Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-03 16:53
Als je meer opbrengst wilt hebben is het bijplaatsen van 1 of meer panelen een betere oplossing O-) . Is makkelijker en geen bewegende delen. Fans e.d. zijn leuke speeltjes, maar gaat nooit renderen. Het mooie van panelen is dat je geen bewegende delen hebt, dus weinig slijtage. Als je iets wilt hebben dat beweegt, neem dan een windmolentje voor in de tuin. Heeft ongeveer net zoveel rendement als het plaatsten van fans onder, op of naast zonnepanelen.
Waterkoeling over je panelen geeft een schaduw, koeling eronder werkt aan de verkeerde kant (is commercieel ook al geflopt) en kost meer dan het oplevert.
Soms moet je dingen accepteren, dit is er gewoon één van....

btw, 's zomers met warmer weer heb ik toch meer opbrengst per dag dan op een koude winterdag. In 3 dagen meer gemaakt dan de gehele maand december. Lage temperatuur is toch niet alles >:)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens mij is voor iedereen wel duidelijk dat je er financieel niet wijzer van wordt.
Het valt onder tweaken van je huidige installatie, lekker hobbyen enzo, omdat het kan, naast de tweeassige trackers.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 423695

Hallo iedereen,

Zoals ik in deze topic vorig jaar had gemeld, zou ik ook kijken of er een mogelijkheid was om zonne-panelen te koelen. Dit zou ik dan gaan doen met behulp van regenwater.

Zo gezegd, zo gedaan.

Om de meet gegevens te bekijken, klik op meetgegevens

Er zijn drie meet-momenten :
- 27-05-2013 : Dat was een volle dag zon zonder wolken en was de pomp niet ingeschakeld.
- 28-05-2013 : Dat was geen volle dag zon. Er kwam regelmatig bewolking en de pomp was wel ingeschakeld.
- 02-06-2013 : Vandaag is het een dag zonder bewolking en de pomp is ingeschakeld. Pomp was ingeschakeld na 09:35.

Behalve 27-05-2013 zijn alle andere meet-opnames met ingeschakelde pomp.

Voor foto's klik op foto's

Als er vragen zijn, dan lees ik het graag in deze topic. 8)

Tot zover.

Groeten van EnergieBewustZL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:13
Als ik dit zo zie is het tijd voor een temperatuursensor op je panelen die de pomp schakelt. Tevens vraag ik me af of je niet minder flow kunt introduceren waardoor de boel minder stroom pakt. Wel ongeloofelijk stoer dit natuurlijk :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0Henk 'm!

Helaas kan ik niet het stroomverbruik verkleinen. Dat blijft gewoon 83W.

De flow kan ik op zich nog wel beinvloeden door ergens een extra "sproeier" in de slang te zetten. Ondertussen heb ik dan ook al gezien, dat het groot effect heeft op de andere sproeiers. Die sproeien dan stukken minder breed, waardoor ik extra gaten zou moeten maken om betere spreiding van de sproeiers mogelijk te maken.

Inderdaad zou een temperatuursensor een prima optie zijn. Echter heb ik niet zo iets voorhanden. Voor in de zomer is zo iets zeker ideaal. Echter heeft het volgens mij niet zo veel zin in begin van de lente en laat in de herfst.

Als iemand iets met een temperatuursensor-kastje weet, dan lees ik en alle anderen dat graag hier in deze topic.

Natuurlijk heb ik niet stil gezeten met mijn gedachten. Gisteren kwam ik bij de Gamma een vakantie-set zonne-panelen tegen. Dit waren o.a. 2x 90Wp, omvormer naar 12 Volt, Accu-tje, omvormer van 12 naar 230V.

Dat heeft me vandaag aan het denken gezet :
- Wat is er mogelijk, als ik die 83W pomp aansluit op die vakantieset?
- Gaat de pomp draaien, zodra er voldoende zonlicht is? Want de panelen worden dan warm.
- Blijft de pomp nog even draaien, wanneer er even een wolk of wolken voor de zon komen? Want als die pomp direct uit,aan,uit,aan,uit,aan continue wordt geschakeld, dan heeft dat geen goede invloed op prestaties van de pomp op de lange termijn.
- Kan ik er een tijdklok op de 230V uitgang zetten? Want om 8 uur 's ochtends is het al wel licht, maar dan schijnt de zon er nog niet op. Dan kan de accu al weer even (extra) opladen, voordat de pomp om 09:30 wordt ingeschakeld.
- Hoeveel stroom zou er in de accu zitten na een dag zon? Dan kan ik die resterende stroom gebruiken voor verlichting in mijn schuur en tuin. Dat heeft dan als doel om de accu zo goed mogelijk te ontladen. Geen idee of het zoveel mogelijk ontladen wel een slim idee is. Het is gewoon dat ik graag wil hebben, dat deze geen spanning gaat onthouden, zoals dat vroeger was met oplaadbare batterijen.
- Wat is het type accu (volt, amperes, model, merk)? Zou dit toevallig hetzelfde model zijn als een accu, die in UPS-en gebruikt wordt?

Dat waren de vragen, die vanmiddag zo al in mij opkwamen.

Voor de rest ben ik zelf zeer blij met deze extra opbrengsten. Ondanks het een heel vage, witte wolk (leek een beetje mistig zeg maar), kwam er toch aardig wat extra opbrengsten uit. Waarom vage, witte wolk? De omvormer heb ik niet uren lang op top-top vermogen zien draaien. Er was om 13:20 een notering van 1704 Watt. Hartstikke tof natuurlijk. Echter in de maand Mei heb ik meer dan een uur deze noteringen gezien. Vandaar.

Op naar de volgende zonnige meetdag. Want dit ziet er veel belovend uit. Ik ben blij. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Heb je ook gemeten hoeveel water er verdampt is en hoeveel energie het water opgenomen heeft tijdens de test? Lijkt mij niet geheel onbelangrijk;
Als het water erg opwarmt dan zal het koelend vermogen afnemen en gaat het mogelijk averechts werken.
Als je veel water verliest dan zit je mogelijk na X uren/dagen zonder water en loopt je pomp droog en dat met alle mogelijke gevolgen van doen.

Wat voor pomp heb je gebruikt?
Er zijn tegenwoordig erg goede DC pompen op de markt en de prestaties daarvan liegen er niet om.

https://www.trekhaakkoffer-huren.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:48

thaMini

Tool !!

Als je de flow door je pomp beperkt zal het verbruik afnemen. Er is dus ergens een optimaal punt met minste water, meeste koeling en hoogste opwek.

be small, act BIG

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-03 23:19
Ik heb vandaag (zomaar even omdat ik nieuwsgierig was) de tuinslang op de panelen gezet.
Normaal ligt op een zonovergote dag als vandaag mijn topopbrengst rond 14.45 uur.
Mijn 'experiment' heb ik uitgevoerd rond 15.45 uur.
Ik heb 2500 Wp liggen. Dat deed vandaag 1930 W rond 14.45 uur.
Toen heb ik enkele minuten 7 van de 10 panelen (de anderen waren wat lastig) besproeit met de tuinslang.
Dit leverde mij meer dan 2000 W op.
Een uur na het normale piekmoment, vlak voor het koelen was de opbrenst 1850 W.
Toch een verbetering van 150 W en dat terwijl ik echt maar kort gesproeid heb en op een deel van de panelen. Ik vind het wel een behoorlijk groot verschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

De temperatuur liep vandaag wel behoorlijk op, mijn UV-meter gaf 7,4uvi aan en een temperatuurmeter zat zelfs even op 43 graden 8)7
Je koelt de panelen extra af op een dag als vandaag dus zo'n sterk effect is niet zo vreemd.
Bij mij staan de panelen verspreid over 4 rijen dus dat maakt het wat lastiger om ze met water te koelen.
Het liefst zou ik het water hergebruiken voor koeling maar hoe koel je het weer af nadat het van de panelen komt?

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je de temperatuurmeter in de volle zon legt krijg je dat ja :P

Weet iemand hoe goed (slecht?) het is om een glasplaat van zeg 65°C met water in een keer af te koelen naar zo'n 12°C? Is dat slecht voor de zonnepanelen?

Vraag me altijd af of het nou zo verstandig is om een koude plens water op je panelen te gooien :X

[Voor 18% gewijzigd door Dre op 21-07-2013 21:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Dre schreef op zondag 21 juli 2013 @ 21:20:
Als je de temperatuurmeter in de volle zon legt krijg je dat ja :P

Weet iemand hoe goed (slecht?) het is om een glasplaat van zeg 65°C met water in een keer af te koelen naar zo'n 12°C? Is dat slecht voor de zonnepanelen?
Haha, de temperatuurmeter hangt in de schaduw van een buitenlamp, maar ik denk dat de bruin gelakte houten schuur een prima accumulator voor warmte is :P

Ik ben wel benieuwd of dat water nog 12 graden is als het de panelen bereikt, maar ik kan me voorstellen dat het een schokeffect teweeg brengt.
De onderliggende panelen zullen dat minder sterk hebben omdat je eerst de massa van het glas zal afkoelen.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speedy-Andre schreef op zondag 21 juli 2013 @ 21:08:
De temperatuur liep vandaag wel behoorlijk op, mijn UV-meter gaf 7,4uvi aan en een temperatuurmeter zat zelfs even op 43 graden 8)7
Je koelt de panelen extra af op een dag als vandaag dus zo'n sterk effect is niet zo vreemd.
Bij mij staan de panelen verspreid over 4 rijen dus dat maakt het wat lastiger om ze met water te koelen.
Het liefst zou ik het water hergebruiken voor koeling maar hoe koel je het weer af nadat het van de panelen komt?
Je opslagvat in de schaduw zetten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Erasmo schreef op zondag 21 juli 2013 @ 21:35:
[...]

Je opslagvat in de schaduw zetten.
Ja logisch, maar ik bedoel dat het water elke keer dat het de panelen passeert verder opwarmt en dan doet dat vat in de schaduw niet zo veel meer met de temperatuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Zoals hierboven gezegd wordt, moet je de regentonnen in de schaduw zetten. Helaas zijn bij mij niet alle regentonnen in de schaduw en voor mijn gevoel is dat ook wel te merken in de opbrengsten.

In de maand mei haalde ik makkelijk extra opbrengsten van meer dan 10%. Nu (maand juli) lijkt het systeem het moeilijk te hebben om ook 10% extra opbrengsten te halen. Want het water komt warm een regenton in. Dat water gaat vervolgens via slangen naar de andere regentonnen. In één van die regentonnen zit dan de watwerpomp. Echter die regenton zit ook lange tijd in de zon.

Link

Dus ik moet nog iets verzinnen, waardoor het regenwater natuurlijk afkoelt. De opties waar ik aan zit te denken zijn :
- regenton onderdakgoot om de hoek van de schuur zetten, zodat het eerder in de schaduw komt te staan in plaats van dat het de hele dag in de zon staat.
- De waterpomp in een andere regenton zetten, die bijna de gehele dag in de schaduw staat. Waarom bijna? Omdat rond een uur of 6 's avonds de regenton als nog de zon ziet.

Ook heb ik het idee, wanneer ik mijn schuurdeurtjes aan allebei de kanten open zet, dat het koelsysteem het veel beter aankan om de panelen te koelen. Op zich logisch natuurlijk omdat ik dan een open ruimte creeer, zodat de warmte sneller weg kan.

Dat ga ik het volgende weekend eens uitproberen.

Bij mijn opstelling wordt er geen extra koel-element of iets dergelijks gebruikt. Het is allemaal natuurlijk verloop. Anders zou dat niet goed zijn voor je panelen. Hierboven wordt er gedacht wat er zou kunnen gebeuren, als je van 65 graden Celcius naar 12 graden een paneel laat afkoelen. Dat is iets wat ik niet zou doen, want dan vermoed ik, dat het glas van je zonne-paneel kapot zal gaan.

Tot zover.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55
Misschien een autoradiator gaan gebruiken om het water te koelen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

audiojunk schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:53:
Daar is dan weer een ventilator bij nodig, samen met de pomp wordt het rendement nog lager.
Toch vind ik het wel de moeite waard als je 50W zou verbruiken om 150W extra op te kunnen wekken.

Het idee van bijvoorbeeld een autoradiator is zeker geen verkeerd idee. Daar zit ik dan weer te denken aan waterkoeling, die men gebruikt om pc onderdelen te koelen. Autoradiator vind ik net weer iets te groot. Maar voor het verwerken van de waterstroom is dat misschien wel weer handiger.

Mijn waterpomp verbruikt zelf al 83W. Dus slokt het al aardig wat stroom op van de geproduceerde 150W. Als ik dan nog een autoradiator met ventilator zou gaan gebruiken, dan hou ik (bijna) niks meer over.

Nu maak ik gebruik van een vakantieset zonnepanelen, die vervolgens de waterpomp van stroom voorzien. Als ik daar ook nog een extra ventilator op ga aansluiten, dan is de aangesloten accu (80Ah, Gel) toch redelijk snel leeg en hou ik dus geen stroom meer over voor de volgende dag.

