I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Bedankt voor de suggesties. Ik heb eerst de Pi van de zolder gehaald. Ik heb daar nog geen kabel liggen (de netwerkverbinding kwam via de gebridgde wifi-adapter van de laptop). Ik heb 'm beneden op de router aangesloten en het de Pi eerst nog maar eens zo laten proberen. Hij ging deze keer wel verder. Ik heb een paar keer een foutmelding voorbij zien komen maar hij doet het! Ik heb nog nooit met XBMC gespeeld verder dus ik kan lekker los.CurlyMo schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:02:
[...]
Probeer dit eens (wel even de link vervangen door de laatste versie):
[...]
Ik vind het in allereerste instantie echter wel vrij sexy allemaal.
Saved by the buoyancy of citrus
De versie die hier werkt heeft nummer 11785.
In ieder geval werken de volgende knoppen op de AB: pijltjes, ok, terug, stop/pauze/play/fast forward/reverse, cijfers.

[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 13-08-2012 11:32 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
1/ Is RaspBMC de enige met een automatisch update mechanisme? Vind dat wel prettig werken
2/ Wat is de beste manier om een library te delen over verschillende pc's? Vroeger raadde men dropbox + mysql aan. Is dat nog steeds de beste manier of is het beter om de thumbs automatisch te laten downloaden door XBMC op de pi zelf?
3/ In de standaard skin van XBMC (confluence?) krijg je bij het pauzeren een menu met door- en terugspoelen, stop, play en enkele audio & video opties waaronder subtitles. Ben echter al elke knop van mijn remote afgegaan en dat menu komt niet te voorschijn, hoe kunnen die menu-opties toch worden bereikt?
[ Voor 30% gewijzigd door v1pEr86 op 13-08-2012 09:19 ]
Verwijderd
Ik heb gisteren de RPi eens gereboot omdat ik last dat er voor RC4 een update van de kernel en zo was.kraades schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 08:51:
Ik draai Raspbmc RC4 en CEC werkt goed met een Philips 42PFL4007H (7 = model 2012).
In ieder geval werken de volgende knoppen op de AB: pijltjes, terug, stop/pauze/play/fast forward/reverse, cijfers.
Sindsdien werkt mijn usb-keyboard niet meer.
Maar nu werkt plots de remote van mijn Panasonic wel
Heel beperkt wel maar, voor zover ik heb kunnen vinden zijn het enkel de pijltjes, OK, Option (werkt als Back) en de kleuren-knoppen (werken als Home, Videos, Music en Pictures)
Het is leuk dat het werkt, maar ik had wel graag mijn keyboard blijven gebruiken aangezien niet alle knoppen op de AB het doen

XBian 0.6 – 13/08/2012
- Updated to XBian Settings ad don to be more user friendly
- Very big performance improvements (switched to the stock kernel, this one is smaller and is faster)
- Stability improvements (it shouldn’t crash now anymore regardless what you do!)
- Image is smaller
- Reduced RAM usage.
- Updated overclock settings to arm_freq=840 , core_freq=375 (a lot of users are reporting this is a (almost) perfect clock!).
Dan moet je even zelf een keybaord.xml maken speciaal voor je eigen situatie. Ik heb hier eerder uitgelegd hoe ik dat gedaan heb.Fire69 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:27:
[...]
Ik heb gisteren de RPi eens gereboot omdat ik last dat er voor RC4 een update van de kernel en zo was.
Sindsdien werkt mijn usb-keyboard niet meer.
Maar nu werkt plots de remote van mijn Panasonic wel
Heel beperkt wel maar, voor zover ik heb kunnen vinden zijn het enkel de pijltjes, OK, Option (werkt als Back) en de kleuren-knoppen (werken als Home, Videos, Music en Pictures)
Het is leuk dat het werkt, maar ik had wel graag mijn keyboard blijven gebruiken aangezien niet alle knoppen op de AB het doen
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Heb je nog iets speciaal moeten doen qua CEC? Ik heb een Philips 37PFL5405, maar ik krijg CEC op geen enkele build draaiende.kraades schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 08:51:
Ik draai Raspbmc RC4 en CEC werkt goed met een Philips 42PFL4007H (7 = model 2012).
In ieder geval werken de volgende knoppen op de AB: pijltjes, ok, terug, stop/pauze/play/fast forward/reverse, cijfers.
[afbeelding]

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Helemaal niets. Het is de TV bij mijn ouders en ik was blij verrast dat het direct werkte.Firesphere schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:44:
[...]
Heb je nog iets speciaal moeten doen qua CEC? Ik heb een Philips 37PFL5405, maar ik krijg CEC op geen enkele build draaiende.
Als de Pi aan gaat dan gaat ook de TV aan. Handig. Was op mijn TV ook niet.
En als je XBMC een paar minuten niet gebruikt daat de TV uit. Minder handig...
👉🏻 Blog 👈🏻
Dit is allemaal instelbaar he... precies uit m'n hoofd weet ik het niet... geloof onder settings -> services -> peripherals -> libcec ofzoietskraades schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:53:
[...]
Helemaal niets. Het is de TV bij mijn ouders en ik was blij verrast dat het direct werkte.
Als de Pi aan gaat dan gaat ook de TV aan. Handig. Was op mijn TV ook niet.
En als je XBMC een paar minuten niet gebruikt daat de TV uit. Minder handig...
Zo startte XBMC bij mij in het Nederlands op terwijl ik deze telkens op Engels had gezet omdat libcedc de taal uit mijn tv overnam.... ook irritant....

Edit: het kan ook system -> input -> peripherals zijn, het bestaat in ieder geval wel
[ Voor 6% gewijzigd door -LA- op 13-08-2012 14:06 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Waarom werkte mijn keyboard dan eerst wel normaal? Het is gewoon na een reboot 'stuk' gegaan.CurlyMo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:11:
[...]
Dan moet je even zelf een keybaord.xml maken speciaal voor je eigen situatie. Ik heb hier eerder uitgelegd hoe ik dat gedaan heb.
Gebruikt CEC de keyboard.xml of heeft die een eigen plaatsje in remote.xml?
Mijn idee is dat zodra er een aantal toetsen zijn die wel werken de afstandsbieding wel wordt herkend. Op een of andere manier 'snapt' die de andere toetsen niet (meer). Zet even debug aan, druk een toets in op je AB en kijk in de console via tail xbmc.log hoe XBMC de toets 'ziet'. Vervolgens kan je in keyboard.xml kijken welke functie er aan die toets is gegeven. In mijn geval waren er toetsen zoals F14 of 'at'Fire69 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:43:
[...]
Waarom werkte mijn keyboard dan eerst wel normaal? Het is gewoon na een reboot 'stuk' gegaan.

Nu alleen nog de playback vloeiend krijgen...

Nou ja, de iPhone app werkt verder prima.

Tipje uit de Changelog:
Updated overclock settings to arm_freq=840 , core_freq=375 (a lot of users are reporting this is a (almost) perfect clock!).
👉🏻 Blog 👈🏻
The.Mechanic.in.een.exotische.benaming...
Oftewel 1080p, DTS-HD MA over het netwerk (NFS), de XBMC library staat op dezelfde server (mysql).
Allemaal passtrough, geen downmix.
Openelec heb ik overigens overgeklokt naar 800mhz, Raspbmc en Xbian (0.6) zijn standaard al overgeklokt.
Plaats qua afspeelbaarheid van films:
1. XBian, deze speelt het het best af, nogsteeds niet goed genoeg om normaal de film de kijken
2. Raspbmc, deze begint vrij snel met stotteren
3. Openelec, dit is helemaal geen beginnen
Stabiliteit:
1. Openelec voelt nogsteeds het best aan, weinig tot geen vastlopers/random crashes
2. Raspbmc, ook kom ik nog genoeg bugs tegen
3. Xbian, maar dit komt meer omdat ik er te weinig mee getest heb nog
Qua GUI heb ik niet echt een voorkeur, Openelec heeft wel iets meer moeite met het ophalen van m'n filmlijst merk ik maar start wel weer retesnel op.
Ik blijf nog even bij Raspbmc, 'best of both worlds'
@Kraades, werkt hetzelfde als met de Openelec images: insert sdkaart -> start win32diskhuppelepup -> select xbian image -> write naar sdkaart -> klaar, stop in je pi
[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 14-08-2012 03:56 ]
XBian zipjes komen met win32diskhuppeldepup EN een .txt'tje met uitleg hoe het werkt he
En zet mij maar op de laatste XBian (0.6), die draait echt super bij mij.
CurlyMo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:26:
[...]
Mijn idee is dat zodra er een aantal toetsen zijn die wel werken de afstandsbieding wel wordt herkend. Op een of andere manier 'snapt' die de andere toetsen niet (meer). Zet even debug aan, druk een toets in op je AB en kijk in de console via tail xbmc.log hoe XBMC de toets 'ziet'. Vervolgens kan je in keyboard.xml kijken welke functie er aan die toets is gegeven. In mijn geval waren er toetsen zoals F14 of 'at'toets die natuurlijk niet door XBMC waren gemapped.
Aha, dat was het probleem dusSam Nazarko@SamNazarko
Figured out why keyboards weren't working for some. Fixed.
Nu kan ik rustig op de CEC-toetsen zoeken terwijl de RPi toch nog te bedienen valt ondertussen
Dat zag ik aan m'n server-loadv1pEr86 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:43:
Ik zie net dat er een nieuwe versie van XBian uit is, hopelijk vind ik vanavond wat tijd om het te testen
[...]
Nieuwste versie staat sinds vanochtend uur of 11 ook bij mij klaar, sinds ergens vannacht/vanochtend vroeg, ging de passthrough van m'n firewall ineens omlaag van bijna 6Mb/s naar bijna 0,5Mb/s.
Ik snapte het al niet, tot Koenkk me mailde dat hij de username/password niet wist
EasyLink staat wel aan?Firesphere schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:55:
Met mijn philips TV krijg ik niet eens de CEC herkend
Mijn Philips 32PFL9603H (model 2009?) reageert wel op CEC commando's van de RPi (OpenELEC op RPI in standby -> TV uit). Van TV naar RPi gebeurt er helemaal niets helaas.

kan XBian ook misschien in de OP er bij?Firesphere schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:39:
Op de laatste XBian (0.5 dus) krijg ik geen episodes in m'n iPhone remote. Elk seizoen levert een lege list op, "no items found", terwijl de bestanden er wel gewoon staan.
*edit*
Dit is dus een XBMC issue. Zowel de app als het systeem zelf.
*update*
Voor de liefhebbers van XBian heb ik een mirror opgezet (Met medewerking van XBian ). Download de laatste XBian hier:
http://xbianmirror.8s.nl/xbian/XBian_latest.zip
Dit is in principe altijd de laatste XBian build.
Zat een bug in Raspbmc mbt usb keyboardFire69 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:43:
[...]
Waarom werkte mijn keyboard dan eerst wel normaal? Het is gewoon na een reboot 'stuk' gegaan.
https://twitter.com/SamNazarko/status/235117876904853504
Easylink staat aan, maar doet gewoon niets.The Lord schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:34:
[...]
EasyLink staat wel aan?
Mijn Philips 32PFL9603H (model 2009?) reageert wel op CEC commando's van de RPi (OpenELEC op RPI in standby -> TV uit). Van TV naar RPi gebeurt er helemaal niets helaas.
Dat m'n TV uit gaat boeit me niet zoveel, heb toch een Harmony. Gaat me vooral om RPi besturen met ab.
Ik heb de laatste versie van RaspBMC geinstalleerd. Vervolgens via sftp de volgende beta van plexbmc erop gezet:
(Dit is een custom release gebaseerd op plexbmc v1 waar de development van gestopt is).
https://github.com/downlo....video.plexbmc-v2.0b4.zip
In combinatie met de volgende skin (welke naar mijn mening stukje soepeler werkt):
https://github.com/pecinko/quartz/zipball/master
In principe werkt alles prima. Streamen tot 4mbit 720p loopt super. 1080p krijg ik helaas nog niet werkend, msischien dat iemand met een hogere clock dit een keer zou willen proberen?
Ben daarnaast nog even aan het kijken hoe ik de subtitels werkend krijg. Mijn plex server heeft er nog niet veel zin in tot nu toe.
[edit]Merk net dat ik 2.0b3 bij b4 werkt hij echter ook nog niet./edit]
[ Voor 6% gewijzigd door Schnoop op 14-08-2012 14:17 ]
Ik krijg mijn MCE remote niet aan de praat op xbian (enkel pijltjes links en rechts werken), op openelec draait het nochtans prima. Ik heb ondertussen alle keymap files gekopieerd van openelec naar xbian maar het gedrag wijzigt niet.CurlyMo schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:54:
Voor iedereen die deze remote controller heeft gekocht (of wilt kopen):
http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368
Voor (naar mijn smaak) juiste werking in Xbian moet je deze keyboard.xml gebruiken in /usr/share/xbmc/system/keymaps/
...
Iemand een idee hoe ik mijn remote gelijk kan krijgen met openelec?
Dit al geprobeerd?CurlyMo schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:26:
[...]
Mijn idee is dat zodra er een aantal toetsen zijn die wel werken de afstandsbieding wel wordt herkend. Op een of andere manier 'snapt' die de andere toetsen niet (meer). Zet even debug aan, druk een toets in op je AB en kijk in de console via tail xbmc.log hoe XBMC de toets 'ziet'. Vervolgens kan je in keyboard.xml kijken welke functie er aan die toets is gegeven. In mijn geval waren er toetsen zoals F14 of 'at'toets die natuurlijk niet door XBMC waren gemapped.
Je kan even kijken wat er met irw of ir-keytable -t gebeurt. Dan zie je vanzelf waar het mis gaat.v1pEr86 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:12:
[...]
Ik krijg mijn MCE remote niet aan de praat op xbian (enkel pijltjes links en rechts werken), op openelec draait het nochtans prima. Ik heb ondertussen alle keymap files gekopieerd van openelec naar xbian maar het gedrag wijzigt niet.
Iemand een idee hoe ik mijn remote gelijk kan krijgen met openelec?
Welke socket geef ik mee met irw?
Hoe zet je debug aan?
sorry voor de noob vragen ;-)
Als het goed functioneert zou irw geen socket mee hoeven te krijgen.v1pEr86 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:57:
ir-keytable -t geeft me geen output bij het indrukken van de knoppen.
Welke socket geef ik mee met irw?
Hoe zet je debug aan?
sorry voor de noob vragen ;-)
wat geven lsusb en cat /proc/bus/input/devices voor resultaten?
1
2
| root@raspberry-pi:~# irw connect: No such file or directory |
lsusb:
1
2
3
4
| Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub Bus 001 Device 002: ID 0424:9512 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. Bus 001 Device 004: ID 0471:060c Philips (or NXP) Consumer Infrared Transceiver (HP) |
cat /proc/bus/input/devices
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| I: Bus=0003 Vendor=0471 Product=060c Version=0101 N: Name="Media Center Ed. eHome Infrared Remote Transceiver (0471:060c)" P: Phys=usb-bcm2708_usb-1.3 S: Sysfs=/devices/platform/bcm2708_usb/usb1/1-1/1-1.3/1-1.3:1.0/rc/rc0/input0 U: Uniq= H: Handlers=kbd event0 B: PROP=0 B: EV=100013 B: KEY=fff 0 0 200 108fc32e 2376051 0 0 0 7 158000 4192 4001 8e9680 0 0 10000000 B: MSC=10 I: Bus=0000 Vendor=0000 Product=0000 Version=0000 N: Name="MCE IR Keyboard/Mouse (mceusb)" P: Phys=/input0 S: Sysfs=/devices/virtual/input/input1 U: Uniq= H: Handlers=sysrq kbd mouse0 event1 B: PROP=0 B: EV=100017 B: KEY=30000 0 7 ff87207a c14057ff febeffdf ffefffff ffffffff fffffffe B: REL=3 B: MSC=10 |
Edit: de AB is inderdaad een Philips MCE Remote

[ Voor 5% gewijzigd door v1pEr86 op 14-08-2012 13:10 ]
wat geeft ir-keytable aan?
ir-keytable geeft me:
1
2
3
4
5
| Found /sys/class/rc/rc0/ (/dev/input/event0) with: Driver mceusb, table rc-rc6-mce Supported protocols: NEC RC-5 RC-6 JVC SONY other Enabled protocols: NEC RC-5 RC-6 JVC SONY other Repeat delay = 400 ms, repeat period = 80 ms |
Heb je wel een ~/.config folder? Mogelijk dat je deze daar kan vinden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| root@raspberry-pi:~# ls -al /root/ total 28 drwxrwxr-x 4 1000 1000 4096 Aug 12 20:21 . drwxr-xr-x 23 root root 4096 Aug 13 01:33 .. -rw------- 1 root root 678 Aug 14 12:12 .bash_history -rw-r--r-- 1 root root 570 Jan 31 2010 .bashrc -rw-r--r-- 1 root root 140 Nov 19 2007 .profile drwxr-xr-x 2 root root 4096 Aug 6 12:50 .smb drwxr-xr-x 8 root root 4096 Aug 10 20:10 .xbmc |
Ik ga voorlopig terug naar OpenElec want het is blijkbaar een algemeen probleem: http://forum.xbian.org/viewtopic.php?f=6&t=928
PS: bedankt voor de hulp!
Er wordt niets gelogd bij het indrukken van de niet werkende knoppen, wel staat er dit in:
14:09:24 T:1102962688 DEBUG: ------ Window Init () ------
14:09:24 T:1102962688 DEBUG: SECTION:UnloadDelayed(DLL: special://xbmcbin/syst em/ImageLib-arm.so)
14:09:24 T:1102962688 DEBUG: Unloading: ImageLib-arm.so
14:09:24 T:1102962688 INFO: LIRC Initialize: using: /dev/lircd
14:09:24 T:1102962688 DEBUG: Failed to connect to LIRC. Retry in 40s.
14:09:40 T:1221108800 DEBUG: Thread Jobworker 1221108800 terminating (autodele te)
14:09:40 T:1185158208 DEBUG: Thread Jobworker 1185158208 terminating (autodele te)
14:09:40 T:1248035904 DEBUG: Thread Jobworker 1248035904 terminating (autodele te)
14:10:04 T:1102962688 INFO: LIRC Initialize: using: /dev/lircd
14:10:04 T:1102962688 DEBUG: Failed to connect to LIRC. Giving up.
Edit: ik geef het voorlopig op, te weinig kennis en ervaring met IR devices in linux

[ Voor 44% gewijzigd door v1pEr86 op 14-08-2012 17:09 ]
Dat hielp bij mij ook enorm.
Dat zei ik hierboven onderussen zelf ook alTripleQ schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:55:
[...]
Zat een bug in Raspbmc mbt usb keyboard
https://twitter.com/SamNazarko/status/235117876904853504
Fire69 in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC"
Care to elaborate?Firesphere schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:13:
Heb je de partitie-sizes ook aangepast?
Dat hielp bij mij ook enorm.
XBian is by-default slechts 2G groot. Als je SD-card 8G is, heb je dus 6G onbruikbare ruimte.Fire69 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:00:
[...]
Dat zei ik hierboven onderussen zelf ook al
Fire69 in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC"
[...]
Care to elaborate?
Via een gparted-live of Ubuntu-live CD, kun je je SWAP partitie naar het einde van je SD-card zetten (en persoonlijk maak ik'm ook direct maar ff 1G groot, default is 500MB).
Vervolgens kun je ook de gewone partitie, zeg maar je Linux root, vergroten om de rest van de ruimte, tot de swap, in te nemen.
Resultaat is dus een grotere root-dir, waardoor je meer kan installeren/stallen.
Want ik test nu toch maar met een 2GB-kaartje
[edit]
Ik vrees dat die CEC niks gaat worden bij mij.
Een hoop knoppen op mijn remote doen niks, die zou ik met wat (veel) zoekwerk waarschijnlijk wel kunnen mappen via een xml.
Maar er zijn er ook een hoop belangrijke (Play, Stop, ...) die niks doen omdat de TV zelf niks ontvangt. Ledje knippert niet op TV
[ Voor 63% gewijzigd door Fire69 op 14-08-2012 23:24 ]
Een grotere swap is wat stabieler.Fire69 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:21:
Maar het maakt geen verschil in snelheid?
Want ik test nu toch maar met een 2GB-kaartje
Snelheid niet echt, maar het is vooral jammer van het kaartje om zoveel ruimte onbenut te laten, als'ie toch groter is
de interface van openelec is naar mijn mening sterk verbeterd. Bijna perfect zelfs. Traagheid ervaar ik eigenlijk alleen nog bij het starten van een video, maar browsen door de menu's loopt acceptabel. (op mn HTPC gaat het aanzienlijk sneller, maar het is niet hinderlijk traag meer)xburchartz schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:35:
Een week of 3 geleden heb ik even met Raspbmc en Openelec gespeeld. Mijn videocollectie bevat vooral SD en 720p materiaal, dus met afspelen heb ik weinig problemen. Wel vond ik de interface nog te traag om serieus in gebruik te kunnen nemen. Hoe is inmiddels de status daarvan? En hoe zit dat bij XBian?
Ik merk bij XBian vooral dat het inladen van artwork voor vertraging zorgt. Verder draait het erg soepel, en stabieler dan RaspBMC of OpenElec, naar mijn mening.xburchartz schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:35:
Een week of 3 geleden heb ik even met Raspbmc en Openelec gespeeld. Mijn videocollectie bevat vooral SD en 720p materiaal, dus met afspelen heb ik weinig problemen. Wel vond ik de interface nog te traag om serieus in gebruik te kunnen nemen. Hoe is inmiddels de status daarvan? En hoe zit dat bij XBian?
http://forum.xbian.org/viewtopic.php?f=7&t=970
Dit is getest met Xbian 0.42 naar 0.6
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Na herinstallatie, terugkopieren (zonder add-ons te overschrijven!)
Dus:
maak backup
deploy image
start
backup terug zetten
herstart
En XBMC zal de oude data zelf netjes migreren naar de nieuwe db-structuur. Werkt als een trein
Vanaf welke versie is dat zo? Want voorheen werd daar altijd nadrukkelijk voor gewaarschuwd om geen database van de ene versie in de andere versie te importeren.Firesphere schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:39:
Dat werkt met de copy-paste installatie zoals ik beschreef ook.
Dus:
maak backup
deploy image
start
backup terug zetten
herstart
En XBMC zal de oude data zelf netjes migreren naar de nieuwe db-structuur. Werkt als een trein
Van 0.4.2 naar 0.6, probleemloos.kroegtijger schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:45:
[...]
Vanaf welke versie is dat zo? Want voorheen werd daar altijd nadrukkelijk voor gewaarschuwd om geen database van de ene versie in de andere versie te importeren.
Ook naar 0.5 gaat probleemloos.
Maar het is allemaal consequent Frodo Alpha, dus dat porteert sowieso prima voor zover ik weet.
Volgens mij moet je wel opletten met addons, guisettings, ...
De rest kan probleemloos, de library rebuild wel, je settings worden wel geporteerd. Elke addon die niet up-to-date is wordt automatisch geupdate.
Alleen het overschrijven van bijvoorbeeld XBian's eigen addon moet je zien te voorkomen. Dus geen forced copy doen!
oftewel (er van uitgaande dat je backup op usb0 staat):
cp -rn /media/usb0/.xbmc /root/
zou gewoon een recursieve, niet overschrijvende backup terug zetten. Je usersettings zijn daarmee wel verloren, dit is op te lossen door:
cp -rf /media/usb0/.xbmc/userdata /root/.xbmc/
Daarmee overschrijf je de bestaande userdata met je eigen, oude settings. Deze zijn voor zover ik weet 100% compatible met oudere versies.
heeft er trouwens iemand al succesvol zn Pi weten te voorzien met MySQL voor centrale database-doeleinden voor XBMC? Of schiet de performance dan echt te kort?
Dat werkt prima, maar als je toch een centrale database wilt in MySQL, en nog een andere HTPC hebt, zou ik die andere HTPC, die waarschijnlijk krachtiger is, als DB-server gebruiken.kroegtijger schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:01:
da's zeker handig om te weten![]()
heeft er trouwens iemand al succesvol zn Pi weten te voorzien met MySQL voor centrale database-doeleinden voor XBMC? Of schiet de performance dan echt te kort?
De pi kan het prima aan, maar de XBMC-systemen die op de Pi draaien zijn iets minder betrouwbaar dan een full-blown Ubuntu/Debian + XBMC Stable-channel systeem.
Enige waar je rekening mee moet houden, is dat een Eden installatie dus niet de Frodo database gaat slopen. Dus overal dezelfde XBMC versie draaien.
Staat Xbian ook de te installeren OS'en bij Berryboot?
En ik heb storage/xbmc gekopiëerd.
MySQL gaat inderdaad prima. Draait hier op een Ubuntu server.Firesphere schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:04:
[...]
Dat werkt prima, maar als je toch een centrale database wilt in MySQL, en nog een andere HTPC hebt, zou ik die andere HTPC, die waarschijnlijk krachtiger is, als DB-server gebruiken.
De pi kan het prima aan, maar de XBMC-systemen die op de Pi draaien zijn iets minder betrouwbaar dan een full-blown Ubuntu/Debian + XBMC Stable-channel systeem.
Enige waar je rekening mee moet houden, is dat een Eden installatie dus niet de Frodo database gaat slopen. Dus overal dezelfde XBMC versie draaien.
Alleen jammer dat je XBian blijkbaar niet makkelijk van een nieuwe XBMC kan voorzien? Of kan dat wel?
Want ik zit nu op mijn ATV2, Windows en Raspbmc met versie 68 van de db, XBian gebruikt nog 67. Loopt dus niet meer synchroon

De 67 overschrijven met 68 klinkt mij als een slecht plan, ik neem aan dat Koen voor de zekerheid 1 tikje achter loopt.
Ik weet niet in hoeverre de structure van de database verschilt tussen 67 en 68? Als 68 alleen maar dingen toevoegd, maar verder niets wijzigt, kan 67 hier gewoon mee omgaan en is er niets aan de hand.
Binnenkort verschuit alles naar PPA systeem voor Debian en krijg je dus een rolling-update systeem. En minder frequent echte full image releases.
Het nadeel daarvan is dat het nogal een slok meer verstookt in electriciteit dan een Pi, en aangezien mn 2e Pi binnenkort binnen zou moeten komen...Firesphere schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:04:
[...]
Dat werkt prima, maar als je toch een centrale database wilt in MySQL, en nog een andere HTPC hebt, zou ik die andere HTPC, die waarschijnlijk krachtiger is, als DB-server gebruiken.
Zou het met bijvoorbeeld XBian wel beter te doen zijn??De pi kan het prima aan, maar de XBMC-systemen die op de Pi draaien zijn iets minder betrouwbaar dan een full-blown Ubuntu/Debian + XBMC Stable-channel systeem.
Als je toch over-all dezelfde versie draait, zou ik me niet druk maken om een nieuwe alpha/beta release van XBMC. XBian 0.6 is de meest stabiele die ik tot nu toe heb ontmoet (tot 0.5 was het redelijk, 0.6 is echt veel stabieler).kroegtijger schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:36:
[...]
Het nadeel daarvan is dat het nogal een slok meer verstookt in electriciteit dan een Pi, en aangezien mn 2e Pi binnenkort binnen zou moeten komen...
[...]
Zou het met bijvoorbeeld XBian wel beter te doen zijn??
[...]
Ik zou zeggen, maak van 1 van je RPi's je core, je hebt geen performance-loss, alleen vertraging in start/update acties vanuit de andere Pi's.
Inderdaad, da's wel jammerFiresphere schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:26:
XBian is momenteel op een "release by image" model (beetje onhandig dus).

Wat bedoel je met overschrijven? 67 blijft gewoon staan op sql-server, de 'oude' xbian-xbmc gebruikt die verder, de nieuwere xbmc's gebruiken de 68.De 67 overschrijven met 68 klinkt mij als een slecht plan, ik neem aan dat Koen voor de zekerheid 1 tikje achter loopt.
Ik weet niet in hoeverre de structure van de database verschilt tussen 67 en 68? Als 68 alleen maar dingen toevoegd, maar verder niets wijzigt, kan 67 hier gewoon mee omgaan en is er niets aan de hand.
68 wordt dus niet gebruikt, omdat Xbian 'geen weet heeft' van die versie.
Hopelijk duurt dat niet te lang meerBinnenkort verschuit alles naar PPA systeem voor Debian en krijg je dus een rolling-update systeem. En minder frequent echte full image releases.
Same for Android trouwens, want mijn telefoon loopt ook achter
Dit doet libcec, die kijkt naar de taal van je TV en stelt deze in als XBMC taal....OnlyRinaldo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:30:
Heeft iemand enig idee, hoe je het resetten van de taal tegenhoudt. Heb er alleen last van op m'n lg tv die dus de verkeerde taal doorgeeft.
Ergens onder settings -> services -> peripherals kan je dit uitschakelen (iig onder Raspbmc)
Bedankt, het is gelukt-LA- schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:47:
[...]
Dit doet libcec, die kijkt naar de taal van je TV en stelt deze in als XBMC taal....
Ergens onder settings -> services -> peripherals kan je dit uitschakelen (iig onder Raspbmc)
dat ga ik zeker eens testen. Daarna leuke casemod voor 2 pi's met powered usb hub e.d misschien... Alhoewel dat wel de cheap-factor dan verloren gaatFiresphere schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:38:
[...]
Als je toch over-all dezelfde versie draait, zou ik me niet druk maken om een nieuwe alpha/beta release van XBMC. XBian 0.6 is de meest stabiele die ik tot nu toe heb ontmoet (tot 0.5 was het redelijk, 0.6 is echt veel stabieler).
Ik zou zeggen, maak van 1 van je RPi's je core, je hebt geen performance-loss, alleen vertraging in start/update acties vanuit de andere Pi's.
He ik heb daar ook eeuwen last van. Met ook een LG televisie!-LA- schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:47:
[...]
Dit doet libcec, die kijkt naar de taal van je TV en stelt deze in als XBMC taal....
Maar bij mijn weten staat mijn televisie gewoon op Nederlands ingesteld..Nu op mijn werk, maar zal het vanavond eens checken (raspbmc)
Hoe weet je welke nightly (op windows) welke db gebruikt? Ik heb ook de library van mijn pi verhuist naar mysql maar nu wil ik mijn andere XBMC installatie op windows op dezelfde versie zettenFire69 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:22:
[...]
MySQL gaat inderdaad prima. Draait hier op een Ubuntu server.
Alleen jammer dat je XBian blijkbaar niet makkelijk van een nieuwe XBMC kan voorzien? Of kan dat wel?
Want ik zit nu op mijn ATV2, Windows en Raspbmc met versie 68 van de db, XBian gebruikt nog 67. Loopt dus niet meer synchroon
Ik heb al enkele keren gevraagd op de site van XBMC of het zou mogelijk zijn om de db-versie ergens te vermelden, maar tot hier toe geen reactie op gekregen...
XBian 0.6.1 released!
Posted by Koenkk on 15/08/2012
Performance upgrades and some other bugs fixed! Head over to the change log if you want to see all the changes.
Please post your bugs here http://forum.xbian.org/viewtopic.php?f=12&t=998
If you already have XBian 0.6 installed you can easily upgrade http://forum.xbian.org/viewtopic.php?f=7&t=997&p=1456#p1456
Feel free to donate!
A fresh image will be available today!
XBian 0.6.1 – 15/08/2012
Fixed some USB issues
Updated splash logo (thanks to Draven68!)
Fixed a typo in the XBian settings addon
Updated the hostname from raspberry-pi to XBian TESTED
Increased playback performance (thanks to dikonist!)
Reduced ram usage
RTL8188CUS WiFi setup is enabled again (thanks to MrEngman for the new driver!)
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Weet iemand of dit de problemen met MCE remotes oplost of is dat nog steeds een openstaand issue?
Edit: blijkbaar niet
Edit 2:
Ter info, ik had met OpenElec en de subtitle add-on problemen dat hij bleef hangen op "downloading subtitles..."
Oplossing is enkele folders manueel aanmaken:
1
2
3
| mkdir /storage/.xbmc/userdata/addon_data/script.xbmc.subtitles/ mkdir /storage/.xbmc/userdata/addon_data/script.xbmc.subtitles/sub_stream/ mkdir /storage/.xbmc/userdata/addon_data/script.xbmc.subtitles/sub_tmp/ |
[ Voor 48% gewijzigd door v1pEr86 op 16-08-2012 18:35 ]
Ik had echter eerst een fout gemaakt bij het toevoegen van men shared folders in xbmc. Nu vind ik nergens hoe ik een folder kan verwijderen?
Via opties (rechter muisknop) op de library.unrealbe schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 01:18:
Ik weet niet of iemand dit hier al gepost heeft maar ik maak gebruik van de laatste stable build van Raspbmc, ik heb men videos via men windows 7 pc staan en share deze via smb.
Ik had echter eerst een fout gemaakt bij het toevoegen van men shared folders in xbmc. Nu vind ik nergens hoe ik een folder kan verwijderen?

En ik gebruik men helaas vaker zo. Mss omdat ik van België ben?
Ik ben verder totaal geen taalnazi, maar zo vaak "men" leest gewoon raar. Het lijkt me sterk dat't in België ook zo gebruikt wordt.
Ik denk dat je doelt op "M'n", wat inderdaad in uitspraak meer lijkt op "men" dan "mijn"
unrealbe schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 01:36:
Had net gevonden dat de keyboard shortcut C hetzelfde doet.
En ik gebruik men helaas vaker zo. Mss omdat ik van België ben?
Nee, anders had ik het ook zo geschreven. Gewoon kwestie van iets meer moeite te doen
Ontopic:
Ik krijg in XBian die CEC maar niet aan de praat...
In Raspbmc RC4 werkt het gewoon. Als ik die start, krijg ik de melding dat er een nieuwe connectie (TV) gevonden is.
In XBian krijg ik die melding ook (rpi-cec), maar de remote doet dan helemaal niks.
Het is toch gewoon die optie 'allow other programs to control xmbc' aanzetten?
Bij System - Input Devices blijft de optie Peripherals niet beschikbaar...
Kan het ook mis hebben hoor...
Lol.
👉🏻 Blog 👈🏻
De I en de C zijn twee verschillende shortcuts. De I is weer een shortcut voor één van de items die onder het context menu C staatFiresphere schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 01:53:
Shortcut C, sommige hebben i daarvoor. maar inderdaad, het context-menu is wat je zocht.
Verwijderd
Hebben andere mensen soortgelijke ervaringen of moet ik het in mijn sd card of iets dergelijks zoeken (heb er al 2 geprobeert..)
Sowieso eigenlijk gek dat er toch wel verschil tussen die distros zit op plekken waar je 't niet verwacht... bij mij werkt de Youtube-plugin niet met Xbian, terwijl ie prima werkt in Raspbmc.Fire69 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 08:19:
[...]
offtopic:
Nee, anders had ik het ook zo geschreven. Gewoon kwestie van iets meer moeite te doen
Ontopic:
Ik krijg in XBian die CEC maar niet aan de praat...
In Raspbmc RC4 werkt het gewoon. Als ik die start, krijg ik de melding dat er een nieuwe connectie (TV) gevonden is.
In XBian krijg ik die melding ook (rpi-cec), maar de remote doet dan helemaal niks.
Het is toch gewoon die optie 'allow other programs to control xmbc' aanzetten?
Bij System - Input Devices blijft de optie Peripherals niet beschikbaar...
Raspbmc lijkt gewoon echt goed te werken; ik ben eigenlijk nog nergens tegenaan gelopen.
Saved by the buoyancy of citrus
Inderdaad, dat gevoel heb ik trouwens ook met openElec, draait nu al een hele tijd stabielCyphax schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 09:55:
[...]
Raspbmc lijkt gewoon echt goed te werken; ik ben eigenlijk nog nergens tegenaan gelopen.
Met die Youtube plugin heb ik vaker gehoord. Domweg even herstarten schijnt het meestal te verhelpen.Cyphax schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 09:55:
[...]
Sowieso eigenlijk gek dat er toch wel verschil tussen die distros zit op plekken waar je 't niet verwacht... bij mij werkt de Youtube-plugin niet met Xbian, terwijl ie prima werkt in Raspbmc.
Grappig, ik had met die 2 vooral slechte performance, terwijl Xbian direct goed ging.v1pEr86 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 09:57:
[...]
Inderdaad, dat gevoel heb ik trouwens ook met openElec, draait nu al een hele tijd stabiel
In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy
Met RaspBMC had ik juist het probleem dat ik simpele xvids niet af kon spelen. OpenElec heb daar geen enkel probleem mee...Cyphax schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 09:55:
[...]
Sowieso eigenlijk gek dat er toch wel verschil tussen die distros zit op plekken waar je 't niet verwacht... bij mij werkt de Youtube-plugin niet met Xbian, terwijl ie prima werkt in Raspbmc.
1
2
3
4
5
6
7
| *********************************************** This device is grabbed by another process. No events are available to evtest while the other grab is active. In most cases, this is caused by an X driver, try VT-switching and re-run evtest again. *********************************************** |
Zodra ik XBMC af sluit werken die programma's allemaal wel. Ik kan natuurlijk via de keyboard.xml een extern python script laten aanroepen vanuit XBMC maar dat is veel te langzaam.
1
| <power>XBMC.RunScript(/root/lampaan.py)</power> |
Het is ook gelukt om te zorgen dat XBMC helemaal geen controle meer heeft over mijn input devices en dan via xbmc-send commando's te naar XBMC te versturen, maar dat is ook rete traag.
1
2
3
4
| pkill xbmc modprobe -r evdev /usr/lib/xbmc/xbmc.bin start & modprobe evdev |
Dus nu is de optie:
1. XBMC snel, lampen aan/uit traag
2. XBMC traag, lampen aan/uit snel
Ik wil graag dat ze allebei snel reageren.
Ik kan bevestigen dat CEC in ieder geval met een Panasonic GT40 serie probleemloos werkte out of the box, super relax!. Enig wat ik nog even lastig is dat ik de tv niet meer helemaal 100% kan besturen, alles wordt doorgestuurd naar de raspbian, maar dat zal wel een instelling ergens zijn.Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 00:17:
0.6.2 gebruikt pulse eight cec 1.8.1 , raspbmc 1.8.0 , dus dit zou nu betere support moeten opleveren!
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Enige dat werkt zijn de pijltjes en OK.
Welke knoppen kan jij gebruiken?
Dit topic is gesloten.
Let op!!
Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.
Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.