Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Zoals je ziet heeft de powerjack van de XPS een kabeltje met stekker. Dat betekent dat hij heel gemakkelijk en met weinig risico te vervangen is, als je vriend tenminste in staat is een laptop zonder schade te openen en weer dicht te maken. Maar die constructie betekent ook dat het niet zo heel gauw voor zal komen dat de powerjack defect is, de meeste problemen ontstaan nl. bij laptops waarbij hij op het moederbord is gesoldeerd. Heb je je lader en accu al eens in een andere XPS geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05-2024
Oei, hardware problematiek:

Sinds een weekje last van BSODs, bij medium zwarevideokaart-activiteiten. Lees: youtube filmpjes, films etc. Zojuist ook ruis in scherm, daarna BSOD. Laptop start wel prima op, maar dit baart grote zorgen ;(

Enig idee wat oorzaak of oplossing kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Dit kan heel veel oorzaken hebben.

In de eerste plaats kan het een software probleem zijn. Als je een lege harddisk bij de hand hebt, zou je eens kunnen proberen een schone herinstallatie van Windows te doen en kijken hoe het dan loopt. Dat kan natuurlijk ook op je bestaande harddisk maar als dat het probleem niet was, dan moet je desondanks toch je hele systeem weer opnieuw inrichten terwijl je anders je normale harddisk terug kunt zetten en er is niets veranderd.

Kwa hardware kan het probleem in je geheugen zitten (probeer eens om de beurt 1 van de modules te verwijderen en kijk of het probleem blijft), in de videochip (slecht nieuws) of het videogeheugen (ook slecht nieuws).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
Alfie104 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:01:
Dit kan heel veel oorzaken hebben.

In de eerste plaats kan het een software probleem zijn. Als je een lege harddisk bij de hand hebt, zou je eens kunnen proberen een schone herinstallatie van Windows te doen en kijken hoe het dan loopt. Dat kan natuurlijk ook op je bestaande harddisk maar als dat het probleem niet was, dan moet je desondanks toch je hele systeem weer opnieuw inrichten terwijl je anders je normale harddisk terug kunt zetten en er is niets veranderd.

Kwa hardware kan het probleem in je geheugen zitten (probeer eens om de beurt 1 van de modules te verwijderen en kijk of het probleem blijft), in de videochip (slecht nieuws) of het videogeheugen (ook slecht nieuws).
Hmm ok. Zojuist crashte ie weer: zwarte strepen door 't scherm, volledig computer vastgelopen. Enfin: is er een manier om een iets betere diagnose te vormen? Zoals je merkt ben ik niet op Tweakersniveau technisch aangelegd :P Dank voor je hulp dusver iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In zijn post geeft hij al meerdere tips om te kijken hoe en wat, waarom begin je daar niet eerst mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:58
@Mr.DD: Ik heb een soortgelijk probleem. Bij mij gaat het fout als ik de Nvidiakaart gebruik. Het stuurprogramma daarvan crasht dan. Ik heb zelf nog steeds geen oplossing kunnen vinden.

Zoek eens naar het gebeurtenislogboek vlak na zo'n crash. Dat is een lijst met alle fouten die er op je laptop gebeuren. Meestal staat er na een crash bij welke foutmelding er bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Heeft iemand toevallig de afbeeldingen uit deze guide bewaard? Ik kan ze via archive o.i.d. niet terug vinden
http://forum.notebookrevi...sting-56k-warning.600194/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mssngr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-03 15:46
Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:18:
Heeft iemand toevallig de afbeeldingen uit deze guide bewaard? Ik kan ze via archive o.i.d. niet terug vinden
Ik heb laatst deze twee guides samen gebruikt.
Hoop dat je er wat aan hebt.

http://www.insidemylaptop...dell-xps-15-l502x-laptop/

YouTube: Dell XPS L501X / L502X Complete Disassembly and Reassembly Guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 15:18:
Daarom gebruik ik geen Photofucket meer, ik had hetzelfde probleem met een aantal foto's die ik in forums gelinkt had. Imageshack lijkt dezelfde kant op te gaan. Maar je kunt ook de Service Manual van Dell gebruiken. Die was in het verleden vrij gemakkelijk te vinden via de productsupport pagina, maar nu weet ik het even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuNNiX
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-02-2024
Is het nu al mogelijk om de speciale toetsen (bv om touchpad uit te schakelen) in Windows 8 te doen werken? Hier en bij vele anderen niet maar misschien heeft iemand er al wat op gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Bij mij werken al die toetsen gewoon in 8.1.
Heb je wel de juiste drivers van de website van Dell? Gewoon je servicetag invoeren en downloaden maar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuNNiX
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-02-2024
Bedankt voor je antwoord. Heb de drivers opgezocht, blijkbaar hangt dit af van de touchpad driver.
Welke touchpad driver versie gebruik jij?

Ik gebruik de touchpad driver aangeraden op volgende site:
http://en.community.dell....ps-l502x-windows-8-64-bit

Sinds er geen officiele touchpad driver blijkt te zijn voor dit toestel onder windows 8 is het niet zo eenvoudig met de servicetag op Dell's driver site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, die knoppen zijn afhankelijk van Dell Quickest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
GuNNiX schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 00:01:
Bedankt voor je antwoord. Heb de drivers opgezocht, blijkbaar hangt dit af van de touchpad driver.
Welke touchpad driver versie gebruik jij?

Ik gebruik de touchpad driver aangeraden op volgende site:
http://en.community.dell....ps-l502x-windows-8-64-bit

Sinds er geen officiele touchpad driver blijkt te zijn voor dit toestel onder windows 8 is het niet zo eenvoudig met de servicetag op Dell's driver site.
Je bedoelt de touch knoppen rechts bovenaan denk ik? Die zijn inederdaad afhankelijk van de Dell Quickset. Als je die hebt geïnstalleerd zou het moet werken. En MaxxAudio voor de knop van MaxxAudio natuurlijk.

Overigens heb ik v16.2.10.3 14Aug 12 geïnstalleerd staan. Met mijn driver werken in ieder geval alle gestures (3 vingers links en rechts swipen, 2 onder en boven etc.).

[ Voor 6% gewijzigd door Majesty op 21-02-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij bedoelt de alternatieve F-knoppen (waarmee je dus o.a. je touchpad kan uitschakelen), die zijn ook afhankelijk van Dell Quickset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 21:36
Ik heb een probleem ... Ik heb mijn systeem opnieuw geinstaleerd . Maar nu krijg met geen mogelijkheid geen geluid meer uit mijn HDMI . Realtek opnieuw geinstaleerd enzz. Heb de nieuwste drivers van alles .
Ik heb wel beeld maar geen geluid . En bij afspeelapperaten zie ik ook geen HDMI staan .

Wie o wie kan me helpen . Ik heb al gegoogeld en veel dingen gezien maar tot nu toe heeft niets geholpen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:37
De HDMI poort werkt alleen met de GT540m actief. Heb je de laatste Nvidia drivers al geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
gijsiej schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:57:
De HDMI poort werkt alleen met de GT540m actief. Heb je de laatste Nvidia drivers al geinstalleerd?
Ja dat heb ik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
@ SChief, aha, duidelijk inderdaad.

@ picardo, Kijk eens bij Configuratiescherm -> Geluid -> Afspelen. Rechtermuisknop op een leeg gedeelte, 'niet-aangesloten apparaten weergeven, 'uitgeschakelde apparaten weergeven'. Misschien staat 'ie daar tussen en staat 'ie uitgeschakeld, is me ook weleens overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
Majesty schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 17:42:
@ SChief, aha, duidelijk inderdaad.

@ picardo, Kijk eens bij Configuratiescherm -> Geluid -> Afspelen. Rechtermuisknop op een leeg gedeelte, 'niet-aangesloten apparaten weergeven, 'uitgeschakelde apparaten weergeven'. Misschien staat 'ie daar tussen en staat 'ie uitgeschakeld, is me ook weleens overkomen.
Al gecheckt ... Niet dus ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
picardo schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 18:04:
[...]

Al gecheckt ... Niet dus ..
Al op een ander scherm geprobeerd? Andere kabel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
Ja ook ... Ik heb wel beeld ..

[ Voor 50% gewijzigd door picardo op 21-02-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Is er iemand die al DDR3L heeft geprobeerd in zijn L502x?
Ik wil graag deze module 2x erin steken:
pricewatch: Crucial CT102464BF160B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• picardo
picardo schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:49:
Ik heb een probleem ... Ik heb mijn systeem opnieuw geinstaleerd . Maar nu krijg met geen mogelijkheid geen geluid meer uit mijn HDMI . Realtek opnieuw geinstaleerd enzz. Heb de nieuwste drivers van alles .
Ik heb wel beeld maar geen geluid . En bij afspeelapperaten zie ik ook geen HDMI staan .

Wie o wie kan me helpen . Ik heb al gegoogeld en veel dingen gezien maar tot nu toe heeft niets geholpen .
Ik heb het uiteindelijk voor elkaar ... Lag aan de Nvidea drivers . Eerst weer verwijderd helemaal . En dan eerst oude drivers geinstaleerd en daarna pas geupdate . Toen werkte het wel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
picardo schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:14:
[...]

Ik heb het uiteindelijk voor elkaar ... Lag aan de Nvidea drivers . Eerst weer verwijderd helemaal . En dan eerst oude drivers geinstaleerd en daarna pas geupdate . Toen werkte het wel .
Fijn dat je het alsnog hier gepost hebt, altijd handig.
Vaak liggen zulk soort dingen toch aan drivers inderdaad, maar ik moet zeggen dat ik ook HDMI kabels heb die geen geluid doorsturen, terwijl anderen dit wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 21:08
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:49:
Goede vraag, na een ssd upgrade deze week van 60 naar 250gb deze week ben ik toch aan het overwegen de 6gb RAM ook wel even een upgrade te geven. Over de snelheid heb ik niets te klagen, maar de hoeveelheid mag wat meer.

Ik zat ook te denken om er 2x 8gb in te prikken. Dan kan mijn laptopje toch weer even mee, zolang ik hem maar een beetje stofvrij hou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
Mr.DD schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:32:
[...]

Hmm ok. Zojuist crashte ie weer: zwarte strepen door 't scherm, volledig computer vastgelopen. Enfin: is er een manier om een iets betere diagnose te vormen? Zoals je merkt ben ik niet op Tweakersniveau technisch aangelegd :P Dank voor je hulp dusver iig!
Ok, paar weken verder. Computer nog een paar keer gecrasht, toen weer een hele periode niet. Van de week was 't opeens game over. Vier piepjes achter elkaar bij opstarten = geheugenkaart. Vandaag deze één voor één eruit gehaald. Een van de twee was de boosdoener. Laptop doet het, voor nu, beter dan ooit. Mist alleen 4GB geheugen.

Maakt 't uit waar ik nieuwe bestel? Iemand tips? Kan ik er ook een 8GB in gooien samen met de 4GB?
Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matt1991
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:51
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:49:
Volgens mij kan dit niet om dit type geheugen alleen voor ULV proccesors zijn, de XPS 15 heeft geen ULV proccesor dus het kan niet

Lenovo Legion 5 I Ryzen 7 5800H I RTX 3070 8 GB I 64GB RAM I 2x 1TB SSD I Google Pixel 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

matt1991 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:46:
[...]

Volgens mij kan dit niet om dit type geheugen alleen voor ULV proccesors zijn, de XPS 15 heeft geen ULV proccesor dus het kan niet
Er zijn wat tegensprekende reacties op internet maar ik lees ook best vaak berichten zoals dit:
Standard DDR3L Modules should be backwards compatible and accept 1.5V as well.
Looking to the spec that you sent it says:
Module Voltage 1.35 V / 1.5 V

And this is the difference: DDR3L can run with 1.35 as well as with 1.5V ..
so if there is no other incompatibility with your motherboard and the memtest runs fine this should be no Problem.
bron: http://www.tomshardware.c...2958/ddr3l-ddr3-slot.html

Dus dan zal het waarschijnlijk wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498900

Hey

Mijn webcam werkt niet meer, heb reeds Dell gecontacteerd, maar volgens hen ben ik buiten garantie. Ook heb ik de driver op dit forum, die op de eerste pagina, proberen installeren, maar ik geraak niet verder dan registreren. De website loopt vast, of ik krijg een foutmelding. Ik heb blijkbaar geen IE meer staan? Dus vind ik de driver niet. Heeft iemand deze toevallig op zijn computer staan, of weet iemand wat ik anders kan doen?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 498900 op 27-03-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365201

Ik krijg ook al enkele maanden mijn webcam niet meer aan het werk. Als je de drivers niet in de juiste volgorde installeerd dan werkt het blijkbaar niet. Via google kom ik tientallen mensen tegen die hetzelfde probleem hebben maar ik heb nog steeds geen makkelijke oplossing ervoor kunnen vinden. Heb het uiteindelijk maar opgegeven omdat ik er schijtziek van werd. Webcam wordt gewoon helemaal niet gevonden op mijn XPS en ik heb er echt van alles aan gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 365201 op 28-03-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://www.dell.com/suppo...uageCode=EN&categoryId=IN

Deze driver werkt ook niet? Of anders via apparaatbeheer kijken of Windows zelf een driver wilt installeren. Welke versie van Windows draaien jullie overigens? Wel belangrijk om te weten.

Op Windows 8.1 draai ik 1.0.1404.1011 (iets nieuwer dan die in de link hierboven). Geen idee meer hoe ik eraan ben gekomen (misschien wel automatisch via Windows Update). Deze nieuwe driver vind ik via Google ook op wat andere sites: https://filedir.com/drive...-webcam-494551.html?hl=nl (downloaden en installeren volledig op eigen risico).

[ Voor 65% gewijzigd door S_Chief op 28-03-2015 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
Welke windows versie gebruiken jullie? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit (7, 8.0 & 8.1) drivers heb moeten installeren.

Toevallig de kabeltjes niet helemaal lekker teruggedrukt na een schoonmaakbeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het vreemde is dat ik bij apparaatbeheer nergens iets vind over mijn webcam. Alle eenheden eens uitgeklapt maar vond nergens iets. Wel 2 foutmeldingen. Maar toen ik bij deze foutmeldingen het bestuurssysteem wou updaten, vertelde mijn computer me dat het reeds de recentste heeft. Ik wist wel niet precies waar ik naar moest zoeken, ik zocht naar 'beeld', of 'image', of 'webcam', maar vond niets.

SChief, wanneer ik jouw driver wil installeren, krijg ik de foutmelding dat ik Windows XP SP2 of hoger moet hebben. Ik gebruik nu Windows 8.1 Pro...*

En een schoonmaakbeurt heb ik nog nooit gedaan, net omdat ik schrik heb om kabels te verplaatsen zonder dat ik het wil.

*Het bestand heeft een version-file:

Title: Input: Quanta H.264 integrate webcam Driver
Version : A00
OEM name : Quanta
OEM Version: 1.0.1404.1005
Computers : XPS Notebook: L501X, L502X, L701X, L702X
OSes : Windows 7 64-bit Home Basic,Windows 7 64-bit Home Premium,Windows 7 64-bit Professional,Windows 7 64-bit Ultimate
Languages : Arabic, Brazilian Portuguese, Chinese-S, Chinese-T, Czech, Danish, Dutch, English, Finnish, French, German, Greek, Hebrew, Hungarian, Italian, Japanese, Korean, Polish, Russian, Swedish, Spanish, Turkish
Created : Tuesday, March 08, 2011

Misschien herkent hij Windows 8.1 Pro niet?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 498900 op 28-03-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed, dan heb je dus 1.0.1404.1011 nodig. Ik heb mijn vorige post aangepast met een link naar die driver (maar het is niet de website van Dell zelf). In apparaatbeheer staat hij onder 'beeldschermapparaten (camera's en scanners) met de naam 'Intergrated Webcam'. Kan je eens een screenshot uploaden van het schermpje inclusief die twee foutmeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet een URL hebben van de screenshot-afbeelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maak een screenshot, sla 'em op (Paint, whatever), uploaden naar een hoster (Tinypic oid) en met [img]-tags hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2zdxcec.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan zo'n probleemding even openen (rechtermuisknop, eigenschappen) en dan naar het tabblad details gaan. Kies vervolgens voor "Hardware-id's". Je ziet ergens VID_xxxx (cijfers) staan. Deze cijfers kan je op deze website invoeren: http://www.pcidatabase.com/. Als het goed is komt er een naam uitrollen, en daarmee kan je bepalen wat het apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/sgna7k.png
VID?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 498900 op 28-03-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah vreemd, die heb ik wel bij de webcam. Maar dat is je STMicroelectronics free fall sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar kan ik dan de webcam vinden? Want voor zo ver ik kijk, zie ik nergens beeldschermapparaten staan... Bij beeldschermadapters staan mijn twee grafische kaarten, NVIDIA 525M en Intel 3000.
Ook krijg ik bij die nieuwe driver die je me gaf, op die website dat niet Dell is, dezelfde foutmelding als de vorige.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/316nhok.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook geen idee meer. Bij mij is hij nooit onzichtbaar geweest. Laatste idee: bij apparaatbeheer kan je bovenaan op 'beeld' klikken en vervolgens op 'verborgen apparaten weergeven'. Als hij dan nog niet verschijnt heb ik ook geen idee en zal je verder moeten zoeken (of wachten op iemand die het wel weet). :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gevonden! Bij beeldschermapparaten staat de webcam. Alleen is het logo'tje vervaagd. En krijg ik de tekst:
Dit apparaat is momenteel niet op de computer aangesloten, of er is geen verbinding met dit apparaat. (Code 45)

Sluit het apparaat op de computer aan of breng een verbinding met dit apparaat tot stand.

Zal er toch een kabeltje los zitten? Nochtans is hij niet open gevezen geweest tussen het laatste gebruik van de webcam en nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zei al eerder dat ie dus daar stond. Andere optie is het apparaat verwijderen uit apparaatbeheer en dan Windows zelf opnieuw laten zoeken.

Tip van mijn kant, je bent niet de enige: https://www.google.nl/sea...+webcam&oq=code+45+webcam

Vermoed zelf dat je kabel niet los is, gezien de andere berichten op het internet. Zou wat zijn als al die laptops een losse kabel zouden hebben. :+ Wat gebeurt er als je via apparaatbeheer de driver zoekt (handmatig laten verwijzen naar de map waarin de driver staat)?

Het moet iig wel lukken, mijn webcam doet het perfect met Windows 8.1 Update 1 Pro.

[ Voor 40% gewijzigd door S_Chief op 28-03-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja nadat ik 'verborgen apparaten' weergaf zag ik het staan. En ik heb reeds geprobeerd om het recentste stuurprogramma er op te zetten, en hij zegt dat die er reeds opstaat. Ik heb namelijk de webcam al vaak gebruikt met 8.1 Pro.

Meestal vindt hij de webcam niet en komt ie wel terug na eens opnieuw op te starten. Maar nu is dit al een tijdje en ik vond het raar. Reeds op google gezocht naar fouten, maar ik wist niet wat er fout was dus het kon vanalles zijn. En paar drivers geïnstalleerd van Dell maar hielp niets.

Maar nu weet ik dus wat er scheelt. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lastige kwestie iig, dit soort dingen kan je meestal alleen oplossen door trial and error.

De l502x gaat hier nog steeds als een trein btw. Dat 1080p scherm blijft prachtig en de hele behuizing is nog als nieuw. Accu is nu wel aan het einde van z'n leven (9-cell), zit te denken aan een 6-cell en dan eventueel met zo'n nieuwe Power Companion van Dell erbij als dat werkt (leuk apparaatje, wel prijzig). 16GB blijft een kreng nu qua prijs.. Nog even wachten en dan tzt als Windows 10 er is gelijk alles upgraden. SSD blijft wel de beste upgrade ooit (Samsung 830). 8)

Al met al erg tevreden met de laptop, denk dat ie nog een hele tijd mee kan gaan. En met die i7 is het niet bepaald langzaam. :+

[ Voor 77% gewijzigd door S_Chief op 28-03-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik merk niet veel van de snelheid. Heb maar een i5 en 4GB ram. Met een 720p is het normaal. Maar het geluid, dat is echt prachtig! Mijn vader heeft de nieuwe XPS 15 (eigenlijk een Workstation Precision 3800m, maar ziet er het zelfde uit) met alles er op en er aan, en het geluid is er schrijnend ter vergelijking.

Jammer dat upgraden van RAM en processor en batterij prijzig is.
En ik heb nog steeds geen webcam ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Anoniem: 498900 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 22:43:
Ik merk niet veel van de snelheid. Heb maar een i5 en 4GB ram. Met een 720p is het normaal. Maar het geluid, dat is echt prachtig! Mijn vader heeft de nieuwe XPS 15 (eigenlijk een Workstation Precision 3800m, maar ziet er het zelfde uit) met alles er op en er aan, en het geluid is er schrijnend ter vergelijking.

Jammer dat upgraden van RAM en processor en batterij prijzig is.
En ik heb nog steeds geen webcam ;(
Upgraden van Ram hoeft niet prijzig te zijn omdat je niet Dell Ram hoeft te kopen, je kan rustig van een ander merk kopen, mits het maar compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is toch €70 voor 8gb Ram, wat toch veel is vind ik? Is dat wel de moeite? Voor multimedia, Word-documenten, en lichte gaming (BF3, BF4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarElo schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 23:04:
[...]
Upgraden van Ram hoeft niet prijzig te zijn omdat je niet Dell Ram hoeft te kopen, je kan rustig van een ander merk kopen, mits het maar compatibel is.
Toevallig gezien wat er met de prijs van RAM is gebeurd de afgelopen tijd? :+ 16GB kostte ooit 65 euro, nu betaal je er zo 120 euro voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

SChief schreef op zondag 29 maart 2015 @ 00:15:
[...]

Toevallig gezien wat er met de prijs van RAM is gebeurd de afgelopen tijd? :+ 16GB kostte ooit 65 euro, nu betaal je er zo 120 euro voor.
Maar bij Dell zelf ben je nog duurder uit, dat bedoelde ik eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, dat is nog absurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb reeds alle drivers die ook maar iets te maken konden hebben met de webcam geïnstalleerd... geen effect. Dan heb ik maar Dell Webcam Central gedownload, wat verdwenen was sinds Windows 8, ook zonder resultaat.
Toen las ik dat Windows 8.1 zelf naar updates zoekt, en ik bij apparaatbeheer de webcam moest verwijderen, en dat er na het opnieuw opstarten de nieuwste versie ging opstaan. (Las ik ook hier) Niet dus. Nu vind ik de webcam zelfs niet meer bij verborgen apparaten. Wat kan ik nu doen? Binnenbrengen of? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Aangezien de webcam door het systeem niet gevonden wordt, is er een kans dat hij er ook daadwerkelijk niet is. Een los stekkertje is niet erg waarschijnlijk zoals je al eerder geconcludeerd hebt, dus vraag ik me af of er iets met het kabeltje zelf zou kunnen zijn. Uiteindeiljk loopt het wel door het scharnier en bij iedere keer dat je je computer opent en sluit wordt het een beetje verdraaid. Daar kan een kabeltje op den duur van kapot gaan, zeker als het bij de assemblage niet op de juiste manier geinstalleerd is.

Een eenvoudige test: zet het geluid van je computer op een duidelijk hoorbaar volume en doe dan het deksel van je laptop een paar keer langzaam dicht en weer open. Hoor je tijdens deze beweging het welbekende USB geluidje (apparaat aangesloten/verwijderd) dan is waarschijnlijk je kabeltje kapot. Je zou dan nog kunnen proberen of in een bepaalde stand van het deksel de webcam wel werkt, maar uiteindelijk heb je dan toch een nieuw kabeltje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat je niet de enige bent wiens webcam zomaar uit device manager is verdwenen zou ik het niet snel opgeven. Deze persoon vond zijn webcam na het verwijderen terug onder de USB-apparaten bijvoorbeeld.

Kabelbreuk is natuurlijk een optie, dan kan je verwijderen en zoeken wat je wilt maar dan kom je geen steek verder. Als er nog garantie op zit zou ik 'em bij Dell aanbieden, zo niet dan zelf demonteren (is niet zo lastig).

[ Voor 22% gewijzigd door S_Chief op 31-03-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt! Na mijn examens kijk ik er meteen naar. Jammer genoeg heb ik geen garantie meer (wat wordt ie oud!).
Ik heb het al eens eerder gehad dat hij even verdwijnt. Maar na een dag (dus inderdaad met open- en dichtklappen) werkte hij weer perfect. Nu is het toch al een tijdje. Ik zal het eens proberen om dicht te klappen. En als dat niet werkt en ik hem niet bij USB-apparaten vind, dan heb ik na vrijdag tijd genoeg om eens aan mijn laptop te prutsen.

Bedankt allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Service manual erbij en schroeven maar (zorg voor goede schroevendraaiers, de koppen slijten snel af!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is alsof er buitenaardse krachten aanwezig zijn. Plots, uit het niets, begon mijn lichtje te branden en werkte hij terug. Zonder hem opengevezen te hebben.
Allemaal bedankt voor de moeite en de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Dan wil ik nog even iets toevoegen: bij mij is het altijd zo wanneer ik een applicatie op start die gebruikt maakt van de webcam, dan moet ik eerst met een fel licht in de lichtsensor/camera schijnen om 'm aan de gang te krijgen, anders werkt 'ie permanent niet. Vaak gebruik ik daar mijn zaklamp app op m'n telefoon voor. Misschien heb je er wat aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:48
Weet niet of dit het juist topic is, maar kan mijn antwoord helaas niet vinden.
Welke Wifi adapter is geschikt voor de l502x ?

Ik heb mijn dell sinds 2011 en tot nu toe nog geen problemen ermee :).
Echter wil ik binnenkort mijn router vervangen door de 5GHZ variant, maar zag dat de WLAN adapter in de laptop nog een n-adapter is, deze wil ik vervangen door een ac-adapter.

Is er ergens te achterhalen welke WLAN adapter compatibel zijn ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alles is compatibel voor zover ik weet, dit model kent geen whitelist/blacklist. Heb zelf een Intel Dual Band Wireless-AC 7260.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 20:03
Ik heb wat problemen met het opnieuw installeren van mijn laptop (l502x).
Maakt niks uit W7/W8 van DVD en USB de installatie kan de HDD niet vinden. Ik heb in de bios de sata settings gezet op ATA en AHCI maakt ook niks uit. Ik heb al verschillende driver geprobeerd van de Dell website waaronder R292605, R296901. Heeft iemand nog een tip voor mij?

Bios versie A12
Servicetag 108CQQ1

[ Voor 7% gewijzigd door Rickxbox op 07-04-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:07

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Zie je de harde schijf überhaupt in het BIOS? (of kijk bij boot).

[ Voor 64% gewijzigd door FREAKJAM op 07-04-2015 16:19 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
Vergeten te melden, de HDD is zichtbaar ja.
Het is een WD7500BPKT-75PK4T0

[ Voor 34% gewijzigd door Rickxbox op 07-04-2015 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Installeren vanaf USB werkt alleen goed vanaf de poort aan de rechter zijkant. De andere 2 zijn USB3.0 poorten en daar kun je wel de installatie vanaf opstarten, maar dan raakt hij tijdens de installatie de drivers kwijt en meld dan dat de harddisk niet gevonden kan worden. Beetje vreemd als eigenlijk de installatiestick dan niet meer gevonden wordt en de harddisk wel, maar ja.

Bij installatie vanaf DVD zou dat probleem helemaal niet mogen spelen, dus wel vreemd idd.

Bij W7 en W8 moeten de settings van de SATA wel goed staan in de BIOS ivm. de UEFI boot van de installatie. Ik weet zo gauw niet uit mijn hoofd wat het precies moet zijn maar ATA/AHCI lijkt me wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Inderdaad wat Alfie zegt. Kwestie van de juiste drivers injecteren in je W7/8 ISO. Je kunt NTLite hiervoor gebruiken. Ik gok dat je deze drivers moet hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door FREAKJAM op 08-04-2015 08:54 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
Ik heb steeds de linker USB poort geprobeerd dus vanavond zal ik eens de rechter USB poort proberen.

De SATA settings heb ik beide geprobeerd dus ATA en AHCI heeft geen verschil gemaakt.

Ik heb de drivers niet in de ISO geïmporteerd maar heb ze apart op een USB stick gezet en die kun je dan openen tijdens de Windows installatie. Ik weet niet of dat hier verschil inzit. (ga ik vanavond ook proberen)

UPDATE: Het is inmiddels gelukt doormiddel de USB2.0 aansluiting 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Rickxbox op 08-04-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
@Freakjam: als je de USB2.0 aansluiting gebruikt hoef je helemaal geen extra drivers te injecteren, je kunt dan gewoon de stock iso van Microsoft gebruiken. Als je de USB3.0 aansluiting gebruikt kun je injecteren tot je een ons weegt, maar het is mij op die manier nog niet gelukt de installatie voorbij het kritieke punt te krijgen. Ook het bijladen van de drivers vanaf een ander medium helpt in deze situatie niet.

@Rickxbox: Ik heb het ook door schade en schande zelf moeten uitvinden en was ook verbaasd toen ik ontdekte waardoor mijn installaties soms wel en soms niet werkten. En toch ook weer niet als je er over nadenkt. Nouja, gelukkig is het jou nu ook gelukt.

[ Voor 23% gewijzigd door Alfie104 op 08-04-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biswa
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-06 12:40
Hallo, ik heb voor iemand een Dell L501x i3 opnieuw moeten installeren windows 7.
Echter bij Dell support staan diverse drivers als vb. bij video zijn er 5 files, welke moet ik nou hebben ?
En ergens heb ik gelezen dat het op volgorde geinstalleerd moet worden wie kan mij een link sturen welke volgorde dat is en welke drivers. Gisteren nog bezig geweest en Wifi, geluid doet het weer alleen de video driver wil niet. Ik had een video driver genomen een van de vijf , windows 7 gaf netjes dat Nvidia driver was geinstaleerd en zag ook nieuwe hardware. Moest opnieuw starten en na windows logo gezien te hebben bleef de scherm zwart. Laptop doet helemaal niks. Reden van herinstallatie was koffie ingevallen.
Ik zie wel een recovery partitie, hoemoet ik deze benaderen ?

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Kijk eens in de eerste post van dit topic, pagina 1 bovenaan. Daar staat een heel lijstje met aanbevolen drivers en aanbevolen installatievolgorde aan.

In het algemeen, als je de drivers van Dell gebruikt, heeft het de voorkeur om de nieuwste te nemen die past bij je hardware.

In het geval van de L501x/L502x heb je te maken met twee drivers. De gewone graphics worden aangestuurd door een Intel IGP en daarvoor heb je de Intel graphics driver nodig. Voor 3D graphics wordt de nVidia gebruikt alsook voor externe monitors via de HDMI of displayport aansluiting. Maar die heb je al geïnstalleerd. Overigens zijn de drivers van nVidia zelf een stuk nieuwer dan die van Dell.

Wel vind ik het vreemd dat je je Windows opnieuw moet installeren omdat er koffie in je laptop is gevallen. Het komt veel vaker voor dat je een nieuw moederbord moet installeren na koffieschade en dat je dan gewoon je bestaande Windows installatie weer kunt opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:47
Ik ben van plan om een nieuwe monitor aan te schaffen, meer bepaald de dell u2515h. Op verschillende fora lees ik dat de laptop de correctie resolutie(2560x1440) wel aan kan via de displayport, maar als ik het goed begrijp zorgt dan niet de GPU (gt 525m) maar wel de Intel chipset voor het beeld. Loopt dit wel 'soepel' tijdens het surfen en het gebruiken van adobe lightroom, en in mindere mate adobe premiere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook de U2515H aan de l502x hangen dmv DisplayPort. Zwaarste wat ik doe is LR met 24MP RAW-files, zelfs op het interne scherm gaat dat niet 100% soepel. Logisch, want er zit maar 4GB RAM in, en LR+24MP RAW vreet natuurlijk geheugen als een gek. Dus of het aan de IGP of het RAM ligt, geen idee. Denk dat de Intel kaart het wel aankan op zich. Zelfs 4k mkv's (zit natuurlijk ook verschil in) spelen prima af.

Mijne is alweer bijna 4 jaar oud, wat gaat de tijd toch. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserboy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 03:46
Mijn XPS15 wordt komende zomer ook 4 jaar oud. Zodra Windows 10 op de markt komt ga ik hem vervangen. Ik was tot voor kort zeer tevreden, maar hier en daar vertoont de laptop toch wat mankementjes. Met de versleten accu valt nog wel te leven. Zo lang hij op het lichtnet is aangesloten functioneert het prima. Maar sinds kort heb ik af en toe kortstondig een hapering, waarvan ik niet goed weet hoe en of ik dit kan oplossen. Voornamelijk zichtbaar tijdens de wat zwaardere belastingen als het bekijken van een video/film (op Youtube) en als ik een game speel. (zie: https://youtu.be/rNZ_UtTXpi0?t=6s) Hier had ik tot voor kort geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon eens een clean install van Windows 10 proberen voordat je gelijk een andere laptop gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserboy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 03:46
SChief schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 20:13:
Gewoon eens een clean install van Windows 10 proberen voordat je gelijk een andere laptop gaat halen.
Dat ga ik zeker doen. Ik heb er ook nog geen haast mee. Maar op een gegeven moment is ook wel weer een prettig idee dat je een werkende accu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.DD
Mocht iemand zijn Dell XPS langzaam richting het grofvuil sturendit hoort in de V&A

[ Voor 49% gewijzigd door br00ky op 27-04-2015 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grofvuil? Ik moet er niet aan denken! :o De mijne krijgt over een paar maandjes hoogstwaarschijnlijk een 850 EVO 500GB en 16GB RAM. :9

Je kan ook een advertentie maken op V&A, bereik je meer mensen mee. En SO-DIMM DDR3 is in ontelbaar veel laptops geleverd natuurlijk. Ze zijn nieuw niet eens zo duur btw: http://tweakers.net/categ...seuuqfx0Bc0iqviOykbXHPOHw

[ Voor 117% gewijzigd door S_Chief op 27-04-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En toen viel de webcam tijdens het gebruik plots uit :(

btw, de truk met het licht er in schijnen werkt enkel als hij hem kan detecteren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Hallo! Windows 10 op deze 502 laptop, gaat dat lukken? Werkt alles dan met een beetje geluk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:58
Anoniem: 479106 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:53:
Hallo! Windows 10 op deze 502 laptop, gaat dat lukken? Werkt alles dan met een beetje geluk?
http://windows.microsoft....aq-system-requirements-pc Wat denk je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Ik bedoel meer hardwarematig met alle drivers enzo. Heb eens Windows 7 op een Sony Vaio XP gezet en dat was een enorm gezeik waarbij allerlei hardwareknoppen het niet deden zoals screen brightness. Dus zo'n vreemde vraag is het niet. Misschien wat onhandig geformuleerd. Tot slot: irritant toontje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Anoniem: 479106 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:53:
Heb build 10130 draaien zonder problemen. De hardwarebuttons moet ik nog naar kijken, maar dat was met Windows 8.1 al een hoop geneuzel.

[ Voor 16% gewijzigd door FREAKJAM op 05-06-2015 23:42 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal wel leuk worden qua chipset drivers. Denk dat Intel die niet meer zal leveren voor Windows 10. Mediaknoppen ben ik niet heel bang voor, Quickset zal vast wel draaien. Die touchknoppen heb ik geen vertrouwen meer in, dat gaat bij 8.1 al niet meer goed. Ach, gewoon updaten en ik zie het wel.

16GB is heerlijk trouwens. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Quickset doet het hier niet direct. De A05 driver doet het niet, maar A06 wel. (Even Googlen). Dell Audio is gewoon te starten via het nog (oude) configuratiescherm. De Dell 5540 wil ook niet meewerken, maar dat is ook geen ramp.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:28
Hé wat gek, ik heb bij Windows 8.1 geen problemen met de touch buttons, bij mij doen ze het gewoon.

Worden die ook via Quickset aangestuurd? Dan kan ik even naar mijn versie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
musicfreak schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 06:49:
Hé wat gek, ik heb bij Windows 8.1 geen problemen met de touch buttons, bij mij doen ze het gewoon.

Worden die ook via Quickset aangestuurd? Dan kan ik even naar mijn versie kijken.
Dit kan ik beamen, hier win 8.1. zonder enig probleem werkt alles. Alleen het uitschakelen van het touchpad niet met FN-F3. het lampje gaat wel aan maar het touchpad blijft ingeschakeld. Maar dat zal wel te maken hebben dat ik synapsis drivers heb draaien en niet de dell variant. Maar daar kan ik mee leven.

Ik ga ook gewoon de overstap maken naar W10. Als dan dingen als de touch knoppen niet werken... ach... ik tik ze toch alleen maar per ongeluk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Ik ga het gewoon proberen, verwacht geen onoverkomelijke problemen. Windows 8 draait probleemloos op mijn L502x.

Ik krijg het alleen nog niet aangeboden van Microsoft. Niet op Windows 8, maar dat is een niet-ondersteunde versie voor de upgrade. Maar ook niet op de orginele Windows 7, die ik nog steeds dual-boot erop heb staan. Op een veel oudere D830 heb ik het icoontje van de upgrade-app al bijna een week in het scherm staan. Die draait trouwens als een zonnetje op Windows 8.1.

[ Voor 5% gewijzigd door Alfie104 op 06-06-2015 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 06:49:

Ook Quickset dacht ik ja. Zou tof zijn als je naar jouw versie kon kijken, mijne werkt helaas niet volledig op 8.1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 07:36
SChief schreef op zondag 07 juni 2015 @ 01:46:
[...]

Ook Quickset dacht ik ja. Zou tof zijn als je naar jouw versie kon kijken, mijne werkt helaas niet volledig op 8.1. :)
Ik heb 11.0.24.2 draaien, touch knoppen werken bij mij en uitzetten van het touchpad (fn+f3) werkt maar af en toe niet.

Wat werkt er bij jou precies niet? De linker-touchpad knop leidt in Windows 8(.1) naar dit scherm. De middelste knop kan je instellen door hem een paar seconden in te drukken en los te laten en voor de rechterknop moet je de realtek audio drivers geïnstalleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijne is 11.0.24 (A05), net iets ouder. Uitschakelen van het touchpad werkt wel prima hier, maar volgens mij wordt dat beïnvloed door de touchpaddrivers en niet door Quickset. Linker touchknop doet het prima, de middelste en rechterknop doen niets (ik heb wel de Realtekdrivers geïnstalleerd).

Zal eens kijken waar ik die nieuwe versie kan vinden, hoop dat dat ook het probleem met mijn brightness verhelpt. Met deze versie merk ik dat, na het bijstellen van de brightness, het scherm vervolgens een stukje dimt. Als ik Quickset uit de lijst met op te starten programma's haal heb ik dit probleem niet (maar blijven de mediaknoppen wel werken, dus ik heb het zo gelaten).

EDIT: vreemd, 11.0.24.2 zie ik nergens. 11.0.24 wel.

[ Voor 13% gewijzigd door S_Chief op 07-06-2015 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 07:36
SChief schreef op zondag 07 juni 2015 @ 16:19:
Mijne is 11.0.24 (A05), net iets ouder. Uitschakelen van het touchpad werkt wel prima hier, maar volgens mij wordt dat beïnvloed door de touchpaddrivers en niet door Quickset. Linker touchknop doet het prima, de middelste en rechterknop doen niets (ik heb wel de Realtekdrivers geïnstalleerd).

Zal eens kijken waar ik die nieuwe versie kan vinden, hoop dat dat ook het probleem met mijn brightness verhelpt. Met deze versie merk ik dat, na het bijstellen van de brightness, het scherm vervolgens een stukje dimt. Als ik Quickset uit de lijst met op te starten programma's haal heb ik dit probleem niet (maar blijven de mediaknoppen wel werken, dus ik heb het zo gelaten).

EDIT: vreemd, 11.0.24.2 zie ik nergens. 11.0.24 wel.
Kan best dat het dezelfde versie is, 11.0.24.2 haal ik uit de details van de geïnstalleerde .exe.
Dus C:\Program Files\Dell\QuickSet en dan op quickset.exe hoveren of rechtermuisknop > details.

Wat verder misschien een verschil kan maken is dat ik BIOS versie A11 draai en niet de nieuwste A12 (veroorzaakt problemen met m'n fan). En anders nog even proberen de Realtek en quickset driver in omgekeerde volgorde te installeren als wat je nu hebt, want meen mij te herinneren dat ik ooit tegen hetzelfde probleem ben aangelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Zoals ik al eerder zei, googlen naar Quickset A06 :) (versie 11.1.37)
nog een nieuwere gevonden: v 11.1.45 :o

[ Voor 40% gewijzigd door FREAKJAM op 07-06-2015 20:04 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kon 'em vreemd genoeg zelf niet vinden. :o Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand nog wat tips om de l502x zo stil mogelijk te houden? Gaat om een i7 2720qm, GT540M (gebruik ik niet). Heb de maximale processorstatus op accu al naar 99% gezet, dit schakelt de turbo boost uit. Heb het ooit bijgehouden, en bij alles wat je doet schiet de CPU heel snel naar turbo boost om de taak af te handelen om vervolgens weer naar energiebesparing te springen. Vrij logisch, maar als dit een paar keer achter elkaar gebeurt resulteert dit in een irritante fan die aanslaat (meestal op trap 2, dan een lange tijd trap 1, en dan weer stil). En dat terwijl je een paar IE tabbladen en Word open hebt staan. :') Idle hangt ie rond 55/60 graden, load (Prime95) zitten de meeste cores op de 90 graden met een enkele uitschieter naar 100 (voor heel even). CPU-Z niet gebruiken overigens, fan raakt dan helemaal van slag. :+

Het is nogal gênant dat de fan in ene aanspringt terwijl je in een bibliotheek zit te werken. De ongeveer even oude Macbook Pro van je buurvrouw is wel fluisterstil (al denk ik dat daar geen i7 in zit :+ ). Automatisch dagelijks onderhoud in Windows 8 helpt ook niet mee (kan je ook niet netjes uitschakelen, moet via taakplanner geforceerd worden). Als ik m'n laptop laat staan voor 5 minuten betekent het niet dat je vrij spel hebt en het ding als een straaljager moet gaan klinken. :+

Volgende wordt iig een i5, vind het belachelijk dat een i7 met simpele taken al een fan laat aanslaan. Jammer dat de meeste/alle ultrabooks geen fatsoenlijke koeling hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mssngr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-03 15:46
SChief schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 10:48:
Iemand nog wat tips om de l502x zo stil mogelijk te houden? Gaat om een i7 2720qm, GT540M (gebruik ik niet). Heb de maximale processorstatus op accu al naar 99% gezet, dit schakelt de turbo boost uit. Heb het ooit bijgehouden, en bij alles wat je doet schiet de CPU heel snel naar turbo boost om de taak af te handelen om vervolgens weer naar energiebesparing te springen. Vrij logisch, maar als dit een paar keer achter elkaar gebeurt resulteert dit in een irritante fan die aanslaat (meestal op trap 2, dan een lange tijd trap 1, en dan weer stil). En dat terwijl je een paar IE tabbladen en Word open hebt staan. :') Idle hangt ie rond 55/60 graden, load (Prime95) zitten de meeste cores op de 90 graden met een enkele uitschieter naar 100 (voor heel even). CPU-Z niet gebruiken overigens, fan raakt dan helemaal van slag. :+

Het is nogal gênant dat de fan in ene aanspringt terwijl je in een bibliotheek zit te werken. De ongeveer even oude Macbook Pro van je buurvrouw is wel fluisterstil (al denk ik dat daar geen i7 in zit :+ ). Automatisch dagelijks onderhoud in Windows 8 helpt ook niet mee (kan je ook niet netjes uitschakelen, moet via taakplanner geforceerd worden). Als ik m'n laptop laat staan voor 5 minuten betekent het niet dat je vrij spel hebt en het ding als een straaljager moet gaan klinken. :+

Volgende wordt iig een i5, vind het belachelijk dat een i7 met simpele taken al een fan laat aanslaan. Jammer dat de meeste/alle ultrabooks geen fatsoenlijke koeling hebben.
Hoi SChief, heb jij de thermal paste al eens vervangen (en meteen alle stof verwijderd)? Dat heeft bij mij wonderen verricht voor zowel de CPU (i7-2630QM) als de GPU (GT-525M). Ik kom nooit meer in de buurt van de 100 graden, voor de re-paste wel. Onder full load blijft de CPU makkelijk rond de 85 graden met een uitschieter naar max 90. Gevolg is dat de fan zich stukken rustiger houd. Verder staat mij bij dat je na een clean install de turbo boost drivers niet hoeft te installeren. Maar ik weet niet of dat effect heeft op de boost technology zelf of dat je daarmee allen de applicatie installeert die het zichtbaar maakt.

Geen idee of dit bij jouw van toepassing is maar mocht je ze nodig hebben, onderstaande links waren voor mij zeer bruikbaar als handleiding bij het ontleden van mijn l502x. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
mssngr schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:55:
[...]

Hoi SChief, heb jij de thermal paste al eens vervangen (en meteen alle stof verwijderd)? Dat heeft bij mij wonderen verricht voor zowel de CPU (i7-2630QM) als de GPU (GT-525M). Ik kom nooit meer in de buurt van de 100 graden, voor de re-paste wel. Onder full load blijft de CPU makkelijk rond de 85 graden met een uitschieter naar max 90. Gevolg is dat de fan zich stukken rustiger houd. Verder staat mij bij dat je na een clean install de turbo boost drivers niet hoeft te installeren. Maar ik weet niet of dat effect heeft op de boost technology zelf of dat je daarmee allen de applicatie installeert die het zichtbaar maakt.

Geen idee of dit bij jouw van toepassing is maar mocht je ze nodig hebben, onderstaande links waren voor mij zeer bruikbaar als handleiding bij het ontleden van mijn l502x. :)

Ik kan dit alleen maar beamen, 1x per half jaar gaat ie toch even los om het stof eruit te halen. de volgende keer even nieuwe koelpasta is misschien ook geen overbodige luxe. Zodra de GPU gebruikt word gaat mijn fan al snel te keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mssngr schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:55:
[...]

Ik heb 'em nog niet opengemaakt. Misschien toch maar eens doen dan (XPS is nu iets van 4 jaar oud). Bedankt voor de info.

Turbo boost heb je geen driver voor nodig, en jij refereert idd naar een programmatje dat de turbo boost laat zien (Turbo Boost Technology Monitor). 99% max load schakelt turbo boost uit wat echt een hoop scheelt qua ventilatorgeluid. Performance gaat er ietsjes op achteruit (voor de leek amper merkbaar ws.), maar ik vind het wel opwegen tegen het voordeel. Het is gewoon beschamend als het ding zomaar kabaal begint te maken in een stille ruimte. Die achterlijke regular maintenance van Windows 8.1 helpt ook niet echt mee.
Jurgen schreef op maandag 29 juni 2015 @ 07:12:
[...]
Ik kan dit alleen maar beamen, 1x per half jaar gaat ie toch even los om het stof eruit te halen. de volgende keer even nieuwe koelpasta is misschien ook geen overbodige luxe. Zodra de GPU gebruikt word gaat mijn fan al snel te keer.
Duidelijk dus. :) Denk dat het de Gelid Solutions GC-Extreme gaat worden. Komt als beste uit de test bij Tom's Hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
SChief schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:55:
[...]

99% max load schakelt turbo boost uit wat echt een hoop scheelt qua ventilatorgeluid. Performance gaat er ietsjes op achteruit (voor de leek amper merkbaar ws.),
[...]
Dat is inderdaad iets wat ik erg frappant vind. Die ene procent merk je niet eens, dat zal zelfs bij benchmarks er niet echt uitkomen. Wat je aan performanceverlies merkt komt voor rekening van het niet inkomen van de turboboost. En daarvan heb ik lang geleden al eens vastgesteld dat je het verschil in dagelijks gebruik niet echt merkt, zelfs niet als je zware bewerkingen uitvoert. Misschien merk je wel verschil bij het gamen, maar daar gebruik ik mijn XPS niet voor.

Met andere woorden, ik ben het helemaal met je eens dat je die turboboost bij normaal gebruik niet nodig hebt.

Verstandig trouwens om een goede koelpasta te nemen. Ik heb die van mij een tijdje terug gerepaste met witte koelpasta waarvan ik de herkomst niet meer weet, maar die ik tot grote tevredenheid al een lange tijd heb gebruikt bij allerlei laptops en desktops. Maar de XPS is sinds die tijd veel meer lawaai gaan maken (ventilator slaat vaker aan, gaat sneller optoeren als hij al loopt). Dus binnenkort ga ik toch eens goede pasta erin doen. Overigens had ik alleen al van de hoeveelheid orginele pasta die naast de chip was gekomen, minstens 3 laptops kunnen repasten als het niet uitgedroogd was geweest. Dus repasten heeft zeker zin, bij Dell wordt standaard veel te veel pasta gebruikt.

Wat Windows 8(.1) betreft deel ik je ervaringen niet, mijn computers zijn allemaal stiller en energiezuiniger geworden, terwijl Windows 7 wat dat betreft al een grote sprong vooruit was tov. XP.
Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste