Helaas kan ik niet het stroomverbruik verkleinen. Dat blijft gewoon 83W.
De flow kan ik op zich nog wel beinvloeden door ergens een extra "sproeier" in de slang te zetten. Ondertussen heb ik dan ook al gezien, dat het groot effect heeft op de andere sproeiers. Die sproeien dan stukken minder breed, waardoor ik extra gaten zou moeten maken om betere spreiding van de sproeiers mogelijk te maken.
Inderdaad zou een temperatuursensor een prima optie zijn. Echter heb ik niet zo iets voorhanden. Voor in de zomer is zo iets zeker ideaal. Echter heeft het volgens mij niet zo veel zin in begin van de lente en laat in de herfst.
Als iemand iets met een temperatuursensor-kastje weet, dan lees ik en alle anderen dat graag hier in deze topic.
Natuurlijk heb ik niet stil gezeten met mijn gedachten. Gisteren kwam ik bij de Gamma een vakantie-set zonne-panelen tegen. Dit waren o.a. 2x 90Wp, omvormer naar 12 Volt, Accu-tje, omvormer van 12 naar 230V.
Dat heeft me vandaag aan het denken gezet :
- Wat is er mogelijk, als ik die 83W pomp aansluit op die vakantieset?
- Gaat de pomp draaien, zodra er voldoende zonlicht is? Want de panelen worden dan warm.
- Blijft de pomp nog even draaien, wanneer er even een wolk of wolken voor de zon komen? Want als die pomp direct uit,aan,uit,aan,uit,aan continue wordt geschakeld, dan heeft dat geen goede invloed op prestaties van de pomp op de lange termijn.
- Kan ik er een tijdklok op de 230V uitgang zetten? Want om 8 uur 's ochtends is het al wel licht, maar dan schijnt de zon er nog niet op. Dan kan de accu al weer even (extra) opladen, voordat de pomp om 09:30 wordt ingeschakeld.
- Hoeveel stroom zou er in de accu zitten na een dag zon? Dan kan ik die resterende stroom gebruiken voor verlichting in mijn schuur en tuin. Dat heeft dan als doel om de accu zo goed mogelijk te ontladen. Geen idee of het zoveel mogelijk ontladen wel een slim idee is. Het is gewoon dat ik graag wil hebben, dat deze geen spanning gaat onthouden, zoals dat vroeger was met oplaadbare batterijen.
- Wat is het type accu (volt, amperes, model, merk)? Zou dit toevallig hetzelfde model zijn als een accu, die in UPS-en gebruikt wordt?
Dat waren de vragen, die vanmiddag zo al in mij opkwamen.
Voor de rest ben ik zelf zeer blij met deze extra opbrengsten. Ondanks het een heel vage, witte wolk (leek een beetje mistig zeg maar), kwam er toch aardig wat extra opbrengsten uit. Waarom vage, witte wolk? De omvormer heb ik niet uren lang op top-top vermogen zien draaien. Er was om 13:20 een notering van 1704 Watt. Hartstikke tof natuurlijk. Echter in de maand Mei heb ik meer dan een uur deze noteringen gezien. Vandaar.
Op naar de volgende zonnige meetdag. Want dit ziet er veel belovend uit. Ik ben blij.