Dat deed de truc inderdaad . Nvidea drivers even opnieuw gedaan en alles deed het weer .SChief schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:28:
De Realtek chip doet afaik ook geen audio voor HDMI, dat doet de NVidia chip.
Beste mensen, na 4 jaar genieten van mijn XPS 15 ging dan toch eindelijk mijn batterij helemaal dood. Ik moest constant de lader in de laptop houden, anders viel hij meteen uit.
Na een paar weken was ik dit zat, en heb ik besloten om een nieuwe batterij te kopen, en wel deze: https://www.almedo.nl/pro...ccu__Platinum_9900mAh.htm
De batterij is vandaag binnen gekomen en ik heb hem meteen in de laptop geplaatst. De laptop startte voor het eerst in weken zonder lader op. Hoezee!
In de user manual stond dat het best practice is om de accu eerst tot ongeveer 2% leeg te laten lopen, en dan tot 100% op te laden, dus dit was ik van plan. Toen Windows nog ongeveer 25% aangaf viel de laptop uit. Zal wel zijn omdat hij nog niet gekallibreerd was.
Toen heb ik de lader in de laptop gestoken en de laptop weer opgestart, maar de batterij laadt niet op. Het batterij-icoontje rechts onderin zegt: 0%, plugged in, not charging. Als ik naar Dell Battery Meter ga, geeft het programma aan: Plugged in, charging disabled. Ook zegt dit programma dat er een unidentified battery is gedetecteerd, en dat ik beter een overpriced Dell accu kan kopen.
Dus ik gaan googlen, en de enige twee oplossingen die ik tot nu toe ben tegen gekomen zijn:
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier een andere/betere ervaring mee hebben. Zijn er dingen die ik beter kan doen dan een nieuwe accu de hele nacht laten opladen? Kan ik iets in de BIOS aanpassen, zodat hij wel gaat opladen, of misschien iets met Dell software?
Na een paar weken was ik dit zat, en heb ik besloten om een nieuwe batterij te kopen, en wel deze: https://www.almedo.nl/pro...ccu__Platinum_9900mAh.htm
De batterij is vandaag binnen gekomen en ik heb hem meteen in de laptop geplaatst. De laptop startte voor het eerst in weken zonder lader op. Hoezee!
Toen heb ik de lader in de laptop gestoken en de laptop weer opgestart, maar de batterij laadt niet op. Het batterij-icoontje rechts onderin zegt: 0%, plugged in, not charging. Als ik naar Dell Battery Meter ga, geeft het programma aan: Plugged in, charging disabled. Ook zegt dit programma dat er een unidentified battery is gedetecteerd, en dat ik beter een overpriced Dell accu kan kopen.
Dus ik gaan googlen, en de enige twee oplossingen die ik tot nu toe ben tegen gekomen zijn:
- Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery driver uninstallen en automatisch een nieuwe laten installeren in device manager.
- De batterij en lader eruit halen, de aan/uit knop enkele seconden inhouden, de laptop 2-3 uur laten liggen en dan 's nachts de hele tijd laten opladen terwijl de laptop uitstaat.
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier een andere/betere ervaring mee hebben. Zijn er dingen die ik beter kan doen dan een nieuwe accu de hele nacht laten opladen? Kan ik iets in de BIOS aanpassen, zodat hij wel gaat opladen, of misschien iets met Dell software?
Hoe kapot is de 19volt kant van je lader?
Zo aan de buitenkant is niets te zien, maar de voeding geeft soms wel een krakend geluid als deze gebruikt wordt... Nu ben ik enkel de batterij aan het (proberen te) opladen, en issie helemaal stil.
De batterijlichtjes achter het scherm en boven het toetsenbord knipperen overigens ook constant. Achter het scherm tussen uit en oranje, en boven het toetsenbord tussen wit en oranje. Ik heb er maar een stukje tape overheen geplakt.
Edit: Ik heb zojuist geprobeerd om op te laden met een andere adapter. Het is een 90w adapter (standaard is er een 130w adapter bijgeleverd), maar ik neem aan dat deze wel de batterij moet kunnen opladen als de laptop uitstaat. Deze andere adapter laadt de nieuwe batterij ook niet op.
De batterijlichtjes achter het scherm en boven het toetsenbord knipperen overigens ook constant. Achter het scherm tussen uit en oranje, en boven het toetsenbord tussen wit en oranje. Ik heb er maar een stukje tape overheen geplakt.
Edit: Ik heb zojuist geprobeerd om op te laden met een andere adapter. Het is een 90w adapter (standaard is er een 130w adapter bijgeleverd), maar ik neem aan dat deze wel de batterij moet kunnen opladen als de laptop uitstaat. Deze andere adapter laadt de nieuwe batterij ook niet op.
[ Voor 34% gewijzigd door M4rijn op 19-11-2015 10:33 ]
Ik heb mijn vrouw haar laptop een tijdje terug naar Windows 10 gezet. Werkt verder prima, maar een Star Wars Battlefront blijft zeuren dat de intel driver outdated is. Een update voor die driver zorgt ervoor dat ik een bsod krijg en Battlefront zeurt dan nog steeds.
Weet überhaupt niet of het met Windows 7 anders is. Daar de laptop toch eens een keer schoon geinstalleerd moet worden, ga ik eerst wel eens de recovery van 7 draaien en dan testen. Werkt Battlefront dan nog niet, dan zet ik lekker Windows 10 er weer op. Driver updates komen er behalve nvidia toch niet echt meer voor deze laptop. Binnenkort maar eens blij maken met een SSD.
Is het überhaupt mogelijk om nog windows 7 van de recovery partitie te installeren? Ik krijg nergens de optie te zien namelijk.
Weet überhaupt niet of het met Windows 7 anders is. Daar de laptop toch eens een keer schoon geinstalleerd moet worden, ga ik eerst wel eens de recovery van 7 draaien en dan testen. Werkt Battlefront dan nog niet, dan zet ik lekker Windows 10 er weer op. Driver updates komen er behalve nvidia toch niet echt meer voor deze laptop. Binnenkort maar eens blij maken met een SSD.
Is het überhaupt mogelijk om nog windows 7 van de recovery partitie te installeren? Ik krijg nergens de optie te zien namelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Arunia op 28-12-2015 23:25 ]
Als ik jouw probleem goed begrijp, dan is je XPS sinds de laatste update van Windows 10 niet vooruit te branden? Mijn computer lijkt ook amper één taak te kunnen verdragen. Iets kopieren tegelijkertijd een MKV'tje afspelen is al een uitdaging. Internetpagina's verschijnen traag en dat komt helaas niet door een trage internet verbinding. Nav jouw post zou ik denken dat er een driver is die niet helemaal goed werkt.
Niet helemaal. Alleen batttlefront geeft problemen. Ik heb nu uit windows 7 er schoon op gezet. Ook leuk als er drivers gebruikt worden waar geen standaard versies van zijn in windows 7. Dus dat was ook wel apart. Geen usb, geen netwerk draadloos of bedraad. Schijfje branden vanaf een andere pc en gaan.
Nu staat battlefront te installeren. Eens kijken of het überhaupt werkt en of het dus aan 10 lag.
Moet zeggen dat ik ook heel vaak bsods kreeg. Maar dat kan gekomen zijn door het uitproberen van drivers.
Iemand hier die star wars battlefront 2015 werkend heeft op deze laptop zonder dat hij de igp probeert te gebruiken?
Mij lukt het iig in windows 10 niet.
Nu staat battlefront te installeren. Eens kijken of het überhaupt werkt en of het dus aan 10 lag.
Moet zeggen dat ik ook heel vaak bsods kreeg. Maar dat kan gekomen zijn door het uitproberen van drivers.
Iemand hier die star wars battlefront 2015 werkend heeft op deze laptop zonder dat hij de igp probeert te gebruiken?
Mij lukt het iig in windows 10 niet.
[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 03-01-2016 11:10 ]
Thnx ik heb het zelfde probleem. Nu bezig met de driverspicardo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:44:
[...]
Dat deed de truc inderdaad . Nvidea drivers even opnieuw gedaan en alles deed het weer .
Op twee laptops nieuwe drives en het werkt weer super. Ik was al een paar keer zelf een beetje aan het klooien geweest

[ Voor 18% gewijzigd door Nixo op 04-01-2016 11:07 ]
Moet zeggen dat ik hier ook last van heb.laserboy schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:59:
Als ik jouw probleem goed begrijp, dan is je XPS sinds de laatste update van Windows 10 niet vooruit te branden? Mijn computer lijkt ook amper één taak te kunnen verdragen. Iets kopieren tegelijkertijd een MKV'tje afspelen is al een uitdaging. Internetpagina's verschijnen traag en dat komt helaas niet door een trage internet verbinding. Nav jouw post zou ik denken dat er een driver is die niet helemaal goed werkt.
Filmpjes op youtube willen ook nog weleens kraakgeluiden vertonen, terwijl energiebeheer op 'hoge prestaties' staat. Als ik 'm op energiebesparing zet is het helemaal niet te doen.
Dit gebeurt zowel in Chrome als in Firefox. Ik weet nu niet zeker of het probleem is ontstaan na het updaten van 8.1 naar 10.
XPS 15 L501x - 8GB - 840EVO 256gb - i7 Q740
Hoe bevalt de accu nu? Ik ben zelf ook opzoek naar nieuwe accu. De LG accu van Almedo leek me ook wel wat....M4rijn schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:01:
Beste mensen, na 4 jaar genieten van mijn XPS 15 ging dan toch eindelijk mijn batterij helemaal dood. Ik moest constant de lader in de laptop houden, anders viel hij meteen uit.
De batterij is vandaag binnen gekomen en ik heb hem meteen in de laptop geplaatst. De laptop startte voor het eerst in weken zonder lader op. Hoezee!In de user manual stond dat het best practice is om de accu eerst tot ongeveer 2% leeg te laten lopen, en dan tot 100% op te laden, dus dit was ik van plan. Toen Windows nog ongeveer 25% aangaf viel de laptop uit. Zal wel zijn omdat hij nog niet gekallibreerd was.
Dus ik gaan googlen, en de enige twee oplossingen die ik tot nu toe ben tegen gekomen zijn:De eerste oplossing werkte niet, en ik heb nu de laptop aan de kant gelegd met de batterij eruit. Ik ga hem vanacht maar laten opladen. Deze oplossingen zijn ook voor alle laptops, niet specifiek de XPS 15.
- Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery driver uninstallen en automatisch een nieuwe laten installeren in device manager.
- De batterij en lader eruit halen, de aan/uit knop enkele seconden inhouden, de laptop 2-3 uur laten liggen en dan 's nachts de hele tijd laten opladen terwijl de laptop uitstaat.
Zijn er andere met aanraders qua vervangingsaccu's?
Ik heb nog met enkele andere Dell opladers geprobeerd de accu op te laden, maar ze werkten allemaal niet. Op veel andere fora zeggen mensen dat de opladers van Dell alleen werken met de accu's van Dell, omdat dit via software/firmware wordt tegen gehouden. Ik weet niet of dit waar is.XPS15 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:11:
[...]
Hoe bevalt de accu nu? Ik ben zelf ook opzoek naar nieuwe accu. De LG accu van Almedo leek me ook wel wat....
Zijn er andere met aanraders qua vervangingsaccu's?
Toen heb ik de accu maar weer kosteloos terug gestuurd (prima service van Almelo). Ik weet niet of een aftermarket accu wel kan worden opgeladen met een aftermarket lader.
Ik heb nog steeds de orginele niet-krakende Delta voeding, maar mijn accu is anderhalf jaar geleden definitief stuk gegaan. Ik heb nu een goedkope, dus niet-orginele 9-cell van eBay en dat werkt prima. Ik denk dat die accu van Almeda gewoon brak was. Best kans dat als ze een vervanger hadden gestuurd, dat die wel had gewerkt.
In mijn ogen zijn er twee mogelijkheden om de accu te vervangen:
1. Je koopt een dure orginele accu van Dell en kunt die dan weer 2-3 jaar probleemloos gebruiken
2. Je koopt een goedkope vervanger van eBay. Die gaat dan wel minder lang mee, maar je kunt er 5-6 van kopen voor de prijs van 1 Dell accu.
De derde mogelijkheid, je koopt een relatief dure (1/2 prijs van Dell) aftermarket accu, is voor mij geen optie, omdat je de meerprijs tov. een goedkope eBay accu er niet uithaalt terwijl ze niet de kwaliteit van een orginele accu benaderen.
1. Je koopt een dure orginele accu van Dell en kunt die dan weer 2-3 jaar probleemloos gebruiken
2. Je koopt een goedkope vervanger van eBay. Die gaat dan wel minder lang mee, maar je kunt er 5-6 van kopen voor de prijs van 1 Dell accu.
De derde mogelijkheid, je koopt een relatief dure (1/2 prijs van Dell) aftermarket accu, is voor mij geen optie, omdat je de meerprijs tov. een goedkope eBay accu er niet uithaalt terwijl ze niet de kwaliteit van een orginele accu benaderen.
[ Voor 16% gewijzigd door Alfie104 op 16-01-2016 10:54 ]
Ik heb een aftermarket accu, weliswaar van Replacedirect (Yanec), die ik gewoon met mijn Dell lader oplaad.M4rijn schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 10:07:
[...]
Ik heb nog met enkele andere Dell opladers geprobeerd de accu op te laden, maar ze werkten allemaal niet. Op veel andere fora zeggen mensen dat de opladers van Dell alleen werken met de accu's van Dell, omdat dit via software/firmware wordt tegen gehouden. Ik weet niet of dit waar is.
Toen heb ik de accu maar weer kosteloos terug gestuurd (prima service van Almelo). Ik weet niet of een aftermarket accu wel kan worden opgeladen met een aftermarket lader.
Ik ben het met het eerste stuk helemaal eens, alleen het laatste stuk over de derde mogelijkheid niet.Alfie104 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 10:52:
Ik heb nog steeds de orginele niet-krakende Delta voeding, maar mijn accu is anderhalf jaar geleden definitief stuk gegaan. Ik heb nu een goedkope, dus niet-orginele 9-cell van eBay en dat werkt prima. Ik denk dat die accu van Almeda gewoon brak was. Best kans dat als ze een vervanger hadden gestuurd, dat die wel had gewerkt.
Ik heb in februari 2015 deze gekocht:
http://www.replacedirect....ubid=101031&prrel=5564655
Een 9 cells accu.
Voor destijds 66 euro, hij doet het nog steeds uitstekend. Hiervoor heb ik vaak accu's van eBay gehad, maar die hadden echt een extreem korte levensduur. Met deze accu kan ik nog wel een extra jaar vooruit.
Accucellen van goede kwaliteit zijn gewoon duur, dus als het goedkoop is, kan het niet echt goed zijn. Volgens mij kom je in de goedkope batterijen vaak cellen tegen die door de fabrikant zijn afgekeurd, maar blijkbaar toch nog enigszins bruikbaar zijn.
Goed om te lezen dat Replacedirect blijkbaar in staat is om voor wat meer geld toch ook wat meer kwaliteit te bieden.
Mijn eigen eBay batterij doet het ook best nog wel goed na 1,5 jaar. Alleen was het al kort na de aanschaf niet meer mogelijk om de laadniveauindicatie goed gecalibreerd te krijgen, waardoor het bij werken op batterij nog wel eens wil voorkomen dat de laptop op zwart gaat ruim voordat Windows zichzelf afsluit.
Goed om te lezen dat Replacedirect blijkbaar in staat is om voor wat meer geld toch ook wat meer kwaliteit te bieden.
Mijn eigen eBay batterij doet het ook best nog wel goed na 1,5 jaar. Alleen was het al kort na de aanschaf niet meer mogelijk om de laadniveauindicatie goed gecalibreerd te krijgen, waardoor het bij werken op batterij nog wel eens wil voorkomen dat de laptop op zwart gaat ruim voordat Windows zichzelf afsluit.
Wat almedo momenteel aangeeft over die 9900 mAh accu voor de L502x is dat er geen chip in zit die er in de originele accu wel in zit.
Dat zou het probleem veroorzaken dat die accu niet oplaad. Kan iemand dit bevestigen ? Ik zit hier ook met een 4 jaar oude L502x met originele accu op 52% wear. Die accu zal binnen niet al te lange termijn ook stuk zijn vrees ik.
Dat zou het probleem veroorzaken dat die accu niet oplaad. Kan iemand dit bevestigen ? Ik zit hier ook met een 4 jaar oude L502x met originele accu op 52% wear. Die accu zal binnen niet al te lange termijn ook stuk zijn vrees ik.
4 jaar? Ik ben jaloers. Mijn originele accu begaf het op 2 jaar, en toen weigerde Dell 'm te vervangen.
Ik ben nu ook aan het kijken voor een vervangende.
De 9900 mAh van Almedo
of toch de 7800 mAh van ReplaceDirect?
Ik heb Almedo net gevraagd hoe dat nou zit met die platinum versie van hun en het verhaal over de chip. Ze komen er op terug. Ben benieuwd....
Ik ben nu ook aan het kijken voor een vervangende.
De 9900 mAh van Almedo
of toch de 7800 mAh van ReplaceDirect?
Ik heb Almedo net gevraagd hoe dat nou zit met die platinum versie van hun en het verhaal over de chip. Ze komen er op terug. Ben benieuwd....
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Ik heb een 9cell via ebay en die werkt prima.Wordt verkocht als 6600mAh maar staat 7800mAh op de accu zelf (waarschijnlijk omdat ze 6600 kunnen garanderen)
En meteen het voordeel dat de laptop iets hoger staat en dus beter kan koelen
Ik heb trouwens een nieuwe ongebruikte dezelfde tweede accu die ik ergens de komende dagen te koop ga zetten op marktplaats
En meteen het voordeel dat de laptop iets hoger staat en dus beter kan koelen
Ik heb trouwens een nieuwe ongebruikte dezelfde tweede accu die ik ergens de komende dagen te koop ga zetten op marktplaats
Ik heb ook een 9-cell van eBay. Werd volgens mij toen wel als 7800mAh verkocht, maar presteert geen haar beter dan mijn orginele 6-cell deed. Dus wat dat betreft was jouw verkoper eerlijker...
Ik denk dat 9900mAh (van Almedo) een beetje optimistisch is, tenzij ze kans hebben gezien 12 cellen in de accu te proppen.
Ik denk dat 9900mAh (van Almedo) een beetje optimistisch is, tenzij ze kans hebben gezien 12 cellen in de accu te proppen.
Almedo heeft bevestigd dat de 9900 mAh LG platinum niet werkt bij de XPS 15 en 17.
Ze raden de 6600 versie aan.
Iemand ervaring met de 6600 versie van Almedo?
Of zal ik dan de Yanec 7800 mAh bij replacedirect gaan halen?
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Hoe is het jou gelukt de 19.0.15.2 driver te installeren? Ik heb echt van alles geprobeerd maar het wil niet lukken.. Ook oudere drivers lukken niet. Ik heb de 15.2.6. Als ik de 19 installeer, zegtie dat alles in orde was maar er veranderd niks.msabbaghian schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 22:53:
[...]
Ik gebruik vanaf minuut 1 de scroll functie op mijn touchpad met de drivers die automatish geinstalleerd werden. Het koste met meer tijd en een aantal drivers installeren om bij de instellingen te kunnen om de scrollrichting te om te keren... Ik heb nu versie 19.0.15.2 en die werkt goed.
Bij de installed driver list zijn de 19 en de 15 beide te zien maar de ene heet touch pad en de ander SMBus. ligt het misschien hier aan dat mijn laptop (gewoon de L502x) hem niet pakt? en waarom doet hij het bij jou wel? Op de Dell website staat wel dat de 19 alleen voor bepaalde alienware laptops bedoeld is
https://goo.gl/tDIAZj
Is de manier dat beschreven wordt op deze reddit de oplossing?
Ik heb de mijne zo moeten installeren:Uberdonut schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:54:
[...]
Hoe is het jou gelukt de 19.0.15.2 driver te installeren? Ik heb echt van alles geprobeerd maar het wil niet lukken.. Ook oudere drivers lukken niet. Ik heb de 15.2.6. Als ik de 19 installeer, zegtie dat alles in orde was maar er veranderd niks.
[afbeelding]
Bij de installed driver list zijn de 19 en de 15 beide te zien maar de ene heet touch pad en de ander SMBus. ligt het misschien hier aan dat mijn laptop (gewoon de L502x) hem niet pakt? en waarom doet hij het bij jou wel? Op de Dell website staat wel dat de 19 alleen voor bepaalde alienware laptops bedoeld is
https://goo.gl/tDIAZj
Is de manier dat beschreven wordt op deze reddit de oplossing?
Device manager > Synaptics > Update drive > Browse computer > Let me pick > Have disk
En dan de driver file selecteren
Held!Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 15:53:
[...]
Ik heb de mijne zo moeten installeren:
Device manager > Synaptics > Update drive > Browse computer > Let me pick > Have disk
En dan de driver file selecteren
Hij is nu bij mij ook geïnstalleerd.Dankjewel!
Haha no problem.
Zijn er meer mensen met Windows 10 die last hebben van zacht geluid? Ik heb wel de Realtek waves drivers geïnstalleerd (de meest recente van de Dell website, nieuwere zijn er niet te vinden via google). Maar het volume is een heel stuk lager dan dat het in Windows 8.1 was (en Windows 7)
Zijn er meer mensen met Windows 10 die last hebben van zacht geluid? Ik heb wel de Realtek waves drivers geïnstalleerd (de meest recente van de Dell website, nieuwere zijn er niet te vinden via google). Maar het volume is een heel stuk lager dan dat het in Windows 8.1 was (en Windows 7)
Ik heb vanmiddag om mijn XPS 15 van binnen naar 4 jaar maar even stofvrij gemaakt en ik heb gelijk de koelpasta vervangen het was namelijk een puinhoop en helemaal uitgehard. Maar wat een wereld van verschil toen ik hem opstartte de laptop is nog nooit zo stil geweest en de temperatuur van de CPU en GPU onder volledige belasting verschilt maar liefst 20 tot 25 graden
Lenovo Legion 5 I Ryzen 7 5800H I RTX 3070 8 GB I 64GB RAM I 2x 1TB SSD I Google Pixel 6
Zie http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44658581 en dan http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44659605.Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:29:
Haha no problem.

Dit is hem niet he? ik heb deze (als het goed is) eerst verwijderd en vervolgens de driver die jij noemt geïnstalleerd maar na een herstart, blijft deze staan... Moet ik de genoemde driver op dezelfde manier installeren als bij de touchpad driver waar ik het eerder over had?
alvast dank
Dat is de goede! Heb je een screenshot van je Dell Audio schermpje?
Ik heb de 6600 versie van Almedo besteld ivm de 3 jaar garantie. Ben benieuwd!birdibird schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:10:
Almedo heeft bevestigd dat de 9900 mAh LG platinum niet werkt bij de XPS 15 en 17.
Is hier toevallig een stappenplan van hoe dit aan te pakken ... ?matt1991 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 19:33:
Ik heb vanmiddag om mijn XPS 15 van binnen naar 4 jaar maar even stofvrij gemaakt en ik heb gelijk de koelpasta vervangen het was namelijk een puinhoop en helemaal uitgehard. Maar wat een wereld van verschil toen ik hem opstartte de laptop is nog nooit zo stil geweest en de temperatuur van de CPU en GPU onder volledige belasting verschilt maar liefst 20 tot 25 graden
1e benodigdheid is de maintenance manual van Dell, die vertelt je precies hoe je de XPS uit elkaar haalt. Deze manual was altijd bij Dell te downloaden, maar ik weet niet of dat nog zo is.
2e benodigdheid is de post ergens eerder in deze topic waar het aanbrengen van de pasta beschreven wordt.
Verder moet je niet bang zijn, maar wel voorzichtig.
2e benodigdheid is de post ergens eerder in deze topic waar het aanbrengen van de pasta beschreven wordt.
Verder moet je niet bang zijn, maar wel voorzichtig.
Of je volgt gewoon dit filmpje tot hoe ver je wilt gaan. Enige ervaring met uit en in elkaar halen van elektronica is wel vereist, daarnaast moet je ook weten hoe je koelpasta het beste aanbrengt.
Het is inderdaad een duidelijk filmpje. Als het alleen gaat om het repasten, kun je het volgen tot aan 13:00 en dan gelijk verder gaan met de koelblokken+heatpipes verwijderen. Het repasten, wat hij blijkbaar wel heeft gedaan, staat helaas niet op het filmpje, maar daar kun je wel weer andere filmpjes van vinden.
Als je toch je laptop zover open hebt, maak dan ook gelijk de fan en ventilatieopeningen goed schoon. Het mooiste gaat dat met perslucht (wel de fan tegenhouden, anders gaat die op de perslucht zo snel draaien dat gelijk je lagers in de soep draaien). Maar het gaat ook best goed met een stofzuiger met borstelmondje.
Als je toch je laptop zover open hebt, maak dan ook gelijk de fan en ventilatieopeningen goed schoon. Het mooiste gaat dat met perslucht (wel de fan tegenhouden, anders gaat die op de perslucht zo snel draaien dat gelijk je lagers in de soep draaien). Maar het gaat ook best goed met een stofzuiger met borstelmondje.
Ik heb destijds de fan zelf gewoon opengemaakt, stelt niets voor.
Filmpje hierboven en servicemanual is eigenlijk alles dat je nodig hebt qua info. Zorg voor goede schroevendraaiers. Past het net niet goed? NIET draaien en vervangen door een die wel 100% past. Vooral de schroef die de drive vasthoudt is een *****, zelfs met de juiste schroevendraaier kan je die zo kaal maken. Gevolg is dat je mag gaan uitboren.
Pak een A4tje en teken wat cirkeltjes. Schrijf erbij waar het vandaan komt. Als je netjes werkt dan stelt het echt weinig voor.
Filmpje hierboven en servicemanual is eigenlijk alles dat je nodig hebt qua info. Zorg voor goede schroevendraaiers. Past het net niet goed? NIET draaien en vervangen door een die wel 100% past. Vooral de schroef die de drive vasthoudt is een *****, zelfs met de juiste schroevendraaier kan je die zo kaal maken. Gevolg is dat je mag gaan uitboren.
Pak een A4tje en teken wat cirkeltjes. Schrijf erbij waar het vandaan komt. Als je netjes werkt dan stelt het echt weinig voor.
[ Voor 79% gewijzigd door S_Chief op 10-02-2016 22:08 ]
Ik heb in ieder geval de koelpasta en het juiste gereedschap besteld ..
Da's al een goede eerste stap. Welke pasta heb je gekocht?
Top pasta, heb ik ook gebruiktpicardo schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:11:
Deze : Gelid GC-Extreme .
Zo helemaal schoongemaakt en gerepasted .... Wat zat hij vol met stof zeg .. Hij loopt weer als een zonnetje.
Wat is de gemiddelde temp voor de processor eigenlijk? ... Werd eerst loeiheet . Maar nu niet meer . Maar toen hij zo heet werd eigenlijk nooit gemeten .
Wat is de gemiddelde temp voor de processor eigenlijk? ... Werd eerst loeiheet . Maar nu niet meer . Maar toen hij zo heet werd eigenlijk nooit gemeten .
Gemiddeld bestaat niet echt (en is ook niet te vergelijken met anderen). Je hebt idle en load. Bij mij:
Oud:

Nieuw:

Let vooral op de load temps van de processor.
Oud:

Nieuw:

Let vooral op de load temps van de processor.
[ Voor 7% gewijzigd door S_Chief op 13-02-2016 17:45 ]
Ik heb nu wel een indruk .. Hij is hier nog niet boven de 65 graden uitgeweest . De ventilator draait niet meer continu en ik kan mijn laptop weer vast pakken . Ben blij dat ik het gedaan heb ..
Waar is die 3e chip eigenlijk van die onder de heatsink zit ?
Dat is de chipset. En aangezien sinds Sandy Bridge de North Bridge onderdeel is van de processor kan het alleen de South Bridge zijn.picardo schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:51:
Ik heb nu wel een indruk .. Hij is hier nog niet boven de 65 graden uitgeweest . De ventilator draait niet meer continu en ik kan mijn laptop weer vast pakken . Ben blij dat ik het gedaan heb ..
http://ark.intel.com/products/52809/Intel-BD82HM67-PCH
Wikipedia: Southbridge (computing)
En aangezien bij mijn weten de IGP in de southbridge zit, is deze ook erg gevoelig voor goede koeling. Goed repasten dus!
Ik heb al menig laptop uit de dualcore/core2duo serie in handen gehad waar de southbridge het had opgegeven. Of beter gezegd, de soldeerverbindingen onder de southbridge. Allemaal omdat de fabrikanten koeling voor die chip niet belangrijk of zelfs niet nodig vonden. Sinds de Core-i processors schijnt dat wat beter verzorgd te zijn.
Ik heb al menig laptop uit de dualcore/core2duo serie in handen gehad waar de southbridge het had opgegeven. Of beter gezegd, de soldeerverbindingen onder de southbridge. Allemaal omdat de fabrikanten koeling voor die chip niet belangrijk of zelfs niet nodig vonden. Sinds de Core-i processors schijnt dat wat beter verzorgd te zijn.
Tussen de southbridge en 'heatpipe' van de l502x zit geen pasta, maar een 'thermal pad'. Waar je met koelpasta een flinterdun laagje hebt is zo'n 'thermal pad' een stuk dikker (is vast een reden voor), dus lekker laten zitten in dit geval.Alfie104 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 19:52:
En aangezien bij mijn weten de IGP in de southbridge zit, is deze ook erg gevoelig voor goede koeling. Goed repasten dus!
Ik heb hem gerepasted aangezien alles verkruimeld was ...
Die thermal pads zijn eigenlijk ondingen kwa warmtegeleiding. Ze worden toegepast wanneer er hoogteverschil bestaat tussen verschillende chips om de ruimte op te vullen. Het is beter in zo'n geval de pad te vervangen door een koperen plaatje van de juiste dikte, dat geeft veel betere warmtegeleiding.NSG schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:14:
[...]
Tussen de southbridge en 'heatpipe' van de l502x zit geen pasta, maar een 'thermal pad'. Waar je met koelpasta een flinterdun laagje hebt is zo'n 'thermal pad' een stuk dikker (is vast een reden voor), dus lekker laten zitten in dit geval.
Goed op de temperatuur letten dan, want koelpasta is afaik niet dik genoeg om zo'n ruimte te overbruggen.picardo schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:35:
Ik heb hem gerepasted aangezien alles verkruimeld was ...
Ik heb er een heel klein bolletje opgespoten er zal dus wel minuscuul contact zijnSChief schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:19:
[...]
Goed op de temperatuur letten dan, want koelpasta is afaik niet dik genoeg om zo'n ruimte te overbruggen.

En welke temp moet ik op letten dan ?
[ Voor 14% gewijzigd door picardo op 15-02-2016 04:03 ]
Weet iemand toevallig welke dikte dit koperen plaatje moet zijn om de thermal pad te vervangen? Ik heb Arctic Silver 5 gehaald en wil binnenkort ook repasten. Dan vervang ik misschien die pad ook meteen, ook al is hij nog heel.
Ben je hier nog verder mee gekomen. Zit ook aan een geheugen uitbreiding te denken.Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:30:
Ik ben mijn laptop even aan het verwennen. Heb al een nieuwe 9cell besteld (eBay), zit te twijfelen om een backlit keyboard te bestellen en ik wil geheugen bestellen.
Ik wil er 16GB in steken (2x 8GB) en ik ga denk ik voor DDR3L voor potentieel betere compatibiliteit in de toekomst mocht ik om wat voor reden dan ook een andere laptop moeten aanschaffen (die bijvoorbeeld alleen DDR3L ondersteund)
Maar ik heb echt geen idee of ik bij geheugen ergens op moet letten behalve de snelheid. Ik heb deze twee bijvoorbeeld op het oog
Crucial CT102464BF160B vs Kingston ValueRAM KVR16LS11/8
Is er een reden waarom ik voor de ene of de andere zou moeten gaan?
Belangrijkste punten:
- SO-DIMM formaat (doh)
- DDR3 of DDR3L (maakt niet uit voor de l502x)
- Geheugensnelheid, 1366 of 1600Mhz, beiden zijn prima en irl verschil is verwaarloosbaar
- Latency, ook daar valt het verschil tegenwoordig enorm mee.
- SO-DIMM formaat (doh)
- DDR3 of DDR3L (maakt niet uit voor de l502x)
- Geheugensnelheid, 1366 of 1600Mhz, beiden zijn prima en irl verschil is verwaarloosbaar
- Latency, ook daar valt het verschil tegenwoordig enorm mee.
Ik heb er nu 2x 8gb ddr3l in zitten. Ben dit weekend niet bij mijn laptop dus kan zo snel niet zien welke precies. Maar ik heb toen de populairste 8gb ddr3l gepakt in de pricewatch. Werkt prima!Hurricane schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:09:
[...]
Ben je hier nog verder mee gekomen. Zit ook aan een geheugen uitbreiding te denken.
Is er iemand die ervaring heeft met de replacement accu van het merk Yanec?
Ik heb een maandje terug zelf zo'n accu gekocht bij ReplaceDirect (goeie service!) maar in mijn geliefde l502x wilt deze niet werken.
Soms krijg ik een knipperende batterij led te zien en de laptop valt op willekeurige momenten uit met deze accu. Van ReplaceDirect kreeg ik een nieuwe opgestuurd want hij zou het gewoon moeten doen volgens de partnummers (aangezien deze hetzelfde waren) maar dit mocht niet baten. De laptop blijft willekeurig uitvallen.
Iemand met dezelfde ervaring? en heb ik nog andere opties dan een spuug dure originele dell accu?
Maik
Ik heb een maandje terug zelf zo'n accu gekocht bij ReplaceDirect (goeie service!) maar in mijn geliefde l502x wilt deze niet werken.
Soms krijg ik een knipperende batterij led te zien en de laptop valt op willekeurige momenten uit met deze accu. Van ReplaceDirect kreeg ik een nieuwe opgestuurd want hij zou het gewoon moeten doen volgens de partnummers (aangezien deze hetzelfde waren) maar dit mocht niet baten. De laptop blijft willekeurig uitvallen.
Iemand met dezelfde ervaring? en heb ik nog andere opties dan een spuug dure originele dell accu?
Maik
Just Play
Ik heb gewoon een goedkopen eBay accu en die doet het best redelijk. Wel geeft mijn 9-cell accu ongeveer dezelfde prestaties als de orginele 6-cell van Dell deed.
Heb je je orginele accu nog of was die helemaal dood? Probeer die anders nog eens, want het klinkt alsof het probleem in je XPS zit en niet in de accu. Of alle Yanec's moeten bagger zijn, maar volgens mij heb ik hier wel eens gelezen dat mensen er best tevreden over waren.
Het zou ook nog kunnen dat je calibratie door de oude accu dusdanig verstoord is, dat de nieuwe niet goed op gang wil komen. Dan zou je kunnen proberen je accu+computer opnieuw te calibreren. De meningen verschillen een beetje over hoe je dat doet, maar voor zover ik weet moet je eerst de accu helemaal opladen. Na het uitgaan van het laadlampje zou ik hem nog een paar uur laten doorladen. Daarna in je Windows instellingen de waarschuwingen en automatische uitschakeling bij laag accuniveau UITzetten en de computer op accustroom gebruiken totdat hij bij gebrek aan stroom uitvalt (pas op dat je geen belangrijke dingen open hebt staan want dat ben je dan kwijt). Dan de lader weer aansluiten en opnieuw helemaal opladen en een paar uur doorladen. Daarna zou je accumeter een stuk beter moeten kloppen.
Als laatste is het ook nog mogelijk dat je lader niet helemaal fijn meer werkt en de stroom voor een ingeschakelde computer plus de extra stroom voor het gelijktijdig laden van de accu niet meer kan leveren.
Heb je je orginele accu nog of was die helemaal dood? Probeer die anders nog eens, want het klinkt alsof het probleem in je XPS zit en niet in de accu. Of alle Yanec's moeten bagger zijn, maar volgens mij heb ik hier wel eens gelezen dat mensen er best tevreden over waren.
Het zou ook nog kunnen dat je calibratie door de oude accu dusdanig verstoord is, dat de nieuwe niet goed op gang wil komen. Dan zou je kunnen proberen je accu+computer opnieuw te calibreren. De meningen verschillen een beetje over hoe je dat doet, maar voor zover ik weet moet je eerst de accu helemaal opladen. Na het uitgaan van het laadlampje zou ik hem nog een paar uur laten doorladen. Daarna in je Windows instellingen de waarschuwingen en automatische uitschakeling bij laag accuniveau UITzetten en de computer op accustroom gebruiken totdat hij bij gebrek aan stroom uitvalt (pas op dat je geen belangrijke dingen open hebt staan want dat ben je dan kwijt). Dan de lader weer aansluiten en opnieuw helemaal opladen en een paar uur doorladen. Daarna zou je accumeter een stuk beter moeten kloppen.
Als laatste is het ook nog mogelijk dat je lader niet helemaal fijn meer werkt en de stroom voor een ingeschakelde computer plus de extra stroom voor het gelijktijdig laden van de accu niet meer kan leveren.
Ik heb de 6600 batterij van Almedo gekocht. kreeg een 7800 mah. Doet het prima!
Toen ik de nieuwe accu kreeg heb ik meteen een calibratie uitgevoerd op deze manier: http://batterycare.net/en/guide.html#descTotAlfie104 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:36:
Ik heb gewoon een goedkopen eBay accu en die doet het best redelijk. Wel geeft mijn 9-cell accu ongeveer dezelfde prestaties als de orginele 6-cell......
Toen de laptop willekeurig begon uit te vallen op willekeurige accu percentages heb ik het nog een keer gedaan. Dit mocht niet baten. Mijn conclusie was dat het aan de accu lag, omdat ik met de originele accu geen problemen had (afgezien van het feit dat hij snel leeg is).dus heb ik een RMA aangevraagd en de volgende dag een nieuwe accu gekregen.
Met deze accu hetzelfde riedeltje gedaan, maar het probleem bleef. Mijn XPS vind een Yanec accu niet zo leuk denk ik dan. Heb echt zeer goeie ervaringen met Yanec, maar mijn XPS lust hem niet.
Heb nu de originele accu er weer inzitten, geen problemen mee afgezien dat hij snel leeg is. Ik denk dat ik ook maar een eBay accu ga uitproberen.
Aan de lader kan het haast niet liggen, aangezien deze pas is vervangen door dell nog (gratis
Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Just Play
Ik zou de accu's van Almedo eens een kans geven: https://www.almedo.nl/category/25823/5035/Dell_XPS_L502X.htmmaikvitesse schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:18:
[...]
Toen ik de nieuwe accu kreeg heb ik meteen een calibratie uitgevoerd op deze manier: http://batterycare.net/en/guide.html#descTot
Toen de laptop willekeurig begon uit te vallen op willekeurige accu percentages heb ik het nog een keer gedaan. Dit mocht niet baten. Mijn conclusie was dat het aan de accu lag, omdat ik met de originele accu geen problemen had (afgezien van het feit dat hij snel leeg is).dus heb ik een RMA aangevraagd en de volgende dag een nieuwe accu gekregen.
Met deze accu hetzelfde riedeltje gedaan, maar het probleem bleef. Mijn XPS vind een Yanec accu niet zo leuk denk ik dan. Heb echt zeer goeie ervaringen met Yanec, maar mijn XPS lust hem niet.
Heb nu de originele accu er weer inzitten, geen problemen mee afgezien dat hij snel leeg is. Ik denk dat ik ook maar een eBay accu ga uitproberen.
Aan de lader kan het haast niet liggen, aangezien deze pas is vervangen door dell nog (gratis)
Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Ik had destijds (2 jaar geleden) de 6600mah versie besteld voor mijn L501x, werkt als een trein nog steeds.
Edit: En ik heb ook 2 eBay accu's gehad, die waren na een half jaar wel klaar. Inderdaad een stuk goedkoper (prijs was 20 euro), maar qua veiligheid lever je ook wel wat in.
[ Voor 6% gewijzigd door Majesty op 21-03-2016 11:00 ]
Die prijzen van Almedo zijn niet eens zo gek, ook van de andere onderdelen niet. Daar zou ik geen eBay spul voor nemen.
Alfie104 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:24:
Die prijzen van Almedo zijn niet eens zo gek, ook van de andere onderdelen niet. Daar zou ik geen eBay spul voor nemen....
Super! bedankt! ga het meteen bestellenMajesty schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:34:
Ik zou de accu's van Almedo eens een kans geven.....
EDIT: birdibird jij ook bedankt, had over je reactie heen gelezen!
[ Voor 7% gewijzigd door maikvitesse op 21-03-2016 13:19 ]
Just Play
Sinds gisteren de accu van Almedo in gebruik genomen. Ik kreeg ook een 7800mAh accu binnen in plaats van de 6600mAh die ik had besteld. Accu werkt perfect! Het lag dus toch echt aan de Yanec accu. Wel vreemd, heb hier in het verleden hele goeie ervaringen mee gehad.
Afijn, ik heb een accu en die werkt perfect! (en is ook nog eens goedkoper!)
Bedankt allemaal!
Bedankt allemaal!
Just Play
Goed om te horen!maikvitesse schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:44:
Sinds gisteren de accu van Almedo in gebruik genomen. Ik kreeg ook een 7800mAh accu binnen in plaats van de 6600mAh die ik had besteld. Accu werkt perfect! Het lag dus toch echt aan de Yanec accu. Wel vreemd, heb hier in het verleden hele goeie ervaringen mee gehad.
Bedankt allemaal!
Ik zit al een tijdje met een warmteprobleem van mijn L501x (5,5 jaar oud), nu heb ik de laptop al eens eerder uit elkaar gehad en nieuwe koelpasta erop gedaan. Dat wilde ik weer doen, maar toen kwam ik erachter dat 2 schroeven onder mijn accu (de laatste twee die ik open probeerde te draaien) een afgesleten kop hebben. Die ga ik er dus niet meer op een normale manier uit krijgen.
Iemand ideeën? Ik zat er al aan te denken de kop er gewoon voorzichtig af te boren. Daarnaast zijn er ook van die dolle bouten sets, maar die heb ik zelf niet, wellicht nog handig om aan te schaffen.
Die boutuitdraaisets zijn nutteloos voor zulke kleine schroefjes. Wat bij sommige mensen nog wel eens werkt (bij mij nooit gelukt) is de schroevendraaier met secondenlijm erin lijmen, maar dan mag het schroefje niet al te vast zitten.
Wat mij nog wel eens lukt is met een platte schroevendraaier of met een torx sleuteltje de schroef eruit draaien. Dat geeft vaak net op een andere manier grip, waardoor het dan net wél lukt. Je zou ook kunnen proberen het kopje te pakken met een klein scherp kniptangetje, waarbij je de ene bek aan de buitenkant op de kop klemt en de andere in het midden. Beide bekken aan de buitenkant heeft teveel ruimte nodig en dan glipt het tangetje er ook gauw af.
Als je de kop eraf gaat boren, let dan wel op waar de boorspanen naartoe gaan! Die wil je niet in je computer hebben!
Wat mij nog wel eens lukt is met een platte schroevendraaier of met een torx sleuteltje de schroef eruit draaien. Dat geeft vaak net op een andere manier grip, waardoor het dan net wél lukt. Je zou ook kunnen proberen het kopje te pakken met een klein scherp kniptangetje, waarbij je de ene bek aan de buitenkant op de kop klemt en de andere in het midden. Beide bekken aan de buitenkant heeft teveel ruimte nodig en dan glipt het tangetje er ook gauw af.
Als je de kop eraf gaat boren, let dan wel op waar de boorspanen naartoe gaan! Die wil je niet in je computer hebben!
Thanks voor de tips!Alfie104 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:59:
Die boutuitdraaisets zijn nutteloos voor zulke kleine schroefjes. Wat bij sommige mensen nog wel eens werkt (bij mij nooit gelukt) is de schroevendraaier met secondenlijm erin lijmen, maar dan mag het schroefje niet al te vast zitten.
De secondelijm truc zou nog een optie kunnen zijn, misschien probeer ik dat nog. Een platte of torx gaat 'm niet worden helaas. Vastpakken met een tang ook niet, gezien het precies twee gaten van een halve centimeter diep zijn.
En de boorspanen kunnen dan alleen maar naar boven toe eigenlijk, zolang ik alleen de kop eraf boor. Ik zal er binnenkort eens tijd voor vrij maken.
edit wrong topic sorry
.
[ Voor 87% gewijzigd door Laryx op 25-03-2016 13:54 ]
*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>
Verkeerd topic, dit is voor een heel ander model.
Zie ook de topicstart.
Sinds vandaag doen een aantal van de toetsen van het keyboard het niet meer. Cijfers van 0 tot 1 (behalve 4 5 en 6). De f10, f11 en f12 en de windows toets.
Het lijkt een hardware probleempje, gezien ze het ook niet in de bios werken, als je bijvoorbeeld de tijd wilt aanpassen.
Iemand dit al eerder meegemaakt? En wat zijn de opties om echt uit te sluiten dat het het toetsenbord is?
En heeft er iemand toevallig nog een origineel toetsenbord liggen?
Het lijkt een hardware probleempje, gezien ze het ook niet in de bios werken, als je bijvoorbeeld de tijd wilt aanpassen.
Iemand dit al eerder meegemaakt? En wat zijn de opties om echt uit te sluiten dat het het toetsenbord is?
En heeft er iemand toevallig nog een origineel toetsenbord liggen?
No signature required.
Volgens mij is het toetsenbord defect. Je zou nog kunnen proberen de kabel even los te maken en weer opnieuw verbinden in de hoop dat het een slecht contact in de connector was. Maar het klinkt alsof er vocht in gekomen is of gewoon slijtage op een verkeerde plek.
Als het goed is moet ik nog een orgineel toetsenbord zonder backlight hebben liggen. Mocht je er belangstelling voor hebben, dan zal ik het even nakijken.
Als het goed is moet ik nog een orgineel toetsenbord zonder backlight hebben liggen. Mocht je er belangstelling voor hebben, dan zal ik het even nakijken.
Ik dacht eigenlijk ook al gelijk aan een draadbreuk (althans, toen ik erachter was dat het hardwarematig leek).Alfie104 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:08:
Volgens mij is het toetsenbord defect. Je zou nog kunnen proberen de kabel even los te maken en weer opnieuw verbinden in de hoop dat het een slecht contact in de connector was. Maar het klinkt alsof er vocht in gekomen is of gewoon slijtage op een verkeerde plek.
Vocht lijkt me vrij sterk, tegenwoordig staat hij gewoon vast op mijn bureau, maar het zou altijd kunnen natuurlijk. Ik kom het probleem meer op internet tegen, met dezelfde toetsen. Dus het zou inderdaad wel de kabel kunnen zijn
No signature required.
Vandaag kwam mijn vrouw er ineens mee wat het zou kosten om een SSD door Dell in te laten bouwen. Meer vanwege het feit dat je de laptop open moet maken om bij de HDD te kunnen.
Als het mijn eigen laptop was, zou ik het zo doen. Overigens ook als zij het ziet zitten.
Nu verwacht ik alleen dat het best wel wat kost om door Dell een SSD te laten plaatsen. De SSD zal al een vermogen zijn en dan ook nog manuren.
Of het moet toevallig zo zijn dat de palmrest nog ergens origineel vandaan te halen is mochten er clips breken.
Zijn er nog mensen met deze laptop met Windows 10 vage foutmeldingen? Geen BSOD, maar gewoon foutmeldingen bij het starten van applicaties. Gebeurd niet regelmatig, maar toch wel. Vooral als mijn vrouw de laptop gebruikt.
Ik moet nog eens een lijstje opzoeken met alles drivers voor Windows 10 voor deze laptop. Zorgen dat ik alles bij elkaar heb en dan met de SSD eens opnieuw installeren.
Als het mijn eigen laptop was, zou ik het zo doen. Overigens ook als zij het ziet zitten.
Nu verwacht ik alleen dat het best wel wat kost om door Dell een SSD te laten plaatsen. De SSD zal al een vermogen zijn en dan ook nog manuren.
Of het moet toevallig zo zijn dat de palmrest nog ergens origineel vandaan te halen is mochten er clips breken.
Zijn er nog mensen met deze laptop met Windows 10 vage foutmeldingen? Geen BSOD, maar gewoon foutmeldingen bij het starten van applicaties. Gebeurd niet regelmatig, maar toch wel. Vooral als mijn vrouw de laptop gebruikt.
Ik moet nog eens een lijstje opzoeken met alles drivers voor Windows 10 voor deze laptop. Zorgen dat ik alles bij elkaar heb en dan met de SSD eens opnieuw installeren.
Stelt weinig voor, het inbouwen van een SSD. Eerst vanaf het accucompartiment de palmrest een stukje omhoog drukken en daarna van boven voorzichtig verdergaan. Niets spannends.
Haha, blijft eng natuurlijk.
Maar de tip van het accucompartiment is wel fijn om te weten.
Dan met een plectrum langs de rand gaan lijkt me?
Denk dat het iets teveel van het goede is om ook de rest open te maken om de CPU en GPU van nieuwe pasta te voorzien. Als ik die meuk zo zie, lijkt me dat wel verstandig. Heb zelf nog Arctic liggen welke ik voor alle pc's gebruik.
Maar de tip van het accucompartiment is wel fijn om te weten.
Dan met een plectrum langs de rand gaan lijkt me?
Denk dat het iets teveel van het goede is om ook de rest open te maken om de CPU en GPU van nieuwe pasta te voorzien. Als ik die meuk zo zie, lijkt me dat wel verstandig. Heb zelf nog Arctic liggen welke ik voor alle pc's gebruik.
Mn xps begint kuren te vertonen. Ik denk dat de GPU is overleden.
Als ik een spel start wat op de GPU werkt of een gpu test dan loopt alles helemaal vast. Laatste drivers stonden erop voor win10.
Nu GPU uitgeschakeld en gebruik makend van de CPU lijkt alles weer te werken zonder te crashen.
Maar ik kan nu geen tv/beeldscherm meer via de HDMI aansluiten. Zijn daar andere opties voor?
Als ik een spel start wat op de GPU werkt of een gpu test dan loopt alles helemaal vast. Laatste drivers stonden erop voor win10.
Nu GPU uitgeschakeld en gebruik makend van de CPU lijkt alles weer te werken zonder te crashen.
Maar ik kan nu geen tv/beeldscherm meer via de HDMI aansluiten. Zijn daar andere opties voor?
Heeft je laptop het nog lang volgehouden. De mijne heeft dit al een aantal jaar.Nixo schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:15:
Mn xps begint kuren te vertonen. Ik denk dat de GPU is overleden.
Er zit een Mini displayport aansluiting op die aangesloten is op de CPU videokaart. Als je een mooi verloopstekkertje van Mini displayport naar hdmi koopt kan je weer verder
Tja ooit nog een keer net in de garantie nieuw moederbord ontvangen. Maar ook toen heeft de GPU nooit goed gewerkt. Altijd blazen als een gek. En nu is hij toch echt overleden. Zit nog een beetje in dubio.... nieuwe laptop of nog even doorgaan met deze. Afgezien van de GPU is het echt een hele fijne laptop.AMD1800 schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:53:
[...]
Heeft je laptop het nog lang volgehouden. De mijne heeft dit al een aantal jaar.
Er zit een Mini displayport aansluiting op die aangesloten is op de CPU videokaart. Als je een mooi verloopstekkertje van Mini displayport naar hdmi koopt kan je weer verder
@Nixo: Het blijft een fijne laptop, ook zonder dat de GPU werkt. Ik koop zelf pas een nieuwe laptop/pc als deze kapot is. de videokaart in de cpu is gelukkig voldoende voor het weergeven van HD beeldmateriaal. Meer heb zelf gelukkig niet nodig.
Ik wilde er nog wel eens aan spelletje op spelen. Niet al te high end maar op alleen de CPU is dat nu wel over.AMD1800 schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:33:
@Nixo: Het blijft een fijne laptop, ook zonder dat de GPU werkt. Ik koop zelf pas een nieuwe laptop/pc als deze kapot is. de videokaart in de cpu is gelukkig voldoende voor het weergeven van HD beeldmateriaal. Meer heb zelf gelukkig niet nodig.
Maar met de zomer voor de deur staat gamen op een laag pitje tot aan de winter.
Maar voorlopig werkt hij prima. Alleen dus hdmi....maar die workaround heb ik nu
In het najaar maar eens kijken wat een waardige vervanger kan zijn van deze.
Is dit een bekend probleem dan? GT525m/540m vallen niet in het rijtje met slechte solderingen dacht ik, dus ik ben benieuwd wat het dan is.AMD1800 schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:53:
[...]
Heeft je laptop het nog lang volgehouden. De mijne heeft dit al een aantal jaar.
En eigenlijk ben ik ook benieuwd of er verschil zit tussen de 525 en de 540. Tijd voor een klein onderzoekje.
Wie heeft er last van grafische problemen met zijn/haar XPS, die niet software-afhankelijk zijn (probleem blijft bestaan bv. na herinstallatie van Windows)?
En als je problemen hebt, heb je dan een 525 of een 540?
Ik gebruik de nVidia (heb zelf een 525) bijna nooit, maar hij blijkt het nog prima te doen. Wel heb ik ooit eens een undervolted bios van CapitanKasar geflashed, voornamelijk om warmteontwikkeling en stroomverbruik te beperken omdat ik de prestaties toch niet gebruik.
Wie heeft er last van grafische problemen met zijn/haar XPS, die niet software-afhankelijk zijn (probleem blijft bestaan bv. na herinstallatie van Windows)?
Ik gebruik de nVidia (heb zelf een 525) bijna nooit, maar hij blijkt het nog prima te doen. Wel heb ik ooit eens een undervolted bios van CapitanKasar geflashed, voornamelijk om warmteontwikkeling en stroomverbruik te beperken omdat ik de prestaties toch niet gebruik.
525 is fysiek gelijk aan de 540 dacht ik, alleen anders geklokt.
Als het gaat om het scherm dat random kleuren gaat vertonen en geluid dat vast loopt zijn er een boel mensen die hier problemen mee hebben. Ook in andere laptops. Er is her en der wel wat over geschreven, maar Dell ontkent dus dat er een probleem is.S_Chief schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:16:
[...]
Is dit een bekend probleem dan? GT525m/540m vallen niet in het rijtje met slechte solderingen dacht ik, dus ik ben benieuwd wat het dan is.
Ik heb een 540. Het probleem blijft na een herinstallatie van Windows. Heb zelfs koelpasta vervangen, wat niks heeft geholpen.
[ Voor 7% gewijzigd door AMD1800 op 04-05-2016 16:47 ]
525 hier. Vrijwel geen grafische problemen, behalve dat ik laatst aan het eind van een tijdje gamen wat rare dingen op het scherm zag: Bij het renderen van rook die uit een tank kwam, tekende hij ook een aantal grijze driehoeken/vierkanten.
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Ik heb een 502x en heb een aantal jaar geleden een probleem gehad met een onherkenbare batterij. Deze heb ik toen vervangen door een nieuwe van Dell.
Al een paar jaar heb ik het probleem dat de batterij niet laadt. Windows zegt '0% available (plugged in not charging). Daarenboven is de laadplug zo ongelooflijk los.. Als ik de laptop verleg gaat de draad er vaak uit en valt de laptop dus uit.
Enige ideeën aan wat dit zou kunnen liggen? Ik heb het idee dat dit aan elkaar gelinkt zou kunnen zijn...
Al een paar jaar heb ik het probleem dat de batterij niet laadt. Windows zegt '0% available (plugged in not charging). Daarenboven is de laadplug zo ongelooflijk los.. Als ik de laptop verleg gaat de draad er vaak uit en valt de laptop dus uit.
Enige ideeën aan wat dit zou kunnen liggen? Ik heb het idee dat dit aan elkaar gelinkt zou kunnen zijn...
Wel de goede lader? Mijn collega had laatst ook zo'n probleem en hij gebruikte de oplader van zijn portable printer zonder dat hij het wist. Deze gaf net genoeg stroom om zijn laptop aan te houden maar opladen lukte dus niet met deze adapter.
Ik gebruik nog altijd de originele 130W lader DA130PE1-00...
Denk dat het toch aan de accu zelf ligt. Wat is de status hiervan (health)? Als het te slecht is kan het systeem ervoor kiezen om de accu niet meer op te laden (zoals Windows ook aangeeft).
Hoe kan ik de health hiervan terugvinden? Ik heb BatteryBar geinstalleerd maar die kan mij ook geen info geven.
Bij het opstarten van de laptop krijg ik een boodschap dat de adapter niet kan herkend worden. Ik had dit bericht intussen al uitgeschakeld in de bios...
Bij het opstarten van de laptop krijg ik een boodschap dat de adapter niet kan herkend worden. Ik had dit bericht intussen al uitgeschakeld in de bios...
Adapter niet herkend is weer een ander probleem. Kan zijn dat het door de losse aansluiting komt. Je zou een andere (originele) adapter kunnen proberen om het eea uit te sluiten.
Als je in de buurt woont mag je best even langs komen om met mijn adapter te proberen.
Anoniem: 208913
Ik heb de laatste tijd enorme grafische problemen die ook na herinstallatie blijven bestaan. Setup is een i7 (L502X) met 525.Alfie104 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:49:
En eigenlijk ben ik ook benieuwd of er verschil zit tussen de 525 en de 540. Tijd voor een klein onderzoekje.
Mijn scherm begin hevig te flikkeren, blijft paar seconden (meestal) zwart, beeld komt weer terug, wordt weer zwart, enzovoort. Als het scherm lang zwart blijft zijn er twee mogelijkheden nadat het beeld weer terugkomt:
1. Windows geeft melding dat driver voor Intel Graphics niet goed werkte en weer 'restored' is.
2. Resolutie schiet automatisch terug naar (volgens mij) 800x600.
Zie een weinig verhelderend filmpje: YouTube: Dell XPS 15 (L502X) dead?
Vind het enerzijds zonde deze laptop hiervoor weg te moeten doen, maar vind het onwerkbaar worden.
Als je alles via de 525 forceert ipv via de Intel graphics. Gaat het fan ook nog fout? Als dat mogelijk is in elk geval.
Anoniem: 208913
Ja, dat had ik inderdaad ook geprobeerd. Ook bij laden van het eerste bootscherm en tijdens de clean install van Windows 7 gebeurde het telkens. Ik heb daarna ook maar eens Windows 10 geprobeerd en nu lijkt het iets minder vaak en minder hevig te gebeuren, maar dat kan/zal uiteraard ook toeval zijn.Hurricane schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:23:
Als je alles via de 525 forceert ipv via de Intel graphics. Gaat het fan ook nog fout? Als dat mogelijk is in elk geval.
Heb je al geboot op een Linux stickje om te kijken of het daar ook gebeurd?
Manjaro bv configureert automatisch de Nvidia en de Intel correct.
Dan weet je of het een windows driver probleem is...
Manjaro bv configureert automatisch de Nvidia en de Intel correct.
Dan weet je of het een windows driver probleem is...
Heeft iemand recentelijk nog ergens een accu/adapter besteld? Almedo heeft structureel geen voorraad: http://www.laptop-accus.n...3/5035/Dell_XPS_L502X.htm
Het lijkt erop dat Almedo geen l502x onderdelen meer levert. Tja, onze laptop wordt oud..
Je kan hier of hier even kijken of er iets van je gading bij zit. Of anders op eBay, behalve de goedkope Chinese accu's kun je daar ook wel wat beteren vinden.
Persoonlijk ben ik niet ontevreden over mijn Chinese 9-cell accu, hoewel die kwa prestaties zelfs achterblijft op de orginele Dell 6-cell accu. Maar daar was de prijs ook naar. Als hij echt dood gaat, koop ik wel weer een nieuwe. En als dat te snel gebeurt, koop ik misschien toch maar een wat duurdere.
Als je van knutselen houd, kun je ook nog overwegen je accu open te prutsen en de cellen door nieuwen te vervangen. Maar dat is niet goedkoper dan een kant en klare kopen en het is een hoop werk. Ik heb het wel eens gedaan, maar zou het niet weer doen, tenzij er totaal geen andere accu meer te koop is.
Je kan hier of hier even kijken of er iets van je gading bij zit. Of anders op eBay, behalve de goedkope Chinese accu's kun je daar ook wel wat beteren vinden.
Persoonlijk ben ik niet ontevreden over mijn Chinese 9-cell accu, hoewel die kwa prestaties zelfs achterblijft op de orginele Dell 6-cell accu. Maar daar was de prijs ook naar. Als hij echt dood gaat, koop ik wel weer een nieuwe. En als dat te snel gebeurt, koop ik misschien toch maar een wat duurdere.
Als je van knutselen houd, kun je ook nog overwegen je accu open te prutsen en de cellen door nieuwen te vervangen. Maar dat is niet goedkoper dan een kant en klare kopen en het is een hoop werk. Ik heb het wel eens gedaan, maar zou het niet weer doen, tenzij er totaal geen andere accu meer te koop is.
Mijne ziet er nog altijd uit alsof ie net uit de doos komt. Ben er nog erg blij mee.Alfie104 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:59:
Het lijkt erop dat Almedo geen l502x onderdelen meer levert. Tja, onze laptop wordt oud..
Ja ik ben er ook nog steeds erg blij mee. Zeker sinds ik een jaar of wat geleden een SSD erin heb gezet. Hij komt ook nog prima mee met de moderne computers, in ieder geval in de gebieden waar ik hem voor gebruik. Maar we moeten wel onder ogen zien dat het ontwerp al 4-5 jaar oud is en dat de ondersteuning dus wat minder gaat worden. En dat blijkt dan weer uit zoiets als een Almedo die alle stock heeft uitverkocht en het vermoedelijk ook niet meer gaat aanvullen.
Ik heb hier net een nieuwe adapter gekocht: http://www.becomputers.be...+PA-4E+130W&productid=365sphere schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:44:
Heeft iemand recentelijk nog ergens een accu/adapter besteld? Almedo heeft structureel geen voorraad: http://www.laptop-accus.n...3/5035/Dell_XPS_L502X.htm
Helaas laadt de laptop nog altijd niet op. Ik denk eraan om de power jack te vervangen. Intussen heeft ook de linkermuisknop het begeven. Nu moet ik dat ook alweer vervangen. De laptop begint op een oude auto te lijken.
Heeft er iemand goede adresjes voor een power jack en de touchpad knoppen?
Vooral dat laatste is moeilijk te vinden in Europa...
Ik zou voor allebei gewoon op eBay zoeken.
Ik heb al een tijd last van wifi problemen met mijn L502X laptop. De wifi kaart die er inzit is de standaard Centrino Wireless-N 1000 van Intel. Regelmatig, ongeveer twee keer per uur valt de verbinding weg en moet ik wifi uit- en weer inschakelen om weer verbinding te krijgen. Heb een poos met een LAN kabel gewerkt maar ik wil de wifi verbinding eigenlijk ook wel weer goed krijgen.
Volgens mij begonnen de problemen na het installeren van Windows 10. De standaard door Windows geïnstalleerde driver is versie 15.4.1.1 van 23-1-2013, leverancier Microsoft. Ik heb allereerst de driver getest die via Dell wordt aangeboden, versie 15.2.0.19 A02. Gek genoeg blijft de driver van Microsoft intact na het draaien van het setup programma en het herstarten van de laptop.
Vervolgens ben ik bij Intel gaan kijken. Eerst heb ik de laatste versie van de driver gedownload, 18.40.0. Deze laat gek genoeg ook de standaard Windows versie intact, bij de eigenschappen van de netwerkkaart blijft versie 15.4.1.1 staan. Nou is dit misschien ook niet zo raar, want de Wireless-N 1000 staat ook niet bij de onderstaande kaarten van deze driverversie.
De laatste versie die ik kon traceren waarbij de Wireless-N 1000 wel genoemd wordt is versie 18.12.4. Deze is in twee smaken te downloaden, de versie met PROSet/Wireless software en zonder. De versie met wil bij mij niet installeren (??), de drivers only versie wel, én deze vervangt daadwerkelijk de drivers, na installatie zie ik driver versie 15.11.0.9 staan, met als leverancier Intel.
Yes! Echter... het uitvallen van de verbinding blijft. Wat is hier aan te doen? Welke driver/softwareversie gebruiken jullie onder Windows 10? Zou mijn wifi kaart wellicht kapot zijn? Alle tips zijn welkom!
Edit:
Een aanvulling over een heel ander onderwerp, voortbordurend op deze post:
Wat wel gek is: ik had via Quickset ingesteld dat de F1 t/ F12 toetsen stanaard als mediatoetsen zoude nwerken. Die instelling is nu gereset, en ik tref Quickset gek genoeg niet op mijn SSD schijf aan. Wat is de aanbevolen Quickset versie voor de onder Windows 10, nog steeds deze?
Volgens mij begonnen de problemen na het installeren van Windows 10. De standaard door Windows geïnstalleerde driver is versie 15.4.1.1 van 23-1-2013, leverancier Microsoft. Ik heb allereerst de driver getest die via Dell wordt aangeboden, versie 15.2.0.19 A02. Gek genoeg blijft de driver van Microsoft intact na het draaien van het setup programma en het herstarten van de laptop.
Vervolgens ben ik bij Intel gaan kijken. Eerst heb ik de laatste versie van de driver gedownload, 18.40.0. Deze laat gek genoeg ook de standaard Windows versie intact, bij de eigenschappen van de netwerkkaart blijft versie 15.4.1.1 staan. Nou is dit misschien ook niet zo raar, want de Wireless-N 1000 staat ook niet bij de onderstaande kaarten van deze driverversie.
De laatste versie die ik kon traceren waarbij de Wireless-N 1000 wel genoemd wordt is versie 18.12.4. Deze is in twee smaken te downloaden, de versie met PROSet/Wireless software en zonder. De versie met wil bij mij niet installeren (??), de drivers only versie wel, én deze vervangt daadwerkelijk de drivers, na installatie zie ik driver versie 15.11.0.9 staan, met als leverancier Intel.
Yes! Echter... het uitvallen van de verbinding blijft. Wat is hier aan te doen? Welke driver/softwareversie gebruiken jullie onder Windows 10? Zou mijn wifi kaart wellicht kapot zijn? Alle tips zijn welkom!
Edit:
Een aanvulling over een heel ander onderwerp, voortbordurend op deze post:
Ook ik had last van een veelvuldig blazende fan, vandaag heb ik het anagedurft de laptop te demonteren aan de hand van het hier eerder geposte Youtube filmpje. Bij mij was er niet zo door een kleuter gekleid als bij SChief, maar het zag er niet tof uit. Er zat meer koelpasta naast dan op de CPU en GPU. Dit weggehaald en opnieuw koelpasta anagebracht. Alles weer gemonteerd, wat was ik blij dat de laptop mijn reparatie had overleefd. Alles doet het nog, en de fan is echt veel rustiger. YES!! Heb de temperaturen voor en na niet gemeten helaas.NSG schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:12:
[...]
Nou zat ik zelf al met het idee om eens de koelpasta te gaan vervangen, de reactie van SChief in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)" gaf alleen maar meer motivatie om dit te doen. Ook ik trof een kliederboel aan onder de heatsink, alsof er een kleuter met klei heeft lopen spelen. [afbeelding]
Na het grondig schoon te hebben gemaakt met wat Isopropyl Alcohol 70% doekjes, wattenstaafjes en tandenstokers heb ik de nieuwe pasta aangebracht (achteraf gezien te veel, maar goed).
En ook hier 25 (ja, vijfentwintig!) graden koeler op load en ook hier gaat de ventilator niet meer op z'n hardste stand blazen!
Wat wel gek is: ik had via Quickset ingesteld dat de F1 t/ F12 toetsen stanaard als mediatoetsen zoude nwerken. Die instelling is nu gereset, en ik tref Quickset gek genoeg niet op mijn SSD schijf aan. Wat is de aanbevolen Quickset versie voor de onder Windows 10, nog steeds deze?
[ Voor 31% gewijzigd door musicfreak op 08-06-2016 21:13 ]
Heren,
Heft iemand ervaring met deze accu? Ik ga weer studeren en wil mijn xps (2011) hiervoor gebruiken. Enige probleempje is de accu. Ik wil graag zorgen dat ik hem zonder alle opladers en snoeren enzo mee moet nemen tijdens de colleges kunnen gebruiken.
Hier heb ik wat op een rij gezet:
http://www.replacedirect....ubid=101031&prrel=4428957
Hier de goedkoopste per mAh:
http://www.hardwarecity.n...-1v-7800mah-extended.html
Ik zie wel een aanzienlijk verschil in mAh. Dit gaat niet altijd gelijk op met de prijs, iets wat mij toch een beetje zorgen geeft over de kwaliteit. Hoe lang gaat een goedkope accu mee? (ik ga een studie doen van 2 jaar)
Heft iemand ervaring met deze accu? Ik ga weer studeren en wil mijn xps (2011) hiervoor gebruiken. Enige probleempje is de accu. Ik wil graag zorgen dat ik hem zonder alle opladers en snoeren enzo mee moet nemen tijdens de colleges kunnen gebruiken.
Hier heb ik wat op een rij gezet:
Hier de goedkoopste per mAh:
http://www.hardwarecity.n...-1v-7800mah-extended.html
Ik zie wel een aanzienlijk verschil in mAh. Dit gaat niet altijd gelijk op met de prijs, iets wat mij toch een beetje zorgen geeft over de kwaliteit. Hoe lang gaat een goedkope accu mee? (ik ga een studie doen van 2 jaar)
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/