Uitgespeeld.
Op zich heb ik grotendeels genoten van deze game. De hele China sfeer, het verhaal dat wel meeslepend was (tot op zekere hoogte) en de actie die echt, echt tof was. Daarbij hebben de makers de balans tussen schieten, vechten, rijden en freerunnen goed gebalanceerd; geen moment voelde ik me teveel van het een of het ander doen.
Toch heeft de game grote en kleine mankementen. Grootste is gewoon de hoeveelheid bugs. Nou is het natuurlijk niet waterdicht te timmeren in een sandbox game. Maar kom op. Te vaak kan de game de wegen niet inladen als je te snel rijd met een auto / motor, en clip je door de grond heen, waardoor je auto kapot is, je dood gaat of word gelanceerd door het autodek. Het slaat werkelijk nergens op en zorgde bij mij voor irritaties.
Oplossing; op stukken wegdek waar je weet dat het gebeurt (de brug naar Aberdeen is de ergste) langzaam rijden, zodat de game de weg kan laden. De laatste missie was helemaal erg; daar heb ik zeker 5 a 6 keer 'restart checkpoint' moeten doen omdat die auto die ik reed, heel moest blijven. Dan valt 'ie weer door de grond, dan word de gehele auto gelanceerd en beland op zijn kop..
**** SPOILER ****
Tweede grootste minpunt; het verhaal. Dat zit op zich, aardig in elkaar. Maar eindigt compleet - bij mij - met open vragen. Wat gebeurt er met de rest van de karakters in de game die ik ben tegengekomen? Wat gaat mijn hoofdkarakter voor de rest doen? Wat gebeurt er met de Son On Yee? Plotgaten, all around.
**** SPOILER EINDE ****
Ook snap ik nog steeds niet wat het nut was van de vrouwelijke relaties die je aan kan gaan. Ze hebben geen impact op de game, maar je wilt graag meer weten. Het ergste voorbeeld is wel die met Amanda, gevoiced door Emma Stone. Je gaat twee keer op een date, ze teased je aan het eind van de date en daarna zie je haar nooit meer terug. Ze heeft voor de rest geen enkele functie meer. Waardeloos.
Ook de andere romances hebben geen functie, anders dan technisch; na de date krijg je locaties te zien waar verborgen items liggen. Ik had graag wat meer romance gezien, dan een 1-dimensionale karakter conversatie. Karakters in deze game komen en gaan en ik vraag me dan ook af wat de reden was om grote namen als Lucy Liu, Emma Stone en Lindsay Price in te huren die opgeteld misschien 15 minuten per persoon in de game voorkomen.
Als laatste grote minpunt moet ik toch wel zeggen; de camera. Verschrikkelijk op veel momenten. Wegrijden met je voertuig als je vooraanzicht hebt is een crime. Je geeft gas, maar de camera draait niet direct mee, waardoor je niet weet wat je voor je hebt. Vaak genoeg knal je tegen een muur, objecten, voetgangers, of erger, agenten aan. Kan je weer wegracen van de politie. Ook in smalle ruimtes is het verschrikkelijk. De camera komt soms in de muur vast te zitten waardoor je niks ziet van je omgeving. Ik ben gewend om altijd met de rechterstick bij te sturen, maar hier heeft dat weinig nut, want de camera strubbelt tegen (ja werkelijk) en probeert het zelf te herstellen. Alsof deze expres tegenwerkt. Op den duur heb ik besloten om in de gehele game de camera niet meer bij te draaien. Werkt perfect, in deze game dan.
Klein minpuntje daarnaast vind ik de handling van de motorfietsen; te trekkerig naar links en rechts, niet vloeiend. Verder, hoe snel ze ook mogen zijn; dat is geen voordeel in deze game. Er zijn een hoop objecten in de stad van Hong Kong en je knalt overal tegenaan. Met de motor word je gelanceerd, met de auto word je constant afgeremd. Ik koos er dan ook altijd voor om met een auto te rijden, hoe erg ik een motorfan dan ook ben.
Laatste minpunt vind ik de entertainment in deze game; Poker Mahjong en Karaoke. Heb ik er een gemist? Dit. is. alles. Ik wil graag tussen de serieuze missies door wat ontspanning zodat ik daarna weer serieus aan de slag kan. Simpelweg een game console in mijn huis met wat retro games of de PC die in mijn huis staat waar ik b.v. wat nieuws zou kunnen lezen; dat soort ongein. Bij Poker Mahjong kreeg ik geen uitleg over de spelregels; die heb ik serieus gewoon moeten opzoeken op internet, anders kon ik in een bepaalde, verplichte missie niet verder. Karaoke is eigenlijk, ontzettend saai waar je alleen maar je linkerstick naar beneden of boven moet bewegen om te matchen met de aankomende lijn/toon.
Ik noem een hele hoop frustratie op, maar daar staat wel tegenover dat de goede punten die ik in het begin opnoemde, de bugs en schoonheidsfouten voldoende in orde maken. Ik kon er (net) mee leven, al zou ik wel graag in een vervolg zien dat deze issues worden weggewerkt om een betere ervaring te bieden.
🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com