Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ja, ik zie het niet als "die ene procent", Windows daarentegen wel. Turbo boost zorgt in mijn geval voor een switch van 2,2 Ghz naar 3,3 Ghz (en alles ertussen). Ik kan wel zien waar de vertragingen zitten, maar als je een vreemde achter de pc zet zal hij denken dat dit gewoon volle snelheid is (maw, je gaat je er niet aan ergeren).

Stiller en energiezuiniger ben ik met je eens, maar als 'ie aan netstroom hangt krijgt Windows de mogelijkheid om z'n regular maintenance uit te voeren. Plug em maar eens in en laat je laptop zo een paar minuten staan. Vreselijk irritant. Ik had eerst de taak aangepast in taakplanner naar eens per week en alleen op een bepaald tijdstip, maar na een reboot zet ie alles weer terug. Enige manier om er echt van af te komen is door de event uit te schakelen.

Twijfel wel weer over die Gelid Solutions btw, aanbrengen schijnt nogal een bitch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 08:16
Is dat gewoon een kwestie van 99% bij windows energie settings? dan ga ik dat eens proberen. misschien helpt dat een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
Dank voor de tip, ondanks de temperaturen in de omgeving op dit moment slaat nu de fan niet meer op volle kracht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laptop net even z'n daily maintenance laten doen, en dit gebeurde er qua temps (zie max):

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KfiRdtSmUcbnvQa48QGWGlE3/full.png

En Tjunction voor de 2720qm is ook 100 C, dus met zo'n taak loopt ie al tegen z'n limiet aan. Thermal zones zijn ook extreem imho, alleen weet ik niet hoe die gekoeld worden. Iemand enig idee?

EDIT: zojuist maar begonnen, had het wel gehad.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eLNSyVTlXmrx0GoN02095jgq/full.jpg

Palmrest eraf.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/YA7kAxfs3cisRXF4kCQOTC46/full.jpg

Scherm en toetsenbord weg.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0wA1Yy3TCaBozAuquZhwHsr5/full.jpg
'
Boven en onderkant gescheiden.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XBQf2LN21Gs7Wt8VvfhGWYVF/full.jpg

Koelpasta? Welke koelpasta? Oh die prut die ernaast ligt? What the fuck zeg.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/mfX6WFaGIlxiQm61mBadwOP6/full.jpg

Heatsink.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/X6MyxejCfUQLTlDDhPZntjl7/full.jpg

Fan ook maar opengemaakt. Hier al deels schoongemaakt maar het viel op zich wel mee.

Nieuw:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9uOxa2KUtlFzyAJNQfeMyFEw/full.png

Zelfde testje. Je ziet dat er idle eigenlijk weinig is veranderd. Onder load scheelt het maar liefst 25 graden (en de fan staat nog niet zo hard als dat ie eerst stond). Nadat de fan wel harder ging draaien kwam de temp onder load niet verder dan 65 graden. Blijft een rumoerige laptop door de zielige koeling, maar dit scheelt enorm veel. Missie geslaagd lijkt mij.

Opvallend slecht geassembleerd overigens: een schroef miste en de andere schroef was er zo mooi ingedraaid dat ie geen grip meer had (lag er los in eigenlijk). Volgende laptop wordt misschien wel een Spectre x360 ipv een XPS 13.

Gebruikte koelpasta is Gelid Solutions GC-Extreme trouwens. Tip: tube in een boterhamzakje doen en een tijdje in heet water leggen. Zorgt ervoor dat het veel makkelijker aan te brengen is. Bij de CPU heb ik een lijn getrokken en bij de GPU een mini rijstkorrel (dat ding is klein).

[ Voor 98% gewijzigd door S_Chief op 11-07-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:23
Heb nu een paar uurtjes geleden geupgrade naar Windows 10, op het eerste gezicht lijkt alles te functioneren zoals dat zou moeten. Maar toen ik muziek aanzette merkte ik meteen dat de audio driver niet goed functioneert, geluid klinkt erg blikkerig (net als zonder driver) en een herinstallatie van de driver heeft niet geholpen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De laatste audio driver is inderdaad ruk, dat merkte ik op Windows 8.1 ook al. De versie daarvoor is wel prima.

Net heel snel de nieuwe driver weggehaald en de oude erop gezet. Klikt weer heerlijk. Hopen dat Windows ook met z'n handen afblijft van m'n eigen driver. :+

[ Voor 41% gewijzigd door S_Chief op 29-07-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365201

Welke driver moet ik precies hebben want dit doet gewoon bijna pijn aan mijn oren ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Audio_Realtek_W8_A06_Setup-RKKTF_ZPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SChief schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 00:04:
Stukken beter. :)
Verder doet alles het naar behoren volgens mij het enige wat ik mis zijn een boel settings in de NVIDIA control panel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtzrs
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Beste mede tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig..

Sinds gisteren overgestapt naar windows 10 (hiervoor windows 7).

Ik heb al jaren mijn laptop aangesloten op 2 extra beeldschermen(minidv -> vga en Hdmi -> dvi) waardoor ik dus op 3 schermen(inclusief laptopscherm) kan werken als ik alles aansluit.

Nu met windows 10 heb ik het probleem dat er maar 1 extra scherm actief is. Als ik alleen de hdmi aansluit dan krijg ik keurig beeld op dat scherm, als ik alleen de mini dv aansluit krijg ik keurig beeld op dat scherm. Sluit ik ze beide aan, dan heb ik alleen beeld op het scherm met de mini dv aansluiting. In windows beeldscherm beheer is ook telkens maar 1 extra scherm actief en windows ziet nooit beide schermen aangesloten(al krijg ik wel een geluidje dat er iets is aangesloten als ik de hdmi aansluit).

Nu weet ik dat de minidv via de intel hd graphics loopt en de hdmi via de NVIDIA 525m en ik heb dit probleem een keer eerder gehad. Toen heb ik oudere drivers van intel geïnstalleerd en was het probleem opgelost, ik heb dit uiteraard weer geprobeerd echter krijg ik de oude intel drivers niet geinstalleerd, dit systeem is niet geschikt voor deze drivers foutmelding(of iets in die richting).

Heeft iemand nog ideeën om dit op te lossen?

Terug naar windows 7 is natuurlijk een optie, maar dit wil ik liever niet.

*Edit*
Voor elkaar gekregen om de oude intel drivers te installeren echter lost dit het probleem niet op.. Conclusie: De issue ligt waarschijnlijk bij windows 10

Groeten

[ Voor 23% gewijzigd door Rtzrs op 30-07-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Die had ik dus al (is niet eens een andere te vinden voor de L502X), maar werkt voor geen meter :S
Het MaxxAudio gebeuren en de Equaliser doen het bijvoorbeeld niet, de instellingen zijn helemaal blanco.

[ Voor 7% gewijzigd door NSG op 30-07-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat had ik hier met de driver die Windows zelf meeleverde. Die verwijderd en toen de hierboven genoemde driver geïnstalleerd, nu is alles weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet inderdaad de drivers na de Win10 installatie verwijderen en dan opnieuw installeren. Daarna zou het weer als vanouds moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Is ergens nog het originele Full HD scherm te koop. Ik heb helaas iets van 10 of 12 dode pixels midden in mijn scherm zitten. Ik kan wel wat vinden op ebay ed, maar of het zo'n zelfde scherm is als er normaal in zit weet ik niet ;(

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Anoniem: 365201 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 01:01:
Je moet inderdaad de drivers na de Win10 installatie verwijderen en dan opnieuw installeren. Daarna zou het weer als vanouds moeten zijn.
Zelfs dat wilt hier niet werken, dan maar een herinstallatie van Windows 10 (was ik toch al van plan).
Ik ga ook gelijk re-pasten met Gelid pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound en wat heatsinks op een aantal "voltage regulators" plakken in de hoop dat het ook wat gaat helpen qua temperatuur.

Edit:
Inmiddels heb ik Windows 10 opnieuw geïnstalleerd, het enige dat ik qua drivers heb moeten doen is het verwijderen van de automatisch geïnstalleerde Realtek driver en het installeren van de een aantal reacties hierboven genoemde driver. Voor de rest lijkt echt alles te werken, zelfs de soft touch buttons doen het zonder ook maar iets zelf te moeten installeren :o

Nou zat ik zelf al met het idee om eens de koelpasta te gaan vervangen, de reactie van SChief in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)" gaf alleen maar meer motivatie om dit te doen. Ook ik trof een kliederboel aan onder de heatsink, alsof er een kleuter met klei heeft lopen spelen. Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/55bbeaf471079/55bbeaf461e3d-1.png

Na het grondig schoon te hebben gemaakt met wat Isopropyl Alcohol 70% doekjes, wattenstaafjes en tandenstokers heb ik de nieuwe pasta aangebracht (achteraf gezien te veel, maar goed).

En ook hier 25 (ja, vijfentwintig!) graden koeler op load en ook hier gaat de ventilator niet meer op z'n hardste stand blazen! :D

Ongelooflijk blij met het resultaat, ik gebruik de laptop voornamelijk op school en gebruik bijna constant de energiebesparing stand, niet om energie te besparen maar om te voorkomen dat de ventilator aanspringt.. Hopelijk nu niet meer nodig :)

Naast de koelpasta heb ik ook wat heatsinks aangebracht zoals ik dat hierboven heb beschreven, of dat überhaubt iets uitmaakt zou ik niet weten, maar het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/55bbeb40cf155/55bbeb40b0ced-2.png

[ Voor 47% gewijzigd door NSG op 31-07-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
Ik heb gisteren ook maar even geupgrade naar win10. Aangezien in een upgrade win8 key heb, had ik eerst win 8.1 clean geinstalleerd met een generic code. Vanuit die installatie kon ik meteen de upgrade doen (wel eerst even activeren met de goede code natuurlijk). Het verbaast me hoe makkelijk alle drivers geinstalleerd werden, Ik heb eigenlijk geen problemen met het geluid, ik heb alleen bij de windows settings de audio output op 5.1 gezet, misschien is dat voor jullie een oplossing? dan pakt ie de ingebouwde 'subwoofer' ook mee. m.i. pakt ie anders alleen de twee speakers.

Voor de 8.1 installatie heb ik wel eindelijk mijn RAM vervangen voor 2 reepjes van 8gb. Dit is de DDR3l variant. Dit werkt zonder problemen (die vraag was hier ooit eens gesteld).

Maar mijn 4 jaar oude laptopje gaat zo weer een paar jaartjes mee zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
@NSG: Bedankt voor het delen van je ervaring. Het stimuleert me om mijn XPS nog eens te re-repasten (ik had het al eens gedaan maar blijkbaar laat de kwaliteit van de gebruikte pasta te wensen over).

Niet specifiek voor de XPS, maar omdat deze thread weer wat levendiger is geworden dankzij Windows 10 wilde ik even de volgende ervaring delen:

Vandaag heb ik op een Acer laptop Windows 8.1 update 1 schoon geïnstalleerd. Bij het afronden van de installatie wordt dan gevraagd om een netwerkverbinding. Als je die aanmaakt (netwerk kiezen, netwerksleutel invoeren) wordt direct na de installatie gevraagd of je wilt upgraden naar Windows 10. De vraag is redelijk hardnekkig (niet dat ik er bezwaar tegen had in dit geval om te upgraden). Blijkbaar heeft Microsoft er érg veel belang bij om iedereen zo snel mogelijk van Windows 8.1 naar Windows 10 te migreren. Hoe dat zit met een schone Windows 7 update heb ik nog niet uitgezocht.

Wat het verhaal bijzonder maakt, is dat ik op mijn XPS zelfs nog niet de upgrade-app heb gekregen, niet op Windows 7 en niet op Windows 8 (hoewel die laatste niet verwonderlijk is omdat dat geen officiëel upgrade-pad is). Ook op andere computers, waar ik wel de upgrade-app in beeld heb, is de eigenlijke upgrade me nog niet aangeboden...

[ Voor 8% gewijzigd door Alfie104 op 02-08-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had die melding wel, maar ik mocht nog niet upgraden. Uiteindelijk gewoon geforceerd.
Goed bezig! d:)b

Grappig om te zien dat dat PCI-slot WWAN/TV genoemd wordt, bij mij zit daar een Ericsson kaartje voor mobiel internet. In de USA dus blijkbaar een kaart voor de tuner.
M3rcury schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 07:23:
Is ergens nog het originele Full HD scherm te koop. Ik heb helaas iets van 10 of 12 dode pixels midden in mijn scherm zitten. Ik kan wel wat vinden op ebay ed, maar of het zo'n zelfde scherm is als er normaal in zit weet ik niet ;(
AUO B156HW01 v7 is het paneel, en zelfs daartussen schijnt weer verschil te zijn als je een 'originele' wilt. Paar delen terug is eea besproken.

[ Voor 57% gewijzigd door S_Chief op 02-08-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
SChief schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:47:
Ik had die melding wel, maar ik mocht nog niet upgraden. Uiteindelijk gewoon geforceerd.

[...]

Goed bezig! d:)b

Grappig om te zien dat dat PCI-slot WWAN/TV genoemd wordt, bij mij zit daar een Ericsson kaartje voor mobiel internet. In de USA dus blijkbaar een kaart voor de tuner.
Er zijn modellen in NL geleverd met die UMTS adapter (als dat zo heet), en onder de batterij kan ik ook een sim kaart plaatsen. Dit werkte toen ik het probeerde prima. Inderdaad was de tunerkaart ook een optie, ik heb naast de aansluiting voor de adapter een dopje zitten waar dan de tuner aansluiting zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was bekend met de tuner idd, maar ik wist dat ie op de plaats van het modem voor mobiel internet zou komen. Maar goed, modem is voor mij ook vrij nutteloos. :p Tethering is een stuk goedkoper.

Windows 10 draait hier uitstekend overigens, alle drivers werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-05 20:52
Op welke manier zou je het beste de pasta aan kunnen brengen?
Gezien de verhalen hier lijkt het mij geen slecht idee om het eens te doen, maar ik heb altijd begrepen dat je 3 manieren hebt om de pasta aan te brengen.

Namelijk een lijntje, erwt of zoals hier reeds voorbij gekomen is heel dun uitsmeren.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:32:
Op welke manier zou je het beste de pasta aan kunnen brengen?
Gezien de verhalen hier lijkt het mij geen slecht idee om het eens te doen, maar ik heb altijd begrepen dat je 3 manieren hebt om de pasta aan te brengen.

Namelijk een lijntje, erwt of zoals hier reeds voorbij gekomen is heel dun uitsmeren.
Niet uitsmeren, dat is de slechtste manier. Mijn CPU (i7 2720QM) is langwerpig:

Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/img/pb/332/860/552/552860332_333.jpg

Als je een lijntje trekt en dat plat drukt dan verspreidt de pasta zich mooi naar de zijkanten.

De GPU (GT540M) is een klein vierkantje:

Afbeeldingslocatie: http://images.nvidia.com/products/geforce-gt-540m/geforce-gt-540m-med-f.png

Daar heb ik dus gewoon een kleine korrel op gelegd, dat verspreidt zich mooi over het vierkant heen.

