in mijn ogen is Safari qua functionaliteit en hoe goed alles synct onovertroffen. Chrome is ook goed, maar daar mis ik toch net die afwerking en die goede functionaliteiten zoals Reading List en de websites van je contacten direct kunnen aanklikken als waren het een bladwijzer. Bij Chrome moet je toch net wat dieper graven om bij bepaalde functionaliteit te komen (zoals bladwijzers in Chrome for iOS) kun je natuurlijk weer extensies gaan installeren etc, maar ik ben daar totaal niet van overtuigd. Ik gebruik het product zoals het afgeleverd is, zonder allerlei plug-ins, tweaks, uitbreidingen etc etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Pyrone89 op 17-09-2012 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Natuurlijk werkt het op een iPad wel, die heeft geen safari 6.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
carpebios schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 00:11:
Natuurlijk werkt het op een iPad wel, die heeft geen safari 6.
Dat zal vanaf overmorgen veranderen, dus het heeft wel haast (een eventuele fix) gezien het aantal studenten met een iPhone of iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Hoezo, op ios6 zit ook geen safari 6 hoor. Via iOS 6 kan je ook gewoon op blackboard komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
carpebios schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 00:13:
Hoezo, op ios6 zit ook geen safari 6 hoor. Via iOS 6 kan je ook gewoon op blackboard komen.
Op iOS zit wel Safari 6, de mobiele variant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Waarom zit er dan nog steeds die zoekbalk van google in? Al met al, werkt die mobiele versie gewoon met blackboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
carpebios schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 00:32:
Waarom zit er dan nog steeds die zoekbalk van google in? Al met al, werkt die mobiele versie gewoon met blackboard.
Ze hebben helaas besloten dat daar gescheiden te houden. Had het zelf liever anders gezien aangezien het voor veel verwarring gaat zorgen en Chrome for iOS al lang heeft laten zien dat het prima mogelijk is.

De reden waarom het nog kan werken is omdat de user agent van iOS zich nog voor lijkt te doen als iOS5 ipv iOS 6 (zie: http://www.iphoneclub.nl/...veel-sneller-onder-ios-6/). Ze denken dus dat jij met iOS 5 op de site komt, waar het probleem niet heerste, en blokkeren je dus niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Pyrone89 op 18-09-2012 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Nu online
Jammer! had graag die zoekbalk weggezien en gewoon zoals safari 6 het heeft! Dat zou mooi zijn trouwens dat de user agent nog op ios 5 staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort een Mac Mini 2011 in mijn bezit en ik heb ook nog een oudere iMac staan. Aangezien ik een opgeruimd typje ben had ik voorheen met de iMac die op Leopard draait bvb alle originele Mac gerelateerde software zoals iTunes en alle andere zaken qua soort in mappen geplaatst. Nu heb ik op de Mini Mountain Lion draaien en daar krijg ik dat met geen mogelijkheid voor elkaar. Hij geeft bvb aan dat het niet verplaatst kan worden omdat de Mac het nodig heeft. Waarom kan ik dit dan wel op de iMac maar niet op de Mini? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 07:50:
Ik heb sinds kort een Mac Mini 2011 in mijn bezit en ik heb ook nog een oudere iMac staan. Aangezien ik een opgeruimd typje ben had ik voorheen met de iMac die op Leopard draait bvb alle originele Mac gerelateerde software zoals iTunes en alle andere zaken qua soort in mappen geplaatst. Nu heb ik op de Mini Mountain Lion draaien en daar krijg ik dat met geen mogelijkheid voor elkaar. Hij geeft bvb aan dat het niet verplaatst kan worden omdat de Mac het nodig heeft. Waarom kan ik dit dan wel op de iMac maar niet op de Mini? Iemand een idee?
You are looking at it wrong.... :)

- Waarom uberhaubt alles verplaatsen. Je systeem loopt er eerder slechter dan beter mee,
- het is een fictieve verplaatsing want er word niks verplaatst.. het ziet er hooguit zo uit.
- Waarom ben je eigenlijk met bestanden bezig... Een mac is om mee te werken
- Wat is je doel buiten mentale (fictieve) rust
- Alles werkt toch naar behoren?

FreeReef.nl

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste