Harde schijf en geheugen valt binnen de garantie te vervangen. Met de belachelijke upgradeprijzen van apple is het daarom absurd om een Macbook met SSD te bestellen als je in staat bent het zelf te doen. Bovendien maakt de oude harde schijf een mooie externe HDDGekkePrutser schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 20:54:
[...]
Ik weet niet meer uit mijn hoofd niet meer hoe het zit met de garantie van de 13" pro als je het geheugen en de HDD vervangt, ik zal even kijken op internet.
Klopt, het is binnen de garantie te vervangen. Waar je wel op moet letten; de Retina MBP kan je de SSD niet vervangen (en geheugen volgens mij ook?). En als (bij de normale MBP) je de Optical Drive eruit haalt en daar je Hardeschijf in zet en op de plek vna je HD de SSD, vervalt je garantie ooktarlitz schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:27:
[...]
Harde schijf en geheugen valt binnen de garantie te vervangen. Met de belachelijke upgradeprijzen van apple is het daarom absurd om een Macbook met SSD te bestellen als je in staat bent het zelf te doen. Bovendien maakt de oude harde schijf een mooie externe HDD
-wrong topic-
[ Voor 87% gewijzigd door Rivanov op 05-08-2012 22:04 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Hoe maken jullie je rMBP scherm schoon ? Page en met wat water? :-D.
In de vaatwasser...WTM schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:30:
Er zit net als in de voorgaande versies gewoon glas voor, ik durf niet te zeggen of dat deze gecoat is. Ik maak mijn schermen in ieder geval altijd schoon met een droge doek, bij voorkeur met een micro vezel.
Nou, bij de rMBP is het toch anders. Je zit gelijk tegen het lcd scherm aan namelijk. Het zal ook wel glas zijn, maar mijn gevoel zegt dat je wel even wat beter moet uitkijken.
Ik maak zelf gewoon schoon met een zacht (brillen)doekje en soms een licht bevochtigd doekje als er echt vettige vlekken op zitten.
Ik maak zelf gewoon schoon met een zacht (brillen)doekje en soms een licht bevochtigd doekje als er echt vettige vlekken op zitten.
Zou ik toch mee uitkijken, papier kan nog best hard zijn. Beter een kun je een (eventueel licht vochtig) doekje gebruiken.WTM schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:30:
Page en met wat water? :-D.
Verwijderd
Misschien wordt het dan toch een windows laptop, 1800 euro voor een laptop is toch wel erg duur.RobbieB schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 21:03:
[...]
In dit geval blijft er bij Apple maar 1 mogelijkheid over, de 15" MacBook Pro. De 13" modellen hebben geen discrete graphics, dus die zouden niet aan de eisen voldoen.
Als je met een bepaald budget zit kun je misschien nog een vorige generatie model ergens op de kop tikken of bv. tweedehands kijken. Door de retina MBP zijn er behoorlijk wat MBP's op de markt gekomen.
Zoals hier boven, het is veel geld maar niet duur.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:23:
[...]
Misschien wordt het dan toch een windows laptop, 1800 euro voor een laptop is toch wel erg duur.
1) Je Windows laptop van 1000 euro kun je na 3 jaar afschrijven.
2) Je MacBook kan met gemak 5/6 jaar mee, wat de afschrijving p/jaar net zo duur maakt.
3) Mocht je na 3 jaar een nieuwe MacBook willen, kun je deze nog voor pakweg 800 euro doorverkopen.
4) Voor een vergelijkbare Windows laptop (bouwkwaliteit, accuduur, schermkwaliteit etc.) dan kom je eigenlijk direct bij de Sony Vaio's uit die een vergelijkbare prijs hebben.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Zijn er hier mensen die me kunnen vertellen welke temp hun MacBook Pro (in mijn geval 2012, met 128GB SSD en 16 GB geheugen) heeft na een tijdje aan een extern scherm gehangen te hebben?
Ik heb:
Ambient: 45
Battery: 36
Battery Chager: 42
Battery pos 2: 36
Battery pos 3: 32
CPU A: 62
Graphic Proc Diode: 74
Left Palm: 31
Main Heatsink: 51
CPU core 1: 70
CPU core 2: 69
CPU core 3: 72
CPU core 4: 74
Op de een of andere manier blijven het voor mijn gevoel hoge waardes met alleen een paar keer safari, spotify, outlook en imessage open ... ?
Ik heb:
Ambient: 45
Battery: 36
Battery Chager: 42
Battery pos 2: 36
Battery pos 3: 32
CPU A: 62
Graphic Proc Diode: 74
Left Palm: 31
Main Heatsink: 51
CPU core 1: 70
CPU core 2: 69
CPU core 3: 72
CPU core 4: 74
Op de een of andere manier blijven het voor mijn gevoel hoge waardes met alleen een paar keer safari, spotify, outlook en imessage open ... ?
Het kan wel kloppen dat ie flink warm wordt met een aangesloten extern scherm.
Ik heb dat ook op al mijn Macs meegemaakt. Aan de ene kant ook wel logisch, aangezien ie meer pixels moet verwerken. Maar je hebt gelijk hoor, voor mijn gevoel wordt ie ook veel te heet bij niks.
Mijn 13'' MBP blies altijd keihard bij het tonen van foto's op een extern scherm...
Ik heb dat ook op al mijn Macs meegemaakt. Aan de ene kant ook wel logisch, aangezien ie meer pixels moet verwerken. Maar je hebt gelijk hoor, voor mijn gevoel wordt ie ook veel te heet bij niks.
Mijn 13'' MBP blies altijd keihard bij het tonen van foto's op een extern scherm...
Blazen heeft ie eigenlijk nog nooit gedaan.....vind ik ook best apart met deze temperaturen,..
De fans blijven rond de 2000 toeren draaien. Als ik de MBP iets meer laat doen dan kan de temp van de GPU oplopen tot een 97 graden, zelfs dan blijven de fans op 2000 toeren,...terwijl de behuizing toch écht wel heet wordt....
Wanneer horen die fans eigenlijk te gaan "blazen"?
De fans blijven rond de 2000 toeren draaien. Als ik de MBP iets meer laat doen dan kan de temp van de GPU oplopen tot een 97 graden, zelfs dan blijven de fans op 2000 toeren,...terwijl de behuizing toch écht wel heet wordt....
Wanneer horen die fans eigenlijk te gaan "blazen"?
Kijk eens op de website van MyCom en Dixons: die bieden het voorlaatste model 15" aan voor 1479 euro. Is een prima apparaat voor wat jij er mee wilt. Daarnaast ook 3 jaar garantie (al hoop ik nu niet de hele garantiediscussie weer op te rakelen…)Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:23:
[...]
Misschien wordt het dan toch een windows laptop, 1800 euro voor een laptop is toch wel erg duur.
Vandaag m'n Retina MacBook Pro ontvangen! 
2.3Ghz - 16GB - 256GB
Nu met Migratie Assistent m'n data over aan het zetten.
2.3Ghz - 16GB - 256GB
Nu met Migratie Assistent m'n data over aan het zetten.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik zit de hele tijd aan het twijfelen of ik geen 16GB Macbook Pro Retina moet nemen; Maar aan de andere kant kan ik met studentenkorting voor €50,- euro extra (€250,- Totaal) Apple Care aanschaffen; Wat minstens zo belangrijk is...
@Rivanov, wat is de doorslag bij jou beslissing geweest?
An a day keeps the doctor away.
Hoe bedoel je? Welke beslissing?
Applecare kan je nog altijd later aanschaffen dus zou gewoon voor de 16GB gaan.HardCoreGamer schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 19:24:
Ik zit de hele tijd aan het twijfelen of ik geen 16GB Macbook Pro Retina moet nemen; Maar aan de andere kant kan ik met studentenkorting voor €50,- euro extra (€250,- Totaal) Apple Care aanschaffen; Wat minstens zo belangrijk is...
Oh je bedoelt natuurlijk de beslissing voor 16GB.HardCoreGamer schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 19:24:
Die heb ik genomen omdat dat dus niet meer uit te breiden valt en ik daar wel graag het maximum in wilde hebben.
Denk dat 90% van de Tweakers voor 16GB gaan. Zelf heb ik ook 16GB in mijn rMBP. Ik zie dat met een beetje gebruik (VMware, Aperture, etc) het gebruik snel op 12GB zit. Gezien de kosten van het systeem is de 8GB extra een goede investering.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Ben zelf een iMac en MBA user, maar ik merk dat ik met photoshop/aperture/photomatix/VMware ook een ruime 9-10gb ram kan gebruiken op bepaalde momenten....
Had zojuist nog 50MB over.Zware Unit schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:37:
Denk dat 90% van de Tweakers voor 16GB gaan. Zelf heb ik ook 16GB in mijn rMBP. Ik zie dat met een beetje gebruik (VMware, Aperture, etc) het gebruik snel op 12GB zit. Gezien de kosten van het systeem is de 8GB extra een goede investering.

En deed niets geks..
je zegt wel heel gemakkelijk dat hij 5/6 jaar mee gaat haha. Slaat natuurlijk nergens op dat je dan een windows bakkie na 3 jaar kan afschrijven.RobbieB schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:58:
[...]
Zoals hier boven, het is veel geld maar niet duur.
1) Je Windows laptop van 1000 euro kun je na 3 jaar afschrijven.
2) Je MacBook kan met gemak 5/6 jaar mee, wat de afschrijving p/jaar net zo duur maakt.
3) Mocht je na 3 jaar een nieuwe MacBook willen, kun je deze nog voor pakweg 800 euro doorverkopen.
4) Voor een vergelijkbare Windows laptop (bouwkwaliteit, accuduur, schermkwaliteit etc.) dan kom je eigenlijk direct bij de Sony Vaio's uit die een vergelijkbare prijs hebben.

Waar je ook wel een beetje rekening mee kan houden is dat je met 16GB geheugen je schijf wat sneller vol kan hebben als je Mac en Windows hibernate file 32GB innemen. Kan je natuurlijk uitzetten en al, maar is soms wel handig.Zware Unit schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:37:
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Een goedkoop Windows-bakkie wel. Ga je voor bv. een Sony Vaio of HP ProBook dan red je dat ook wel, maar dan zit je in dezelfde prijscategorie als de MacBooks. Dat bedoelde ik eigenlijkboto schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:24:
[...]
je zegt wel heel gemakkelijk dat hij 5/6 jaar mee gaat haha. Slaat natuurlijk nergens op dat je dan een windows bakkie na 3 jaar kan afschrijven.
50MB is ook niet erg. Ongebruikt RAM is nutteloos RAM. Het wordt pas een probleem als er continu geswapt moet worden. Ik heb zelf 8GB in mijn MBP (13", 2,26 C2D) en merk dat dit ruim voldoende is om comfortabel in Aperture te kunnen werken, met 4GB had ik dat niet. Maar ik heb met 8GB nog nooit het idee gehad dat het RAM m'n beperking was. (m'n CPU daarentegen..Rivanov schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:21:
[...]
Had zojuist nog 50MB over.![]()
En deed niets geks..
Ja. En wát een machine!
Ik heb ook de retina, ik snapte eerst niet zo goed wat er nou zo mooi aan zou zijn, de resolutie was hetzelfde als op mijn oude 15", totdat..display preferences / scales / more space..ik heb de oude 15" nog maar ik denk niet dat die ooit nog gebruikt wordt
ICT & Reizen
Ook al was de resolutie hetzelfde gebleven als op jouw oude MBP, zag jij het verschil in scherpte niet gelijk?
Ik moet nu steeds (stiekem) lachen wanneer ik achter ''normale'' beeldschermen zit, dat ziet er gewoon niet uit meer. Zelfs op de scaled 1920x1200 resolutie is het bloedjescherp.
Ik moet nu steeds (stiekem) lachen wanneer ik achter ''normale'' beeldschermen zit, dat ziet er gewoon niet uit meer. Zelfs op de scaled 1920x1200 resolutie is het bloedjescherp.
Paar dagen geleden een SSD in de nieuwe MBP 13" geïnstalleerd voor iemand. Naast een rMBP is het 13" scherm echt zo blur. De 13" rMBP die mogelijk later dit jaar komt lijkt me echt geweldig.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Een collega van me heeft deze week ook z'n retina macbook pro binnen gekregen en ik had een beetje hetzelfde gevoel. Zag op zich niet zo heel veel verschil met de retina resolutie, aangezien de effectieve resolutie van 1440x900 behoorlijk limiterend kan zijn. Persoonlijk zou ik hem ook draaien met 'more space'.PZOOO schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:08:
Ik heb ook de retina, ik snapte eerst niet zo goed wat er nou zo mooi aan zou zijn, de resolutie was hetzelfde als op mijn oude 15", totdat..display preferences / scales / more space..ik heb de oude 15" nog maar ik denk niet dat die ooit nog gebruikt wordt
Verwijderd
Vorige week viel me op dat mijn MBP 15" van begin 2011 zwarte gaatjes heeft bij de onderrand. Er zitten er 14 vlak bij elkaar precies op de rand, en nog eens 4 op de rand bij de inham in het midden om de macbook open te maken. De gaatjes zijn duidelijk voelbaar en zichtbaar.
Ik heb geen idee hoe die gaatjes er gekomen zijn of hoe ik ze weg kan krijgen. Zou dit onder garantie vallen (ik heb Applecare) en kan zoiets ter plekke gerepareerd worden in de Apple Store in Amsterdam?
Ik heb geen idee hoe die gaatjes er gekomen zijn of hoe ik ze weg kan krijgen. Zou dit onder garantie vallen (ik heb Applecare) en kan zoiets ter plekke gerepareerd worden in de Apple Store in Amsterdam?
Als het in het aluminium zit kan het niet direct gemaakt worden. Kun je er foto's van maken?Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:29:
Vorige week viel me op dat mijn MBP 15" van begin 2011 zwarte gaatjes heeft bij de onderrand. Er zitten er 14 vlak bij elkaar precies op de rand, en nog eens 4 op de rand bij de inham in het midden om de macbook open te maken. De gaatjes zijn duidelijk voelbaar en zichtbaar.
Mij niet. Sinds de 13" MacBook in 2006 heeft er nog nooit een dedicated graphics kaart in de 13" gezeten. Stel dat het een retina scherm wordt, dan zou dit een 2560 * 1600 scherm worden en ik ben er niet van overtuigd dat de HD4000 die er nu in zit dit aan zou kunnen sturen.Zware Unit schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:34:
De 13" rMBP die mogelijk later dit jaar komt lijkt me echt geweldig.
Het zou echt ongelofelijk zijn als ze in het kleine 13" pakketje dat de MBP is een extra GPU kunnen stoppen én hem ook nog eens dunner kunnen maken (net zoals met de 15" rMBP is gebeurd, waarbij hij ook nog eens niet te warm wordt.
Edit: Bij nader inzien zou er bij het verwijderen v/d superdrive wel ruimte vrijkomen, maar ik ben benieuwd of ze de warmteontwikkeling onder controle kunnen houden.
Ik denk niet dat Apple een niet- of halfwerkend product op zal leveren, dus denk dat ze wel een grafische oplossing kiezen die krachtig genoeg isRobbieB schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:35:
[...]
Mij niet. Sinds de 13" MacBook in 2006 heeft er nog nooit een dedicated graphics kaart in de 13" gezeten. Stel dat het een retina scherm wordt, dan zou dit een 2560 * 1600 scherm worden en ik ben er niet van overtuigd dat de HD4000 die er nu in zit dit aan zou kunnen sturen.
Gaatjes in je MacBookVerwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:29:
Anders ben ik ook wel heel benieuwd naar een foto
[ Voor 43% gewijzigd door Bosmonster op 08-08-2012 23:42 ]
Cube G4, Newton, iPhone 2G, Shuffle 3G, eMac, 1e gen. Time Capsules, 15" MBP's met Nvidea 8600M, Crackbooks...Bosmonster schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:39:
[...]
Ik denk niet dat Apple een niet- of halfwerkend product op zal leveren.
Als ik even kijk naar wat niet antiek is (Apple is wel ietwat veranderd de afgelopen 10 jaarRobbieB schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:44:
[...]
Cube G4, Newton, iPhone 2G, Shuffle 3G, eMac, 1e gen. Time Capsules, 15" MBP's met Nvidea 8600M, Crackbooks...
En achteraf een productiefoutje is ook wat anders dan een product afleveren dat niet krachtig genoeg is om te doen wat ie hoort te doen, oftewel bewust niet functioneert.
[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 08-08-2012 23:47 ]
V/d niet antieke producten (plus toevoeging):Bosmonster schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:45:
[...]
Als ik even kijk naar wat niet antiek is (Apple is wel ietwat veranderd de afgelopen 10 jaar), wat was er mis met die producten die je noemt?
- Shuffle 3G: Geen succes vanwege gebrek aan knoppen, grote failure in geval van Apple. (In de APR waar ik werkte gingen de shuffle verkopen met 80% omlaag)
- 1e gen. Time Capsules: Gigantische harde schijf failures
- 15" MBP's met Nvidea 8600M: Gigantische grafische kaart failures (wel allen onder garantie vervangen, maar probleem nooit opgelost)
- Crackbooks: Oftewel, de witte Macbooks waarvan de topcase kapot ging. Bij de 2e gen. designs ging de behuizing scheuren bij de scharnieren en liet de rubberen onderkant los.
- iMacs: Gele tinten in schermen
- Retina MBP's: Goasting problemen
- iPad 3: Schermproblemen (gele/roze tinten, slecht geconstueerde schermen).
Apple brengt dus zeker wel eens niet- of halfwerkende producten uit
Ik zie even geen vergelijking nog met moedwillig een hardwarematig halfwerkend product op de markt brengen.
Met ieder product kan achteraf wel eens iets technisch niet in orde zijn, maar zie jij serieus Apple een rMBP 13" uitbrengen met een GPU die de resolutie niet trekt? Beetje raar niet?
Alles draait bij Apple juist om een vloeiende user experience en choppiness lijkt me niet acceptabel hierin.
Met ieder product kan achteraf wel eens iets technisch niet in orde zijn, maar zie jij serieus Apple een rMBP 13" uitbrengen met een GPU die de resolutie niet trekt? Beetje raar niet?
Alles draait bij Apple juist om een vloeiende user experience en choppiness lijkt me niet acceptabel hierin.
[ Voor 62% gewijzigd door Bosmonster op 08-08-2012 23:57 ]
Mwoa. De iPad 3 kan de maximale graphics van games ook niet ondersteunen. De iPad 2 toont bv. veel meer effects e.d.(bron)Bosmonster schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:55:
Ik zie even geen vergelijking nog met moedwillig een hardwarematig halfwerkend product op de markt brengen.
Waarbij Apple dus duidelijk een compromis heeft gesloten tussen een absurd goed scherm en minder goede game graphics.
Dus misschien niet moedwillig, maar ze zijn wel bereid een compromis te sluiten ten behoeve van een (in hun ogen) belangrijke aanpassing. En aangezien 13" MBP's vooral aan studenten en basisgebruikers verkocht wordt ben ik ervan overtuigd dat ze daar een compromis sluiten waarbij standaard functies (internet, office, email etc.) geen enkele negatief effect ondervinden maar bij grafische toepassingen de kwaliteit evt. wel achteruit gaat t.o.v. de gewone 13" (tenzij ze er dus een dedicated GPU inzetten).
op 1440x900 zag ik het inderdaad niet. Maar goed ik draag vaak een brilRnB schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:32:
Ook al was de resolutie hetzelfde gebleven als op jouw oude MBP, zag jij het verschil in scherpte niet gelijk?
ICT & Reizen
Verwijderd
Je moet hier wel even goed lezen, jij leest alleen de kop. Natuurlijk is het zo dat de huidige hardware van de iPad3 op zijn native resolutie niet altijd dezelfde effecten kan laten zien als op de resolutie van de iPad2. Wat je dus nu ziet is dat er games zijn welke kiezen voor een hogere resolutie, en minder effecten. Dat is de keuze van de makers van de game. Als je verder leest zie je dat sommige overwegen de gebruiker te laten kiezen, of een hogere resolutie of de "oude" iPad 2 resolutie met eventuele de effecten die waren disabled op de hogere resolutie.RobbieB schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:00:
[...]
Mwoa. De iPad 3 kan de maximale graphics van games ook niet ondersteunen. De iPad 2 toont bv. veel meer effects e.d.(bron)
Waarbij Apple dus duidelijk een compromis heeft gesloten tussen een absurd goed scherm en minder goede game graphics.
Dus misschien niet moedwillig, maar ze zijn wel bereid een compromis te sluiten ten behoeve van een (in hun ogen) belangrijke aanpassing. En aangezien 13" MBP's vooral aan studenten en basisgebruikers verkocht wordt ben ik ervan overtuigd dat ze daar een compromis sluiten waarbij standaard functies (internet, office, email etc.) geen enkele negatief effect ondervinden maar bij grafische toepassingen de kwaliteit evt. wel achteruit gaat t.o.v. de gewone 13" (tenzij ze er dus een dedicated GPU inzetten).
Verder is het zo dat het hier voornamelijk games betrof welke al uit waren op de iPad2 en wat zijn aangepast voor de iPad3. Dus hier zou zeker nog winst uit te halen kunnen zijn, dat zie je nl. wel bij nieuwe games.
Verder je bewering met crackbook, de rMBP, gele schermen van de iPad is wat overdreven. Natuurlijk gaat er wel wat mis, maar om die producten half af te noemen dat slaat natuurlijk nergens op.
Verwijderd
Misschien dat putjes een betere omschrijving was geweest. Het zijn geen echte gaten..Bosmonster schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:39:
Gaatjes in je MacBookWeet je zeker dat het niet de batterij-indicator of microfoon is?
(er zijn meerdere plekken met laser-gaatjes namelijk voor dat soort functionaliteiten)
Anders ben ik ook wel heel benieuwd naar een foto
Foto's:RobbieB schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:32:
[...]
Als het in het aluminium zit kan het niet direct gemaakt worden. Kun je er foto's van maken?
http://cl.ly/Id75
http://cl.ly/IdAr
Op de foto's zien ze er wat kleiner en onduidelijker uit; een betere foto lukte niet.
Ik heb het hele artikel gelezen en er wordt dus duidelijk voor een compromis gekozen; óf alle effecten op een lage resolutie óf minder effecten maar scherper. Een schoolvoorbeeld van een compromis. Apple had ook een jaar kunnen wachten met z'n retina display en er een chip in kunnen stoppen die het wel aan had gekund. Ik ben blij dat ze dat niet gedaan hebben, het scherm v/d iPad 3 is een verademing, maar het is duidelijk een bewuste keuze geweest. het is geen 'half product', nee, dat ben ik met je eens. Maar wel gedeeltelijk uitgebracht voordat alle hardware er volledig klaar voor is. (Ik denk overigens dat hetzelfde geldt voor de rMBP, maar dat terzijde).Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:15:
[...]
Je moet hier wel even goed lezen, jij leest alleen de kop.
De gele schermen in de iMac zijn duidelijk een half product te noemen. Deze waren al direct na de lancering zichtbaar én het heeft maanden geduurd voordat het opgelost was. Dat is imo écht een slechte quality check vooraf. Hetzelfde geldt imo ook voor de iPad en crackbooks. Apple voert altijd duur-testen e.d. uit op hun hardware maar dergelijke productiefouten moeten gewoon níet mogen, zeker niet in de prijsklasse waarin Apple opereert.Verder je bewering met crackbook, de rMBP, gele schermen van de iPad is wat overdreven. Natuurlijk gaat er wel wat mis, maar om die producten half af te noemen dat slaat natuurlijk nergens op.
Apple heeft het in vrijwel al deze gevallen wel goed opgelost (behalve de gele tint problemen in de iMacs die buiten garantie nog steeds niet vervangen worden wat imo absurd is), maar ze hadden dit eigenlijk van te voren moeten voorkomen.
Maar goed, het is duidelijk dat we hier over van mening verschillen
Wat ik in ieder geval mee wil geven is dat je nooit 1e generatie Apple producten moet kopen. Vaak zijn ze een stuk duurder dan wat ze over 1 a 2 jaar gaan kosten (kijk naar de 1e gen MB Air) en zijn de volgende iteraties vaak significant beter (bv. verschil iPad 1 / iPad 2).
Die keuze moet natuurlijk iedereen voor zich maken, maar hoewel ik een groot Apple fan ben zal ik nooit meer 1st gen. Apple producten kopen. Ook niet de iPhone 5 die binnenkort uitkomt. Ik wacht wel op de 5S als ze alle kinderziektes eruit hebben gehaald.
Dat op die 1e foto heb ik ook een beetje. Bij mij komt het door m'n horloge die langs die rand 'schuurt' als ik op mijn laptop typ.Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:23:
[...]
Op de foto's zien ze er wat kleiner en onduidelijker uit; een betere foto lukte niet.
Als je MB splinternieuw is zou dit er niet in mogen zitten, maar als hij wat ouder is denk ik niet dat ze dit onder garantie gaan vervangen, dit is gewoon 'gebruikersschade' net zoals krassen die er op den duur op kunnen komen.
Zie je het niet?! Damn. Iedereen die ik het laat zien staat met z'n mond open.PZOOO schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:02:
[...]
op 1440x900 zag ik het inderdaad niet. Maar goed ik draag vaak een brilMet bril vind ik 2880x1800 prima te doen.
Dat van foto 1 heb ik ook, hetzij in mindere mate (op dit moment 2 van die "putjes"), bij mijn 13" MBP mid 2012. Vraag me idd. waar dit vandaan komt, kan niet van horloge komen want die draag ik niet en ik ben neurotisch zuinig op mijn materiaal.... Zou het iets met transpiratie van je handen te maken kunnen hebben?Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:23:
[...]
Misschien dat putjes een betere omschrijving was geweest. Het zijn geen echte gaten..
[...]
Foto's:
http://cl.ly/Id75
http://cl.ly/IdAr
Verwijderd
Onzin, hardware was er wel klaar voor, er is niet voor een compromis gekozen, dat zijn jouw woorden.RobbieB schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 00:26:
[...]
Ik heb het hele artikel gelezen en er wordt dus duidelijk voor een compromis gekozen; óf alle effecten op een lage resolutie óf minder effecten maar scherper. Een schoolvoorbeeld van een compromis. Apple had ook een jaar kunnen wachten met z'n retina display en er een chip in kunnen stoppen die het wel aan had gekund. Ik ben blij dat ze dat niet gedaan hebben, het scherm v/d iPad 3 is een verademing, maar het is duidelijk een bewuste keuze geweest. het is geen 'half product', nee, dat ben ik met je eens. Maar wel gedeeltelijk uitgebracht voordat alle hardware er volledig klaar voor is. (Ik denk overigens dat hetzelfde geldt voor de rMBP, maar dat terzijde).
Ook wat ik al eerder aangaf betreft het hier "oude" aangepaste games, in de nieuwe games zie ik
toch duidelijk verbetering.
En ook al was het een compromis, dan was het een compromis van de software makers, die kiezen ervoor
om een in plaats van effecten te kiezen voor een hogere resolutie. Het spel kan gewoon gedownscaled worden
zonder dat je daarvan iets ziet.
Overigens noem je daar ook de rMBP als compromis hardware, pfff man wat is dan wel af in jouw ogen.
Met een rMBP kan je alles wat je met een de "oude" variant ook kon, alleen sneller, en het apparaat is
ook nog veel mooier en kleiner?
In jouw ogen is alles dan een compromis, zo'n beetje alle Android tablets is een compromis, wat is eigenlijk
dan niet een compromis?
Het iMac verhaal ken ik niet, blijkbaar heb je daar zelf een van gehad? Slecht dan destijds, maar dat is[...]
De gele schermen in de iMac zijn duidelijk een half product te noemen. Deze waren al direct na de lancering zichtbaar én het heeft maanden geduurd voordat het opgelost was. Dat is imo écht een slechte quality check vooraf. Hetzelfde geldt imo ook voor de iPad en crackbooks. Apple voert altijd duur-testen e.d. uit op hun hardware maar dergelijke productiefouten moeten gewoon níet mogen, zeker niet in de prijsklasse waarin Apple opereert.
Apple heeft het in vrijwel al deze gevallen wel goed opgelost (behalve de gele tint problemen in de iMacs die buiten garantie nog steeds niet vervangen worden wat imo absurd is), maar ze hadden dit eigenlijk van te voren moeten voorkomen.
Maar goed, het is duidelijk dat we hier over van mening verschillen.
Wat ik in ieder geval mee wil geven is dat je nooit 1e generatie Apple producten moet kopen. Vaak zijn ze een stuk duurder dan wat ze over 1 a 2 jaar gaan kosten (kijk naar de 1e gen MB Air) en zijn de volgende iteraties vaak significant beter (bv. verschil iPad 1 / iPad 2).
Die keuze moet natuurlijk iedereen voor zich maken, maar hoewel ik een groot Apple fan ben zal ik nooit meer 1st gen. Apple producten kopen. Ook niet de iPhone 5 die binnenkort uitkomt. Ik wacht wel op de 5S als ze alle kinderziektes eruit hebben gehaald.
alweer een tijd geleden. Je iPad verhaal met de gele schermen is bs. Ik heb vijf stuks in mijn handen gehad, en geen enkele had dit probleem. Sowieso heeft Apple bij de iPad 3 gekozen voor een andere temp keuze
voor de kleuren wat ervoor zorgt dat wit wat geler lijkt bij de iPad 2 waar alles wit meer wit/blauw was.
Verder kan het natuurlijk voorkomen dat er een scherm wat minder goed functioneert, spijtig maar daarvoor
is de garantie dan.
Verder loop je meer risico op design/fabricage fouten met een nieuwe ontwerp. Maar dat valt allemaal wel erg mee eerlijk gezegd. Ik koop meestal altijd first gen , en heb eigenlijk nooit problemen. Alleen met de iPhone 4 waar de home button na zes maanden niet goed meer functioneerde. Kwestie van langs de Apple store en omruilen voor een refurbish model.Bij Asus had ik ook b.v. een designfout van de chipset, kwestie van omruilen. Verder nergens problemen mee gehad, en ik koop toch redelijk wat spullen.
Prima verder dat dit jouw mening is, maar ga s.v.p niet andere mensen jouw mening aanpraten. Alles heeft zo zijn voor en nadelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2012 13:28 ]
Verwijderd
Ik heb ook geen idee waar het bij mij vandaan komt. Ik draag ook geen horloge, en transpiratie van handen lijkt me sterk; dan zal elke Macbook dit toch moeten krijgen?smoken schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:17:
[...]
Dat van foto 1 heb ik ook, hetzij in mindere mate (op dit moment 2 van die "putjes"), bij mijn 13" MBP mid 2012. Vraag me idd. waar dit vandaan komt, kan niet van horloge komen want die draag ik niet en ik ben neurotisch zuinig op mijn materiaal.... Zou het iets met transpiratie van je handen te maken kunnen hebben?
Mijn retina nu 1 dag in gebruik. Heb als eerste al mijn bestanden van mijn oude macbook overgezet wat ongeveer 5 uur duurde.
Maar wat een fantastisch apparaat. Scherm superscherp, alles werkt erg snel en het design is ook top! Wat mij ook opvalt is dat het typen op de retina veel lekkerder werkt dan op mijn oude macbook (mid 2009).
Vooraf was ik bang dat iweb niet overgezet zou worden maar dit is gewoon netjes van mijn oude macbook overgenomen.
Al met al een aanrader.
Maar wat een fantastisch apparaat. Scherm superscherp, alles werkt erg snel en het design is ook top! Wat mij ook opvalt is dat het typen op de retina veel lekkerder werkt dan op mijn oude macbook (mid 2009).
Vooraf was ik bang dat iweb niet overgezet zou worden maar dit is gewoon netjes van mijn oude macbook overgenomen.
Al met al een aanrader.
Verwijderd
Heb hem nu een ruim uur. Eerst Mac wel heel erg wennen. Vind het vooral kut dat hij paginas niet over de hele breedte opent, zit je met zon klein kut schermpje, maar ach... alles werkt! Wel super ding
Heb je het scherm al groter gemaakt met het groene bolletje? Mac OS heeft niet zozeer een 'maximalisatie' maar een 'optimalisatie'. Het groene bolletje/plusje betekent: Maak het window zo groot dat alles er goed in past. Het is een iets andere zienswijze dan Windows, en dat heb je met zo veel dingen trouwens. Bijvoorbeeld dat hij programma's niet af sluit als je het laatste window sluit. Dat is gewoon even wennen, dan wordt het ook vanzelfsprekend.Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:58:
Heb hem nu een ruim uur. Eerst Mac wel heel erg wennen. Vind het vooral kut dat hij paginas niet over de hele breedte opent, zit je met zon klein kut schermpje, maar ach... alles werkt! Wel super ding
Welke pagina's bedoel je? Websites?Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:58:
Verder kun je met BetterTouchTool schermen heel snel maximaliseren door ze tegen de bovenkant van het scherm aan te slapen, à la Windows 7.
http://www.boastr.de/
Verwijderd
Oke thanks mensen
Is er ook een optie dat als je bv op het bureaublad staat met de "rechtermuis" klikt en je de trackpad dan niet ingedrukt hoeft te houden om te kunnen scrollen, dit vind ik namelijk zeer irritant.
Als ik bv een bestand wil verwijderen en met 2 vingers dan klik, moet ik scrollen en blijven klikken tegelijk, dit gaat heel vaak fout
Zou vast wel iets voor zijn.
Als ik bv een bestand wil verwijderen en met 2 vingers dan klik, moet ik scrollen en blijven klikken tegelijk, dit gaat heel vaak fout
Ik moet zeggen dat ik niet veel kan maken van jouw uitleg want ik herken het niet. Ik zie ook niet in waarom je op het bureaublad of op een bestand zou moeten scrollen, laat staan hoe. Maar als je naar Systeemvoorkeuren gaat en dan naar het deeltje Trackpad, dan kan je het gedrag van je trackpad daar instellen. En onder het deeltje Toegankelijkheid kan je het gedrag van je trackpad nog wat verder tweaken.Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:50:
Oke thanks mensenIs er ook een optie dat als je bv op het bureaublad staat met de "rechtermuis" klikt en je de trackpad dan niet ingedrukt hoeft te houden om te kunnen scrollen, dit vind ik namelijk zeer irritant.
Als ik bv een bestand wil verwijderen en met 2 vingers dan klik, moet ik scrollen en blijven klikken tegelijk, dit gaat heel vaak foutZou vast wel iets voor zijn.
Vandaag mijn oude macbook pro mid 2009 compleet leeg gemaakt. Nu wil ik deze macbook verkopen met een nieuwe verse installatie. Bij de macbook heb ik snow leopard op dvd maar ik heb ook lion gekocht via de app store. Nu heb ik de volgende vraag. Ik wil dus absoluut geen gegevens op deze macbook zetten die van mij zijn. Dus als ik lion vers installeer dan moet dat via mijn apple id. Blijft mijn apple id op een of andere manier gekoppeld aan de macbook? Als dat namelijk zo is dan installeer ik liever snow leopard.
Echter, de update naar lion is nu gekoppeld aan mijn apple id maar die update ga ik zelf nooit meer gebruiken omdat de rmbp met mountain lion is geleverd......
Echter, de update naar lion is nu gekoppeld aan mijn apple id maar die update ga ik zelf nooit meer gebruiken omdat de rmbp met mountain lion is geleverd......
Zou je even moeten opzoeken hoe dit precies zit. Ik kan me indenken dat alle software die je aanschaft hebt buiten de initiële aankoop van je MBP om persoonsgebonden zijn. Of je zou het moeten kunnen doorverkopen via de Apple.
@Erik-1980: installeer Lion met behulp van Internet Recovery of een bootable USB-stick. Je hebt dan een schone installatie, en je hoeft dan tijdens de installatie geen eigen gegevens in te vullen.
Wanneer de koper de laptop op komt halen, kan hij zijn gegevens invullen bij de eerste opstart terwijl hij kijkt of de laptop normaal functioneert
Wanneer de koper de laptop op komt halen, kan hij zijn gegevens invullen bij de eerste opstart terwijl hij kijkt of de laptop normaal functioneert
The Dude abides!
Internet recovery heb ik geprobeerd alleen dan moet ik ter verificatie mijn apple id invullen zodat gecontroleerd kan worden of ik de lion update gekocht heb. Ik weet dus niet of mijn apple id ergens blijft staan....Rednas schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:50:
@Erik-1980: installeer Lion met behulp van Internet Recovery of een bootable USB-stick. Je hebt dan een schone installatie, en je hoeft dan tijdens de installatie geen eigen gegevens in te vullen.
Je kunt ook een bootable USB-stick maken, bijvoorbeeld met behulp van deze link. Hierdoor hoef je geen Apple-ID in te vullen voor of tijdens de installatie.
The Dude abides!
Verwijderd
Ik heb mn retina nu een dag en hij is echt super. Hebben jullie trouwens ook dat de trackpad aan de bovenkant moeilijk in te drukken is? Ik merkte dat dit ook in de winkel zo was en was wel benieuwd als dat bij iedereen zo was.
Dat is bij iedere MacBook Pro/Air.
Dat is inderdaad heel normaal, het "scharnier" punt zit bovenin. Je hebt dus eigenlijk een soort hefboom effect als je onderin klikt. Ikzelf heb er enigszins een hekel aan en heb daarom Tap to click aangezet in de Trackpad opties.
Op een extern Magic Trackpad is het trouwens een stuk minder te merken IMO. Maar ook daar heb ik Tap to click aangezet omdat het wel zo fijn werkt voor mij
Op een extern Magic Trackpad is het trouwens een stuk minder te merken IMO. Maar ook daar heb ik Tap to click aangezet omdat het wel zo fijn werkt voor mij
Zijn dit soort temperaturen normaal..? Ik weet dat Mac's makkelijk 60 graden etc aankunnen maar ik vind dit wel erg aan de hoge kant, en dan doel ik op de CPU's die rond de 90/100 graden zitten.. Ding staat ook als een malle te blazen terwijl hij niks doet.

Verwijderd
Je zult even bij Activiteitenweergave moeten kijken om te zien wat er draait. Vergeet dan niet om boven in bij het drop down menu ipv mijn processen, alle processen te kiezen.
Zit zijn de taken die het meest vragen op het moment.. Vooral als ik Sabnzbd aan heb staan (nieuwsgroepen) dan gaat m'n Macbook hard blazen.

Verwijderd
sabnzbd is dan ook verre van efficiënt, die wil wel, zeker als ie daarnaast ook nog ff gaat rarren/parren.Richard! schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:56:
Zit zijn de taken die het meest vragen op het moment.. Vooral als ik Sabnzbd aan heb staan (nieuwsgroepen) dan gaat m'n Macbook hard blazen.
[afbeelding]
Lijkt me duidelijk, toch?
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Inderdaad, sluit Wunderlist eens af Oo
Schijnt vaker voor te komen sinds 10.8:
http://support.wunderlist...28531-mountain-lion-1-cpu
http://support.wunderlist...-using-a-lot-of-cpu-power
Schijnt vaker voor te komen sinds 10.8:
http://support.wunderlist...28531-mountain-lion-1-cpu
http://support.wunderlist...-using-a-lot-of-cpu-power
[ Voor 21% gewijzigd door Smultie op 12-08-2012 21:56 ]
De Mac werd al warm en ging al hard blazen bij niks doen voordat ik Wunderlist erop had. Daar kan het dus niet aan liggen.
Daar ligt het nu duidelijk wel aan.
Voorgaande keren heeft het misschien gelegen aan het opnieuw indexeren van Spotlight.
Voorgaande keren heeft het misschien gelegen aan het opnieuw indexeren van Spotlight.
[ Voor 58% gewijzigd door Smultie op 12-08-2012 21:56 ]
Verschrikkelijk! Afgelopen 3 dagen mijn nek gebroken over het het her-installeren van ML van de MBP ('10) van mijn vriendin. Nadat ik de hele schijf gewist had en probeerde met ML Recovery te her-installeren gaf de installatie totaal geen kik?! In de log stond iets in de trent van 'couldn't find /var/install' o.i.d. Uiteindelijk ML op mijn eigen MBP gedownload en op een USB stick gezet en vanuit daar geïnstalleerd. Op veel fora waren mensen met deze klachten te vinden en Apple wist er ook vrij weinig van (Apple Store te Amsterdam)
Uiteindelijk is de ML Recovery dienst een leuke feature maar heeft naar mijn weten nog een aantal kinderziektes(logisch).
Trouwens, her -installeren via Time machine backup werkte ook niet. Het bleek echt de recovery-partition te zijn die corrupt was
.
Ook weer gehad..
Uiteindelijk is de ML Recovery dienst een leuke feature maar heeft naar mijn weten nog een aantal kinderziektes(logisch).
Trouwens, her -installeren via Time machine backup werkte ook niet. Het bleek echt de recovery-partition te zijn die corrupt was

Ook weer gehad..
Verwijderd
Mijn vriendin heeft een Macbook Pro, 2,3Ghz, 4GB RAM - 500GB Disk.
Nu zie ik dat de macbook pro's met Retina display uit te breiden zijn tot 16GB en bovenstaande variant maar tot 8GB.
Als ik de topicstart mag geloven kunnen alle nieuwe macbook's uitgebreid worden tot 16GB.
Wat klopt hiervan?
En kan ik gewoon Kingston XMP Laptopgeheugen 8GB DDR3 1600 MHz (2x4GB) bestellen of hebben jullie andere adviezen?
Hoor het graag,
Nu zie ik dat de macbook pro's met Retina display uit te breiden zijn tot 16GB en bovenstaande variant maar tot 8GB.
Als ik de topicstart mag geloven kunnen alle nieuwe macbook's uitgebreid worden tot 16GB.
Wat klopt hiervan?
En kan ik gewoon Kingston XMP Laptopgeheugen 8GB DDR3 1600 MHz (2x4GB) bestellen of hebben jullie andere adviezen?
Hoor het graag,
Wat is precies je vraag mbt die 16gb?
8GB gaat zonder problemen werken.
8GB gaat zonder problemen werken.
Het geheugen in een rmbp is gesoldeerd, dit kun je dus niet achteraf aanpassen
39
De MacBook Pro's zijn via Apple inderdaad maar te upgraden tot 8GB RAM en MacBook Pro Retina's tot 16GB RAM. Dit komt omdat - zoals hierboven aangegeven - het werkgeheugen (RAM) op de printplaat van de MBPr is vastgesoldeerd en je achteraf niet kan upgraden.
Zelf het werkgeheugen uitbreiden naar 16GB RAM gaat over prima, check
Zelf het werkgeheugen uitbreiden naar 16GB RAM gaat over prima, check
En waar baseer je dat op? Ik ga er van uit dat mijn Mac niet 3 uur achter elkaar spotlight aan het indexeren is?Smultie schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:56:
Daar ligt het nu duidelijk wel aan.
Waarschijnlijk op het feit dat Wunderlist 100% CPU tijd gebruikt, dat zorgt voor aardig wat warmte.Richard! schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:39:
[...]
En waar baseer je dat op? Ik ga er van uit dat mijn Mac niet 3 uur achter elkaar spotlight aan het indexeren is?
Heb zelf nu een MBP'12 na 2 jaar met een MBP'10 te hebben rondgelopen, en wat een verademing is dat met taken zoals Aperture 3 zeg. En dat alles nog steeds met dezelfde 1TB Western Digital schijf o.O
Richard! je kunt nu natuurlijk stront eigenwijs zijn en vinden dat Wunderlist geen probleem veroorzaakt, maar dat doet het nu wel. Afschieten die handel dus. Als het daarna nog een probleem is kunnen we verder kijken. Maar als je hier komt vragen om hulp, en je weigert vervolgens iets met suggesties te doen zijn we hier natuurlijk snel klaar.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Let op.Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 22:53:
Mijn vriendin heeft een Macbook Pro, 2,3Ghz, 4GB RAM - 500GB Disk.
Wat klopt hiervan?
Hoor het graag,
Een rMBP (Retina) kan je niet zelf upgraden. Deze heeft het geheugen op het mobo gesoldeerd zitten.
De andere MBP's kan je wel zelf upgraden. En je kan sommige zelfs tot 16GB upgraden (2x8GB).
Corsair heeft speciaal MBP geheugen. Dit kitje geeft je 16GB . pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9
[ Voor 7% gewijzigd door Tylen op 13-08-2012 10:02 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
MBP13 Woensdag geleverd, nu alweer case aangemaakt voor omruiling. Reden? Dode pixel(s)
. Apple helpt wel erg netjes, moet ik wel weer zeggen.
Ik ben niet stronteigenwijs. Het is heel simpel. Het probleem was al lang aanwezig voordat ik uberhaupt Wunderlist op mijn Mac had staan, ook toen haalde hij al die temperaturen en ging hij blazen als een bezettende. Dus het probleem zit zich dus lang niet alleen in Wunderlist, ik geloof er gewoon niet in dat het alleen dat programma komt komt. Ik heb Wunderlist nu al weer een tijd aan staan en blijft continue rond de 0,5% CPU zitten.afterburn schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:48:
Richard! je kunt nu natuurlijk stront eigenwijs zijn en vinden dat Wunderlist geen probleem veroorzaakt, maar dat doet het nu wel. Afschieten die handel dus. Als het daarna nog een probleem is kunnen we verder kijken. Maar als je hier komt vragen om hulp, en je weigert vervolgens iets met suggesties te doen zijn we hier natuurlijk snel klaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Richard! op 13-08-2012 11:03 ]
Je bent wél behoorlijk eigenwijs.
Het plaatje dat je postte liet namelijk zien dat Wunderlist 100% van de CPU aan 't snoepen was. Dat is een bekend probleem met Wunderlist en Mountain Lion.
We kunnen uiteraard moeilijk ruiken waardoor de voorgaande keren je CPU druk bezig was. Indexeren van Spotlight is een bekende vlak ná een update naar een nieuw puntrelease van OSX.
Mocht het probleem zich onverhoopt nog een keer voordoen, kijk dan gewoon even welk proces veel CPU snoept. Kan toch niet zo moeilijk zijn voor een Tweaker?
Het plaatje dat je postte liet namelijk zien dat Wunderlist 100% van de CPU aan 't snoepen was. Dat is een bekend probleem met Wunderlist en Mountain Lion.
We kunnen uiteraard moeilijk ruiken waardoor de voorgaande keren je CPU druk bezig was. Indexeren van Spotlight is een bekende vlak ná een update naar een nieuw puntrelease van OSX.
Mocht het probleem zich onverhoopt nog een keer voordoen, kijk dan gewoon even welk proces veel CPU snoept. Kan toch niet zo moeilijk zijn voor een Tweaker?
Het moederbord van de recentere (2011) MacBook Pro's ondersteunt volgens mij zelfs tot 32 GB (2x 16 GB), alleen is dat nog niet te verkrijgenTylen schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:01:
[...]
Let op.
Een rMBP (Retina) kan je niet zelf upgraden. Deze heeft het geheugen op het mobo gesoldeerd zitten.
De andere MBP's kan je wel zelf upgraden. En je kan sommige zelfs tot 16GB upgraden (2x8GB).
Corsair heeft speciaal MBP geheugen. Dit kitje geeft je 16GB . pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9
[ Voor 4% gewijzigd door BleuZ op 13-08-2012 11:49 ]
Ja oke dat van Wunderlist begrijp ik. Maar zelf in Lion had ik het probleem al, en daarom vind ik het gewoon zo vreemdSmultie schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:35:
Je bent wél behoorlijk eigenwijs.
Ik vind het blijkbaar lastig om de retina op een beamer aan te sluiten. ik zocht me rot naar de instelling om de resolutie aan te kunnen passen naar 1024x768.
ICT & Reizen
Verwijderd
ofRichard! schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:55:
De Mac werd al warm en ging al hard blazen bij niks doen voordat ik Wunderlist erop had. Daar kan het dus niet aan liggen.
Er zit een prima poetsdoekje bij de rMBP :-) Even een paar keer vegen over het scherm (wel beetje aandrukken natuurlijk) en alle stof is er weer vanaf!WTM schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:30:
CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851
Wat voor macbook is het?Richard! schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:08:
Zijn dit soort temperaturen normaal..? Ik weet dat Mac's makkelijk 60 graden etc aankunnen maar ik vind dit wel erg aan de hoge kant, en dan doel ik op de CPU's die rond de 90/100 graden zitten.. Ding staat ook als een malle te blazen terwijl hij niks doet.
[afbeelding]
Of eigenlijk belangrijker, hou oud is 'ie?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Heb mijn vervangende macbook pro retina ontvangen, windows geinstalleerd voor bf3 en ben tot de conclusie gekomen dat zelfs op 1680x1050 het spel niet meer werkt op normale framerates waar de vorige retinabook gewoon dik 50fps trok op 1920x1200 @stock settings. heeeeeel fijn. wat moet ik hier nu weer mee?
Oke, op 1920x1200 in Modern Warfare 3 heb ik 29 fps average, op 1680x1050 is dat 35. what the hell??
windows 8, net als op de vorige. Denk dat mijn thermal throttle stuk is of de chip niet goed functioneerd oid. Heel irritant
Ook apart: Ik kan geen nieuwe drivers installeren; de 64bits drivers voor de 650M zeggen dat ik niet de juiste chip heb. heel vervelend
Oke, op 1920x1200 in Modern Warfare 3 heb ik 29 fps average, op 1680x1050 is dat 35. what the hell??
windows 8, net als op de vorige. Denk dat mijn thermal throttle stuk is of de chip niet goed functioneerd oid. Heel irritant
Ook apart: Ik kan geen nieuwe drivers installeren; de 64bits drivers voor de 650M zeggen dat ik niet de juiste chip heb. heel vervelend
[ Voor 38% gewijzigd door Eduardboon op 14-08-2012 20:36 ]
Heeft iemand anders wel eens een beamer op een retina aangesloten? Het lukt mij niet om dezelfde resolutie vast te houden. Op oude macbookpro's met 10.6.8 lukte dat wel, maar met deze retina met 10.7.4 en VGA kabel gaat de beamer (mirrored) steeds over op 800x600. Ik kan wel instellen dat ik een hogere resolutie wil (is HD Beamer) maar na een paar minuten gaat ie weer over op 800x600. en dat heeft niks te maken met de revert functie. raar.
ICT & Reizen
Momenteel heeft de Mediamarkt een leuke aanbieding voor de MacBook en wil er één gaan aanschaffen maar twijfel nog tussen twee opties, de 13inch 2,5ghz versie of de 2,9ghz versie. Verschil is de processor, 4GB extra geheugen en 250GB extra hd ruimte. De extra hardeschijf ruimte maakt me weinig uit, geheugen kan ik eventueel zelf bijsteken als het niet genoeg is, maar de processor kan ik niet veranderen. Kan iemand mij uit ervaring het verschil vertellen? In welke situaties zal ik dat echt merken?
Een tweede vraagje. Aangezien BCC altijd met de prijzen meegaat kan ik hem daar voor dezelfde prijs kopen. Weet iemand wie het beste omgaat met eventueel garantie?
Een tweede vraagje. Aangezien BCC altijd met de prijzen meegaat kan ik hem daar voor dezelfde prijs kopen. Weet iemand wie het beste omgaat met eventueel garantie?
Processorupgrades zijn zelden de meerprijs waard. Hoe vaak ben je nou dingen aan het doen de de CPU voor 100% langdurig belasten? Dat zal met die andere CPU misschien 5-10% sneller gaan 
Kijk hier eens voor de drivers: http://laptopvideo2go.com/
Lijkt me toch eerder in de software te zitten. Dat zou ik eerst even uitzoeken voordat je kan stellen dat opeens random hardwarefuncties er mee opgehouden zijn.Eduardboon schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:31:
Heb mijn vervangende macbook pro retina ontvangen, windows geinstalleerd voor bf3 en ben tot de conclusie gekomen dat zelfs op 1680x1050 het spel niet meer werkt op normale framerates waar de vorige retinabook gewoon dik 50fps trok op 1920x1200 @stock settings. heeeeeel fijn. wat moet ik hier nu weer mee?
Kijk hier eens voor de drivers: http://laptopvideo2go.com/
[ Voor 73% gewijzigd door fsfikke op 14-08-2012 22:03 ]
Drivers met een modded inf. willen ook niet installeren. Heb Windows 8 ook maar opnieuw geinstalleerd, alle energiesettings op MAX gezet en in de control panel ook de performance op max gegooid, het maakt helaas niets uit. bf3 gaat er ietwat op vooruit, maar modern warfare 3 is nog steeds onder de 40 fps. Super irritant in ieder geval.
Heb exact dezelfde setup als de voorgaande retinabook. In OS X schokkert diablo 3 ook wat op 1680x1050
alsof eerst alles ingeladen moet worden. In Windows treden soms ook swapproblemen op (met 16GB ram dus).
bweuh
Heb exact dezelfde setup als de voorgaande retinabook. In OS X schokkert diablo 3 ook wat op 1680x1050
bweuh
Gebruik ook eens gewoon windows 7.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Je snapt dat je een nog niet officieel, ongereleast OS draait op een machine die standaard dat OS niet eens kan draaien en daar Boot-camp voor moet gebruiken???Eduardboon schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:31:
Drivers met een modded inf. willen ook niet installeren. Heb Windows 8 ook maar opnieuw geinstalleerd, alle energiesettings op MAX gezet en in de control panel ook de performance op max gegooid, het maakt helaas niets uit. bf3 gaat er ietwat op vooruit, maar modern warfare 3 is nog steeds onder de 40 fps. Super irritant in ieder geval.
Heb exact dezelfde setup als de voorgaande retinabook. In OS X schokkert diablo 3 ook wat op 1680x1050alsof eerst alles ingeladen moet worden. In Windows treden soms ook swapproblemen op (met 16GB ram dus).
bweuh
Waarom niet gewoon Windows 7 waarvan bekend is dat het op een MBP in sommige gevallen nog beter draait dan op Windows laptops?