Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:33

Quakie

quakelen

Las Vegas schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:19:
[...]

[...]

Ik dacht dat dit niet mogelijk was met Retina schermen?

edit: Lees wel overal dat 'ie erg heet wordt, dat valt ook wel wat tegen.
Een keer een discussie gehad met een genius gast bij MM. Tenminste hij vond zichzelf nogal een genius..
Daar gaf ik ook aan dat ik verbaasd was dat beiden varianten heet aanvoelde als je hand er onder hield.. Dit had de air niet.... Het was bij design zo gedaan volgens hem, en apparaten stonden tenslotte ook heel de dag aan.. Ik bleef volhouden dat ik het niet normaal vond.. dingen staan vaak zo demo filmpje af te spelen en hier en daar klikt een mens erop.. Dat is niet echt intensief gebruik.. of die nu 1 of 6 uur aanstaat..maar goed hij was ook heilig overtuigd dat er geen update zou komen want dat was tenslotte al gebeurd (begin van het jaar) 8)7 . Ik had gehoopt dat het met deze varianten wel over zou zijn. Ik heb voor de 13 inch wel goede hoop aangezien er 1 fan uit is gehaald.

Er zijn hier al 13inch gebruikers.. kunnen jullie ons blij maken met goed nieuws? Bij normaal gebruik prima op schoot te gebruiken en geluidsloos?

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 25-10-2013 16:48 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Aan het verschil in CPU voltage gedacht? MBP: full voltage, Air: ultra low voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Quakie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:46:
[...]

Een keer een discussie gehad met een genius gast bij MM. Tenminste hij vond zichzelf nogal een genius..
Daar gaf ik ook aan dat ik verbaasd was dat beiden varianten heet aanvoelde als je hand er onder hield.. Dit had de air niet.... Het was bij design zo gedaan volgens hem, en apparaten stonden tenslotte ook heel de dag aan.. Ik bleef volhouden dat ik het niet normaal vond.. dingen staan vaak zo demo filmpje af te spelen en hier en daar klikt een mens erop.. Dat is niet echt intensief gebruik.. of die nu 1 of 6 uur aanstaat..maar goed hij was ook heilig overtuigd dat er geen update zou komen want dat was tenslotte al gebeurd (begin van het jaar) 8)7 . Ik had gehoopt dat het met deze varianten wel over zou zijn. Ik heb voor de 13 inch wel goede hoop aangezien er 1 fan uit is gehaald.

Er zijn hier al 13inch gebruikers.. kunnen jullie ons blij maken met goed nieuws? Bij normaal gebruik prima op schoot te gebruiken en geluidsloos?
Ervaar jij dat laatste niet zo dan? Ik zie in je sig dat je ook een MBPr hebt namelijk.

Zelf heb ik nu een MBA van de laatste generatie, en die is inderdaad geruisloos, en wordt vrijwel niet warm (tenzij ik een game doe of een 720p film kijk). Van een MBPr verwacht ik eigenlijk wel betere prestaties op dat gebied, maar blijkbaar valt dat door de bouw dus nogal tegen.

Ben ook benieuwd verder hoe dat met de nieuwe MBPr gaat.

edit: Goed punt Philflow.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Het vorige model begint aardig in prijs te zakken, nu 1239 voor de 13" 8GB.

pricewatch: Apple MacBook Pro 2012 13" Retina (Core i5 3210M, 128GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:39
Een mooie vergelijk tussen de nieuwe Macbook pro retina en de Macbook air 2013:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:25
Las Vegas schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:54:
[...]

Ervaar jij dat laatste niet zo dan? Ik zie in je sig dat je ook een MBPr hebt namelijk.

Zelf heb ik nu een MBA van de laatste generatie, en die is inderdaad geruisloos, en wordt vrijwel niet warm (tenzij ik een game doe of een 720p film kijk). Van een MBPr verwacht ik eigenlijk wel betere prestaties op dat gebied, maar blijkbaar valt dat door de bouw dus nogal tegen.

Ben ook benieuwd verder hoe dat met de nieuwe MBPr gaat.

edit: Goed punt Philflow.
Bij mij tot nu toe geruisloos, maargoed het wordt nu dan ook winter dus het is vaak wat minder warm overal. Als je in de zomer de laptop op je schoot hebt komt de warmte altijd wat meer aan. Doordat de nieuwe retina's zo dun zijn en toch zulke krachtige hardware ingebouwd hebben is het niet gek dat deze wat vaker zullen blazen, vergelijkbaar met een air die toch minder krachtige hardware aanboort heeft maar ook weer een klein stukje dunner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Tuurlijk aan gedacht. Dat was het punt niet dat ik wilde maken. Simpel filmpje continue laten draaien is niet tegen 100%. Dus verbaasd dat zo duur apparaat zo warm word/werd. De air is een super apparaat en je zult zien dat ie niet zoveel trager is als de 13 inch retina. Vandaar de vraag wordt die met simpel internet gebruik warm/heet?
Het is logisch dat hij warm wordt als hij moet werken en dus geluid maakt. Een air wordt ook heet dan, maar met lichte CPU load hoor of voel je hem niet. Dat verwacht ik ook van de retina. De CPU gebruikt dan echt geen 35 watt. Nu heeft de 2013 versie een fan ipv twee.

(Mijn onderschrift is alvast bijgewerkt. MBPr is onderweg uit Shanghai)

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 25-10-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paar vergelijkingen tussen huidige 13" en vorige generatie met ivy bridge.

http://www.macrumors.com/...erformance-by-50-or-more/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-08 10:46
Quakie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:17:
Tuurlijk aan gedacht. Dat was het punt niet dat ik wilde maken. Simpel filmpje continue laten draaien is niet tegen 100%. Dus verbaasd dat zo duur apparaat zo warm word/werd. De air is een super apparaat en je zult zien dat ie niet zoveel trager is als de 13 inch retina. Vandaar de vraag wordt die met simpel internet gebruik warm/heet?
Het is logisch dat hij warm wordt als hij moet werken en dus geluid maakt. Een air wordt ook heet dan, maar met lichte CPU load hoor of voel je hem niet. Dat verwacht ik ook van de retina. De CPU gebruikt dan echt geen 35 watt. Nu heeft de 2013 versie een fan ipv twee.

(Mijn onderschrift is alvast bijgewerkt. MBPr is onderweg uit Shanghai)
Ze hebben blijkbaar wel iets bewust veranderd... De 13" is dunner geworden omdat ze zoals ik even snel lees (en begrepen heb) de koeling hebben aangepast...
http://appleinsider.com/a...systems-thanks-to-haswell

Waarschijnlijk een bewuste keuze, een dunnere laptop afwegen tegen iets meer warmte. Blijkbaar zijn de interne componenten bewust ge-redesigned en kan het de warmte verdragen. Mijn core2duo van jaren terug werd ook behoorlijk warm maar nooit problemen gehad. Echter in de zomer was het soms oncomfortabel warm wanneer je een korte broek aan had en het ding dus rechtstreeks huid contact had. Maar ik heb hem nooit met een plamuurmes hoeven te verwijderen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, even bump voor onderstaande..:

Dan nog, in hoeverre is het lulkoek dat OSX meer kan doen met dezelfde processor/RAM dan Windows??
Stel dat ik een Windows-laptop zou aanschaffen met vergelijkbare hardware als MBPr 13-inch, en ik ga daar muziek op maken, ga ik dan eerder de CPU outmaxen? Waar hangt dit van af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LearnDriver
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:52
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:26:
Paar vergelijkingen tussen huidige 13" en vorige generatie met ivy bridge.

http://www.macrumors.com/...erformance-by-50-or-more/
Afbeeldingslocatie: http://cdn.macrumors.com/article-new/2013/10/macbookstorageresults.jpg

Wat interessant is om te zien is dat net als in de geposte video Air vs Pro is dat de 128GB Pro SSD langzamer weg schrijft als de air. Die review geeft ook aan dat het High End model met 512GB SSD sneller is als de 128GB.

Als ik naar de iFixit teardown kijk heeft de 128GB een SSD van Sandisk en iemand anders heeft aangegeven in dit topic dat hij een SSD had van Samsung, wat ook het geval is bij de 15" rMBP teardown van iFixit.

Was Sandisk ook minder in oudere MBPs? Of gebruiken ze deze nu voor het eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:08:
Jongens, even bump voor onderstaande..:

Stel dat ik een Windows-laptop zou aanschaffen met vergelijkbare hardware als MBPr 13-inch, en ik ga daar muziek op maken, ga ik dan eerder de CPU outmaxen? Waar hangt dit van af?
Op dit moment wordt niet alles ondersteund in Mavericks. Zou vervelend zijn als je muziek wil maken op je nieuwe bak en dat kan dan niet omdat er iets nog in beta is of gewoon (nog) niet werkt.

Zie hier:
http://createdigitalmusic...+(createdigitalmusic.com)

Wat betreft CPU usage. Hier is iemand die het heeft vergeleken:
https://forum.ableton.com...php?f=1&t=170796&start=15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjbenning
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-07 12:46
Sinds gisteren in bezit van de nieuwe Macbook Pro Retine met Haswell processor.
Ik dacht even een bootable USB stick te maken met Mavericks maar als ik boot en ALT toetst ingedrukt houdt dan krijg ik de optie te booten vanaf de USB stick. Op het moment dat ik daar voor kies krijg ik scherm met een cirkel erin en een streep er doorheen.

Heb alle mogelijkheden geprobeerd maar kan dus niet booten vanaf deze stick met Mavericks.
Het gekke is dat het vanaf een Macbook Air wel lukt.

PS: Kan trouwens ook niet Mavericks downloaden met de nieuwe laptop vanuit de store. Wat wel weer lukt met de Macbook Air. 8)7

Iemand anders die het zelfde probleem heeft

http://www.card.mygamercard.net/NL/TOPROB+NL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 08:44
rjbenning schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:30:
Sinds gisteren in bezit van de nieuwe Macbook Pro Retine met Haswell processor.
Ik dacht even een bootable USB stick te maken met Mavericks maar als ik boot en ALT toetst ingedrukt houdt dan krijg ik de optie te booten vanaf de USB stick. Op het moment dat ik daar voor kies krijg ik scherm met een cirkel erin en een streep er doorheen.

Heb alle mogelijkheden geprobeerd maar kan dus niet booten vanaf deze stick met Mavericks.
Het gekke is dat het vanaf een Macbook Air wel lukt.

PS: Kan trouwens ook niet Mavericks downloaden met de nieuwe laptop vanuit de store. Wat wel weer lukt met de Macbook Air. 8)7

Iemand anders die het zelfde probleem heeft
Dat je Mavericks niet kan downloaden uit de AppStore vind ik niet vreemd. In de AppStore zie je alleen Apps staan geschikt voor jou systeem. Daar jouw mac standaard met Mavericks geleverd word is het niet nodig deze nog via de store aan te bieden.

Het feit dat je niet kan booten met de usb stick kan ik alleen maar om raden. Heeft dit misschien te maken met de recovery partitie? Kan je op je Air misschien ook booten vanaf de recovery? (alleen dan in mountain lion/lion)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjbenning
harrald schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:43:
[...]

Dat je Mavericks niet kan downloaden uit de AppStore vind ik niet vreemd. In de AppStore zie je alleen Apps staan geschikt voor jou systeem. Daar jouw mac standaard met Mavericks geleverd word is het niet nodig deze nog via de store aan te bieden.

Het feit dat je niet kan booten met de usb stick kan ik alleen maar om raden. Heeft dit misschien te maken met de recovery partitie? Kan je op je Air misschien ook booten vanaf de recovery? (alleen dan in mountain lion/lion)
Vanaf de nieuwe Macbook Pro kan ik wel booten vanaf de recovery partition. Enkel booten vanaf een USB install disk van Mavericks werkt niet. Het lijkt wel of ze dit geblokkeerd hebben.

Ik vindt het prettig om een schone install op deze manier te doen, vandaar. Daarnaast heb ik het met Moutain Lion ook gedaan en werkt altijd goed op de Air.

Zal eens testen of ik vanaf de Air kan booten vanaf de recovery partition onder Mountain Lion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjbenning
Zojuist nog even getest op de Macbook Air. Hiervandaan kan ik booten vanaf de recovery partiotion onder Mountain Lion. Ook getest of ik kan booten vanaf de zelf gemaakte Mavericks USB installer, ook dit werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 16:58

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Nieuwe review online van de 13":

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Ook dan zou Mavericks gewoon onder je purchases moeten staan. Ook in de app store zelf zou je hem moeten kunnen downloaden, volgens mij moet je option ingedrukt houden en er dan op klikken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjbenning
fsfikke schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:01:
[...]

Ook dan zou Mavericks gewoon onder je purchases moeten staan. Ook in de app store zelf zou je hem moeten kunnen downloaden, volgens mij moet je option ingedrukt houden en er dan op klikken.
Zojuist geprobeerd Mavericks te downloaden uit de Appstore met de Option toets ingedrukt. Krijg de melding "uw update kan niet worden voltooid" . OSX Mavericks kan niet worden geinstalleerd op uw computer.
Maverciks staat ook niet onder het lijstje van de aankopen.

Bovenstaand gedaan vanaf de nieuwe Macbook Pro 15 Retina

[ Voor 4% gewijzigd door rjbenning op 26-10-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
rjbenning schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 11:14:
[...]

Zojuist geprobeerd Mavericks te downloaden uit de Appstore met de Option toets ingedrukt. Krijg de melding "uw update kan niet worden voltooid" . OSX Mavericks kan niet worden geinstalleerd op uw computer.
Maverciks staat ook niet onder het lijstje van de aankopen.

Bovenstaand gedaan vanaf de nieuwe Macbook Pro 15 Retina
Heb je mavericks niet al erop staan? Probeer eens de app store helemaal af te sluiten en dan opnieuw te proberen. Mocht dat niet werken probeer dan een reboot.
[...]

Waarom zou je dit eigenlijk nog willen? Je kan gewoon via Internet OS X ophalen en opnieuw installeren als je hier behoefte toe hebt. Geen boot cd/usb meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 02:42:
[...]

Op dit moment wordt niet alles ondersteund in Mavericks. Zou vervelend zijn als je muziek wil maken op je nieuwe bak en dat kan dan niet omdat er iets nog in beta is of gewoon (nog) niet werkt.

Zie hier:
http://createdigitalmusic...+(createdigitalmusic.com)

Wat betreft CPU usage. Hier is iemand die het heeft vergeleken:
https://forum.ableton.com...php?f=1&t=170796&start=15
Great post, thank you voor deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-10 19:31

Rudios

Lost in space?

Dilemma; ik doe niks meer met m'n desktop en wil overstappen op een laptop (dit geval een Macbook). Dit is voor huis, tuin en keuken doeleinden; tekstverwerken, mailen, surfen, af en toe een filmpje en wat foto's bewerken. Ik twijfel tussen de 13 en de 15 inch. Als vervangende desktop, waar kan ik het beste voor gaan? En voor mijn doeleinden, heb ik dan genoeg aan 4gb geheugen of is 8gb voor mijn doeleinde beter?

Ik twijfel dus erg of ik voor 700 euro meer een 15 inch moet bestellen, of dat een 13 inch al voldoende is voor mij. Lastig.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 12:06

SpaceK33z

Webdeveloper

Rudios schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:58:
Dilemma; ik doe niks meer met m'n desktop en wil overstappen op een laptop (dit geval een Macbook). Dit is voor huis, tuin en keuken doeleinden; tekstverwerken, mailen, surfen, af en toe een filmpje en wat foto's bewerken. Ik twijfel tussen de 13 en de 15 inch. Als vervangende desktop, waar kan ik het beste voor gaan? En voor mijn doeleinden, heb ik dan genoeg aan 4gb geheugen of is 8gb voor mijn doeleinde beter?

Ik twijfel dus erg of ik voor 700 euro meer een 15 inch moet bestellen, of dat een 13 inch al voldoende is voor mij. Lastig.
Voor dit soort gebruik is een Macbook Air al snel genoeg. De Macbook 13" is hier ook ruim snel genoeg voor. Ik zou zeker 8gb pakken, 4gb is nou eigenlijk net voldoende, maar over 2-3 jaar misschien te weinig.
Als 'vervangende desktop' zegt eigenlijk heel weinig. Wat had je eerst als desktop? Een dikke game-pc, Aldi pc :9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Rudios schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:58:

hmm ja dilemma inderdaad, als je de macbook veel thuis gebruikt zou ik toch neigen naar een 15" anders krijg je er misschien spijt van. Ik zou wel zeker voor 8gb ram gaan, zeker op toekomstperspectief als apps weer mooier en zwaarder zullen worden.
Op de hoogste stand met de meeste ruimte heb je met een retina display ongeveer een werkruimte van 1680x1050.

Zelf heb ik sinds gisteren de rmbp 13" 2013 met i5 8gb ram 256gb ssd ter vervanging van mijn 13" mbp 2012 en ben erg tevreden, maar ik heb dan wel nog een windows desktop staan met 2 schermen erop aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Thx voor de reacties.

@SpaceK33z. Ik had een game PC, maar ik game eigenlijk niet meer. Ik zou het overigens wel leuk vinden om nog wat tactische games te spelen op de Macbook, zoiets als UFO, Diablo, EVE, neem aan dat dit wel gaat?

@Scrtz. Vind jij 13" opzicht wel voldoende? Is het 2013 model merkbaar sneller wbt de GPU?

Als ik voor de 8gb 13" model ga, dan is dit 300 euro meer dan de 13" instapper, waardoor het verschil met de 15" nog 'maar' 400 euro is. Hmm.

[ Voor 18% gewijzigd door Rudios op 26-10-2013 14:19 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rudios: hier staat wat over oa de gpu: http://www.macrumors.com/...erformance-by-50-or-more/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-10 14:39
Rudios schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:17:
Thx voor de reacties.

@SpaceK33z. Ik had een game PC, maar ik game eigenlijk niet meer. Ik zou het overigens wel leuk vinden om nog wat tactische games te spelen op de Macbook, zoiets als UFO, Diablo, EVE, neem aan dat dit wel gaat?

@Scrtz. Vind jij 13" opzicht wel voldoende? Is het 2013 model merkbaar sneller wbt de GPU?

Als ik voor de 8gb 13" model ga, dan is dit 300 euro meer dan de 13" instapper, waardoor het verschil met de 15" nog 'maar' 400 euro is. Hmm.
Ik ook niet dat de MacBook Pro 13" Retina instapper een topper is. Kijk eens naar het middelste model, die heeft standaard 8GB RAM en 256GB flash, voor €200,- meer dan de instapper. Bij de instapper upgraden is het RAM al €100,- en dan krijg je nu voor €100,- meer ook dubbel flashgeheugen.

Enige voordeel van de 15" is dan nog de quad core, maar de stap naar de 15" is wel een flink stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
ik speelde LoL op mijn mbp 2012 met intel hd400, als ik zo de sites lees dat de intel iris een stuk sneller is dan zal je dit zeker nog kunnen draaien, denk wel niet op hoge kwaliteit of de hoogste resoluties dan wordt het wel erg zwaar..

Ik vind 13" wel voldoende ja, maar zoals ik al zei heb ik nog een gaming desktop dus mijn macbook blijft puur over voor internet, schoolwerk en af en toe een spelletje hearthstone.
@thaan ik heb ook de 256gb ssd en 8gb ram versie, de middelste dus idd.

Maargoed als je te weinig ruimte zou hebben dan zou je altijd nog even een externe monitor kunnen aansluiten mocht je die nog hebben ergens.

[ Voor 6% gewijzigd door Scrtz op 26-10-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
thaan schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:44:
[...]
Ik ook niet dat de MacBook Pro 13" Retina instapper een topper is. Kijk eens naar het middelste model, die heeft standaard 8GB RAM en 256GB flash, voor €200,- meer dan de instapper. Bij de instapper upgraden is het RAM al €100,- en dan krijg je nu voor €100,- meer ook dubbel flashgeheugen.

Enige voordeel van de 15" is dan nog de quad core, maar de stap naar de 15" is wel een flink stuk groter.
De 15" heeft ook een betere GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 21:03

Griffendahl

Macced for life

Diablo en EVE zullen wel prima draaien.

13" Retina is voor veel mensen wel voldoende, je zou ook je monitor nog kunnen houden. Als je dan een keer behoefte hebt aan meer schermruimte kan je gewoon je oude scherm gebruiken.

15" rMBP (late 2013) i7 2.6Ghz GT 750M, 15" MBP (mid 2009) C2D 2.66Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Griffendahl schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:45:
Diablo en EVE zullen wel prima draaien.

13" Retina is voor veel mensen wel voldoende, je zou ook je monitor nog kunnen houden. Als je dan een keer behoefte hebt aan meer schermruimte kan je gewoon je oude scherm gebruiken.
Nou dan moet je een aardig schermpje hebben staan als je daar meer ruimte op hebt dan op een het 2560x1600 scherm van de rMBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Laatst online: 07:20
Houd rekening met een maximale werkruimte van 1680x1050. De volle 2560x1600 is alleen met software in te stellen, maar dan is alles niet te lezen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet Krediet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-10 21:20
Gister uiteindelijk toch maar de 13 inch, 256 SSD, 8GB Retina Macbook Pro besteld. Na toch zo'n flink bedrag uit te geven, ook maar gelijk de 2,6 GHz i5 genomen voor €100,- meer.

Ben benieuwd of ik veel verschil ga merken met mijn 13 inch Macbook pro uit 2009. Nu nog een paar nachtjes wachten (1 - 4 november). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:33
Net bij de Saturn om de hoek een 13 inch 256GB/8GB gekocht, wat is ie dun vergeleken met m'n oude (late 2011)!

Nu weer alles installeren etc. Begin graag met een schone lei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enig idee of een snellere CPU een merkbare impact op de batterij heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezjell
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-09 20:43
mikeelroy schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:09:
Net bij de Saturn om de hoek een 13 inch 256GB/8GB gekocht, wat is ie dun vergeleken met m'n oude (late 2011)!

Wat betaalde je bij de Saturn als ik vragen mag? Was er vrijdag ook even, maar dacht dat ik hem echt belachelijk duur zag staan daar..

Veel plezier anyway met dat mooie machientje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Ik heb mijn Macbook Pro i5 256 SSD vandaag opgehaald, maar ik kan alleen nergens vinden wat voor paneel ik er in heb (Samsung of LG) weet iemand dat toevallig hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl
  • Laatst online: 10-07 21:03

Griffendahl

Macced for life

fsfikke schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:52:
[...]

Nou dan moet je een aardig schermpje hebben staan als je daar meer ruimte op hebt dan op een het 2560x1600 scherm van de rMBP.
't Gaat niet altijd alleen maar om de pixels ;)

15" rMBP (late 2013) i7 2.6Ghz GT 750M, 15" MBP (mid 2009) C2D 2.66Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RnB schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:00:
Houd rekening met een maximale werkruimte van 1680x1050. De volle 2560x1600 is alleen met software in te stellen, maar dan is alles niet te lezen. :p
Klopt :P

Maar als ik m'n 15" aan een 24" desktopmonitor hang vind ik dat altijd maar heel raar werken. Heb je een monitor die 1.5 keer zo groot is maar toch minder ruimte heeft. Dan ontgaat mij het voordeel van aan externe monitor werken. Behalve dual screen natuurlijk, maar dan heb je weer die twee compleet verschillende monitoren direct naast elkaar staan.

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 26-10-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Miezjell schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:12:
[...]

Wat betaalde je bij de Saturn als ik vragen mag? Was er vrijdag ook even, maar dacht dat ik hem echt belachelijk duur zag staan daar..

Veel plezier anyway met dat mooie machientje!
Normale prijs, 1529, en nog 6% studentenkorting er af. :)

Hij vertelde me dat de meeste winkels nog de oude voorraad 'uitgestald' heeft staan omdat ze daar eerst af van willen. Maar ze de nieuwe modellen gewoon op voorraad

[ Voor 4% gewijzigd door firecaps30 op 26-10-2013 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:18
Over Saturn gesproken, ik had zojuist de folder voor de komende week op de mat, waarbij ze beweren 'Apple computers nergens goedkoper'. Wel opletten dat het vele modellen zijn van de vorige generatie en bovendien vind ik de kortingen tegenvallen.

1429 voor de MacBook Pro MD212 n/a (i5, 8 gb ram, 128 gb ssd, ...), voor 100 euro meer heb je het nieuwste model met een grotere harde schijf, betere gpu, langere accuduur, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arosa schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:07:
Wel opletten dat het vele modellen zijn van de vorige generatie en bovendien vind ik de kortingen tegenvallen.
Als je je er niet in verdiept doe je inderdaad zo een miskoop. Nu steeds meer winkels MacBook's en iMac's verkopen zou Apple er goed aan doen de versie wat duidelijker aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vast een hele domme vraag, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :):

Ik heb nu een Macbook air 13" en kom voor mijn werk eigenlijk "resolutie" te kort. M.a.w. ik wil liever een 1600x1200 of 19x scherm hebben zodat ik wat meer dingen tegelijk open kan zetten.

Ik lees dat retina dit niet perse oplost maar wel een hogere resolutie heeft? Afgezien van scherper beeld zou ik hiermee dus netto niet meer ruimte krijgen?

Heb mijn macbook air nu te koop staan via V&A met het idee om te gaan ruilen voor een nieuwe retina 13". Denk alleen dat dit weinig zin heeft als het mij puur om het resolutie aspect gaat (en niet het scherper beeld?)

[ Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 26-10-2013 19:45 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 09:35
n.v.m.

[ Voor 91% gewijzigd door Rivanov op 26-10-2013 19:49 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-10 22:34
Workaholic schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 19:43:
Vast een hele domme vraag, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :):

Ik heb nu een Macbook air 13" en kom voor mijn werk eigenlijk "resolutie" te kort. M.a.w. ik wil liever een 1600x1200 of 19x scherm hebben zodat ik wat meer dingen tegelijk open kan zetten.

Ik lees dat retina dit niet perse oplost maar wel een hogere resolutie heeft? Afgezien van scherper beeld zou ik hiermee dus netto niet meer ruimte krijgen?

Heb mijn macbook air nu te koop staan via V&A met het idee om te gaan ruilen voor een nieuwe retina 13". Denk alleen dat dit weinig zin heeft als het mij puur om het resolutie aspect gaat (en niet het scherper beeld?)
Dat heeft wel dergelijk zin als je een hogere resolutie hebt. Want dan kan je inderdaad meer op je scherm zien. Moet je maar eens op youtube kijken. Je moet wel de retina versie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik snap dat je meer ziet op een hogere resolutie (je bureaublad is groter), ik werk thuis op een 24" monitor en heb daardoor effectief meer ruimte.

Maar hoe zit het dan met de Macbook pro 13" retina? Heeft deze nou ook meer ruimte als de macbook air 13"?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ja zeker, mijn vriendin heeft de air 13" en als ik deze langs mijn retina 13" zet dan verschilt dit zeker. Heb een stuk meer werkruimte. Je kan fatsoenlijk 2 wordpagina's langs elkaar zetten maar meer moet je natuurlijk ook weer niet verwachten, het blijft een 13" schermpje uiteraard. Wel glashelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe heb je niet meer ruimte. Als developer gebruik je voor retina schermen icoontjes en andere grafische elementen op een 2x zo'n hoge resolutie, waardoor ze uiteindelijk even groot zijn als bij een niet-retina scherm.

Dat gezegd hebbende, kun je dingen wel kleiner weergeven (fonts etc.) zonder dat ze moeilijk leesbaar worden. Met een beetje schuiven gaat er dus wel iets meer op je scherm. Daarnaast zijn er ook tools zoals de QuickResApp en RetinaDisplayMenu waarmee de resolutie kunt veranderen.

Je kunt dus wel bereiken wat je wilt, maar het is niet zo dat er "out of the box" veel meer op je scherm past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Haha snappen jullie nou dat ik het nog steeds niet begrijp? :P Jullie spreken elkaar namelijk tegen..

Vroeger had ik een hp laptop die een 19x resolutie had.. was toen extra duur en daarmee had ik extra bureaublad ruimte in verhouding tot de gemiddelde 1280x resolutie laptop.

Alles was wel kleiner, maar daar was prima mee te leven want ik had effectief net zoveel ruimte op mijn scherm als op mijn grotere 20" CRT.

Wat ik op internet lees is dat een retina scherm een hogere resolutie heeft, maar niet meer ruimte heeft zoals mijn voorbeeld hierboven.. ? Kunnen jullie dit mogelijk verklaren/uitleggen?

[ Voor 19% gewijzigd door Workaholic op 26-10-2013 20:37 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan hem verschillend instellen.

Bij deze plaatjes staat de effectieve resolutie:
http://www.anandtech.com/Gallery/Album/2078

Is van een 15" maar voor het idee.

[ Voor 36% gewijzigd door fsfikke op 26-10-2013 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Laatst online: 07:20
Workaholic schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:36:
Haha snappen jullie nou dat ik het nog steeds niet begrijp? :P Jullie spreken elkaar namelijk tegen..

Vroeger had ik een hp laptop die een 19x resolutie had.. was toen extra duur en daarmee had ik extra bureaublad ruimte in verhouding tot de gemiddelde 1280x resolutie laptop.

Alles was wel kleiner, maar daar was prima mee te leven want ik had effectief net zoveel ruimte op mijn scherm als op mijn grotere 20" CRT.

Wat ik op internet lees is dat een retina scherm een hogere resolutie heeft, maar niet meer ruimte heeft zoals mijn voorbeeld hierboven.. ? Kunnen jullie dit mogelijk verklaren/uitleggen?
Ik neem mijn eigen systeem als voorbeeld. Die heeft een 15" scherm met een native resolutie van 2880x1800, maar door 1 pixel 4 subpixels te geven, is er een effectieve werkruimte van 1440x900.
Maar Apple heeft een slimme schaling in OSX ingebouwd waarbij je effectieve werkruimtes van 1680x1050 en 1920x1200 kunt creëren.

[ Voor 53% gewijzigd door RnB op 26-10-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Precies, bij de 13" is de maximale schaling 1680x1050

Heb hier een foto geupload met de 13" retina langs de 13" air, beide ingesteld op de 'aanbevolen' schermruimte van safari door op het groene plusje te drukken met tweakers.net erop, hopelijk geeft dit je een beetje beter beeld. Excuses van de donkere foto, het is al laat en ben niet thuis.

Afbeeldingslocatie: http://img801.imageshack.us/img801/6834/njpx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 19:21

SPT

mikeelroy schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:09:

Heb je ook al last gehad van freezes van het toetsenbord en de muis? Ik heb dezelfde laptop als jij, sinds twee dagen, en heb het al een paar keer gehad. Ik ben wel benieuwd of iedereen er last van heeft of dat het zich toch beperkt tot een kleinere groep. Het lijkt er - afgaande op verschillende fora - op dat er heel wat mensen zijn met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
SPT schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:56:
[...]

Heb je ook al last gehad van freezes van het toetsenbord en de muis? Ik heb dezelfde laptop als jij, sinds twee dagen, en heb het al een paar keer gehad. Ik ben wel benieuwd of iedereen er last van heeft of dat het zich toch beperkt tot een kleinere groep. Het lijkt er - afgaande op verschillende fora - op dat er heel wat mensen zijn met dit probleem.
Heb dit een keer gehad, toen ik aan het kloten was met de retina schalingen, toen frezende mijn muis/tobo ook.. heel vreemd verder nog niet gemerkt maargoed heb het apparaat nog geen 6 uur gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb het nu ook al twee keer gehad op een nieuwe rMBP 13" :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Scrtz schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:59:
[...]

Heb dit een keer gehad, toen ik aan het kloten was met de retina schalingen, toen frezende mijn muis/tobo ook.. heel vreemd verder nog niet gemerkt maargoed heb het apparaat nog geen 6 uur gebruikt.
Nog geen een keer, maar ik heb effectief misschien 2 uurtjes gebruikt. Hij staat voornamelijk te analyseren (Rekordbox).

Als het er wel last van heb meld ik het nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 22:52
Zonde, zijn best veel mensen met dat (software) probleem... Ik kan het helaas nog niet testen, omdat hij er nog niet is.

Vandaag wel de verzendbevestiging gekregen in ieder geval :-).

Shipped on October 26, 2013
Delivers: 31 Oct, 2013 - 04 Nov, 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Het is wel een beetje een domper, het is toch een grote uitgave en ik was me er al een aardig tijdje op aan het verheugen. Verder is het overigens wel een prachtig apparaat.

Ik heb vandaag een paar keer gebeld met Apple Care, die me een SMC en NVRAM reset hebben laten doen. Dat heeft echter niets uitgehaald. Ze wilden me daarna een volledige herinstallatie laten doen, maar dat laatste heb ik maar niet gedaan aangezien dat veel tijd gaat kosten en vermoedelijk toch niets oplevert. Hopelijk is het een software issue (in dat geval zou ik verwachten dat iedereen met dit type laptop er last van heeft), een hardware issue is echter natuurlijk ook niet uit te sluiten.

Het probleem is volgens mij trouwens gerelateerd aan deze foutmelding die behoorlijk veel voorkomt in mijn logs:
code:
1
kernel[0]: The USB device Apple Internal Keyboard / Trackpad (Port 5 of Hub at 0x14000000) may have caused a wake by issuing a remote wakeup

Mensen die willen testen of dit bij hen ook zo is: met het programma "Console" kan je dit eenvoudig achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Op MacRumors zijn er ook enkele die dezelfde foutmelding al hebben gehad, samen met de keyboard/muis freeze. Ik stond op het punt om een 13" rMBP te bestellen maar ik wacht momenteel nog ff af tot er meer duidelijkheid over is. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Windows 7 succesvol geïnstalleerd op mijn nieuwe rMBP 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom, Bobo?
Het zou een serieuze overweging voor mij zijn om windows te gaan runnen op een 15 inch mbpr. Jullie gedachten daarvoor? (Ik lees gemixte verhalen, de 1 zegt dat dit zuigt via bootcamp, ander zegt dat het prima werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad wel interessante vraag. Waarom een rMBP voor Windows en niet bijvoorbeeld een Kirabook? Dan heb je ook meteen touchscreen en dat soort fratsen. Of blijf je ook naast Windows ook gewoon OS/X gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 02:16:
Waarom, Bobo?
Het zou een serieuze overweging voor mij zijn om windows te gaan runnen op een 15 inch mbpr. Jullie gedachten daarvoor? (Ik lees gemixte verhalen, de 1 zegt dat dit zuigt via bootcamp, ander zegt dat het prima werkt)
Het werkt wel maar het is niet optimaal. Batterylife en touchpad zijn beter onder OS X. Bovendien is scaling slecht geregeld in Windows.

Ik verwacht dat de problemen met de huidige rMBP worden opgelost met een update.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 27-10-2013 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Philflow schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 07:04:
[...]

Ik verwacht dat de problemen met de huidige rMBP worden opgelost met een update.
Welke problemen? Ik heb even snel gezocht maar kan niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Nou heel simpel: omdat het kan!
Ik heb naast mijn macbook air altijd windows gebruikt, het voelt vertrouwd aan en het is een fijne gedachte om naast mac os de meeste gedraaide os ter wereld direct tot je beschikking te hebben.
En daarnaast als je W7 draait zou je niet zeggen dat het op een macbook is, zo soepel werkt het allemaal. (enige minpuntje die ik heb kunnen vinden en dat is meer persoonlijk, is de rechtermuisknop is een beetje omslachtig met de trackpad)

Even iets anders. Als ik naar de appstore ga zie ik op de eerste pagina OS X Mavericks staan met een downloadknop:

Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/8420/txco.png

Echter als ik er op klik krijg ik de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://img600.imageshack.us/img600/2033/igzx.png

Nu draai ik al op 10.9 maar vond dit toch een beetje raar.

[ Voor 16% gewijzigd door Bobo221 op 27-10-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Scrtz schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 22:52:
Precies, bij de 13" is de maximale schaling 1680x1050

Heb hier een foto geupload met de 13" retina langs de 13" air, beide ingesteld op de 'aanbevolen' schermruimte van safari door op het groene plusje te drukken met tweakers.net erop, hopelijk geeft dit je een beetje beter beeld. Excuses van de donkere foto, het is al laat en ben niet thuis.

[afbeelding]
Perfect! Bedankt..! dan moet ik idd de pro hebben.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

monnick schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 13:43:
[...]
Welke problemen? Ik heb even snel gezocht maar kan niks vinden.
Beschreven in de posts boven mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ander vraag nog:

Is het niet zo dat Apple met de kerstperiode extra korting geeft op diverse producten? Is het dan niet beter om te wachten met de aankoop van een nieuwe Macbook pro?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Workaholic schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:08:
Ander vraag nog:

Is het niet zo dat Apple met de kerstperiode extra korting geeft op diverse producten? Is het dan niet beter om te wachten met de aankoop van een nieuwe Macbook pro?
Van die kortingsactie weet ik niets af. Wat wel af en toe gebeurt is dat Saturn en Mediamarkt een BTW actie of iets dergelijks doen waarbij je een leuke korting krijgt.

Afgaande op vorige jaren is die van de Mediamarkt vaak in januari, Saturn in mei. Mediamarkt heeft ook weleens BTW dagen eind september gehad.

Zie ook: http://www.appletips.nl/g...tw-actie-van-media-markt/

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 27-10-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Thanks. Alternatief is dat ik er één uit Amerika meeneem.. op 1400 euro scheelt dat 300 euro. Daar kan ik wel een NL adapter voor kopen.. :D

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Workaholic schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:16:
Thanks. Alternatief is dat ik er één uit Amerika meeneem.. op 1400 euro scheelt dat 300 euro. Daar kan ik wel een NL adapter voor kopen.. :D
Hmm, you think?
http://dx.com/p/ac-power-...ipod-white-eu-plug-146080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Workaholic schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:16:
Bij de meeste adapters heb je volgens mij alleen zo'n plugje nodig van $2:
http://www.buyincoins.com/item/3437.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Workaholic schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:37:
[...]

Perfect! Bedankt..! dan moet ik idd de pro hebben.
Houdt er wel rekening mee dat bij 1680x1050 (op de 13") tekst onredelijk klein begint te worden. Bijvoorbeeld op dit forum is alles nog wel prima te lezen (althans, voor mensen met goede ogen), maar waarschijnlijk een stuk kleiner dan je zou willen. Ik denk dan ook dat 1440x900 de meest werkbare optie is. Bij die resolutie zijn forumposts ongeveer font 8, kleinere teksten (zoals om te navigeren) font 7. Dat is dus al aan de kleine kan, want voor teksten gebruik je normaal ongeveer font 10. In de praktijk denk ik dan ook dat er qua schermruimte geen verschil is tussen de Macbook Pro en de Macbook Air.

De beeldkwaliteit is echter zó veel mooier bij het Retina model, dat ik je die zonder meer zou aanraden. Nadeel is wel dat je je bij andere computers steeds gaat afvragen wat er mis mee is dat het scherm er zo wazig uitziet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:18
@Workaholic: De actie van Apple zelf die jij bedoelt is waarschijnlijk Black Friday. Een Amerikaanse traditie, dit jaar volgens mij op 29 november, alleen kan iemand garanderen welke actie Apple precies zal doen die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

SPT schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:22:
[...]
De beeldkwaliteit is echter zó veel mooier bij het Retina model.
+1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
SPT schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 16:22:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat bij 1680x1050 (op de 13") tekst onredelijk klein begint te worden. Bijvoorbeeld op dit forum is alles nog wel prima te lezen (althans, voor mensen met goede ogen), maar waarschijnlijk een stuk kleiner dan je zou willen. Ik denk dan ook dat 1440x900 de meest werkbare optie is. Bij die resolutie zijn forumposts ongeveer font 8, kleinere teksten (zoals om te navigeren) font 7. Dat is dus al aan de kleine kan, want voor teksten gebruik je normaal ongeveer font 10. In de praktijk denk ik dan ook dat er qua schermruimte geen verschil is tussen de Macbook Pro en de Macbook Air.

De beeldkwaliteit is echter zó veel mooier bij het Retina model, dat ik je die zonder meer zou aanraden. Nadeel is wel dat je je bij andere computers steeds gaat afvragen wat er mis mee is dat het scherm er zo wazig uitziet :).
Ja je moet idd wel goede ogen hebben, en zelfs met goede ogen afentoe toch wel even wat dieper concentreren om het een en ander goed te lezen, maargoed wel heerlijk om zo mobiel (13") gewoon eigenlijk een pc met een 22-24" 16:10 monitor bij je te hebben voor maar 1.5kilo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Gisteren de Macbook Pro 13inch gekocht. Geweldig apparaat! Ik ben er superblij mee totdat mijn vrouw toch het groter model wilt hebben ivm haar werk. In eerste instantie was 13 inch prima, maar naderhand was dit toch net te klein. Voor huis, tuin en keuken gebruik was deze in eerste instantie bedoeld totdat mijn wederhelft ermee begon te bemoeien ;) Dus weer terug, maar kon deze dus niet meer ruilen... Dan maar verkopen, niet handig. Volgende keer toch maar samen naar de winkel! :(

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millgate
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Of de volgende keer via www.apple.com/nl/ bestellen, is retourneren geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Het is wettelijk verplicht om een product binnen 7 dagen terug te nemen, met wat voor reden dan ook. Gewoon terug gaan naar die winkel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Scrtz schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:11:
Het is wettelijk verplicht om een product binnen 7 dagen terug te nemen, met wat voor reden dan ook. Gewoon terug gaan naar die winkel dus.
Dat geldt alleen voor koop op afstand.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Ja, had dit inderdaad al opgezocht. Ik had beter via internet kunnen kopen, dan had ik een afkoelperiode gehad. Maar ik ging er dan ook vanuit dat dit een koop was voor de komende 4 jaar. Ben er weer wijzer van geworden in ieder geval. Het vervelende is ook dat zo'n goednieuw apparaat bijna niet te verkopen is.

[ Voor 14% gewijzigd door Rudios op 27-10-2013 20:18 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 14:20
Beste tweakers,

Ik wil binnenkort een nieuwe 13 inch Macbook Pro kopen : 2,6-GHz dual-core Intel Core i5 3,1 GHz
16 GB geheugen 256 GB opslag.

Ik twijfel alleen nog of ik toch niet voor de i7 ga, ik krijg door mijn werk 50% korting op mijn aankoop. Hier door zal een upgrade naar de i7 voor mij maar 100 euro schelen inplaats van 200 euro tegenover de i5.

Ik las op dit forum dat het tussen de i5 3,1Ghz en de i7 weinig verschil maakt kwa prestaties.
Ook las ik dat met de i7 de batterij sneller op gaat.

Wat zouden jullie zelf doen, die 100 euro in mijn zak houden of toch maar voor die i7 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt er vanaf wat je ermee gaat doen. Maar als je toch een snelle CPU wilt dan zou ik meteen voor het 15" model gaan. Ik zou dus die 100 Euro in je zak houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezjell
Rudios schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:16:
Ja, had dit inderdaad al opgezocht. Ik had beter via internet kunnen kopen, dan had ik een afkoelperiode gehad. Maar ik ging er dan ook vanuit dat dit een koop was voor de komende 4 jaar. Ben er weer wijzer van geworden in ieder geval. Het vervelende is ook dat zo'n goednieuw apparaat bijna niet te verkopen is.
Hangt er maar net aan wat je er voor vraagt..... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

@Miezjell, dat is waar :D zie Vraag en Aanbod ;)

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben mensen hier ervaring met garantie van de Apple store? Stel dat die bak binnen twee jaar kapot gaat, sturen zij een PostNL koerier om 'm op te halen, of moet ik 'm zelf opsturen? Of kan ik 'm zelf droppen bij de Apple store in Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Vinny1 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:27:
Beste tweakers,

Ik wil binnenkort een nieuwe 13 inch Macbook Pro kopen : 2,6-GHz dual-core Intel Core i5 3,1 GHz

Ik twijfel alleen nog of ik toch niet voor de i7 ga, ik krijg door mijn werk 50% korting op mijn aankoop. Hier door zal een upgrade naar de i7 voor mij maar 100 euro schelen inplaats van 200 euro tegenover de i5.

Ik las op dit forum dat het tussen de i5 3,1Ghz en de i7 weinig verschil maakt kwa prestaties.

Wat zouden jullie zelf doen, die 100 euro in mijn zak houden of toch maar voor die i7 gaan?
ligt eraan wat je doet, maar persoonlijk zou ik zeggen, pak het beste wat er is je krijgt niet altijd in je leven 50% korting op je aankoop :P
CyBeR schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:11:
[...]

Dat geldt alleen voor koop op afstand.
Ah oke.. heeft de desbetreffende winkel hier geen eigen regel voor dan, meestal is dat wel zo..

Verder kom je meestal heel ver als je wat gaat doorzeuren en semikwaad wordt, vaak willen ze zo'n klant zsm uit de winkel hebben omdat dit anderen afschrikt, neem hier je profijt van.

Ik zou het iig niet accepteren.

[ Voor 34% gewijzigd door Scrtz op 27-10-2013 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezjell
Rudios schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:44:
@Miezjell, dat is waar :D zie Vraag en Aanbod ;)
Helaas.. Was het een 256GB met 8GB RAM geweest dan was je hem kwijt geweest.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

He jammer :)

@scrtz,
6.3 Uitgesloten van retour en omruiling zijn: a. Prepaidpakketten en -kaarten.
b. Softwarepakketten.
c. Licentiegebonden producten.
d. Serienummer gebonden producten.
e. Hygiënische producten (koptelefoons en dergelijke).
f. Verbruiksartikelen (inktcartridges, toners en dergelijke)
g. Zaken die tot stand zijn gebracht overeenkomstig speci#caties van de koper (maatwerk) of speciaal voor de koper bestelde producten.
6.4 Ook uitgesloten van retour en omruiling zijn producten die enige verandering
hebben ondergaan - in de breedste zin van het woord door toedoen van de koper of derden. 6.5 Tegoedbonnen, Giftcards en cadeaubonnen kunnen niet tegen contant geld worden ingewisseld. Voor een eventueel restbedrag na verzilvering van een tegoed- of cadeaubon, ontvangt de koper in beginsel een nieuwe tegoed- of cadeaubon.
Ik neem aan dat het om punt d. gaat?

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Rudios schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:33:

@scrtz,

[...]

`
Waar heb je hem gekocht, zie dat je ook in Venlo woont namelijk, toevallig :P

Ik werk zelf ook in een winkel en voorheen ook in andere winkels gewerkt maar als je zeikt en doordramt krijg je heel veel voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Millgate schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:10:
Of de volgende keer via www.apple.com/nl/ bestellen, is retourneren geen probleem.
Inderdaad, dat is een grote aanrader. Ik heb zelfs wel eens een custom (Configure To Order) produkt teruggestuurd, deden ze totaal niet moeilijk over en ze kwamen hem zelfs gratis ophalen (volgens de wet moet je zelf voor de verzendkosten terug zorgen).

Ik bestel nu ook altijd online, veel minder gezeur als het toch niet zo bevalt, of er dode pixels op zitten ofzo.

Alleen aangezien Rudios nu voor een groter (en dus duurder) model gaat, kan het nog wel eens zin hebben om er toch om te vragen. Als je een veel duurder model terug koopt is er meer reden voor ze om coulant te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het vervelende is ook dat zo'n goednieuw apparaat bijna niet te verkopen is.
Ze zijn prima te verkopen alleen moet je wel realistisch zijn. Als je op marktplaats een bijna-nieuwe MBP ziet voor nagenoeg dezelfde prijs als bij Apple nieuw, wat doe je dan? Je koopt 'm bij Apple.

Je zult er dus een verlies op moeten nemen van toch wel minimaal een euro of 100 a 200 (afhankelijk van nieuwprijs).

Overigens, los van de wet koop op afstand, Apple is sowieso heel makkelijk met dit soort dingen. Ten eerste krijg je twee weken (wet stelt zeven dagen) en doen ze echt niet moeilijk, in tegenstelling tot de gemiddelde dozenschuiverwebshop, en ten tweede geldt dat je 'm net zo hard mag terug brengen als je 'm bij de Apple Store in Amsterdam had gekocht.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 28-10-2013 01:29 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jomaikke
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:47
Rudios schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:33:

@scrtz,

[...]

Ik weet het niet zeker, maar gaat het daar niet om bijvoorbeeld games? Die een serial hebben zodat je online kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 12:06

SpaceK33z

Webdeveloper

Is er al iemand die zijn 1TB MBPr 15" al geleverd heeft gekregen? Als het goed is komt mijne tussen 30 oct - 1 nov, maar hij is nog niet verzonden.

Edit: Toevallig hebben ze 'm net verzonden :).

[ Voor 14% gewijzigd door SpaceK33z op 28-10-2013 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-10 21:25

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Vinny1 schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:27:
Beste tweakers,

Is de 15" pro ook een optie. Dat is echt een beest van een apparaat. Ik weet niet wat je gaat doen ermee maat als je toch 50% korting krijgt is het zeker optie lijkt mij zo.

Anders lekker voor de i7 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 17:30
Wil al een tijdje een Macbook Pro kopen (heeft geen echte haast) maar wat me er telkens van weerhoud is dat er nog geen 'appleterm' fusion drive in zit. Zijn er tekenen of aanwijzingen dat dit binnenkort (ik verwacht niet binnenkort vanwege afgelopen event, vorige week) in gaat komen, zeg binnen een jaar of één/twee of niet? Is het eigenlijk wat, dat fusion drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik verwacht niet dat ze deze kant op gaan wegens ruimte gebrek. Ook is het niet sneller..
En je kunt tegenwoordig al 1Tb bestellen (tegen een bizar hoge prijs maar het kan) dus voor extra ruimte hoeft het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Fusion drive is een samenvoeging van een normale hdd en een ssd toch? Weet wel bijna zeker dat Apple dit niet gaat gebruiken, gezien ze zoals Quakie al aangeeft nu 1tb ssd's tot de mogelijkheid hebben, wat ook een stuk sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsg
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 17:30
Ha, zie het nu ook. Je moet wel de juiste macbook aanklikken. Het oude model, zonder retina 13 inch heeft deze optie niet. De 15 inch retina bijvoorbeeld wel. Wel belachelijk veel inderdaad maar ik had gelezen dat de nieuwe Macbook modellen zo zijn gemaakt dat vervanging of upgraden niet mogelijk is (als hij is gekocht). Je bent dus deels verplicht om je macbook wel future proof te maken.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadang
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:56
Kom zojuist bij de Apple Store vandaan en heb een rMBP 13", 8GB, 256GB meegenomen. Met studentenkorting kreeg ik hem voor €1407 mee, terwijl bij de standaard studentenkorting de laptop €1437 zou kosten. Iig was ik nu evenveel kwijt als bij Surfspot. Misschien komt het door de UvA, maar verder niet naar gevraagd.

Vanvond verder met de MacBook spelen. :)

Pagina: 1 ... 37 ... 128 Laatste