Die van mij gaf gisteravond aan dat hij verzonden was, ik kreeg hem vanmiddag rond een uur of twee binnen.Kenji83 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:44:
Dinsdagavond besteld, binnen 20 minuten nadat de store weer online ging. Helaas nog steeds niet verzonden al staat er wel dat hij vandaag nog moet binnen komen.
Hoe waren de ervaringen met het verzendmoment voor de mensen die hem online hebben besteld bij Apple en al iets binnen hebben?
Verwijderd
Dixons is alleen een optie als je naar de standaard configuraties kijkt. Ik twijfel zelf alleen tussen de 13inch rMBP met 2,6ghz 265gb SSD en 16GB, of de standaard 15inch.Philflow schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:29:
[...]
Wettelijk gezien zeker. Maar geeft Apple het ook? Of moet daar een lang proces met dreigbrieven aan vooraf gaan?
Anders is de Dixons een nog interessantere optie.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 15:39 ]
Zijn bij de Apple Store in Amsterdam ook alleen de standaard opties beschikbaar? Of kun je daar ook de rMBP 13" 8GB 128GB op voorraad kopen?
PSN: Rich_E1988
Hmm, dan moet ik er maar niet meer vanuit gaan dat hij vandaag binnenkomt. Balen. Net gechecked, ik heb dinsdagavond om 20.38 besteld. De winkel kan toen nog niet heel lang online zijn geweest... Stond ook bij dat hij binnen 24 uur verzonden zou worden, dat zijn er inmiddels al 35...Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:33:
[...]
Die van mij gaf gisteravond aan dat hij verzonden was, ik kreeg hem vanmiddag rond een uur of twee binnen.
Kun je dat geheugen er niet beter zelf in zetten?Richi E. schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:39:
Zijn bij de Apple Store in Amsterdam ook alleen de standaard opties beschikbaar? Of kun je daar ook de rMBP 13" 8GB 128GB op voorraad kopen?
Geheugen bijplaatsen in een rMBP? tsk tsk tsk.Philflow schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:40:
[...]
Kun je dat geheugen er niet beter zelf in zetten?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Helaas is dit niet mogelijk, daar het geheugen is vastgesoldeerd aan het moederbord.Philflow schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:40:
[...]
Kun je dat geheugen er niet beter zelf in zetten?
Ik ben op zoek naar een 15" macbook pro met:
-retina display
-quad core
-US toetsenbord
Ik wil er Ubuntu op zetten, dat moet goed draaien.
Ik ga er niet op gamen, maar ik vind het erg vervelend als iets traag is.
Met die criteria zou ik ook een 2012 model kunnen pakken toch? Of is dat het niet waard?
Ik heb weinig ervaring met apple, dus ik ben aan het zoeken wat er is en wat ik eigenlijk wil. Suggesties zijn welkom
Ik zie trouwens dat cheapodeals deze laptop als "1.2 kg" heeft staan. Dat lijkt me onzin, of niet? http://cheapodeal.nl/Appl...7-Ghz-Voorjaar-2013-ME665
-retina display
-quad core
-US toetsenbord
Met die criteria zou ik ook een 2012 model kunnen pakken toch? Of is dat het niet waard?
Ik heb weinig ervaring met apple, dus ik ben aan het zoeken wat er is en wat ik eigenlijk wil. Suggesties zijn welkom
Ik zie trouwens dat cheapodeals deze laptop als "1.2 kg" heeft staan. Dat lijkt me onzin, of niet? http://cheapodeal.nl/Appl...7-Ghz-Voorjaar-2013-ME665
Dat is inderdaad onzin.M.qrius schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:54:
-retina display
-quad core
-US toetsenbord
Van het 2012 model zullen ze geen custom modellen meer verkopen, waardoor een US toetsenbord lastig wordt. Of je moet al diverse resellers bellen om te vragen wat ze nog op voorraad hebben. Unbutu zou gewoon fatsoenlijk moeten draaien op een MacBook
Waarom zou je er ubuntu op willen zetten? os X lijkt hier best veel op en werkt toch wel een heel stukje beter.M.qrius schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:54:
-retina display
-quad core
-US toetsenbord
Verder heeft het bij Apple weinig zin om een vorig model te kopen, de prijzen zijn bijna hetzelfde of je moet 2e hands een model willen kopen, ik zou dus gewoon voor het huidige laatste model gaan.
Ik ben meer bekend met Ubuntu, en ik heb het idee dat Bitcoin wallets er beter op gaan draaien. Verder weet ik niet zeker of OS X dingen als full-disk encryption kan (maar waarschijnlijk wel, als ik ernaar zoek). Maar vooral omdat ik er meer in thuis ben dus.Scrtz schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:00:
[...]
Waarom zou je er ubuntu op willen zetten? os X lijkt hier best veel op en werkt toch wel een heel stukje beter.
Verder heeft het bij Apple weinig zin om een vorig model te kopen, de prijzen zijn bijna hetzelfde of je moet 2e hands een model willen kopen, ik zou dus gewoon voor het huidige laatste model gaan.
Ah, vervelend dat er hier ook af en toe wordt gepost over de dikke macbooks. Daardoor in de war gebracht.neonite schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:45:
[...]
Helaas is dit niet mogelijk, daar het geheugen is vastgesoldeerd aan het moederbord.
OS X ondersteund standaard full-disk encryption met FileVault. Als je dat niet vertrouwd of te karig vindt, heeft Sophos nog een commercieel alternatief (zelf geen ervaring mee). En er is altijd ook nog TrueCrypt, maar die heeft op OS X geen full disk encryption.M.qrius schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:02:
[...]
Ik ben meer bekend met Ubuntu, en ik heb het idee dat Bitcoin wallets er beter op gaan draaien. Verder weet ik niet zeker of OS X dingen als full-disk encryption kan (maar waarschijnlijk wel, als ik ernaar zoek). Maar vooral omdat ik er meer in thuis ben dus.
Verwijderd
iCenter in Delft heeft een paar nieuwe MBP's binnen, maar de verkoper was te lui om het open te maken. Dus ik kon er niet achter komen welke ze precies hebben behalve het instapmodel. Verwacht volgende week demo-modellen.
Beste lijkt me om de MacBook Pro via Amerika te bestellen. Daar kun je omgerekend voor €940 het instapmodel van de MacBook Pro Retina kopen (ipv €1329 hier). Toch bijna €400 besparing.
Indien je er toch 21% BTW over doet dan kom je op €1137, wat alsnog een besparing is van bijna €200.
Voor dat bedrag kun je er Apple Care bijkopen en alsnog flink besparen t.o.v. een Nederlandse Mac die dan ook nog eens geen Apple Care heeft.
Indien je er toch 21% BTW over doet dan kom je op €1137, wat alsnog een besparing is van bijna €200.
Voor dat bedrag kun je er Apple Care bijkopen en alsnog flink besparen t.o.v. een Nederlandse Mac die dan ook nog eens geen Apple Care heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door Pyrone89 op 24-10-2013 17:34 ]
De discussie op de vorige pagina is wel interessant opzich, want het is een soort trade-off voor studenten. Of studentenkorting en standaard garantie via Apple, of geen studentenkorting en 3 jaar garantie via Dixons. Hoewel ik het raar vind dat Dixons als official reseller van Apple geen studentenkorting verleent, wellicht toch eens een mailtje achteraan sturen..
Wat de nieuwe Pro Retina betreft, schitterende beestje. Zit er sterk over te twijfelen om m'n paar maanden oude Air te verkopen en dan wat bij te leggen voor de i5 256gb 8gig 13''.
Nog maar even een nachtje over slapen.. of 2
Wat de nieuwe Pro Retina betreft, schitterende beestje. Zit er sterk over te twijfelen om m'n paar maanden oude Air te verkopen en dan wat bij te leggen voor de i5 256gb 8gig 13''.
Nog maar even een nachtje over slapen.. of 2
Tesla M3LR '21
Wat veel mensen echter vergeten is dat over dat bedrag wat op de Apple Store staat ook nog eens sales tax moeten betalen van 5-8% afhankelijk per staat.Pyrone89 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:32:
Beste lijkt me om de MacBook Pro via Amerika te bestellen. Daar kun je omgerekend voor €940 het instapmodel van de MacBook Pro Retina kopen (ipv €1329 hier). Toch bijna €400 besparing.
Ik heb het een keer uitgerekend, maar als je hier in NL de BTW terug kan vragen was het door de tax amper de moeite waard.
Hou je ook rekening met de vliegticket naar de VS of de verzendkosten?Pyrone89 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:32:
Net uitgerekend: 1299*1.0813=1405USD.
Volgens Google is dat €1019.
Zonder BTW in NL kom ik uit op €1098. Een verschil van 80 euro.
Die je er de onderwijskorting af, kom je op betaal je hier €1011
(Mag niet, maar we hebben het over "illegaal" importeren uit de US, dus dan mag dit ook wel
)
Doe ik bij de €1019 van de US 21% BTW, kom ik uit op €1232. Voor 100 euro is importeren voor mij niet de moeite dan.
Importeren kan dus enigszins rendabel zijn als je geen BTW kan terug vragen en geen BTW bij de doune hoeft te betalen (wat evt. lukt als je met het vliegtuig komt, post is al lastiger)
(Mag niet, maar we hebben het over "illegaal" importeren uit de US, dus dan mag dit ook wel
Doe ik bij de €1019 van de US 21% BTW, kom ik uit op €1232. Voor 100 euro is importeren voor mij niet de moeite dan.
Importeren kan dus enigszins rendabel zijn als je geen BTW kan terug vragen en geen BTW bij de doune hoeft te betalen (wat evt. lukt als je met het vliegtuig komt, post is al lastiger)
[ Voor 18% gewijzigd door LearnDriver op 24-10-2013 18:48 ]
De risico's die erbij komen kijken wegen inderdaad niet op tegen de dat kleine beetje ''winst'' wat je maakt.LearnDriver schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 18:45:
Net uitgerekend: 1299*1.0813=1405USD.
(Mag niet, maar we hebben het over "illegaal" importeren uit de US, dus dan mag dit ook wel)
Tesla M3LR '21
Ik snap niet hoe jullie rekenen maar ik kom met de wisselkoers van vandaag toch echt op de eerder door mij genoemde winst van ongeveer €200 tot €400 uit.
Laten we zeggen dat we €30 verzendkosten moeten betalen (wat vrij fors zou zijn) dan hebben we het alsnog over €170 tot €370 (het eerste als je bij de douane toch BTW moet betalen, tweede als je het via de juiste staat doet en gewoon door de douane komt) winst, wat toch een flink bedrag is (13% tot 28% besparing)
Ik bereken eerst de gepresenteerde Amerikaanse prijs om naar euro. Dan heb ik het beste case scenario. Als ik vervolgens er 21% btw bij doe heb ik het slechtste case scenario.
Laten we zeggen dat we €30 verzendkosten moeten betalen (wat vrij fors zou zijn) dan hebben we het alsnog over €170 tot €370 (het eerste als je bij de douane toch BTW moet betalen, tweede als je het via de juiste staat doet en gewoon door de douane komt) winst, wat toch een flink bedrag is (13% tot 28% besparing)
Ik bereken eerst de gepresenteerde Amerikaanse prijs om naar euro. Dan heb ik het beste case scenario. Als ik vervolgens er 21% btw bij doe heb ik het slechtste case scenario.
[ Voor 15% gewijzigd door Pyrone89 op 24-10-2013 19:08 ]
Ik heb ook de rMBP 13" (2,6GHz.0, 16Gb, 512gb) via de apple store besteld. Verwachte leverdatum is 29 - 31 oktober. Ik ben benieuwd of het paneel en ssd ook van samsung is! :-)
Wat is het verschil mbt panelen?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Samsung onderdelen zijn over het algemeen superieur aan de onderdelen van andere leveranciers van Apple. Nogal ironisch en pijnlijk natuurlijk gezien de ruzie tussen Apple en Samsung.Chiron schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:50:
Wat is het verschil mbt panelen?
De verzendkosten liggen hoger en de pakketen worden door de douane gescand, je moet vrijwel zeker BTW betalen.Pyrone89 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:04:
Laten we zeggen dat we €30 verzendkosten moeten betalen (wat vrij fors zou zijn)
[ Voor 26% gewijzigd door Philflow op 24-10-2013 20:18 ]
Als je een paar posts boven je had gelezen, stond er dat de prijs in de Amerikaanse Apple Store excl. sales tax (btw) is. Wanneer je die erbij rekent, zit je al tegen de $1400. Als je dat omrekent naar euro, kom je al boven de €1000 aan kosten voor de laptop zelf.Pyrone89 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 19:04:
Ik snap niet hoe jullie rekenen maar ik kom met de wisselkoers van vandaag toch echt op de eerder door mij genoemde winst van ongeveer €200 tot €400 uit.
En mocht je via de VS importeren, dan gebruiken de meesten denk ik wel een doorstuurservice als Borderlinx. Deze rekent echt wel meer dan €30/ $30 aan kosten voor het doorsturen, waardoor jouw winst bijna in het niet valt.
Ik ben van plan om binnenkort de overstap te maken van Windows naar OS X, en had een nieuwe MacBook Pro Retina 15" op het oog. Ik heb echter nog twee kleine vragen waar ik niet helemaal uitkom, en voordat ik tot aanschaf over ga wilde ik die hier even stellen.
1. Het toetsenbord wat ik nu gebruik is US internationaal, met de enter die plat ligt (horizontale enter). Als ik dit ook wil op m'n MacBook, moet ik dan bij configuratie het US toetsenbord kiezen, of internationaal engels? Als ik google kom ik wat verschillende antwoorden uit, en voordat ik me zo dood ga ergeren aan een verkeerde enter heb ik liever zekerheid
2. Ik ben een student die aardig wat programmeert, flink wat programma's open heeft staan en zo nu en dan eens met Photoshop, After Effects e.d. aan de slag gaat. Standaard heeft de 15" 8GB, ik heb nu in in mijn Windows laptop ook 8GB en daar heb ik vaak genoeg aan. Zou ik met het oog op toekomst, en met oog op de verkoopbaarheid over 2-3 jaar er goed aan doen toch alvast die 16GB er in te laten zetten?
Ik wilde deze vraag hier stellen, en niet in het aankoopadvies forum omdat het mij betrekkelijk kleine vraagjes lijken
1. Het toetsenbord wat ik nu gebruik is US internationaal, met de enter die plat ligt (horizontale enter). Als ik dit ook wil op m'n MacBook, moet ik dan bij configuratie het US toetsenbord kiezen, of internationaal engels? Als ik google kom ik wat verschillende antwoorden uit, en voordat ik me zo dood ga ergeren aan een verkeerde enter heb ik liever zekerheid
2. Ik ben een student die aardig wat programmeert, flink wat programma's open heeft staan en zo nu en dan eens met Photoshop, After Effects e.d. aan de slag gaat. Standaard heeft de 15" 8GB, ik heb nu in in mijn Windows laptop ook 8GB en daar heb ik vaak genoeg aan. Zou ik met het oog op toekomst, en met oog op de verkoopbaarheid over 2-3 jaar er goed aan doen toch alvast die 16GB er in te laten zetten?
Ik wilde deze vraag hier stellen, en niet in het aankoopadvies forum omdat het mij betrekkelijk kleine vraagjes lijken
Alle keyboards indelingen die Apple hanteert:
http://support.apple.com/kb/HT2841
Heeft er iemand al een hands on op het inet kunnen vinden?
Die had ik ook gevonden, maar daar staat US niet tussen. Die optie is wel te vinden bij de configuratie van een rMBP. Toch bedanktBobo221 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:33:
Alle keyboards indelingen die Apple hanteert:
Liggende enter is de US layout en sowieso 16GB er in zetten voor jouw doeleinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Jadang op 24-10-2013 21:02 ]
Ok, US staat dus gewoon voor US International. Bedankt voor je antwoord!Jadang schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:36:
Liggende enter is de International US layout en sowieso 16GB er in zetten voor jouw doeleinden.
ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik voor de 13 inch i5 met 16GB geheugen kies of voor de i7 met 8 GB geheugen. (de prijs is gelijk)
Ik doe voornamelijk full HD films downloaden en aansluiten op de TV en het nodige Office pakket.
Weet er iemand trouwens hoe je aan de buitenkant kunt zien of er een LG display of Samsung display in zit daar ik zeer slechte ervaringen heb met de LG display in Macbook air late 2010.
Ik doe voornamelijk full HD films downloaden en aansluiten op de TV en het nodige Office pakket.
Weet er iemand trouwens hoe je aan de buitenkant kunt zien of er een LG display of Samsung display in zit daar ik zeer slechte ervaringen heb met de LG display in Macbook air late 2010.
Absoluut voor 16GB kiezen. Alleen als je veel rendert is i7 misschien aan te raden. Maar voor jouw gebruik zou 8GB ook voldoen.
[ Voor 20% gewijzigd door Safaci op 24-10-2013 20:48 ]
Dus als ik het goed begrijp word het downloaden en streamen geregeld door het beschikbare RAM geheugen en niet de processor?
In dat geval is de keuze snel gemaakt.
Kom op mensen. Het is leuk dat het kan (nieuw op de 13) maar zo snel ga je 16gig niet echt nodig hebben.
8 is wel het minimale maar zou voor normaal gebruik echt voldoende zijn. Daar valt downloaden en streamen ook onder. 16 is leuk voor als je VM's draait, en echt het zware doet. Of alles echt tegelijkertijd wilt doen.
In mijn iMac zat lang 12 gig en kreeg rare errors die opgelost waren toen er twee banken uit waren. Ik heb geen een keer gemerkt dat ik "maar" 8 gig had. En ik doe toch video bewerking.
8 is wel het minimale maar zou voor normaal gebruik echt voldoende zijn. Daar valt downloaden en streamen ook onder. 16 is leuk voor als je VM's draait, en echt het zware doet. Of alles echt tegelijkertijd wilt doen.
In mijn iMac zat lang 12 gig en kreeg rare errors die opgelost waren toen er twee banken uit waren. Ik heb geen een keer gemerkt dat ik "maar" 8 gig had. En ik doe toch video bewerking.
Ik teken nergens meer voor
Met 12GB RAM krijgen Adobe CS6 en Final Cut Pro mijn iMac plat, laat staan met minder RAM. Ik zou met oog op de toekomst (en ook de doorverkoopbaarheidsfactor) 16GB RAM nemen.
Tuurlijk regelt de processor het downloaden, hoeveel RAM het gebruikt ligt meer aan de app die je voor het downloaden gebruikt.Bobo221 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:52:
Dus als ik het goed begrijp word het downloaden en streamen geregeld door het beschikbare RAM geheugen en niet de processor?
Van de week ga ik zelf ook een rMBP 13 aanschaffen, met 8GB en 256GB. Dat heb ik in mn huidige MacBook ook, dus daar zal ik het wel mee redden. Genoeg voor het gebruikelijke schoolgebruik.
Daarnaast zijn er ook nog mensen die 16GB overwegen. Dit moet je verder dus alleen, naar mijn mening, doen als je veel intensieve en zware taken op de computer doet. Als je zo graag wilt dat het later beter door te verkopen is, moet je het doen voor jezelf.
Waarschijnlijk valt je werk onder het kopje zware werk.
Als iemand het over downloaden en streamen heeft is 16Gig niet echt een vereiste. Dit geldt ook voor de i7.
Doorverkoopfactor ligt deels ook aan je prijs. Zie de huidige prijsverlaging. Dit betekend dat mensen die hun 2012 model verkopen minimaal 200 euro moeten zakken. Zo ging het ook met de air variant.
Tuurlijk kan je later meer vragen voor je 16 gig model maar denk niet 200 euro meer.
Ik persoonlijk vind het een dure investering voor beetje wat je krijgt. En ik doe gemiddeld twee jaar met machine waardoor je 8 gig ook nog verkocht krijgt.
Als iemand het over downloaden en streamen heeft is 16Gig niet echt een vereiste. Dit geldt ook voor de i7.
Doorverkoopfactor ligt deels ook aan je prijs. Zie de huidige prijsverlaging. Dit betekend dat mensen die hun 2012 model verkopen minimaal 200 euro moeten zakken. Zo ging het ook met de air variant.
Tuurlijk kan je later meer vragen voor je 16 gig model maar denk niet 200 euro meer.
Ik persoonlijk vind het een dure investering voor beetje wat je krijgt. En ik doe gemiddeld twee jaar met machine waardoor je 8 gig ook nog verkocht krijgt.
[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 24-10-2013 21:12 ]
Dus ik kan beter investeren in een goeie processor als in de hoeveelheid RAMJadang schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:09:
[...]
Tuurlijk regelt de processor het downloaden, hoeveel RAM het gebruikt ligt meer aan de app die je voor het downloaden gebruikt.
Van de week ga ik zelf ook een rMBP 13 aanschaffen, met 8GB en 256GB. Dat heb ik in mn huidige MacBook ook, dus daar zal ik het wel mee redden. Genoeg voor het gebruikelijke schoolgebruik.
Daarnaast zijn er ook nog mensen die 16GB overwegen. Dit moet je verder dus alleen, naar mijn mening, doen als je veel intensieve en zware taken op de computer doet. Als je zo graag wilt dat het later beter door te verkopen is, moet je het doen voor jezelf.
(ik gebruik spotlight voor het downloaden)
Nee, als je niet meer doet dan downloaden, streamen, office en wat internet dan is een i5 en 8gb meer dan genoeg voor je, ook over 2 jaar nog.
De machines van tegenwoordig, zeker door de pci-e ssd zullen door de jaren heen nog snel zat blijven, zeker kijkende naar de marginale prestatiewinst die een nieuwe processorstructuur je nog geeft.. Waar je vroeger van een dualcore naar een quadcore ging wat nog echt 30-40-50% scheelde praat je nu nog over 5-7% als het niet minder is..
De machines van tegenwoordig, zeker door de pci-e ssd zullen door de jaren heen nog snel zat blijven, zeker kijkende naar de marginale prestatiewinst die een nieuwe processorstructuur je nog geeft.. Waar je vroeger van een dualcore naar een quadcore ging wat nog echt 30-40-50% scheelde praat je nu nog over 5-7% als het niet minder is..
Tja, als je het nu niet gebruikt, zegt dat niks over of je het ooit nodig gaat hebben. Als je het kan veroorloven, gewoon doenQuakie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:00:
Kom op mensen. Het is leuk dat het kan (nieuw op de 13) maar zo snel ga je 16gig niet echt nodig hebben.
Ik heb net een 13 inch besteld, met 16 gig ram, 256 gig sad, 2.6ghz core i5, en US tobo (liggende enter, zaligheid).
Juist wel 16 gig ram omdat het later niet te upgraden is. Mijn huidige macbook pro is inmiddels 5 jaar oud en daar heb ik 2 weken na aankoop al het geheugen gemaxed van 2 naar 4 gig. 2.6ghz i5 omdat Aperture blijer wordt van hogere ghz'en, en juist geen i7 omdat de performancewinst marginaal is tov de i5, laat staan het geld wat je er voor neer moet leggen. Accu gaat ook nog eens harder op met een i7.
Ben benieuwd
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Iedereen thanks voor jullie antwoorden, ik ga voor een 13 inch i5 met 8GB, als ik het goed begrijp is een snellere processor en meer RAM geheugen pure overkill voordat gene waar ik het voor ga gebruiken.
Als het goed is krijgt dixons morgen de nieuwe macbooks binnen. Nu alleen hopen dat er geen LG paneel in zit.
Als het goed is krijgt dixons morgen de nieuwe macbooks binnen. Nu alleen hopen dat er geen LG paneel in zit.
Vanavond een 13" rMBP gekregen van UPS.
2.6GHz/8GB/512GB
Die SSD is wel lekker snel

M'n 15" rMBP met 512GB zit maar net in de 300MB
2.6GHz/8GB/512GB

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik ga op zeer korte termijn een nieuwe Macbook Pro retina 15" aanschaffen, het wordt de meest snelle variant. Nou lees ik net dat ik dus de LG schermen moet mijden ivm ghosting en "inbranden".Pyrone89 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:04:
[...]
Samsung onderdelen zijn over het algemeen superieur aan de onderdelen van andere leveranciers van Apple. Nogal ironisch en pijnlijk natuurlijk gezien de ruzie tussen Apple en Samsung.
Ik lees op diverse fora dat alleen via terminal te achterhalen is wie de fabrikant van het scherm is. Bestaat er echt geen methode om de fabrikant via het serienummer op de doos te achterhalen?
Omdat ik waarschijnlijk (mits de boel op voorraad is) direct mijn verzameling ga uitbreiden met een iPad air en iPhone 5s praten we over flink wat geld. Zijn ze bij de Apple store in Amsterdam dan misschien bereid om te kijken of ze een exemplaar met een Samsung scherm op de plank hebben liggen?
Of mag ik er vanuit gaan dat indien ik de klachten ondervindt met een LG scherm ik icm AppleCare garantie hem mag omruilen. Ik zit niet te wachten op een macbook die na een paar dagen een ander scherm gemonteerd krijgt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Om nog even terug te komen op mijn eerdere post. Ik had nu bedacht dat ik het probleem van de garantie kan omzeilen door AppleCare aan te schaffen. Nu is mijn eerste vraag of ik in Amerika AppleCare voor mijn nieuwe MacBook Pro kan aanschaffen en hier volledig gebruik van kan maken voor 3 jaar in Nederland? Als ik de AppleCare in US dollars kan aanschaffen is dit natuurlijk ver weg het goedkoopste.monnick schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:56:
Dit is de aankondiging waar ik op gewacht heb! Ben van plan om de nieuwe MacBook Pro retina 13-inch te kopen met 256GB SSD en 8GB RAM. Dit model kost in Nederland voor mij €1407 (heb studentenkorting). Nu gaat een kennis van mij aankomende vrijdag naar Texas en die wilt op zich wel een MacBook voor me meenemen. De sales tax in TX is volgens mij 8.25% dus inclusief taxes kost de laptop daar $1620, dit is €1177 met de huidige wisselkoers. Scheelt meer dan €200 dus!
Nu moet ik nog wel een andere adapter kopen, maar dan alsnog lijkt me wel worth it. Alleen vraag ik me af hoe het zit met garantie. Volgens mij heb je sowieso gewoon recht op één jaar wereldwijde garantie bij Apple. Alleen heb je volgens consumentenrecht in Nederland natuurlijk recht op 2 jaar garantie (daar heb ik een maand geleden dankbaar gebruik van gemaakt bij m'n kapotte iPad 3). Het lijkt me dat dit consumentenrecht niet geldt als ik de laptop in de USA heb gekocht? Wat zouden jullie doen, in Amerika kopen of de studentenprijs in Nederland betalen?
Mocht dit niet zo zijn, kan ik de MBP in de USA kopen en vervolgens in Nederland AppleCare voor mijn laptop aanschaffen?
Ik heb positieve ervaring. Mijn scherm van de 15" rMBP hebben ze ook vervangen onder garantie, binnen de twee jaar.Philflow schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:29:
[...]
Wettelijk gezien zeker. Maar geeft Apple het ook? Of moet daar een lang proces met dreigbrieven aan vooraf gaan?
Anders is de Dixons een nog interessantere optie.
Het LG panel versie 2 geeft deze ghosting problemen niet (versie 1 wel, deze zat op de mid 2012 soms).Smarty77 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:16:
[...]
Ik ga op zeer korte termijn een nieuwe Macbook Pro retina 15" aanschaffen, het wordt de meest snelle variant. Nou lees ik net dat ik dus de LG schermen moet mijden ivm ghosting en "inbranden".
Ik lees op diverse fora dat alleen via terminal te achterhalen is wie de fabrikant van het scherm is. Bestaat er echt geen methode om de fabrikant via het serienummer op de doos te achterhalen?
Omdat ik waarschijnlijk (mits de boel op voorraad is) direct mijn verzameling ga uitbreiden met een iPad air en iPhone 5s praten we over flink wat geld. Zijn ze bij de Apple store in Amsterdam dan misschien bereid om te kijken of ze een exemplaar met een Samsung scherm op de plank hebben liggen?
Of mag ik er vanuit gaan dat indien ik de klachten ondervindt met een LG scherm ik icm AppleCare garantie hem mag omruilen. Ik zit niet te wachten op een macbook die na een paar dagen een ander scherm gemonteerd krijgt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
2013 early en late modellen hebben of de samsung of de lg versie 2, beide zijn goed.
Mijn slechte ervaring met LG dateert nog uit de macbook air late 2010 waarin het scherm helemaal ermee ophoud. Natuurlijk pas net na de garantietermijn van 2 jaar.WTM schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:43:
[...]
Het LG panel versie 2 geeft deze ghosting problemen niet (versie 1 wel, deze zat op de mid 2012 soms).
2013 early en late modellen hebben of de samsung of de lg versie 2, beide zijn goed.
[ Voor 5% gewijzigd door Bobo221 op 24-10-2013 23:50 ]
Ook dan kan je nogsteeds een beroep doen op de garantie na de twee jaar. Je mag dit niet verwachten van zo'n dure laptop. Consumentenbescherming / recht gaat behoorlijk ver hoor!Bobo221 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:50:
[...]
Mijn slechte ervaring met LG dateert nog uit de macbook air late 2010 waarin het scherm helemaal ermee ophoud. Natuurlijk pas net na de garantietermijn van 2 jaar.
Wat een heerlijk vies snel ding die rMBP! Heb de duurdere 15", standaard configuratie. Vanmiddag binnen.
Alleen is er wel iets wat erg jammer is; het retina scherm went zo snel dat elk groot beeldscherm waar je hem aan hangt slecht lijkt! :-P Zelfs Cinema display.
Alleen is er wel iets wat erg jammer is; het retina scherm went zo snel dat elk groot beeldscherm waar je hem aan hangt slecht lijkt! :-P Zelfs Cinema display.
[ Voor 98% gewijzigd door repsaj op 24-10-2013 23:57 ]
x
ben bij de mediamarkt geweest maar die konden me niet verder helpen.WTM schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:53:
[...]
Ook dan kan je nogsteeds een beroep doen op de garantie na de twee jaar. Je mag dit niet verwachten van zo'n dure laptop. Consumentenbescherming / recht gaat behoorlijk ver hoor!
Dus heb hem via hdmi aan me tv gehangen en meer als een soort mediaplayer in gebruik.
Woensdagmiddag kwam ik terug van een weekje New York (met een iPhone 5s op zak
) en heb ik gelijk de MacBook Pro alles er-op-en-er-aan gekocht (15" MacBook Pro met Retina-display: 2,6-GHz quad i7, 16GB, 1TB PCIe-SSD). Helaas duurt 't nog eventjes voordat hij aan mijn deur wordt aangeboden. Naar verwachting volgende week vrijdag
... :-D
It's a beautiful day!
Die had je dan ook beter daar kunnen kopen. Had je echt heel veel geld gescheeld. En mocht je bang zijn omtrent garantie: AppleCare is wereldwijd, dus dan had je dat erbij kunnen nemen en nog kunnen besparen.ajpohv schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:23:
Woensdagmiddag kwam ik terug van een weekje New York (met een iPhone 5s op zak) en heb ik gelijk de MacBook Pro alles er-op-en-er-aan gekocht (15" MacBook Pro met Retina-display: 2,6-GHz quad i7, 16GB, 1TB PCIe-SSD). Helaas duurt 't nog eventjes voordat hij aan mijn deur wordt aangeboden. Naar verwachting volgende week vrijdag
... :-D
Dan moet je ook het geluk hebben dat een Apple Store de genoemde configuratie op voorraad heeft. Zelfs Apple heeft niet alle CTO-modellen op voorraad. Met de rMBP 15" kan je al 22 verschillende configuraties bestellen wanneer je de CPU, RAM en SSD configureert. Nu weet ik niet hoe groot het magazijn is van de Apple Store in New York, alleen heb je een grote kans op overbodige voorraad en daar schrijf je alleen maar op af.
Verwijderd
Het command die je invoert bij de terminal om te weten te komen welk paneel je hebt, is toch "Color LCD" ?
Tenminste dat staat in een topic bij het MacRumors forum.
Tenminste dat staat in een topic bij het MacRumors forum.
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2013 08:24 . Reden: Typo (was nog niet wakker..) ]
Kan je misschien laten weten hoe de nieuwe 13" vergelijkt met de "oude" 15" rMBP? Ik zit zelfs een beetje in dubio, kan niet kiezen tussen de 13" en de 15" (ik heb nu een 15" MBP die ik binnenkort wil vervangen). Ben alleen bang dat ik de discrete grafische kaart ga missen...fsfikke schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:11:
Vanavond een 13" rMBP gekregen van UPS.
2.6GHz/8GB/512GB
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Als je het geld hebt en je gebruikt de GPU veel zou ik voor de discrete GPU gaan.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar aan de andere kant vind ik de form factor van de 13" beter dan de 15" tijdens reizen. Hmm, moet ze even in het echt zien denk ik...
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Als je ermee op stap moet zou ik voor de 13 inch gaan, makkelijker op te bergen. Of je moest al een grote rugzak hebben..
net bericht ontvangen. .bestelling is verzonden. Levering oct 31.. nog lekker in spanning zitten 
(MBPr 13 inch middelste standaard config met us layout.)
ligt het nu aan mij mensen maar zijn er weinig reviews? Normaal staat dag later toch wel een review bij de grote jongens (bijv anandtech enz)?
op YouTube kan ik ook maar 1 user vinden met 3 korte filmpjes. Hij vergelijkt hem zelfs met een MacBook Air 2013. Tot mijn grote verbazing is er geen tot weinig performance verschil. Ook geen high tech benchmarks maar zo op het eerste gezicht..
(MBPr 13 inch middelste standaard config met us layout.)
ligt het nu aan mij mensen maar zijn er weinig reviews? Normaal staat dag later toch wel een review bij de grote jongens (bijv anandtech enz)?
op YouTube kan ik ook maar 1 user vinden met 3 korte filmpjes. Hij vergelijkt hem zelfs met een MacBook Air 2013. Tot mijn grote verbazing is er geen tot weinig performance verschil. Ook geen high tech benchmarks maar zo op het eerste gezicht..
Verwijderd
Jongens, ik probeer te duiden of ik een 15 inch retina moet halen, of dat 13 inch retina volstaat. Beide zou ik laten uitrusten met 8GB ram en 256GB SSD, mijn vraag gaat dus puur over de draagkracht van de processor. Naast kantoortaken wil ik er muziek mee produceren, als hobby. Ik gebruik Ableton Live als DAW en maak vooral house, maar af en toe gebruik ik grote sample libraries als Superior Drummer. Ik snap dat het op basis hiervan misschien moeilijk is in te schatten voor jullie welke processor ik minimaal nodig heb. Dat is het voor mij ook
Wat kan ik doen om dat inzichtelijk te maken?
Ja dat valt me ook op, maar ik kan het me ook wel voorstellen. De veranderingen zijn eigenlijk dezelfde als die in de Macbook Air én er is niks aan het uiterlijk veranderd.Quakie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:17:
Met de nieuwe SSD hardeschijven lijkt het mij toch wel interessant om de prestatie van de nieuwe modellen te vergelijken met eerdere generaties. De processors zijn ook weer van een andere generatie met andere klokfrequenties dan de vorige gerenatie. Ook zou het leuk zijn om te zien of de beloofde accu-duur ook wordt bereikt in praktijk.
Ik heb zelf één review gevonden: http://www.cnet.com/lapto...4505-3121_7-35331572.html
Een collega hier heeft gisterenavond een 15 inch MacBook Pro uit de winkel gehaald, die van 2029 euro. Ziet er heel gelikt uit. Zelf moet ik me inhouden om niet naar de winkel te rijden voor een 13 inch uitvoering van 1529 euro, maar ik heb mij voorgenomen te wachten op een actie van Dixons of Black Friday.
Ik heb zelf één review gevonden: http://www.cnet.com/lapto...4505-3121_7-35331572.html
Een collega hier heeft gisterenavond een 15 inch MacBook Pro uit de winkel gehaald, die van 2029 euro. Ziet er heel gelikt uit. Zelf moet ik me inhouden om niet naar de winkel te rijden voor een 13 inch uitvoering van 1529 euro, maar ik heb mij voorgenomen te wachten op een actie van Dixons of Black Friday.
[ Voor 0% gewijzigd door Arosa op 25-10-2013 10:36 . Reden: Link naar review was van vorig jaar, niet naar het jaartal gekeken. ]
Dat maakt niet uit toch? Ik had juist verwacht dat ze daarom wel gauw online zouden staan... vergeleken met vorig model.
Ik zou het bijv wel leuk vinden om daadwerkelijk het verschil te zien tussen hoogte oude en nieuwe 13inch. Oude hoogte was voor mij ook prima, maar gewoon om met je ogen uist te zien ipv dat je weet. Of dat het gewoon klopt dat je misschien maar 5% snelheid winst hebt... maar wel 2 uur extra batterij...
@ Cubarix
Ind lastig, maar waar doe je het nu op? Zo lezen gebruik je de software al ? Als dat nu je startpunt is?
Als je ziet dat je huidige workflow continue 100% staat weet je dat je cpu kracht nodig heb. Als je ziet dat op dit moment de CPU niet echt de bottleneck is kan je 13inch kijken.. Aan de andere kant, heb je veel werkruimte nodig?
Ik zou het bijv wel leuk vinden om daadwerkelijk het verschil te zien tussen hoogte oude en nieuwe 13inch. Oude hoogte was voor mij ook prima, maar gewoon om met je ogen uist te zien ipv dat je weet. Of dat het gewoon klopt dat je misschien maar 5% snelheid winst hebt... maar wel 2 uur extra batterij...
@ Cubarix
Ind lastig, maar waar doe je het nu op? Zo lezen gebruik je de software al ? Als dat nu je startpunt is?
Als je ziet dat je huidige workflow continue 100% staat weet je dat je cpu kracht nodig heb. Als je ziet dat op dit moment de CPU niet echt de bottleneck is kan je 13inch kijken.. Aan de andere kant, heb je veel werkruimte nodig?
Ik krijg een oude review van oct 2012 voor mijn neus.Arosa schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:32:
Met de nieuwe SSD hardeschijven lijkt het mij toch wel interessant om de prestatie van de nieuwe modellen te vergelijken met eerdere generaties. De processors zijn ook weer van een andere generatie met andere klokfrequenties dan de vorige gerenatie. Ook zou het leuk zijn om te zien of de beloofde accu-duur ook wordt bereikt in praktijk.
Ja had heel de tijd ook Black Friday in mijn hoofd. Black Friday is pas eind november en met aanpassing aan toetsenbord moet je sowieso dagen extra wachten dat ik niet wilde wachten tot half dec. Volgens mij is het niet standaard op alle producten maar verwacht zeker wel op de retina's.. Ik hoop voor je rond de 100euro!
Jij hebt wel een andere build van OSX Mavericks. Ik heb (net als de rest na het updaten?) 13A603. 13A3017 zie ik bij jou? Is die nog updatebaar bij jou?The Mechanic schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:00:
Geen extra dingen besteld en met ideal betaald (ik had eerder gelezen dat dat tijd scheelt). Natuurlijk Nederlandse versie.
[afbeelding]
Ik heb nu een MacBook van eind 2008, functioneert eigenlijk nog vlekkeloos, zelfs de accu is na ruim 900 cycles nog zo'n 80% van de oorspronkelijk capaciteit. Kan er eigenlijk nog steeds alles mee doen wat ik wil, dus echt haast met vervangen is er niet, dus een maandje wachten lukt nog wel, zeker met wat korting in het vooruitzicht. Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat er nog een kleine twijfel is om voor een goedkopere windowslaptop te gaan met vergelijkbare specs, maar of ik nu echt blij wordt van de 200 euro die ik dan in m'n zak hou?
Dat van de review had ik ook gezien, had niet goed op het jaartal gelet.
Iemand die van plan is een retina 13 inch review te maken hier op tweakers? Ben benieuwd naar de bevindingen!
Verwijderd
Ik zie slecht, ik heb 1 oog en daarmee heb ik beperkt zicht. Een kleiner scherm is meestal beter voor het overzicht. Dus qua werkruimte voel ik wel wat voor 13-inch.[b][message=41103655,noline]@ Cubarix
Ik doe het nu op een zes jaar oude desktop. Ik zal eens kijken hoe het daar gaat (soms stottert hij, maar ik zal even checken op wat precies) Maar dat is op windows, en ik had het idee dat door het andere OS er wel verschillen zijn in hoe er wordt omgegaan met CPU kracht, en dat als ik nu dus te weinig snelheid heb op windows dat niet hoeft te betekenen dat ik te weinig heb op OSX?
Leuke vergelijking, ik neem even aan dat je nu dus een Unibody Macbook hebt?Arosa schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:03:
Ik heb nu een MacBook van eind 2008, functioneert eigenlijk nog vlekkeloos, zelfs de accu is na ruim 900 cycles nog zo'n 80% van de oorspronkelijk capaciteit. Kan er eigenlijk nog steeds alles mee doen wat ik wil, dus echt haast met vervangen is er niet, dus een maandje wachten lukt nog wel, zeker met wat korting in het vooruitzicht. Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat er nog een kleine twijfel is om voor een goedkopere windowslaptop te gaan met vergelijkbare specs, maar of ik nu echt blij wordt van de 200 euro die ik dan in m'n zak hou?
De duurdere was van de 2 was 1499 geloof ik en had verlicht toetsenbord. Een afschrijving van 300euro als je hem weg geeft!
Vandaag de dag koop je middelste retina voor dat bedrag en heb je dus 2 configs eronder!
Als vijf jaar ermee doen gebruikelijk voor je is zou ik zeker weten niet die 200euro besparen...
Ik zou dan nakijken of software beschikbaar voor OSX is. Ik vermoed dat je dat al gedaan hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:07:
[...]
Ik zie slecht, ik heb 1 oog en daarmee heb ik beperkt zicht. Een kleiner scherm is meestal beter voor het overzicht. Dus qua werkruimte voel ik wel wat voor 13-inch.
Ik doe het nu op een zes jaar oude desktop. Ik zal eens kijken hoe het daar gaat (soms stottert hij, maar ik zal even checken op wat precies) Maar dat is op windows, en ik had het idee dat door het andere OS er wel verschillen zijn in hoe er wordt omgegaan met CPU kracht, en dat als ik nu dus te weinig snelheid heb op windows dat niet hoeft te betekenen dat ik te weinig heb op OSX?
Ik zou toch even je volledig config plaatsen. Het is lastig zo omdat je best krachtige desktops had in 2007, maar ook trage uiteraard. Toch neig ik te zeggen de 13inch, omdat je zelf ook aangeef dat je daar beter overzicht op hebt. Dan kan je altijd nog bepalen of je een zwaardere cpu neemt.
Verwijderd
Als ik het goed begrijp is de 15-inch bijna twee keer zo snel als de 13-inch, ook al prop ik in die laatste een i7. (volgens geekbench benchmarks)
M'n oude desktop: Dell Dimension 9200 met Intel Core Duo 6600 (2,4 ghz) met 2 GB ram.
M'n oude desktop: Dell Dimension 9200 met Intel Core Duo 6600 (2,4 ghz) met 2 GB ram.
Iemand al ergens een vergelijking gevonden tussen de 13" Air en de nieuwe 13" Pro? Ben in de markt voor een van deze twee, maar tot nog toe alleen dit gevonden.
[ Voor 21% gewijzigd door aerofreak op 25-10-2013 11:45 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Wat voor gelijkenis zoek je?
Qua prestaties zal die van de Pro natuurlijk stukken beter zijn. Daar heb je geen benchmarks voor nodig.
Qua prestaties zal die van de Pro natuurlijk stukken beter zijn. Daar heb je geen benchmarks voor nodig.
Ja best case scenario maar klopt de quad core is een stuk sneller! Dit is te merken met bijv een hd movie exporteren.. Dan scheelt het aanzienlijk in tijd.Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:37:
Als ik het goed begrijp is de 15-inch bijna twee keer zo snel als de 13-inch, ook al prop ik in die laatste een i7. (volgens geekbench benchmarks)
De huidige i5 dual core in de 13 inch is denk ik ongeveer 2x zo snel in sommige taken als je core duo.
http://www.cpubenchmark.net/
Je gaat het zeker weten merken dus. Welke variant je kiest.
Is het eigenlijk ook bekend of varianten met 16GB af te halen zijn in de Apple Store of een andere elektronica zaak? Een Apple medewerker kon me daarover weinig vertellen.
bel ff anders met de apple storeSafaci schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:03:
Is het eigenlijk ook bekend of varianten met 16GB af te halen zijn in de Apple Store of een andere elektronica zaak? Een Apple medewerker kon me daarover weinig vertellen.
http://www.apple.com/nl/retail/amsterdam/
Van het kastje naar de muur lopen...
Verwijderd
Ok, duidelijkQuakie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:49:
[...]
Ja best case scenario maar klopt de quad core is een stuk sneller! Dit is te merken met bijv een hd movie exporteren.. Dan scheelt het aanzienlijk in tijd.
De huidige i5 dual core in de 13 inch is denk ik ongeveer 2x zo snel in sommige taken als je core duo.
http://www.cpubenchmark.net/
Je gaat het zeker weten merken dus. Welke variant je kiest.
Dan nog, in hoeverre is het lulkoek dat OSX meer kan doen met dezelfde processor/RAM dan Windows??
Stel dat ik een Windows-laptop zou aanschaffen met vergelijkbare hardware als MBPr 13-inch, en ik ga daar muziek op maken, ga ik dan eerder de CPU outmaxen? Waar hangt dit van af?
Ik heb vijf reviews gevonden, ze zijn verzameld op een pagina: http://www.heavy.com/tech...-pro-2013-review-roundup/
8 wachtenden voor meDancePlaza schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:08:
[...]
bel ff anders met de apple store
http://www.apple.com/nl/retail/amsterdam/
Kon niet opmaken uit de startpost. Is het scherm mat? van de rMBPro?
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Zojuist de macbook pro opgehaald, kreeg echter maar 3% studentenkorting, kan iemand dit valideren? Ik ga alsnog even met Dixons mailen omdat het normaal 6% is via apple.
Verwijderd
Dixons geeft minder dan Apple. Ik heb er korte tijd gewerkt als bijbaantje. Toen (jaar geleden) was het 4%.Scrtz schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:08:
Zojuist de macbook pro opgehaald, kreeg echter maar 3% studentenkorting, kan iemand dit valideren? Ik ga alsnog even met Dixons mailen omdat het normaal 6% is via apple.
Medewerker van Dixons vertelde mij 4%.Scrtz schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:08:
Sorry, maar dit is toch geen review? Schitterend apparaatje, maar als je je review gaat schrijven over gamen in de metro...dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen. Het is toch veel belangrijker om te kijken hoe dit model zich verhoudt tot het model van vorig jaar bijvoorbeeld. Anandtech maar weer afwachten dus.omgwtfbbq schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:37:
http://www.theverge.com/2...splay-review-15-inch-2013
De review van The Verge staat online
Laptopmag heeft ook een, weliswaar magere, review online staan: http://www.laptopmag.com/...ook-pro-15-inch-2013.aspx
Hoe zou de verhouding liggen tussen een 15" 2012 rMBP (2,3 i7, 16GB) en de 2013 15" (2,0 i7, 16GB) en de 2013 15" (2,4 i7, 16GB, GT 750M)?
Denk aan Lightroom batch bewerkingen, Photoshop, video's converteren.
Alleen op het gebied van games legt het 2013 basismodel het af tegen die uit 2012 denk?
Presteert de 2,0 Haswell ondanks de lagere kloksnelheid, maar dankzij Iris pro overall toch beter dan de 2,3 i7 uit 2012?
Is het vooral de PCIe SSD die het verschil maakt?
Alleen op het gebied van games legt het 2013 basismodel het af tegen die uit 2012 denk?
Presteert de 2,0 Haswell ondanks de lagere kloksnelheid, maar dankzij Iris pro overall toch beter dan de 2,3 i7 uit 2012?
Medewerker van Dixons vertelde mij 4%.Scrtz schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:08:
Thanks, ik ga iig even mailen kijken wat ik er nog uit kan halen eventueel.Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:09:
[...]
Dixons geeft minder dan Apple. Ik heb er korte tijd gewerkt als bijbaantje. Toen (jaar geleden) was het 4%.
Al met al ben ik erg tevreden, en ach die 80 euro voor 3 jaar garantie heb ik dan ook wel weer over voor zo'n product. In de winkel kan je altijd meer voor elkaar krijgen door wat te gaan zeiken dan dat je je product moet terugsturen naar in dit geval Apple zelf.
En jeetje wat is die 13" rmbp dun, en ook nog wat kleiner dan de normale 13" heel nice!
Mwah,The Verge is meer een lifestyle blog en minder een tech site. Vanuit dat oogpunt bezien snap ik de review wel. Als je harde cijfers wilt zul je even op Anandtech moeten wachten. Duurt meestal wat langer, maar ik weet zeker dat hij hem van onder tot boven doorneemt.DwightKSchrute schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:18:
[...]
Sorry, maar dit is toch geen review? Schitterend apparaatje, maar als je je review gaat schrijven over gamen in de metro...dan heb je het volgens mij niet helemaal begrepen. Het is toch veel belangrijker om te kijken hoe dit model zich verhoudt tot het model van vorig jaar bijvoorbeeld. Anandtech maar weer afwachten dus.
Anandtech
TheVerge is echt een kort door de bocht lifestyle-hype-clickbait blog aan het worden... Bah
TheVerge is echt een kort door de bocht lifestyle-hype-clickbait blog aan het worden... Bah
[ Voor 85% gewijzigd door Impstoker op 25-10-2013 14:52 . Reden: foutje bedankt ]
Ja ondanks de 'maar' 2.0Ghz is deze toch sneller. Het staat een paar pagina's terug. 5 a 10% geloof ik.readytoflow schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:41:
Hoe zou de verhouding liggen tussen een 15" 2012 rMBP (2,3 i7, 16GB) en de 2013 15" (2,0 i7, 16GB) en de 2013 15" (2,4 i7, 16GB, GT 750M)?
Dan komt ook nog de snellere flash erbij. In normaal gebruik ga je het niet merken maar zal wel wat uitmaken qua pieken...
Er werd ook gezegd dat de iris pro ongeveer snelheid had van een 650. Dus dit zou gelijkwaardig moeten zijn..
Vandaar dat ik en sommige zo op de reviews aan het wachten zijn.. Zeer handig om te weten..
Als je twijfelt omdat je oude model goedkoper dan nieuwe kan kopen, zou ik bij je afvragen of je het belangrijk vind om het nieuwe model te hebben met ietsjes betere performance, 1 uur extra batterij en het prijsverschil het waard vind. Ik zelf zou bij een prijsverschil van 200 a 230 overstag gaan, niet voor 100euro.
Ik ben sinds gisteren overgestapt van het instapmodel 15" rMBP uit 2012 naar het topmodel van 2013. Waar ik me bij m'n vorige macbook echt early adopter voelde door de integrated GPU is dat gevoel nu helemaal verdwenen.
Op de 2012 rMBP merk ik bij normaal gebruik van de macbook veel verschil tussen de integrated en dedicated GPU. (denk aan exposé, vloeiend scrollen en switchen van spaces)
Op de 2013-versie merk ik totaal geen verschil meer tussen de Iris Pro en de 750M. De Iris Pro trekt met gemak alles animaties waardoor de laptop weer heerlijk vloeiend aanvoelt.
Op de 2012 rMBP merk ik bij normaal gebruik van de macbook veel verschil tussen de integrated en dedicated GPU. (denk aan exposé, vloeiend scrollen en switchen van spaces)
Op de 2013-versie merk ik totaal geen verschil meer tussen de Iris Pro en de 750M. De Iris Pro trekt met gemak alles animaties waardoor de laptop weer heerlijk vloeiend aanvoelt.
Ik heb het oude model nu reeds. Tweedehands gekocht.
i7 2,3, 16GB, 256SSD met apple care tot dec-2015
Ik zou graag een 512SSD willen. Als ik voor een paar honderd euro meer een nieuwe Macbook kan hebben, zou ik het nog overwegen.
Als de mijne nog 1600-1700 opbrengt en ik voor +/-2365 de 2,4, 16GB, 512 SSD kan kopen (studentenkorting of BTW dagen). dan is het nog het overwegen waard.
Alleen een upgrade naar 512GB SSD zou normaal al 500,- kosten.
Alleen de verlengde batterijduur valt me wat tegen.
Op zich maakt het niet veel uit. Ik kan ook wachten. Laptop schrijft 500-600 per jaar af denk. Dus de eenmalige investering wordt hoger, maar de tijd om te sparen wordt langer.
i7 2,3, 16GB, 256SSD met apple care tot dec-2015
Ik zou graag een 512SSD willen. Als ik voor een paar honderd euro meer een nieuwe Macbook kan hebben, zou ik het nog overwegen.
Als de mijne nog 1600-1700 opbrengt en ik voor +/-2365 de 2,4, 16GB, 512 SSD kan kopen (studentenkorting of BTW dagen). dan is het nog het overwegen waard.
Alleen een upgrade naar 512GB SSD zou normaal al 500,- kosten.
Alleen de verlengde batterijduur valt me wat tegen.
Op zich maakt het niet veel uit. Ik kan ook wachten. Laptop schrijft 500-600 per jaar af denk. Dus de eenmalige investering wordt hoger, maar de tijd om te sparen wordt langer.
Linkjes naar de artikelen van de 13 en 15":Bobo221 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:42:
De eerste (semi) tear down is ook al online.
needless to say heeft het weer een 1 gescoord.
13": http://www.ifixit.com/Tea...ate+2013+Teardown/18695/1
15": http://www.ifixit.com/Tea...ate+2013+Teardown/18696/1
Philflow schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:21:
Laptopmag heeft ook een, weliswaar magere, review online staan: http://www.laptopmag.com/...ook-pro-15-inch-2013.aspx
Ik dacht dat dit niet mogelijk was met Retina schermen?Display suffers from glare outdoors
edit: Lees wel overal dat 'ie erg heet wordt, dat valt ook wel wat tegen.
[ Voor 9% gewijzigd door London op 25-10-2013 16:24 ]
Tesla M3LR '21
Why not? De retina modellen hebben nog steeds een glare variant, echter is de glare wel sterk verminderd door de afwezigheid van een extra glaslaag.
Als je binnen zit achter een raam of onder tl-buizen merk je de glare al.
Als je binnen zit achter een raam of onder tl-buizen merk je de glare al.
Imo logisch gevolg van: aluminium behuizing, dunne laptop, dikke cpu, goed op z'n donder geven. Het zou vreemd zijn als die niet heet zou worden.Las Vegas schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 16:19:
[...]
edit: Lees wel overal dat 'ie erg heet wordt, dat valt ook wel wat tegen.