Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

LG Blu-Ray Media Center CaseMod

Afbeeldingslocatie: http://www.ranked.nl/tweak/tweakers2_0108.jpg
Inleiding

Een tijdje terug heb ik een aardig laptopje in handen gekregen, namelijk een AMD Athlon X2 QL-64 met 4gb geheugen en een AMD videochipje (HD4570) met hdmi onboard. Hiervan was het scherm naar zijn grootje dus leek dit een ideaal slachtoffer voor een projectje.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/resized/2012-08-30%2022.39.59.jpg

Momenteel heb ik een pctje bij mijn tv staan die als XBMC mediacenter dient. Opzich leuk, maar ik wil graag een wat 'sleeker' en compacter kastje wat de tv hoek een wat minder hoog rommelgehalte geeft. Zo liep ik tegen een LG BD300 blu-ray speler aan die ik voor weinig kon overkopen. Dit is een blu-ray speler die in tegenstelling tot veel blu-ray spelers nog redelijk diep is, wat juist handig voor mij is. Daarnaast zit hierbij de blu-ray disk tray niet in het midden maar links van het apparaat, wat van pas komt qua ruimte. :)
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/resized/2012-08-30%2018.31.02.jpg
Doel

Het doel is een apparaat wat eruit ziet als een LG blu-ray speler maar eigenlijk een snelle XBMC mediapc is, aangesloten via HDMI op m'n tv. Verder wil ik hem graag zo origineel mogelijk laten, vooral aan de voor/zijkanten. zo wil ik proberen de blu-ray speler werkend te krijgen, de knoppen (play/pauze, aan uit, eject) werkend hebben en het display aan de voorkant werkend te krijgen en daar nuttige xbmc info op zetten.
Buildlog

De eerste stap is uitdenken hoe ik het wil, om dat kort te visualiseren heb ik een basic vorm in sketchup gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/resized/LG-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/resized/LG-3.jpg

Daarnaast heb ik wat spulletjes alvast bij elkaar gesprokkeld die van pas gaan komen voor de aansluitingen die ik sowieso werkend wil maken aan de achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://image4.pushauction.com/0/0/2562f590-3100-4508-94e0-e9b62bd69009/839fdae9-680c-4792-a9bb-505132c2466b.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/HDMI-Female-HDMI-Female-Adapter-Converter-Connector-/00/$(KGrHqN,!hkE2fE,e9ppBNyNEsSYrg~~0_12.JPG

verder zitten er nog wat andere aansluitingen aan de achterkant welke ik overbodig vind (component/composiet bijv.). Wellicht moet ik daar maar een fan plaatsen o.i.d. want ik ga die aansluitingen niet gebruiken in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/resized/2012-08-05%2016.49.41.jpg

Voor de voorkant (het VFD display) en de knoppen heb ik zeker hulp nodig. Van dit frontje komt een flatcable af, waar zowel usb, de knoppen als het vfd op aangesloten zitten. Hier moet iets voor gemaakt worden wat het mogelijk maakt dit aan te sluiten op het moederbord van de laptop. Hiervoor heb ik hulp ingeschakeld van SA007. Hij gaat me proberen te helpen met dit werkend te krijgen gezien ik geen elektrotechnische achtergrond heb. Om te testen heb ik alles wel even aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/resized/2012-08-30%2019.06.09.jpg
Yes, dat werkt tenminste :) dan kunnen we tenminste de waardes uitlezen wat er door de flatcable heen gaan momenteel.

Nu eerst maar eens controleren of het moederbord van de laptop een beetje past in de behuizing.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/resized/2012-08-30%2022.58.53.jpg
Ai, dat past dus net niet. Als ik hem een kwartslag draai zit het uitstekende hoekje in de weg met de blu-ray speler en op de huidige positie zoals op de foto past hij ook net niet. Dat is even jammer, want het moederbord is net iets breder dan ik dacht.

Nu kan ik twee dingen doen, of een andere oplossing bedenken voor de blu-ray speler zodat het moederbord past, of kijken of de cpu/gpu fan van het moederbord afslopen. Dan is het moederbord wat minder breed en moet die uitsparing hopelijk net langs de blu-ray speler lopen en netjes passen. Daarmee creeer ik wel een ander punt, een nieuwe koelingsoplossing. Daar moet ik dan nog wat op bedenken. Voordeel is wel dat ik dan een hopelijk stillere/hogere fan kan gebruiken. Het moederbord heeft nu immers wel wat meer ruimte in de hoogte dan hij had in zijn oude laptopbehuizing.
Updates

Kleine update : het display aan de voorkant is opgestuurd naar SA007. Hij gaat hiernaar kijken om dit werkend te krijgen. :) Ondertussen kan ik binnenkort aan de slag met de rest van de speler en het moedebord wat nog steeds niet past. Eventuele optie is ook om de uitsparing (het kleine stukje wat breder is en uitsteekt) af te zagen. Risico is dat ik geen banen moet kortsluiten o.i.d.
Ik twijfel nog of ik dit moet doen of dat ik hiermee het moederbord wellicht verpest.... keuzes keuzes! :P

Update 1
Update 2

Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/lg_3d_preview.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door geerttttt op 26-03-2013 23:08 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Pics geresized, dus dooooorrrr naar CM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interresant project, deze ga ik volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

Is het geen idee om een MicroATX bordje en een goedkope processor met geintegreerde GPU te kopen?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je geen slimline dvd/br speler nemen en anders de drive uit elkaar nemen zodoende dat ie gaat zweven boven de print.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54
Mavamaarten schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:07:
Is het geen idee om een MicroATX bordje en een goedkope processor met geintegreerde GPU te kopen?
Lijkt me een beetje te hoog eigenlijk, maar het is zeker het proberen waard :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Mavamaarten schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:07:
Jawel, dat kan . Tenminste als het qua hoogte zou passen inderdaad. Echter deze laptop heb ik als over liggen, welke meer dan toereikend is qua snelheid en gpu. Een prima slachtoffer dus. Vandaar dat ik hiervoor gekozen heb. :)
Damic schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:13:
Kun je geen slimline dvd/br speler nemen en anders de drive uit elkaar nemen zodoende dat ie gaat zweven boven de print.
Ja dat kan, je bedoelt een notebook-size speler? Ik heb een werkende DVD brander uit de laptop gesloopt dus dat zou kunnen. De reden alleen dat ik graag deze wil is omdat een notebook-size niet open schuift maar open 'klikt'. De huidige blu-ray speler of eventueel een gelijkwaardige 3,5" zorgt er voor dat het klepje mooi open schuift en het er origineel uit ziet. Dat is ook de look waar ik voor wil gaan.

Desalniettemin komt het qua ruimte wel een beetje krap uit en zou het wel een stuk ruimtebesparing opleveren inderdaad, helaas zie ik dat nog niet echt als mooie oplossing :-(

[ Voor 48% gewijzigd door geerttttt op 04-09-2012 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:51:
Ja dat kan, je bedoelt een notebook-size speler? Ik heb een werkende DVD brander uit de laptop gesloopt dus dat zou kunnen. De reden alleen dat ik graag deze wil is omdat een notebook-size niet open schuift maar open 'klikt'. De huidige blu-ray speler of eventueel een gelijkwaardige 3,5" zorgt er voor dat het klepje mooi open schuift en het er origineel uit ziet. Dat is ook de look waar ik voor wil gaan.

Desalniettemin komt het qua ruimte wel een beetje krap uit en zou het wel een stuk ruimtebesparing opleveren inderdaad, helaas zie ik dat nog niet echt als mooie oplossing :-(
In dat geval kan je een slot loading dvd drive nemen. Die zou je dan wel moeten kopen, maar mijn harman kardon spelertje heeft er eentje, en het ziet er wel heel erg mooi uit.

Dit dus: http://tweakers.net/price...ELJIlsKJsmn3Vwu1e0LfoY4xc

Wat TERW_DAN zegt is inderdaad ook een optie, volgens Fluffy2 kan je ongeveer driekwart van de componenten van je moederbord solderen zonder een centje pijn... :9

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het stukje PCB lijkt vrij kaal. Is het niet gewoon af te zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:02:
Het stukje PCB lijkt vrij kaal. Is het niet gewoon af te zagen?
Goed punt, dit overweeg ik ook.

Wat er zit op dat hoekje is een connector voor een kabeltje die origineel naar de andere kant van de laptop liep (zie foto) met 2 usb aansluitingen. Verder zit daar vlakbij nog de aansluiting voor de sata dvd speler, waarvan ik nog niet zeker weet of ik die wil gebruiken of niet (eventueel om de blu-ray speler met sata aan te sluiten. Maar dat zou ook eventueel met usb kunnen natuurlijk)..

Wat denk jij ervan, en hoe zaag je zoiets goed af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:01:
[...]

In dat geval kan je een slot loading dvd drive nemen. Die zou je dan wel moeten kopen, maar mijn harman kardon spelertje heeft er eentje, en het ziet er wel heel erg mooi uit.

Dit dus: http://tweakers.net/price...ELJIlsKJsmn3Vwu1e0LfoY4xc
Slot loading ja, heb ik ook nog aan gedacht. Maar ook hierbij zit je met hetzelfde probleem. Op het frontje van de blu-ray speler zit een klepje die vanzelf open klapt op dit moment bij de normale blu-ray speler.

Bij slot-loading zou dat betekenen dat je als je een dvd erin wil doen zelf het klepje moet lospeuteren en dan een dvd erin moet drukken. Wederom iets wat ik liever niet doe, ik heb liever de oplossing met het motortje waarbij het klepje dus vanzelf netjes open gaat zoals het hoort.

Misschien beetje mierenneukerig voor sommigen, maar ik wil graag de originele look en feel behouden van de blu-ray speler qua uiterlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:10:
[...]

Slot loading ja, heb ik ook nog aan gedacht. Maar ook hierbij zit je met hetzelfde probleem. Op het frontje van de blu-ray speler zit een klepje die vanzelf open klapt op dit moment bij de normale blu-ray speler.

Bij slot-loading zou dat betekenen dat je als je een dvd erin wil doen zelf het klepje moet lospeuteren en dan een dvd erin moet drukken. Wederom iets wat ik liever niet doe, ik heb liever de oplossing met het motortje waarbij het klepje dus vanzelf netjes open gaat zoals het hoort.

Misschien beetje mierenneukerig voor sommigen, maar ik wil graag de originele look en feel behouden van de blu-ray speler qua uiterlijk. :)
Oh ja, was me niet opgevallen. Behoed van look and feel is inderdaad het gaafst. Je kan ook nog even naar de build van Meelobee kijken, heeft ook een computer in een bluray speler gepropt dus is misschien wel handig voor de inspiratie...

edit: Hmm, Meelobee had toch wel wat meer ruimte: [CIP] Harman/Kardon HTPC

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:13:
[...]

Oh ja, was me niet opgevallen. Behoed van look and feel is inderdaad het gaafst. Je kan ook nog even naar de build van Meelobee kijken, heeft ook een computer in een bluray speler gepropt dus is misschien wel handig voor de inspiratie...

Klopt ja, die heb ik eerder al doorgelezen voor inspiratie. Hij heeft inderdaad wel wat meer ruimte in zijn kast. Opzich ideaal natuurlijk en maakt alles een stuk makkelijker, maar ik wil bewust graag het in een normaal formaat blu-ray speler. Een uitdaging dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

geerttttt schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:08:
[...]

Goed punt, dit overweeg ik ook.

Wat er zit op dat hoekje is een connector voor een kabeltje die origineel naar de andere kant van de laptop liep (zie foto) met 2 usb aansluitingen. Verder zit daar vlakbij nog de aansluiting voor de sata dvd speler, waarvan ik nog niet zeker weet of ik die wil gebruiken of niet (eventueel om de blu-ray speler met sata aan te sluiten. Maar dat zou ook eventueel met usb kunnen natuurlijk)..

Wat denk jij ervan, en hoe zaag je zoiets goed af?
PCBs zagen doe ik eigenlijk altijd met een figuurzaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik zou inderdaad ook dat uitstekende stuk pcb afzagen, gewoon met een figuurzaagje.
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:13:
[...]

Mijn HTPC zit in een AVR355 behuizing, die is bijna 3x zo hoog als deze bluray behuizing. In de DVD speler behuizing heb ik een usb3.0 hub, 2 Hdd's en een bluray speler.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:30:
[...]

PCBs zagen doe ik eigenlijk altijd met een figuurzaag
Oke, laat ik nou net geen figuurzaag voorhanden hebben... Is bijv. een ijzerzaag ook goed? of is dat te grof en moet ik toch echt een figuurzaag scoren ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

IJzerzaag kan ook wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ok, maar ik moet dus wel voorkomen dat ik kortsluiting krijg lijkt me, er lopen lijntjes over dat pcb aan richting een usb poort dus, is dat nog een risico denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ja, een risico is het wel, als daar toevallig een belangrijke trace loopt dan heb je kans dat het niet meer werkt. Kortsluiting zou ik me niet zo zorgen om maken (ik ga er vanuit dat je het systeem niet aan hebt staan als je erin gaat zagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Inderdaad wel ff opletten dat er bij de zaagrand geen sporen zitten die elkaar door het zagen raken.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:33:
Ja, een risico is het wel, als daar toevallig een belangrijke trace loopt dan heb je kans dat het niet meer werkt. Kortsluiting zou ik me niet zo zorgen om maken (ik ga er vanuit dat je het systeem niet aan hebt staan als je erin gaat zagen).
Ja dat snap ik, lijkt mij wel redelijk onwaarschijnlijk op zo'n uithoekje van het moederbord, wat denk jij?
Maar ander vraagje, is zo'n moederbord pcb niet meerlaags? Dat er binnenin ook nog sporen lopen? Of is het puur onder/bovenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vaak is het 6 laags PCB, dus er kunnen traces lopen, maar in zo'n hoekje waar verder niets zit is het vrij onwaarschijnlijk.
Maar het blijft een gok natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
Als ik zo naar het originele board kijk, zie ik volgens mij een sata kabel van board naar speler lopen. Dus het lijkt mij dat je deze gewoon kan aansluiten op de laptop. Dus dan kun je mijns inziens de huidige speler toch hergebruiken. Alleen nog even fiedelen met de power, maar dat is wel met een multimeter op te lossen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

muppet99 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:49:
Als ik zo naar het originele board kijk, zie ik volgens mij een sata kabel van board naar speler lopen. Dus het lijkt mij dat je deze gewoon kan aansluiten op de laptop. Dus dan kun je mijns inziens de huidige speler toch hergebruiken. Alleen nog even fiedelen met de power, maar dat is wel met een multimeter op te lossen.
Niet te hard roepen, veel van die dingen maken weliswaar gebruik van standaard spelers, maar met een aangepast firmware. En daar kan je PC vervolgens niet zo heel veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
muppet99 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:49:
Klopt ja, dat was ik ondertussen ook al aan het testen. Ik had met de originele power source even hem met sata aangesloten op mijn pc. Nadeel was tot nu toe wel dat hij alleen gezien werd als CD speler (en cd's speelde hij ook prima). DVD's en blu-rays werkten echter niet. Wellicht op te lossen met een driver ofzo,.. maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
TERW_DAN schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:04:
[...]

Niet te hard roepen, veel van die dingen maken weliswaar gebruik van standaard spelers, maar met een aangepast firmware. En daar kan je PC vervolgens niet zo heel veel mee.
Klopt inderdaad; vaak word o.a. de snelheid terug gezet, omdat je daardoor minder geluids-hinder hebt. Het is afhankelijk van wat er is aangepast of het werkt, maar er is maar 1 manier om erachter te komen...

iRacing Profiel

• muppet99
Je kunt hem iig aansturen. Misschien kijken of je er de originele firmware op kan flushen. Scheelt weer een hoop werk op het eind :)

Carpe Diem

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Toen ik hem op mijn pc aansloot kreeg ik wel netjes een device. Namelijk gaf hij aan dat het een LG hl-04p mt8575 scsi cdrom drive was. Dit kan natuurlijk niet 100% kloppen, want het is ook een blu-ray speler...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar kon je er op die manier ook een schijfje van lezen? Want dan hoef je er verder niet zoveel meer aan te doen.

• kroegtijger
staat er geen product- of serienummer op? Misschien dat we dan iets meer erover kunnen zeggen...

iRacing Profiel

Verwijderd

Kun je niet een deel uit de achterkant van de behuizing zagen en je moederbord er dus wat verder doorheen steken? Vervolgens maak je een aparte aluminium backplate in U profiel die je weer aan de achterkant van de behuizing schroeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 16:00 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:28:
Maar kon je er op die manier ook een schijfje van lezen? Want dan hoef je er verder niet zoveel meer aan te doen.
Ja, heb ik getest, sorry had ik eerder al vermeld vandaar dat ik het nu niet zei ;)
Ik heb een cd getest, dat werktte prima. Een dvd werktte echter niet! een blu-ray heb ik niet getest. Maar, de pc herkende hem ook enkel als cd speler.

Serienummers heb ik nog niet gezien, maar ik heb ook niet goed gekeken. Vanavond is even goed inspecteren... En tja, hoe flash je een cd speler... Zijn daar gewoon tooltjes voor?

EDIT: ohja, het is misschien obvious, maar bij openhalen van de speler bleek er ook daadwerkelijk een normale laser en een blu-ray laser in te zitten, just to confirm dat het dus wel echt een blu-ray speler is.
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:59:
Kun je niet een deel uit de achterkant van de behuizing zagen en je moederbord er dus wat verder doorheen steken? Vervolgens maak je een aparte aluminium backplate in U profiel die je weer aan de achterkant van de behuizing schroeft.
Hm, tja, dat is ook nog een mogelijkheid natuurlijk... die optie had ik nog niet aan gedacht. Dan krijg je wel een klein uitstekend stukje aan de achterkant maar dat zou geen ramp moeten zijn opzich... Dat is ook nog een optie natuurlijk. Vanavond ga ik even creatief kijken hoe ik het moederbord kan plaatsen.

[ Voor 41% gewijzigd door geerttttt op 06-09-2012 16:19 ]

• kroegtijger
geerttttt schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:17:
[...]

Ja, heb ik getest, sorry had ik eerder al vermeld vandaar dat ik het nu niet zei ;)
Ik heb een cd getest, dat werktte prima. Een dvd werktte echter niet! een blu-ray heb ik niet getest. Maar, de pc herkende hem ook enkel als cd speler.

Serienummers heb ik nog niet gezien, maar ik heb ook niet goed gekeken. Vanavond is even goed inspecteren... En tja, hoe flash je een cd speler... Zijn daar gewoon tooltjes voor?
Meestal kun je bij de fabrikant wel firmware downloaden en leveren ze er ofwel tools voor, ofwel instructies hoe te doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Update:
Zo, tijd voor een officeel stukje typwerk.
Het is ten eerste al heel mooi dat er mensen zijn die tips aandragen en meedenken. Dit is voor mij ook redelijk nieuw en zeker een uitdaging dus hulp is zeker welkom.

Het front-display (VFD Display)
Ondertussen heeft SA007 het display van mij ontvangen en is hij er mee bezig. Het lijkt nog geen makkelijk klusje want er is nogal wat gaande op het frontje. 6 knoppen waarvan 4 afzonderlijk van elkaar verlicht (play/pauze e.d.). een VFD display met daarbij ook indicatoren voor 1080p, blu-ray, dvd, een draaiend cdtje en daarnaast nog de usb aansluiting.

Behuizing
Het moederbord blijft nog een dilemma, er steekt een stukje uit wat nogal slecht uitkomt. Ik moet goed uitdenken hoe ik hem wil plaatsen, ik moet rekening houden met het volgende:
  • moederbord aansluitingen moeten doorlusbaar zijn (usb, hdmi, stroom) dus moet iets ruimte aan die kant overblijven.
  • Het uitsteeksel zorgt er voor dat hij lastig past. Op de ene kant overlapt hij met de blu-ray speler, de andere kant zorgt ervoor dat hij te breed is voor de diepte van de case.
  • de fan (mits ik hem laat zitten en niet vervang) zou het beste naar achteren kunnen uitblazen lijkt mij. dit is waarschijnlijk de meest 'open' zijde.
Lastig dus, eerder hebben we ook gesproken over afzagen van het uitsteeksel, maar ik durf dat toch niet aan. Het is niet te zien of er intern nog banen lopen, en als die er zijn (wat waarschijnlijk is) dan is sluiting hiertussen snel veroorzaakt ben ik bang. Bovendien kun je hier zien dat er nog wel het e.e.a. loopt (o.a. de southbridge zit hier namelijk vlakbij).
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update1/2012-09-06%2022.14.02.jpg
Wat zou het handig zijn als er een speler zou zijn die wel een motortje heeft maar een stuk minder hoog is dan deze speler, maar ik heb deze nog niet kunnen vinden...

Eventueel een gat maken in bijv. de achterkant van de kast zodat het uitsteeksel hieruit kan, en dan een aluminium frame-pje eromheen maken zodat het er netjes uit ziet zou ook kunnen, maar dat zorgt er wel voor dat de fan aan de voorkant beland.
Om de ruimte wat beter te illustreren hier wat foto's met het moederbord erbij:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update1/2012-09-06%2022.48.01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update1/2012-09-06%2022.48.29.jpg

Ik heb hier dus nog geen helder licht antwoord op, elke optie van plaatsing heeft tot nu toe nog zijn bijbehorende nadelen..

De Blu-ray drive

Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update1/2012-09-06%2018.16.36.jpg
Voordat ik beslissingen maak die impact hebben is het wel handig dat ik zeker weet of ik deze blu-ray drive wil houden of dat ik hem wil vervangen. Ik moet er even bijvertellen dat deze complete blu-ray speler heb overgekocht met als defectomschrijving "werkt opzich goed, maar speelt geen dvd's af. wel cd's maar dvd's leest hij niet meer".

Het rare is dus dat tot nu toe windows hem dus ook gedetecteerd heeft als CD speler. Ik ben maar even op onderzoek geweest of ik iets aan typenummers kan vinden die duiden op een bepaald type speler:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update1/2012-09-06%2018.17.06.jpg
(Typenummers bovenop de speler)
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update1/2012-09-06%2022.25.12.jpg
Printplaat binnenin maakt wederom duidelijk dat het echt een lg fabrikaat is.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update1/2012-09-06%2022.26.14.jpg
(andere kant van de printplaat, was lastig te fotograferen zonder alles los te trekken)
Het is dus een LG HL-04P of ook als benaming een mt8575 van Mediatek.
zoekende hierop stuit ik wel op deze site, maar hoe betrouwbaar en matchend dit is weet ik niet zo goed:
http://www.firmwarehq.com...p?keywords=hl-04p&x=0&y=0

Na veel zoekwerk verder vind ik nog bar weinig aan firmware of drivers. Ik begin wel een hard hoofd te krijgen in de situatie of dat goed gaat komen. Wat ik nog op de planning heb staan is om hem is aan linux te hangen. Kijken wat daar in de dmesg terecht komt voor detectie... Maar dat is voor later.

Ten slotte, nog een kleine fout van mij, zie je m?:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update1/2012-09-06%2022.36.52.jpg
Oeps, de kabel is weg maar de connector is er nog grotendeels in blijven steken. Gelukkig is dat de aansluiting van de speakers op de laptop, die is toch overbodig. Ik wilde hem iets te hardhandig loskrijgen denk ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het zou kunnen dat de lens out of focus is, maar dat verklaard not net waarom hij cd's wel leest en de rest niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En dat Windows het ding als CDspeler herkend boeit weinig. Kijk wat het ding daadwerkelijk af kan spelen, dat lijkt me uiteindelijk het belangrijkste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Damic schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:03:
Het zou kunnen dat de lens out of focus is, maar dat verklaard not net waarom hij cd's wel leest en de rest niet.
cd's zijn qua technologie minder veeleisend. Een CD is veel minder kras- en vet-gevoelig dan een DVD.
Je kan proberen de lens te cleanen, maar wil lang niet altijd even succesvol zijn. Ik ben bang dat het de moeite van reparatie neit meer waard is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:19:
En dat Windows het ding als CDspeler herkend boeit weinig. Kijk wat het ding daadwerkelijk af kan spelen, dat lijkt me uiteindelijk het belangrijkste :P
Ja ik kan het mis hebben, maar het lijkt me dat de aansturing ook gericht is om cd's te lezen zodra hij hem ziet als CDDRIVE driver? Dan lijkt het me sterk dat hij aan zal geven dat er een "cd" in zit met 50gb opslag... Maar ik moet zeggen, een blu-ray heb ik nog niet geprobeerd, alleen dvd'tjes en cd's. En dvd's gingen dus mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vroegah werden gewoon alle spelers in Windows als CDstations gezien, ongeacht of dit nu DVD(RW) of CD(RW) was. Sinds XP zijn ze er naampjes aan gaan hangen, maar dat veranderd verder niets aan de aansturing. Die zit namelijk in de firmware van het ding. Dus boeiend wat voor naampje er wordt gerapporteerd, als het ding het maar doet.
Maar als je het ding al gekregen hebt omdat DVDs het moeilijk doen, dan zou ik er vnuit gaan dat die drive gewoon brakkig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:22:
Vroegah werden gewoon alle spelers in Windows als CDstations gezien, ongeacht of dit nu DVD(RW) of CD(RW) was. Sinds XP zijn ze er naampjes aan gaan hangen, maar dat veranderd verder niets aan de aansturing. Die zit namelijk in de firmware van het ding. Dus boeiend wat voor naampje er wordt gerapporteerd, als het ding het maar doet.
Maar als je het ding al gekregen hebt omdat DVDs het moeilijk doen, dan zou ik er vnuit gaan dat die drive gewoon brakkig is.
Precies, ik kan nog een blu-ray testen, als dat werkt dan nog wellicht de lens cleanen ofzo, maar ik ben bang idd dat deze drive end of life is.

Bij mijn weten zijn alle 5.25" dvd drives dezelfde afmetingen toch? Er zijn geen alternatieven die wat meer slimline zijn? Minder diep of vooral minder hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

geerttttt schreef op zondag 09 september 2012 @ 10:48:
[...]

Precies, ik kan nog een blu-ray testen, als dat werkt dan nog wellicht de lens cleanen ofzo, maar ik ben bang idd dat deze drive end of life is.

Bij mijn weten zijn alle 3.5" dvd drives dezelfde afmetingen toch? Er zijn geen alternatieven die wat meer slimline zijn? Minder diep of vooral minder hoog?
Alle 3.5" drives zijn even groot ja (ok, niet allemaal, er zijn ooit wat drives geweest die ipv half height, third height waren, maar die kom je tegen in antieke SUNs :P). Waar evt nog verschil inzit is de diepte van de speler, maar de breedte en hoogte staan vast.
Een alternatieve is een slimlinespeler te pakken, die zijn een stuk platter (maar misschien ook weer wat lastiger te monteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 09 september 2012 @ 10:52:
[...]

Alle 3.5" drives zijn even groot ja (ok, niet allemaal, er zijn ooit wat drives geweest die ipv half height, third height waren, maar die kom je tegen in antieke SUNs :P). Waar evt nog verschil inzit is de diepte van de speler, maar de breedte en hoogte staan vast.
Een alternatieve is een slimlinespeler te pakken, die zijn een stuk platter (maar misschien ook weer wat lastiger te monteren).
Jij bedoelt een slot loading speler? Ja het lastige is het deurtje. Momenteel zit er dus een normale drive in waarvan de tray naar buiten komt welke het klepje voorop de behuizing open gooit. Met slot-loading lukt dat niet dus kun je niet bij de speler komen. Daarom zit ik eigenlijk vast aan een dvd-drive waarvan de tray naar buiten komt zetten d.m.v. een motortje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee slimline, zoals in de laptops. Daar zit een klepje voor en springt open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op zondag 09 september 2012 @ 10:54:
[...]

Jij bedoelt een slot loading speler? Ja het lastige is het deurtje. Momenteel zit er dus een normale drive in waarvan de tray naar buiten komt welke het klepje voorop de behuizing open gooit. Met slot-loading lukt dat niet dus kun je niet bij de speler komen. Daarom zit ik eigenlijk vast aan een dvd-drive waarvan de tray naar buiten komt zetten d.m.v. een motortje...
Kan je dat klepje niet fixeren en daar een sleuf in frezen, dan daarachter met stof iets doen zodat het er wel strak uitziet en dan dáárachter een slotloading doen?
Damic schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:51:
Nee slimline, zoals in de laptops. Daar zit een klepje voor en springt open.
Hij wil dus dat de schijfjes automatisch worden uitgespuugd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:16

iChaos

It's Lupus.

Ik heb een tijd gelezen iets gelezen over het stealthen van een DVD-drive. Kwam er op neer dat je een 5.25" klepje van je case pakte, die loshaalde, de zijkanten met de klemmen wegzaagde, waarna je er een klittebandlaag op bevestigde, alsook op de uitstekende tray van de DVD-speler. Die DVD-speler zat dan iets naar achter verzonken in de case, waardoor het geheel er gesloten op leek alsof er geen dvd-reader in de case zat.

M.a.w.: klepje van de speler loswerken van de rest, dan een slimline van een laptop vinden, die in de behuizing verwerken, en een handige manier vinden om het originele klepje vast te zetten op het plastic van de dvd-tray van de slimline. Daarna even handig positioneren zodat het klepje qua diepte gelijk ligt met de rest van de case, en ik denk dat je klaar bent.

// Puur theoretisch, geen ervaring mee, heb zelf twee linkerhanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Heb je niet overwogen om de bestaande drive te gebruiken? Eventueel eens te proberen welke CD/DVD/BR schijven het ding nog wel of niet slikt?

9 van de 10 Blu-Ray spelers hebben gewoon een Serial ATA-loopwerkje aan de binnenkant, dat is ook waar die rode kabel vandaan komt. Mocht de speler natuurlijk gedumpt zijn vanwege een kapot loopwerk dan moet je iets anders zoeken ;)

Als het een LG is met een 'klapdeurtje' dan kun je ook een gewone CD/DVD pakken en die iets naar achteren in de kast monteren. Met een paar hoekijzertjes of hoekprofieltjes moet dat prima te doen zijn, als je ook rubbertjes gebruikt om die hoekjes aan de bodemplaat te bevestigen zit het ook nog eens mooi trillingsvrij vast.

Ik denk wel dat je af moet stappen van je originele idee om dat laptop-moederbord te gebruiken en gewoon voor een Mini-ITX of Raspberry Pi gaan. De kast zit nu al vol, dat wordt straks alleen nog maar een erger gepriegel als je ook alle bekabeling, HDD en voeding erin wil proppen. Dan hou je ook nog eens geen airflow meer over.

Je loopwerk is trouwens van het LG HL-04P type, dat Mediatek nummer is het typenummer van de SoC (system on chip) die de videoverwerking doet en de hele handel aanstuurt. Als ik de behuizing van de oude drive zo kijk is het trouwens een standaard haal-maar-van-de-plank 5,25" loopwerk.

Voor de grap al eens geprobeerd om een ander 5,25" SATA blu-ray loopwerk op het moederbord van de speler te prikken en te kijken of ie daarmee normaal werkt? Mijn OPPO BDP-80 scheen er gewoon in te trappen. Die draait trouwens ook op een Mediatek: MT8520, de -75 is weer een nieuwer model. Hardwarematig moet die dus een nieuw loopwerk gewoon kunnen 'zien', de vraag is of de firmware van LG dat toelaat.

[ Voor 25% gewijzigd door Stoney3K op 09-09-2012 22:17 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Stoney3K schreef op zondag 09 september 2012 @ 22:07:
Heb je niet overwogen om de bestaande drive te gebruiken? Eventueel eens te proberen welke CD/DVD/BR schijven het ding nog wel of niet slikt?
Jazeker wel, dat was ook juist mijn plan. Echter qua ruimte en aansturing lijkt dat geen winning plan te worden. Zoals de vorige eigenaar eigenlijk al wel aangaf lijkt de drive geen dvd's meer te kunnen lezen, dus kan ik dan beter een andere pakken, helaas, want een blu-ray drive kost wel weer 40+ euro. Misschien voor nu maar een dvd drive erin plaatsen. Dat is immers makkelijk later te upgraden naar blu-ray wanneer nodig (ik heb momenteel nog geen enkel blu-raytje, en de drive is meer bedoeld voor een enkel gekregen dvdtje en cd's spelen soms. De rest zijn Full HD films via een NAS)
9 van de 10 Blu-Ray spelers hebben gewoon een Serial ATA-loopwerkje aan de binnenkant, dat is ook waar die rode kabel vandaan komt. Mocht de speler natuurlijk gedumpt zijn vanwege een kapot loopwerk dan moet je iets anders zoeken ;)

Als het een LG is met een 'klapdeurtje' dan kun je ook een gewone CD/DVD pakken en die iets naar achteren in de kast monteren. Met een paar hoekijzertjes of hoekprofieltjes moet dat prima te doen zijn, als je ook rubbertjes gebruikt om die hoekjes aan de bodemplaat te bevestigen zit het ook nog eens mooi trillingsvrij vast.
Precies, een andere speler waarvan ik dat plastig ding op het frontje eraf sloop moet het ook wel prima doen.
Ik denk wel dat je af moet stappen van je originele idee om dat laptop-moederbord te gebruiken en gewoon voor een Mini-ITX of Raspberry Pi gaan. De kast zit nu al vol, dat wordt straks alleen nog maar een erger gepriegel als je ook alle bekabeling, HDD en voeding erin wil proppen. Dan hou je ook nog eens geen airflow meer over.
Ja, ik twijfel er nog wel over. Opzich is dit wel een leuk moederbordje... Ik heb gelukkig nog wel alternatieven... Ik heb nog een Raspberry PI liggen, nog een andere laptop (wellicht is die wat compacter qua moederbord) en eventueel ook nog een acer aspire one (als je daar een broadcom crystalhd chip in zet moet die prima full hd kunnen afspelen), oftewel keuze genoeg. Natuurlijk kan ik ook nog dit laptopmoederbord terugsteken in de behuizing en verkopen, en er een mini-itx o.i.d. voor terugkopen... Keuzes keuzes!
Je loopwerk is trouwens van het LG HL-04P type, dat Mediatek nummer is het typenummer van de SoC (system on chip) die de videoverwerking doet en de hele handel aanstuurt. Als ik de behuizing van de oude drive zo kijk is het trouwens een standaard haal-maar-van-de-plank 5,25" loopwerk.

Voor de grap al eens geprobeerd om een ander 5,25" SATA blu-ray loopwerk op het moederbord van de speler te prikken en te kijken of ie daarmee normaal werkt? Mijn OPPO BDP-80 scheen er gewoon in te trappen. Die draait trouwens ook op een Mediatek: MT8520, de -75 is weer een nieuwer model. Hardwarematig moet die dus een nieuw loopwerk gewoon kunnen 'zien', de vraag is of de firmware van LG dat toelaat.
Waarom zou ik een andere drive in het lg mobo stoppen? De originele blu-ray speler hoeft niet te werken, alle oude componenten strip ik en plaats gewoon een pc erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

iChaos schreef op zondag 09 september 2012 @ 21:12:
Ik heb een tijd gelezen iets gelezen over het stealthen van een DVD-drive. Kwam er op neer dat je een 5.25" klepje van je case pakte, die loshaalde, de zijkanten met de klemmen wegzaagde, waarna je er een klittebandlaag op bevestigde, alsook op de uitstekende tray van de DVD-speler. Die DVD-speler zat dan iets naar achter verzonken in de case, waardoor het geheel er gesloten op leek alsof er geen dvd-reader in de case zat.
De betere HTPC kasten leveren hiervoor een kit mee, nadat ooit lang geleden casemodders ermee begonnen zijn dus helemaal geen gek idee om het zo te doen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, de dvd drive dus, De oude blu-ray drive is toch waarschijnlijk geen succes meer inderdaad. Dus, maar even een andere drive als vervanging opgespoord, voila:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-09-10%2022.31.jpg
Het leuke is wel dat deze een stukje minder diep is, dat komt altijd van pas.

Een andere test was of het moederbord beter pastte zonder de koelers erop. Wellicht dat dat nog een optie was.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-09-10%2022.40.jpg
Het past zo wel, maar het levert nog wel veel haken en ogen op... Sowieso zijn de aansluitingen die op het moederbord zetten wel wat krap geplaatst aan de linkerkant. Om maar niet te beginnen over dat ik 3 chips zal moeten koelen op een custom manier (normale koelers passen qua mounting in ieder geval niet natuurlijk! ;)

Goh wat lastig, ik had toch voordat ik begon verwacht dat het beter zou passen.

Een andere optie wat genoemd werd is een mini-itx moederbord in plaats van dit... Das is nog geen gek idee, een mini atx of mini itx zou ook kunnen. dan zou ik dit moederbord nog kunnen verkopen (teruggemonteerd als laptop dan) en van de winst dat kopen. Maakt het een stuk makkelijker om dat te koelen (wellicht passief) en dat geeft me iets meer ruimte. De bruikbare ruimte naast de dvd speler is ongeveer 23x23cm. Het moederbord wat ik op oog heb is er een van 22x18cm (wellicht kan ik nog wel een kleinere vinden ook).

Tot zover de tussentijdse mini-update, het echte bouwen is nog niet zover dus, maar dit is wel een belangrijk punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

geerttttt schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:16:De bruikbare ruimte naast de dvd speler is ongeveer 23x23cm. Het moederbord wat ik op oog heb is er een van 22x18cm (wellicht kan ik nog wel een kleinere vinden ook).
Ik meen dat m-ITX borden normaliter 170mm bij 170 mm zijn.. dat zou je een hoop ruimte opleveren :)

[ Voor 64% gewijzigd door Pixeltje op 11-09-2012 07:10 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ok, een moederbordje dus. Het laptopmoederbord is inderdaad gewoon te groot om te laten passen. Met veel gedoe kan ik er wel voor zorgen dat het past, maar dan is ook echt alle ruimte direct ongeveer benut! Dat is niet handig dus. Op zoek naar een zo klein mogelijk moederbord.

Nu ben ik op zoek naar een klein moederbord met socket 775. Ik heb namelijk nog een snelle core duo processor liggen en zo'n 6gb aan ddr2 geheugen.
Helaas kan ik geen itx moederbordjes vinden met socket 775 tot op heden (socket 775 begint aardig ouderwets te worden ben ik bang), maar ik heb in ieder geval al een redelijk klein moederbord gevonden:

http://azerty.nl/8-849-26...g41m-vs3-moederbord-.html

Deze is 22,6x17cm. Dat geeft mij vooral in de breedte aardig wat ruimte (handig voor de bekabeling e.d. en 22,6cm past ook net (ik heb een ruimte van ongeveer 23-24 cm zowel in de breedte als de diepte).

Ik heb hem nog niet besteld, eerst even kijken of er nog betere (lees: kleinere) moederborden op de markt te vinden zijn, maar zoiets zal het moeten worden denk ik. Wat vinden jullie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Laatst online: 10:06
geerttttt schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:18:
Ok, een moederbordje dus. Het laptopmoederbord is inderdaad gewoon te groot om te laten passen. Met veel gedoe kan ik er wel voor zorgen dat het past, maar dan is ook echt alle ruimte direct ongeveer benut! Dat is niet handig dus. Op zoek naar een zo klein mogelijk moederbord.

Nu ben ik op zoek naar een klein moederbord met socket 775. Ik heb namelijk nog een snelle core duo processor liggen en zo'n 6gb aan ddr2 geheugen.
Helaas kan ik geen itx moederbordjes vinden met socket 775 tot op heden (socket 775 begint aardig ouderwets te worden ben ik bang), maar ik heb in ieder geval al een redelijk klein moederbord gevonden:

http://azerty.nl/8-849-26...g41m-vs3-moederbord-.html

Deze is 22,6x17cm. Dat geeft mij vooral in de breedte aardig wat ruimte (handig voor de bekabeling e.d. en 22,6cm past ook net (ik heb een ruimte van ongeveer 23-24 cm zowel in de breedte als de diepte).

Ik heb hem nog niet besteld, eerst even kijken of er nog betere (lees: kleinere) moederborden op de markt te vinden zijn, maar zoiets zal het moeten worden denk ik. Wat vinden jullie? :)
Misschien dat je wat aan zo een moederbord heb?
Ik weet niet of hij erin past.. Maar volgens de Asus website is hij 24.4cm x 20.1cm groot..
Zou dit er in kunnen passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Waarom geen Raspberry Pi er in hangen? dat is nog heel veen kleiner, kost geen drol wordt niet warm en heeft geen koeling nodig... daar naast draait het gewoon linux en kun je er ook gewoon een hdmi signaal uit krijgen. Dat maakt je leven een stuk makkelijker. Het enige verschil is dat je dan waarschijnlijk een USB aansluiting op de DVD speler nodig hebt maar daar zijn er genoeg van.

Hoe dan ook het is wel een leuk idee om zo iets te bouwen in een bestaande DVD speler... Misschien moet ik toch ook eens zo iets gaan overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rob Coops schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:40:
Waarom geen Raspberry Pi er in hangen? dat is nog heel veen kleiner, kost geen drol wordt niet warm en heeft geen koeling nodig... daar naast draait het gewoon linux en kun je er ook gewoon een hdmi signaal uit krijgen. Dat maakt je leven een stuk makkelijker. Het enige verschil is dat je dan waarschijnlijk een USB aansluiting op de DVD speler nodig hebt maar daar zijn er genoeg van.

Hoe dan ook het is wel een leuk idee om zo iets te bouwen in een bestaande DVD speler... Misschien moet ik toch ook eens zo iets gaan overwegen :)
Hoe is dat goedkoper? Hij heeft alleen een moederbord nodig een Raspberry heeft de prijs van zo'n moederbord. Vervolgens is een Raspberry een stuk langzamer en kan het überhaupt wel 1080p afspelen :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
1080p content op een Pi gaat prima. 1080p met DTS wil soms nog wel eens lastig zijn, maar ook dat gaat steeds beter. Voor de meeste media-toepassingen volstaat een Pi prima, maar het is geen match tegen een volwaardige pc natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zotac heeft er nog, wat ze kosten is een andere vraag. http://www.zotac.com/inde...=14&Itemid=100166&lang=uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Rob Coops schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:40:

Ik heb een Raspberry thuis liggen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik xbmc hierop nog niet getest heb, maar ik ben bang dat ik me daarbij toch ga ergeren aan het tekort aan snelheid. Zowel het updaten van mijn libraries als als het navigeren zal toch niet altijd perfect gaan denk ik. Full hd afspelen moet lukken met de mediachip die daarin zit idd.

Het is wel een optie, maar het heeft niet mijn voorkeur, afgezien van de coole voordelen die het wel heeft (Erg klein qua ruimte, zuinig, stil, niet echt warm). Ik sluit het niet uit, en ik kan het best wel is gaan proberen idd, maar het liefst heb ik wel een machine die altijd voldoende paardenkracht heeft om alles vlekkeloos te weergeven en af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
zazadanger68 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:18:
[...]

Misschien dat je wat aan zo een moederbord heb?
Ik weet niet of hij erin past.. Maar volgens de Asus website is hij 24.4cm x 20.1cm groot..
Zou dit er in kunnen passen?
Die is wel wat groot idd. 24,4cm is echt pushing the limits en 20,1 is ook weer aardig groot. Dan is het voordeel qua ruimte weer een beetje aan het verdwijnen. Maar, waarom noem je deze? Wat is hier het voordeel van t.o.v. wat ik noemde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
geerttttt schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:37:
[...]

Ik heb een Raspberry thuis liggen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik xbmc hierop nog niet getest heb, maar ik ben bang dat ik me daarbij toch ga ergeren aan het tekort aan snelheid. Zowel het updaten van mijn libraries als als het navigeren zal toch niet altijd perfect gaan denk ik. Full hd afspelen moet lukken met de mediachip die daarin zit idd.

Het is wel een optie, maar het heeft niet mijn voorkeur, afgezien van de coole voordelen die het wel heeft (Erg klein qua ruimte, zuinig, stil, niet echt warm). Ik sluit het niet uit, en ik kan het best wel is gaan proberen idd, maar het liefst heb ik wel een machine die altijd voldoende paardenkracht heeft om alles vlekkeloos te weergeven en af te spelen.
Met een grote library op de Pi gaat het inderdaad wel wat trager. Met een centrale database wordt het al wel wat beter imho.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Laatst online: 10:06
geerttttt schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:41:
[...]

Die is wel wat groot idd. 24,4cm is echt pushing the limits en 20,1 is ook weer aardig groot. Dan is het voordeel qua ruimte weer een beetje aan het verdwijnen. Maar, waarom noem je deze? Wat is hier het voordeel van t.o.v. wat ik noemde?
Nou de moederbord waar jij voor had gekozen, ondersteunt DDR3, en jij hebt 6GB DDR2?
Maar als het er niet in past is het wel jammer.. Kan je er geen Slim dvd drive in doen, of een USB DVD-drive?
Dan kan je ipv van dvd-rom plek een harddisk in doen? Of een leuk SDcard reader? O-)

En ja.. ik vind persoonlijk toch de Asus beter dan de Asrock (slecht ervaring met Asrock)

[ Voor 6% gewijzigd door zazadanger68 op 14-09-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
zazadanger68 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:51:
[...]

Nou de moederbord waar jij voor had gekozen, ondersteunt DDR3, en jij hebt 6GB DDR2?
Maar als het er niet in past is het wel jammer.. Kan je er geen Slim dvd drive in doen, of een USB DVD-drive?
Dan kan je ipv van dvd-rom plek een harddisk in doen? Of een leuk SDcard reader? O-)

En ja.. ik vind persoonlijk toch de Asus beter dan de Asrock (slecht ervaring met Asrock)
je hebt gelijk, verrek. Ik was een beetje uitgegaan van dat een socket 775 mobo standaard DDR2 geheugen heeft... shit!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, kleine update. Het gaat dit bordje worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.productwiki.com/upload/images/asrock_e350m1.jpg

Nu alleen nog een voeding. Ik kan natuurlijk zo'n picopsu halen... maar dan zit ik sowieso nog met een 12v travo waarmee je zo'n ding aanstuurt geloof ik.

Wat ik ook nog heb is dit, een kleine voeding uit een relatief klein pctje. Misschien voldoende voeding en daarbij, hopelijk klein genoeg...:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-09-19%2023.13.43.jpg
Het past qua hoogte net... maar hij is natuurlijk niet extreem klein. De tijd zal het leren. Het is mijn plan A in ieder geval, ik kan hem sowieso gebruiken om tijdelijke stroomvoorziening te hebben. Mocht het niet passen, dan hebben we dus nog een plan B ;)

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Leuk project hoop haken en ogen maar je krijgt het voor elkaar succes!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
DJ-Visto schreef op donderdag 20 september 2012 @ 00:04:
Leuk project hoop haken en ogen maar je krijgt het voor elkaar succes!
Thanks, laten we het hopen ;) Misschien vanavond alvast maar een manier verzinnen om de nieuwe dvd writer te mounten in de behuizing. Waarschijnlijk is dat redelijk goed te doen met wat metalen profieltjes ofzo... :)

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee de later s775 mobo's hebben ddr3 ondersteuning omdat de controller nog in de northbridge zit ;)

Picopsu kan alleen 12V hebben, dus adapter gaan halen die 12V en minimaal 10A DC uitstuurt.
http://www.mini-box.com/12v-12-5A-AC-DC-Power-Adapter (tijdelijk uitgeput)
Edit: farnell heeft open modules: http://be.farnell.com/xp-...-cost-12v-8-3a/dp/1821498 kost wel wat, zij hebben ook de gesloten versie maar dan kun je beter wachten op de levering bij mni-box

Ik kan niet direct iets vinden op conrad, maar die hebben dat misschien ook.

[ Voor 31% gewijzigd door Damic op 20-09-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Goed, ondertussen zijn we een stukje verder. Het moederbord is ondertussen in place, dat wil zeggen. Hij ligt er vooralsnog los in. Ik moet nog even een goede (M3?) draadtap kopen om een stel afstandsbusjes in de kast op de juste plekken te plaatsen. Dit is een volgende stap, maar voor nu:

Update 2:
Het moederbord ligt er dus in, in een testopstelling, wat ideaal qua maat, hij is niet te hoog en in de breedte en hoogte heb ik ook nog mooi ruimte over :)
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update2/2012-09-20%2018.13.18.jpg

tijd om hem aan te sluiten in een testopstelling dus, want de eerste vraag was: is dit bordje wel goed genoeg om soepel xbmc te draaien en hoe is de ondersteuning hiervoor.

Een simpele test met xbmcbuntu zegt eigenlijk al genoeg, het werkt in de basis in ieder geval goed, films spelen vloeiend en de rest beweegt ook goed mee. HDMI werkt goed, geluid erover ook (5.1 enzo nog niet echt kunnen testen helaas)
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update2/2012-09-20%2019.55.40.jpg
De testopstelling in werking, daar nog met usb stick als drive. Helaas kwam ik er later achter dat xbmcbuntu zich blijkbaar nog niet zomaar laat installeren op een usb. Dan maar (in ieder geval tijdelijk) een 2,5" harddisk aangesloten waarop de installatie wel positief voltooide.

Oke, software lijkt dus nog geen zware problemen te hebben, dat is een zorg minder. Nu verder met de hardware. :P

De dvd drive zit nog los in de case. Voor diegenen die het vergeten waren, ik heb de blu-ray speler eruit gehaald omdat deze niet fatsoenlijk meer functioneerde. Deze is vervangen door een basic dvd reader/writer.
Nu nog het plaatsen, hiervoor heb ik wat oud ijzer opgezocht en vond ik nog wat metalen plaatjes en hoekprofieltjes die wel werkbaar waren.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update2/2012-09-22%2010.51.54.jpg
Even met de boor een paar gaten gemaakt op de juiste hoogte, dat is 1!
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update2/2012-09-22%2010.40.47.jpg
Past mooi zo, maar natuurlijk steekt dat ding belachelijk veel uit, dat kunnen we ook oplossen!
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update2/2012-09-22%2011.33.45.jpg
En voila, even later zat hij afgezaagd en al vastgemaakt in de kast. De drive zit nu al wel aardig vast, maar natuurlijk moet hij op twee plaatsen vast.

Nu waren de mounting holes van de oude speler niet gelijk aan de nieuwe, dus de achterste gaten in de behuizing zitten niet op lijn met die van de dvd drive. Hier pakken we dan maar een oud ijzerplaatje voor welke ik wat ingezaagd heb en gebogen heb om passen te maken voor de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update2/2012-09-23%2013.46.54.jpg
Klein beetje houtje touwtje oplossing, maar zo zit hij stevig en recht vast op twee plekken. :)

tot zover, een dvd speler vastmaken is nog niet zo'n issue natuurlijk, het mobo vastmaken is iets spannender. Ik moet zeggen dat ik weinig draadtap ervaringen heb. Ik moet eerst maar is een m3 draadtap scoren uberhaupt. Binnenkort meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:42
KUTGW!

Wil zelf eigenlijk ook wel zoiets doen, heb laatst mijn oude Pentium 4 laptopje gevonden :D
Maar dat van jou ziet dat er wel heel strak uit.

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Kaas760 schreef op maandag 24 september 2012 @ 18:48:
KUTGW!

Wil zelf eigenlijk ook wel zoiets doen, heb laatst mijn oude Pentium 4 laptopje gevonden :D
Maar dat van jou ziet dat er wel heel strak uit.
Thanks! nou ja ik ben er nog lange niet haha ;) Ja als je een klein p4 moederbordje hebt kan dat prima, mijn huidige HTPC is ook een p4. Qua cpu heeft xbmc niet zo bijster veel nodig.

Nou ik heb ondertussen een 2mm staalboor gescoord, helaas geen draadtapboor. Misschien lukt het ook wel zonder, zo dik materiaal is het namelijk niet, binnenkort maar is proberen ;)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Update 3:
Zo, tijd voor weer een korte update, namelijk. Het moederbord zit vast! Het begint nu wat meer een geheel te worden :)

Na wat gaatjes boren en wat afstandsbusjes plaatsen was dit het resultaat.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update3/2012-09-25%2020.16.03.jpg

Voordat ik het moederbord plaats, zag ik wel dat er een paar gevaarlijk uitstekende bulten in de case zitten. Dit was van het oude PCB welke op deze plekken vastgemaakt was. Wat we natuurlijk niet moeten hebben is dat de kast ooit sluiting maakt op deze punten. Het moederbord staat net iets hoger dan deze bulten zijn, maar je zou maar een keer iets op het moederbord drukken waardoor hij alsnog sluiting maakt! :X Oftewel, aftapen die handel met isolatietape!
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update3/2012-09-25%2020.19.11.jpg
Daarna kon het moederbord erop, en dat zat als een huis! Ook nog even gechecked vanaf de zijkant, de (nu rode) puntjes raken het moederbord niet :)
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update3/2012-09-25%2020.37.04.jpg
Tot slot vond ik nog een gele sata kabel. Qua kleur niet het mooiste, maar deze had aan een kant een haakse connector. Dit zorgt voor wat minder krappe aansluitingen en voorkomt dat die sata aansluiting ooit afbreekt (hij was namelijk al wat wiebelig merktte ik).

Goed! Tijd om te testen, een spannend moment want het moederbord is al even niet meer aangeweest en ondertussen wel meermaals gemonteerd en dergelijke.
Dit is de testopstelling voor nu ;)
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update3/2012-09-25%2021.30.25.jpg
Maakt hij nergens contact? Zit alles goed? Heb ik niks verpest?
Maar gelukkig, hij boot nog als vanouds, en eventjes later zie ik netjes weer dit in beeld :D
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/update3/2012-09-25%2021.31.40.jpg

ik blijf tevens echt wel positief verrast over de soepelheid waar alles mee draait, zelfs terwijl ik in een terminal redelijk zware taken aan het uitvoeren was bleef een 1080p mkv soepeltjes spelen. Opzich logisch met gpu ondersteuning, maar dat is geen garantie voor stottervrij beeld! :)

Tot zover de update :) volgende stap is een fatsoenlijke PSU en ik twijfel nog om eventueel te kijken naar een kleine (8gb o.i.d.) mini-ssd op SATA, of hiervoor een usb stick te pakken. Wellicht maar is even een benchmark uitvoeren om te kijken hoeveel het scheelt in boot/laadtijd... Wat denken jullie?

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ligt eraan of je usb 2.0 gaat gebruiken daarvoor. Denk dat het makkelijker is om een kleine SSD
(32 gb) te installeren voor je besturingssysteem en XMBC en dan externe opslag schijven installeren.
Of streamen vanuit je centrale opslag plek.

Maar al met al een heel erg tof idee! Je hebt me geinspireerd om ook een soortgelijk te machen! :*)

Good luck!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Capt. Awesome schreef op woensdag 26 september 2012 @ 12:04:
Ligt eraan of je usb 2.0 gaat gebruiken daarvoor. Denk dat het makkelijker is om een kleine SSD
(32 gb) te installeren voor je besturingssysteem en XMBC en dan externe opslag schijven installeren.
Of streamen vanuit je centrale opslag plek.

Maar al met al een heel erg tof idee! Je hebt me geinspireerd om ook een soortgelijk te machen! :*)

Good luck!
Tja, hij heeft geen usb 3.0 dus dat wordt sowieso usb 2.0. Ja de vraag is voornamelijk omdat ik nog wel usb sticks heb, en 4gb a 8gb geheugenopslag meer dan voldoende moet zijn. Ik stream namelijk alle films vanaf nas of speel het vanaf dvd. Er komt naar de xbmcbuntu installatie vrij weinig op de machine zelf te staan. een database van de content die xbmc aanmaakt natuurlijk ;) maar verder...

• Slapabeardon
  • Nu online
Aaah op die manier! Gewoon als bootschijf en klein houden. Dat begreep ik er niet helemaal uit :9

Ik zie dat je wel een e-SATA connector hebt, misschien kan je daar iets mee doen?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Capt. Awesome schreef op woensdag 26 september 2012 @ 12:57:
Aaah op die manier! Gewoon als bootschijf en klein houden. Dat begreep ik er niet helemaal uit :9

Ik zie dat je wel een e-SATA connector hebt, misschien kan je daar iets mee doen?
Ja e-sata heb ik, maar wat zou ik daarmee kunnen doen dan? E-sata is toch praktisch hetzelfde als sata?

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik zou inderdaad een USB stick gebruiken tenzij je zo iemand bent die fullHD posters als achtergrond gebruikt in XBMC en graag snel door veel films heen wil scrollen, dan kan de access tijd op een USB stick nog wel eens een probleem zijn.

Persoonlijk zou ik ook simpel weg een USB stick gebruiken of als je wat meer wil uitgeven een goedkope SSD maar dat is toch al snel meerdere malen de prijs van een flinke USB stick en dat is toch zonde als je er bijna niets op zet.
Misschien is kun je een tweedehands SSD vinden maar ook dan kom je al snel flink boven de prijs van een USB stick uit en heb je het nadeel dat je geen idee hebt wat er met het ding gebeurt is... hoeveel beschadigde cellen zijn er al etc.

USB zou voor mij de keuze zijn maar misschien kun je ook kijken naar een compact flash "harde schijf" er zijn een aantal van dit soort oplossingen waar je zelfs meerdere kaartjes in kunt steken om er dan meer snelheid uit te halen. Misschien is dit financieel en leuke midden weg tussen een USB en een SSD terwijl je toch betere performance uit de opslag kunt halen.

• kroegtijger
USB zou ik niet voor kiezen. Is imho een beetje een afbreuk aan de build. Een SSD zou je build af maken imho :Y

iRacing Profiel

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 26 september 2012 @ 13:28:
USB zou ik niet voor kiezen. Is imho een beetje een afbreuk aan de build. Een SSD zou je build af maken imho :Y
Ja nou vooral wat Rob Coops ook zegt, ik gebruik inderdaad wel hd ready en/of full hd fullscreen covers bij de films. En tja, ik heb wel aardig wat films en daar scroll je wel graag doorheen.

Misschien dat ik toch nog wel een usb stick test doe... Maar ik ben ook wel een beetje huiverig voor dat Disk I/O dan de bottleneck gaat worden van de build en hierdoor hij trager wordt met scrollen e.d...

• kroegtijger
geerttttt schreef op woensdag 26 september 2012 @ 13:42:
[...]

Ja nou vooral wat Rob Coops ook zegt, ik gebruik inderdaad wel hd ready en/of full hd fullscreen covers bij de films. En tja, ik heb wel aardig wat films en daar scroll je wel graag doorheen.

Misschien dat ik toch nog wel een usb stick test doe... Maar ik ben ook wel een beetje huiverig voor dat Disk I/O dan de bottleneck gaat worden van de build en hierdoor hij trager wordt met scrollen e.d...
Heb 't op mn Pi ook ingesteld staan op een Class 10 SD-kaartje, en dat gaat soort van acceptabel... Voor een pi die op de tv in de slaapkamer hangt... Mn HTPC in de huiskamer heeft een SSD erin zitten en die vliegt door de menu's heen. Het zal vast ook wel wat processor-capaciteit zijn, maar het grootste verschil zit er imho in de storage die wordt gebruikt.

iRacing Profiel

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:42
geerttttt schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:28:
[...]

Thanks! nou ja ik ben er nog lange niet haha ;) Ja als je een klein p4 moederbordje hebt kan dat prima, mijn huidige HTPC is ook een p4. Qua cpu heeft xbmc niet zo bijster veel nodig.
Dat is nu juist het probleem, ik denk dat ik maar een oude VHS speler kan ombouwen ipv zo'n platte dvd case, want dit is echt een dikzak 8)7

Maar alweer KUTGW, zie graag meer updates !

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Kaas760 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 17:53:
[...]

Dat is nu juist het probleem, ik denk dat ik maar een oude VHS speler kan ombouwen ipv zo'n platte dvd case, want dit is echt een dikzak 8)7

Maar alweer KUTGW, zie graag meer updates !
Je kunt qua hoogte altijd voor een andere cooler oid gaan ;) Bij mij was het probleem de breedte en hoogte, gezien ik de dvd drive erin wilde houden :)
kroegtijger schreef op woensdag 26 september 2012 @ 14:33:
[...]

Heb 't op mn Pi ook ingesteld staan op een Class 10 SD-kaartje, en dat gaat soort van acceptabel... Voor een pi die op de tv in de slaapkamer hangt... Mn HTPC in de huiskamer heeft een SSD erin zitten en die vliegt door de menu's heen. Het zal vast ook wel wat processor-capaciteit zijn, maar het grootste verschil zit er imho in de storage die wordt gebruikt.
Soort van acceptabel klinkt niet echt overtuigend. Wat gaat er minder? Wellicht is dat ooit nog wel leuk, hij is zo verrekte klein dat het wel een ideaal subject maakt...

[ Voor 41% gewijzigd door geerttttt op 26-09-2012 23:15 ]

• kroegtijger
soort van acceptabel als in hij speelt het meeste prima af, maar zodra je een grote collectie aan films hebt, en je er snel doorheen wilt bladeren, loopt het net niet helemaal soepel. Content dat op 4:3 is, zoals sommige oudere series, kan je voor zover ik weet niet laten resizen naar 16:9 en zo zijn er nog wel een paar andere puntjes die het nog niet 100% ideaal maken, maar het komt ondertussen leuk in de buurt :Y (het blijft een experimenteel device, dus er zijn altijd wel wat puntjes van aandacht)

iRacing Profiel

• Slapabeardon
  • Nu online
geerttttt schreef op woensdag 26 september 2012 @ 13:00:
[...]

Ja e-sata heb ik, maar wat zou ik daarmee kunnen doen dan? E-sata is toch praktisch hetzelfde als sata?
Dat is inderdaad onzin wat ik verkondigde. Maar wil je kiezen voor de usb optie vanwege ruimte gebrek of budget overwegingen?

Als het over ruimte gebrek gaat zou je bijvoorbeeld een mSATA SSD kunnen aanschaffen i.c.m. een verloop van mSATA naar SATA. Dan ben je voor ongeveer 50-60 euro klaar. Gegeven dat je dan een 32 gb ssd aanschaft.

Dit is volgens mij ook wat je eerder aangaf te overwegen; een mini SSD. Echter de kleinste naar mijn weten zijn 1,8" en zijn aardig prijzig!
Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

• kroegtijger
Als ik de foto's zo zie moet je daar toch wel minimaal één 2,5" SSD/HDD in kwijt kunnen? Volgens mij met wat goede wil moeten er zelfs wel 2 in te frommelen zijn :{

iRacing Profiel

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 27 september 2012 @ 11:55:
Als ik de foto's zo zie moet je daar toch wel minimaal één 2,5" SSD/HDD in kwijt kunnen? Volgens mij met wat goede wil moeten er zelfs wel 2 in te frommelen zijn :{
Klopt, maar er komt nog wel wat bij (controller en draden voor het frontdisplay en knoppen + voeding hiervoor, en iets van een voeding, en nog kabels + aansluitingen naar de backplane van de blu-ray speler).

Maar idd ,er past wel een 2,5" hdd. Maar, dat is weer een draaiend en vooral (niet echt veel maar toch wat) geluidmakend apparaat. Ik wil hem proberen stil te houden. En verder is het idd ook een kostenoverweging. Ik probeer de build binnen een budget te houden. Opzich zou een kleine ssd (zoals hierboven ook vermeld zo'n msata ssd ofzo wel praktisch zijn denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je gaat voor OpenELEC dan kun je het zelfs prima, én snel draaien vanaf een 2gb usb stick. Zo doe ik het ook. De Full-HD posters die als fanart dienen voor mijn films en series staan als losse bestanden (bibliotheek exporteren als losse bestanden) bij de filmbestanden op mijn server en laadt ie zelfs via het netwerk snel genoeg om vloeiend weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 10:56:
Als je gaat voor OpenELEC dan kun je het zelfs prima, én snel draaien vanaf een 2gb usb stick. Zo doe ik het ook. De Full-HD posters die als fanart dienen voor mijn films en series staan als losse bestanden (bibliotheek exporteren als losse bestanden) bij de filmbestanden op mijn server en laadt ie zelfs via het netwerk snel genoeg om vloeiend weer te geven.
Ja openELEC draai ik nu ook als test. Dat lijkt nog wel lekker te lopen idd. Maar qua snelheid of in ieder geval vloeiendheid lijkt het equivalent aan XBMCBuntu. Opzich beide prima dus, met het voordeel dat ik openELEC ook vanaf usb kan draaien idd... Maarja, xbmcbuntu geeft me het voordeel dat ik er andere spulletjes bij op zou kunnen zetten, custom webservertje ofzo bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice Build, :)

ben benieuwd hoe je de knoppen en scherm draaiend krijgt.
zijn er al vorderingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 11:54:
Nice Build, :)

ben benieuwd hoe je de knoppen en scherm draaiend krijgt.
zijn er al vorderingen?
Ondertussen wel, tijd om ze te plaatsen ;)
Update 4:
Software:
Allereerst staat OpenELEC op een USB stickje. OpenELEC draait goed vanaf usb, dus voor nu laat ik dat zo. Wellicht in de toekomst nog een kleine SSD schijf van 32 of 64 gig, maar dat kan altijd nog. Dit draait verrassend goed. Sidenote is wel, ik installeerde destijds de beta 1 van v2.0. zul je net zien, staat alles erop is ineens v2.0 final uit! Binnenkort een herinstall dus!

PicoPSU:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/Update%204/2012-10-11%2023.03.54.jpg
Daarnaast heb ik een mooie PicoPSU geplaatst in de kast. Ik heb het eerder opgemeten en wat voor voeding dan ook krijg ik niet geplaatst in de toch beperkte ruimte die ik heb. Dus, een picoPSU (met 230-12v voeding die er nog wel bijhoort) kan ik plaatsen. Deze is binnen, een 80watt variant en dit werkt hartstikke goed tot dusver. Mooi klein, én -niet onbelangrijk- geluidsstil! :D
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/Update%204/2012-10-11%2023.04.31.jpg

Backpanel:
Goed, het volgende projectje, de backpanel met de aansluitingen. Hier heb ik maar is een begin in gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/Update%204/2012-10-18%2020.06.58.jpg
Ik heb een mooie 3-poot voedingsconnector binnengekregen pas geleden die hier leuk past. Deze dus maar is geprobeerd aan te sluiten in de kast. Nu zijn mijn metaalbewerking-skills niet al te optimaal, maar ik heb gelukkig wel een dremel die heel mooi van pas kwam.
Het doel is om de voedingconnector op de plek te plaatsen van de oude "AC-in" uitsparing, maar die is natuurlijk te klein.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/Update%204/2012-10-18%2020.47.46.jpg
Eerst dus met de ijzerzaag er doorheen, daarna tijd om de dremel erbij te pakken. Alles even afplakken met schilderstape om een poging te doen om krassen te voorkomen... ik had helaas te weinig handen om tijdens het werk te fotograferen...
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/Update%204/2012-10-18%2020.54.58.jpg

Tadaa! :) (er moeten nog wel 2 schroefjes in om hem goed vast te zetten natuurlijk):
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/Update%204/2012-10-18%2021.14.19.jpg

Andere connectoren:
De andere connectoren moeten ook nog mooi afgewerkt worden. Ik heb sowieso een HDMI en een LAN aansluiting die ik netjes toegankelijk wil hebben aan de achterkant. (sidenote: de connectoren die ik wil plaatsen zijn helaas te groot om op de huidige plekken te zitten waar ze nu zitten in de behuizing :( )Daarentegen zijn er ook aansluitingen (component/composiet) die ik niet gebruik en dicht mogen.

Oftewel, oude defecte voedingbehuizing meets ijzerzaag:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/Update%204/2012-10-18%2020.31.36.jpg
uitgezaagd en wel:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/Update%204/2012-10-18%2020.32.18.jpg
en geplaatst achter de behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/Update%204/2012-10-18%2020.34.40.jpg
Voor het vastzetten ga ik het denk ik lijmen, vastzetten met een schroef en vervolgens iets als een vulling gebruiken om het hopelijk aardig glad te maken. Vervolgens spuit ik het wel weer zwart.

Nu twijfel ik nog, zal ik op het eind als alle aansluitingen er zitten nog de hele backplate weer zwart spuiten? Zo ja, dan mis ik wel de lettertjes "AC In" en eventueel (of ik moet die heel netjes afplakken) de class 1 laser melding e.d. Daarentegen ziet het er misschien wel mooier uit en zie je dan die overbodige "component video out" en dergelijke niet meer... Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 14:11

Qon

Naar mijn mening is volledig zwart erg mooi, aangezien je zelf toch wel weet welke aansluiting waar moet. Echter zit je dan misschien wel met een probleem omdat de huidige opdruk misschien reliëf heeft waardoor het er juist minder mooi uit komt te zien. Nu weet ik niet of dit het geval is bij de desbetreffende blu-ray speler. Maar anders zou ik hem persoonlijk het liefst zwart zien (ookal zie je de achterkant natuurlijk niet vaak).

Deze mod is een echte inspiratie voor mij, mijn handen gaan ervan jeuken!

KUTGW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Qon schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:42:
Naar mijn mening is volledig zwart erg mooi, aangezien je zelf toch wel weet welke aansluiting waar moet. Echter zit je dan misschien wel met een probleem omdat de huidige opdruk misschien reliëf heeft waardoor het er juist minder mooi uit komt te zien. Nu weet ik niet of dit het geval is bij de desbetreffende blu-ray speler. Maar anders zou ik hem persoonlijk het liefst zwart zien (ookal zie je de achterkant natuurlijk niet vaak).

Deze mod is een echte inspiratie voor mij, mijn handen gaan ervan jeuken!

KUTGW
Thanks! Ja het is natuurlijk ook subjectief. Hoe vaak zie je de achterkant nou. Maarja, ik blijf pietje precies (of mierenneuker, hoe je het maar wilt noemen). Reliëf heeft hij een klein beetje denk ik, maar dat valt nog wel weg te schuren lijkt me.

Tja, wie weet... Misschien is een zwartgespoten achterkant dan toch wel een goed idee. Wellicht kan ik ergens op ebay nog wat leuke stickers vinden om de ruimte te vullen... blu-ray logo's en noem maar op bijvoorbeeld....

Leuk ook om te horen dat het een inspiratie voor je is. Ik ben blij dat alles in mijn mod tot nu toe nog past en het lijkt te gaan lukken allemaal. Maar dat niet zonder hulp van medetweaker SA007 bijvoorbeeld die helpt met het display op de voorkant. Dat wordt wel de kroon op het werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Goed, ik denk dat ik de hele achterkant maar zwart ga spuiten. Daarentegen wil ik wel dat het er mooi uit ziet. Wat kan ik doen, waarom niet het zelf ontwerpen? Dit dan uitprinten op iets als een sticker-iets en dit opplakken op de achterkant op de juiste plekken... Even uitdenken nog hoe ik dit het mooist kan printen/plakken, maar eerst het ontwerp vooralsnog:

Uitgemeten en al zodat het past, en expres de aansluitingen aan de rechterkant zodat de labels die links zitten de huidige gaten overlappen en verbergen.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/backcover_nieuweindeling_klein.gif

Ben heel benieuwd naar meningen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 23:30

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Persoonlijk zou ik de specs eraf laten i.v.m. toekomstige wijzigingen qua hardware.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:17

Soul__assasin

de Belbelg

ik vind het wel cool zo

www.weefab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
BadpunK schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:19:
Persoonlijk zou ik de specs eraf laten i.v.m. toekomstige wijzigingen qua hardware.
True, maar ik verwacht nog niet zo snel wijzigingen in de hardware. Wellicht in de toekomst aanvullingen zoals een pulse-eight hdmi controller zodat hij CEC signalen oppakt.

En dan kan ik altijd nog een klein stickertje printen en er overheen plakken :P
Hoe dan ook,ik snap je punt.. maarja ik moet toch iets opvullen qua info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
Moet toch even vermelden dat ik dit een erg gave mod vind! Erg leuk idee, die backplate :)
Gewoon zo doorgaan! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Zo, even een testdrukje gemaakt van de backplate en ernaast gelegd om uit te meten hoe alles uitkomt:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-10-24%2022.40.13.jpg
Past redelijk, paar aanpassingen moet ik maken in de afstanden van bijvoorbeeld de middenschroeven, die moeten wat naar links. Ook was mijn ontwerp 1cm te breed, hoe ik dat heb gehad weet ik niet, maar dat is nu ook aangepast. En alle letters waren wel erg groot die ik had, dus ik heb alles iets naar beneden geschaald en uitgelijnd. (eindresultaat onderaan deze post).

verder maar is aan de slag geweest, eerst maar eens de oude stickers verwijderen van de backplate om hem glad te maken:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-10-24%2022.53.05.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-10-24%2022.53.17.jpg
Main,label. Voor het geval dat ze bij LG vergeten waren dat daar een labeltje moest hebben ze het er maar opgedrukt ;)

Vervolgens heb ik een metalen plaatje aan de binnenkant van de backplate vastgemaakt met twee componentenlijm. Dit metalen plaatje had ik al is eerder vernoemd.
(dat was deze dus:)
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/Update%204/2012-10-18%2020.32.36.jpg

Vervolgens heb ik de oude connectorgaten maar dichtgeplakt met vuller. Dit om straks als de sticker er overheen zit geen (of zo min mogelijk) relief te voelen van de oude gaten en te voorkomen dat hier ooit is wat doorheen prikt oid.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-10-24%2023.20.31.jpg
Even met een plamuurmesje afstrijken en dan maar laten drogen :)
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-10-24%2023.28.52.jpg

En tenslotte, de versie 2 van mijn backplate sticker ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/backcover_nieuweindeling_upgrades_klein.jpg
Ik denk dat ik hem morgen maar is ga printen en dan binnenkort plakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Ziet er netjes uit :) Vergeet niet je backplate licht te schuren voordat je de sticker erop plakt. Dan weet je zeker dat je geen relief meer voelt :)

[ Voor 1% gewijzigd door muppet99 op 25-10-2012 13:56 . Reden: Faalhaas typo ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
muppet99 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:55:
Ziet er netjes uit :) Vergeet niet je backplate licht te schuren voordat je de sticker erop plakt. Dan weet je zeker dat je geen relief meer voelt :)
Ja idd, dat ga ik nog even doen :) vanavond ff denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 14:11

Qon

Wat een ongelooflijk cool idee om die stickers zelf te maken!
Ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien! (ookal is het enkel de achterkant :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 13:04

sniek

Got root?

Erg leuke mod. Trouwens, mijn raspberry pi doet ook gewoon full hd streamen met xbian media centre en vergeleken daarmee is jouw pc een gigantisch groot bladecenter! ;)

KUTGW

Irrelevant by default - rm -rf /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Testje met een (op gewoon papier geprinte) laatste versie van het ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-10-25%2021.21.53.jpg
Past mooi nu, komt prima uit! ff de power connector erop vastgezet en wat plakband om hem te fixeren.

Nu tijd om de connectors uit te zagen. Eerst maar een gat geboord voor elke connector (dus 1 voor hdmi en 1 voor de lan).
Vervolgens met de ijzerzaag erin om grof de vorm te snijden.
Work in progress:
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-10-25%2022.11.21.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-10-25%2022.13.40.jpg
Met de dremel wat verder en netter maken.
Afbeeldingslocatie: http://ranked.nl/tweak/2012-10-25%2022.19.19.jpg
Wat afgevijld om hem glad te maken aan de voorkant. Het ziet er nu niet uit, maar dit is opzich genoeg. Ik heb helaas niet fijn genoege vijlen om hem netjes te maken dus ik moest het vooral met de dremel doen. Dus perfect vierkant krijg je het dan niet helaas. Echter, straks zit de sticker ervoor wat het hopelijk al een betere look geeft, en daarnaast zit er dan de aansluiting tegenaan en is de boel zwart, hopelijk valt het dan mee.

Nu ik dit typ bedenk ik me wel dat ik misschien de uitsnedes toch even moet spuiten, de rest van de achterkant hoeft natuurlijk niet vanwege de sticker, maar die randjes ga je wel zien en die zijn vooralsnog glimmend metaal...

What do you think? ;)

Pagina: 1 2 3 Laatste