Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
mits112 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:42:
Ik heb een MacBook Pro, early 2011. Deze deed niks meer omdat hij de opstartschijf niet meer kon vinden, een mapje met vraagteken bij het opstarten. Ik dacht dat mijn HD kapot was. Omdat ik hem toch wilde upgraden (extra RAM, SSD en optical drive vervangen voor extra HD) heb ik alles geïnstalleerd wat ik zojuist noemde. Nu ziet hij nog steeds mijn SSD (op de plek waar normaal de HD zit) niet en lijkt het dus niet te gaan om een defecte oude schijf. Mijn idee is dat de SATA kabel kapot is omdat de oude HD nog steeds werkt. Wat is een goede keuze om te doen? Langs de Apple Store en laten concluderen dat het de kabel (of wellicht iets anders) is of gewoon meten een kabel bestellen en die installeren met behulp van iFixit?
Mwah, je kan de orginele onderdelen er weer inzetten, en even langs de apple winkel.
maar ik denk niet dat die gaan zeggen "haal maar kabeltje bij iFixIt".

Die komen met een moeilijk verhaal dat ze de laptop op moeten sturen etc etc ( en ik gok niet dat je nog garantie hebt ? / apple care ? )

ik zou persoonlijk gokken op nieuw kabeltje :-)

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

iMick schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 21:23:
[...]

Eehm... dat werkt dus niet vanuit Spotify. Om al het geluid van je Mac naar een AirPlay ontvanger te sturen, dien je het aan te passen in Systeemvoorkeuren > Geluid. Dit kan makkelijk door 'Alt / Option' in te drukken en op het geluidsicoontje te drukken in de statusbalk. Dan kun je gelijk de uitvoer bron wijzigen.
Systemwide kun je airplay aanzetten door option click op het luidsprekertje in de menu balk. Je kunt dan kiezen uit verschillende devices.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Tjoekie schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:03:
[...]

Ja, kijk eens naar de WiFi netwerken in de buurt. Als deze op 2.4 GHz werken dan kan dit storen met Bluetooth dat ook in de 2.4 GHz range zit. De oplossing voor thuis is vaak om je WiFi in te stellen op een ander kanaal/andere frequentie (5 GHz), maar ik denk niet dat je op je werk die mogelijkheid hebt.
Er zijn geen wifi netwerken in de buurt. Alles gaat bedraad hier.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:52

Typhone

Who Dares Wins

Ik krijg de laatste dagen geregeld een pop-up rechtsboven het scherm in van appgefahren.de
Ik heb geen idee wat dit is noch hoe ik dit wegkrijg. Weet iemand dit?

Tuurlijk ik post het en 20 seconden later bump ik per ongeluk tegen de oplossing aan.... Twee dagen sufgezocht en nu opgelost. Zat hem bij notifications... de weg van de beginnende mac gebruiker is nog een lange merk ik 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door Typhone op 24-09-2014 14:08 ]

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Stel dat Apple komt met nieuwe schermen met een 4K (of Retina-like) resolutie, kunnen die (vermoedelijk) aan de MBPr 15 inch? Of kan Thunderbolt 2 dat niet aan en hebben ze voor die resolutie nieuwe connectoren nodig?
Overweeg een nieuwe MBPr maar wil dat in de toekomst graag in combinatie met een (los) Retina scherm van Apple.

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 11:04

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

De 15" rMBP kan gewoon 4K monitor aan hoor. Ik draai er hier een op m'n rMBP 15" (met GT750M overigens). Thunderbolt 2 heeft de capaciteit om daar gewoon mee om te gaan. 2x 4K monitor overigens niet, daar is de bandbreedte niet groot genoeg voor naar ik begreep.

Overigens zelfs op 60hz als je TB2/DP1.2 gebruikt, wel een vereiste om lekker te kunnen werken.

Om precies te zijn de Samsung 28D590D, heb er ook een review over geschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door ankhie op 24-09-2014 15:56 ]

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

OK thanks.

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:39
Xantios schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:56:
[...]

Mwah, je kan de orginele onderdelen er weer inzetten, en even langs de apple winkel.
maar ik denk niet dat die gaan zeggen "haal maar kabeltje bij iFixIt".

Die komen met een moeilijk verhaal dat ze de laptop op moeten sturen etc etc ( en ik gok niet dat je nog garantie hebt ? / apple care ? )

ik zou persoonlijk gokken op nieuw kabeltje :-)
Garantie was inmiddels al verlopen inderdaad. Dus nieuw kabeltje, en hij doet het! Thanks voor de hulp!

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 00:17
Weet iemand hoe je "Beste resultaten" in safari kan wissen?
CCleaner helpt niet.
in "Voorkeuren", "verwijder alle websitegegevens" in "Privacy" helpt ook niet.

Ik dacht dat het met je gmail account te maken heeft, maar dat betwijfel ik.

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
"Reset safari"

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 00:17
je bedoeld de optie "stel safari opnieuw in"

Dat helpt ook niet.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

Quakie

quakelen

begin van de week was mijn Macbook Retina 13 late 2013 echt kaduk..Al sinds 10.9.1 problemen dat ie willekeurig crashte.. dit werd steeds erger. In begin 1x in de zoveel tijd, maar nu dagelijks en zelfs bij niet intensieve taken..

Na een wat nare ervaring met Apple Care en Amac in Rotterdam een positief gesprek gehad.
De man van applecare deed zijn best om mij zo goed mogelijk te helpen maar kwam ook tot de conclusie dat mijn machine niet 100% werkt en dat het niet software gerelateerd was.

Vandaag had ik een afspraak staan bij een Genius... 12.15 in Amsterdam. Gelukkig had ik nog error reports uitgeprint zodat hij gelijk al zag dat het hardware was.. Machine kon hij ook al niet met zijn tools booten...

Conclusie: nieuwe mobo plus CPU plus geheugen was nodig.. Helaas kon het niet vandaag maar zou het 2 a 6 werkdagen duren.. Word ik tegen zessen gebeld dat ie klaar is.. Gelukkig was ik nog in Amsterdam en kon ik met wat geren en gevlieg hem om 7 uur ophalen.. Kortom.. goede ervaringen mogen ook wel eens gedeeld worden.. Jammer dat er alleen bijna een jaar voor nodig was... (wat een slechte ervaring al niet kan doen)..

Nu eindelijk echt genieten van mijn laptop:)

[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 26-09-2014 00:04 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:40
Ik probeerde net mijn oude plantronics headset in m'n nieuwe rMBP te pluggen voor een Skype call maar helaas is er alleen plek voor 1 stekkertje :) (de koptelefoon uitgang, er is geen mic ingang meer aanwezig).

Iemand nog suggesties voor simpele usb (of bluetooth) headset die het probleemloos gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Douwe63 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 11:00:
Ik probeerde net mijn oude plantronics headset in m'n nieuwe rMBP te pluggen voor een Skype call maar helaas is er alleen plek voor 1 stekkertje :) (de koptelefoon uitgang, er is geen mic ingang meer aanwezig).

Iemand nog suggesties voor simpele usb (of bluetooth) headset die het probleemloos gaat doen?
De Apple EarPods werken ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ik reis iedere dag met het OV waarbij ik mijn rMBP in een sleeve heb zitten en daarnaast nog extra beschermd heb met een Speck smartshell case.

Dat laatste is maar goed ook, zo bleek gister. Ik voelde letterlijk nattigheid en na verdere inspectie bleek dat een flesje water in m'n tas was gaan lekken. M'n hele sleeve doorweekt :'( Snel m'n MB eruit gehaald om te kijken, en op de smartshell case zit nu een hele witte aanslag. Het is er niet af te krabben, het lijkt echt helemaal in de case te zijn getrokken.

Mijn MB werkt nog wel naar behoren, en lijkt (met name door de case) geen directe schade te hebben overgehouden aan dit geintje. Vraag me wel af of ik de smartshell case nog wel goed kan gebruiken nu... Hij ziet er niet meer zo mooi uit, maar blijkbaar heb ik 'm wel nodig :/

edit:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2dj2dqh.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door London op 26-09-2014 15:17 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

Quakie

quakelen

zou hem vervangen voor een nieuwere... wel geluk heb je! Dus duidelijk nuttig...

en heeft ie wel verdiend toch? Duidelijk je laptop beschermd.

[ Voor 33% gewijzigd door Quakie op 26-09-2014 15:21 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Quakie schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 15:21:
zou hem vervangen voor een nieuwere... wel geluk heb je! Dus duidelijk nuttig...

en heeft ie wel verdiend toch? Duidelijk je laptop beschermd.
Klopt, zeker nuttig. Maar vind het buitengewoon slecht dat een case z'n coating verliest door wat water.

Ik heb contact opgenomen met Speck en deze foto meegestuurd.

Hopelijk hoor ik nog wat, anders haal ik wel een nieuwe (want ik heb het inderdaad wel nodig..)

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Iemand een idee waar je de 3.5mm jack kan instellen als line-in i.p.v. line-out? Het moet werkend te krijgen zijn, maar ik kan het niet vinden.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 13:32
Macbooks vanaf 2012 kunnen niet ingesteld worden als line in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Hoezo? Ik weet dat ze line-in en line-out hebben samengevoegd (daar heb ik geen probleem mee), maar dan moet je het toch kunnen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:00

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het is tegelijkertijd beide. Zowel line in als out. Maar dan moet je dus wel een geschikte plug gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Heb je een voorbeeldje van zo'n plug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Zoals ik al zei werkt het alleen op MacBooks van 2011 of ouder.

Wanneer je zo'n macbook hebt moet je hetkunnen instellen bij 'use audio port for'.

Afbeeldingslocatie: http://asset1.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/tim/2012/06/22/Screen_Shot_2012-06-22_at_1.19.06_PM_610x471.jpg

heb je een nieuwere dan zie je gewoon dit:

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/352p3K300s2T/Schermafbeelding%202014-09-26%20om%2020.48.45.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Op nieuwe Macbooks heeft men die optie er dus simpelweg uit gesloopt? |:( :X
Dan kan ik hem beter weer verkopen, ik heb het bijna dagelijks nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door Petervanakelyen op 26-09-2014 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Petervanakelyen schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 21:08:
Gebruik een USB geluidskaart, probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Petervanakelyen schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 21:08:
Die frustratie had ik toen ook, toen ik er achter kwam dat het ineens niet meer kon :+ Maar een eenvoudige usb geluidskaart is net zo eenvoudig, zo niet veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 19:10
Ik heb laatst in de winkel met verschillende Pro modellen gespeeld en gelet op de performance van de grafische interface (schakelen tussen spaces, mission control opstarten, finder full-screen maken) wanneer je de resolutie op zijn hoogst zet (dus niet geschaald). Het viel me op dat de framerate bij zulke acties echt bedroevend laag is, allesbehalve soepel. Voor zo'n dure machine vind ik dat echt teleurstellend en een rede om niet tot aankoop over te gaan. Is dit een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardmens
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-01-2021
Ik heb de instap 15inch mid 2014 en ik heb nog nooit "lag" meegemaakt op deze machine. Echt perfect. Ook in winkels nog nooit met 13 en 15 inch modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
Heb je de resolutie wel op zijn hoogst staan? Als ik deze op 'optimaal voor retina' oid had staan, was alles soepel inderdaad, maar met de slider helemaal naar rechts bij de display instellingen bleef er niks meer over van die soepelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardmens
Ja uiteraard, gebruik hem op 1920*1200 als geschaalde resolutie en ik ben niet onbekend met lag maar met deze machine heb ik het nog niet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
  • Laatst online: 24-09 16:27
Aardmens schreef op zondag 28 september 2014 @ 17:01:
Ja uiteraard, gebruik hem op 1920*1200 als geschaalde resolutie en ik ben niet onbekend met lag maar met deze machine heb ik het nog niet ervaren.
Je zegt ja, maar je bedoelt nee?
Met een geschaalde resolutie van 1920x1200 werk je dus niet op de maximale resolutie..

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardmens
1920*1200 is de hoogste resolutie zonder van 3rd party software gebruik te maken en Cinner heeft het over het scherm van OS X waarbij je met een slider de resolutie kunt aanpassen. Dus wat is er niet duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
  • Laatst online: 24-09 16:27
Aardmens schreef op zondag 28 september 2014 @ 17:07:
1920*1200 is de hoogste resolutie zonder van 3rd party software gebruik te maken en Cinner heeft het over het scherm van OS X waarbij je met een slider de resolutie kunt aanpassen. Dus wat is er niet duidelijk?
Sorry.... my bad. Ik dacht eigenlijk dat een rMBP standaard al op de native resolutie kan draaien.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Cinner schreef op zondag 28 september 2014 @ 16:38:
Ik heb laatst in de winkel met verschillende Pro modellen gespeeld en gelet op de performance van de grafische interface (schakelen tussen spaces, mission control opstarten, finder full-screen maken) wanneer je de resolutie op zijn hoogst zet (dus niet geschaald). Het viel me op dat de framerate bij zulke acties echt bedroevend laag is, allesbehalve soepel. Voor zo'n dure machine vind ik dat echt teleurstellend en een rede om niet tot aankoop over te gaan. Is dit een bekend probleem?
Ja, als je echt met de instellingen hebt gespeeld dan had je ook gezien dat er bij het kiezen van een geschaalde resolutie een melding komt te staan dat dit de prestaties negatief kan beïnvloeden. Als je geen lag wilt is de oplossing simpel: kies voor best for retina. Daarmee heb ik nog nooit lag gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-09 21:19
Ach dat beetje lag zit ik niet zo mee hoor, een retina macbook kopen en dan de 'best for retina' optie pakken is pas zonde van je geld, dan heb je net zoveel werkruimte als de 13" en 15" van voorgaande jaren.

Neem die lag wel voor lief om op een 13" 1680x1050 aan werkruimte te kunnen gebruiken, geniet er nog dagelijks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:16
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort als ik mijn samsung oortjes(headset) van mijn S5 in mijn Macbook pro stop dat, het geluid uit zichzelf omhoog gaat. Dit gebeurt op vrijwel random momenten zonder dat ik nou een specifieke applicatie run op me macbook. Het lijkt dus net of er iemand op me Volume Up knopje op me toetsenbord zit te drukken.

Weet iemand hier iets van, met google word ik niet echt wijzer.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 09:35

4POX

Everybody is wired

Vinny1 schreef op zondag 28 september 2014 @ 22:56:
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort als ik mijn samsung oortjes(headset) van mijn S5 in mijn Macbook pro stop dat, het geluid uit zichzelf omhoog gaat. Dit gebeurt op vrijwel random momenten zonder dat ik nou een specifieke applicatie run op me macbook. Het lijkt dus net of er iemand op me Volume Up knopje op me toetsenbord zit te drukken.

Weet iemand hier iets van, met google word ik niet echt wijzer.

Alvast bedankt.
Daar heb ik ook last van. Dan zit de volume knopje in het snoer van mijn koptelefoon onder mijn elleboog.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:16
4POX schreef op maandag 29 september 2014 @ 07:39:
[...]

Daar heb ik ook last van. Dan zit de volume knopje in het snoer van mijn koptelefoon onder mijn elleboog.
Ja zo heb je soms de wat minder begaafde mens onder ons. In mijn geval wordt het volume knopje in het snoertje van de samsung oortjes in ieder geval niet aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Heb je het al met een andere headset geprobeerd? Wellicht is de mbp gevoeliger dan de s5 als het gaat im die knopjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wifi 'probleempje'

Mijn nieuwe Macbook pro retina van deze zomer lijkt af en toe wat moeite te hebben met een wifi kanaal te vinden. Dit gebeurd wanneer ik bijvoorbeeld van beneden in de huiskamer naar boven verhuis, hij geeft dan aan wifi kanalen te zoeken maar er gebeurd dan niets en vind er geen 1 (terwijl ze er wel zijn). De oplossing is wifi uitschakelen en vervolgens inschakelen dan is het binnen no time weer aan en vind hij alles. Wanneer ik aan het werk ben op de Macbook heb ik overigens nooit last en lijkt de verbinding juist erg stabiel en sterk. Puur dus bij het verhuizen naar boven of een enkele keer als hij lang ongebruikt is.

Iemand die dit kent? Is er wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:52

Vuvuzela

My spire is forming

Kan ik een bootcamp partitie verwijderen en deze toevoegen bij m'n OS X partitie zonder OS X opnieuw te moeten installeren? Ik gebruik bootcamp niet meer en kan die extra 100gb wel gebruiken nu.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy2003
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-09 07:42
Dat kan toch gewoon met de Boot-Camp Assistent?

Als je deze nu opent staat het vinkje standaard bij 'Verwijder Windows 7 of hoger'. Wanneer je dit verwijderd wordt het automatisch aan je OSX partitie toegevoegd.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb nu een late 2011 en zit te denken aan een extra laptop erbij (gebruik ze zakelijk voor pro audio). Nu wil ik graag niet groter dan 13" ivm footprint, maar ik heb gehoord dat er wellicht een nieuwe aankomt eind dit jaar / begin komend jaar met USBC en Broadwell…

Hebben meer mensen deze roddel gehoord en is dit het wachten waard?

Is het verschil tussen mijn <late 2011 met 2.8 dual core i7, 750GB optical en 16GB werkgeheugen> en een <mid 2014 2.8 dual core i5 met 500GB flash en 8GB werkgeheugen> groot genoeg om te upgraden of echt beter wachten voor die Broadwell..? Ik zie wel verschil tussen ze met Geekbench maar ik heb geen idee of dat relevant is voor mijn toepassing (streamen van 24 tot 48 kanalen audio plus DSP-effecten I/O).

[ Voor 5% gewijzigd door Wilf op 30-09-2014 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Behalve bij bouncen/renderen van tracks staat je processor uit z'n neus te vreten. 8GB ram inruilen voor 500GB flash ga je wel blij van worden. 48 tracks starten betekend gelijk audio, niet eerste vijf seconde bufferen.
Ik zou in je huidige een SSD stoppen, dan ben je net zo ver. Al mis je dan de geur van een laptop die vers uit doos is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het gaat niet om deze te vervangen maar om verhuringen / backup. Mijn huidige backuplaptop is een 2008 15". Die doet het ook nog wel prima maar daar heb ik nooit extreem grote projecten mee gedraaid, en als die nu kapot gaat terwijl ik de huidige 13" verhuur heb ik alsnog een probleem ;) Daarom heb ik wel een nieuwe nodig, maar ik weet niet of ik beter nu moet kopen of nog een paar maand moet wachten. Paar maanden wachten heeft alleen zin als de nieuwe versie écht veel sneller is.

Wat ik vergat te vermelden: Ik doe ook projecten met én veel sporen audio én tegelijkertijd video op drie externe schermen (maximaal, meestal 1 of 2). Geen idee of dat nog er toe doet voor de processor…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:26:
Het gaat niet om deze te vervangen maar om verhuringen / backup. Mijn huidige backuplaptop is een 2008 15". Die doet het ook nog wel prima maar daar heb ik nooit extreem grote projecten mee gedraaid, en als die nu kapot gaat terwijl ik de huidige 13" verhuur heb ik alsnog een probleem ;) Daarom heb ik wel een nieuwe nodig, maar ik weet niet of ik beter nu moet kopen of nog een paar maand moet wachten. Paar maanden wachten heeft alleen zin als de nieuwe versie écht veel sneller is.
Op een 2008 model zal de verbetering wel merkbaar zijn :+ Als je tijfelt tussen het huidige model en het model wat misschien ooit gaat komen kan je rekeningen houden met 10% verbetering als er een nieuw model processor wordt geintroduceerd(bij gelijke kloksnelheid).
Wat ik vergat te vermelden: Ik doe ook projecten met én veel sporen audio én tegelijkertijd video op drie externe schermen (maximaal, meestal 1 of 2). Geen idee of dat nog er toe doet voor de processor…?
Dat hangt van de video af. Als het gewoon rauwe video is zal het wel los lopen, ga je er realtime effecten op toepassen dan is meer cpu natuurlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het zijn sowieso .mov files want .mpg laat mijn huidige laptop al bijna vastlopen als ik ze realtime gebruik (effecten blijven meestal simpel, zoals fade in en fade out, soms wat meer, maar in de toekomst zullen video-effecten wel belangrijker worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Merkte pas dat de plastic kap aan de achterkant van m'n MBP (volgens mij dekt die de scharnieren af) een barst/scheur heeft. Zo te zien/voelen kan dat spul weinig hebben, dus een beetje raar dat er voor die oplossing is gekozen.Heeft iemand toevallig idem euvel gehad en het misschien zonder gezeur kunnen laten repareren? Aangezien m'n MBP verder prima werkt heb ik niet zo veel zin om daar op dit moment geld aan uit te gaan geven if you catch my drift :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
2Dutch schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:26:
Merkte pas dat de plastic kap aan de achterkant van m'n MBP (volgens mij dekt die de scharnieren af) een barst/scheur heeft. Zo te zien/voelen kan dat spul weinig hebben, dus een beetje raar dat er voor die oplossing is gekozen.Heeft iemand toevallig idem euvel gehad en het misschien zonder gezeur kunnen laten repareren? Aangezien m'n MBP verder prima werkt heb ik niet zo veel zin om daar op dit moment geld aan uit te gaan geven if you catch my drift :P
De reden dat dat kapje van plastic is, is dat daar de antennes voor Wi-Fi en Bluetooth zijn geplaatst. Of bedoel je de kwaliteit van het plastic?

Wat betreft het laten repareren van je MBP: kan je, voordat ik ga zoeken naar mijn glazen bol, vertellen hoe oud je computer is? Scheelt weer zoeken naar die bol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Laatst online: 01:23
Cinner schreef op zondag 28 september 2014 @ 16:38:
Dit herken ik wel ja. Het komt van de Power settings (P-States) per videokaart. Je kan in AppleGraphicsPowerManagement.kext via de info.plist je mac vinden. Daar staan de energie profielen (hoeveel juice je videokaart krijgt en hoe opschakeld) dit is allemaal een balans tussen experiance (lag) en battery gebruik.

Een goed artikel hierover is hier te vinden:

http://rampagedev.wordpre...hicspowermanagement-kext/

Ik schakel altijd de kractige discrete videokaart in als primaire kaart bij aangesloten adaptor. Dan is de lag over.

[ Voor 5% gewijzigd door InsanelyHack op 30-09-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsanelyHack
  • Laatst online: 01:23
Vuvuzela schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 01:01:
Kan ik een bootcamp partitie verwijderen en deze toevoegen bij m'n OS X partitie zonder OS X opnieuw te moeten installeren? Ik gebruik bootcamp niet meer en kan die extra 100gb wel gebruiken nu.
Soms werkt dat niet via de bootcamp assistent, Je dient dan te booten in de recovery mode en dan via diskutil de schijven | partitities repairen. Daarna lukte het bij mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
Weet iemand waar je goedkoop aan apple care kan komen?

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Pukson schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:48:
Ja, bij apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky2k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 12:59
Pukson schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:48:
Via eBay of marktplaats. Afgelopen weekend had ik voor 175 euro applecare gekocht. Scheelt weer helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinner
victoire22 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:42:
[...]

Dit herken ik wel ja. Het komt van de Power settings (P-States) per videokaart. Je kan in AppleGraphicsPowerManagement.kext via de info.plist je mac vinden. Daar staan de energie profielen (hoeveel juice je videokaart krijgt en hoe opschakeld) dit is allemaal een balans tussen experiance (lag) en battery gebruik.

Een goed artikel hierover is hier te vinden:

http://rampagedev.wordpre...hicspowermanagement-kext/

Ik schakel altijd de kractige discrete videokaart in als primaire kaart bij aangesloten adaptor. Dan is de lag over.
Met dat concept was ik reeds bekend omdat ik een hackintosh heb gebouwd in het verleden en daarmee aan de slag moest ☺ Wel zonde dat dit bij een Macbook nodig is, hopelijk wordt de Intel gpu in toekomstige modellen snel genoeg voor een betere ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardmens
Nogmaals, ik heb de instap 15'' mid 2014 met dus alleen een Intel GPU en ik heb geen enkel moment ook maar iets gezien dat op lag kan duiden. Ik heb voldoende ervaring met lag (door vorige laptop, gamen e.d.) om te kunnen zeggen dat ik lag zal opmerken als het zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Aardmens schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 20:26:
Nogmaals, ik heb de instap 15'' mid 2014 met dus alleen een Intel GPU en ik heb geen enkel moment ook maar iets gezien dat op lag kan duiden. Ik heb voldoende ervaring met lag (door vorige laptop, gamen e.d.) om te kunnen zeggen dat ik lag zal opmerken als het zich voordoet.
Ik zit hier met een minder krachtige 13" rMBP en ik merk ook geen laggs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 19:32
Im screwed! Heb een macbook pro 15" early 2011, maar hij is er zojuist mee gestopt. Ik dacht dat hij leeg was, wat hij ook bijna was, toen mijn scherm er opeens mee leek te stoppen, het leek alsof de laptop afsloot, de macbook bleef alleen 10 minuten op een wit scherm hangen. Na 10 minuten toch maar de power knop ingehouden en de laptop opnieuw op proberen te starten. Maar dit vertikt hij dus. De mac wilt opstarten en ik krijg het apple logo te zien met daaronder een statusbalk alsof hij aan het updaten is. Dit ziet er al niet heel normaal uit. Het scherm is blauw van kleur, en er lopen kleine horizontale strepen door mijn beeld heen. Alle mogelijke resets al geprobeerd. Van log opvragen tot pram reset. Niks lijkt te werken. Hieronder een filmpje van het probleem.

YouTube: Macbook pro early 2011 crash

Er lijken meer problemen te zijn met het early 2011 model wat betreft de GPU, denk zelf dat het namelijk met de GPU te maken heeft. Hier het artikel.

http://appleinsider.com/a...failures-as-problem-grows

[ Voor 18% gewijzigd door swoutr op 01-10-2014 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn bij Apple. Ik heb sinds ruim een jaar een macbook Pro 2012. Inmiddels is mijn bluetooth al 2x kapot gegaan na reparatie. Ik ga er erg zuinig mee om, bij de mensen die met hun macbook smijten blijft alles heel...

Vinden jullie dat normaal dat een product zo vaak kapot kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

swoutr schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 00:55:
Im screwed! Heb een macbook pro 15" early 2011, maar hij is er zojuist mee gestopt. Ik dacht dat hij leeg was, wat hij ook bijna was, toen mijn scherm er opeens mee leek te stoppen, het leek alsof de laptop afsloot, de macbook bleef alleen 10 minuten op een wit scherm hangen. Na 10 minuten toch maar de power knop ingehouden en de laptop opnieuw op proberen te starten. Maar dit vertikt hij dus. De mac wilt opstarten en ik krijg het apple logo te zien met daaronder een statusbalk alsof hij aan het updaten is. Dit ziet er al niet heel normaal uit. Het scherm is blauw van kleur, en er lopen kleine horizontale strepen door mijn beeld heen. Alle mogelijke resets al geprobeerd. Van log opvragen tot pram reset. Niks lijkt te werken. Hieronder een filmpje van het probleem.

YouTube: Macbook pro early 2011 crash

Er lijken meer problemen te zijn met het early 2011 model wat betreft de GPU, denk zelf dat het namelijk met de GPU te maken heeft. Hier het artikel.

Contact opnemen met Apple, het is een bekend probleem.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-09 15:23
kevinkrs schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:35:
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn bij Apple. Ik heb sinds ruim een jaar een macbook Pro 2012. Inmiddels is mijn bluetooth al 2x kapot gegaan na reparatie. Ik ga er erg zuinig mee om, bij de mensen die met hun macbook smijten blijft alles heel...

Vinden jullie dat normaal dat een product zo vaak kapot kan gaan.
Normaal is het niet natuurlijk, je wilt namelijk een deugdelijk product.
Alleen komt het voor dat er producten defect raken(soms meerdere keren) dit doet niks af van de kwaliteit die Apple normaliter levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Ik blijf dit echter maar raar vinden, hij komt net uit de reparatie. Een dag later meteen weer problemen, dit bederft natuurlijk wel je pret van het product.
bacardicoconut schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:51:
[...]

Normaal is het niet natuurlijk, je wilt namelijk een deugdelijk product.
Alleen komt het voor dat er producten defect raken(soms meerdere keren) dit doet niks af van de kwaliteit die Apple normaliter levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Volkan1984 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:04:
[...]
De reden dat dat kapje van plastic is, is dat daar de antennes voor Wi-Fi en Bluetooth zijn geplaatst. Of bedoel je de kwaliteit van het plastic?

Wat betreft het laten repareren van je MBP: kan je, voordat ik ga zoeken naar mijn glazen bol, vertellen hoe oud je computer is? Scheelt weer zoeken naar die bol :)
Kwaliteit ja, komt niet echt degelijk over. Flimsy dun, erg jammer. Het viel me pas recent op nu ik em weer meer mobiel gebruik (staat grotendeels vast @ me bureau) Het is een mid 2012 model trouwens. Gok dat het een belletje plegen met Apple wordt wat de opties zijn en de lokale reseller/Mycom dan stalken met een casenummer..maar vroeg me af of er toevallig iemand was met idem euvel, dan is de kans groter dat ze zonder morren vervangen ipv kosten in rekening brengen. Heb voorheen altijd AppleCare gehad, daar was het natuurlijk een stuk relaxter mee allemaal. :+

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 01-10-2014 22:10 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Sky2k schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 18:33:
[...]

Via eBay of marktplaats. Afgelopen weekend had ik voor 175 euro applecare gekocht. Scheelt weer helft van de prijs.
Let wel op met AppleCare van eBay of MP. Het is dan niet officieel vanuit Apple en je kan geweigerd worden voor service. Dan kan goedkoop duurkoop zijn. Let wel: kan. Het hoeft niet. Ik heb ook AppleCare via eBay gekocht toentertijd (paar jaar geleden) en heb er ook nooit gedoe mee gehad maar het zou lullig zijn als het jou overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:24
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54
swoutr schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 00:55:

Join the club, stagiair had dat ook 2 maanden terug met een MBP early 2011 (geen applecare) en mijn early 2011 wav vorige week dinsdag er ook mee gekapt, daar zit je dan om 22u aan het werk terwijl je de volgende ochtend weer vroeg aan de slag moet... Helaas liep de AppleCare eind juli af, even kijken of ze moeilijk doen in Amsterdam zodra er een plekje is bij de GeniusBar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:04
Ik heb iets "vreemds", ik check om de zoveel tijd CoconutBattery ff om te kijken hoe het met mijn accu zit. Nu merk ik dat mijn "designer capacity" de afgelopen week enorm is gedaald. Heb 16 loadcycles. Maximum charge was vorige week 6580 en nu nog maar 6334. Dat kan toch eigenlijk niet na een week? Moet ik me daar zorgen om maken? Als het bij de komende ladingen ook zo snel daalt klopt er iets niet. Ik laat hem meestal altijd tot 10% leeglopen. Soms ook helemaal leeg om te kalibreren en ik laad hem eigenlijk altijd volledig op

EDIT: hij blijft zakken. Nu nog maar minder dan 100%

[ Voor 4% gewijzigd door dannyvdb1997 op 03-10-2014 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardmens
Die app zit er vaak heel erg naast en je macbook heeft zelf toch ook de optie om de designcapaciteit en cycles te tonen? Daarnaast kan je proberen je batterij te kaliberen.

[ Voor 17% gewijzigd door Aardmens op 02-10-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Vanochtend popcorntime.io gedownload, maar nu loopt constant mijn programma's in finder vast en moet ik middels cmd + alt + sec mijn finder opnieuw opstarten zodat ik hierin weer kan werken. Ligt dit echt aan het programma dat ik moet verwijderen, of kan dit ook andere oorzaken hebben? (MacBook Pro mid 14)

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-09 21:35
Je kan volgens mij alleen de maximum charge zien en niet je design capacity via systeemoverzicht. Anyhow die van mij is 6330 design en 6133 max na 87 cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:55:
[...]

Gisteravond het slapen van de schijven uitgezet, zojuist weer een zwart scherm.

Ik was met iemand aan het bellen en net toen ik wat wilde typen (afspraak in agenda) ging de Macbook slapen. Direct even met mijn vinger over het touchpad, wat resulteerde in 15 seconden een zwart scherm met muisaanwijzer voordat ik in kon loggen.
Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden? Behalve het slapen uitzetten dan..

Ik gebruik mijn macbook veel bij het lesgeven (dan wordt hij aangesloten op een beamer/smartboard/HD-tv) en het komt me even net te vaak voor dat ik met 30 leerlingen naar een zwart scherm en een muisaanwijzer sta te kijken.

Mijn oplossing nu is dat ik op mijn werk de slaapstand handmatig flink omhoog gooi naar bijvoorbeeld 20 minuten. Thuis zet ik hem dan weer terug naar de korte instelling. Ik blijf het bizar vinden dat mijn machientje van €1800 zo vaak vast zit op deze manier en dat er niks anders rest dan wachten :/

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
Gizz, geen oplossing, wel herkenbaar. Juist als je net te lang niets deed en het scherm op zwart springt - duurt het zomaar 15-30 seconden voor ie het weer doet. Irritant. Mbpro mid 2014.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
NiGeLaToR schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:39:
Gizz, geen oplossing, wel herkenbaar. Juist als je net te lang niets deed en het scherm op zwart springt - duurt het zomaar 15-30 seconden voor ie het weer doet. Irritant. Mbpro mid 2014.
Klopt, ik heb dat ook wel eens. Bizarre is dat je wel praktisch instantaan uit slaapstand komt als je je scherm open klapt, maar als het op zwart gaat is die af en toe gewoon dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:54

the mod man

iets van beeldmaker

Ik mag me vanaf vandaag ook hier melden met een 15 inch Retina.

Eerste indrukken. Toch wel scherpe rand bij de polsen tijdens het typen. Toetsenbord zelf voelt goed aan.
Touchpad klikt erg hard en was dan ook erg blij dat ik de tap to click functie snel kon vinden.

Wat ik niet kan vinden is hoe ik een wachtwoord in stel bij de screensafer, of de find my mac functie niet uit te zetten is als de macbook gejat wordt terwijl die aan staat (zonder screensafer of wachtwoord op screensafer) en hoe ik dit wel veilig instel? Eventueel met andere software.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
the mod man schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 17:17:
Ik mag me vanaf vandaag ook hier melden met een 15 inch Retina.

Eerste indrukken. Toch wel scherpe rand bij de polsen tijdens het typen. Toetsenbord zelf voelt goed aan.
Touchpad klikt erg hard en was dan ook erg blij dat ik de tap to click functie snel kon vinden.

Wat ik niet kan vinden is hoe ik een wachtwoord in stel bij de screensafer, of de find my mac functie niet uit te zetten is als de macbook gejat wordt terwijl die aan staat (zonder screensafer of wachtwoord op screensafer) en hoe ik dit wel veilig instel? Eventueel met andere software.
Bij de instellingen > gebruikers en groepen kun je gewoon een wachtwoord instellen bij het lockscreen.

De find my mac functie is niet zomaar uit te zetten omdat je het Apple ID wachtwoord nodig hebt, als iemand je macbook jat terwijl die aanstaat dient die dus ook dit wachtwoord te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54
Gizz schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:24:
[...]

Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden? Behalve het slapen uitzetten dan..

Ik gebruik mijn macbook veel bij het lesgeven (dan wordt hij aangesloten op een beamer/smartboard/HD-tv) en het komt me even net te vaak voor dat ik met 30 leerlingen naar een zwart scherm en een muisaanwijzer sta te kijken.

Mijn oplossing nu is dat ik op mijn werk de slaapstand handmatig flink omhoog gooi naar bijvoorbeeld 20 minuten. Thuis zet ik hem dan weer terug naar de korte instelling. Ik blijf het bizar vinden dat mijn machientje van €1800 zo vaak vast zit op deze manier en dat er niks anders rest dan wachten :/
Het uit de slaapstand houden? Caffeine installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:20
Ik kom mij hier alvast even melden en hallo zeggen...vanmiddag mag ik mijn allereerste Apple systeem in ontvangst nemen, een 2014 Macbook Pro Retina 13", en ik ben heel erg benieuwd. Sinds jaar&dag werk ik met Windows machines en daar voel ik mij prima thuis, maar ik was toch wel erg benieuwd hoe OSX zou bevallen. En omdat ik aan een nieuwe laptop toe ben viel mijn keuze uiteindelijk op de MBP. Ik moet eerlijk toegeven het geweldig mooie Retina display (en de strakke look van de laptop) heeft de doorslag gegeven (tov Windows laptops) :)

Enfin...alvast een groet en ik zal mij gaan inlezen in OSX. Het meeste dat ik heb doorgenomen klinkt zeer logisch en gebruiksvriendelijk, en de overstap zal makkelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zou kunnen, maar dat lijkt me weer erg slecht voor mijn accuduur.

Het liefst heb ik een oplossing die het probleem oplost zonder andere problemen of niet wenselijke zaken te introduceren :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Heb je "Put hard disks to sleep when possible" al uitgeschakeld? Dit voorkomt veel problemen bij MacBooks met ssd.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OE4K7SH41vb1fEbFXgmQe0iK/full.png

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 15:39
Ik ben mijzelf aan het inlezen. Heb al behoorlijke wat apple spul hier en nu ben ik in de markt voor een macbook pro. In eerste instantie was de macbook air een optie maar het Retinia scherm is de reden dat we toch voor een macbook pro gaan. Het wordt zo wie zo de 13” en dat heeft puur te maken met het budget en de gebruiker. Alleen nu de vraag 128 of 256? Ik weet die vraag is al vaak voorbij gekomen maar ik vind 200 euro voor 128 GB extra een behoorlijke smak geld. In het topic lees ik dat men ook wel sd kaartjes gebruikt, voor circa 100 euro heb je een 128 GB sd card. Wat zijn de ervaringen daarmee. Aan de andere kant dan is het verschil nog „maar” 100 euro voor een echte 256 GB ssd. Gebruik is voornamelijk office pakketten, mail, webbrowsen en muziek. Waarschijnlijk komt daar wat grafisch tekenwerk bij (vector works).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
De insteekkaart is niet te vergelijken met de interne SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
chippie777 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 16:58:Aan de andere kant dan is het verschil nog „maar” 100 euro voor een echte 256 GB ssd.
Dure macbook kopen maar 100 euro willen besparen op je geheugen door het gebruik maken van een externe SD kaart lijkt me geen verstandige keuze.

Ik gebruik hem alleen voor office, internet en wat foto bewerking en heb 30gb aan foto's erop staan. Nog meer dan 65gb van m'n 128gb over.

Als je het idee hebt dat 128gb te weinig voor je is zou ik de 100 euro extra uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
bacardicoconut schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 18:39:
[...]

Dure macbook kopen maar 100 euro willen besparen op je geheugen door het gebruik maken van een externe SD kaart lijkt me geen verstandige keuze.

Ik gebruik hem alleen voor office, internet en wat foto bewerking en heb 30gb aan foto's erop staan. Nog meer dan 65gb van m'n 128gb over.

Als je het idee hebt dat 128gb te weinig voor je is zou ik de 100 euro extra uitgeven.
Aan de andere kant, een macbook kopen van €1500+ en er dan alleen een beetje mee internetten lees ik ook heel vaak, gelukkig gebruik jij hem ook voor meer zoals fotobewerking enzo. Zelf heb ik 512gb ssd, maarja, ik doe Audio (Logic Pro X), iMovie, XCode, virtual machines (Windows development), Grafisch ontwerp (amateur) en AutoCad en PCB design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 15:39
Hoeveel neem het basis OS eigenlijk in bij een macbook? M.a.w wat blijft er over wanneer je hem voor de eerste keer aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
chippie777 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:40:
Hoeveel neem het basis OS eigenlijk in bij een macbook? M.a.w wat blijft er over wanneer je hem voor de eerste keer aanzet?
Mijn MacBook had nog 250GB over. Bij mij dus 6GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dit is niet de bedoeling. Je kan een TR aanmaken als iets in strijd is met het beleid. Dit soort linkjes zijn iig niet toegestaan. Als je iemand wilt helpen, dan geef je een link naar het antwoord plus een relevantie quote.

[ Voor 74% gewijzigd door Hoedje op 06-10-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
RobV schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 19:45:
[...]

Aan de andere kant, een macbook kopen van €1500+ en er dan alleen een beetje mee internetten lees ik ook heel vaak, gelukkig gebruik jij hem ook voor meer zoals fotobewerking enzo.
Ik heb de mijne in het buitenland gekocht, scheelde 300 euro met de prijzen hier in Nederland. Daarbij vind ik de aanschaf voor een naar verhouding dure laptop voor mijn gebruik te verantwoorden om de volgende punten.

- Lange accuduur
- Stabiel besturingsysteem
- goede synergy met de rest van mijn "gadgets"
- Mooi scherm
- Hoge restwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05-2024
Ik zit te denken om binnenkort een Macbook Pro 13 inch retina te kopen met 128Gb SSD.
Nu wil ik Windows ernaast blijven draaien vanwege sommige applicaties.

Een aantal vragen.

Welke Windows is beter om te nemen 7 of 8.2?
32 of 64 bit?
Kan ik zelf een 512Gb SSD installeren omdat ik aan 128Gb sowieso niet genoeg heb?
Welke merk/type SSD moet er in een MBPR?

Hoe krijg ik win 8.2 op een USB of kan ik beter een externe DVD kopen?

Avast bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door TuffScout op 05-10-2014 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
nee, je kunt de SSD niet zelf upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
TuffScout schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 16:46:
Ik zit te denken om binnenkort een Macbook Pro 13 inch retina te kopen met 128Gb SSD.
Nu wil ik Windows ernaast blijven draaien vanwege sommige applicaties.

Een aantal vragen.

Welke Windows is beter om te nemen 7 of 8.2? beide prima, wat je wil, 8.2 komt er niet, wordt win10
32 of 64 bit?
Kan ik zelf een 512Gb SSD installeren omdat ik aan 128Gb sowieso niet genoeg heb? Nee.
Welke merk/type SSD moet er in een MBPR? nvt

Hoe krijg ik win 8.2 op een USB of kan ik beter een externe DVD kopen? Je kunt ook even de moeite nemen om te googlen, Microsoft heeft daar al een tijdje een usb flash tool voor.

Avast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 13:53
Ik heb recent mijn Macbook Retina 15" naar Mavericks 10.9.5 geüpdatet, en mijn Safari naar 7.1 en opeens gaat het met Safari heel vaak mis. Enorm vaak last van vastlopende browser, en weet niet waaraan het ligt. Vooral op sites met veel plaatjes, video, en met name Netflix-site heeft er echt opeens geen zin meer in. Met Chrome wil het meestal wel prima. Ik heb al de cache gewist, Flash geüpdatet, Shockwave geüpdatet, ik heb geen idee wat ik eraan kan doen. Iemand wel een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
dafmay schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 12:12:
Ik kom mij hier alvast even melden en hallo zeggen...vanmiddag mag ik mijn allereerste Apple systeem in ontvangst nemen, een 2014 Macbook Pro Retina 13", en ik ben heel erg benieuwd. Sinds jaar&dag werk ik met Windows machines en daar voel ik mij prima thuis, maar ik was toch wel erg benieuwd hoe OSX zou bevallen. En omdat ik aan een nieuwe laptop toe ben viel mijn keuze uiteindelijk op de MBP. Ik moet eerlijk toegeven het geweldig mooie Retina display (en de strakke look van de laptop) heeft de doorslag gegeven (tov Windows laptops) :)

Enfin...alvast een groet en ik zal mij gaan inlezen in OSX. Het meeste dat ik heb doorgenomen klinkt zeer logisch en gebruiksvriendelijk, en de overstap zal makkelijk worden.
Dit vond ik wel een handig artikeltje toen ik een paar weken geleden mijn eerste OSX machine had.
Canaria schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:31:
Heb je "Put hard disks to sleep when possible" al uitgeschakeld? Dit voorkomt veel problemen bij MacBooks met ssd.
[afbeelding]
Heeft dit verder geen negatieve effecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:20
Dank voor de tip. Ik had dat inderdaad gelezen en had de setting meteen uitgezet. So far so good.

En wat de MBP betreft...heerlijk apparaat! Ik ben goed gewend aan OSX inmiddels na zo'n 1,5 dag intensief spelen :) En dat Retina beeldscherm...yummie _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door dafmay op 05-10-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bacardicoconut schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 15:16:
[...]

Ik heb de mijne in het buitenland gekocht, scheelde 300 euro met de prijzen hier in Nederland. Daarbij vind ik de aanschaf voor een naar verhouding dure laptop voor mijn gebruik te verantwoorden om de volgende punten.

- Lange accuduur
- Stabiel besturingsysteem
- goede synergy met de rest van mijn "gadgets"
- Mooi scherm
- Hoge restwaarde
Scheelt dat echt 300 euro? Dat is een behoorlijk bedrag, waar aangeschaft als ik vragen mag :-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Mijn Macbook Pro t.w.v. 2.000 euro is weer kapot, Media Martkt zegt dat ik maar een duurdere laptop moet kopen, verschrikkelijke instelling dit. Laptop is 1 week over de garantie heen en Apple zegt dat ik dan maar pech heb omdat ze niet kunnen garanderen dat hun producten langer dan 1 jaar mee gaan.

Inmiddels al 5x een defecte Macbook gehad, waarvan 2x achter elkaar... Dit kan toch niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardmens
kevinkrs schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:36:
Mijn Macbook Pro t.w.v. 2.000 euro is weer kapot, Media Martkt zegt dat ik maar een duurdere laptop moet kopen, verschrikkelijke instelling dit. Laptop is 1 week over de garantie heen en Apple zegt dat ik dan maar pech heb omdat ze niet kunnen garanderen dat hun producten langer dan 1 jaar mee gaan.

Inmiddels al 5x een defecte Macbook gehad, waarvan 2x achter elkaar... Dit kan toch niet...
De mediamarkt geeft garantie bij de economische levensduur van je machine: http://www.mediamarkt.nl/...arantie-en-reparatie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
kevinkrs schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:36:

Ik vraag me af wat je doet met je mac dat ie al 5x stuk is gegaan. Wat is er eigenlijk stuk? (Niet bedoeld als verwijt, ik ben oprecht geïnteresseerd in het soort storing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Ik ben er ongelofelijk zuinig op, mensen die smijten met hun macbook blijft alles heel. Erg vreemd. Mijn bluetooth gaat vooral kapot de laatste tijd. Had ook problemen met de behuizing gehad, plastic hinge cover is een paar keer kapot gegaan en ik had een aantal problemen met mijn grafische kaart.
RobV schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 23:13:
[...]

Ik vraag me af wat je doet met je mac dat ie al 5x stuk is gegaan. Wat is er eigenlijk stuk? (Niet bedoeld als verwijt, ik ben oprecht geïnteresseerd in het soort storing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canaria schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:31:
Heb je "Put hard disks to sleep when possible" al uitgeschakeld?
Ja, dat heeft niks geholpen.
Gizz in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
kevinkrs schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 00:46:
Ik ben er ongelofelijk zuinig op, mensen die smijten met hun macbook blijft alles heel. Erg vreemd. Mijn bluetooth gaat vooral kapot de laatste tijd. Had ook problemen met de behuizing gehad, plastic hinge cover is een paar keer kapot gegaan en ik had een aantal problemen met mijn grafische kaart.

[...]
Je hebt zeker 2 jaar lang recht op een deugdelijk product (in dit geval zelfs langer). Ongeacht wat Mediamarkt of Apple daar nu wel of niet van vindt.

Ik raad je aan eens naar een Apple store te gaan vergezeld met je historie aan opsturen/reperaties bewijzen, en je daar te beroepen op een deugdelijk product voor dit bedrag.

Ook mijn ervaringen met de Applestores zelf zijn super. (zowel Amsterdam als Haarlem)

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 06-10-2014 08:51 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 128 Laatste