Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:12:
[...]

Dat vind ik ook ;) Maar altijd handig om de DVD in bezit te hebben mocht het nodig zijn :)
Ik zie dat je hem binnen heb gekregen. Das mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
thenoice schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:33:
vandaag voor de 2e keer monteur langs geweest. Nu is het hele moederbord vervangen.
Hij deed het daarna even heel goed, maar helaas was dat tijdelijk. Het is weer drama.
Meteen weer gebeld, en nu wordt er een ander type netwerk kaart gestuurd.
Wederom, ik ben benieuwd.
Ander type netwerkkaart???? Lees ik dat goed? Ander type? :? Is het dan wellicht toch mogelijk om een 1 Gb kaartje er in te doen ipv 100mb?

Als je die monteur langs komt, wil je dat eens aan hem vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Quad

Doof

Nee, je kan enkel de WiFi kaart vervangen, de ethernet adapter zit vast op het moederbord.
Je kan wel een ethernet naar USB3 adaptertje gebruiken, maar allesbehalve nuttige oplossing.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 07:54
Als eerste wil ik even mijn excuses doen aan Quad, maar door omstandigheden is het mij niet gelukt om de 17SE op tijd te bestellen zodat mijn ouders deze mee kunnen nemen naar mij. Ze komen morgen en volgens Dell zou het ongeveer 5 werkdagen duren voordat hij daar is. Helaas moet ik nu wachten... :(

Wat zouden jullie doen ivm de 750M die eraan zit te komen? Denken jullie dat Dell die in de nieuwere versies gaat doen, ergens in Mei? Zo ja, is dat het wachten waard?...

fffffffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:43
da_PSI schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:07:

Wat zouden jullie doen ivm de 750M die eraan zit te komen? Denken jullie dat Dell die in de nieuwere versies gaat doen, ergens in Mei? Zo ja, is dat het wachten waar?...

fffffffff
Dat weet niemand, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik merk bij mijn Dell 17R SE is dat, als hij niet aangesloten is op de netstroom, een game als Hitman niet soepel draait, het beeld blijft hangen. Dit is ook het geval bij Assassins Creed III.

Heeft hier nog iemand mee te maken of kan iemand mij zeggen aan wat dat dat ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeloow
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-01-2022
Zet de energie instellingen op maximale prestaties voor accu, je batterij zal echter wel korter mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit soort laptops halen meestal alleen maximale prestaties als ze aan netstroom hangen.

Tijdens het gamen / benchen vraagt je laptop gewoon te veel stroom voor de accu , de GPU wordt meestal drastisch lager geklokt om het stroom verbruik binnen de perken te houden.

Download MSI Afterburner en je kan precies zien wat je Gpu doet met en zonder netstroom.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Misschein engisinds offtopic, maar ook weer niet, maar klopt het dat je je voor de Geforce chipsets in Dell laptops niet direct de drivers van nvidia zelf kunt gebruiken?

Ik heb zelf dan een Dell XPS One, maar die heeft een vergelijkbare videochip als de duurste uitvoerig van de Inspiron (Force GT 640M). Als ik de nieuwste driver van de nvidia site pak welke geschikt is voor de 640M krijg ik tijfens het installeren toch de melding dat mijn pc geen geschikte video adapter heeft.

Hebben mensen met een Inspron en Gefoce chipset hier ook last van?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet op modded .inf letten op de kaartjesinhoud.

[ Voor 224% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:48:
[...]

http://www.laptopvideo2go.com/ drivers gebruiken, met modded .inf, weet bijna zeker dat dat wel werkt.
Heb die drivers + info gedownload maar werkt ook niet, ik kom nu wel voorbij de compabiliteits controle maar ik krijg nu tijdens de installatie een melding dat het mislukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

En als je de Intel driver eerst verwijderd of installeert?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-07 21:56
vandaag een nieuw wifi kaartje met de post binnengekregen (een Dell wireless 1901).
Nu net geïnstalleerd en tot nu toe lijkt hij het wel vrij aardig te doen. ik zal nog niet te vroeg juichen en hem nog een paar dagen testen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Quad schreef op maandag 15 april 2013 @ 18:18:
En als je de Intel driver eerst verwijderd of installeert?
kheb getwijfeld om de Intel adapter uit te schakelen maar volgens mij wordt die gebruikt voor al het desktop werk dus ik weet niet of mijn beeld dan wegvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chaoss schreef op maandag 15 april 2013 @ 16:58:
Misschein engisinds offtopic, maar ook weer niet, maar klopt het dat je je voor de Geforce chipsets in Dell laptops niet direct de drivers van nvidia zelf kunt gebruiken?

Ik heb zelf dan een Dell XPS One, maar die heeft een vergelijkbare videochip als de duurste uitvoerig van de Inspiron (Force GT 640M). Als ik de nieuwste driver van de nvidia site pak welke geschikt is voor de 640M krijg ik tijfens het installeren toch de melding dat mijn pc geen geschikte video adapter heeft.

Hebben mensen met een Inspron en Gefoce chipset hier ook last van?
Nee, daar heb ik geen last van met mijn 17R SE. Ik kan gewoon de officiele drivers van nvidia.com installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:59:
[...]

Nee, daar heb ik geen last van met mijn 17R SE. Ik kan gewoon de officiele drivers van nvidia.com installeren.
hmmm.. dat is toch wel opmerkelijk! zoveel verschi zit er toch niet tussen een laptop en een AIO qua hardware en zeker niet omdat het een GeForce 640 & GeForce 650 betreft. vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:09
Chaos, ramp. Ik denk dat de Nvidia GT650M in mijn laptop dood is... :X

Een opsomming:
~19:00 Drivers geupdate van de Intel en de Nvidia GPU's
~20:00 (inschatting) Krijg een melding dat er een nieuw device is gevonden, en dat ik mijn pc moet herstarten. Toen niet gedaan, want ik was ergens mee bezig
~0:30 Ik merk dat ik mijn NVidia mis. Reboot om te kijken of dat help. Na de reboot blijkt het device nog steeds te missen in de device manager. Even verder met werken en geprobeerd drivers opnieuw te installeren. Dit mislukt omdat er geen NVidia GPU is gedetecteerd... |:(
~1:00 Ik start Ubuntu eens op. Hierop heb ik namelijk bumblebee geinstalleerd om games mee te kunnen spelen. De games starten niet op, en als ik bumblebee opstart, krijg ik deze melding:
 [ERROR]No nVidia graphics card found, quitting.

De NVidia komt ook bij `lcpsi` niet te voorschijn...

Zou dit het einde van mijn NVidia kunnen zijn? Zoja, mag de monteur komen :Y)

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Deinstalleer de Intel driver eens.

Installeer daarna de versie van nVidia.

[ Voor 38% gewijzigd door Quad op 17-04-2013 01:36 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Quad schreef op woensdag 17 april 2013 @ 01:35:

kun je die intel adapter zo uitzetten? schakelt hij dan automatisch volledig over op de Nvidia?

[ Voor 49% gewijzigd door Chaoss op 17-04-2013 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
Het eigenlijke probleem is, is dat zelfs Ubuntu hem niet ziet, terwijl deze nog dezelfde drivers draait dan een paar maanden terug.

`lcpci` (ubuntu) geeft overigens dit terug:
root@Himari:/home/wouter# lspci 
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 3rd Gen Core processor DRAM Controller (rev 09)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Xeon E3-1200 v2/3rd Gen Core processor PCI Express Root Port (rev 09)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 3rd Gen Core processor Graphics Controller (rev 09)
00:14.0 USB controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family USB xHCI Host Controller (rev 04)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04)
00:1a.0 USB controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2 (rev 04)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 04)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 (rev c4)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family PCI Express Root Port 5 (rev c4)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1 (rev 04)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation HM77 Express Chipset LPC Controller (rev 04)
00:1f.2 RAID bus controller: Intel Corporation 82801 Mobile SATA Controller [RAID mode] (rev 04)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 7 Series/C210 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 04)
02:00.0 Network controller: Intel Corporation Centrino Wireless-N 2230 (rev c4)
03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 05)

EDIT: Even de dmesg-logs van twee dagen terug en nu vergeleken, maar dat ziet er niet goed uit...
root@Himari:/var/log# cat dmesg.0 | grep nvidia
[    3.509859] nvidia: module license 'NVIDIA' taints kernel.
[    3.516569] nvidia 0000:01:00.0: power state changed by ACPI to D0
[    3.516575] nvidia 0000:01:00.0: power state changed by ACPI to D0
[    3.516580] nvidia 0000:01:00.0: enabling device (0006 -> 0007)
root@Himari:/var/log# cat dmesg.0 | grep vga
[    0.488541] vgaarb: device added: PCI:0000:00:02.0,decodes=io+mem,owns=io+mem,locks=none
[    0.488547] vgaarb: device added: PCI:0000:01:00.0,decodes=io+mem,owns=none,locks=none
[    0.488549] vgaarb: loaded
[    0.488550] vgaarb: bridge control possible 0000:01:00.0
[    0.488551] vgaarb: no bridge control possible 0000:00:02.0
[    3.516591] vgaarb: device changed decodes: PCI:0000:01:00.0,olddecodes=io+mem,decodes=none:owns=none
root@Himari:/var/log# cat dmesg | grep nvidia
root@Himari:/var/log# cat dmesg | grep vga
[    0.460722] vgaarb: device added: PCI:0000:00:02.0,decodes=io+mem,owns=io+mem,locks=none
[    0.460727] vgaarb: loaded
[    0.460728] vgaarb: bridge control possible 0000:00:02.0
[    3.602300] vgaarb: device changed decodes: PCI:0000:00:02.0,olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem

[cmd]

Edit2: Huh? Ik heb voor de grap eens de laptop helemaal uitgezet en even de batterij eruit gehaald, en nu is die er weer :? Achja, ik kan weer verder. Bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 28% gewijzigd door Xesxen op 17-04-2013 02:00 ]

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1989
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 16:22
DAt werkte toen wel bij mij
Quad schreef op woensdag 17 april 2013 @ 01:35:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1989
Ik heb dell ook even gemaild kijken als ik ook een gratis windowns dvd kon krijgen. maar helaas dit krijg ik terug gemailt.

Hartelijk dank voor het gebruiken van onze e-mailservice.

Deze kunt u bestellen via onze technische support.

Zie onder aan in de mail hiervan het telefoon nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
Peter1989 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:02:
DAt werkte toen wel bij mij
[...]
Het probleem was dat hij niet alleen onder Windows was verdwenen, anders had ik dat zeker geprobeerd. Ubuntu staat, naast Windows 7, al een half jaar geinstalleerd met werkende (half jaar oude) drivers, maar ook daar was de NVidia nergens te bekennen... Ik denk dat de NVidia een beetje van slag af was :|

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1989
is de hardeschijf aangesloten via sate 3 of sate 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staan geen kosten; wellicht wel gratis als bellend?

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
Heb je het email adres gebruikt wat hier een aantal posts gelden is neer gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1989
nee heb ik niet gedaan. Ik zal het mail adress even opzoeken. ik zal er wel bij langs gelezen hebben
Norinco schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 19:16:
Heb je het email adres gebruikt wat hier een aantal posts gelden is neer gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranQuilNL
  • Laatst online: 24-03-2022
ik heb ze per mail benaderd en aangegeven dat ik de oem dvd wilde hebben aangezien ik een ssd wilde installeren. Zonder gedoe toegezonden gekregen.

Had eerst gedowngrade naar win7, maar wil win8 toch een kans geven en vandaar de cd opgevraagd. Werd zonder gedoe en kosten toegezonden.

Denk dat als je aangeeft dat het voor installatie van een ssd schijf wilt hebben ze het gratis verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1989
naar welk email adres heb jij het gestuurd dan?
TranQuilNL schreef op zondag 21 april 2013 @ 23:56:
ik heb ze per mail benaderd en aangegeven dat ik de oem dvd wilde hebben aangezien ik een ssd wilde installeren. Zonder gedoe toegezonden gekregen.

Had eerst gedowngrade naar win7, maar wil win8 toch een kans geven en vandaar de cd opgevraagd. Werd zonder gedoe en kosten toegezonden.

Denk dat als je aangeeft dat het voor installatie van een ssd schijf wilt hebben ze het gratis verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 13:07
M'n laptop werd best wel heet tijdens gamen (WoW) als ik hem op schoot had, dus moest aan tafel zitten om hierop te gamen. -O- (Airflow niet optimaal op schoot, logisch).

Vond het raar dat de CPU en GPU zonder applicaties open op +- 50-60c zaten, alles uit elkaar gehaald, de fan schoongeblazen (god, wat een drama met het vastgeplakte gedeelte hiervan! :( ), koelblok aan de linkerkant schoon gemaakt (berg stof!!) en verder algemeen alles schoongemaakt. Moederbord eruit geschroefd, GPU/CPU koelpasta vervangen en weer in elkaar gezet..

Normaal gaat het uit elkaar halen makkelijker dan het in elkaar zetten, maar dit was niet waar voor mij haha. Verder hou ik echt ALTIJD schroefjes over als ik iets opnieuw in elkaar zet (vraag me niet hoe want het zit altijd stevig in elkaar, haha), maar nu hield ik er geeneen over *O* ! Toen kwam het moment van de waarheid; start'ie nog of mag ik 'm weer los halen? Gelukkig werkte die! :>

Temps van de CPU zitten nu idle op 30-35c (alle 4 de cores), en de GPU hangt rond de 35-40c. Heb 'm verder niet aan de bak kunnen zetten ( was ondertussen al 00:45, oeps), dus straks na het werk er maar even mee bezig!

Vond de user manual van Dell zelf ontzettend handig. Deze heb ik gebruikt om 'm uit elkaar te halen, in elkaar zetten zonder handleiding gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Royy op 22-04-2013 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranQuilNL
Peter1989 schreef op maandag 22 april 2013 @ 00:06:
naar welk email adres heb jij het gestuurd dan?

[...]
Via de Dell site een "probleem" aangemeld, waarin aangaf dat ik tijdens koop geen dvd kon selecteren en er een nodig heb voor de installatie van de SSD. Duurde paar dagen voordat ik reactie kreeg, waarschijnlijk druk, maar werd zonder problemen toegezonden. Moest nog wel even per mail mijn adres bevestigen. Ze vroegen ook naar contactgegevens van een 2e persoon, maar aangegeven dat ik het beste te bereiken ben via mijn mobiel en niet via een ander persoon/telefoonnummer.

Binnen een werkdag na melding van verzending had ik het binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy
Kleine update van hierboven; met BurninTest komt de CPU niet boven de +-65c uit, furmark krijgt de gpu wel erg warm, tot zo'n 75-80 graden op volle belasting. Hier kan ik prima mee leven! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:19
Royy schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 08:54:
Kleine update van hierboven; met BurninTest komt de CPU niet boven de +-65c uit, furmark krijgt de gpu wel erg warm, tot zo'n 75-80 graden op volle belasting. Hier kan ik prima mee leven! :>
Andere koelpasta maakt in deze laptop echt een wereld van verschil. Meestal merk ik niet zo bijster veel verschil bij andere laptops/desktops, naar mijn idee geeft dit aan dat de 'stock' pasta echt belabberd is in deze laptop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy
redah schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 10:38:
[...]

Andere koelpasta maakt in deze laptop echt een wereld van verschil. Meestal merk ik niet zo bijster veel verschil bij andere laptops/desktops, naar mijn idee geeft dit aan dat de 'stock' pasta echt belabberd is in deze laptop..
Stond er inderdaad ook echt van te kijken. Was ook helemaal aangekoekt, die koelpasta. Zat ook heel veel náást de CPU/GPU, erg slecht eigenlijk. Heb 'm sinds juli/augustus ongeveer en zag de temperatuur steeds verder omhoog gaan... Snap niet dat ze daar op bezuinigen eigenlijk.

Ben ik nou trouwens mijn garantie kwijt? Heb verder niks afgebroken en heb ook geen warranty void stickers o.i.d. gezien!

[ Voor 84% gewijzigd door Royy op 23-04-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1989
ik krijg ook een gratis windows 8 dvd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11-2021
iemand die mij kan vertellen hoelang de batterij ongeveer meegaat?
3-4 uur?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 22:35
niniansix schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:32:
iemand die mij kan vertellen hoelang de batterij ongeveer meegaat?
3-4 uur?

Groetjes
Ligt eraan wat je ermee doet en wat je energieschema is. Op hoge prestaties (energieschema) en een spel spelen hoef je niet meer dan een 30min tot één uur te verwachten.

Op energieschema 'energiebesparing', met lage helderheid e.d., en browsen/Word bestandje bekijken/schrijven, dan gaat hij bij mij wel 4 a 5 uur mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11-2021
@ DGonlag2 :
Ideaal ;)

Dus een 15 inch model zou dan misschien nog iets langer moeten meegaan? (niet heel veel maar toch iets denk ik...)

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy
Net met Dell gebeld voor een OEM dvd van W8, krijg ik eerst een miepje van het algemene nummer die mij doorverbindt naar Customer Care of iets in die geest, na 2 minuten wachten kreeg ik iemand aan de lijn die niks voor mij kon betekende en mij weer door zou verbinden. Krijg ik weer dezelfde aan de lijn. Heb haar maar verteld dat het nu tijd was om doorverbonden te worden naar de technische support.

Enfin, de man die ik toen aan de lijn kreeg wou mij wel minstens 100x waarschuwen met het plaatsen van een SSD. Eindstand: de dvd kan alleen besteld worden indien je beschikt over een servicetag ( dus in feite moet je een paar dagen wachten nadat je je laptop hebt om opnieuw te installeren, NICE!)

Verder is het nog steeds niet mogelijk om aan de hand van een partnummer een gigabit NIC te bestellen. Ook vertelde hij mij dat het niet mogelijk was om de NIC te vervangen, mocht deze er ooit komen. (voor zover ik zag kon je deze gewoon eruit schroeven... ) en dat alleen de laptops, daadwerkelijk met een gigabit, hiermee overweg kunnen. En toen was ik 20 minuten verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Royy schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 10:55:
[...]
Ben ik nou trouwens mijn garantie kwijt? Heb verder niks afgebroken en heb ook geen warranty void stickers o.i.d. gezien!
Officieel wel, in de praktijk denk ik niet. Mijn laptop is al door 2 monteurs open geschroefd, en die interesseerden het echt niks. Ze stoppen alleen wel steeds hun eigen pasta terug :)

Ik heb ook mijn thermal pads vervangen, maar voor de zekerheid bewaar ik de originelen wel nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Royy schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 16:09:
Enfin, de man die ik toen aan de lijn kreeg wou mij wel minstens 100x waarschuwen met het plaatsen van een SSD. Eindstand: de dvd kan alleen besteld worden indien je beschikt over een servicetag ( dus in feite moet je een paar dagen wachten nadat je je laptop hebt om opnieuw te installeren, NICE!)
Enkele dagen na je bestelling krijg je (althans ik wel) een mail met daarin de factuur van je onlangs geplaatste bestelling, er staat dan ook op iedere PDF pagina in de rechter boven hoek genoteerd "FACTUUR" (en dus geen orderbevestiging ofzo). Op die factuur staat netjes een Service Tag # (net onder het totaalbedrag) waaraan je dus kan refereren. Normaliter is je factuur eerder per mail binnen dan je laptop en kun je dus zonder vertraging de DVD al in huis hebben voordat de laptop er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Maar al dat gedoe om die DVD hier... Is de Dell Windows 8 DVD anders dan een gewone Windows 8 DVD die je overal kunt downloaden (en legaal kunt gebruiken aangezien je serienummer in je BIOS zit) ?

Zit er nog iets extra's bij? Drivers (die toch al outdated zijn), een achtergrondschermpje, of... Wat mis ik? :)

Ik snap het hele gedoe niet zo, of willen we allemaal per sé een fysiek schijfje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy
Voor zover ik weet heb je een oem-dvd nodig om die code te gebruiken. Moest er namelijk een van m'n academy hub dinges gebruiken, omdat de "ingebakken" het niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranQuilNL
redah schreef op woensdag 24 april 2013 @ 09:21:
Maar al dat gedoe om die DVD hier... Is de Dell Windows 8 DVD anders dan een gewone Windows 8 DVD die je overal kunt downloaden (en legaal kunt gebruiken aangezien je serienummer in je BIOS zit) ?

Zit er nog iets extra's bij? Drivers (die toch al outdated zijn), een achtergrondschermpje, of... Wat mis ik? :)

Ik snap het hele gedoe niet zo, of willen we allemaal per sé een fysiek schijfje? :)
De Dell OEM dvd zorgt gelijk voor het activeren en hoef je niet apart te activeren. Weet ook niet precies hoe het zit, maar met de gewone versie lukt het bij de meeste niet. Daarnaast had ik geen zin om de juiste versie te zoeken en downloaden. Nu wel een image gemaakt en op mijn nas en een usb gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
Met de gewone versie lukte het bij mij prima. Gewoon een ISO gedownload en na installatie was Windows geactiveerd zonder ooit een code te hebben ingevuld.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy
Dat werkte bij mijn vader's laptop dus niet. En dat wil ik niet nog een keer hebben. Vandaar dat ik maar even voor zekerheid ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
MrFl0ppY schreef op donderdag 25 april 2013 @ 08:36:
Met de gewone versie lukte het bij mij prima. Gewoon een ISO gedownload en na installatie was Windows geactiveerd zonder ooit een code te hebben ingevuld.
Hier precies hetzelfde met een technet DVDtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Misschien niet het goede topic hiervoor, maar stel de vraag toch maar:

Ik heb een jaar geleden ongeveer de 17R SE gekocht en een aantal maanden later gebruik gemaakt van de actie dat je Windows 7 voor 15 euro kan upgraden naar Windows 8.

Ik had een 2 weken geleden wat problemen met programma's en heb daarom Windows 7 opnieuw moeten installeren. (Die DVD zat toen nog voor 6 euro bij de laptop).

Ik wilde graag weer de upgrade maken naar Windows 8 (was ik eigenlijk best tevreden over), maar heb die mail met het serienummer niet meer. (= ook het bewijs van aankoop)

Hoe kan ik nu toch nog naar Windows 8 upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Heb je het ordernummer nog? Te vinden op je Paypal of CC account als goed is:

Hier je gegevens invoeren en Windows 8 is weer bereikbaar voor je: https://www.mswos.com/

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bass500
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 16:56
Heb m'n 7720 afgelopen oktober aangeschaft, toen kwam deze met Windows 7. Heb recentelijk een SSD aangeschaft met het plan hier Windows op te zetten. Net als velen hier had ik geen Windows cd bij m'n laptop gekregen dus heb ik deze aangevraagd. Ging allemaal zonder gezeur van hun, dag erna binnen. Maar nu blijkt dat deze cd een Windows 8 cd is. Wel raar aangezien ik m'n service tag gegeven heb en ze dan gewoon zouden moeten zien dat ik Windows 7 erop had. Nu heb ik geen heel groot probleem met Windows 8, alleen vraag ik mij af of dit een probleem gaat worden met de installatie aangezien er eerst Windows 7 op stond. Of is de Windows key op m'n laptop niet aan een versie verbonden?

EDIT: Net de post hierboven gelezen en kan hieruit opmaken dat dit niet het geval is. Dat gaat dus niet lukken met de installatie van Windows 8?

[ Voor 9% gewijzigd door Bass500 op 25-04-2013 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Je hebt Windows 8 software gekregen, je moet echt een Windows 7 DVD hebben. Geen licentie = geen OS.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

en daarnaast: wat zei Dell toen je ze dit even vroeg? ;)

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1989
zit er nou sata 2 of 3 in de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:55
Grapjes met plaatjes 2 of 3 saté stokjes zijn niet grappig.

[ Voor 83% gewijzigd door PvT.Arj op 26-04-2013 16:23 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranQuilNL
Bass500 schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:10:
Heb m'n 7720 afgelopen oktober aangeschaft, toen kwam deze met Windows 7. Heb recentelijk een SSD aangeschaft met het plan hier Windows op te zetten. Net als velen hier had ik geen Windows cd bij m'n laptop gekregen dus heb ik deze aangevraagd. Ging allemaal zonder gezeur van hun, dag erna binnen. Maar nu blijkt dat deze cd een Windows 8 cd is. Wel raar aangezien ik m'n service tag gegeven heb en ze dan gewoon zouden moeten zien dat ik Windows 7 erop had. Nu heb ik geen heel groot probleem met Windows 8, alleen vraag ik mij af of dit een probleem gaat worden met de installatie aangezien er eerst Windows 7 op stond. Of is de Windows key op m'n laptop niet aan een versie verbonden?

EDIT: Net de post hierboven gelezen en kan hieruit opmaken dat dit niet het geval is. Dat gaat dus niet lukken met de installatie van Windows 8?
Volgens mij kan je het wel gebruiken. De OEM dvd van Dell zou automatisch de activering moeten regelen, mits het op een pc/laptop met Dell hardware geïnstalleerd wordt. Sowieso even bellen voor de windows 7 dvd zou ik zeggen :) Met een beetje geluk hoef je de 8 niet terug te sturen en heb je straks allebei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Peter1989 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 16:03:
zit er nou sata 2 of 3 in de laptop?
De mSATA poort is SATA2 3Gb/s
De twee gewone SATA poorten zijn SATA3 6Gb/s
TranQuilNL schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 18:39:
Volgens mij kan je het wel gebruiken. De OEM dvd van Dell zou automatisch de activering moeten regelen, mits het op een pc/laptop met Dell hardware geïnstalleerd wordt. Sowieso even bellen voor de windows 7 dvd zou ik zeggen :) Met een beetje geluk hoef je de 8 niet terug te sturen en heb je straks allebei :)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor SLIC versie er zit in de BIOS van mensen die de Inspiron met Windows 8 hebben gekocht... Is er iemand die dat kan controleren? Bijvoorbeeld met AIDA64 (ga dan naar Moederbord -> ACPI -> SLIC: Software Licensing Description Table -> SLIC versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
[edit]

verkeerde topic 8)7

[ Voor 90% gewijzigd door dierkx36 op 27-04-2013 15:57 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter1989
Thanks
redah schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 10:29:
[...]

De mSATA poort is SATA2 3Gb/s
De twee gewone SATA poorten zijn SATA3 6Gb/s

[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor SLIC versie er zit in de BIOS van mensen die de Inspiron met Windows 8 hebben gekocht... Is er iemand die dat kan controleren? Bijvoorbeeld met AIDA64 (ga dan naar Moederbord -> ACPI -> SLIC: Software Licensing Description Table -> SLIC versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranQuilNL
redah schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 10:29:
v2.1

Het zegt mij zelf weinig, ben wel wat handig met computers, maar zo ver gaat mijn kennis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Quad schreef op donderdag 25 april 2013 @ 20:07:
Heb je het ordernummer nog? Te vinden op je Paypal of CC account als goed is:

Hier je gegevens invoeren en Windows 8 is weer bereikbaar voor je: https://www.mswos.com/
Helemaal bedankt!

-------

Ik wilde ook de koelpasta gaan vervangen van de laptop. Hij wordt nu wel behoorlijk warm, en dan kan ik meteen stof verwijderen, is dat ook weer meteen gebeurt. Handleiding voor uit elkaar halen en alles gevonden.

Welk merk koelpasta raden jullie aan? Ik hoorde dat de AS5 erg goed was? Is 3.5 gram genoeg? Ik heb het namelijk nog nooit gedaan en kan me niet echt goed voorstellen hoeveel er nu op moet.

Is het ook handig om zo'n reinigings setje aan te schaffen of is dat niet nodig? (En wat zou dan de beste manier zijn om de huidige pasta er af te halen?)

[ Voor 50% gewijzigd door Goudstalen op 28-04-2013 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
TranQuilNL schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 22:44:
v2.1

Het zegt mij zelf weinig, ben wel wat handig met computers, maar zo ver gaat mijn kennis niet.
Apart, dat hebben Windows 7 laptops ook... Ik was in de veronderstelling dat Windows 8 (met automatische activatie) met SLIC 3.0 geleverd werd. Dat zou dus eventueel kunnen betekenen dat Windows 8 gebruikers makkelijk naar Windows 7 kunnen downgraden (door de universele Dell OEM sleutel te gebruiken) aangezien de SLIC 2.1 tabel aanwezig is.
DGonlag2 schreef op zondag 28 april 2013 @ 01:49:
Ik wilde ook de koelpasta gaan vervangen van de laptop. Hij wordt nu wel behoorlijk warm, en dan kan ik meteen stof verwijderen, is dat ook weer meteen gebeurt. Handleiding voor uit elkaar halen en alles gevonden.

Welk merk koelpasta raden jullie aan? Ik hoorde dat de AS5 erg goed was? Is 3.5 gram genoeg? Ik heb het namelijk nog nooit gedaan en kan me niet echt goed voorstellen hoeveel er nu op moet.

Is het ook handig om zo'n reinigings setje aan te schaffen of is dat niet nodig? (En wat zou dan de beste manier zijn om de huidige pasta er af te halen?)
AS5 is een goede pasta, scheelt hier een heleboel. Er zijn veel instructies over hoe je dit nu moet doen (CPU/GPU). Ik leg een druppel ter grootte van een rijstkorreltje ergens op de core en strijk dit vervolgens helemaal glad met een bankpas/creditcard. Zorg dat alles bedekt is (als je nog een stukje core ziet, is het niet bedekt) maar leg het ook niet te dik erop. Begin met een beetje, strijk het uit, en doe een beetje erbij indien nodig.

Het moet echt een flinterdun laagje worden... Ter illustratie: Ik heb mijn tubetje AS5 vna 3.5 gram nu ruim 2 jaar, en heb hem al flink gebruikt. Met 1 tubetje kun je makkelijk 25 CPUs bedekken, dus dat geeft een indicatie.

Schoonmaaksetje hoeft niet, de pasta van Dell wordt zo hard bij afkoelen dat je hem met je nagel eraf kunt halen (geen scherpe nagel, gewoon een vlakke, niet puntige, mannennagel) of eventueel ook met een bankpasje. Er blijft dan nog een beetje olie-achtig iets achter, wat je met een keukenrol zo weg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Ah bedankt dat is wel handig om te weten. Zo'n 3.5 gram is dus toch meer dan je denkt.

Is de AS5 de beste qua prijs/kwaliteit verhouding of zijn er ook andere merken die het waard zijn om naar te kijken?
Ik heb ook wat dingen gelezen over de MX-2 en MX-4, en qua prijs zijn ze allemaal even duur (die laatste twee zijn nog iets goedkoper volgens mij), dus vroeg me af wat het beste is (voor een laptop).

[ Voor 37% gewijzigd door Goudstalen op 28-04-2013 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Die ontlopen elkaar nauwelijks, in verschillende tests zal er max. 1 graad (en dat vaak nog niet eens) verschil zitten tussen de pasta's. Kijk gewoon welke 'high-end pasta' je het makkelijkst kunt krijgen, en koop die. Zolang het maar geen witte naamloze pasta van de computerboer op de hoek is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:38

ChUcKiE

Dus........

Bij het verwijderen van de koelunits, om de pasta te vervangen, moet je dan ook die coolpads eraf halen van aanpalende chipsets? En gaat dat goed, oftewel kan alles weer netjes terug en koelt het dan ook weer goed, of is het aan te raden deze pads ook te vervangen voor andere/betere?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
ChUcKiE schreef op maandag 29 april 2013 @ 00:13:
Bij het verwijderen van de koelunits, om de pasta te vervangen, moet je dan ook die coolpads eraf halen van aanpalende chipsets? En gaat dat goed, oftewel kan alles weer netjes terug en koelt het dan ook weer goed, of is het aan te raden deze pads ook te vervangen voor andere/betere?
Moet niet, ze blijven zitten of ze vallen vanzelf ervanaf (ze 'plakken' niet echt). Je kunt ze gewoon weer terugleggen en dan doen ze het weer net zo goed als voorheen. Ik heb ze zelf vervangen door Phobya Ultra thermal pads (niet de XT variant pakken, die laten zich niet goed plat drukken en dan maken je koelblokken geen contact meer met de GPU/CPU). Ik merk met het vervangen van alles wel degelijk verschil in temperatuur, maar heb geen idee of de thermal pads echt verschil maken, het zal voornamelijk de koelpasta zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de thermal pads ook vervangen door copper shims. Zie ebay.

Verder moet je er met AS5 op letten dat er zilver in zit, in tegenstelling tot andere koelpasta geleid het spul. Dus niet morsen, dan sloop je je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Nee, ik ben zelf ook voor de zekerheid voor de Zalman STG1 gegaan, is toch iets veiliger voor een beginner als ik denk ik. Dat is een potje met in de dop een borsteltje om alles mooi uit te smeren.

EDIT: Ik moet zeggen dat het vervangen van de thermal grease toch behoorlijk heeft geholpen. Er zat maar een vieze smurrie op, dus deze vervangen voor de Zalman STG1.
Ik heb het laptopje ook al bijna een jaar in gebruik, dus ik kon ook meteen een halve centimeter stof bij de ventilator uitgang weghalen.

Zeker een aanrader.

EDIT 2:

Nog een aantal foto's voor degene die het interessant vinden:

Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/6448/laptop1jt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img542.imageshack.us/img542/5420/laptop2b.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door Goudstalen op 03-05-2013 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanisH
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-07-2024
Ik heb net de deze laptop besteld via de dell site. Nu vraag ik mij af of de leveringsdatum die je op de dell site kan zien overeen komt met de echte datum dat je hem binnen krijgt. Ik heb al eens iets besteld via het internet en toen kwam deze totaal niet overeen en werd de verwachte leveringsdatum steeds verlaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanisH schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 11:24:
Ik heb net de deze laptop besteld via de dell site. Nu vraag ik mij af of de leveringsdatum die je op de dell site kan zien overeen komt met de echte datum dat je hem binnen krijgt. Ik heb al eens iets besteld via het internet en toen kwam deze totaal niet overeen en werd de verwachte leveringsdatum steeds verlaat..
Bij mij werd hij geleverd ver vóór de verwachte leverdatum. Ik had hem binnen 3 a 4 werkdagen in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanisH
Oke super! Ik zal dan wel zien wanneer hij binnen komt. Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 12:08
Die van mij stond gepland voor 10 mei als leverdatum. Gisteren (6 mei) heb ik de laptop ontvangen, dus ook keurig een paar dagen eerder.

Bij bestellen (26 april) stond wel 30 april als verwachte verzenddatum vermeld, dus dat heeft Dell dan weer nie weten te realiseren.

Tot nu toe een prima laptop, heerlijk snel en echt een super beeldscherm. Wel erger ik me nu al mateloos aan Windows 8...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy
DGonlag2, handige ''guide''! pasta zag er bij mij ook zo verschrikkelijk uit. Had jij ook problemen om de ventilator er af te halen? had niet door dat die iets vastgeplakt zat en was bang dat ik hem af zou breken maar dat ging goed. Heb je vooraf/achteraf de temps nog gemeten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanisH
Ik heb net mijn dell inspiron 17R SE binnen en vroeg mij af of ik nog iets moet downloaden (drivers,..?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:55
Je kunt via de bijgevelerde Dell software laten bekijken of er drivers geupdate kunnen worden enzo. Eventueel kun je de bios updaten, maar als je geen problemen hebt, kun je de bios beter met rust laten denk ik.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben van plan om deze laptop t bestellen maar ik zit nog met 1 vraagje .
ik heb gezien dat bij de 3d versie er al een ssd inzit .
maar zou het dan ook mogelijk zijn om bij de niet 3d versie er ook 1 in te bouwen ?
ik heb het al eens gevraagt aan de dell helpdesk maar zij weten het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

De SSD bij de 3D scherm is een caching, en zal niet werken als een echte SSD.
Natuurlijk kan je bij de non 3D panelen ook een SSD in plaatsen, hierop kan je Windows installeren en gebruik maken van de functionaliteiten die een SSD biedt.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baumans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:21:
maar zou het dan ook mogelijk zijn om bij de niet 3d versie er ook 1 in te bouwen ?
Dit kan prima! Ik heb er zonder problemen een SSD in geplaatst, naast de al aanwezige 1 TB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:21:
In principe heb je 3 plaatsen voor een harddisk: 1 mSATA slot, en 2 SATA slots. In één of beide SATA slots stopt Dell de 'gewone' harddisk(s). In het mSATA slot stopt Dell de 'caching' SSD. Deze kun je echter ook prima als gewone SSD gebruiken, indien je dit wil. Bij de niet-3D-versie heb je exact dezeflde 3 SATA poorten (1x mSATA, 2x SATA) en kun je dus in een van deze willekeurige slots een SSD inbouwen.
Quad schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:32:
De SSD bij de 3D scherm is een caching, en zal niet werken als een echte SSD.
Natuurlijk kan je bij de non 3D panelen ook een SSD in plaatsen, hierop kan je Windows installeren en gebruik maken van de functionaliteiten die een SSD biedt.
Die SSD kan prima werken als een echte SSD. Gewoon in het BIOS de optie 'intel rapid storage technology' veranderen in 'AHCI' et voila: een 32GB SSD. Als je wil kun je hier zelfs Windows op installeren, door de Windows 7/8 installatie vanuit UEFI te starten en een GPT partitie op de mSATA SSD te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt allemaal voor jullie snelle reacties.
ik heb nu de non 3 d versie besteld en zal er later dan een 2 de harde schijf op instaleren .
zit er al een bracket in voor een 2 de HD ? indien niet waar zou ik die dan kunnen krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 23:50:
bedankt allemaal voor jullie snelle reacties.
ik heb nu de non 3 d versie besteld en zal er later dan een 2 de harde schijf op instaleren .
zit er al een bracket in voor een 2 de HD ? indien niet waar zou ik die dan kunnen krijgen ?
Zit er standaard in ja, alleen de schroeven om je 2e HDD/SSD vast te schroeven zitten er niet in (maar kun je bij de 1e HDD 2 schroeven wegpakken)
Royy schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 09:40:
DGonlag2, handige ''guide''! pasta zag er bij mij ook zo verschrikkelijk uit. Had jij ook problemen om de ventilator er af te halen? had niet door dat die iets vastgeplakt zat en was bang dat ik hem af zou breken maar dat ging goed. Heb je vooraf/achteraf de temps nog gemeten? :)
Helaas niet gemeten vooraf. Na het vervangen van de pasta zitten temperaturen rond de 50-55 graden Celcius op idle, en under load richting 65-70 graden.
Dit leek mij eigenlijk heel mooi, alleen nu sluit mijn laptop af als hij net boven de 70 graden komt....
Weet iemand hoe dit komt? (Zo warm is dat toch helemaal niet?)

Misschien heb ik de koeler niet helemaal goed vast geschroefd of de koelpasta niet dik genoeg aangebracht... 70 graden leek mij nu helemaal niet te warm. Ook komt er niet super veel warmte uit de ventilator.

Wat denken jullie? Weinig warmte = goed want er wordt goed gekoeld, of weinig warmte = overbrengen van de warmte werkt niet goed (=slecht).

Als iemand tips heeft zou fijn zijn, waarschijnlijk zal ik de laptop wel weer open moeten schroeven. Wat zijn normale Idle & Load temps voor een laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Als er nagenoeg geen warmte wordt uitgeblazen door de laptop zou het kunnen dat de heatsink niet voldoende contact maakt met de cpu / gpu, met welke software lees je de temperaturen uit?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de CPU of de GPU?

De idle temperaturen zijn niet heel relevant. Rond de 50 a 60 is prima. Dat is ongeveer de range waarin mijn latitude meestal zit ( nu 47°, maar ik doe er momenteel niets zwaars mee). De CPU zou terug moeten klokken als deze te warm wordt (en dat gebeurt ook, zie notebookcheck). Wat doet de GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
DGonlag2 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 10:22:

Helaas niet gemeten vooraf. Na het vervangen van de pasta zitten temperaturen rond de 50-55 graden Celcius op idle, en under load richting 65-70 graden.
Dit leek mij eigenlijk heel mooi, alleen nu sluit mijn laptop af als hij net boven de 70 graden komt....
Weet iemand hoe dit komt? (Zo warm is dat toch helemaal niet?)

Misschien heb ik de koeler niet helemaal goed vast geschroefd of de koelpasta niet dik genoeg aangebracht... 70 graden leek mij nu helemaal niet te warm. Ook komt er niet super veel warmte uit de ventilator.

Wat denken jullie? Weinig warmte = goed want er wordt goed gekoeld, of weinig warmte = overbrengen van de warmte werkt niet goed (=slecht).

Als iemand tips heeft zou fijn zijn, waarschijnlijk zal ik de laptop wel weer open moeten schroeven. Wat zijn normale Idle & Load temps voor een laptop?
Ik zit rond de 45 graden idle, volgens CoreTemp. Hoe meer warmte er uit je ventilator komt, hoe beter: Koelpasta koelt niet, koelpasta zorgt ervoor dat de warmte van je componenten beter naar de koperen koelblokken wordt geleid, dus in theorie is het juist een goed teken als er meer warme lucht uit je laptop komt: Die blijft dan niet op je componenten zitten.

Volgens mij heeft de Intel CPU in de laptop iets van een TjMax van 105 graden, dus bij 70 graden zou de CPU zich nog lang niet moeten uitschakelen. Hoe het met de GPU zit weet ik niet precies, maar daar lijkt 70 graden me ook wat laag voor. Maar het kan zijn dat de temperatuur binnen een paar seconden erg omhoog schiet, boven die 70 graden, en daarom de laptop uitvalt.

Maar, begint bij die temperaturen je ventilator uberhaupt wel (hard) te blazen? Ik heb zelf een keertje vergeten om het stroomstekkertje weer in het moederbord te prikken, en dan gebeurt er ook weinig :P Als hij wel hard blaast maar er komt nog altijd geen fiks warme lucht uit, dan maakt er iets geen contact. Ik zou in eerste instantie kijken of je je thermal pads goed terug hebt gelegd: Als die niet goed liggen kan je koelblok wellicht geen verbinding meer maken met het oppervlak van de CPU/GPU core.

Wat betreft het 'te dun' aanbrengen van koelpasta: Dat kan nauwelijks. Een dun laagje is juist perfect, en als je de hele core hebt bedekt (er dus geen glimmend stukje meer over is) zit je goed. Meer koelpasta = slechter. Nogmaals, koelpasta koelt niet, maar moet warmte over dragen naar het koper. En daarvoor heb je zo min mogelijk weerstand nodig, ofwel: goed geleidende pasta, en zo min mogelijk daarvan. Meer pasta is meer weerstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Nee ik snap wel hoe het werkt haha ;). Ook was er geen glimmend stukje meer over.
Schroeven van de heatsink zo vast mogelijk gedraaid (tot het klikkende geluid van die soort springveren).

Lijkt allemaal goed te zijn gegaan, ook de ventilator doet het normaal. Toch krijg ik het idee dat de warmte gewoon niet door de loden pijp komt om er goed uitgeblazen te worden.

Ik lees de temperaturen uit met CoreTemp & EVGA Precision.

Ik heb een aantal keer met Furmark een test gedaan, en de GPU schiet inderdaad behoorlijk snel omhoog. Net over de 70 graden schakelt de laptop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:38

ChUcKiE

Dus........

Mijn pa heeft ondertussen ook een Inspiron 17 RSE besteld en binnengekregen.
Nu blijkt de DVD-speler niet open te gaan, zowel middels het knopje als softwarematig.

Als ik de DVD-speler er uit schroef (1 schroefje) en ik deze onderzoek, lijkt het alsof deze aan een kant muurvast zit.

Dat wordt denk ik een storing aanmelden...

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
DGonlag2 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:49:
Nee ik snap wel hoe het werkt haha ;). Ook was er geen glimmend stukje meer over.
Schroeven van de heatsink zo vast mogelijk gedraaid (tot het klikkende geluid van die soort springveren).

Lijkt allemaal goed te zijn gegaan, ook de ventilator doet het normaal. Toch krijg ik het idee dat de warmte gewoon niet door de loden pijp komt om er goed uitgeblazen te worden.

Ik lees de temperaturen uit met CoreTemp & EVGA Precision.

Ik heb een aantal keer met Furmark een test gedaan, en de GPU schiet inderdaad behoorlijk snel omhoog. Net over de 70 graden schakelt de laptop uit.
Als je Furmark draait, of iets anders intensief doet en de ventilator blaast flink, zou je, mits alles goed is aangebracht en aangesloten, toch redelijk 'hete' lucht naar buiten moeten voelen gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
redah schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:31:
[...]

Als je Furmark draait, of iets anders intensief doet en de ventilator blaast flink, zou je, mits alles goed is aangebracht en aangesloten, toch redelijk 'hete' lucht naar buiten moeten voelen gaan...
Klopt, hij blaast flink en wordt ook een stuk warmer. Maar dan schiet hij in iets meer dan 1 minuut van 40 naar 70 graden en sluit het systeem af. Dit lijkt mij ook niet heel nodig op 70 graden.

Ik merk ook dat het moederbord rond de processor/gpu erg warm wordt (keyboard omhoog getild), is dat normaal?

Redelijk heet is het niet, wel een beetje warm. Dan zou de heatsink dus geen goed contact maken met de CPU/GPU neem ik aan?

[ Voor 9% gewijzigd door Goudstalen op 15-05-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Controleer de temperaturen ook eens met hwmonitor bijvoorbeeld.
Even opnieuw de heatsink aanbrengen is ook niet verkeerd ;).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Quad schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:18:
Controleer de temperaturen ook eens met hwmonitor bijvoorbeeld.
Even opnieuw de heatsink aanbrengen is ook niet verkeerd ;).
Zal ik binnenkort weer eens openmaken dan. Wat een gedoe weer, echt elk onderdeel moet eruit... Maarja, wat moet dat moet.

Temperaturen kloppen volgens mij wel, Furmark geeft ongeveer hetzelfde weer als de EVGA tool.

Bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een cushtop gekocht. Desondanks dat het oppervlak hiervan best hard is, is het toch een beetje meeverend. Vandaar dat als ik de laptop op de cushtop zet, de hoekpunten toch een beetje meezakken erin. Nu worden de ventilatieopeningen aan de onderkant denk ik dus (deels) geblokkeerd.

Maakt dit niet veel uit of maar terugbrengen dit ding?

Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2007/08/27/cool_back_to_school_tools/belkin-cushtop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:14:
Ik heb een cushtop gekocht. Desondanks dat het oppervlak hiervan best hard is, is het toch een beetje meeverend. Vandaar dat als ik de laptop op de cushtop zet, de hoekpunten toch een beetje meezakken erin. Nu worden de ventilatieopeningen aan de onderkant denk ik dus (deels) geblokkeerd.

Maakt dit niet veel uit of maar terugbrengen dit ding?

[afbeelding]
Even testen kan geen kwaad lijkt me, maar volgens mij is een laptop op een zacht oppervlak nooit echt goed. Net als op je schoot word zo'n ding behoorlijk warm, en zeker als het op plastic staat kan dat plastic wel gaan vervormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DGonlag2 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:21:
[...]

Even testen kan geen kwaad lijkt me, maar volgens mij is een laptop op een zacht oppervlak nooit echt goed. Net als op je schoot word zo'n ding behoorlijk warm, en zeker als het op plastic staat kan dat plastic wel gaan vervormen.
Even voor de duidelijkheid, het ding is niet van plastic.

Waar het mij echt om gaat is of dat het (deels) blokkeren van de ventilatieopeningen aan de onderkant negatieve gevolgen zal hebben. Dus als iemand het antwoord hierop weet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:29:
[...]

Even voor de duidelijkheid, het ding is niet van plastic.

Waar het mij echt om gaat is of dat het (deels) blokkeren van de ventilatieopeningen aan de onderkant negatieve gevolgen zal hebben. Dus als iemand het antwoord hierop weet.. :)
Je zegt het allemaal zelf al he ;)

Ja, als het iets inveert komt dit de koelprestaties niet ten goede, lopen de temperaturen op en dit is weer slecht voor de componenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
BlueFlame schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:27:
[...]

Je zegt het allemaal zelf al he ;)

Ja, als het iets inveert komt dit de koelprestaties niet ten goede, lopen de temperaturen op en dit is weer slecht voor de componenten...
Maar als de onderkant van de laptop op een hard en vlak oppervlak staat komt er toch evengoed geen lucht aan de onderkant van de laptop? Dus in dat opzicht zou het niet uit moeten maken lijkt me.

Het lijkt me overigens dat die 'cushtop' voor op schoot wordt gebruikt (neem ik aan dan), maar op je schoot hevige applicaties draaien lijkt me sowieso niet zo handig.
Als het toch voor op het bureau is kun je net zo goed een laptop koeler nemen (zo'n standaard met een ventilator(s) erin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36
DGonlag2 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:57:
Maar als de onderkant van de laptop op een hard en vlak oppervlak staat komt er toch evengoed geen lucht aan de onderkant van de laptop? Dus in dat opzicht zou het niet uit moeten maken lijkt me.
Ik snap denk ik niet helemaal wat je hier bedoeld?
Hij zuigt zijn koele lucht aan van onder de laptop. Als je de randen afsluit, kan er dus geen lucht onder de laptop komen. hierdoor werkt het hele koelsysteem niet (optimaal) waardoor alles warmer wordt dan nodig.
Als je hem op een hard kusntof ondergrond plaatst (zoals een broodplank b.v.) is het geen probleem. Als de ondergrond maar niet inveert, buigt, whatever.
Het lijkt me overigens dat die 'cushtop' voor op schoot wordt gebruikt (neem ik aan dan), maar op je schoot hevige applicaties draaien lijkt me sowieso niet zo handig.
Als het toch voor op het bureau is kun je net zo goed een laptop koeler nemen (zo'n standaard met een ventilator(s) erin)
Ach, als je de ventilatoringang naast je been houd (dus de hele laprop iets naar links op schoot) valt dat ook nog wel te overzien.
Op Notebookreview hebben sommige mensen zelfs hogere temps met zo'n laptop koeler dan zonder! Zo'n apparaat kan n.l. ook de luchtstroom tegenwerken.
Het beste wat werkt is de achterkant van de laptop iets verhogen door de achterste pootjes ergens op te zetten. (rand van een boek, balkje, o.i.d.) hierdoor ontstaat er meer ruimte tussen het oppervlak waar je laptop op staat en de onderkant van je laptop waardoor hij makkelijker lucht aan kan zuigen (minder weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
BlueFlame schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:07:
Het beste wat werkt is de achterkant van de laptop iets verhogen door de achterste pootjes ergens op te zetten. (rand van een boek, balkje, o.i.d.) hierdoor ontstaat er meer ruimte tussen het oppervlak waar je laptop op staat en de onderkant van je laptop waardoor hij makkelijker lucht aan kan zuigen (minder weerstand).
Klopt, doe ik ook. Ik doe er vaak 3 viltjes onder aan elke hoek aan de achterzijde van de laptop. Scheelt behoorlijk.
En is een goedkope oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlueFlame schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:07:
[...]

Ik snap denk ik niet helemaal wat je hier bedoeld?
Hij zuigt zijn koele lucht aan van onder de laptop. Als je de randen afsluit, kan er dus geen lucht onder de laptop komen. hierdoor werkt het hele koelsysteem niet (optimaal) waardoor alles warmer wordt dan nodig.
Als je hem op een hard kusntof ondergrond plaatst (zoals een broodplank b.v.) is het geen probleem. Als de ondergrond maar niet inveert, buigt, whatever.

[...]

Ach, als je de ventilatoringang naast je been houd (dus de hele laprop iets naar links op schoot) valt dat ook nog wel te overzien.
Op Notebookreview hebben sommige mensen zelfs hogere temps met zo'n laptop koeler dan zonder! Zo'n apparaat kan n.l. ook de luchtstroom tegenwerken.
Het gaat mij meer om het warm worden van je benen wanneer je de laptop op je schoot zet. Maar de laptop mag natuurlijk ook niet gehinderd worden in zijn werking/cooling. Ik heb de cushtop gekocht aangezien die een hard oppervlak heeft en mijn benen zou beschermen tegen de warmte. Ook is de cushtop lekker makkelijk en je hoeft het niet aan te sluiten op je usb of iets dergelijks. Maar de cushtop blijkt dus niet een geschikte oplossing.

Iemand een andere geschikte oplossing? Om je benen niet warm te laten worden, maar ik hoef geen USB aangedreven cooling desk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit nu al 3 dagen dit forum van begin tot einde te lezen, maar kom er niet helemaal meer uit.

De bestelling voor de Inspiron 17R Se, staat klaar voor verzenden, evenals een SSD 128G van Samsung.

maar nu:

ik wil graag zodra ik de doos aan stukken heb gescheurd en deze mooie laptop is uitgepakt, meteen de SSD inbouwen en als boot disk gebruiken met een clean install met Windows 8.

Nu wil ik dus de ISO met Windows 8 downloaden via msdn (of ergens anders), omdat ik niet wil wachten tot ik dan pas een dvd kan krijgen/bestellen.

maar snap t niet helemaal.

Kan iemand (eventueel d.m.v een simpel stappenplannetje) uitleggen "what to do" om dus de Windows 8. ISO te kunnen downloaden, zodat ik daar een DVD'tje van kan branden.

mijn dank is groot...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 18:40:
[...]
Iemand een andere geschikte oplossing? Om je benen niet warm te laten worden, maar ik hoef geen USB aangedreven cooling desk.
Wat doe je dan op je schoot dat hij zo warm word? Gamen lijkt me niet, want dat kan niet handig zijn als zo'n ding op je schoot ligt. En mijn laptop word niet warm als ik er niet mee aan het gamen ben.

Ik zou anders ook niet weten wat je zou kunnen gebruiken, maar is het echt nodig?
Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:41:
ik zit nu al 3 dagen dit forum van begin tot einde te lezen, maar kom er niet helemaal meer uit.

De bestelling voor de Inspiron 17R Se, staat klaar voor verzenden, evenals een SSD 128G van Samsung.

maar nu:

ik wil graag zodra ik de doos aan stukken heb gescheurd en deze mooie laptop is uitgepakt, meteen de SSD inbouwen en als boot disk gebruiken met een clean install met Windows 8.

Nu wil ik dus de ISO met Windows 8 downloaden via msdn (of ergens anders), omdat ik niet wil wachten tot ik dan pas een dvd kan krijgen/bestellen.

maar snap t niet helemaal.

Kan iemand (eventueel d.m.v een simpel stappenplannetje) uitleggen "what to do" om dus de Windows 8. ISO te kunnen downloaden, zodat ik daar een DVD'tje van kan branden.

mijn dank is groot...!
Hier kun je een mooi guide vinden, hopelijk helpt het je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 15:08
Ik heb woensdag 15/05 mijn Inspiron besteld en hij staat vandaag al als verzonden gemarkeerd.
Dat is lekker snel.
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste