Rey Nemaattori schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:20:
Da's natuurlijk onzin...geld is niks anders dan een maatstaf voor geleverde arbeid die makkelijk in te ruilen is tegen andermans geleverde arbeid. Lever je geen arbeid, zul je snel concluderen dat je geen geld hebt(en is je geld ' op'). Als je al samenleving meer uitgeeft dan je arbeid verricht(zaols we al jaren doen) dan 'leen' je geleverde arbeid tegen een een rente van x% geleverde arbeid...er komt een punt dat je dan griekse taferelen krijgt en dan raakt het geld wel degelijk 'op'.
Juist, geld is niets meer dan een uitdrukking van arbeid. En dan kom je op de vraag waarom wij arbeid op een bepaalde manier waarderen. Waarom verdient een HBO'er bij een bank zo veel meer als een HBO-verpleegkundige? Dat is de manier hoe wij waarderen en tegen een samenleving aan kijken. Een samenleving die zorg erg laag waardeert. Maar dat kan veranderen. Ik heb hierboven al een voorbeeld genoem over de armoede en de creditcrisis... Maar ook 50 jaar geleden was milieu geen overweging en was elke dubbeltje daarin te duur... Nu maken bedrijven een promotiepunt van...
Geld zegt niets, als je de morele grenzen over denken over zorg zou gaan verleggen (die liggen echt niet vast) krijg je een totaal ander kostenplaatje.
Door te stellen dat geld niet eindig is, impliceer je oneindigheid, maar er is nu eenmaal niet onbeperkt geld...als dat zo zou zijn hadden we geen staatsschulden, crises of btw verhogingen gehad. Als geld niet eindig zou zijn, waarom gaat griekenland failliet? Waarom zijn er tekorten in pensioenfonden? Waarom vinden er geen normale loonstijgingen? Het is toch niet eindig? Oftewel, pure kul dat geld niet eindig is. Tuurlijk zal de mensheid tot het eind der beschaving geld produceren, maar da's wat anders dan dat er op ieder willekeurig moment oneindig geld beschibkaar is.
Maar neem nu eens landen die failliet zijn gegaan... zijn die verdwenen? Zijn hun burgers verdwenen? Is hun grond verdwenen? Zijn hun producten verdwenen? Is er plots geen geld meer in omloop? Of te wel is het voortbestaan ophouden omdat het land failliet is gegaan? Een land (of mens) is geen bedrijf en houdt niet op te bestaan als "het geld op is". Zelf al kom je dan en haal je het hele land leeg op de bewoners na, zal er een samenleving blijven bestaan. Tenzij we ooit zo ver gaan in de marktwerking dat we de mens puur als product zien en we daar dus de onderdelen van mogen verkopen, waardoor hij effectief ophoudt te bestaan.
Los van de discussie of geld wel echt 'eindig' is(waarmee je 't eigenlijke punt ontwijkt), zullen de zorgkosten hoe dan ook blijven stijgen, er zal dus een punt komen waarop we niet iedereen kunnen helpen, zonder zelf gebukt te gaan onder enorme lasten. Mijn vraag is, wanneer jij die lasten te hoog vindt?
Zodra ik niet meer voor mijzelf en mij naasten kan zorgen. Maar ik durf te stellen dat jij het eigenlijke punt ontwijkt. Door te focussen op geld, heb je het niet meer over de waarden die er onder liggen. En waar de eigenlijke discussie over zou moeten gaan.
Wie zegt dat dat 'even' is?
By the looks of it hebben we er over 10 jaar buitenproportioneel meer gepensioeneerden erbij in vergelijking met een decennia in de voorgaande 60 jaren. Tegelijkertijd is het aantal jongeren met zeker een kwart gedaald, ik zie die tekorten in de pensioenen zichzelf niet binnen afzienbare tijd oplossen. Dat we de dikste pensioenpot hebben zegt niets (behalve dat we meer dan anderen afgeroomd hebben de afgelopen 60 jaar) als je 'm niet volledig kan uitbetalen.
Zoals het er nu uitziet, is er nog echt geen groot probleem... het is een andere discussie, maar ga jezelf er maar eens in verdiepen. En dan nog.. .er zijn miljarden mensen zonder pensioen, leven die niet meer? Maar we gaan off-topic.
Je vergelijking gaat mank: Ik kan met een dodelijke ziekte zonder dat medicijn niet overleven en zonder auto wel. Denk jij dat onze hele maatschappij kapot gaat met 1 man meer/minder op de 17 miljoen? Tuurlijk niet!
En jij denkt dat die 17 miljoen doodgaat als ze die ene redden???
Oftewel, het belang van het overleven van een individu is voor dat individu oneindig belangrijker dan het overleven van het individu voor een hele samenleving(van significante grootte), idem geld trouwens voor voertuigbezit, maar dat ter zijde.
Je kan niet stellen omdat mijn overleven voor mij belangrijk is, is mijn overleven voor ieder individu van de maatschappij net zo belangrijk, dta is gwn je eigen egocentrisme projecteren op de rest van de samenleving...
Nou.. er zijn wel wat meer denkers die onderbouwd hebben dat het niet zo kan zijn het belang van het collectief altijd voorgaat op het belang van het individu. Om daarmee een persoonlijke aanval op mijn egocentrisme te stellen zegt meer over jou als het over mij doet.
3 seconden, 3 dagen, 3 maanden, 3 jaar, 3 decennia...'t zijn fictieve getallen zonder realistische waarde...het gaat er ook niet om hoeveel tijd je precies rekt, maar hoeveel mag 'een kans op gerekte tijdseenheid' kosten voordat JIJ denkt: Sorry dude, maar dit kunnen we niet betalen.
Dus misschien overschat ik de boel met deze vergelijkingen en had ik het beter op de man af kunnen vragen.
In de huidige systematiek, zal ik dat dus nooit denken. (over egocentrisme gesproken)
Mja, met dergelijke argumentatie hoef je nooit meer wat te doen...want ja, wat als de hemel naar beneden valt? De kans daarop is zo klein, je wordt nog eerder geraakt door een auto dan een deel van de hemel in de vorm van ruimtesteen/puin of de hele hemel in de vorm van een meteoor a-la Chicxulub neer beneden komt..of wat dan ook.
Als je serieus een discussie wilt gaat voeren met argumenten als 'ja, wat al de hemel naar beneden valt' dan kan je beter naar Fok! gaan...
Ik zou zeggen neem je eigen uitnodiging aan en ga naar FOK!. Want jij komt met een totaal hypothetisch voorstel dat heel nederland al zijn grondstoffen en arbeid (al zijn geld dus) zou inzetten om 1 persoon te redden. Gebeurd niet en zal ook niet gebeuren (als was het voordat we dat georganiseerd hebben, de persoon in kwestie al van ouderdom is overleden). Dus hoewel wellicht anders geformuleerd, is dat de "als de hemel valt" en juist waarop ik weiger in te gaan. Veel plezier op FOK dus.
'heersende klasse'...seriously? 't zijn gwn de mensen met geld en hoewel nog steeds zich zefl instand houdend, je kan dat niet echt een klasse noemen.
Er zijn genoeg mensen met meer dan genoeg geld en totaal geen smaak, klasse of zelfs maar iets wat in de buurt komt ervan. Beetje stigmatiserend in een ZT topic om dergelijek geladen termen.
Ahum... dan moet je wellicht ook weer eerst even op jezelf reflecteren. Ik doel met de heersende klasse niet degene met het geld. Dat is een veel te nauwe definitie. ik zal een voorbeeld geven uit het verleden om hem minder beladen te maken. De heerstende klasse is de groep met de meeste invloed, als dan niet geïnstitutionaliseerd. Zo kun je rustig zeggen dat tot de jaren 50 de man "een heersende klasse" was. Niet omdat ze het geld hadden, maar omdat vrouwen niets te zeggen hadden en geen stemrecht. Daarom was verkrachting in het huwelijk niet strafbaar en huiselijk geweld zo goed als ook niet. Dat heeft geen ruk met geld te maken. De veranderingen die hierin hebben plaats gevonden hebben ook niets met geld te maken, maar wel met veranderende morele grenzen (en daarmee forse economische gevolgen). Nog een voorbeeld: de blanken in de USA (Zeker tot eind '80). Mensen met geld zijn dus niet de heersende klasse.... hoewel het omgekeerd, de mensen uit de heersende klasse meer kans hebben op veel geld, wel waar is.
Zoals ik al zei, die grens voor mij zelf ligt veel hoger dan voor anderen, omdat mijn overleven voor mij veel essentieler is dan andermans overleven dat is, simpel weg omdat ik niet kan onverleven zonder mij zelf, maar prima zonder anderen. Of je er vrolijk van wordt als je gezin overlijdt is een andere(en irrelevante) discussie.
Waarom is dat irrelevant?
Ik hecht meer waarde aan mijn eigen leven dan aan dat van anderen, dus jezelf als maatstaf projecteren op een hele samenleving werkt alleen als je dat in dezelfde verhoudingen doet: 1 persoon in de samenleving komt overeen met 1/17*10^6, dus zou dat overeen moeten komen met 1/17*10^6e van jezelf.
Zou jij bereid zijn alles wat je bezit op te geven om 1/17*10^6e van jezelf te redden? (equivalent aan 0.005 gram lichaamsgewicht)
Als het 100% zeker een of/of discussie is zou ik er over nadenken. Maar als die 0,005gram net in mijn hersenen zit, waarmee mijn identiteit,mijn ik besef verloren gaat als ze het wegnemen, vind ik het geen makkelijke keuze. Maar dat is weer die valse tegenstelling die jij elke keer maar opwerpt. Het is geen of/of discussie. Net zo men dat het aantal 1 absoluut niet zegt dat die persoon 1/17*10^6e van de samenleving is.. Hadden we anders zo moeilijk gedaan over de moord op Pim Fortuijn? Theo van Gogh? Waar lullen we over... Het is slechts 1/17*10^6.
Gezondheidszorg geneest niet, het geeft een kans op genezing(dat is je eigen uitleg).
Kans + geld = gokken.
Maar op welke manier maakt het dat gokken met geld? Dan is het gokken met gezondheid, niet met geld.
Zorg hoeft niet geweigerd worden, maar ik denk dat een grotere eigen bijdrage niet eens zo slecht is. Het wel een beetje asociaal imo dat als je 150 kg weegt, rookt en zuipt als een ketter je vervolgens ánderen op kosten jaagt...
Anderzijds, ik heb verhalen van mensen in de familie die niet de nodige zorg kregen omdat men 'te oud' werd bevonden, 't ging hier om een nieuwe heup, bypasses etc. etc. Dus dergelijke zaken komen al voor.
Een grotere eigen bijdrage heb ik niets over gezegd. En over je tweede stuk... Op welke basis was iemand te oud? In financiële kosten gezien of lichamelijk gezien? Dat eerste geloof ik weinig van, dat tweede is heel herkenbaar en zo veel vaker gedaan moeten worden. Iemand van 85 kan een enorme klap van een narcose krijgen. De kans dat de kwaliteit van leven met operatie en nieuwe heup lager is dan zonder operatie is dan dan zo groot, dat het een legitieme afweging is.
Ik zou het niet leuk vinden, maar desalniettemin rechtvaardig(aannemende dat je je gemiddelde levensverwachting al overstegen hebt)?
Dan verschillen we daar serieus in van mening. Een mens is niet op 1 statistiek vast te pinnen en al helemaal niet als onderdeel van die statistiek te defineren. Dat is het aangehaald "computer beslist".
20 jaar is een lange tijd, zelfs in de medische wereld. Ik denk dat voortschrijdend inzicht de prognosen van 1976 wel voorbij gestreeft hebben?
Wanneer je in 1988 te horen had gekregen dat je seropositief bent, had je destijds dan nog maar enkele jaren te gaan. Nog geen 18 jaar later is de medicatie zo verbeterd dat in principe nauwelijks korter leeft dan seronegatieve mensen(in de westerse wereld)
Persoonlijk, als ik wíst dat mijn ongeboren vrucht een dermate ernstige afwijking had, zou ik serieus overwegen om het weg te laten halen.
Toch als er altijd volgens jou morele lijnen gehandeld zou worden (dus grens gesteld) deze persoon in 1976 geen behandeling meer gekregen had. Idem voor die seropositieve, waardoor daar dus ook geen verdere behandeling op gekomen was en we zeker niet de medicatie gehad zouden hebben die we nu hebben. Immers de persoon zou direct afgeschreven worden na diagnose. Verder medicatie doen we niet aan, dus zal er ook nooit verbetering van de medicatie plaats gaan vinden.
Wie zegt dat die grens vast ligt?
Die grens kan prima het resultaat zijn van een aantal parameters...
Welke parameters zijn dan? Dat is de vraag. En moet daarin € altijd de doorslaggevende rol hebben, zoals jij (en andere) hierboven stellen.
Ik stel namelijk nergens dat er geen grenzen zijn. Ik ben 100% van overtuigd dat artsen vaker behandeling moet staken en eerder moeten toegeven dat ze feitelijk niets meer kunnen. Maar niet op basis van geld, maar op basis van menselijkheid en kwaliteit van leven.
ik heb in zelf gezien hoe moeilijk mensen het hebben om te accepteren dat er niets meer aan te doen is. Zelfs als de patient dat zelf al waardig geaccepteerd heeft. En onder die druk worden er miljarden uitgegeven, die onnodig zijn en onwenselijk zijn. Maar dat is iets ander als zorg niet meer geven omdat het geld op is.
Laat ik hem eens andersom stellen. Als dan de grens voor jou kind word vastgesteld volledig objectief op 100.000 euro. (dus de waarde). En ik ben een dronken miljardair, stap in mijn auto en rijdt je kind dood. Dus ik betaal dan 100.000 euro en het is klaar?? Immer dan is er geen schade meer! Toch? Of zijn er nog andere aspecten als het financiële die dan meespelen? En waarom dan wel in dit geval en niet in het geval van ziek zijn?
[
Voor 101% gewijzigd door
Cyberpope op 10-08-2012 14:12
]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......