Uiteindelijk heb ik alleen maar ellende mee gemaakt. Ik zal het proberen zo kort mogelijk te samenvatten:
Nadat het scherm vervelend bleef doen is uiteindelijk op 13 augustus mijn harde schijf gecrasht. Herstel was niet meer mogelijk en ik heb bij een goede kennis een test kunnen uitvoeren (duurde 2 weken, zo langzaam was de harde schijf!) om gelukkig mijn bestanden (100 gb) te behouden!
Ik heb na deze test Dell gebeld en zij stuurden 2 dagen later netjes een monteur langs met een nieuwe HDD en LCD scherm. Alles zou onder de garantie vallen (3 jaar garantie, ik heb de laptop nu 2 jaar). Echter constateerde de monteur (plakkend) vloeistof onder het toetsenbord en was een USB-poort kapot en doorgeschoten (was me niet opgevallen). Hierdoor waren er zelfs hele kleine beestjes in de laptop gekomen. Ikzelf weet dat ik nooit iets over mijn toetsenbord heb laten vallen, ik vraag me dus af of de vloeistof misschien wel niet door de beestjes is gecreëerd? De monteur belde met Dell en zij zouden mij weer bellen over de laptop
.
Dezelfde middag belde Dell mij weer terug en al vrij snel was de conclusie: er is vloeistof geconstateerd, dit gaat niet onder de garantie vallen. Ik baalde natuurlijk enorm maar ik wilde dit z.s.m. opgelost hebben i.v.m. werk/studie. Ook moest ik 150,- betalen om de laptop te laten ophalen door UPS, dit vond ik erg veel geld maar ik heb het toch uiteindelijk gedaan.
Een kleine week later kreeg ik een telefoontje van Dell dat zij de test hadden gedaan en dat het moederbord, harde schijf en LCD-scherm vervangen moest worden. Dit ging niet onder de garantie vallen en dit zou me 400,- gaan kosten (ik had dus al 150,- betaald voor de test, dus totaal 550,-). Na een dagje erover hebben nagedacht ben ik er maar mee akkoord gegaan aangezien ik tevreden ben over de laptop zelf en ik momenteel niet het geld heb voor een laptop van +1000,-.
Uiteindelijk weer een week later (vorig weekend) kreeg ik dan eindelijk mijn laptop terug. Het scherm leek goed te werken maar toen ik Windows opnieuw wilde installeren duurde dit heel lang en toen kreeg ik ook weer een foutmelding. Ik had het vermoeden dat mijn harde schijf niet vervangen was en toen ik Dell voor de zoveelste keer belde bleek mijn vermoeden te kloppen, ze waren dit vergeten (op het reparatieformulier stond ook: vervangen onderdelen – motherboard en LCD Panel en dus geen HDD). Ik moest de laptop weer laten ophalen maar uiteindelijk na nogmaals te hebben teruggebeld ging men akkoord om weer een monteur te sturen.
Afgelopen vrijdag kwam dezelfde monteur weer langs met een nieuwe HDD en ik hoopte nu eens overal vanaf te zijn en mijn laptop weer te kunnen gebruiken, niet was weer minder waard. Nadat de HDD was geplaatst en Windows werd geïnstalleerd bleek dat de maximale resolutie (na installatie van ook de drivers van Dell) niet verder kon dan 1366x768. Dit was vreemd aangezien ik voorheen een HD scherm had die een resolutie van 1920x1080 kon halen. Na lang uitzoeken en een telefoontje kwam de monteur erachter dat een verkeerd scherm was geplaatst. Ook gaf het aan dat ik een moederbord had met het type 540m terwijl ik altijd 525m had. Het juiste moederbord met grafische kaart was dus ook niet eens gelukt? Ik denk (nog niet uitgezocht) dat de 540m een kleine verbetering is maar dit geeft mij absoluut een onzeker gevoel. Dell zou mij dezelfde dag nog terugbellen wat nu de volgende procedure zou gaan worden maar dit is uiteindelijk niet gebeurd!
Conclusie: ik zit met een laptop waar onderdelen zijn vervangen voor 550,- maar het klopt allemaal niet! Ik ben vermoedelijk straks weer mijn laptop kwijt voor 2 weken en ik heb al een hogere telefoonrekening van het bellen naar Dell. Nadat ik gisteren op mijn laptop heb geinternet (met dus een 1366x768 resolutie helaas) krijg ik bovendien vandaag mijn laptop niet meer gestart! De volgende melding krijg ik: ‘pxe-e61 media test failure check cable dell’.
Ik weet gewoon niet meer wat ik het beste kan doen, wil sowieso geld terug gaan eisen maar ook zal ik nooit meer het gevoel gaan krijgen dat wanneer alles werkt of de onderdelen wel goed zijn vervangen voor op langer termijn.