Er blijken toch wel wat problemen te zijn met de A12 Bios (zat bij mij op de pc toen 'ie geleverd werd).
Hieronder een link naar een korte en een vrij lange thread op een Engelstalig Dell forum:
http://en.community.dell..../p/19483232/20262022.aspx
http://en.community.dell....19482406.aspx?PageIndex=1
Ik heb dus een clean install van Windows 8 gedaan door eerst 'Secure boot' op disabled te zetten en 'Boot option' te veranderen van Uefi naar Legacy. Hierna wilde ik deze settings terugzetten maar dit blijkt niet te werken, dan start Windows 8 niet op. Als ik deze settings zo hou start Windows 8 wel op, maar dit is toch niet zoals ik het wil.
Ik wil namelijk Windows 8 draaien met bovenstaande settings op Uefi en enabled.
Hier nog een stukje knip en plak werk van het Engelstalige forum.
Zou dit mijn probleem wellicht kunnen oplossen en is het veilig om dit te doen?
Ik weet te weinig van Bios/Uefi om te kunnen beoordelen of dit safe is.
Ok I solved the problem. That was very simple, but the bios obviously needs an update: the one-time boot menu (the one launched by pressing F12 on startup) is not working in UEFI...
So how to boot on the DVD in UEFI mode:
◦Insert DVD in drive
◦Start your computer by pressing F2 to enter the Bios
◦Go to the boot tab
◦add a boot option with Boot Option Name as "CD/DVD/CD-RW Drive", and make sure the option with "CD" in the end is selected, like "PciRoot (0x0)/Pci (0x1F, 0x2)/Sata(0x3,0x0,0x0)/CD". Leave the filename entry blank.
◦Put the new entry before "Windows Boot Management" in the UEFI Boot section.
◦Save and restart.
◦When asked, press a key to boot on the DVD. DO NOT USE THE F12 ONE-TIME BOOT MENU: SELECTING "CD/DVD/CD-RW Drive" WILL NOT WORK.
When Windows is correctly reinstalled, just change the boot order again or delete the boot entry you created before. Never use the one-time boot menu unless you want to to boot in Legacy mode (it works).
I can't believe I lost so much time on this... I hope it will help.
Edit: Ik kan inmiddels bevestigen dat bovenstaande werkt. Ik heb nu eindelijk een clean install vanaf DVD kunnen doen onder Uefi met Bios versie A12
Wel een vraagje nog, kwam nog een foutmelding tegen tijdens de installatie waar ik me toch een beetje zorgen om maak.
Ik had alle eerder aangemaakte partities geformateerd en verwijderd, vervolgens nieuwe partities aangemaakt met het volgende resultaat:
Station 0 partitie 1 Herstel
Station 0 partitie 2 Systeem
Station 0 partitie 3 MSR
Station 0 partitie 4 Primair
Station 0 partitie 5 Primair
Station 0 partitie 6 Primair
Toen ik vervolgens Windows wilde installeren op de eerste primaire partitie kreeg ik de volgende melding:
Windows kan niet worden geïnstalleerd. Kan Windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van deze computer.
Op de andere partities kreeg ik overigens dezelfde melding.
Ik kon echter wel op doorgaan klikken, dit ook gedaan en Windows 8 is gewoon geïnstalleerd.
Tot nu toe heb ik ook geen gekke dingen ervaren, maar die melding blijft wel door mijn kop spoken.
Zit het nu allemaal goed, of heb ik toch een fout gemaakt en ga ik later nog tegen problemen aanlopen?
[
Voor 24% gewijzigd door
Verwijderd op 11-03-2013 11:25
. Reden: ervaring toegevoegd, plus nieuwe vraag ]