Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserboy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 09:32
Bedankt voor de bovenstaand reactie. Als ik mijn externe monitor had aangesloten ging alles op zwart, alleen de muis was nog zichtbaar en mijn gebruikersaccount op Windows 8.1 werd afgemeld. Door vooraf de projectievoorkeur op te geven, naar 'uitbreiden' is het probleem opgelost. Ik dacht namelijk dat het aan de drivers lag. De eerste keer dat het mis ging zag ik ook dat er nieuwe drivers waren geïnstalleerd.

Nu ga het topic door bladeren voor informatie over een nieuwe accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Erg bijzonder...

Vandaag is m'n Windows 8.1 installatie grandioos gecrasht. Ik was er gewoon mee aan 't werk en ineens begonnen er dingen niet meer te reageren totdat binnen enkele seconden alles was vastgelopen. Het enige wat me nog restte was een harde power-down. Daarna wilde Windows niet meer opstarten, ipv. het inlogscherm kreeg ik een blauw scherm. Bij de derde keer besloot WIndows dat het zichzelf wilde repareren. Eerste stap van het automatisch herstel was een foutcontrole van de schijf, wat idioot lang duurde. Bij de automatische herstart daarna weer een blauw scherm, waarna de hele cyclus zich herhaalde. Nadat ik dit 4-5 keer had meegemaakt, heb ik maar m'n alternatieve Windows 7 installatie opgestart (dual-boot met W8.1 op de primaire SSD en W7 op de secundaire HDD). Die begon ook prompt met een schijfcontrole, eerst op de SSD en aansluitend op de HDD. Dat duurde erg lang (750GB praktisch vol) dus ik ben wat anders gaan doen. Toen ik een uurtje later weer ging kijken, stond de computer op mij te wachten... met het inlogscherm van W8.1! Nu lijkt alles weer normaal te werken. Maar het bizarre is, is dat de door mij met Sharpkeys aangemaakte aangepaste functietoetsen ineens wél weer werken!

Vermoedelijke oorzaak van de problemen is waarschijnlijk een niet geheel betrouwbare SSD, daar moet ik binnenkort maar eens mee aan de gang. Maar ik snap niet hoe het kan dat de aangepaste functietoetsen eerst niet wilden werken en nu ineens "vanzelf" weer wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:35
Foutje, niet meer nodig

[ Voor 141% gewijzigd door musicfreak op 10-11-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassierocks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 21:00
Sinds ongeveer 3 jaar heb ik ook een Dell XPS 15 l502x (met aardig wat korting gekocht, toen was er een run op deze laptop), onlangs was de accu af. Hij ging nog ongeveer een half uur mee en windows gaf aan dat deze vervangen moest worden. Ik heb een accu via ebay gekocht voor ongeveer €20 (met twee andere laptops is dit prima bevallen) maar dit is geen succes. Het bios herkende hem al niet, vanaf het begin wilde hij soms niet laden, maar ging wel weer 3 uur mee. Nu drie weken verder start hij vaak niet op met de accu en valt hij na een uur werken op de accu onverwachts uit.

Nu ben ik op zoek naar een betaalbare goede accu. Die accu van Anker lijkt mij wel wat, maar Amazon.com wil hem niet naar NL verzenden en Amazon.de heeft hem niet. Hoe kan ik deze wel bestellen, of heeft iemand een goed alternatief?
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:49:
Voor degenen die nog op zoek zijn naar een nieuwe accu: die van Anker werkt bij mij na een maand nog prima.

Health op 100% en geen enkel probleem gehad, ook geen meldingen van Dell omdat het geen Dell-accu is. Hij heeft iets minder energie gespecificeerd als de Dell accu, maar mijn oude accu ging nog maar 10 minuten mee, dus het is in ieder geval een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Voor de mensen met gesneuvelde usb poorten, ik heb nieuwe besteld bij parts people.com en ingebouwd in mijn l502x. Je moet er ff voor gaan zitten en passende schroevendraaiers gebruiken en deze disassembly guide gebruiken: klik. Het heeft mij 1,5uur gekost, maar het was goed te doen. De usb poorten zijn standaard nauwlijks "gezekerd", onhandige kwetsbare constructie, ik heb er wat hotglue tussen gedaan in de hoop het te verstevigen.

Heb meteen een ssd ingebouwd (crucial m5) en 1tb schijf in hdd caddy ipv optical. Herken de laptop niet meer terug, alles gaat mallotig snel :P. En 2 werkende usb poorten jeuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Jag schreef op zondag 17 november 2013 @ 17:55:
[knip]
Heb meteen een ssd ingebouwd (crucial m5) ...[knip]
Goed te horen dat het zo'n goede performance geeft. De Crucial M5 kon ik alleen niet terugvinden... Bedoel je de M500? Of de M4?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Gwannoes schreef op zondag 17 november 2013 @ 20:07:
[...]

Goed te horen dat het zo'n goede performance geeft. De Crucial M5 kon ik alleen niet terugvinden... Bedoel je de M500? Of de M4?
m500 idd. Ik denk mijn beste upgrade ooit. Mijn xps15 was echt niet vooruit te branden met 500Gb 7200rpm seagte momentus hdd. Na hibernaten was ie ongeveer 2-3minuten niet bruikbaar. Sommige dingen gaan echt 10 keer zo snel nu. Booten nu in ongeveer 20 seconden en laptop dan ook meteen bruikbaar. Mijn laptop boot sneller en voelt sneller dan mijn server (i3 3220 en Samsung evo840 sdd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:26:
[...]

m500 idd. Ik denk mijn beste upgrade ooit. Mijn xps15 was echt niet vooruit te branden met 500Gb 7200rpm seagte momentus hdd. Na hibernaten was ie ongeveer 2-3minuten niet bruikbaar. Sommige dingen gaan echt 10 keer zo snel nu. Booten nu in ongeveer 20 seconden en laptop dan ook meteen bruikbaar. Mijn laptop boot sneller en voelt sneller dan mijn server (i3 3220 en Samsung evo840 sdd).
Vreemd. De mijne met 750GB seagate momentus hdd is vanuit hibernation binnen een halve minuut te gebruiken (volgens mij binnen een paar seconden al, maar heb hem ff niet bij de hand om het te testen).

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ha, wat leuk dat mijn real-life foto's van 3 jaar geleden van m'n L501x nog steeds in de start post staan!

M'n 501x (met i7 Q740) werkt nog steeds als een trein, er zit inmiddels al een tijd een Samsung 830 in en 8GB geheugen, dat werkt echt als een speer (Windows 8.1 Pro).

Desalniettemin is het wel echt een log ding vergeleken met laptops van tegenwoordig. Daarnaast draait m'n fan continu vrij hard (BIOS A08) en gaat m'n accu niet meer dan 15 minuten mee.

Volgens mij bezitten de meesten hier een L502x, maar weet iemand of de BIOS van de L502x ook gewoon op de 501x werkt?

Ik denk dat ik ook maar een nieuwe accu ga bestellen, die van Anker ziet er inderdaad ook wel betrouwbaar uit moet ik zeggen.

Overigens echt fijn dat dit topic nog bestaat! :)
Edit: Het geluid van deze laptop blijft het beste geluid dat ik OOIT uit een laptop gehoord heb. Al zoveel plezier van gehad :).

[ Voor 10% gewijzigd door Majesty op 28-11-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikvitesse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-08 23:18
Aan iedereen met een L502x:
http://forum.notebookreview.com/dell-xps-studio-xps/635536-l502x-modded-bioses-download-gpu-voltages-more.html

Deze bios mods zijn echt onmisbaar geworden voor mij. tevens is er op deze site ook een Intel ME update te vinden.

Momenteel gebruik ik:
Custom voltage modded A12 bios mod for gt540m with advanced menus for L502X
2D PROFILE: 0.83v
3D PROFILE: 0.85v

De voordelen hiervan zijn dat de fan niet zo loopt te blazen, echt stukke minder dan bij de normale voltages van: 0.83v & 0.98v. Sterker nog, het lijkt wel of de laptop een stuk stabieler draait met deze voltages dan de normale voltages en je krijgt overclock potentie.
Ook krijg je enorm veel opties erbij en kan je werkelijk alles aanpassen.
Voltage modded A12 BIOS for gt540m with a nice set of extra options,plus native speedstep and updated CPU microcode,intel vbios update to v2137 and sleep FIX for OSX, handle the new options carefully!
Momenteel gebruik ik bijvoorbeeld de optie 'Quick Boot', 'UEFI' en 'Fast Strings'. Enige nadeel is dat de bios zo snel voorbij schiet dat je er niet meer inkomt tenzij je hem reflashed (of iemand moet een heel handige tip hebben voor me?)

De bios kan gebruikt worden bij het 'hackintoshen' van je xps (door de sleep FIX for OSX), ik moet zeggen ik heb een tijdje Mountain Lion als dual boot gedraaid en het werkt echt soepel!
http://www.insanelymac.com/forum/topic/257950-guide-dell-xps-15-l502x-early-2011-snow-leopard-install-possibly-l702x-too/page__st__200__p__1759951#entry1759951

is het misschien een idee als deze 2 links aan het topic worden toegevoegd?

Just Play

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal het binnenkort wijzigen.
Jag schreef op zondag 17 november 2013 @ 22:26:
[...]

Mijne boot in minder dan 10 seconden en is daarna gelijk bruikbaar. 8) Heerlijk die SSD's.

Accu is wel een beetje een vervelend punt geworden. Heb speciaal een 9-cell gekocht zodat ik een hele dag kon werken zonder die lompe adapter mee te slepen, maar hij begint nu wel erg hard te verslijten. Grootste nadeel van laptops, en ik snap niet dat er nog steeds niet iets aan is gedaan. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 20:22
maikvitesse schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:36:
http://forum.notebookreview.com/dell-xps-studio-xps/635536-l502x-modded-bioses-download-gpu-voltages-more.html

Deze bios mods zijn echt onmisbaar geworden voor mij. tevens is er op deze site ook een Intel ME update te vinden.

Momenteel gebruik ik:

De voordelen hiervan zijn dat de fan niet zo loopt te blazen, echt stukke minder dan bij de normale voltages van: 0.83v & 0.98v. Sterker nog, het lijkt wel of de laptop een stuk stabieler draait met deze voltages dan de normale voltages en je krijgt overclock potentie.

[...]

Momenteel gebruik ik bijvoorbeeld de optie 'Quick Boot', 'UEFI' en 'Fast Strings'. Enige nadeel is dat de bios zo snel voorbij schiet dat je er niet meer inkomt tenzij je hem reflashed (of iemand moet een heel handige tip hebben voor me?)

De bios kan gebruikt worden bij het 'hackintoshen' van je xps (door de sleep FIX for OSX), ik moet zeggen ik heb een tijdje Mountain Lion als dual boot gedraaid en het werkt echt soepel!
http://www.insanelymac.com/forum/topic/257950-guide-dell-xps-15-l502x-early-2011-snow-leopard-install-possibly-l702x-too/page__st__200__p__1759951#entry1759951

is het misschien een idee als deze 2 links aan het topic worden toegevoegd?
gouden tip! ik heb dezelfde bios erop gezet (wel voor de 525) maar dat scheelt enorm in temperatuur en lawaai van da fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikvitesse
Top!
Jurgen schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 10:49:
gouden tip! ik heb dezelfde bios erop gezet (wel voor de 525) maar dat scheelt enorm in temperatuur en lawaai van da fan.
Goed te horen! scheelt inderdaad echt meer dan ik verwacht had.

Just Play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:59
maikvitesse schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:36:

Momenteel gebruik ik:

Zeer interessant! Ga ik deze week nog even uitproberen! Laatste tijd veel (meer) 'last' van een lawaaierige fan, dus ben benieuwd. _/-\o_

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:48
Mijn L502x vindt die voltages niet echt leuk, toetsenbord en wifi kapt er mee + hevige lag met mijn muis. Nu weer terug naar A11, naar mijn ervaring de beste officiële bios van Dell (A12 is leuk als je haarföhn stuk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:59
Enes_81 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:42:
Mijn L502x vindt die voltages niet echt leuk, toetsenbord en wifi kapt er mee + hevige lag met mijn muis. Nu weer terug naar A11, naar mijn ervaring de beste officiële bios van Dell (A12 is leuk als je haarföhn stuk is).
Hm oké, das minder. Kun je dan op geen enkele manier van te voren weten of je L502x het wel of niet 'leuk' gaat vinden?

Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:20

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Je kunt het alleen uitproberen. En als het helemaal mislukt kun je via een soort recoverycd een oude bois terugzetten. Moet je dezelfde pagina maar eens goed lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Sinds kort (vermoedelijk na driver updates) ondervind ik een probleem: wanneer de laptop uit standby ontwaakt blijft het beeld op zwart. Toetsenbord licht dan wel op, maar verder geen reactie meer.
Heb de video drivers (intel en nvidia) al verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar helaas geen effect.
Weet iemand hier een oplossing voor?

~update:
nvm, gefixt middels systeemherstel

[ Voor 6% gewijzigd door Brumax op 06-12-2013 13:25 ]

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikvitesse
Enes_81 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:42:
Welk profiel heb je gebruikt dan als ik vragen mag?
Brumax schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:17:
Sinds kort (vermoedelijk na driver updates) ondervind ik een probleem: wanneer de laptop uit standby ontwaakt blijft het beeld op zwart. Toetsenbord licht dan wel op, maar verder geen reactie meer.
Heb de video drivers (intel en nvidia) al verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar helaas geen effect.
Weet iemand hier een oplossing voor?

~update:
nvm, gefixt middels systeemherstel
Dit is inderdaad echt een windows kwaal, ik heb hier ook erg veel last van gehad. Na een herinstallatie was alles opgeslost.

[ Voor 44% gewijzigd door maikvitesse op 13-12-2013 13:22 ]

Just Play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Custom A12 bios mod for gt525m with advanced menus for L502X

Had ik geprobeerd, ik zal straks nog de A11 versie met die voltages proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:25
Ik heb een Dell XPS 15 l502x met een i7 2670QM en een Nvidia 540M videokaart. Ik heb sinds een tijdje last van het feit dat mijn beeldschermstuurprogramma niet meer reageert en is hersteld. Soms geeft mijn scherm ineens een kleur weer (kan alle kleuren zijn). Zo af en toe kan het ook zo zijn dat er allemaal blokjes op mijn scherm komen die elk uit verschillende kleuren bestaan. Dit gaat ook vaak gepaard met het vastlopen van mijn laptop. Dan moet ik de laptop uitschakelen met de uitknop om weer wat te kunnen.

Ik draai momenteel op Windows 7 x64 Home Premium. Ik heb het probleem ook gehad onder Windows 8 x64 Pro. Daarnaast heb ik al een custom bios (met de voltages2D PROFILE: 0.83v, 3D PROFILE: 0.85v) en heb ik mijn videokaart omlaaggeklokt naar een core clock van 592MHz. Dit heb ik allemaal gedaan om de hierboven aangegeven problemen op te lossen.

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?