Zie ook:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:12
Heb net Windows 10 geïnstalleerd en krijg random freezes met gekleurd scherm. Dit probleem is wel bekend en heb het voorheen alleen met gamen gehad. Heb het nu al 4x gehad sinds Windows er een paar uur opstaat. Iemand anders hier ervaring mee? Misschien een hitte probleem, zal ik mijn pasta opnieuw aanbrengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier nergens last van. Kan eigenlijk van alles zijn, hitte is mogelijk (maar dat moet wel extreem zijn dan).

Vinden jullie ook dat de fan zo belachelijk veel aan staat in Windows 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:12
Voor mensen die last hebben van freezes met een gekleurd scherm en een zoemend geluid. Het underclocken van je grafisch kaard is een oplossing: Graphics clock van 672 naar 522 mhz en Memory clock van 900 naar 700 mhz. Bij mij is het probleem dan opgelost, denk nog steeds dat de grafische kaard naar de klote is.

@SChief Bij mij staat hij constant aan, heb inmiddels geaccepteerd dat het een straalkachel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-03 18:51
Ik heb mijn L502x ook maar geupgrade naar win10. Ik wou net mijn kaartlezer gebruiken, maar wanneer ik daar een kaartje in stop dan krijg ik een blue screen. Ook heb ik geprobeerd de drivers te installeren voor de kaartlezer, maar die installatie mislukt elke keer.

Doet bij jullie de kaartlezer het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
SChief schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:33:
Hier nergens last van. Kan eigenlijk van alles zijn, hitte is mogelijk (maar dat moet wel extreem zijn dan).

Vinden jullie ook dat de fan zo belachelijk veel aan staat in Windows 10?
En dat terwijl je ge-repaste hebt?
Welke BIOS heb je draaien? Ik zit al heel lang op A11 omdat de fan zowat constant aan stond op A12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt eerder aan Windows 10 te liggen die CPU gebruikt terwijl er niets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik heb hetzelfde met Win10. Al redelijk snel slaat de fan aan. Ik heb de "power saver" powerplan ingesteld op 90%, en daardoor gaat de fan niet heel hard draaien, maar hij is nog steeds luidruchtiger dan voorheen. Ik zat eerst op bios versie A08 of zo, maar ben naar A12 geupdate, en dat maakte geen verschil. in Win8.1 was ie zo goed als stil.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W10 lijkt soms nog een halve beta te zijn (vooral Edge). :+

EDIT: Weet niet hoe, maar blijkbaar besloot Windows zelf om het energieschema op hoge prestaties te zetten. 8)7 Vind je het gek dat de fan dan veel gaat draaien.. :+

[ Voor 58% gewijzigd door S_Chief op 08-08-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
SChief schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 20:39:
W10 lijkt soms nog een halve beta te zijn (vooral Edge). :+

EDIT: Weet niet hoe, maar blijkbaar besloot Windows zelf om het energieschema op hoge prestaties te zetten. 8)7 Vind je het gek dat de fan dan veel gaat draaien.. :+
Dat is bij mij niet het geval. Is het geloei bij jouw laptop nu wel gestopt dan?

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naja niet bij webpagina's in Edge die ervoor zorgen dat ie raar gaat doen. :P Maar voor de rest is ie gewoon stil als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
Gisteravond stond er een aantal patches te wachten voor Win10, en ik heb het gevoel dat ie iets stiller is geworden als voorheen. Maargoed hij staat ook nog niet al te lang aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22
Dank voor deze drivernaam, ik heb ze onder Windows 10 geïnstalleerd en het geluid klinkt zo een stuk beter. Ik merk alleen iets geks i.c.m. de meest recente Quickset driver die hier gepost is, versie 11.1.45. Als ik na het installeren hiervan op de audio button klink (dat wave audio ding) dan krijg ik de melding 'installeer het geluidsstuurprogramma voordat u deze knop gebruikt'. Die driver werkt echter prima, via Dell audio kan ik het controlepaneel ook starten. Enig idee hoe dit probleem op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suave
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik heb mijn XPS 15 bijna 4 jaar en ondertussen 2 accu's versleten. Beide dood nu, maar het meeste last heb ik van de warmte en fan. De laptop wordt zeer warm en de fan blaast altijd hard, zelfs in energiebesparing mode.

Nou wil ik koelpasta gebruiken alleen heb ik geen idee hoe en wat. Hebben jullie misschien een handleiding waarin ik stap voor stap kan zien wat ik moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
musicfreak schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:07:
[...]

Dank voor deze drivernaam, ik heb ze onder Windows 10 geïnstalleerd en het geluid klinkt zo een stuk beter. Ik merk alleen iets geks i.c.m. de meest recente Quickset driver die hier gepost is, versie 11.1.45. Als ik na het installeren hiervan op de audio button klink (dat wave audio ding) dan krijg ik de melding 'installeer het geluidsstuurprogramma voordat u deze knop gebruikt'. Die driver werkt echter prima, via Dell audio kan ik het controlepaneel ook starten. Enig idee hoe dit probleem op te lossen is?
Behalve het vervangen van de Realtek driver had je zelf niks hoeven installeren. De nieuwste quickset driver is niet bedoeld voor de l502x er werkt daardoor ook niet zoals het hoort. Ik weet niet met zekerheid te zeggen of de juiste quickset driver nou bijgeleverd wordt bij de Realtek driver of dat Windows update de juiste binnenhaalde. Maar bij mij werkt alles in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Aha. Ik ben via systeemherstel teruggegaan naar de situatie voor het installeren van Quicqset en na het istalleeren van de juiste audiodrivers. Als ik nu op de buttons druk gebeurd er niks, behalve bij de linker knop, dan verschijnt hetzelfde menu wat verschijnt als ik met mijn rechtermuisknop op het startmenu klik. De andere buttons lichten alleen op. Het zou mooi zijn als buttons en audio beiden goed zouden werken onder windows 10. Windows update haalt helaas niks binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
musicfreak schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:11:
Aha. Ik ben via systeemherstel teruggegaan naar de situatie voor het installeren van Quicqset en na het istalleeren van de juiste audiodrivers. Als ik nu op de buttons druk gebeurd er niks, behalve bij de linker knop, dan verschijnt hetzelfde menu wat verschijnt als ik met mijn rechtermuisknop op het startmenu klik. De andere buttons lichten alleen op. Het zou mooi zijn als buttons en audio beiden goed zouden werken onder windows 10. Windows update haalt helaas niks binnen.
Heb even voor je gecontroleerd welke er nu geïnstalleerd is op mijn laptop, dat is zo te zien deze: http://www.dell.com/suppo...uageCode=EN&categoryId=AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Je bent een held! Deze versie werkt perfect, alles doet het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
Heeft een van jullie al sharpkeys geprobeerd icm. win 10. Onder windows 8 had ik de F8 t/m F12 omgezet met de FN toets. Ik gebruik de multimedia toetsen meer dan de F toetsen. Alleen onder windows 10 lukt het me niet om de F10 om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 14:31

Plato112

Da is toch nie normaal!

Jurgen schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 10:02:
Heeft een van jullie al sharpkeys geprobeerd icm. win 10. Onder windows 8 had ik de F8 t/m F12 omgezet met de FN toets. Ik gebruik de multimedia toetsen meer dan de F toetsen. Alleen onder windows 10 lukt het me niet om de F10 om te zetten.
Ik heb sinds gisteren Windows 10 geïnstalleerd en kwam vandaag Sharpkeys pas voor het eerst tegen terwijl ik me altijd al zat op te vreten over het feit dat ik F5 niet kon gebruiken als ik ook de mediaplayer wilde bedienen met de mediatoetsen.
Windows 10 installeren viel me trouwens alles mee, alleen de Realtek audio driver even aanpassen (zoals vermeldt door anderen in dit topic) en alles werkte meteen.

Anyway ik heb net dus Sharpkeys geïnstalleerd en F10 wordt niet herkend als ik Type Key gebruik om deze te selecteren. Om te kijken wat het probleem is, heb ik gewoon F10 uit de lijst geselecteerd en toegewezen aan "Media: Next track". Reboot en voilà het werkt gewoon. Dus dit probleem is bij mij prima te omzeilen!

Ik hoop dat het bij jou ook werkt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Plato112 op 15-08-2015 15:36 ]

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suave schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:32:
Ik heb mijn XPS 15 bijna 4 jaar en ondertussen 2 accu's versleten. Beide dood nu, maar het meeste last heb ik van de warmte en fan. De laptop wordt zeer warm en de fan blaast altijd hard, zelfs in energiebesparing mode.

Nou wil ik koelpasta gebruiken alleen heb ik geen idee hoe en wat. Hebben jullie misschien een handleiding waarin ik stap voor stap kan zien wat ik moet doen?

En http://downloads.dell.com...ervice%20manual_en-us.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
Plato112 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:31:
[...]

Ik heb sinds gisteren Windows 10 geïnstalleerd en kwam vandaag Sharpkeys pas voor het eerst tegen terwijl ik me altijd al zat op te vreten over het feit dat ik F5 niet kon gebruiken als ik ook de mediaplayer wilde bedienen met de mediatoetsen.
Windows 10 installeren viel me trouwens alles mee, alleen de Realtek audio driver even aanpassen (zoals vermeldt door anderen in dit topic) en alles werkte meteen.

Anyway ik heb net dus Sharpkeys geïnstalleerd en F10 wordt niet herkend als ik Type Key gebruik om deze te selecteren. Om te kijken wat het probleem is, heb ik gewoon F10 uit de lijst geselecteerd en toegewezen aan "Media: Next track". Reboot en voilà het werkt gewoon. Dus dit probleem is bij mij prima te omzeilen!

Ik hoop dat het bij jou ook werkt :)
Ah gaan we even proberen.. ik wist niet dat dat ook kon!

edit: Werkt! dat ik dat zelf niet bedacht heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Jurgen schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 16:05:
[...]

Ah gaan we even proberen.. ik wist niet dat dat ook kon!

edit: Werkt! dat ik dat zelf niet bedacht heb 8)7
Ach ja, kan gebeuren. Mooi dat het iig opgelost is!
FREAKJAM schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:58:
Zoals ik al eerder zei, googlen naar Quickset A06 :) (versie 11.1.37)
nog een nieuwere gevonden: v 11.1.45 :o
Ik heb zelf 11.0.24 geïnstalleerd en daarmee heb ik geen problemen voor zover ik kan zien; schermverlichting verhogen gaat gewoon goed zonder het terugspringen.
Is er dan nog een reden om de nieuwere versies te installeren? Bieden deze iets extra/beters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Plato112 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:10:
[...]

Ach ja, kan gebeuren. Mooi dat het iig opgelost is!

[...]

Ik heb zelf 11.0.24 geïnstalleerd en daarmee heb ik geen problemen voor zover ik kan zien; schermverlichting verhogen gaat gewoon goed zonder het terugspringen.
Is er dan nog een reden om de nieuwere versies te installeren? Bieden deze iets extra/beters?
Aan de reactie van musicfreak in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)" te zien kan je i.c.m Windows 10 beter bij 11.0.24 blijven ;)

Op Windows 8(.1) werkte 11.0.24 zonder aanpassingen niet helemaal goed, zo zag je bij het verhogen van het volume ook dit in je scherm. Mogelijk dat je bij een nieuwe versie (die niet officieel voor de l502x is) dat probleem niet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

NSG schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:33:
[...]

Aan de reactie van musicfreak in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)" te zien kan je i.c.m Windows 10 beter bij 11.0.24 blijven ;)

Op Windows 8(.1) werkte 11.0.24 zonder aanpassingen niet helemaal goed, zo zag je bij het verhogen van het volume ook dit in je scherm. Mogelijk dat je bij een nieuwe versie (die niet officieel voor de l502x is) dat probleem niet hebt?
Apart, ik heb juist 11.0.24 geïnstalleerd om van die extra meldingen op mijn scherm af te komen en dat heeft ook gewerkt.
Ik dat ik hier maar van "if it ain't broke, don't fix it" uit ga in dit geval, voor ik alleen maar problemen introduceer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Plato112 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:38:
[...]

Apart, ik heb juist 11.0.24 geïnstalleerd om van die extra meldingen op mijn scherm af te komen en dat heeft ook gewerkt.
Ik dat ik hier maar van "if it ain't broke, don't fix it" uit ga in dit geval, voor ik alleen maar problemen introduceer.
Maar jij hebt nu ook Windows 10 draaien toch? Onder Windows 10 geeft 11.0.24 dat probleem met die "extra meldingen" zoals jij dat omschrijft niet, onder Windows 8(.1) wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

NSG schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:49:
[...]

Maar jij hebt nu ook Windows 10 draaien toch? Onder Windows 10 geeft 11.0.24 dat probleem met die "extra meldingen" zoals jij dat omschrijft niet, onder Windows 8(.1) wel :)
Hmm, die nuance had ik gemist.
Je hebt gelijk, ik zal het wel te snel gelezen hebben denk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:23
Gisteren mijn vrouw haar XPS15 L502x omgezet naar Windows 10. Kreeg eerst een lage resolutie, maar bij het opstarten vandaag schoot die ineens naar 1920x1080.
Het enige wat me nu nog rest is het geluid uit testen en de drivers voor de Nvidia 540m.
Ze heeft de JBL speaker versie. Denk met de sub er in?

Dell Stage geeft alleen de melding dat deze niet werkt onder Windows 10. Ach ja.

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 18-08-2015 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:00:
Gisteren mijn vrouw haar XPS15 L502x omgezet naar Windows 10. Kreeg eerst een lage resolutie, maar bij het opstarten vandaag schoot die ineens naar 1920x1080.
Het enige wat me nu nog rest is het geluid uit testen en de drivers voor de Nvidia 540m.
Ze heeft de JBL speaker versie. Denk met de sub er in?

Dell Stage geeft alleen de melding dat deze niet werkt onder Windows 10. Ach ja.
Alle XPS l501x/l502x exemplaren komen met JBL audio (2.1). Weet niet echt wat het voordeel is van Dell Stage, zie dat eerder als bloatware maar goed. :p Audio kan je het beste krijgen met de driver die ik eerder heb gepost, nieuwere versies zijn slecht:
NVidia drivers kan je gewoon bij NVidia zelf krijgen (toevallig net een update geweest ook).

[ Voor 33% gewijzigd door S_Chief op 18-08-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
SChief schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:27:
[...]

Alle XPS l501x/l502x exemplaren komen met JBL audio (2.1). Weet niet echt wat het voordeel is van Dell Stage, zie dat eerder als bloatware maar goed. :p Audio kan je het beste krijgen met de driver die ik eerder heb gepost, nieuwere versies zijn slecht:

[...]

NVidia drivers kan je gewoon bij NVidia zelf krijgen (toevallig net een update geweest ook).
Haha! Ok, dat wist ik niet. Is al even geleden dat ik naar de inhoud van die laptop heb gekeken. Gebruiken hem verder alleen. Drivers zijn al een tijdje niet meer geupdate, want geen nieuwe.

Dacht even simpel over te gaan, maar dat viel even tegen. Alhoewel toen hij een tijdje stond, ging het ineens goed.

Zie nu wel bij het opstarten dat het beeld even zwart blijft als hij in Windows komt. Muis bewegen geeft wel de aanwijzer. Denk dat het na de drivers wel goed komt.
Ook even checken op nieuwe intel drivers. Maar geloof dat dat hier ook voorbij is gekomen.

Thanks voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-05 15:13
Ik probeerde gister te updaten maar ik krijg alleen maar de melding: Er wordt aan gewerkt. Opnieuw starten werkt niet. Weer de zelfde melding. Uiteindelijk maar een nachtje zo laten staan. Vanmorgen nog steeds geen verandering. Doe ik iets fout aangezien iedereen redelijk probleemloos lijkt te updaten.

Wel mooi om te zien van die thermal paste opnieuw doen. Iets wat ik komend weekend maar moet doen aangezien mijn laptop net een stofzuiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wel een leuk klusje op zich. Wel de schroefjes goed uit elkaar houden (heb zelf een A4'tje gepakt, hokjes getekend en geschreven wat waar hoorde :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
SChief schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:23:
Het is wel een leuk klusje op zich. Wel de schroefjes goed uit elkaar houden (heb zelf een A4'tje gepakt, hokjes getekend en geschreven wat waar hoorde :P ).
Bij elk schroefgat staat bij welk schroefje erin hoort ;-) Als ik hem uit elkaar haal gaat alles in 1 bak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Totdat je erachter komt dat Dell iets is vergeten, dan ga je twijfelen. Bij mij ontbrak er dus een schroef, en ik kwam er al snel achter bij welk deel dat is gebeurd doordat ik ze had gecategoriseerd. Kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Mijn XPS gaat komende week waarschijnlijk ook wel een repaste krijgen want de foto's met de standaard paste maken me niet echt blij en nu onder W10 heeft de fan sowieso iets meer de neiging om te blijven draaien. Hopelijk wordt dat dan enigszins opgelost.

Nieuwe wifi kaart (Intel 7260AC) is onderweg en dan kan de XPS hopelijk weer een jaartje universiteit overleven al wordt er waarschijnlijk nog wel een keer een SSD ingebouwd.

• Cliootje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-05 18:48
Weet iemand of het (niet) scalen van de Adobe produkten op een 4K UHD scherm eindelijk is opgelost ?

Het issue loopt (of liep ?) al heel erg lang, en is ook nog te bewonderen op de Dell website http://www.dell.com/nl/p/xps-15-9530/pd?oc=cnx9526
Kijk maar eens naar de iconen bij het plaatje met de veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Laatst online: 22-05 09:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Cliootje schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 09:01:
Weet iemand of het (niet) scalen van de Adobe produkten op een 4K UHD scherm eindelijk is opgelost ?

Het issue loopt (of liep ?) al heel erg lang, en is ook nog te bewonderen op de Dell website http://www.dell.com/nl/p/xps-15-9530/pd?oc=cnx9526
Dat is een nieuwer model... Dit topic is over de L501x/L502x, en daarvoor was geen 4K UHD scherm beschikbaar.
Neemt niet weg dat het best zou kunnen dat iemand er iets over weet, maar hoort niet in dit topic thuis.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padrini
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-05 11:53
Cliootje schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 09:01:

Dit probleem is niet meer aanwezig, heb zelf Photoshop en Illustrator op een nieuwere xps15 met 3200 x 1800 resolutie in het begin was het nog wel zo dat alles klein was in Photoshop (Illustrator werkte direct goed), maar na een update was dit verholpen en anders is dit via de settings in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plato112 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:20:
Mijn XPS gaat komende week waarschijnlijk ook wel een repaste krijgen want de foto's met de standaard paste maken me niet echt blij en nu onder W10 heeft de fan sowieso iets meer de neiging om te blijven draaien. Hopelijk wordt dat dan enigszins opgelost.

Nieuwe wifi kaart (Intel 7260AC) is onderweg en dan kan de XPS hopelijk weer een jaartje universiteit overleven al wordt er waarschijnlijk nog wel een keer een SSD ingebouwd.
7260 heb ik er ook al een tijd in, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliootje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-05 18:48
padrini schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 17:08:
[...]

Dit probleem is niet meer aanwezig, heb zelf Photoshop en Illustrator op een nieuwere xps15 met 3200 x 1800 resolutie in het begin was het nog wel zo dat alles klein was in Photoshop (Illustrator werkte direct goed), maar na een update was dit verholpen en anders is dit via de settings in te stellen.
Goed nieuws !
Bedankt voor de update. Dit kleine bericht is erg belangrijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

SChief schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 17:28:
[...]

7260 heb ik er ook al een tijd in, werkt prima.
Dat had ik gelezen en daarom heb ik ook voor deze gekozen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

SChief schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:43:
Was bekend met de tuner idd, maar ik wist dat ie op de plaats van het modem voor mobiel internet zou komen. Maar goed, modem is voor mij ook vrij nutteloos. :p Tethering is een stuk goedkoper.

Windows 10 draait hier uitstekend overigens, alle drivers werken prima.
Over de tuner gesproken. Kan ik deze nu ook nog inbouwen? Zo ja, naar welke tuner moet ik opzoek? :)
En werkt deze met DVB-C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
Pfft, weer een accu versleten.

Van z'n 35% naar 73% slijtage sinds m'n Windows 10 installatie (iets meer dan een maand geleden)..
Een originele vind ik een te dure grap worden, dus dit keer maar een "Original" van eBay besteld, eens zien wat die doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

een cross-quote van mijn Windows 10 probleem:
Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 21:59:
Ik heb een Dell XPS 15 (L502x) met SSD op de standaard plek en HDD in een caddy.
Met mijn Windows 8.1 installatie geupdate naar Windows 10 zag hij gewoon beide schijven. In de bios zie ik ook nog steeds beide schijven. Maar nu met een verse installatie van Windows 10 ziet hij mijn caddy schijf niet meer. Ook niet in disk management.

Ook werkte mijn Windows Store niet, maar met een powershell commando werkt deze nu gelukkig wel weer.
edit: oke... De schijf wordt nu wel gevonden.. Geen idee waarom, er is niets veranderd. Geen nieuwe updates geinstallerd. Het enige verschil is dat ik nu een keer heb geswitched tussen energiezuinige modus en terug. En WiFi heb uitgezet en ethernet heb aangesloten. Lijkt me sterk dat dat de oplossing was?
NSG schreef op woensdag 09 september 2015 @ 21:57:
Pfft, weer een accu versleten.

Van z'n 35% naar 73% slijtage sinds m'n Windows 10 installatie (iets meer dan een maand geleden)..
Een originele vind ik een te dure grap worden, dus dit keer maar een "Original" van eBay besteld, eens zien wat die doet.
Ik weet niet of het iets is en of je 9cell wil, maar dit is er een met veel orders in China
http://www.aliexpress.com...01407_4,201444_5,201409_5

[ Voor 44% gewijzigd door Markos op 10-09-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

NSG schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:12:
[...]
Naast de koelpasta heb ik ook wat heatsinks aangebracht zoals ik dat hierboven heb beschreven, of dat überhaubt iets uitmaakt zou ik niet weten, maar het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/55bbeb40cf155/55bbeb40b0ced-2.png
En weet je al of deze heatsinks werken? Ik twijfel om deze ook te plaatsen. En waarom heb je ze op die plaatsen geplaatst? En welke maten moet ik dan bestellen?
Ik zat eigenlijk te kijken naar koperen heatsinks op aliexpress/ebay maar ik kom alleen aluminium tegen.

En verder..
Hoe hebben jullie de scrolfunctie toegevoegd aan het touchpad? Ik heb de driver van de synaptics site afgehaald en geinstalleerd, maar ik kan nog nergens de gestures aanzetten.

• -Otto-
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-04-2023
Beste dames, heren,

Ik heb een vraagje; ik ben van plan om de HDD van mijn Dell XPS15 L502x te vervangen voor een SSD,
tegelijkertijd wil ik overstappen van Windows 7 naar Windows 10. Mijn vraag was hoe ik dit het
beste aan kon pakken, ik dacht zelf op de volgende wijze:

1. Op mijn huidige HDD een clean install van Windows 10 installeren
2. Vervolgens op een manier (?) deze clean install clonen naar de SSD
3. SSD plaatsen in laptop...

Is dit de meest slimme manier om dit aan te pakken of kan ik het beter anders oplossen?

Alvast bedankt voor de hulp!

PS: In hoeverre kan ik ter vervanging van mijn huidige schijf iedere willekeurige SSD pakken?
Weet dat de hoogte uitmaakt maar zijn er ook nog andere factoren waar ik rekening mee dien
te houden? SATA-uitvoeringen? Ben van plan om een 250GB schijf te kopen.

Gegevens huidige schijf:

Interface: SATA
Transfer-modus: SATA/300
Standaard: ATA8-ACS | ATA8-ACS version 4
Eigenschappen: S.M.A.R.T.; APM; AAM; NCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
-Otto- schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:20:
Beste dames, heren,

Ik heb een vraagje; ik ben van plan om de HDD van mijn Dell XPS15 L502x te vervangen voor een SSD,
tegelijkertijd wil ik overstappen van Windows 7 naar Windows 10. Mijn vraag was hoe ik dit het

Is dit de meest slimme manier om dit aan te pakken of kan ik het beter anders oplossen?

PS: In hoeverre kan ik ter vervanging van mijn huidige schijf iedere willekeurige SSD pakken?
Weet dat de hoogte uitmaakt maar zijn er ook nog andere factoren waar ik rekening mee dien

Gegevens huidige schijf:

Ik zou je HDD clonen naar je SSD. Dan die upgraden naar Windows 10.
Als dit gelukt is, Windows 10 schoon opnieuw installeren.

Als je jouw manier pakt, ben je langer op je langzame schijf bezig. Omdraaien is dan handiger.

Voor zover kun je ieder 2.8 inch SSD pakken. Liggende aan je budget overigens. Maar kijk vooral bij Crucial.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:58

sphere

Debian abuser

Waar kopen jullie nieuwe adapters? Bij mij gaat de signaal draad aan gort en laadt hij niet meer bij.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Jurgen
sphere schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:58:
Waar kopen jullie nieuwe adapters? Bij mij gaat de signaal draad aan gort en laadt hij niet meer bij.
De mijne is ook aan vervanging toe. Daar waar de kabel de adapter in gaat begint deze toch wel sporen van slijtage te vertonen. (de zwarte mantel is al deels weg :'() Voor nu maar even opgelost door de voedingskabel hier maar aan te maken, om te zorgen dat er geen kracht op komt. maar dat is geen goede oplossing natuurlijk.. en dit gaat een keer mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Arunia schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:44:
[...]

Ik zou je HDD clonen naar je SSD. Dan die upgraden naar Windows 10.
Als dit gelukt is, Windows 10 schoon opnieuw installeren.

Als je jouw manier pakt, ben je langer op je langzame schijf bezig. Omdraaien is dan handiger.

Voor zover kun je ieder 2.8 inch SSD pakken. Liggende aan je budget overigens. Maar kijk vooral bij Crucial.
2.5" ;)
Je kunt ook een mSata pakken met adapter, mocht je in de toekomst dat ooit nodig denken te hebben. Maar ik zou gewoon in de pricewatch kijken naar populaire SSD schijven, dan zit je eigenlijk bijna altijd wel goed. Gewoon de snelheid en betrouwbaarheid vergelijken met reviews.
Beste dames, heren,

Gegevens huidige schijf:

Ik zou eerst op je huidige schijf upgraden naar 10 zodat je hardware geregistreerd wordt. Dan de SSD plaatsen op de hoofdplaats (kunt niet booten vanaf een caddy) en dan een schone installatie van Windows 10 op je SSD. Als je eerst op een HDD installeert en dan naar een SSD cloned, dan zijn een aantal instellingen niet geoptimaliseerd voor een SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfie104
Beste dames, heren,

tegelijkertijd wil ik overstappen van Windows 7 naar Windows 10.

[...]
Aangezien je toch van plan bent een schone installatie van W10 te doen, zou ik adviseren om je helemaal niet meer druk te maken om die oude HDD. Gewoon HDD eruit, SSD erin en W10 installeren vanaf USB. Het voordeel is dat je je HDD altijd nog terug kunt plaatsen voor noodgevallen of je kunt hem in een externe behuizing plaatsen om gemakkelijk je data over te zetten.

De reden om dit zo te doen is dat bij een SSD installatie Windows iets anders geïnstalleerd wordt (oa. TRIM wordt ingeschakeld, formattering is iets anders), wat de levensduur en prestaties van de SSD zeer ten goede komt. Wanneer je een HDD installatie kloont naar SSD (wat in principe goed mogelijk is) moet je dit òf handmatig inschakelen, òf tooltjes hiervoor gebruiken, òf een speciale tool gebruiken die de nodige aanpassingen tijdens het klonen doet.

Kortom, laat Windows het werk voor je doen en doe een schone installatie rechtstreeks naar je SSD!

Dan moet je natuurlijk wel een USB installatiestickje hebben met W10 erop. Ik neem aan dat daar je vraagstelling ook vandaan komt, omdat de gratis W10 in principe een upgrade-ter-plekke is van je bestaande Windows installatie. Maar met de upgrade-tool is het ook mogelijk om installatiemedia (zoals DVD of het bewuste USB stickje) aan te maken, je moet dan alleen even opletten waar je op klikt (ik weet zo uit mijn hoofd even niet waar die mogelijkheid tevoorschijn komt).

[edit] Het USB stickje moet minimaal 8GB groot zijn. Momenteel voor 4 euro bij Trekpleister (Sandisk) of bij de Action (16GB voor 5 euro, ook Sandisk).
[edit2] Je kunt ook de Windows 10 Media Creation Tool downloaden om Windows 10 te downloaden en een stickje te maken. Wanneer Windows onverhoopt om een key vraagt bij het installeren, kun je je aanmelden voor het Windows 10 Insider Preview programma (dat loopt nog steeds, maar nu voor verbeteringen en volgende versies). Dat is gratis en je kunt dan naar hartelust keys aanvragen.

Wat betreft de beste SSD, ik zou gewoon zoeken naar een SSD die het beste in je budget past en voldoet aan je eisen voor opslagruimte. In principe moet je met 60GB al toe kunnen, maar 120GB als minimum is beter. De 250/256GB modellen hebben op dit moment een hele leuke prijs/prestatieverhouding vind ik zelf. Ga voor een SSD die hier op Tweakers goed getest is, bv. een Samsung EVO of Crucial schijf. En wil je de maximale snelheid, zoek dan naar een SATA 600 model, het prijsverschil met SATA 300 of 150 is te verwaarlozen en voor zover ik weet heeft de l502x een SATA 600 controller. Hoewel het merkbare snelheidsverschil bij dagelijks gebruik ook te verwaarlozen is...

[ Voor 12% gewijzigd door Alfie104 op 24-09-2015 15:44 . Reden: onbekend ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Windows 10 key kun je overslaan als je vanuit 7 of 8 hebt geupgraded naar 10. Dan herkent de Windows 10 installatie je hardware als je online bent en wordt hij automatisch geactiveerd. Zelf al een paar keer een verse installatie gedaan, dan moet je gewoon 2x de key vraag overslaan en uiteindelijk is hij toch geactiveerd (mits je dus eerst de update naar 10 hebt gedaan)

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 18:04
Misschien weten sommigen het al. Maar heb het even getest al een poos en lijkt prima te werken: modded bios voor de L502X. Als je niet weet wat je aan het doen bent zou ik zeker niet doen maar ik heb er even meegespeeld en werkt prima. :) UEFI is ook mogelijk en hij lijkt wat stiller te zijn. Er is meer over te lezen hier: http://forum.notebookrevi...voltages-and-more.635536/ en het kan daar tevens gedownload worden.

Maar let op. Je moederbord kan er mee gesloopt worden. Al zitten er wel allerlei veiligheidsmaatregelen in als ik het zo lees...

Ooow zie dat het nu al meermaals genoemd wordt...

[ Voor 4% gewijzigd door Henkie-Jan op 24-09-2015 17:48 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfie104
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:13:
Windows 10 key kun je overslaan als je vanuit 7 of 8 hebt geupgraded naar 10. Dan herkent de Windows 10 installatie je hardware als je online bent en wordt hij automatisch geactiveerd. Zelf al een paar keer een verse installatie gedaan, dan moet je gewoon 2x de key vraag overslaan en uiteindelijk is hij toch geactiveerd (mits je dus eerst de update naar 10 hebt gedaan)
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft dat je op dezelfde hardware eerder een update hebt gedaan naar W10. Ik geloof eerder dat W10 sowieso altijd geactiveerd wordt, ook als je de key vraag overslaat. Ik heb W10 al meerdere malen geïnstalleerd, als upgrade en als verse installatie en ik heb nog geen een keer meegemaakt dat W10 na de eerste keer "normaal" opstarten, niet geactiveerd was.

Nog een grappig detail: een poosje terug heb ik een laptop opnieuw geïnstalleerd met W8.1. Als je een werkende internetverbinding hebt, wordt tijdens de installatie naar updates gezocht zodat die gelijk meegeïnstalleerd worden. Maar ik kreeg dus tijdens de installatie al direct de vraag of ik naar W10 wilde upgraden. Om de key voor W8.1 was nog niet gevraagd, zover was de installatie nog niet. Maar na afloop stond er een keurig netjes geactiveerde W10 op, ook zonder enige vraag om een key...

Kortom, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar zoals het er nu uitziet zijn ze allemaal gratis, tenminste zolang je maar naar Rome gaat voor W10 ;)

• -Otto-
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-04-2023
Jongens, hartstikke bedankt voor de snelle reacties! Helpt mij weer een stuk de juiste weg op! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ik koop wel eens adapters op eBay, maar om eerlijk te zijn is dat allemaal prut, zelfs als ze als "genuine" of "original" worden verkocht. Een échte orginele Dell adapter kost altijd meer dan 100 euro en een goede vervanger nog steeds meer dan 60-70 euro.

Neem je zo'n goedkope adapter, dan kun je allerlei problemen tegenkomen (oververhitting, ontploffen, binnen een paar weken kapotgaan), maar het meest voorkomend is dat ze niet goed ontstoord zijn. Dat merk je dan doordat je touchpad helemaal gek wordt als de laptop een poosje aan de lader heeft gehangen. Er is dan niet meer te werken zonder een losse muis.

Een redelijk alternatief zijn de universele adapters van de betere merken. Deze zijn redelijk degelijk en redelijk goed ontstoord, maar de prijs voor een 130W exemplaar ligt ook boven de 50 euro.

Wat ik zelf doe wanneer het kabeltje kapot is, is het kabeltje repareren. Er gaat niets boven een orginele adapter. Maar je moet wel weten wat je aan het doen bent en een beetje kunnen solderen.

Als je een adapter hebt van Delta Electronics kun je ook proberen bij Dell te melden dat hij kraakgeluiden maakt. Hoewel deze computerserie alweer een hele tijd uit de garantie is, waren ze in het verleden wel coulant omdat dit een bekend probleem is, dus misschien heb je geluk.

[ Voor 4% gewijzigd door Alfie104 op 25-09-2015 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik heb wel eens gehoord dat mensen ze repareren, maar ik heb nog nooit losse pluggen en kabel kunnen vinden.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ik gebruik altijd de orginele plug en als die niet teveel beschadigd is, ook de orginele kabel. Anders voldoet een willekeurige 3-aderige kabel, zolang er maar 2 aders in zitten die dik genoeg zijn voor de stroom die erdoor moet. Een rond zwart netsnoer voldoet meestal wel. De orginele plug snijd ik voorzichtig open en haal dan alle plastic en rubber eraf tot ik alleen de plug zelf overhoud. Kabel eraan solderen en dan, als het werkt, met smeltlijm en krimpkous een nieuwe plug opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Hoe hebben jullie de scrolfunctie toegevoegd aan het touchpad? Ik heb de driver van de synaptics site afgehaald en geïnstalleerd, maar ik kan nog nergens de gestures aanzetten.

En zijn er mensen met praktijk ervaring met goedkope aliexpress/ebay batterijen (9cell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik zou niet voor een Chinese accu gaan, gaan over het algemeen vrij snel achteruit en daarnaast ook nog eens gevaarlijk (slechte bouwkwaliteit, weinig isolatie etc.).

Geef gewoon iets meer uit en koop er hier één bijvoorbeeld, daar heb ik mijn 9 cells ook vandaan:
https://www.almedo.nl/category/5083/5035/Dell_XPS_15.htm

Windows 10 hier zonder problemen geupgrade trouwens, draait heerlijk.
Plato112 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:20:

Hah, dat je überhaupt nog zonder SSD werkt, je weet niet wat je mist. Ik had allang de SSD gekocht ipv een nieuwe wifi kaart. Scheelt echt ENORM veel in snelheid (Samsung 850 EVO bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Majesty schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 17:52:
Ik zou niet voor een Chinese accu gaan, gaan over het algemeen vrij snel achteruit en daarnaast ook nog eens gevaarlijk (slechte bouwkwaliteit, weinig isolatie etc.).

Geef gewoon iets meer uit en koop er hier één bijvoorbeeld, daar heb ik mijn 9 cells ook vandaan:
https://www.almedo.nl/category/5083/5035/Dell_XPS_15.html
Mja die ervaring heb ik niet ik koop batterijen vaak op eBay en die zijn prijs/kwaliteit voor mij prima. Chinese adapters vind ik ronduit gevaarlijk binnen een maand was de netstroom kant beschadigd en vonkte het. Onmiddellijk weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
sphere schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 11:47:
[...]

Mja die ervaring heb ik niet ik koop batterijen vaak op eBay en die zijn prijs/kwaliteit voor mij prima. Chinese adapters vind ik ronduit gevaarlijk binnen een maand was de netstroom kant beschadigd en vonkte het. Onmiddellijk weggegooid.
Haha, waar denk je dat dat meeste spul van eBay vandaan komt als het gaat om accu's en adapters? :p Het is niet voor niets zo goedkoop.
Ik blijf erbij dat ik aan raad wat meer geld uit te geven en gewoon bij bijvoorbeeld almedo een b merk te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Majesty schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 12:18:
[...]

Haha, waar denk je dat dat meeste spul van eBay vandaan komt als het gaat om accu's en adapters? :p Het is niet voor niets zo goedkoop.
Ik blijf erbij dat ik aan raad wat meer geld uit te geven en gewoon bij bijvoorbeeld almedo een b merk te kopen.
Mijn ervaring is dat de adapters van eBay waardeloos en zelfs onveilig zijn.

Ik heb ook wel accu's gekocht op eBay, met wisselende ervaringen. M'n laatste was een 9-cell voor mijn XPS, maar die heeft minder capaciteit dan de orginele 6-cell van Dell die erbij zat. Bovendien werkt nu de capaciteitsmeting al niet meer (minder dan 1jr oud), want als de accu in de buurt van 30% komt kan spontaan, zonder waarschuwing, de computer uitvallen (dus geen slaapstand/hibernate)!

Mijn ervaring met eBay accu's in het algemeen is dat je krijgt waar je voor betaald. De accu's zijn minder van kwaliteit en zijn veel sneller op, maar voor 1 orginele accu kun je wel 3-4x een op eBay kopen. Dus ga je voor gemak en levensduur of voor prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Alfie104 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:25:
[...]

Mijn ervaring is dat de adapters van eBay waardeloos en zelfs onveilig zijn.

Ik heb ook wel accu's gekocht op eBay, met wisselende ervaringen. M'n laatste was een 9-cell voor mijn XPS, maar die heeft minder capaciteit dan de orginele 6-cell van Dell die erbij zat. Bovendien werkt nu de capaciteitsmeting al niet meer (minder dan 1jr oud), want als de accu in de buurt van 30% komt kan spontaan, zonder waarschuwing, de computer uitvallen (dus geen slaapstand/hibernate)!

Mijn ervaring met eBay accu's in het algemeen is dat je krijgt waar je voor betaald. De accu's zijn minder van kwaliteit en zijn veel sneller op, maar voor 1 orginele accu kun je wel 3-4x een op eBay kopen. Dus ga je voor gemak en levensduur of voor prijs?
Ik weet niet waarom je mij quote, want ik ben het helemaal met je eens namelijk. Accu's en laders is iets waar je niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet zitten vind ik. Als je met brandwonden in je benen zit heb je (veel) spijt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Majesty schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:37:
[...]

Ik weet niet waarom je mij quote, want ik ben het helemaal met je eens namelijk. Accu's en laders is iets waar je niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet zitten vind ik. Als je met brandwonden in je benen zit heb je (veel) spijt namelijk.
Een quote betekent niet altijd dat je het ergens niet mee eens bent, zoals je terecht opmerkt ben ik het inderdaad helemaal met je eens.

De enige kanttekening die ik erbij wil maken is dat het gebruik van goedkope accu's soms een keus kan zijn. Zeker de orginele Compaq accu's van 10-15 jaar geleden (ik weet niet wat de huidige stand van zaken is) gingen binnen een jaar stuk. En dan ook écht stuk, geen greintje leven meer erin. In zo'n situatie kan het een overweging zijn om een eBay accu van 25 euro te kopen, die ook binnen een jaar stuk gaat, maar dan tenminste 100 euro goedkoper was dan de orginele.

Bij Dell heb ik die kanttekening niet, alle Dell accu's die ik tot nu toe heb gebruikt houden 2-3 jaar lang een goede capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Majesty schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 17:52:

[...]

Hah, dat je überhaupt nog zonder SSD werkt, je weet niet wat je mist. Ik had allang de SSD gekocht ipv een nieuwe wifi kaart. Scheelt echt ENORM veel in snelheid (Samsung 850 EVO bijv.).
Heb al lang een SSD in m'n desktop dus ik weet dat het een enorm verschil maakt. Als ik voor hetzelfde geld als de wifi-kaart een SSD had kunnen kopen dan had ik dat wel gedaan natuurlijk ;)

Ik wil eigenlijk de SSD uit m'n desktop in m'n laptop zetten omdat deze voor mijn desktop wat aan de kleine kant is. Dat betekent wel dat ik dus een grote SSD moet/wil kopen voor m'n desktop en dat is een behoorlijke investering die ik op het moment niet kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ben ik de enige die niet de gestures kan gebruiken in Windows 10 met het touchpad? Het is echt storend.. ik wil kunnen scrollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02 10:06
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:40:
Ben ik de enige die niet de gestures kan gebruiken in Windows 10 met het touchpad? Het is echt storend.. ik wil kunnen scrollen
Ik gebruik vanaf minuut 1 de scroll functie op mijn touchpad met de drivers die automatish geinstalleerd werden. Het koste met meer tijd en een aantal drivers installeren om bij de instellingen te kunnen om de scrollrichting te om te keren... Ik heb nu versie 19.0.15.2 en die werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Thnx, het is mij uiteindelijk gelukt door via apparaat beheer handmatig de juiste .inf te installeren van de synaptics drivers. De reguliere setup manier werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05 14:17
Vraagje, kan ik op mijn l502x (full HD scherm) de brightness nóg verder verlagen? De brightness staat in Windows al op z'n laagst. Ik draai op Windows 10 64 bit.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben mijn laptop even aan het verwennen. Heb al een nieuwe 9cell besteld (eBay), zit te twijfelen om een backlit keyboard te bestellen en ik wil geheugen bestellen.
Ik wil er 16GB in steken (2x 8GB) en ik ga denk ik voor DDR3L voor potentieel betere compatibiliteit in de toekomst mocht ik om wat voor reden dan ook een andere laptop moeten aanschaffen (die bijvoorbeeld alleen DDR3L ondersteund)
Maar ik heb echt geen idee of ik bij geheugen ergens op moet letten behalve de snelheid. Ik heb deze twee bijvoorbeeld op het oog
Crucial CT102464BF160B vs Kingston ValueRAM KVR16LS11/8
Is er een reden waarom ik voor de ene of de andere zou moeten gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Markos op 19-10-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryan Tong Minh
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-03 22:18
Is er iemand die een defecte l501/2x heeft? Ik ben op zoek naar de muisknoppen plus het printplaatje wat erbij hoort na een klein ongelukje. Iets met water en elektronica dat niet goed samen gaaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-05 20:22

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Die kun je nieuw gewoon op ebay vinden.
http://www.ebay.com/itm/D...f543f7:g:jd8AAOSwI-BWM3vF

En hier een complete palmrest:
http://www.ebay.com/itm/D...b2ab69:g:eN0AAOSwT6pV0I-i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Laatst online: 09-05 21:36
Heb afgelopen weekend de grote update voor win 10 binnen gehad maar nu doet mijn geluid over HDMI het niet meer .. Realtek drivers al opnieuw geinstalleerd maar heeft niet geholpen . Iemand een oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Realtek chip doet afaik ook geen audio voor HDMI, dat doet de NVidia chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Laatst online: 09-05 21:36
SChief schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:28:
De Realtek chip doet afaik ook geen audio voor HDMI, dat doet de NVidia chip.
Dan zal ik die eens opnieuw instaleren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
zodra je HDMI out gebruikt schakelt je laptop over naar NVidia. Afaik is dit bij de displayport niet zo, en blijft hij de intel chip gebruiken. Dat zou je ook nog kunnen proberen als je een verloopje hebt liggen.

Als het goed is zou het moeten werken met de nvidia drivers.

Ik moet toegeven dat ik zelf de displayport nog nooit gebruikt heb. Dus ik weet niet of dat dan werkt met audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DP neemt ook audio mee via de Intel IGP inderdaad.
Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste