Ik heb ook eens zo'n batterij voor mijn besteld, de capaciteit nam enorm nel af, na enkele weken was er nog, maar 80% over. Ik heb toen mijn geld terug gekregen.
Ja heb gewoon de HDD vervangen, de Blu-ray speler wordt nooit gebruikt maar de harde schijf was toch aan vervanging toe. Is nu reeds de derde!
Ja een nieuwe adapter zorgt er niet voor dat je oude batterij terug werkt als nieuw hé MdO82 😉
@Joe: was het net dezelfde? Hopelijk houdt de batterij het even uit, toch beter dan enkele weken.. wel positief dat je je geld terugkreeg.
Ja een nieuwe adapter zorgt er niet voor dat je oude batterij terug werkt als nieuw hé MdO82 😉
@Joe: was het net dezelfde? Hopelijk houdt de batterij het even uit, toch beter dan enkele weken.. wel positief dat je je geld terugkreeg.
@GuNNiX Zie net je post met wat je allemaal gedaan hebt aan de laptop. Mijn vrouw heeft volgens mij de iets snellere I7 er in zitten en standaard 8GB. Vorig jaar mijn "oude" Crucial 500GB SSD in haar laptop gedaan en Win 10 geinstalleerd.
Enige wat tegen staat is de GPU. Volgens mij is dat bij haar de 540. Die is heden ten dagen toch te langzaam geworden. Overwatch draait niet lekker ook met lagere settings. Guild Wars 2 heeft het altijd wel prima gedaan. Maar goed.
De accu die je hebt? Doet die het nog steeds goed? Ik zoek nog steeds een nieuwe voor haar laptop.
Enige wat tegen staat is de GPU. Volgens mij is dat bij haar de 540. Die is heden ten dagen toch te langzaam geworden. Overwatch draait niet lekker ook met lagere settings. Guild Wars 2 heeft het altijd wel prima gedaan. Maar goed.
De accu die je hebt? Doet die het nog steeds goed? Ik zoek nog steeds een nieuwe voor haar laptop.
Klopt dat de GPU vele malen trager is dan de huidige generatie. Wel voldoende voor de oudere games.
Of de batterij nog lang meegaat zal zich nog moeten uitwijzen. Doet het voorlopig wel goed.
Of de batterij nog lang meegaat zal zich nog moeten uitwijzen. Doet het voorlopig wel goed.
Mijn vrouw heeft sinds vandaag een nieuwe laptop gekocht. Geen Dell dit keer, want ze wilde kleiner met een best aardige GPU.
Denk dat ik haar laptop als deze is ingericht eens in beslag ga nemen en eens kijken hoe ik die goed werkend kan krijgen.
Nieuwe accu (wat is een goede?), want deze trekt hij zo leeg, maar moet zeggen dat de fan met regelmaat hard staat te blazen.
Schone W10 installatie en kijken wat de goede drivers zijn. Wellicht handig om in dit topic (voor zover nog nuttig natuurlijk) linkjes e.d. te plaatsen?
Wellicht nog eens open maken om eens goed stofvrij te maken.
Denk dat ik hem wel in gebruik ga nemen op dat moment. Hij is prima wat ik er mee wil. Gamen doe ik toch hoofdzakelijk op mijn vaste pc.
Denk dat ik haar laptop als deze is ingericht eens in beslag ga nemen en eens kijken hoe ik die goed werkend kan krijgen.
Nieuwe accu (wat is een goede?), want deze trekt hij zo leeg, maar moet zeggen dat de fan met regelmaat hard staat te blazen.
Schone W10 installatie en kijken wat de goede drivers zijn. Wellicht handig om in dit topic (voor zover nog nuttig natuurlijk) linkjes e.d. te plaatsen?
Wellicht nog eens open maken om eens goed stofvrij te maken.
Denk dat ik hem wel in gebruik ga nemen op dat moment. Hij is prima wat ik er mee wil. Gamen doe ik toch hoofdzakelijk op mijn vaste pc.
Bij mij heeft het erg geholpen om de koelpasta van de CPU te vervangen. Dat zat er (typisch XPS dingetje blijkbaar) veel te royaal op, wat zorgde voor te hoge temperaturen. Ook het programmatje FanControl wat hier Uberdonut in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)" eerder genoemd is geïnstalleerd werkt erg goed.
Verdere tips: GuNNiX in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)"
Verdere tips: GuNNiX in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)"
@musicfreak Dat pasten moet ik maar eens gaan bekijken. Dacht dat er iets was met van die thermalpads, maar ook daar is denk ik wel aan te komen als het nodig is.
Mijn vrouw heeft volgens mij de 2770QM, maar kan me ook vergissen. Zit de 540M als GPU in.
HDD is al vervangen voor mijn ouder Crucial MX300 of 200 500GB SSD.
Alleen geen toetsenbord met verlichting. Dat wilde ze toen niet, maar zou ik zelf wel fijn vinden haha.
Volgens mij zit er 8GB ram in wat me voorlopig wel voldoende lijkt.
Mijn vrouw heeft volgens mij de 2770QM, maar kan me ook vergissen. Zit de 540M als GPU in.
HDD is al vervangen voor mijn ouder Crucial MX300 of 200 500GB SSD.
Alleen geen toetsenbord met verlichting. Dat wilde ze toen niet, maar zou ik zelf wel fijn vinden haha.
Volgens mij zit er 8GB ram in wat me voorlopig wel voldoende lijkt.
Zelf heb ik ook de i7-2670QM, maar dan met een 525M GPU. Werkt prima. Heb verder alleen de HDD vervangen door een Crucial SSD, er zit nog steeds de originele 6Gb RAM in. Toetsenbordverlichting heb ik wel gekozen destijds, en dat is soms best handig. Vind vooral het geluid ook een sterk punt van deze laptop, met die kleine middel / laag speaker aan de onderzijde. Je kan het geluid ook mooi instellen met de Dell applicatie.
Ik heb even opgezocht wat thermal pads zijn
, maar da's dus een alternatief voor koelpasta zie ik. Helpt vast ook.
Ik heb even opgezocht wat thermal pads zijn
@musicfreak thermalpads zijn er eigenlijk wanneer de afstand tussen koelblok en chip te groot is. Geen idee of dat bij deze zo is of niet.
Vaak is dat voor minder belangrijke onderdelen.
Vaak is dat voor minder belangrijke onderdelen.
Vandaag nieuwe accu binnen gekregen via replace direct.
De yanec en dan de grotere. Wellicht koelt de laptop dan ook meteen beter.
Staat nu te laden, dus ben benieuwd. 20 minuten was toch te kort qua tijd van de oude.
De yanec en dan de grotere. Wellicht koelt de laptop dan ook meteen beter.
Staat nu te laden, dus ben benieuwd. 20 minuten was toch te kort qua tijd van de oude.
Weet iemand nog welke dikte copper shims je nodig hebt? Je hebt ze tussen de 0.1mm en 1.5mm dik
Voor de grijze in het volgende plaatje met de rode rand:

https://www.reddit.com/r/...hf/xps_l502x_thermal_pad/
Voor de grijze in het volgende plaatje met de rode rand:

https://www.reddit.com/r/...hf/xps_l502x_thermal_pad/
Vandaag even de laptop opgestart, Begon met net aan 2 uur, maar na even aan staan geeft hij wel richting de 3 uur aan.
Backlight staat al op zijn laagst. Maar wellicht mis ik gewoon iets. Moet nog de aangeraden drivers overal van installeren, wellicht dat dat wat gaat helpen, geen idee.
De ventilator valt wel mee eigenlijk. Maar moet nog even kijken of ik hem wel open ga maken. Temperatuur zal ik nog eens meten om te zien hoe en wat.
CPU temperatuur bij normaal gebruik zit rond de 66 graden. GPU richting 50.
Valt op zich nog wel mee.
Backlight staat al op zijn laagst. Maar wellicht mis ik gewoon iets. Moet nog de aangeraden drivers overal van installeren, wellicht dat dat wat gaat helpen, geen idee.
De ventilator valt wel mee eigenlijk. Maar moet nog even kijken of ik hem wel open ga maken. Temperatuur zal ik nog eens meten om te zien hoe en wat.
[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 29-03-2020 09:58 ]
Mooi om te zien dat dit oude beestje nog steeds in gebruik is. Hier wordt hij langzaamaan wat autistisch. Dat wil zeggen dat verschillende verbindingen wegvallen en poorten het niet meer doen. Jammer maar helaas ga ik geen nieuwe batterij meer halen als het zo ver is.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
@stevens20 voordeel is wel dat mijn vrouw redelijk high end wilde en er niet constant gebruik van maakt. 
Dan blijven dingen wel werken.
Twijfel nog wel of ik het aan durf om hem open te maken, heb dat voor de ssd ook al eens gedaan.
Zit verder wel prima in elkaar. Dat scheelt.
Misschien toch een reden een ifixit set aan te schaffen.
Dan blijven dingen wel werken.
Twijfel nog wel of ik het aan durf om hem open te maken, heb dat voor de ssd ook al eens gedaan.
Zit verder wel prima in elkaar. Dat scheelt.
Misschien toch een reden een ifixit set aan te schaffen.
Ik heb twee 27" 1440p (2K) monitoren (pricewatch: Philips 272P4QPJKEB Zwart) kan ik één of beide aansturen op 1440p met mijn L502x? Volgens mij zou dit wel moeten kunnen met deze videokaart (GT 525m, en misschien zelfs met de intel gpu? Ik heb de i7-2630QM)
Zo ja, hoe kan ik deze op 1440p zetten? Ik kan nu alleen kiezen voor 1080p.
Ik heb er nu een aangesloten via HDMI>HDMI en de andere mDP-DVI adapter > DVI
(ik heb eventueel ook een mDP>HDMI liggen maar die leek een probleem te hebben, maar dat kan ook aan Windows hebben gelegen)
Ik dacht dat dit wel ondersteund zou worden maar dan bij een lagere refresh rate en dat is mij prima. Maar ik kan niet meer terug vinden waar ik dit ooit gelezen had hoe je dat kunt instellen.
Zo ja, hoe kan ik deze op 1440p zetten? Ik kan nu alleen kiezen voor 1080p.
Ik heb er nu een aangesloten via HDMI>HDMI en de andere mDP-DVI adapter > DVI
(ik heb eventueel ook een mDP>HDMI liggen maar die leek een probleem te hebben, maar dat kan ook aan Windows hebben gelegen)
Ik dacht dat dit wel ondersteund zou worden maar dan bij een lagere refresh rate en dat is mij prima. Maar ik kan niet meer terug vinden waar ik dit ooit gelezen had hoe je dat kunt instellen.
[ Voor 13% gewijzigd door Markos op 12-04-2020 19:46 ]
@Markos het kan zijn danlt de hdmi aansluiting dat niet ondersteund.
Probeer eens 1 monitor op de dp aansluiting?
Dat lukte ook niet. Ik heb echter alleen een mDP>DVI adapter en daar dan weer een DVI kabel in (DVI-D dual link kabel)Arunia schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:58:
Ik heb tevens ook nog een ander probleem. Ik moest mijn WiFi even zeker uit hebben dus ik had deze gedisabled. Maar nu krijg ik hem niet meer actief. Ik heb de Intel® Centrino® Advanced-N 6230
Dit is wat ik deed:
- disable Wi-Fi connectie in "Change adapter options"
- weer enabled maar WiFi blijft op off staan
- reboot helpt ook niet
- uninstall device in device manager en weer automatisch laten installeren werkt ook niet
- al tig reboots gedaan
- update driver gedaan
- Windows update gedaan
Ik kan bij "All Settings > Network > WiFi" kiezen om WiFi op on te zetten, maar als ik deze tab opnieuw laadt dan blijft hij altijd op off staan.
Ik zit een beetje met m'n handen in het haar waarom dit nu opeens zo raar doet en wat ik eraan kan doen. Ik heb zelfs "Intel driver & support assistant" gedownload maar die zegt dat al mijn drivers uptodate zijn.
Na te veel zoeken kwam ik tegen dat dit het probleem is. Dit was enabled: Allow the computer to turn off this device to save power (Properties > Power Management) Geen idee hoe en waarom, maar hij doet het weer
[ Voor 8% gewijzigd door Markos op 12-04-2020 22:12 ]
Volgens deze pagina zou beide poorten het wel moeten ondersteunen. Hoe kan ik erachter komen of dit ook echt het geval is?Arunia schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:58:
https://www.dell.com/comm...through-mini/td-p/3665497
mDP>DP kabel moet ik even bestellen, mijn mDP>DVI adapter zal naar alle waarschijnlijkheid geen dual link ondersteunen (mijn DVI kabel zelf wel)
HDMI kabels heb ik hier wel meerdere liggen. Dan moet ik ze allemaal één voor één uitproberen. Echter ontbreekt het hier nu aan tijd ivm naderende deadlines. Want ik heb geen idee of een van die kabels versie 1.3 of hoger is. (Tenzij iemand een manier weet hoe ik dit zou kunnen zien?)
@Markos moeilijk inderdaad. Als je hispeed kabels hebt of met ethernet erin, dan zou dat hoog genoeg moeten zijn.
Ik heb datzelfde met 4k hdmi kabels voor de bluray e.d.
Veelal even zwart beeld en dan weer verder. Maar zoek maar eens de juiste uit.
Ik zal de laptop morgen eens proberen op mijn 1440p scherm. Kijken wat het doet.
Nooit gedaan eigenlijk.
Dat is het model met de 2770qm en 540m
Ik zal de laptop morgen eens proberen op mijn 1440p scherm. Kijken wat het doet.
Nooit gedaan eigenlijk.
[ Voor 23% gewijzigd door Arunia op 14-04-2020 18:18 ]
Oké top! Dan wacht ik even jouw bevindingen af voordat ik hier alles los trek om bij de kabels te komen. Ik heb helaas geen high speed kabels of met ethernet.Arunia schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:17:
@Markos moeilijk inderdaad. Als je hispeed kabels hebt of met ethernet erin, dan zou dat hoog genoeg moeten zijn.