[ Voor 7% gewijzigd door AMD1800 op 16-12-2013 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:20

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Voltages omhoog ipv omlaag dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heej, top dat deze thread nog zo actief is ! :) Mijn xps loopt nog steeds als een zonnetje maar de accu is inmiddels echt goed versleten, ik zag wat berichten hierboven over waar een nieuwe accu te bestellen. Mijn vraag is iemand goede ervaringen en links, vind de accu's op de dell website wat prijzig voor deze verouderde laptop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikvitesse
AMD1800 schreef op maandag 16 december 2013 @ 21:51:
Ik heb een Dell XPS 15 l502x met een i7 2670QM en een Nvidia 540M videokaart. Ik heb sinds een tijdje last van het feit dat mijn beeldschermstuurprogramma niet meer reageert en is hersteld. Soms geeft mijn scherm ineens een kleur weer (kan alle kleuren zijn). Zo af en toe kan het ook zo zijn dat er allemaal blokjes op mijn scherm komen die elk uit verschillende kleuren bestaan. Dit gaat ook vaak gepaard met het vastlopen van mijn laptop. Dan moet ik de laptop uitschakelen met de uitknop om weer wat te kunnen.

Ik draai momenteel op Windows 7 x64 Home Premium. Ik heb het probleem ook gehad onder Windows 8 x64 Pro. Daarnaast heb ik al een custom bios (met de voltages2D PROFILE: 0.83v, 3D PROFILE: 0.85v) en heb ik mijn videokaart omlaaggeklokt naar een core clock van 592MHz. Dit heb ik allemaal gedaan om de hierboven aangegeven problemen op te lossen.

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen?
Ik zou de originele bios proberen en je kaart weer normaal klokken

Just Play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Enes_81 schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:07:
Custom A12 bios mod for gt525m with advanced menus for L502X

Had ik geprobeerd, ik zal straks nog de A11 versie met die voltages proberen.
Ik was helemaal vergeten om dit nog te testen, heb het zojuist gedaan, maar mijn laptop houdt dus echt niet van undervolting, misschien komt het door de processor (i7-2630QM)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikvitesse
Enes_81 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:33:
[...]

Ik was helemaal vergeten om dit nog te testen, heb het zojuist gedaan, maar mijn laptop houdt dus echt niet van undervolting, misschien komt het door de processor (i7-2630QM)?
Wel raar, heb het nog nooit meegemaakt en heb al zo'n 5 xps'en gehad die er beter van draaide. maar dat hoeft natuurlijk niet voor elke xps te zijn. Je zou een bios mod kunnen zoeken met voltages die iets hoger liggen dan jou geteste bios, maar onder de standaard liggen. misschien werkt dat beter voor jou!

Just Play

Verwijderd

Hallo,

Ik heb al 2 jaar een Dell XPS 15. Vorig jaar heb ik er Windows 8 opgezet, en eerder deze maand heb ik geupdate naar 8.1.
Alles ging foutloos, tot over een paar weken.
Soms valt mijn laptop gewoon uit, ookal staat er nog op het indicatieicoon van de accu dat er nog 30% resterend is bijvoorbeeld. Toch valt de laptop uit, en moet ik hem in de lader steken anders wil hij niet meer opstarten. Na opzoekwerk heb ik gelezen op forums dat ik BIOS moet updaten, en alle drivers moet updaten. Dat deed ik, en ging prima, maar het systeem valt nog steeds uit. Ook vond ik nergens waar ik de Dell Battery Healthmeter nog kan terug vinden op Windows 8.1. Blijkbaar is dat onmogelijk, dus nu kan ik de staat van mijn batterij niet meer zien.

Weet er iemand, hoe ik dat probleem kan oplossen dat mijn laptop uitvalt ookal krijg ik geen enkele melding van "10% resterend"? Het zou me echt helpen, want ik ben maar aan het zoeken en aan het zoeken en ik vind nergens een oplossing. Een nieuwe batterij kopen lijkt me geen optie want dat is me wat te duur voor een laptop van deze leeftijd.

Alvast bedankt!

Dell XPS 15 l502x
4GB RAM, 500GB schijfruimte
Windows 8.1
6 Cell batterij

• laserboy
  • Laatst online: 03-09 09:32
Ik heb dit probleem ook. Je accu is gewoon helemaal versleten. Op dit moment is het zo dat als ik de accu volledig heb opgeladen en de XPS van de stroom haal dan kan ik hem amper 10 minuten gebruiken. Binnen dat moment knalt hij ergens in die tijd in éen keer uit. Enige oplossing is een nieuwe accu kopen.
De batterijmeter kan je vinden door in je taakbalk met je rechtermuisknop op de accu te klikken en dan Dell Batterijmeter aan te klikken. Als dit er niet staat dan heb je Dell Quickset niet geïnstalleerd. Als je precies wilt weten wat de status van de accu is kan je beter My Dell installeren (wel even alles goed instellen want soms wilt dit programma automatisch scannen voor de status van de pc).

[ Voor 10% gewijzigd door S_Chief op 26-12-2013 18:02 ]

• Alfie104
Ik heb hetzelfde probleem, na installatie van W8 valt m'n computer uit ergens in de buurt van 30% restlading. Maar over die eerste 70% doet hij meer dan 2 uur, dus ik zou m'n accu niet bepaald versleten noemen. De wear valt ook best mee, de laatste keer dat ik het heb gecontroleerd was hij 12% (na 2 jaar). Het gekke is dat hij hetzelfde verschijnsel nu ook met W7 heeft. Erg vervelend omdat je inderdaad geen waarschuwing krijgt voordat hij uitvalt.

Verwijderd

Als ik gewoon Facebook of Office gebruik gaat de batterij op 'gebalanceerd' zo'n 2 à 2,5 uur mee. Wat ik toch niet echt versleten kan noemen. Bij Youtube gebruik gebeurt het wel eens dat hij zomaar uitvalt zonder waarschuwing. En als ik een Battlefield 4 map laadt, dan valt hij uit als de batterij rond zo'n 70-50 procent is, net op het moment als het automatische spel-venster opent. Daar ik inkomen omdat het een vrij zwaar spel is. Maar bij Youtube gebruik vond ik het toch wel verdacht. Dus startte ik met het te onderzoeken.
Ik zal alvast Dell Quickset installeren en My Dell ook.

Bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Sinds vandaag ben ik op mijn XPS over van Windows 7 naar Window 8.1. Ik heb de geluids drivers uit de startpost en Quickset gedownload. Van Intel is de HD grapics 3000 driver geïnstalleerd. Van NVidia geloof ik niks. Hoe controleer ik dat? De Intel Driver Update Utility vind geen updates, vreemd genoeg zie ik bij alle itens 'This device is unknown or unsupported' staan.

Sommige tekst, vooral bij installatieprogramma's, is erg wazig. Ik dacht eerst dat de resolutie niet goed stond, maar die staat gewoon op 1920 * 1080 (dat klopt toch?), het schalingsniveau staat op 125%. Volgens mij stond dat onder Windows 7 ook zo ingesteld, maar dat kan ik mis hebben.

Enig idee wat die 'wazigheid' veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij is alles scherp (staat op 100% en een vinkje bij één schalingsniveau voor al m'n beeldschermen). Intel Driver Update Utility werkt inderdaad niet meer met Windows 8.1, geen idee waarom maar ik heb 't maar opgegeven. Drivers voor de NVidia kaart kan je het beste bij NVidia zelf halen, dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:20
musicfreak schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 18:39:
Sinds vandaag ben ik op mijn XPS over van Windows 7 naar Window 8.1. Ik heb de geluids drivers uit de startpost en Quickset gedownload. Van Intel is de HD grapics 3000 driver geïnstalleerd. Van NVidia geloof ik niks. Hoe controleer ik dat? De Intel Driver Update Utility vind geen updates, vreemd genoeg zie ik bij alle itens 'This device is unknown or unsupported' staan.

Sommige tekst, vooral bij installatieprogramma's, is erg wazig. Ik dacht eerst dat de resolutie niet goed stond, maar die staat gewoon op 1920 * 1080 (dat klopt toch?), het schalingsniveau staat op 125%. Volgens mij stond dat onder Windows 7 ook zo ingesteld, maar dat kan ik mis hebben.

Enig idee wat die 'wazigheid' veroorzaakt?
Ik heb mijn DPI op 100% gezet en dat heeft het probleem met de wazigheid opgelost. Het probleem met de wazigheid ligt aan de programma makers om die zich niet aan de DPI regels van Microsoft houden.

De Nvidia drivers moet je even van de site van Nvidia downloaden http://www.nvidia.com/dow...rResults.aspx/70187/en-us

Heb jij de Driver van de valsensor wel geïnstalleerd die kun je vinden in de startpost

AMD 9800X3D I Kingston Fury Beast 64GB CL30 6.000MT/s I MSI MAG B850 Tomahawk I ASUS Prime 9070XT I Lexar NM790 4TB I Google Pixel 9 Pro 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om je NVIDIA te update kan je altijd manueel op de website de driver downloaden. Dit kan je op deze website doen: http://www.geforce.co.uk/drivers. Je kan de site laten Auto-detect doen, of handmatig je eigen driver zoeken.
Ook kan je Geforce Experience installeren en via dat programmaatje naar updates zoeken.

Trouwens: My Dell zegt dat mijn Fabrieksspecificatie capaciteit percentage 53% is en Dell Batterijmeter zegt dat "de batterij functioneert op normale wijze". Handig dat ik de Batterijmeter terug heb, nu kan ik gemakkelijk het opladen uitschakelen terwijl ik Battlefield 4 ofzo gebruik, dat zal de batterij ook al wat sparen denk ik.
Bedankt!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2013 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:01:
Om je NVIDIA te update kan je altijd manueel op de website de driver downloaden. Dit kan je op deze website doen: http://www.geforce.co.uk/drivers. Je kan de site laten Auto-detect doen, of handmatig je eigen driver zoeken.
Ook kan je Geforce Experience installeren en via dat programmaatje naar updates zoeken.

Trouwens: My Dell zegt dat mijn Fabrieksspecificatie capaciteit percentage 53% is en Dell Batterijmeter zegt dat "de batterij functioneert op normale wijze". Handig dat ik de Batterijmeter terug heb, nu kan ik gemakkelijk het opladen uitschakelen terwijl ik Battlefield 4 ofzo gebruik, dat zal de batterij ook al wat sparen denk ik.
Bedankt!
Ik vind die Nvidea extra programma's belabberd, bij game optimalization zet ie alles maar gewoon op z'n allerlaagst. Tja, dan draait een spel wel soepel ja 8)7 Battlefield 4 had ie ietwat moeite mee (ligt meer aan die game dan aan de laptop denk ik), CoD Ghosts daarentegen draai ik op medium ongeveer, geen momentje lag gehad. Nu hopen op GTA V voor de PC.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor de Nvidia links, ga de driver zo meteen installeren.

Wat doet die valsensor eigenlijk? Heb een aantal topics op Freefall / valsensor doorzocht maar kom er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Die valsensor zorgt ervoor dat als je laptop valt terwijl hij aanstaat, de harddisk al tijdens de val geparkeerd wordt, zodat hij niet crasht als je laptop de grond raakt. Ook al valt de rest in gruzelementen, dan zou je tenminste je data nog moeten kunnen benaderen. Kan handig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Oh het is dus echt een valsensor, grappig. Heeft dat ook nut met een SSD schijf? Heb geen harde schijf meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr.DD schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 21:30:
[...]
Ik vind die Nvidea extra programma's belabberd, bij game optimalization zet ie alles maar gewoon op z'n allerlaagst. Tja, dan draait een spel wel soepel ja 8)7 Battlefield 4 had ie ietwat moeite mee (ligt meer aan die game dan aan de laptop denk ik), CoD Ghosts daarentegen draai ik op medium ongeveer, geen momentje lag gehad. Nu hopen op GTA V voor de PC.. :P
Ik gebruik Nvidia Experience niet, vind het ook moeilijk om mee te werken... Alleen draai ik Bf4 op Low omdat ik anders te veel lagg heb :/ ik heb gemiddeld ook maar 40 fps. Raar maar waar behalve als ik Recon-kit neem, dan crasht het spel volledig 8)7
Ligt waarschijnlijk aan mijn 4gb RAM, BF3, BFBC2, BF2... Loopt anders wel allemaal op High, moest je weten hoe dat zou komen dat ik op low moet spelen, of een paar tips om de laptop er voor aan te passen, mag je het altijd laten weten :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2013 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Als ik onder Windows 8.1 met de Quickset drivers de helderheid instel dan wordt de helderheid na een paar seconden minder. Je moet 'm dus telkens iets te hoog instellen waarna hij terugvalt. Enig idee of dat aan te passen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
musicfreak schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 08:54:
Als ik onder Windows 8.1 met de Quickset drivers de helderheid instel dan wordt de helderheid na een paar seconden minder. Je moet 'm dus telkens iets te hoog instellen waarna hij terugvalt. Enig idee of dat aan te passen is?
Dit ervaar ik ook inderdaad, kan redelijk frustrerend zijn haha.
Ook geeft hij op twee plekken in het scherm aan dat het wordt gewijzigd, maar dat was te veranderen door een bestandje aan te passen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 08:54:
Dit probleem heb ik ook gehad (en destijds ook in dit topic gemeld). Is niet echt een oplossing voor. Ik heb Quickset gewoon uit m'n opstartlijst gehaald, en nu heb ik er geen last meer van. Alle FN-knoppen blijven dan gewoon werken, alleen de tiptoetsen doen niks meer (neem ik maar voor lief, zo'n dimmend beeldscherm is veel vervelender). De Dell Batterijmeter blijft ook aanwezig (deze zit ingebouwd in Quickset). Snap dat het geen ideale oplossing is vanwege de niet-functionerende tiptoetsen, maar Dell weigert 8.1 drivers uit te brengen.

Oh en van die dubbele meldingen ben je dan ook gelijk af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
SChief schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 11:38:
[...]

Dit probleem heb ik ook gehad (en destijds ook in dit topic gemeld). Is niet echt een oplossing voor. Ik heb Quickset gewoon uit m'n opstartlijst gehaald, en nu heb ik er geen last meer van. Alle FN-knoppen blijven dan gewoon werken, alleen de tiptoetsen doen niks meer (neem ik maar voor lief, zo'n dimmend beeldscherm is veel vervelender). De Dell Batterijmeter blijft ook aanwezig (deze zit ingebouwd in Quickset). Snap dat het geen ideale oplossing is vanwege de niet-functionerende tiptoetsen, maar Dell weigert 8.1 drivers uit te brengen.

Oh en van die dubbele meldingen ben je dan ook gelijk af. :+
Ik heb een werkende quickset driver gevonden. http://www.dell.com/suppo...uageCode=NL&categoryId=AP

Het enigste wat niet werkt is het Waves Audio tiptoets.

AMD 9800X3D I Kingston Fury Beast 64GB CL30 6.000MT/s I MSI MAG B850 Tomahawk I ASUS Prime 9070XT I Lexar NM790 4TB I Google Pixel 9 Pro 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En daarmee heb je geen last van een dimmend beeldscherm? Dat zou wel tof zijn, ga het vanavond eens proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
SChief schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 13:31:
En daarmee heb je geen last van een dimmend beeldscherm? Dat zou wel tof zijn, ga het vanavond eens proberen..
Ik heb nu ook geen last meer van het dimmend beeldscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net even uitgeprobeerd en het werkt inderdaad prima, geen last meer van een dimmend scherm. Er mist alleen één belangrijke feature (voor mij iig): onderbreken van het opladen. Ik werk vrij vaak met de laptop aan het stopcontact en dan hou ik de batterij graag rond de 40% (rond dit percentage slijt de accu het traagst). Dit is voor mij dermate belangrijk dat ik maar terugga naar de oude Quickset en de boel dan weer uit de opstartlijst haal zodat het scherm niet dimt. Dat de tiptoetsen helemaal niet werken neem ik dan maar voor lief. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
SChief schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 15:59:
Net even uitgeprobeerd en het werkt inderdaad prima, geen last meer van een dimmend scherm. Er mist alleen één belangrijke feature (voor mij iig): onderbreken van het opladen. Ik werk vrij vaak met de laptop aan het stopcontact en dan hou ik de batterij graag rond de 40% (rond dit percentage slijt de accu het traagste). Dit is voor mij dermate belangrijk dat ik maar terugga naar de oude Quickset en de boel dan weer uit de opstartlijst haal zodat het scherm niet dimt. Dat de tiptoetsen helemaal niet werken neem ik dan maar voor lief. :p
Het probleem dat het opladen uitschakelen mist kun je oplossen door de oude batterymeter.exe in de quickset map te verplaatsen naar het bureaublad en dan quickset driver updaten en het batterymeter.exe van het bureaublad terug te zetten naar de quickset map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Heeft iemand toevallig nog een defect moederbord liggen voor de l502x? Ik heb dringend onderdelen nodig, meer specifiek de BIOS chip of een complete dump van de inhoud ervan (dus niet alleen de BIOS maar echt álles wat erin zit).

Om te voorkomen dat anderen in dezelfde situatie terechtkomen: Pas hééél erg op met de combinatie van l502x - EasyBCD Editor (nieuwste versie) - Windows 8.1. Bij de nieuwste versie van EasyBCD Editor verschijnen er, behalve je schijfstations, nog andere dingen in het opstartmenu. Als je die eruit haalt, start je XPS dus niet meer op!!! En dat is niet te verhelpen door de BIOS opnieuw te flashen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 17:41
Het heeft niets met je bios te maken maar met de opstartconfiguratie van windows
start op in recovery modus op je laptop of via een windows install dvd, dan repareert ie je opstartmenu (ergens bij advanced options als ik me goed herinner).
google op bcd repair oid

[ Voor 44% gewijzigd door birdibird op 28-12-2013 18:13 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 00:24:
[...]

Ik gebruik Nvidia Experience niet, vind het ook moeilijk om mee te werken... Alleen draai ik Bf4 op Low omdat ik anders te veel lagg heb :/ ik heb gemiddeld ook maar 40 fps. Raar maar waar behalve als ik Recon-kit neem, dan crasht het spel volledig 8)7
Ligt waarschijnlijk aan mijn 4gb RAM, BF3, BFBC2, BF2... Loopt anders wel allemaal op High, moest je weten hoe dat zou komen dat ik op low moet spelen, of een paar tips om de laptop er voor aan te passen, mag je het altijd laten weten :)
Hoogstwaarschijnlijk je 4gb inderdaad, ik heb 8gb geïnstalleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
birdibird schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:10:
Het heeft niets met je bios te maken maar met de opstartconfiguratie van windows
start op in recovery modus op je laptop of via een windows install dvd, dan repareert ie je opstartmenu (ergens bij advanced options als ik me goed herinner).
google op bcd repair oid
Als ik m'n XPS opstart, loopt het blauwe balkje tot 100% en dan loopt alles vast. F2/F12 geeft geen reactie, de ventilator gaat steeds harder blazen en ook na lang wachten gebeurt er niets meer. Dus er valt niet zoveel in recovery modus op te starten, ook een DVD of USB stick start niet meer op. Het probleem is dat er behalve de BCD op de harddisk (die inderdaad goed te repareren valt), ook iets BCD-achtigs in de BIOS chip zit en dát is nu juist gewist door Easy BCD Editor. Ook de BIOS recovery cd van CapitanKasar (link naar NotebookReview forum eerder in deze topic) helpt niet, dus het is niet de BIOS zelf die beschadigd is, maar extra informatie die (in dezelfde chip?? ook dat is me nog niet duidelijk) in het systeem is opgeslagen. In de post van CapitanKasar kun je lezen dat in de BIOS chip, behalve de BIOS zelf, ook andere zaken zoals serienummer, servicetag en LAN MAC adres, Intel ME en nog wat dingen zijn opgeslagen, dus ik verdenk deze chip ervan gedeeltelijk gewist te zijn door mijn actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet er niet alles van, en Easy BCD Editor ken ik niet, maar ik vind het maar een raar verhaal.

Een boot configurator die je hardware aantast? Lekker dan...

Kom je nog wel gewoon in de BIOS? Heb je het weleens geprobeerd met een andere HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Nee, het probleem is dat ik nergens meer inkom, F2 en F12 werken niet. Niets start op, geen HD, SSD, USB, DVD of whatever. Alleen de BIOS recovery cd van CapitanKasar werkt in die zin dat de recovery BIOS van cd wordt geladen, daarna zit alsnog alles vast.

Ik vond het in de eerste instantie zelf ook een raar verhaal. De hardware wordt niet echt aangetast, de flash chip waar de BIOS in staat, bevat gewoon software. Maar ik vind het wel vreemd dat de toch wel erg belangrijke inhoud hiervan zo probleemloos kan worden verknoeid. Voor de BIOS zelf, die in dezelfde chip zit, heb je een speciaal flashprogramma nodig en dit was zomaar, huppekee, klaar. Zonder vragen of waarschuwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
En als je nou je HDD/SSD uit je laptop haalt en dan boot, kom je dan wel in je BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Alfie104 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:01:
Nee, het probleem is dat ik nergens meer inkom, F2 en F12 werken niet. Niets start op, geen HD, SSD, USB, DVD of whatever. Alleen de BIOS recovery cd van CapitanKasar werkt in die zin dat de recovery BIOS van cd wordt geladen, daarna zit alsnog alles vast.

Ik vond het in de eerste instantie zelf ook een raar verhaal. De hardware wordt niet echt aangetast, de flash chip waar de BIOS in staat, bevat gewoon software. Maar ik vind het wel vreemd dat de toch wel erg belangrijke inhoud hiervan zo probleemloos kan worden verknoeid. Voor de BIOS zelf, die in dezelfde chip zit, heb je een speciaal flashprogramma nodig en dit was zomaar, huppekee, klaar. Zonder vragen of waarschuwingen.
raar verhaal inderdaad, dan zou ik het niet zo gauw weten...

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Enes_81 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 23:12:
En als je nou je HDD/SSD uit je laptop haalt en dan boot, kom je dan wel in je BIOS?
Nee, ik heb alle mogelijke combinaties van wel en geen drives al geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat: de BIOS hangt aan het einde van de voortgangsbalk, zonder dat er ook maar op één (F) toets wordt gereageerd. Lege HD, bootable HD, USB, CD, whatever. HD in de palmrest, HD in de caddy, geen HD maar wel DVD, echt elke combinatie heb ik geprobeerd zonder succes.

Ik heb ondertussen na een mailwisseling met CapitanKasar wel enig idee hoe dit evt. op te lossen valt zonder het moederbord te moeten vervangen. Behalve de flashchip waar oa. de BIOS in zit (en die eigenlijk niet zo gemakkelijk te overschrijven moet zijn) zit er nog een tweede flashchip op het moederbord. CapitanKasar weet ook niet wat er precies in staat, maar hij vermoed oa. wat regiogegevens. Ik vermoed dat hier de BCD gegevens ook wel eens in konden staan, omdat het gemak waarmee deze gewist/overschreven konden worden toch wel erg frappant is. Zo gemakkelijk is de BIOS en de Intel ME niet te overschrijven, die beiden dus in de BIOS flashchip staan.

Daarom nogmaals mijn waarschuwing aan iedereen: Pas enorm op wat je doet als je met de nieuwste versie van Easy BCD Editor van Neosmart aan de slag gaat, gemaakte fouten zijn onherstelbaar !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het normaal dat ik nadat ik Quickset op mijn laptop plaatste dat hij minder snel opstart?
Vroeger kon ik binnen de 30 seconden al op Facebook, Youtube... zitten, nu doet hij er 2 minuten over? Ligt dat aan de Quickset of is dat puur toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 20:04:
Is het normaal dat ik nadat ik Quickset op mijn laptop plaatste dat hij minder snel opstart?
Vroeger kon ik binnen de 30 seconden al op Facebook, Youtube... zitten, nu doet hij er 2 minuten over? Ligt dat aan de Quickset of is dat puur toeval?
Je kan proberen de quickset driver te verwijderen en dan kijken of de laptop wel snel opstart. Ik denk dat het ergens anders aan ligt. ik heb er namelijk geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag:
Welke laptop kan ik beter kopen de dell xps 15( gt750m i7 4702hq 16gb 512gb) of macbook pro retina 15' goedkoopste (iris pro).
Ik heb al gezien dat de cpu van de macbook beter is en de batterij duur en gewicht/afmetingen. De rest is volgens mij beter bij de dell.
De laptop heeft deze prioriteiten
1) mobiel (licht, dun, klein)
2) lange batterijduur
3) snelheid
Alvast bedankt voor het antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verkeerd topic, dit is voor een andere XPS 15. Ik zou zeggen, breid je verhaal iets meer uit en maak hier een apart topic aan: Laptop Aankoopadvies

[ Voor 13% gewijzigd door S_Chief op 30-12-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matt1991 schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:45:
[...]

Je kan proberen de quickset driver te verwijderen en dan kijken of de laptop wel snel opstart. Ik denk dat het ergens anders aan ligt. ik heb er namelijk geen last van.
Is het dan nog mogelijk om "Batterij Opladen" uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
Verwijderd schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 17:35:
[...]

Is het dan nog mogelijk om "Batterij Opladen" uit te schakelen?
Nee, dat is een onderdeel van quickset, je kan ook proberen quickset uit de startup items halen, via mscondig voor Windows 7 en in Windows 8 en 8.1 via taakbeheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Gelukkig heb ik m'n computer weer aan de gang. Ik heb daarvoor wel de BIOS chip moeten uitsolderen, herprogrammeren en terugsolderen...

Ik ben ook iets meer te weten gekomen over hoe het zo verschrikkelijk mis is gegaan, hoewel ik nog geen 100% zekerheid heb. Het zit in ieder geval in de combinatie van een unlocked BIOS, Windows 8 of 8.1 en versie 2.2 (momenteel de nieuwste) van EasyBCD Editor.

Ik had een tijdje terug een unlocked BIOS van CapitanKasar geïnstalleerd en daarin de UEFI boot aangezet. Dat heeft niet zoveel nut bij een bestaande OS installatie, want die verandert niet ineens. Maar daarna crashte m'n Windows 8 en heb ik 8.1 als schone installatie erop gezet. En dan wordt dus Windows in UEFI mode geïnstalleerd, iets waar ik me overigens volkomen bewust was op dat moment, het was ook de reden dat ik UEFI boot al van tevoren had aangezet.

Waar ik dus niet op had gerekend is (eigen onbevestigd vermoeden) dat ergens in het systeem (en dat is niet op de harddisk of ssd) een EFI extensie wordt opgeslagen, die vervolgens door EasyBCD Editor wordt uitgelezen en getoond en erger, ook veranderd kan worden! Ik weet niet of dit een bug of een feature is, maar het is in ieder geval erg gevaarlijk!

Alleen door het opnieuw flashen van de BIOS (ik had een A04 dump gevonden op internet, vermoedelijk zit hierin nog geen UEFI support) kreeg ik de boel weer op de rails. Maar hiervoor moet dus de chip eruit, omdat de standaard BIOS update (die ik overigens niet eens aan de gang kreeg, zo vast zat m'n systeem) maar 2.5MB van de 4.0MB overschrijft en dat is niet het deel waar de fout in zit.

Dus voor iedereen die een unlocked BIOS van CapitanKasar gebruikt in combinatie met een UEFI-enabled OS (momenteel alleen Windows 8/8.1) nogmaals de waarschuwing, ondanks dat de BIOS zelf volkomen veilig is zijn er dus combinaties van instellingen en software mogelijk waarmee je zeer ongewenste dingen kunt bereiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Behoorlijk wat gedoe dus. Wel dik dat je het hebt kunnen oplossen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
ja, gelukkig dat het is gelukt!
En dank voor het delen, heeft ons ook weer wijzer gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb mijn XPS onlangs voorzien van een Crucial M500 SSD en Windows 8.1 (schoon geïnstalleerd). Moet ik de HM67 Chipset drivers installeren voor optimale prestaties van mijn SSD? Ik draai verder nog op Bios versie A06, die ik al vanaf het begin heb. Is het voor mij zinvol om mijn BIOS te upgraden?

De draadloze netwerkkaart in mijn XPS is de Intel Centrino Wireless-N 1000 (Wireless-N 2,4 Ghz 300 Mbps), wellicht is dit relevant.

[ Voor 6% gewijzigd door musicfreak op 05-01-2014 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
musicfreak schreef op zondag 05 januari 2014 @ 07:53:
Ik heb mijn XPS onlangs voorzien van een Crucial M500 SSD en Windows 8.1 (schoon geïnstalleerd). Moet ik de HM67 Chipset drivers installeren voor optimale prestaties van mijn SSD? Ik draai verder nog op Bios versie A06, die ik al vanaf het begin heb. Is het voor mij zinvol om mijn BIOS te upgraden?

De draadloze netwerkkaart in mijn XPS is de Intel Centrino Wireless-N 1000 (Wireless-N 2,4 Ghz 300 Mbps), wellicht is dit relevant.
In principe moet je alle drivers opnieuw installeren, een deel van de drivers gaat automatisch met het installeren van Windows 8.(1) en deel moet je zelf doen. De drivers die je zelf nog moet installeren staan op de support site van Dell of in de startpost van dit topic. De nvidia drivers moet je ook zelf nog installeren http://www.geforce.com/drivers/results/70187, In principe hoef je de bios niet te updaten, wel moet je er voor zorgen dat de bios in AHCI modus staat om de volle snelheid van de SSD benutten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb de Chipset drivers opnieuw geïnstalleerd. Moet nu volgens mij alleen de Synaptics drivers nog. Welke zijn nu het meest aan te raden, de Dell Alienware of die op de site van Synaptics zelf?

In mijn Bios staat AHCI aan. Bied het mij nog voordelen om een nieuwer Bios te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topsie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-03-2024
musicfreak schreef op maandag 06 januari 2014 @ 22:52:

In mijn Bios staat AHCI aan. Bied het mij nog voordelen om een nieuwer Bios te installeren?
Mijn ervaring is dat wanneer je geen problemen ondervindt, dan de bios niet updaten. Je loopt dan enkel risico dat je problemen gaat krijgen die je voorheen niet had. Soms biedt een bios update uiteraard wel voordelen, denk aan verbetering van koeling of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dat is inderdaad een goed uitgangspunt. Ik zal anders nog eens kijken of ik een changelog kan vinden, dan kan ik kijken wat er aangepast in in de nieuwere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ander puntje... mijn stroomadapter is niet meer zo jofel. Ik moet 'm een aantal keren in en uit de laptop halen voordat 'ie het doet. Soms moet ik ook de kabel die in de adapter zelf zit (het zwarte driehoekige plugje) eruit en erin stoppen. Ik vrees dat 'ie er binnenkort helemaal mee stopt.

Kan ik op Ebay of in een Chinese webshop een andere adapter kopen of is dat niet wijs? De mijne kraakt ook echter ik heb geen garantie op de laptop meer dus een gratis nieuw exemplaar zal Dell me wel niet meer willen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Originele adapters blijven wel het beste, dat is een feit. Met goedkope adapters heb je vaak het probleem dat de laptop het doorkrijgt en vervolgens trager of zelfs niet gaat laden (Dell Quickset zal een melding geven). Misschien dat bepaalde aftermarket adapters wel werken, maar met OEM ben je verzekerd van een goede werking.

Je kan overigens altijd Dell ff bellen en het uitleggen (en maak duidelijk dat het een bekend probleem is en andere mensen wel een nieuwe hebben ontvangen). Wie weet helpen ze je alsnog.

[ Voor 22% gewijzigd door S_Chief op 13-01-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Inderdaad, probeer toch even Dell. Een orginele is altijd het beste. Zelfs een tweedehandse orginele is beter dan een nieuwe Chinese prutvoeding. Die dingen gaan binnen een paar weken kapot, als ze het om te beginnen al doen want de meeste Chinese "Dell" voedingen hebben niet het chipje wat Dell aan het middelste pennetje knoopt en waaraan de voeding herkend wordt.

Bovendien zijn de Chinese voedingen zonder uitzondering onvoldoende ontstoord, waardoor je touchpad praktisch onbruikbaar wordt (de storing ontregelt de capacitieve touchpad waardoor je spookbewegingen en spookclicks krijgt).

Kortom, bespaar jezelf een hoop ellende ipv. een hoop geld (wat je uiteindelijk dan toch weer moet uitgeven) en koop direct een orginele Dell voeding.

[ Voor 34% gewijzigd door Alfie104 op 13-01-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor de tips, ik ga binnenkort met Dell bellen. Dat kan niet op zondag, dus dan maar volgende week vrijdag op mijn vrije dag.

Ik heb nog wel een ander vraagje: momenteel zit er in mijn XPS 6 Gb RAM, verdeeld over een reepje van 4 en 2 Gb. Ik draai momenteel Windows 8.1. Omdat ik via VirtualBox Windows 7 wil gaan installeren leek het me wel slim het RAM geheugen wat uit te breiden.
Is het qua prestaties handig om voor 4 + 8 Gb te kiezen? Of kan ik vanwege dual channel beter gelijk voor 2 maal 8 Gb gaan. 16 Gb lijkt me eigenlijk nog wat overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Persoonlijk zou ik gewoon voor 16GB gaan, ben je gelijk klaar. Maar goed, kan niet zien wat jouw budget is. :) Wat ik wel weet is dat RAM achterlijk duur is geworden. 16GB kostte in november 2012 iets van 65 euro, nu betaal je er ongeveer 140 voor. :X :r Geen idee waarom dit is gebeurd. Dat is overigens ook gelijk de enige reden waarom ik nog met 4GB werk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
SChief schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:18:
Persoonlijk zou ik gewoon voor 16GB gaan, ben je gelijk klaar. Maar goed, kan niet zien wat jouw budget is. :) Wat ik wel weet is dat RAM achterlijk duur is geworden. 16GB kostte in november 2012 iets van 65 euro, nu betaal je er ongeveer 140 voor. :X :r Geen idee waarom dit is gebeurd. Dat is overigens ook gelijk de enige reden waarom ik nog met 4GB werk. :+
Zo inderdaad zeg, 2x 4GB is nog netjes €45,- maar 2x 8GB is gewoon rond de €116,-.
Je kunt inderdaad ook gewoon een reepje van 8 los kopen, dan ben je toch wat goedkoper uit (zou ik doen).

Overigens: iemand nog tips voor een nieuwe accu voor m'n L501x? Op eBay zijn er genoeg te vinden en ook voor een mooie prijs, maar kwaliteit is een tweede natuurlijk.
Ik ga geen accu meer bij Dell bestellen voor €140,- in ieder geval (wie doet dat nou voor een 3,5 jaar oude laptop?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
@musicfreak: Als je het geheugen echt nodig hebt, zou ik, gezien de huidige prijzen, in de eerste instantie inderdaad voor 4+8GB kiezen, dan kun je later als de prijzen weer genormaliseerd zijn, alsnog de 4GB wisselen voor een 8GB. Vanwege dual-channel heeft het gebruik van 2 gelijke modules mijn voorkeur, maar ik vraag me eigenlijk af of dat tegenwoordig nog steeds speelt, omdat veel computers met ongelijke modules worden geleverd.

Je kunt je ook afvragen of die 6GB al niet voldoende is. Windows 7 begint lekker te draaien vanaf 2GB (zolang je geen zware toepassingen gebruikt) en Windows 8 is zelfs met minder al tevreden. Dus dan zou je zeggen dat je met 6GB redelijk goed 1 virtuele machine moet kunnen draaien. In jouw geval zou ik het eerst proberen, je kunt altijd nog geheugen bijkopen.

@Majesty: Ik zou er gewoon eentje van eBay nemen. Voor 2-3 tientjes moet je er al wel een kunnen vinden met 2 of 3 jaar garantie. Niet dat dat veel voorstelt als je voor de garantie je accu moet terugsturen naar China (tegen verzendkosten die in de buurt van de aanschafwaarde komen), maar ik heb dan altijd wel het gevoel dat de verkoper tenminste wat vertrouwen in het product heeft. Misschien (waarschijnlijk) is de kwalieteit inderdaad minder voor dat geld, maar voor 1/4 van de prijs van een Dell accu kun je er 4 uit China kopen en met z'n vieren kun je daar gegarandeerd langer mee werken dan met 1 Dell accu.

Ik heb voor diverse computers (niet de XPS) in het verleden accu's uit China gekocht en tot nu toe heb ik er geen klachten over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is iets dat mij al een tijdje bezighoudt.. Ik weet dat een externe monitor die via HDMI is verbonden voor 100% op de NVidia kaart draait, maar hoe zit dit nou met een monitor die met DisplayPort is verbonden? Ik weet dat je dan de IGP kan gebruiken, maar kan je dan ook switchen naar NVidia icm DisplayPort (Optimus dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
SChief schreef op maandag 20 januari 2014 @ 16:48:
Er is iets dat mij al een tijdje bezighoudt.. Ik weet dat een externe monitor die via HDMI is verbonden voor 100% op de NVidia kaart draait, maar hoe zit dit nou met een monitor die met DisplayPort is verbonden? Ik weet dat je dan de IGP kan gebruiken, maar kan je dan ook switchen naar NVidia icm DisplayPort (Optimus dus)?
Volgens mij wel, als ik een monitor/beamer aansluit via Mini Displayport kan ik gewoon Optimus gebruiken het chipje in de taakbalk kleurt gewoon op bij het openen van games en sommige programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou wel uitermate gaaf zijn. Sinds ik deze laptop heb gebruik ik 'em thuis via HDMI aan een externe monitor, waardoor de NVidia kaart altijd aan staat en de laptop ook sneller warm wordt. Ik ga maar eens een DisplayPort->HDMI converter op eBay scoren, zijn niet bepaald duur ofzo. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
in de windows 7 tijd had ik voor mijn l502x een programma in m'n opstarten map die er voor zorgde dat de functie van f8/f12 automatisch omgekeerd werd.
Nu ben ik over naar Win8.1 en vroeg ik me af of dit nog steeds werkt en of iemand hem nog eens zou kunnen plaatsen, want ik kon hem niet meer vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
musicfreak schreef op zondag 19 januari 2014 @ 08:15:
Dank voor de tips, ik ga binnenkort met Dell bellen. Dat kan niet op zondag, dus dan maar volgende week vrijdag op mijn vrije dag.
Ik heb Dell ondertussen gebeld, kreeg een aardige man aan de lijn die mij omdat ik drie jaar garantie had op mijn XPS (???, volgens hem gold deze termijn in NL, dacht toch echt 2 jaar) wel een gratis nieuwe adapter wilde sturen. Vrijdag gebeld, had 'm vandaag al in huis! Tof, ga hem morgen eens testen. Scheelt toch weer 65 euro plus verzendkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo zie je maar: nee heb je, ja kun je krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikvitesse
rjvisje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:43:
in de windows 7 tijd had ik voor mijn l502x een programma in m'n opstarten map die er voor zorgde dat de functie van f8/f12 automatisch omgekeerd werd.
Nu ben ik over naar Win8.1 en vroeg ik me af of dit nog steeds werkt en of iemand hem nog eens zou kunnen plaatsen, want ik kon hem niet meer vinden...
Jazeker dit kan nog steeds! echter denk ik niet dat je hier een programma voor hebt gebruikt, dit valt namelijk gewoon in de BIOS in te stellen. Ik zelf draai Windows 8.1 en heb de optie voor het omdraaien van de functietoetsen aanstaan, werkt perfect!

Je moet in ieder geval naar je BIOS gaan en daar is een optie om de functie toetsen op 'multimedia' te zetten als ik het me goed kan herrineren. Ik zal zo nog even voor je kijken voor de zekerheid

Just Play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
maikvitesse schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:19:
[...]

Je moet in ieder geval naar je BIOS gaan en daar is een optie om de functie toetsen op 'multimedia' te zetten als ik het me goed kan herrineren. Ik zal zo nog even voor je kijken voor de zekerheid
In de Bios zit inderdaad een optie om de functietoetsen te wijzigen in mediatoetsen. Deze optie zit ook in het mobiliteitscentrum als je de quickset driver geinstalleerd hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
rjvisje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:43:
Als je alleen F8 t/m F12 wilt omdraaien en F1 t/m F7 niet, dan kun je met Sharpkeys de F-toetsen per stuk omprogrammeren. Dat heb ik ook gedaan, omdat ik F1 t/m F7 regelmatig als F-toets gebruik, terwijl ik die mediafuncties toch ook wel handig vind. Werkt bij mij prima met Windows 8.1. Overigens was Sharpkeys een tip van iemand anders eerder in deze topic (of deel 8 of 7, dat weet ik niet meer precies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
SChief schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:42:
Zo zie je maar: nee heb je, ja kun je krijgen. :)
Precies! Heb de adapter ondertussen aangesloten, hij doet het perfect. Wel grappig, ik kreeg alleen de adapter plus kabel naar de laptop opgestuurd, de stroomkabel zat er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-09 20:22
Voor de geinterreseerden, ik heb net windows 8.1 op mijn xps geinstaleerd en een driver gevonden welke zo ongeveer alle gestures en 2 finger scroll ondersteund. Hier kunnen jullie deze vinden:

http://www.dell.com/suppo...verdetails?driverid=X8HNX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Alfie104 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 19:55:
[...]

Als je alleen F8 t/m F12 wilt omdraaien en F1 t/m F7 niet, dan kun je met Sharpkeys de F-toetsen per stuk omprogrammeren. Dat heb ik ook gedaan, omdat ik F1 t/m F7 regelmatig als F-toets gebruik, terwijl ik die mediafuncties toch ook wel handig vind. Werkt bij mij prima met Windows 8.1. Overigens was Sharpkeys een tip van iemand anders eerder in deze topic (of deel 8 of 7, dat weet ik niet meer precies).
heb het inmiddels gevonden, ik had en heb een programma vanuit dit forum ooit in mijn opstarten map neergezet, die inderdaad alleen F8 tm F12 omdraaid (genaamd ftomedia)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 20:03:
[...]
Precies! Heb de adapter ondertussen aangesloten, hij doet het perfect. Wel grappig, ik kreeg alleen de adapter plus kabel naar de laptop opgestuurd, de stroomkabel zat er niet bij.
Klopt, heb toen ook geen stroomkabel gehad. :)

Heeft iemand zijn WiFi-kaart vervangen door een nieuwer/ander kaartje? Zit eraan te denken om een WiFi AC kaart van Intel te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

SChief schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:44:

Heeft iemand zijn WiFi-kaart vervangen door een nieuwer/ander kaartje? Zit eraan te denken om een WiFi AC kaart van Intel te bestellen.
Ik heb een AC 7260 geplaatst. Werkt prima

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Weten jullie hoe je zo'n connector in een laptop los maakt? (zit aan de speaker verbonden)
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2mrv31y_th.jpg
(klik voor grote foto, in rood omcirkelde connector)

Ik krijg hem niet los..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

:? gewoon trekken? Rechterstuk moet wel blijven zitten hè ;)
Zachtjes wrikkend heen en weer aan het plugje trekken moet 'm volgens mij gewoon los doen komen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Dat leek mij ook maar dat lukt niet. En met iets ertussen wrikken heb ik het plastic al wat vervormd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Toevallig heb ik m'n XPS vorige week ook nog helemaal uit elkaar gehad, je moet inderdaad toch proberen heen en weer te wrikken, ik kreeg 'm ook erg lastig los, maar met wat kracht en veel geduld moet het je wel lukken! Kan gewoon met je handen overigens, niet met een schroevendraaier duwen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb in het verleden ooit bij een soortgelijke connector met mijn handen de kabeltjes eruit getrokken, dus dat was ook niet echt handig. En na veel wrikken en kloten is het nu nog steeds niet los helaas.. Ik kijk wel hoe ver ik kom met die kabel eraan vast. Niet ideaal maar helaas de enige oplossing denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Jurgen schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:50:
Voor de geinterreseerden, ik heb net windows 8.1 op mijn xps geinstaleerd en een driver gevonden welke zo ongeveer alle gestures en 2 finger scroll ondersteund. Hier kunnen jullie deze vinden:

http://www.dell.com/suppo...verdetails?driverid=X8HNX
Mooi, dank! Via jou link kom ik bij twee bestanden:
Touchpad_Synaptics_W8.14_X00_A01_Setup-X8HNX_ZPE.exe
Input_Driver_X8HNX_WN_17.0.11.1_A01.EXE

Moet je beide installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 23:47:
Weten jullie hoe je zo'n connector in een laptop los maakt? (zit aan de speaker verbonden)

Ik krijg hem niet los..
Het zijn inderdaad lastige stekkertjes om los te maken, omdat ze best wel vast zitten terwijl ze tegelijk erg kwetsbaar zijn, dus je durft er niet te hard aan te trekken. Toch is de enige oplossing wat hier al gesuggereerd is, aan de kabel trekken en dan tegelijk wiebelen en wrikken. Desnoods help je met de andere hand met een klein schroevendraaiertje tussen de twee delen. En probeer ook eens voorzichtig omhoog te trekken terwijl je blijft wiebelen, de vergrendelingsnokjes zitten voor zover ik me kan herinneren nl. aan de onderkant en daar trek je hem dan een beetje uit.
musicfreak schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 23:08:
[...]

Mooi, dank! Via jou link kom ik bij twee bestanden:
Touchpad_Synaptics_W8.14_X00_A01_Setup-X8HNX_ZPE.exe
Input_Driver_X8HNX_WN_17.0.11.1_A01.EXE

Moet je beide installeren?
Dat vroeg ik me idd. ook al af. Maar m'n huidige driver werkt ook prima, dus ik laat het maar zo. Volgens mij heb ik nu de driver van Synaptics zelf, versie 16.2.10.3.
Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste