Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Als ik op mijn vorige retinabook windows 8 kan draaien en daarin alles soepel heb, dan moet dat op de nieuwe machine toch ook gewoon kunnen?

Windows 7 vertoont dan ook dezelfde verschijnselen, heb zelfs de fans op 100 procent geknald en de machine compleet afgekoeld. In bf3 heb je rare stootjes tijdens het spelen, ongeacht de settings. Denk dat er iets goed mis is met de grafische chip. Windows 7 en 8 lopen soms ook random vast. Ik gebruik nogmaals dezelfde spullen als op de vorige machine waar alles prima liep.

Edit:

Even wat testjes onder OS X. Met geekbench een score van 10810 waar ik eerst 1150 scoorde. oke, dat kan.

Amnesia gestart; graphische corruptie; wil geen enkele resolutie goed pakken; geeft zwarte schermen. force quit.

Portal 2: enorme lag, echt netwerk lag lijkt het op.

Half life 2: draait op 40 fps op low

Left 4 dead 2: kwakt in zodra er veel zombies komen

Ik gebruik wel de dedicated kaart, die wordt geforceerd en os x geeft ook aan deze in gebruik te hebben in system profiler.

Ook heb ik wel eens dat een youtube filmpje (via clicktoplugin) de hele mac laat crashen. dan krijg ik een beachball en doet hij niets meer. forceren om te herstarten.

Aangezien deze ervaringen totaal anders waren op de vorige retina zal ik maar weer bellen. Had liever dat putje in het scherm

Edit2: Windows

BF3; caspian op 1680x1050: 15 fps average
MW3 op 1920x1200: 23 fps average

Schraal contrast tegen 40 fps en 90 fps average op dezelfde settings :\. Benieuwd wat Apple te zeggen heeft over de kuurtjes. Ook wordt de GPU 120 graden :\

Ik weet dat een Mac voor productie is en niet voor games, maar ik wil mijn hardware goed hebben en gebruik kunnen maken van de functies die het apparaat me bied.

[ Voor 57% gewijzigd door Eduardboon op 15-08-2012 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:29
Een hele snelle vraag krijg je ook nog extra studenten korting bij de huidige Apple aanbieding bij de Media Markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 22:31

NvM

geldermalsen schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 17:09:
Een hele snelle vraag krijg je ook nog extra studenten korting bij de huidige Apple aanbieding bij de Media Markt.
Nee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Is het mogelijk om 2 externe monitoren aan te sluiten op een Macbook Pro 2012.
Ik heb gegoogeld maar volgens mij kan het niet met een dual link DVI kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Hoe zit dat trouwens met de studentenkorting? Ik bestel nu de mbpr met studentenkorting, ben nu bij de laatste stap maar wordt me niks gevraagd over student oid.

Wordt er iets gevraagd en wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-09 07:13
Nee, er wordt je normaal gesproken niets gevraagd. Het is alleen je geweten dat je in de weg kan zitten ;)

The Dude abides!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Bij de media markt is hij op dit moment goedkoper dan op surfspot

[ Voor 3% gewijzigd door geldermalsen op 15-08-2012 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Rednas schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:02:
Nee, er wordt je normaal gesproken niets gevraagd. Het is alleen je geweten dat je in de weg kan zitten ;)
Dat klopt :) maar korting=korting

Staat dit ook als studentenkorting op de uiteindelijke factuur vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-09 07:13
Nee, de prijs is het enige verschil met een 'standaard' factuur.

The Dude abides!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Ik wil graag een MacBook pro aanschaffen voor mijn studie.

Ik heb alleen nog 1 vraag ik krijg zeer waarschijnlijk gedurende mijn studie een aantal vmware servers voor oefeningen is er een mogelijkheid deze te draaien op MacBook pro.

Is het bijvoorbeeld nodig om via vmware fusion vmware workstation voor Windows 7 te draaien en werkt dit nar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeDesign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:08
Dat is prima mogelijk, wel voldoende ram geheugen nemen en eventueel een SSD. Je kan VMware images importeren in Fusion.

Ik heb sinds vandaag een MPB 13" en heb hier 16GB geheugen en een 256GB SSD in gezet. Echt een snelheidsmonster en VMware Fusion draait heel erg soepel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Kan je in fusion hetzelfde als vmware workstations bijvoorbeeld meerdere images tegelijk draaien
En die met elkaar laten communiceren in een apart subnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeDesign
Een apart subnet heb ik geen ervaringen mee. Als ik de virtuele network adapter van mijn VM's instel op Bridged krijgen ze gewoon een IP toegewezen via DHCP en kunnen de VM's onderling communiceren en uiteraard ook met de andere pc's in het netwerk. Is dit wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Ongeveer ;) hartstikke bedankt voor je reactie! ging mij vooral om meerdere images tegelijk kunnen draaien, en dat die elkaar kunnen benaderen.
Mocht dit toch niet werken dan kan ik altijd met fusion Windows 7 draaien en daar vmware workstation draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeDesign
Dat kan inderdaad ook altijd nog, maar zeker in dat geval is 16GB ram aan te raden. Als je een non-retina neemt even zelf bestellen en zelf er in plaatsen. Zo gedaan en veel goedkoper als de prijzen die Apple daarvoor vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Ik was inderdaad van plan 16 gb en een samsung Ssd te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

geldermalsen schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:55:
Kan je in fusion hetzelfde als vmware workstations bijvoorbeeld meerdere images tegelijk draaien
En die met elkaar laten communiceren in een apart subnet
Ja, dat kan. Ik gebruik mijn MBP ook op deze manier: meerdere VM's draaien in Fusion (Win7, Win2k3, Fedora,...). Ter info: VM's gemaakt in Workstation kan je gewoon zonder meer openen met Fusion (en andersom ook uiteraard)

[ Voor 12% gewijzigd door Darkstar op 15-08-2012 22:14 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Geweldig ik vermoed dat ik inderdaad VM's krijg die gemaakt zijn in vmware workstation.
Ben blij dat dit geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

geldermalsen schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:16:
Geweldig ik vermoed dat ik inderdaad VM's krijg die gemaakt zijn in vmware workstation.
Ben blij dat dit geen probleem is.
Wel nog een tip: je hebt de nieuwste versie van Fusion nodig als je deze wil gebruiken op een Mac met Mountain Lion. Oudere versies werken niet op de laatste versie van OS X.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Oke bedankt voor de info, weten jullie of de mediamarkt MacBook pro's heeft met een us keyboard layout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:04
geldermalsen schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:00:
Oke bedankt voor de info, weten jullie of de mediamarkt MacBook pro's heeft met een us keyboard layout
(Vrijwel) Nooit op voorraad. Per mediamarkt verschilt het of ze het model voor je willen bestellen tegen de actieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:53
Denk het niet, ik heb mijn MacBook Pro maandag gehaald en die heeft NL indeling.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Verwijderd

Ik heb vanavond een afspraak bij de Genius Bar in Amsterdam omdat mijn Magsafe adapter vreemd doet. Ik weet overigens niet of dit ligt aan de adapter of mijn MBP maar een SMC reset heeft in ieder geval niet geholpen.

Soms als ik mijn Magsafe aansluit zie ik alleen een heel lichtgroen lampje. Er verschijnt dan wel een stekkertje op de plaats van de batterij rechtsbovenaan maar er wordt niet opgeladen.
Dit probleem is echter niet elke keer als ik de adapter aansluit maar slechts 1x per 10 keer ongeveer.

Het gaat overigens om een 4 weken oude MacBook Pro 2012 13" i5 2.5Ghz met Mountain Lion.

Nu heb ik zelf 2 weken geleden een 256GB Crucial M4 SSD ingebouwd alsook het werkgeheugen uitgebreid naar 8GB (eveneens Crucial trouwens).

Moet ik mij zorgen maken om de persoon aan de Genius Bar die mogelijk gaat 'zeuren' dat er ander RAM en/of een 3rd party SSD inzit? Dit maakt toch niet uit voor de garantie of leert ervaring hier anders en doe ik er verstandig aan om het oude erin terug te zetten alvorens ik daar naartoe ga (daar zit ik niet echt op te wachten).

Ik hoor graag meningen en vooral ervaringen van anderen met zoiets. Thanks :)

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Harde schijf en geheugen vallen gewoon binnen de garantie te vervangen. Bovendien ligt het niet voor de hand dat je magsafe problemen hiermee te maken hebben.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:21
Waar is eigenlijk het bewijs dat het ook echt binnen de garantie valt?

Ik heb een x een discussie erover gehad aan de Genius bar. Hij wilde mijn Macbook bijna niet aannemen om te repareren omdat ik de hd en ram zelf heb vervangen.
Ze hebben een of andere HW test die alle onderdelen naloopt en alles wat niet-Apple is (naar mijn weten alles wat we zelf vervangen) wordt "afgekeurd".
Uiteindelijk is mijn Macbook toch aangenomen, maar dit was volgens de Genius meer omdat mijn defect niet te wijten viel aan het vervangen van hd en ram (het ging namelijk om een defect aan het beeldscherm).
Je kan dus pech hebben als er geen echt bewijs is.

Verwijderd

RnB schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:49:

Ik heb een x een discussie erover gehad aan de Genius bar. Hij wilde mijn Macbook bijna niet aannemen om te repareren omdat ik de hd en ram zelf heb vervangen.
Ze hebben een of andere HW test die alle onderdelen naloopt en alles wat niet-Apple is (naar mijn weten alles wat we zelf vervangen) wordt "afgekeurd".
Uiteindelijk is mijn Macbook toch aangenomen, maar dit was volgens de Genius meer omdat mijn defect niet te wijten viel aan het vervangen van hd en ram (het ging namelijk om een defect aan het beeldscherm).
Dat is wel bizar eigenlijk. Ik heb mijn MBP pas 4 weken en was werkelijk in de veronderstelling dat zowel ram als HDD user-installable waren. Nou, ik zie wel vanavond dan. Hmmmmz.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:13

Pixeltje

Woo-woohoo!

Das gewoon toegestaan. Die hardwaretest waar RnB het over heeft is voor zover ik weet dezelfde als de uitgebreide test die je ook zelf op je mac kunt uitvoeren. Bij mij worden zowel het geheugen als de SSD (beiden zelf ingebouwd) gewoon getest en 'passed' weergegeven.

Daarbij, in de handleiding van mijn mbp staan instructies voor het vervangen van de schijf en het geheugen. Het enige wat niet binnen de garantie valt is je superdrive uitbouwen en een optibay erin schuiven. Dat laatste heb ik nagevraagd in een apple center toen ik zulke plannen had.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Verwijderd

Pixeltje schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:12:
Das gewoon toegestaan. Die hardwaretest waar RnB het over heeft is voor zover ik weet dezelfde als de uitgebreide test die je ook zelf op je mac kunt uitvoeren. Bij mij worden zowel het geheugen als de SSD (beiden zelf ingebouwd) gewoon getest en 'passed' weergegeven.

Daarbij, in de handleiding van mijn mbp staan instructies voor het vervangen van de schijf en het geheugen. Het enige wat niet binnen de garantie valt is je superdrive uitbouwen en een optibay erin schuiven. Dat laatste heb ik nagevraagd in een apple center toen ik zulke plannen had.
Thanks voor je reactie. Dat laatste kan ik ook nog wel enigzins inkomen. Ik zie inderdaad in oude handleidingen staan hoe je zelf het ram en hdd kunt vervangen. De meest recente manual vreemd genoeg is voor de MBP 13 late 2011 en niet voor de mid 2012 maar ik ga er maar vanuit dat dit niet 'opeens' is veranderd.

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Ik weet niet of dit de juiste topic is, maar hier komt ie dan:

Ik heb sinds gister eindelijk mijn Macbook Pro Retina binnen, nu wil ik Windows via Bootcamp installeren zoals gewoonlijk. Alles gaat gewoon goed, heb ook de WindowsSupport drivers geinstalleerd, echter werkt de Nvidia chip niet naar behoren. Ik kan de resolutie max op 1600x1200 zetten en hij herkent max 14mb geheugen ervoor. Heb al los de drivers geprobeerd, echter krijg ik dan een error dat er geen hardware gevonden is :S Op MacOS werkt de Nvidia gewoon zoals het hoort. Dit schijnt een probleem te zijn door de nieuwe Nvidia chip, echter heb ik alleen anderen gevonden met hetzelfde probleem, zonder oplossingen...

Heeft iemand misschien een idee wat ik zou kunnen doen of over het hoofd zie?

Alvast bedankt.

P.S. Ik heb hiervoor 2 jaar een iMac 27" gehad en daarvoor hackintosh 2 jaartjes gedraaid, heb dus al wel enig ervaring, dus al van alles geprobeerd om het te fixen ;)

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Het staat op de website van Apple zelf.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

RnB schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:49:

De handleiding, voorbeeld van het 2011 model MBP: http://manuals.info.apple..._pro_15inch_early2011.pdf
Pagina 35.

Uitgebreide handleiding hoe de HD en RAM te vervangen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Apple biedt ook zelf extra geheugen aan dus daarom laten ze ook zien hoe dat geplaatst moet worden. Betekend nog niet dat ze het leuk vinden als je andere 'vreemde' hardware gaat plaatsen.

Is natuurlijk allemaal onzin, maar goed.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Voor het RAM heb ik dat gezien en voor HDD van oudere modellen ook (tot eind 2011).
Merkwaardig genoeg staat er van de MBP 2012 (13") geen handleiding online vergelijkbaar met andere jaren.

• Osxy
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

fsfikke schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:06:
[...]

Apple biedt ook zelf extra geheugen aan dus daarom laten ze ook zien hoe dat geplaatst moet worden. Betekend nog niet dat ze het leuk vinden als je andere 'vreemde' hardware gaat plaatsen.

Is natuurlijk allemaal onzin, maar goed.
Nee dat is dus niet zo. Apple bied het aan bij levering, dan word het fabriek af geupgrade.

Voor de rest is er niets van Apple geheugen beschikbaar.

Verwijderd

Osxy schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:25:
[...]

Nee dat is dus niet zo. Apple bied het aan bij levering, dan word het fabriek af geupgrade.

Voor de rest is er niets van Apple geheugen beschikbaar.
Je kunt online 8GB RAM bestellen voor de MBP 2012 op de website van Apple.

http://store.apple.com/nl/memoryfamily/ME_MBP

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2012 16:28 ]

• Osxy
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:27:
[...]

Je kunt online 8GB RAM bestellen voor de MBP 2012 op de website van Apple.

http://store.apple.com/nl/memoryfamily/ME_MBP
Dat is nieuw, nog nooit eerder gezien.

Zolang het een user replaceable part is mag je er ieder compatible geheugen en harde schijf inzetten maar je zal geen garantie op de items kunnen krijgen bij Apple. Alles eropheen wel.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Osxy schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:29:
[...]

Zolang het een user replaceable part is mag je er ieder compatible geheugen en harde schijf inzetten maar je zal geen garantie op de items kunnen krijgen bij Apple. Alles eropheen wel.
Wat je had willen zeggen:
"Dat is nieuw voor mij, nog nooit eerder gezien."

Bestaat namelijk al jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 16-08-2012 16:31 ]

Verwijderd

Osxy schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:29:
[...]

Fair enough. Het is alleen jammer dat ik nergens online kan zien dat de HDD ook voor de MBP 2012 door Apple wordt beschouwd als user replaceable zoals dat bij de 2009, 2010 en 2011 modellen het geval is simpelweg omdat de handleiding niet online staat. Vreemd trouwens dat de handleidingen voor de 2012 MBP's (niet-retina) niet online staan :-(

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:47
Ik heb net een Twelve South BassJump 2 besteld voor bij de MacBook Pro. Iemand anders al ervaringen hiermee?

• DJH

DJH

Aarghh, kiezen tussen een Retina of non-Retina is echt lastig. De resolutie vind ik het grootste punt. De Retina is dan wel haarscherp, maar de resolutie is vergelijkbaar met 1440x900, terwijl de non-Retina (custom) 1680x1050 is.

Aangezien ik veel met het Adobe CS pakket werk, is een hoge resolutie belangrijk. Ik weet dat je bij de Retina o.a. kan schalen naar 1920x1200, maar hier krijg je (last van) interpolation. Aangezien ik nogal pixelprecies werk heb en ik waarde hecht aan het feit hoe scherp (een deel van) een ontwerp is, lijkt dit me een probleem.

Zijn hier grafisch vormgevers die hier ervaring mee hebben?

• ASNNetworks
mua, als je ECHT pixelprecies wilt werken haal je de Retina en zet je de resolutie vast op de native 2880x1800:p

Ik heb de mijne op 1920x1200 en vind het erg prettig werken, ook met Photoshop. MacOS rendert de scherm eigenlijk als 3840x2400. Als ik een screenshot maak van mn desktop is die namelijk 3840x2400, hij rendert dus op 1920x1200 ook op 'retina' manier (verdubbeling van resolutie).

Heb je zelf ermee gespeeld in een Apple winkel?

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:48
DJH schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:07:
Aarghh, kiezen tussen een Retina of non-Retina is echt lastig. De resolutie vind ik het grootste punt. De Retina is dan wel haarscherp, maar de resolutie is vergelijkbaar met 1440x900, terwijl de non-Retina (custom) 1680x1050 is.

Aangezien ik veel met het Adobe CS pakket werk, is een hoge resolutie belangrijk. Ik weet dat je bij de Retina o.a. kan schalen naar 1920x1200, maar hier krijg je (last van) interpolation. Aangezien ik nogal pixelprecies werk heb en ik waarde hecht aan het feit hoe scherp (een deel van) een ontwerp is, lijkt dit me een probleem.

Zijn hier grafisch vormgevers die hier ervaring mee hebben?
Ik ben zelf grafisch vormgever met een rMBP in bestelling.

Van wat ik heb begrepen uit reviews is dat de interface en ruimte gelijk is aan een 1440x900 display, maar je wel degelijk 2880x 1800 op je scherm hebt.

Dat houdt dus in dat als je iets ontwerpt op 1920x1200 dat je nog ruimte over hebt. Ik verwacht dat Adobe wel met een update komt die profiteert van het retina scherm (volgens mij lieten ze bij de presentatie van de rMBP zelfs een versie van Adobe zien die geschikt is voor retina?)

Je moet dus wel meer inzoomen om pixel perfect te werken.

• Koen-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06-2022
Ik hoop dat Adobe snel met een update komt want, net als Office, vind ik het erg zonde dat het zo korrelig is.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Koen- schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 18:52:
Ik hoop dat Adobe snel met een update komt want, net als Office, vind ik het erg zonde dat het zo korrelig is.
Adobe is er mee bezig, Microsoft naar eigen zeggen niet.

Maar misschien werkt dit:
http://www.cultofmac.com/...ord-to-use-retina-display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Fijn dat hier weinig mensen meedenken. Alas.

Heb in Amsterdam een nieuwe gekregen en haal nu op 1920x1200 tussen de 25 en 40 fps, ipv 15 max. op 1680 dussen de 30 en 50 en op 1440 tussen de 60 en 80. Hoppa. FIXED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
Eduardboon schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:16:
Fijn dat hier weinig mensen meedenken. Alas.

Heb in Amsterdam een nieuwe gekregen en haal nu op 1920x1200 tussen de 25 en 40 fps, ipv 15 max. op 1680 dussen de 30 en 50 en op 1440 tussen de 60 en 80. Hoppa. FIXED
Wat verwacht je dat mensen hier voor je kunnen doen dan. het werkt klaarblijkelijk niet zoals het hoort. simpel gezegd: je belt Apple en je bent klaar. Dat is ook wat je hebt gedaan, dusja veel 'meedenken' konden mensen hier niet doen, tenzij je er zelf niet eens aan dacht om te bellen, maar dat denk (hoop) ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Weet niet of het al gemeld is maar de MacBook Pro is nu €1111 bij de MediaMarkt in Rotterdam. Weet niet of het ook geldt voor andere filialen. Daarnaast heb je direct 2 jaar garantie zonder gezeur, bij Apple is dat 1 jaar harde garantie en 1 jaar garantie 'omdat het moet'.

Ik wil er eentje kopen voor een vriend en vraag me af of het een goed idee is om 8GB RAM van Corsair (Mac Memory serie) te installeren of dat ik ook kan gaan voor 2x 8GB. Dat wordt me uit de discussie hierboven niet geheel duidelijk. Apple vermeldt zelf namelijk dat er max 8GB in kan…..

[ Voor 39% gewijzigd door Pyrone89 op 17-08-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Volgens mij is de moderne NL lay-out gewoon de internationale US indeling alleen met als extra een euro teken. Geen enkele probleem om de NL indeling dus te nemen. Correct me if I am wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:48:
[...]

Volgens mij is de moderne NL lay-out gewoon de internationale US indeling alleen met als extra een euro teken. Geen enkele probleem om de NL indeling dus te nemen. Correct me if I am wrong.
Ja dat is verkeerd :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
De indeling is wel hetzelfde ja, maar de return en shift toetsen zijn anders van vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
De MediaMarkt heeft ze enkel in NL, van meerdere mensen gehoord. Daarnaast is de enterknop op de us-layout rechthoekig ipv L-vormig, en zitten 2-3 toetsen anders, en is de shift knop links breder.

edit: foto's toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6773600/English-International-Keyboard.jpeg
NL (met nog een euro teken op de 2 erbij)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6773600/apple-qwerty.jpg
US (numpad wegdenken)

[ Voor 39% gewijzigd door ASNNetworks op 17-08-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
RnB schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:08:
De indeling is wel hetzelfde ja, maar de return en shift toetsen zijn anders van vorm.
Dus in principe heb je geen problemen er mee als je hem aan een Amerikaan zou willen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pyrone89 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:09:
[...]

Dus in principe heb je geen problemen er mee als je hem aan een Amerikaan zou willen geven?
Als je een normaal toetsenbord gewend bent is die kleine enter en shift hoogst irritant. MAar laten we iedereen zelf laten bepalen waar ie wel of geen problemen mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Oke, maar het is niet zo dat toetsen echt totaal andere plekken hebben. Dus dat de Z en A bijvoorbeeld ergens anders zitten ofzo?

Voor de overige zaken vind hij het geen probleem om te wennen.

Zelf heb ik op mijn iMac ook een L vormige enter en kleine shift en heb er geen last van. Ik heb dan wel het grote toetsenbord met draadje, misschien dat het wat uitmaakt.

[ Voor 31% gewijzigd door Pyrone89 op 17-08-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafut
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-04 11:37

Dafut

David

Klik! <- Keyboard layouts van apple. Zoveel verschil is er niet (meer) tussen NL en US int.

=]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Alles went ;) Hier NL en US toetsen in gebruik. Geen probleem (voor ons in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Thx, heb de MBP 2012 gehaald en de toetsen zijn inderdaad NL, zowel bij MyCom als MM. Maar dit is geen enkel probleem (nog bedankt voor de foto's). Had gedacht dat het verschil dramatische zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Dafut schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:44:
Klik! <- Keyboard layouts van apple. Zoveel verschil is er niet (meer) tussen NL en US int.
Ik vind die kleine shift- knop echt 10x niks! :S
Waarom verkopen ze de modellen niet gewoon met die lange shift knoppen?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:41
HardCoreGamer schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 01:04:
[...]

Ik vind die kleine shift- knop echt 10x niks! :S
Waarom verkopen ze de modellen niet gewoon met die lange shift knoppen?
Kijk hier eens. De USA-layout is echt de énige die een brede enter en shift heeft 8)7

PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Conscience NL schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 10:24:
[...]
Kijk hier eens. De USA-layout is echt de énige die een brede enter en shift heeft 8)7
Ik denk dat hij bedoelde waarom ze niet gewoon een brede shift hebben gemaakt in de Europese layouts...

Als ze die plusmin/paragraaf knop weg zouden laten, en dan de tilde/backtick op de zijn plaats zouden zetten naast de 1 (zoals op de US versies), zou er zat plaats zijn... Ik had daar ook de voorkeur aan gegeven, ik heb die plusmin-paragraaf knop echt nog nooit nodig gehad, en ik druk er vaak per ongeluk op als ik de tilde of backtick zoek voor gebruik in de Terminal.

Maar zelf vind ik de superkleine enter toets vervelender eigenlijk... Gelukkig kunnen we tegenwoordig gewoon voor US kiezen (bij online bestelling tenminste) :D Het is ook een hele tijd zo geweest dat dat helemaal niet kon dus ik ben allang blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 16:38
Ik heb vandaag mijn 15" non-retina MacBook Pro ontvangen welke ik op 15 augustus in de online apple store besteld heb.
Geweldig mooie vervanger voor mijn witte MacBook uit 2007!

Ik was alleen stom verbaasd toen ik zag dat er geen Mountain Lion op staat. Hij is geleverd met Lion, ik dacht dat apple zijn computers vanaf de release van ML ook leverde met ML?
Ik heb nog wel expres gewacht met het bestellen zodat ik niet direct een upgrade hoefde uit te voeren.
Inmiddels heb ik het update programma aangevraagd en ik kreeg vrijwel direct een code in mijn mailbox om ML te downloaden, dat verliep dus wel erg snel gelukkig.

Jammer dat het er niet al op stond, maar dat nemen we maar voor lief.
Hoe kan ik nu het beste controleren of ik wel de nieuwste macbook pro heb? De versie met UBS 3.0 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mandarijntje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:17:
Ik heb vandaag mijn 15" non-retina MacBook Pro ontvangen welke ik op 15 augustus in de online apple store besteld heb.
Geweldig mooie vervanger voor mijn witte MacBook uit 2007!

Jammer dat het er niet al op stond, maar dat nemen we maar voor lief.
Hoe kan ik nu het beste controleren of ik wel de nieuwste macbook pro heb? De versie met UBS 3.0 dus.
De 3.0 versies hebben extra tandjes aan de voorkant (al is het eerlijk gezegd wel lastig te zien als je niet precies weet hoe dat er uit ziet).

Of op de doos. Daar staat het ook. Er zit een witte sticker op de zijkant met grijze letters met de precieze specificaties. Als het serienummer dan ook matcht (en als hij van Apple komt zou het me verbazen als dat niet zo was) dan moet het wel goed zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door GekkePrutser op 20-08-2012 15:24 . Reden: Het is eigenlijk wel lastig te zien als je het niet weet, dus tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
Mandarijntje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:17:
Even bij de systeeminfo kijken.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-07 20:35
Klik op het apple logo links boven -> Over deze mac -> meer info... Als er 15 inch mid 2012 staat heb je USB 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 16:38
Bedankt voor jullie reacties. Het serienummer klopt met de doos en de systeemvoorkeuren blijken ook allemaal te kloppen.

Al blijf ik het vreemd vinden dat hij niet met Mountain Lion is geleverd.

[ Voor 24% gewijzigd door Mandarijntje op 20-08-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Mandarijntje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:35:
Bedankt voor jullie reacties. Het serienummer klopt met de doos en de systeemvoorkeuren blijken ook allemaal te kloppen.

Is geen enkele. Ik heb van het weekend er ook 1 gehaald en op alle staat nog gewoon Lion.

Sterker nog, MyCom mag van Apple nog niet eens OSX Mountain Lion op hun showroom modellen zetten (bron: storemanager MyCom)

PS: hier een uitgebreidere review van de Air vs Pro http://arstechnica.com/ap...ok-pro-vs-13-macbook-air/

[ Voor 11% gewijzigd door Pyrone89 op 20-08-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mandarijntje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:35:

Mijn rMBP welke afgelopen vrijdag is geleverd had wel ML pre-installed. Pech dus denk ik, hoewel elke rMBP die ze maken al verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 10:18
Ik ben in de markt voor een Macbook Pro 13 inc, want ik heb m`n 13 inch Sony Viao Z series laten vallen en die is nu inmiddels al buiten garantie (April 2010).

Optie is om hem eventueel te laten maken bij Sony a 79 euro voor een check en dan eventeel de kosten van de reparatie.. Zal vast niet goedkoop zijn, laptop gaat nog wel aan, maar geen beeld meer

Lees her en der dat er geruchten zijn dat er een 13 inch Macbook Pro Retina komt in Sept/Okt, dus zit even te twijfelen wat te doen, geruchten heb je niet zo veel aan en zit nu momenteel helemaal zonder laptop, wat te doen.... dus nu de 13 inch macbook pro scoren en zelf wat extra mem en ssd in prikken of eventueel wachten tot Sept/Okt of nog langer ivm levertijd...

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Laatst online: 22-08 18:31
ik zit met het zelfde probleem, maar als die retina versie komt is die natuurlijk een stuk duurder.
Nu hebben we nog korting ook, even meer geheugen en SSD laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
NeoSoulStar schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:00:
-knip- of eventueel wachten tot Sept/Okt of nog langer ivm levertijd...

Iemand suggesties?
Of nog langer wachten ivm het is nog steeds een gerucht met geen enkel bewijs nog. Als je geen haast hebt zou ik die 2 maanden afwachten. Just to be sure. Maarja, ik kan nu al 100% garanderen wat er gebeurt als hij niet uitkomt: nieuwe geruchten dat hij in december of januari, en dan maart/april en dan weer juni/juli uitgebracht wordt. Net als de iPad Mini geruchten die sinds de iPad 1 elk jaar weer opduiken. Zo blijf je natuurlijk wachten....

[ Voor 63% gewijzigd door ASNNetworks op 21-08-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Ja ga denk ik toch maar voor de Macbook Pro 13 inc en dan zelf wat upgraden door middel van wat extra Mem en een SSD.

Wil of een dual boot maken of anders wat kunnen spelen met parallels.

Geruchten kan je idd niet echt op wachten en zit nu helemaal zonder laptop, is toch wel vervelend, op werk mag ik weinig tot niks op de computer :-)

Meeste wel auto via mn Nas thuis, maar toch, soms wil je ook even wat opzoeken op de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH

DJH

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 17:39:
[...]

Mijn rMBP welke afgelopen vrijdag is geleverd had wel ML pre-installed. Pech dus denk ik, hoewel elke rMBP die ze maken al verkocht is.
En, hoe bevalt ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Laatst online: 08-09 14:00
Morgen (of eigenlijk vandaag) komt ook mijn 15" non-retina.

Mooie actie van de MM. Nu maar hopen dat hij me mijn late 2009 white model laat vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Gisteren uiteindelijk de 13 inch versie gescoord bij de macstore in adam, 256 gig ssd erin gedaan, en osx mountain lion via usb erop gezet.

Vanmiddag nog even 16 gb mem ophalen en vanavond even spelen met parallels of bootcamp, maar meeste van mn proggies draait eigenlijk ook wel gewoon onder osx zag ik.

Ben er blij mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
laat even weten hoe het loopt, heb je een samsung genomen[ssd]?
ik sta op het punt een beslissing te nemen.
NeoSoulStar schreef op woensdag 22 augustus <a class="ktg6us78hf8vdu7" href="#">2012</a> @ 07:40:
Gisteren uiteindelijk de 13 inch versie gescoord bij de macstore in adam, 256 gig ssd erin gedaan, en osx mountain lion via usb erop gezet.

Vanmiddag nog even 16 gb mem ophalen en vanavond even spelen met parallels of bootcamp, maar meeste van mn proggies draait eigenlijk ook wel gewoon onder osx zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
NeoSoulStar schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 07:40:

Direct een ssd en extra geheugen er in gooien zorgt er toch ook voor dat je je garantie kwijt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

KappuhH schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:01:
[...]

Direct een ssd en extra geheugen er in gooien zorgt er toch ook voor dat je je garantie kwijt bent?
Nee, dit valt onder de garantie, je krijgt er van Apple zelfs een handleiding bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
enige tip die ik je kan geven is wees voorzichtig met de schoefjes van je bodemplaat. heb hier al een keer een schoefje dolgedraaid (iets te veel kracht) en kreeg daardoor bijna de bodemplaat niet los... Uiteindelijk bij een computerzaak laten vervangen die 25 minuten bezig zijn geweest het schroefje los te krijgen... ;-)

maar handleiding krijg je inderdaad van apple. veelal is het plug en play werk...
Bekijk alleen van te voren goed of je geheugen daadwerkelijk in je macbook past. juiste kloktijden etc.. dan haal je er de meeste performanca uit..

[ Voor 15% gewijzigd door koentjuh1987 op 22-08-2012 10:06 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed gereedschap is het halve werk. Niet van die schroevendraaiersetjes gebruiken die je bij de benzinepomp, Hema of Gamma wegtrekt. Koop wat fatsoenlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoSoulStar
Schroefjes was idd even voorzichtig doen, 1 zat ook vrij vast, de rest was zo los te draaien.

Begreep van de dude in de mac store dat je alleen geen garantie had op de ssd en mem die je erin stopt, oude hdd en geheugen leg ik wel in de kast, en knutsel ik wel weer in mocht ik er ooit aanspraak op moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy JoJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:53
TheAshcat schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:02:
[...]

Nee, dit valt onder de garantie, je er van Apple zelfs een handleiding bij!
Dit meen je niet hé? Ik wou er een 750GB Seagate Momentus XT inschroeven voor me vriendin (macbook pro mid 2012), maar ik wist toen niet of de garantie dan bleef. Dus ik met zo'n één of ander Macstore gebeld om te vragen of je die zelf mocht vervangen, kreeg ik als antwoord: Natuurlijk niet, als je er zelf aan gaat KNUTSELEN dan heb je natuurlijk geen garantie meer :F Domme lui daar. Dus ook nog een 750GB HDD er door apple voor 100 euro meer er in laten zetten :|

Ze heeft hem al trouwens wel binnen en het is een prachtig mooi apparaat (geen ervaring met Apple), alleen bij het opstarten maakt de MacBook een soort van zoemend, trillend geluid voor ongeveer 1 sec. Iemand enig idee wat het is? Is dat normaal? Want voor een opspinnende HDD klinkt het wel hard.

Don't Worry, Be Happy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Dat zal de optical drive wel zijn. Dan heb je nog geluk dat het een zoemend geluid is, ik heb Macs meegemaakt die door aliens meegezapt werden.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrikkkk
  • Laatst online: 12-09 16:45
Ik ben ook van plan om mij eens een MacBook Pro aan te schaffen , mijn oude vaio begint toch zo z'n kuren te krijgen. Ik twijfel enkel enorm hard tussen een gewone 15 inch (2.3ghz versie , kan ik later nog upgraden met SSD of meer RAM) en tussen de retina. Nu de aankoopprijs speelt niet zo'n enorm belangrijke rol.

Ik moet vooral veel power hebben om dingen te compileren , multimedia bewerken (muziek, video's, etc) en een game draaien mag ook wel. Het moet sowieso een Macbook zijn vermits ik 'm ook gebruik voor mijn studies. 13 inch is geen optie omdat deze een te lage resolutie heeft en ook geen dedicated GPU.

Om te programmeren is het wel leuk dat de rMBP kan scalen naar 1920x1200 dacht ik. Ik heb dit apparaat ook al bekeken in de apple store en het zag er gewoon geweldig uit. Toch twijfel ik over de compatibility van andere softwaren , blurr die mensen ervaren , de bouwkwaliteit , dode pixels , lack aan ethernet (gaat wel via adapters, maar dat vind ik dan weer zo omslachtig). etc etc.

Dit is een revolutionair product met nog maar beperkte ondersteunign (zal langzamerhand wel komen, maar toch...).
Kan ik beter gaan voor de gewone 15 inch versie of de rMBP? Ik ben hier nu al zoveel dagen op aan het denken, reviews aant het lezen, dit topic lezen, maar ik kom er maar niet uit |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Laatst online: 12-03 21:20
Hendrikkkk schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:59:
Kan ik beter gaan voor de gewone 15 inch versie of de rMBP? Ik ben hier nu al zoveel dagen op aan het denken, reviews aant het lezen, dit topic lezen, maar ik kom er maar niet uit |:(
Ik heb een retina gekocht en geen moment spijt van. Ik draai op de 1920*1200 resolutie zeg maar en alles ziet er goed en scherp uit (vindt ik)
Ik ontwikkel software en draai o.a. parallels met Visual Studio, XCode, PhotoShop6. Photopshop6 is nog niet geipdate voor Retina, maar werkt voor mij uitstekend al (ik teken ook niet, slice alleen maar)

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrikkkk
Xanion schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:06:
[...]

Ik heb een retina gekocht en geen moment spijt van. Ik draai op de 1920*1200 resolutie zeg maar en alles ziet er goed en scherp uit (vindt ik)
Ik ontwikkel software en draai o.a. parallels met Visual Studio, XCode, PhotoShop6. Photopshop6 is nog niet geipdate voor Retina, maar werkt voor mij uitstekend al (ik teken ook niet, slice alleen maar)
Was er wel vergeten bij te zeggen dat ik thuis gewoon op een externe 24 inch werkt met 1920 x 1200 :p Dus de heflt van de tijd zit ik niet eens naar het 15 inch scherm te gapen, enkel tijdens colleges of eventueel lan parties :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

Om te programmeren is het wel leuk dat de rMBP kan scalen naar 1920x1200 dacht ik. Ik heb dit apparaat ook al bekeken in de apple store en het zag er gewoon geweldig uit. Toch twijfel ik over de compatibility van andere softwaren , blurr die mensen ervaren , de bouwkwaliteit , dode pixels , lack aan ethernet (gaat wel via adapters, maar dat vind ik dan weer zo omslachtig). etc etc.

Dit is een revolutionair product met nog maar beperkte ondersteunign (zal langzamerhand wel komen, maar toch...).
Wat heb jij gelezen over de bouwkwaliteit van de rMBP? Dat ding is namelijk gebouwd als een rots, net als alle andere unibody Macbooks.

De incompatibiliteit met bepaalde apps is ook prima op te lossen door deze apps in low resolution te draaien of simpelweg een alternatief te gebruiken. Wel steeds meer apps zijn inmiddels retina ready.

Het enige minpunt van mijn rMBP is het feit dat alles wat minder smooth wordt gerenderd door de enorme resolutie. Voor derest is er heel erg lekker op te werken en heeft ie voor mij zeker de overhand ivm de "normale" 15".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Als je het geld er voor hebt adviseer ik je voor de rMBP te gaan. Koop hem via de Apple online store dan kan je hem altijd terug sturen mocht hij een dode pixel hebben. Machine is degelijk gebouwd. Voelt erg solide aan. Software werkt prima. Ook de "oudere" software die nog niet speciaal is aangepast voor de hoge resolutie doet het prima op de "Low Res" setting. Heb een ethernet adapter erbij gekocht. Gebruik ik max 1 maal per maand om data over te zetten. Verder altijd op wifi.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrikkkk
Wat kwaliteit betreft had ik gelezen dat sommigen de onderkant wat konden indrukken waar dat dit beide 'oude' MBP's niet het geval was. En nu gaan jullie mij doodschieten :p , maar ik moet ook windows draaien voor sommige applicaties.
Ik wil niet VM'en maar een echte windows install. Ziet dit er niet ongeloofelijk klein uit op 2880 x 1800 ?
Oke, je kan de resolutie terug schroeven, maar dat zal er wel enorm blurry gaan uitzien zeker? En als je dan veel programmacode moet gaan lezen ...
De rMBP trekt mij wel enorm aan moet ik zeggen en ik denk ook dat als ik voor de klassieke ga, dat ik later wel spijt ga krijgen , maar ja, 256GB is niet zo enorm veel en dit upgraden kost dan ook weer enorm veel geld :( ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Hendrikkkk schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:52:
Wat kwaliteit betreft had ik gelezen dat sommigen de onderkant wat konden indrukken waar dat dit beide 'oude' MBP's niet het geval was. En nu gaan jullie mij doodschieten :p , maar ik moet ook windows draaien voor sommige applicaties.
Ik wil niet VM'en maar een echte windows install. Ziet dit er niet ongeloofelijk klein uit op 2880 x 1800 ?
Oke, je kan de resolutie terug schroeven, maar dat zal er wel enorm blurry gaan uitzien zeker? En als je dan veel programmacode moet gaan lezen ...
De rMBP trekt mij wel enorm aan moet ik zeggen en ik denk ook dat als ik voor de klassieke ga, dat ik later wel spijt ga krijgen , maar ja, 256GB is niet zo enorm veel en dit upgraden kost dan ook weer enorm veel geld :( ...
Windows 7 en 1920x1200 ziet er prima uit op mijn rMBP. Natuurlijk niet zo scherp als in OSX, maar werkt prima. 256GB is idd niet enorm en je moet zelf bepalen of het genoeg is. 512GB is idd enorm prijzig.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hendrikkkk schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:52:
Je kan gewoon Windows installeren en native daarin booten, of via Parallels Windows aanzetten in OS X en dan Windows programma's gebruiken als elke ander Mac applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Laatst online: 08-09 14:00
Ik ben ook van plan om mij eens een MacBook Pro aan te schaffen , mijn oude vaio begint toch zo z'n kuren te krijgen. Ik twijfel enkel enorm hard tussen een gewone 15 inch (2.3ghz versie , kan ik later nog upgraden met SSD of meer RAM) en tussen de retina. Nu de aankoopprijs speelt niet zo'n enorm belangrijke rol.

Ik moet vooral veel power hebben om dingen te compileren , multimedia bewerken (muziek, video's, etc) en een game draaien mag ook wel. Het moet sowieso een Macbook zijn vermits ik 'm ook gebruik voor mijn studies. 13 inch is geen optie omdat deze een te lage resolutie heeft en ook geen dedicated GPU.

Ik heb ook getwijfeld, maar heb toch voor de non-retina gekozen.
Ik zet er zelf wel een SSD bij, ipv de Superdrive en daarna nog wat extra ram. Heb ik toch nog lekker wat geheugen en hoef ik geen 512 GB SSD te kopen bij Apple wat ik toch echt te duur vond.

Wat een prachtding is het toch :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrikkkk
Nu als de 'bluriness' van de Retina wat meevalt, Windows er een beetje proper uitziet en de bouwkwaliteit dan toch naar behoren is, dan zie ik de rMBP wel zitten.
Ach ,dan moet ik maar een Thunderbolt<->Ethernet adapter aanschaffen of een fatsoenlijke wifi N router.
Het steekt toch altijd wel een beetje om een hele som geld uit te geven en dan hopen dat de pakjes man dit niet laat vallen , of dode pixels , zo paranoia ben ik dan ook weer wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Laatst online: 12-03 21:20
Hendrikkkk schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:08:
[...]

Was er wel vergeten bij te zeggen dat ik thuis gewoon op een externe 24 inch werkt met 1920 x 1200 :p Dus de heflt van de tijd zit ik niet eens naar het 15 inch scherm te gapen, enkel tijdens colleges of eventueel lan parties :p
Ik heb thuis ook een 24" staan, die staat achter de laptop en steekt er boven uit. Ik werk dus met 2 schermen, en kan gewoon programma's naar boven of naar beneden slepen van 1 naar andere scherm. Heb onderaan op laptop dan bijv. xcode full screen staan en bovenste scherm staat chrome open voor zoekwerk met de emulator erlangs. Das tenminste werken... :P
Zware Unit schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:58:
[...]

Windows 7 en 1920x1200 ziet er prima uit op mijn rMBP. Natuurlijk niet zo scherp als in OSX, maar werkt prima. 256GB is idd niet enorm en je moet zelf bepalen of het genoeg is. 512GB is idd enorm prijzig.
Als je Windows native boot draait ie gewoon op 2880*1800, heerlijk strak beeld. :)
fsfikke schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 18:32:
[...]

Je kan gewoon Windows installeren en native daarin booten, of via Parallels Windows aanzetten in OS X en dan Windows programma's gebruiken als elke ander Mac applicatie.
Sterker nog. Ik heb Windows via Bootcamp geinstalleerd en vervolgens Parallels aan mijn bootcamp partitie gekoppeld. Dat is 1 windows partitie dus die ik native kan booten en onder OSX kan gebruiken.
Zware Unit schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:41:
[...]
Ook de "oudere" software die nog niet speciaal is aangepast voor de hoge resolutie doet het prima op de "Low Res" setting.
De lastigste software vindt ik Skitch. Dat vindt ik een heerlijk pakket om screenshots mee te maken, echter zijn alle screenshots 4 keer zo groot als ze moeten zijn op de retina :) Op de een of andere manier doet hij daar iets fout, moet ze altijd terugschalen naar het juiste formaat.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Xanion schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:42:
[...]

Sterker nog. Ik heb Windows via Bootcamp geinstalleerd en vervolgens Parallels aan mijn bootcamp partitie gekoppeld. Dat is 1 windows partitie dus die ik native kan booten en onder OSX kan gebruiken.
Dat bedoel ik dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
TheAshcat schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:02:
[...]

Nee, dit valt onder de garantie, je krijgt er van Apple zelfs een handleiding bij!
Alleen werkgeheugen toch? Ik werk zelf voornamelijk op een iMac, dus ik blijf lekker bij mijn vertrouwde grote opslag HDD in die machine die overigens prima snel werkt voor mijn gevoel. Als je gaat lopen klooien met SSD en alle tweaks die erbij horen kun je de garantie wel vergeten (iMac).

Voor de MacBook Pro weet ik niet of ze het uberhaupt kunnen merken als je het doet (misschien ergens een zegel die wordt verbroken). Als het mogelijk is gewoon een normale SSD erin zetten en vervolgens over een tijdje als er betere SSD's zijn weer upgraden.

[ Voor 14% gewijzigd door Pyrone89 op 22-08-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Pyrone89 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 21:49:
[...]

Alleen werkgeheugen toch? Ik werk zelf voornamelijk op een iMac, dus ik blijf lekker bij mijn vertrouwde grote opslag HDD in die machine die overigens prima snel werkt voor mijn gevoel. Als je gaat lopen klooien met SSD en alle tweaks die erbij horen kun je de garantie wel vergeten (iMac).

Voor de MacBook Pro weet ik niet of ze het uberhaupt kunnen merken als je het doet (misschien ergens een zegel die wordt verbroken). Als het mogelijk is gewoon een normale SSD erin zetten en vervolgens over een tijdje als er betere SSD's zijn weer upgraden.
Vervangen van geheugen en harddisk vallen binnen de garantie bij de MBP (non-retina). Mbt iMac is het altijd een discussie. Als je twijfel hebt gewoon door een Apple Center laten doen. Kost een paar tientjes, maar heb je ook zekerheid.

Zie pagina 40 van de handleiding (link).

[ Voor 14% gewijzigd door Zware Unit op 22-08-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Zware Unit schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 21:56:
[...]

Vervangen van geheugen en harddisk vallen binnen de garantie bij de MBP (non-retina). Mbt iMac is het altijd een discussie. Als je twijfel hebt gewoon door een Apple Center laten doen. Kost een paar tientjes, maar heb je ook zekerheid.

Zie pagina 40 van de handleiding (link).
Apple Center's werken tegenwoordig mee aan het upgraden van een disk in een iMac? Dat is dan wel echt pasgeleden veranderd. Voorheen kon je alleen terecht bij 3e partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
weet iemand waar ik die spec schroevedraaier vandaan kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
angelico66 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:25:
Handyman heeft vaak dat soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
angelico66 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:25:
Heb mijn Apple gerelateerde tools bij iFixit (link) gekocht. Weet ik zeker dat ik de juiste spullen heb.

Pagina: 1 ... 7 ... 128 Laatste