Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Het is algemeen bekend dat de opbrengst van zonnepanelen achteruit gaat met 0.35% tot 0.5% per graad temperatuurstijging. Dus bij een graad of 65 van de zonnepanelen is het rendement 15-20% minder. Nu komt al aan bod het koelen van de zonnepanelen met water. Maar daarvoor moet je (regen)water rondpompen/sproeien en dat kost ook energie.

Oplossingen moeten goedkoop zijn om het rendabel te maken, anders kun je net zo goed extra zonnepanelen plaatsen.

Echter ik was aan het denken of het rendabel is om de zonnepanelen te koelen door lucht onder de zonnepanelen naar boven toe te laten stromen (schuin dak).

Bijvoorbeeld een aantal PC ventilatoren gekoppeld aan een klein zonnepaneeltje.

Afbeeldingslocatie: http://pictures.content4us.com/350px/CMP-FAN21_MR.JPG
12 Volt, 0.08A, 1 Watt, ongeveer 1.60 euro per stuk.

Gekoppeld aan een klein zonnepaneel van 12V, 6 Watt, ongeveer 25 euro.
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/1000_1999/1100/1100/1104/110492_LB_00_FB.EPS_100.jpg

Dus voor ongeveer 35 euro kun je 6 PC ventilatoren laten ventileren onder de zonnepanelen, 6 x 6000 RPM + 5,8 CFM. Zal dit het rendement/temperatuur zodanig laten zakken dat dit effect geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Denk dat die fan niet voor buitenshuis geschikt is...
Je kan er wel je convertor mee koelen op deze zelfde manier.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat verbruikt een 1Watt voeding in idle toestand?

Lijkt mij sowieso dat die fan's warmte genereren en dus méér opnemen dan dat wat er extra door geproduceerd kan worden, zélfs al zou je ze direct op het paneel koppelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 10-09-2012 19:58 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Als je bevloeiingspijp (of iig, een dunne pijp met gaatjes erin) bovenaan je dak op de panelen monteert, dan stroomt dat toch vanzelf over de panelen heen? Aansluiten op waterleiding, en het kost jou alleen het water, druk komt van het waterbedrijf :p.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Punkrocker schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:56:
Denk dat die fan niet voor buitenshuis geschikt is...
Je kan er wel je convertor mee koelen op deze zelfde manier.
Iemand heeft er een weerstation koeler mee gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://weerpoeldijk.martan.info/images/meteo/deel1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://weerpoeldijk.martan.info/images/meteo/deel2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://weerpoeldijk.martan.info/images/meteo/deel3.JPG
Afbeeldingslocatie: http://weerpoeldijk.martan.info/images/meteo/deel5.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MaximusTG schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:01:
Als je bevloeiingspijp (of iig, een dunne pijp met gaatjes erin) bovenaan je dak op de panelen monteert, dan stroomt dat toch vanzelf over de panelen heen? Aansluiten op waterleiding, en het kost jou alleen het water, druk komt van het waterbedrijf :p.
Lumineus idee: Een dynamo aansluiten middels een watermolenrad op het drinkwatersysteem _O-

Ergens ga je je verliezen niet goed maken, maar 't gaat om 't idee hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:57:
Wat verbruikt een 1Watt voeding in idle toestand?

Lijkt mij sowieso dat die fan's warmte genereren en dus méér opnemen dan dat wat er extra door geproduceerd kan worden, zélfs al zou je ze direct op het paneel koppelen.
Dan zou een fan in een computer behuizing nooit werken?
En wat is 1 Watt warmte t.o.v. 4000 Watt warmte van de zonnepanelen. Het is om een goede trek te krijgen onder de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ZuinigeRijder schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:05:
[...]

Dan zou een fan in een computer behuizing nooit werken?
En wat is 1 Watt warmte t.o.v. 4000 Watt warmte van de zonnepanelen. Het is om een goede trek te krijgen onder de zonnepanelen.
Dus die fans kúnnen volgens jou als "perpetuem mobilé" draaien doordat ze meer stroom op (laten) wekken dan dat ze zelf verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Waar héb je het over wimmel_1? Natuurlijk kan ie die 1 Watt fan laten draaien met zn panelen.. Dat is toch helemaal geen perpetuum mobile?

[ Voor 18% gewijzigd door MaximusTG op 10-09-2012 20:08 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MaximusTG schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:08:
Waar héb je het over wimmel_1? Natuurlijk kan ie die 1 Watt fan laten draaien met zn panelen.. Dat is toch helemaal geen perpetuum mobile?
Uiteraard kan dat. Maar je rendement wordt er niet beter van terwijl dat juist de bedoeling is van het hele "spel".

Extra energie toevoegen om een paar fans te laten draaien zodat een Solarpanel koeler blijft én een beter rendement heeft....

Die toegevoegde energie moet érgens vandaan komen, toch?

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 10-09-2012 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Dat ligt er maar net aan hoe heet de panelen met en zonder die fan worden? Als de winst in rendement opweegt tegen het extra verbruik van de fan dan is het al rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MaximusTG schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:11:
Dat ligt er maar net aan hoe heet de panelen met en zonder die fan worden? Als de winst in rendement opweegt tegen het extra verbruik van de fan dan is het al rendabel.
Dan zit je al aan een perpetuem mobile..... IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
De koudere lucht is de energie/temperatuur opslurper en is onderdeel van het perpetuem mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Wimmel
De energie die de fan kost is toch veel minder dan de warmteenergie die hij kan afvoeren. Wat het potentieel rendement van de panelen kan laten stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

leonbong schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:17:
Wimmel
De energie die de fan kost is toch veel minder dan de warmteenergie die hij kan afvoeren. Wat het potentieel rendement van de panelen kan laten stijgen.
Levert 't bijplaatsen van een extra paneel dan (netto) niet meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 19:53
Ik vraag me af of een aantal van die fans daadwerkelijk zonnepanelen genoeg doen koelen om het rendement van de zonnepanelen merkbaar te laten stijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Bierdopje120 op 10-09-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:51
@wimmel_1
Nee, niet echt.

Een 1Watt fan kan een luchtstroom genereren waardoor er een grotere temperatuurdaling plaatsvind en je er meer aan overhoud.

Ook wat maximusTG zegt over waterdruk uit een waterleiding om als koelwater te gebruiken is niets perpetuum aan.

@bierdopje
Het ligt er maar net aan wat voor koelstroom je voor elkaar krijgt.. Waarschijnlijk kan je beter wat grote gaten maken en bestaande (wind) luchtstromen geleiden.

Overigens hebben ze wel eens geëxperimenteerd met zonnecollectoren en panelen maar rendement was niet hoog genoeg tov. kosten.

[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 10-09-2012 20:26 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Precies, hier is niks onmogelijks aan.
Wat betreft mn opmerking over het water; misschien haal je een beter rendement door zo'n mat achterop de panelen te maken waar ze zwembaden mee opwarmen? (Mat met fijne buisjes, groot oppervlak). daar laat je dan rustig water doorheen stromen. Als je het echt duurzaam wil doen zou idd denken aan water opvangen en dat met een licht pompje er doorheen pompen.
Of dus gewoon met de waterdruk van de waterleiding. Alleen moet je dan uitrekenen hoeveel water je ervoor nodig hebt, en of die kosten niet de winst van het hogere rendement te niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 22:43
Je hebt al een opgaande luchtstroom achter je panelen op een schuin dak omdat het daarachter warm wordt en aangezien warme lucht stijgt en dus van onderaf koele lucht wordt aangevoerd.... er zijn wel systemen te krijgen die deze luchtstroom verbeteren (en zelfs gebruiken om je huis te verwarmen)

http://www.iea-pvps-task2.../download/OSAKA7PB314.pdf

Er zijn zelfs PVT panelen in ontwikkeling die ook thermische energie leveren !

Deze is wel erg interessant http://amet-me.mnsu.edu/u...%20Collector/IMPROV~1.PDF

[ Voor 54% gewijzigd door reddo op 10-09-2012 21:37 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MaximusTG schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:26:
Precies, hier is niks onmogelijks aan.
Wat betreft mn opmerking over het water; misschien haal je een beter rendement door zo'n mat achterop de panelen te maken waar ze zwembaden mee opwarmen? (Mat met fijne buisjes, groot oppervlak). daar laat je dan rustig water doorheen stromen. Als je het echt duurzaam wil doen zou idd denken aan water opvangen en dat met een licht pompje er doorheen pompen.
Of dus gewoon met de waterdruk van de waterleiding. Alleen moet je dan uitrekenen hoeveel water je ervoor nodig hebt, en of die kosten niet de winst van het hogere rendement te niet doen.
Ik snap waar jij heen wil maar je bent het hopenlijk met me eens dat "gratis" energie op die manier niet bestaat. Misschien dat je regenwater op kunt vangen in een hoger gelegen reservoir en dát gaat gebruiken om die panelen te koelen en zo het verlies van temperatuurverschiillen kunt minimalisren?

Opgewekte "stroom" ge/ver-bruiken om te koelen is is altijd een (netto) verlies, ook al komt die electriciteit van andere bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
wimmel_1 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:20:
[...]
Opgewekte "stroom" ge/ver-bruiken om te koelen is is altijd een (netto) verlies, ook al komt die electriciteit van andere bronnen.
Nee, dat is dus niet waar. Als jij het systeem meer energie laat opwekken door te koelen, en dat koelen kost minder energie dan de energie die je meer opwekt dan zonder die koeling heb je netto winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MaximusTG schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:25:
[...]

Nee, dat is dus niet waar. Als jij het systeem meer energie laat opwekken door te koelen, en dat koelen kost minder energie dan de energie die je meer opwekt dan zonder die koeling heb je netto winst.
Nou ben ik toch wel benieuwd naar een energiebron welke genoeg energie opwekt om zichzelf én een koeling voor een andere intact te kunnen houden.

't kán.... maar 't afval (what's in a name) daarvan is volgens mij ook weer niet écht goed, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 04-06 15:34

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

wimmel_1 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:36:
[...]

Nou ben ik toch wel benieuwd naar een energiebron welke genoeg energie opwekt om zichzelf én een koeling voor een andere intact te kunnen houden.

't kán.... maar 't afval (what's in a name) daarvan is volgens mij ook weer niet écht goed, toch?
Energiebron? De zon! Die verdampt zeewater en laat het stijgen wat als regenwater naar beneden komt met kinetisch energie. Een regenton op de bovenste verdieping van je huis en dat water over je panelen laten stromen, lijkt mij de enige energie opleverende oplossing. Al vraag ik mij af of hierdoor niet meer zonlicht wordt weerkaatst i.p.v. omgezet in elektriciteit. Misschien is de achterkant van de panelen koelen verstandiger.

@MaximusTG
Een zonnepaneel koelen door er leidingwater overheen te laten stromen, lijkt mij niet verstandig. Als dit water op het paneel verdampt, zal er veel kalk achterblijven, waardoor het rendement eerder achteruit gaat dan vooruit. Nog afgezien van dat je schoon drinkwater aan het verspillen bent.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
antonboonstra schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:45:
[...]

Energiebron? De zon! Die verdampt zeewater en laat het stijgen wat als regenwater naar beneden komt met kinetisch energie. Een regenton op de bovenste verdieping van je huis en dat water over je panelen laten stromen, lijkt mij de enige energie opleverende oplossing. Al vraag ik mij af of hierdoor niet meer zonlicht wordt weerkaatst i.p.v. omgezet in elektriciteit. Misschien is de achterkant van de panelen koelen verstandiger.

@MaximusTG
Een zonnepaneel koelen door er leidingwater overheen te laten stromen, lijkt mij niet verstandig. Als dit water op het paneel verdampt, zal er veel kalk achterblijven, waardoor het rendement eerder achteruit gaat dan vooruit. Nog afgezien van dat je schoon drinkwater aan het verspillen bent.
Klopt, ik had het ook al aangepast, zie mn post waarin ik een mat met dunne vloeistofbuisjes suggereer aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:12
wimmel_1 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:36:
[...]

Wimmel_1 ik snap niet welke discussie je wilt voeren? In jou opvatting zou altijd alles energie kosten. Het punt is, een koeler paneel geeft een hoger rendement. Stel je weet op de hoogste dagen je paneel zodanig te koelen dat het rendement 10% omhoog gaat. Een paneel van 250Wp zal dan bijvoorbeeld 220 Watt leveren ipv 200 Watt. Zelfs al zou je er een 5 Watt fan op zetten, dan heb je nog steeds 15 Watt winst. Waar dit break-even point precies ligt, is natuurlijk het onderzoeken waard. Maar waar jij zo resoluut vandaan haalt dat het niet kan, kunnen we niet volgen.

Helemaal de vergelijk met een perpetuum mobile kan ik niet volgen. Dat zou eerder zijn dat je er een lamp bij aanknoopt van 5 watt, waardoor je 5 watt of meer winst zou behalen.

Ontopic:
Ik heb op school vroeger ook tests gedaan hiermee, dat het zo is, daarover geen twijfel. Of het je iets op gaat leveren, dat betwijfel ik. Ik zal eens in mijn documenten graven of het verslag daarover nog aanwezig is.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

antonboonstra schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:45:
[...]

@MaximusTG
Zou nog mooier worden als "we" lavastromen gewoon konden reguleren. Warmtewisselaar en klaar is ....

@ Storeman: Begrijp me niet verkeerd maar wat ik er mee wil zeggen is dat je niet ergens stroom moet gaan opwekken middels een "installatie" en diezelfde stroom weer moet gaan verbruiken om iets te kunnen koelen zodat dat "iets" een paar procent meer rendement op levert. De energie die je er dan instopt haal je nergens meer terug oftewel: die hád je beter kunnen gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 10-09-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Hier is een Volumestroomberekening (Ventilator) te vinden.

Even ingevuld:
25 Maximale omgevingstemperatuur (=buitentemperatuur)
65 Maximale toegestane binnentemperatuur (=paneel temperatuur)
40 Temperatuurverschil

Geinstalleerd verlies: 4900 W x 10% = 490 W

100-250 Hoogte boven zeespiegel

Aanbevolen volumestroom: 39.2 m3/h

Nu heeft de computerfan in de startpost een waarde van 5.8 CFM
1 m3/h = 0.5885745 CFM
Dus 1 computerfan levert 10 m3/h op, 6 computerfans levelt 60 m3/h op. Dus 6 x 1W ventilatoren zou genoeg moeten zijn om de temperatuur duidelijk naar beneden te brengen. De warme lucht wordt in ieder geval afgevoerd en vervangen door koudere buitenlucht. En het 6W zonnepaneeltje doet alleen zijn werk bij zon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

"Ze" bestaan al minstens een jaar en zijn hier gekoppeld aan een boilervat

Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/6544/dsc04195s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img705.imageshack.us/img705/2599/dsc04198f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/6742/dsc04197v.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Gasschuif op 11-09-2012 11:43 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 04-06 15:34

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Gasschuif schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:38:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zie je bij warme dagen dan ook structureel hogere opbrengsten dan andere vergelijkbare systemen? Of heb je het alleen gedaan omdat je geen ruimte meer had voor een zonnecollector?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

antonboonstra schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:50:
[...]

Zie je bij warme dagen dan ook structureel hogere opbrengsten dan andere vergelijkbare systemen? Of heb je het alleen gedaan omdat je geen ruimte meer had voor een zonnecollector?
Het is niet mijn installatie, maar die van een vriend. Het boilervat stond er al, zijn oude collector was al dik 12 jaar oud en is van het dak verwijderd. Vandaar dat dit destijds is geadviseerd. Wat het verschil is met de zelfde installatie zonder koeling is natuurlijk haast niet te bepalen, ook meten gaat moelijk worden.
Je kunt hooguit ( bij onbewolkt weer) de pomp even uitzetten, en wachten tot het water is opgewarmd, en dan het verschil in opbrengst bepalen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Ik was zeer verrast door deze topic. Want ik ben van plan om mijn zonne-panelen te koelen.

Ergens zou ik er meer voorstander voor zijn om de achterkant van de zonne-panelen te koelen. Echter waren dat soort panelen toen mij nog niet bekend. Om dit als nog handmatig toe te voegen gaat voor mij zelf te ver. Want ik ben geen held op het dak en het ligt er nu eenmaal prima bij.

Zelf wil ik het koelen gaan testen door middel van regenwater lichtjes over te laten stromen. Dat hoop ik vervolgens te meten en in grafiek te kunnen laten zien dat het werkt. De uitdaging daarbij is : Zal het regenwater "koel" genoeg zijn om de panelen te kunnen koelen? Want de regentonnen staan aardig lang in de zon. Misschien dat ik daar een of ander afdakje voor moet maken.

Geeen enkel idee nog. Het geld ontbreekt er nog voor. Zodra ik er aan kan beginnen, dan laat ik het zeker weten op tweakers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Door de verdamping krijg je ook een koelend effect.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
wimmel_1 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:58:
[...]

@ Storeman: Begrijp me niet verkeerd maar wat ik er mee wil zeggen is dat je niet ergens stroom moet gaan opwekken middels een "installatie" en diezelfde stroom weer moet gaan verbruiken om iets te kunnen koelen zodat dat "iets" een paar procent meer rendement op levert. De energie die je er dan instopt haal je nergens meer terug oftewel: die hád je beter kunnen gebruiken.
Dat ligt toch maar helemaal aan de "rendements-curve" van zo'n paneel of niet soms?

Stel dat zo'n ding bij 60 graden Celcius 40% efficient is en dan 20 kW (ik noem maar wat getallen) aan zonne-energie omzet in elektriciteit. Houd je dus 8 kW over. *MISSCHIEN* heeft zo'n paneel een niet-lineair rendements-curve, waarbij de efficientie bij 65 graden Celcius inkachelt naar 20%. Kan. Misschien. Spontaan houdt 'ie nog maar 4 kW over van de 20.

Als jij dan met 10 W (dus 0,01 kW) de temperatuur 5 graden Celcius omlaag kunt brengen, "win" je daar 3,99 kW mee.

En dat heeft he-le-maal NIETS te maken met die bullcrap van "je kunt er niet meer energie uithalen dan wat je er in stopt" of weetikveel wat je allemaal loopt te blaten de laatste 10 posts van je, maar hangt helemaal af van de gebruikte materialen/apparaten et cetera. Immers... Je krijgt gewoon 20 kW (bijv.) van de zon. En natúúrlijk kom je nooit door daarvan 1 kW te gebruiken opeens op 22 kW. Dat zegt ook niemand. Maar het is NIET ondenkbaar om een klein beetje te investeren om er béter uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-05 22:43
Gasschuif schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:38:
Ik vraag me af of dat verbeterig in rendement van de PV geeft. Een beetje zonneboiler werkt al snel met een temperatuur van 40 - 50 graden (en nog veel meer)... en dan gaat gaat dus met PVT panelen niet meer om het verbeteren van PV rendement maar om het verwarmen van het water lijkt mij. En dan ook nog vaak dat de panelen aan de invoerzijde koel water krijgen en aan de uitgang het water echt flink warm wordt. Totaalrendement wordt natuurlijk wel erg netjes !

Zou zoiets achter ieder paneel te knutselen zijn ? Wel interessant !

Overigens, hier staat een stukkie over iemand die zijn panelen schoonmaakte met koud water en de reactie op het rendement daardoor (en dus ook de piek door afkoeling) http://www.csudh.edu/oliv...uts/solarpan/solarpan.htm

[ Voor 26% gewijzigd door reddo op 11-09-2012 22:20 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb een SMA SB4000-TL21 die een maximum van 4000 Watt AC heeft. 4 September was een onbewolke dag en warm (25 graden buitentemperatuur). Alhoewel de totaalopbrengst goed was, kwamen de 4900 Wp zonnepanelen niet aan het maximum van 4000 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/pvoutput20120904.jpg

5 September was het afwisselend zonnig/bewolkt. Nu haalde ik wel de max piek van 4000 Watt, nadat het bewolkt was geweest.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/pvoutput20120905.jpg

Dus een verschil tussen 3684 Watt en 3984 Watt, een verschil van bijna 10%.

Denk dat ik een test moet gaan doen op een zonnige/warme dag met het blazen van een luchtstroom met een torenventilator (gewoon op stroom) onder de zonnepanelen en het effect meten.

Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/regular/FC/0/1/1/5/9000000011575110.jpg

Ik heb jammer genoeg geen temperatuur sensoren voor onder de zonnepanelen. Zijn er mensen die de temperatuur onder de zonnepanelen en de zonnepanelen zelf meten? En kan dit remote uitgelezen/gelogged worden?

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

ZuinigeRijder schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:39:
Ik heb jammer genoeg geen temperatuur sensoren voor onder de zonnepanelen. Zijn er mensen die de temperatuur onder de zonnepanelen en de zonnepanelen zelf meten? En kan dit remote uitgelezen/gelogged worden?
Joop heeft een sensor onder zijn panelen geplakt. Op een warme dag komt deze boven de 50 graden uit.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Ik heb een SMA SB4000-TL21 die een maximum van 4000 Watt AC heeft. 4 September was een onbewolke dag en warm (25 graden buitentemperatuur). Alhoewel de totaalopbrengst goed was, kwamen de 4900 Wp zonnepanelen niet aan het maximum van 4000 Watt.

[afbeelding]

5 September was het afwisselend zonnig/bewolkt. Nu haalde ik wel de max piek van 4000 Watt, nadat het bewolkt was geweest.

[afbeelding]

Dus een verschil tussen 3684 Watt en 3984 Watt, een verschil van bijna 10%.

Denk dat ik een test moet gaan doen op een zonnige/warme dag met het blazen van een luchtstroom met een torenventilator (gewoon op stroom) onder de zonnepanelen en het effect meten.

[afbeelding]

Heb even naar de cijfertjes van jouw CHN245-60P panelen gekeken.

Wat ik kan vinden is dat ze 0.5% per graad C in W afnemen.
De NOCT temp. is op 45C vastgesteld.

Jij zegt op een zonnige dag niet over de 3700W te komen.
Dat betekend dat je panelen 1200W onder de STC waarde (25C) zit.
1200W is 24,5% 4900W en 24,5 / 0.5 = 49

25C+49C = 74C
4900

Als je de 49C met 10C kan verlagen, dan zou je een vermogens winst kunnen halen van;
25C+39C = 64C
64C geeft een verlies van 32%

4900W / 100 * 32 = 1568W verlies

Dat zou betekenen dat je 368W winst kunt behalen bij een temp. verlaging van 10%.
Dit alles over het gehele systeem!

Reken je dit om naar 22 panelen, dan kom je op 16W per paneel.

Hoeveel verbruikt je towerfan?

Gaan we uit van 30 hete dagen, waarbij de panelen 4 uur deze temp. behalen, dan komt dat op:
30*4*0.368 = 44kWh winst oftewel €10-€12

(hoop dat ik het allemaal goed berekend heb)

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 12-09-2012 15:40 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• ZuinigeRijder
  • Niet online
harold65 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:31:
[...]

Joop heeft een sensor onder zijn panelen geplakt. Op een warme dag komt deze boven de 50 graden uit.
Aha, hij kan deze remote uitlezen? Speciale sensor/software?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Freemann schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:36:
[...]

....

Gaan we uit van 30 hete dagen, waarbij de panelen 4 uur deze temp. behalen, dan komt dat op:

Bedankt voor de reactie. De towerfan wilde ik eerst alleen proberen als test of het effect heeft. Wanneer dit inderdaad het gewenste effect heeft (luchtkoeling achter de panelen zal minder effectief zijn dan bijvoorbeeld koeling via water) dan kan ik denken aan een goedkope manier van ventilatie.

Initieel was ik aan het kijken naar kleine computer ventilatoren maar heb al ontdekt dat ik beter iets grotere kan nemen, omdat daar veel meer luchtverplaatsing door gegenereerd wordt. Dus een 92mm ipv 40mm.

Dit in combinatie met een goedkoop 10W 12V paneeltje (dus geen extra stroomverbruik en heeft als voordeel dat het actief wordt als er zon/licht is). Dan zou ik dan in de buurt van 35-50 euro uitkomen.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Voor diegene die overwegen te koelen met water, hier is nog een draadje met ervaringen hierover.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:35
Zou het niet mogelijk zijn om een bepaalde hoeveelheid stilstaandwater op een zonnecel te zetten? Het water zal dan ook wel wat opwarmen maar de boel zal dan wel denk ik veel minder warm worden dan zonder water. Ik heb verder geen verstand hierover maakt mochten ze waterbestendig zijn zou je bijvoorbeeld dit soort dingen toch ook ineen zwembad moeten kunnen leggen? Daar blijven ze redelijk koel en het water zou ruim voldoende zonlicht moeten doorlaten voor de cellen. Is dit een raar idee? :P

GTA VI - All aboard the hype train!!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
je kunt ook een keer kijken naar wat langjarige cijfers met temperatuur.
op http://www.pv-solar24.info/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ZuinigeRijder schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:56:
[...]

Bedankt voor de reactie. De towerfan wilde ik eerst alleen proberen als test of het effect heeft. Wanneer dit inderdaad het gewenste effect heeft (luchtkoeling achter de panelen zal minder effectief zijn dan bijvoorbeeld koeling via water) dan kan ik denken aan een goedkope manier van ventilatie.

Initieel was ik aan het kijken naar kleine computer ventilatoren maar heb al ontdekt dat ik beter iets grotere kan nemen, omdat daar veel meer luchtverplaatsing door gegenereerd wordt. Dus een 92mm ipv 40mm.

Dit in combinatie met een goedkoop 10W 12V paneeltje (dus geen extra stroomverbruik en heeft als voordeel dat het actief wordt als er zon/licht is). Dan zou ik dan in de buurt van 35-50 euro uitkomen.
IMHO is panelen koelen verspilde moeite.
Je kunt beter op je stroomverbruik letten zoals;
- een paar gloeilampen vervangen voor spaarlampen,
- zaken uit de vriezer laten ontdooien in de koelkast,
- wasdroger minder gebruiken gebruikt bij ons 2,5kWh per trommel (1x in de 2 weken minder laten draaien levert je al een dubbel besparing op tov de meer opgewekte PV stroom)
- vaatwasser eff. inruimen zodat hij minder keren peer jaar hoeft te draaien (onze "eco" VW gebruikt ook nog 1,8 kWh voor een 65C wasje....)
- standby apparatuur killen,
- etc etc
Daarnaast moet je er ook op letten dat de apparatuur die je gaat gebruiken tegen de weersomstandigheden kan (lijkt er nu niet op). En je moet uitkijken dat je constructie geen (slag)schaduw op de panelen legt. Dit laatste zou er dan weer voor kunnen zorgen dat er minder geproduceerd wordt.

Denk dat het niet slim is om er heel veel tijd en energie (letterlijk en figuurlijk) in te steken om panelen te koelen.
Sir_Hendro schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:05:
Zou het niet mogelijk zijn om een bepaalde hoeveelheid stilstaandwater op een zonnecel te zetten? Het water zal dan ook wel wat opwarmen maar de boel zal dan wel denk ik veel minder warm worden dan zonder water. Ik heb verder geen verstand hierover maakt mochten ze waterbestendig zijn zou je bijvoorbeeld dit soort dingen toch ook ineen zwembad moeten kunnen leggen? Daar blijven ze redelijk koel en het water zou ruim voldoende zonlicht moeten doorlaten voor de cellen. Is dit een raar idee? :P
mijn panelen liggen onder een hoek van 30graden, wordt erg lastig om daar een egaal "laagje" water op te krijgen/houden. Ook zal het laagje water anzich al voor een lagere opbrengst zorgen.

[edit]
Overigens is de omg. temp. bij de zonnepanelen vaak ook erg hoog.
Onze panelen liggen op een schuin dak met donkerbruine pannen.
Als de zon lekker staat te knallen, dan kan ik de pannen niet optillen... ivm de temp. van de pannen.
Daarbij heb je een groot temp. verschil nodig OF een hele hoge flow om de panelen te kunnen koelen.
Ons dak is bijv. 5m breed als ik van 1 kant naar de andere kant, met een 92mm fan, lucht blaas dan is die luchtstroom na 1 m zijn kracht/richting kwijt EN al zodanig warm dat hij verderop geen koeling meer brengt.

[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 12-09-2012 16:23 . Reden: omg. temp. ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Sir_Hendro schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:05:
Neen, onzin. Wel handig is, als je toch oppervlakte water tot je beschikking hebt, om panelen plat op grote drijvers te plaatsen, dan heb je verkoelend effect van het alom aanwezige water, maar worden de modules verder niet lastig gevallen met allerlei rare gadgets die allemaal kostenverhogend werken.

In Photon stond in het augustus nummer een geweldige foto met zo'n "Solarfloss", bij de noord-Italiaanse stad Imola, in een vijver. Zou zo'n 500 kWp grote installatie zijn. Ook foto bij de exploitant:

http://www.bryospa.it/imp...omune-di-mordano-kwp-500/

Afbeeldingslocatie: http://www.bryospa.it/wp-content/uploads/2011/04/bacino_bubano-1024x331.jpg
© Bryo S.p.A.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Freemann schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:15:
[...]

IMHO is panelen koelen verspilde moeite.
Je kunt beter op je stroomverbruik letten zoals;
....

Denk dat het niet slim is om er heel veel tijd en energie (letterlijk en figuurlijk) in te steken om panelen te koelen.

[edit]
Overigens is de omg. temp. bij de zonnepanelen vaak ook erg hoog.
Onze panelen liggen op een schuin dak met donkerbruine pannen.
Als de zon lekker staat te knallen, dan kan ik de pannen niet optillen... ivm de temp. van de pannen.
Daarbij heb je een groot temp. verschil nodig OF een hele hoge flow om de panelen te kunnen koelen.
Ons dak is bijv. 5m breed als ik van 1 kant naar de andere kant, met een 92mm fan, lucht blaas dan is die luchtstroom na 1 m zijn kracht/richting kwijt EN al zodanig warm dat hij verderop geen koeling meer brengt.
Natuurlijk moet je niet nalaten ook op je stroomverbruik te letten. Maar alle beetjes helpen.

Het idee was om omgeveer 5 x 92 mm fans aan te sluiten van 12V/160ma/2Watt en deze te voeden met een 10W 12V paneeltje. Een 92mm fan heeft een verplaatsing van 80 m3/h, 5 fans dus ongeveer 400 m3/h. Er wordt dus continue koudere lucht aangevoerd en onder de panelen gemengd/verdrijven van warmere lucht. Er komt een geforceerde trek naar boven wat wel zo fijn is als het bijna windstil is.

Voordeel is ook dat de ruimtes (zolder) onder de pannen koeler blijft in de zomer.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ZuinigeRijder schreef op woensdag 12 september 2012 @ 17:19:
[...]

Natuurlijk moet je niet nalaten ook op je stroomverbruik te letten. Maar alle beetjes helpen.

Het idee was om omgeveer 5 x 92 mm fans aan te sluiten van 12V/160ma/2Watt en deze te voeden met een 10W 12V paneeltje. Een 92mm fan heeft een verplaatsing van 80 m3/h, 5 fans dus ongeveer 400 m3/h. Er wordt dus continue koudere lucht aangevoerd en onder de panelen gemengd/verdrijven van warmere lucht. Er komt een geforceerde trek naar boven wat wel zo fijn is als het bijna windstil is.

Voordeel is ook dat de ruimtes (zolder) onder de pannen koeler blijft in de zomer.
Ben zeer benieuwd of je het effect met cijfers kunt onderbouwen/aantonen.
Volgens mij is het namelijk komma n*uken.

Effectieve trek kan je alleen creëren/bereiken als je de luchtstroom kanaliseert.
Anders zal de lucht alle kanten op gaan en niet het eindpunt bereiken wat jij voor ogen hebt.

Bedenk ook dat bij koelen nog steeds blijft gelden dat de zwakste schakel/paneel het vermogen van de string bepaald. Als je de uiterste (lees panelen die het verst weg liggen van de fans) panelen niet goed koelt dan zullen ze niet tot nauwelijks gekoeld worden en het totale effect te niet doen.

Even een noot:
Misschien komt het anders over, maar ik sta positief tegenover het idee.
Heb zelf ook met het idee gelopen om de panelen te koelen.
Zelf zat ik te denken om de zijkanten van de array,tussen de panelen en de dakpannen, dicht te maken.
Maar ik verwacht niet dat het een noemenswaardig effect op gaat leveren.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Freemann schreef op woensdag 12 september 2012 @ 17:57:
[...]

Ben zeer benieuwd of je het effect met cijfers kunt onderbouwen/aantonen.
Volgens mij is het namelijk komma n*uken.

Effectieve trek kan je alleen creëren/bereiken als je de luchtstroom kanaliseert.
Anders zal de lucht alle kanten op gaan en niet het eindpunt bereiken wat jij voor ogen hebt.

Bedenk ook dat bij koelen nog steeds blijft gelden dat de zwakste schakel/paneel het vermogen van de string bepaald. Als je de uiterste (lees panelen die het verst weg liggen van de fans) panelen niet goed koelt dan zullen ze niet tot nauwelijks gekoeld worden en het totale effect te niet doen.

Even een noot:
Misschien komt het anders over, maar ik sta positief tegenover het idee.
Heb zelf ook met het idee gelopen om de panelen te koelen.
Zelf zat ik te denken om de zijkanten van de array,tussen de panelen en de dakpannen, dicht te maken.
Maar ik verwacht niet dat het een noemenswaardig effect op gaat leveren.
Inderdaad ga ik eerst proberen om een idee te hebben of het effect heeft, voor er geld aan uit te geven. Dus wil ik een test doen met een towerventilator die ik heb staan, een remote temperatuurmeter van mijn weerstation en natuurlijk de SMA omvormer gegevens. Nu het kouder is en bewolkt/zonnig, piekt mijn systeem tegen de max van 4000 Watt AC aan.

En met mijn panelen opstelling hoop ik toch trek onder de panelen te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/zontech/4.JPG

• Osiris
  • Niet online
Freemann schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:36:
[...]

Heb even naar de cijfertjes van jouw CHN245-60P panelen gekeken.

Wat ik kan vinden is dat ze 0.5% per graad C in W afnemen.
De NOCT temp. is op 45C vastgesteld.

Jij zegt op een zonnige dag niet over de 3700W te komen.
Dat betekend dat je panelen 1200W onder de STC waarde (25C) zit.
1200W is 24,5% 4900W en 24,5 / 0.5 = 49

25C+49C = 74C
4900

Als je de 49C met 10C kan verlagen, dan zou je een vermogens winst kunnen halen van;
25C+39C = 64C
64C geeft een verlies van 32%

4900W / 100 * 32 = 1568W verlies

Dat zou betekenen dat je 368W winst kunt behalen bij een temp. verlaging van 10%.
Dit alles over het gehele systeem!

Reken je dit om naar 22 panelen, dan kom je op 16W per paneel.

Knap, bij een temperatuur van 74 °C heeft 'ie een verlies van 1200 W en bij een lagere temperatuur van 64 °C heeft 'ie een hoger verlies van 1568 W... Terwijl we afgesproken hadden dat 't rendement naar beneden zou gaan bij hogere temperaturen :+

En verder vind ik het persoonlijk vrij storend dat je afkortingen voor eenheden als grootheid gebruikt en je alles aan elkaar knoopt (eenheden aan de waarden vast enzo..)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:44

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb ook een temperatuursensor onder de panelen. De afgelopen zomer is die niet boven de 48 graden gekomen. (plat dak opstelling) Temperatuursensor zit vast aan m'n EMU logger en wordt elke 5 minuten uitgelezen.

Bij een schuin dak zou ik eerder proberen de luchtstroming achter de panelen te optimaliseren. Door de kabels goed te fixeren en te zorgen dat de panelen niet te strak tegen de pannen zitten kan je zorgen voor een redelijke luchtstroming.

[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 12-09-2012 19:18 ]

A'dam PVOutput

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Osiris schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:08:
[...]

Knap, bij een temperatuur van 74 °C heeft 'ie een verlies van 1200 W en bij een lagere temperatuur van 64 °C heeft 'ie een hoger verlies van 1568 W... Terwijl we afgesproken hadden dat 't rendement naar beneden zou gaan bij hogere temperaturen :+

En verder vind ik het persoonlijk vrij storend dat je afkortingen voor eenheden als grootheid gebruikt en je alles aan elkaar knoopt (eenheden aan de waarden vast enzo..)
Thanx voor je opbouwende kritiek en inhoudelijke reactie.

Op veler verzoek daarom een nieuwe berekening en hoor graag of ik het nu wel (of wederom niet) bij het goede eind heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.filedump.net/dumped/pvkoeling1347477955.png

20 graden C verlagen levert +/- 58 kWh op.
Jouw installatie haalt (grove gok) 3800 kWh en dat betekend een winst van ~1,5 %

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 13-09-2012 07:44 ]

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Freemann schreef op woensdag 12 september 2012 @ 21:26:
[...]

Thanx voor je opbouwende kritiek en inhoudelijke reactie.

Op veler verzoek daarom een nieuwe berekening en hoor graag of ik het nu wel (of wederom niet) bij het goede eind heb:
[afbeelding]

20 graden C verlagen levert +/- 58 kWh op.
Jouw installatie haalt (grove gok) 3800 kWh en dat betekend een winst van ~1,5 %
Bedankt voor de duidelijke spreadsheet.
Naar mijn mening levert koeling altijd rendementswinst op, dus misschien is 30 dagen x 4 uur conversatief geschat? En dan kan het totaal voordeel veel meer dan 58 kWh zijn. Maar zoals gezegd, ik wil eerst een proef doen hoeveel ventileren onder de zonnepanelen op een zonnige warme dag nu echt oplevert. Meten is weten

• ZuinigeRijder
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:15:
[...]

Ik heb ook een temperatuursensor onder de panelen. De afgelopen zomer is die niet boven de 48 graden gekomen. (plat dak opstelling) Temperatuursensor zit vast aan m'n EMU logger en wordt elke 5 minuten uitgelezen.

Bij een schuin dak zou ik eerder proberen de luchtstroming achter de panelen te optimaliseren. Door de kabels goed te fixeren en te zorgen dat de panelen niet te strak tegen de pannen zitten kan je zorgen voor een redelijke luchtstroming.
De panelen zitten 12 cm boven de pannen dus genoeg doorstroming. En het dak is met 50 graden ook heel schuin, dus de warmte trek zal al naar boven zijn. Probleem is dat bij weinig wind en zonnig weer de panelen gewoon niet genoeg gekoeld worden. Jammer genoeg kan ik alleen aan de onderkant met wind koelen, dus weet niet hoeveel effect het heeft. Tijd voor een tweakers proefje bij warm/zonnig weer. Echter nu is het niet echt het goede jaargetijde voor dit experiment. Begin deze maand wel :'(

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het lijkt me een mooi project om het koelen te doen in combinatie met warmteopslag. Nu zal het voor tapwatergebruik al heel snel te veel zijn, dus als je de ruimte hebt om een kelder te vullen (zeg 4x4x4 meter) dan kom je een heel eind om 's winters je huis te verwarmen. En dan compenseer je het pompverbruik ruim door een besparing op aardgas.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

wimmel_1 schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:07:
[...]

Dus die fans kúnnen volgens jou als "perpetuem mobilé" draaien doordat ze meer stroom op (laten) wekken dan dat ze zelf verbruiken?
Ze wekken geen stroom op. Ze bevorderen de efficientie van het zonnepaneel.
Een beetje zonnepaneel produceert 500watt per uur in de volle zon.
20% lagere efficientie doordat ze warm worden, betekent 100watt verloren.
Die ventilatortjes nemen 1watt per uur. Stel dat ze het verlies aan efficientie met de helft kunnen inperken (met z'n zessen per paneel) heb je dus 50watt per uur terug, minus 6 watt voor de ventilatoren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• migjes
het probleem is dat je niet je panelen wil koelen, maar de zwarte/blauwe plaatjes die er in zitten.
en laten die nu net vol in de zon liggen >:) .

mijn test met de tuin slang gaf mij.
had 1710Wp.
leverde in volle zon 1410W.
na afspuiten met tuinslang 1470W voor een paar minuten.
(was niet een super hete dag.)

sucses met testen.
en zoeken naar een oplossing.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

McKaamos schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:52:
[...]

Ze wekken geen stroom op. Ze bevorderen de efficientie van het zonnepaneel.
Een beetje zonnepaneel produceert 500watt per uur in de volle zon.
20% lagere efficientie doordat ze warm worden, betekent 100watt verloren.
Die ventilatortjes nemen 1watt per uur. Stel dat ze het verlies aan efficientie met de helft kunnen inperken (met z'n zessen per paneel) heb je dus 50watt per uur terug, minus 6 watt voor de ventilatoren.
Einheiten Polizei meldet sich!

Watt ist Joule pro Sekunde, jah! Nicht pro Stunde.

Verstehen? Danke!

Afbeeldingslocatie: http://www.g-g-c.de/forum/images/smilies/polizei.gif

Wikipedia: Watt
Terms such as watts per hour are often misused

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ZuinigeRijder schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:46:
[...]

Bedankt voor de duidelijke spreadsheet.
Naar mijn mening levert koeling altijd rendementswinst op, dus misschien is 30 dagen x 4 uur conversatief geschat? En dan kan het totaal voordeel veel meer dan 58 kWh zijn. Maar zoals gezegd, ik wil eerst een proef doen hoeveel ventileren onder de zonnepanelen op een zonnige warme dag nu echt oplevert. Meten is weten
LET wel dat je die 58 kWh alleen haalt als je AL je panelen met min 20 °C kunt koelen. Dit omdat de zwakste schakel (lees; het heetste paneel in de string), de output van de totale string bepaald. Je zult dus egaal/maximaal moeten koelen om er zeker van te zijn dat alle panelen gelijkmatige koelen.

Daarbij is het wat migjes al aanhaalde ook zo dat je de cellen moet koelen en dat is lastig vanaf de onderkant.

Misschien is een goed voorbeeld de PVtwin's (einde openings post).

Misschien zegt het ook wel iets dat er nog geen commerciele systemen zijn. Als het redelijkerwijs te doen is om te koelen, dan waren daar vast partijen in gesprongen. Zeker omdat het eigenlijk HET grote probleem van PV is en dat er nog geen oplossing voor is.

Hoor het graag als je een goedkope, hoge mtbf, efficiente oplossing gevonden hebt.
zonnigtype schreef op donderdag 13 september 2012 @ 18:39:
[...]
Einheiten Polizei meldet sich!
Watt ist Joule pro Sekunde, jah! Nicht pro Stunde.
Verstehen? Danke!
[afbeelding]
Wikipedia: Watt
:O heb je ook nog iets inhoudelijks te melden? :O

[ Voor 21% gewijzigd door Freemann op 13-09-2012 21:12 ]

• Osiris
  • Niet online
Freemann schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:09:
[...]

:O heb je ook nog iets inhoudelijks te melden? :O
Ach, hij brengt 't wellicht wat rücksichtlos, maar hij heeft wel gelijk.. :)

"Watt per uur" kan wel, maar dan heb je 't dus over een verandering in vermogen over tijd. Dus een soort acceleratie of deceleratie van 't vermogen. Kan prima. "Het vermogen steeg met 10 watt per uur." Maaarrrrrr, mensen die 'watt per uur' zeggen, terwijl ze gewoon het vermogen bedoelen.. Nee.. Die kun je maar beter de mond snoeren, voordat mensen 't onterechte idee krijgen dat diegene weet waar 'ie 't over heeft en 'em nog gaan geloven ook. En dat kunnen we natuurlijk niet hebben. :)

Het is leuk om de verschillende reacties m.b.t. het koelen van panelen te lezen.

Zelf denk ik, dat het koelen van panelen met behulp van ventilatoren weinig zal helpen. Daarom vind ik het leuk, dat iemand juist dat gaat onderzoeken.

Zelf ga ik mijn panelen koelen met regenwater. Dit wil ik o.a. doen met vijf regentonnen (totaal meer dan 1000L water inhoud), een pomp (vijverpomp misschien), veel water-/tuinslangen, iets van "sproeiertjes". Al het regenwater wat dan terug komt, vang ik dan weer op, via de al aanwezige dakgoot, in de regentonnen.

Als het niet genoeg koelt, dan moet ik iets van schaduw maken over mijn regentonnen om op die manier het regenwater koel te houden.

Veel eerdere posts heb ik al eens gezegd : Geen idee nog hoe ik het precies ga doen. Het geld ontbreekt er voor. Zodra dat allemaal rond heb, dan laat ik het hier zeker weten. :)

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Hmm, is het idee om icm ventilatoren ook heatsinks te gebruiken, en die achterop de panelen aan te brengen? (weet niet of dat mogelijk is, of misschien zit er al iets dergelijks?)

[ Voor 12% gewijzigd door MaximusTG op 13-09-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Je moet (wat migjes al zei) de cellen koelen.
De onderkant van de panelen haalt maar een "fractie" van de temperatuur die de cellen in de knallen de zon worden.

Het beste is dus om ze aan de bovenkant te koelen.

Koelen met water is gewoon een onbegonnen zaak. Laag vermogende (vijver)pompen hebben te weinig debiet/opvoerhoogte om het water omhoog te krijgen. En als je het water al efficient omhoog kan krijgen dan verdampt het onder je reet vandaan.

Uit onze vijver verdampt op een goede zonnige zomerdag met een lekker windje zomaar 6-12mm water.
Dan heb je het over een temperatuur verschil tussen omgeving en water van 10-15 °C.
Als je dat met 1000L regenwater wil gaan doen dan ben je binnen (even een HELE ruim gok) 1 week door je 1000 water heen.

Zie hier bekende zwembadpompen (opvoerhoogte 10m+, 10m = 5m3 = 450W)

Zie hier een laag vermogende vijverpomp (opvoerhoogte <4m)

Zie hier een "efficiente" vijverpomp (opvoerhoogte <7m)

De laatste pomp kan een optie zijn, maar deze heeft een aanschaf prijs van €900,= EN de 7 meter haalt hij alleen bij een lage weerstand installatie (werkt dus niet met nozzles) en verbruikt bij 7m ook 250W....

Daar komt nog de prijs van water bij (je komt niet uit met 1000L regenwater) en zult dus met leidingwater aan de gang moeten. Als je per dag 100L water verbruikt (lage geschat) dan kost dat €0,10-0,20 per dag.

Water verpompen is dus (imho) geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MaximusTG schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:02:
Hmm, is het idee om icm ventilatoren ook heatsinks te gebruiken, en die achterop de panelen aan te brengen? (weet niet of dat mogelijk is, of misschien zit er al iets dergelijks?)
ik ben helaas nog geen heatsinks tegengekomen van 165 x 80 cm. :*)
dat kan wel eens een duur geintje worden als je er 20 nodig hebt.

Anoniem: 238103

lijp onderwerp
ik woon aan de kust altijd koeler en windje,
maar de meeropbrengst is nihil daarvan, echt een beetje raar topic dit.
panelen zijn hier steeeds 15c koeler dan elders, en nooit boven de 60c geweest,
meeropbrengst zit in zonuren, niet in een petje met een propellor erop.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 15:14:
lijp onderwerp
...
echt een beetje raar topic dit.
.....niet in een petje met een propellor erop.
8)7
meeropbrengst zit in zonuren,
_/-\o_

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Freemann schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:41:
Je moet (wat migjes al zei) de cellen koelen.
De onderkant van de panelen haalt maar een "fractie" van de temperatuur die de cellen in de knallen de zon worden.

Het beste is dus om ze aan de bovenkant te koelen.

Koelen met water is gewoon een onbegonnen zaak. Laag vermogende (vijver)pompen hebben te weinig debiet/opvoerhoogte om het water omhoog te krijgen. En als je het water al efficient omhoog kan krijgen dan verdampt het onder je reet vandaan.

Uit onze vijver verdampt op een goede zonnige zomerdag met een lekker windje zomaar 6-12mm water.
Dan heb je het over een temperatuur verschil tussen omgeving en water van 10-15 °C.
Als je dat met 1000L regenwater wil gaan doen dan ben je binnen (even een HELE ruim gok) 1 week door je 1000 water heen.

Zie hier bekende zwembadpompen (opvoerhoogte 10m+, 10m = 5m3 = 450W)

Zie hier een laag vermogende vijverpomp (opvoerhoogte <4m)

Zie hier een "efficiente" vijverpomp (opvoerhoogte <7m)

De laatste pomp kan een optie zijn, maar deze heeft een aanschaf prijs van €900,= EN de 7 meter haalt hij alleen bij een lage weerstand installatie (werkt dus niet met nozzles) en verbruikt bij 7m ook 250W....

Daar komt nog de prijs van water bij (je komt niet uit met 1000L regenwater) en zult dus met leidingwater aan de gang moeten. Als je per dag 100L water verbruikt (lage geschat) dan kost dat €0,10-0,20 per dag.

Water verpompen is dus (imho) geen optie.
Zo lang je de uitstroomopening maar even hoog of nog lager als de instroomopening van de pomp houdt is het geen enkel probleem.
Het enige probleem is het omhoog pompen van het water, als het water eenmaal 'gebruikt' is gaat het in de slang weer met de hulp van de zwaartekracht naar beneden. Als het dan eenmaal genoeg snelheid heeft in de slang neemt het vanzelf eventuele luchtbellen wel mee.

Ik zat dus aan waterkoeling te denken met een gesloten systeem, omhoog pompen en dan sproeien gaat niet lukken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Resistor schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 17:55:
[...]

Zo lang je de uitstroomopening maar even hoog of nog lager als de instroomopening van de pomp houdt is het geen enkel probleem.
Het enige probleem is het omhoog pompen van het water, als het water eenmaal 'gebruikt' is gaat het in de slang weer met de hulp van de zwaartekracht naar beneden. Als het dan eenmaal genoeg snelheid heeft in de slang neemt het vanzelf eventuele luchtbellen wel mee.

Ik zat dus aan waterkoeling te denken met een gesloten systeem, omhoog pompen en dan sproeien gaat niet lukken.
Een gesloten systeem?
Hoe wil je de warmte overdracht van panelen naar water regelen/aanpakken?
Je gaat dan eigenlijk een zonneboiler creëren, omdat je warmte uit de panelen onttrekt en deze opslaat in een buffer. Op hete dagen zal de temp. van de buffer ongelofelijk oplopen en zal het effect van koelen afnemen en stop je er nog wel emmers met energie in om water rond te pompen.
Mogelijk moet je de in het water opgeslagen energie actief af gaan voeren middels een radiator met fans.

Je bent dan op 2 punten energie aan het toevoegen aan het systeem (verpompen water en actief warmte afvoeren) om er hopelijk een paar procent extra vermogen uit de panelen te halen. Waarbij het effect af zal nemen zodra er meerdere warme dagen achtereen zijn (teveel energie die je niet meer (goedkoop) afgevoerd krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Vanuit een ander topic.
ericplan schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 16:31:
Vanwege de vele opmerkingen over rendement en temperatuur heb ik de meetgegevens van de temperatuursensor, die aan de achterzijde van mijn Sunpower SPR 300 WHT paneel zit zichtbaar gemaakt in ZonPHP (Met dank aan Hans voor 't meedenken).

Zo kan je direct zien wat de opbrengst is en de bijbehorende celtemperatuur. Temperatuur en kWh worden gelogd met de EMU S0-logger. Temperatuurgegevens zijn beschikbaar sinds medio juli 2012.
[afbeelding]

Live te zien op m'n site:
http://www.zoninamsterdam...er&view=wrapper&Itemid=13
...
Interessant. De max temperatuur achter het paneel was op bijvoorbeeld 4 september (hele dag zonnig, geen bewolking) 38 graden met piek van 2208 Watt. De volgende dag was de piek 2424 Watt bij 26.4 graden. Dus 10% meer opbrengst bij 12 graden koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ZuinigeRijder schreef op zondag 16 september 2012 @ 19:06:
Vanuit een ander topic.

[...]

Interessant. De max temperatuur achter het paneel was op bijvoorbeeld 4 september (hele dag zonnig, geen bewolking) 38 graden met piek van 2208 Watt. De volgende dag was de piek 2424 Watt bij 26.4 graden. Dus 10% meer opbrengst bij 12 graden koeler.
Zeker mooie/indrukwekkende cijfers!!

Nu alleen nog een methode om de panelen aan de onderkant met 12 graden naar beneden te halen....
Omgevingstemperatuur van je dak zal, zo goed als zeker, op warme dagen ook rond de 25-30 graden liggen.
Dit betekend dus dat je ongekende (lucht) flow moet creeeren om de warmte af te voeren OF onwijs dikke leidingen onder je panelen aan moet gaan leggen. Vervolgens moet je dan nog egaal (van voor naar achter, van links naar rechts ;) ) gaan koelen omdat het anders totaal nutteloos ivm de zwakste schakel.

Als 1 paneel een hotspot behoud, dan is het totale/"grotendeels het" effect van het koelen weg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:44

ericplan

5180 Wp PV

ZuinigeRijder schreef op zondag 16 september 2012 @ 19:06:
Vanuit een ander topic.

[...]

Ik denk niet dat je zo naar de data mag kijken. 5 september was een wolken/zon dag. Door reflectie van de zon op de wolken krijg je grote pieken. Om een enigzins betrouwbare vergelijking te hebben zal je toch minstens een half uur ongeveer dezelfde opbrengst moeten hebben, dus liever zo'n dag als 4 september, maar dan koud.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:08
Hmm, dit blijkt toch veelbelovend

Binnekort 3Kwp het dak op, denk dat ik er maar is 12 fans bijgooi op een 80wp paneeltje.

Volgens het cijferwerk lijkt alles als duidelijk.
Weet iemand hoe je kan bereken hoeveel verkoeling je krijgt bij hoeveel cfm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Zie deze post, bevat een link naar volumestroomberekening.

De bovenkant van de panelen wordt heter (65 graden?) dan de achterkant (40 graden?). Je kunt de lucht aan de achterkant wel verversen met de buitenlucht (25 graden?). De vraag is hoe goed dit de temperatuur van de cellen verlaagd. Zou dit 5 graden zijn heb je een rendementswinst van ongeveer 2.5% (0.5% per graad). Dus ik wil zeker een proef doen, ondanks dat men vrij sceptisch is om allerlei redenen. Ook onder andere dat alle panelen (gelijkmatig) koeler moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Over het koelen van panelen met behulp van regenwater in een gesloten systeem wordt veel theorie gepraat. Heel goed.

Zelf ga ik, dat ook in de praktijk toepassen. Want ik wil het wel eens ECHT weten of het klopt dat :
- je regenwater warmer wordt, wanneer het terugkomt in de regentonnen
- wat mijn verlies aan regenwater is per dag
- Wat zijn de extra opbrengsten?
- last but not least : Wat kost het allemaal?

Iemand nog meer punten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
ZuinigeRijder schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:29:
Zie deze post, bevat een link naar volumestroomberekening.

De bovenkant van de panelen wordt heter (65 graden?) dan de achterkant (40 graden?). Je kunt de lucht aan de achterkant wel verversen met de buitenlucht (25 graden?). De vraag is hoe goed dit de temperatuur van de cellen verlaagd. Zou dit 5 graden zijn heb je een rendementswinst van ongeveer 2.5% (0.5% per graad). Dus ik wil zeker een proef doen, ondanks dat men vrij sceptisch is om allerlei redenen. Ook onder andere dat alle panelen (gelijkmatig) koeler moeten worden.
Volgens die site moet ik zo'n 100 m³ /h hebben.
Echter zat ik te denken aan 1fan (0.35A) per paneel (12).
Dan moet ik volgens mij zo'n 480 m³/h per paneel krijgen.
Moet genoeg zijn om de temp zo'n 10°c naar beneden te halen niet?

Gewoon een 80wp los paneeltje + 12 fans + 12 fan grills = 190€ investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Anoniem: 423695 schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:13:
Over het koelen van panelen met behulp van regenwater in een gesloten systeem wordt veel theorie gepraat. Heel goed.

Zelf ga ik, dat ook in de praktijk toepassen. Want ik wil het wel eens ECHT weten of het klopt dat :
- je regenwater warmer wordt, wanneer het terugkomt in de regentonnen
- wat mijn verlies aan regenwater is per dag
- Wat zijn de extra opbrengsten?
- last but not least : Wat kost het allemaal?

Iemand nog meer punten? :)
Jahoor:
- Heeft het nut?
- Kosten aanschaf en kosten verbruik
- Hoeveel regenwater is er nodig om te zorgen dat het regenwater niet te veel opwarmd?
- Hoe is de temperatuurverdeling in het paneel en kan het schade toebrengen aan het paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
larsg schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:31:
[...]

Volgens die site moet ik zo'n 100 m³ /h hebben.
Echter zat ik te denken aan 1fan (0.35A) per paneel (12).
Dan moet ik volgens mij zo'n 480 m³/h per paneel krijgen.
Moet genoeg zijn om de temp zo'n 10°c naar beneden te halen niet?

Gewoon een 80wp los paneeltje + 12 fans + 12 fan grills = 190€ investering.
Inderdaad erg veel windcirculatie daarmee, zal zeker de temperatuur met een graad of 5 terugbrengen denk ik.

In deze post stel ik voor een 92mm fan voor 1.90 euro per stuk en deze verbruikt maar 2 Watt/160ma en levert toch een 80 m3/h op per fan. 12 van deze fans zou dus 960 m3/h opleveren voor nog geen 24 euro. Voordeel van deze fans is dat deze onder de zonnepanelen geplaatst kunnen worden (12 cm ruimte).

Hoe groot zijn de fans van jou?
Ik heb 33 m2 zonnepanelen met ongeveer 10 cm ruimte eronder, dus praten we over 3,3 m3 lucht onder de panelen. Dus wordt de lucht met 960 m3/h 300 keer ververst per uur (=5x per minuut).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
ZuinigeRijder schreef op maandag 17 september 2012 @ 09:28:
[...]

Inderdaad erg veel windcirculatie daarmee, zal zeker de temperatuur met een graad of 5 terugbrengen denk ik.

In deze post stel ik voor een 92mm fan voor 1.90 euro per stuk en deze verbruikt maar 2 Watt/160ma en levert toch een 80 m3/h op per fan. 12 van deze fans zou dus 960 m3/h opleveren voor nog geen 24 euro. Voordeel van deze fans is dat deze onder de zonnepanelen geplaatst kunnen worden (12 cm ruimte).

Ik heb 33 m2 zonnepanelen met ongeveer 10 cm ruimte eronder, dus praten we over 3,3 m3 lucht onder de panelen. Dus wordt de lucht met 960 m3/h 300 keer ververst per uur (=5x per minuut).....
Ik dacht aan standaard 12cm fans, maar bij mij staan de panelen op een los dak op 20°, ik vraag me af of het dan nog rendabel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ZuinigeRijder schreef op maandag 17 september 2012 @ 09:28:
[...]

Ga je de luchtstroom kanaliseren?
Zo ja, hoe wil je dat precies gaan doen?
Zo nee, dan kan dit idee niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Freemann schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:53:
[...]

Ga je de luchtstroom kanaliseren?
Zo ja, hoe wil je dat precies gaan doen?
Zo nee, dan kan dit idee niet werken.
Ik heb 20 panelen, dus een optie is om onder ieder paneel een fan te zetten, zoals larsg van plan was. Dan is er in ieder geval luchtstroom onder ieder paneel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

gedwongen convectie verliest het enorm van natuurlijke gelijkmatige warmteconvectie,
reken het maar na, het is verstorend en nutteloos, en verlaagd juist het rendement
het aantal m3 stromende lucht langs je pv is enorm, bij temperaturen boven de 45c
meer dan alle radiatoren in je huis op een vorstdag.
een paar tweaker pc propjes stellen echt niets voor in m3 verplaatsing
verder krijg je door langdurige ongelijkmatige koeling microcracks,
en bij schuivende sneeuw liggen je papst fannetjes zo in de goot.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-09-2012 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ZuinigeRijder schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:12:
[...]

Ik heb 20 panelen, dus een optie is om onder ieder paneel een fan te zetten, zoals larsg van plan was. Dan is er in ieder geval luchtstroom onder ieder paneel.....
Hoe wil je de warmte afvoeren en hoe ga je voorkomen dat je grote temp. verschillen in 1 paneel gaat krijgen?
Als je het enig kans van slagen wilt geven, zul je de luchtstroom richting moeten geven.
Net als bijv. een convectorradiator.
Als je geen richting geeft en er is 1 zuchtje wind, dan gooit dit zuchtje wind roet in het eten.
Het zal de stroming die je aan probeert te brengen totaal in het honderd gooien.

Las daarnet ook dat je mijn idee over hotspots wil gaan weerleggen.
Dat vind ik prima en weet bijna zeker dat je dat niet kunt weerleggen.

Hotspots in je string, werken net als schaduw in de string. Het heetste paneel (lees paneel met de meeste schaduw), zal het minst produceren en is dus de zwakste schakel.

Zo heeft het bijv. ook geen zin om 1 paneel te gaan koelen, aangezien alle andere panelen heet blijven en dus de zwakste schakel zijn.

Ga het topic nu volgen en ben benieuwd naar je investering qua tijd/geld/energie en lees graag je extra opbrengst.

(oo ja, die fans zijn niet voor buiten gemaakt. De lagers zullen er 100% zeker na 1 winter uitlopen en zorgen voor veel tijd/kosten/ergernis. Er worden dan ook niet voor niets ERG HOGE eisen aan de junction box gesteld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik vraag me af of natuurlijke wind onder panelen dan niet dezelfde problemen oplevert. Ongelijkmatige koeling en microcracks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Freemann schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:32:
[...]

Hoe wil je de warmte afvoeren en hoe ga je voorkomen dat je grote temp. verschillen in 1 paneel gaat krijgen?
Als je het enig kans van slagen wilt geven, zul je de luchtstroom richting moeten geven.
Net als bijv. een convectorradiator.
Als je geen richting geeft en er is 1 zuchtje wind, dan gooit dit zuchtje wind roet in het eten.
Het zal de stroming die je aan probeert te brengen totaal in het honderd gooien.

Las daarnet ook dat je mijn idee over hotspots wil gaan weerleggen.
Dat vind ik prima en weet bijna zeker dat je dat niet kunt weerleggen.

Hotspots in je string, werken net als schaduw in de string. Het heetste paneel (lees paneel met de meeste schaduw), zal het minst produceren en is dus de zwakste schakel.

Zo heeft het bijv. ook geen zin om 1 paneel te gaan koelen, aangezien alle andere panelen heet blijven en dus de zwakste schakel zijn.

Ga het topic nu volgen en ben benieuwd naar je investering qua tijd/geld/energie en lees graag je extra opbrengst.

(oo ja, die fans zijn niet voor buiten gemaakt. De lagers zullen er 100% zeker na 1 winter uitlopen en zorgen voor veel tijd/kosten/ergernis. Er worden dan ook niet voor niets ERG HOGE eisen aan de junction box gesteld.)
Stroom is naar boven, langs mijn schuin dak, net zoals warme lucht ook naar boven gaat. De luchtstroom kan er alleen aan de bovenkant uit, net zoals een schoorsteen.

Aangezien de koeling niet in de winter nodig is, kan ik de fans/solar paneel in de winter naar binnen halen.

• larsg
Zo heel het topic in een notenknop: http://www.scriptiebank.b...28c29439eca62c454fdd9.pdf

Heb het nog niet doorgelezen, maar is zeker belangrijke lectuur.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

larsg schreef op woensdag 19 september 2012 @ 07:30:
Zo heel het topic in een notenknop: http://www.scriptiebank.b...28c29439eca62c454fdd9.pdf

Toch even op reageren:
In de scriptie kijken ze naar inbouw en opbouw installaties.
Inbouw heeft als kenmerk dat er nauwelijks natuurlijke koeling is.
Opbouw heeft als kenmerk dat er wel natuurlijke koeling is.

Uit hun onderzoek blijkt dat inbouw tov opbouw een vermogensverlies heeft van ~2,7% over 8 maanden.
Gebaseerd op de voorlopige meetresultaten bleek alvast dat het rendementsverlies door ventilatie in de lijn van de verwachtingen lag, namelijk 2,7% (±0,2). Echter is dit resultaat gebaseerd op de meetgegevens van nog maar 8 maanden en dient best de evaluatie gemaakt te worden op basis van een volledig jaar meetgegevens.
Ook blijkt (zoals gezegd) convectie en wind een grote rol te spelen;
De invloed van ventilatie op zonnepanelen bleek een vrij complex fysisch probleem te zijn, waar momenteel nog relatief weinig fundamenteel onderzoek werd naar gedaan. Alle theoretische modellen vertrokken steeds van een sterke vereenvoudiging waarbij de spouw als een gesloten kanaal werd beschouwd. Dit enkel voor de thermische trek. In werkelijke situaties is de spouw langs alle zijden open en speelt de wind een grote rol. Dit valt echter heel moeilijk te modelleren.
Bovenstaande stel dat je met een gesloten kanaal de convectie moet forceren.
Anders is het niet mogelijk omdat de wind een te grote invloed heeft.
Je zou dan alleen iets kunnen bereiken door dikke fan voor je dak te monteren:
Ventilator

Mijn inziens laat deze scriptie zien dat het koelen, van pv-installatie zoals wij die kennen met losse panelen, in de kinderschoenen staat en onbegonnen werk is.

Je zal meer in de hoek moeten gaan van geavanceerde PV-twin systemen die hoge vermogens (warmte) af kunnen voeren, waarbij de temp. van de panelen onder de 35-40°C blijft en de warmte afvoert richting een bijv. warmtepomp.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
larsg schreef op woensdag 19 september 2012 @ 07:30:

Interessant.
4.5 Ventilatie
Om de temperatuur van de zonnepanelen op een aanvaardbaar niveau te houden, kan men beroep doen op natuurlijke ventilatie. Door het creëren van een luchtspouw tussen de zonnepanelen en de dakpannen kan men dit verwezenlijken. Indien een spouw ontbreekt (geïntegreerde zonnepanelen) kan men de dakpannen van groeven voorzien zodat er enigszins toch ventilatie door kan.[34] Indien men de achterzijde van de panelen goed kan ventileren, wat voornamelijk gebeurt bij zonnepanelen die op een plat dak worden opgesteld, zal het rendement positief worden beïnvloed. Wanneer de zonnepanelen de dakhelling volgen zal het rendement echter 2 à 5 % lager liggen dan het voorgaande geval.[40]
Bij zonnepanelen die verticaal tegen een gevel worden gemonteerd kan het opbrengstverlies oplopen tot ongeveer 10% indien men niet ventileert.[32]
Ook wordt er in referentie [48] gezegd dat hogere temperaturen slechter voor de panelen is. Dus ventileren heeft ook een levensduur verhogend effect.
Hoewel er ongelooflijk veel beweegt rond zonnepanelen, is er in de literatuur weinig terug te vinden specifiek over ventilatie. Wel gaan meerdere auteurs dieper in op het kwantificeren van de thermische trek maar weinigen wagen zich aan het wispelturig gedrag van de wind.
Het is dus heel moeilijk is om te berekenen hoeveel invloed ventilatie heeft op de efficientie. Naar mijn mening moet je dus niet met dure oplossingen komen maar met simpele oplossingen die weinig geld kosten.
Dus ik heb via ebay deze 45 Watt/12 Volt zonnepaneel koffer op de kop getikt voor 45 euries:

Afbeeldingslocatie: http://bilder.afterbuy.de/images/70405/50086de.jpg

En daar dus een flink aantal 12V fans aan koppelen voor luchtcirculatie onder mijn zonnepanelen. Kijken of ik die goedkoop op de kop kan tikken, in ieder geval nieuw te krijgen aan 2 euries per stuk. Ook al zou ik maar 1% rendementsverhoging krijgen, dan nog is de TVT binnen 2 jaar. En de zonnepaneel koffer kan veel langer mee :P En als het experiment mislukt kan ik deze nog altijd ergens anders voor gebruiken.
Convectie wordt gestimuleerd door de stroming van een fluïdum, lucht dus in de meeste gevallen, langsheen het oppervlak. Naarmate de stroomsnelheid verhoogt zal ook meer warmte gedissipeerd kunnen worden. Wind of bewuste ventilatie/circulatie zal dus de warmteafvoer sterk bevorderen.
.....
Gezien de meerdere oorzaken en ook het samenspel is het moeilijk om de warmteoverdracht door convectie nauwkeurig te begroten. In de literatuur zijn daarom verschillende waardes terug te vinden. Een goed overzicht kan men terugvinden in [73]. Meestal zijn de formules eenparig afhankelijk van de snelheid van het fluïdum, bij hogere snelheden blijkt een machtsverheffing een betere benadering.
......
Door natuurlijke convectie wordt dus reeds 4 W/m² bij een temperatuursverschil van 1 °C gerealiseerd. Zodra het fluïdum uit zichzelf in beweging is, zal nog meer warmte gedissipeerd worden. De windsnelheid, ergo ventilatie, heeft dus een grote invloed.
.......
De meeste bevindingen zijn als volgt te bevatten: bij lage windsnelheden zal vooral de thermische trek domineren, deze is afhankelijk van de netto flux die de lucht in de spouw ontvangt. Bij hogere windsnelheden zal de warmteafvoer dan weer gedomineerd worden door deze snelheid.
.......
Door de PV panelen tot een lagere temperatuur af te koelen kan men een hoger elektrisch rendement bekomen. Dit werd reeds aangehaald in het onderdeel over PV/T installaties. Dit effect van koeling werd aan de hand van de meetresultaten gesimuleerd (zie tabel 2.17): telkens wanneer de cel temperatuur hoger dan 25°C bedroeg, werd het geleverd vermogen gecorrigeerd met de vermogensgradiënt (-0,5%/K).
Zo bleek het totaal rendement van de KoraSun installatie te verhogen met 5,2% en deze van de On-top installatie 4,2%. Het koppelen van een PV installatie met warmteterugwinning lijkt dus uiteindelijk toch niet zo’n grote synergie op te leveren in ons klimaat.
Ik ga het gewoon maar eens uitproberen, ventileren met een 45W zonnepaneeltje en fans aan de onderkant van de panelen, baad het niet schaadt het niet.

• zero_cool89
  • Laatst online: 18-09-2024
Mooie koffer. Zeker voor die prijs.

Mag ik vragen waar je die zo goedkoop vandaan hebt gehaald ? EDIT: van ebay zo te zien. Mooie dingen.

Voor goedkope 12 cm fans:

http://www.ebay.nl/sch/i....p3286.c0.m14&_sop=2&_sc=1

Ik zou die leveranciers een mailtje sturen en een offerte vragen voor het aantal stuks dat je wil.

[ Voor 5% gewijzigd door zero_cool89 op 19-09-2012 20:48 ]

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://bilder.afterbuy.de/images/70405/50086de.jpg

Deze zijn nieuw te krijgen rond 70 euro. Maar ik heb op verschillende van deze koffers geboden op ebay.nl, maar steeds in de laatste seconden overboden. Uiteindelijk is het me toch gelukt om eenmaal een hoogste bod te hebben. Dus met een beetje geluk kun je deze voor nog minder aan de haak slaan.

Er zijn ook uitvoeringen van 60/80/100/120 Watt met natuurlijk oplopende prijs.

Maar voor 45 Euro zit ik aan 1 euro per Wp, inclusief 12V omvormer :*)

Ik zal me orienteren op de verschillende soorten 12V fans en de m3/h opbrengst t.o.v. het aantal Watt.

Tja, ik weet dus ook niet hoe deze fans zich in de buitenlucht houden (lage/hoge temperaturen, vocht). De bedoeling is ze natuurlijk onder de zonnepanelen te plaatsen, maar ik weet niet hoe goed de fans tegen de luchtvochtigheid kunnen of vorst.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb een thermometer onder de zonnepanelen gelegd ik zie dat nu de buitentemperatuur laag is (ongeveer 15 graden) de temperatuur onder de zonnepanelen ongeveer 21 graden is.

Wat is nu de ideale temperatuur voor de zonnepanelen zelf, dus bij welke temperatuur brengen ze het meeste op?

Ik heb 20 x CHN245-60P zonnepanelen, hier zijn de specs.

NOCT is 45 graden Celcius.
Definitie van Nominal Operating Cell Temperature (NOCT) is de temperatuur bij:
  • zoninstraling op zonnecellen = 800 W/m2
  • lucht temperatuur = 20°C
  • luchtsnelheid = 1 m/s
  • Panelen hebben een open achterkant
Temperature Coefficient of Pmax is -0.5 graden Celcius.
Operating Temperature -40to+85℃

Er staat ook een plaatje bij:

Afbeeldingslocatie: http://www.chnland.com/images/asdf71.jpg

Betekent deze grafiek dat het inderdaad betekent dat hoe kouder het is, hoe beter de opbrengst?
Dus bij -40 graden Celcius de meeste opbrengst bij dezelfde zonneinstraling/condities?

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-06 20:04
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:25:Betekent deze grafiek dat het inderdaad betekent dat hoe kouder het is, hoe beter de opbrengst?
Dus bij -40 graden Celcius de meeste opbrengst bij dezelfde zonneinstraling/condities?
Ja, dat klopt volgens mij. Alleen heb je nooit dezelfde instraling bij -40 als bij +40, vanwege de stand van de zon in de winter en zomer. Netto blijft er maar weinig over in de donkere maanden.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik log ook de temperatuur van mijn zonnepanelen:

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12106&sid=10049

Dus dan kan je dus ook eenvoudig de relatie zien tussen temp en wattage.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Nou, wanneer ik de zonnepanelen via fans aan de onderzijde ga ventileren, is het natuurlijk belangrijk om te weten of teveel ventileren (de temperatuur te ver terugbrengen) negatief is voor de opbrengst. Maar dat is dus niet zo. Hoe kouder hoe beter......in alle jaargetijden.....

• ZuinigeRijder
  • Niet online
JoopC schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:43:

Bedankt voor de link.

Inderdaad, de temperatuur van de zonnepanelen fluctueert met wattage, wat een gevolg is van wel/niet/meer zon. Maar er is geen zoninstraling in deze grafiek, dus kun je niet de temperatuur en opbrengst relateren aan de zonneinstraling. Maar dat er relatie is met de temperatuur en efficienty is mij wel duidelijk.

In ieder geval zit vandaag mijn omvormer even aan de max van 4000 Watt vanaf 14:45 met even volle zon, een buitentemperatuur van 16 graden en een temperatuur onder de panelen van 25 graden.

Terwijl ik op 4 september bij een volledig zonnige dag maar 3660 Watt haalde, bij een buitentemperatuur van 25 graden.

Mijn conclusie is dat vermindering van de temperatuur altijd positief is op de opbrengst, dus ook bij koud weer kan het nog meer terugbrengen van de temperatuur een positief rendementswinst opleveren, ook bij -10 graden, zoals in deze grafiek duidelijk gemaakt wordt:

Afbeeldingslocatie: http://www.chnland.com/images/asdf71.jpg

Natuurlijk is de totaalopbrengst minder in de donkere en koudere maanden door minder zonuren, maar toch kun je door nog meer de paneeltemperatuur te laten dalen rendementswinst maken. Dus koelen/ventileren is altijd positief :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
JoopC schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:43:

Aangezien het vandaag een zonnige dag was, heb ik jouw resultaten tegen een andere zonnige dag gezet.

Vandaag, 30 september, zonnige dag met heel af en toe een beetje (sluier)bewolking, redelijke wind:
http://pvoutput.org/intra...0049&dt=20121001&gs=0&m=0
Piek 2375 Watt, paneel temperatuur 26,5 graden, buitentemperatuur 17 graden

4 september, een gehele zonnige dag zonder bewolking, windstil:
http://pvoutput.org/intra...0049&dt=20120905&gs=0&m=0
Piek 2126 Watt, paneel temperatuur 41,8 graden, buitentemperatuur 25 graden.

Verschil: 11%, 15.3 graden verschil paneel temperatuur, oftewel 0.7% per graad verschil paneel temperatuur, 1.4% per graad verschil buitentemperatuur.

Mijn eigen resultaten (zonder paneeltemperatuur):
Vandaag 30 september:
http://www.pvoutput.org/i...1351&dt=20121001&gs=0&m=0
Piek 3984 Watt, buitentemperatuur 17 graden

4 september:
http://www.pvoutput.org/i...1351&dt=20120905&gs=0&m=0
Piek 3660 Watt, buitentemperatuur 25 graden.

Verschil: 9%, 8 graden buitentemperatuur verschil, oftewel 1,1% per graad verschil buitentemperatuur.

[ Voor 25% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-09-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:42
Mischien een interesante link over "Hybrid" pv panelen.
PV en thermo electrische elementen gecombineerd en ook nog eens gekoeld.
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=hybrid-solar-panels

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Nu de temperaturen weer gaan stijgen, ben ik weer aan het denken aan dit projectje.
Ik heb dus al een solarkoffer met een capaciteit van 45 Watt en denk eraan onder mijn panelen 12 computerventailatoren te plaatsen.

Konig CMP-FAN25, 12 cm, 75 CFM luchtstroom (127 m3/uur), met 12 fans kom ik dan aan 1500 m3/uur luchtverplaatsing. Hoop dat dit de temperatuur van de panelen een aantal graden naar beneden kan brengen, zodat de totaalopbrengst hoger wordt.

Ben me alleen aan het verdiepen hoe dit te bevestigen, want de breedte van mijn dak is 10 meter O-)
Dacht een kabel over de hele lengte onder de panelen en daar de fans aan te bevestigen. Betekent ook nog 2x10 meter elektriciteitkabel naar de solarkoffer/fans met kroonsteentjes of zo. Misschien heeft iemand andere ideeen? Moet natuurlijk goedkoop zijn om het rendabel te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 10:05
Temperatuur en opbrengst is ook goed te zien op:

http://www.pv-solar24.info/

Reusachtig veel data met vanaf 2004: paneel temperatuur, omgevingstemperatuur, dagopbrengst en piekvermogen.

Enjoy

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:15:
Nu de temperaturen weer gaan stijgen, ben ik weer aan het denken aan dit projectje.
Ik heb dus al een solarkoffer met een capaciteit van 45 Watt en denk eraan onder mijn panelen 12 computerventailatoren te plaatsen.

Konig CMP-FAN25, 12 cm, 75 CFM luchtstroom (127 m3/uur), met 12 fans kom ik dan aan 1500 m3/uur luchtverplaatsing. Hoop dat dit de temperatuur van de panelen een aantal graden naar beneden kan brengen, zodat de totaalopbrengst hoger wordt.

Ben me alleen aan het verdiepen hoe dit te bevestigen, want de breedte van mijn dak is 10 meter O-)
Dacht een kabel over de hele lengte onder de panelen en daar de fans aan te bevestigen. Betekent ook nog 2x10 meter elektriciteitkabel naar de solarkoffer/fans met kroonsteentjes of zo. Misschien heeft iemand andere ideeen? Moet natuurlijk goedkoop zijn om het rendabel te laten zijn.
Speaker snoer en amp stekkertjes, dat is goedkoop en voldoende

Wat betreft je project lijkt me een druppel op de gloeiende plaat, als 1 paneel minder reageerd op koeling merk je dat in de hele string.
Ook dit beetje luchtverplaatsing doet imho helemaal niets op zulke grote oppervlakten, dan kom je eerder bij 12 fans per paneel.
Je zou eigenlijk onder elk paneel een buizen systeem moeten hebben die contact maakt met de achterplaat van de cellen, dan heb je een zonneboiler en gekoelde pv in 1.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Over het 'hotspot effect' ('je moet alles evenveel koelen anders heeft het geen zin'): volgens de datasheets bestaat dat niet.
De grafieken zoals hierboven gepost zijn staan bij elk paneel in de datasheet.
Ze laten zien dat de stroom nauwelijks beïnvloed wordt door de temperatuur; er is zelfs een heel licht positief effect.
Temperatuur beïnvloedt het vermogen van een paneel op een heel andere manier dan instraling: bij minder instraling komt er minder stroom uit, bij minder temperatuur komt er meer spanning uit.

Aangezien de panelen in een string in serie staan, zal een enkel koeler paneel de gehele stringspanning hoger maken bij dezelfde stroom => directe winst.

Idee: met schuimband (tochtstrip van 10 cm dik) de randen dichtmaken en tussen de linksboven en rechtsonderkant een Ecolution luchtwarmtepompboiler zetten.
Dat zou een meetbaar effect moeten hebben :)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 05-05-2013 14:40 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Technisch leuk enzo.... maar voor de financiën of duurzaamheid hoef je het niet te doen. Aangezien die paar % extra over het hele jaar gezien (aangezien het alleen echt voordelig gaat zijn op hete dagen) niet veel extra geld in het laatje gaat brengen. En bovendien ook nog eens op piekdagen gaat opleveren (=minst 'nuttige' elektriciteit, goedkoopst op exchanges en scheelt minste gas door inefficiëntie). En bovendien ook een heel gebeuren om te koelen nodig heeft (kost ook weer energie en grondstoffen om te produceren e.d. -> milieuvriendelijker om er meer zonnepanelen mee te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:36

Tazzios

..

Rol-Co schreef op zondag 05 mei 2013 @ 00:08:
[...]

Speaker snoer en amp stekkertjes, dat is goedkoop en voldoende

Wat betreft je project lijkt me een druppel op de gloeiende plaat, als 1 paneel minder reageerd op koeling merk je dat in de hele string.
Ook dit beetje luchtverplaatsing doet imho helemaal niets op zulke grote oppervlakten, dan kom je eerder bij 12 fans per paneel.
Je zou eigenlijk onder elk paneel een buizen systeem moeten hebben die contact maakt met de achterplaat van de cellen, dan heb je een zonneboiler en gekoelde pv in 1.
Een klein beetje luchtstroom ten opzichte van niks maakt een heel verschil.Neem als voorbeeld dichte TV meubels er hoeft niet veel warmte ontwikkeling te zijn maar als de warmte niet weg kan bouwt het op.
De vraag is alleen hoe is de situatie van de TS nu?
Ruimte onder de panelen, oriëntatie van de panelen, bebouwing/beschutting er om heen?
Bij een schuin dak krijg je al automatisch een luchtstroom doordat de warme lucht opstijgt.
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 23:15:

veel werk; bedrading en fans afscherming tegen regen en vele kans op defect.
Als simpeler betrouwbaarder en mogelijk zuiniger alternatief zou ik een luchtpomp nemen en een slang of buis onder de zonnepanelen leggen met gaatjes.

[ Voor 45% gewijzigd door Tazzios op 05-05-2013 15:14 ]

Pagina: 1 2 Laatste