Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 11:35

Quakie

quakelen

Er zijn nog meer winkels dan Apple..

Ik kwam wel de 13 MBP 8gig, 128gig versie in de aanbieding tegen, bij MM en bij Dixons.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Quakie schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:53:
Er zijn nog meer winkels dan Apple..

Ik kwam wel de 13 MBP 8gig, 128gig versie in de aanbieding tegen, bij MM en bij Dixons.
Ja die zag ik inderdaad te staan, maar 128gb is voor mij te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:15
darkdesign schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:22:
[...]

Ja die zag ik inderdaad te staan, maar 128gb is voor mij te weinig.
Bij MyCom €100 korting op het model met 256GB, en ook bij iCentre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
SquareOne schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:47:
[...]

Bij MyCom €100 korting op het model met 256GB, en ook bij iCentre.
Dat komt dan op dezelfde prijs als de Apple store met studenten korting.

Of gaan er bij de iCentre en MyCom nog extra studenten korting overheen gelezen?

[ Voor 13% gewijzigd door darkdesign op 28-11-2014 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:15
darkdesign schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:13:
[...]

Dat komt dan op dezelfde prijs als de Apple store met studenten korting.

Of gaan er bij de iCentre en MyCom nog extra studenten korting overheen gelezen?
Nope, ik zit met hetzelfde probleem hoor ;). Ik ben ook aan het wachten op een écht goede aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
keuze tussen 15.4 early 2013 of een 13.3 2014 laatste model. welke wordt het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
mfreriks schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 15:37:
keuze tussen 15.4 early 2013 of een 13.3 2014 laatste model. welke wordt het dan?
Hangt er vanaf wat je ermee doet en het prijsverschil.

Als je veel toepassingen gebruikt waar veel kracht voor nodig is, de 15". Voor draagbaarheid en een erg goede accuduur en relatief snelle machine een 13" late 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
SquareOne schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:18:
[...]

Nope, ik zit met hetzelfde probleem hoor ;). Ik ben ook aan het wachten op een écht goede aanbieding.
Ik ben er wel achter gekomen dat je, als je via surfspot naar Apple.nl gaat, je meer korting krijgt dan via Apple edu zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Arthur-M. schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 15:41:
[...]

Hangt er vanaf wat je ermee doet en het prijsverschil.

Als je veel toepassingen gebruikt waar veel kracht voor nodig is, de 15". Voor draagbaarheid en een erg goede accuduur en relatief snelle machine een 13" late 2014.
Zit nu met het 13.3 topmodel van 2012 met I7, merk toch dat ik soms wat kracht te kort om... nu vraag ik mij af of het 2014 model met de iris gpu mij dan voldoende kracht oplevert... daarnaast zou het 2014 model nieuw zijn en het 2013 model met nog 9maanden garantie resterend, prijs niet veel verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:19
mfreriks schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 15:46:
[...]

Zit nu met het 13.3 topmodel van 2012 met I7, merk toch dat ik soms wat kracht te kort om... nu vraag ik mij af of het 2014 model met de iris gpu mij dan voldoende kracht oplevert... daarnaast zou het 2014 model nieuw zijn en het 2013 model met nog 9maanden garantie resterend, prijs niet veel verschil...
Het verschilt wel wat, maar geen wereld van verschil, wat doe je precies op je macbook dan?

Als je echt GPU kracht wil dan zul je over moeten stappen naar een 15"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Scrtz schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 15:52:
[...]

Het verschilt wel wat, maar geen wereld van verschil, wat doe je precies op je macbook dan?

Als je echt GPU kracht wil dan zul je over moeten stappen naar een 15"
Wil hier en daar nog wel eens een game runnen. Niets spectaculairs... borderlands etc. loopt ook op de HD4000.. video bewerking hier en daar:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
mfreriks schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 15:54:
[...]

Wil hier en daar nog wel eens een game runnen. Niets spectaculairs... borderlands etc. loopt ook op de HD4000.. video bewerking hier en daar:)
Dan zou ik geen honderden euro's besteden om een upgrade van HD4000 naar Iris te doen, dat is het simpelweg niet waard.

Zoek voor de grap maar eens benchmarks op, het verschilt wel wat maar dan ga je van 30fps naar 35-40fps oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Hm, zal dan eens kijken naar de verschillen met de 2013 15" en de 2014 13"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sinds de laatste update (10.10.1) heb ik problemen met WiFi (denk ik). Telkens als ik een aflevering van een serie aan het streamen ben naar mijn MacBook Pro, gaat deze random na 15 tot 25 minuten ineens haperen en laggen.

Ik stream vanaf een Mac mini die wired is aangesloten. Dus aan die kant ligt het probleem niet volgens mij. Ik zie het ook niet zitten om mijn MBP elke keer op UTP aan te gaan sluiten als ik even een simpel 720p filmpje wil kijken.

Edit: Kan een modje deze even moven naar het Yosemite Ervaringen Topic. Dacht eigenlijk dat ik hem daar had geplaatst 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Executor16 op 29-11-2014 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
mfreriks schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:01:
Hm, zal dan eens kijken naar de verschillen met de 2013 15" en de 2014 13"
Of het een upgrade waard is weet ik niet, maar ik weet wel dat de Iris een stuk sneller is dan de HD4000 (ook uit ervaring). De GT650M in de early 2013 rMBP is iig niet heel veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Arthur-M. schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:14:
[...]

Of het een upgrade waard is weet ik niet, maar ik weet wel dat de Iris een stuk sneller is dan de HD4000 (ook uit ervaring). De GT650M in de early 2013 rMBP is iig niet heel veel sneller.
Verschil met de 13 en de 15" is natuurlijk ook grotendeels de processor kracht dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
mfreriks schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:22:
[...]

Verschil met de 13 en de 15" is natuurlijk ook grotendeels de processor kracht dan?
Ja. Quad-Core i7 is wel een stuk sneller dan een dual-core i5 als je multi-core support software gebruikt. Single core score is ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 20:55
Ik zit er serieus over na te denken de MBP '15-inch: 2,5-GHz Retina-display' aan te schaffen. Ik wil deze gaan gebruiken voor mijn werk, maar wil hem ook gebruiken voor de dagelijkse dingen (af en toe een game, serie/film kijken). Ik ben een front en backend web developer, daar is opzich niet veel spectaculairs voor nodig (PS zal dan het zwaarst zijn denk ik), maar ik wil hem ook in mijn vrije tijd goed kunnen gebruiken, soms een filmpje/serie (zal niet vaak voorkomen) en af en toe een spelletje spelen.

De volgende vragen komen bij mij op:
- Wanneer de MBP elke dag 12u draait aangesloten op stroom (thuisomgeving), gaat de batterij daar snel van achteruit? Hoe lang blijft de batterij goed bij jullie en hoe gebruiken jullie hem (alleen aan de stroom als het moet, of als ie op een vaste plek staat, altijd aan de stroom?)

- Kan de MBP goed overweg met twee externe schermen? Werk voornamelijk thuis en daar heb ik twee schermen staan, waar ik hem op hoop te kunnen aansluiten (Scherm MBP zelf gebruik ik dan niet en is gewoon dicht)

- Hoe draait het wanneer er ook Windows op staat? Wil proberen zonder te draaien, maar kan zijn dat ik het toch nodig heb en dat zou dan geen problemen moeten geven. (Iemand ervaringen?)

- Hoe lang doen jullie met je MBP (aantal jaar) en hoe lang verwachten jullie dat ik er mee kan doen bij intensief gebruik (dagelijks 12u draaiend als uitgangspunt)

- Is er nog iets om rekening mee te houden? Ik las iets met Photoshop en retina, dat is niets bijzonders toch? Je moet er alleen vanuit gaan dat de standaard retina is?

Ik hoor graag jullie mening, kijk er naar uit om er één aan te schaffen, vind het alleen erg duur, maar bij goede antwoorden op de bovengestelde vragen, lijkt het mij het wel waard! Ook eventuele kortingen zijn welkom, ik ben 'helaas' geen student meer (dus geen studentenkorting?), maar heb wel mijn eigen bedrijf!

[ Voor 23% gewijzigd door DennisZ88 op 29-11-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DennisZ88 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 16:19:

De volgende vragen komen bij mij op:
- Wanneer de MBP elke dag 12u draait aangesloten op stroom (thuisomgeving), gaat de batterij daar snel van achteruit?
Nee.
- Kan de MBP goed overweg met twee externe schermen?
Ja.
- Hoe draait het wanneer er ook Windows op staat?
Dat ligt er aan hoe Windows er op staat. Ga je virtualiseren, dan werkt het natuurlijk minder snel dan een native toepassing.
- Hoe lang doen jullie met je MBP (aantal jaar) en hoe lang verwachten jullie dat ik er mee kan doen bij intensief gebruik (dagelijks 12u draaiend als uitgangspunt)
Al 3 maanden! Ik verwacht hem zo'n vier jaar te gebruiken, daarna heb ik waarschijnlijk zin in iets nieuws.
maar heb wel mijn eigen bedrijf!
Dat is natuurlijk al de truc om hem zo goedkoop mogelijk te krijgen. Je bent niks kwijt aan BTW en de rest is aftrekbaar. Dat is heel wat goedkoper dan wat een consument kwijt is :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Laatst online: 24-05-2023
Aangezien de rest al min of meer beantwoord is alleen nog een antwoord op deze vraag:
Ik doe nu 3 jaar met mijn Macbook Air, en ik merk eigenlijk op een lichte terugval van de accuduur na geen enkele vermindering in kwaliteit van de computer. Macs staan erom bekend over het algemeen enorm lang mee te kunnen: Ik zie om mij heen nog regelmatig mensen met Macbooks uit omstreeks 2006, en die geven aan nog niet geüpgraded te hebben simpelweg omdat hij het nog perfect doet.

Het enige wat na zo'n drie jaar gaat spelen, is dat er weer nieuwere versies met nieuwe features uitkomen die je ertoe verleiden een upgrade te doen. Het voordeel is hierbij dat je een Macbook zelfs na meerdere jaren gebruik nog voor een leuke prijs tweedehands kunt verkopen, waardoor een upgrade minder pijnlijk is. Zo kun je zelfs elk jaar of elke twee jaar een upgrade doen, en elk jaar maar enkele honderden euro's uitgeven aan je computergebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20

heb mijn MBP sinds mid 2010 I5 (CTO) en werk er nog elke dag op. Loopt nog erg goed, hele wereld mee over gesleept, accu houd het ook nog steeds goed uit.
Wel wat upgrades gegeven, 8GB ram en cd-rom drive er uit en een 1TB schijf daar in gezet en op de normale plaats een SSD.
Al met al nog steeds te vrede, wel eens aan zitten denken om naar 4 jaar een andere te halen maar het is eigenlijk nog niet nodig aangezien hij het nog te goed doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 21:17

Mijn 13'' MBP is nu bijna 5,5 jaar oud en doet het nog steeds. Aan het begin van mijn studententijd gekocht, dat ding is dus iedere dag achterop het fietsje meegesleept. Ook nog een keer in een trapgat laten vallen, 4m naar beneden. Toen is wel de onder behuizing vervangen, maar de interne onderdelen en scherm enzo niet, en hij doet het nog steeds. Ook een keer een biertje er overheen gehad. Dus hij kan wel echt ergens tegen. :+

Ik ben nu wel echt op zoek naar een vervanger. De accu is al 1x vervangen en begint nu weer flink terug te lopen. En ik heb nooit geheugen erbij geplaatst of een SSD ofzo, het verschil met modernere laptops is nu goed merkbaar. Plus dat je bepaalde features mist, zoals Airplay, Continuity, etc.

Maar hij doet het dus nog steeds prima, ben er nu mijn master scriptie op aan het typen dus.

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Laatst online: 24-05-2023
Mr Ton schreef op zondag 30 november 2014 @ 09:46:
Ook nog een keer in een trapgat laten vallen, 4m naar beneden.
Zag ik laatst hier op de uni ook nog gebeuren. Iemand liep de trap af met zijn MBPro in zijn handen, struikelt, ding vliegt zo'n twee meter naar beneden en klettert in vol ornaat op de betonnen vloer. Nog nooit zo'n pijnlijke doffe klap gevoeld. Hij klapt 'm open om te kijken of hij het nog doet, guess what: start gewoon op alsof er niets aan de hand is.

Deze computers zijn te goed voor ons :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Met mijn oude Late 2008 van 6 jaar oud heb ik de afgelopen 2 jaar elke dag mee gewerkt. Was wel uitgerust met een SSD en 8GB ram, maar werkte prima voor mij. Heb nu een rMBP 13" want ik kon voor een paar 100€ upgraden, maar de late 2008 wordt nu nog door mijn zus gebruikt en dat werkt prima voor haar. Over die Late 2008 is zelfs ook een keer een glas melk gevallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:06

KRAI.7

Bwoah...

Vanavond viel me ineens op dat ik last heb van image retention op m'n rMBP 13 inch late 2013. :'( Ik heb nog tot en met 8 januari 2015 garantie, valt dit onder garantie of niet? Ik zie talloze topics over image retention maar ik zie niet echt iets concreets... En moet ik ermee naar de winkel waar ik hem heb gekocht (Dixons) of naar de Apple Store zelf? Kan hem eigenlijk nu niet kwijt... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
KRAI.7 schreef op zondag 30 november 2014 @ 23:04:
Vanavond viel me ineens op dat ik last heb van image retention op m'n rMBP 13 inch late 2013. :'( Ik heb nog tot en met 8 januari 2015 garantie, valt dit onder garantie of niet? Ik zie talloze topics over image retention maar ik zie niet echt iets concreets... En moet ik ermee naar de winkel waar ik hem heb gekocht (Dixons) of naar de Apple Store zelf? Kan hem eigenlijk nu niet kwijt... :(
Had van de zomer hetzelfde probleem op mijn 15"retina. Schermen bleven nog zeer lang zichtbaar. Heb het aangemeld en netjes onder garantie een nieuw scherm gekregen van Apple.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:51
Zijn er hier al mensen die zelf de ssd van hun rMBP hebben vervangen. De standaard ssd in mijn machine is maar 128gb ebben nu aan het kijken om deze te vervangen door een Transcend Jetdrive 720 480gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 22:25

4POX

Everybody is wired

boosterbosch schreef op maandag 01 december 2014 @ 00:51:
Zijn er hier al mensen die zelf de ssd van hun rMBP hebben vervangen. De standaard ssd in mijn machine is maar 128gb ebben nu aan het kijken om deze te vervangen door een Transcend Jetdrive 720 480gb
Wil het graag in de toekomst. Helaas gaat in mijn retina alleen pci-e SSD kaarten. De transcend is een sata uitvoering.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Gizz schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 16:40:
[...]

Nee.

[...]

Ja.

[...]

Dat ligt er aan hoe Windows er op staat. Ga je virtualiseren, dan werkt het natuurlijk minder snel dan een native toepassing.

[...]

Al 3 maanden! Ik verwacht hem zo'n vier jaar te gebruiken, daarna heb ik waarschijnlijk zin in iets nieuws.

[...]

Dat is natuurlijk al de truc om hem zo goedkoop mogelijk te krijgen. Je bent niks kwijt aan BTW en de rest is aftrekbaar. Dat is heel wat goedkoper dan wat een consument kwijt is :)
Bedankt voor je reactie, het is mij grotendeels helder, alleen wat betreft Windows volg ik je niet helemaal. Wat zijn daarin de mogelijkheden, heb je voorbeelden om het te verduidelijken?
SublimnAll schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 18:10:
Aangezien de rest al min of meer beantwoord is alleen nog een antwoord op deze vraag:

[...]

Ik doe nu 3 jaar met mijn Macbook Air, en ik merk eigenlijk op een lichte terugval van de accuduur na geen enkele vermindering in kwaliteit van de computer. Macs staan erom bekend over het algemeen enorm lang mee te kunnen: Ik zie om mij heen nog regelmatig mensen met Macbooks uit omstreeks 2006, en die geven aan nog niet geüpgraded te hebben simpelweg omdat hij het nog perfect doet.

Het enige wat na zo'n drie jaar gaat spelen, is dat er weer nieuwere versies met nieuwe features uitkomen die je ertoe verleiden een upgrade te doen. Het voordeel is hierbij dat je een Macbook zelfs na meerdere jaren gebruik nog voor een leuke prijs tweedehands kunt verkopen, waardoor een upgrade minder pijnlijk is. Zo kun je zelfs elk jaar of elke twee jaar een upgrade doen, en elk jaar maar enkele honderden euro's uitgeven aan je computergebruik.
Bedankt voor je reactie, goed om te lezen en inderdaad mooi meegenomen dat het 2e hands eventueel ook nog wat waard is!
The Fatal schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 20:31:
[...]

heb mijn MBP sinds mid 2010 I5 (CTO) en werk er nog elke dag op. Loopt nog erg goed, hele wereld mee over gesleept, accu houd het ook nog steeds goed uit.
Wel wat upgrades gegeven, 8GB ram en cd-rom drive er uit en een 1TB schijf daar in gezet en op de normale plaats een SSD.
Al met al nog steeds te vrede, wel eens aan zitten denken om naar 4 jaar een andere te halen maar het is eigenlijk nog niet nodig aangezien hij het nog te goed doet!
Bedankt voor je reactie, upgrades verwacht ik eigenlijk niet nodig te zijn, maar wie weet ooit. Verder fijn om te lezen dat het voor jou al jaren een betrouwbare laptop is!
Mr Ton schreef op zondag 30 november 2014 @ 09:46:
[...]

Mijn 13'' MBP is nu bijna 5,5 jaar oud en doet het nog steeds. Aan het begin van mijn studententijd gekocht, dat ding is dus iedere dag achterop het fietsje meegesleept. Ook nog een keer in een trapgat laten vallen, 4m naar beneden. Toen is wel de onder behuizing vervangen, maar de interne onderdelen en scherm enzo niet, en hij doet het nog steeds. Ook een keer een biertje er overheen gehad. Dus hij kan wel echt ergens tegen. :+

Ik ben nu wel echt op zoek naar een vervanger. De accu is al 1x vervangen en begint nu weer flink terug te lopen. En ik heb nooit geheugen erbij geplaatst of een SSD ofzo, het verschil met modernere laptops is nu goed merkbaar. Plus dat je bepaalde features mist, zoals Airplay, Continuity, etc.

Maar hij doet het dus nog steeds prima, ben er nu mijn master scriptie op aan het typen dus.
Bedankt voor je reactie, wederom goed om te lezen dat ie lang mee gaat en tegen een stootje kan! Na hoeveel jaar heb je je accu laten vervangen en hoeveel kostte je dat?
Arthur-M. schreef op zondag 30 november 2014 @ 11:51:
Met mijn oude Late 2008 van 6 jaar oud heb ik de afgelopen 2 jaar elke dag mee gewerkt. Was wel uitgerust met een SSD en 8GB ram, maar werkte prima voor mij. Heb nu een rMBP 13" want ik kon voor een paar 100€ upgraden, maar de late 2008 wordt nu nog door mijn zus gebruikt en dat werkt prima voor haar. Over die Late 2008 is zelfs ook een keer een glas melk gevallen. :)
Bedankt voor je reactie en wederom blijk van een degelijke laptop!

Algemeen:

Ik ben wel overtuigd en ga hem aanschaffen (even kijken wat boekhoudkundig het meest handig is, dit kalenderjaar of komend kalenderjaar). Wat ik mij nog wel afvroeg, wanneer je MBP ter reparatie moet, hoe lang ben je hem dan ongeveer kwijt of hebben jullie het zelf (grotendeels) kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:25

RoyK

Hobby tekenaar

volgens mij maakt dat geen flous ous. Aftrekken van de winst is aftrekken van de winst :)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Xanion schreef op zondag 30 november 2014 @ 23:53:
[...]

Had van de zomer hetzelfde probleem op mijn 15"retina. Schermen bleven nog zeer lang zichtbaar. Heb het aangemeld en netjes onder garantie een nieuw scherm gekregen van Apple.
Heb het probleem aangemeld bij Apple, zondag een afspraak in de Store in Amsterdam, ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 21:17
SublimnAll schreef op zondag 30 november 2014 @ 11:39:
[...]

Zag ik laatst hier op de uni ook nog gebeuren. Iemand liep de trap af met zijn MBPro in zijn handen, struikelt, ding vliegt zo'n twee meter naar beneden en klettert in vol ornaat op de betonnen vloer. Nog nooit zo'n pijnlijke doffe klap gevoeld. Hij klapt 'm open om te kijken of hij het nog doet, guess what: start gewoon op alsof er niets aan de hand is.

Deze computers zijn te goed voor ons :+
Ja het deed echt pijn toen ik hem op ging halen. Durfde niet te kijken, eerst tentamen gemaakt, toen gegeken en viel echt behoorlijk mee. Die dingen kunnen echt heel veel hebben.
DennisZ88 schreef op maandag 01 december 2014 @ 14:00:

[...]

Bedankt voor je reactie, wederom goed om te lezen dat ie lang mee gaat en tegen een stootje kan! Na hoeveel jaar heb je je accu laten vervangen en hoeveel kostte je dat?
Ik geloof begin 2013, dus na 3,5 jaar. Toen was de accu duur wel echt terug gelopen naar uiterlijk een uur, maar houd in de gaten dat mijn MacBook sowieso nog lang niet zo lang mee kan als de nieuwe MBPs.

Ik heb hier geloof ik zo'n 125 dollar ex sales tax voor betaald, heb het in de VS laten doen. Om 13:00 ingeleverd bij de Apple store, en 3 uur later kon ik terug en was het geregeld. Sowieso reparaties altijd via Apple zelf laten doen en niet via een reseller.

Maar ik ben nog steeds super tevreden, wil een dezer weken overstappen naar een nieuwe MBPr.

De resell waarde is ongelofelijk, kan er nu nog zo 300 euro voor krijgen. Dan heb ik dus zo'n 1100 euro betaald over 5,5 jaar, 200 euro per jaar. _/-\o_

[ Voor 33% gewijzigd door Mr Ton op 01-12-2014 16:19 ]

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
RoyK schreef op maandag 01 december 2014 @ 14:11:
volgens mij maakt dat geen flous ous. Aftrekken van de winst is aftrekken van de winst :)
Klopt, maar de hoogte van die totale winst is wel interessant ivm enkele regelingen die dan wel/niet van toepassing zijn :)
Mr Ton schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:17:

[...]

Ik geloof begin 2013, dus na 3,5 jaar. Toen was de accu duur wel echt terug gelopen naar uiterlijk een uur, maar houd in de gaten dat mijn MacBook sowieso nog lang niet zo lang mee kan als de nieuwe MBPs.

Ik heb hier geloof ik zo'n 125 dollar ex sales tax voor betaald, heb het in de VS laten doen. Om 13:00 ingeleverd bij de Apple store, en 3 uur later kon ik terug en was het geregeld. Sowieso reparaties altijd via Apple zelf laten doen en niet via een reseller.

Maar ik ben nog steeds super tevreden, wil een dezer weken overstappen naar een nieuwe MBPr.

De resell waarde is ongelofelijk, kan er nu nog zo 300 euro voor krijgen. Dan heb ik dus zo'n 1100 euro betaald over 5,5 jaar, 200 euro per jaar. _/-\o_
Dat is nog prima inderdaad en evt accu vervanging na x jaar is dus ook het einde niet :) Verder woon ik in A'dam, dus ff langs het Leidse zal geen probleem zijn. Is dat iCentre bij Centraal eigenlijk ook een reseller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodshifter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03 12:32
Ja icentre,amac,en eigenlijk overal waar apple wordt verkocht buiten de applestore om wordt gezien als een premium reseller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
4POX schreef op maandag 01 december 2014 @ 07:32:
[...]

Wil het graag in de toekomst. Helaas gaat in mijn retina alleen pci-e SSD kaarten. De transcend is een sata uitvoering.
volgens een support persoon van Transcend op een Mac Forum zijn ze daar wel mee bezig.

Ik heb ondertussen mooi de Jetdrive 720 besteld en die zou donderdag/vrijdag bij mij moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op mijn nieuwe macbook heb ik 82gig aan overige bestanden. Dus geen films, muziek of programma's.
Is dit veel en wat zou dit allemaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 21:38:
Op mijn nieuwe macbook heb ik 82gig aan overige bestanden. Dus geen films, muziek of programma's.
Dat lijkt mij persoonlijk wel heel erg veel.

Ik zou eens een programma zoals clean my Mac er over laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 21:38:
http://www.derlien.com Dit is een handig programmaatje om je disk gebruik te visualiseren. Eigenlijk een macversie van WinDir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok bedankt gelijk even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodshifter
handig programma!

[ Voor 95% gewijzigd door Moodshifter op 03-12-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05

vooghel

Cunning linguist

Grandperspective geeft ook een goed en duidelijk overzicht.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een raar vraagje maar begrijp ik het goed dat Bootcamp een dualbooter is, in de zin dat een Mac op start als machine met een ander besturingssysteem, bijvoorbeeld Windows, en dat een virtuele machine je Mac gewoon op laat starten als Mac en je binnen die virtuele machine een ander besturingssysteem kunt laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Klopt helemaal :)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:22:
Misschien een raar vraagje maar begrijp ik het goed dat Bootcamp een dualbooter is, in de zin dat een Mac op start als machine met een ander besturingssysteem, bijvoorbeeld Windows, en dat een virtuele machine je Mac gewoon op laat starten als Mac en je binnen die virtuele machine een ander besturingssysteem kunt laten draaien?
Klopt, met als aanvulling dat je via Bootcamp alleen de optie hebt om Windows (native) te draaien en niet iets anders als Linux bijvoorbeeld. Dat laatste kan in een VM natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Tjoekie schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:25:
[...]

Klopt, met als aanvulling dat je via Bootcamp alleen de optie hebt om Windows (native) te draaien en niet iets anders als Linux bijvoorbeeld. Dat laatste kan in een VM natuurlijk wel.
En met de aanvulling dat Boot Camp niet mee is dan een 'wizard' die het makkelijk maakt om Windows met de juiste drivers te installeren. Met wat knutselwerk is ook Linux native te draaien :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus toch. Dank jullie voor jullie antwoorden! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Ik ga van het weekend mijn Macbook pro 13" vervangen voor een 15" de 13" is verkocht, deze moet ik klaarmaken... moet ik bij het her installeren nog aan dingen denken die ik moet wijzigen naar zijn Apple id of zo? Heb iig al gelezen dat bootcamp ongeschonden blijft als ik gewoon een nieuwe installatie er overheen gooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
mfreriks schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:54:
Ik ga van het weekend mijn Macbook pro 13" vervangen voor een 15" de 13" is verkocht, deze moet ik klaarmaken... moet ik bij het her installeren nog aan dingen denken die ik moet wijzigen naar zijn Apple id of zo? Heb iig al gelezen dat bootcamp ongeschonden blijft als ik gewoon een nieuwe installatie er overheen gooi?
Als ik vragen mag, waarom vervang je 'm? Niet tevreden over de snelheid ervan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Zeer tevreden er over! Snelheid is goed.. is namelijk top modelletje 13"2012 maar wilde wat meer gpu/cpu power:) vanwege video bewerking. Dat duurt nu soms ma lang dat ik er de motivatie niet meer voor heb om iets af te maken... daarnaast hoef ik niet meer zo mobiel te zijn sinds ik een eigen huisje heb:) dus wilde ik graag overstappen na 15" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
Daedalus schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:40:
[...]
En met de aanvulling dat Boot Camp niet mee is dan een 'wizard' die het makkelijk maakt om Windows met de juiste drivers te installeren. Met wat knutselwerk is ook Linux native te draaien :)
Bootcamp kan ook genoeg knutsel werk veroorzaken :+
zit hier momenteel met Bootcamp in de clinch, Windows Setup die een of andere willekeurige error lijkt op te hoesten tijdens de installatie.

Had ongeveer een uur geleden een Windows kist nodig, dus dan maar even snel in Parallels.

Maar weet jij toevallig of OS X het allemaal overleefd als ik gewoon een lege partitie maak, laptop vanaf USB boot en er dan zelf Windows op knal en de drivers er op mik?

zit er aan te denken om er nog even een XP install naast te draaien, geen idee of dat überhaupt mogelijk is eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJHH93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 08:59
Ik heb een macbook pro uit 2012 en de laatste tijd doet de thunderbolt poort een beetje moeilijk. Wanneer ik doormiddel van een adapter mijn macbook op een extern scherm wil aansluiten dan doet die het maar af en toe. Ik moet een met de adapter een beetje 'zoeken' in de thunderbolt poort en dan sprint het scherm aan.

Ik heb andere adapters, kabels, scherm etc. geprobeerd. Garantie liep tot augustus :( . Is het mogelijk om een thunderbolt poort te laten repareren of moet dan het hele logic board worden vervangen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
MJHH93 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:58:
Ik heb een macbook pro uit 2012 en de laatste tijd doet de thunderbolt poort een beetje moeilijk. Wanneer ik doormiddel van een adapter mijn macbook op een extern scherm wil aansluiten dan doet die het maar af en toe. Ik moet een met de adapter een beetje 'zoeken' in de thunderbolt poort en dan sprint het scherm aan.

Ik heb andere adapters, kabels, scherm etc. geprobeerd. Garantie liep tot augustus :( . Is het mogelijk om een thunderbolt poort te laten repareren of moet dan het hele logic board worden vervangen? :/
hele logic board vrees ik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin740
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik ben de eigenaar van een MBP Retina early 2014 13 inch, en ik zit met een klein probleempje.
Telkens wanneer ik de laptop uit de sluimerstand haal hoor ik een zacht gebrom wat klinkt als het opstarten van een HDD. Maar dat kan natuurlijk geen HDD zijn aangezien die er niet in zit...
Wat is het wel? Hebben jullie dit ook? Het geluidje duurt zo'n 1 seconde. Hopelijk kunnen jullie me helpen hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJ-NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 15:32
Vandaag mijn eerste Macbook aangeschaft. Wat een verademing t.o.v. een Windows laptop! Ik heb altijd Windows producten gehad maar geen een laptop die ik heb gehad werkt zo soepel en snel.

Aangezien ik misschien nog Windows naast Mac OS wil draaien, heb ik gekozen voor de 13" Retina variant met 256GB SSD.

Wat me tot nu toe het meest opvalt is de uitstekende accuduur. Na installatie stond de update naar Yosemite al klaar. Deze heb ik direct geïnstalleerd samen met veel gebruikte programma's. Na twee uur instellen heb ik nog steeds 40% accu (uit de doos 85%). Kortom erg tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:27

Saven

Administrator

RJ-NL schreef op zondag 07 december 2014 @ 16:34:
Vandaag mijn eerste Macbook aangeschaft. Wat een verademing t.o.v. een Windows laptop! Ik heb altijd Windows producten gehad maar geen een laptop die ik heb gehad werkt zo soepel en snel.
Had je misschien een laptop van meer dan 500 euro moeten kopen :N Al die onzinnige verheerlijking altijd. Heb zelf ook een Macbook hoor, maar een laptop van meer dan 1000 euro werkt net zo goed/slecht/beter
Wat me tot nu toe het meest opvalt is de uitstekende accuduur. Na installatie stond de update naar Yosemite al klaar. Deze heb ik direct geïnstalleerd samen met veel gebruikte programma's. Na twee uur instellen heb ik nog steeds 40% accu (uit de doos 85%). Kortom erg tevreden!
Heb je hem niet eerst opgeladen? Staat volgens mij zelfs altijd op de gebruikshandleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:04
Saven schreef op zondag 07 december 2014 @ 16:44:
[...]

Had je misschien een laptop van meer dan 500 euro moeten kopen :N Al die onzinnige verheerlijking altijd. Heb zelf ook een Macbook hoor, maar een laptop van meer dan 1000 euro werkt net zo goed/slecht/beter
Nou nou...iets minder onvriendelijk / kritisch naar een nieuw lid kan ook wel denk ik ;) Iedereen mag (over-the-top) happy zijn met een nieuw aanschaf...dat hebben we allemaal wel eens gehad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodshifter
[...]

[...]

Heb je hem niet eerst opgeladen? Staat volgens mij zelfs altijd op de gebruikshandleidingen
Zo,heb jij augurken als avondeten gehad ofzo? wat ontzettend zuur!
Van de week zelf ook mn nieuwe macbook uit mogen pakken dus ik snap je halleluja gevoel ook echt wel. en maak je geen zorgen, in de brochure die erbij komt staat dat je mac al opgeladen is en je er dus gelijk mee aan de slag kan uit de doos!

De accuduur valt mij ook enorm op. Echt bizar! en dan dat scherm. :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJ-NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 15:32
[...]

[...]

Mijn laptop hiervoor was 1050 euro dus daar ligt het niet aan (Lenovo Yoga 2). Iedereen denkt er anders over. Het valt mij op dat ik nu echt met een "dure" laptop te maken heb. Bij een Windows van meer dan 1000 euro heb ik dat gevoel nooit.

Ik heb de laptop inderdaad van te voren niet opgeladen. Uit eigen ervaring merk ik dat dat geen verschil maakt, ook bij smartphones.
Moodshifter schreef op zondag 07 december 2014 @ 17:35:
[...]

Zo,heb jij augurken als avondeten gehad ofzo? wat ontzettend zuur!

[...]

Van de week zelf ook mn nieuwe macbook uit mogen pakken dus ik snap je halleluja gevoel ook echt wel. en maak je geen zorgen, in de brochure die erbij komt staat dat je mac al opgeladen is en je er dus gelijk mee aan de slag kan uit de doos!

De accuduur valt mij ook enorm op. Echt bizar! en dan dat scherm. :9~ :9~
Daarom :) Ben er tot nu toe heel tevreden mee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:39
Beste tweakers, ik zit er over te denken om mijn 27" imac te vervangen door een macbook pro 15" retina.
Ik gebruik mijn imac vooral voor de dagelijkse beslommeringen en regelmatig voor lightroom.
Vooral over dat laatste heb ik mijn twijfels ;). Ik begreep dat de mbp retina met een tooltje op de native resolutie te gebruiken is. Nou zal dat voor leeswerk te klein zijn, maar ik kan me voorstellen dat het voor werken met lightroom een zelfde ervaring geeft als op de imac. Maar dan met een kleiner scherm uiteraard. Hopelijk zijn er tweakers die hun ervaring hierover met mij willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Nachtapotheker schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:01:
Beste tweakers, ik zit er over te denken om mijn 27" imac te vervangen door een macbook pro 15" retina.
Ik gebruik mijn imac vooral voor de dagelijkse beslommeringen en regelmatig voor lightroom.
Vooral over dat laatste heb ik mijn twijfels ;). Ik begreep dat de mbp retina met een tooltje op de native resolutie te gebruiken is. Nou zal dat voor leeswerk te klein zijn, maar ik kan me voorstellen dat het voor werken met lightroom een zelfde ervaring geeft als op de imac. Maar dan met een kleiner scherm uiteraard. Hopelijk zijn er tweakers die hun ervaring hierover met mij willen delen.
Volgens mij ondersteund Lightroom al een aardige tijd retina en HIDPI schermen. Je hoeft dus niet met tooltjes te gaan lopen klooien. De foto's worden pixel voor pixel weergeven, maar je tools en de rest van GUI in Lightroom worden wel geschaald om alles een beetje leesbaar / klikbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ben nog niet zo lang over op Lightroom (kom van aperture) maar volgens mij wilt hij geen workspace verliezen. Dat heb je wel degelijk standaard op een 15inch (view van 1400x900). Met zn tool krijgt hij meer te zien dan op zijn iMac.

Lightroom is bij mij enige programma waar ik afstap van best for retina (13inch dus nog erger nl 1280x800). Je view van de foto is dan zo klein (ook al is het 1op1) waardoor het voor mij onwerkbaar is. Zelfs op de hoogste instellingen vind ik het krap aanvoelen. Het is jammer da Adobe geen echt full screen optie heeft (met werkbare tools). Of het moet erin zitten maar ik krijg alleen foto full screen te zien.
Ik klik nu alle buiten toolboxen weg om het beetje overzichtelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 27-09 09:24

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Tjoekie schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:34:
[...]

Je hoeft dus niet met tooltjes te gaan lopen klooien.
Valt ook wel mee, je kan gewoon via de mac app store Display Menu installeren en voor de native resolutie (of een enorm spectrum ertussen) kiezen.
Ik gebruik het wel is bij het programmeren, het is zelfs op de hoogste resolutie nog wel leesbaar, handig als je meerdere browsers en editors even naast elkaar wilt zetten.
Ik denk dat dit ook prima werkt met lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Vandaag mijn Transcend Jetdrive 720 SSD ontvangen. Aangezien ik steeds vaker problemen had met de kleine (128GB) SSD die standaard in mijn rMBP zat. Heb gekozen voor het 480GB model.

Kwam mooi geleverd met in de doos de SSD, een externe enclosure en de benodige tools.

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/yVn3EUW0

installatie was best makkelijk. Eerst nieuwe SSD in de enclosure, en dan via recovery en disk utilities de huidige schijf gekloond naar de nieuwe. Even getest door te booten van de externe SSD. Hele gedoe duurde 5 minuten.

Dan met de guide van iFixit de SSD vervangen en via Chameleon SSD Optimizer Trim weer enabled voor de nieuwe SSD.

Al bij al, 20 minuten werk en opslag capaciteit verviervoudigt. Snelheidsgewijs is de Transcend iets trager met schrijven (300 tov 320) maar met lezen is hij wel sneller (510 tov 440). Nu heb ik wel gelezen dat de lage schrijf snelheden kunnen liggen aan het feit dat Spotlight de schijf opnieuw moet indexeren, dus die test doe ik in de loop van de week nog wel eens.

Absolute aanrader als je niet genoeg opslagcapaciteit hebt in je 2012 Retina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 10:35
Klinkt goed! Iemand overigens al iets gezien voor een eventuele upgrade van een 2014 model? Nog niet echt nodig, maar het is altijd handig om te weten dat het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Zit zelf te denken om 1 van die kleine kaartjes aan te schaffen die seemless in je SD slot gaat. 128 extra voor 70,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik heb zelf de 64 Gig transcend versie in mijn SD slot.

Dit is prima voor een enkele file/muziek bibliotheek maar in mijn ogen geen goede vervanging/uitbreiding van een PCI-E SSD. Wereld verschil in snelheidservaring. Ook halen ze niet continue opgegeven snelheid..
Volgens istats menu dropt het ook vaak naar 2MB dan 20MB en dan weer 60MB..

Als dit niet als negatief wordt ervaren is het een simpele en betaalbare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Quakie schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:11:
Ik heb zelf de 64 Gig transcend versie in mijn SD slot.

Dit is prima voor een enkele file/muziek bibliotheek maar in mijn ogen geen goede vervanging/uitbreiding van een PCI-E SSD. Wereld verschil in snelheidservaring. Ook halen ze niet continue opgegeven snelheid..
Volgens istats menu dropt het ook vaak naar 2MB dan 20MB en dan weer 60MB..

Als dit niet als negatief wordt ervaren is het een simpele en betaalbare oplossing.
Zal dan inderdaad gaan om foto's/muziek/filmpje hier en daar en als download opslag disk:) zo houd ik de ssd ook mooi schoon van alle meuk die gedownload wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Quakie schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:00:
Ben nog niet zo lang over op Lightroom (kom van aperture) maar volgens mij wilt hij geen workspace verliezen. Dat heb je wel degelijk standaard op een 15inch (view van 1400x900). Met zn tool krijgt hij meer te zien dan op zijn iMac.

Lightroom is bij mij enige programma waar ik afstap van best for retina (13inch dus nog erger nl 1280x800). Je view van de foto is dan zo klein (ook al is het 1op1) waardoor het voor mij onwerkbaar is. Zelfs op de hoogste instellingen vind ik het krap aanvoelen. Het is jammer da Adobe geen echt full screen optie heeft (met werkbare tools). Of het moet erin zitten maar ik krijg alleen foto full screen te zien.
Op m'n mbp retina 13 gebruik ik RDM: http://www.reddit.com/r/a...acbook_pros_resolution_to
Het is een gratis tooltje waarmee ik m'n scherm op 1920x1080 of 2560x1600 (native resolutie) kan zetten. Je kunt hiermee makkelijk tussen de retina, full hd en native resoluties schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Quakie schreef op maandag 08 december 2014 @ 11:00:

Gebruik je dan de native resolutie bij lightroom? Zijn de tools etc dan nog een beetje te lezen?
Ik had mijn imac inderdaad destijds gekocht voor werkruimte, vandaar dat ik benieuwd ben naar het werken op de native resolutie van een relatief klein 15 inch scherm.
Alvast bedankt voor de antwoorden tot dusver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Nee, paar keer zn tool gebruikt maar ik vind 2560 x 1600 op een 13 inch niet lekker om naar te kijken.
Dat is wat men hier bedoeld met native resolutie. Resolutie van het scherm zelf ( dus 2560x1600).

Dit was wel voordat ik Lightroom gebruikte dus kan het weer eens proberen.
In lightroom krijg je dan te zien wat je nu op je iMac ziet qua werkruimte.. Vermoed dat het qua lezen in Lightroom zelf wel meevalt. Meer alles erom heen wat gauw te klein wordt ervaren zoals het menu, finder etc.

maar goed, ik ben denk ik een van de weinige die best for retina heerlijk vind op een 13inch. Alles super scherp en lekker groot. Ik zit meestal na mijn werk er achter en ik merk dat mijn ogen dit het rustigst vinden. Het nadeel is inderdaad dat je weinig werkruimte hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet of je ook een iPad hebt maar die kun je als tweede scherm naast dat van de rMPB nemen. Aangaande die resolutie op een 13" denk ik overigens dat het wel een kwestie van wennen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Quakie schreef op maandag 08 december 2014 @ 17:11:
Nee, paar keer zn tool gebruikt maar ik vind 2560 x 1600 op een 13 inch niet lekker om naar te kijken.
Dat is wat men hier bedoeld met native resolutie. Resolutie van het scherm zelf ( dus 2560x1600).

Dit was wel voordat ik Lightroom gebruikte dus kan het weer eens proberen.
In lightroom krijg je dan te zien wat je nu op je iMac ziet qua werkruimte.. Vermoed dat het qua lezen in Lightroom zelf wel meevalt. Meer alles erom heen wat gauw te klein wordt ervaren zoals het menu, finder etc.

maar goed, ik ben denk ik een van de weinige die best for retina heerlijk vind op een 13inch. Alles super scherp en lekker groot. Ik zit meestal na mijn werk er achter en ik merk dat mijn ogen dit het rustigst vinden. Het nadeel is inderdaad dat je weinig werkruimte hebt...
Ik zou voor internetten etc ook niet native draaien, alleen met fotobewerken is het wel lekker om de ruimte te hebben voor de foto ;) vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:28
Nachtapotheker schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:01:
Ik gebruik mijn macbook 13" inderdaad ook voor Lightroom en heb ook een tooltje (RDM, hij werd hierboven al genoemd) om mijn resolutie te schakelen buiten de beperkte opties die Apple ons gunt.

Of het te doen is? Oordeel zelf:
Ik heb lightroom even voor je opgestart op de macbook en de resolutie op native (2560x1600) gezet. Ter vergelijking heb ik mijn Nexus 9 naast het scherm gezet met Tweakers open, op het standaard zoomniveau. Hoewel de foto is gemaakt met mijn telefoon kun je wel zien hoe groot het verschil is tussen de tekst op de tablet en de schuifjes van Lightroom. Volgens mij is de pixeldichtheid van de 15" te vergelijken met die van de 13", dus je zult een vergelijkbare grootte krijgen.
https://drive.google.com/...aY241OHM/view?usp=sharing

Mijn ervaring met werken op native is: het kan, je hebt een zee van ruimte, en het werkt best comfortabel voor een niet al te lange tijd mits je er echt dicht op gaat zitten. Ga je (zeg) 2 uur met Lightroom bezig, zou ik de resolutie niet op native zetten, op langere termijn is dit niet prettig en je krijgt er hoofdpijn van. Ik durf daarbij te zeggen dat ik bovengemiddelde ogen heb, mensen in mijn omgeving geven aan dat ze het echt te klein vinden.

TL;DR: Voor even kort dingen doen werkt native (voor mij) prima, voor een hele middag je fotoshoot doornemen niet.

EDIT: voor als ik extra ruimte nodig heb met de foto's gebruik ik trouwens ook een extern scherm, werkt sowieso lekkerder dan die 13" on-the-go, wellicht voor jou ook een optie?

[ Voor 4% gewijzigd door matk89 op 08-12-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
matk89 schreef op maandag 08 december 2014 @ 18:49:
[...]

Ik gebruik mijn macbook 13" inderdaad ook voor Lightroom en heb ook een tooltje (RDM, hij werd hierboven al genoemd) om mijn resolutie te schakelen buiten de beperkte opties die Apple ons gunt.

Of het te doen is? Oordeel zelf:
Ik heb lightroom even voor je opgestart op de macbook en de resolutie op native (2560x1600) gezet. Ter vergelijking heb ik mijn Nexus 9 naast het scherm gezet met Tweakers open, op het standaard zoomniveau. Hoewel de foto is gemaakt met mijn telefoon kun je wel zien hoe groot het verschil is tussen de tekst op de tablet en de schuifjes van Lightroom. Volgens mij is de pixeldichtheid van de 15" te vergelijken met die van de 13", dus je zult een vergelijkbare grootte krijgen.
https://drive.google.com/...aY241OHM/view?usp=sharing

Mijn ervaring met werken op native is: het kan, je hebt een zee van ruimte, en het werkt best comfortabel voor een niet al te lange tijd mits je er echt dicht op gaat zitten. Ga je (zeg) 2 uur met Lightroom bezig, zou ik de resolutie niet op native zetten, op langere termijn is dit niet prettig en je krijgt er hoofdpijn van. Ik durf daarbij te zeggen dat ik bovengemiddelde ogen heb, mensen in mijn omgeving geven aan dat ze het echt te klein vinden.

TL;DR: Voor even kort dingen doen werkt native (voor mij) prima, voor een hele middag je fotoshoot doornemen niet.

EDIT: voor als ik extra ruimte nodig heb met de foto's gebruik ik trouwens ook een extern scherm, werkt sowieso lekkerder dan die 13" on-the-go, wellicht voor jou ook een optie?
Dank voor je uitgebreide reactie. Als ik de foto zo zie, dan valt het me eigenlijk helemaal niet tegen. :) een los scherm wordt lastig. Zit juist te denken over n laptop omdat ik geen pc meubel in de woonkamer wil :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Afgelopen zondag m'n rMBP 13 inch late 2013 achtergelaten in de Apple Store in Amsterdam vanwege image retention, probleem was (volgens de Genius) niet te reproduceren maar heb wel foto's laten zien die gemaakt zijn op m'n iPhone, 's nachts hebben ze hem aan een video stresstest gelegd en de conclusie is nu dat het probleem niet te reproduceren is, maar ik kon er wel voor kiezen om de laptop langer achter te laten voor verder onderzoek... Wat de medewerker aan de telefoon zo te horen een aparte keuze vond...

Maar uit zo'n test kan toch ook niets komen? Geen logfiles lijkt me, het is iets wat je ziet op het scherm en dus niet softwarematig. Dit probleem ervaar ik bijvoorbeeld als ik een venster een minuut of twee gebruik en daarna minimaliseer.

Wat nou als ze me deze week bellen met wederom de conclusie dat er niets gevonden is? Ik kan me toch niet zomaar weg laten sturen daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Waarom laat je het probleem dan niet gewoon zelf in de winkel zien? Ga gewoon even met die notebook werken en zodra het probleem er is, laat je het zien aan de medewerker van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Heb ik ook gedaan, en ik zag het ook duidelijk maar de man achter de Genius Bar niet... Daarom had ik ook foto's laten zien en toen gaf hij wel aan het probleem te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Aangezien het om image retention gaat, dan kun je toch thuis even een paar uur een extreem cotrasterend scherm opzetten, met de mabook (die nog steeds aan staat) naar de winkel gaan, een wit scherm tevoorschijn toveren en dan laten zien dat er retentie is?

Kan me immers voorstellen dat als de problemen niet reproduceerbaar voor hen zijn dat ze niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Ik woon helaas 60km van de Apple Store af, dus dat gaat hem helaas niet worden.. Kan wel van die zwart-witte blokjes opzetten maar die test hebben zij ook... En na 2 minuten zag ik de blokjes al in het scherm gebrand staan...

Maar een video stresstest, ik weet niet wat Apple daaronder verstaat maar als dat 's nachts gebeurt en er gaat 's ochtends iemand kijken is het beeld natuurlijk allang weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Misschien ben ik te vroeg met het plaatsen van de volgende vraag, toch doe ik het vast zodat het mij eventueel tijd en gepruts kan besparen vanavond.

Gister/vannacht via Bootcamp een installatie voor win8.1 laten maken, ( wat trouwens gruwelijk lang duurde dat downloaden) Nu moest ik vanmorgen bij het installeren van Windows op de Bootcamp partitie de Bootcamp partitie formateren naar NTFS. Wat ik nu denk is dat de Bootcamp software niet meer geinstalleerd is... Is er een manier om die software weer te installeren in Windows? Gemakzucht maar niet heel veel zin om elke keer opnieuw op te starten met de Optie key ingedrukt te houden :) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je kan de bootcamp drivers hier downloaden als je ze kwijt bent (of gekozen hebt om ze niet mee te installeren).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Petervanakelyen schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:33:
Je kan de bootcamp drivers hier downloaden als je ze kwijt bent (of gekozen hebt om ze niet mee te installeren).
_/-\o_ Top! als ik ze mis kan ik ze vanavond gelijk installeren! Download direct aangezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Laatst online: 19-09 20:12
Hoi allemaal,
Vraagje, is het mogelijk om mijn macbook te underclocken?
Het is zo omdat hij namelijk snel warm wordt met games of andere zware opdrachten.
Ik vind het namelijk soms irritant dat de fans hard aanstaan ineens, in bootcamp met Windows 7 ben ik erachter gekomen dat als je dus op Powersaving klikt met de opties i.p.v. Balanced, dat die dus helemaal niet meer warm wordt. (wat mooi is :-))
Zijn er programma's voor?
Mijn fans staan automatisch op 3.800-4.000 RPM met SMCFan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Niet dat ik weet, maar zou je het probleem niet kunnen aanpakken?
Hoe oud is je Macbook? Kan je hem niet schoonmaken? waarschijnlijk zit er stof in waardoor hij zijn warmte minder goed kwijt kan.

Je MAC trager maken om te zorgen dat je fans niet zoveel lawaai maken klinkt een beetje extreem.

maar je fans op 4000? is dat default of als die heet wordt? Meeste gaan tot 6000 geloof ik... en default is 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Natuurlijk wordt die warm als je games of andere zware opdrachten doet, of wil je dat je laptop overhit raakt en uitvalt tijdens het uitvoeren van games of zware opdrachten?

Beetje logisch nadenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
Quakie schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:13:
Niet dat ik weet, maar zou je het probleem niet kunnen aanpakken?
Hoe oud is je Macbook? Kan je hem niet schoonmaken? waarschijnlijk zit er stof in waardoor hij zijn warmte minder goed kwijt kan.

Je MAC trager maken om te zorgen dat je fans niet zoveel lawaai maken klinkt een beetje extreem.

maar je fans op 4000? is dat default of als die heet wordt? Meeste gaan tot 6000 geloof ik... en default is 2000
Default idd 2000 en max 6000
Maar gewoon automatisch op 4000 gezet :P
Tis een nieuwe Macbook Pro Retina mid 2014 15", snap wel dat het een zware taak is..
Maar zelfs bij kleine games, kleiner dan WoW of wat dan ook raakt hij redelijk aan de warme kant.
Ik heb het voor elkaar gekregen om met WoW onder de 65 te blijven door eigenlijk de bestanden in de folders WTF, Data en Interface te verwijderen.

[ Voor 21% gewijzigd door lindseysew op 10-12-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

lindseysew schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:41:
[...]

Tis een nieuwe Macbook Pro Retina mid 2014 15", snap wel dat het een zware taak is..
Maar zelfs bij kleine games, kleiner dan WoW of wat dan ook raakt hij redelijk aan de warme kant.
Ik heb het voor elkaar gekregen om met WoW onder de 65 te blijven door eigenlijk de bestanden in de folders WTF, Data en Interface te verwijderen.
Waarom zou je in godsnaam onder de 65 graden willen blijven? :/

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
Geteisem schreef op woensdag 10 december 2014 @ 19:52:
[...]

Waarom zou je in godsnaam onder de 65 graden willen blijven? :/
Hij schoot normaal naar de 75 graden en gingen de fans op het maximum...
Doordat hij onder de 65 graden blijft schieten de fans niet meer aan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Gebruik je je laptop toevallig op je bed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 22:25

4POX

Everybody is wired

lindseysew schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:02:
Hoi allemaal,
Vraagje, is het mogelijk om mijn macbook te underclocken?
Het is zo omdat hij namelijk snel warm wordt met games of andere zware opdrachten.
Ik vind het namelijk soms irritant dat de fans hard aanstaan ineens, in bootcamp met Windows 7 ben ik erachter gekomen dat als je dus op Powersaving klikt met de opties i.p.v. Balanced, dat die dus helemaal niet meer warm wordt. (wat mooi is :-))
Zijn er programma's voor?
Mijn fans staan automatisch op 3.800-4.000 RPM met SMCFan
Jouw mac draait standaard al underclock. Dat doen huidige processors automatisch. Ze schakelen automatisch naar een hogere snelheid als daarom wordt gevraagd.

Schoonmaken is op zijn tijd wel belangrijk. Rook je en/of heb je huisdieren? Ook eens een SMC reset gedaan ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
Arthur-M. schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:34:
Gebruik je je laptop toevallig op je bed?
ik doe dit dus wel met enige regelmaat ( ben deze post op bed aan het typen )
ondanks dat ik weet dat de fans dit normaal niet heel tof vinden.

echter heb ik er met vorige laptops ook nog geen issues mee gehad.

maar voor mijn referentie, enig idee of ik de MBP 13" late 2013 zelf schoon kan maken?
( heb wel Apple Care, weet niet of ik die vernachel als ik 'm open trek? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
4POX schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:31:
[...]

Jouw mac draait standaard al underclock. Dat doen huidige processors automatisch. Ze schakelen automatisch naar een hogere snelheid als daarom wordt gevraagd.

Schoonmaken is op zijn tijd wel belangrijk. Rook je en/of heb je huisdieren? Ook eens een SMC reset gedaan ?
Rook niet, ik heb wel een hond hehe.
En nog nooit een SMC reset gedaan, moet nog even googlen wat het inhoudt en hoe het moet.
Overigens gebruik ik de laptop nooit op schoot omdat ik bang ben er krassen op te maken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:28
lindseysew schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:41:
[...]

Stap 1 is je faxspeed weer vrij geven (of in je programmaatje een range aangeven) zodat je fans weer een variabele snelheid krijgen afhankelijk van de temperatuur. (in rust is die 4000 onzin, met minder blijft hij ook koel, en in stress, dus tijdens WoW, is die 4000 te weinig om fatsoenlijk te koelen.
Stel hem dus in op (bijv) 40-80 graden, op die manier zal hij de snelheid van de fans vanaf 40 graden langzaam verhogen en (pas) bij 80 graden op max toeren draaien voor het beste resultaat.
Op die manier heeft hij dus meer koelvermogen, dus blijft hij koeler.

Vind je het irritant dat die fans herrie maken, dan moet je geen zwaren taken draaien :/

Je kunt overigens met het programmaatje 'Intel power gadget' je huidige kloksnelheid + temperatuur zien, installeer die maar eens, dan zul je zien dat (zoals hierboven al aangeven) je laptop automatisch al onder- en overklokt afhankelijk van de behoefte en huidige temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Klein vraagje: Ik heb een rMBP mid 2014 en een 4K samsung scherm. Nu loopt de aansluiting via de hdmi ingang, maar daardoor dus geen UHD kwaliteit, daarvoor moet ik de aansluiting met het scherm doen via de display port. Ik kan alleen geen kabels vinden die deze aansluiting tot stand kan brengen. Iemand enig idee? Moet ik een Display port to mini DP hebben, of een DP to thunderbolt?

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kan beide. De thunderbolt aansluiting is in feite een mini DP waar iets extra's aan is toegevoegd zodat je er schijven en andere apparatuur aan kunt hangen. Je kunt er gewoon een mini DP stekkertje op aansluiten.

Zie ook puntje 22 en 23 bij Apple.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 12-12-2014 11:41 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Gizz schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 11:40:
Kan beide. De thunderbolt aansluiting is in feite een mini DP waar iets extra's aan is toegevoegd zodat je er schijven en andere apparatuur aan kunt hangen. Je kunt er gewoon een mini DP stekkertje op aansluiten.

Zie ook puntje 22 en 23 bij Apple.
Helder! Dus een DP to mini DP is voldoende? Dus een adaptertje zoals dit volstaat al?

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Iemand enig idee of er grote veranderingen in 2015 zijn te verwachten omtrent MBP's 15"? Hoe gaat dat meestal in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik hoop dat ze dat bij Apple toch wel weten. Als consument kun je kijken op dit soort sites om te zien hoe vaak er een update is en om welk soort updates het ging in het verleden. Verder kun je een beetje de geruchten in de gaten houden, maar dat zijn natuurlijk geruchten en (nog) geen feiten of toezeggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Aah handige website, die ik nog niet kende, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Heb net even een review geschreven over de Transcend Jetdrive ssd upgrade voor de Macbook Pro Retina (tot Early 2013 model)

productreview: Transcend JetDrive 720 480GB review door boosterbosch

voor de mensen die hier interesse voor hebben
Pagina: 1 ... 77 ... 128 Laatste