Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 10:06
bibi2205 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 22:49:
Het kan handig zijn voor wie nog een beetje twijfelt of nog even kan wachten.. Voor de exacte kortingen van vorig jaar: http://www.iphoneclub.nl/...n-met-veel-apple-koopjes/

In 2012 gaf Apple dus 101€ korting op een MBA/MBP/rMBP. In 2011 was er, voor zover ik kon vinden, geen korting op computers. Mijn 2010 is nog niet echt aan vervanging toe, maar ik vind het wel tijd voor een nieuw speeltje. :) Mijn moeder haar 8j oude Lenovo Thinkpad is wel aan vervanging toe, dus zij krijgt mijn 2010 MBP als ik een nieuwe heb.
Gelden deze kortingen ook in combinatie via surfspot bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Melding Macbook Pro midden 2010.
Aantal cycli: 470
Conditie: Onderhoud vereist.Negeren,of iets doen?.Hij laad wel tot 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 23:15:
Melding Macbook Pro midden 2010.
Aantal cycli: 470
Conditie: Onderhoud vereist.Negeren,of iets doen?.Hij laad wel tot 100%.
Langs verkoper gaan. Dat lijkt mij niet goed. Op Apples website wordt vermeld dat batterij na 1000 cycli nog zo'n 80% capaciteit moet hebben. Dus lijkt me gevalletje kosteloze reparatie.

EDIT: http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html Hier staat het een en ander, net als mijn bewering hierboven. Misschien dat deze link ook helpt: http://www.apple.com/nl/batteries/

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LearnDriver
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 18:01
Maar hij is wel ouder als 3 jaar, zou dat dan nog steeds gelden?

Zo heb ik een late 2008 met 100 cycles, terwijl hij volgens de site (http://support.apple.com/kb/HT1519) 500 aan zou moeten kunnen.
Deze gaat na 15m op de batterij gewoon uit, ook al zegt de batterij dat hij nog 99% vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb er tot nu toe geen hinder van.Melding na installatie Mavericks.Ik laat hem maar leeglopen en dan verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het aantal cycles doorslaggevend in de meeste gevallen. Natuurlijk maakt het ook uit of de batterij regelmatig gebruikt is.

@learndriver: In jouw specifieke situatie lijkt het me een defecte batterij, maar ze zullen misschien wel moeilijk gaan doen over hoe je hem gebruikt hebt. Als je hem lange tijd leeg hebt laten staan zal dat slecht zijn voor de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Mahone schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 22:56:
[...]

Deze kortingen zijn, voor zover ik weet, enkel geldig in de officiële Apple stores.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

GekkePrutser schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 21:56:
[...]
Je weet wel dat je hem redelijk lang (seconde ofzo) in moet drukken?
^ DIt! :*) En hij maar hard drukken _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ben er nog steeds niet over uit welk model ik moet kopen van de nieuwe MacBook Pro. Het basismodel wordt sowieso een 13"-inch met 8GB RAM en 256GB SSD. Ik twijfel nog over of ik de volgende upgrades zal nemen (prijzen zijn incl. studentenkorting).
  • Processorupgrade naar 2.6 GHz (kosten: +€92)
  • Uitbreiding RAM naar 16GB (kosten +184)
Situatie is als volgt; ik studeer Computer Science waar ik uiteraard redelijk wat programmeer. Daarnaast werk ik bij een bedrijf waar ik veel .NET development doe, ben dus van plan om af en toe Windows 8 te draaien op m'n MacBook (Parallels of Bootcamp). Verder natuurlijk gewoon basic Photoshoppen, Word bestanden en LaTeX.

Raden jullie mij aan om één van de bovenstaande upgrades te nemen, en zo ja, welke? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Als je maar 1 VM zou gaan draaien kom je met 8GB wel toe, denk ik. Dat kan ik met mijn huidige MBP ook zonder problemen. :) De CPU upgrade zal je een paar seconden winst geven bij het programmeerwerk, maar bij algemeen gebruik ga je daar ook niet zo veel van merken.

Persoonlijk wacht ik op Black Friday en als Apple opnieuw 100€ korting geeft op de rMBP neem ik de (dan gratis) CPU upgrade naar 2.6. Zo niet zal het voor mij ook het 8/256-model worden, maar dan zonder upgrades.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 12:34

WTM

monnick schreef op zondag 03 november 2013 @ 09:47:
Ik ben er nog steeds niet over uit welk model ik moet kopen van de nieuwe MacBook Pro. Het basismodel wordt sowieso een 13"-inch met 8GB RAM en 256GB SSD. Ik twijfel nog over of ik de volgende upgrades zal nemen (prijzen zijn incl. studentenkorting).
  • Processorupgrade naar 2.6 GHz (kosten: +€92)
  • Uitbreiding RAM naar 16GB (kosten +184)
Situatie is als volgt; ik studeer Computer Science waar ik uiteraard redelijk wat programmeer. Daarnaast werk ik bij een bedrijf waar ik veel .NET development doe, ben dus van plan om af en toe Windows 8 te draaien op m'n MacBook (Parallels of Bootcamp). Verder natuurlijk gewoon basic Photoshoppen, Word bestanden en LaTeX.

Raden jullie mij aan om één van de bovenstaande upgrades te nemen, en zo ja, welke? :)
Als je VM's gaat draaien is het wel prettig als je meer RAM hebt. Bootcamp is windows native draaien dan is het minder spannend. Maar een Win8.1 draaien in een VM met parallels (je kan de éducation versie kopen, goedkoper dan reguliere licentie) doe ik zelf ook en ben wel blij met m'n , processor is leuk, minder een must dan geheugen. Je kan het RAM de retina's niet zelf upgraden, dus dat is nu of nooit. (processor ook nu of nooit natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
Ik ben sowieso geneigd om iedereen bij een macbook air/retina aan te raden er zoveel mogelijk RAM in te hengelen. Niet kunnen upgraden is een kut idee, en als ik zie hoeveel mensen ik nu nog help met het ombouwen van hun macbook's van 2GB naar 8GB (lichte gebruikers die gewoon merken dat ze niet met geheugen toekomen) of van 4GB naar meer (mensen die wat zwaardere programma's gebruiken zoals photoshop en aperture)... dan gaat het vanzelf een keer gebeuren dat 4GB ook voor de basis-gebruikers niet meer toereikt, hoewel de SSD's daar wel wat speling op geven.

Ik had er bij mijn vorige 15" Retina (2012 model) iig goed spijt van dat ik de geheugen upgrade niet genomen heb, en heb hem nu dus zo vol mogelijk gepropt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Mahone schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 22:56:
[...]

Ik heb even gezocht.. maar het antwoord is nee. Deze korting is niet in combinatie met educational discount (wat je dus krijgt als je via surfspot naar de Apple Store gaat).

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1492999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
  • Laatst online: 02-10 10:06
Eswip schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:20:
[...]

Ik heb even gezocht.. maar het antwoord is nee. Deze korting is niet in combinatie met educational discount (wat je dus krijgt als je via surfspot naar de Apple Store gaat).

Helaas, maar wel begrijpelijk. Bedankt voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Niet online
Is het jullie ook al opgevallen dat excel voor mac 2011 zo traag is? Scrollen op grote spreadsheets is echt een ramp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
pientertje schreef op zondag 03 november 2013 @ 13:13:
Is het jullie ook al opgevallen dat excel voor mac 2011 zo traag is? Scrollen op grote spreadsheets is echt een ramp...
Microsoft heeft niet echt zijn best gedaan om van het OSX-officepakket een goedlopend stukje software te maken nee :) Nou doe ik eigenlijk nooit wat met office-applicaties, behalve mail, en die ene keer dat ik wel bezig ben met excel of word files kan libreoffice prima uit...

edit: en ik zie dat iWork, wat sinds Mavericks gratis is, ook met excel files overweg kan, wist ik niet eens :)

[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 03-11-2013 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op gelost.Leeglaten lopen en opstarten geen melding meer. Bug, Mavericks denk ik maar. Sorry te vroeg gejuicht ,melding staat er weer.Pfff kunnen we hier weer achteraan. ...
Verwijderd schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 23:33:
Volgens mij is het aantal cycles doorslaggevend in de meeste gevallen. Natuurlijk maakt het ook uit of de batterij regelmatig gebruikt is.

@learndriver: In jouw specifieke situatie lijkt het me een defecte batterij, maar ze zullen misschien wel moeilijk gaan doen over hoe je hem gebruikt hebt. Als je hem lange tijd leeg hebt laten staan zal dat slecht zijn voor de batterij.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:28
Werken met de spreadsheets in Numbers is een verademing! Deze maakt gebruik van de smooth scrolling van Mavericks. Helaas zijn er wat compatibileitsissues, maar die zijn te overzien als je de bestanden niet hoeft te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:00
Eswip schreef op zondag 03 november 2013 @ 12:20:
[...]

Ik heb idd heel veel bronnen gevonden waaruit blijkt dat het niet te combineren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dan ga ik maar de 13 inch met 16 gig en 512 bestellen :)

Guys, hebben jullie enig idee of er manieren zijn om het scherm verder naar achter te buigen? Hij gaat nu tot 110 graden maar ik zou hem het liefst tot 180 buigen. Als jullie toevallig een bouwer voorbij hebben zien komen die het mechanisme heeft aangepast, let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:11

OMX2000

By any means necessary...

Henk schreef op zondag 03 november 2013 @ 13:17:
[...]

Microsoft heeft niet echt zijn best gedaan om van het OSX-officepakket een goedlopend stukje software te maken nee :) Nou doe ik eigenlijk nooit wat met office-applicaties, behalve mail, en die ene keer dat ik wel bezig ben met excel of word files kan libreoffice prima uit...

edit: en ik zie dat iWork, wat sinds Mavericks gratis is, ook met excel files overweg kan, wist ik niet eens :)
Je weet wel waar je het over hebt... nieuws: Virtuele rondleiding door Microsofts Mac Lab

Raad bijvoorbeeld eens waar Excel als eerste ooit op draaide...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:40
Donderdag is mijn macbook dan ook binnengekomen. Vrijdag natuurlijk uitgepakt! Is het standaard 15 inch model met dedicated graphics.
Alleen tijdens het uitpakken viel me een kras op, op de deksel. Ook het folie dat er omheen zat was beschadigd. Iemand ervaring met het retourneren/vervangen van dit soort gevallen?
Betreft een zakelijke laptop.

[ Voor 5% gewijzigd door BrcBas op 03-11-2013 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 12:34

Rudios

Lost in space?

Ben ik nu de enigste waar het scrollen op sommige pagina's niet helemaal soepel vind lopen in Safari? - betreft de basis 15 inch nieuwe Macbook pro.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Niet online
Hier loopt het allemaal prima. Heb je een voorbeeld waarbij je het kan reproduceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Laatst online: 26-09 10:34
Ik ben me al een tijd aan het oriënteren voor een nieuwe notebook en wil een 15,6 inch Macbook pro halen, maar ik zit nog te twijfelen of ik een CPU upgrade wil doen naar de 2.3 GHz.
Kan iemand mij vertellen of er buiten de CPU snelheid er ook een verschil is in de graphics card iris pro 5200.
Wat ik had gevonden via Google is dat de 2.0 GHz (Core i7-4750HQ ) een Intel 5100 zou zijn, maar volgens de Apple site bevat de laptop toch een Iris pro 5200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

pientertje schreef op zondag 03 november 2013 @ 18:54:
Hier loopt het allemaal prima. Heb je een voorbeeld waarbij je het kan reproduceren?
Vaak bij een net nieuw ingeladen pagina, de eerste scroll hapert dan een klein beetje.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-10 23:25
Zojuist de nieuwe 15" rMBP besteld met dedicated GPU en een US toetsenbord!

Direct een colcasac hoes erbij genomen, die hier toevallig in de aanbieding is. :)
Afbeeldingslocatie: http://static.appelhoes.nl/Files/3/7000/7181/ProductPhotos/Large/17628108.jpg

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woolfy681 schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:54:
Ik ben me al een tijd aan het oriënteren voor een nieuwe notebook en wil een 15,6 inch Macbook pro halen, maar ik zit nog te twijfelen of ik een CPU upgrade wil doen naar de 2.3 GHz.
Kan iemand mij vertellen of er buiten de CPU snelheid er ook een verschil is in de graphics card iris pro 5200.
Wat ik had gevonden via Google is dat de 2.0 GHz (Core i7-4750HQ ) een Intel 5100 zou zijn, maar volgens de Apple site bevat de laptop toch een Iris pro 5200.
Ja klopt. In de 4750HQ zit een 5200. Via deze link kom je alle cpus tegen. Als je doorklikt op een specifieke cpu dan kom je ook info tegen over gpu. Zo draait de hd5200 in de 4750 op 1.2 ghz en in de 4950 op 1.3 ghz.

http://ark.intel.com/products/family/75023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Laatst online: 26-09 10:34
Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:08:
[...]

Ja klopt. In de 4750HQ zit een 5200. Via deze link kom je alle cpus tegen. Als je doorklikt op een specifieke cpu dan kom je ook info tegen over gpu. Zo draait de hd5200 in de 4750 op 1.2 ghz en in de 4950 op 1.3 ghz.

http://ark.intel.com/products/family/75023
Bedankt die had ik niet bekeken, maar zo ziet het er naar uit dat het niet echt nuttig is om de CPU te upgraden.
Nu dan nog maar even kijken of het de gene met Nvidia 750M wordt of niet aangezien ik nog wel eens een spel wil spelen, maar moet zeggen dat de Iris pro 5200 het ook goed doet in de benchmarks (keuzes keuzes)

Iemand trouwens ervaring met Ideal en de bezorgtijd ?

[ Voor 3% gewijzigd door Woolfy681 op 03-11-2013 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Rudios schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:55:
[...]

Vaak bij een net nieuw ingeladen pagina, de eerste scroll hapert dan een klein beetje.
Overigens vind ik dat iTunes en de Appstore helemaal niet lekker scrolled, meer mensen hier last van?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:56

Bartaz

Likes cookies!

Helaas heeft mijn macbook pro (mid 2010) de laatste tijd wat kuren omdat ik vaak al mijn RAM geheugen benut. Nu wil ik dit uitbreiden van 4 naar 8 of 16 GB (maak veel gebruik van adobe programma's die allemaal tegelijk draaien). En daarnaast zou ik graag mijn harde schijf voor een SSd willen vervangen (256 of 512 GB).
Helaas zie ik door de bomen het bos niet wat er allemaal mogelijk is en de prijzen lopen nogal uiteen. Zou iemand me een zetje naar de goede richting kunnen geven? Bijvoorbeeld welke onderdelen goed werken met elkaar in de versie van mijn macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
OMX2000 schreef op zondag 03 november 2013 @ 17:37:
[...]

Je weet wel waar je het over hebt... nieuws: Virtuele rondleiding door Microsofts Mac Lab

Raad bijvoorbeeld eens waar Excel als eerste ooit op draaide...
Dat interesseert me om eerlijk te zijn echt geen bal :) Office 2011 op Mac t.o.v. Windows draait gewoon nog steeds rot, op elke mac die ik tot nog toe gehad heb (inclusief 2 stuks 15" retina's en een hexacore macpro). Niet zo slecht als Office 2008, maar nog lang niet zo goed als het spul onder windows. Al wordt de software vervolgens geschreven in eenhoornbloed door elven, boeit me echt niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 04-11-2013 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Laatst online: 30-09 14:38
Is er ergens een tutorial beschikbaar voor hoe ik windows 8.1 kan installeren vanaf een usb stick op de nieuwe mbpr 13? Ik heb een iso van dreamspark waarmee ik als het goed is niet een update maar de volledige windows 8.1 kan installeren. Lees voornamelijk verhalen van hoe het niet lukt online..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:54
Bartaz schreef op maandag 04 november 2013 @ 01:03:
Helaas heeft mijn macbook pro (mid 2010) de laatste tijd wat kuren omdat ik vaak al mijn RAM geheugen benut. Nu wil ik dit uitbreiden van 4 naar 8 of 16 GB (maak veel gebruik van adobe programma's die allemaal tegelijk draaien). En daarnaast zou ik graag mijn harde schijf voor een SSd willen vervangen (256 of 512 GB).
Helaas zie ik door de bomen het bos niet wat er allemaal mogelijk is en de prijzen lopen nogal uiteen. Zou iemand me een zetje naar de goede richting kunnen geven? Bijvoorbeeld welke onderdelen goed werken met elkaar in de versie van mijn macbook?
Kijk even in het SSD in je Mac topic, daar is een hoop te vinden. Zelf ben ik toentertijd voor een Samsung 840 gegaan, en Corsair Mac RAM.

Veel RAM fabrikanten hebben speciaal Mac geheugen, geen idee of dit per sé nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
Vandaag voor het eerst een complete freeze gehad. Het begon met een bekende trackpad keyboard freeze, waarna ik het scherm dichtklapte (had hier gelezen dat het werkt) maar de Apple logo bleef branden en het scherm bleef aan waarna die helemaal niks meer deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:53

Quakie

quakelen

Ik had het gisteren ook voor het eerst.... gelukkig wel met een sleep kunnen oplossen..

Ik heb hetzelfde als Rudios.. dat soms dingen haperen. Het is lastig te omschrijven want het is niet continue... Mavericks is nog niet helemaal top..

Wat is jullie ervaringen met de batterij met een 13 inch retina late 2013? Hebben jullie echt het idee dat je in de buurt van de negen uur komt.. Zoals een paar dagen geleden aangegeven ben ik dit aan het bijhouden..
Ik kom gewoon niet boven de 5 uur uit... Ik zet hem zelfs uit ipv klep dicht. Ik verlies nl 15% batterij in de 24uur.. Dit vind ik veel, want zover ik weet moet ook een retina 30 dagen standbye halen. Mijn vorige was een Air en die verloor 1 a 2 %.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Hoop snel dat ze met een fix komen want naar mijn gevoel begint het steeds vaker voor te komen.

Kwa batterijduur kan ik helemaal niks zeggen, ik heb de rMBP nu al meer als een week en hooguit voor 4
uurtjes zonder oplader aangehad. Wel raar dat mijn aantal cycli op 7 hangt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 08:25

DonMetal

Doet Iets Met Media

Bobo221 schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:25:
Hoop snel dat ze met een fix komen want naar mijn gevoel begint het steeds vaker voor te komen.

Kwa batterijduur kan ik helemaal niks zeggen, ik heb de rMBP nu al meer als een week en hooguit voor 4
uurtjes zonder oplader aangehad. Wel raar dat mijn aantal cycli op 7 hangt dan.
4 uurtjes zonder oplader? Jij gaat van 100% naar 80% op de accu en zet hem dan weer aan de lader? |:(

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
DonMetal schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:29:
[...]

4 uurtjes zonder oplader? Jij gaat van 100% naar 80% op de accu en zet hem dan weer aan de lader? |:(
Overal waar ik kom heb ik een stekker in de buurt, zie niet in waarom ik de macbook dan op accu zou laten werken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bobo221 schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:30:
[...]

Overal waar ik kom heb ik een stekker in de buurt, zie niet in waarom ik de macbook dan op accu zou laten werken :?
Omdat Apple beweert dat dat slecht is voor je batterij. Apple raadt aan om niet te lang aan netstroom te werken. Het is beter om de batterij meer te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:35:
[...]

Omdat Apple beweert dat dat slecht is voor je batterij. Apple raadt aan om niet te lang aan netstroom te werken. Het is beter om de batterij meer te laten werken.
Bron? Geloof er niks van.. Het is vooral belangrijk is om het aantal cycles laag te houden. Wel is het belangrijk om af en toe de accu wel bijna helemaal op te gebruiken (maar niet tot hij uit gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:35:
[...]

Volgens mij is dat gebruik (dus van 100% naar 80% en dan stekker weer in het stopcontact) juist wel het optimale gebruik, het is absoluut niet goed om je batterij veel te laten werken.

Apple zegt hierover zelf het volgende: "An ideal use would be a commuter who uses her notebook on the train, then plugs it in at the office to charge.". Tijdens een normale commute per trein gebruik je een computer niet meer dan een uur, een rMBP staat dan gewoonlijk nog boven de 80%. Het is zeer slecht om de batterijen erg ver te ontladen: beneden de 10% moet je absoluut vermijden, maar nog beter is het om als je toch in de buurt van een stopcontact bent het niveau niet beneden de 30 à 40% te laten komen. Zie ook deze informatie: uit het onderzoek blijkt dat als je hem altijd tot 50% ontlaadt ipv. volledig, je 4 tot 5 keer zo vaak kunt op- en ontladen voordat de capaciteit tot 70% is gedaald. Het totale aantal uren dat je op de accu kunt werken neemt dan dus ook met een factor 2 toe. Als je hem nog minder ver ontlaadt heb je nog veel meer ontlaad-laad cycli, maar het cumulatieve aantal uren dat je hem kunt gebruiken neem niet verder toe. Op de lange termijn blijft de conditie dan natuurlijk alsnog veel beter, simpelweg omdat je de batterijen minder vaak hebt gebruikt (bij de manier waarop Apple het aantal battery cycles meet blijft de cycle count op die manier ook laag).

Kortom: het optimale gebruik is een gebruik waarbij de batterijen frequent (liefst één of enkele keren per dag) een stukje worden ontladen en weer opgeladen (om de electronen in beweging te houden), maar vervolgens maar heel beperkt te ontladen. Daarnaast raadt Apple aan om hem eens in de paar maanden volledig te ontladen (dus totdat hij uitvalt) en weer op te laden, dwz. te calibreren.

EDIT: olifire, je verwijst naar dezelfde bron als ik maar hebt hem geloof ik zelf niet helemaal goed gelezen :).

[ Voor 5% gewijzigd door SPT op 04-11-2013 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
SPT schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:40:
[...]

Volgens mij is dat gebruik (dus van 100% naar 80% en dan stekker weer in het stopcontact) juist wel het optimale gebruik, het is absoluut niet goed om je batterij veel te laten werken.

Apple zegt hierover zelf het volgende: "An ideal use would be a commuter who uses her notebook on the train, then plugs it in at the office to charge.". Tijdens een normale commute per trein gebruik je een computer niet meer dan een uur, een rMBP staat dan gewoonlijk nog boven de 80%. Het is zeer slecht om de batterijen erg ver te ontladen: beneden de 10% moet je absoluut vermijden, maar nog beter is het om als je toch in de buurt van een stopcontact bent het niveau niet beneden de 30 à 40% te laten komen. Zie ook deze informatie: uit het onderzoek blijkt dat als je hem altijd tot 50% ontlaadt ipv. volledig, je 4 tot 5 keer zo vaak kunt op- en ontladen voordat de capaciteit tot 70% is gedaald. Het totale aantal uren dat je op de accu kunt werken neemt dan dus ook met een factor 2 toe. Als je hem nog minder ver ontlaadt heb je nog veel meer ontlaad-laad cycli, maar het cumulatieve aantal uren dat je hem kunt gebruiken neem niet verder toe. Op de lange termijn blijft de conditie dan natuurlijk alsnog veel beter, simpelweg omdat je de batterijen minder vaak hebt gebruikt (bij de manier waarop Apple het aantal battery cycles meet blijft de cycle count op die manier ook laag).

Kortom: het optimale gebruik is een gebruik waarbij de batterijen frequent (liefst één of enkele keren per dag) een stukje worden ontladen en weer opgeladen (om de electronen in beweging te houden), maar vervolgens maar heel beperkt te ontladen.

EDIT: olifire, je verwijst naar dezelfde bron als ik maar hebt hem geloof ik zelf niet helemaal goed gelezen :).
Onbewust heb ik mijn macbook toch op de juiste manier gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Bobo221 schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:48:
[...]

Onbewust heb ik mijn macbook toch op de juiste manier gebruikt.
Ik heb nog even aan mijn vorige post toegevoegd dat Apple wel aanraadt om hem eens in de paar maanden te calibreren, dat je niet door mijn post daarmee stopt en hem nooit meer beneden de 80% laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

ik heb m'n MBPr nu een tijdje in gebruik, heb er om m'n unibody te beschermen tegen krassen e.d. een Moshi iGlaze omheen zitten waar ik erg tevreden over ben, echter zou ik ook de binnenkant willen beschermen. Hier heeft Moshi ook een aantal producten voor:

Moshi: Clearguard (Keyboard protector), Trackguard (trackpad cover), iVisor (anti glare screen) en de Shieldpad (microfiber doekje/muismat voor tussen je scherm en toetsenbord)

Nu is mijn vraag hebben er mensen deze producten, zijn ze er over te spreken en/of hebben jullie betere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de info die ik net heb,zijn de aantal cycles ook wassen neus.Niet helemaal opladen gebruiken en weer netstroom zijn ook cycles die niet worden geregistreerd.De 1000 cycles van macbook pro 2010 gelden voor eerste jaar,als je de 1000 haalt en batterij werkt niet goed meer krijg je nieuwe.Komt er op neer,accu is zeer slijtage gevoelig dus 1 jaar garantie.Ze hebben dus nog steeds geen instructies voor werknemers Mac winkel om te zeggen binnen 2 jaar vergoeden we alles. Pfff ik vind het ook lastig.Sinds ik Mavericks heb snap ik er niks meer van percentages,waggelen alle kanten op. Ik heb mijn Macbook Pro altijd netjes gebruikt en alleen in huis.Hoe je de batterij ook gebruikt,het maakt niks uit met alle tips die er zijn om accu gezond te houden.Na het jaar of misschien 2 is het einde verhaal,ook heb je maar 10 cycles.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Nu we het toch over de batterijen hebben: volgens mij is het ook niet zo goed om Lithium-ion batterijen volledig op te laden, net als bij bijvoorbeeld Nimh batterijen. Ik las in een test van Autobild een keer dat de Toyota Prius nooit verder dan 80% oplaadt en nooit beneden de 40% ontlaadt. Ze konden geloof ik geen verschil meten in accucapaciteit tussen een 10 jaar oude Prius ten opzichte van een auto van hetzelfde type die ze 10 jaar eerder hadden getest. De nieuwste generatie rMBP en MBA kunnen tegen de 9-12 uur op de accu, zodat nooit boven de 80% opladen voor veel gebruikers niet bezwaarlijk zou zijn. Zou je dan (als je zoals gezegd de electronen in de beweging houdt maar ver ontladen vermijdt) ook kunnen bereiken dat je de hoeveelheid wearing van de accu vrijwel tot 0 kunt reduceren?

Het is denk ik niet zoveel werk om een status bar App te maken die de gebruiker de keuze geeft tussen opladen tot een nader te bepalen optimaal percentage, of volledig opladen wanneer de gebruiker een keer langer mobiel wil kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 16:26

RoofTurkey

PredatorKalkoen

SPT schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:26:
Nu we het toch over de batterijen hebben: volgens mij is het ook niet zo goed om Lithium-ion batterijen volledig op te laden, net als bij bijvoorbeeld Nimh batterijen. Ik las in een test van Autobild een keer dat de Toyota Prius nooit verder dan 80% oplaadt en nooit beneden de 40% ontlaadt. Ze konden geloof ik geen verschil meten in accucapaciteit tussen een 10 jaar oude Prius ten opzichte van een auto van hetzelfde type die ze 10 jaar eerder hadden getest. De nieuwste generatie rMBP en MBA kunnen tegen de 9-12 uur op de accu, zodat nooit boven de 80% opladen voor veel gebruikers niet bezwaarlijk zou zijn. Zou je dan (als je zoals gezegd de electronen in de beweging houdt maar ver ontladen vermijdt) ook kunnen bereiken dat je de hoeveelheid wearing van de accu vrijwel tot 0 kunt reduceren?

Het is denk ik niet zoveel werk om een status bar App te maken die de gebruiker de keuze geeft tussen opladen tot een nader te bepalen optimaal percentage, of volledig opladen wanneer de gebruiker een keer langer mobiel wil kunnen werken.
Die hele discussie over opladen van de accu snap ik niet helemaal, ik dacht dat van alle laptops de MB's juist het meest bestand waren tegen al deze slijtage. Zelf heb ik namelijk mijn huidige laptop zo'n beetje altijd aan het netstroom hangen en als ik dan op school kom dan gaat die 5 uur mee op de accu, waarna ik hem weer aan het stopcontact hang. Na anderhalf jaar nog steeds niet merkbaar minder accucapaciteit... Volgens mij is de techniek van de MB accu's niet anders, dus weten jullie wel zeker dat dit een noemenswaardig probleem is om hier echt op te gaan letten?

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat betreft de accu: Let the electrons flow !!!
Verder is 40-50% optimale percentage voor moderne batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

RoofTurkey schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:33:
[...]

Die hele discussie over opladen van de accu snap ik niet helemaal, ik dacht dat van alle laptops de MB's juist het meest bestand waren tegen al deze slijtage. Zelf heb ik namelijk mijn huidige laptop zo'n beetje altijd aan het netstroom hangen en als ik dan op school kom dan gaat die 5 uur mee op de accu, waarna ik hem weer aan het stopcontact hang. Na anderhalf jaar nog steeds niet merkbaar minder accucapaciteit... Volgens mij is de techniek van de MB accu's niet anders, dus weten jullie wel zeker dat dit een noemenswaardig probleem is om hier echt op te gaan letten?
Daar heb je op zich wel gelijk in, maar bij mijn vorige (2009) MBP was het einde na 3,5 jaar en 1.200 cycli toch wel in zicht (begon spontaan uit te vallen en toonde Replace Battery Now). Bij 1.000 cycli had hij overigens nog wel nog ongeveer 80% van z'n oorspronkelijke capaciteit, zoals beloofd door Apple. Toen ik een paar weken geleden de nieuwe rMBP kocht had de oude er bijna 1.400 cycli op zitten en kon hij nog 2-3 uur op de accu. Ik heb hem achteraf denk ik niet goed gebruikt: vrij veel op de accu ook als dat niet nodig was, altijd ontladen tot 10-15% en dan weer helemaal opladen. Ik gebruik mijn laptop zelf zowel voor mijn werk als thuis, ik denk gemiddeld zo'n 12 uur per dag, en dan komt het einde toch wel degelijk in zicht op een gegeven moment...

Als de accu onnodig snel slijt is dat jammer, want vervanging kost bij een rMBP toch 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
Ik heb mijn MBA nu inmiddels iets meer dan drie jaar en gebruik hem dagelijks maar toch nog 86% batterij health (360 cycles)

[ Voor 3% gewijzigd door wouter.N op 04-11-2013 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Heb vandaag een leuke nieuwe feature ontdekt. Wanneer je de rMPB via hdmi aan je tv hangt hoeft de laptop niet langer meer open te zijn, je kunt hem gewoon dichtklappen en verbinden. Dit was voorheen met mijn MBA anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joslaa
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2013
Goedenavond, na de installatie van Mavericks ben ik niet meer in staat om via Safari 7.0 in te loggen op mijn werk. Ik gebruik voor het inloggen NetillaOS, AEP network en de Citrix Reciever van welke ik de laatste OS-versie heb geïnstalleerd speciaal in het kader van Mavericks.
Het inlogproces wordt netjes doorlopen alleen in het windowtje van AEP netwerk gaat het Java symbooltje draaien en dan is de koek op: "error click for details" met als output:

Java Plug-in 10.45.2.18
Using JRE version 1.7.0_45-b18 Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM
User home directory = /Users/*************
----------------------------------------------------
c: clear console window
f: finalize objects on finalization queue
g: garbage collect
h: display this help message
l: dump classloader list
m: print memory usage
o: trigger logging
q: hide console
r: reload policy configuration
s: dump system and deployment properties
t: dump thread list
v: dump thread stack
x: clear classloader cache
0-5: set trace level to
----------------------------------------------------
Missing Application-Name: manifest attribute for: portal2.centric-bis.n...wd.jar
Missing Permissions manifest attribute for: portal2.centric-bis.n...wd.jar
Missing Codebase manifest attribute for: portal2.centric-bis.n...wd.jar
Missing Application-Name: manifest attribute for: portal2.centric-bis.n...wd.jar
AEP Networks Port Forwarder (Version: 2,0,0,28 Fri Feb 15 10:34:49 2013) is starting up...

Wie kan mij uit de brand helpen?

BTW, met Firefox heb ik deze inlogproblemen niet. Daar loopt alles soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Laatst online: 30-09 14:38
Ondertussen windows 8.1 (dreamspark shizzle) draaiend. heb hem native geïnstalleerd gekregen na een paar pogingen en hij start ook netjes op in Parallels vanuit Osx. Dat laatste is erg handig. :)
Laptop bevalt verder prima. Even afwachten hoe dat na een paar weken is maar volgens mij was het voor mij de perfecte laptop. Lastig ook de keus tussen 13 en 15, maar voor mij is portabiliteit belangrijker dan performance/gamen. Thuis kan ik er altijd nog een mooie monitor aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag. Ik heb de nieuwe Macbook pro Retina. Hierop wil ik een oude M-audio firewire 410 geluidskaart aansluiten. (http://www.musiciansfrien...puter-recording-interface)

Nu heb ik de mogelijkheid tussen twee constructies.

1. Via een converter van thunderbolt naar firewire 800. Daarna weer met een kabel van 800 naar de 400 van de geluidskaart..

2. Via een Toslink naar 3.5mm kabel.

Welke van die twee is voor mij het beste? Of zijn er misschien betere opties? Ik wil via deze geluidskaart mijn speakers aansluiten en midicontrollers en instrumenten in kunnen pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:04
Ik zou voor de FW oplossing gaan ivm latency. Als je het via de toslink kabel doet gaat het alsnog door de geluidskaart van de MBP.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieB schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 20:11:
Ik zou voor de FW oplossing gaan ivm latency. Als je het via de toslink kabel doet gaat het alsnog door de geluidskaart van de MBP.
Daar had ik niet aan gedacht, bedankt! Maar jij denkt dus dat die constructie met de firewire gewoon werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Als ik zo de discussie lees hierboven over het accu verbruik van de Macbook, vraag ik me af; is het dan niet slecht/minder om je netstroom eraan te laten hangen terwijl hij sluimert en deze al 100% is opgeladen? Of schakelt zich het opladen automatisch uit als deze 100% vol is?

[ Voor 4% gewijzigd door Rudios op 05-11-2013 21:09 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:02
Rudios schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:07:
Als ik zo de discussie lees hierboven over het accu verbruik van de Macbook, vraag ik me af; is het dan niet slecht/minder om je netstroom eraan te laten hangen terwijl hij sluimert en deze al 100% is opgeladen? Of schakelt zich het opladen automatisch uit als deze 100% vol is?
Ja hij stopt automatisch met laden, je ziet het lampje op de aansluiting dan ook van oranje naar groen gaan. Hij gaat überhaupt pas laden als je batterij onder de 97% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Laatst online: 02-10 23:25
Takenzo schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:11:
[...]

Ja hij stopt automatisch met laden, je ziet het lampje op de aansluiting dan ook van oranje naar groen gaan. Hij gaat überhaupt pas laden als je batterij onder de 97% is.
Dus als de batterij boven de 97% zit en je accu aangesloten is blijft je macbook verder van je accu af? (Ik ga namelijk heel erg veel in de buurt van een stopcontact werken dus ben erg benieuwd wat nou het handigst is..)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

KirovAir schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:25:
[...]

Dus als de batterij boven de 97% zit en je accu aangesloten is blijft je macbook verder van je accu af? (Ik ga namelijk heel erg veel in de buurt van een stopcontact werken dus ben erg benieuwd wat nou het handigst is..)
Bij mij is het altijd zo geweest dat hij gewoon weer oplaadt, tenzij hij maar heel kort van het net is geweest en hij (met een paar mAh minder) nog gewoon op 100% staat. Overladen is echt geen enkel risico, daar is hij tegen beveiligd. Tot 80% laadt hij snel op, daarna gaat het laden steeds langzamer en als de accu vol is stopt hij automatisch met laden.

De accu's van Apple systemen zijn heel goed ontworpen, en tenzij je hem vrijwel altijd volledig ontlaadt of juist helemaal nooit van het net haalt, gaan ze heel lang mee, al zullen ze na een x-aantal jaren van intensief gebruik wel alsnog aftakelen. Ik denk echter - na het lezen van heel wat (ook empirische) informatie over Li-ion accu's - dat je de slijtage van de accu tot vrijwel nu zou kunnen reduceren door hem zo veel mogelijk binnen het optimale bereik van 40-80% lading te houden. Alleen daar is helaas geen software voor beschikbaar.

Ik ben vanavond nog een uurtje bezig geweest om een programmaatje te maken dat het laden stopt bij een in te stellen percentage, helaas zonder succes. Volgens de developers info van Apple zou je het laden kunnen stoppen door met IOPMAssertionCreateWithName uit de IOKit library ChargeInhibit te enabelen. Dat is op zich wel gelukt, alleen mijn laptop trekt zich nergens wat van aan en laadt gewoon vrolijk op tot zelfs 105% van de fabrieksopgave (nieuwe rMBP). In de info van Apple staat wel dat het systeem onder "bepaalde omstandigheden" de IOPMAssertions kan negeren, alleen staat nergens nader gespecificeerd welke omstandigheden dat dan zijn :). Als iemand een idee heeft hoor ik het graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Maar als je de netstroom hebt aangesloten wordt de accu toch compleet genegeerd? Of pakt hij dan wel degelijk stroom van de accu en laad vervolgens de netstroom de accu gelijk weer tot het nivo 100%?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Dit weekend blij verrast door wat mijn MBP, 2010 13" instap model met 8GB ram, aangaf met batterij duur, nu we het hier toch over hebben. Oke, zoals op het plaatje te zien is had ik wifi uitstaan, zodat ik niet afgeleid werd van mijn werk. Ik had enkel Itunes(playlist) en Scrivener (schrijfprogramma, reschts naast Pages) openstaan en de schermhelderheid op 4 streepjes. Ik ben tot totaal 7 uur!! gekomen _/-\o_ *toen ben ik maar eens gaan slapen. Dat heb ik nog niet eerder gehad, dat zo'n tijd aangegeven staat . Ik vraag me dan af met de nieuwe Airs, dat als je alles uitzet, hoe ver kun je dan komen :9

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17083311/Schermafbeelding%202013-11-03%20om%2020.07.34.png

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 09:29
Te verwachten, als je geen dataverbindingen open hebt scheelt dit heel erg veel in de batterijduur, met een rmbp van 2013 zou je dan wel 20 uur halen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Rudios schreef op woensdag 06 november 2013 @ 07:55:
Maar als je de netstroom hebt aangesloten wordt de accu toch compleet genegeerd? Of pakt hij dan wel degelijk stroom van de accu en laad vervolgens de netstroom de accu gelijk weer tot het nivo 100%?
Als hij aan het net hangt gebruikt hij een gedeelte van de stroom om zelf op te werken, en een gedeelte om de accu direct weer op te laden tot 100%.

@Daniel_elessar: het langste dat ik op mijn rMBP bij normaal gebruik heb gezien (waarschijnlijk hetzelfde model als jij hebt) is volgens mij ruim 10 uur. Toen had ik de schermhelderheid op 75%, wel programma's open maar alles min of meer idle, en Wifi aan. Met Wifi uit, helderheid op 25%, en alleen een pdf open convergeerde hij naar zo'n 14 uur. Maar de Air kan idd. nog veel lander, en zal bij dat laatste idd. wel richting de 20 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrck
  • Laatst online: 14-08 23:27
Ik heb ruim een jaar de Macbook Pro 13 inch medio 2012. Prima ding, werkt nog perfect!

De accu heeft "slechts" 64 cycli en heb nog 98% van de batterij capaciteit. Dit is best netjes, aangezien mijn vorige Compaq laptop na een jaar al een nieuwe accu nodig had. (Deze werd door eigenlijk alleen maar op netspanning gebruikt met de accu nog in de laptop).

Ik gebruik de laptop nu dagelijks voor het werk. Als de accu tussen de 15-10% zit laad ik deze op en haal de voeding eraf als de accu volledig opgeladen is. Is dit wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Yrck schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:10:
Ik heb ruim een jaar de Macbook Pro 13 inch medio 2012. Prima ding, werkt nog perfect!

De accu heeft "slechts" 64 cycli en heb nog 98% van de batterij capaciteit. Dit is best netjes, aangezien mijn vorige Compaq laptop na een jaar al een nieuwe accu nodig had. (Deze werd door eigenlijk alleen maar op netspanning gebruikt met de accu nog in de laptop).

Ik gebruik de laptop nu dagelijks voor het werk. Als de accu tussen de 15-10% zit laad ik deze op en haal de voeding eraf als de accu volledig opgeladen is. Is dit wel goed?
Ik heb mijn vorige laptop ook altijd zo gebruikt. Na ongeveer 1.000 cycli en 3,5 jaar stond hij inderdaad rond 80% van de fabrieksopgave, daarna takelde hij echter wel redelijk snel af en kreeg ik eerst de "Replace Soon" en daarna de "replace Now" melding. Ik denk dat je op deze manier zeker niet het maximale uit je accu haalt (zie de eerdere posts), maar toch kan je nog wel een lange levensduur verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yrck
  • Laatst online: 14-08 23:27
SPT schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:16:
[...]

Ik heb mijn vorige laptop ook altijd zo gebruikt. Na ongeveer 1.000 cycli en 3,5 jaar stond hij inderdaad rond 80% van de fabrieksopgave, daarna takelde hij echter wel redelijk snel af en kreeg ik eerst de "Replace Soon" en daarna de "replace Now" melding. Ik denk dat je op deze manier zeker niet het maximale uit je accu haalt (zie de eerdere posts), maar toch kan je nog wel een lange levensduur verwachten.
Oke, de accu kan zeker nog wel een jaar mee. Daarna kijken we gewoon na een nieuwe laptop ;)!
Hebben jullie ook dat de veel gebruikte toetsen (voornamelijk de E en D) erg glimmen? Slijtage? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
SPT schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:02:
[...]

@Daniel_elessar: het langste dat ik op mijn rMBP bij normaal gebruik heb gezien (waarschijnlijk hetzelfde model als jij hebt) is volgens mij ruim 10 uur. Toen had ik de schermhelderheid op 75%, wel programma's open maar alles min of meer idle, en Wifi aan. Met Wifi uit, helderheid op 25%, en alleen een pdf open convergeerde hij naar zo'n 14 uur. Maar de Air kan idd. nog veel lander, en zal bij dat laatste idd. wel richting de 20 gaan.
Dat lijkt me ook wel, Ik heb het bij windows laptops nog niet tegen gekomen. En vind het best tof staan :) Maar ik heb nog geen Retina he ;) Die komt er waarschijnlijk wel nog dit jaar :9~ Ook de 13" Vind ik persoonlijk een handige grote zeker met die resolutie. Ik ben ook wel vaak op weg en dan vind ik 15 weer net te groot. En dan tikken die ok gelijk de 2000euro aan..

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag mijn 13 inch rMBP opgehaald bij de A-Mac.

2.8 i7
8 gb ram
128 flash

werkt als een sneltrein :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Laatst online: 09:29
Daniel_Elessar schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:53:
[...]

Dat lijkt me ook wel, Ik heb het bij windows laptops nog niet tegen gekomen. En vind het best tof staan :) Maar ik heb nog geen Retina he ;) Die komt er waarschijnlijk wel nog dit jaar :9~ Ook de 13" Vind ik persoonlijk een handige grote zeker met die resolutie. Ik ben ook wel vaak op weg en dan vind ik 15 weer net te groot. En dan tikken die ok gelijk de 2000euro aan..
De 13" rmbp is echt heerlijk voor onderweg idd, moet dagelijks vaker zware boeken meenemen waardoor ik met de 2012 mbp die iets meer dan 2 kilo weegt vaak de tas gewoon te zwaar vond, nu zit je telkens nog op een gewicht wat iig nog te doen is, scheelt ook weer 5-600 gram bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-10 09:21

Pat-Juh

Patrick

Yrck schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:10:

Apple gebruikt hoogwaardige accu's. Mijn MBP (15" - Late 2011 met Samsung 840 256GB Pro - 16gb RAM) heeft een kleine 200 cycles en staat op 98% health. Zo nu en dan eens helemaal gebruiken tot deze uitvalt om te kalibreren en je accu blijft super. Gewoon gebruiken zoals het hoort, aan en van de netspanning af, continu netspanning maakt je accu lui en hele dagen leegtrekken verslechtert ook de gezondheid van de accu.

Momenteel nog 88% acculading resterend en met Wi-Fi aan zou ik nog 7u55m moeten kunnen werken, dit geloof ik niet helemaal maar een 6uur moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:04:
Vandaag mijn 13 inch rMBP opgehaald bij de A-Mac.

2.8 i7
8 gb ram
128 flash

werkt als een sneltrein :P :)
Dus je mist de 16GB niet?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Op dit moment zul je die niet missen, zeker niet met een 13" rMBP. Het hangt er een beetje vanaf hoe je je laptop gebruikt, en hoe lang je er mee verwacht te doen. Zeg je; 3 jaar licht gebruik, dan kun je zelfs met 4GB af, zeg je 5 jaar en photoshop, dan is die 16GB voor je toekomst geen overbodige luxe.

Als je trouwens 5 jaar en photoshop zegt, is ook de overweging voor een 15" zeker een om aan te raden. In mijn geval was vorig jaar de 15" met zijn quad core, dedicated gpu (650M) en standaard grotere SSD voor die 600 euro extra een optie die houdbaarder leek dan de 13" met dual core. Daarbovenop kwamen dan het wat grotere scherm en betere speakers als extra luxe ;)

Ik heb trouwens ook altijd 13" als ideaal formaat gezien voor laptops vanwege de portability, maar vergis je daar niet in met de retina's. De 15" retina is ongeveer net zo zwaar als de 13" classic, en zelfs platter, wat voor mij de keuze simpel maakte, ook op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik heb sinds kort de 13'' retina MacBook Pro (2,6GHz, 16GB, 256GB), ter vervanging van een 15'' retina MacBook Pro (2,3GHz, 16GB, 256GB).

Ik ben er zeer tevreden mee, ik merk weinig achteruitgang (ondanks QC naar DC, 15'' naar 13'', dGPU naar iGPU). Zelfs de games die ik speelde (Borderlands 2, Deus Ex Human Revolution, Driver SF, GTA SA) draaien prima, ondanks de afwezigheid van een dedicated grafische kaart.

Mijn beweegreden om naar de 13'' te gaan is het feit dat ik mijn MacBook overal mee naartoe neem. Dan is het wel fijn om wat kleiners te hebben. Qua werkruimte (1920x1200 naar 1680x1050) is het wel even wennen, maar hier is ook prima mee te werken. Thuis zal ik de MacBook toch aan een 24'' externe scherm hangen.

Ik ben nog geen problemen tegen gekomen (freezes oid), alleen lijkt me de accutijd wel erg weinig. Volgens Mavericks kan ik zo'n 7u mee doen, terwijl ik niet veel doe dan een beetje surfen en typen. Ik heb wel veel background processen open staan, waaronder Spotify, die volgens Mavericks op de tweede plaats staat met zijn energy impact. Ik zal eens kijken wat het doet als ik Spotify afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee zeker niet. had hiervoor macbook pro (geen unibody) max ram 4gb. en daar kon ik ook alles prima mee. 8 gb is meer dan genoeg voor mij en het programmeer werk wat ik ermee doe. de 128gb ssd is ook groot genoeg aangezien ik nog een usb 3 externe ssd heb van 128gb en nog een hdd van 1TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

RnB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:38:
Ik heb sinds kort de 13'' retina MacBook Pro (2,6GHz, 16GB, 256GB), ter vervanging van een 15'' retina MacBook Pro (2,3GHz, 16GB, 256GB).
:( Hoe kom je daar zo snel aan? Ik heb anderhalve week terug precies die config besteld maar is nog steeds niet binnen bij Amac..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Wie bestelt er dan ook bij Amac. :P

Woensdag 30 oktober besteld in de Apple online store, gister afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RnB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:50:
Wie bestelt er dan ook bij Amac. :P

Woensdag 30 oktober besteld in de Apple online store, gister afgeleverd.
ik had hem de dag na de keynote besteld en vandaag pas mogen ontvangen :P

ook bij A-Mac, maar wel nog een sleeve erbij kunnen regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

RnB schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:38:

Ik ben er zeer tevreden mee, ik merk weinig achteruitgang (ondanks QC naar DC, 15'' naar 13'', dGPU naar iGPU). Zelfs de games die ik speelde (Borderlands 2, Deus Ex Human Revolution, Driver SF, GTA SA) draaien prima, ondanks de afwezigheid van een dedicated grafische kaart.

Mijn beweegreden om naar de 13'' te gaan is het feit dat ik mijn MacBook overal mee naartoe neem. Dan is het wel fijn om wat kleiners te hebben. Qua werkruimte (1920x1200 naar 1680x1050) is het wel even wennen, maar hier is ook prima mee te werken. Thuis zal ik de MacBook toch aan een 24'' externe scherm hangen.

Ik ben nog geen problemen tegen gekomen (freezes oid), alleen lijkt me de accutijd wel erg weinig. Volgens Mavericks kan ik zo'n 7u mee doen, terwijl ik niet veel doe dan een beetje surfen en typen. Ik heb wel veel background processen open staan, waaronder Spotify, die volgens Mavericks op de tweede plaats staat met zijn energy impact. Ik zal eens kijken wat het doet als ik Spotify afsluit.
Handig om te weten,thx. Als ik zo je verhaal lees, denk ik vertel meer, meer...
dus je 15 inch werd zelden zwaar belast?
je bent voor kleiner gegaan, niet voor minder zwaar? merk je het qua gewicht?

Ik heb het een beetje hetzelfde: Hoe raar het klinkt, nu ik mijn retina vaker gebruik merk ik nu continue dat mijn gedachten zijn veranderd.

Als ik hem pak denk ik.. "zo hij is toch zwaarder dan ik dacht" (ivt mijn 13 inch air uit 2011) en als ik hem wat langdurig aan tafel gebruik 'handen rusten beter op de air" (gevoelige polsen, handen..)

Het scherm maakt een hoop goed.. wat een verademing.. ik kon nooit wennen aan de 1440 x 900 op de Air. Te klein voor mijn ogen.

Air 13 inch 2013 ongewijzigd maar dan met een retina scherm.. dat is voor mij de ultieme mac.

Lees het niet verkeerd ben super blij met mijn retina en zeker geen spijt van mijn aanschaf. Ik ben blij dat ik geen 15 heb genomen. En ik ben blij dat ik niet voor een air ben gegaan.

Zelfde met het geheugen verhaal.

Dat is ook z verschillend per persoon.
Zonder terug te lezen is mijn eerste gedachten bij ( DEN) waarom 1730 uitgeven aan een I7 met maar 128Gig SSD?
Ik had zelf dan voor middelste gekozen en de cpu een stapje hoger gezet. Meer ruimte en snellere SSD.
Andere hadden weer cpu achterwege gelaten en gaan voor 16Gig.

Ik had gisteravond een rustig avondje, alleen safari open.. geheugen na opstarten 2Gig na anderhalf uur gebruik 4Gig (4Gig vrij). Dit was onder Mavericks beta op de air met 4Gig 3Gig gebruik en 1Gig vrij. OS X pakt gewoon meer geheugen als er meer beschikbaar is. Dan lijkt extra geheugen noodzakelijk, terwijl dat niet speciaal zo hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Misschien praat ik wil peop, maar is meer geheugen (lees 16GB) niet handiger voor een 64bit systeem?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Haha, wat wil je allemaal weten? :P

Met voor kleiner gaan, bedoelde ik eigenlijk ook voor minder gewicht gaan. Want wanneer ie in mijn tas zit, merk ik vooral het gewicht en niet de grootte. De 15'' was ondanks zijn lichtgewicht, toch een flink ding om iedere dag mee te nemen. Ik heb dat met de 13'' veel minder. Zowel qua grootte als qua gewicht.

Ik ben voor 16GB gegaan, omdat ik op mijn 15'' ook 16GB had. 8GB is voor mijn gevoel net te weinig. Met 16GB heb ik nog wat ademruimte. Zie mijn geheugengebruik na een fresh boot:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/h7VvBF4hQhom3V23UB6inoor/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

niet als je het niet gebruikt ;)

64bit is noodzakelijk om meer dan 4gig goed te gebruiken. Ik neem aan dat je dat bedoeld?

reden dat er zoveel over gepraat wordt hier is omdat het bij apple vaak 200 euro extra kost en het niet achteraf gewijzigd kan worden.

Bij de niet retina versie was het nooit een discussie omdat je het later kon uitbreiden.En vaak nog stukken goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica