vandaag was het best wel te doen toch?
en ik denk dat het wel meevalt als je ergens in een garage ofzo zit
ora et labora
Als je wat in 3D wilt hebben hoor ik 't welIrcghost schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 23:38:
Ziet er goed uit! Ik wil uiteindelijk ook een desk build maken dus ik ga even lekker afkijken bij jou

Dit keer stond het bovenste blad op de planning en nog wat kleine dingetjes Net zoals bij het frezen van de mallen moest ik een passer maken met de juiste radius, ook dit keer was er geen plank te vinden langer dan 2.25 meter dus heb ik 2 stukken aan elkaar gemaakt Netjes een gat geboord waar de boverfrees inpast Dat past Het midden van het bureaublad netjes met af afgetekend, de alu stip geeft en wat netter resultaat dat alleen het houten hulpstuk. Toen mest er een flinke afstand worden gecreëerd tussen het middelpunt van de cirkel en het punt waar de frees komt. Ik heb het bureaublad vast geschroefd aan de schragen. het middelpunt van de cirkel komt op mijn oude bureaublad, Met een lange schroef kon ik de passer netjes op de middellijn plaatsen. Toen was het tijd om te frezen. halverwege: De eerste radius is gedaan, nu de 2 kleine nog Ik heb de lange plank gedemonteerd en met het kleine plankje heb ik de rest gedaan Het zat toch niet helemaal lekker ![]() Ik heb het middelpunt wat naar achter geschoven en dat gaf een beter resultaat toen het del afgetekend waar de glazen plaat in zou komen Houten latjes als geleiding voor de bovenfrees Eerste stuk is gedaan Alleen het laatste stuk ging opeens totaal niet lekker, er waren lelijke happen eruit Wat bleek? de frees is los gaan zitten en wiebelde, tja dan krijg je geen strak resultaat. Ik heb bij die kant maar een extra stukje weggefreest zodat het er weer wat beter uitzag. kijk dat lijkt al heel wat |
ora et labora
nu het blad gezaagd was kon ik verder met de bak waar de moederborden inkomen. de achterkant had ik al. het dient ook voor stevigheid. als eerst maakte ik de zijkant (hier rechts) netjes haaks plaatsen daarvoor zijn de vierkante plaatjes, die ik met lijmtangen op hun plek vastzet 2x zijkant+ voorkant zit erin, de bak is overbemaat, er komt iets kleiners in, dit daarna de buitenkant omdat ik alles netjes haaks en recht wil maken moet de ondergrond dat ook zijn, hier zie je een kier aan het uiteinde hup op zn plek de zaagsnede is nog wat ruw das een nadeel van muliplex:het splintert nog al. beetje schuurpapier doet wonderen ales vast op zn plek? dan eerst voorboren dat zit nu echt vast met schroeven. èèn vak is af er steken nog wat randen uit, die worden nog ingekort, maar dit geeft wel een goede indruk hoe het wordt. de onderkant zal van plexiglas worden omdat die speciaal gebogen moet worden |
ora et labora
wel rekening gehouden met aarding van stroom? zodat je mobo enzo niet ontploft?
Neej, daar ben ik niet bang voor. ik had hiervoor ook al een zelfbouw houten kast.P. Herz schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 00:46:
er komt al aardig progressie in,
wel rekening gehouden met aarding van stroom? zodat je mobo enzo niet ontploft?
Aarding is alleen bedoeld bij een electrisch apparaat met metalen behuizing.Zodat je zelf niet staat te hikken *als er door een defect) 250v op staat.Ik ben er ook van overtuigd dat je niet per se een aarding nodig hebt, pc's kunnen prima zonder
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 08-08-2013 01:14 ]
ora et labora
maargoed ben alweer benieuwd naar je volgende update ^^
is dat de update dat je hardware erin word geplaatst?
update time ![]() even eerst een kleine status update. 1. ik heb met de importeur van de ladegeleiders gemaild of ik reserveornderdelen kon krijgen (die plastic dingetjes) ik ben er een aantal kwijtgeraakt en daarom sluiten enkele laden slecht. (vooral het rechter kastje) 2.ik heb plexiglas besteld voor de bodem 3.ik ben er achter gekomen dat de plexiglas buizen iets dikker zijn dan eigenlijk zou moeten. het past nog welmet de waterkoeling koppelingren, maar niet zonder hamer ![]() 4.nieuwe ventilatoren, 2 stuks: back to work, eerst van die kleine klusjeszoals die kleine opening aan de bovenkant dichtmaken: men neme een op maat gezaagd houten latje en wat lijm: en wat lijmtangen+vaatdoekje om de overtollige lijm te verwijderen (lijm is wateroplosbaar) drup drup het was een beetje puzzelen waar nu het beste de radiatoren van de waterkoeling konden komen, ik heb gekozen voor achterin de kastjes, maar er was te weinig ruimte gelukkig kon er nog wat van de laden af aan de achterzijde de la uit elkaar schroeven en dan netjes zagen zo dus: de onderkant zagen was een beetje to close for comfort, maar t is gelukt netjes toch? alleen de achterkant ga ik denk ik van kaal hout maken en dan in de de juiste kleur verven. ander klusje, de bovenkant van de kastjes zaten nog niet vast die heb ik nu vastgelijmd (schroeven kan niet van die zie je dan zitten en das lelijk) resten netjes wegpoetsen de andere kant kon nog niet gelijmt worden want het plankje wat te kort door er een extra plankje aanvast te maken was dat verholpen dit spreekt voor zich: en dan de bodem, zo komt ie er ongeveer uit te zien ![]() Op naar het maken van de mallen. eerste stap was de ondergrond om het plexglas op te leggen aangezien de voorkant gebogen is moest er een schuine kant aan, de lijmtang is er om de boel op zn plek te houden en dat alle plankjes even groot worden dan het speciale gedeelte. beetje moeilijk om uit te leggen, maar de voorkant is schuin naar beneden maar ik wilde niet dat de beenruimte tussen de kastjes lager zo worden, die moest gelijk blijven met de bovenkant van de kastjes , you get it? het liep schuin af dus moest ook de blok hout precies zo worden gezaagd ik kon het niet in èèn keer zagen dus ging de plank doormidden en in 2 fases: dit lijkt wel te kloppen en nu met een beetje magie: het klopt precies en dan verder met de hele ondergrond |
ora et labora
mooi dat et nog pLast xd
ziet er goed uit, de fans zelfs beetje hout tema
oeps typfoutjeP. Herz schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 00:49:
"het plast nog wel met de waterkoeling onderdelen, maar niet zonder hamer :/"
mooi dat et nog pLast xd
ziet er goed uit, de fans zelfs beetje hout tema

dankje voor je reacie Fixel.FiXeL schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 01:32:
Goed bezig mrc4nl! Alleen denk wel ff om je vingers met die circelzaag, want daar hebben een hoop vaklui vingers mee verloren in een moment van onachtzaamheid. Die fans zijn van Noctua, ze hebben een verschrikkelijke kleur voor de meeste casebuilds, maar ze zijn ook verschikkelijk stil... Maar bij deze build past het kleuren schema van noctua wel goed.
Dat zagen met die cirkelzaag ga ik niet weer doen met zulke kleine afstanden, ik vond het zelf ook niet echt veilig.
Die noctuafans vind ik zelf niet echt bij mijn kleurenschema passen, wat ik wel kan doen is om ze op een plek monteeren waar je ze niet ziet. en ik weet ook nog niet precies waar ik ze ga plaatsen, ik heb in ieder geval nog meer 92mm fans nodig. Enne stille fans zijn er genoeg, alleen zijn deze nuctua's kampioen in geruisloos veel lucht verplaatsen.
[ Voor 65% gewijzigd door mrc4nl op 11-08-2013 02:21 ]
ora et labora
noctua NF-B9, 92mmFerry H. schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 10:15:
Erg mooie vooruitgang! Welk type Noctua's heb je gekozen?
Even een algemene mededeling, ik ben bezig mijn afbeeldingscript te optimaliseren/verbeteren.
Af en toe kunnen de plaatjes niet geladenworden, maar ik hoop dat dat niet het geval zal zijn. Ik heb oa de kwaliteit wat lager gezet zodat ze sneller geladen worden
Om te beginnen moest het bovenste plankje nog in vorm worden gezaagd, helaas had de decoupeerzaag er weer eens geen zin in. het snoer moest in een bepaalde positie staan anders deed ie het niet. ik werd er gek van en heb het snoer ingekort. vlak bij de handgreep zat het niet helemaal lekker: Ik sneed het snoer op het dunne gedeelte door en er bleek geen verbinding meer te zijn ![]() heb het snoer ingekort en weer vastgezet: En het plankje in vorm gezaagd.Daarna ben ik verder gegaan met de mal, de 2 latten zaten nu goed vast met schroeven. De volgende dag werk ik aangenaam verrast door een "pakketje" Mn plexiglas plaat was binnen gekomen Twas goed dichtgemaakt met plakband de mal was helaas nog niet helemaal af er moesten nog schuine kantjes aan: en hier zie je ook het extra latje ervoor om het geheel "naadloos" te krijgen met schuurpapier werden er ronde kantjes aan gemaakt met gips vullen heb ik geprobeerd om het onderste naad wat af te ronden zodat het niet zo'n scherpe hoek zou worden en toen kon de plexiglas plaat erop ![]() met een heteluchtpistool/verfbrander heb ik plexiglas zacht gemaakt zodat het kon buigen de andere kant ging wat makkelijker de plaat was afgekoeld en kon eraf, aan de linkerzijde was het zo heet geworden dat de bescherm folie aan de andere kant een afdruk achterliet er moesten nog wat aanpassingen worden gedaan voordat de plexi plaat als bodem kon dienen er moest oa een steun komen zodat het net teveel zweefde boven de grote opening met een klein alumium hoekstripje had ik wat gaten geboord en op gelijke hoogte met de onderkant vastgezet met schroeven de buitenste plankjes op maat gezaagd het middelste gedeelte stak uit (vanwege de schuine deel) hier had ik een stukje hout onder de juiste hoed gezaagd en vastgelijmd een de lange kant van de bak moest zon latje hebben: en natuurlijk moest de overtollige lijm weg: Ik had helaas geen rekening gehouden met het vlakke gedeelte van de bodem: maar dat is voor de volgende update tot de volgende keer ![]() |
ora et labora
Succes!
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Leuk om te zien hoe je de plexi gebogen heb.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
en verder met de bodem: ik kan gewoon niet recht zagen met een decoupeerzaag, ik heb het wat vlakker gemaakt met de bandschuurmachine maar voordat ik de plaat erop legde, MOEST ik eerst een ander klusje afmaken, de bovenkant van die kastjes eentje zat er al in maar de 2e had ik telkens uitgesteld. het plankje zou met lijm bevestigd worden maar ik vond dat niet stevig genoeg, maar schroeven kon ook niet aangezien je die dan aan de buitenkant zou zien. dit vreemde apparaat was de oplossing: en deze waren er ook nodig. Het apparaat maakt een uitsparing waar je zon houten ding in kan doen.Als eerst de uitsparing van het plankje en daarna op dezelfde hoogte eentje in het kastje eerst met lijmtangen maar daarna zat het al snel op zn plaats: ik kon dus weer verder met het plexiglas, ik legde het op zn plaats maar zag dat de plaat was kromgetrokken ik heb het hele stuk maar heet gestookt met de verfbrander en daarna met lijmtangen om zn plek geklemd, nu werd het gewongen om vlak te worden. een dag later wou ik de plaat op maat snijden maar toen zag ik dit: ook hier stond de plaat helemaal bol. vreemd wat ik heb het achterste deel niet verwarmd nadat dat ook was verholpen kon ik de plaat op het juiste formaat zagen, ik had de plaat expres iets te groot besteld. het zagen zou met de tafelzaag worden gedaan alleen was het zaagblad totaal niet geschikt voor plexiglas die is vervangen door een speciaal blad voor aluminium, veel meer tanden en een kleinere diameter. nu is ie netjes op maat: t zaagsel was wel vreselijk statisch nadat ik nog wat kleine strookjes had gemaakt was het pas echt erg: de plaat lag erop en paste goed, hij lag nog wel los en moest met schroeven vast. een plaatje alu zorgde ervoor dat ik niet in het hout boorde of uitschoot nadat de gaten waren verzonden konden de schroeven erin je kon al zien dat het dof was, ik was van plan om het te verven. dus niet doorschijnend. er was nog wel ruimte voor leuke lichteffecten. maar die komen later met wat zeepsop en vaatdoek heb ik de ondergrond ontvet grondverf time. op de verpakking stond dat het geschikt was voor harde kunstoffen dus dat moest wel goed zijn. beginnetje gemaakt laptop lag in de weg het is wel weer mooi geweest voor vandaag tot de volgende keer ![]() |
ora et labora
verder ziet et er goed uit, leuk die details van statisch schaafsel enzo
ik had voor plexi gekozen omdat het makkelijk te vormen isP. Herz schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:57:
dus je koopt een plexiplaat en vervolgens ga je hem verven met een dikke laag verf en ik denk dat er nog een laag op komt? dan zie je er niets meer doorheen toch? of is dat de bedoeling? want dan snap ik niet waarom je plexi eb genomen haha.
verder ziet et er goed uit, leuk die details van statisch schaafsel enzohoud ik wel van.
maar je kan met led led hele leuke lichteffecten creëren als je het plexi verlicht (de randen bijv en je kan motieven maken)
ora et labora
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Snap niet dat zo veel mensen problemen hebben me zagen, goed gereedschap is het halve werk.mrc4nl schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:30:
ik kan gewoon niet recht zagen met een decoupeerzaag, ik heb het wat vlakker gemaakt met de bandschuurmachine
Of iig het goed gebruik er van.
Heb je een decoupeerzaag met pendel functie gebruikt of die goed ingesteld?
Want als je een goede pendel functie heb, is zagen volgens het lijntje een appeltje eitje.
mits je ook een goede houtzaag blaadje hebt uiteraard.
De pendel stand stel je hier in.

Klik voor groot plaatje
- Stand 0 gebruik ik nooit.
- Stand 1 is voor harde materialen zo als oa ijzer.
- Stand 2 is voor oa aluminium/plexiglas.
- Stand 3 is voor zachte materialen zo als oa hout.
- Bij dunne voorwerpen gebruik je en stand lager dan voor dikke.
Heeft jouw decoupeerzaag de pendel functie niet, koop of leen er een die het wel heeft, want het is echt een must.
Hoe werk de pendel stand?
Tijdens de opgaande zaag beweging word het zaagblaadje naar voren gedrukt, terwijl tijdens de neergaande beweging hij naar achteren gaat, en zo ruimte geeft om de tanden va de zaag te legen.
Dit is ook de reden dat je maar zacht hoeft te drukken, daar hij anders het zaagblad niet leegt, ook geeft die achterwaartse beweging van het blad de zaag de tijd om een klein beetje naar voren te gaan.
Zou zeggen, speel eens met de pendel functie en probeer het nog eens op wat afval stukken, en kijk of het beter gaat.
[ Voor 21% gewijzigd door player-x op 18-08-2013 09:49 ]
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Weet niet wat hij gebruikt heeft, maar je kan ammonia gebruiken, maar ook de verdunner die in de verf gebruikt is kan je prima gebruiken.MBgek schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:17:
Wat voor zeepsop heb heb je gebruikt om te ontvetten? afwasmiddel e.d. zijn juist vettig.
Anoniem: 465695
werkt mooi maar ben zelf meer van van een domino frees maar eerst ff wachten tot het patent afloopt..
verder zie ik je platen hout zagen zonder spouwmes achter de zaag...
en bij plaat matariaal moet je de zaag een paar cm boven het plaat matariaal zetten
en gebruik een duwhout!
ik heb een stuk of 3 decoupeerzagen van prof kwaliteit tot mijn beschikking. allemaal met pendelfunctie. niet iedere keer verzet ik de pendel, alleen als ik het gevoel heb dat ie te weinig of te veel "hapt"player-x schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 07:23:
[...]
Snap niet dat zo veel mensen problemen hebben me zagen, goed gereedschap is het halve werk.
Of iig het goed gebruik er van.
Heb je een decoupeerzaag met pendel functie gebruikt of die goed ingesteld?
het probleem zit m niet in de machine. maar ik kan gewoon met de hand geen mooie rechte lijn volgen.ik ga slingerend over zo'n lijntje. de pendel heeft daar weinig mee te maken. daarom gebruik ik zoveel mogelijk cirkelzagen met geleiding.
ik zal de onderplaat met de decoupeerzaag nog rond moeten maken. dat kan op geen andere manier dan met de decoupeer. ik zal er een speciaal zaagje voor gebruiken met fijne tandjes en een lage pendel.
ST.Marc met dennenspul. alhoewel niet speciaal voor verf, je zal het in veel verfwinkels aantreffen.MBgek schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:17:
Wat voor zeepsop heb heb je gebruikt om te ontvetten? afwasmiddel e.d. zijn juist vettig.
dit dus:

was een domino frees met houten pennen? ach nouja ik had de lamello frees op vooraad.Anoniem: 465695 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 13:44:
dat vreemde apparaat is geen vreemd apparaat dat heet een lamello frees..
werkt mooi maar ben zelf meer van van een domino frees maar eerst ff wachten tot het patent afloopt..
en er staat ook "lamello" op de houten "verbindingsdingen" ik had het kunnen weten
dat heb ik toch? zoals http://mrc4.nl/afbeeldinggroot.php?image=P1170652.JPG te zien isverder zie ik je platen hout zagen zonder spouwmes achter de zaag...
en bij plaat matariaal moet je de zaag een paar cm boven het plaat matariaal zetten
en gebruik een duwhout!
ik heb bij de tafelzaag er iedere keer een spouwmes achter en dat is ook hard nodig.
als het te smal word gebruik ik ook een latje om te duwen, de vorige keer vond ik het al niet veilig om toch zonder te doen.
[ Voor 39% gewijzigd door mrc4nl op 18-08-2013 14:24 ]
ora et labora
Klopt ja, alleen is dat geen zeepsop waar hij het over hadplayer-x schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 11:04:
[...]
Weet niet wat hij gebruikt heeft, maar je kan ammonia gebruiken, maar ook de verdunner die in de verf gebruikt is kan je prima gebruiken.
Persoonlijk zou ik nooit zeepsop gebruiken als laatste reiniger, daar het een film kan achterlaten die de bond die verf met de te verven ondergrond kan verzwakken.MBgek schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:07:
Klopt ja, alleen is dat geen zeepsop waar hij het over had
Ammonia is een goede reiniger, maar bij voorkeur zou ik in dit geval de laatste reiniging doen met de verdunner van de verf, vlak voor het verven.
Dan los je tijdelijk het te verven oppervlakte iets op en bind de verf nog beter.
Dat was ook de reden waarom ik het vroeg, een paar posts hier bovenplayer-x schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 17:40:
[...]
Persoonlijk zou ik nooit zeepsop gebruiken als laatste reiniger, daar het een film kan achterlaten die de bond die verf met de te verven ondergrond kan verzwakken.
Ammonia is een goede reiniger, maar bij voorkeur zou ik de laatste reiniging doen met de verdunner van de verf, vlak voor het verven.
Dan los je tijdelijk het te verven oppervlakte iets op en bind de verf nog beter.
interesant. ik verf met watergedragen verf dus ik zou het beste eerst met amonia en dat met water kunnen afnemen?player-x schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 17:40:
[...]
Persoonlijk zou ik nooit zeepsop gebruiken als laatste reiniger, daar het een film kan achterlaten die de bond die verf met de te verven ondergrond kan verzwakken.
Ammonia is een goede reiniger, maar bij voorkeur zou ik de laatste reiniging doen met de verdunner van de verf, vlak voor het verven.
Dat st marc is trouwens verfreiniger, geen gewone zeep
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 18-08-2013 17:46 ]
ora et labora
Ja lijkt mij het beste.mrc4nl schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 17:43:
interesant. ik verf met watergedragen verf dus ik zou het beste eerst met amonia en dat met water kunnen afnemen?
Persoonlijk zou ik na het opschuren een speciale grond laag gebruiken (spuitbus), vraag een goede verfhandel, die maakt echt een volledige binding met het te verven materiaal, en dan afwerken met een acrylic lak (ook spuitbus).
Ik weet dat er speciale primers zijn voor kunststof maar financieel zit ik nu in een situaltie waar ik niet meer geld uitgeef dan nodig .Spuitbussen heb ik niet nodig, ik heb hier een verfspuit+compressor staan. Dat werkt sneller, de laagdikte is beter regelbaar en je kan door blijven werken ipv elke keer een spuitbus pakken dan een paar minuten moeten schudden.player-x schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 17:57:
[...]
Ja lijkt mij het beste.
Persoonlijk zou ik na het opschuren een speciale grond laag gebruiken (spuitbus), vraag een goede verfhandel, die maakt echt een volledige binding met het te verven materiaal, en dan afwerken met een acrylic lak (ook spuitbus).
ik heb speciale sikkens verf gekocht (polyurethaan) op waterbasis. ik kan nog niets zeggen over de kwaliteit maar t zou echt keiharde aflak moeten zijn. Geschikt voor mijn bovenblad dus.
De eerste grondlaag was droog, hij kon geschuurd worden Ik schuur nat met korrel 240 schuurpapier, het water gaat zo wel snel op.De doek is om het na het schuren weer droog te maken Nieuw vers bronwater (niet uit de kraan Het was moeilijk te zien wat nu wel en niet geschuurd was ik heb een bouwlamp erbij gepakt dat helpt wel enorm. Nadat alles was geschuurd kon de 2e laag erop. Nadeeltje van een roller is dat het toch altijd een beetje structuur achterlaat. Voordeel wat watergedragen je spoelt het zo af en t is niet schadelijk, eerst inklemmen: En dan met de tuinslang schoonspuiten. Helemaal schoon: De grondlaag was nu dekkend genoeg, je kijkt er niet meer doorheen en schaduwen zie je slechts minimaal: Tijd voor aflak, ik had nog wat metallic verf liggen die ik voor de binnenkant van de kastjes had gebruikt. Metallic is zelfs nog erger om met de roller aan te brengen je ziet goed hoe ik met de roller heen en weer ben gegaan. mijn handen waren aan het eind van de dag een beetje wit van alle grondverf/schuren herinneren jullie de plexi voorkant uit de eerste update nog? het was tijd om die vast te maken aan de rest. hij kon natuurlijk niet zweven dus er moesten platjes worden gemaakt waar ie aan kan hangen op de hoeken was eigenlijk iets teveel afgezaagd. maar ach dan maken we er gewoon een stukje hout tussen? ![]() Tada: Nog een steun: 2 steuntjes op meervoudig onder "verstek" gezaagd: met lijm op zn plek: Zo komt de plexi voorant er ongeveer in te zitten Wat er met de onderkant gebeurt is? Nou ik was van plan om nog een 2e laag metallic verf aan te brengen maar tijdens het schuren ging ik zo door de eerste laag heen. Ik dacht echt zo van "wat is dit voor prutverf" Je kon je verf er zo met je vingernagel vanaf schrapen.Een dag later merkte ik dat de verf aanzienlijk harder was maar ik vond het toch geen goed idee om met bouwmarkt huismerk meuk verder te gaan, daarom had ik de sikkens verf gekocht in een andere kleur :hooglans zwart Wat ik ook die dag later merkte is dat ik niet goed had opgelet met het onder verstek zagen. Het moest 78 graden zijn. een rechte hoek is 90. dus ik dacht dat ik de zaag onder 22 graden moest zetten ![]() de plexi voorkant afgetekend: Tijd om te zagen. de huidige opstelling was geen goed idee leek mij, want die had een veel te grof zaagblad: Ik had daarom een andere machine gepakt en er het fijnste zaagje ingezet die ik kon vinden, het was eigenlijk voor metaal maar dit moest toch ook wel gaan? toch? Maar dat bleek niet helemaal waar. het ging met grote moeite er er brak zelfs een heel stuk af, geluk bij ongeluk brak het precies langs de afgetekende lijn maar er moest iets veranderen aan de opstelling dit kon zo niet. Het zaagje verstikte in zn eigen zaagsel, hij kon het niet kwijt met alle wrijving vandien, en die wrijving zorgde voor meet hitte waardoor het smolt en voor nog meer wrijving zorgde: De oplossing was om een zaagje met grovere tanden te gebruiken. En dat ging perfect (afgezien van mijn zagen-met-decoupeerzaag-resulteerd-in-kronkelijktjes afwijking tot de volgende update ![]() |
ora et labora
Voor de afwisseling nu eens bezig met het bovenblad. k zat lang te denken hoe ik nu precies de toplaag wilde hebben. gewoon van hout had ik liever niet dat klinkt zo "hol" en "goedkoop" vorig jaar had ik geprobeerd en granieten blad te laten maken maar men zei dat dat niet kon. ik had nog een aanvraag voor composiet kunnen doen (composiet = natuursteen aan elkaar geplakt tot een plaat , zeg maar het mdf onder de steensoorten) maar dat heb ik ook gelaten.mijn keuze ging uiteindelijk naar trespa. dat is een harde kunstof met hoge dichtheid dus het klinkt "degelijk". 2e voordeel was er een plaat in de werkplaats stond die ik mocht gebruiken, wat veel geld scheelt (trespa is duur)en een 3e voordeel je kan het gewoon frezen en zagen met normaal gereedschap. ik moest dus de trespa plaat dezelfde omtrek geven als de houten plaat. het meest logische was om met een kopieerfrees de contour van het blad te volgen zodat je precies dezelfde uitsnede had. maar helaas was er geen kopieerfrees te bekennen. ik moest een ander manier zien te vinden. mijn oplossing was om met afstand ringen en een frees langs het houten blad te gaan en op die manier ene te grote diameter te frezen, dat zou dat de mal worden die ik dan zou gebruiken om de goede contour te frezen. dinsdagavond had ik een beginnetje gemaakt met frezen maar er zaten wat oneffenheden in waardoor ik geen mooi resultaat kreeg. de volgende dag heb ik de plaat hout omgekeerd aangezien die zijde beter was. het "zaagsel" lijkt op dat van hout maar vergis je niet, het is kunststof voorkant is gedaan: ik moest afstand houdertjes maken zodat ik de mal precies parallel aan het houten blad gelijk kan leggen de mal moest natuurlijk ook goed op zn plek blijven (trespa is gladder en is minder goed te klemmen dan hout) dat zou met schroeven gebeuren, alleen ze mochten niet bven de oppervlakte uitsteken, want de bovenfrees heeft immers een vlakke ondergrond nodig. nog wat extra gaten boren (ik blijf het een mooie boor vinden met die kleurtjes ik weet niet precies waarom maar het contact tussen het trespa en de bovenvrees ging erg stroef ik hoopte dat plakband daar wat aan kon doen. het resultaat na het frezen (de omtrek van de mal is de voorste lijn die van het blad de 2e maar dat was alleen nog maar de voorkant uiteraard moesten de 3 overige zijden ook. ik kon het zagen maar frezen in kunststof geeft een mooier en gladder resultaat. daarom heb ik een dikkere strook trespa gepakt en die als geleider gebruikt er komt echt een hoop zaagsel vanaf omtrek is er nu het gat nog: tot laat in de avond nog bezig met het frezen van het gat. ik had een bouwlamp aangezet. een paar randjes waren nog blijven staan die moesten de volgende dag maar worden gedaan de kleine stukjes had ik de volgende dag met de frees verwijderd. dus de plaat was klaar en kon op de houten plaat worden gelijmd. natuurlijk eerste de ondergrond goed opschuren met korrel 40 en dan "lijmen" je zou het niet verwachten maar verf is best geschikt voor lijmen. immers het hecht goed aan de ondergrond. ander voordeel is dat je het in alle mogelijke kleuren kan verkrijgen. dit is wel op alkyd basis. het moest dik aangebracht worden en het ging mij met de roller alleen niet snel genoeg dus dan gewoon gieten: helemaal bedekt: hier kun je zien dat er een extra randje is waar het glas straks op kan liggen: de verf liep er een beetje uit tot de volgende update ![]() |
ora et labora
naast het bureaublad moest er ook ruimte komen voor waterkoeling, de huidige koeler was veels te groot: Koeler eraf: en natuurlijk even schoonmaken: even testen of het past: De koppelingen komen een beetje ongelukkig uit. ik had het liever een kwartslag gedraaid. maargoed. dat was dat. nu weer bezig met het blad. onder andere het verzinken van de schroeven. en de overtollig verf verwijderen (terpetine en waterbasis verdraagd elkaar niet zo goed en natuurlijk worden de gaten netjes afgewerkt met polyester plamuur en geschuurd: het plamuur is eigenlijk wel vreemd spul. smeuige pasta zonder harder.met harder erbij ook. terug naar het blad, er zaten nog scherpe hoeken aan en dat is natuurlijk niet confortablel als je met je armen op leunt. gewoon met de bovenfrees: alle onvolkomenheden kregen een extra laag: korrel 180 schuurpapier even kijken hoe dat past: de randjes aan het uiteinde staken uit: aftekenen: met de schuurmachine eroverheen voor een strakker resultaat: aan de onderkant heb ik meteen ledstrips gepakt. kleur: helder wit. natuurlijk moesten ze aangesloten worden. kleine moeite. even een snelle test, ik weet niet of ik het plexiglas zo laat, ik moet wel zeggen dat het wit goed reflecteert dan nu even een kleine sprong in de tijd. "opeens" zater er 2 lagen grondverf en èèn laag lak op het blad die ik met de verfspuit had aangebracht dit was de compressor, oud ding maar hij doet het iig: benodigdheden: De verf moest natuurlijk eerst goed geroerd worden verfspuit: om te spuiten moest de verf verdunt worden. anders is het te stroperig en komt het er niet uit. of je spuit allemaal sliertjes ipv fijne nevel. als het drupt is het goed, dit is dus nog te stroperig: na het spuiten: helaas drupt het wel een beetje ![]() ik had ook het idee dat na het vele verf spuiten het gras wat "donkerder" werd en dan het resultaat na een dag drogen, ik ben niet tevreden: je ziet allemaal kringetjes van het schuurpapier. ondanks het toch een vrij dikke verflaag is. Ik denk dat ik toch nog een keer moet schuren en dan maar met de verfroller eroverheen. ben zoals ik a zij niet echt tevreden. ook niet over de verf zelf. ik vind het maar zacht terwijl het knalhard zou moeten zijn. maar ik geef het een paar dagen tijd om uit te harden wel een troost is dat het vrij hoogglans is. zeker niet mat ofzo |
ora et labora
Ook werkt een bovenspuitbeker vaak veel beter.
Tip voor de schuurkrassen spuitplamuur.
En dat verkleurde gras komt bekent voor
Ziet er al me al steeds beter uit! ben benieuwd naar het eindresultaat
[ Voor 4% gewijzigd door -Venom- op 29-08-2013 20:30 ]
Waarom niet gebruiken voor waterbasis? Kan gewoon, en wees blij dat het geen 2K lak is waarna je uitgebreid moet schoonmaken.mrc4nl schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:10:
[...]
ik leer een hoop thx voor de info. Er is hier thuis wel een bovenspuitbeker, maar die mag ik niet gebruiken voor waterbasis.aders had ik alkyd? basis moeten gebruiken.
ik heb ook weinig ervaring met spuiten. maar al doende leert men
[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 29-08-2013 21:19 ]
ik leer een hoop thx voor de info.daar kan ik wat mee.En er is hier thuis wel een bovenspuitbeker, maar die mag ik niet gebruiken voor waterbasis.-Venom- schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:29:
Omdat je verf zo ver verdunt is duurt het veeeeeeel langer voordat het echt hard wordt, wat ik zelf vaak doe is de verf verwarmen! zo wordt hij dunner en hoef je het vaak niet te verdunnen zodat het mooier werkt.
Ook werkt een bovenspuitbeker vaak veel beter.
Tip voor de schuurkrassen spuitplamuur.
En dat verkleurde gras komt bekent voorik denk dat het hier al alle kleuren van de regenboog gehad heeft
![]()
![]()
Ziet er al me al steeds beter uit! ben benieuwd naar het eindresultaat
ik heb ook weinig ervaring met spuiten. maar al doende leert men
EDIT:
mn vader wil die spuit voor èèn soort lak gebruiken en niet afwisselend watergedragen en dan weer alkyd enzo.geen idee of het kwaad kan maar ik kan mij voorstellen dat ze elkaar niet goed verdragenWaarom niet gebruiken voor waterbasis? Kan gewoon, en wees blij dat het geen 2K lak is waarna je uitgebreid moet schoonmaken.
[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 30-08-2013 23:42 ]
ora et labora
Hoe grof heb je geschuurd? Als je met een te grove korrel gestopt bent met schuren dan zie je inderdaad die krassen. Dan is spuitplamuur inderdaad een optie of nog een fijnere korrel pakken zodat het mooi egaal word.
Mijn ervaring met spuiten (van brommers dan veelal) is dat je beter meerdere wat dunnere lagen kan doen dan één of 2 hele dikke lagen. Hierdoor heb je ook minder last van druipers. De verf een dag laten drogen en vervolgens weer opruwen(met scotchbrite/schuursponsje) zodat de volgende laag beter hecht. Tussendoor niet vergeten goed te ontvetten natuurlijk!
Verder ziet het er erg vet uit en ik krijg ook steeds meer neiging zo'n desk te maken haha.
KUTGW!
[ Voor 7% gewijzigd door Oulewappeur op 30-08-2013 23:04 ]
korrel 180+schuurmachine is het grofste wat ik heb gebruiktOulewappeur schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:03:
Ziet er tot nu toe erg vet uit!
Hoe grof heb je geschuurd? Als je met een te grove korrel gestopt bent met schuren dan zie je inderdaad die krassen. Dan is spuitplamuur inderdaad een optie of nog een fijnere korrel pakken zodat het mooi egaal word.
Mijn ervaring met spuiten (van brommers dan veelal) is dat je beter meerdere wat dunnere lagen kan doen dan één of 2 hele dikke lagen. Hierdoor heb je ook minder last van druipers. De verf een dag laten drogen en vervolgens weer opruwen(met scotchbrite/schuursponsje) zodat de volgende laag beter hecht. Tussendoor niet vergeten goed te ontvetten natuurlijk!

ander nadeel van spuiten <in buitenlucht> is dat er beestjes en stof op komen. ik heb helaas geen spuitcabine.
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 30-08-2013 23:10 ]
ora et labora
Als je geen mogelijkheid hebt om binnen te spuiten, dan is binnen met een roller een goed alternatief, zeker als je horizontaal kan werken, dan is er geen verschil zichtbaar tussen spuiten en rollen, mits je de juiste roller gebruikt.mrc4nl schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:08:
ander nadeel van spuiten <in buitenlucht> is dat er beestjes en stof op komen. ik heb helaas geen spuitcabine.
Heb zelf eens twee deuren gedaan op die manier, en er was geen verschil zichtbaar tussen spuiten en rollen, of zelfs de originele laklaag.
Blijf vooral zo door gaan!
Maar hoe dan ook tijd voor update 30.
ik was nog altijd niet tevreden over het bureaublad, die moest weer geschuurd worden om die diepe krassen eruit te halen.Aangezien je de krasjes in de ondergrond er zo goed doorheen ziet heb ik maar meteen korrel 400 gepakt, Wat betekende dat ik moest natschuren Wie werkt maakt zijn handen vies vreemde droogkringen geheel mat geschuurd dus. ik heb een nieuwe verfroller gekocht en heb daarmee de nieuwe laag aangebracht. in de sneak peak kon je wat lampjes zien, dit is dus hoe ik het had gedaan. ik begon met de led- strips op maat te knippen veel rommel op tafel uiteindes van de stips met soldeertin voorzien. en dan 6!! draadjes vastsolderen en verbinden met de ledstrip aan de andere kant en op die manier moesten er nog een aantal dus ik was wel even zoet ![]() de controller van de ledstrips moest van stroom voorzien worden, met krimpkousjes heb ik die netjes verbonden: eens kijken hoe het met het blad ging nou fijn, 1. het is niet egaal er zitten oneffenheden in, en 2) de lakroller liet haren los weer niet goed dus *zucht* weer (nat)schuren: met een trekkertje was het makkelijk droog te maken. Naast dat het dun is (je ziet de oneffenheden) is het ook lang niet zo hard als dat ik verwacht had. De deurkozijnen hier thuis krijg je minder snel een kras in. Voor het blad ga ik niet weer de normale verf gebruiken, komt iets anders op. Het probleem is alleen of ik voor oplossmiddelen ga dus alle watergedragen verf eraf moet schuren, opnieuw gronden ed.Of met andere watergedragen verf aan de gang ga zoals 2 componenten of blanke lak wat werk scheelt Advies is welkom! Ondertussen ga ik verder met deze update. er moest een verbinding zijn tussen de PSU en de plek waar het moederbord zou komen te zitten. Een gatenzaag bleek de oplossing zodat ik niet de 20 pins connectoren eerst moest demonteren. een groot gat is handiger helaas bleek de boor super bot door met een normale houdboor alsvast het middelste gat te maken ging het met de gatenzaag prima: als laatste heb ik op school aluminium op maat geknipt.Het was de bedoeling om die te gebruiken aan weeszijden van mn desk. aluminium is van zichzelf erg zacht, op de plaat zaten ook wat krasjes maar dat gaf niet. ik wilde toch al een geborstelde look maken met de bandschuurmachine @korrel 60 ik had de plaat even naar buiten genomen, vandaar de regendruppels dat was het tot zover tot de volgende keer ![]() |
ora et labora
Misschien mis ik wat maar had je bij die ledstrips niet beter een inkeping in het hout kunnen maken waardoor ze aan een stuk door lopen? Dan kun je ze op eenvoudig op tafel aan elkaar verbinden en vervolgens in het bureau plaatsen.
Zelf gebruikte ik een schuimrubber roller voor de deuren, en dat werkte perfect.mrc4nl schreef op zondag 15 september 2013 @ 22:20:
Advies is welkom!

Maar als je een toch een roller met haartjes wild gebruiken, wat ook prima werkt, neem dan een aantal stroken krep/schilderstape, knip een aantal stroken af van 30~40cm, en plak die met de plak zijde omhoog op een vlakke ondergrond, en rol daar je nieuwe roller overheen, zodat je alle losse haartjes uit je roller verwijderd.
Daarna zal je geen problemen meer hebben met losse haartjes in je laklaag, zelf reinig ik mijn roller altijd zeer goed, zodat ik ze kan hergebruiken, met oudere rollers heb je deze problemen niet.
En gebruik ik een waterbasis verf zo als bvlatex, dan leg ik mijn roller gewoon i de vaatwasser, werkt prima.
Dat probleem kan je makkelijk oplossen met een blanke lak top laag, daarnaast word de verf harder over tijd, en kan je weinig zeggen over hoe hard de laag is na 2 dagen of zo.en is het ook lang niet zo hard als dat ik verwacht had. De deurkozijnen hier thuis krijg je minder snel een kras in.
Het is uiteraard zeer aan te bevelen om een blanke lak toplaag te hebben als bescherming, maar da nog steeds heb je perfecte verf laag er onder nodig, daar alle krasjes en oneffenheden je gewoon door de blanke lak ziet.Oulewappeur schreef op zondag 15 september 2013 @ 23:48:
Waarom niet afwerken met een blanke lak?
Spuiten is makkelijker, maar vereist ook meer van de omgeving, zo als dat het problematisch is om buiten te doen, of de spray een probleem binnen is.En het liefst spuiten ipv verven... Dan krijg je het vaak wel mooi egaal!
Met een roller kan je een net zo netjes afwerking hebben als met spuiten, daar het resultaat die hij had goed was op de haartjes na die va de roller kwam.
[ Voor 105% gewijzigd door player-x op 16-09-2013 04:21 ]
Blanke laag zal inderdaad al veel helpen. Een iets andere optie is bootlak. Die is er ook in blank te krijgen, moet veelal wel met een kwast aangebracht worden en is vergeleken met huis/tuin/keuken lak prijzig. Maar het is ontzettend sterk. Het enige wat ik wel zou adviseren mocht mrc4nl voor die optie gaan is het eerst uitproberen op een apart stuk met de zwarte verf als ondergrond, mocht de lak met de verf reageren.player-x schreef op maandag 16 september 2013 @ 03:44:
Dat probleem kan je makkelijk oplossen met een blanke lak top laag, daarnaast word de verf harder over tijd, en kan je weinig zeggen over hoe hard de laag is na 2 dagen of zo.
en dit keer wil ik dat ie wel af is voor het einde van het jaar
en zonder dat ik het echt doorhad zijn de plaatjes nu 800x600, ik gebruik dat formaat nu ook elkers op het forum.
verder met de aluminium zijpanelen, er moest een gat komen voor de ventilator. het leek mij handig om een houten malletje daarvoor te maken het bleek handiger om gewoon een papiertje te gebruiken ![]() in het midden ook uitgeslepen met de dremel zodat ik het kon buigen en afbreken. want de dremel kwam niet netjes in de hoeken en wilde vooral niet te ver het materiaan in slijpen de randen waren nog wat ruw die zijn met een vijl wat netter afgewerkt het het gat gemaakt was kon bhij worden gelijmd. vast op zn plek De andere aluminium stroken die voor de bovenkant bedoeld waren moesten nog op een houten plaat worden gelijmd. Zo'n gladde plaat hecht natuurlijk niet zo goed, dus met schuurpapier is ie wat opgeruwd met de kitspuit globaal wat verdeeld: en dan netjes uitstrijken een aandrukken de plaat was nog iets te groot dus is er met de tafelzaak een klein randje verwijderd mooie zaagsnede en na het lijmen weer met de bandschuurmachine geborsteld toen op naar de verf. ik had een stukje trespa liggen waar ik de vorge laag ook al op had geexpirimenteerd geen idee of het al bekend was maar ik heb 2 componenten bootlak gekocht. het schijnt goed de hechten op polyester dus misshien hechtte het ook wel goed op trespa de hoek linksboven bleek nog wat vluil te zijn. de verf leek elkaar te verdragen. ik had teveel verf aangemaakt en heb het restand maar gewoon op het blad gesmeerd. de volgende dag was het tijd om de verf te verwijderen. eerst heb ik het gepobeerd met schuurpapier maar dat schoot niet op. met de verfkrabber ging het veel sneller ook ideaal voor schuine randjes Ik had de verfspuit met bovenbeker klaargezet en de verf aangemaakt (deze verf heeft inwerktijd nodig, timer via mobiel) de verf zit er nu op en glimt als een spiegel |
ora et labora
Tijd voor een nieuw onderdeel,de moederbord tray. De tray word van 1mm dik plaatstaal gemaakt. Dun, maar toch stevig. ik had het liefste de zetbank op school willen gebruiken. maar dat kon niet zomaar. Het was voor mij makkelijker om de plaat mee naar huis te nemen een daar te buigen. Let wel. ik heb geen metaalwerkplaats dus ook geen zetbank De plaat was globaal op afmeting gemaakt. er was ruimte voor 2 moederborden en een gpu De eerste hoek kon worden gezet. ik heb zoveel materiaal gepakt als ik kon vinden. Uiterard moest het metaal afgedekt worden met planken zodat het alleen op de hoek zou vervormen en nergens anders helaas kon ik al snel niet meer verder buigen De dikte van de plaaten hout (en trespa) maakten het onmogelijk om in een kleine radius te buigen Dus ik heb een plank hout gepakt en die rechtop tegen de tafelzaag gelegd. zo kon ik onder een enorm schuine hoek zagen Toen de andere kant ook. en als laatste doormidden. de volgorde was belangrijk anders zou ik met mijn handen heel dicht bij de zaag moeten komen hier is goed te zien dat een schuine punt handig is tijdens het buigen als laast heb ik er een balk achter gelegd en met lijmtangen de 2 zijden naar elkaar toe getrokken zodat ik een volledige rechte hoek kon maken lijkt al heel wat Nu moesten er gaten in voor de io shielden. ik had een kopietje gemaakt en die 1:1 afgedrukt op papier en opgeplakt: het moederbord zat nog te hoog omdat de standoffs nog niet in de plaat waren verzonken. een uitsparing voor de kabel van de gpu en het 2e io shield aan de randen zaten nog spanen de gaten waren er, nu kon ik het laatste randje buigen weer zat ik in de knoei met de dikte van de balken, ik kon ze niet ver genoeg doorbuigen het streepje in het midden is van de kraspen, geen scheur het laatste stukje heb ik weer met lijntangen in vorm gedrukt. de ondergrond was een grote massief hardhouten balk, die boog echt niet door het was trouwens een lange zoektocht naar unc 6-32 draadtappen. ik kon ze in Nederland niet los vinden voor een schappelijke prijs.ik heb er maar èèn uit china gekocht die 21 dagen onderweg was. wel heb ik in nederland de bijbehorende boortjes gekocht. je kan niet gewoon met een 2.5 of 3mm boor een gat boren.het gat moest precies goed zijn 2.8mm om precies te zijn. met plakband heb ik goed zichtbaar de gaten afgetekend de priem en de hamer gebruikte ik als centerpons zodat de kolomboor ook echt boort waar het moet en niet ernaast en dan met de hand draad tappen tuurlijk het kan beter, maar het past in ieder geval. ik vind het niet slecht voor de eerste keer dat was het voor deze keer. |
ora et labora
gelukkig heb je een goed uitgeruste hout werkplaats.
ik snap alleen die bijl nog niet helemaal op je buigbank

Greetz, ThePowershift
bijl functioneerd ook prima als hamer hoorjahaa schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 09:43:
netjes gedaan hoor. met bepertke middelen iets leuks neer zetten blijft altijd de leukste uitdaging.
ik snap alleen die bijl nog niet helemaal op je buigbank
Thanks, soms moet je gewoon creatief zijn met de middelen die je hebt. maar zonder de houtwerkplaats en bijbehorende machines zou ik niet ver zijn gekomen met deze buildjahaa schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 09:43:
netjes gedaan hoor. met bepertke middelen iets leuks neer zetten blijft altijd de leukste uitdaging.
soms moeten er wat (voorzichtige)klappen uitgedeeld worden, ik kon niet zo snel een hamer vinden achterkant werkte ook prima.ik snap alleen die bijl nog niet helemaal op je buigbank
ook bedanktJochemd13 schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 18:49:
Mooi project!
Zeau het is alweer een tijdje geleden sinds da laatste update, ik raakte een beetje in een winterdip qua motivatie en energie, maar ik ben er weer bovenop Nu het moederbord vast zat, wilde ik kijken of alle onderdelen nog wel werkte. dat betekende alles aansluiten en starten de gpu lag even op zn kop omdat het contact van metaal met het pcb mij niet zo goed voor de bcb leek beetje gamen, alles deed het nog prima gelukkig de achterkant had nog geen afdekking, ik had wel 2 platen hout met aluminium, maar die waren helaas te kort: ook trokken ze krom omdat slechts èèn kant beplakt was. ik bewaar ze wel maar denk niet dat ik ze nog ga gebruiken. ik moest nieuwe strookjes zagen om ervoor te zorgen dat er geen verschil in hoogte zat tussen het dunne plaatmateriaal en het dikke bureablad de stroken waren nog wel te lang en moesten worden afgekort aan de onderkant van het bureablad zaten ledstrips, die moesten nog wel van bedrading worden voorzien. ik had ze tijdens het verven afgeplakt en nu kon het plakband er wel vanaf: draadjes gesoldeerd: even snel een testje gedaan: nog beter toen de glashandel mijn geharde ruit kwam bezorgen let even niet op het stof en de zaagsel, de ruit past precies het begint al ergens op een desk te lijken |
ora et labora
Mag ik vragen welke pci-e riser dat is en waar je hem vandaan hebt? Vindt het wel mooi speelgoed.
KUTGW!
eeuh ik neem dat als een complimentl3p schreef op zondag 15 december 2013 @ 17:47:
Mooi flush!
tomruijgrok123 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:02:
Geweldig, die ledverlichting
ook bedanktSirKartoffel schreef op zondag 15 december 2013 @ 18:51:
Ziet er super uit!
Mag ik vragen welke pci-e riser dat is en waar je hem vandaan hebt? Vindt het wel mooi speelgoed.
KUTGW!
En de risers komen van Dealexteme
en zonder dat ik het echt doorhad zijn de plaatjes nu 800x600, ik gebruik dat formaat nu ook elkers op het forum.
De tijd vliegt voorbij, het is alweer bijna 2014. Dus ook het einde van de cooler master wedstrijd komt in zicht. ik ben erg ver met met mn build, maar er is toch nog een waslijst aan dingen die ik moet doen. Alle optionele dingen laat ik vallen. Zoals watercooling en en uitsparing voor een blue-ray drive. heel leuk lief en aardig, maar het draagt niet bij aan de functionaliteit en maakt het geheel nog complexer ook. Ik ga die wedstrijd naar alle waarschijnlijkheid niet winnen. En heb ook geen zin om er nog meer geld in te pompen. T word toch niet perfect, afwerking is nooit mn sterkte kant geweest. Dus ik ga gewoon alles op orde maken zodat ik ook kan "genieten" van mn creatie veel elektronica moest nog worden gedaan. omdat mijn desk best wel diep is waren veel kabels te kort en moest ik ze zelf maken of verlengen. voor de 24 pin kabel kocht ik gewoon een verlengstuk. ik had geen zin op 24*2=48 soldeerverbindingen te make. Wat ik wel deed was de GPU kabel. met een mes sneed ik de kabel doormidden. En ook een oude 20 pin kabel. zo had ik 8 stukjes draad die tussen die nieuwe kabel kwam. stap 1: draad strippen. wat nou striptang, gewoon een met een schaar eerst beide uiteinden vertinnen en dan aan elkaar solderen, met een schaar knelde ik de uiteinden bij elkaar om ze met de solderboot samen te smelten alle tussenstukken zaten vast: dan een krimpkousje erop. bij gebrek aan een heteluchtpistool(had geen zin in extra apparaten) gewoon met de soldeerbout enkele uren later was de kabel af (hier een pic van kabel+werkplek) naast kabels heb ik ook bezig gehouden met de achterste plank. met houtlijm had ik alle verhoogstukken vastgelijmd de bovenste plank stak uit (nadat ik er een extra stook aan had gemaakt omdat ie eerst te kort was ![]() na: ik had slechts èèn kant gemeten toen, na het zagen bleek dat ie aan de andere kant net iets te kort was Tijd voor meer electronica: schakelaars. er zouden diverse schakelaars komen voor oa de verlichting ventilatoren en startknoppen. deze waren bedoeld voor de verlichting. ik had ze opgemeten om het juiste gatdiameter te vinden wel zo slim om toch even met een afval stukje eerst uit te proberen nou er konden gaten in de grote plank worden geboord. midden aftekenen: ik had even geen winkelhaak bij de hand (had geen zin in zoeken) daarom maar een handzaag gepakt. het handvat heeft niet voor niets zon vorm , prima haaks. afstand tot de rand bepalen: wat enkele gaten: nog 2 extra voor de fan controller de draaiknopper had ik er even af gehaald: meteen de aan/uit schakelaars voor de moederborden ook maar gedaan. eerst had ik een oude schakelaar nodig en wat extra draadjes van een oude ccfl schakelaar |
ora et labora
Heel erg bedankt!mrc4nl schreef op zondag 22 december 2013 @ 23:12:
[...]
ook bedankt
En de risers komen van Dealextemehad er ook 2 die uit duitsland kwamen. Uit Nederland vind ik ze te duur. en dan nu weer update tijd
Had nog nooit van die webshop gehoord, maar ik zit nu even op hun site rond te kijken en ze hebben heel wat interessante aanbiedingen voor mij.
ach ja ik heb de olymische gedachte, meedoen is belangrijker dan winnen.SirKartoffel schreef op maandag 23 december 2013 @ 00:40:
Ziet er weer goed uit, jammer van de CM wedstrijd. Hoewel dit een leuke deskmod is zijn er bij de kandidaten toch een aantal echte meesterwerken aanwezig. Zolang je zelf maar plezier beleefd aan het bouwen en gebruiken van je desk hoef je toch helemaal niet te winnen.
ik web wel ideeën voor een geheel nieuw project (geen desk!) soort van "open case" die beweegt maar eerst andere prioriteiten
dx heeft heel veel goedkope meuk uit china. ik zou dus niet te hoog inzetten op kwaliteit.Beetje jammer van de levertijd alleen. of je moet voor €€€ express verzending gaan.[...]
Heel erg bedankt!
Had nog nooit van die webshop gehoord, maar ik zit nu even op hun site rond te kijken en ze hebben heel wat interessante aanbiedingen voor mij.
ora et labora
Eerst even wat kleine dingetjes, zoals extra gaten in de tray en dan natuurlijk doorslijpen de kieren opvullen met plamuur ook de cardreader zou in de desk worden verwerkt, maar de pootjes staken uit en weg waren de pootjes ik had de cardreader eerst afgeplakt voordat er plamuur overheen kwam mmm toch nog wat kieren dat is beter: en in de grondverf |
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 29-12-2013 14:14 ]
ora et labora
Ziet er al nice uit hoor KUTGW
Het is mn nieuwe mobo die ik ook ga gebruiken.Beetje houtstof kan geen kwaad op moederborden:dat blaas je er zo af.Alleen is ijzerslijpsel niet zon goed idee, want dat geleid stroom.Ik had natuurlijk wel eerst het moederbord aan de kant gelegd voordat ik in het staal ging slijpenDjesse8999 schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:27:
Ik hoop dat dat je oude mobo is(of kan zaagsel niet veel kwaad op een mobo)
Ziet er al nice uit hoor KUTGW
ora et labora
KUTGW
Ircghost schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 13:46:
Gaaf hoor, lekker bezig!
jahaa schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 14:12:
kijk in de grondverf, dat betekend dat het einde in zicht komt
KUTGW
thanksJochemd13 schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:42:
Goede update weer! Ga zo door!
tussentijdse update onderkant bureaublad in de grondverf gezet metalen hoekjes om het bureablad vast te zetten, en ook een beetje aan te trekken .zo ontstaan er geen kieren langs de randen. Op de achterkant zie je trouwens de 2 noctua's die aangesloten zijn ook aan de zijkant heb ik een ventilator gemonteerd, door een gat in het aluminium te boren en met rubberen houdertjes zit ie nu op zn plek en de plankt met de fancontroller is nu zwart de fancontroller bediend nu ook de verlichting zodat ik m kan dimmen |
[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 06-01-2014 00:34 ]
ora et labora
Weer een kleine update, ik ben langzaam aan m in elkaar aan het zetten.maar eerst nog wat verdwaalde foto's ik had ze blijkbaar overgeslagen . de verf op de achterste plank had ik eerst met de kwast aangebracht, maar ik vond dat er teveel kwaststrepen in de verf stonden, dus had ik een roller gepakt en daarme de verf glad gestreken. ik was alleen vergeten de roller eerst over plakband te laten gaat om de pluisjes te verwijderen, nu zaten ze in de verf met de schuurmachine en daarna weer in de aflak meer ventilatie gaten, zodat er een airflow van voor naar achter ontstaat. 1. aftekenen zagen die zit ik wilde beide fans op èèn kanaal aansluiten, ik had een klein stukje printplaat, 2 fan aansluitingen op gesoldeerd en aan het einde moest een kabel met een connector komen ik had een tijd geleden een speciale tang gekocht voor het netjes dichtknijpen van dit soort aderhulzen maar de tang was te groot voor deze kleine fan pinnetjes. maar goed hij zit. paar kleine dingetjes. 1. er zat een stukje vuller in de connector, die moest eruit. het bovenblad was nog iets te groot , aan de achterkant moest er nog een klein randje vanaf de onderkant is nu ook wit (gewoon dat het iets meer reflecteert, t hoeft iet netjes) hier kun je de ventilatoren zien zitten inc de kabel, maar ook de hoekijzers die worden gebruikt om het blad vast te zetten en aan te trekken (dus geen kieren) Het moederbord tray komt onder een kleine hoek te staan. hij zweeft niet er moest nog een ondersteuning krijgen. en dat dus op 3 plekken even kijken hoe het staat niet veel later had ik alle spullen weer binnenshuis gezet en was ik bezig met opbouwen maar de pc had er weinig zin in: geen beeld, dus had ik de videokaart even snel in een ander pc gezet op te testen, hij bleek prima te werken in die setup ah dit was de boosdoener het blad kon er op zucht, kabeltje is losgeraakt, moest weer vast meer probleem oplossing, zonder nvidia driver kreeg ik windows wel aan de praat, maar de ingebouwde lan poort vond het nodig om aan te geven dat er geen kabel was aangesloten (de leugenaar dus meer testen op een plek waar ik makkelijker kan sleutelen/ zover ik heb kunnen testen geeft èèn pci-riser problemen. probleem is dat met èèn riser de videokaart op de kop moet liggen om te werken ![]() tot heden is het nog niet opgelost |
ora et labora
ps. Ik zou wel een muismat gebruiken om je lak niet te beschadigen...
[ Voor 6% gewijzigd door Bielie993 op 21-01-2014 10:41 ]
FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)
het wegwerken van kabels is toch aardig gelukt? alleen beetje jammer dat mn toetsenbord bedraad isdeus4 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 03:30:
Absoluut erg mooi! Zeker het kleurgebruik bevalt mij zeer goed. Ga je nog de losse kabeltjes die nu nog over het mobo lopen wegwerken om het helemaal netjes af te maken?
ps. Ik zou wel een muismat gebruiken om je lak niet te beschadigen...
bij dezeBielie993 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 10:41:
Ziet er goed uit! Zou graag nog wat meer gedetailleerde foto's van het eindresultaat willen zien!
en de rest natuurlijk ook bedankt voor de complimenten.
mn desk zit in elkaar maar is niet "af" De moederbord tray moet nog een kleurtje krijgen en mn cardreader is afgebroken, dus er moet een nieuwe in.ik ben ook nog niet helemaal tevreden over de ventilatoren, ze zijn niet allemaal aangesloten en sommige maken veel herrie (ze ratelen als het ware)
Als laatste heb nu ik veel opbergplek voor dvd's maar geen enkele optishe drive
dan nu de foto's ik krijg het maar niet voor elkaar om goed ogende foto's te kijgen, ze lijken nu van die snapshots.
ik wil nog wat meer oefenen.
ora et labora
Natuurlijk handig om zoveel gereedschap te hebben, maar je moet er ook mee kunnen werken, goed gedaan!
Life is too short to drink bad whisky
ik had 2 verschillende gekocht, de èèn was 50% lichtdoorlatend de andere 35%
na wat uitproberen leek mij de 35% het mooiste. De folie had èèn lijmkant die met een dun laagje folie was beschermd. De folie moest nat worden gehouden zodat het niet plakte
daarna moest de glazen plaat ook nat worden gemaakt
de folie met de lijmkant naar onder op de natte plaat gelegd en met een stukje rubber netjes gladgestreken zodat het meeste water er onderuit geperst werd en de lijm begon te werken
de folie was natuurlijk met een flinke overmaat aangebracht, bij de facetjes moest de folie nog netjes op maat worden gesneden:
en hier zie je de folie in werking:
en met licht aan:
helaas zag je de volgende dag allemaal kleine puntjes in de folie zitten, vermoedelijk stof.
Ondanks de glazen plaat brandschoon was, is er toch tijdens het plakken stof op de lijm of plaat gekomen.
Ik heb de volgende dag de folie eraf getrokken, een douche genomen, en direct na het douchen de folie verwerkt in de badkamer. De hele badkamer was in mist gehuld. dus stofvrij.Daarna met de douchkop alles goed nat gehouden en opnieuw geplakt. er waren geen puntjes meer te zien, enkel een paar kleine luchtbelletjes die vanzelf weggaan.
Een ander dingetje was de metalen tray. Het was van onbehandeld staal, dus het zou op ten duur gaan roesten. en dat wil ik niet
ora et labora
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
ik had niet erg veel plaats voor radiatoren, dat was het eerste punt en ten 2e hij draait prima op alleen luchtkoeling. ik ben niet zo'n overclocker.Imprezzion schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 00:11:
Maar euh, wat is er met de waterkoeling gebeurt?
ik heb alle benodigde spullen gewoon in de kast liggen, misschien komt er ooit een 2e build. tot die tijd ben ik tevreden met wat ik heb
ora et labora
Maar blijkbaar wel meer votes binnen geharkt dan een paar andere mods. En dat zonder te werven
[ Voor 34% gewijzigd door mrc4nl op 24-02-2014 13:25 ]
ora et labora
maar deze is wel erg goed gelukt!
FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)
“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)
mooi hoor.
ziet er super netjes uit