Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
HardCoreGamer schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:34:
[...]

Ik neem aan dat ik er na een paar dagen wel achter kom, of niet?
En ik kan me voorstellen dat ik er sneller achter kom als ik mijn helderheid van het scherm de komende dagen op 100% laat?
Als je er echt achter wilt komen of je het hebt, dus niet of je er last van hebt maar puur of je het hebt:

Stel je achtergrond in een solide kleur, beetje grijzig; de standaard solid wallpapers van Apple. Download een schaakbord wallpaper en open die fullscreen. Laat het 15 min open staan en sluit vervolgens de afbeelding af. Als je dan de schaakbord nog ziet in je grijze achtergrond dan heb je image retention.

Ik moet echter wel zeggen of je het bij normaal gebruik ook zo zal merken hoor. Ik snap echter wel dat je voor het geld dat je uitgeeft gewoon een goede wilt hebben, zelfs het gevoel dat ie niet goed is is al erg genoeg bij zo'n prijs ;)

Succes!

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

ASNNetworks schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:37:
[...]

Als je er echt achter wilt komen of je het hebt, dus niet of je er last van hebt maar puur of je het hebt:

Stel je achtergrond in een solide kleur, beetje grijzig; de standaard solid wallpapers van Apple. Download een schaakbord wallpaper en open die fullscreen. Laat het 15 min open staan en sluit vervolgens de afbeelding af. Als je dan de schaakbord nog ziet in je grijze achtergrond dan heb je image retention.

Ik moet echter wel zeggen of je het bij normaal gebruik ook zo zal merken hoor. Ik snap echter wel dat je voor het geld dat je uitgeeft gewoon een goede wilt hebben, zelfs het gevoel dat ie niet goed is is al erg genoeg bij zo'n prijs ;)

Succes!
Één kwartier is wel erg snel, maar ik zal het proberen.
Bedankt voor je tip! :)

Edit: Na ongeveer 20 minuten het schaakbord te laten weergeven op het scherm is alles nog steeds perfect helder! :D

Enige waar ik zelf wel last van had was dat ik een soort van LoCA (Chromatic aberration) effect kreeg als ik naar het scherm keek. Echter heb ik dat probleem ook als ik naar mijn defecte MBPr kijk met Samsung scherm.
(Waarschijnlijk heb ik dat omdat ik momenteel in een donkere kamer zit met een MacBook op full brightness :P)

[ Voor 30% gewijzigd door iApp op 10-09-2012 21:18 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:57
Dat LoCa waar je het over hebt hè, heb je dat op een volledig zwart/wit beeld?

Ik merk dat namelijk ook met de mijne, echter alleen op een volledig zwart of witte achtergrond en uiteraard bij hele lichte websites. Moet wel zeggen dat het veel erger was bij mijn oude, toen ben ik naar de Apple store gegaan om het na te laten kijken.

Waar komt dat LoCa vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@RnB, het valt mij pas op sinds ik één foto van een schaakbord even heb staan draaien.
Als ik op een website zoals Tweakers zit heb ik nergens last van, net zoals jij.

Ik dacht eerst dat het probleem aan mijzelf lag, maar zo te zien zijn er meerdere die er last van hebben.

Edit: Om een vergelijking te maken, op een Full HD (1920x1080) beeldscherm, iPhone (960x640), iPad (2048x1536) of TV (1920x1080) heb ik er geen last van.

[ Voor 22% gewijzigd door iApp op 10-09-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rampo
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09-2014
Ik heb weleens het probleem dat mijn trackpad opeens niet doet wat ie moet doen. Het lijkt dan alsof hij de input niet herkent. Dit probleem houdt zich dan even aan en op een gegeven moment doet mijn trackpad het weer. Tijdje later, herhaalt dit probleem zich weer.

Hoe oh hoe komt dit nou toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Rampo schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:41:
Ik heb weleens het probleem dat mijn trackpad opeens niet doet wat ie moet doen. Het lijkt dan alsof hij de input niet herkent. Dit probleem houdt zich dan even aan en op een gegeven moment doet mijn trackpad het weer. Tijdje later, herhaalt dit probleem zich weer.

Hoe oh hoe komt dit nou toch?
Hier heb ik ook last van: 3 finger swipe om naar vorige/volgende pagina te gaan (Chrome, Finder, Safari) werkt niet. Alleen als ik heel even naar beneden scroll met 2 vingers werkt het wel weer. Maar ga ik daarna een andere applicatie in, dan werkt het weer niet en moet ik weer met 2 vingers naar beneden scrollen :s Echt irritant.

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

vogelaarke135 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:50:
[...]

Hier heb ik ook last van: 3 finger swipe om naar vorige/volgende pagina te gaan (Chrome, Finder, Safari) werkt niet. Alleen als ik heel even naar beneden scroll met 2 vingers werkt het wel weer. Maar ga ik daarna een andere applicatie in, dan werkt het weer niet en moet ik weer met 2 vingers naar beneden scrollen :s Echt irritant.
Idd, en pinch- to- zoom werkt ook niet zo soepel als op een iOS device...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Ik heb 'last' van een geklik in mijn rMBP. Als ik de machine op tafel plaats en mijn polsen op de palmrest plaats dan hoor ik rechts een soort 'knak' die volgens mij uit de behuizing komt. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Het is ook te horen als je zachtjes duwt op de palmrest.

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HomegrownBGP schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 19:37:
Ik heb 'last' van een geklik in mijn rMBP. Als ik de machine op tafel plaats en mijn polsen op de palmrest plaats dan hoor ik rechts een soort 'knak' die volgens mij uit de behuizing komt. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Het is ook te horen als je zachtjes duwt op de palmrest.
Geen last van. Het enige onderdeel wat bij mij geluid kan maken is het zwarte balkje aan de onderkant van het schermscharnier.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Ibix
  • Laatst online: 22:47
Die van mij kraakt ook regelmatig (RMBP). Heb wel een perfecte LG scherm dus deze gaat niet terug naar apple.

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@EylaH, ook hier heb ik geen last van...

OT: Vanochtend startte ik mijn MBPr op, welke ontwaakte uit slaapstand (Met PowerNap aan).
De batterij is van 93% naar 91% gezakt. En na 10 minuten browsen is het eveneens van 91% naar 88^ gezakt :S?

Maar in ieder geval, deze 10 minuten dat ik aan het brossen, mail checken etc was; Stond de ventilator van mijn MBPr aan. Op een zeer laag niveau weliswaar, mar dat terwijl de MacBook koud aanvoelt en net een hele nacht 'geslapen' heeft.

Ik draai momenteel OSX Mountain Lion 10.8.2.

Iemand een idee waarom de ventilator aanstaat?

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
HardCoreGamer schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:30:
@EylaH, ook hier heb ik geen last van...

OT: Vanochtend startte ik mijn MBPr op, welke ontwaakte uit slaapstand (Met PowerNap aan).
De batterij is van 93% naar 91% gezakt. En na 10 minuten browsen is het eveneens van 91% naar 88^ gezakt :S?

Maar in ieder geval, deze 10 minuten dat ik aan het brossen, mail checken etc was; Stond de ventilator van mijn MBPr aan. Op een zeer laag niveau weliswaar, maar dat terwijl de MacBook koud aanvoelt en net een hele nacht 'geslapen' heeft.

Ik draai momenteel OSX Mountain Lion 10.8.2.

Iemand een idee waarom de ventilator aanstaat?
Omdat je notebook gekoeld moet worden? En waarom dat is, geen idee. Kijk eens welk proces er gebruik maakt van de CPU (of GPU). Dan heb je boosdoener te pakken. Het is volgens mij niet meer dan normaal dat de ventilator af en toe (hoorbaar) aanslaat als hij belast wordt. Het ding wordt nou eenmaal niet passief gekoeld.

En een terugloop van 3% accu in 10 minuten komt volgens mij bij een volle accu neer op een gebruiksduur van rond de 5,5 uur. Iets wat mij volstrekt realistisch lijkt tijdens "normaal" gebruik.

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Tjoekie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:55:
[...]

Omdat je notebook gekoeld moet worden? En waarom dat is, geen idee. Kijk eens welk proces er gebruik maakt van de CPU (of GPU). Dan heb je boosdoener te pakken. Het is volgens mij niet meer dan normaal dat de ventilator af en toe (hoorbaar) aanslaat als hij belast wordt. Het ding wordt nou eenmaal niet passief gekoeld.

En een terugloop van 3% accu in 10 minuten komt volgens mij bij een volle accu neer op een gebruiksduur van rond de 5,5 uur. Iets wat mij volstrekt realistisch lijkt tijdens "normaal" gebruik.
33x10 = 330 Minuten = 5 Uur en 30 min.
Je hebt helemaal gelijk, had ik nog niet over nagedacht; Dit lijkt mij ook een behoorlijk normale accuduur. :)

Ik heb op Mail en Safari na niets aanstaan in mijn activiteitenweergave... Dus waar mijn MBPr zo warm van wordt is voor mij ook een vraag. Misschien een bug uit 10.8.2?

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom draai je 10.8.2 (een non-public beta) als je continue microscopisch bezig bent te achterhalen of je MBPr niet afwijkt van 'de norm'?

[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 12-09-2012 11:12 ]

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Smultie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:12:
Waarom draai je 10.8.2 (een non-public beta) als je continue microscopisch bezig bent te achterhalen of je MBPr niet afwijkt van 'de norm'?
Ik denk dat hij dat doet omdat zelfs de nieuwste beta nog beter is dan wat Apple als stable heeft aangemerkt.

• Smultie
  • Niet online
Yay, Pyrone89-de-troll is er weer....

Verwijderd

Ik bemerkt een ziekelijke obsessie voor mogelijke imperfecties van het zo zeer geliefde Apple-speeldgoed. Ik ben van mening, dat als je zo zuinig en obsessief met iets bezig bent, dat je iets boven je stand hebt gekocht. Maar ja, dat ben ik. Mij zal het verrotten hoe mijn rMBP kraakt, piept en floept. Als hij maar werkt en >2j meegaat vind ik het weer best.

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:23:
Ik bemerkt een ziekelijke obsessie voor mogelijke imperfecties van het zo zeer geliefde Apple-speeldgoed. Ik ben van mening, dat als je zo zuinig en obsessief met iets bezig bent, dat je iets boven je stand hebt gekocht. Maar ja, dat ben ik. Mij zal het verrotten hoe mijn rMBP kraakt, piept en floept. Als hij maar werkt en >2j meegaat vind ik het weer best.
Sommigen hier hebben inderdaad last van OCD.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:23:
als je zoveel geld uit geeft mag je er vanuit gaan dat je een apparaat krijgt van goede kwaliteit zonder kraakjes en ellende.
Ik zou me persoonlijk ook storen aan kraakjes bij mijn macbook bij me iphone en zelf in mijn auto is geen kraak te vinden

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:29:
[...]

als je zoveel geld uit geeft mag je er vanuit gaan dat je een apparaat krijgt van goede kwaliteit zonder kraakjes en ellende.
Ik zou me persoonlijk ook storen aan kraakjes bij mijn macbook bij me iphone en zelf in mijn auto is geen kraak te vinden
Je hebt kraakjes en kraakjes. Ik heb het idee dat sommigen hier met een microfoon en een versterker in de weer gaan om kraakjes op te sporen.
Zelfde met de batterij, scherm (retentie anyone), etc.

Alles onder het mom "maar het is duurder dan andere merken". Newsflash, Ferrari's hebben ook wel eens een krakend dashboard.

[ Voor 9% gewijzigd door Smultie op 12-09-2012 11:32 ]

• RnB
Retentie is anders wel een hele irritante kraak, dus niet echt slim om dat dan aan te halen. Retentie is iets van oude plasma's, niet iets van gloednieuwe lcd-schermen.
Het zou ook weer anders zijn als alle rMBP's last hadden van retentie en dat is ook niet zo. ;)

• Smultie
  • Niet online
Retentie wordt, wat ik er hier van meekrijg, bijna alleen maar waargenomen als er een of ander programmaatje gedraaid wordt waarbij een kwartier (!!!!) lang een schaakbordpatroon op 't scherm wordt ingebrand.

De helft of meer had niet eens door dat ze een scherm met retentieproblemen hadden voordat ze er hier of op een ander forum op werden gewezen.

Jongens, leer eens leven...

[ Voor 23% gewijzigd door Smultie op 12-09-2012 11:46 ]

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Smultie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:12:
Ik draai OSX 10.8.2 sinds ik het nieuwsbericht gisteren op Tweakers heb gelezen waarin aangegeven werd dat deze versie van OSX de batterij problemen zou oplossen... Daarom heb ik OSX 10.8.2 gisteravond geïnstalleerd.

Om eerlijk te zijn vind ik deze beta stabieler dan OSX 10.8.1. Het heeft een paar kleine toevoegingen zoals Facebook, iCloud mail instellingen, zuinigere Power Nap, batterij is zuiniger etc... :)

• Pyrone89
Smultie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:20:
Yay, Pyrone89-de-troll is er weer....
Ik hoop dat een mod jou een ban gaat geven, want je reacties beginnen een Wilders-achtig niveau aan te nemen.

Als je de moeite had genomen om de nieuwsberichten over 10.8.0, 10.8.1 en 10.8.2 door te lezen had je gemerkt dat mijn reactie volkomen klopt.

Voor de rest ga ik je vanaf nu negeren, want je bent het niet waard om mee te discusseren totdat je stijl van reageren is verbeterd. De vorige keer werd je ook al door mede-Gotters aangesproken op je continue aanvallen op personen.

• Smultie
  • Niet online
Pyrone89 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:04:
[...]

Ik hoop dat een mod jou een ban gaat geven, want je reacties beginnen een Wilders-achtig niveau aan te nemen.

Als je de moeite had genomen om de nieuwsberichten over 10.8.0, 10.8.1 en 10.8.2 door te lezen had je gemerkt dat mijn reactie volkomen klopt.

Voor de rest ga ik je vanaf nu negeren, want je bent het niet waard om mee te discusseren totdat je stijl van reageren is verbeterd. De vorige keer werd je ook al door mede-Gotters aangesproken op je continue aanvallen op personen.
Enorm veel mede-GoTters inderdaad:
Zware Unit in "[OS X Mountain Lion 10.8] Ervaring & Discussie"
DeNachtwacht in "[OS X Mountain Lion 10.8] Ervaring & Discussie"
Verwijderd in "[OS X Mountain Lion 10.8] Ervaring & Discussie"
ppl in "[OS X Mountain Lion 10.8] Ervaring & Discussie"

En dan heb ik niet eens écht de moeite genomen om alle replies richting jouw persoon op te zoeken.

Je hebt nota bene zelf nog gezegd dat je je leven ging beteren:
Ik zal het proberen te beperken en niet in herhaling vallen als het al genoemd is. Grote kans dat je anders ook alleen maar op fouten wordt gewezen die je zelf nog niet had gezien. Ik heb ook wel positieve zaken te melden. Zo vind ik OSX als geheel echt geweldig: onder Windows 7 met een HDD wordt ik gek, onder OSX met een HDD kan ik zeer snappy en vlot werken en zaken starten (van de week komt er een SSD in, dus dan wordt het helemaal vliegen).
2 weken later ben je weer bezig met alléén maar afzeiken.

En prima, je negeert me maar. Sterker nog, sinds jouw eeuwige ge-negatief-ge*#&@ hier zou ik willen dat ze een forumbrede implementatie van "Ignore person X" zouden implementeren hier.

• Pyrone89
Smultie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:14:
[...]

En dan heb ik niet eens écht de moeite genomen om alle replies richting jouw persoon op te zoeken.

[...]

En prima, je negeert me maar. Sterker nog, sinds jouw eeuwige ge-negatief-ge*#&@ hier zou ik willen dat ze een forumbrede implementatie van "Ignore person X" zouden implementeren hier.
Je bent al gerapporteerd. Persoonlijke aanvallen zoals jij continue doet zijn tegen de regels. Een andere, meer kritische mening hebben over een apparaat die meerdere duizenden euro's kost niet.

Het feit dat je blijkbaar zo obsessief bezig bent met elke post van 1 persoon te volgen, die notabene gewoon normale posts zijn zoals ook anderen zeggen die je voor het gemak even niet quote natuurlijk, en notabene de laatste door de grote blogs wordt ondersteund, geeft al aan hoe diep je cognitieve dissonantie gaat. Ik wens je veel succes ermee, hoop dat je spulletjes alle fouten en bugs tegen komen die andere mensen hebben zodat je cognitieve dissonantie hopelijk verdwijnt. Ik zelf ga me niet meer druk maken om mensen zoals jij die overduidelijk de retoriek hebben overgenomen van een zekere blonde lijsttrekker (continue persoonlijke aanvallen terwijl de tegenpartij wel een beschaafde conversatie probeert te hebben).

Dag!

Nu weer on-topic:
Als je MacBook Pro ook maar het geringste defect vertoont zou ik gewoon naar de store terug gaan. Je mag gewoon een fatsoenlijk product verwachten. In deze prijsklasse betekent dat benadering van perfectie.

[ Voor 6% gewijzigd door Pyrone89 op 12-09-2012 13:41 ]

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Smultie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:14:
[...]

[...]

Ik begin Pyrone89 ook een beetje zat te worden, met zijn negatieve beeldvorming continu… tegenwoordig vis je de reacties van Pyrone er zo tussenuit...

• Smultie
  • Niet online
Zeg dat maar niet tegen 'm. Dadelijk word je ook met Wilders vergeleken :')

Ik heb trouwens niets tegen jou persoonlijk Pyrone89, ook al denk je dat graag.
Wat mij (en duidelijk ook anderen in de topics die wij beiden veel bezoeken) tegen de borst stuit, is de continue stroom van negatieve geluiden van jouw kant uit.

Ken je dat fenomeen dat je lekker aan 't eten bent met een aantal man, waar iedereen op 1 persoon na heerlijk van aan het genieten is. Die ene persoon kan 't alleen helaas niet laten om alle negatieve eigenschappen van 't eten op te gaan noemen. Die negatieve insteek straalt (helaas) af op de andere eters op dat moment, waardoor ook zij minder kunnen genieten van hun maaltijd.

Ik hoef je de link met jou en de MBP/OSX-topics niet uit te leggen hè?

[ Voor 82% gewijzigd door Smultie op 12-09-2012 13:59 ]

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben een fervente lezer van dit topic, en haal veel info eruit.
Ook ik stoor me aan het negatief zijn van Pyrone. Ik heb er iig een melding van gemaakt, omdat het niets toevoegt.

• Pixeltje
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Kinders! Ga dit eens ergens anders doen. Ik kom hier om ervaringen met OSX te lezen, en niet om Goede tijden Slechte Tijden te lezen. Dat jullie elkaar niet bepaald liefhebben is inmiddels duidelijk. Ga het ergens anders beslechten of zet je eroverheen en laat elkaar een tijdje met rust. Is voor de andere bezoekers van dit topic ook beter.

Ontopic:

Ik draai momenteel nog Lion maar overweeg over te stappen op ML. Mijn 13"pro uit 2009 draait Lion prima hoewel ik het gevoel heb dat het geheel niet meer zo snappy is als onder Snow Leopard. Is het verstandig om bij Lion te blijven of kan ik met een gerust hart overstappen naar ML om gebruik te kunnen maken van Deep sleep en meer van de nieuwe functies?

MBP is overigens voorzien van 8GB geheugen en een SSD, die zullen er niet trager op worden maar ben bang dat de 2,5GHZ c2D het er lastig mee krijgt. Iemand met ervaringen die hier iets over kan zeggen?

@Smultie:
Geen last van trage effecten of andere *algemene* traagheid? In dat geval ga ik vanavond even aan de gang denk ik. En ja, is inderdaad de 2.53 GHz.. die het nog best goed doet tot mijn verbazing :+ 16 dagen nadat ik 'm kocht kwam de volgende gen. uit, die hadden snellere processoren..

[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 12-09-2012 14:08 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Smultie
  • Niet online
Ik heb zelf een 2.4GHz C2D en die draait ML prima (voor mijn gevoel minimaal net zo snappy als Lion).

Als ik het goed heb, heb jij een 2.53GHz (P8700) vs mijn P8600 (2.4GHz).

@Pixeltje. Ik merk nergens traagheid. Maar ik moet wel zeggen dat ik iemand ben die grafische pracht en praal meteen bij de installatie van een OS uitzet (dat geldt voor Aero bij Windows, maar ook voor 3D-dock, Dashboard, Genie-animaties en dergelijke in OSX).

En sorry, ik snap dat je mijn gezeur niet wilt lezen in dit topic, maar ik doe dit louter en alleen omdat ik bemerk dat Pyrone89 het voor veel meer mensen blijft verzieken als er niet iemand hem op z'n irritante postgedrag wijst.

[ Voor 119% gewijzigd door Smultie op 12-09-2012 14:14 ]

• BillSpaarbank
  • Niet online
Smultie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:05:
in dit topic, maar ik doe dit louter en alleen omdat ik bemerk dat Pyrone89 het voor veel meer mensen blijft verzieken als er niet iemand hem op z'n irritante postgedrag wijst.[/sup]
Ga gewoon nog ff verder joh. Jullie dragen er allemaal net zo hard aan bij. Jammer dat jullie dat zelf niet inzien en gewoon het topic blijven verzieken. Je kan er ook gewoon overheen lezen als bepaalde reacties je storen. Er komen inmiddels zoveel reacties op dat het "er overheen lezen" ook niet meer lukt.
Pixeltje schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:04:
Ontopic:

Ik draai momenteel nog Lion maar overweeg over te stappen op ML. Mijn 13"pro uit 2009 draait Lion prima hoewel ik het gevoel heb dat het geheel niet meer zo snappy is als onder Snow Leopard. Is het verstandig om bij Lion te blijven of kan ik met een gerust hart overstappen naar ML om gebruik te kunnen maken van Deep sleep en meer van de nieuwe functies?
Deep sleep werkt dacht ik alleen bij de laatste generatie Macbooks.

• Smultie
  • Niet online
BillSpaarbank schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:25:
[...]

Deep sleep werkt dacht ik alleen bij de laatste generatie Macbooks.
Hetzelfde geldt voor Airplay Mirroring.

• Pixeltje
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hmm, dat neemt een aantal leuke functies wel weg.. nog effe over nadenken dan, maar in ieder geval bedankt voor de reacties!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 12:01

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Pixeltje schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:04:
Kinders! Ga dit eens ergens anders doen. Ik kom hier om ervaringen met OSX te lezen, en niet om Goede tijden Slechte Tijden te lezen. Dat jullie elkaar niet bepaald liefhebben is inmiddels duidelijk. Ga het ergens anders beslechten of zet je eroverheen en laat elkaar een tijdje met rust. Is voor de andere bezoekers van dit topic ook beter.

Ontopic:

MBP is overigens voorzien van 8GB geheugen en een SSD, die zullen er niet trager op worden maar ben bang dat de 2,5GHZ c2D het er lastig mee krijgt. Iemand met ervaringen die hier iets over kan zeggen?
Zowel mijn iMac (2.7GHz i5, 12GB RAM, 1TB HDD) en MacBook Pro (2.3GHz i7, 16GB RAM, 512GB SSD) voelen snappier aan sinds ik een clean install van Mountain Lion draai.
Smultie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:27:
[...]

Hetzelfde geldt voor Airplay Mirroring.
Alles vanaf '11 en later :) Op Cult of Mac is daar een goed artikel over te vinden.

• Pyrone89
DaSaN schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:53:
[...]

Ik begin Pyrone89 ook een beetje zat te worden, met zijn negatieve beeldvorming continu… tegenwoordig vis je de reacties van Pyrone er zo tussenuit...
Er zijn andere die er wat anders over denken:
Xanion schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:18:
[...]

Ik vond dat hij een zeer nette post schreef die geheel ontopic was. De reactie van Dasan op zijn post was minder.
Zullen we er weer mee ophouden en ontopic verder gaan? We zijn toch geen kinderen hier op school die elkaar zwart maken op ieder woordje wat wellicht verkeerd gezegd wordt?

Grow up guys.
BillSpaarbank schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:25:
Ga gewoon nog ff verder joh. Jullie dragen er allemaal net zo hard aan bij. Jammer dat jullie dat zelf niet inzien en gewoon het topic blijven verzieken. Je kan er ook gewoon overheen lezen als bepaalde reacties je storen. Er komen inmiddels zoveel reacties op dat het "er overheen lezen" ook niet meer lukt.
Begin het zat te worden dat het hier blijkbaar nodig is mensen persoonlijk aan te vallen als er wordt gewezen op gebreken die duidelijk aantoonbaar zijn. Het is simpelweg duidelijk te merken dat men bij Apple ergens in de supply chain de concentratie aan het verliezen is, want zowel hun hardware als software beginnen defecten te vertonen die we niet gewend zijn van Apple. Als je in de marketing droom wilt blijven moet je gewoon geen sites bezoeken en elke dag de Apple Store binnenlopen, zo simpel is het. Als je realistische ervaringen wilt horen moet je op meerdere plekken kijken. Dat ik die vervolgens opsom en blijkbaar beter opmerk dan sommige hier is geen reden om de messenger neer te schieten, het is een reden om Apple er via de Feedback knop op te wijzen het beter te doen (zoals ik ook elke bug rapporteer, maar ze gaan er natuurlijk pas wat mee doen als er grote aantallen meldingen komen). In plaats van mij af te zeiken kun je dus ook gewoon helpen om Apple te wijzen op hun fouten, zodat ook JOUW computer beter gaat presteren. Als iedereen echter besluit om hun ogen te sluiten / de andere kant op te kijken wordt een leverancier gemakzuchtig (zie hoe ze pas wat gingen doen met antenna-gate nadat ze van de halve wereld een wake-up call kregen) zoals Microsoft dat eind jaren 90 was. Ik neem aan dat jullie niet willen dat Apple verandert in het Microsoft van eind jaren 90, of wel? Ik houd van Apple spullen, maar ik ben niet gediend van hun nieuwe houding, namelijk die van een arrogante MS kloon die alles denkt beter te weten en denkt alles te kunnen maken. Ik hield van hun houding zoals die vroeger was, met als bekendste voorbeeld hun 1984 reclame statement. DAAROM is het belangrijk om de negatieve aspecten te benoemen en met zijn allen vervolgens te rapporteren via de feedback knop, ook als jij er zelf nog geen last van hebt gehad (beter voorkomen dan genezen). Zo houdt je ze scherp en krijg je in de toekomst nog betere software en hardware.

Wat we eventueel wel kunnen doen is een apart topic aanmaken voor dit doel, namelijk het delen van bugs zodat we die allemaal massaal via de feedback knop aan Apple gaan melden om hun scherp te houden.

Nu weer on-topic.

Qua ervaringen helpt het idd als je een clean install doet. Ik ga na 10.8.2 weer een clean install doen, hopelijk zijn dan eindelijk de meeste bugs er uit. Met name de agenda bug (al dan niet samenhangend met iOS) en de vele kernel panics zijn vervelend. Aangezien ik een iMac heb, heb ik geen last van batterij-issues, maar het goede nieuws is dat het tot dusver lijkt dat het in 10.8.2 weer helemaal in orde is, zelfs net zo goed als in Snow Leopard. Dat zou voor de laptopbezitters een hele belangrijke fix zijn. Wel vraag ik me af hoe dit en de andere redelijke zichtbare bugs ooit door alle Developer Previews zijn geglipt.

[ Voor 82% gewijzigd door Pyrone89 op 12-09-2012 15:42 ]

• Smultie
  • Niet online
Pyrone89 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:55:

In plaats van mij af te zeiken kun je dus ook gewoon helpen om Apple te wijzen op hun fouten, zodat ook JOUW computer beter gaat presteren.
a) Apple leest GoT niet :( , dus het heeft geen zin om het hier neer te schrijven
b) Ik ben het met je eens, sommige dingen kan Apple zeker nog een stuk beter doen, maar zie a)
c) Lees mijn verhaal over eten met een groep mensen een paar posts terug eens.

Nogmaals, het gaat me niet om jou, ik ken je niet, en heb (dus) niks tegen je.
Je aanhoudende stroom negativiteit wordt op termijn echter wel vervelend en, zoals je ziet, ben ik niet de enige die zo denkt.

Als ik negativiteit over Apple(-producten) wil lezen, dan open ik wel een willekeurige FP-post over een Apple-product, dan helpen de Windows/Linux/Android fans me wel aan een quick fix. Ik hoef dat niet óók nog eens in de specifieke Apple topics te lezen.

Los van of dit verhaal je kan overtuigen om iets minder vaak ranterig richting Apple te zijn, ga ik proberen niet meer te reageren op dat soort posts van je O-)

• Pyrone89
Smultie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:32:
[...]

a) Apple leest GoT niet :( , dus het heeft geen zin om het hier neer te schrijven
b) Ik ben het met je eens, sommige dingen kan Apple zeker nog een stuk beter doen, maar zie a)
c) Lees mijn verhaal over eten met een groep mensen een paar posts terug eens.

Nogmaals, het gaat me niet om jou, ik ken je niet, en heb (dus) niks tegen je.
Je aanhoudende stroom negativiteit wordt op termijn echter wel vervelend en, zoals je ziet, ben ik niet de enige die zo denkt.

Als ik negativiteit over Apple(-producten) wil lezen, dan open ik wel een willekeurige FP-post over een Apple-product, dan helpen de Windows/Linux/Android fans me wel aan een quick fix. Ik hoef dat niet óók nog eens in de specifieke Apple topics te lezen.

Los van of dit verhaal je kan overtuigen om iets minder vaak ranterig richting Apple te zijn, ga ik proberen niet meer te reageren op dat soort posts van je O-)
Als we het gewoon zoals nu wat beschaafder houden is er niks aan de hand.

Natuurlijk leest Apple dit niet, maar het is ook de bedoeling dat de lezers hier bugreports gaan indienen of het indirect aan Apple laten weten. Ik was echt niet onder de impressie dat Apple dit las 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Pyrone89 op 12-09-2012 15:41 ]

• BillSpaarbank
  • Niet online
Pyrone89 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:55:
[...]

[...]

[...]

Begin het zat te worden dat het hier blijkbaar nodig is mensen persoonlijk aan te vallen als er wordt gewezen op gebreken die duidelijk aantoonbaar zijn. Het is simpelweg duidelijk te merken dat men bij Apple ergens in de supply chain de concentratie aan het verliezen is, want zowel hun hardware als software beginnen defecten te vertonen die we niet gewend zijn van Apple. Als je in de marketing droom wilt blijven moet je gewoon geen sites bezoeken en elke dag de Apple Store binnenlopen, zo simpel is het. Als je realistische ervaringen wilt horen moet je op meerdere plekken kijken. Dat ik die vervolgens opsom en blijkbaar beter opmerk dan sommige hier is geen reden om de messenger neer te schieten, het is een reden om Apple er via de Feedback knop op te wijzen het beter te doen (zoals ik ook elke bug rapporteer, maar ze gaan er natuurlijk pas wat mee doen als er grote aantallen meldingen komen). In plaats van mij af te zeiken kun je dus ook gewoon helpen om Apple te wijzen op hun fouten, zodat ook JOUW computer beter gaat presteren. Als iedereen echter besluit om hun ogen te sluiten / de andere kant op te kijken wordt een leverancier gemakzuchtig (zie hoe ze pas wat gingen doen met antenna-gate nadat ze van de halve wereld een wake-up call kregen) zoals Microsoft dat eind jaren 90 was. Ik neem aan dat jullie niet willen dat Apple verandert in het Microsoft van eind jaren 90, of wel? Ik houd van Apple spullen, maar ik ben niet gediend van hun nieuwe houding, namelijk die van een arrogante MS kloon die alles denkt beter te weten en denkt alles te kunnen maken. Ik hield van hun houding zoals die vroeger was, met als bekendste voorbeeld hun 1984 reclame statement. DAAROM is het belangrijk om de negatieve aspecten te benoemen en met zijn allen vervolgens te rapporteren via de feedback knop, ook als jij er zelf nog geen last van hebt gehad (beter voorkomen dan genezen). Zo houdt je ze scherp en krijg je in de toekomst nog betere software en hardware.

Wat we eventueel wel kunnen doen is een apart topic aanmaken voor dit doel, namelijk het delen van bugs zodat we die allemaal massaal via de feedback knop aan Apple gaan melden om hun scherp te houden.
Geen idee waarom je mij quote in dit verhaal. Ik heb je nooit persoonlijk aangevallen en je zult mij er ook niet op betrappen dat ik oogkleppen op heb voor de foutjes van Apple. Ik ben ook kritisch en stoor me vaak ook aan problemen met hardware. De één ziet het niet en de ander is er wel gevoelig voor. Ieder zijn ding. Softwarematig heb ik ook wat puntjes waar ik niet blij mee ben op mijn Macbook Pro.

Waar ik me enorm aan stoor is dat het hier net een kleuterklas is. In dit geval ben jij het gepeste jongetje van de klas. Pesten was leuk toen ik op de lagere school zat. Inmiddels ben ik een paar jaar verder.

Ik zou ook balen van image retentie of van slechte SATA-kabels of whatever. In dat opzicht vind ik zelfs dat je af en toe best gelijk heb. Wat ik persoonlijk verder van jou vind is niet interessant en dat zal ik hier zeker niet ventileren. Daar heb ik niets aan en de rest ook niet. Maar jullie blijven als een stel kleine kinderen vitten op elkaar. Het is gewoon diep triest.

Verwijderd

Kinders wat een gemiep om niks.

@Pyrone89 - je leeft in de naïviteit met het idee dat Apple perfecte producten produceert ? Pretenderen ze dat zelf ? Of laat je je mening (Apple=perfectie) opdringen door reacties van anderen op Apple artikelen (het internet staat er vol mee).

Ik denk dat Apple niet pretendeert perfecte producten te maken, ze doen dan ook niet moeilijk als jij er (hardwarematige) problemen mee hebt, in de USA gaat dat een stukje verder qua service.
Software is een lastiger verhaal omdat iedereen vanalles uithaalt met zijn systeem wat mogelijk invloed kan hebben op de werking - een update is dan ook niet zomaar gemaakt.

• Pyrone89
BillSpaarbank schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:40:
[...]

Geen idee waarom je mij quote in dit verhaal. Ik heb je nooit persoonlijk aangevallen en je zult mij er ook niet op betrappen dat ik oogkleppen op heb voor de foutjes van Apple. Ik ben ook kritisch en stoor me vaak ook aan problemen met hardware. De één ziet het niet en de ander is er wel gevoelig voor. Ieder zijn ding. Softwarematig heb ik ook wat puntjes waar ik niet blij mee ben op mijn Macbook Pro.

Waar ik me enorm aan stoor is dat het hier net een kleuterklas is. In dit geval ben jij het gepeste jongetje van de klas. Pesten was leuk toen ik op de lagere school zat. Inmiddels ben ik een paar jaar verder.

Ik zou ook balen van image retentie of van slechte SATA-kabels of whatever. In dat opzicht vind ik zelfs dat je af en toe best gelijk heb. Wat ik persoonlijk verder van jou vind is niet interessant en dat zal ik hier zeker niet ventileren. Daar heb ik niets aan en de rest ook niet. Maar jullie blijven als een stel kleine kinderen vitten op elkaar. Het is gewoon diep triest.
Jij werd ook juist gequote als iemand die juist niet me liep af te zeiken, maar het gewoon voor kennis nam en verder ging. Sorry voor de verwarring, heb het aangepast.
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:41:
Kinders wat een gemiep om niks.

@Pyrone89 - je leeft in de naïviteit met het idee dat Apple perfecte producten produceert ? Pretenderen ze dat zelf ? Of laat je je mening (Apple=perfectie) opdringen door reacties van anderen op Apple artikelen (het internet staat er vol mee).

Ik denk dat Apple niet pretendeert perfecte producten te maken, ze doen dan ook niet moeilijk als jij er (hardwarematige) problemen mee hebt, in de USA gaat dat een stukje verder qua service.
Software is een lastiger verhaal omdat iedereen vanalles uithaalt met zijn systeem wat mogelijk invloed kan hebben op de werking - een update is dan ook niet zomaar gemaakt.
Ze suggereren het wel, als je hun marketing doorneemt. Niks mis mee, maar dan moet je ook niet zeuren als je eraan wordt getoetst. Zoals met hun opmerkingen dat OSX superieur is aan alles (zie de OSX website). Dat is voor sommige onderdelen van het OS, maar voor sommige toch ook zeker niet. En er zitten gewoon behoorlijk wat merkbare software en hardware fouten in. Tuurlijk zitten overal fouten in, maar het is een heel verschil of iets er zo dik bovenop ligt dat het überhaupt niet door de testen had mogen komen en fouten die redelijk verborgen zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door Pyrone89 op 12-09-2012 15:46 ]

• Smultie
  • Niet online
Pyrone89 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:40:
[...]

Als we het gewoon zoals nu wat beschaafder houden is er niks aan de hand.

Natuurlijk leest Apple dit niet, maar het is ook de bedoeling dat de lezers hier bugreports gaan indienen of het indirect aan Apple laten weten. Ik was echt niet onder de impressie dat Apple dit las 8)7
Ja, ik kan ook heel netjes en onderbouwd posten. Maar het probleem is dat we feitelijk dezelfde discussie 3 weken geleden al gevoerd hadden: Pyrone89 in "[OS X Mountain Lion 10.8] Ervaring & Discussie"

Je hebt je daarna 1-2 weken wat netter gedragen en sinds een paar dagen is het voor m'n gevoel weer terug bij af.

• Pyrone89
Smultie schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:46:
[...]

Ja, ik kan ook heel netjes en onderbouwd posten. Maar het probleem is dat we feitelijk dezelde discussie 3 weken geleden al gevoerd hadden: Pyrone89 in "[OS X Mountain Lion 10.8] Ervaring & Discussie"

Je hebt je daarna 1-2 weken wat netter gedragen en sinds een paar dagen is het voor m'n gevoel weer terug bij af.
Als je kijkt naar wat ik nu letterlijk postte was dat 10.8.2, zelfs in beta status, beter is dan alles wat Apple tot nu toe als stable heeft uitgebracht.

Dit wordt gewoon ondersteund door de grote blogs en zou je zelfs als een verkapt compliment kunnen opvatten (en anderzijds een belediging voor hun huidige stable status).

Zie niet in waarom je daar dus een dermate grove persoonlijke aanval op moest inzetten. Het is gewoon letterlijk een kopie van de conclusie van de grote blogs. Wederom messenger neerschieten is niet nodig.

Maar laten we eerlijk wezen, sommige zaken zijn toch ook te bespottelijk voor woorden. Zoals ook nu weer: wil ik zojuist een Macbook Air kopen voor een kennis, kan dit niet omdat er vandaag een nieuwe iPhone uitkomt, kortom complete store down. 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Pyrone89 op 12-09-2012 15:51 ]

• Smultie
  • Niet online
Pyrone89 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:48:
[...]

Als je kijkt naar wat ik nu letterlijk postte was dat 10.8.2, zelfs in beta status, beter is dan alles wat Apple tot nu toe als stable heeft uitgebracht.

Dit wordt gewoon ondersteund door de grote blogs en zou je zelfs als een verkapt compliment kunnen opvatten (en anderzijds een belediging voor hun huidige stable status).

Zie niet in waarom je daar dus een dermate grove persoonlijke aanval op moest inzetten. Het is gewoon letterlijk een kopie van de conclusie van de grote blogs. Wederom messenger neerschieten is niet nodig.
a) Ik las het inderdaad als een belediging voor hun huidige stable status, en dus als het zoveelste commentaar op Apple/OSX/MBP van jouw kant. Mijn comment moet je dus ook niet lezen als reply puur op die ene post, maar op de stroom negatieve posts.
b) Ik vond mijn commentaar geen gigantische grove persoonlijke aanval. Ik noem je een troll, omdat ik vind dat je trollt.

[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 12-09-2012 16:08 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 15:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik lees hier een hoop discussie, maar toch ben ik meer geïnteresseerd in ervaringen :) . In het specifiek met betrekking tot wat iemand (zoals ik) meer zou hebben aan een MBP boven een windows laptop alleen. Ik doe een opleiding game design en zal vanaf volgend jaar veel en grote documenten moeten typen en vroeg mij af of ik nou wel of niet wil gaan (sparen) voor een MBP of dat dat gewoon sonde zou zijn van het geld. Wat denken jullie? Is bijvoorbeeld de ergonomie van het toetsenbord echt veel beter (ik weet al dat het fijner typt, maar is het echt 'beter' voor je lichaam)? Nou ja, alvast bedankt voor het delen van ervaringen :D .

Grillmeister

Verwijderd

Pyrone89 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 15:41:
Ze suggereren het wel, als je hun marketing doorneemt.
Gast, welk onderdeel van het woord "marketing" begrijp je niet ?

Jij hebt dus in het verleden je uiterste best gedaan om elk ander product wat je ooit hebt gekocht beter te maken en dat al deze improvements nu te vinden zijn in de nieuwere versies van die producten ?

Je draaft er in door, dat is het hele punt.
En er zitten gewoon behoorlijk wat merkbare software en hardware fouten in. Tuurlijk zitten overal fouten in, maar het is een heel verschil of iets er zo dik bovenop ligt dat het überhaupt niet door de testen had mogen komen en fouten die redelijk verborgen zitten.
Apart.

Er staat hier een Mac mini, iMac, rMBP, MBA, iPad en iPhone en ik heb geen issues, komt dat door "geluk" of "omdat ik niet miereneuk" ? Is het gewoon zeiken om te zeiken ?

Wat staat er bij Apple op de site over OS X dat wat jou betreft niet werkt zoals ze beschrijven ? En heb je dit gerapporteerd bij Apple ? Of uit je het alleen op forums ?

Het lijkt er eerder op dat je je enorm laat beïnvloeden door meningen op "grote blogs" ipv een source.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 14:54

World Citizen

FreeReef.nl

Ondertussen moet ik bekennen dat de grootste BUG blijkbaar de userbase is, want de discussies die gevoerd worden gaan nergens meer over..

Iedereen begrijpt toch wel dat standaarden per persoon anders zijn... Aangezien we op een zwaar technische website zitten word er soms ook wel eens heel erg kritisch gekeken... Dat iemand anders dit onzin vind maakt het niet onwaar.

Ik denk wel dat je soms niet alles moet posten... Ik baal ook wel eens van hele kleine dingen.. We weten allemaal dat niemand daar iets aan veranderd, ook bug reports niet. Je mag ze best posten, maar kunt verwachten dat andere het een niet boeiend verhaal vinden. Feit blijft dat de fout er is en dat we hier nou eenmaal op een plek zijn om dat soort dingen OOK te bespreken.

Wat een ander aan problemen merkt verander je toch niet.. dus het vermelden dat jij er geen last van hebt dus dat je het raar vind dat een ander dat wel heeft... is niet echt belangrijk.

Jullie hebben allemaal gelijk, maar je moet kappen met het classificeren van problemen naar "niet posten en wel posten" Als er een plek is waar je dit soort "mierenneuken" kunt posten dan is het toch hier.... niet dan?

FreeReef.nl

• Pyrone89
RoofTurkey schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:21:
Ik lees hier een hoop discussie, maar toch ben ik meer geïnteresseerd in ervaringen :) . In het specifiek met betrekking tot wat iemand (zoals ik) meer zou hebben aan een MBP boven een windows laptop alleen. Ik doe een opleiding game design en zal vanaf volgend jaar veel en grote documenten moeten typen en vroeg mij af of ik nou wel of niet wil gaan (sparen) voor een MBP of dat dat gewoon sonde zou zijn van het geld. Wat denken jullie? Is bijvoorbeeld de ergonomie van het toetsenbord echt veel beter (ik weet al dat het fijner typt, maar is het echt 'beter' voor je lichaam)? Nou ja, alvast bedankt voor het delen van ervaringen :D .
Als het om ergonomie te doen is zou ik een los toetsenbord nemen, ongeacht of je OSX of Windows gebruikt.

Laptops zijn namelijk niet geschikt om langdurige achter te zitten.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Pyrone89 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:46:
[...]

Als het om ergonomie te doen is zou ik een los toetsenbord nemen, ongeacht of je OSX of Windows gebruikt.

Laptops zijn namelijk niet geschikt om langdurige achter te zitten.
Dat heb ik als tweaker zijnde natuurlijk al, maar vooral op school zal er veel getypt worden (wat nu al langzaam aan aan het beginnen is). Ga je/ik dan met een MBP(/MBA?) echt verschil merken of is het dan allebei gewoon 'slecht' en oncomfortabel voor je? Voor de rest weet ik al de meeste voor- en nadelen van OSX tov Windows en eigenlijk is dit naar mijn mening het puntje waarop ik mijn beslissing wil gaan baseren.

Grillmeister

• Osxy
  • Laatst online: 21:12

Osxy

Holy crap on a cracker

Het is een prima toetsenbord om mee te typen, heb jaren niet anders gedaan. Een los toetsenbord is alleen werkelijk 100'en malen beter, zowel voor het typen als je nek omdat je dat je scherm tot ooghoogte kan verhogen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Osxy schreef op woensdag 12 september 2012 @ 17:02:
Het is een prima toetsenbord om mee te typen, heb jaren niet anders gedaan. Een los toetsenbord is alleen werkelijk 100'en malen beter, zowel voor het typen als je nek omdat je dat je scherm tot ooghoogte kan verhogen.
Wat je zegt, is dat ik beter mijn extern toetsenbord mee kan nemen naar school ipv een macbook? Of bedoel je dat een macbook wel beter is, alleen... De andere redenen voor mij zouden zijn dat ik dan programma's als photoshop, after effects, etc. wat fijner kan draaien, maar dat lijkt mij persoonlijk niet echt 100% een reden om eventjes €1000+ ergens aan uit te geven. Daarom zou het toetsenbord voor mij de doorslag of juist niet zijn :9 .

Grillmeister

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

RoofTurkey schreef op woensdag 12 september 2012 @ 17:11:
[...]

Wat je zegt, is dat ik beter mijn extern toetsenbord mee kan nemen naar school ipv een macbook? Of bedoel je dat een macbook wel beter is, alleen... De andere redenen voor mij zouden zijn dat ik dan programma's als photoshop, after effects, etc. wat fijner kan draaien, maar dat lijkt mij persoonlijk niet echt 100% een reden om eventjes €1000+ ergens aan uit te geven. Daarom zou het toetsenbord voor mij de doorslag of juist niet zijn :9 .
Ik denk dat je moet beslissen welk OS je wilt draaien... Mocht je voor OSX kiezen dan is het mooi meegenomen dat het hardware product ook nog eens een leuk ding is, en vaak "beter" als varianten met Windows...

Argumenten omtrent toetsenbord zou ik überhaupt niet meenemen... Een fijn Tobo of een Photoshop wat lekker draait op een OS wat je zwaar kut vind is nog steeds.... kut.

Ik zou puur beslissen op OS basis..

Geld kunt je ook meenemen, maar minder betalen voor Windows terwijl je het ... kut vind, schiet ook niet op.

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 12-09-2012 17:24 ]

FreeReef.nl

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

World Citizen schreef op woensdag 12 september 2012 @ 17:23:
[...]

Ik denk dat je moet beslissen welk OS je wilt draaien... Mocht je voor OSX kiezen dan is het mooi meegenomen dat het hardware product ook nog eens een leuk ding is, en vaak "beter" als varianten met Windows...

Argumenten omtrent toetsenbord zou ik überhaupt niet meenemen... Een fijn Tobo of een Photoshop wat lekker draait op een OS wat je zwaar kut vind is nog steeds.... kut.

Ik zou puur beslissen op OS basis..

Geld kunt je ook meenemen, maar minder betalen voor Windows terwijl je het ... kut vind, schiet ook niet op.
Maar het probleem is een beetje dat ik het OS voor bepaalde apps fijner vindt en voor programma's die ik voor school gebruik heb ik gewoon windows nodig (en voor gamen natuurlijk 8) ). Daarom vind ik het OS wel genoeg voordelen hebben, alleen niet genoeg om de prijs te verantwoorden. Daardoor komt er dus de hardware bij kijken en dan is natuurlijk een retina scherm een dik pluspunt, maar het toetsenbord ga ik heel veel gebruiken en als die eigenlijk helemaal niet comfortabel is voor lange typ sessies, dan houdt het gewoon op voor mij. De grens ligt om die reden dan ook bij het toetsenbord om een lang verhaal kort te maken :) .

Grillmeister

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

RoofTurkey schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:07:
[...]

Maar het probleem is een beetje dat ik het OS voor bepaalde apps fijner vindt en voor programma's die ik voor school gebruik heb ik gewoon windows nodig (en voor gamen natuurlijk 8) ). Daarom vind ik het OS wel genoeg voordelen hebben, alleen niet genoeg om de prijs te verantwoorden. Daardoor komt er dus de hardware bij kijken en dan is natuurlijk een retina scherm een dik pluspunt, maar het toetsenbord ga ik heel veel gebruiken en als die eigenlijk helemaal niet comfortabel is voor lange typ sessies, dan houdt het gewoon op voor mij. De grens ligt om die reden dan ook bij het toetsenbord om een lang verhaal kort te maken :) .
Ik vind persoonlijk de hele hardware veel beter afgewerkt dan elke andere laptop... Dus in het algemeen zou ik sowieso kiezen voor Apple hardware.. Ik zou persoonlijk daar best iets voor in willen leveren op het toetsenbord, en dat doe ik ook... Je wilt niet weten hoe *** het is met gamen dat je links onder een FN knop hebt, en niet CTRL.. Dus dat lever je sowieso in als die hard gamer :+

Verder vind ik het toetsenbord ook echt veel fijner typen. Op het werk heb ik een los apple Toetsenbord, en dat is volgens mij vrijwel hetzelfde. Telkens als iemand achter mijn Pc zit, is de eerste opmerking "wow dat is wel een mooi tobo" en de tweede, "dat typed fijn". En dan heb ik het over administratief personeel tot aan mijn moeder.. (toevallig vandaag). Op een andere laptop typ ik persoonlijk niet zo heel fijn... mijn pa heeft een Acer die indertijd 1600 euro koste, nou... waar ze dat aan op hebben op gemaakt bij Acer weet ik niet, maar vooral niet aan de laptop behuizing en ... de rest. Het tobo daarop is echt waardeloos.. Nu heb je zat keuzes bij Windows laptops, dus je zult er vast een vinden die fijn typed.. Maar is de rest dan naar wens.. ? Een Macbook zal ook niet 100% naar wens zijn trouwens...

Ik denk niet dat je ooit spijt krijgt van je keuze als het puur om het Tobo gaat.. Geloof mij, ons, uit praktijk met mijzelf, en mensen om mij heen... het Tobo typed echt serieus fijn!

Ik zou wel een muis of liever trackpad gebruiken ipv je touchpad... Dit is echt killing voor elk gewricht in je pols.

FreeReef.nl

• Pyrone89
World Citizen schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:22:
[...]

Ik vind persoonlijk de hele hardware veel beter afgewerkt dan elke andere laptop... Dus in het algemeen zou ik sowieso kiezen voor Apple hardware.. Ik zou persoonlijk daar best iets voor in willen leveren op het toetsenbord, en dat doe ik ook... Je wilt niet weten hoe *** het is met gamen dat je links onder een FN knop hebt, en niet CTRL.. Dus dat lever je sowieso in als die hard gamer :+

Verder vind ik het toetsenbord ook echt veel fijner typen. Op het werk heb ik een los apple Toetsenbord, en dat is volgens mij vrijwel hetzelfde. Telkens als iemand achter mijn Pc zit, is de eerste opmerking "wow dat is wel een mooi tobo" en de tweede, "dat typed fijn". En dan heb ik het over administratief personeel tot aan mijn moeder.. (toevallig vandaag). Op een andere laptop typ ik persoonlijk niet zo heel fijn... mijn pa heeft een Acer die indertijd 1600 euro koste, nou... waar ze dat aan op hebben op gemaakt bij Acer weet ik niet, maar vooral niet aan de laptop behuizing en ... de rest. Het tobo daarop is echt waardeloos.. Nu heb je zat keuzes bij Windows laptops, dus je zult er vast een vinden die fijn typed.. Maar is de rest dan naar wens.. ? Een Macbook zal ook niet 100% naar wens zijn trouwens...

Ik denk niet dat je ooit spijt krijgt van je keuze als het puur om het Tobo gaat.. Geloof mij, ons, uit praktijk met mijzelf, en mensen om mij heen... het Tobo typed echt serieus fijn!

Ik zou wel een muis of liever trackpad gebruiken ipv je touchpad... Dit is echt killing voor elk gewricht in je pols.
Serieuze gamers gebruiken een los toetsenbord, al dan niet de bedrade Apple met nummerieke toetsen, op de reden.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Pyrone89 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:31:
[...]

Serieuze gamers gebruiken een los toetsenbord, al dan niet de bedrade Apple met nummerieke toetsen, op de reden.
Maar je wilt natuurlijk op school ook een keer gamen... En we begrijpen ondertussen dat hij op school op het tobo van zijn Macbook wil gaan typen... dus...

FreeReef.nl

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

World Citizen schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:32:
[...]
Maar je wilt natuurlijk op school ook een keer gamen... En we begrijpen ondertussen dat hij op school op het tobo van zijn Macbook wil gaan typen... dus...
Ik wil alleen maar gaan typen, niet gamen op een MBP. Ik heb sowieso een windows laptop (nodig), dus die gaat ook gewoon standaard mee de komende 4 jaar. Maar voor het typen van documenten, in de trein iets doen, etc. is die laptop gewoon niet geschikt (ding weegt 4,5kg :| ). Dus wil (inderdaad wil, want een must is het natuurlijk niet) ik graag een lichte laptop ernaast binnen nu en één jaar. De keuze viel op een MBP, omdat deze mij ook heerlijk lijkt (na een paar keer bij andere mensen de MBP te hebben gebruikt :9 ) voor video- en fotobewerking en natuurlijk al het type werk. Met wat geluk komt er in juni 2013 oid een rMPB 13 inch uit voor een leuke (1500-ish) prijs en dan ben ik verkocht :) , nu ik weet dat het toetsenbord ook op de lange duur geweldig is.

Daarvoor heel erg bedankt en hopelijk tot over één macbook generatie ;) .

Grillmeister

• RoyalMess
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 23:09
Ik vroeg me af of het trouwens mogelijk is om een MacBook aan te schaffen met studenten korting en dan de BTW ook nog af te laten trekken, weet iemand of dit mogelijk is?

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

RoyalMess schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:46:
Ik vroeg me af of het trouwens mogelijk is om een MacBook aan te schaffen met studenten korting en dan de BTW ook nog af te laten trekken, weet iemand of dit mogelijk is?
Nee, dat zou een beetje vreemd zijn ook. Een laptop aanschaffen voor een student die hem op zijn/haar zaak aanschaft :S .

Grillmeister

• Pyrone89
RoofTurkey schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:47:
[...]

Nee, dat zou een beetje vreemd zijn ook. Een laptop aanschaffen voor een student die hem op zijn/haar zaak aanschaft :S .
Er zijn veel studenten met startende bedrijfjes die juist hier zeer blij mee zouden zijn.

Zeker op Hogescholen zijn er aardig wat studenten met eigen bedrijfjes, bij sommige studies is het zelfs een manier om extra credits te krijgen als je een goed bedrijf maakt.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Pyrone89 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:49:
[...]

Er zijn veel studenten met startende bedrijfjes die juist hier zeer blij mee zouden zijn.

Zeker op Hogescholen zijn er aardig wat studenten met eigen bedrijfjes, bij sommige studies is het zelfs een manier om extra credits te krijgen als je een goed bedrijf maakt.
Dan zal het idd waarschijnlijk wel mogelijk zijn, maar ik weet toevallig dat ze hier voorheen heel erg moeilijk over deden (bij mij tenminste, met een niet nader te noemen merk).

Grillmeister

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Modbreak:Gaan we weer even stoppen met de persoonlijke aanvallen? Als dit topic moet gaan verzanden in op de man spelen gaat het dicht en gaat de bezem erdoor, en dat kan zomaar links en rechts eens gevolgen hebben.

Kortom: vanaf hier op een beschaafde manier verder.

Launching containers into space

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Binnenkort ben ik van plan om een Macbook Pro 15" te kopen. Nu zit ik met twee vragen:

- Ik heb momenteel een HP laptop met een glossy scherm. Dit levert regelmatig irritaties op met reflecties (zonlicht of gewoon heldere buitenlucht) maar het gaat ook vaak ongemerkt langs mij heen.
Ik zit dus te twijfelen om een mat scherm te nemen met hogere resolutie, en vroeg mij af wat voor andere de afwegingen hierin waren en hoe hun ervaringen nu zijn.

Verder wil ik in de toekomst misschien de dvdspeler vervangen voor een tweede hardeschijf. Mijn vraag is of dit veel prestatie vermindering oplevert voor de hardeschijf, anders overweeg ik om dit op te lossen middels een externe schijf of mijn server.

Ben benieuwd :>

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik heb zelf toevallig een 15-inch mid-2011 model met het anti-glare hi-res scherm, voor mij persoonlijk is dat een noodzakelijke upgrade. De glossy variant is voor mij simpelweg te irritant. Er zijn wel wat dingen waar je rekening mee moet houden:

1. het matte scherm heeft een iets lagere contrastratio. Dit is inherent aan matte schermen en ik vind het niet storend.
2. het glossy scherm lijkt wat scherper dan het matte scherm. Dit is eveneens inherent aan de matte coating, en ik vind dit nadeel (van mat) zeker niet opwegen tegen de afwezigheid van reflecties.

Wanneer je storende reflecties niet meetelt, is het glossy scherm mooier dan het matte scherm. Ik heb persoonlijk echter niet de luxe om altijd zonder storende reflecties te kunnen werken, en dat maakt het matte scherm (voor mij) noodzakelijk. Ik ben er erg tevreden mee.

Overigens heeft Apple met de retina MBP een flinke stap gemaakt naar een glossy paneel dat (zelfs voor mij ;) ) acceptabel is qua reflecties. Ook de MacBook Air is goed bruikbaar.

Launching containers into space

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Is het iemand gelukt om een late 2011 MBP 15" via een MDP -> HDMI kabel of MDP -> HDMI adapter aan te sluiten op een Marantz receiver en van daaruit via HDMI weer verder naar een TV ?
Rechtstreeks lukt het wel, maar via de receiver niet. Heb al vanalles geprobeerd en gegoogled.
Rechtstreeks was trouwens op OSX Lion. Gisteren via receiver geprobeerd op OSX ML, maar mis nu ook wat instellingen in ML. Werkt het überhaupt nog?

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
loyske schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:20:
Is het iemand gelukt om een late 2011 MBP 15" via een MDP -> HDMI kabel of MDP -> HDMI adapter aan te sluiten op een Marantz receiver en van daaruit via HDMI weer verder naar een TV ?
Rechtstreeks lukt het wel, maar via de receiver niet. Heb al vanalles geprobeerd en gegoogled.
Rechtstreeks was trouwens op OSX Lion. Gisteren via receiver geprobeerd op OSX ML, maar mis nu ook wat instellingen in ML. Werkt het überhaupt nog?
Met behulp van deze info is het mij gelukt op mijn 2012 MBA in combinatie met een Onkyo receiver. De werking lijkt mij verder hetzelfde dus hiermee zou het moeten lukken.

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:28
Whieee schreef op woensdag 12 september 2012 @ 23:22:
Ik heb zelf toevallig een 15-inch mid-2011 model met het anti-glare hi-res scherm, voor mij persoonlijk is dat een noodzakelijke upgrade. De glossy variant is voor mij simpelweg te irritant. Er zijn wel wat dingen waar je rekening mee moet houden:

1. het matte scherm heeft een iets lagere contrastratio. Dit is inherent aan matte schermen en ik vind het niet storend.
2. het glossy scherm lijkt wat scherper dan het matte scherm. Dit is eveneens inherent aan de matte coating, en ik vind dit nadeel (van mat) zeker niet opwegen tegen de afwezigheid van reflecties.

Wanneer je storende reflecties niet meetelt, is het glossy scherm mooier dan het matte scherm. Ik heb persoonlijk echter niet de luxe om altijd zonder storende reflecties te kunnen werken, en dat maakt het matte scherm (voor mij) noodzakelijk. Ik ben er erg tevreden mee.

Overigens heeft Apple met de retina MBP een flinke stap gemaakt naar een glossy paneel dat (zelfs voor mij ;) ) acceptabel is qua reflecties. Ook de MacBook Air is goed bruikbaar.
Persoonlijk snap ik helemaal wat je bedoeld. Toch vind ik de reflecties op mijn gloednieuwe MBP heel erg meevallen. Lampen en dergelijke zie ik wel duidelijk, maar mezelf aanstaren is niet niet gelukt. Zelf s nu zie ik amper een reflectie terwijl ik mijn brightness op 45 - 50% heb staan. Zet ik dit hoger dan wordt het al helemaal moeilijker. Dit terwijl ik zelfs met mijn rug tegen een groot open raam zit. Hoe de MBP presteert als ik buiten zit, heb ik nog niet getest, maar zal ook niet snel gebeuren ik ben té zuinig met mijn apparaatje.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Mijn rMBP heeft last van kinderziektes.

De meest vervelende: Het ding heeft last van een vreemde 'sleep'. Als ik het beeldscherm van mijn laptop (ik heb hiervoor met een MacBook gewerkt) dicht doe, dan hoort het ding ook 'uit' te zijn. Of althans, in slaap. Als ik thuis kwam, was het ding ook gewoon koel, maar was er weer direct bij als ik de deksel opende.

Bij de Retina MacBook Pro is dit echter niet het geval. Het ding raakt loeiheet als ik hem in de tas vervoer, en de batterijtijd loopt terug. Dat lijkt mij niet de bedoeling voor een slaapstand. Ook dat de fans draaien tijdens de slaap is voor mij nieuw, mijn oude MacBook had daar geen last van. Op het internet lees ik veel verhalen van mensen die tegen precies dezelfde problemen aanlopen. Een oplossing heb ik echter nog niet gevonden.

Het probleem treed zowel op als ik de deksel dichtdoe, maar ook als ik hem eerst handmatig in de slaapstand zet voor ik hem inpak. Zeer merkwaardig. Zijn hier al gebruikers tegen hetzelfde probleem aangelopen en hebben die er al een oplossing voor gevonden? Ik heb de laatste updates van Apple al geïnstalleerd, ook de SMC update.

Verder is text die in FlashPlayer objecten word weergegeven erg flets. Heeft iemand hier ook al iets op gevonden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Dat zijn geen kinderziektes, maar dat even terzijde.

Hij zou uiteraard gewoon in sleep moeten gaan, wanneer je de klep dichtdoet. De mijne doet dat en die van vele anderen doen het ook. Dus bij jou is er iets niet in orde.

Kijk even wat eruit komt met de commandline pmset -g.
Active Profiles:
Battery Power -1
AC Power -1*
Currently in use:
standbydelay 4200
standby 1
womp 0
halfdim 1
hibernatefile /var/vm/sleepimage
darkwakes 1
gpuswitch 2
networkoversleep 0
disksleep 10
sleep 0
hibernatemode 0
ttyskeepawake 1
displaysleep 180
acwake 0
lidwake 1
Dit is de mijne. Jouw hibernatemode zal waarschijnlijk sowieso verschillen, want die heb ik niet op default.

Heb je trouwens software die ervoor zorgt dat je Mac niet kan slapen (neem een Caffeine of een InsomniaX)?

[ Voor 5% gewijzigd door RnB op 14-09-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Active Profiles:
Battery Power -1
AC Power -1*
Currently in use:
standbydelay 4200
standby 1
womp 1
halfdim 1
darkwakes 1
gpuswitch 2
networkoversleep 0
disksleep 10
sleep 10 (sleep prevented by )
hibernatemode 0
ttyskeepawake 1
displaysleep 10
acwake 0
lidwake 1
"Sleep prevented by"... Kijk, daar gaan we al.

Waar zou dat aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 13:10

Hoite

Goed verhaal

Joseph schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:09:
[...]

"Sleep prevented by"... Kijk, daar gaan we al.

Waar zou dat aan kunnen liggen?
Bij mij staat er:
Active Profiles:
AC Power -1*
Currently in use:
hibernatemode 0
halfdim 1
womp 1
networkoversleep 0
sleep 60 (sleep prevented by 82075)
powerbutton 1
ttyskeepawake 1
autorestart 0
disksleep 10
displaysleep 15
waarvan 82075 momenteel het PID is van iTunes.
Als ik mijn muziek pauzeer, of iTunes afsluit zal hij gewoon gaan slapen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hoite op 14-09-2012 11:38 ]

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor software heb je allemaal draaien ? google notifier ? bluetooth settings, "allow to wake.." ?

wat zegt:
code:
1
pmset -g assertions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Hoite schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:36:
[...]

Bij mij staat er:

[...]

waarvan 82075 momenteel het PID is van iTunes.
Als ik mijn muziek pauzeer, of iTunes afsluit zal hij gewoon gaan slapen.
Eigenlijk zou jouw Mac gewoon moeten slapen wanneer je je beeldscherm dichtklapt, ookal staat iTunes te draaien. Als iTunes de sleep tegenhoud, dan is ie bezig met een taak (behalve muziek afspelen).

[ Voor 4% gewijzigd door RnB op 14-09-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:36:
Wat voor software heb je allemaal draaien ? google notifier ? bluetooth settings, "allow to wake.." ?

wat zegt:
code:
1
pmset -g assertions
pmset -g assertions
Assertion status system-wide:
PreventUserIdleDisplaySleep 0
PreventSystemSleep 0
PreventUserIdleSystemSleep 0
ExternalMedia 0
UserIsActive 0
ApplePushServiceTask 0
BackgroundTask 0

Listed by owning process:
pid 161(helpd): [0x0000000c00000131] 00:01:59 BackgroundTask named: "com.apple.helpd.sdmbuilding"
pid 50(mds): [0x0000000c0000012e] 00:02:12 BackgroundTask named: "com.apple.metadata.mds"

Kernel Assertions: None
Exact dezelfde software als mijn vorige MacBook. Die ging echter wel zonder problemen in de slaapstand.

Edit: Net activeerde ik de slaapstand, het scherm bleef zwart, maar de muispijl was nog steeds zichtbaar. Na 5 minuuten was dit nog steeds het geval, en, behalve dat ik die nog kon bewegen, reageerde het ding nergens meer op. Ik heb hem moeten uitzetten met de power-knop.

[ Voor 12% gewijzigd door Joseph op 14-09-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafut
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-04 11:37

Dafut

David

RnB schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:09:
[...]

Eigenlijk zou jouw Mac gewoon moeten slapen, ookal staat iTunes te draaien. Als iTunes de sleep tegenhoud, dan is ie bezig met een taak (behalve muziek afspelen).
Bij mij houd iTunes de sleep ook tegen. Dat klopt ook, als je je macbook niet gebruikt zal de muziek gewoon door gaan zonder dat de macbook in sleepmode gaat. Pas zodra je hem dicht klapt wordt de muziek gestopt en vervolgens kan ie in sleepmode.

=]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Joseph schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:48:
[...]

pmset -g assertions

[...]

Exact dezelfde software als mijn vorige MacBook. Die ging echter wel zonder problemen in de slaapstand.

Edit: Net activeerde ik de slaapstand, het scherm bleef zwart, maar de muispijl was nog steeds zichtbaar. Na 5 minuuten was dit nog steeds het geval, en, behalve dat ik die nog kon bewegen, reageerde het ding nergens meer op. Ik heb hem moeten uitzetten met de power-knop.
helpd en mds zijn volgens mij processen die je harde schijf indexeren.

Hoelang staat je rMBP al aan? Het indexeren zou niet langer moeten duren dan een paar minuten.
Dafut schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:06:
[...]

Bij mij houd iTunes de sleep ook tegen. Dat klopt ook, als je je macbook niet gebruikt zal de muziek gewoon door gaan zonder dat de macbook in sleepmode gaat. Pas zodra je hem dicht klapt wordt de muziek gestopt en vervolgens kan ie in sleepmode.
Daar heb je zeer zeker gelijk in, ik zal mijn post ook even editten en wat specifieker zijn. Aangezien het ging over een lidclose sleep, bedoelde ik dat ook met het iTunes voorbeeld. Deze prevent namelijk niet je sleep wanneer je je scherm dichtklapt.

Iets bij Joseph houdt dus ook de sleep tegen bij het dichtklappen van zijn beeldscherm.

[ Voor 78% gewijzigd door RnB op 14-09-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafut

Dafut

David

Het kan ook nog zijn dat de magneetjes niet correct werken bij het dicht klappen van het scherm.

Je kunt proberen met een paperclip de magneet in het scherm te lokaliseren, zodra je deze gevonden hebt kun je met een andere (kleine) magneet "simuleren" (tegen de laptop zelf houden, op de plek van de magneet in het display) dat de je de laptop dicht klapt.

[ Voor 9% gewijzigd door Dafut op 14-09-2012 14:23 ]

=]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
RnB schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:09:
helpd en mds zijn volgens mij processen die je harde schijf indexeren.

Hoelang staat je rMBP al aan? Het indexeren zou niet langer moeten duren dan een paar minuten.
Mijn laptop staat al meer dan een uur aan.
Dafut schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:22:
Het kan ook nog zijn dat de magneetjes niet correct werken bij het dicht klappen van het scherm.

Je kunt proberen met een paperclip de magneet in het scherm te lokaliseren, zodra je deze gevonden hebt kun je met een andere (kleine) magneet "simuleren" (tegen de laptop zelf houden, op de plek van de magneet in het display) dat de je de laptop dicht klapt.
Een magneet tussen het scherm en de laptop? Begrijp me niet verkeerd, maar daar heb ik geen behoefte aan. Als ik meer dan €2200,- aan een laptop spendeer, mag ik toch hopen dat ik daar geen lapmiddelen bij hoef te gaan gebruiken?

Ik ben, samen met jou, trouwens niet de enige. Kijk maar eens.

https://discussions.apple.../4062893?start=0&tstart=0
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1393845 (Hetzelfde probleem waar ik net tegenaan liep)

Heeft iemand nog ideeën? Voor nu moet ik mijn MacBook telkens afsluiten en opstarten. Maakt niet uit kwa snelheid, maar ik ben wel al mijn open vensters kwijt. Dat werkt zeer contraproductief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafut

Dafut

David

Joseph schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:59:
[...]

Mijn laptop staat al meer dan een uur aan.

[...]

Een magneet (hoeft geen grote/sterke te zijn) tussen het scherm en de laptop? Begrijp me niet verkeerd, maar daar heb ik geen behoefte aan. Als ik meer dan €2200,- aan een laptop spendeer, mag ik toch hopen dat ik daar geen lapmiddelen bij hoef te gaan gebruiken?

Ik ben, samen met jou, trouwens niet de enige. Kijk maar eens.

https://discussions.apple.../4062893?start=0&tstart=0
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1393845 (Hetzelfde probleem waar ik net tegenaan liep)

Heeft iemand nog ideeën? Voor nu moet ik mijn MacBook telkens afsluiten en opstarten. Maakt niet uit kwa snelheid, maar ik ben wel al mijn open vensters kwijt. Dat werkt zeer contraproductief.
Die magneet is puur om te testen of je geen hardware matig probleem hebt en is geen permanente oplossing. Daarbij hoef je die magneet niet tussen je laptop te leggen, enkel er even tegenaan op de plek waar de magneet uit het scherm er normaal ook tegenaan komt. Maar als je dat niet ziet zitten is dat jou keuzen, ik verplicht je nergens toe ;).

=]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Op die manier. De paperclip blijft zowel links als rechts van het scherm stevig zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafut

Dafut

David

Joseph schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:30:
[...]

Op die manier. De paperclip blijft zowel links als rechts van het scherm stevig zitten.
Ik heb zojuist ook even geprobeerd bij mij zelf met simpel magneetje van een magneetbord. Als je hiermee langs de linker kant van de laptop gaat zou je laptop in sleepmode moeten gaan. (Aan de buitenkant vd speaker grill ter hoogte van de shift toets)

=]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Dafut schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:22:

Ja, dat zou inderdaad kunnen. Maar uit de pmset -g kwam een sleep 10 (prevented by PID), dus ik denk eerder dat het daar aan ligt, dan aan een hardware fout (ik zeg niet dat het niet kan, maar zoiets komt bijna nooit voor).

Om de software uit te sluiten zou ik zelfs zeggen, doe een clean install. Mountain Lion zit nog vol kleine bugs namelijk, deze kan je makkelijk met een clean install vermijden/reduceren.

[ Voor 11% gewijzigd door RnB op 14-09-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafut

Dafut

David

RnB schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:44:
[...]

Ja, dat zou inderdaad kunnen. Maar uit de pmset -g kwam een sleep 10 (prevented by PID), dus ik denk eerder dat het daar aan ligt, dan aan een hardware fout (ik zeg niet dat het niet kan, maar zoiets komt bijna nooit voor).

Om de software uit te sluiten zou ik zelfs zeggen, doe een clean install. Mountain Lion zit nog vol kleine bugs namelijk, deze kan je makkelijk met een clean install vermijden/reduceren.
Klopt helemaal, de kans dat het een software matig probleem is vele malen groter inderdaad. Dit iets wat mij te binnenschoot en wellicht het testen waard is.

=]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:10
Ik ben sinds het begin van deze week eigenaar van een nieuwe 2012 MBP 13" en gelukkig erg tevreden :)

Nu heb ik de instellingen doorgespit maar krijg nergens gevonden hoe ik ervoor kan zorgen dat het internet van de MBP aan blijft zodat ik kan blijven downloaden en ook streamen naar mijn televisie terwijl ik de MBP heb dichtgeklapt

is dit ergens mogelijk om in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Tjoekie schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:13:
[...]

Met behulp van deze info is het mij gelukt op mijn 2012 MBA in combinatie met een Onkyo receiver. De werking lijkt mij verder hetzelfde dus hiermee zou het moeten lukken.
Draai je ML ? Bij mij zie ik namelijk niks verschijnen onder Sound van HDMI, dus loop daar al meteen vast.
Zie alleen de Airplay optie voor mijn Marantz, maar geen HDMI uitvoer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gebruik je wel een dongel die dat ondersteunt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
CyBeR schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 19:52:
Gebruik je wel een dongel die dat ondersteunt?
Yep, dongle en ook een directe kabel geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
Scrtz schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 19:12:
Ik ben sinds het begin van deze week eigenaar van een nieuwe 2012 MBP 13" en gelukkig erg tevreden :)

Nu heb ik de instellingen doorgespit maar krijg nergens gevonden hoe ik ervoor kan zorgen dat het internet van de MBP aan blijft zodat ik kan blijven downloaden en ook streamen naar mijn televisie terwijl ik de MBP heb dichtgeklapt

Die functionaliteit zit niet in OS X. Maar google eens op het tooltje NoSleep, werkt erg goed.

Edit:

http://code.google.com/p/macosx-nosleep-extension/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 21:12

Osxy

Holy crap on a cracker

loyske schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 19:53:
[...]

Yep, dongle en ook een directe kabel geprobeerd.
Dan is de vraag nog of die dongle de uitvoer van audio wel ondersteund.

Ik heb er hier 3, maar bij 1 werkt de audio uitvoer.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik heb die discussie over geluid over HDMI niet helemaal gevolgd, maar jullie weten dat je met alt ingedrukt houden en dan op het geluidsicoontje klikt, je kan kiezen uit ingebouwde speakers en je HDMI uitvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
RnB schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 22:17:
Ik heb die discussie over geluid over HDMI niet helemaal gevolgd, maar jullie weten dat je met alt ingedrukt houden en dan op het geluidsicoontje klikt, je kan kiezen uit ingebouwde speakers en je HDMI uitvoer?
Ja, dat weet ik :+

• loyske
Het gaat me trouwens niet zo zeer om het geluid, maar beeld werkt ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

ik heb een Macbook Pro 2011 15" en ik kijk net naar mijn cycles enzo, ik heb 140 Cycles en mijn accu is nog maar goed voor 76% van de totale capaciteit!! dit klopt voor geen meter neem ik aan.. ik lees meer dingen dat dit aan OSX 1.8.1 kan liggen? klopt dit? want die heb ik er op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:19:
Hallo,

ik heb een Macbook Pro 2011 15" en ik kijk net naar mijn cycles enzo, ik heb 140 Cycles en mijn accu is nog maar goed voor 76% van de totale capaciteit!! dit klopt voor geen meter neem ik aan.. ik lees meer dingen dat dit aan OSX 1.8.1 kan liggen? klopt dit? want die heb ik er op staan.
1. Afhankelijk van je verbruik, zou dit kunnen.
2. Probeer je batterij eens te calibreren
3. Je OS leest gewoon de status van je batterij uit. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die van de gebruikte OSX versie afhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smultie schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:23:
[...]

1. Afhankelijk van je verbruik, zou dit kunnen.
2. Probeer je batterij eens te calibreren
3. Je OS leest gewoon de status van je batterij uit. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die van de gebruikte OSX versie afhangt.
ik zal het is bekijken, maar vind het wel zeer slecht.. naar 140 cycles al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Scrtz schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 19:12:

Streamen naar de TV / externe monitor kan enkel indien de MagSafe is aangesloten op je MBP (tenzij je gebruik maakt van Apps die het 'sleepen' verhinderen).

De PowerNap functionaliteit (internet etc terwijl de MBP toch in 'sleep' is) is enkel beschikbaar op recente MBA's en MBP's die af-fabriek een SSD hebben (als ik me niet vergis)

[ Voor 12% gewijzigd door Darkstar op 17-09-2012 13:05 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat laatste alleen in MBA's en MBPr.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:25:
[...]

ik zal het is bekijken, maar vind het wel zeer slecht.. naar 140 cycles al..
Ik zou me niet zo;n zorgen maken. Ik heb op 70% gestaan bij ongeveer 250 cycles, en zit nu op 89 bij 668 cycles. Het fluctueert nogal.

Gewoon je batterij gebruiken en er niet te veel mee bezig zijn. het maakt eigenlijk helemaal niets uit of je hem 3 dagen lang aan het stroom houdt, en dan weer eens een aantal keer de batterij leegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaSaN schreef op maandag 17 september 2012 @ 13:43:
[...]

Ik zou me niet zo;n zorgen maken. Ik heb op 70% gestaan bij ongeveer 250 cycles, en zit nu op 89 bij 668 cycles. Het fluctueert nogal.

Gewoon je batterij gebruiken en er niet te veel mee bezig zijn. het maakt eigenlijk helemaal niets uit of je hem 3 dagen lang aan het stroom houdt, en dan weer eens een aantal keer de batterij leegtrekt.
oww haha, lees ook al meer dingen dat het heel erg schommeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:22
Ik heb een rMBP. Ook ik heb overal allerlei info gelezen over de accuduur. Ik heb een korte vraag over de accu, waarmee ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik ben, inmiddels een aantal jaar geleden, in het bezit geweest van een HP multimedia laptop. Deze hing bijna altijd aan de netstroom en dit resulteerde erin dat de accu op een gegeven moment nog maar 15 minuten mee ging. Dit was destijds een bekend probleem bij HP laptop's.
Ook mijn laatste laptop, een Sony Vaio welke ik bijna alleen aan de netstroom gebruikte, heeft toch wel wat accucapaciteit ingeleverd.
Klopt het voor MBP's dat het in alle gevallen toch beter voor de accu is om hem aan de netstroom/magSafe adapter te houden indien mogelijk? (en zo dus minder laadcycle's maakt).
Ik kan me eigenlijk geen ander antwoord verstellen dan "ja" maar ik wou het voor de zekerheid toch nog even vragen (op Google vond ik niks).

Bedankt!
Pagina: 1 ... 10 ... 128 Laatste