Het idee is zeker goed, maar niet handig uitvoerbaar.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:04
Hallo EnergiebewustZL,

Ik zit ook wel eens aan iets dergelijks te denken. Ik heb namelijk al drie regenwatertanks van 1000 l in de grond zitten (IBC-containers) waarin ik regenwater opvang tbv toiletspoeling. Als ik dit water zou gebruiken voor koeling van de panelen zou het netjes via de dakgoot en regenpijpen weer teruglopen en in de ondergrondse tanks en in elk geval deels ook weer gekoeld worden door warmte-afgifte aan de omringende bodem.
Ik ben echter bang dat er door verdamping (op het dak) zoveel water verdwijnt, dat ik binnen een paar dagen (of nog sneller) problemen krijg met een watertekort. En dan wordt normaal gesproken leidingwater aangevuld, maar dat is natuurlijk voor de PV-panelen minder gewenst (kalkafzetting).
Hoe zijn jouw ervaringen m.b.t. verdamping van het water?

PS. Je hebt ergens een link neergezet voor foto's, maar als ik daar op klik krijg ik alleen een foutmelding.... Ik ben namelijk wel benieuwd naar de praktische uitvoering :)

[Voor 6% gewijzigd door teacher op 22-07-2013 13:39]

Zwerius Kriegsman

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speedy-Andre schreef op zondag 21 juli 2013 @ 21:51:
[...]

Ja logisch, maar ik bedoel dat het water elke keer dat het de panelen passeert verder opwarmt en dan doet dat vat in de schaduw niet zo veel meer met de temperatuur.
Ik denk dat de meeste koeling door verdamping wordt gerealiseerd. Als je vat in de schaduw zet dan is het 's ochtends meestal onder de twintig graden in de zomer en heb je een goede buffer voor de rest van de dag. Eventueel aanvullen met een autoradiator die je kantelt en een fan om je luchtverplaatsing te verhogen en bent goed op weg.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:45

WoudseHoeve

Hobby Boer

audiojunk schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:53:
Ik heb een buiten unit van een airco gekocht, de compressor er uit gesloopt, paar pijpjes aan de radiator gesoldeerd. De fan gebruikt 15W.

Ik gebruik hem als affakkel unit voor mijn zonneboiler van vacuüm buizen met heatpipes, om te voorkomen dat hij in stagnatie gaat. Met een 3w klep wordt de glycol door de airco unit geleid. de 3W klep kan je besturen met een simpele temperatuur schakelaar uit een close-in boiler of zo .....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Zwerius schreef op maandag 22 juli 2013 @ 08:22:
Hallo EnergiebewustZL,

Ik zit ook wel eens aan iets dergelijks te denken. Ik heb namelijk al drie regenwatertanks van 1000 l in de grond zitten (IBC-containers) waarin ik regenwater opvang tbv toiletspoeling. Als ik dit water zou gebruiken voor koeling van de panelen zou het netjes via de dakgoot en regenpijpen weer teruglopen en in de ondergrondse tanks en in elk geval deels ook weer gekoeld worden door warmte-afgifte aan de omringende bodem.
Ik ben echter bang dat er door verdamping (op het dak) zoveel water verdwijnt, dat ik binnen een paar dagen (of nog sneller) problemen krijg met een watertekort. En dan wordt normaal gesproken leidingwater aangevuld, maar dat is natuurlijk voor de PV-panelen minder gewenst (kalkafzetting).
Hoe zijn jouw ervaringen m.b.t. verdamping van het water?

PS. Je hebt ergens een link neergezet voor foto's, maar als ik daar op klik krijg ik alleen een foutmelding.... Ik ben namelijk wel benieuwd naar de praktische uitvoering :)
Hallo Zwerius,

Het klopt, dat je water zal verliezen als gevolg van verdamping. Je krijgt het nooit allemaal terug, anders koelen je zonne-panelen niet.

Als het een goede, warme, zonnige dag is geweest, dan heb ik aan het einde van de dag minder water over. Daardoor zou je moeten bijvullen. Inderdaad kan je dit beter niet(!) met kraanwater doen vanwege kalkafzetting.

Op een gegeven moment zie ik aan de regentonnen, hoeveel er nog over is. Als ik de bodem kan zien of dat het water net boven de waterpomp uitsteekt, dan kan ik de volgende dag niet meer koelen. Het houdt dan gewoon op.

Als je echt je zonne-panelen wilt gaan koelen, dan zou ik een apart vat willen adviseren, die alleen dan gebruikt gaat worden voor het koelen van zonne-panelen. Daardoor heb je geen probleem verder met een mogelijk watertekort voor je toiletspoeling. Het in de grond stoppen van vaten om regenwater gekoeld te kunnen opvangen is zeker een goed idee.

Hoe dan ook zou ik je huidige opslag niet gaan gebruiken om zonne-panelen te gaan koelen. Verder heb je een behoorlijke sterke pomp nodig om het water naar het bovenste punt van je dak te kunnen pompen. Ik gebruik nu een waterpomp die 3 meter omhoog kan pompen. Die is net(!) sterk genoeg om het regenwater zo'n twee meter omhoog te pompen en vervolgens nog 7 meter in de lengte het water te verdelen over de kleine sproeiers. Deze pomp gebruikt 83 Watt gemiddeld.

Als jij dit zou gaan toepassen op jouw dak, hoe sterke pomp zou je dan nodig hebben en hoeveel watt verbruikt het? Reken vervolgens uit, hoeveel extra opbrengst (Watt) je zou krijgen, als je de panelen inderdaad zou gaan koelen. In de regel is dat 10% tot 20%. Dat ligt er net aan, hoe de zon staat die dag.
(10% extra van dat opgewekt vermogen)

Vervolgens kan je het energieverbruik van je pomp aftrekken van die 10%. Kom je dan uit op een negatief getal, dan loont het totaal niet om je zonne-panelen te gaan koelen.

Hopenlijk ben je wat wijzer geworden. en hier onder opnieuw de links :
- zonne-panelen koelen
- Statistieken m.b.t. koelen van zonne-panelen

Bovenstaande quote is geschreven door Zwerius en ge-edit door Teacher. Geen idee wat er origineel stond, maar hetw as in ieder geval nu prima te begrijpen :)

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:04
Hallo EnergiebewustZL,

Wel de tekst is onveranderd gebleven, maar ik had er een link in staan naar mijn website omdat ik wilde laten zien hoe mijn PV installatie er uit zag.
Kennelijk mag dat niet.
Als je het toch wilt zien, klik dan even op het pijltje naast mijn naam en ga naar homepage...

Zwerius Kriegsman

Anoniem: 538439

Leuk experiment EnergiebewustZL!

Een vuistregel voor het rendementsverlies van PV door hoge temperaturen:
Bij een systeem van 50kWp data uit de solarlog met instralingssensor en temperatuur meter geeft de volgende conclusie. Voor elke graad C temperatuursstijging boven de 25 graad C van de panelen (dus niet buitentemperatuur) daalt het rendement met 0,5%. Op een goede zomerdag worden de panelen makkelijk 65 graad C en daarmee 20% rendementsverlies.

EnergiebwustZL, ik heb je website beken met de testresultaten. Welke dagen hadden een vergelijkbare zonstraling? Heb je een instralinssensor gebruikt en kan die in de grafiek weergegeven worden?

Groet :)

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-11-2022
Grappig dat er vaak meteen naar de techniek wordt gegrepen :-) heeft iemand al eens over een groen dak als alternatief gedacht? (Ja, ok niet voor elk dak geschikt)

Ik denk er sterk over na om ook zonnepanelen op mijn (platte) dak te installeren en ik vind een groendak wel een zeer charmante oplossing met meerdere voordelen.

Goed het is natuuriljk geen super koeling maar toch lijkt het een paar graden te schelen. Plus het is vrijwel onderhoudsvrij.

http://www.sedumshop.com/solar_groendaken
http://www.groendak.info/...-groendak-een-groenzondak

[Voor 15% gewijzigd door janser01 op 06-09-2013 11:49]

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:15
Even een heel andere vraag.

Ik heb zonnepanelen op een plat dak staan, ze staan wat verhoogd en er loopt een goede luchtstroom onderlangs. De panelen zijn wit aan de onderzijde. Nu zit ik te denken aan een manier om de warmteuitstraling aan de onderzijde te verbeteren. Koelvinnen eronder is natuurlijk erg extreem, maar zijn er ervaringen mee om te zorgen dat op een passieve manier de warmte aan de onderkant van de panelen beter naar de langsstromende lucht wordt getransporteerd?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:31

ericplan

5180 Wp PV

JelleMan schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 12:18:
Even een heel andere vraag.

Ik heb zonnepanelen op een plat dak staan, ze staan wat verhoogd en er loopt een goede luchtstroom onderlangs. De panelen zijn wit aan de onderzijde. Nu zit ik te denken aan een manier om de warmteuitstraling aan de onderzijde te verbeteren. Koelvinnen eronder is natuurlijk erg extreem, maar zijn er ervaringen mee om te zorgen dat op een passieve manier de warmte aan de onderkant van de panelen beter naar de langsstromende lucht wordt getransporteerd?
Zorgen dat de luchtstroom niet verstoord wordt is dan belangrijk. Kabels wegwerken dus.

A'dam ZonPHP PVOutput

Anoniem: 538439 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:21:
Leuk experiment EnergiebewustZL!

EnergiebwustZL, ik heb je website beken met de testresultaten. Welke dagen hadden een vergelijkbare zonstraling? Heb je een instralinssensor gebruikt en kan die in de grafiek weergegeven worden?

Groet :)
Om het beste te kunnen vergelijken kan je beter kiezen uit de dagen, die dicht bij elkaar liggen. Zo heb je een dag in mei zonder koeling en een paar dagen in mei met koeling. Dan heb je ook de beste vergelijking met de zonstraling en dus de instraling.

Om die reden heb ik de meetdagen dicht bij elkaar gehouden, omdat ik zelf geen instralingsensor heb.

Tot zover.

Groeten.

Anoniem: 112755

We zijn nu enige tijd verder. Hebben jullie nog van belang zijnde updates?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Anoniem: 112755 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 20:42:
We zijn nu enige tijd verder. Hebben jullie nog van belang zijnde updates?
Je kunt beter geld uitgeven aan een extra paneel dan proberen energie en geld te steken in panelen koelen. Rendementsvoordeel op jaarbasis van koelen van zonnepanelen is nihil.

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:40
Bedankt voor de bump, interessant topic! Absurde vergelijkingen met perpetuum mobile's, haha.
Jammer dat de meeste links naar foto's niet meer werken.

Voor mijn gevoel kun je op warme dagen nog best wat winst boeken door een simpel besproeingssysteem... iets als een pvc buis langs de bovenrand van de panelen met wat gaatjes erin, aangesloten op waterleiding, dus geen pomp nodig en altijd koel water.

En al zal de temperatuur van de panelen altijd hoger zijn dan de door knmi gemeten luchttemperatuur, het is een feit dat we in Nederland relatief weinig dagen per jaar hebben waarbij de temperatuur zo hoog is dat dit echt relevant wordt.

Toch een leuk experiment :)

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Was er niet zo iets als plantjes onder de zonnepanelen laten groeien om van onderaf wat te verkoelen?

Ah, gevonden: project Daktuin houdt zonnepanelen koel

• irritantrotjoch
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 23:25
Ik heb het nog niet gevonden in dit wat oudere topic, maar misschien heeft iemand daar een idee over.
Is het verstandig om tussen 2 rijen (portrait) panelen een ruimte te houden?
Ik zou zeggen dat het voor de luchtstroom qua koelen gunstiger is, maar wat is het effect met storm?
Wat is de beste afstand? Ik heb er nu 1.5 cm tussenruimte maar dat is meer omdat dat ook de afstand aan de zijkant is.

Anoniem: 816039

Wat doet koeling eigenlijk met de levensduur van zonnecellen ?

Is een (te) warm lopend zonnepaneel wel interessant

Misschien is koelen niet rendabel op jaarbasis maar wel op levensduur ??

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:17
Water met kalk op je panelen laten indampen is gewoon geen slim idee.

Anoniem: 816039

MeTooPV schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:16:
Water met kalk op je panelen laten indampen is gewoon geen slim idee.
Zowizo niet maar heb een ondergronds reservoir met 10 000l regenwater ....

Wat mij ook opvalt is dat na enkele dagen zonder regenval de zonnepanelen stoffig zijn wat volgens mij ook niet goed is voor de opbrengst

Ik heb 2 keer 5 min gekoeld met een tuinslang en heb 2x 15 min een extra opbrengst gehad tussen de
400 -en 600w ...

Een tuinslang is niet perfect je kan niet alle panelen tegelijk koelen en de volledige string werkt aan de slechts presterende (lees : minst gekoelde) panelen, dus bij een evenredig koelsysteem kan de opbrengst nog groter zijn ...

Vanaf 25 graden begint een paneel te verminderen in opbrengst een dag dat de zon volledig schijnt heb je dit snel, (paneel temperatuur is hoger als buitentemperatuur)

Dus: voordelen ;

- Panelen stofvrij ?
- levensduur ??? (super warme panelen lijkt mij ook niet best ?) (toen ik deze koelde kon ik mijn hand niet in het water steken ... :o)
- Hogere opbrengst ?
- sneller sneeuw/vorst vrij ?
- bij oudere (lees: slecht geisoleerde) huizen zal de bovenverdieping hier ook een stuk koeler door blijven ?

Regenwater is gratis en 10 000l gaat nooit een temperatuur bereiken dat het de zonnepanelen niet meer koelt.

... de temperatuur van de laatste dagen hebben we niet veel maar dit liet wel zien wat er verloren gaat op zo een dag..

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-03 17:43

PV: 8800Wp ~ 6kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW/16kWh Homebattery (in progress) ~ 2014 85kWh Nissan Leaf (by Muxsan) ~ Energierekening: €0

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-03 13:16
Over stof gesproken op de panelen, ik heb een telescopische borstel gekocht (3,6 mtr) en daar mijn panelen na vijf jaar mee gereinigd...ze zijn nu weer diep zwart glimmend! Zag mijn opbrengst van die dag van ongeveer 1500 W klimmen naar de normale 1800 W.
Alleen jammer dat de buiten temperatuur nu ongeveer 27 graden is, weg effect :(

[Voor 13% gewijzigd door zebsite op 07-06-2018 12:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• floriszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:23
Leek me leuk dit hier te delen. Einde van de middag ff met de tuinslang de panelen nat gespoten.(ze waren niet echt vies)
Opbrengst ging van 1104 naar 1179W
Dag overzicht met piekje op de neergaande flank;
https://tweakers.net/ext/f/tSbD2d8Uoj1ntIe2NFLcg8It/thumb.png

Detail van voor het sproeien;
Detail van voor het sproeien

Detail na het sproeien;
Detail van na het sproeien

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:01

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

floriszz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:30:
Leek me leuk dit hier te delen. Einde van de middag ff met de tuinslang de panelen nat gespoten.(ze waren niet echt vies)
[afbeelding]

[afbeelding]

Detail na het sproeien;
[afbeelding]
En erna weer terug naar 1104W, koelen helpt wel maar kost vrij veel water.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik loop al een tijdje te malen over een project waar ik mijn zonnepanelen kan koelen en het opgewarmde water kan opslaan voor gebruik in een warmteboiler. Ik weet van het bestaan van PVT panelen en dat dit eigenlijk een slecht compromis is omdat je de panelen zo koel mogelijk wil houden en het water zo warm mogelijk wil hebben. Koelen via ventilatoren en water sproeien blijkt uit dit draadje al niet heel kosten-effectief.

Tijdens de bouw van ons huis heb ik veel gekeken naar verwarmingsmogelijkheden. Een van de opties was een droogbouw vloerverwarmingssysteem van Warp. Dit zijn aluminium profielen waarin je de VV leiding klikt zodat deze de warmte over een groot oppervlakte kan uitstralen. Dit systeem lijkt me bij uitstek geschikt om onder een PV paneel te monteren. Daarbij hebben ze 'reparatie setjes' waarmee je 2 leidingen kunt koppelen net zoals dit in waterkoeling voor PCs gebeurd. Daarmee zou je dus het ene PV paneel zit kunnen koppelen met een naast gelegen paneel om zo het water rond te kunnen pompen. Dit water kan dan naar een warmteboiler lijkt me.

Is dit iets wat zou kunnen werken? De SpeeTherm panelen zijn 56 euro per m2 maar dat is incl EPS isolatie plaat die je niet nodig zou hebben.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar waarom al die moeite? De investering ga je amper terugverdienen vermoed ik :?

Ik vind de actie van hierboven (panelen besproeien) trouwens vrij gewaagd. Die dingen worden in de volle zon ontzettend warm en dan ga je er ijskoud kraanwater op spuiten. Ik denk dat je nog geluk hebt dat de barsten er niet in sprongen... :X In de winter wordt er altijd gewaarschuwd om geen heet water op een bevroren ruit te gooien, andersom is dat ineens wel een goed idee?

[Voor 69% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2018 16:12]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ThinkPadd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:11:
Maar waarom al die moeite? De investering ga je amper terugverdienen vermoed ik :?
Als dat betekent dat ik geen vacuum tube panelen op het dak hoef te leggen misschien wel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:32
floriszz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:30:
[afbeelding]

[afbeelding]

Detail na het sproeien;
[afbeelding]
Leuk, maar je moet dat zeker niet te vaak doen! Kraanwater bevat (itt regenwater) kalk, en het verdampt als een malle op je warme panelen. Dus iedere keer dat je ze besproeit met kraanwater krijg je een héél klein beetje kalkaanslag en dat kan op de lange duur het rendement flink verminderen. Een keertje zal zeker geen punt zijn maar ik zou het niet dagelijks gaan doen of sproeiinstallaties gaan installeren of zo.

Als je wel eens de World Solar Challenge in Australië gevolgd hebt, zie je dat de teams daar ook continue in de weer zijn met plantenspuiten om de panelen te koelen. Zij gebruiken echter gedestileerd water.
zonoskar schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:03:

[afbeelding]

Is dit iets wat zou kunnen werken? De SpeeTherm panelen zijn 56 euro per m2 maar dat is incl EPS isolatie plaat die je niet nodig zou hebben.
Da's dus ~25% extra kosten per paneel, voor ~5% extra opbrengst, alleen bij warm weer. Als je 25% extra wilt uitgeven, zou ik persoonlijk adviseren gewoon wat extra panelen te kopen :+

edit: Voor de warmteopbrengst zou ik het ook niet doen. Die ga je op deze manier óók alleen bij warm weer hebben (lees: wanneer je het het minste nodig hebt), in tegenstelling tot goed geisoleerde warmtecollectoren die het hele jaar door werken.

[Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 30-07-2018 16:56]

• gjvandam
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05-2020
Twee suggesties

- aan bovenzijde van het paneel een zweetslang monteren
- aan onderzijde in lengterichting doorgesneden pvc pijp voor de afvoer/hergebruik

- het water hoeft niet te worden gekoeld, de koelende werking wordt ontleend aan het verdampen van de waterfilm die over het paneel stroomt, de warmte die daarvoor nodig is onttrekt hij aan het water zelf waardoor het kouder wordt en daarmee de koelende werking op het paneel

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-03 14:29
Iemand die nog iets van koeling heeft toegepast?
Zelf heb ik de wens om zonnepanelen aan te leggen, vlak bij waar ze komen zit ook mijn grondwater put en pomp. Ik kan in theorie bij het leggen ook direct een slang met wat sproei nozzles mee laten leggen.
Dan zijn de enige koel kosten electra (en die heb je in overschot als je moet koelen) omdat alleen de pomp draait. Water komt uit de grond en laat ik via het dak in de regenton lopen, overstort gaat weer de grond in dus 'gesloten' circuit.
Zijn er op verbruik van de pomp na andere nadelen te bedenken?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• mcDavid
soepah schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:54:

Zijn er op verbruik van de pomp na andere nadelen te bedenken?
Ja, zoals al vaker aangehaald, de kalkaanslag.

Tenzij je er een osmosefilter oid tussen plaatst is zoiets absoluut niet aan te raden.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Is dit niet een veel beter idee?

Watergekoelde zonnepanelen bestaan al, kan je de warmte daar van weer hergebruiken voor iets anders. Aansluiten op een warmtepomp bijvoorbeeld, als warmtebron.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-03 14:29
mcDavid schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Ja, zoals al vaker aangehaald, de kalkaanslag.

Tenzij je er een osmosefilter oid tussen plaatst is zoiets absoluut niet aan te raden.
ik had het over "Grondwater" dus dat pomp ik uit de grond. afhankelijk van waar je woont is de kwaliteit hiervan goed / slecht.
Het grondwater hier is echter van goede kwaliteit (geen ijzer (roestvorming) en bijna geen zand).
Het zand kan een issue worden, maar met een filter ertussen is dat ook weg.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:22
ThinkPad schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:11:
Ik denk dat je nog geluk hebt dat de barsten er niet in sprongen... :X In de winter wordt er altijd gewaarschuwd om geen heet water op een bevroren ruit te gooien, andersom is dat ineens wel een goed idee?
Precies... in de handleiding van de zonnepanelen staat duidelijk dat je ze (in mijn geval) pas nat mag maken als de bestraling minder dan 400W/m² is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mcDavid
soepah schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:28:
[...]

ik had het over "Grondwater" dus dat pomp ik uit de grond. afhankelijk van waar je woont is de kwaliteit hiervan goed / slecht.
Het grondwater hier is echter van goede kwaliteit (geen ijzer (roestvorming) en bijna geen zand).
Het zand kan een issue worden, maar met een filter ertussen is dat ook weg.
en ik had het over "kalk" en niet over zand :P

Voor zover ik weet zitten er altíjd in meer of mindere mate mineralen in (grond)water. Tenzij het gedistilleerd/hyperfiltreert is. Misschien dat grondwater bij jou zo zacht is dat het geen probleem is, of je die gok aandurft moet je zelf weten denk ik.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee