Het verschil is natuurlijk dat ze je via de telefoon op jouw woord moeten geloven, en dit typisch zo'n probleem is wat je zelf moet zien. Als je in de fysieke Apple Store staat kunnen ze zelf kijken of het inderdaad het probleem is, en vervolgens direct vervangen indien.Tjoekie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:11:
[...]
Houd je ons op de hoogte? Ik heb wel vaker gemerkt dat je in de fysieke Apple store vaak meer voor elkaar krijgt dan aan de telefoon. Ben benieuwd of dat in jouw geval ook zo is.
Wanneer is dit bij jou gedaan, hoe oud was de Macbook en had/heb je applecare?Arthur-M. schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:04:
[...]
De service van Amac is bagger. Toen ik naar hen toeging omdat de coating van mijn laptop losliet zeiden ze dat ze nog nooit van het probleem hebben gehoord, en vervolgens probeerden ze de vlek van het scherm te vegen.
Mijn scherm is trouwens gratis vervangen bij de Apple store in Amsterdam.
Mijn scherm is eind mei vervangen. Heb zelf een late 2013 13" rMBP zonder Applecare.smoken schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:21:
[...]
Wanneer is dit bij jou gedaan, hoe oud was de Macbook en had/heb je applecare?
Tx voor de reply!Arthur-M. schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:38:
[...]
Mijn scherm is eind mei vervangen. Heb zelf een late 2013 13" rMBP zonder Applecare.
Heb je hem ook daadwerkelijk late 2013 gekocht?
Eind juli vorig jaar gekocht.smoken schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:31:
[...]
Tx voor de reply!
Heb je hem ook daadwerkelijk late 2013 gekocht?
Edit: Laat maar, het is nog vroeg haha. Ik zie dat het hierboven mijn vraag al beantwoord is
[ Voor 85% gewijzigd door martidinho op 28-07-2015 14:17 ]
Yup maar dat betekent niet dat meteen dat die refresh dit jaar nog gebeurd. Thunderbolt 3 is veel belangrijker dan de cpu. Dankzij Thunderbolt 3 kunnen ze ineens over naar 1 standaard connectie voor alles zoals ze dat eigenlijk met de MacBook al hebben gedaan. TB3 zou tegelijkertijd met Skylake uit moeten komen zo ergens eind dit jaar, begin volgend jaar.AlphaBlack_NL schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:42:
Je bedoelt die refresh met de nieuwe touchpad en de iets betere discrete gpu maar dezelfde oude cpu? Dat ze broadwell overslaan wijst er juist op dat ze snel naar skylake over willen.
Dan zit je bij het verkeerde merk. Apple springt niet meteen op al het nieuwe wat maar uitkomt. Ze willen gewoon dat dingen werken en soms is dat met het nieuwste van het nieuwste en soms is dat met ouder spul. Tegenwoordig zie je bij processoren bar weinig progressie waardoor je prima 1 of zelfs 2 generaties kunt overslaan. Dat zie je inmiddels bij andere merken ook.Dus al met al was de laatste refresh juist een grote teleurstelling en hebben ze wat goed te maken.
Verwacht:
2 generaties betere cpu+~20% en waarschijnlijk 2x zo snelle iris pro met tot 80% lagere platform verbruik. 4k video hw encode-decode ondersteuning. En idd de toekomst gerichte connectivity (TB3, Usb-c hdmi 2.0). En bovendien mischien andere design aangezien retina alweer uit 2012 stamt.
Dat is voor mij een grote refresh in iedergeval
Kijk maar eens goed naar de huidige line-up. Ze lopen allemaal achter waarbij de Mac Pro en iMac (de 5K niet meegerekend) op dit moment wel de kroon spannen.
USB3 hebben we al sinds 2012. Een hedendaagse Mac komt niet meer zonder. Voor USB3.1 Gen 2 (de "echte" USB3.1) hebben we helaas nog steeds een additionele chip nodig en dus hoef je dat ook niet te verwachten bij Apple. USB 3.1 Gen 1 wat in de MacBook zit wel maar dat is dan ook good old USB3.0 welke in de cpu's zit vandaag de dag. Daar schiet je dus niet bepaald veel mee op. Het enige verrassende/vernieuwende op IO gebied is Thunderbolt 3 en USB Type-C (welke TB3 gebruikt).Cyleo schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:20:
Toch zou ik, als ik nu er geen haast bij had, wachten. Ik verwacht zelf wel veel van Skylake, en nieuwere versies van IO (zoals USB 3) zijn onmogelijk op de huidige MacBook te krijgen.
Maar goed, voor hetzelfde geld doet Apple het toch. Het is altijd koffiedik kijken bij dat bedrijf, dus ergens op rekenen zou ik niet doen.
Mischien niet de allereerste sowieso omdat de Iris pro varianten van de chips altijd wat later komen. maarppl schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:30:
[...]
Yup maar dat betekent niet dat meteen dat die refresh dit jaar nog gebeurd. Thunderbolt 3 is veel belangrijker dan de cpu. Dankzij Thunderbolt 3 kunnen ze ineens over naar 1 standaard connectie voor alles zoals ze dat eigenlijk met de MacBook al hebben gedaan. TB3 zou tegelijkertijd met Skylake uit moeten komen zo ergens eind dit jaar, begin volgend jaar.
[...]
Dan zit je bij het verkeerde merk. Apple springt niet meteen op al het nieuwe wat maar uitkomt. Ze willen gewoon dat dingen werken en soms is dat met het nieuwste van het nieuwste en soms is dat met ouder spul. Tegenwoordig zie je bij processoren bar weinig progressie waardoor je prima 1 of zelfs 2 generaties kunt overslaan. Dat zie je inmiddels bij andere merken ook.
Kijk maar eens goed naar de huidige line-up. Ze lopen allemaal achter waarbij de Mac Pro en iMac (de 5K niet meegerekend) op dit moment wel de kroon spannen.
[...]
vergeet niet dat de Apple wel een van de grote drijfveren is achter de huidige strategie bij Intel. En daar acht gehammerd heeft op zuinigere chips en betere igpu's dus Skylake is voor Apple zeer interessant voor een betere Macbook(nog dunner?,sneller,betere batterijduur/lichter?).
Er is op macrumors leuk draadje : http://forums.macrumors.c...bp-thread.1661246/page-25
[ Voor 4% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 28-07-2015 15:15 ]
Apple ging pas met Intel in zee lang nadat Intel met het Centrino platform en de Pentium M was gekomen. Energiezuinigheid was naast het realiseren van goedkope notebooks het enige bestaansrecht van zowel de Pentium M als het Centrino platform. Intel zelf is altijd groot geweest in het x86 marktsegment en had daar ook nauwelijks concurrentie. Het is echter in de overige marktsegmenten waar ze veel meer moeite hebben omdat er veel concurrentie is. Dat is de reden waarom ze met de Atom kwamen en waarom ze nu een Core M hebben en een Computestick. De ARM architectuur zit ze behoorlijk op de huid.
Apple heeft er helemaal niets mee te maken en is zeker geen drijfveer bij Intel. De drijfveer bij Intel is de concurrentie. Buiten dat zijn energiezuinigheid en grafische prestaties op dit moment ook nog het enige gebied waar ze echt winst kunnen maken. Bij de rest zitten ze aan het plafond van wat mogelijk is en wat nodig is. Willen ze nog wat kunnen verkopen dan zullen ze het elders moeten zoeken en dat doet Intel dan ook.
Skylake biedt tov wat we nu hebben niet zo gek veel vernieuwende dingen en winst in de zin van performance en energiezuinigheid. Dan hebben we het over een procentje of 15 (zoals ook in het topic is te lezen waar je naar linkt). Het grootste verschil zit 'm in de gpu maar die zal zich nog immer niet kunnen meten met de grote jongens van AMD en Nvidia. Heb je dus gpu power nodig dan kun je, ook na release van Skylake, nog steeds alleen bij de duurste 15" MBP terecht. Kortom, waarom zou je upgraden als alles toch nog steeds zo magertjes is qua winst?
Apple heeft er helemaal niets mee te maken en is zeker geen drijfveer bij Intel. De drijfveer bij Intel is de concurrentie. Buiten dat zijn energiezuinigheid en grafische prestaties op dit moment ook nog het enige gebied waar ze echt winst kunnen maken. Bij de rest zitten ze aan het plafond van wat mogelijk is en wat nodig is. Willen ze nog wat kunnen verkopen dan zullen ze het elders moeten zoeken en dat doet Intel dan ook.
Skylake biedt tov wat we nu hebben niet zo gek veel vernieuwende dingen en winst in de zin van performance en energiezuinigheid. Dan hebben we het over een procentje of 15 (zoals ook in het topic is te lezen waar je naar linkt). Het grootste verschil zit 'm in de gpu maar die zal zich nog immer niet kunnen meten met de grote jongens van AMD en Nvidia. Heb je dus gpu power nodig dan kun je, ook na release van Skylake, nog steeds alleen bij de duurste 15" MBP terecht. Kortom, waarom zou je upgraden als alles toch nog steeds zo magertjes is qua winst?
Allemaal aannames of heb je bronnen daar? Lees onderstaandje stukje maar.ppl schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:51:
Apple ging pas met Intel in zee lang nadat Intel met het Centrino platform en de Pentium M was gekomen. Energiezuinigheid was naast het realiseren van goedkope notebooks het enige bestaansrecht van zowel de Pentium M als het Centrino platform. Intel zelf is altijd groot geweest in het x86 marktsegment en had daar ook nauwelijks concurrentie. Het is echter in de overige marktsegmenten waar ze veel meer moeite hebben omdat er veel concurrentie is. Dat is de reden waarom ze met de Atom kwamen en waarom ze nu een Core M hebben en een Computestick. De ARM architectuur zit ze behoorlijk op de huid.
http://www.anandtech.com/...view-core-i74950hq-tested
Pure economics and an unwillingness to invest in older fabs made the GPU a first class citizen in Intel silicon terms, but Intel management still didn’t have the motivation to dedicate more die area to the GPU. That encouragement would come externally, from Apple.
Looking at the past few years of Apple products, you’ll recognize one common thread: Apple as a company values GPU performance. As a small customer of Intel’s, Apple’s GPU desires didn’t really matter, but as Apple grew, so did its influence within Intel. With every microprocessor generation, Intel talks to its major customers and uses their input to help shape the designs. There’s no sense in building silicon that no one wants to buy, so Intel engages its customers and rolls their feedback into silicon. Apple eventually got to the point where it was buying enough high-margin Intel silicon to influence Intel’s roadmap. That’s how we got Intel’s HD 3000. And that’s how we got here.
de beste man die dat stukje heeft getypt werkt overigens bij Apple tegenwoordig
Apple is zoon beetje de enige klant die Iris Pro afneemt dus dat verhaal is zeer plausibel. Verder is de verwachting dat de nieuwe Iris Pro weer dichter tegen dGpu aankomt. de Iris pro in de Broadwell chip zit al op niveau van de geforce 940m en de Iris pro in skylake zou weer +50% performance waarmee de Iris pro dus in het vaarwater komt van een 950m kaartje wat daar nog boven staat is een 960m maar die heeft een vrij hoge TDP voor de MBPr dus ben benieuwd wat ze op dGPU gebied gaan doen. AMD kan vooralsnog alleen gerebrande gpu's leveren wat behoorlijk verouderd is kwa technologie en perf/w.
En waarom ik wacht. Zoon macbook pro kost klauwen met geld dus koop ik liever de laatste dan een al veroudererde die nauwelijks is veranderd ten opzichte die van eind 2013. Verder gebruik ik een uhdtv als monitor dus is hdmi 2.0 een vereiste voor mij wil ik hem daar met 60hz aan kunnen hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 28-07-2015 16:20 ]
Ware het niet dat Apple een blackbox is waar geheimhouding zeer belangrijk is. Er bar weinig mensen die ergens kennis van hebben. Alles omtrent Apple is daardoor echt niet meer dan een gerucht, aanname, etc. Daarnaast is Anand pas gestopt met schrijven toen hij bij Apple is gaan werken. Alles wat hij geschreven heeft is dus uit het tijdperk dat hij nog NIET bij Apple heeft gewerkt en derhalve dus ook niet bepaald toegang had tot zeker management informatie (waarbij het overigens sowieso de vraag is of ie daarbij zou kunnen). Dat verhaal van hem is dus ook een en al aanname 
Als je het verhaal daadwerkelijk leest dan staat daar nergens dat Apple bepaald wat Intel doet. Intel bepaald dat zelf en vraagt haar (grootste) klanten om input. Je weet wel, dat wat ieder bedrijf doet en dus de gewoonste zaak van de wereld is. Hoeveel voorbeelden wil je hebben van bedrijven die er dan uiteindelijk niks mee doen? Ook dat is namelijk de gewoonste zaak van de wereld. En ja, dan kunnen er klanten bij zitten die net iets meer invloed hebben dan anderen maar dat kan om allerlei redenen zijn. Als je gewoon iets voorstelt dat echt heel erg goed is maakt het niet uit of je heel klein of heel groot bent. Tenzij het bedrijf gevoelig is voor bedrijfsgrootte natuurlijk. Invloed kan in de loop der jaren ook veranderen. Bijv. doordat je steeds onrealistische voorstellen doet, voorstellen waar alleen jij voordeel van hebt, anderen zijn groter geworden, enz.
Als we naar de concurrentie kijken op GPU gebied dan zien we daar Nvidia en vooral AMD. AMD heeft namelijk niet alleen GPU's die zich kunnen meten met Nvidia maar ook CPU+GPU integraties die veel beter zijn dan die van Intel. Intel hobbelt er momenteel overal achteraan. Dat hebben ze kennelijk geweten want zij waren wel de eersten die hun drivers open source hebben gemaakt. Het is dat AMD het minder goed doet op CPU gebied en er niet zoveel kan produceren als Intel.
Je vergeet nog een heel belangrijk ding: het martkaandeel van Apple is miniem vergeleken bij dat van Microsoft en anderen als het op desktops, notebooks en servers aankomt. Het is eerder het Microsoft wereldje die bepaald dan het Apple wereldje.
Denken dat Apple iets bepaald bij Intel is leven in een droomwereld. De realiteit steekt heel anders in elkaar. Kijk maar naar cijfers van analisten omtrent chips in mobile devices, microservers, desktops, notebooks en dat van het ARM segment. Je bent jezelf nu rijk aan het rekenen en helaas doen steeds meer mensen dat. Het gevolg daarvan zijn onrealistische verwachtingen en zelfs eisen waardoor de teleurstelling steeds groter wordt wanneer blijkt dat de realiteit heel anders is.
Btw, er zit ook een wereld van verschil tussen zoon en zo'n en dat is niet alleen de hoeveelheid tekens
Als je het verhaal daadwerkelijk leest dan staat daar nergens dat Apple bepaald wat Intel doet. Intel bepaald dat zelf en vraagt haar (grootste) klanten om input. Je weet wel, dat wat ieder bedrijf doet en dus de gewoonste zaak van de wereld is. Hoeveel voorbeelden wil je hebben van bedrijven die er dan uiteindelijk niks mee doen? Ook dat is namelijk de gewoonste zaak van de wereld. En ja, dan kunnen er klanten bij zitten die net iets meer invloed hebben dan anderen maar dat kan om allerlei redenen zijn. Als je gewoon iets voorstelt dat echt heel erg goed is maakt het niet uit of je heel klein of heel groot bent. Tenzij het bedrijf gevoelig is voor bedrijfsgrootte natuurlijk. Invloed kan in de loop der jaren ook veranderen. Bijv. doordat je steeds onrealistische voorstellen doet, voorstellen waar alleen jij voordeel van hebt, anderen zijn groter geworden, enz.
Als we naar de concurrentie kijken op GPU gebied dan zien we daar Nvidia en vooral AMD. AMD heeft namelijk niet alleen GPU's die zich kunnen meten met Nvidia maar ook CPU+GPU integraties die veel beter zijn dan die van Intel. Intel hobbelt er momenteel overal achteraan. Dat hebben ze kennelijk geweten want zij waren wel de eersten die hun drivers open source hebben gemaakt. Het is dat AMD het minder goed doet op CPU gebied en er niet zoveel kan produceren als Intel.
Je vergeet nog een heel belangrijk ding: het martkaandeel van Apple is miniem vergeleken bij dat van Microsoft en anderen als het op desktops, notebooks en servers aankomt. Het is eerder het Microsoft wereldje die bepaald dan het Apple wereldje.
Denken dat Apple iets bepaald bij Intel is leven in een droomwereld. De realiteit steekt heel anders in elkaar. Kijk maar naar cijfers van analisten omtrent chips in mobile devices, microservers, desktops, notebooks en dat van het ARM segment. Je bent jezelf nu rijk aan het rekenen en helaas doen steeds meer mensen dat. Het gevolg daarvan zijn onrealistische verwachtingen en zelfs eisen waardoor de teleurstelling steeds groter wordt wanneer blijkt dat de realiteit heel anders is.
Btw, er zit ook een wereld van verschil tussen zoon en zo'n en dat is niet alleen de hoeveelheid tekens
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 28-07-2015 17:02 ]
Okay, jij viel dus nog binnen de 1 jaar garantie van Apple.....
Daar zit ik buiten.
Heeft iemand ook ervaringen met de 1ste jaar apple garantie bij Xando Store Zwolle? mijn macbook pro retina '13 2014 krijgt ook makementen met de coating van het scherm. Amsterdam is alleen een beetje te ver voor mij.
[ Voor 10% gewijzigd door martidinho op 28-07-2015 18:20 ]
In hoeverre kan ik hier nog aanspraak op maken? Als ik mijn serie nummer ingeef dan geeft de Apple site aan dat ik geen recht meer heb op technische service. Ik heb mijn MacBook Pro destijds in 2011 gekocht.sebastius schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:42:
[...]
Jouw Early 2011 heeft hier last van: http://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/
De garantie is verlengd dus gewoon langsgaan bij een applestore
Waarschijnlijk niet, ze zijn afgelopen mei nog geüpdate.ndthien schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:27:
Worden de macbook pro's dit jaar nog geupdate (Late 2015)?
Volgens mij heeft het geen enkele zin om hierover te posten, tenzij je doorlinkt naar 'gefundeerde (mac)rumors' en daarbij evt. je eigen interpretaties/verwachtingen/hoop vermeldt.
helaas is mijn macbook vandaag overleden, laatste beeld bootcamp win10 “Something happened”. (had ervoor wel partitie geformatteerd)
nu power-on > boing > zwart beeld/black (backlight aan, capslock dood).
smc, NVRAM (reageer wel boing-boing-boing) , cmd R/S, shift, option helpen niet meer…
iemand ideeën? ga morgen apple bellen
[macbook pro 13" 2014 a1502]
smc, NVRAM (reageer wel boing-boing-boing) , cmd R/S, shift, option helpen niet meer…
[ Voor 10% gewijzigd door icegodd op 30-07-2015 01:11 ]
Welk model? Krijg je nog een boinggeluid? Piep 1x of blijft ie piepen in een rustig tempo?icegodd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 00:47:
helaas is mijn macbook vandaag overleden, laatste beeld bootcamp win10 “Something happened”. (had ervoor wel partitie geformatteerd)
nu power-on > piep > zwart beeld/black (backlight aan, capslock dood).
smc, NVRAM, cmd R/S, shift, option helpen niet meer…
[ Voor 5% gewijzigd door sebastius op 30-07-2015 01:07 ]
piep = 1 x boing. macbook pro 13" 2014 a1502sebastius schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 01:02:
[...]
Welk model? Krijg je nog een boinggeluid? Piep 1x of blijft ie piepen in een rustig tempo?
2014? Garantie dus
boing betekent wel dat de meeste hardware ok is. Ben benieuwd wat apple gaat doen voor je.
Oeps, verkeerde topic

[ Voor 104% gewijzigd door Smultie op 30-07-2015 07:46 ]
Buiten dat het fout is gegaan: Er zijn toch nog helemaal geen Boot Camp drivers voor Windows 10?icegodd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 00:47:
Mijn Boot Camp installatie weigert zelfs om te upgraden, ik krijg de melding dat Windows 10 niet compatible is

Bij mij draait het goed!:) enigste wat bij mij niet lijkt te werken zijn de sneltoetsen voor muziek/geluid/brightness etc. valt nog mee te leven dacht ik zoPsycho_Mantis schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 07:54:
[...]
Buiten dat het fout is gegaan: Er zijn toch nog helemaal geen Boot Camp drivers voor Windows 10?
Mijn Boot Camp installatie weigert zelfs om te upgraden, ik krijg de melding dat Windows 10 niet compatible is
Weet even niet of dit topic de juiste plaats voor deze vraag is, indien niet: mijn excuses....
Het streamen van de Xbox werkt niet icm El Capitan, dit omdat de xbox one controller niet herkend wordt (https://forum.parallels.c...ontroller-support.328897/). Dus nu wil ik eigenlijk een TM Back-up terugzetten naar Yosemite welke ik de dag voor de overstap naar El Capitan gemaakt heb.
Maaaaaaar, dan ben ik natuurlijk ook mijn virtual machine (parallels) kwijt welke ik gisteren geüpgraded heb van win8 naar win10.
Kan ik:
- nu een Back-up (met time machine) maken van Parallels met de win 10 machine
- met TM een Back-up terugzetten van de laatste status met Yosemite (en win8)
- de zojuist gemaakte TM Back-up van Parellels met win10 terugzetten
Enig idee?
Het streamen van de Xbox werkt niet icm El Capitan, dit omdat de xbox one controller niet herkend wordt (https://forum.parallels.c...ontroller-support.328897/). Dus nu wil ik eigenlijk een TM Back-up terugzetten naar Yosemite welke ik de dag voor de overstap naar El Capitan gemaakt heb.
Maaaaaaar, dan ben ik natuurlijk ook mijn virtual machine (parallels) kwijt welke ik gisteren geüpgraded heb van win8 naar win10.
Kan ik:
- nu een Back-up (met time machine) maken van Parallels met de win 10 machine
- met TM een Back-up terugzetten van de laatste status met Yosemite (en win8)
- de zojuist gemaakte TM Back-up van Parellels met win10 terugzetten
Enig idee?
Je kan je VM bestand verplaatsen.
Zet dat op een externe schijf en plaats het na de installatie van Yosemite weer terug.
Zet dat op een externe schijf en plaats het na de installatie van Yosemite weer terug.
Okay, dank je voor bovenstaande!
Dat komt op hetzelfde neer als het backuppen middels Time Machine, dus dat gaat lukken dan!
Net nog even Parallels Tools opnieuw geïnstalleerd, vanavond eerst nog maar even testen of dat geholpen heeft al verwacht ik daar niet veel van.
Dat komt op hetzelfde neer als het backuppen middels Time Machine, dus dat gaat lukken dan!
Net nog even Parallels Tools opnieuw geïnstalleerd, vanavond eerst nog maar even testen of dat geholpen heeft al verwacht ik daar niet veel van.
De mazzel is dat de Macbook uit 2011 komt inderdaad.sebastius schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 22:51:
De garantie is verlengd dus gewoon langsgaan bij een applestore
Mijn 15" uit juni 2010 is sinds een maand of 2 ook met hetzelfde probleem aan het kampen, maar die garantie verlenging liep begin maart helaas af. ( https://support.apple.com/en-us/HT203554 )
Verschillende keren over gebeld en gedaan. In eerste instantie kenden (of beter erkenden) ze het hele probleem niet. Krijg het niet meer vergoed.
Maar goed, machine is nu 5 jaar oud. Denk dat, ook al is het wat gedwongen, het ook wel een goed upgrade moment is. Nog even de back to school afwachten.
Binnen het eerste jaar kan je gewoon bij 1 van de Apple Stores terecht. (En ik tip je naar Amsterdam)martidinho schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:19:
Heeft iemand ook ervaringen met de 1ste jaar apple garantie bij Xando Store Zwolle? mijn macbook pro retina '13 2014 krijgt ook makementen met de coating van het scherm. Amsterdam is alleen een beetje te ver voor mij.
Vanwege al die verhalen over die staingate maak ik mij toch wat zorgen. Is het verstandig om een AppleCare daarvoor af te sluiten? Bij mij loopt die namelijk binnen aan maand af. Ik ben er alleen een beetje principieel op tegen
Goede vraag! Mijn eerste jaar loopt ook binnenkort af en zit mij af te vragen wat wijsheid is (the question of the ages...).Cyleo schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:22:
Vanwege al die verhalen over die staingate maak ik mij toch wat zorgen. Is het verstandig om een AppleCare daarvoor af te sluiten? Bij mij loopt die namelijk binnen aan maand af. Ik ben er alleen een beetje principieel op tegen
Bij de staingate is in het in principe zo dat wanneer jouw MacBook er last van hebt dit vrijwel meteen opvalt, zeker binnen het eerste jaar. Wanneer je de MacBook direct bij Apple zelf gekocht hebt, kun je beroep doen op het consumentenrecht. Bij de Apple Store in Amsterdam wordt je gewoon geholpen, zeker binnen de eerste 2 jaar, of je nu wel of geen Apple Care hebt.Cyleo schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:22:
Nu heeft Apple Care meer voordelen, maar het hangt allemaal van de gebruikssituatie af of dat het waard is. Ik denk dat het gros van de gebruikers uiteindelijk nooit beroep doet op Apple Care, wat dan uiteindelijk zonde van je geld is.
Als je het puur alleen voor de staingate doet, kun je het volgende overwegen. AppleCare kost voor het 15" model € 350,-. Een nieuw scherm (de hele klep wordt vervangen), inclusief reparatiekosten, kost zo'n € 650,-.
De kans dat de staingate optreed is helemaal niet zo groot.
Is dit een zekerheid ThomasG?ThomasG schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:48:
[...] Bij de Apple Store in Amsterdam wordt je gewoon geholpen, zeker binnen de eerste 2 jaar, of je nu wel of geen Apple Care hebt.
Dit vraag ik omdat ik bij een reseller het probleem neergelegd heb en ze willen ook wel kijken of ze eventueel iets kunnen oplossen onder garantie. Daar zou ik dus eigenlijk vrijdag (dan start mijn vakantie en kan ik de Macbook missen) de Macbook naartoe brengen. Maar dan is het dus maar afwachten of ze me überhaupt kunnen helpen.
Maar als het zeker is dat de Apple Store in Amsterdam het probleem netjes op lost, dan kan ik misschien toch beter daar naartoe gaan?
Zoiets kun je niet van te voren aanvragen per mail met foto eventueel?
Ik bedoel, het is een enkele reis van circa 2,5uur voor mij.....
Dat is absoluut geen zekerheid. Sterker nog ik denk dat ze je gewoon naar je reseller sturen als de MacBook niet uit een officiele Apple Store komt.smoken schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:50:
[...]
Is dit een zekerheid ThomasG?
Dit vraag ik omdat ik bij een reseller het probleem neergelegd heb en ze willen ook wel kijken of ze eventueel iets kunnen oplossen onder garantie. Daar zou ik dus eigenlijk vrijdag (dan start mijn vakantie en kan ik de Macbook missen) de Macbook naartoe brengen. Maar dan is het dus maar afwachten of ze me überhaupt kunnen helpen.
Maar als het zeker is dat de Apple Store in Amsterdam het probleem netjes op lost, dan kan ik misschien toch beter daar naartoe gaan?
Zoiets kun je niet van te voren aanvragen per mail met foto eventueel?
Ik bedoel, het is een enkele reis van circa 2,5uur voor mij.....
Wettelijk is namelijk bepaald dat je garantie termijn na het eerste jaar middels je reseller moet verlopen en niet rechtstreeks.
Ook ik ben netjes naar mijn reseller gestuurd terwijl ik staingate had en de MacBook slechts 1 jaar en krap 3 maanden oud was.
Edit: Het was telefonisch of middels e-mail niet mogelijk, fysieke inspectie moet er plaats vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 05-08-2015 12:33 ]
Okay, maar in mijn geval was Apple de reseller.
Ik heb hem namelijk direct na de release in de online store besteld.
Ik heb hem namelijk direct na de release in de online store besteld.
Iemand die mij even kan helpen aub.
Heb net Windows 10 (via bootcamp assistent) op mijn Early 2015 Mbpr 13" geïnstalleerd, alles is goed verlopen, als ook alle instellingen van de mac zelf. Heb alles geïnstalleerd via ethernet kabel (zodat het sneller ging)
Echter als ik nu bv via mijn wifi op het internet wil, lukt dit niet, hij vind namelijk mijn wifi niet, alle andere wifi's uit de geburen wel, maar enkel de mijn niet. Via andere toestellen hier in huis vind ik mijn wifi namelijk wel en kan ik erop. Ga ik bv terug naar osx (met zelfde laptop) dan vind die wel wifi en kan ik er gewoon op, maar keer ik terug naar windows dan weer niet.
Als ik dan weer kabel aansluit kan ik wel gewoon op internet met de laptop in de windows partitie.
Heb modem al gereset (BBOX 2), ben al gaan kijken of de SSID toevallig afstond, stond niet af (wat logisch is want met andere toestellen en in osx vind die het wel), maximum aantal users is ook niet ingeschakeld, dus dat kan het ook niet zijn. Heb al naar klantenservice gebeld (proximus) maar zoals gedacht wisten zij het antwoord ook niet (enkel modem resetten, want ik natuurlijk al had gedaan).
Ermee dat ik mijn vraag hier eens stel, misschien kan iemand mij aub verder helpen die er iets meer van kent.
Alvast bedankt. Thiago
Heb net Windows 10 (via bootcamp assistent) op mijn Early 2015 Mbpr 13" geïnstalleerd, alles is goed verlopen, als ook alle instellingen van de mac zelf. Heb alles geïnstalleerd via ethernet kabel (zodat het sneller ging)
Echter als ik nu bv via mijn wifi op het internet wil, lukt dit niet, hij vind namelijk mijn wifi niet, alle andere wifi's uit de geburen wel, maar enkel de mijn niet. Via andere toestellen hier in huis vind ik mijn wifi namelijk wel en kan ik erop. Ga ik bv terug naar osx (met zelfde laptop) dan vind die wel wifi en kan ik er gewoon op, maar keer ik terug naar windows dan weer niet.
Als ik dan weer kabel aansluit kan ik wel gewoon op internet met de laptop in de windows partitie.
Heb modem al gereset (BBOX 2), ben al gaan kijken of de SSID toevallig afstond, stond niet af (wat logisch is want met andere toestellen en in osx vind die het wel), maximum aantal users is ook niet ingeschakeld, dus dat kan het ook niet zijn. Heb al naar klantenservice gebeld (proximus) maar zoals gedacht wisten zij het antwoord ook niet (enkel modem resetten, want ik natuurlijk al had gedaan).
Ermee dat ik mijn vraag hier eens stel, misschien kan iemand mij aub verder helpen die er iets meer van kent.
Alvast bedankt. Thiago
Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB --- iPhone 12 Blue --- Med600X3D
Verwijderd
Hoe reinigen jullie je rMBP? Ik heb microvezeldoeken (als in: van de supermarkt, dus met "bolletjestextuur" en niet zulke die je bij je macbook krijgt). Deze zijn volgens mij dus wel goed, maar ik ben bang om deze vochtig te maken en dan de laptop schoon te maken. Gebruiken jullie vochtige of droge doeken om dit te doen?
Ik heb een aparte vraag. Weet iemand toevallig wat de afstand is tussen A en B in dit plaatje?
Ik heb helaas de oude MBP (met dvd-drive) niet meer.
Alvast bedankt!

Ik heb helaas de oude MBP (met dvd-drive) niet meer.
Alvast bedankt!
Ik meet zo gauw 135mm
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Zie: Whatson in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:15:
Hoe reinigen jullie je rMBP? Ik heb microvezeldoeken (als in: van de supermarkt, dus met "bolletjestextuur" en niet zulke die je bij je macbook krijgt). Deze zijn volgens mij dus wel goed, maar ik ben bang om deze vochtig te maken en dan de laptop schoon te maken. Gebruiken jullie vochtige of droge doeken om dit te doen?
Is dikke prima. Deze bedoel je?:

Bedankt!vooghel schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:40:
Ik meet zo gauw 135mm
@Smultie 13" of 15", als het goed is zijn beide gelijk qua afstand tussen A-B.
Dvd drive kan idd moeilijk wat smaller worden op de 13"
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Ik heb mijn 2014 Macbook Pro gekocht bij Coolblue en had ook last van een loslatende anti-glare laag (Staingate). Mijn Macbook is eind augustus 1 jaar in mijn bezit.GeeMoney schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:32:
[...]
Dat is absoluut geen zekerheid. Sterker nog ik denk dat ze je gewoon naar je reseller sturen als de MacBook niet uit een officiele Apple Store komt.
Wettelijk is namelijk bepaald dat je garantie termijn na het eerste jaar middels je reseller moet verlopen en niet rechtstreeks.
Ook ik ben netjes naar mijn reseller gestuurd terwijl ik staingate had en de MacBook slechts 1 jaar en krap 3 maanden oud was.
Edit: Het was telefonisch of middels e-mail niet mogelijk, fysieke inspectie moet er plaats vinden.
Een afspraak gemaakt bij de Genius bar en mijn scherm is kosteloos vervangen. De dame die me hielp gaf aan dat je binnen een jaar altijd terecht kon bij Apple zelf. (fabrieksgarantie)
Verder gaf ze aan dat deze reparatie officieel niet binnen de fabrieksgarantie valt, maar dat Apple dit uit coulance 1x kosteloos repareert.
Aan het einde van de middag mijn Macbook weer op kunnen halen.
Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden
Johvooghel schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:32:
Dvd drive kan idd moeilijk wat smaller worden op de 13"
Kensington had mogelijk wat verschoven kunen zijn!
Voor de Belgen hier: Weet iemand of er nog een terug naar school actie komt bij Switch (Reseller), waarbij je 10 procent korting krijgt? Bij mijn weten was dat vroeger altijd zo namelijk. Maar nu is er alleen een EDU korting van 6 procent.
Gezien de hoge prijs zou ik best wel wat meer korting willen vangen; zeker gezien de prijzen al zo flink gestegen zijn met de laatste upgrade.
Gezien de hoge prijs zou ik best wel wat meer korting willen vangen; zeker gezien de prijzen al zo flink gestegen zijn met de laatste upgrade.
MacBook Air 13' M1 | iPad mini 2022 | iPhone 14 Pro | Watch S7
Dat klopt dus met mijn verhaalQuincy2003 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 08:14:
[...]
Ik heb mijn 2014 Macbook Pro gekocht bij Coolblue en had ook last van een loslatende anti-glare laag (Staingate). Mijn Macbook is eind augustus 1 jaar in mijn bezit.
Een afspraak gemaakt bij de Genius bar en mijn scherm is kosteloos vervangen. De dame die me hielp gaf aan dat je binnen een jaar altijd terecht kon bij Apple zelf. (fabrieksgarantie)
Verder gaf ze aan dat deze reparatie officieel niet binnen de fabrieksgarantie valt, maar dat Apple dit uit coulance 1x kosteloos repareert.
Aan het einde van de middag mijn Macbook weer op kunnen halen.
Ik heb het uiteindelijk moeten betalen, mijn reseller gooide het op "gebruikers schade" en heeft dit laten bevestigen door Apple. Ik had geen poot om op te staan ook de diverse sites die ik aanhaalde en dat er nota bene mensen naast me wel werden gerepareerd (kosteloos!) maakte ze niets uit.
Mijn les is in ieder geval dat mijn volgende MacBook uit een Apple Store komt.
Ik heb sinds kort gedoe met de dock van OSX. De dock verbergt zich niet en moet dus onderaan het scherm blijven staan. Op mijn MacBook Pro heb ik 2 externe Dell schermen aangesloten. Het probleem is nu dat ondanks de doch in beeld blijft, de vensters toch helemaal tot onderaan doorlopen en niet stoppen bij de dock.
Ga ik vervolgens naar het rechter scherm, dan verschijnt de dock daar ineens en verdwijnt hij op het linker scherm. Telkens ben ik de dock kwijt en stuitert hij alle kanten op. Om helemaal gek van te worden.
Op windows had ik eerder het programma UltraMon, dit was ontzettend handig voor een opstelling met meerdere beeldschermen. Ik heb het idee dat OSX ook niet zo goed weet wat het met de dock moet doen indien er meerdere schermen aangesloten zijn.
Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat die dock op beide schermen altijd onderaan in beeld staat en nooit verdwijnt. Zijn daar tools voor, zoals UltraMon voor Windows of kan ik dit in OSX instellen?
Ga ik vervolgens naar het rechter scherm, dan verschijnt de dock daar ineens en verdwijnt hij op het linker scherm. Telkens ben ik de dock kwijt en stuitert hij alle kanten op. Om helemaal gek van te worden.
Op windows had ik eerder het programma UltraMon, dit was ontzettend handig voor een opstelling met meerdere beeldschermen. Ik heb het idee dat OSX ook niet zo goed weet wat het met de dock moet doen indien er meerdere schermen aangesloten zijn.
Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat die dock op beide schermen altijd onderaan in beeld staat en nooit verdwijnt. Zijn daar tools voor, zoals UltraMon voor Windows of kan ik dit in OSX instellen?
Gewoon AppleCare kopen dan kan je altijd bij Apple terecht.GeeMoney schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:50:
[...]
Dat klopt dus met mijn verhaalBinnen 1 jaar kan je gewoon terecht bij Apple Stores, als je MacBook niet via Apple zelf gekocht is moet je na een jaar terug naar je reseller.
Ik heb het uiteindelijk moeten betalen, mijn reseller gooide het op "gebruikers schade" en heeft dit laten bevestigen door Apple. Ik had geen poot om op te staan ook de diverse sites die ik aanhaalde en dat er nota bene mensen naast me wel werden gerepareerd (kosteloos!) maakte ze niets uit.
Mijn les is in ieder geval dat mijn volgende MacBook uit een Apple Store komt.
Weet dat het duur is. Maar bij zo een dure aankoop als een Macbook Pro is AppleCare zijn geld wel waard imo.
Ik ben het met Jwells eens, ik haal de Apple care gewoon online bij een reseller in de US voor een 15 inch macbook scheelt een hoop geld (+100 euro)
Voor een laptop waarvoor ik 1150 euro aftik (instap 13" vorig jaar) vind ik 350 euro Apple Care anders ronduit duur.Sefaex schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:19:
Weet dat het duur is. Maar bij zo een dure aankoop als een Macbook Pro is AppleCare zijn geld wel waard imo.
En 350 euro aftikken om mogelijke vervelling van het beeldscherm te kunnen ondervangen is niet mijn idee van kwaliteitsproduct waarvoor ik in de eerste plaats betaalde.
Begrijp me niet verkeerd, ik neem nooit Apple-care omdat het vaak zat gewoon werkt zonder problemen maar van sommige dingen (GPU-soldeer 2007, staingate etc) mag Apple best proactiever het bedrijf uithangen wat ze pretenderen te zijn. Ze zijn niet goed genoeg om ongein te leveren dat dan nog geslikt wordt (of afgekocht a 350 euro).
Het punt is, wanneer je direct bij Apple koopt, en dus niet via iCentre, Mediamarkt, ed. je in veel gevallen geen Apple Care nodig hebt. Veel defecten vallen dan namelijk binnen het consumentenrecht.Samplex schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:26:
Ik ben het met Jwells eens, ik haal de Apple care gewoon online bij een reseller in de US voor een 15 inch macbook scheelt een hoop geld (+100 euro)
Veel defecten maar niet alle, heb nu al een paar keer een nieuw retina scherm gekregen. Batterij en logic board zijn netjes vervangen onder Apple care.
Apple store voor reparatie ga ik niet meer toe omdat ze daar je belazeren en zeggen dat er waterschade is geweest zodat je even 700 euro mag betalen ook al heb je Apple care.
Apple store voor reparatie ga ik niet meer toe omdat ze daar je belazeren en zeggen dat er waterschade is geweest zodat je even 700 euro mag betalen ook al heb je Apple care.
Apple care voor een 13 inch macbook kost geen 349 euro maar 249 euro...Delerium schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:47:
[...]
Voor een laptop waarvoor ik 1150 euro aftik (instap 13" vorig jaar) vind ik 350 euro Apple Care anders ronduit duur.
En 350 euro aftikken om mogelijke vervelling van het beeldscherm te kunnen ondervangen is niet mijn idee van kwaliteitsproduct waarvoor ik in de eerste plaats betaalde.
Begrijp me niet verkeerd, ik neem nooit Apple-care omdat het vaak zat gewoon werkt zonder problemen maar van sommige dingen (GPU-soldeer 2007, staingate etc) mag Apple best proactiever het bedrijf uithangen wat ze pretenderen te zijn. Ze zijn niet goed genoeg om ongein te leveren dat dan nog geslikt wordt (of afgekocht a 350 euro).
Je hebt gelijk het mag niet gebeuren voor die prijs maar het gebeurd
Ook als je bij resellers koopt vallen de defecten onder het consumentenrecht. Dat veel resellers zich daar niet aan houden en er alles aan doen om dit af te schuiven maakt het niet minder waar. Het is helaas het eeuwig durende punt tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.ThomasG schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:48:
[...]
Het punt is, wanneer je direct bij Apple koopt, en dus niet via iCentre, Mediamarkt, ed. je in veel gevallen geen Apple Care nodig hebt. Veel defecten vallen dan namelijk binnen het consumentenrecht.
Vandaar dat het verstandig is om met je voeten te spreken, en je producten bij winkels te kopen die zich wel/beter aan de consumentenregels houden, zoals de Apple Store.Tjoekie schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:49:
[...]
Ook als je bij resellers koopt vallen de defecten onder het consumentenrecht. Dat veel resellers zich daar niet aan houden en er alles aan doen om dit af te schuiven maakt het niet minder waar. Het is helaas het eeuwig durende punt tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Mocht je je Mac zakelijk kopen, bij AcesDirect kan voor pak m beet 50 euro 3 jaar garantie bijkopen (5 jaar totaal dus). Het is geen Apple Care, maar wel kostenloos retourneren, geen 'part-costs' en geen arbeidsuren.
5 jaar garantiewaarvan 1 jaar AppleCaree vond ik iig een goede deal.
@ hieronder. was waarschijnlijk een goedkopere fix geweest dan de airport extreme die ik hier heb aangeschaft om van de brakke wifi af te zijn (99% effectief)
5 jaar garantiewaarvan 1 jaar AppleCaree vond ik iig een goede deal.
@ hieronder. was waarschijnlijk een goedkopere fix geweest dan de airport extreme die ik hier heb aangeschaft om van de brakke wifi af te zijn (99% effectief)
[ Voor 22% gewijzigd door eL_Jay op 07-08-2015 17:39 ]
Voor degenen met wifi issues (had ze zelf op een MacBook Pro Retina 15 van mid 2012): ik heb zojuist de wifi module vervangen. Zover ik nu kan zien zijn mijn issues daarmee opgelost en als bijkomend voordeel dat ik nu wireless AC heb ipv max N
Aanrader!
De back to school actie lijkt in België begonnen te zijn.
Wat bedoel je met: "5 jaar garantie waarvan 1 jaar AppleCare vond ik iig een goede deal"?eL_Jay schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:57:
Mocht je je Mac zakelijk kopen, bij AcesDirect kan voor pak m beet 50 euro 3 jaar garantie bijkopen (5 jaar totaal dus). Het is geen Apple Care, maar wel kostenloos retourneren, geen 'part-costs' en geen arbeidsuren.
5 jaar garantie waarvan 1 jaar AppleCare vond ik iig een goede deal.
In NL ook. Beats hoofdtelefoon gratis erbij zoals al bekend was.error 404 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:13:
De back to school actie lijkt in België begonnen te zijn.
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Ik heb een mailtje gestuurd naar Switch (Belgische APR) en zij gaan 10 procent korting aanbieden vanaf komende maandag voor studenten.
Ik denk dat ik toch maar daar ga voor de grotere korting (10 vs 6 procent). Ik heb liever meer korting dan een gratis koptelefoon
Ik denk dat ik toch maar daar ga voor de grotere korting (10 vs 6 procent). Ik heb liever meer korting dan een gratis koptelefoon
Vie de educatie Apple Store van je uni/school/etc. krijg je ook 10%. En dan nog die koptelefoon
Link op surfspot lijkt verdwenen te zijn? Wellicht door de samenvoeging van de Apple Online Store en de Apple website?fsfikke schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 19:55:
Vie de educatie Apple Store van je uni/school/etc. krijg je ook 10%. En dan nog die koptelefoon
Nee hoor, bestaat nog steeds. Het staat alleen op een achterlijke plaats. Als je naar Hardware > Tablets gaat, staat er een link naar de Apple Store. Als je zoekt op Laptops of hardware in het algemeen is het inderdaad niet te vinden.SquareOne schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:27:
[...]
Link op surfspot lijkt verdwenen te zijn? Wellicht door de samenvoeging van de Apple Online Store en de Apple website?
ThanksThomasG schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:38:
[...]
Nee hoor, bestaat nog steeds. Het staat alleen op een achterlijke plaats. Als je naar Hardware > Tablets gaat, staat er een link naar de Apple Store. Als je zoekt op Laptops of hardware in het algemeen is het inderdaad niet te vinden.
Plaats het maar even hier..
Sinds januari werk ik nu met een rMBP, voorheen altijd windows.
Normaal gesproken zette ik afbeeldingen die ik nodig had van mijn iPhone via Airdrop naar de Macbook. Sinds beide op de beta zitten werkt dit echter niet meer. Nu stuur ik het af en toe via iMessage naar mijzelf maar gezien het dan van mijn bundel afgaat heb ik hier weinig zin in.
Bij Windows kwam de iPhone gewoon in de verkenner te staan wanneer ik hem via USB aansloot. Bij mijn Macbook zie ik het echter niet in de Finder terug komen. Ik heb geen zin om elke keer de foto's te syncen via iTunes (mede omdat ik maar 128GB heb). Is er een mogelijkheid om ze alsnog van de iPhone af te halen? Ik wil ze namelijk ook backuppen eens in de zoveel tijd op externe HDD maar kan dus niet zo alles erna toe slepen..
Image capture it is
Sinds januari werk ik nu met een rMBP, voorheen altijd windows.
Normaal gesproken zette ik afbeeldingen die ik nodig had van mijn iPhone via Airdrop naar de Macbook. Sinds beide op de beta zitten werkt dit echter niet meer. Nu stuur ik het af en toe via iMessage naar mijzelf maar gezien het dan van mijn bundel afgaat heb ik hier weinig zin in.
Bij Windows kwam de iPhone gewoon in de verkenner te staan wanneer ik hem via USB aansloot. Bij mijn Macbook zie ik het echter niet in de Finder terug komen. Ik heb geen zin om elke keer de foto's te syncen via iTunes (mede omdat ik maar 128GB heb). Is er een mogelijkheid om ze alsnog van de iPhone af te halen? Ik wil ze namelijk ook backuppen eens in de zoveel tijd op externe HDD maar kan dus niet zo alles erna toe slepen..
Image capture it is

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Ik heb een macbook pro 13inch uit 2011 welke ik dagelijks gebruik en nog steeds osx 10.7 op draai. Wat ik eigenlijk wilde vragen is of jullie het allen aanraden om up te graden naar yosemite. Ik ben zelf meer van de "if it ain't broken don't fix it", omdat ik heel sterk met het idee leef dat updates en nieuwe besturingssystemen de boel alleen maar trager maken. Wat zijn jullie ervaringen? upgraden of niet?
Ik zou wel upgraden ja. 10.7 is Lion (?) als ik me niet vergis en dat dateert toch ook alweer van 2011. Persoonlijk vond ik Mavericks een stuk beter dan Yosemite maar van beta-gebruikers heb ik gehoord dat El Capitan terug meer het 'oude' OS X moet terugbrengen zonder instabiliteit en bugs.Nickbn schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:42:
Ik heb een macbook pro 13inch uit 2011 welke ik dagelijks gebruik en nog steeds osx 10.7 op draai. Wat ik eigenlijk wilde vragen is of jullie het allen aanraden om up te graden naar yosemite. Ik ben zelf meer van de "if it ain't broken don't fix it", omdat ik heel sterk met het idee leef dat updates en nieuwe besturingssystemen de boel alleen maar trager maken. Wat zijn jullie ervaringen? upgraden of niet?
Eventueel kun je wachten met upgraden tot El Capitan uitkomt
eindelijk de stap gemaakt naar een macbook pro retina 2015 2,7 8gb 256gb hdd,
lang zitten twijfelen of ik de 2012 versie zou kopen en dan de 2,9 versie.
door de vriendelijke medewerker van Icentre toch overgehaald
.
even wennen omdat ik vanaf windows naar mac ga, had al diverse malen hackingtosh geprobeerd maar dat liep niet helemaal lekker.
het enige waar ik nu nog mee vecht is foto, heb ik foto's geimporteerd vanaf mijn iphone naar foto
krijg ik bepaalde foto's gewoon niet gewist
maar ook dit komt vast wel goed.
lang zitten twijfelen of ik de 2012 versie zou kopen en dan de 2,9 versie.
door de vriendelijke medewerker van Icentre toch overgehaald
even wennen omdat ik vanaf windows naar mac ga, had al diverse malen hackingtosh geprobeerd maar dat liep niet helemaal lekker.
het enige waar ik nu nog mee vecht is foto, heb ik foto's geimporteerd vanaf mijn iphone naar foto
krijg ik bepaalde foto's gewoon niet gewist
maar ook dit komt vast wel goed.
Dank voor je reply. Maar hoe zit het met de snelheid? Ik vrees dat ik straks een tragere laptop heb die ik niet meer makkelijk terug kan brengen naar " het oude"Lothiriel schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:10:
[...]
Ik zou wel upgraden ja. 10.7 is Lion (?) als ik me niet vergis en dat dateert toch ook alweer van 2011. Persoonlijk vond ik Mavericks een stuk beter dan Yosemite maar van beta-gebruikers heb ik gehoord dat El Capitan terug meer het 'oude' OS X moet terugbrengen zonder instabiliteit en bugs.
Eventueel kun je wachten met upgraden tot El Capitan uitkomt
Mijn laptop (staat in m'n onderschrift) is wel sneller op Yosemite dan op Lion, waarmee ie geleverd werd. Er is wel een SSD in gestoken nog voor ik naar Mavericks ging, dus lastig vergelijken.Nickbn schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:16:
[...]
Dank voor je reply. Maar hoe zit het met de snelheid? Ik vrees dat ik straks een tragere laptop heb die ik niet meer makkelijk terug kan brengen naar " het oude"
Er zijn wat problemen met Yosemite maar het is allemaal niet zo wereldschokkend als sommigen willen doen geloven. Het werkt allemaal best goed en snel, alleen minder stabiel/soms stotterend als je het vergelijkt met Mavericks.
Denk er overigens ook aan dat je een heleboel functionaliteit mist door te blijven hangen op Lion. Er is heel wat veranderd in de afgelopen 4 jaar.
Je hebt me overtuigd. Dankjewel voor je info!
Mag ik vragen wat deze reparatie heeft gekost?ZiSE schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 17:45:
Voor degenen met wifi issues (had ze zelf op een MacBook Pro Retina 15 van mid 2012): ik heb zojuist de wifi module vervangen. Zover ik nu kan zien zijn mijn issues daarmee opgelost en als bijkomend voordeel dat ik nu wireless AC heb ipv max NAanrader!
Aangezien het een software probleem was, vraag ik mij af waarom die "reparatie" überhaupt heeft plaatsgevonden.Erik-1980 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:58:
[...]
Mag ik vragen wat deze reparatie heeft gekost?
Dat is wel een zeer merkwaardige conclusie die je daar trekt. Voor de hardware vervanging waren er issues, na de hardware vervanging niet meer. Dat lijkt toch echt verdomd veel op een probleem met hardware en juist niet met software. Of gaan we hier weer die onzin verkondigen dat wifi problemen bij Macs ten allen tijden aan OS X ligt en nooit veroorzaakt kunnen worden door defecte hardware, foutieve settings, slechte firmware, slecht bereik, etc.? Wifi problemen kennen heel veel oorzaken (en daarom is het vervangen van de wifi module soms de oplossing en vaak ook niet).
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 09-08-2015 20:38 ]
49 euro voor de wifi module. Gereedschap had ik al maar dat zou je eventueel nog er bij moeten rekenen.Erik-1980 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:58:
[...]
Mag ik vragen wat deze reparatie heeft gekost?
Bij de meeste gebruikers zijn de WiFi problemen pas onstaan sinds Apple in Yosemite een daemon wat daar deels verantwoordelijk is heeft vervangen met een herschreven variant. Inmiddels hebben ze dit al een ruime tijd geleden terug gedraaid, en zijn bij vrijwel al die gevallen de WiFi problemen verdwenen. Dat lijkt dan meer opeen software probleem dan een hardware probleem. In de post stond iets in de trant van: "Mensen die WiFi problemen hebben, vervang je wireless-module." En dat is dus gewoon onjuist.ppl schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:37:
Dat is wel een zeer merkwaardige conclusie die je daar trekt. Voor de hardware vervanging waren er issues, na de hardware vervanging niet meer. Dat lijkt toch echt verdomd veel op een probleem met hardware en juist niet met software. Of gaan we hier weer die onzin verkondigen dat wifi problemen bij Macs ten allen tijden aan OS X ligt en nooit veroorzaakt kunnen worden door defecte hardware, foutieve settings, slechte firmware, slecht bereik, etc.? Wifi problemen kennen heel veel oorzaken (en daarom is het vervangen van de wifi module soms de oplossing en vaak ook niet).
Er stond dat het mijn problemen heeft opgelost en daarmee het wellicht een idee is voor anderen. Het gaat niet de problemen van iedereen oplossen maar ik weet ook dat er veel mensen zijn die al vele OSX releases last hebben van wifi issues. Ik kan het niet voor iedereen bepalen maar voor mij was het de 49 euro waard om iig alles uit te sluiten want ook de El Capitan betas losten de issue niet op.ThomasG schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:49:
[...]
..In de post stond iets in de trant van: "Mensen die WiFi problemen hebben, vervang je wireless-module." En dat is dus gewoon onjuist.
Hoe dan ook doe er uw voordeel mee!
Is het zo dat bepaalde HDMI-VGA adapters niet werken? Ik heb nu pricewatch: Gembird A-HDMI-VGA-001 besteld maar krijg geen beeld. Kan zelf niet direct vinden of er specifieke specs zijn voor een dergelijke adapter in relatie tot een Macbook. Of zou in principe iedere adapter moeten werken?
Waarom zou je via HDMI naar VGA gaan? Voor een 10je heb je een prima werkende miniDP naar vga adapter uit china.Aghanim schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:06:
Is het zo dat bepaalde HDMI-VGA adapters niet werken? Ik heb nu pricewatch: Gembird A-HDMI-VGA-001 besteld maar krijg geen beeld. Kan zelf niet direct vinden of er specifieke specs zijn voor een dergelijke adapter in relatie tot een Macbook. Of zou in principe iedere adapter moeten werken?
Dat zou eventueel een alternatief kunnen zijn ja. Al bestel ik liever niet uit China ivm reeds 2x credit card fraude en een Lumia 930 die zo ongeveer dood was na een brakke wireless charger te hebben gekocht.Cyleo schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:04:
[...]
Waarom zou je via HDMI naar VGA gaan? Voor een 10je heb je een prima werkende thunderbolt naar vga adapter uit china.
Maar weet je ook het antwoord op mijn vraag?
HDMI is een digitaal signaal, en VGA is een analoog signaal. Er zijn systemen welke ook een analoog signaal over de HDMI-poort kunnen leveren, een MacBook ondersteunt dat niet.Aghanim schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:05:
[...]
Dat zou eventueel een alternatief kunnen zijn ja. Al bestel ik liever niet uit China ivm reeds 2x credit card fraude en een Lumia 930 die zo ongeveer dood was na een brakke wireless charger te hebben gekocht.
Maar weet je ook het antwoord op mijn vraag?
Voor wat die dingen kosten kun je nog beter een nieuwe monitor aanschaffenAghanim schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:17:
Bedankt, dan wordt het dus een Thunderbolt naar VGA adapter
Een adapter van mini displayport naar vga kan natuurlijk ook
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Afgelopen weekend via BootCamp eens een dualboot opgezet voor OSX / Windows 10 en ik moet zeggen dat werkt perfect! (heb pas sinds 1 jaar een MBP/OSX, dus dit is nieuw voor mij
)
Ik heb Windows nodig voor specifieke acties zoals het kunnen flashen (e.a. zaken) met Odin voor Samsung mobiele telefoon. Dat lukte gewoonweg niet binnen OSX. Vandaar de dualboot. Mooie oplossing!
Ik heb Windows nodig voor specifieke acties zoals het kunnen flashen (e.a. zaken) met Odin voor Samsung mobiele telefoon. Dat lukte gewoonweg niet binnen OSX. Vandaar de dualboot. Mooie oplossing!
ik weet niet of dit de goede plek is maar goed;
Heeft iemand ervaring met het kopen van een Macbook pro als student? Zoja heb je hem bij Apple zelf gekocht of via surfspot of een andere retailer? Wat moest je laten zien om aan te geven dat je student bent? Dit word me eerste jaar dus ik heb alleen bewijs van inschrijving is dat genoeg ?
Heeft iemand ervaring met het kopen van een Macbook pro als student? Zoja heb je hem bij Apple zelf gekocht of via surfspot of een andere retailer? Wat moest je laten zien om aan te geven dat je student bent? Dit word me eerste jaar dus ik heb alleen bewijs van inschrijving is dat genoeg ?
Ik heb exact dezelfde vraag2Keys schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:37:
ik weet niet of dit de goede plek is maar goed;
Vervelende is dat Apple totaal niet duidelijk is hoe je kunt bewijzen dat je een student bent zonder dat je al een studentenkaart hebt. Idem voor de APR's.
Gewoon bestellen, bij mij hebben ze de afgelopen 4-5 MacBooks nooit ergens naar gevraagd
Mooi. Die heb ik nog eentje. Had ondertussen al gezien dat die qua formaat ook past maar wist niet of dat ondersteund wordt.Canaria schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:31:
Een adapter van mini displayport naar vga kan natuurlijk ook
Enkele dagen geleden via de Apple Store een MacBook besteld, viel mij inderdaad op dat er to-taal niet gevraagd wordt om ook maar enig bewijs van dat je daadwerkelijk een student zou zijn.fsfikke schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:00:
Gewoon bestellen, bij mij hebben ze de afgelopen 4-5 MacBooks nooit ergens naar gevraagd
Het enige onjuiste is jouw post. De oplossing die gemeld wordt is juist, immers, voor diegene werkt het nuThomasG schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:49:
In de post stond iets in de trant van: "Mensen die WiFi problemen hebben, vervang je wireless-module." En dat is dus gewoon onjuist.
Bij wifi zijn er simpelweg veel te veel factoren die een rol spelen waardoor de oplossing van een ander niet per definitie ook de oplossing voor jou is. Je zult zelf op zoek moeten gaan naar de oorzaak. Oogkleppen helpen daarbij echt niet. Zorgen dat je software op zowel de client als de AP up to date zijn juist wel. Net als het controleren van je instellingen.
Dat zeiden sommigen me ook al, inderdaad. M'n voorkeur gaat alleen uit naar kopen in een APR want uitgebreide garantie van 3 jaar (zoals bij Switch). Anderen zoals Easy-m vragen expliciet naar een studentenkaart, terwijl de universiteit nog niet eens de inschrijvingen aan het verwerken is. Niet zo praktisch als je het mij vraagt...fsfikke schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:00:
Misschien ga ik dan toch maar voor een bestelling bij Apple zelf.
Blijkbaar snap jij niet hoe dit probleem in elkaar zat. Onder Lion, Mountain Lion en Mavericks hadden deze gebruikers geen enkel probleem met de WiFi. Sinds een update van Yosemite hadden ze dat wel. Niet alle gebruikers, niet elke keer. Als je twee de zelfde modellen op het zelfde access-point had, waarvan het helemaal niets uitmaakte welke access-point, had de ene MacBook er soms wel last van terwijl de andere niks mankeerde en op een ander moment het omgekeerde.ppl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:41:
[...]
Het enige onjuiste is jouw post. De oplossing die gemeld wordt is juist, immers, voor diegene werkt het nuWifi kent heel veel problemen en ook heel veel oorzaken. De hardware in de AP/router is daar een voorbeeld van eveneens als de hardware in de client, de instellingen, externe storingsbronnen en ook software in de vorm van het OS, de firmware en in geval van oudere Yosemite versies zelfs een zekere daemon. Dat iedereen met Yosemite last had van die daemon is pertinent onjuist (kijk maar eens in de diverse topics, genoeg mensen die melden geen problemen te hebben). Dat iedereen met Yosemite en wifi problemen na vervanging van die daemon geen wifi problemen meer heeft is ook pertinent onjuist.
Bij wifi zijn er simpelweg veel te veel factoren die een rol spelen waardoor de oplossing van een ander niet per definitie ook de oplossing voor jou is. Je zult zelf op zoek moeten gaan naar de oorzaak. Oogkleppen helpen daarbij echt niet. Zorgen dat je software op zowel de client als de AP up to date zijn juist wel. Net als het controleren van je instellingen.
Wellicht dat dit een Hardware issue is, maar dan is het toch opmerkelijk dat het pas ontstaat na het compleet herschrijven van een stukje software, en na het terugdraaien alle problemen verdwenen zijn. Waarschijnlijk heeft de hardware zich magisch weten te repareren in al deze MacBooks.
Misschien dat het in dit specifieke geval wel een hardware probleem was, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar het enige wat jij lijkt te willen horen: "Alle MacBooks die sinds Yosemite WiFi problemen hadden hebbend defecte hardware."
Welk model was je oude WiFi-module?ZiSE schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 17:45:
Voor degenen met wifi issues (had ze zelf op een MacBook Pro Retina 15 van mid 2012): ik heb zojuist de wifi module vervangen. Zover ik nu kan zien zijn mijn issues daarmee opgelost en als bijkomend voordeel dat ik nu wireless AC heb ipv max NAanrader!
Broadcom BCM4331 single-chip 802.11n dual-band wireless solution (volgens de teardown van iFixit) - vervangen door een BCM94360CSAX.
Vandaag voor het eerst gepresenteerd via mini displayport - VGA adapter van Dell. Dit was geen onverdeeld succes. De Macbook heeft tijdens een presentatie van 1 uur 2x een reboot gedaan en 1x crashte alleen Powerpoint. Het tweede uur maar op mijn Macbook de sheets laten zien en toen zonder problemen kunnen werken. Hopelijk lag dit aan de LCD TV van de klant.Aghanim schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:21:
[...]
Mooi. Die heb ik nog eentje. Had ondertussen al gezien dat die qua formaat ook past maar wist niet of dat ondersteund wordt.