Life is what happens while you're busy making other plans
hoop ik inderdaad ook dat hij even laat weten hoe 't is afgelopen, aangezien hij zoveel adviezen heeft gekregen.Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 23:52:
Ik wil hier ook bij laten, maar toch bedankt voor de adviezen, maar ik bedenk me de volgende keer nog wel een tweede keer als ik weer mijn boekje open doe want begrip is er bij vele toch niet en dat vind ik erg jammer.
Maar het is iets van € 7 a € 8 per dag aan reiskosten en ANWB routeplanner zegt 16.4KM dat houdt in dat ik niet eens € 3,20 per dag krijg want de reiskosten word als een gemiddeld berekend over een jaar, dus wat ik zo uitreken valt nog lager uit.
Dat komt omdat ze reiskosten ook door betalen als je vakantie hebt, maar daar heb ik weinig aan. Als ik dat op een maand even ruw bereken, 20x € 7 dan kom ik op € 140 aan reiskosten en laat ik dan € 60 vergoed krijgen dan leg ik € 80 zelf bij.
Dat gaat dus een breekpunt voor mij worden, eerst stond in de CAO als je minimumloon betaald kreeg dan kreeg je 100% reiskosten vergoeding, maar we hebben nog steeds geen nieuwe CAO en in de tussen CAO is het dus mooi geschrapt.
Ik wil het waarschijnlijk best gaan doen maar ik wil niet € 80 in moeten leveren, want zoveel salaris heb ik dus niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 11:12 ]
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Nee dat bedoel ik niet, maar de ''domme'' werknemers hebben allemaal het CAO boekje gekregen en die was tot 1 maart 2010.Dj Neo Ziggy schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:18:
CAO word nooit geschrapt, De vorige CAO word dan nog altijd gehandhaaft. Het is niet ineens zo dat je zonder CAO zit.
Er is nu nog geen CAO maar er is wel al soort tussen CAO gekomen en daar is dus de regeling geschrapt dat mensen zoals ik niet in reiskosten bij hoefde te leggen.
Dus ik kan wel zeggen in mijn CAO boekje staat dat ik niks hoef bij te leggen, maar die informatie is al outdated, want in die tussen CAO is die regeling geschrapt.
Ja ik snap dat je goed wilt verdienen, ja ik snap dat je niks wilt inleveren en niks wilt bijleggen.
Maar het is echt amper dat je reiskostenvergoeding zo enorm hoog ligt dat je ook daadwerkelijk je onkosten kunt vergoeden.
OV is een ander verhaal dan.
Ik moet (correctie: moest) ook elke x bijleggen, aangezien ik een niet zo zuinige auto had.
Eigen keuze? Vast wel... maar als jij niet veel te bieden hebt, niet speciaal bent, heb jij in het eerste gesprek niet veel te eisen.
Daar kun je later mee komen, als jij jezelf bewijst.
Dan ga ik liever post sorteren, want anders ga ik achteruit in inkomen en dat wil ik ook niet, dat inkomen is voor mij belangrijkere dan die kleine kans die ik heb om ooit meer dan minimumloon te gaan verdienen.
Ik hoef me daar dus ook niet voor te bewijzen, ze betalen mij nou eenmaal minimumloon en eerst was het netjes geregeld in de CAO maar nu niet meer en met de OV chipkaart is openbaar vervoer alleen maar duurder geworden.
Ik snap dat jullie hoogopgeleiden dat bij leggen voor lief nemen, maar daar is jullie salaris ook naar en ik ben niet met de toekomst bezig maar met het nu en als ik nu meer geld over hou door in de buurt laag geschoold werk te doen dan denk ik dat ik dat liever doe.
Ik heb mijn geld immers ook hard nodig en € 80 per maand is bijna € 1000 op een jaar en als ik die € 1000 vast zet aan huidige 5 jaar rente levert me dat € 38 per jaar op.
Dus ja ik vind € 80 veel geld, ik weet reiskosten zouden niet bepalend moeten zijn, maar voor mij dus wel, en er zijn ook kringloop winkels hier in de buurt en daar is mijn werkgever ook vriendjes mee want ze hebben er al veel mensen gedetacheerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 11:31 ]
Ik ben niet hoogopgeleid, ik heb (had) geen hoog salaris.
Maar als ik toch moet gaan nadenken dat als ik bijvoorbeeld X doe of Y niet doe, en daar dan dus over 5 jaar tijd €40,- per jaar mee kan "verdienen". Dan sorry hoor.
Die paar tientjes kunnen me echt aan me reet roesten.
Ik leef in het nu. Niet over 5 jaar
Nogmaals Diqiu: Als jij nooit iets doet, kom jij nergens!Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:29:
Ik snap dat jullie hoogopgeleiden dat bij leggen voor lief nemen, maar daar is jullie salaris ook naar en ik ben niet met de toekomst bezig maar met het nu en als ik nu meer geld over hou door in de buurt laag geschoold werk te doen dan denk ik dat ik dat liever doe.
Ik heb mijn geld immers ook hard nodig en € 80 per maand is bijna € 1000 op een jaar en als ik die € 1000 vast zet aan huidige 5 jaar rente levert me dat € 38 per jaar op.
Ik moet nu ook weer iets zoeken. Ja, natuurlijk kan ik WW aanvragen, Ja natuurlijk kan ik afwachten wat het UVW mij gaat geven.
En ja, er zit een zeer kleine kans in, 0000000,1 %, dat ik in een goede omgeving kom, waar ik mijn kansen krijg, en mij kan opwerken naar de "top". Maar dat is vrijwel nihil.
Niks GOEDS wordt er in je schoot geworpen, je moet het zelf grijpen en afdwingen.
[ Voor 63% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-09-2012 11:39 ]
En dan zou ik wel uit komen en als ik dan nog over die dienst km's belasting zou moeten betalen is niet erg. Maar ik weet dat ze deze constructie wel eens gebruiken, dus ik ga hem ook voor stellen en dan lever ik wel twee declaratie formulieren in.
je hebt toch al door dat je niet in die luxe zit om zulke zaken te eisen?Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:47:
Maar misschien kunnen ze wel deze constructie bij mij toepassen, tot hoofdkantoor van werkgever woon en werk verkeer ( € 1,80 ) en dan 9 of 10 km dienst km's vanaf het hoofdkantoor tot bestemming.
En dan zou ik wel uit komen en als ik dan nog over die dienst km's belasting zou moeten betalen is niet erg. Maar ik weet dat ze deze constructie wel eens gebruiken, dus ik ga hem ook voor stellen en dan lever ik wel twee declaratie formulieren in.
Niemand heeft dat als je beginnende bent. Ok je kunt proberen, maar als ze 100 sollicitanten hebben, dan ga je weinig kans hebben.
Dit soort constructies worden alleen gedaan als een werkgever een werknemer erg graag wilt, op dit moment heb jij die positie echt nog niet. Dit zorgt er alleen maar voor dat men jou niet meer wilt hebben en ik krijg de indruk dat dit jou doel is, je wilt geen moeite doen om iets te bereiken en blijft dus liever beetje post sorteren.Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:47:
Maar misschien kunnen ze wel deze constructie bij mij toepassen, tot hoofdkantoor van werkgever woon en werk verkeer ( € 1,80 ) en dan 9 of 10 km dienst km's vanaf het hoofdkantoor tot bestemming.
Is je eigen keus...
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
is fietsen niet gewoon een optie? het is tenslotte maar 16 kilometer met het ov dus misschien op de fiets nog een stuk korter.Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:09:
Ik ga zo meteen in iedere geval kijken wat kost me dat reizen en wat krijg ik volgens de CAO vergoed en dat ga ik op tafel leggen.
Maar het is iets van € 7 a € 8 per dag aan reiskosten en ANWB routeplanner zegt 16.4KM dat houdt in dat ik niet eens € 3,20 per dag krijg want de reiskosten word als een gemiddeld berekend over een jaar, dus wat ik zo uitreken valt nog lager uit.
Dat komt omdat ze reiskosten ook door betalen als je vakantie hebt, maar daar heb ik weinig aan. Als ik dat op een maand even ruw bereken, 20x € 7 dan kom ik op € 140 aan reiskosten en laat ik dan € 60 vergoed krijgen dan leg ik € 80 zelf bij.
Dat gaat dus een breekpunt voor mij worden, eerst stond in de CAO als je minimumloon betaald kreeg dan kreeg je 100% reiskosten vergoeding, maar we hebben nog steeds geen nieuwe CAO en in de tussen CAO is het dus mooi geschrapt.
Ik wil het waarschijnlijk best gaan doen maar ik wil niet € 80 in moeten leveren, want zoveel salaris heb ik dus niet.
Dat heb ik al eens eerder gedaan in het verleden.
16 km is niet ver! als het boven de 20 km komt is het ver maar je geeft in als je posts er blijk van dat je er geen zin in hebt en dat je er alles aan doet om argumenten te vinden dat het niks is.Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:15:
Nee fietsen dat hele stuk is geen optie, dat is gewoon net tever zo'n afstand. Een stuk fietsen dat is wel een optie.
Ik heb in België ook gefiets en daar was alles vlak en ja dan heb je die 16KM zo afgelegd.
Ik denk dat dat het hele doel is van dit topic. Munitie zoeken.Wceend schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:17:
[...] en dat je er alles aan doet om argumenten te vinden dat het niks is.
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:21:
In Limburg is 16KM wel ver omdat je veel bergen heb, als het alleen maar vlak is zoals in rest van Nederland dan fiets dat veel makkelijker.
Ik heb in België ook gefiets en daar was alles vlak en ja dan heb je die 16KM zo afgelegd.

Jongen, je maakt je echt te druk over het financiele aspect van deze situatie. Normaal gesproken begin je bij een sollicitatiegesprek NOOIT over het geld, tenzij de werkgever dat opbrengt, en anders pas bij een tweede gesprek. Als het dan over tientjes gaat, want je weet immers al over hoeveel geld het ongeveer gaat, dan maak je je m.i. enorm belachelijk bij je werkgever. Zeker als je voor die paar tientjes al hele constructies hebt bedacht hoe-en-wat.
Je gaat naar dat werk om werk en ervaring op te doen, die je in je verdere leven kan gebruiken. Dat je daar geen miljonair mee gaat worden, ok. Maar welkom in het echte leven: dat worden de meeste mensen niet, en zeker niet a) op jouw leeftijd, en b) in jouw situatie. Bedenk dat het in Duitsland bijvoorbeeld niet abnormaal is om na een wetenschappelijke opleiding (!) nog meerdere jaren praktika en stages te doen waar je net van kan rondkomen (lees: 300-500 euro per maand), maar dat mensen dat graag doen omdat ze anders helemaal geen werk hebben en ook geen ervaring opdoen.
Deze baan klinkt nie tzo slecht en ja, je moet reizen. De gemiddelde Nederlander woont 14km van zijn werk af, dus je hebt het ongeveer net zo goed/slecht getroffen als 50% van werkend NL. Welkom in de echte wereld. Als je wilt, ga je verhuizen, anders ga je met het OV of fietsen.
Overigens heb ik ook geen auto, en doe precies hetzelfde. Koop een OV-jaarkaart/trajectkaart/whatever of ga fietsen. Ja, dat kost een flinke duit, maar mobiliteit is nou eenmaal duur. En anders, ga dichterbij wonen. De afstand (n.b. onder de 20km) is juist heel schappelijk en zou echt geen argument moeten zijn om ergens niet te gaan werken. Ik zie het meer als smoesje maar verder niks.
Wil je liever de rest van je leven post sorteren of vroeg of laat in de IT aan de bak? Dát is de vraag die je nu moet stellen. Van 1000€ per maand kan je mákkelijk rondkomen, echt waar.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
wat je omhoog fietst ga je ook weer naar beneden he dus dat is zo'n non-argument. Hoogstens doe je er wat langer over 's morgens.Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:21:
In Limburg is 16KM wel ver omdat je veel bergen heb, als het alleen maar vlak is zoals in rest van Nederland dan fiets dat veel makkelijker.
Maar wil je nu werken of niet? Als je het niet wilt zeg het dan gewoon dan weet iedereen waar ze aan toe zijn en kan jij lekker gaan genieten van een uitkering die daarna gekort wordt wegens het niet willen werken.
De één noemt het bergen en de ander noemt het heuvels. Hoe dan ook, ik hoop dat er ondanks als jouw negativiteit toch nog iets positiefs uitkomt vandaag wat betreft het gesprekVerwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:21:
Heb het een paar keer moeten doen toen mijn auto in de garage stond, maar voor de rest vertik ik het.
Totaal geen conditie. Dus fietsen ging op een tempo waarbij ik zelfs door bejaarden werd ingehaald.
Prima, daar is aan te werken.
Enorme zadelpijn! Zo erg dat zodra ik op me werk kwam, ik de eerste 5 minuten rondliep als een cowboy.
Prima, ook daar is een andere zadel voor te koop denk ik.
Regen en tegenwind, verschrikkelijk.
Prima, daar kun je een regenpak voor aantrekken. Maar dat moet dan wel een goede zijn, anders ga je enorm transpireren en dus stinken in dat pak.
Maar vooral was ik tegen het zweten en eventueel dus stinken.
En daar kun je weinig tegen doen. En douchen op het werk zou ik dus ook niet doen, betekent dus ook dat je nog eens eerder moet vertrekken.
Maar, moet wel toegeven, die keren dat ik fietste, ging ik wel enorm "fris" (op een andere manier) en fit me werkdag tegemoet. En dat voelde wel weer lekker.
Sommige mensen zouden die plek bij de Kringloop als kans zien, sommigen zien alleen maar beren op de weg.
Jij denkt aan illegale Windowsen en een paar euro te weinig reiskostenvergoeding. Ik zie een kans om in de ICT sector te kunnen werken ondanks dat werd gezegd dat dat niets zou worden.
Blijkbaar kan dat dus wél wat worden! Ga ervoor!
En dat maakt alle pijn, regen, zweet en tijd weer goed! OK niet altijd, maar soms fietsen is echt heerlijk (en goed voor de gezondheid).NeutraleTeun schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:11:
Maar, moet wel toegeven, die keren dat ik fietste, ging ik wel enorm "fris" (op een andere manier) en fit me werkdag tegemoet. En dat voelde wel weer lekker.
Stel je voor dat je je ontplooit in je leven en stel je voor dat je mooie kansen aangrijpt.. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling wezen!
Edit: Sorry voor de toon maar je vraagt om een schets van het beeld wat je tegemoet zal gaan en vervolgens ga je iedere schets weerleggen. Ga gewoon de uitdaging aan, slechter kan je er niet van worden.
[ Voor 32% gewijzigd door fabulaus op 03-09-2012 14:14 ]
Ik woon in Limburg en heb een mooie leaseauto voor de deur staan.. maar als het niet regent en ik niet naar een klant hoef (90% van de tijd) ga ik met mijn fiets (12,5 km enkel) gewoon naar het werk. Gewoon omdat ik het lekker vindt. Op mijn weg zit een vervelende heuvel maar na een paar keer gaat die vanzelf. Gewoon wat beenspieren kweken. 16km is niet veel verder en ik zie het probleem niet.Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:15:
Nee fietsen dat hele stuk is geen optie, dat is gewoon net tever zo'n afstand. Een stuk fietsen dat is wel een optie.
[ Voor 3% gewijzigd door m3gA op 03-09-2012 14:13 ]
Ik vraag me serieus af hoeveel problemen hij daadwerkelijk ziet en hoeveel hij er ter plekke bijbedenkt op het moment dat erop begint te lijken dat hij moet gaan werken.Tarkin schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:15:
dat is jouw instelling, hij ziet niet anders dan problemen. Dat is nu net het hele probleem (pun inteded)
Hij had al hele berekeningen van hoe hij kon gaan carpoolen en deels fietsen en ... en ...
Maar nu puntje bij paaltje komt wordt er weer gezocht naar de maximale kosten, want daarom kan het opeens niet meer.
Overigens is 16 km niet ver, ik moest VroeGaH elke dag 20 km naar de HAVO fietsen, enkele reis
Vaak bu'j te bang!
Misschien dat hij de volgende keer wel gaat nadenken als ze hem inzetten bij de vuilophaling (hypothetisch gezien dan). Of als je gewoon verplicht elke kutjob moet aannemen.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
zie je!Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:03:
Ik begin met een proef plaatsing maandag en reistijd is werk tijd en ik zou een kaart voor de bus krijgen. Mede dankzij mensen van UWV is dat goed besproken.
En nu kun je fijn aan het werk en dan werken aan een opstap naar een andere beter betalende baan.
@whuzz hij wil het liefst 2x 26 weken denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Wceend op 03-09-2012 15:16 ]
Dat heb je mooi geregeld.
Ik ben alleen beniewd wat je zou doen als je ergens een echte baan aangeboden krijgt als junior werkplek beheerd (oid) voor het minimumloon en waarbij reistijd=eigen tijd geld en een reiskosten vergoeding is van 0,19 cent per kilometer.
Nou dat ligt eraan of ik genoeg verlof heb, 1x 4 weken dat staat al vast.Whuzz schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:14:
En mag je ook "gewoon" 2x4 weken op vakantie?
Ja dat viel mee, maar denk zonder mensen van UWV was me dat niet gelukt, maja ze zullen mij wel een anonieme ov chipkaart met tegoed erop gaan geven of hoe ze dat ook doen.DrivinUCrazy schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:07:
Nou, viel dat even mee of niet?
Dat is me toe gezegd dus die kaart moet ik ook voor maandag hebben dan.
Weet ik niet, maar die meneer van UWV heeft het duidelijk gemaakt wat het reizen koste en tijd, dus hij heeft dat weten te regelen.TheJason schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:20:
Feleliciteerd Diqiu!
Dat heb je mooi geregeld.
Ik ben alleen beniewd wat je zou doen als je ergens een echte baan aangeboden krijgt als junior werkplek beheerd (oid) voor het minimumloon en waarbij reistijd=eigen tijd geld en een reiskosten vergoeding is van 0,19 cent per kilometer.
Als ik daar alleen gezeten had dan was het denk ik niet gelukt.
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 15:50 ]
Dit heb je goed voor elkaar gekregen! maar je hebt de lat wel erg hoog gelegd voor de volgende keer, betreft de reiskosten en tijd zal je er niet meer op vooruit gaan
veel succes volgende week maandag!
wat is je taakbeschrijving nu uiteindelijk geworden?
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik krijg (detacheringsjob) ook al mijn reistijd boven de 45 min enkele reis uitbetaald. Maar voor 16km gaan ze echt niet doorbetalen bij mij
Overigens kende ik ook een betonboorder...als die naar een klus moesten kregen zen ook gewoon reistijd betaald. Want de bus met alle spullen moest op de zaak blijven staan, dus eerst op de zaak melden. EN dan ben je op je werk en ga je reizen. SImple as that
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Maar je komt wel gratis in Japan, en als je daar 8 uur werkt op een dag, 6 uur slaapt, kom jij op plaatsen waar menig persoon niet snel zal komen. Kijkend naar het inkomsten niveau van de TS.Garyu schreef op maandag 03 september 2012 @ 17:06:
Hier is reistijd halve werktijd. Wat bij een vlucht naar Japan ofzo toch wel vervelend weinig is.
Dus 1/3 van de tijd ben je aan de arbeid, de rest kan je naar eigen blieven invullen. 2/3 betaalde vakantie.
Dat de helft van de vlucht in eigen tijd is, krijg je dus heel erg ruim terug. Ook die ervaring van de andere cultuur zal niemand je meer afnemen, en het kost je pratisch niets.
@TS: Mooiie oplossing zo toch allemaal? Je bent weer wat aan het doen. En dankbaar werk ook nog eens. Immers kunnen veel mensen zonder de kringloop die dingen wellicht ook niet kopen.
En nu geef je dus ook wat terug aan de maatschappij. Je bent bezig, en je doet maathschappelijk nuttige dingen. Mijn werk is lang zo nuttig en maatschappelijk niet. Wat dat betreft kan je ook nog eens trots zijn op jezelf
Gefeliciteerd met je nieuwe uitdaging!!! En dat meen ik.
Ey!! Macarena \o/
Leuk bedacht, maar in praktijk werkt dat zelden zo. Ik ben heel vaak voor m'n werk naar het buitenland geweest, en m'n vriendin zit de helft van haar tijd in het buitenland voor haar werk. Nog nooit, nooit, heeft 1 van ons de tijd of energie overgehad om wat te gaan bekijken. Daarvoor zullen we echt zelf vakantie moeten opnemen en daarheen vliegen. Als wij op pad zijn komen we makkelijk aan 12 tot 14 urige werkdagen, en dan ben je domweg te versleten om nog wat te gaan doen. Werken, slapen, werken. En tussendoor nog wat voer in je proppen. Dat is de realiteit van dag soort 'leuke reisjes'.RaZ schreef op maandag 03 september 2012 @ 18:29:
[...]
Maar je komt wel gratis in Japan, en als je daar 8 uur werkt op een dag, 6 uur slaapt, kom jij op plaatsen waar menig persoon niet snel zal komen.
Dat gezegd hebbende: ik doe die klussen graag, omdat ze leuk aantikken qua geld, en het is leuk om te doen ook, omdat je heel zelfstandig moet werken. Het is best leuk / pittig onderdeel van het vakgebied. (Of het vakgebied van mijn vriendin, die weer wat heel anders doet)
Maar goed alles is netjes geregeld en twee mensen van UWV waren daarbij en dat is wel fijn. Deze week nog een weekje post sorteren en daarna dus naar die kringloop.
Het is een kleine werkplek en daar kom ik computers te installeren en repareren enzo. Ik geloof dat ze alleen Windows installaties deden wanneer de computer zelf een Windows licentie nog heeft en anders bleven ze zonder besturingssysteem dacht ik.
Aan Linux deden ze inderdaad niet, maar ik heb wel geopperd dat Linux een uitkomst zou zijn voor deze stichting omdat ze geen geld hebben voor Windows licenties, maar er is afgesproken om mij niet teveel in contact te laten komen met de klant.
Maar er komen dus vaak mensen die dus gewoon illegale Windows installaties op hun PC hebben ofzo, heb ik gezegd dan zou ik ze naar www.ubuntu.com door verwijzen en dat vonden ze geen slecht antwoord.
Het is wel echt maar een leerwerkplek en voor tijdelijke duur, ze willen mij dus eigenlijk later bij een andere bedrijf detacheren, maar dat moeten ze nog vinden, maar de verantwoordelijke detacherings- consulent had er vertrouwen in.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2012 19:38 ]
Afgesproken, met de vraag/wens van jou uit?Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:36:
maar er is afgesproken om mij niet teveel in contact te laten komen met de klant.
Of hebben ze dat aangegeven, vanwege je houding/vragen?
Mensen van UWV waren erbij, die weten dat bij communicatie bij mij problemen liggen., ik heb eigenlijk niet al teveel gezegd meeste aan het woord waren de andere mensen.NeutraleTeun schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:43:
[...]
Afgesproken, met de vraag/wens van jou uit?
Of hebben ze dat aangegeven, vanwege je houding/vragen?
Exact. Eerste keer Finland: Vliegtuig in, vliegtuig uit, taxi in, taxi uit, kantoor in, dag buffelen, lunch in kantoorgebouw, taxi in, taxi uit, gauw dingetje eten op vliegveld, vliegtuig in, vliegtuig uit en laat thuis. Vliegtuigen, taxi's en kantoorgebouwen verschillen niet zoveel van land tot land, dus niks speciaals om naar het buitenland te gaan. Eerder dit jaar naar Israel: Hele dagen doorknallen, van hotel naar kantoor met geregeld vervoer. Avondje met wandeling door Tel Aviv en diner wat door collega's aldaar georganiseerd was was het enige echte uitje, maar dan lul je ook nog een hoop over werk (en het is met lui van het werk...). Was tekort daar om nog zelf op pad te gaan, enige was 's avonds even een pilsje pakken aan het strand (hotel aan strand in Tel Aviv, dat was wel geschikt), maar dat is ook niet echt "vrij", want de volgende dag moet je toch weer vroeg op en hard aan de slag.arjankoole schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:13:
Leuk bedacht, maar in praktijk werkt dat zelden zo. Ik ben heel vaak voor m'n werk naar het buitenland geweest, en m'n vriendin zit de helft van haar tijd in het buitenland voor haar werk. Nog nooit, nooit, heeft 1 van ons de tijd of energie overgehad om wat te gaan bekijken. Daarvoor zullen we echt zelf vakantie moeten opnemen en daarheen vliegen. Als wij op pad zijn komen we makkelijk aan 12 tot 14 urige werkdagen, en dan ben je domweg te versleten om nog wat te gaan doen. Werken, slapen, werken. En tussendoor nog wat voer in je proppen. Dat is de realiteit van dag soort 'leuke reisjes'.
Niet dat het erg is hoor, het is leuk werk om te doen, maar het idee dat je snoepreisjes krijgt is misplaatst.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Hetgeen totaal niet boeiend isNeutraleTeun schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:52:
Denk ook niet dat werd bedoeld "leuke snoepreisjes", maar meer dat je kunt zeggen "kijk eens waar ik allemaal al geweest ben".
Komende week heb ik ook weer een viertal buitenland dingen, waaronder als dichts bij Cambridge. Zeggen mensen "goh wat mooi!". Erg leuk hoor als je na de vergadering moet gaan pitten omdat je de eerste vlucht terug moet halen (volgende dag aan de andere kant van Europa).
Maar goed, om maar ook aan te geven, net zoals de rest in dit topic, waar je bent boeit niet. Het is toch weer hetzelfde
*) Ik probeer wel altijd het lokale openbaar vervoer ipv een taxi. Tenzij het echt heel erg moeilijk wordt dan. (Bijvoorbeeld een congres in een fucking bergdorp in bumfuck Polen. 2 uur taxi vanaf Katowice. *grom*)
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
WTF?!? Ik lees net dat je al een uitkering hebt gehad, had je daar dan al wel belasting voor betaald? Naar mijn mening nogal krom; wel eerst een uitkering ontvangen en dan eigenlijk geen belasting willen betalen omdat je verwacht dat je daarvan toch niets gaat krijgen?Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:28:
Ja ik heb mijn oordeel inderdaad wel al klaar, maar het finaciele aspect en de reistijd die ik hier aan kwijt ben weegt ook zwaar mee in die beoordeling.
Ik krijg dus minimumloon en daar hou ik nu dus € 1175,82 van over na aftrek van een pensioenfonds en belastingen waar ik denkelijk nooit iets ga van krijgen.
Ik herken wat je zegt, het lijkt leuker dan het is. Vaak moet je veel doen in korte tijd en reizen zelf is doodvermoeiend, zelfs op de meest luxe manier. Maar ik heb toch al behoorlijk wat sightseeing gedaan op zakentrips. Ik reis graag (nu helaas bijna niet meer) en zou er toch wel erg chagrijnig van worden als ik nooit wat zou kunnen zien als ik toch helemaal aan de andere kant van de wereld zit. Misschien is het interesse of misschien deed ik een ander soort reizen (intercontinentaal moet je af en toe wat r&r inruimen omdat je anders helemaal flipt en weekenden zijn ook niet alleen om te werken) maar er is toch vaak wel wat te regelen. Binnen Europa is het vaak wel wat lastiger, zeker als je op één dag heen en weer moet.arjankoole schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:13:
[...]
Leuk bedacht, maar in praktijk werkt dat zelden zo.
Z'n vorige alter ego (DonnieYen ofzo) had de mooie redenatie dat omdat z'n pa altijd hard had gewerkt, dat hij nu wel de belastingvruchten mocht plukken.Jeroen V schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:11:
[...]
WTF?!? Ik lees net dat je al een uitkering hebt gehad, had je daar dan al wel belasting voor betaald? Naar mijn mening nogal krom; wel eerst een uitkering ontvangen en dan eigenlijk geen belasting willen betalen omdat je verwacht dat je daarvan toch niets gaat krijgen?
Ik krijg wel 4 a 5 anonieme ov chipkaarten, maar ze vergoeden het niet helemaal, dus ik ga een deel fietsen en een deel net de anonieme ov chipkaart en een deel met persoonlijke ov chip kaart vanwege dal korting.
En zo wil ik voor mezelf dus zo min mogelijk kosten maken, dus ik ga wel proberen om het met die kaarten en de reiskosten vergoeding mijn onkosten te dekken.
Maar ze kwamen erop terug omdat in CAO wat anders stond, ik wist dat maar mijn werkgever tijdens gesprek niet.
Deze arbeidsvoorwaarde zal je echter zelden tot nooit bij een echte baan vinden. Mocht je dus serieus een echte baan willen, wees er dan op voorbereid dat je langer moet werken voor minder geldt.
Dan is die CAO alsnog bindend vermoed ik, daar zal je werkgever niet onderuit kunnen namelijk. Die C staat voor collectief namelijkVerwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:05:
Dat vind ik nog steeds zo hoor, maar heeft niks te maken met dit topic. Mijn werkgever heeft wel wat loze beloftes gedaan bij dat gesprek.
Ik krijg wel 4 a 5 anonieme ov chipkaarten, maar ze vergoeden het niet helemaal, dus ik ga een deel fietsen en een deel net de anonieme ov chipkaart en een deel met persoonlijke ov chip kaart vanwege dal korting.
En zo wil ik voor mezelf dus zo min mogelijk kosten maken, dus ik ga wel proberen om het met die kaarten en de reiskosten vergoeding mijn onkosten te dekken.
Maar ze kwamen erop terug omdat in CAO wat anders stond, ik wist dat maar mijn werkgever tijdens gesprek niet.
Weetje, de tijd dat wij als ICT'ers bakken met geld voor weinig kregen is simpelweg voorbij. Ik ken mensen genoeg die dankzij de crisis ineens met 50% van hun uurtarief genoegen moesten nemen (ok, freelancers, dat wel). Daar wordt je ook niet vrolijk van. Omgekeerd: als je een uitkering hebt is het helemaal geen vetpot, en alles is beter dan doelloos saai thuiszitten. Trust me: zelfs GoT kan op den duur vervelen
De functie klinkt leuk, dus gewoon lekker voor gaan...en dan zie je wel waar je strand
Overigens nog even over het UWV: dat moet je eigenlijk zien als 's lands slechtste werkgever. Als jij een uitkering hebt ben je wettelijk gezien "werknemer" van het UWV, en betalen zij dus je loon en sociale premies. UWV is dan tijdelijk je werkgever, maar wel een werkgever die je het liefste zo snel mogelijk kwijt is en er daarom alles aan doet om je aan een andere baan te helpen.
Het lijkt misschien een beetje krom, maar zo is het wel: als jij een uitkering hebt is UWV je werkgever. je hoeft bij die werkgever alleen niet op kantoor te komen, maar dient thuis brieven te schrijven. Dat is in principe je fulltime job. Vandaar dat je ook op je flikker van ze krijgt als je dat niet doet. Ze kunnen je alleen niet ontslaan.
Ik ga al ongeveer de helft fietsen, dat scheelt al per dag een paar euro en me fiets zet ik in een gratis fietsen stalling.TheJason schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:39:
Je mag je nog steeds gelukkig prijzen dat reistijd werktijd is. Ga gewoon lekker fietsen dan. Doe je er waarschijnlijk een uur over maar kennelijk is dat al werktijd.
Deze arbeidsvoorwaarde zal je echter zelden tot nooit bij een echte baan vinden. Mocht je dus serieus een echte baan willen, wees er dan op voorbereid dat je langer moet werken voor minder geldt.
Ik vind mijn fiets gewoon niet in een staat om meer dan 10KM te fietsen en tot de fietsenstalling is 7KM ongeveer en vanaf daar de bus kost € 2,09 dat scheelt me dus al meer dan € 2,50 per dag.
En als ik slim ben gebruik ik tijdens dal uren mijn eigen ov chipkaart want daar kan ik gratis korting in dal uren tot eind December nog kunnen krijgen.
Dus als ik tijdens de dal uren in de bus stap dan kan ik beter mijn eigen OV chip kaart gebruiken, bedoel ik denk niet dat ze verplan zijn mij telkens nieuw tegoed te geven, dus ik kan het beste zo slim mogelijk met de hele reiskosten vergoeding reizen.
Zo'n € 60 via de loon en daar zet ik wat van op mijn eigen ov kaart.
Maar met die OV chipkaarten komen ze me al goed tegemoet. Nou UWV weet gewoon als het mis in de WSW gaat, dan zit ik tot me 65 in de Wajong dus ze willen gewoon dat ik een vast dienst contract krijg en financieel word ik er natuurlijk ook beter van.
Nee precies, maar die CAO is dus in het nadeel voor de mensen in de WSW, wij hebben niet echt een sociale CAO, 5 jaar in minimumloon werken ( Na 5 jaar moeten ze me dus hoe dan ook meer betalen ) geen voledige reiskosten vergoeding meer ( Dat was wel ).The Eagle schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:46:
[...]
Dan is die CAO alsnog bindend vermoed ik, daar zal je werkgever niet onderuit kunnen namelijk. Die C staat voor collectief namelijk
Maar deze week nog even puntjes scoren bij het post sorteren, die mensen kunnen mij net en ik ga al weer weg om weer een andere leerwerkplek te doen.
Dus toen straks al gezegd van, ik ben er deze week nog en volgende week maandag en dan begin ik ergens anders.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2012 19:24 ]
Korte stukken met de bus zijn gewoon duur, met de trein lukt dat wel.
Raar verhaalVerwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:05:
Een anonieme chipkaart kost 7,50. Waarom dan 4 of 5 x die kosten maken terwijl je de 1e gewoon kan opladen?
En ik zou nog even met je WSW-chef gaan overleggen of jouw plannetje wel helemaal goed gaat. Volgens mij ben jij je reisvergoeding om aan het zetten naar verkapt loon (en afaik mag dat niet zomaar)
Lol, welkom in de grote mensen wereld. Volledige reiskosten vergoeding is een extra. Alles bovenop minimumloon is een extra.Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:55:
[...]
Nee precies, maar die CAO is dus in het nadeel voor de mensen in de WSW, wij hebben niet echt een sociale CAO, 5 jaar in minimumloon werken ( Na 5 jaar moeten ze me dus hoe dan ook meer betalen ) geen voledige reiskosten vergoeding meer ( Dat was wel ).
Ik gok zomaar dat jouw CAO beter is dan 90% van alle andere NL-CAO's.
Het kenmerk van een CAO is juist dat het collectief is, het geldt dus ook voor "minste" medewerker. Het wordt zelfs voor die "minste" medewerker geschreven. De directeur die miljoenen verdient heeft niet in zijn CAO staan dat hij minimaal 100.000 moet verdienen, nee in zijn CAO staat ook gewoon dat zijn minimumloon het minimumloon van de schoonmaker is.
Nou de OV Chipkaarten moet ik weer inleveren wanneer ze leeg zijn, dat is afgesproken. Dus ze hebben mij vier anonieme OV Chipkaarten gegeven met totale waarde van € 132,76.Gomez12 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:26:
[...]
Raar verhaal
Een anonieme chipkaart kost 7,50. Waarom dan 4 of 5 x die kosten maken terwijl je de 1e gewoon kan opladen?
En ik zou nog even met je WSW-chef gaan overleggen of jouw plannetje wel helemaal goed gaat. Volgens mij ben jij je reisvergoeding om aan het zetten naar verkapt loon (en afaik mag dat niet zomaar)
Het is dus aan mijzelf als ik het hele traject met de OV doe of maar een deel en wanneer ik een deel doe dan is het goedkoper en ik ga eerst die anonieme kaarten opmaken en daarna mijn eigen kaart gebruiken en dan met die korting kost het mij per dag een paar dubbeltjes en rest kan ik met reiskosten vergoeding doen.
Dus ik haal het netto wel door een stuk met de fiets te doen en eerst de anonieme ov kaarten op te maken en daarna mijn eigen gebruiken. Die anonieme ov chipkaarten is dus gewoon tegemoet koming, dat ik ervoor kies om een stuk met fiets te doen doet er niet toe en hoeven ze ook niet te weten.
En omdat afgesproken is reistijd is werktijd zal ik een bus na 9 uur nemen, ik dacht om 9:30 beginnen ze, want winkel gaat om 10 uur open.
Zo even een spreadsheetje maken, want vier anonieme OV Chipkaarten zijn inderdaad wel veel en wil ik even bij houden hoeveel erop zat bij ontvangst.
[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2012 21:42 ]
Ik heb bij mijn eerste baan ook 1,5 jaar 18km (enkel) gefietst zodat ik kon sparen voor ander vervoer.
[ Voor 64% gewijzigd door AE86 op 05-09-2012 10:49 ]
Hillie schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:38:
[...]
Z'n vorige alter ego (DonnieYen ofzo) had de mooie redenatie dat omdat z'n pa altijd hard had gewerkt, dat hij nu wel de belastingvruchten mocht plukken.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat
En dan heb ik ook alle moeite om niet een of andere reaxie te gaan schrijven. Met als doel TS met beide benen op de grond te krijgenn. Maar dan lees ik alle reaxies hier en dan kan ik weer heerlijk achterover leunen.
*knip*
[ Voor 4% gewijzigd door Brons op 05-09-2012 12:32 ]
Gezien zijn eerdere posts zal hij dan deze echte baan zeer waarschijnlijk niet accepteren omdat hij er dan financieel op achteruit gaat wat kennenlijk voor hem een zeer belangrijke drijfveer is.
Voorbeeld nu bij werkplek:
Minimumloon, reiskosten vergoed, reistijd is werktijd (1 uur per dag). Totale werkweek inclusief reistijd is dan 40 uur tegen het minimumloon
Voorbeeld startersbaan niveau 2 zonder sterke werkervaring:
Mimimumloon, reiskosten tegen €0,19 boven de 10 kilometer reisafstand en reistijd is eigen tijd. Totale werkweek is dan inclusief reistijd 50 uur tegen het minimumloon waarbij de kans ook nog groot is dat hij qua reiskosten vergoeding er op achteruit gaat.
Door deze situaties te creeren wordt het volgens mij ook niet echt aantrekkelijker om voor een echte baan te gaan. Vooral voor personen die vooral financieel gemotiveerd zijn.
Nou ik ben ook erg financieel gemotiveerd hoor maar dat is iedereen wel denk ikTheJason schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:14:
Door deze situaties te creeren wordt het volgens mij ook niet echt aantrekkelijker om voor een echte baan te gaan. Vooral voor personen die vooral financieel gemotiveerd zijn.
Als ik echter moest kiezen tussen een uitkering of werken dan wordt het toch echt werken ook al krijg ik er minder voor.
Het heeft voor een groot deel met waardigheid te maken en het gevoel dat je je eigen broek op kunt houden.
Blijkbaar ontbreekt die waardigeheid bij sommige mensen en houden ze liever de hand op.
(met een beetje geluk tref je een partner in hetzelfde circuit, en heb je tegen de 3k per maand, met niks doen)
Sorry hoor, dan mag ik bakken vol met waardigheid hebben... die keuze heb ik toch zeer snel gemaakt.
Je leeft niet om te werken he...
Ja leuk laten we dat allemaal gaan doen gratis geld je weet welNeutraleTeun schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:28:
Of zwaar werken en €1200,- krijgen, of niks doen en €1500,- krijgen.
(met een beetje geluk tref je een partner in hetzelfde circuit, en heb je tegen de 3k per maand, met niks doen)
Sorry hoor, dan mag ik bakken vol met waardigheid hebben... die keuze heb ik toch zeer snel gemaakt.
O wacht wie betaald die uitkering ook alweer
juist de werkenden

Eigenlijk ben je dan dus gewoon een profiteur die uit een ander zijn zak vreet. Nou dan is bij mij de keus snel gemaakt werken tot je erbij neervalt.
Even afgezien van de mensen die niet kunnen werken om medische redenen hoop ik echt dat er in Nederland een dag komt dat we de uitkeringen halveren voor de profiteurs. En dat zij er vervolgens achter gaan komen dat geen enkele werkgever zulke lui aan wil nemen... Staat leuk op je CV, zo'n groot gat met als mededeling 'dat ik niet leef om te werken'.NeutraleTeun schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:28:
Ik ga liever bij de snackbar aan de slag dan mijn hand op te hoeven houden omdat ik een mentaliteitsprobleem heb.
jij snapt hetIcey schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:38:
[...]
Ik ga liever bij de snackbar aan de slag dan mijn hand op te hoeven houden omdat ik een mentaliteitsprobleem heb.
en je hebt gelijk mensen die niet kunnen werken (lichamelijk) die mogen van mij echt wel een uitkering.
Een ander topic hier ergens gaat over wijze lessen in het leven.
Ongeveer 99% van de reacties daar zeggen allemaal : je leeft niet om te werken.
En nu hier, omdat het opeens gaat om het "profiteren van uitkeringen", dan wilt opeens iedereen dagen van 10 uur maken voor het minimumloon.
Right.
Ik ken jouw situatie niet. Maar als jij een vrouw hebt, met 2 kinderen, en die krijg jij dus amper te zien omdat je constant aan het werk bent. Je geen leuke dingen voor je kinderen en vrouw kunt kopen, omdat je lasten te groot zijn en je maar minimumloon krijgt.
Dan wil ik toch nog wel eens zien hoe graag jij wilt blijven werken.
Zo ken ik er nog een paar ja. Dat is echter nogal een schril contrast met de werkschuwe (om het netjes te zeggen) houding van de TS...NeutraleTeun schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:53:
Ik ken jouw situatie niet. Maar als jij een vrouw hebt, met 2 kinderen, en die krijg jij dus amper te zien omdat je constant aan het werk bent. Je geen leuke dingen voor je kinderen en vrouw kunt kopen, omdat je lasten te groot zijn en je maar minimumloon krijgt.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
TS is niet werkschuw. Daar ben ik van overtuigd. Wat hij wel is is dat hij de mening heeft dat de wereld op hem zit te wachten en dat de wereld rondom hem draait. En dat alles en iedereen maar rekening met zijn handicap moet houden.Whuzz schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:58:
[...]
Zo ken ik er nog een paar ja. Dat is echter nogal een schril contrast met de werkschuwe (om het netjes te zeggen) houding van de TS...
En dat mag.
draai ff de klok terug.NeutraleTeun schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:53:
Maar als jij een vrouw hebt, met 2 kinderen, en die krijg jij dus amper te zien omdat je constant aan het werk bent. Je geen leuke dingen voor je kinderen en vrouw kunt kopen, omdat je lasten te groot zijn en je maar minimumloon krijgt.
er was eens een tijd (en da's nog niet eens zo gek lang geleden) dat er geen vervaningsinkomen, of miminumlonen, of stempel/dop geld was.
als diezelfde kerel met z'n 2 kinderen en z'n vrouw die hij amper ziet dan zegt: "weet je wat, ik blijf thuis" dan liggen die vrouw en 2 kinderen na een half jaar of 2 jaar anderhalve meter onder de grond. Ga daar dan eens op bezoek en vertel die man vrolijk:"kop op, je leeft toch niet om te werken?".
"Ja" zeg je dan, "maar dat kun je toch niet vergelijken? Andere tijden enzo?". Inderdaad, dat was ook een andere tijd. Mensen waren toen een pak socialer bijvoorbeeld. Zelfs zo sociaal dat ze zeiden:"weet je wat? als we allemaal een klein stukje van ons loon afgeven (ook al stelt ons loon niet veel voor) en we steken dat in een grote pot, kunnen we dat geld gebruiken om iedereen die niet (meer) kan werken (ongeval, ziekte, afwijking... toch een inkomen geven"
Prachtig plan! Iedereen blij!
Fast-forward naar nu. Het is tegenwoordig zo ver gekomen dat als je loon te laag is en je je kinderen niet genoeg ziet, je gewoon ff chillex kunt thuis blijven. Je krijgt daar dan toch geld voor. Lekker makkelijk toch?
Persoonlijk heb ik er absoluut geen probleem mee om mee te betalen om een inkomen te geven aan mensen die het nodig hebben omdat ze (door omstandigheden waar ze zelf niet aan kunnen doen) niet kunnen werken.
Als gij (en ik wijs naar al wie zich hiervoor aangesproken voelt) het lef hebt om te denken dat ge op mijn kosten moogt gaan leven (ook al betaal ik maar een klein deel) omdat ge te weinig verdient, uw vrouw en kinderen te weinig ziet en toch genoeg verdient door op uw luie kont in de zetel te zitten, heb dan tenminste het lef om te zorgen dat ge niet kunt werken. Fiets eens onder een auto, val eens serieus van een ladder (been of arm breken is natuurlijk niet genoed. je wil de rest van je leven op mijn kosten leven dus moet je wil minstens een beetje verlamd raken),... zorg dat je het verdient om niet te kunnen werken.
"hey gek, dan betalen we ons allemaal blauw aan die oenen hun medische factuur!"
ja, dat kan dan wel kloppen maar dat geeft dan weer een enorme boost aan werkgeledenheid in de medische sector en die nieuwe dokters en verplegers en whatnot betalen dan ook weer mee voor die sukkelaars die echt niet meer kunnen werken. Wie weet... misschien vloeit daar zelfs wat meer efficientie of medische innovatie uit. win-win, toch?
Je geeft een goed voorbeeld van een post, waar de TS op geen enkele manier wat aan heeft.
Ik denk dat dit soort discussies hier geen thuis heeft.
On topic, voor de TS. Persoonlijk ken ik je niet, maar ik denk dat het een goed advies is om naar je begeleiders te luisteren. Ik kan uit je posthistorie niet altijd je redenering volgen. Dat ligt voor een deel aan jouw taalgebruik, maar ook voor een deel aan logica. Ik denk dat dit ook geldt voor andere mensen en je naaste omgeving. Daarin mag je natuurlijk prima voor jezelf opkomen, maar je moet ook redelijkerwijs kijken naar wat mogelijk is in jouw situatie.
Ben je het daar niet mee eens? Dan moet je een eigen plan maken en ten uitvoer brengen. Volg een opleiding, solliciteer zelf bij bedrijven en onderneem. Als je dit serieus neemt, zullen ook mensen je op het internet hiermee serieus nemen.
Waar je even aan voorbij gaat zijn de uitzichten. Soms moet je er op de korte termijn op achteruit om er op de lange termijn op vooruit te gaan. Ongeschoold werk als postsorteren kun je je leven lang blijven doen tegen minimumloon, en biedt je vrijwel geen uitzicht op betere betaling of een fatsoenlijke carriere. Een job in de IT doet dat wel, net als vele andere banen. Daar zit het verschilTheJason schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:14:
Nou wat je nu dus waarschijnlijk hebt is dat wanneer de TS een echte baan als junior ict-er krijgt aangeboden met normale arbeidsvoorwaarden, dat hij er op achteruit zal gaan.
Gezien zijn eerdere posts zal hij dan deze echte baan zeer waarschijnlijk niet accepteren omdat hij er dan financieel op achteruit gaat wat kennenlijk voor hem een zeer belangrijke drijfveer is.
Voorbeeld nu bij werkplek:
Minimumloon, reiskosten vergoed, reistijd is werktijd (1 uur per dag). Totale werkweek inclusief reistijd is dan 40 uur tegen het minimumloon
Voorbeeld startersbaan niveau 2 zonder sterke werkervaring:
Mimimumloon, reiskosten tegen €0,19 boven de 10 kilometer reisafstand en reistijd is eigen tijd. Totale werkweek is dan inclusief reistijd 50 uur tegen het minimumloon waarbij de kans ook nog groot is dat hij qua reiskosten vergoeding er op achteruit gaat.
Helaas lijkt het er af en toe op dat met name de mensen die in een dergelijke situatie (uitkering, bijstand, etc) zitten, te kortzichtig zijn om dat in te zien, of er simpelweg niet bij nadenken (of kunnen denken).
Niks ten nadele van TS, maar dit is wel een dagelijke praktijk. Mensen kijken soms simpelweg niet langer dan hun neus lang is.
@TS: Ik hoop dat je ook inziet dat deze job jou carrierekansen en dus uitzicht op meer biedt. Daar zit het verschil - niet in het uurloon alleen
[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 05-09-2012 17:41 ]
Je zou ook kunnen denken: Fietsen is te ver, auto te duur ik probeer een scooter en doe examen.Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:14:
Je zou ook kunnen vragen of ik wel een rijbewijs heb voor een brommer, want eerder in dit topic heb ik verteld dat ik geen rijbewijs heb en die heb je ook nodig voor een brommer.
Wat trouwens niet zo moeilijk is en ook niet erg duur.
Daarnaast snap het probleem met die kilometer vergoeding ook niet.
Je woont nog thuis bij je ouders, dus kwa vaste lasten zit je dan erg laag of vragen je ouders een torenhoge huur ?
Ik heb trouwens ook een WSW baan, bij een SW bedrijf.
[ Voor 5% gewijzigd door nFo op 05-09-2012 18:34 ]
In een dergelijke situatie probeer je zo min mogelijk risico nemen omdat je het al zo krap hebt en financiele problemen direct op de loer liggen. de impact om van 1100 naar 1000 euro per maand te gaan is veel groter dan om van 4000 naar 3000 euro per maand te gaan. de meesten zullen wel zien dat het hun kansen vergroot maar er is vaak een risico dat ze uiteindelijk zonder komen te zitten. ze weten dat ze op dit moment kunnen rond komen en willen dat ook volgende maand kunnen! zonder ook maar een beetje risico te lopen.The Eagle schreef op woensdag 05 september 2012 @ 17:39:
[...]
Helaas lijkt het er af en toe op dat met name de mensen die in een dergelijke situatie (uitkering, bijstand, etc) zitten, te kortzichtig zijn om dat in te zien, of er simpelweg niet bij nadenken (of kunnen denken).
Niks ten nadele van TS, maar dit is wel een dagelijke praktijk. Mensen kijken soms simpelweg niet langer dan hun neus lang is.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Welk risico? Hij heeft een WAJONG en die krijgt hij nog wel even, dus als hij geen werk heeft krijgt hij een uitkering, is het minder dan wordt het aangevuld met een uitkering. Daarnaast woont de TS nog thuis en wil alleen maar sparen voor zijn meerdere keer per jaar reisjes naar China.Smuggler schreef op woensdag 05 september 2012 @ 17:57:
[...]
In een dergelijke situatie probeer je zo min mogelijk risico nemen omdat je het al zo krap hebt en financiele problemen direct op de loer liggen. de impact om van 1100 naar 1000 euro per maand te gaan is veel groter dan om van 4000 naar 3000 euro per maand te gaan. de meesten zullen wel zien dat het hun kansen vergroot maar er is vaak een risico dat ze uiteindelijk zonder komen te zitten. ze weten dat ze op dit moment kunnen rond komen en willen dat ook volgende maand kunnen! zonder ook maar een beetje risico te lopen.
Nou ik zal je vertellen, die kan ik ook niet betalen dus waarom zou iemand die een uitkering heeft wel moeten kunnen betalen van belasting centen waar ik ook aan mee betaal.
Als de TS gaat werken krijgt hij ook nog eens lekker belasting voordeel van ~700 euro per jaar en weet ik wat nog meer aan voordeel regeltjes.
Dat probeerde ik dus ook duidelijk te maken aan de TS. Mocht hij straks voor een echte baan in aanmerking komen, kijk dan verder dan het financiële aspect. Want de kans is aanwezig dat hij er financieel op achteruit gaat.The Eagle schreef op woensdag 05 september 2012 @ 17:39:
[...]
Waar je even aan voorbij gaat zijn de uitzichten. Soms moet je er op de korte termijn op achteruit om er op de lange termijn op vooruit te gaan. Ongeschoold werk als postsorteren kun je je leven lang blijven doen tegen minimumloon, en biedt je vrijwel geen uitzicht op betere betaling of een fatsoenlijke carriere. Een job in de IT doet dat wel, net als vele andere banen. Daar zit het verschil
@TS: Ik hoop dat je ook inziet dat deze job jou carrierekansen en dus uitzicht op meer biedt. Daar zit het verschil - niet in het uurloon alleen
TS heeft daar blijkbaar "gratis" verblijf dus ook die kosten heeft hij niet.
TS woont ook nog thuis en bespaard zo ongeveer 300 euro per maand vergeleken met iemand anders die op zichzelf woont. (12x300 = 3600 euro). dit alles lijkt meer op jaloezie dan op echte argumenten.
Ik zie in TS iemand die gewoon wilt werken (hij mag immers ook thuis zitten zonder sollicitatie plicht).
En alles dat hij verdiend zal een stuk minder uitkering zijn (onze belastingcenten).
Blijkbaar moet iedereen in deze wereld perfect zijn om van de luxe te kunnen genieten, maar als je een vlekje hebt, heb je daar geen recht meer op en moet je maar onderaan de maatschappij leven.
TS verdient nu 100% minimum loon VS 70% krijgen via een uitkering waarvoor mijn complimenten.
TS spaart vakantie dagen en geld om richting china te vertrekken. (met dat sparen heeft hij heel goed door dat niet alles vanzelf komt).
Als jij volgend jaar naar china wilt dan kan je dat doen.... het is maar waar je je prioriteiten legt.
Jaloers dat ik mezelf luxe ontzeg en dan naar China ga? Want denk je naar China gaan is goedkoop ofzo? Daarvoor laat ik dingen zoals uit gaan, snacks kopen en heb ik mijn modern scheermes in geruild voor klassiek scheermessen.GrooV schreef op woensdag 05 september 2012 @ 18:06:
[...]
Welk risico? Hij heeft een WAJONG en die krijgt hij nog wel even, dus als hij geen werk heeft krijgt hij een uitkering, is het minder dan wordt het aangevuld met een uitkering. Daarnaast woont de TS nog thuis en wil alleen maar sparen voor zijn meerdere keer per jaar reisjes naar China.
Nou ik zal je vertellen, die kan ik ook niet betalen dus waarom zou iemand die een uitkering heeft wel moeten kunnen betalen van belasting centen waar ik ook aan mee betaal.
Als de TS gaat werken krijgt hij ook nog eens lekker belasting voordeel van ~700 euro per jaar en weet ik wat nog meer aan voordeel regeltjes.
Jij had toch ook mooi thuis kunnen blijven wonen? Nou ik krijg minimumloon, dat is wettrlijk geregeld, ik krijg zorg toeslag en ik krijg een tegemoet koming in mijn ziektekosten van het UWV.
En mijn WAJONG word op moment niet uitgekeerd, ik krijg salaris van mijn werkgever en die krijgt subsidie en dat komt op een grote hoop en ik zal je een ding vertellen, ook WSW werknemers die wel hard genoeg werken om omzet te genereren komt gewoon de subsidie voor binnen.
Want waar de WSW subsidie eigelijk voor bedoeld is voor mensen die zeg maar geen werk kunnen doen dat loont. Ik ga nu dus ook weer een leerwerkplek doen en uiteraard zal ik me in zetten maar ik heb geen enkele garantie op een beter uitzicht, voor zelfde geld krijg ik eind Oktober te horen sorry we geven je geen vast contract.
Ik heb mijn financiële zaakjes gewoon goed geregeld en daarom kan ik naar China en nog daarnaast sparen ook. Het verbaast me altijd dat mensen dan jaloers zijn en dat zijn juist mensen met hogere inkomens meestal.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Nouja, je hebt het dan ook wel lekker voor elkaar. Een vette uitkering plus thuiswonen.Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 18:55:
[...]
Ik heb mijn financiële zaakjes gewoon goed geregeld [...]
Niet iedereen heeft die relatieve luxe die jij hebt(een besef dat jij blijkbaar niet helemaal hebt, geloof ik).
Maar ik geef je groot gelijk, hoor, ik zou ook gewoon lekker 8 weken per jaar op vakantie gaan naar verre landen als ik in jouw situatie zou zitten
[ Voor 31% gewijzigd door anandus op 06-09-2012 13:56 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Maar ik doe wel mijn best en nu ook met dat post sorteren, ik moet nog drie dagen en ik zal daar een goeie indruk achter laten.
Dus rijk rekenen zoals studenten op de universiteit altijd doen die nog nooit gewerkt heb doe ik niet.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Rijk rekenen doe je je wel, in zoverre je hebt onrealistische verwachtingen van het WSW bedrijf en werkgevers.Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:04:
Maar je kunt wel realistische zijn hoor en ik weet dat met mijn opleidings- niveau en beperking niet al te ver zal komen op de arbeid markt.
Maar ik doe wel mijn best en nu ook met dat post sorteren, ik moet nog drie dagen en ik zal daar een goeie indruk achter laten.
Dus rijk rekenen zoals studenten op de universiteit altijd doen die nog nooit gewerkt heb doe ik niet.
Je kan zover komen op de arbeidsmarkt als jij zelf wilt, door constant te roepen dat je niet ver gaat komen kom je ook nergens, dat klopt. Hiermee versterk je namelijk alle eventueel negatieve factoren alleen maar namelijk.
Ik kom zelf vanuit de WAJONG, weliswaar met een fysieke beperking maar de verwachting van UWV was dat ik alleen simpel uitvoerend werk op kantoor zou kunnen doen voor een uurtje of 25 per week. Iets wat door ziekenhuis en artsen werd onderschreven.
Inmiddels ben ik in een baan terecht gekomen door mezelf hard in te zetten waar ik inmiddels richting een leidinggevende positie door aan groeien ben en binnenkort zelfs een HBO ga doen. Niet opgeven en altijd onderste uit de kan halen heeft me dit gebracht en zal me nog veel meer gaan brengen.
Ik kan het om deze reden ook niet hebben als mensen die ook in de WAJONG zitten het zo makkelijk opgeven en maar beetje toe gaan zitten kijken hoe dingen worden geregeld voor ze. En vervolgens dit ook compleet gaan afzeiken omdat het niet aan hun verwachtingen voldoet.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ehm, even uit je TS :Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:04:
- je raad het al afgedankte computers kom ik te repareren en daar heb ik helemaal geen zin in.
- En ook ben ik van mening dat zo'n soort werk absoluut niet werkplek waardig is
- ben ik verplan geen handtekening onder een vast contract te zetten als er niet over zaken met mij onderhandeld word en als ik geen sperpectief naar betere passend werk heb.
- ik ben namelijk niet wanhopig voor een vast contract dat ik maar overal ja op zal zeggen
- Ik zou namelijk met deze zogenaamde leerwerkplek zelf moeten bij gaan leggen in mijn reiskosten en niet een beetje dat kan gauw een € 100 per maand worden en met forensen tax nog meer en op dat punt vind ik dat ze mij gewoon meer moeten betalen dan kan dat verlies gecompenseerd worden
Daarnaast :
- je verwachtte 30 ct/km of 100 euro extra per maand
- 2x per jaar een maand op vakantie om daar de rijke toerist uit te hangen
Oftewel je rekent jezelf wel rijk. Rijker zelfs dan menig student.
Hier sluit ik mij als ex-Wajonger, helemaal bij aan.Osxy schreef op woensdag 05 september 2012 @ 19:09:
[...]
Rijk rekenen doe je je wel, in zoverre je hebt onrealistische verwachtingen van het WSW bedrijf en werkgevers.
Je kan zover komen op de arbeidsmarkt als jij zelf wilt, door constant te roepen dat je niet ver gaat komen kom je ook nergens, dat klopt. Hiermee versterk je namelijk alle eventueel negatieve factoren alleen maar namelijk.
Ik kom zelf vanuit de WAJONG, weliswaar met een fysieke beperking maar de verwachting van UWV was dat ik alleen simpel uitvoerend werk op kantoor zou kunnen doen voor een uurtje of 25 per week. Iets wat door ziekenhuis en artsen werd onderschreven.
Inmiddels ben ik in een baan terecht gekomen door mezelf hard in te zetten waar ik inmiddels richting een leidinggevende positie door aan groeien ben en binnenkort zelfs een HBO ga doen. Niet opgeven en altijd onderste uit de kan halen heeft me dit gebracht en zal me nog veel meer gaan brengen.
Ik kan het om deze reden ook niet hebben als mensen die ook in de WAJONG zitten het zo makkelijk opgeven en maar beetje toe gaan zitten kijken hoe dingen worden geregeld voor ze. En vervolgens dit ook compleet gaan afzeiken omdat het niet aan hun verwachtingen voldoet.
Maar vergeet niet dat TS wellicht ooit ook op zichzelf wil/moet gaan wonen, en wellicht met een partner en kinderen. Als hij dan 'slechts' z'n uitkering heeft en niets meer, dan kun je eigenlijk niet meer spreken van een 'riant' inkomen ookal hij heeft recht op wat subsidies hier en daar.
Ik begrijp dus wel waarom je niet zomaar met van alles en nog wat akkoord moet gaan, want als hij zijn wajong status verliest dan is hij dat laatste stukje zekerheid kwijt. Dus het eerste de beste (vaste) baantje nemen zonder toekomst, zonder groeimogelijkheden, is gewoon geen handige stap.
Wat dat betreft ook meteen mijn antwoord op je dik gedrukte vraag in de TS: Gewoon vertellen hoe je er over denkt is stap 1. Niet meteen in de verwijtende sfeer, en niet meteen over harde bedragen praten, dat is nergens voor nodig en daarmee kun je mensen onnodig tegen je in het harnas jagen. Op een rationele manier uitleggen dat je graag wilt leren van de werkplek, dat je je volledig zult inzetten bij de opdrachtgever en zoveel mogelijk je best wilt doen: maar daar tegenover staat wel (en dat is meer tussen jou en het UWV en niet tussen jou en de opdrachtgever) dat je niet zomaar elke baan accepteren zult zonder vooruitzichten dat je je ambities kunt ontplooien, en dat je je het niet kan permitteren hier heel veel geld op toe te leggen. Simpel zat.
Ook bij het UWV en de WSW werken er mensen, en ook die mensen snappen dat het voor uitkeringsgerechtenden financieel niet altijd even makkelijk is om in te leveren op de uitkering zoals reiskosten, etc. (Dat jij zelf wel goed je zaken voor elkaar hebt staat daar compleet los van. Door dat zo open hier te stellen vallen veel mensen over je heen, en komt er veel kritiek los op je manier van handelen). Mijn advies is dus: probeer altijd positief in te steken, nee heb je en ja kun je krijgen. Spreek gewoon uit als je je twijfels hebt, maar geef anderen wel een kans om je het tegendeel te laten zien.
Veel succes met je nieuwe job. Hopelijk steek je er wat van op en wie weet wat er allemaal in de toekomst uit kan komen rollen in het vervolg!
Wat een onzin.__Tripps__ schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:42:
Het is te zot voor woorden dat iemand met een uitkering zo'n beetje 1700-1800 euro NETTO heeft (met alle toeslagen en subsidies erbij gerekend), terwijl Jan de Bouwvakker Junior, die net begint, iedere ochtend om 5 uur zijn bed uit moet en krap 1300 euro overhoudt.
[mbr]*knip*[/mbr]
Bijstandsuitkering alleenstaande
Uitkering €653 - 901
(gemeente kan in bijzondere gevallen maximaal 120% uitkeren-->€901)
Huurtoeslag maximaal (huur €664) €309
Zorgtoeslag €69
--------------
Inkomen €1031 - 1278
Jan de Bouwvakker Junior alleenstaande
Loon €1300
Huurtoeslag maximaal (huur €664) € 228
Zorgtoeslag €69
------------------
Inkomen €1597
[ Voor 6% gewijzigd door beat op 06-09-2012 11:30 ]
ehm als is lekker thuis wil zitten en bij de vrouw en kinderen wil zijn (als ik die al heb) dan kan ik wel niet leven om te werken.NeutraleTeun schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:53:
Grappig hoe mensen altijd moeten reageren adhv het topic.
Een ander topic hier ergens gaat over wijze lessen in het leven.
Ongeveer 99% van de reacties daar zeggen allemaal : je leeft niet om te werken.
En nu hier, omdat het opeens gaat om het "profiteren van uitkeringen", dan wilt opeens iedereen dagen van 10 uur maken voor het minimumloon.
Right.
Maar als er niet gewerkt wordt leef ik ook niet veel langer meer.

Eten en drinken kost ook geld en als je niet werkt heb je geen inkomen dus dan is het toch wel snel afgelopen.
Zeker als iedereen het doet want dan kunnen er ook geen uitkeringen betaald worden.
Nee met zo'n instelling kom je er wel.
Begrijpen lezen is een kunst blijkbaar.Wceend schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:09:
[...]
ehm als is lekker thuis wil zitten en bij de vrouw en kinderen wil zijn (als ik die al heb) dan kan ik wel niet leven om te werken.
Maar als er niet gewerkt wordt leef ik ook niet veel langer meer.![]()
Eten en drinken kost ook geld en als je niet werkt heb je geen inkomen dus dan is het toch wel snel afgelopen.
Zeker als iedereen het doet want dan kunnen er ook geen uitkeringen betaald worden.
Nee met zo'n instelling kom je er wel.
Je krijgt (in dit scenario) dus gewoon 3k per maand.NeutraleTeun schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:28:
Of zwaar werken en €1200,- krijgen, of niks doen en €1500,- krijgen.
Daar moet je prima van rond kunnen komen.
Vind je het niet leuk om constant thuis te moeten zitten? Dat heb ik ook nergens gezegd.
Ga lekker deeltijd vrijwilligerswerk doen.
En doe je iets terug voor de maatschappij, en heb je het gevoel van werken, en heb je meer tijd voor je familie.
Maar goed, aangezien jij niet de vaste lasten en gevoelens hebt van het "niet meer alleen en vrij zijn", is deze discussie vrij nutteloos met jou.
In veel gemeenten gaat het wel wat verder als bijvoorbeeld eenmalige verhuiskosten. Gaat van lidmaatschap van sportverenigingen tot tvs. Dat zou ik zeker niet als insignificant zien.beat schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:18:
Dat zijn vooral eenmalige kosten (bijvoorbeeld verhuiskosten) en worden niet zomaar uitgekeerd.
Bron?furby-killer schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:59:
[...]
In veel gemeenten gaat het wel wat verder als bijvoorbeeld eenmalige verhuiskosten. Gaat van lidmaatschap van sportverenigingen tot tvs. Dat zou ik zeker niet als insignificant zien.