I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Het hoeft niet perse met vi maar als je bv. config.txt in notepad wijzigt op Windows en dan opslaat, dan staan er extra "onzichtbare" tekens (carriage return) achter de regel. Je moet er dus zeker van zijn dat die er niet staan omdat anders je code dus anders wordt geinterpreteerd op Linux.Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:58:
[...]
Uhm? ik edit hem met winscp...
Hoe moet dit met nano of vi dan?
@dex
Ja.. kopie / paste
👉🏻 Blog 👈🏻
Mijn media staat op een Windows pc. Bedraad netwerk en via shares dus in die zin geen extra software nodig. Werkt als een tierelierMdO82 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 14:22:
Concreet is de vraag volgens mij is een Pi zeer geschikt als mediaplayer te gebruik als je kijkt vanaf een externe bron.
Hoe zijn de ervaringen hiermee. En welke software kan ik het beste draaien?
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Nu zat ik nog even te kijken wat het voordeel is om deze in het buitenland te bestellen of gewoon in nederland, maar dit heeft bijna geen verschil.
Heb ik het goed gelezen dat deze op een 5volt/1 of 2 amp adapter werkt welke ook wel geleverd worden bij een Smartphone ?
2250 WP Zuid PVoutput
Heb mijnes gewoon bij Mycom besteld, samen met een behuizing. Snelle levering en geen verzendkosten
[ Voor 25% gewijzigd door mad-dog op 12-06-2014 20:46 ]
Klopt, ik gebruik een 1A lader van een HTC smartphone en die werkt prima. Is gewoon een micro-USB aansluiting.MdO82 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 20:36:
Heb ik het goed gelezen dat deze op een 5volt/1 of 2 amp adapter werkt welke ook wel geleverd worden bij een Smartphone ?
Ik speel enkel 1080p remux op m'n Pi (dit zijn mkv's met untouched video + audio, enkel de menu's/extra's zijn eruit gesloopt) en heb hier geen enkel probleem mee. Deze bestanden zijn tussen de 20 tot 30gb per film.DennusB schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:12:
Ik heb ook iets vaags, ik heb thuis een server staan met een 10GB film er op in 1080P met DTS en NL Subs. Nu wilde ik die gisteren afspelen maar begon mijn Pi bij willekeurige scenes te haperen.... komt dat nou omdat die Pi maar 100Mbit heeft? Dat moet toch genoeg zijn om een 10GB filmpje af te spelen?
Lichte overclock, verder niks bijzonders.
[ Voor 4% gewijzigd door mwa op 14-06-2014 12:52 ]
Check even de video en/of audio encoding. Zonder licenties zijn er wel een heel aantal zaken die voor stottering kunnen zorgen.DennusB schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:12:
Ik heb ook iets vaags, ik heb thuis een server staan met een 10GB film er op in 1080P met DTS en NL Subs. Nu wilde ik die gisteren afspelen maar begon mijn Pi bij willekeurige scenes te haperen.... komt dat nou omdat die Pi maar 100Mbit heeft? Dat moet toch genoeg zijn om een 10GB filmpje af te spelen?
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik heb hier maar 1 3D test-film (Bolt SBS), maar die werkt perfect
Vertaald uit het Duits
En waarom:However, in practice this does not always reliable; a test as performed upgrade from the Beta 1 to RC 2 failed.
Direct in het Engels
En mijn antwoord:I tried to update, but it didn't work out so well: apt-get dist-upgrade showed a warning, the update would be dangerous, because some existing packages had to be removed; therefore, I opted for apt-get upgrade; this worked fine, but xbmc stayed at version 12
I'll have a look at rc2, though
That's the whole point of a dist-upgrade, doing some major upgrades. But have faith. It does work out well. The only issue you encounter is about python. That's not something XBian can do anything about, because it's an bug in the Raspbian repository.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Inmiddels is er een RC2 image wat al een hoop scheelt. Toch vind ik het niet gek dat de reviewer hier kritisch over is.
Ben verder een happy XBian gebruiker hoor. Snap ook wel dat de devs dit in hun vrije tijd doen. Openelec is voor mij geen keus, heb geen NAS, wil ik ook niet, doe alles met 1 RPi en dat gaat (zeker met xbmc 13) soepel.
Dus als iemand afhaakt omdat een dist-upgrade een waarschuwing geeft, dan ben je nog niets eens tegen het bekende probleem van python aangelopen. Als de reviewer daar nou over had geschreven, dan is het inderdaad terecht, maar hij heeft het niet eens geprobeerd. Je weet dat je een distro gebruikt met rolling releases. Gezien hij gewoon aan het testen is en geen finale distro aan het opzetten is, vind ik het dus niet voldoende dat hij zegt, "ik ben hier afgehaakt." Dan review je niet volledig genoeg.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Hoezo? Nu leggen ze tenminste precies uit waar zij problemen mee hadden, liever dat dan iets abstracts m.b.t. de leercurve. Verder heb je wel gelijk hoor, maar ik denk dat dit gevoel wat hij beschrijft bij veel Linux newbs zal spelen als zij een soortgelijk scherm krijgen. Het probleem is ook niet de cli (dat leg je de reviewer in de mond), het probleem is dat apt gewoon niet gebruiksvriendelijk is voor de eindgebruiker.CurlyMo schreef op maandag 16 juni 2014 @ 13:56:
Klopt ook, maar dan zou een melding volstaan dat XBian een stijlere leercurve heeft dan OpenElec omdat je soms wat dingen in de command line zou moeten doen om problemen (niet in de eerste plaats door XBian veroorzaakt) op te lossen.
Ik ken het specifieke probleem overigens niet. Maar ik begrijp dat enkel Xbian hier last van heeft. Dan kan je upstream wijzen, maar de concurrentie heeft er geen last van. Ik snap dat de schuld niet bij hun ligt, maar vooralsnog heeft de gebruiker er gewoon last van bij Xbian.
Maar goed, dat soort problemen prikken mensen die wel Linux kennis bezitten zo doorheen
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Dat is logisch, omdat de concurrentie niet aan rolling releases doet. Ik blijf erbij dat hij in ieder geval door had moeten gaan met de dist-upgrade om vervolgens pas enige problemen te beschrijven i.p.v. gelijk af te haken. Daarnaast had hij een melding kunnen doen dat de problemen in Raspbian zaten en niet in XBian.LiquidT_NL schreef op maandag 16 juni 2014 @ 14:07:
Hoezo? Nu leggen ze tenminste precies uit waar zij problemen mee hadden, liever dat dan iets abstracts m.b.t. de leercurve. Verder heb je wel gelijk hoor, maar ik denk dat dit gevoel wat hij beschrijft bij veel Linux newbs zal spelen als zij een soortgelijk scherm krijgen. Het probleem is ook niet de cli (dat leg je de reviewer in de mond), het probleem is dat apt gewoon niet gebruiksvriendelijk is voor de eindgebruiker.
Ik ken het specifieke probleem overigens niet. Maar ik begrijp dat enkel Xbian hier last van heeft. Dan kan je upstream wijzen, maar de concurrentie heeft er geen last van. Ik snap dat de schuld niet bij hun ligt, maar vooralsnog heeft de gebruiker er gewoon last van bij Xbian.
Als je een release upgrade doet in Ubuntu, dan krijg je ook een shitload aan waarschuwingen over je heen, maar het heeft hier nog nooit gefaald. Je kunt dus niet beoordelen of upgraden niet werkt voordat je daadwerkelijk je systeem om zeep heb geholpen.
[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 16-06-2014 15:19 ]
Je benadert het volledig vanuit jouw expertise. Ik post dit atm op een Debian (Jessie) machine en draai op mijn laptop Debian Sid dus je hoeft mij niet te overtuigen dat dit allemaal wel meevalt. Dat dit inherent is aan rolling releases is helemaal waar, maar juist de "simpele" eindgebruiker heeft daar toch helemaal geen boodschap aan?CurlyMo schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:13:
[...]
Dat is logisch, omdat de concurrentie niet aan rolling releases doet. Ik blijf erbij dat hij in ieder geval door had moeten gaan met de dist-upgrade om vervolgens pas enige problemen te beschrijven i.p.v. gelijk af te haken. Daarnaast had hij een melding kunnen doen dat de problemen in Raspbian zaten en niet in XBian.
Als je een release upgrade doet in Ubuntu, dan krijg je ook een shitload aan waarschuwingen over je heen, maar het heeft hier nog nooit gefaald. Je kunt dus niet beoordelen of upgraden niet werkt voordat je daadwerkelijk je systeem om zeep heb geholpen.
Daarnaast geeft hij toch vrij objectief aan wat er aan de hand is geweest?
Ik lees hier geen oordeel in i.i.g.I tried to update, but it didn't work out so well: apt-get dist-upgrade showed a warning, the update would be dangerous, because some existing packages had to be removed; therefore, I opted for apt-get upgrade; this worked fine, but xbmc stayed at version 12
Nogmaals, als Linux users onder elkaar ben ik het eens met je. Alleen ik heb het gevoel dat dat niet de insteek is van dit artikel.
We zijn het volgens mij hartstikke met elkaar eensLiquidT_NL schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:30:
Dat dit inherent is aan rolling releases is helemaal waar, maar juist de "simpele" eindgebruiker heeft daar toch helemaal geen boodschap aan?
1. XBian werkt met rolling releases. Dat betekent dat individuele pakketten tussentijds bijgewerkt kunnen worden. Wanneer er een bepaalde combinatie van updates zijn doorgevoerd, ga je automatisch over naar een nieuwe versie. Je kunt dus altijd up-to-date blijven, maar dit vraagt wel meer linux kennis dan dat je bijv. van OpenElec gewend bent.
2. XBian werkt net als de andere distro's met image releases. Je kunt altijd je instellingen makkelijk backuppen met xbian-config, nieuwe versie installeren, en de backup terugzetten. Deze releases worden echter minder vaak vrijgegeven dan bij OpenElec, waardoor je op deze manier minder makkelijk bij blijft.
Op deze manier geef je nog steeds newbie informatie, maar leg je dingen tenminste een beetje uit.
IndeedCurlyMo schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:38:
[...]
We zijn het volgens mij hartstikke met elkaar eens
En binnenkort even wat anders proberen dan OpenELEC, ik kreeg namelijk m'n USB 5.1 geluidskaart (Creative met SPDIF) niet aan de praat. Er stond wel netjes 'ALSA: Creative blablabla', maar als ik die selecteerde kwam er geen geluid uit m'n receiver, en bleef het gewoon via HDMI lopen. Misschien met Raspbmc of Xbian meer succes...
Misschien anders naar de review kijken. Hij is geschreven met als doel de "beste" xbmc distro te vinden. En als dat het enige doel is, wat het voor de meeste gebruikers is, dan wint Xbian niet meer. Want waarom zou je je uberhaupt de moeite nemen om dat soort zaken te doen. Het boeit de gebruikers niet. Installeren, eens in de zoveel tijd een update, en nooit gedonder met een cli. Denk dat dat het verhaal is waarom OE in die review wint.
Zelf ook aardig thuis in Linux, ook geen moeite met Xbian. Lang gedraaid en tevreden. Maar eerlijk is eerlijk, ook naar OE gegaan omdat ik 1. eens wat anders wilde proberen, en 2. ik hoef verder geen enkel ander package te draaien, dus dan ligt het gebruiken van een volledige appliance erg voor de hand.
Dat is dus wat ik al die tijd duidelijk wil makenUltraSub schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 08:38:
@ LiquidT_NL en CurlyMo,
Misschien anders naar de review kijken. Hij is geschreven met als doel de "beste" xbmc distro te vinden. En als dat het enige doel is, wat het voor de meeste gebruikers is, dan wint Xbian niet meer. Want waarom zou je je uberhaupt de moeite nemen om dat soort zaken te doen. Het boeit de gebruikers niet. Installeren, eens in de zoveel tijd een update, en nooit gedonder met een cli. Denk dat dat het verhaal is waarom OE in die review wint.
Ik begon ook op Xbian, inmiddels ook op OE overgestapt. Hoewel, momenteel wordt hij helemaal niet gebruikt
Ik heb momenteel een RaspPi (b-model) met daarop Openelec. Via een LAN kabel aangesloten op de router en er is een externe USB HDD (met eigen voeding) aangesloten. Verder is de Pi overgeklokt naar 1GHz en draait Openelec op een Class10 sd kaartje (4gb).
Nu zit ik met een probleem(pje):
Wanneer ik de externe HDD benader vanaf mijn (windows) laptop via: "\\192.168.178.28\Media\Seagate Expansion Dr" en een bestand overzet is de transfer speed maximaal 1.5MB/s. Dit schiet niet echt op als je grote bestanden moet overzetten. Ook wanneer een huisgenoot via Airplay muziek afspeelt op de Pi staat er onderin: "1409KBps". Het schommelt soms wat maar altijd rond de 1.5MB/s.
Nu is mijn vraag: hoe krijg ik die transfer snelheid omhoog?
Ik heb op google al enkele oplossingen gevonden:
- HDD omzetten van NTFS naar EXT4. Dit zou de CPU minder belasten. Echter moet ik de HDD dan formatteren, daar heb ik niet heel veel zin in als ik niet zeker weet dat het werkt. Bovendien zou dat niet verklaren waarom ook Airplay maximaal 1.5MB/s haalt.
- OpenElec installeren op HDD. Enkele gaven dit als oplossing aan omdat de Pi dan niet tussen de sd kaart en de HDD hoeft te schrijven. Dit zou belasting schelen waardoor de transfer speed omhoog kan.
- Gebruik iets anders dan FTP. Ik heb NFS geprobeerd maar ook hier viel de transfer snelheid erg tegen.
De laptop download zelf bovendien met 100MB/s draadloos (5GHz router). Hier zit het probleem dus niet, lijkt mij...
Ik weet dat er nog tal van oplossingen genoemd worden op het internet maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Is er iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?
Deze werkt, en je zal het verschil merken, maar verwacht er geen wonderen van: zowel de hd als de netwerkkaart passeren via de usb2-chip, en zijn daardoor redelijk cpu-intensief.ApexAlpha schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:00:
- HDD omzetten van NTFS naar EXT4. Dit zou de CPU minder belasten. Echter moet ik de HDD dan formatteren, daar heb ik niet heel veel zin in als ik niet zeker weet dat het werkt. Bovendien zou dat niet verklaren waarom ook Airplay maximaal 1.5MB/s haalt.
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Het idee was om de Pi te optimaliseren. Ik weet dat een NAS veel beter werkt en hier voor gemaakt is. Maar het idee achter de Pi is dat ook dat leken zoals ik een beetje kunnen uitvogelen hoe je zo een computer als de Pi (optimaal) kan laten werken!
roeleboel schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:18:
[...]
Deze werkt, en je zal het verschil merken, maar verwacht er geen wonderen van: zowel de hd als de netwerkkaart passeren via de usb2-chip, en zijn daardoor redelijk cpu-intensief.
Ik zal dit toch maar eens gaan proberen vanavond dan. Maar ik kan mijn HDD dan niet meer benaderen vanaf Windows, toch? Aangezien Windows alleen FAT/NTFS ondersteund?LiquidT_NL schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:36:
Eerste is wel de grootste winst die valt te behalen. Die tweede helpt lijkt mij juist niet?
Kan ik hem wel nog via Windows benaderen als hij aan de Pi hangt, of moet ik dat ook via Linux of MacOS doen?
En formatteren naar EXT4, kan dat wel via Windows (native of 3rd party) of moet ik dan even een live CD maken van Ubuntu o.i.d.?
Ja, maar je moet ook begrijpen dat de Pi een developer board is en ook geen wonderen kan verrichten. Als NAS gaat die transfer snelheid niet veel hoger worden, dat is gewoon een harde beperking van dat ding. 1,5MB/s mag je nog blij mee wezenApexAlpha schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 16:00:
[...]
Het idee was om de Pi te optimaliseren. Ik weet dat een NAS veel beter werkt en hier voor gemaakt is. Maar het idee achter de Pi is dat ook dat leken zoals ik een beetje kunnen uitvogelen hoe je zo een computer als de Pi (optimaal) kan laten werken!
Windows kan met 3rd party tools omgaan met EXT4. Alternatief kan je inderdaad via de Pi hem benaderen via NFS/(S)FTP, maar verwacht hier ook de beroerde snelheden. Formatteren kan je gewoon vanaf de Pi doen, of met een format tool onder Windows (niet de built-in van Windows).Ik zal dit toch maar eens gaan proberen vanavond dan. Maar ik kan mijn HDD dan niet meer benaderen vanaf Windows, toch? Aangezien Windows alleen FAT/NTFS ondersteund?
Kan ik hem wel nog via Windows benaderen als hij aan de Pi hangt, of moet ik dat ook via Linux of MacOS doen?
En formatteren naar EXT4, kan dat wel via Windows (native of 3rd party) of moet ik dan even een live CD maken van Ubuntu o.i.d.?
Ik weet niet hoe het met OE zit, in Xbian draaide ik samba om gewoon Windows shares te delen. Vooral gemakkelijk, want als er iets traag was...
[ Voor 5% gewijzigd door LiquidT_NL op 17-06-2014 16:09 ]
Want zelfs met EXT4 en NFS moet je nog steeds rekenen op max 2.5MB/s. (De data moet én over het netwerk, en weer naar de drive, via dezelfde USB controller)
Je bent beter af als je 't filesystem en NTFS houdt en gewoon de drive tijdelijk aan je computer koppelt.
Het meeste winst is wel te behalen met EXT4, denk ik, maar waarom zou dat de performance van AirPlay niet verklaren?
Dus als ik het goed begrijp gebruiken de netwerkkaart en de usb aansluitingen dezelfde controller (of hoe noem je dat?) Dus dan krijg je: router -> netwerkkaart pi -> controller -> CPU -> controller (zelfde) -> USB HDD.
Ik zal straks de HDD eens omzetten naar EXT4. Kijken of (en hoeveel) verschil het maakt.
Bovendien, het loshalen van de HDD en aan de laptop koppelen is erg lastig. Pi zit verborgen in een kastje. Het aansluiten op de laptop was een noodoplossing.
Over Airplay: bij het schrijven van netwerk naar de USB moet de data 2x over dezelfde controller moet. Bij Airplay hoeft de data niet naar de HDD maar enkel van netwerkkaart naar de CPU. (en dan naar HDMI).
Hij is bijna 3 keer zo snel! Nog geen absolute topsnelheden, maar meer dan een halvering van de wachttijd is toch mooi meegenomen.
Nog een vraag, mochten jullie dit weten: ik heb nog een Ubuntu live cd liggen. Als ik die boot kan ik vanaf daar mijn bestanden dan via de usb kabel op de HDD zetten? Of kan dat enkel als Ubuntu ook echt geinstalleerd is? (bestanden staan op interne HDD (van pc met Win7) en moeten naar USB HDD (nu dus EXT4).
[ Voor 8% gewijzigd door ApexAlpha op 17-06-2014 19:17 ]
Kan gewoon, die schijf wordt automatisch gemount en kan gelezen en beschreven wordenApexAlpha schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:16:
Heb inmiddels de HDD omgezet naar EXT4. Het eerste resultaat mag er wezen: klik.
Hij is bijna 3 keer zo snel! Nog geen absolute topsnelheden, maar meer dan een halvering van de wachttijd is toch mooi meegenomen.
Nog een vraag, mochten jullie dit weten: ik heb nog een Ubuntu live cd liggen. Als ik die boot kan ik vanaf daar mijn bestanden dan via de usb kabel op de HDD zetten? Of kan dat enkel als Ubuntu ook echt geinstalleerd is? (bestanden staan op interne HDD (van pc met Win7) en moeten naar USB HDD (nu dus EXT4).
Hier kan je ook een aan/uit schakelaar voor je Pi kopen: http://www.mausberrycircuits.com/ThinkPadd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:39:
Hoe doen jullie dat met afsluiten van de Pi? Vind het best irritant dat hij gelijk aanspringt als je de stroom er op zet. Heb ook gelezen dat je hem telkens netjes moet afsluiten omdat anders je SD corrupt kan raken.... Normaal zet ik met een schakelaar m'n hele TV hoek gewoon uit, maar nu moet ik dus eerst de Pi afsluiten en dan pas het spul uitzetten....
Het enige is dat je deze op de mini usb prikt waardoor bestaande behuizingen ws. te klein zullen zijn.
Video loopt perfect door alleen valt geluid eventjes weg en komt weer normaal terug.
Draai OE 4.0.4 met de nodige addons etc maar kan dit fenomeen niet verklaren.
Er is geen wijziging gedaan in OC of iets dergelijks.
Iemand een idee voor ik een clean install ga doen?
Heb je licenses voor audio? En heb je wat meer details over specifieke videos waar het mis gaat, en welke audio-codec deze gebruiken?schumi2004 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:30:
Ik heb sinds een week dat mijn RPi tijdens playback om de zoveel tijd sounddrops heeft.
Video loopt perfect door alleen valt geluid eventjes weg en komt weer normaal terug.
Het is een beetje lastig te zeggen zo.
Geen idee, wel hetzelfde probleem sinds een tijdje. Hier lijkt het er op als of de HDMI handshake o.i.d. niet goed gaat.schumi2004 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:30:
Ik heb sinds een week dat mijn RPi tijdens playback om de zoveel tijd sounddrops heeft.
Vermoed dat het aan 4.0.4 ligt.ErikCornelissen schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:05:
[...]
Geen idee, wel hetzelfde probleem sinds een tijdje. Hier lijkt het er op als of de HDMI handshake o.i.d. niet goed gaat.
Heb de benodigde licenties dus daar ligt het ook niet aan en het is met zo'n beetje alles, SDTV, LiveTV, 720p maar met willekeur ook. Switch ik bv naar andere TV channel is het ineens weg
Ik heb vandaag de pi met raspbmc geüpdate. ( pi reboot, dan download die de nieuwste Build.) heb 2 afleveringen orphan black gekeken, ook dropout, morgen eens verder onderzoeken. Ik heb het nog nooit eerder gehad.schumi2004 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 23:09:
[...]
Vermoed dat het aan 4.0.4 ligt.
Heb de benodigde licenties dus daar ligt het ook niet aan en het is met zo'n beetje alles, SDTV, LiveTV, 720p maar met willekeur ook. Switch ik bv naar andere TV channel is het ineens weg
Ook hier met laatste OE (update van 14 juni) problemen met afspelen van sommige afleveringen. Behalve de XOT addon en de automatic library update heb ik verder niets draaien. Ik had 2 afleveringen van 24 die beide na een bepaalde tijd niet meer willen afspelen, terwijl ze op de XBMC bak beneden wel goed afspelen.schumi2004 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:30:
Misschien ook maar eens een clean install gaan doen.
Is dat even nadat je playback hebt gestart, of ff op pauze hebt gehad? Want dat heb ik al heel lang, op zowel OE met Gotham als Xbian met toentertijd 12.schumi2004 schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:30:
Tijdens het afspelen gebeurt het op een of meerdere willekeurige moment(en). Heel soms valt het beeld ook even weg voor ongeveer een seconde.UltraSub schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:59:
[...]
Is dat even nadat je playback hebt gestart, of ff op pauze hebt gehad? Want dat heb ik al heel lang, op zowel OE met Gotham als Xbian met toentertijd 12.
Als ik het zo lees, vermoed ik iets dat het een generiek probleem is. Hier draait OE 4.0.4 met licenties.
Ik heb net de nieuwste OpenElec geïnstalleerd, en ben bezig met de video's toe te voegen.
Op mijn dedicated NAS werkt het gelijk als een tierelier, echter mijn server waar ook wat data ligt te borrelen (Linux machine met Samba) krijg ik zodra ik via toevoegen > bladeren > workgroup > server gelijk 'connection refused' ... En doe het daar maar mee. Ook wanneer ik de verbinding handmatig wil toevoegen direct, '' connection refused'
Mijn PC en laptop kunnen prima verbinden met de shares op de server.
Heb mijn config naast die van de wiki gelegd, daar zit geen verschil in.
Iemand een suggestie?
[ Voor 40% gewijzigd door LiquidT_NL op 18-06-2014 17:43 ]
De NAS is het probleem ook niet. het is de linux server machine.
Heb de config ook geprobeerd met niet anonieme toegang, daarbij was de de user (en password) identiek bij NAS en Server.
Dit heeft ook geen enkel verschil gemaakt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| [global]
log file = /var/log/samba/log.%m
passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .
obey pam restrictions = yes
map to guest = bad user
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
encrypt passwords = true
passwd program = /usr/bin/passwd %u
passdb backend = tdbsam
dns proxy = no
netbios name = Meterkast
netbios aliases = Meterkast
server string = %h meterkast
default = Data
unix password sync = yes
workgroup = WORKGROUP
os level = 20
auto services = Data
syslog = 0
panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
usershare allow guests = yes
max log size = 1000
bind interfaces only = no
pam password change = yes
[Data]
writeable = yes
delete readonly = yes
locking = no
path = /data
follow symlinks = yes
valid users = thijs,@thijs
create mode = 0777
fstype = NTFS
directory mode = 0777 |
Dit is hem op dit moment.
Ook wanneer ik exact die van http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Samba gebruik is het probleem exact het zelfde.
Ook wanneer ik handmatig probeer te mounten, krijg ik een foutmelding waar je gewoon niks mee kan.
XBMCBeneden:~/videos # mount -t cifs -o username=thijs,password=XxXxXx //192.168.2.3 /storage/videos/1
mount: mounting //192.168.2.3 on /storage/videos/1 failed
failed .... omdat?
Nog wat pogingen:
1
2
3
4
5
6
7
8
| XBMCBeneden:~/videos # mount -t cifs -o username=thijs,password=XxXxXx //192.168.2.3/data /storage/videos/1 mount: mounting //192.168.2.3/data on /storage/videos/1 failed: Operation now in progress XBMCBeneden:~/videos # mount -t cifs -o username=thijs,password=XxXxXx //192.168.2.3/data /storage/videos/1 mount: mounting //192.168.2.3/data on /storage/videos/1 failed: No route to host XBMCBeneden:~/videos # mount -t cifs -o username=thijs,password=XxXxXx //192.168.2.3/Data /storage/videos/1 mount: mounting //192.168.2.3/Data on /storage/videos/1 failed: No route to host XBMCBeneden:~/videos # mount -t cifs -o username=thijs,password=XxXxXx //192.168.2.3 /storage/videos/1 mount: mounting //192.168.2.3 on /storage/videos/1 failed |
[ Voor 28% gewijzigd door Zilverdael80 op 18-06-2014 18:06 . Reden: manual mount ]
Dit is via bekabeld netwerk? Met NTFS kan je dat ook halen mits je niet argument Sync gebruikt bij mounten. Staat in je usbmount.conf bestandje. Moet je wel netjes in XBMC "remove safely" kiezen als je de HDD wil ontpluggen. Ik wil nog weleens gigabytes aan foto's en gefilmd materiaal via mijn laptop (windows, esata of usb3) overpompen. Dan is het handig om NTFS te houden.ApexAlpha schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:16:
Heb inmiddels de HDD omgezet naar EXT4. Het eerste resultaat mag er wezen: klik.
De Pi is bekabeld aangesloten op de router. Laptop en desktop niet. Argument sync? Is dat de optie die er ook in Windows voor zorgt dat je zorgeloos je USB kan uittrekken zonder dat data verloren gaat?Jazco2nd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:16:
[...]
Dit is via bekabeld netwerk? Met NTFS kan je dat ook halen mits je niet argument Sync gebruikt bij mounten. Staat in je usbmount.conf bestandje. Moet je wel netjes in XBMC "remove safely" kiezen als je de HDD wil ontpluggen. Ik wil nog weleens gigabytes aan foto's en gefilmd materiaal via mijn laptop (windows, esata of usb3) overpompen. Dan is het handig om NTFS te houden.
Zou het ook uitmaken bij een HDD die EXT4 als filesystem heeft?
En waar vind ik de optie 'remove safely' trouwens in XBMC. Die ben ik nog niet tegengekomen. Maar dat kan ook door mijn skin komen, niet alle opties zitten daar evengoed in verwerkt.
Ik ben van plan om een raspberry te kopen voor xbmc.
Ik wil deze dan aansluiten op de tv en op mijn externe harde schijf (die via een voeding (dus stekker) aan stroom komt)
Nu heb ik vrijwel alleen maar avi en mkv bestanden. Ga ik ergens tegen aan lopen? En moet ik nog ergens rekening mee houden?
En babyolie, kijk eens in deze thread rond of op internet. Je gaat mij niet wijsmaken dat je hier niets over hebt kunnen vinden. Maar goed, ik zal je wat besparen: je zult waarschijnlijk enkel licenties nodig hebben erbij (afhankelijk van wat er in je mkv containers zit)
[ Voor 26% gewijzigd door LiquidT_NL op 20-06-2014 16:09 ]
Ik wil gewoon mijn films en series kijken op een eenvoudige manier en de combinatie van raspberry en xbmc is mij al vaker verteld. Daarnaast wil ik ook niet meteen een hele NAS aanschaffen of veel geld uitgeven aan een HTPC...
Echter snap ik hier niet zoveel van en dat probeer ik uit te zoeken. Maar goed, omdat mijn kennis over dit onderwerp nog niet zo geweldig is en dus een vraag stel, krijg ik zo een antwoord...
Nogmaals mijn excuses dat ik die vraag stelde en me niet de tijd heb genomen om dit zelf uit te zoeken en me daar goed voor te zetten wat alles betekent en inhoudt en hoe het werkt. Ik zal dat nu maar doen dan! Snap ik het niet, dan zal ik mijn media gewoon via de gemakkelijke manier die Mezzmo mij biedt streamen via DLNA met een pc die meer dan 3,5 watt verbruikt en gigantisch veel lawaai maakt.
Nogmaals bedankt voor jou antwoord en no hard feelings....
[Edit] Dit is ook wat ik al wist voordat ik mijn vraag stelde. Geen MKV en geen AVI staat hier tussen en ik ben dus niet zo technisch dat ik weet dat een MKV of een AVI onder een bepaalde codec valt...
Video and audio formats the Raspberry Pi can playback
- H.264 (up to High Profile) encoded videos are supported up to 1080P using hardware video decoding. Note: Hi10P will not work.
- MPEG-4 encoded videos are supported up to 1080P using hardware video decoding. This includes XviD and recent versions on DivX (but not the older 3.xx DivX).
- The Raspberry Pi Foundation offers additional video codec licenses for a few dollars. At the moment you can purchase MPEG-2 and VC1, both with support up to 1080P. Read below on how to enable these.
- MJPEG, VP6, VP8 and OGG Theora are supported as GPU accelerated software decoders. These are limited to SD resolutions.
- omxplayer does not support software decode of video.
- dvdplayer can support software decode of SD resolutions of unsupported codecs like DivX 3, msmpeg and sorenson spark. Use context-menu and "play using dvdplayer"
- DVD ISOs now default to using dvdplayer and menus should work fine
- Software DTS audio decode was initially problematic, but works quite well in recent builds. TrueHD audio is CPU intensive and may require overclocking.
[ Voor 37% gewijzigd door babyolie op 20-06-2014 16:50 ]
Ik probeer nu alles via een Raspberry Pi te laten verlopen met XBMC (eerst Raspbmc geprobeerd, nu OpenElec). Films en dergelijke werken prima.
Ik heb echter het volgende probleem:
Graag wil ik TV kijken via mijn NAS die dan ook gelijk voor mij kan opnemen enzo. Nu is daar de hele handige DVBlink client en opzich werkt hij wel.. ik kan echter alleen nog maar Ned 1,2,3 HD kijken omdat die in MPEG-4 zijn.
Echter, ze spelen niet goed af. Ik krijg rare pieptonen en blokken in het beeld, en het beeld loopt achter op het geluid vaak. Duidelijk heeft hij er moeite mee. Heeft iemand hier succes met het live kijken van HD kanalen op de Raspberry pi? Of is een 12 mbit/s livestream toch echt teveel gevraagd voor de Raspberry. Opnames werken wel goed van dezelfde zenders dus het zou toch moeten werken?
Op Raspbmc en OpenElec geen verschil kunnen merken qua afspelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Denizz op 20-06-2014 18:01 ]
Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066
Als je niet zo technisch bent en het vrij lastig vindt het dingen uit te zoeken, dan zal het moeilijk zijn je draai op Tweakers te vinden. Fijn dat je hoe dan ook moeite doet om je post uitgebreid te doen, dat komt al een stuk meer pro-actief over. Dus voel je niet aangevallen, ik voel mij alleen niet zo geroepen de 5~10 minuten moeite te nemen als de vragen dat ook niet in zijn post steektbabyolie schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:22:
Nou LiquidT_NL... sorry dat ik het vraag, ten eerste heb ik geen tijd voor om 415 pagina's van een forum door te lezen... Ik vond de openingspost al vrij lastig met de licenties en wistn iet of deze nog up to date is en vandaar dat ik het gewoon vraag. Het spijt me dat je nu moeite hebt moeten stoppen in een vraag die wss al 500x is gevraagd. Maar in ieder geval bedankt om mij te helpen, buiten dat ik niet zo een technisch persoon ben en hier niks van snap.
Ik wil gewoon mijn films en series kijken op een eenvoudige manier en de combinatie van raspberry en xbmc is mij al vaker verteld. Daarnaast wil ik ook niet meteen een hele NAS aanschaffen of veel geld uitgeven aan een HTPC...
Probleem is, avi/mkv zijn containers, die video en audio bevatten. Daarom staat het ook niet in het lijstje. In principe is het dus moeilijk je vraag te beantwoorden. Maar dit ding speelt alle gangbare formaten af, dus tenzij je zelf hebt lopen rippen met rare instellingen zal het vast werken.
Hou er wel rekening mee dat het ding niet altijd even makkelijk is, zeker niet als je de functionaliteit van bijvoorbeeld een OpenElec wil uitbreiden.
Verder, je krijgt waar je voor betaalt. De meest waanzinnige skins gaat hij niet trekken bijvoorbeeld. Je krijgt dus simpelweg waar je voor betaalt, het is geen NUC.
[ Voor 10% gewijzigd door LiquidT_NL op 20-06-2014 18:11 ]
De Raspberry Pi is niet zo snel als een normale computer. Daarom is het voor een Pi erg zwaar op HD bestanden af te kunnen spelen. Om dit op te vangen hebben ze hardware support ingebouwd. In het engels heet dit 'Hardware-accelerated video playback'.
Technisch verhaal maar het komt erop neer dat de Pi moeiteloos videos kan afspelen die gecodeerd zijn met de H264 (ook wel MPEG-4 versie 10 genoemd). Als je op internet video's vindt moet je in de titel even zoeken welke codec er gebruikt is. Vaak is dat x264. Deze kan de Pi afspelen. Soms staat er echter MPEG2. Hiervoor kan de Pi ook zijn hardware accelleration gebruiken maar daar moet je wel een kleine prijs voor de licentie betalen. Meer info over die MPEG2 licentie: http://www.raspberrypi.com/
Soms zie je ook al x265 opduiken. Deze kan de Pi niet afspelen met HW versnelling.
Ik kan het fout hebben hoor, dus als iemand het beter weet: graag.
Als je geen MPEG2 bestanden gebruikt is het redelijk doelloos toch?Marsjee schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:38:
Niet moeilijk doen en haal die licensie, wereld van verschil bij mij. en voor die 5euro totaal..
@LiquidT: Ik heb gister mijn HDD omgezet naar EXT4. Om nu weer 1TB aan data te backuppen en omzetten om vervolgens dezelfde snelheid te halen als met EXT4 is mij wat overdreven.
Een lang verhaal, maar voor zover ik het kan zien, haal gewoon een paar licenties.
Kost weinig moeite (of geld) en scheelt een boel. De RPi foundation helpt je ook graag om ze te installeren.
Ik denk dat daarmee 90% van je problemen zijn opgelost.
http://www.raspberrypi.com/license-keys/ (Let op, beide licenses staan dubbel in de store, dus 1 is genoeg!)
Kan dit komen dat ik de voeding heb aangesloten op de usb poort van mij tv. Of komt dit door een andere oorzaak??
Zeer waarschijnlijk de oorzaak inderdaad.Evertt schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:10:
Ik heb weleens dat live streams en videos worden afgesloten na 30 sec. Soms komt het voor dat de rasperry crasht Ik gebruik openelec vandaag nieuwe update gedaan. Ik heb al een keer de raspberry terug gezet naar de fabrieksinstellingen. Dit helpt niet.
Kan dit komen dat ik de voeding heb aangesloten op de usb poort van mij tv. Of komt dit door een andere oorzaak??
Probeer het eens met een externe voeding (van je Android/Apple apparaat bijv.) en kijk of zich het dan ook nog voordoet.
Dit heb ik ook al heel lang gehad maar zorg ervoor dat je een adapter met 1000mAh hebt. Minimaal. Ik had hem altijd op een oude Blackberry oplader aangesloten en die bleek maar 550mAh te zijn. Dan moet de Pi op zijn tenen lopen...albino71 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:14:
[...]
Zeer waarschijnlijk de oorzaak inderdaad.
Probeer het eens met een externe voeding (van je Android/Apple apparaat bijv.) en kijk of zich het dan ook nog voordoet.
Ik stream mijn films nu vanaf een windows 7 pc (lan), alle formaten gaan tot nu toe goed alleen wanneer ik een dvd rip afspeel (VIDEO_TS met VOB files) hapert het beeld nogal. Ik heb dit topic even doorgespit maar kon zo snel niet vinden waar dit aan ligt. Heeft dit te maken met een MPEG licentie ?
Ja, daarvoor heb je een licentie nodig.markverhoef schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 13:57:
Ik heb laatst deze gekocht (950 mHz): https://www.1dayfly.com/nl/nl/product/14814/compleet-raspberry-pi-mediaspeler-pakket
Ik stream mijn films nu vanaf een windows 7 pc (lan), alle formaten gaan tot nu toe goed alleen wanneer ik een dvd rip afspeel (VIDEO_TS met VOB files) hapert het beeld nogal. Ik heb dit topic even doorgespit maar kon zo snel niet vinden waar dit aan ligt. Heeft dit te maken met een MPEG licentie ?
Oke, de licentie heeft dus te maken met de kwaliteit ? Ik ging er vanuit dat deze dan helemaal niet zou afspelen ?
En zonder hardware decoding trekt hij het niet.
[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 21-06-2014 14:13 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
http://www.ebay.com/itm/321385682244
Kan ik mooi van een microSD kaartje booten. En kaartje steekt dan niet meer uit de behuizing.
En omdat het een PCBtje is (oftewel, hard materiaal) kan de RPi je SD ook niet meer verkloten doordat hij hem krom buigt
En deze ook net binnen:

Werkt prima met OpenELEC
Word herkend als "1d57:ad02 Xenta" onder Raspbian (waar hij ook prima werkt, incl muisbesturing)
http://www.ebay.com/itm/3...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 21-06-2014 14:59 ]
Bedankt! Direct 3 besteldThinkPadd schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 14:22:
Net deze even besteld:
[afbeelding]
http://www.ebay.com/itm/321385682244
Kan ik mooi van een microSD kaartje booten. En kaartje steekt dan niet meer uit de behuizing.
En omdat het een PCBtje is (oftewel, hard materiaal) kan de RPi je SD ook niet meer verkloten doordat hij hem krom buigt
En deze ook net binnen:
[afbeelding]
Werkt prima met OpenELEC
Ik gebruik gewoon de AB van mijn TV. Als je een HDMI kabel versie 1.4 of hoger hebt kan de Pi zich als Anynet+ apparaat aansluiten op je TV. Anynet+ is van Samsung maar ik neem aan dat andere TV's ook zo een soort software hebben.ThinkPadd schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 14:22:
En deze ook net binnen:
[afbeelding]
Werkt prima met OpenELEC
Yatze
Ik ga nu proberen om de kaartje helemaal leeg te maken en vervolgens weer openelec op te zetten. En dan kijken wat hij gaat doen.
Of kan ik beter raspbmc proberen inplaats van openelec???
[ Voor 6% gewijzigd door Evertt op 21-06-2014 17:19 ]
Nog nooit geprobeerd met een switch maar ik kan het me niet voorstellen. HDMI signaal is namelijk digitaal en je kan moeilijk enkel het stukje van de afstandsbediening eraf halen en het beeld wel doorlaten.ThinkPadd schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 15:00:
M'n TV heeft dat soort luxe fratsen nietEn ga binnenkort de RPi met een HDMI switch aansluiten. Als m'n TV het al zou hebben dan sloopt de switch dat signaal waarschijnlijk?
CEC is een aparte pin (13), en het kan dat die niet doorgelust is.ApexAlpha schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 18:08:
[...]
Nog nooit geprobeerd met een switch maar ik kan het me niet voorstellen. HDMI signaal is namelijk digitaal en je kan moeilijk enkel het stukje van de afstandsbediening eraf halen en het beeld wel doorlaten.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Oh dat wist ik niet. Mea culpa.leuk_he schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 19:06:
[...]
CEC is een aparte pin (13), en het kan dat die niet doorgelust is.
BesteldThinkPadd schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 14:22:
En deze ook net binnen:
[afbeelding]
Werkt prima met OpenELEC
Word herkend als "1d57:ad02 Xenta" onder Raspbian (waar hij ook prima werkt, incl muisbesturing)
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
- mensen die licenties kopen of zelfs aanraden om licenties te kopen terwijl dat in de meeste gevallen helemaal niet nodig is.
- mensen die een raspberry kopen incl sd waar al software op zit incl overclock en daar dus extra voor betalen ("compleet media pakket"). Vind ik nog net geen oplichterij. Koop gewoon een normale Pi, kies OpenElec als je niks weet, probeer anders RaspBMC of XBian.
- in enkle gevallen mensen die remotes kopen zonder überhaupt op de hoogte te zijn van CEC en denken dat ze een vrij nieuwe tv nodig hebben. Bij mij werkt het probleemloos met een 6 jr oude HD ready Toshiba.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, probeer het toch gewoon eerst, koop een RPi, haal een Icidu 20MB/s 4GB kaartje bij Dixons en *begin* gewoon.
Ik heb Xbian, geen extra overclock draaien en dezelfde RPi doet ook andere taken. Mensen die alleen Xbmc gebruiken zouden dus echt geen andere dingen nodig moeten hebben. Het kan gewoon prima werken.
Ik ken nog 6 mensen met een zelfde setup, nog nooit licenties gekocht en geen enkel afspeel problemen. Gebruik ook gewoon NTFS zonder snelheids problemen (wil ten alle tijden de HDD kunnen ontkoppelen en op Windows of whatever kunnen gebruiken). CEC met remote van de tv of Yatse of andere apps werken prima.
Waarom OpenElec als je niks weet? Bij Raspbmc (Xbian ook nog?) zit een handige Windows-installer, supermakkelijk dus.
En als je DVD-images gebruikt, heb je sowieso een licensie nodig.
Die VC1 zullen de meeste mensen inderdaad nooit nodig hebben.
ben zelf een fan van XBian hoor, maar het updaten gaat niet altijd zo smooth. Is iets wat al behoorlijk verbetert is dat wel.
[ Voor 28% gewijzigd door Jazco2nd op 22-06-2014 21:04 ]
Dan heb ik die licensie ook niet meer nodig
De x264 met eng / nl audio spoor is gewoon overal te vinden, de Vlaamse ook welFire69 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 21:18:
Zoek jij me even een x264-versie van bvb. 'Het regent gehaktballen' met Vlaams en Engelse audiosporen
Dan heb ik die licensie ook niet meer nodig
Heb ik met een verzameling "Zo Werkt Je Lichaam" afleveringen gedaan.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
@remote: Ben niet klakkeloos een remote aan het bestellen, mocht je dat denken. Bij mijn huidige setup in de huiskamer werkt CEC niet. AV Receiver en tv verschillende merken. Heb daar een IR oog aan de pi geknoopt, maar niet helemaal tevreden over de ontvangst. In de tussentijd moet er ook een pi op de slaapkamer komen. Daarvoor deze remote. Nog geen idee of cec daar werkt. If not, mooie afstandsbediening. If yes, gaat de ontvanger er beneden op.Jazco2nd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:01:
Komen toch wel heel merkwaardige posts in dit topic:
- mensen die licenties kopen of zelfs aanraden om licenties te kopen terwijl dat in de meeste gevallen helemaal niet nodig is.
- mensen die een raspberry kopen incl sd waar al software op zit incl overclock en daar dus extra voor betalen ("compleet media pakket"). Vind ik nog net geen oplichterij. Koop gewoon een normale Pi, kies OpenElec als je niks weet, probeer anders RaspBMC of XBian.
- in enkle gevallen mensen die remotes kopen zonder überhaupt op de hoogte te zijn van CEC en denken dat ze een vrij nieuwe tv nodig hebben. Bij mij werkt het probleemloos met een 6 jr oude HD ready Toshiba.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, probeer het toch gewoon eerst, koop een RPi, haal een Icidu 20MB/s 4GB kaartje bij Dixons en *begin* gewoon.
Ik heb Xbian, geen extra overclock draaien en dezelfde RPi doet ook andere taken. Mensen die alleen Xbmc gebruiken zouden dus echt geen andere dingen nodig moeten hebben. Het kan gewoon prima werken.
Ik ken nog 6 mensen met een zelfde setup, nog nooit licenties gekocht en geen enkel afspeel problemen. Gebruik ook gewoon NTFS zonder snelheids problemen (wil ten alle tijden de HDD kunnen ontkoppelen en op Windows of whatever kunnen gebruiken). CEC met remote van de tv of Yatse of andere apps werken prima.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Als ik het goed heb dan kun je via de plugin "Nederland 24" ook naar NPO1 kijken.MrJames schreef op maandag 23 juni 2014 @ 16:05:
Weet iemand een plugin voor Nederland 1 stream? De plugin op rieter.net werkt niet.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Add-on:Nederland_24
En is het mogelijk om tv programma's op te nemen?
Blijf het verrassend vinden dat men een RPi als een volledige mediacenter beschouwd.koekwaus21 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:12:
Ik ben dus op zoek naar een mediacenter, en ik overweeg een Raspberry pi met XBMC. Maar heeft iemand goede ervaring met een usb dvb-c tuner erop doen voor de digitale televisie?
En is het mogelijk om tv programma's op te nemen?
Denk dat met OpenELEC zo'n beetje elke gangbare dvb-c tuner wel werkt, met andere distro's ook wel vermoed ik.
Dan zit je naar DVB-T tuners te kijkenMarsjee schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 17:35:
Hoe werkt zo een USB dvb-c tuner? ik zie ze namelijk alleen met externe antenne... of kan je daar ook de COAX op aansluiten ?
Jij moet DVB-C hebben.Marsjee schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 17:35:
Hoe werkt zo een USB dvb-c tuner? ik zie ze namelijk alleen met externe antenne... of kan je daar ook de COAX op aansluiten ?
Ik heb ondertussen al een aantal dvd vervangen door x264 (ik weet dat dat de encoder is maar zo worden ze nou eenmaal gepostDacuuu schreef op zondag 22 juni 2014 @ 23:11:
[...]
De x264 met eng / nl audio spoor is gewoon overal te vinden, de Vlaamse ook wel
Maar ik heb er nog meer dan 30 die ik niet kan vinden, dus soms is het gewoon nodig om die licentie te kopen ...
Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR
En als je al een aardige dvd (iso/img) collectie hebt is het soms handiger om voor zo'n klein bedrag een licentie te kopen...Fire69 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 19:12:
[...]
Ik heb ondertussen al een aantal dvd vervangen door x264 (ik weet dat dat de encoder is maar zo worden ze nou eenmaal gepost).
Maar ik heb er nog meer dan 30 die ik niet kan vinden, dus soms is het gewoon nodig om die licentie te kopen ...
thnx! dat wilde ik even weten.UltraSub schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:33:
Grootste problemen waren al opgelost in 4.0.1, inmiddels al op 4.0.5 en ik heb eigenlijk geen problemen meer.
Weet iemand hoe de ervaringen zijn door een update te doen ipv een clean install? Ik update liever zodat ik alle instellingen blijf houden.
Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR
Ik doe altijd gewoon een update van OE. Nooit een probleem mee gehad en zit inmiddels op 4.0.4.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op!!
Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.
Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.