Nooit gedaan eigenlijk.
Als hij werkt op jouw 2670qm (deze bedoel je denk ik?) en 540m dan zal hij ook wel bij mij werken. Beide cpu's hebben dezelfde gpu en volgens mij zijn de 540m en 525m dezelfde kaart alleen is de 540m "overgeclockt" en heeft hij meer geheugen.
@Markos Het is de 2720QM zie ik net.
Hier werkt het ook niet.
mDP kan ik niet testen, want die heb ik niet. En dit was een High speed HDMI kabel.
Overigens mijn vrij nieuwe werklaptop deed ook max maar 1080p 60hz over HDMI.
Even Googlfu gebruikt voor HDMI verschillen:
Standard HDMI: Up to 720p or 1080i resolution at a 30Hz refresh rate
High Speed HDMI: Up to 4K resolution (including 1080p) at 30Hz
Premium High Speed HDMI: Up to 4K resolution with high dynamic range (HDR) at up to 60Hz
Ultra High Speed HDMI: Up to 10K resolution with HDR at a 120Hz refresh rate (4K video can refresh at up to 240Hz)
Dus 4k zou met high speed moeten werken met die kabel. Echter, dat doet het dus niet.
Dell dock zou kunnen, heb ik hier wel, maar nog niet getest. Maar dan ga je via USB 3.1. Overigens zou dat wel de beperking van de HDMI omzeilen.
Hier werkt het ook niet.
mDP kan ik niet testen, want die heb ik niet. En dit was een High speed HDMI kabel.
Premium High Speed HDMI: Up to 4K resolution with high dynamic range (HDR) at up to 60Hz
Ultra High Speed HDMI: Up to 10K resolution with HDR at a 120Hz refresh rate (4K video can refresh at up to 240Hz)
Dus 4k zou met high speed moeten werken met die kabel. Echter, dat doet het dus niet.
Dell dock zou kunnen, heb ik hier wel, maar nog niet getest. Maar dan ga je via USB 3.1. Overigens zou dat wel de beperking van de HDMI omzeilen.
De mini Display Port aansluiting gaat enkel naar de videokaart in de cpu. Ik heb mijn 4k scherm er op aangesloten, maar de Intel chip biedt onvoldoende kracht om het scherm in 4k resolutie aan te sturen. Dus, mijn resolutie heb ik ingesteld op 1440p.
[ Voor 3% gewijzigd door AMD1800 op 15-04-2020 09:49 ]
1440p is voldoende, want het scherm wat ik nu gebruik is 1440pAMD1800 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:49:
De mini Display Port aansluiting gaat enkel naar de videokaart in de cpu. Ik heb mijn 4k scherm er op aangesloten, maar de Intel chip biedt onvoldoende kracht om het scherm in 4k resolutie aan te sturen. Dus, mijn resolutie heb ik ingesteld op 1440p.
In ieder geval al bedankt voor je bevindingen met mini DisplayPort
Ik kan HDMI niet uittesten, want mijn Nvidia videokaart is stuk. Dus, dat gaat hem niet worden.Markos schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:30:
[...]
1440p is voldoende, want het scherm wat ik nu gebruik is 1440pen het is voornamelijk tekstverwerking dus dat het de intel gpu gebruikt maakt mij niet uit. Mocht je hdmi ook nog met 2160p of 1440p gaan uittesten dan ben ik benieuwd wat je resultaten daarmee zijn.
In ieder geval al bedankt voor je bevindingen met mini DisplayPort
Helaas, geen probleem. Hoe komt het dat hij stuk is? Merk je er veel van dat hij stuk is? En draait je laptop koeler zonder die gpu? Ik heb het idee dat mijn laptop warmer wordt omdat hij mijn nvidia gpu wel gebruikt ondanks dat ik het alleen gebruik voor browsing en tekstverwerking.AMD1800 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:15:
[...]
Ik kan HDMI niet uittesten, want mijn Nvidia videokaart is stuk. Dus, dat gaat hem niet worden.
Ik heb jouw bericht helemaal over het hoofd gezienArunia schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:17:
@Markos Het is de 2720QM zie ik net.
Hier werkt het ook niet.

Ik zal eens kijken of ik anders mijn Surface Pro 3 ga gebruiken met 2x mDP kabel op 1440p
Ik zie nu pas dat ik jou verwarde met Arunia. Maar ik ben nu helemaal op de hoogte van mijn HDMI en mDP poorten, dus beide bedankt voor de hulp! En wellicht handig voor degene die in de toekomst hetzelfde afvraagt.AMD1800 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:15:
[...]
Ik kan HDMI niet uittesten, want mijn Nvidia videokaart is stuk. Dus, dat gaat hem niet worden.
Ik kan hem niet gebruiken. Dus dat betekent geen HDMI. Verder maakt het niet veel uit. Het enige wat jammer is dat ik geen eenvoudige spelletjes kan spelen waarvoor wel een videokaart nodig is. De laptop is en blijft een straaljager.Markos schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:22:
[...]
Helaas, geen probleem. Hoe komt het dat hij stuk is? Merk je er veel van dat hij stuk is? En draait je laptop koeler zonder die gpu? Ik heb het idee dat mijn laptop warmer wordt omdat hij mijn nvidia gpu wel gebruikt ondanks dat ik het alleen gebruik voor browsing en tekstverwerking.
Ik heb ook nog een dingetje. Heb zelf op dit moment de laatste spullen voor mijn Ubiquiti Unifi netwerk. Echter merk ik op dat deze laptop verbind met het oude AP van zolder. Dus zo traag als het maar zijn kan.
Geen idee qua instellingen. Heb wel wat veranderd op mijn Unifi AC AP PRO E, maar lijkt weinig te doen verder. De laptop ziet hem wel, maar kan geen verbinding maken.
Iemand anders die hier ook tegenaan gelopen is?
European Intel Centrino Wireless-N 1000 zit er in. Ga eens op zoek of er wat nieuwers in kan. Dat heb ik bij de Dell Inspiron laptop van mijn vader toen ook gedaan.
Heb wel een topic gevonden bij UB zelf en denk dat het een instelling aan die kant is.
Waarschijnlijk het uitschakelen van "advanced features", maar dan kan ik beter op zoek naar een nieuwe wifi module.
Nou, gevonden. Was de combine 2G en 5G in één SSID.
Maar denk dat ik wel over ga op een andere wifi module.
Geen idee qua instellingen. Heb wel wat veranderd op mijn Unifi AC AP PRO E, maar lijkt weinig te doen verder. De laptop ziet hem wel, maar kan geen verbinding maken.
Iemand anders die hier ook tegenaan gelopen is?
European Intel Centrino Wireless-N 1000 zit er in. Ga eens op zoek of er wat nieuwers in kan. Dat heb ik bij de Dell Inspiron laptop van mijn vader toen ook gedaan.
Heb wel een topic gevonden bij UB zelf en denk dat het een instelling aan die kant is.
Waarschijnlijk het uitschakelen van "advanced features", maar dan kan ik beter op zoek naar een nieuwe wifi module.
Nou, gevonden. Was de combine 2G en 5G in één SSID.
Maar denk dat ik wel over ga op een andere wifi module.
[ Voor 37% gewijzigd door Arunia op 18-04-2020 13:02 ]
Hoe doet je batterij het ondertussen nog? Zou je hem opnieuw bestellen of toch maar voor een OEM gaan?Arunia schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:53:
Vandaag even de laptop opgestart, Begon met net aan 2 uur, maar na even aan staan geeft hij wel richting de 3 uur aan.
Ik heb zelf de L502X ook nog en heb indertijd de I7-2670 genomen met het goede FHD scherm. En ik moet zeggen dat de laptop er nog heel goed uitziet, het scherm (binnen) nog steeds top is en het geluid ook nog meer dan prima is voor een laptop. Kan nog wel even mee dus voor basiswerk.
De batterij trekt uiteraard op niets meer dus ik ben eens aan het rondzien voor een nieuwe.
Zoek daarvoor succesverhalen in dit topic en bestel er een die voor jou goed is. Dell heeft de boel beschermd en lang niet alles doet het. Ik had er bijvoorbeeld een bij duracell gekocht maar die heeft het nooit gedaan.SemperEgo schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:47:
[...]
Hoe doet je batterij het ondertussen nog? Zou je hem opnieuw bestellen of toch maar voor een OEM gaan?
Ik heb zelf de L502X ook nog en heb indertijd de I7-2670 genomen met het goede FHD scherm. En ik moet zeggen dat de laptop er nog heel goed uitziet, het scherm (binnen) nog steeds top is en het geluid ook nog meer dan prima is voor een laptop. Kan nog wel even mee dus voor basiswerk.
De batterij trekt uiteraard op niets meer dus ik ben eens aan het rondzien voor een nieuwe.
@SemperEgo ik ben er heel blij mee. Kan er een aardige tijd mee doen met een lading. Hij geeft ook tijd aan en alles. Dus op dat gebied een prima keuze. Heb zelf de dikkere gekozen. Daardoor staat de laptop iets omhoog wat de koeling ook iets ten goede komt.
Enige wat ik nu nog moet zoeken is een wifi kaart en wellicht toch een toetsenbord met backlight.
Verder heb ik er toen al mijn vorige SSD in gestoken. Twijfel heel erg om hem helemaal open te maken en koelpasta te vervangen. Maar op dit moment valt het wel iets mee met blazen.
Enige wat ik nu nog moet zoeken is een wifi kaart en wellicht toch een toetsenbord met backlight.
Verder heb ik er toen al mijn vorige SSD in gestoken. Twijfel heel erg om hem helemaal open te maken en koelpasta te vervangen. Maar op dit moment valt het wel iets mee met blazen.
Ik heb ook de Yanec extended besteld, kan ik weer eens in de zetel werken. SSD had ik er vrij snel in toen ik hem initieel gekocht had, heb een Samsung 830 intern gestoken en dan de HDD via een drive bay in de plaats van de DVD speler gestoken.
Verlicht toetsenbord zou nog erg leuk zijn, maar ik heb een vlug rondgekeken en nog steeds vrij duur (ben van BE dus liever azerty).
Wat ik wel nog zo snel mogelijk wil veranderen is de RAM, ik heb maar 4GB (2x2 GB) en dat voel ik wel.
Wat zou de beste upgrade prijs/kwaliteit zijn? Een stickje van 8 GB bijsteken voor 10 GB of 2x4GB bijkopen?
Bv
https://www.amazon.de/-/n...VAKBX2FDCD6K3KKTK22X&th=1
Is er een merkbaar verschil tussen 1333 en 1600 Mhz RAM? Moet ik letten op voltage? Ik heb gezien dat @GuNNiX zijn setje op 1,5V draait en die hierboven op 1,35V.
*EDIT* De L502x ondersteunt maar tot 1333 Mhz zie ik juist.
Re-pasten en grondig de fan+heatsink kuisen zou ook veel doen, maar als ik de teardownvideo's bekijk is dat wel veel werk voor deze laptop... Ga ik niet doen als het niet echt nodig is denk ik.
Verlicht toetsenbord zou nog erg leuk zijn, maar ik heb een vlug rondgekeken en nog steeds vrij duur (ben van BE dus liever azerty).
Wat ik wel nog zo snel mogelijk wil veranderen is de RAM, ik heb maar 4GB (2x2 GB) en dat voel ik wel.
Wat zou de beste upgrade prijs/kwaliteit zijn? Een stickje van 8 GB bijsteken voor 10 GB of 2x4GB bijkopen?
Bv
https://www.amazon.de/-/n...VAKBX2FDCD6K3KKTK22X&th=1
Is er een merkbaar verschil tussen 1333 en 1600 Mhz RAM? Moet ik letten op voltage? Ik heb gezien dat @GuNNiX zijn setje op 1,5V draait en die hierboven op 1,35V.
*EDIT* De L502x ondersteunt maar tot 1333 Mhz zie ik juist.
Re-pasten en grondig de fan+heatsink kuisen zou ook veel doen, maar als ik de teardownvideo's bekijk is dat wel veel werk voor deze laptop... Ga ik niet doen als het niet echt nodig is denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door SemperEgo op 12-05-2020 18:34 ]
Heren, mijn laptop gaat met pensioen. Voor een klein bedrag mag hij naar een medetweaker die er misschien nog onderdelen uit kan gebruiken. Zo niet dan gaat hij de zolder op als reserve laptop.
Mocht je hem graag willen stuur dan even een dm.
Even wat info over het beestje zelf:
Grafische kaart werkt pas na een reboot
Externe schermen ziet hij niet
Accu is slecht
Koeling slaat snel aan (pasta is nooit vervangen)
Wordt geleverd zonder hardeschijf
Zit één kras achterop het scherm (dus de deksel en niet het scherm zelf)
Alle andere onderdelen werken prima.
(Voor eventueel ophalen: ik woon in de regio Arnhem)
Mocht je hem graag willen stuur dan even een dm.
Even wat info over het beestje zelf:
Grafische kaart werkt pas na een reboot
Externe schermen ziet hij niet
Accu is slecht
Koeling slaat snel aan (pasta is nooit vervangen)
Wordt geleverd zonder hardeschijf
Zit één kras achterop het scherm (dus de deksel en niet het scherm zelf)
Alle andere onderdelen werken prima.
(Voor eventueel ophalen: ik woon in de regio Arnhem)
Ik ben van plan om mijn harddisk te vervangen door een ssd.
Nu heb ik nog de pricewatch: Seagate Momentus ST9750420AS, 750GB erin zitten.
Nu lees ik echter dat sommige problemen hebben met het lezen van een ssd zodra deze vervangen is in de laptop.
Nu heb ik begrepen dat dit komt door de SATA bus die in de laptop zit.
Deze harddisk heeft een SATA-300.
Nu wil ik deze vervangen door een pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB
Deze heeft echter een SATA-600 bus.
Zou dit nog problemen opleveren of zal de harddisk alleen wat minder snel zijn omdat ik een SATA-300 gebruik indien deze in de laptop zit ?
Ik heb een L502X uit 2011.
Nu heb ik nog de pricewatch: Seagate Momentus ST9750420AS, 750GB erin zitten.
Nu lees ik echter dat sommige problemen hebben met het lezen van een ssd zodra deze vervangen is in de laptop.
Nu heb ik begrepen dat dit komt door de SATA bus die in de laptop zit.
Deze harddisk heeft een SATA-300.
Nu wil ik deze vervangen door een pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB
Deze heeft echter een SATA-600 bus.
Zou dit nog problemen opleveren of zal de harddisk alleen wat minder snel zijn omdat ik een SATA-300 gebruik indien deze in de laptop zit ?
Ik heb een L502X uit 2011.
2250 WP Zuid PVoutput
@MdO82 Ik heb zelf een aantal jaar geleden de HDD in de L502x vervangen voor een Crucial SSD. Daarbij niet gelet op welke bus etc. En dat werkt gewoon prima. Ik ga er even vanuit dat de doorvoer van de bus lager is en dus ook de totale snelheid wat lager. Maar je gaat er wel op vooruit met snelheid.
Zelf wil ik nog steeds de Wifi module vervangen voor eentje die Wireless N ondersteund. Nog niet aan toegekomen, maar komt wel... ooit. Of misschien nooit omdat de laptop het wellicht op heeft gegeven.
Zelf wil ik nog steeds de Wifi module vervangen voor eentje die Wireless N ondersteund. Nog niet aan toegekomen, maar komt wel... ooit. Of misschien nooit omdat de laptop het wellicht op heeft gegeven.
Hier ook nog steeds een L502x uit 2011. Draait als een zonnetje met 2 ssd's. Denk dat ik er de max wel uitgehaald heb. N
Conventionele HD en DVD drive vervangen door 2 grote ssd's. Wifi kaart vervangen door snellere.
Ram zit op 8GB. Vroeg me af of er mensen zijn die 16gb werkend hebben gekregen (stabiel) en of dit nog de moeite waard is. Hij wordt hier dagelijks gebruikt :-)
Conventionele HD en DVD drive vervangen door 2 grote ssd's. Wifi kaart vervangen door snellere.
Ram zit op 8GB. Vroeg me af of er mensen zijn die 16gb werkend hebben gekregen (stabiel) en of dit nog de moeite waard is. Hij wordt hier dagelijks gebruikt :-)
@MdO82 Er zit gewoon een SATA-600 aansluiting in de laptop.
Wireless N? Dat zat er toch al standaard op toen? Lager dan N is wel behelpen vandaag de dag..Arunia schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:45:
@MdO82 Ik heb zelf een aantal jaar geleden de HDD in de L502x vervangen voor een Crucial SSD. Daarbij niet gelet op welke bus etc. En dat werkt gewoon prima. Ik ga er even vanuit dat de doorvoer van de bus lager is en dus ook de totale snelheid wat lager. Maar je gaat er wel op vooruit met snelheid.
Ja hoor. Heb tijden 16GB erin gehad.saken schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:23:
Hier ook nog steeds een L502x uit 2011. Draait als een zonnetje met 2 ssd's. Denk dat ik er de max wel uitgehaald heb. N
[ Voor 110% gewijzigd door S_Chief op 15-03-2021 21:27 ]
@S_Chief volgens mij niet.
Hij pakt alleen 2,4ghz en niet 5ghz. Weet even niet of beide op N kunnen.
Maar ach, zo vaak wordt die niet gebruikt en is G toch ook wel prima te doen.
Geeft verder eigenlijk nooit problemen.
Met N heb je alleen 2,4ghzArunia schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:30:
@S_Chief volgens mij niet.
Welke jij bedoelt is een WiFi AC of AX kaart die hebben 2,4ghz en 5ghz
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb de Centrino Advanced N 6205 er ingezet en zie ook 5ghz netwerken.MdO82 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:26:
[...]
Met N heb je alleen 2,4ghz
Welke jij bedoelt is een WiFi AC of AX kaart die hebben 2,4ghz en 5ghz
Ik dacht dat Dell stock maar max 8gb ondersteunde, welk geheugen had je? en moet er eea geconfigureerd worden oid , blijft het systeem stabiel?S_Chief schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:25:
@MdO82 Er zit gewoon een SATA-600 aansluiting in de laptop.
[...]
Wireless N? Dat zat er toch al standaard op toen? Lager dan N is wel behelpen vandaag de dag..
[...]
Ja hoor. Heb tijden 16GB erin gehad.
[ Voor 3% gewijzigd door saken op 15-03-2021 23:37 ]
Niets geconfigureerd (valt ook weinig te veranderen). Type weet ik niet meer. Het was niets exotisch. Je zal anders even op m'n naam moeten zoeken in dit een het vorige deel, misschien dat het in een van de posts staat.
@saken Zoiets als deze?
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Wordt altijd kriegelig van die Ali teksten. Kom ook nooit de l502x tegen.
Scheelt uiteindelijk weer een zichtbaar AP naampje.
Hi Arunia...Arunia schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:49:
@saken Zoiets als deze?
Ik heb het even uitgelezen in Speccy. Deze heb ik erin:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nGTyKAflljCGfdsDbALqHX8K.png?f=user_large)
Hoop dat je er wat mee kunt!
Ik had deze uit mijn andere laptop gesloopt die defect was. Vandaar :-)S_Chief schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 00:39:
Kan je net zo goed de 7260 plaatsen. Kost amper wat.
je bedoelt deze?
hmmm, nu heb ik 300mbps wLan speed, maar met dat ding dus 1200mbps? Wel een vooruitgang bij het streamen van LAN.
Ik zie op de specs van L502x dat deze 1600mhz ram aan kan.
Dit heb ik er nu in zitten.... zou een upgrade naar sneller en meer ram geheugen de moeite waard zijn?
:fill(white):strip_exif()/f/image/pQVBFoIzElD7ssKSLPby1Uu4.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Swa7PRI3xUXKF5wCIzwGTDNr.png?f=user_large)
Of dit het standaard ram geheugen is wat meegeleverd word met de laptop weet ik niet, ik heb in het verleden de laptop een keer naar een malafide reparatiewinkel gebracht die er e.e.a. uitgehaald hadden
[ Voor 83% gewijzigd door saken op 17-03-2021 01:47 ]
Hi Arunia,Arunia schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:11:
@saken Net even gekeken en dat geheugen is origineel.
Wij hebben precies hetzelfde staan namelijk. Snelheden, merk, etc.
@S_Chief Kort maar krachtig. Heb een module besteld. Is wel fijn om mijn netwerk in te kunnen richten zoals dat oorspronkelijk was.
Thanks voor het nakijken :-) Ben benieuwd of die kaart in jouw xps 15 (l502x i7?) werkt, ik denk dat ik hem dan ook ga upgraden.
Zou een upgrade naar sneller geheugen t.o.v. het oude veel verschil maken? Prijs / kwaliteit?
@saken Geen probleem. Was zelf ook wel benieuwd. Weet niet wat de hardware maximaal aan kan. Anders doet het ook niets.
Volgens de data sheet van Intel kom je uit op:
DDR3 1066/1333. Zo te zien heb je de hoogste snelheid er al in zitten.
667x2=1333 Mhz.
Zodra ik hem heb, geïnstalleerd heb en het niet vergeet.
laat ik het zeker weten.
Heb die link van jou gebruikt overigens.
Volgens de data sheet van Intel kom je uit op:
DDR3 1066/1333. Zo te zien heb je de hoogste snelheid er al in zitten.
667x2=1333 Mhz.
Zodra ik hem heb, geïnstalleerd heb en het niet vergeet.
Heb die link van jou gebruikt overigens.
[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 17-03-2021 13:10 ]
@saken Vandaag is die eindelijk binnen gekomen.
Meteen geinstalleerd. Werd ook meteen gevonen op de bluetooth driver na.
Beide maar even gedownload van de site van Intel.
Het werkt. Heb een speedtest gedaan voor de wissel en eentje na.
Voor:
/f/image/7qp7jcgjmqXXHj1LlE5XNglD.png?f=fotoalbum_large)
Na:
/f/image/qEJbtby6tnEMGT17M0FE93zF.png?f=fotoalbum_large)
Upgrade tegenover de originele kaart? Jazeker.
Mijn vrouw zegt dat ik dit voor haar verborgen heb gehouden.
De L502X is de huisslet geworden. Ze heeft zelf een nieuwe laptop gekocht. 14 inch met redelijke game kaart en i7 (niet U versie). Dus wat dat betreft is ze daar echt wel blijer mee.
Voor:
/f/image/7qp7jcgjmqXXHj1LlE5XNglD.png?f=fotoalbum_large)
Na:
/f/image/qEJbtby6tnEMGT17M0FE93zF.png?f=fotoalbum_large)
De L502X is de huisslet geworden. Ze heeft zelf een nieuwe laptop gekocht. 14 inch met redelijke game kaart en i7 (niet U versie). Dus wat dat betreft is ze daar echt wel blijer mee.
[ Voor 71% gewijzigd door Arunia op 03-04-2021 16:06 ]
Ziet er goed uit. Welke heb je nou uiteindelijk besteld?Arunia schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:58:
@saken Vandaag is die eindelijk binnen gekomen.
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Hmmz, hier komt dus m'n sig
@Gwannoes die link van saken.
11 euro ongeveer. Daar kun je ook niet voor zonder zitten.
We hebben overigens 250, 25 mbit hier. Dus dat komt zeker overeen.
@Arunia Dank. Antennes hoef je niet bij te bestellen, toch? Kan bestaande antennes gebruiken?
En deze zal ook wel werken, toch? Is toch dezelfde? Is net wat goedkoper...
https://nl.aliexpress.com/item/32293998622.html
En deze zal ook wel werken, toch? Is toch dezelfde? Is net wat goedkoper...
https://nl.aliexpress.com/item/32293998622.html
[ Voor 40% gewijzigd door Gwannoes op 05-04-2021 11:17 ]
Hmmz, hier komt dus m'n sig
@Gwannoes antennes niet nodig idd, had ik zelf ook hier gevraagd. 
Het lijkt dezelfde te zijn. Maar zie lagere MHz. Maar of dat wat zegt, geen idee.
Het lijkt dezelfde te zijn. Maar zie lagere MHz. Maar of dat wat zegt, geen idee.
@Arunia: ook net besteld, voor het geld eigelijk vreemd dat ik het nog niet had gedaan 
De laptop werkt nog steeds vlot, ideaal met 16gb ram.
Heb wel terug een toetsenbord vervangen vorig jaar, zit nu aan mijn derde exemplaar.
De batterij besteld op Ali houdt het nu nog ca. 3u vol.
Heb wel terug een toetsenbord vervangen vorig jaar, zit nu aan mijn derde exemplaar.
@GuNNiX soms vraag je je dat af inderdaad.
De laptop werkt hier ook gewoon nog top. Enige is dat de Gpu een beetje traag is om er lekker op te gamen. Dat is wat minder, maar gewoon als huisslet is die erg snel.
Toetsenbord geen problemen mee. Enige is inderdaad de accu welke we vervangen hebben voor het grotere exemplaar. Dacht van het merk yonix of zoiets. Wel via Nederlandse webwinkel.
Toetsenbord geen problemen mee. Enige is dat ik er het liefste eentje met backlight had gehad. Maar ja, ga daar niet het geld in steken.
Wat me wel opvalt sinds w10, is dat de fan in het begin vooral lekker aan het blazen is. Ook tussendoor nog wel eens. Nog geen oplossing voor.
De laptop werkt hier ook gewoon nog top. Enige is dat de Gpu een beetje traag is om er lekker op te gamen. Dat is wat minder, maar gewoon als huisslet is die erg snel.
Toetsenbord geen problemen mee. Enige is inderdaad de accu welke we vervangen hebben voor het grotere exemplaar. Dacht van het merk yonix of zoiets. Wel via Nederlandse webwinkel.
Toetsenbord geen problemen mee. Enige is dat ik er het liefste eentje met backlight had gehad. Maar ja, ga daar niet het geld in steken.
Wat me wel opvalt sinds w10, is dat de fan in het begin vooral lekker aan het blazen is. Ook tussendoor nog wel eens. Nog geen oplossing voor.
Koelpasta al eens vervangen? Scheelde toch aardig in de temperaturen destijds.
@S_Chief zou ik nog eens kunnen doen, maar heb er voorlopig gewoon geen tijd voor. Is wel best wat werk namelijk.
Misschien ooit, maar wellicht laat ik het zo.
Als ik het doe, denk ik dat ik dan alle spullen zoals thermal pads en dergelijke al moet hebben. Anders wordt het aan klooien.
Misschien ooit, maar wellicht laat ik het zo.
Als ik het doe, denk ik dat ik dan alle spullen zoals thermal pads en dergelijke al moet hebben. Anders wordt het aan klooien.
[ Voor 28% gewijzigd door Arunia op 05-06-2021 12:04 ]
Welk 16GB ram heb jij er in zitten? Of kan iemand me vertellen welk ram van 16gb werkt en het snelste is voor de XPS15? Ik heb vroeger eens contact opgenomen met Dell en er werd mij verteld dat 16gb niet officieel ondersteund werd. Ik werk nog steeds dagelijks op de xps15 en merk dat ik wel toe ben aan wat meer geheugen. Wordt er inmiddels unofficcial ook al meer dan 16gb ondersteund? Alvast dank !GuNNiX schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:10:
@Arunia: ook net besteld, voor het geld eigelijk vreemd dat ik het nog niet had gedaan
[ Voor 4% gewijzigd door saken op 02-08-2021 11:57 ]
Zou een van deze kits werken in de XPS 15 L502x?
https://www.amazon.com/PC...600MHz-Tech/dp/B00C53CFLM
https://www.bol.com/nl/nl...d7-49bd-b28b-edee9e2fc4f3
https://www.amazon.com/PC...600MHz-Tech/dp/B00C53CFLM
https://www.bol.com/nl/nl...d7-49bd-b28b-edee9e2fc4f3
Hi Arunia en andere XPS15 bezitters,Arunia schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:48:
@saken dank je!
Zal eens voor je kijken wat er bij ons in zit qua geheugen. Dat is er door Dell in gezet namelijk.
@S_Chief dat klinkt wel interessant voor die paar centen.
Ik zie op die Ali link ook antennes, maar geen idee of ik die er ook bij zou moeten hebben dan.
Zojuist de 16GB kit ontvangen, Markos adviseerde bij een Crucial kitje (mijn dank is groot..:-) )
De laptop voelt nu sneller aan dan met het oude stock ram (kan aan mij ligggen).
Ik heb wel het gevoel dat de fan wat meer blaast nu, maar opzich niet heel hinderlijk, fijn dat hij sneller is geworden :-))
Link naar de kit: https://www.amazon.nl/dp/...6YG8X9Y&linkCode=asm&th=1
Performance Info uit CPU-Z
Oud:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Swa7PRI3xUXKF5wCIzwGTDNr.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/pQVBFoIzElD7ssKSLPby1Uu4.png?f=user_large)
Nieuw:
:fill(white):strip_exif()/f/image/flE9J6OeQd8jibeUImDrRN5d.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/QwokQ25ghdsqsXoQSHTvTsdX.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dkgJou8bjj30cElpuguvJZd1.png?f=user_large)
@saken mooi om te horen. Misschien moet ik mijn XPS ook weer een beetje aandacht geven. Ik moet sowieso ff de paste en heatsink verbeteren. Heb ooit koperen shims gekocht maar nooit geplaatst. Toevallig pas in de kast gevonden.
Die Intel 7260 klinkt ook wel interessant.
Er zit nu een Samsung 970 128gb in meen ik, zou een update hierin nog wat snelheid kunnen toevoegen? Ik heb de i7-2630qm met FHD scherm.
Er zit nu een Samsung 970 128gb in meen ik, zou een update hierin nog wat snelheid kunnen toevoegen? Ik heb de i7-2630qm met FHD scherm.
Hi Markos,Markos schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:28:
@saken mooi om te horen. Misschien moet ik mijn XPS ook weer een beetje aandacht geven. Ik moet sowieso ff de paste en heatsink verbeteren. Heb ooit koperen shims gekocht maar nooit geplaatst. Toevallig pas in de kast gevonden.
Wat betreft SSD, ik zou het niet weten. De Intel 7260 heb ik besteld en ik ga de oude kaart vervangen. Zal speedtests hier delen
@Markos die 7260 werkt als een trein. Heel blij mee. Mede ook omdat de oude niet om kon gaan met 2,4ghz en 5ghz op één ssid.
Ssd heb ik er zelf mijn oude 512GB crucial in gezet en dat werkt ook gewoon prima. Verwacht niet da tje veel meer snelheid gaat merken om eerlijk te zijn.
Ssd heb ik er zelf mijn oude 512GB crucial in gezet en dat werkt ook gewoon prima. Verwacht niet da tje veel meer snelheid gaat merken om eerlijk te zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 23-08-2021 00:53 ]
Ik zat mij af te vragen. Als ik de wifi chip er uit zou halen.... is het op de een of andere manier mogelijk om een PciSSD in te prikken op de pci slot van de wifi adapter ? Of is dit praktisch onmogelijk?
Gewoon even benieuwd. Zou de XPS15 wel snel van worden lijkt me.
https://www.amazon.co.uk/...fRID=8EZDAJ9H0DQAHBV0D80R
Of is het op de een of andere manier mogelijk om de poort te splitten naar een PCIssd en Netwerkchip?
@Markos @Arunia
Ik zie in de XPS een ander kaartje zitten naast de Wifi adapter,daar zit nu een Ericsson H039R 3g ontvanger in die ik toch niet gebruik. Zou dat te vervangen zijn door een pcissd?
Gewoon even benieuwd. Zou de XPS15 wel snel van worden lijkt me.
https://www.amazon.co.uk/...fRID=8EZDAJ9H0DQAHBV0D80R
Of is het op de een of andere manier mogelijk om de poort te splitten naar een PCIssd en Netwerkchip?
@Markos @Arunia
Ik zie in de XPS een ander kaartje zitten naast de Wifi adapter,daar zit nu een Ericsson H039R 3g ontvanger in die ik toch niet gebruik. Zou dat te vervangen zijn door een pcissd?
[ Voor 56% gewijzigd door saken op 24-08-2021 12:25 ]
:strip_exif()/f/image/pKd8W74HIZZPpJUkk09WY6Ve.jpg?f=fotoalbum_large)
De linker

Wat ik lees op internet:
Actually, I'm gonna chime in on this one:
My younger sister has a Mini 9, with a mini PCI-e SSD. She managed to nuke the OS on it doing whatever it is that 13 year old girls do. Rather than drive to my place to grab an external reader i just inserted her SSD into the WIFI card's Mini PCI-e slot in my 5 year old E1705. I then installed windows from a thumbdrive. Before and after doing so my laptop saw the SSD as storage space. It showed in BIOS and in windows after sticking my HDD in and it was able to boot my laptop once enabled in BIOS.
So honestly: It should work, i don't think its any matter of hardware specialty to support PCI-e storage, it may just be a BIOS thing.
[ Voor 59% gewijzigd door saken op 25-08-2021 00:06 ]
Wilde mijn toetsenbord van de XPS15 eens een upgrade geven, aangezien deze er al 11 jaar in zit. Dus nieuwe besteld op Ali. Damn, wat een ruk kwaliteit. De originele is veel steviger en typt veel fijner. Deze gaat dus weer weg.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.2d6d4c4dodH4oG
Namaak troep.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.2d6d4c4dodH4oG
Namaak troep.
Ik heb eigenlijk al sinds ik die Ali kaart er in heb dat het internet steeds wegvalt en ik de kaart moet resetten. Kan ik hem verkeerd hebben aangesloten?saken schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:39:
#Upgrade naar de AC7260HMW
Oud:
[Afbeelding]
Nieuw:
[Afbeelding]
Heb je dit nog steeds werkend? Ik heb al tijden problemen met de drivers. Al vanaf het begin eigenlijk. Het werkt voor geen meter die wifi kaartArunia schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:11:
@Gwannoes die link van saken.
Aangezien de 7260 een drama is op mn xps....zou deze gaan werken?S_Chief schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 00:39:
Kan je net zo goed de 7260 plaatsen. Kost amper wat.
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
€38,17 | FENVI WiFi 6 Card 2974Mbps Dual Band 2.4G/5Ghz For Bluetooth 5.2 Wireless Half Mini PCI-E Network Wlan WiFi Card 802.11AX Win 10
https://a.aliexpress.com/_EGXj8LD
Pas de laptop nog een keer opgepakt en gebruikt. Ja, werkt nog steeds. Geen idee waar ik hem toen vandaan had, maar geen problemen in ieder geval.saken schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:37:
[...]
Heb je dit nog steeds werkend? Ik heb al tijden problemen met de drivers. Al vanaf het begin eigenlijk. Het werkt voor geen meter die wifi kaart
Drivers toen ik Windows 10 installeerde heb ik ook problemen mee gehad, maar dat heb ik zelf op moeten lossen met een gebrande cd met in ieder geval de usb drivers erop omdat die al niets deden. Maar toen dat eenmaal opgelost was, werkte het verder prima. Verder dan W10 gaat hem denk ik niet worden. Wellicht de laptop ooit installeren met Linux oid. Kijken of dat ook goed werkt.
Loopt hier op de wifi na vlekkeloos op Windows 11.Arunia schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:57:
[...]
Pas de laptop nog een keer opgepakt en gebruikt. Ja, werkt nog steeds. Geen idee waar ik hem toen vandaan had, maar geen problemen in ieder geval.
Drivers toen ik Windows 10 installeerde heb ik ook problemen mee gehad, maar dat heb ik zelf op moeten lossen met een gebrande cd met in ieder geval de usb drivers erop omdat die al niets deden. Maar toen dat eenmaal opgelost was, werkte het verder prima. Verder dan W10 gaat hem denk ik niet worden. Wellicht de laptop ooit installeren met Linux oid. Kijken of dat ook goed werkt.
Zou wel tof zijn als een snellere wifi 6 kaart zou werken in die xps. Is dan eigenlijk nog prima laptop.
Specs nu.
I7 2630qm
2x 500gb ssd
16gb ram
@saken Dat is het, qua gebruik is het een prima laptop nog. Mijn dochter gebruikt deze voor een werkstuk zo af en toe. Qua spellen was het toen net aan voor het leuk. Maar meer ook niet. Zit bij ons ook een i7 in, maar volgens mij nog een sneller model.
Wifi kaartje van 1 euro van aliexpress wordt gelijk herkend en doet het tot noch toe goed. Heb al een duurdere Wifi6 nabesteld, hoop dat die hogere snelheden gaat halen.
Deze haalt de volgende snelheid:
REALTEK 8822CE

Deze haalt de volgende snelheid:
REALTEK 8822CE

Ik heb eigenlijk nooit hogere snelheden gehaald. Maar die vorige intel wifi kaart deugde dus niet.saken schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:39:
#Upgrade naar de AC7260HMW
Oud:
[Afbeelding]
Nieuw:
[Afbeelding]
Hoe kan je zulke hoge snelheden halen? Internetabbo is veel sneller hier dan ik op speedtest haal.Arunia schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:20:
@saken Dat is het, qua gebruik is het een prima laptop nog. Mijn dochter gebruikt deze voor een werkstuk zo af en toe. Qua spellen was het toen net aan voor het leuk. Maar meer ook niet. Zit bij ons ook een i7 in, maar volgens mij nog een sneller model.
De mini pcie kaart gedeelte wat je er in schuift is van de chinese wel iets dunner waardoor hij makkelijker losschiet. Maar tot nu toe doet hij het nog.
Moet wel zeggen dat dat 1 euro kaartje van ali een behoorlijke vooruitgang is. Had er voor de zekerheid nog 1 besteld (wifi6), die was 14 euro. Maar ik betwijfel of die merkbaar beter gaat zijn aangezien ik nu al deze snelheden haal:Arunia schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:20:

Echt wel duurzaamste laptop die ik gehad heb XPS15 l502x
Ik heb trouwens de GT 525M erin
@saken Doelde op de laptop zelf. Maar kan het zo even niet terug vinden omdat de Servicetag niet herkend meer wordt op de site van Dell zelf.
Maar dacht dat mijn vrouw de 2770QM heeft met de Nvidia GT 540M. (even terug gezocht in het topic).
Maar qua wifi snelheid heb ik het verder niet getest, maar werkte dat toen in ieder geval goed. Grote kans dat het allemaal wifi kaartjes zijn uit andere laptops. Dus zit er niet echt iets nep tussen. Hooguit dat het wat eerder stuk zou kunnen gaan. Mijn vader zijn oude laptop heb ik toen ook geupgrade met zo'n kaartje en dat ging ook goed.
Maar dacht dat mijn vrouw de 2770QM heeft met de Nvidia GT 540M. (even terug gezocht in het topic).
Maar qua wifi snelheid heb ik het verder niet getest, maar werkte dat toen in ieder geval goed. Grote kans dat het allemaal wifi kaartjes zijn uit andere laptops. Dus zit er niet echt iets nep tussen. Hooguit dat het wat eerder stuk zou kunnen gaan. Mijn vader zijn oude laptop heb ik toen ook geupgrade met zo'n kaartje en dat ging ook goed.
Hi, ik kan inmiddels bevestigen dat de MPE-AX1800H uit China (Wifi6 kaartje) werkt.Arunia schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:20:
@saken Doelde op de laptop zelf. Maar kan het zo even niet terug vinden omdat de Servicetag niet herkend meer wordt op de site van Dell zelf.
Ik haal nu hoge snelheden op deze oude laptop.

Vandaag de melding dat Windows 10 stopt met gratis updates. Dus aan het kijken wat ik doe. Onze dochter gebruikt wel office 365, dus Windows 11 wordt denk ik wel geprobeerd binnenkort met de tpm hack.
Linux zou een optie zijn, maar heb al begrepen dat office daar niet lekker op draait met wine of whatever.
Linux zou een optie zijn, maar heb al begrepen dat office daar niet lekker op draait met wine of whatever.
Windows 11 draait prima joh :-)Arunia schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:55:
Vandaag de melding dat Windows 10 stopt met gratis updates. Dus aan het kijken wat ik doe. Onze dochter gebruikt wel office 365, dus Windows 11 wordt denk ik wel geprobeerd binnenkort met de tpm hack.
Lol, top. Nog dingen om aan te denken? Want Windows 10 moest ik een cd maken met drivers voor usb, ethernet en wifi toen.
Haha nee niet echt. Het ging vrij makkelijk qua installatie volgens mij!Arunia schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:58:
[...]
Lol, top. Nog dingen om aan te denken? Want Windows 10 moest ik een cd maken met drivers voor usb, ethernet en wifi toen.
Was meer de vraag omdat het naar Windows 10 echt rot ging met geen drivers en dergelijke.saken schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:32:
[...]
Haha nee niet echt. Het ging vrij makkelijk qua installatie volgens mij!
Geen enkele last van gehad hier :-)Arunia schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:52:
[...]
Was meer de vraag omdat het naar Windows 10 echt rot ging met geen drivers en dergelijke.