NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Nee, komt met 10.8.1! Waardeloos dat Apple dit door de vingers heeft gezien, maar daar hoor je hier niemand over.SacreBleu schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 00:07:
Zojuist, een paar uur geleden, de trotse eigenaar van een MBP geworden! Leuke actie bij de Media Markt en sinds vorige week was ik al aan het tobben of ik het moest doen of niet. Vooral voor studie heb ik een MacBook altijd fijn gevonden.
Ik heb al een geschiedenis met MB's gehad, in 2008 begon ik met de C2D Witte MB waarna ik na een paar maanden ontzettende spijt had dat ik geen MBP had gehaald. Uiteindelijk toch gedaan net voordat de Unibody's uitkwamen. Weer veel spijt. Daarna heb ik geen aankoop meer gedaan. Totdat mijn vriendin eind vorig jaar besloot om haar koffie over mijn MBP te gooien. Niet meer te redden.
Maar nu, dan eindelijk weer een nieuwe MBP. En ik ben er trots op, de HP TM2 (Tablet PC) die ik had heb ik gedoneerd aan vriendin.
Nu rest mij een vraag, de MBP werd geleverd met Lion, de upgrade naar ML heb ik al gratis kunnen downloaden, nu had ik mij een stukje ingelezen over wat compatibiliteit problemen en de accu.
Compatibiliteit is nog niet zo interessant, maar de accu --- is dat al gefixt?
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Hopelijk zijn de batterij issues snel opgelost , ik koop net een rMBP mede dankzij de lange batterijduur. Enig idee wanneer 10.8.1 beschikbaar wordt?
edit: Ik lees nu ook dat er mensen zijn met een "ghosting" probleem. Dit schrikt mij toch wel weer wat af.
[ Voor 22% gewijzigd door Hendrikkkk op 23-08-2012 03:39 ]
Tja die 'problemen' kan je natuurlijk allemaal zo erg maken als je zelf wilt. 99.9% van de gebruikers heeft nergens last van. En dat ghosting 'probleem', het is inherent aan dit type schermen dat die eerder inbranden dan tn-schermen. En dan zijn er mensen die dan testjes gaan doen met schaakbordpatroontjes x minuten in laten branden op een grijze achtergrond etc. En dan zal je achteraf iets van image retention kunnen zien. En daar kan je dan weer heel ongelukkig van worden, of je gebruikt dat ding gewoon waarvoor het bedoelt is.Hendrikkkk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 00:17:
Het gaat dan toch een rMBP worden!
Hopelijk zijn de batterij issues snel opgelost , ik koop net een rMBP mede dankzij de lange batterijduur. Enig idee wanneer 10.8.1 beschikbaar wordt?
edit: Ik lees nu ook dat er mensen zijn met een "ghosting" probleem. Dit schrikt mij toch wel weer wat af.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Cognitieve dissonantie.fsfikke schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 06:35:
[...]
Tja die 'problemen' kan je natuurlijk allemaal zo erg maken als je zelf wilt. 99.9% van de gebruikers heeft nergens last van. En dat ghosting 'probleem', het is inherent aan dit type schermen dat die eerder inbranden dan tn-schermen. En dan zijn er mensen die dan testjes gaan doen met schaakbordpatroontjes x minuten in laten branden op een grijze achtergrond etc. En dan zal je achteraf iets van image retention kunnen zien. En daar kan je dan weer heel ongelukkig van worden, of je gebruikt dat ding gewoon waarvoor het bedoelt is.
Mijn MacBook Pro doet anders nog netjes 6 uur op een accu onder Mountain Lion. Ik klaag nietNvM schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 00:12:
[...]
Nee, komt met 10.8.1! Waardeloos dat Apple dit door de vingers heeft gezien, maar daar hoor je hier niemand over.
Overigens ben ik gisteren even de Retina MacBook gaan bekijken... ik vind 'm niet zo mooi. Erg anoniem en het dunne past naar mijn mening niet bij z'n grootte

Het scherm is wel erg scherp, trouwens, maar dat zie ik alleen als ik mijn ogen zo ongeveer tegen het scherm aan hou
[ Voor 32% gewijzigd door BleuZ op 23-08-2012 08:13 ]
Gebruik https://gist.github.com/3342081 om te kijken welk type scherm je hebt in je rMBP.
Nou het is wel een probleem. Zowel mijn vrouw en ik hebben een retina Macbook pro. Mijn eerste MBP retina ging na 12 dagen weer retour want image retention werd met de dag erger. Replacement is een Samsung scherm met 0.0 issues. Nu heeft mijn vrouw met haar MBP retina (LG) scherm na een paar dagen ook issues met image retention. Het word ook met de dag erger, dus gaat die ook retour.fsfikke schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 06:35:
[...]
Tja die 'problemen' kan je natuurlijk allemaal zo erg maken als je zelf wilt. 99.9% van de gebruikers heeft nergens last van. En dat ghosting 'probleem', het is inherent aan dit type schermen dat die eerder inbranden dan tn-schermen. En dan zijn er mensen die dan testjes gaan doen met schaakbordpatroontjes x minuten in laten branden op een grijze achtergrond etc. En dan zal je achteraf iets van image retention kunnen zien. En daar kan je dan weer heel ongelukkig van worden, of je gebruikt dat ding gewoon waarvoor het bedoelt is.
Nee hoor, maar als je op zoek bent naar 'de perfecte laptop' dan moet je inderdaad geen rMBP kopen. Het probleem is alleen dat die perfecte laptop niet bestaat, dus er zal altijd wel iets zijn. Die problemen bestaan, dat is zeker zo. Maar om daar nou bang van te worden vind ik overdreven. Mocht je inderdaad eentje krijgen die problemen vertoont ruil je hem gewoon om voor een nieuwe, geen probleem.
Zit de ruzie met Samsung ze echt zo hoog dat ze koste wat het kost van hun afwillen (wat niet lijkt te lukken, aangezien blijkbaar niemand de kwaliteit van Samsung onderdelen kan benaderen).
Ik heb ook een LG en je zou zeggen dat ik last van ghosting zou moeten hebben, gezien mijn gebruik, maar ik heb nergens last van. Vele anderen zullen dit beamen. Net wat edwinkuipers89 zegt, het gaat hier om een kleine percentage.
Heb jij bijvoorbeeld de image retention test uitgevoerd?N-Freak schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:50:
Ik zit hier op dit moment met twee MBPr's, mijn eigen met een Samsung scherm en die van een klant met een LG scherm. Ik zie barweinig verschil. De LG lijkt wat koeler wat betreft kleur. Ghosting is in elk geval niet aanwezig. Het probleem is dat je mensen waarvan het wel werkt bijna niet hoort. Nu hebben de Samsung schermen blijkbaar minder problemen omdat je die helemaal niet hoort.
Er heeft gedurende een wat langere tijd op beide een mooi schaakbord gestaan. Beide hebben geen last van het probleem. Wel viel me op dat het LG scherm meer backlight bleeding vertoond. Het is niet enorm schokkend, maar naast elkaar op de hoogste brightness is het wel te zien.Ibix schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:52:
[...]
Heb jij bijvoorbeeld de image retention test uitgevoerd?
Omdat het niet slim is om afhankelijk te zijn van één leverancier. Een bedrijfskundige regel die erg veel wordt toegepast. Het is ook één van de redenen dat jij vandaag de dag bijvoorbeeld een X86 CPU van AMD kan kopen.Pyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:18:
Waarom blijft Apple dan ook inferieure LG schermen gebruiken?
Zit de ruzie met Samsung ze echt zo hoog dat ze koste wat het kost van hun afwillen (wat niet lijkt te lukken, aangezien blijkbaar niemand de kwaliteit van Samsung onderdelen kan benaderen).
Dat merkte ik ook op mijn LG scherm idd, veel meer backlight bleeding. Gelukkig heb jij geen last van image retentionN-Freak schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:01:
[...]
Er heeft gedurende een wat langere tijd op beide een mooi schaakbord gestaan. Beide hebben geen last van het probleem. Wel viel me op dat het LG scherm meer backlight bleeding vertoond. Het is niet enorm schokkend, maar naast elkaar op de hoogste brightness is het wel te zien.
Dan moeten wel beide leveranciers dezelfde kwaliteit leveren, nog een bedrijfskundige regel. Anders weten je consumenten niet of ze een MacBook krijgen met een goed of inferieur onderdeel.Tjoekie schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:03:
[...]
Omdat het niet slim is om afhankelijk te zijn van één leverancier. Een bedrijfskundige regel die erg veel wordt toegepast. Het is ook één van de redenen dat jij vandaag de dag bijvoorbeeld een X86 CPU van AMD kan kopen.
Dat is dodelijk voor je consumentenvertrouwen als het bekend raakt onder het grote publiek (lees: niet-Tweakers).
Zoals hier boven al wordt aangeven is het niet zo dat consequent alle schermen van één leverancier problemen hebben. Productiefoutjes houd je natuurlijk altijd. Misschien dat fabrikant X vaker last heeft van een productiefout dan fabrikant Y. Zolang het maar binnen de marges van het acceptabele blijft zal er geen probleem zijn.Pyrone89 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:24:
[...]
Dan moeten wel beide leveranciers dezelfde kwaliteit leveren, nog een bedrijfskundige regel. Anders weten je consumenten niet of ze een MacBook krijgen met een goed of inferieur onderdeel.
Dat is dodelijk voor je consumentenvertrouwen als het bekend raakt onder het grote publiek (lees: niet-Tweakers).
Jij stelt wel heel zwart/wit dat de schermen van een bepaalde leverancier beter zijn. Dit moet natuurlijk zijn dat de schermen van een bepaalde leverancier vaker problemen kunnen vertonen. Dit betekend dus niet dat je een product met een inferieur scherm koopt. Er is alleen een kans aanwezig dat je een scherm van leverancier Y krijgt. En vervolgens is de kans op een defect hoger dan bij leverancier X.
Een goed werkend scherm van leverancier X is kwalitatief gezien gelijk aan een goed werkend scherm van leverancier Y. Wellicht zitten er wat verschillen in de kleurweergave bijvoorbeeld (koeler, warmer, whatever) maar ze geven allebei gewoon goed beeld.
Het is niet alleen gebaseerd op dit verhaal. Ook voor de 2011 Air was dit verhaal al van toepassing met LG onderdelen die minder waren. Voor de iPad is ook hetzelfde verhaal er: continue zijn de Samsung onderdelen beter dan LG of Sharp.Tjoekie schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 15:24:
[...]
Zoals hier boven al wordt aangeven is het niet zo dat consequent alle schermen van één leverancier problemen hebben. Productiefoutjes houd je natuurlijk altijd. Misschien dat fabrikant X vaker last heeft van een productiefout dan fabrikant Y. Zolang het maar binnen de marges van het acceptabele blijft zal er geen probleem zijn.
Jij stelt wel heel zwart/wit dat de schermen van een bepaalde leverancier beter zijn. Dit moet natuurlijk zijn dat de schermen van een bepaalde leverancier vaker problemen kunnen vertonen. Dit betekend dus niet dat je een product met een inferieur scherm koopt. Er is alleen een kans aanwezig dat je een scherm van leverancier Y krijgt. En vervolgens is de kans op een defect hoger dan bij leverancier X.
Een goed werkend scherm van leverancier X is kwalitatief gezien gelijk aan een goed werkend scherm van leverancier Y. Wellicht zitten er wat verschillen in de kleurweergave bijvoorbeeld (koeler, warmer, whatever) maar ze geven allebei gewoon goed beeld.
Inmiddels is het zo dat ik zoek naar een manier om erachter te komen of mijn producten een Samsung display hebben of niet, omdat ik het hele gezeur wil voorkomen (liever te voorzichtig dan er later achterkomen dat er meer problemen zijn).
Dit vind ik wel opvallend aangezien met name LG toch bekend staat als een goede fabrikant van PC monitoren….
[ Voor 11% gewijzigd door Pyrone89 op 23-08-2012 15:57 ]
mijn scherm is inordeHendrikkkk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:14:
Morgen pik 'k m op en dan zien we wel weer. En ja het is natuurlijk wel zo dat mensen op de fora veeleer hun klachten gaan posten dan zeggen "mijn scherm is inorde" ,e n als er iets mis mee is, wat ik wel betwijfel , dan kan 'ie wss ook weer gewoon retour, maar dan moet ik weer wachten :first world problems:
en ja het is een LG.. nergens problemen mee
[ Voor 0% gewijzigd door Sappa op 23-08-2012 20:16 . Reden: LG dus, geen sharp ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Houden zoRivanov schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 19:53:
Heb een LG scherm in m'n rMBP maar totaal geen klachten.
Overigens indrukwekkend om te zien dat SL veeel minder geheugen gebruikt bij applicaties dan ML, maar dat ter zijde. Ik zit weer op 6 uur werktijd met mijn early 2011 I5 13"!
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
XP gebruikt volgens mij ook minder geheugen dan Windows 7, maar je moet toch vooruit.king_dude schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:27:
Yep, maar de update schijnt niets te doen met het batterij issue. Ik was het iig beu, en ben terug (na een time machine backup) terug naar Snow Leopard.
Overigens indrukwekkend om te zien dat SL veeel minder geheugen gebruikt bij applicaties dan ML, maar dat ter zijde. Ik zit weer op 6 uur werktijd met mijn early 2011 I5 13"!
Op het MacRumor forum lees ik juist dat veel mensen wel positieve effecten van de update merken voor de batterij.
http://www.mediamarkt.nl/mcs/shop/appleactie.html
Tip, linksonderin ergens.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Eindelijk gevonden, de actie loopt tot 26 augustus!
An a day keeps the doctor away.
Ik heb laatst eenzelfde situatie gezien bij een 13", een eind 2011 model. Mocht 'ie ook niet meer opladen kan het goed zijn dat 'ie weer werkt als je de batterijconnector even uit- en inplugt.Tylen schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:25:
Vanmiddag viel mijn MBP 15" uit en ging met geen mogelijkheid meer aan. Ook doen de accu test lampjes helemaal niets. De accu zat nog op zo'n 60%. Maandag maar even bellen naar de apple care en kijken of ze onsite willen repareren. Hij is zakelijk dus ben benieuwd.
Vandaag is me dus opgevallen dat mijn scherm last heeft van image retention. Ik had een folder wat langer dan normaal open stond en dat zag ik al vaag toen ik verder ben gaan werken.
Voor de zekerheid dus die checkerboard test gedaan en ja hoor... Overduidelijk. Ik heb maar een afspraak met de Genius bar gemaakt. Vind het prima ook, want ik was met dit scherm niet tevreden wegens vage backlight bleeding (zie eerdere posts).
Hopelijk nemen ze me met dit wel serieus.
Ik beschik trouwens over een display van LG maar ik weet niet goed wat ik ermee moet. Nu dat ik weet dat mijn display er ook last van heeft zal het mij wellicht mateloos irriteren. Maar langs de andere kant heb ik mijn rMBP reeds sinds 20 juli in bezit en was het mij nog niet eerder opgevallen. Ik denk ook niet dat het zichtbaar is tijdens normaal gebruik, of ik zou een grijze wallpaper moeten gebruiken. Zucht...

Sorry alvast daarvoor….
Wilde ik ook doen. Alleen zit die vast met schroefjes die ik niet kenJ.Appleseed schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:52:
[...]
Ik heb laatst eenzelfde situatie gezien bij een 13", een eind 2011 model. Mocht 'ie ook niet meer opladen kan het goed zijn dat 'ie weer werkt als je de batterijconnector even uit- en inplugt.
Conclusie, ik denk dat de meeste rMBP prima zijn met een paar uitzonderingen.
Mij is het opgevallen zonder een test te doen of zonder eerst over de image retention gehoord te hebben op fora.PatrickH89 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 08:42:
Ik denk zelfs dat 80% van de mensen met IR het nooit gezien zouden hebben als ze niet de test met het schaakbord gedaan zouden hebben.
Het was zo overduidelijk!
Probeer dit eens: http://osxdaily.com/2011/...-and-make-it-look-better/Erik-1980 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 08:01:
Bij mijn rMBP heb ik nog geen enkele keer iets van image retention gezien. Weet niet welk scherm erin zit maar geloof het ook wel. Hij is namelijk dik in orde en ik ga geen testje draaien wat het eventueel zichtbaar maakt.
Conclusie, ik denk dat de meeste rMBP prima zijn met een paar uitzonderingen.
Het gaat in dat artikel over MBA, maar die code werkt voor alle Macs.
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Als je tevreden bent over je scherm, moet je bovenstaande juist NIET doen.Conscience NL schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:20:
[...]
Probeer dit eens: http://osxdaily.com/2011/...-and-make-it-look-better/
Het gaat in dat artikel over MBA, maar die code werkt voor alle Macs.
Het enige wat je ermee kan bewerkstelligen is ontevredenheid over je theoretisch slechtere scherm.
Ok, zit ook wat inSmultie schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:23:
[...]
Als je tevreden bent over je scherm, moet je bovenstaande juist NIET doen.
Het enige wat je ermee kan bewerkstelligen is ontevredenheid over je theoretisch slechtere scherm.
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Niks schroefjes, hoor.Tylen schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 07:19:
[...]
Wilde ik ook doen. Alleen zit die vast met schroefjes die ik niet kenaangezien ik vandaag vrij ben en dus maandag pas wil bellen misschien toch even proberen ze los te krijgen
Je hoeft de batterij er niet uit te halen - alleen de connector even los- en vastmaken is voldoende
Meer en meer reports van image retention (Apple lost dit netjes op , maar het is niet leuk om dit aan de hand te hebben bij een apparaat van 2K waar je als student een lange lange tijd voor werkt). Ook mensen die aangeven dat de batterijduurbij ML niet zo top is en dat de UI (switchen tussen desktops en scrollen) niet zo 'snappy' is. Natuurlijk zijn gebreken of kleine bugs normaal bij nagel nieuwe systemen, zeker zo revolutionair als deze rMBP.
De vraag is nu , zijn de idd kleinge bugs die software matig gefixt kunnen worden, of is de resolutie en de manier van renderen gewoon te belastend voor de IGP/GPU ... iemand die me toch over de streep kan trekken om voor dit geweldig apparaat te gaan?
Lijkt me eerder een hardwarematige fout, anders hadden we het denk ik bij alle Mac's met Retina gezienHendrikkkk schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:07:
Omdat ik morgen vroeg mijn rMBP mag gaan ophalen , toch nog eens wat fora afgeschuimd en nu begin ik toch een dubbel gevoel te krijgen.
Meer en meer reports van image retention (Apple lost dit netjes op , maar het is niet leuk om dit aan de hand te hebben bij een apparaat van 2K waar je als student een lange lange tijd voor werkt). Ook mensen die aangeven dat de batterijduurbij ML niet zo top is en dat de UI (switchen tussen desktops en scrollen) niet zo 'snappy' is. Natuurlijk zijn gebreken of kleine bugs normaal bij nagel nieuwe systemen, zeker zo revolutionair als deze rMBP.
De vraag is nu , zijn de idd kleinge bugs die software matig gefixt kunnen worden, of is de resolutie en de manier van renderen gewoon te belastend voor de IGP/GPU ... iemand die me toch over de streep kan trekken om voor dit geweldig apparaat te gaan?
Image retention is goed te testen en dit heeft hij wel of niet. Heeft hij het wel breng / stuur je hem terug. Batterij lijkt op een ML issue, aangezien ook andere Mac's hier momenteel problemen mee hebben (vs 10.7.4). Snappy moet je zelf beoordelen. Onder Lion (10.7.4) was het niet lekker, maar onder ML (10.8.1) is het prima. Je moet je voorstellen dat hier nog een redelijke optimalisatie kan worden behaald in de OSX (drivers). Natuurlijk blijft de hardware versnelling beperkt tot de huidige hardware.Hendrikkkk schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:07:
Omdat ik morgen vroeg mijn rMBP mag gaan ophalen , toch nog eens wat fora afgeschuimd en nu begin ik toch een dubbel gevoel te krijgen.
Mijn ervaring is dat het gewoon heerlijk werkt. Geen last van image retention, batterij issues of stotterende overgangen.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Oja.J.Appleseed schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:33:
[...]
Niks schroefjes, hoor.
Je hoeft de batterij er niet uit te halen - alleen de connector even los- en vastmaken is voldoende
http://www.ifixit.com/Gui...-Late-2011-Battery/7511/1
Hoewel ik geen MBPr heb kan ik dit verhaal wel beamen. Ik heb sinds de 10.8.1 update helemaal geen problemen met de accu. En ook geen stotteringen o.i.d.. Het enige wat ik ben tegengekomen is dat OmmWriter niet helemaal lekker start. Eerst valt alles van m'n bureaublad weg. En op het moment dat je denkt "okay, crash" springt hij naar het programma. Maar dat is App gerelateerd want voor de rest loopt alles als een tierelier. Ik zou je daarom zeker niet zomaar laten afschrikken door de verhalen. Ongeacht welk product je koopt je zult altijd wel klachten lezen.Zware Unit schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:22:
[...]
Image retention is goed te testen en dit heeft hij wel of niet. Heeft hij het wel breng / stuur je hem terug. Batterij lijkt op een ML issue, aangezien ook andere Mac's hier momenteel problemen mee hebben (vs 10.7.4). Snappy moet je zelf beoordelen. Onder Lion (10.7.4) was het niet lekker, maar onder ML (10.8.1) is het prima. Je moet je voorstellen dat hier nog een redelijke optimalisatie kan worden behaald in de OSX (drivers). Natuurlijk blijft de hardware versnelling beperkt tot de huidige hardware.
Mijn ervaring is dat het gewoon heerlijk werkt. Geen last van image retention, batterij issues of stotterende overgangen.
Het gaat aanpassen zijn. Opgegroeid met windows. Mijn eerste bak was een 95 , toen 98 , XP , Vista, 7... en nu , poef , OS X. Spannend vind ik het
Goed zo. Ik ben benieuwd!Tylen schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:27:
[...]
Oja.Morgen even proberen.
http://www.ifixit.com/Gui...-Late-2011-Battery/7511/1
Jammer inderdaad. Dan zal het echt een defect zijnTylen schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:50:
Helaas het is een no go. Damn. Nouja dan maar laten repareren.
Ik heb mijn rMBP 2.3 / 8 / 256 ..schitterend apparaat, zit nog op Lion , maar geen UI lag, heb een samsung paneel erin. De wereld van OSX gaat nu voor mij open, tot ziens windhoos
Dat wordt weer veel op GoT neuzen voor handige tips en tricks / software . Wel even wennen zeg , maar jongens , ZO EEN MOOI DISPLAY.
De enige reden voor mij om bij Windows te blijven is 1. Battlefield 3, 2. De meeste programma's worden gemaakt voor Windows (Dus bijvoorbeeld ook cracks etc).Hendrikkkk schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:36:
GEWELDIG![]()
Ik heb mijn rMBP 2.3 / 8 / 256 ..schitterend apparaat, zit nog op Lion , maar geen UI lag, heb een samsung paneel erin. De wereld van OSX gaat nu voor mij open, tot ziens windhoos![]()
Dat wordt weer veel op GoT neuzen voor handige tips en tricks / software . Wel even wennen zeg , maar jongens , ZO EEN MOOI DISPLAY.
Hoe weet je trouwens dat het een Samsung display is?
Kun je dat ergens zien in het serial nummer?
Tuurlijk ga'k wel een windows installeren via BootCamp voor wat games en Visual Studio etc. Het display kan je achterhalen met een bepaald terminal commando. Je krijgt een serienummer in de vorm van LP of LS. LP stond hier bij voor LG display en LS voor samsung. De link is hier al eens gepost geweestHardCoreGamer schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:16:
[...]
De enige reden voor mij om bij Windows te blijven is 1. Battlefield 3, 2. De meeste programma's worden gemaakt voor Windows (Dus bijvoorbeeld ook cracks etc).
Hoe weet je trouwens dat het een Samsung display is?
Kun je dat ergens zien in het serial nummer?
ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6
^ deze dus
[ Voor 6% gewijzigd door Hendrikkkk op 25-08-2012 12:19 . Reden: terminalcommando toegevoegd ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Heb zelf de Thule Gauntlet (link)iwan_app schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:11:
Heeft er iemand al een goede case voor zijn MBPr?

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong
Heb een Synology DS411j.
1. Ik heb 'm op een 26" Samsung Syncmaster hangen zonder problemen.marcellux schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 14:42:
hi, ik wilde even een paar vragen stellen over een MacBook pro. Ik wilde hem ook regelmatig enkele uren aan een 24 inch monitor hangen , kan dat zonder problemen? Wordt hij niet te warm? Hoe gaat dat met de resolutie van de 24 inch monitor? Laatste vragen gaan over een SSD. Als ik deze gelijk inbouw zonder de MacBook ooit opgestart te hebben kan ik dan via internet ML installeren? Kan ik met mijn externe netwerkschijf de iTunes bibliotheek beheren? Met andere woorden dat ik dus alle muziek op de netwerkschijf heb en iTunes op de MacBook. Bedankt alvast voor jullie antwoorden
2. Hij wordt niet extra warm van een beeldscherm/TV oid. HD films afspelen wel, maar TE warm niet
3. Ja je kunt ML installeren via het internet
4. Geen idee van de netwerkschijf/iTunes
Verwijderd
Garantie claimen?Dennischo schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:30:
Onderkant van mijn MBP late 2011 begint krom te trekken? Ligt niet meer vlak op de tafel.. What to do?
Ik denk dat je eerst eens moet kijken of je internetverbinding thuis wel zo'n hoge upload aankangxpower schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:43:
Morgen beginnen mijn colleges en zal ik gaan wonen in een andere stad. Heb sinds enkele dagen een MacBook pro, nu ben ik alleen op zoek naar een manier om de films die op mijn NAS staan thuis te benaderen. Weet iemand een fatsoenlijke manier om bijvoorbeeld films te benaderen en direct af te spelen via een internetverbinding. FTP is natuurlijk een mogelijkheid maar erg onhandig....
Heb een Synology DS411j.
Daarna kan je bijvoorbeeld een VPN opzetten tussen je studentenhuis en thuis.
Nee, grote kans dat je hem een paar weken kwijt bentDennischo schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:43:
[...]
Maken ze zoiets direct bij de Apple Store? Zonder laptop ben ik namelijk nergens.
Heb gelukkig een 100/100 glasvezel verbinding, dat is dus gelukkig geen enkel probleem. Helaas kan ik niet zo een twee drie via internet vinden hoe ik deze VPN dan op m'n MacBook opzet.fsfikke schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:43:
[...]
Ik denk dat je eerst eens moet kijken of je internetverbinding thuis wel zo'n hoge upload aankan
Daarna kan je bijvoorbeeld een VPN opzetten tussen je studentenhuis en thuis.
http://www.radtech.us/Products/NotebookScreensavrz.aspx
Vind zoiets wel chique staan namelijk.
Ze verzenden ook naar Nederland dus waarom niet daar bestellen ?Cache schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 17:12:
Weet iemand of er in nederland een dergelijk product als onderstaand wordt verkocht? Kon helaas zelf niets soortgelijks vinden...
Geen zin om 3 weken (oid) te wachten en vind het prijzig voor een suede doekje. Vandaar dat ik naar alternatieven in nederland zocht.jvleusden schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 18:09:
[...]
Ze verzenden ook naar Nederland dus waarom niet daar bestellen ?
Perfecte doekjes. Had ze na een week al binnen via de website van Radtech met USPS.
[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 27-08-2012 22:18 ]
Zo'n doekje is totaal onnodig als je goed met je spullen omgaat. De toetsen van je laptop raken nooit het scherm, tenzij je er zware dingen op gaat leggen waardoor het scherm iets doorbuigt.Cache schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 18:36:
[...]
Geen zin om 3 weken (oid) te wachten en vind het prijzig voor een suede doekje. Vandaar dat ik naar alternatieven in nederland zocht.
http://store.apple.com/us...CUY4C47CTKTTJHFAK27FT97KPKoen- schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:35:
Voor mijn opleiding heb ik een Retina Macbook Pro gekocht. Nu moet ik ook presentatie's geven en daarvoor mijn Macbook aansluiten op een beamer met een VGA kabel. Er zit in de rMBP geen ingang voor VGA. Weet iemand of er een kabeltje o.i.d. is zodat ik mijn Macbook kan aansluiten op een beamer?
Had je zelf ook best kunnen opzoeken hè
Sowieso zitten er geen video-ingangen op.Koen- schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:35:
Voor mijn opleiding heb ik een Retina Macbook Pro gekocht. Nu moet ik ook presentatie's geven en daarvoor mijn Macbook aansluiten op een beamer met een VGA kabel. Er zit in de rMBP geen ingang voor VGA. Weet iemand of er een kabeltje o.i.d. is zodat ik mijn Macbook kan aansluiten op een beamer?
Wel kun je een mDP-VGA dongel kopen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dus als ik het goed begrijp kan ik een Mini DisplayPort to VGA adapter in mijn Thunderbolt ingang stoppen?Smultie schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:44:
[...]
http://store.apple.com/us...CUY4C47CTKTTJHFAK27FT97KP
Had je zelf ook best kunnen opzoeken hè
Ingang niet nee, maar wel een uitgang: HDMI! Lekker HDMI gebruiken, of een converter kopen. Is ook goedkoper dan een Thunderbolt-VGA adapterCyBeR schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:46:
[...]
Sowieso zitten er geen video-ingangen op.
Wel kun je een mDP-VGA dongel kopen.
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
Ondersteund de beamer geen HDMI?ASNNetworks schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:35:
[...]
Ingang niet nee, maar wel een uitgang: HDMI! Lekker HDMI gebruiken, of een converter kopen. Is ook goedkoper dan een Thunderbolt-VGA adapter
Niet eens 720P beeld?
Anyways, wat ASNNetworks ook al zei, gewoon een HDMI converter kopen, kost nog geen €10,- euro in de winkel, dus waarom moeilijk doen? Wel jammer van de kwaliteit, want van het mooie 2880x1800 pixel scherm gaat je mentor naar een 360P (640x480) priegelig pixelachtig scherm kijken.
Ik heb een nieuwe retina ontvangen gister, nadat de eerste een raar blauw-ig vlekje had onderin het scherm. Dat was een Samsung. De nieuwe is een LG. Ik vind persoonlijk deze iets mooier, zwart en wit waardes vind ik net wat dieper (en feller bij wit). Ook geen last van image retention ofzo, had ik ook niet bij die Samsung btw.Hendrikkkk schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:17:
[...]
Tuurlijk ga'k wel een windows installeren via BootCamp voor wat games en Visual Studio etc. Het display kan je achterhalen met een bepaald terminal commando. Je krijgt een serienummer in de vorm van LP of LS. LP stond hier bij voor LG display en LS voor samsung. De link is hier al eens gepost geweest
ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6
^ deze dus
Denk dat het hele Samsung-LG debacle passé is, of iig niet bij de Retina's voorkomt zoals men denkt. Meer gwn toeval denk.
Achja, ben iig blij met deze
Zit nog een week met die oude nog alleen:p Heb nu dus gwn 2 MacBook Pro Retina's hier liggen haha, over een weekje wordt ie opgehaald.
edit: ik zie ook via coconut battery dat mn macbook 1 week oud is, het duurde ook ongeveer een week tot hij aankwam. Hij is dus echt net nieuw gemaakt vanuit de fabriek, mss zit er een nieuwe versie van de LG schermen in ofzo? Die Samsung was toen al iets van 5 weken oud dacht ik toen ik em binnen kreeg.
[ Voor 11% gewijzigd door ASNNetworks op 28-08-2012 12:41 ]
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
Gisteren de laptop "origineel" gemaakt. SSD en geheugen eruit gehaald dusJ.Appleseed schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:59:
[...]
Jammer inderdaad. Dan zal het echt een defect zijn
Dan waren de ram modules waarschijnlijk kapot..?Tylen schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:45:
[...]
Gisteren de laptop "origineel" gemaakt. SSD en geheugen eruit gehaald dusEn warempel deed hij het gewoon weer. Daarna geen tijd gehad om dat verder te onderzoeken.
Denk ik ook. Omdat de SSD in een USB case het wel gewoon doet. Maar wat raar is, is dat de accu status lampjes het ook niet deden. En mij kan je niet wijs maken dat dat het niet doet als het ram stuk is. Vanavond ff het ram er terug in stoppen en kijken of het werktHardCoreGamer schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:51:
[...]
Dan waren de ram modules waarschijnlijk kapot..?
Gelukkig kost ram bijna niks meer, en heb je voor €40,- al 8GB. (Of je gaat garantie claimen = gratisTylen schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:53:
[...]
Denk ik ook. Omdat de SSD in een USB case het wel gewoon doet. Maar wat raar is, is dat de accu status lampjes het ook niet deden. En mij kan je niet wijs maken dat dat het niet doet als het ram stuk is. Vanavond ff het ram er terug in stoppen en kijken of het werkt
Verwijderd
Heb hem zelf trouwens ook in het zwart voor mijn MBP late 2012 gekocht toen ik in Amerika op stage was. Bevalt nog altijd prima een jaar later! Het is wel een prijzig doekje, maar kwaliteit is daarentegen ook beter dan mijn voorgaande doekjes (bij mijn oude MBP uit 2007).Cache schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 17:12:
Weet iemand of er in nederland een dergelijk product als onderstaand wordt verkocht? Kon helaas zelf niets soortgelijks vinden...
Toch erger ik me aan drie kleine dingen;
- Scherm gaat veel stof op zitten. Schoonmaken met een droge doek of? Bang voor krassen etc.
- De USB poorten worden "smerig". Je ziet in de hoeken vuiligheid, ik denk van de USB sticks etc?
- Het touchpad kiert iets. Hij ligt niet mooi in het midden. Had al gekeken bij de Apple Store maar deze macbooks hadden het ook. Normaal of zeur ik weer om niets?
Een vriend heeft nog een witte Macbook pro en hier zie je op het scherm de toetsen zitten. (Denk door het sjouwen in de tas waarbij de laptop klem zit). Dit gebeurd bij de nieuwe generatie minder? Omdat er een soort strip om het scherm zit?
Nog een vraagje; iemand ervaring met een screen protector? (http://www.ebay.co.uk/itm...rking&hash=item53ecd041ca)
[ Voor 13% gewijzigd door Yrck op 28-08-2012 13:35 ]
Had er 2x 8GB (16GB) in zittenHardCoreGamer schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:56:
[...]
Gelukkig kost ram bijna niks meer, en heb je voor €40,- al 8GB. (Of je gaat garantie claimen = gratis)
Gelijk heb je!
Als het van het merk Corsair was heb je niks te klagen, dat merk heeft namelijk een zeer goede service.
QFT. Ik heb 2x 4GB (ook Corsair) en het eerste setje wat ik had was defect, ik kreeg regelmatig kernel panics. Zonder vragen kunnen omruilen.HardCoreGamer schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:21:
[...]
Gelijk heb je!
Als het van het merk Corsair was heb je niks te klagen, dat merk heeft namelijk een zeer goede service.
Gebeurt bij mijn Macbook Pro (late 2011) nog steedsYrck schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:59:
Een vriend heeft nog een witte Macbook pro en hier zie je op het scherm de toetsen zitten. (Denk door het sjouwen in de tas waarbij de laptop klem zit). Dit gebeurd bij de nieuwe generatie minder? Omdat er een soort strip om het scherm zit?
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Nu heb ik net met een rMBP in dezelfde configuratie als de mijne (2,3GHz, 8GB) gespeeld en alle gestures verliepen botersmooth! Het was zo smooth, dat ik ervan schrok. Het was net zo smooth als op mijn 13" MBP die ik hiervoor had. Ik heb dit maar gelijk doorgegeven bij de Genius bar, ben benieuwd of ze een defect kunnen opsporen.
Hoe zijn de andere ervaringen?
Uiteraard heb ik getest onder dezelfde omstandigheden (1920x1200 en dezelfde achtergrond programma's).
Crumpler heeft zoiets, kun je op Laptopshop.nl vinden. Het design ligt niet hetzelfdeVerwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:57:
[...]
Heb hem zelf trouwens ook in het zwart voor mijn MBP late 2012 gekocht toen ik in Amerika op stage was. Bevalt nog altijd prima een jaar later! Het is wel een prijzig doekje, maar kwaliteit is daarentegen ook beter dan mijn voorgaande doekjes (bij mijn oude MBP uit 2007).
maar de functie is hetzelfde.
Dat met die USB poorten heeft elk systeem, alleen door der alu zul je het sneller merken.Yrck schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:59:
Sinds twee weken ook in het bezit van een Macbook Pro (13.3 inch 2012). Erg fijn aangezien het mijn eerste Mac ooit is.
Toch erger ik me aan drie kleine dingen;
- Scherm gaat veel stof op zitten. Schoonmaken met een droge doek of? Bang voor krassen etc.
- De USB poorten worden "smerig". Je ziet in de hoeken vuiligheid, ik denk van de USB sticks etc?
- Het touchpad kiert iets. Hij ligt niet mooi in het midden. Had al gekeken bij de Apple Store maar deze macbooks hadden het ook. Normaal of zeur ik weer om niets?![]()
Nog een vraagje; iemand ervaring met een screen protector? (http://www.ebay.co.uk/itm
/Anti-glare-Clear-Crystal-LCD-Screen-Protector-Film-for-Macbook-Pro-13-3-inch-/360455356874?pt=UK_Computing_Other_Computing_Networking&hash=item53ecd041ca)
Je scherm kun je schoon krijgen met een microvezel doekje of gewoon
blazen. Ik zou dat echter niet te vaak doen want de kans op krasjes is dan alleen maar hoger.
Gelukkig, dan hoef ik me geen zorgen te maken!SacreBleu schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:21:
[...]
Dat met die USB poorten heeft elk systeem, alleen door der alu zul je het sneller merken.
Je scherm kun je schoon krijgen met een microvezel doekje of gewoon
blazen. Ik zou dat echter niet te vaak doen want de kans op krasjes is dan alleen maar hoger.
Of je gebruikt zoiets als je de MacBook verplaatst, net als ikYrck schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:09:
[...]
Gelukkig, dan hoef ik me geen zorgen te maken!Is een screen protector aan te raden of is dit onzin? Je zit natuurlijk niet dagelijks aan het scherm maar meer tegen krassen van het toetsenbord?

Verwijderd
Mijn rMBP is behoorlijk laggy in het OS, was pre-installed met ML. Collega heeft ook een rMBP en hetzelfde probleem, dit waar mijn "oude" 17inch MacBook (2011) geheel vloeiend was.RnB schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:06:
De mensen die hun OS als zeer choppy ervaren, zijn die er nog? Ik ben er een van, met Mountain Lion is alleen Safari erop vooruit gegaan. Bewegingen in het OS (bijv Mission Control of swipen naar spaces) gaan met een zeer lage framerate.
Nu heb ik net met een rMBP in dezelfde configuratie als de mijne (2,3GHz, 8GB) gespeeld en alle gestures verliepen botersmooth! Het was zo smooth, dat ik ervan schrok. Het was net zo smooth als op mijn 13" MBP die ik hiervoor had. Ik heb dit maar gelijk doorgegeven bij de Genius bar, ben benieuwd of ze een defect kunnen opsporen.
Hoe zijn de andere ervaringen?
Uiteraard heb ik getest onder dezelfde omstandigheden (1920x1200 en dezelfde achtergrond programma's).
Gisteren langs de mediamarkt geweest om eens te testen met een demo model, en daar leek het allemaal een stuk vloeiender te gaan. Dat was een rMBP 2.3/8/256 waar ik een 2.6/16/256 heb... En dat ding draaide dus op Lion, en niet op ML..... Heb daar ook in de 1920x1200 scaled resolutie getest, met meerdere desktops en flink wat Safari windows open en dat verliep smooth.
Het lijkt dan hopelijk toch een software probleem te zijn, en geen hardware beperking?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2012 18:36 ]