LG Blu-Ray Media Center CaseMod

Inleiding
Een tijdje terug heb ik een aardig laptopje in handen gekregen, namelijk een AMD Athlon X2 QL-64 met 4gb geheugen en een AMD videochipje (HD4570) met hdmi onboard. Hiervan was het scherm naar zijn grootje dus leek dit een ideaal slachtoffer voor een projectje.

Momenteel heb ik een pctje bij mijn tv staan die als XBMC mediacenter dient. Opzich leuk, maar ik wil graag een wat 'sleeker' en compacter kastje wat de tv hoek een wat minder hoog rommelgehalte geeft. Zo liep ik tegen een LG BD300 blu-ray speler aan die ik voor weinig kon overkopen. Dit is een blu-ray speler die in tegenstelling tot veel blu-ray spelers nog redelijk diep is, wat juist handig voor mij is. Daarnaast zit hierbij de blu-ray disk tray niet in het midden maar links van het apparaat, wat van pas komt qua ruimte.

Doel
Het doel is een apparaat wat eruit ziet als een LG blu-ray speler maar eigenlijk een snelle XBMC mediapc is, aangesloten via HDMI op m'n tv. Verder wil ik hem graag zo origineel mogelijk laten, vooral aan de voor/zijkanten. zo wil ik proberen de blu-ray speler werkend te krijgen, de knoppen (play/pauze, aan uit, eject) werkend hebben en het display aan de voorkant werkend te krijgen en daar nuttige xbmc info op zetten.
Buildlog
De eerste stap is uitdenken hoe ik het wil, om dat kort te visualiseren heb ik een basic vorm in sketchup gemaakt:

Daarnaast heb ik wat spulletjes alvast bij elkaar gesprokkeld die van pas gaan komen voor de aansluitingen die ik sowieso werkend wil maken aan de achterkant:

verder zitten er nog wat andere aansluitingen aan de achterkant welke ik overbodig vind (component/composiet bijv.). Wellicht moet ik daar maar een fan plaatsen o.i.d. want ik ga die aansluitingen niet gebruiken in ieder geval.

Voor de voorkant (het VFD display) en de knoppen heb ik zeker hulp nodig. Van dit frontje komt een flatcable af, waar zowel usb, de knoppen als het vfd op aangesloten zitten. Hier moet iets voor gemaakt worden wat het mogelijk maakt dit aan te sluiten op het moederbord van de laptop. Hiervoor heb ik hulp ingeschakeld van SA007. Hij gaat me proberen te helpen met dit werkend te krijgen gezien ik geen elektrotechnische achtergrond heb. Om te testen heb ik alles wel even aangesloten.

Yes, dat werkt tenminste
Nu eerst maar eens controleren of het moederbord van de laptop een beetje past in de behuizing.

Ai, dat past dus net niet. Als ik hem een kwartslag draai zit het uitstekende hoekje in de weg met de blu-ray speler en op de huidige positie zoals op de foto past hij ook net niet. Dat is even jammer, want het moederbord is net iets breder dan ik dacht.
Nu kan ik twee dingen doen, of een andere oplossing bedenken voor de blu-ray speler zodat het moederbord past, of kijken of de cpu/gpu fan van het moederbord afslopen. Dan is het moederbord wat minder breed en moet die uitsparing hopelijk net langs de blu-ray speler lopen en netjes passen. Daarmee creeer ik wel een ander punt, een nieuwe koelingsoplossing. Daar moet ik dan nog wat op bedenken. Voordeel is wel dat ik dan een hopelijk stillere/hogere fan kan gebruiken. Het moederbord heeft nu immers wel wat meer ruimte in de hoogte dan hij had in zijn oude laptopbehuizing.
Updates
Kleine update : het display aan de voorkant is opgestuurd naar SA007. Hij gaat hiernaar kijken om dit werkend te krijgen.
Ik twijfel nog of ik dit moet doen of dat ik hiermee het moederbord wellicht verpest.... keuzes keuzes!
Update 1
Update 2

[ Voor 8% gewijzigd door geerttttt op 26-03-2013 23:08 ]
Oost west, 127.0.0.1 best!