Huidige situatie
Voordat ik ga vertellen over deze build, wil ik eerst eens wat vertellen over de huidige situatie.Dit word niet mijn eerste build, die was op 10 oct 2010,alweer 2 jaar geleden . Toen had ik met hout ff simpel een kast gemaakt, omdat ik geen geld had voor iets degelijks. de hardware paste erin, job done
En half jaar later heb ik zelf geld gestoken in het modden ervan ( zie [CIP] mrc4nl's case), met leds ed.Maar ik was nooit echt tevreden over het resultaat. De afwerking was niet denderend en de hardware hing met schroeven op zn plaats en er zat een gapend gat in de voorkant, waar een cardreader in zou moeten,maar die heeft er nooit in gezeten. (naja de oude slikte geen >2gb, en dus verwijderd)en van de spiegelende binnenkant is nooit wat terecht gekomen, het pastte fysiek niet, omdat het slecht op maat was gemaakt
kortom: de afwerking en nauwkeurigheid was onder de maat,dat moest beter.
Het ontwerp
De eerste grote verandering, met de vorige build is dat ik eerst alles wou ontwerpen en uitdenken.dus niet gewoon nattevingerwerk. Verder was Het altijd rommelig bij mn pc, ik kon nergens mijn spullen kwijt, en alle cd’s/dvd lagen in het zicht, dus moest er opbergruimte voor de optishe media.
De desk zweeft niet maar steunt op de grond, verder is er ook veel opbergruimte omdat er 6 laden in zitten(3 aan elke kant)
Alles is in Solid Works gemodelleerd, part voor part. Wat makkelijk is, aangezien je elk individueel onderdeel kan opmeten maken.
hier een render,
mrc4nl’s desk?
Ik ben niet de eerste die een desk wil bouwen, dus ook zeker niet de bedenker, die eer gaat uit naar Pascal aka paslis. Maar de geweldige build van peter brands aka l3p heeft vooral mijn interesse gewekt voor het maken van een desk, toen ik het zag dacht ik : dat wil ik ook! Ik als werktuigbouwkunde student moet zo iets toch wel kunnen? Ik kan tevens de hulpmiddelen van school gebruiken. En heb een houtwerkplaats vlakbij.Over de naam:ik ben niet goed in het verzinnen van namen, en ik vind “mrc4nl’s desk” een leuke variatie op het thema “L3p’s D3SK”
Sponsors
heb er geen, ben het ook niet van plan, het meeste geld zal opgaan aan materiaal, niet aan hardware, dat verouderd tot niet niets meer waard is, een goed burau kannog tientallen jaren er mee door.Toelichting
Alhoewel niet geheel relevant, ik wil wel even opmerken dat ik hier naartoe heb geleefd, ik heb divers gereedschap gekocht(dremel), alsmede een goede camera(GF3), met het oog op deze build. Tevens ook een site voor de hosting van de afbeeldingen. Aan de voorbereidingen kan het niet liggenik heb al een paar weken in de build gestoken, en vind dat ik genoeg vooruitgang heb geboekt voor het aanvragen dan deze casebuild.
De eerste “update”
het eerste onderdeel dat op de planning stond was de strook aan de voorkant:dit onderdeel zal worden gemaakt van plexiglas, en gebogen worden in een mal.
diezelfde mal zal ook gebruikt worden voor de voorkant van de laden:
Het maken van de mal was al een uitdaging op zich, 2 radiussen die op èèn punt een vloeiend in elkaar overlopen. Ik kon niet meteen de radius in de mallen frezen, omdat ik dan teveel materiaal zou weghalen:

Ik moet dus eerst het onderste hulpstuk maken, zodat ik de contour kon volgen om de mal te frezen,
zodat die allemaal identiek zijn. Uit losse hand zou geen mooi resultaat geven, ik moest een soort van passer hebben waar de de bovenfrees in kon zetten.
Om te beginnen had ik een lange plank nodig, helaas zijn de meeste platen <225 cm lang dus ik most er 2 aan elkaar maken.
alles op zn plek:
halverwege:
Er helemaal doorheen
nu de kleinere radius op de hoek, ik moet er wel voor zorgen dat ik niet te ver frees
resultaat:
kon ik beginnen met het frezen van de mallen:
nu moeten de mallen vastgeschroefd worden, eerst voorboren en dan netjes evenwijdig vastschroeven
de plaat plexiglas erop leggen, door verhitting en vastklemmen word ie gevormd naar de mal
het resultaat na het vormen:
ora et labora