Nee ik heb alleen de synaptics geinstallerdmusicfreak schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 23:08:
[...]
Mooi, dank! Via jou link kom ik bij twee bestanden:
Touchpad_Synaptics_W8.14_X00_A01_Setup-X8HNX_ZPE.exe
Input_Driver_X8HNX_WN_17.0.11.1_A01.EXE
Moet je beide installeren?
Vandaag m'n eBay Mini-DisplayPort -> HDMI converter binnengekregen. Werkt perfect.
Mijn scherm bevriest van de laptop, als ik op de randen druk werkt het tijdelijk. Heb gekeken op ebay, connector folie kost 12$, heel nieuw scherm 55 - 59$.
heb nu een 13**x768 scherm er in zitten. als ik een nieuw scherm koop kan ik dan niet meteen upgraden naar full hd ?
heb nu een 13**x768 scherm er in zitten. als ik een nieuw scherm koop kan ik dan niet meteen upgraden naar full hd ?
Zou je even moeten zoeken, dit is al eerder besproken (vorig deel bevat ook veel info). 
Nice, heb net m'n 6230 aan iemand anders gegeven. Nu een 7260 AC bestellen.kraats schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:28:
[...]
Ik heb een AC 7260 geplaatst. Werkt prima
[ Voor 72% gewijzigd door S_Chief op 11-02-2014 16:27 ]
Die connectorfolie moet je niet aan beginnen, tenzij je een methode weet om die aan de LCD te bevestigen. Ik weet het nl. niet, heb er wel eens navraag naar gedaan maar ik heb ook niemand kunnen vinden die het wel weet (behalve de fabrikanten). Dus waarom die flexen op eBay verkocht worden is me een raadsel.serdadu schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 15:25:
Mijn scherm bevriest van de laptop, als ik op de randen druk werkt het tijdelijk. Heb gekeken op ebay, connector folie kost 12$, heel nieuw scherm 55 - 59$.
Als je wilt upgraden naar een FHD scherm (verstandige keuze overigens) moet je ook je kabeltje vervangen wat door het scharnier loopt. Het kabeltje voor het gewone HD scherm heeft te weinig aders om FHD aan te sturen en het resultaat is een scherm met allemaal vertikale lijnen wat niet af te lezen is.
weet jij of deze standaard wordt meegeleverd? Nog tips iemand waar te kopen? Ebay of UK ?Alfie104 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 21:01:
[...]
Die connectorfolie moet je niet aan beginnen, tenzij je een methode weet om die aan de LCD te bevestigen. Ik weet het nl. niet, heb er wel eens navraag naar gedaan maar ik heb ook niemand kunnen vinden die het wel weet (behalve de fabrikanten). Dus waarom die flexen op eBay verkocht worden is me een raadsel.
Als je wilt upgraden naar een FHD scherm (verstandige keuze overigens) moet je ook je kabeltje vervangen wat door het scharnier loopt. Het kabeltje voor het gewone HD scherm heeft te weinig aders om FHD aan te sturen en het resultaat is een scherm met allemaal vertikale lijnen wat niet af te lezen is.
Nee, er wordt standaard geen enkele kabel meegeleverd, je zult er zelf voor moeten zorgen. Zowel op eBay als in de UK kun je ze kopen, het moet mogelijk zijn er voor 2-3 tientjes een te scoren met wat zoekwerk. Let wel op dat je de juiste krijgt, want met name op eBay worden Chinese kabeltjes aangeboden met een verkeerde moederbordconnector.
Meer info kun je vinden op het forum van notebookreview. Je hoeft niet de hele thread te lezen, de belangrijke informatie staat op de eerste pakweg 10 pagina's. Op de laatste pagina's vind je misschien nog een actuele link om er een te kopen.
Je kunt er ook een rechtstreeks bij Dell proberen te bestellen, maar dat schijnt een lijdensweg te zijn...
Meer info kun je vinden op het forum van notebookreview. Je hoeft niet de hele thread te lezen, de belangrijke informatie staat op de eerste pakweg 10 pagina's. Op de laatste pagina's vind je misschien nog een actuele link om er een te kopen.
Je kunt er ook een rechtstreeks bij Dell proberen te bestellen, maar dat schijnt een lijdensweg te zijn...
Werkt dat merkbaar beter? Wat maakt het verschil als je bijvoorbeeld rechtstreeks je een monitor aansluit op de HDMI uitgang?SChief schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 15:45:
Vandaag m'n eBay Mini-DisplayPort -> HDMI converter binnengekregen. Werkt perfect.
En zomaar een idee: Mijn accu is nu zo slecht dat ik hem beter kan verwijderen. Is er ook een klepje te koop die dan de lege ruimte kan afdekken?
[ Voor 18% gewijzigd door laserboy op 13-02-2014 19:59 ]
DisplayPort is aangesloten op je Intel IGP, waardoor je NVidia-kaart uit kan blijven staan. Dit resulteert in een zuinigere, koelere en stillere laptop. Optimus werkt ook nog, dus bij zware taken kan je gewoon NVidia+DisplayPort gebruiken.
De HDMI aansluiting zit rechtstreeks op de NVidia-kaart, waardoor deze altijd aan staat.
De HDMI aansluiting zit rechtstreeks op de NVidia-kaart, waardoor deze altijd aan staat.
Dat verklaart mogelijk de lag die ik heb tijdens het typen als ik een zwaardere toepassing draai op mijn monitor die ik heb aangesloten via mijn HDMI kabel, bijvoorbeeld de flashplayer of een andere stream.SChief schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 20:50:
DisplayPort is aangesloten op je Intel IGP, waardoor je NVidia-kaart uit kan blijven staan. Dit resulteert in een zuinigere, koelere en stillere laptop. Optimus werkt ook nog, dus bij zware taken kan je gewoon NVidia+DisplayPort gebruiken.
Lag? Daar heb ik dan weer nooit last van gehad (heb de afgelopen 2 jaar gebruikgemaakt van HDMI voor een extern scherm).
Vanochtend toen ik mijn XPS L502x wilde opstarten, startte Windows niet op maar het diagnostics programma op wat in de bios zit. Ik heb het testen onderbroken en de laptop opnieuw opgestart en toen startte Windows wel op. Voor de zekerheid heb ik de laptop een paar keer opnieuw opgestart en toen startte Windows wel in 1 keer. Ik denk dat ik per ongelijk een verkeerde toets heb aangeraakt.
AMD 9800X3D I Kingston Fury Beast 64GB CL30 6.000MT/s I MSI MAG B850 Tomahawk I ASUS Prime 9070XT I Lexar NM790 4TB I Google Pixel 9 Pro 256GB
En inmiddels zit er een 7260 AC kaart in. Werkt perfect, hoefde niet eens andere drivers te installeren.SChief schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:26:
[...]
Nice, heb net m'n 6230 aan iemand anders gegeven. Nu een 7260 AC bestellen.
Ik ben in het bezit van een Dell XPS 15 l502x en als ik kies voor afsluiten, dan sluit mijn laptop af. Om daarna direct weer op te starten. Ik heb al met verschillende programma's gescand voor virussen en spyware maar daarmee niks gevonden.
Daarnaast heb ik ook gezocht met google maar ik vind daarmee niks bruikbaars, het enige wat ik tegen kom is het uitschakelen van de optie dat de computer automatisch opnieuw moet opstarten bij systeemfouten. Ik heb dit geprobeerd maar het probleem is hiermee niet opgelost.
Zijn er andere tweakers die dit probleem gehad hebben? En hoe hebben jullie het opgelost? Bedankt alvast
Daarnaast heb ik ook gezocht met google maar ik vind daarmee niks bruikbaars, het enige wat ik tegen kom is het uitschakelen van de optie dat de computer automatisch opnieuw moet opstarten bij systeemfouten. Ik heb dit geprobeerd maar het probleem is hiermee niet opgelost.
Zijn er andere tweakers die dit probleem gehad hebben? En hoe hebben jullie het opgelost? Bedankt alvast
Probeer eens een voor een de geheugenmodules te verwijderen, zodat je alleen op de andere module draait. Probeer ook eens een ander besturingssysteem op te starten en af te sluiten. Omdat ik aanneem dat je niet alleen voor wat testwerk je Windows opnieuw wilt gaan installeren, kun je bv. een Linux live-cd of de Hiren bootcd met mini-XP hiervoor gebruiken.
De 'D' toets, als ik het me goed herinner. Probeer maar eens (als de laptop uit staat) power+D. Na een keer of 3 alle kleuren te hebben doorlopen start ie ook vanzelf gewoon door.matt1991 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:17:
Vanochtend toen ik mijn XPS L502x wilde opstarten, startte Windows niet op maar het diagnostics programma op wat in de bios zit. Ik heb het testen onderbroken en de laptop opnieuw opgestart en toen startte Windows wel op. Voor de zekerheid heb ik de laptop een paar keer opnieuw opgestart en toen startte Windows wel in 1 keer. Ik denk dat ik per ongelijk een verkeerde toets heb aangeraakt.
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami
Heb dus zojuist mijn L502x ook een schone Windows 8.1 installatie gegeven, daarbij de driver van deze link geïnstalleerd. Installatie verliep gewoon zonder error, maar de driver wordt niet toegepast op het touchpad, in apparaatbeheer blijft er gewoon ps/2 muis staan, ook was nergens het menu van synaptics te vinden. Daarop geprobeerd de nieuwste driver van synapics te installeren (17.0.19), exact hetzelfde verhaal!Jurgen schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:50:
Voor de geinterreseerden, ik heb net windows 8.1 op mijn xps geinstaleerd en een driver gevonden welke zo ongeveer alle gestures en 2 finger scroll ondersteund. Hier kunnen jullie deze vinden:
http://www.dell.com/suppo...verdetails?driverid=X8HNX
Heb nu v16.2.10.3 draaien, die werkt wel. Het enige wat je niet met die driver kan is "left-swipen". Maar daar had ik al eerder een oplossing voor gevonden doodmiddel van een register aanpassing.
Ik ben dan ook erg benieuwd of jij wel een v17 driver hebt werken, of dat jij bij het updaten van de driver ervan uit ben gegaan dat je nu de nieuwe hebt draaien.
Screenshot van Eigenschappen:
Ik zal het thuis even na moeten kijken vanavond, maar als ik de site moet geloven heb ik de v17 draaien. (Touchpad_Synaptics_W8.14_X00_A01_Setup-X8HNX_ZPE.exe), of ze moeten deze in de tussentijd geupdate hebben.Enes_81 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:31:
[...]
Heb dus zojuist mijn L502x ook een schone Windows 8.1 installatie gegeven, daarbij de driver van deze link geïnstalleerd. Installatie verliep gewoon zonder error, maar de driver wordt niet toegepast op het touchpad, in apparaatbeheer blijft er gewoon ps/2 muis staan, ook was nergens het menu van synaptics te vinden. Daarop geprobeerd de nieuwste driver van synapics te installeren (17.0.19), exact hetzelfde verhaal!
Heb nu v16.2.10.3 draaien, die werkt wel. Het enige wat je niet met die driver kan is "left-swipen". Maar daar had ik al eerder een oplossing voor gevonden doodmiddel van een register aanpassing.
Ik ben dan ook erg benieuwd of jij wel een v17 driver hebt werken, of dat jij bij het updaten van de driver ervan uit ben gegaan dat je nu de nieuwe hebt draaien.
Screenshot van Eigenschappen:
[afbeelding]
Die register aanpassing ga ik ook even proberen, want de linkse swype werkt inderdaad niet, maar daar maak ik eigenlijk ook geen gebruik van. Alhoewel het wel zo fijn is als het wel werkt natuurlijk.
Edit: even gechecked, ik draai inderdaad v17. Heeft wel een heel andere layout:

[ Voor 8% gewijzigd door Jurgen op 21-02-2014 20:32 ]
Iemand ervaring met een netwerk opzetten? Ik wil bestanden delen tussen mijn L502x en HP TX2500 maar ik krijg het niet voor elkaar. Al tig handleidingen bekeken maar ik krijg de andere computer gewoon niet te zien op de ene.
Het gaat om een L502x met Windows 7 (Engelstalig) (via WiFi verbonden aan een Sweex LW150) en een HP TX2500 met Windows 8 (Nederlandstalig) (via Ethernet verbonden aan dezelfde Sweex LW150)
Het gaat om een L502x met Windows 7 (Engelstalig) (via WiFi verbonden aan een Sweex LW150) en een HP TX2500 met Windows 8 (Nederlandstalig) (via Ethernet verbonden aan dezelfde Sweex LW150)
Thuisgroep aanmaken? Dat werkt prima voor het intern delen van bestanden.
Ja dat heb ik dus gedaan, maar op geen mogelijke manier krijg ik een andere computer te zien. Dus ik vraag het me af of het aan mijn randvoorwaarden ligt (lijkt mij niet). Win8 vs Win7. WiFi vs Lan. NL vs EN. Of dat ik een functie moet uitzetten in mijn router (WLAN Partition / Wireless Isolation lees ik op internet, maar beide functies kan ik bij mijn router niet vinden)
Uiteindelijk is het mij ook gelukt door de v17 driver handmatig via apparaatbeheer toe te kennen aan het touchpad, wel vreemd dat het niet bij mij werkt via de installer.Jurgen schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:38:
[...]
Ik zal het thuis even na moeten kijken vanavond, maar als ik de site moet geloven heb ik de v17 draaien. (Touchpad_Synaptics_W8.14_X00_A01_Setup-X8HNX_ZPE.exe), of ze moeten deze in de tussentijd geupdate hebben.
Die register aanpassing ga ik ook even proberen, want de linkse swype werkt inderdaad niet, maar daar maak ik eigenlijk ook geen gebruik van. Alhoewel het wel zo fijn is als het wel werkt natuurlijk.
Edit: even gechecked, ik draai inderdaad v17. Heeft wel een heel andere layout:
[afbeelding]
Nu even iets anders: Na lang nagedacht te hebben (enkele maanden
Is er iemand die dit herkent?
-----------------
Laad intussen wel 100% op; na 8 ontladen nog steeds 0% slijtage, hopen dat dit wel een goede accu is
[ Voor 3% gewijzigd door NSG op 27-02-2014 21:52 ]
De gegevens van je nieuwe batterij zien er best goed uit, zelfs voor een nieuwe. Dat de batterijmeter niet verder komt dan 99% is misschien een kalibratieprobleem van Windows, door je oude (en naar ik aanneem versleten) batterij is waarschijnlijk de batterijmeter van slag. Als je hem een paar keer helemaal leeg gebruikt en dan weer volledig oplaad zou het beter moeten kloppen. Gezien de gegevens van BatteryCare zou ik er me niet teveel zorgen over maken.
Ik had mijn wat forse microsoft USB ontvanger voor muis (en toetsenbord maar die gebruik ik niet) onlangs in mijn laptop laten zitten toen ik 'm onder de bank wegzette. Mogelijk is er iets tegenaan gestoten ofzo want mijn USB aansluiting linksachter (waar dat ding in zit) en links aan de zijkant doen het niet meer. Zijn deze wellicht aan elkaar gekoppeld? Alleen de rechter zijkant werkt nog.
Zou dit ook een software probleem kunnen zijn? Zo nee, is het te repareren?
Nog iets heel anders: Ik heb via de eerder genoemde link van de Dell site zowel Input_Driver_X8HNX_WN_17.0.11.1_A01.EXE als Touchpad_Synaptics_W8.14_X00_A01_Setup-X8HNX_ZPE.exe geïnstalleerd. Desondanks zie ik bij eigenschappen van de muis geen Synaptics icoontje staan. Ook zie ik niks in Apparaatbeheer, of kijk ik wellicht verkeerd?
Zou dit ook een software probleem kunnen zijn? Zo nee, is het te repareren?
Nog iets heel anders: Ik heb via de eerder genoemde link van de Dell site zowel Input_Driver_X8HNX_WN_17.0.11.1_A01.EXE als Touchpad_Synaptics_W8.14_X00_A01_Setup-X8HNX_ZPE.exe geïnstalleerd. Desondanks zie ik bij eigenschappen van de muis geen Synaptics icoontje staan. Ook zie ik niks in Apparaatbeheer, of kijk ik wellicht verkeerd?
Wat is de omschrijving van het apparaat waarbij je dit hebt gedaan? Dan kan ik kijken of ik dat in apparaatbeheer zie staan.Enes_81 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 18:31:
[...]
Uiteindelijk is het mij ook gelukt door de v17 driver handmatig via apparaatbeheer toe te kennen aan het touchpad
[ Voor 46% gewijzigd door musicfreak op 26-02-2014 22:35 . Reden: aanvulling met touchpad probleem ]
In apparaatbeheer stond het touchpad als "ps/2 muis" o.i.d onder het kopje "Muizen en andere aanwijsapparaten"; nu staat er bij mij Dell Touchpad.
Geprobeerd maar helaas niet gelukt.
Het bestand Touchpad_Synaptics_W8.14_X00_A01_Setup-X8HNX_ZPE levert bij het uitpakken de map C:\Dell\Drivers\Synaptics Tochpad Dell site 17.0.11.1\ op. Als ik via apparaatbeheer kies voor 'stuurprogramma's bijwerken' dan krijg ik de mededeling dat de beste stuurprogramma's al zijn geïnstalleerd. Vaag...
Het bestand Touchpad_Synaptics_W8.14_X00_A01_Setup-X8HNX_ZPE levert bij het uitpakken de map C:\Dell\Drivers\Synaptics Tochpad Dell site 17.0.11.1\ op. Als ik via apparaatbeheer kies voor 'stuurprogramma's bijwerken' dan krijg ik de mededeling dat de beste stuurprogramma's al zijn geïnstalleerd. Vaag...
Je kan hem wel forceren om deze drivers te installeren, ondanks dat windows vindt dat er betere drivers al geïnstalleerd zijn.musicfreak schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 06:44:
Ik kqn even zo snel niet een artikel op een site van Microsoft vinden, maar een stuurprogramma handmatig toekennen gaat op deze wijze.musicfreak schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 06:44:
Heeft iemand nog de handleiding om de l502x te demonteren? Beide links in de startpost zijn ter ziele gegaan en ik was voornemens om vanavond even te kijken of ik de koeler wat efficienter kan krijgen aangezien deze erg hard blaast de laatste tijd.
Service manual (1e hit op Google): ftp://ftp.dell.com/Manual...ervice%20manual_en-us.pdf
En mocht dat niet genoeg zijn: https://www.google.nl/search?hl=nl&q=l502x+teardown
Behoorlijk wat filmpjes etc. Zal vast wat tussen zitten dat van pas kan komen.
En mocht dat niet genoeg zijn: https://www.google.nl/search?hl=nl&q=l502x+teardown
Behoorlijk wat filmpjes etc. Zal vast wat tussen zitten dat van pas kan komen.
Hallo, ik heb een Dell xps 15 2,
met nvidia gefroce gt 540m 2gb
4gb ram, en i7 2.0Ghz.
Scherm: 1366x768
Nu heb ik need for speed most wanted er op gezet,
en ik kan deze alleen alles op laag spelen, anders heb ik niet veel fps.
Weet iemand van jullie of dit klopt, of ligt dit aan mijn laptop/software/instellingen?
Hoop op een snel antwoord,
Gr Rick
4gb ram, en i7 2.0Ghz.
Weet iemand van jullie of dit klopt, of ligt dit aan mijn laptop/software/instellingen?
Gr Rick
Heb jij wel de nvidia drivers geïnstalleerd ??rickmunniks schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:38:
Hallo, ik heb een Dell xps 15 2,
4gb ram, en i7 2.0Ghz.
Gr Rick
Anders moet je even in het Nvidia control panel kijken of need die speed wel wordt uitgevoerd door de nvidia GPU. Ik speel namelijk zonder problemen Need for speed most wanted op mijn XPS op medium settings
[ Voor 6% gewijzigd door matt1991 op 09-03-2014 18:57 ]
AMD 9800X3D I Kingston Fury Beast 64GB CL30 6.000MT/s I MSI MAG B850 Tomahawk I ASUS Prime 9070XT I Lexar NM790 4TB I Google Pixel 9 Pro 256GB
Misschien moet je reageren op de reactie van matt1991?
Matt's reactie is wat ongelukkig vormgegeven, maar het staat er wel. Goed lezen dus.
[ Voor 10% gewijzigd door Alfie104 op 07-03-2014 21:58 ]
Oh sorry, niet goed gekeken!
Ja, heb nu de drivers geupdate.
Hij doet het nu inderdaad wel goed!
Bedankt!
Gr. Rick
Ja, heb nu de drivers geupdate.
Hij doet het nu inderdaad wel goed!
Bedankt!
Gr. Rick
Ik wil graag Red Alert 2 gaan spelen op mijn Dell XPS 15 (i7), maar dat lukt dus niet.....heeft iemand een idee wat er aan schort? De processor zou het met gemak moeten kunnen draaien (kan wel WoW, BF3, RA3, Starcraft enz. draaien, maar dit oude (maar super leuke spel RA2) dus niet.....ik wil het spelen vanuit mijn Origin account, maar dat lukt dus niet (wel op normale pc, laptop en pc hebben allebei windows 7).
Zijn er hier meer mensen die het net als mij voor elkaar hebben gekregen om een van de USB poorten IN de laptop te drukken (afbeelding hier)?
Ik begin te geloven dat er een vloek rust op mijn L502x de laatste tijd. De accu heeft eergisteren een wear van 80%+ bereikt, alle toetsen op de onderste rij, rechts van de spatiebalk (inclusief de spatiebalk) werken sinds vorige week niet meer. Spaties typen gebeurd nu met ctrl + v, en nu ook nog een USB poort minder. Ik denk dat ik mijn trouwe vriend maar ga vervangen..
Ik begin te geloven dat er een vloek rust op mijn L502x de laatste tijd. De accu heeft eergisteren een wear van 80%+ bereikt, alle toetsen op de onderste rij, rechts van de spatiebalk (inclusief de spatiebalk) werken sinds vorige week niet meer. Spaties typen gebeurd nu met ctrl + v, en nu ook nog een USB poort minder. Ik denk dat ik mijn trouwe vriend maar ga vervangen..
[ Voor 18% gewijzigd door Cwookie op 09-03-2014 00:45 ]
Yes, daarmee is het gelukt. Maar ik ben er nog niet helemaal uit of alle gestures nu worden ondersteund. Ga ik later nog eens uitzoeken.Enes_81 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 15:47:
[...]
Ik kqn even zo snel niet een artikel op een site van Microsoft vinden, maar een stuurprogramma handmatig toekennen gaat op deze wijze.
Waar ik nu meer mee zit zijn mijn USB aansluitingen. Eerder schreef ik dat mijn USB aansluiting linksachter en links aan de zijkant niet meer werken. Nadat ik mijn telefoon op de aansluiting aan de zijkant had aangesloten doet 'ie het weer (??). Het lijkt dus toch iets softwarematigs te zijn, geen hardwarematige beschadiging (wel irritant dat dat bij jou wel speelt Cwookie!).
Ik vermoed dat de drivers mijn USB poorten nu niet helemaal jofel zijn geïnstalleerd, het lijkt niet helemaal stabiel. Als binnenkort een van de poorten binnenkort weigert dan wil ik ze graag opnieuw installeren, echter ik weet niet welke zaken ik dan via apparaatbeheer moet verwijderen. Raak een beetje de draad kwijt met alle controllers en (hoofd)hubs.
Heb even een screenshot gemaakt, kan iemand me vertellen wat ik moet verwijderen zodat de zaak vervolgens weer goed gedetecteerd wordt?

Verwijderd
Ik heb dezelfde apparaten in het lijstje staan, musicfreak.
Bij mij kan ik met Window 8.1 mijn 8GB SDHC-kaartjes niet lezen met de SD card reader. Dell heeft nog geen drivers gereleased en met de Realtek-drivers krijg ik het ook niet werkend. In m'n device manager staat onder 'Other devices' driemaal 'Base System Service' met zo'n uitroeptekentje van dat die niet goed geïnstalleerd is.
Dit probleem staat verschillende keren op het Dell-forum, maar zonder werkende oplossing. Misschien is hier iemand die dit wel heeft opgelost?
Bij mij kan ik met Window 8.1 mijn 8GB SDHC-kaartjes niet lezen met de SD card reader. Dell heeft nog geen drivers gereleased en met de Realtek-drivers krijg ik het ook niet werkend. In m'n device manager staat onder 'Other devices' driemaal 'Base System Service' met zo'n uitroeptekentje van dat die niet goed geïnstalleerd is.
Dit probleem staat verschillende keren op het Dell-forum, maar zonder werkende oplossing. Misschien is hier iemand die dit wel heeft opgelost?
EDIT: Verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door Kypo op 11-03-2014 13:54 ]
Verwijderd
Dit topic gaat over de XPS 15 l501/l502 van een paar jaar terug, dus niet zo waarschijnlijk dat je hier gebruikers van het nieuwe model vindt.
Ik heb m weggehaald en ga opzoek naar het juiste topic!Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:38:
Dit topic gaat over de XPS 15 l501/l502 van een paar jaar terug, dus niet zo waarschijnlijk dat je hier gebruikers van het nieuwe model vindt.
Da's wel apart. Mijn XPS pakt gewoon m'n Sandisk Extreme 32 GB (SDHC). Draait ook Windows 8.1 op.Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:05:
Dell zal ws. nooit meer 8.1 drivers releasen, wat overigens zeer teleurstellend is. Sony doet dit wel voor laptops die zelfs ouder zijn dan de XPS. Valt mij tegen van Dell.
Werkte bij mij gewoon "Out-of-the-box" na een schone installatie. De enige drivers die ik zelf heb geïnstalleerd zijn die van het touchpad, QuickSet en de audio drivers.Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:05:
Als ik me goed herinner had ik na een schone installatie van W8.1 een werkende SD kaartlezer en twee uitroeptekentjes van "base system" apparaten, die ook betrekking op de kaartlezer hadden (1xMMC, de andere MS?). Na het installeren van de juiste drivers werken ze alledrie nu. Ik weet alleen niet meer welke driver ik daarvoor heb genomen, maar als ik me goed herinner heb ik er een gegoogeld op PID/VID.
Wat meestal het beste werkt in dat soort gevallen is rechtermuisknop op de ontbrekende driver, vervolgens "eigenschappen" en hierna "details". Daar staat dan vaak een bepaalde code, met bijvoorbeeld "PID/VID" erin inderdaad. De volledige code in google gooien geeft meestal wel resultaat.
Mooi! Maar welke van deze apparaten gaan over mijn linker USB 3.0 aansluiting en over de USN 2.0 aansluiting aan de achterzijde? Dan kan ik die verwijderen als de poorten weer eens dienst weigeren.Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:05:
Verwijderd
Oei, geen idee, maar je zou een voor een kunnen uitschakelen in plaats van verwijderen en kijken bij welke hij stopt te werken, toch?musicfreak schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 22:14:
Maar welke van deze apparaten gaan over mijn linker USB 3.0 aansluiting en over de USN 2.0 aansluiting aan de achterzijde?
Bedankt voor de tips mbt de drivers van de kaartlezer. De PID of VID kon ik niet vinden, maar ik heb alle drivers in de device manager, de applicatie van Realtek verwijderd. Daarna Dell drivers opnieuw gedownload. Ik had niet zo'n vertrouwen in die Dell drivers, omdat die eerder ook niet werkten en allemaal vreselijk oud zijn, maar dit keer bleek het toch de oplossing te zijn
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2014 19:34 ]
Hallo, heb de laatste tijd last van lags. Ook na herinstalleren Windows 7 sp1 heb ik hier last van bij ongeveer alle programma's (intro's games, Half Life 2, explorer door mappen bladeren, opera ...). Ik merk geen hoog cpu gebruik (i7) maar geheugen is wat aan de kleine kant met 4gb. Toch had ik dit probleem eerder niet (enkel in autocad). Als ik zoek naar Windows 7 sp1 lag vind ik veel soortgelijke berichten, maar het zou ook een hardwarematig probleem kunnen zijn. Bij controle hd smart status zie ik wel enkele slechte stukken, maar hoe kan je er zeker van zijn dat dit aan de hd ligt? Welke software raden jullie aan voor een duidelijke analyse?
Verwijderd
Wat bedoel je precies met "slechte stukken"? Als je HD rot is en bad sectors heeft, zou ik die eerst maar eens gaan vervangen, lag or no lag.GuNNiX schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 14:24:
Hallo, heb de laatste tijd last van lags. Ook na herinstalleren Windows 7 sp1 heb ik hier last van bij ongeveer alle programma's (intro's games, Half Life 2, explorer door mappen bladeren, opera ...). Ik merk geen hoog cpu gebruik (i7) maar geheugen is wat aan de kleine kant met 4gb. Toch had ik dit probleem eerder niet (enkel in autocad). Als ik zoek naar Windows 7 sp1 lag vind ik veel soortgelijke berichten, maar het zou ook een hardwarematig probleem kunnen zijn. Bij controle hd smart status zie ik wel enkele slechte stukken, maar hoe kan je er zeker van zijn dat dit aan de hd ligt? Welke software raden jullie aan voor een duidelijke analyse?
Goed idee, ga ik proberen. Was er nog niet opgekomen....Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:08:
[...]
Oei, geen idee, maar je zou een voor een kunnen uitschakelen in plaats van verwijderen en kijken bij welke hij stopt te werken, toch?

Met de applicatie HDDScan krijg ik realocated sector count 100, lees dat een deel realocated sectors normaal is maar weet niet wanneer het er teveel worden.Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:38:
[...]
Wat bedoel je precies met "slechte stukken"? Als je HD rot is en bad sectors heeft, zou ik die eerst maar eens gaan vervangen, lag or no lag.

Bij deze laptop gaat het niet zo makkelijk om de HD te vervangen daarom doe ik dit liever niet als het niet echt nodig is. Maar als ie kapot is moet ie er natuurlijk uit. Bij eerdere problemen heb ik al de laptop uit elkaar gehaald maar toen palm cover nooit terug goed gekregen (stuk rechts onder kraakte), had toen het geluk dat Dell na reparaties een nieuwe palm cover geplaatst had.
[ Voor 28% gewijzigd door GuNNiX op 20-03-2014 20:14 ]
Nu kun je toch wel met 99% zekerheid zeggen dat dit aan de HD ligt. Ik zou 'm hoe dan ook vervangen, ook al lost dit je problemen niet op, het is niet verstandig 'm te blijven gebruiken in mijn ogen.GuNNiX schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:04:
[...]
Met de applicatie HDDScan krijg ik realocated sector count 100, lees dat een deel realocated sectors normaal is maar weet niet wanneer het er teveel worden.
[afbeelding]
Bij deze laptop gaat het niet zo makkelijk om de HD te vervangen daarom doe ik dit liever niet als het niet echt nodig is. Maar als ie kapot is moet ie er natuurlijk uit. Bij eerdere problemen heb ik al de laptop uit elkaar gehaald maar toen palm cover nooit terug goed gekregen (stuk rechts onder kraakte), had toen het geluk dat Dell na reparaties een nieuwe palm cover geplaatst had.
De HD is inderdaad niet supermakkelijk te vervangen, maar zo moeilijk is het nu ook weer niet. Beetje met beleid wrikken hè
HDD valt wel mee hoor, is niet zo erg. Palmrest rustig met je vingers ertussen losklikken, dan zou het goed moeten gaan. Had op Notebookcheck ook een idioot gezien die een nagelvijl gebruikte (dat zou ik dus niet doen).

Bedankt voor de reacties, HDD besteld en zal nu nog in de winkel op zoek gaan naar fluwelen handschoentjes
Verwijderd
Ben sinds kort weer terug uit Azie en mijn XPS15 heeft het een aantal maanden terug begeven. Heb de laptop bij 2 winkels laten controleren (garantie was 2 maanden verlopen) en mijn chipset (540M) had zichzelf opgeblazen. Aangezien Dell Amerikaans hebben ze die onderdelen niet standaard liggen dus heb ik het een tijd aan de kant gezet. Is het mogelijk om enkel de gpu chipset te vervangen of heb ik een heel nieuwe moederbord nodig. Wat zijn mijn opties of moet ik hem echt naar Dell opsturen?
De Nvidia GT540m is de videokaart niet de chipset. Als je de videokaart bedoeld die stuk is dan zou je het hele moederbord moeten vervangen. De videokaart is namelijk gesoldeerd op het moederbord. Ik heb even een vraag hoe oud is XPS ??.Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 00:27:
Ben sinds kort weer terug uit Azie en mijn XPS15 heeft het een aantal maanden terug begeven. Heb de laptop bij 2 winkels laten controleren (garantie was 2 maanden verlopen) en mijn chipset (540M) had zichzelf opgeblazen. Aangezien Dell Amerikaans hebben ze die onderdelen niet standaard liggen dus heb ik het een tijd aan de kant gezet. Is het mogelijk om enkel de gpu chipset te vervangen of heb ik een heel nieuwe moederbord nodig. Wat zijn mijn opties of moet ik hem echt naar Dell opsturen?
Ik heb voor mijn moeder een ruime twee jaar geleden een XPS 15 L502x aangeschaft.
Na een jaar waren er wat problemen met de laptop, die startte constant opnieuw op na het afsluiten van windows. Uiteindelijk bood een bios update toen uitkomst om dit probleem te verhelpen. Echter, na die bios update heeft ze nu om de zoveel tijd een ander probleem. Het trackpad en keyboard reageren soms ineens niet meer. Soms is dit al direct na het opstartten, maar het kan ook tijdens het gebruik ineens gebeuren. Als je de laptop herstart is het probleem weer verholpen.
Wat verder wel vreemd is, is dat je wel de functietoetsen kunt gebruiken. (FN +F3 om bijvoorbeeld het touchpad aan of uit te zetten). Een commando zoals CTRL - ALT - DELETE heeft echter geen resultaat.
Ik heb de drivers al meerdere keren geupgrade. Het is echter lastig te zeggen wanneer het probleem verholpen is, omdat het probleem niet te simuleren valt. Soms werken trackpad en keyboard ineens niet meer, dus het kan ook zo 2 weken goed gaan.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Iemand enig idee hoe het opgelost kan worden?
Na een jaar waren er wat problemen met de laptop, die startte constant opnieuw op na het afsluiten van windows. Uiteindelijk bood een bios update toen uitkomst om dit probleem te verhelpen. Echter, na die bios update heeft ze nu om de zoveel tijd een ander probleem. Het trackpad en keyboard reageren soms ineens niet meer. Soms is dit al direct na het opstartten, maar het kan ook tijdens het gebruik ineens gebeuren. Als je de laptop herstart is het probleem weer verholpen.
Wat verder wel vreemd is, is dat je wel de functietoetsen kunt gebruiken. (FN +F3 om bijvoorbeeld het touchpad aan of uit te zetten). Een commando zoals CTRL - ALT - DELETE heeft echter geen resultaat.
Ik heb de drivers al meerdere keren geupgrade. Het is echter lastig te zeggen wanneer het probleem verholpen is, omdat het probleem niet te simuleren valt. Soms werken trackpad en keyboard ineens niet meer, dus het kan ook zo 2 weken goed gaan.
Verwijderd
Juli 2011. Nee het is niet de videokaart maar wel echt de ''chipset'' wat waarschijnlijk kapot is gegaan door een power surge. Hoe dan ook ik krijg enkel zwart beeld op mijn XPS maar voor de rest zou alles gewoon nog in orde moeten zijn is mij verteld. Is het mogelijk om enkel aan die chipset te komen?matt1991 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 11:29:
[...]
De Nvidia GT540m is de videokaart niet de chipset. Als je de videokaart bedoeld die stuk is dan zou je het hele moederbord moeten vervangen. De videokaart is namelijk gesoldeerd op het moederbord. Ik heb even een vraag hoe oud is XPS ??.
Vooralsnog heet jouw chipset niet "540M", maar dat terzijde wordt het hoe dan ook lastig. Als je precies weet wat er nu wel kapot is (kan zowel de videochip, CPU of het complete moederbord zijn) kun je kijken of je op eBay nog wat kan vinden.Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:13:
[...]
Juli 2011. Nee het is niet de videokaart maar wel echt de ''chipset'' wat waarschijnlijk kapot is gegaan door een power surge. Hoe dan ook ik krijg enkel zwart beeld op mijn XPS maar voor de rest zou alles gewoon nog in orde moeten zijn is mij verteld. Is het mogelijk om enkel aan die chipset te komen?
Als het bijvoorbeeld echt alleen de CPU zou zijn, zou het nog te doen zijn. Het hele moederbord vervangen brengt nou eenmaal wat gedoe met zich mee. En daarnaast ben je dan ook niet verzekerd van een oplossing.
Heb je al eens rond gekeken of dit een bekend probleem is bij de betreffende BIOS versie? Het klinkt mij inderdaad als een BIOS of software matig probleem in de oren. Je kunt altijd eens herinstalleren om software problemen uit te sluiten.Didyoumeetmax? schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 11:32:
Ik heb voor mijn moeder een ruime twee jaar geleden een XPS 15 L502x aangeschaft.
[ Voor 45% gewijzigd door Majesty op 22-03-2014 15:34 ]
Verwijderd
Ik was een beetje voorbarig met mijn bericht. Enkel de chipset is kapot wat dus een Intel HM67 is bij de XPS15. Dell zal waarschijnlijk enkel het hele moederbord vervangen en niet alleen de chipset (Ze wouden dat ik de laptop naar Singapore ging versturen). Ik weet echter niet of die zomaar te koop zijn en hoe moeilijk het is om te vervangen.Majesty schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:32:
[...]
Vooralsnog heet jouw chipset niet "540M", maar dat terzijde wordt het hoe dan ook lastig. Als je precies weet wat er nu wel kapot is (kan zowel de videochip, CPU of het complete moederbord zijn) kun je kijken of je op eBay nog wat kan vinden.
Als het bijvoorbeeld echt alleen de CPU zou zijn, zou het nog te doen zijn. Het hele moederbord vervangen brengt nou eenmaal wat gedoe met zich mee. En daarnaast ben je dan ook niet verzekerd van een oplossing.
Je kan het moederbord van de XPS 15 op ebay kopen maar daar zijn ze ook niet echt goedkoop te noemen. Je kan op het internet diverse filmpjes en instructies vinden om de XPS 15 te demonterenVerwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 16:00:
[...]
Ik was een beetje voorbarig met mijn bericht. Enkel de chipset is kapot wat dus een Intel HM67 is bij de XPS15. Dell zal waarschijnlijk enkel het hele moederbord vervangen en niet alleen de chipset (Ze wouden dat ik de laptop naar Singapore ging versturen). Ik weet echter niet of die zomaar te koop zijn en hoe moeilijk het is om te vervangen.
[ Voor 7% gewijzigd door matt1991 op 22-03-2014 16:16 ]
Verwijderd
Het is hoe dan ook waardeloos. Ze hebben die onderdelen niet standaard liggen anders hadden ze voor ~70 euro een nieuwe chipset op mijn mobo gesoldeerd. Die gast was vrijwel het hele IT winkelcentrum door geweest om te kijken of andere winkels het wel hadden. Het makkelijkste is waarschijnlijk om het gewoon aan Dell NL te geven voor reperatie maar daar zal wel een flink prijskaartje aan hangen ....
Verwijderd
Ik zou als eerste de HD vervangen. Bad sectors zijn meestal een voorbode voor meer ellende. Maar je moet het natuurlijk zelf weten.GuNNiX schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:04:
[...]
Met de applicatie HDDScan krijg ik realocated sector count 100, lees dat een deel realocated sectors normaal is maar weet niet wanneer het er teveel worden.
[afbeelding]
Ik zou sowieso voor een nieuw moederbord gaan. Dat is niet goedkoop inderdaad, maar je kunt eens op eBay kijken, het moet mogelijk zijn er eentje te vinden voor rond de 150 euro. Eventueel wachten tot er een in die prijsklasse voorbij komt en dan gelijk toeslaan.Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 16:27:
Het is hoe dan ook waardeloos. Ze hebben die onderdelen niet standaard liggen anders hadden ze voor ~70 euro een nieuwe chipset op mijn mobo gesoldeerd. Die gast was vrijwel het hele IT winkelcentrum door geweest om te kijken of andere winkels het wel hadden. Het makkelijkste is waarschijnlijk om het gewoon aan Dell NL te geven voor reperatie maar daar zal wel een flink prijskaartje aan hangen ....
De andere optie, de chipset vervangen, is geen optie. Kijk eens op Youtube met zoektermen "BGA rework" of "BGA reball" en dan weet je wat je ongeveer te wachten staat. Zelf verwacht ik overigens dat de chipset niet defect is, maar dat de soldeerverbindingen hersteld moeten worden. Dat is dezelfde klus behalve dat je er geen nieuwe chips bij nodig hebt. Mijn ervaringen zijn a) dat bijna niemand in staat is om deze reparatie succesvol te doen vanwege de gespecialiseerde apparatuur die je voor een goede reparatie nodig hebt; b) als je wel iemand kunt vinden is het een dure reparatie, denk aan 100 euro of meer; c) de reparatie is vaak niet mogelijk omdat behalve de soldeerverbindingen zelf, ook vaak het moederbord beschadigd is.
Verwijderd
Ik vroeg aan de ''professionals'' of het mogelijk was om te repareren maar ze zeiden dat de kans veels te groot was dat het weer kapot zou gaan. Arbeidskosten zijn wel een stuk hoger in Nederland dus ik denk ook dat het makkelijker is om gewoon online een nieuwe mobo te bestellen. Wat zijn desktops toch een stuk simpeler; is er nog iets waar ik mee moet opletten bij het aanschaffen van een nieuw moedbord?
Dat het wel een het goede moederbord besteld, hiermee bedoel ik het goede type XPS 15 moederbord je hebt namelijk verschillende modellen XPS 15 laptops. Als jij het verkeerde moederbord besteld dan komen de montage gaten niet overeen met je laptop en je koeling past dan niet meerVerwijderd schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:17:
Ik vroeg aan de ''professionals'' of het mogelijk was om te repareren maar ze zeiden dat de kans veels te groot was dat het weer kapot zou gaan. Arbeidskosten zijn wel een stuk hoger in Nederland dus ik denk ook dat het makkelijker is om gewoon online een nieuwe mobo te bestellen. Wat zijn desktops toch een stuk simpeler; is er nog iets waar ik mee moet opletten bij het aanschaffen van een nieuw moedbord?
Het probleem van de verbroken soldeerverbindingen van de chipset is eigenlijk identiek aan de oorzaak van de RROD bij de Xbox en de YLOD van de PS3. Iedereen die voor een paar tientjes z'n Xbox of PS3 bij een Marktplaats adverteerder heeft laten "repareren" (of dit met behulp van een Youtube video zelf heeft gedaan) zal je kunnen zeggen dat de professionals gelijk hebben. Het kan een dag duren, een week, een maand of zelfs een half jaar, maar de "gerepareerde" chip gaat gegarandeerd weer opnieuw problemen opleveren.Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2014 @ 11:17:
Ik vroeg aan de ''professionals'' of het mogelijk was om te repareren maar ze zeiden dat de kans veels te groot was dat het weer kapot zou gaan.
Het juiste moederbord, daar sluit ik me bij aan. Bij de XPS zullen de montagegaten wel overeenkomen bij de verschillende moederbord modellen, maar de koeling kan inderdaad al problemen opleveren. Maar nog erger is het als je processor of het geheugen niet blijkt te werken door kleine afwijkingen in de chipset. Het is triest, maar om achter het moederbord model te komen zul je eerst het oude moederbord moeten uitbouwen. Normaal gesproken staat het modelnummer ook op een van de talloze stickertjes die je oa. op en rond de geheugenslots kunt vinden, maar bij mijn XPS is dat niet het geval.matt1991 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 14:28:
[...]
Dat het wel een het goede moederbord besteld, hiermee bedoel ik het goede type XPS 15 moederbord je hebt namelijk verschillende modellen XPS 15 laptops. Als jij het verkeerde moederbord besteld dan komen de montage gaten niet overeen met je laptop en je keeling past dan niet meer
Ghehe, geinig "probleem" net. Linkerspeaker klonk veel zachter dan rechts (~5% verschil in Windows), dacht eerst dat dit kwam door de subwoofer (die zit rechtsonder). Draaide net 't volume naar 30% (wat vrij hard is, met MaxxVolume en MaxxLeveler aan), en toen speelde links weer goed mee (nu ook op lagere volumes). Alsof de speaker zelf even vast zat. 
Accu begint nu wel langzaam heen te gaan (bijna 3 jaar), 59% van de originele capaciteit over.
Accu begint nu wel langzaam heen te gaan (bijna 3 jaar), 59% van de originele capaciteit over.
[ Voor 15% gewijzigd door S_Chief op 28-03-2014 17:02 ]
die van mij zit na bijna 2 jaar op 61%SChief schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:58:
Accu begint nu wel langzaam heen te gaan (bijna 3 jaar), 59% van de originele capaciteit over
Verwijderd
Hoe kun je dit echt betrouwbaar meten?SChief schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:58:
De mijne zit op 36% wear level volgens CPUID HWMonitor (dus 64% originele capaciteit over). Maar ik heb zelf het idee dat de accu in de praktijk nog (bijna) net zo lang meegaat als in het begin.
Ik gebruik My Dell daarvoor, die leest ook gewoon de accu uit. Je kan het ook zonder software zien; op je accu zit een knopje en een aantal LEDjes. Als je daar één keer kort op klikt dan geeft het aantal lampjes aan hoe vol de accu nog zit. Wanneer je de knop lang ingedrukt houdt (dacht 4 seconden oid) laat 'ie de wear level zien. Meer lampjes=meer wear. Wanneer er 5 lampjes branden is de wear hoger dan 40%. Bij mij branden er dan ook 5 lampjes (59% over = 41% wear).
Mja als ik dit lees dan hoef ik ook geen Yanec accu..matt1991 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:38:
[...]
die van mij zit na bijna 2 jaar op 61%ik zit er aan te denken een nieuwe accu te kopen, als ik via dell een accu ga kopen kost dat 145 euro (voor een 9 cell) maar een Yanec 9 cell kost 75 euro bij replace direct. de Dell accu is 90 W/h en de Yanec is 80 W/h maar wel een stuk goedkoper
FREAKJAM schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 16:10:
Ik heb 3 maanden geleden bij replacedirect ook een Yanec accu gekocht (9 cellen) en ook deze accu is waardeloos. Hij houdt het misschien maximaal 30 minuten vol zonder stroom. Ik heb dit getest met Windows 7, Windows 8, Ubuntu en Elementary Os, maar dat maakt geen verschil. Ik vind het niet erg om altijd op stroom te werken, maar het is wel vervelend. In het begin haalde hij nog 2,5 uur, maar dat was helaas van korte duur.
Ik zal vanavond mijn wear eens controleren in BatteryCare. (Heb gisteravond pas Windows 8 weer geinstalleerd namelijk).
edit:
Ik heb een 66,92% slijtageniveau na 4 maanden gebruik. Niet gezond lijkt me. Ik ga replacedirect maar eens mailen.
edit2:
Binnen een half uur een reply op mijn mail gekregen met een RMA-nummer. Netjes
[ Voor 59% gewijzigd door S_Chief op 29-03-2014 13:35 ]
Dan laat je gevoel je in de steek, je laptop gaat echt minder lang mee. De accu die iets meer dan 2 jaar geleden door Dell werd geleverd bij mijn XPS15 heeft een wear van wel 74%. Een maandje geleden besloten om een nieuwe aan te schaffen, uiteindelijke een originele 6-cell bij replacedirect gekocht.
Het kost wat, maar wat ben ik blij dat ik het besluit heb genomen! Waar mijn laptop eerst nog met moeite een uurtje aan bleef, gaat deze nu gerust 4 uur met lichte taken als MS Word. 39 ontladen verder heeft de accu maar 2% slijtage
Het kost wat, maar wat ben ik blij dat ik het besluit heb genomen! Waar mijn laptop eerst nog met moeite een uurtje aan bleef, gaat deze nu gerust 4 uur met lichte taken als MS Word. 39 ontladen verder heeft de accu maar 2% slijtage
Mijn L502x uit Mei 2011 werkt nog steeds naar behoren, maar ook van mijn accu is helemaal niets meer over. Ik kan niet eens een kwartiertje een film kijken of hij valt al uit zonder enige melding te geven. Ik zit met interesse de berichten uit dit topic te lezen over vervangende batterijen. Een originele accu kopen is natuurlijk een safe-bet, maar daar ben je wel 85 euro voor kwijt... Een Chinese ebay accu kan je daarentegen al voor 30 euro van internet plukken... Heeft iemand hier een schatting/educated guess wat het verschil in werkelijke accutijd zal zijn? Ook schijn je soms problemen met compatibiliteit te hebben, dat de laptop hem niet herkent.
Ik wilde eigenlijk een nieuwe laptop kopen, maar als ik zie hoe rap de mijne nog is (voor normaal internet/office gebruik) en met het Full-HD scherm vind ik het huidig aanbod van laptops in vergelijking met het prijskaartje behoorlijk tegenvallen.
Ik wilde eigenlijk een nieuwe laptop kopen, maar als ik zie hoe rap de mijne nog is (voor normaal internet/office gebruik) en met het Full-HD scherm vind ik het huidig aanbod van laptops in vergelijking met het prijskaartje behoorlijk tegenvallen.
Verwijderd
Waarom geen 9 cells van http://www.replacedirect....5-l502x-laptop-accus.html ik heb nu ook nog een 6 cell die 20 minuten mee gaat, dus is toe aan vervangingEnes_81 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 13:38:
Dan laat je gevoel je in de steek, je laptop gaat echt minder lang mee. De accu die iets meer dan 2 jaar geleden door Dell werd geleverd bij mijn XPS15 heeft een wear van wel 74%. Een maandje geleden besloten om een nieuwe aan te schaffen, uiteindelijke een originele 6-cell bij replacedirect gekocht.
edit: ehmz deze link ziet er ook wel goed uit http://www.ebay.com/itm/9...L501X-L502X-/380692552811 heeft iemand nog suggesties ?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2014 08:19 . Reden: nog meer informatie gevonden ]
Ik vind mijn XPS 15 al dik genoeg vandaar de keus voor een 6-cell accu.
Verwijderd
Ah okido, heb je toevallig die blu-basic gepakt. En zo ja, werkt die goed ?Enes_81 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 09:12:
Ik vind mijn XPS 15 al dik genoeg vandaar de keus voor een 6-cell accu.
Nee, ik heb de originele 6-cell accu gekocht bij replacedirect, uitstekende kwaliteit zoals ik een paar reacties terug al aangaf. Is volgens mij een vrij recent gefabriceerd model gezien deze met 0% slijtage uit de box kwam.
Wat is het voordeel van Windows 7 als UEFI te installeren?
En ik heb Windows 7 zelf opnieuw geïnstalleerd. Maar zo nu en dan komt hij met de melding dat mijn key niet geldig is. Kan dit zijn omdat ik een retail iso heb gebruikt ipv. een oem iso?
En ik heb Windows 7 zelf opnieuw geïnstalleerd. Maar zo nu en dan komt hij met de melding dat mijn key niet geldig is. Kan dit zijn omdat ik een retail iso heb gebruikt ipv. een oem iso?
Ik heb er één van eBay geplukt voor €17,- inclusief verzending, voor mijn l501x waarvan de accu nog maar 5 minuten mee ging. De huidige accu gaat nu zo'n 1 uur en 15 minuten mee.
Geen super ding dus, maar goed voor de prijs ben ik al lang blij dat ik niet enorm moet stressen wanneer de stroom er per ongeluk af gaat, en daar ging het me eigenlijk om. Ik zit altijd wel in de buurt van een stopcontact namelijk.
Desalniettemin is een lange accuduur altijd fijn natuurlijk.
Geen super ding dus, maar goed voor de prijs ben ik al lang blij dat ik niet enorm moet stressen wanneer de stroom er per ongeluk af gaat, en daar ging het me eigenlijk om. Ik zit altijd wel in de buurt van een stopcontact namelijk.
Desalniettemin is een lange accuduur altijd fijn natuurlijk.
[ Voor 19% gewijzigd door Majesty op 31-03-2014 18:25 ]
UEFI wordt met de standaard Dell bios NIET ondersteund. Als je UEFI wil hebben zou je een modded bios moeten downloaden http://forum.notebookrevi...ad-gpu-voltages-more.html Het wordt trouwens afgeraden om Windows in UEFI te installeren met een Dell XPS 15 L502x het schijnt dat de mediatoetsen niet meer goed werken. Als je een modded bios gaat installeren weet waar je mee bezig bent.Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 31 maart 2014 @ 15:25:
Wat is het voordeel van Windows 7 als UEFI te installeren?
Je kan proberen Windows te activeren met via de telefoon,En ik heb Windows 7 zelf opnieuw geïnstalleerd. Maar zo nu en dan komt hij met de melding dat mijn key niet geldig is. Kan dit zijn omdat ik een retail iso heb gebruikt ipv. een oem iso?
[ Voor 3% gewijzigd door matt1991 op 31-03-2014 19:04 ]
Het enige wat bij mij niet goed werkt met Windows 8 in UEFI mode is de tiptoets met de tandwieltjes en die kan ik wel missen. Verder werkt alles. Met de verkeerde driver loopt Windows onmiddellijk vast als je Fn+F2 drukt (wifi aan/uit) of als ik me goed herinner ook met Fn+F3.
Het lijkt erop dat ik een USB poort aan de zijkant van de laptop heb 'kapot' gemaakt door een slecht functionerende draadloze oplader (QI lader voor smartphone) aan te sluiten. Nu herkent hij de poort niet meer, althans, ik krijg een code 10: "Dit apparaat start niet". Ook naar installatie ongedaan maken etc vindt hij bij het zoeken naar gewijzigde apparaten de usb-poort weer wel, maar blijft deze niet functioneren. Iemand een oplossing? Of moet ik deze poort als verloren beschouwen?
Gister een goede baal avond gehad.
Ik was op mijn laptop bezig Dell XPS L502x en opeens bzzzzzzzzzz..... niets meer. Eerst dacht ik de voeding zit er niet goed in en accu dus leeg. Toen dacht ik de voeding is stuk. Als ik hem namelijk in de laptop stop dan gaat het licht op de adapter van blauw naar uit.
Maar op de laptop van mn vriendin werkt die wel.....en toen begon in toch bang te worden.
Even aan het zoeken geweest en dit zijn volgens mij alle symptomen van een gefrituurd moederbord.
Hoe kan ik zeker weten dat dit de oorzaak is?
Nu zijn er een paar opties er vanuit gaande dat het moederbord stuk is:
- Nieuwe laptop (duurste optie)
- Oude xps kopen en onderdelen overzetten (kans dat die ook niet oud word)
- Zelf een nieuw moederbord zoeken en vervangen. Zijn er veel verschillende type moederborden en moet daar ook nog een cpu bij besteld worden of zit die erop vastgebakken? (Wel lastig omdat ik zelf nooit eerder een laptop uit elkaar heb gehaald en dan weer in elkaar zetten)
Heeft er hier iemand ervaring mee met het bestellen en vervangen van het moederbord?
Iemand?
Ik was op mijn laptop bezig Dell XPS L502x en opeens bzzzzzzzzzz..... niets meer. Eerst dacht ik de voeding zit er niet goed in en accu dus leeg. Toen dacht ik de voeding is stuk. Als ik hem namelijk in de laptop stop dan gaat het licht op de adapter van blauw naar uit.
Maar op de laptop van mn vriendin werkt die wel.....en toen begon in toch bang te worden.
Even aan het zoeken geweest en dit zijn volgens mij alle symptomen van een gefrituurd moederbord.
Hoe kan ik zeker weten dat dit de oorzaak is?
Nu zijn er een paar opties er vanuit gaande dat het moederbord stuk is:
- Nieuwe laptop (duurste optie)
- Oude xps kopen en onderdelen overzetten (kans dat die ook niet oud word)
- Zelf een nieuw moederbord zoeken en vervangen. Zijn er veel verschillende type moederborden en moet daar ook nog een cpu bij besteld worden of zit die erop vastgebakken? (Wel lastig omdat ik zelf nooit eerder een laptop uit elkaar heb gehaald en dan weer in elkaar zetten)
Heeft er hier iemand ervaring mee met het bestellen en vervangen van het moederbord?
Iemand?
[ Voor 10% gewijzigd door Nixo op 16-04-2014 15:02 ]
Mijn USB 3.0 poorten doen het niet met USB 3.0 apparaten. Als ik er een USB 3.0 USB stick of externe harde schijf aan hang, dan geen reactie van het systeem. Er is niet eens een logregel in dmesg (Linux, Fedora 20) dat er een apparaat is aangesloten. Ook op Windows 8 gebeurt er helemaal niets. De drivers etc. zijn allemaal geinstalleerd.
USB 2.0 apparaten aansluiten op de twee USB 3.0 poorten werkt echter prima....
Iemand hier ervaring mee?
USB 2.0 apparaten aansluiten op de twee USB 3.0 poorten werkt echter prima....
Iemand hier ervaring mee?
Contact met Dell gehad. Het blijkt dat ze 3 jaar garantie op laptops geven in NL.Nixo schreef op maandag 14 april 2014 @ 08:08:
Gister een goede baal avond gehad.
Ik was op mijn laptop bezig Dell XPS L502x en opeens bzzzzzzzzzz..... niets meer.
Iemand?
Afgelopen woensdag heeft UPS mijn laptop opgehaald voor een reparatie. Ik hoop dat die weer snel werkend terug is
Tsjee, lucky you. Als ik mijn service tag in voer op Dell.nl staat er toch wel 2 jaar ipv 3 jaar, misschien stilzwijgend toch 3?Nixo schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:21:
[...]
Contact met Dell gehad. Het blijkt dat ze 3 jaar garantie op laptops geven in NL.
Afgelopen woensdag heeft UPS mijn laptop opgehaald voor een reparatie. Ik hoop dat die weer snel werkend terug is
Voor de zoveelste keer na een Windows 8 update (nu na Windows 8.1 update 1) een zwart scherm. Enkel muiscursor in beeld en verder niets. Lang leve Nvidia. Hopelijk geeft ie wel beeld als ik mijn externe monitor aansluit.
Ik heb het beestje nu al 3 jaar in mijn bezit, maar ben de mankementen ondertussen wel beu
Ik heb het beestje nu al 3 jaar in mijn bezit, maar ben de mankementen ondertussen wel beu
- in het begin extreem veel wifi-issues gehad en uitgrebeid met Dell-support hierover gemaild
- erg luide fan
- slechte accu (inmiddels al vervangen)
- problematiek met Windows 8
[ Voor 54% gewijzigd door FREAKJAM op 28-04-2014 17:20 ]
is everything cool?
Wat is het rustig hierFREAKJAM schreef op maandag 28 april 2014 @ 17:16:
Voor de zoveelste keer na een Windows 8 update (nu na Windows 8.1 update 1) een zwart scherm. Enkel muiscursor in beeld en verder niets. Lang leve Nvidia. Hopelijk geeft ie wel beeld als ik mijn externe monitor aansluit.
Ik heb het beestje nu al 3 jaar in mijn bezit, maar ben de mankementen ondertussen wel beuSoms mis ik een desktopje toch wel.
- in het begin extreem veel wifi-issues gehad en uitgrebeid met Dell-support hierover gemaild
- erg luide fan
- slechte accu (inmiddels al vervangen)
- problematiek met Windows 8

Je wilt niet weten hoeveel koelpasta ze hebben gesmeerd op de cpu en gpu

Heb de mijne al 4 jaar met een 9 cell batterij. Zeurt al een tijdje over het batterij, gele batterij lampje knippert
Met Windows 8 en 8.1 geen problemen hier.
Ik wil mijn Dell XPS15 (i7 2670QM) gaan upgraden:
- een 1Tb Crucial M550 SSD als bootschijf inbouwen op C:
- de huidige 750Gb 7200rpm HDD in een harddisk caddy plaatsen (in plaats van de DVD drive)
Is dit aan te raden deze combinatie? Ik wil meer snelheid én opslagruimte op mijn laptop voor videobewerking. Ik heb geen meldingen gezien dat dit niet zou werken oid, maar ben benieuwd of er mensen zijn die dezelfde constructie hebben toegepast met dit type laptop (maart 2012) en problemen hebben ondervonden. Ook vraag ik mij af of zoiets moeilijk is (heb een video op youtube gevonden hoe je de XPS 15 uit elkaar kunt "slopen" maar dat zag er op zich niet al te moeilijk uit.....).
Ik vroeg mij verder af of de mechanische drive in de HDD caddy makkelijker schade kan oplopen (ik heb de caddy nog nooit eerder gebruikt en sinds vorige week vanuit NY opgestuurd gekregen via Ebay).
- een 1Tb Crucial M550 SSD als bootschijf inbouwen op C:
- de huidige 750Gb 7200rpm HDD in een harddisk caddy plaatsen (in plaats van de DVD drive)
Is dit aan te raden deze combinatie? Ik wil meer snelheid én opslagruimte op mijn laptop voor videobewerking. Ik heb geen meldingen gezien dat dit niet zou werken oid, maar ben benieuwd of er mensen zijn die dezelfde constructie hebben toegepast met dit type laptop (maart 2012) en problemen hebben ondervonden. Ook vraag ik mij af of zoiets moeilijk is (heb een video op youtube gevonden hoe je de XPS 15 uit elkaar kunt "slopen" maar dat zag er op zich niet al te moeilijk uit.....).
Ik vroeg mij verder af of de mechanische drive in de HDD caddy makkelijker schade kan oplopen (ik heb de caddy nog nooit eerder gebruikt en sinds vorige week vanuit NY opgestuurd gekregen via Ebay).
Is niet zo moeilijk, gewoon een guide volgen en uitvoeren. Ik had eerst nog een paar YouTube filmkes opgezocht voor ik eraan begon. Het moeilijkste is de bovenkant er af nemen, dat is wat "schrikwekkend" omdat je wat kracht nodig hebt om de lipjes los te krijgen. Best is dat je daarvoer een kunststoffen hefboompje gebruik, zoals een plectrum ofzo.
Verwijderd
Dag allemaal, ook ik ben in het bezit van een xps15. Omdat deze niet zo lekker meer liep adviseerde iemand om hem voor me te formatteren en Windows 7 opnieuw te installeren. Nu staat Windows er weer op alleen geen enkele driver is geinstalleerd. Deze kan met de geformateerde laptop niet downloaden omdat er geen driver geinstalleerd is van de netwerkadapter. Nu heb ik nog een andere laptop, kan iemand mij aangeven welke drivers ik moet downloaden om mijn laptop weer werkend te krijgen?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Ehm, heb je zelf al bij Dell gekeken?
spoiler:
[ Voor 24% gewijzigd door S_Chief op 05-05-2014 17:26 ]
Verwijderd
Daar had ik al gekeken ja, had mijn vraag eigenlijk anders moeten stellen. Heb ik ze onder categorie 'netwerk' alle 5 nodig? En moet ik dus al die 45 drivers downloaden om de boel weer fatsoenlijk te laten functioneren?
Natuurlijk niet.
Dell's worden in vele configuraties geleverd en voor elk type staat daar de driver. Ga eens kijken welke Wi-Fi-kaart erin zit en download aan de hand daarvan de driver (kan je ook via de website van Intel doen overigens).Je hebt er een nodig voor je Wi-Fi en een voor je ethernet (Realtekdingetje).
Verwijderd
Bedank SChief, het werkt weer, eigenlijk was het super eenvoudig, als je weet waar en wat je moet zoeken. Nogmaals bedankt!
Sweet! Gister UPS op de stoep met een gerepareerde laptop. Ze hebben het volledige moederbord vervangen.Majesty schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:26:
[...]
Tsjee, lucky you. Als ik mijn service tag in voer op Dell.nl staat er toch wel 2 jaar ipv 3 jaar, misschien stilzwijgend toch 3?
En een volledige whipe van de HD. Goed dat ik daar een backup van had gemaakt voordat ik hem opstuurde.
Vanmiddag snel weer volzetten en alles installeren. Gisteravond eerst 200 updates moeten installeren xD
En nu werkt mijn webcam ook weer. Staat weer Dell webcam central + Driver op (die kon ik nergens vinden)
@Majesty Bij mij stond er op mijn service tag ook 2 jaar. De medewerker van Dell vertelde mij dat ze in Nederland 3 jaar garantie op laptops geven.
[ Voor 6% gewijzigd door Nixo op 07-05-2014 11:02 ]
ik heb al een tijdje last van dat mijn Laptop op willekeurige momenten in de slaapstand modus valt. ik heb alles in de mijn active energieschema uitgezet wat te maken heeft met slaapstand. Soms is het meerdere keren achter mekaar en soms 1x en daarna een hele tijd niet. Het gebeurt ook als ik een harde tik geef op de casing bijvoorbeeld onder of naast de touchpad, heeft iemand dit al ooit gehad. Heb al mijn accu vervangen, laatste driver updates uitgevoerd.