Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjbrits
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-06 22:17
Ik heb enige tijd geleden een glas water over mijn MBPr laten vallen :( . Inmiddels een nieuwe gehaald en weer helemaal blij mee :) .
Nu heb ik de "oude" nog. Hij doet het nog, alleen de batterij, enter-toets en rechter shift zijn ermee gestopt.
Heeft iemand enig idee of er bedrijven zijn die dit zo opkopen? Of via marktplaats?
Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
tjbrits schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:02:
Ik heb enige tijd geleden een glas water over mijn MBPr laten vallen :( . Inmiddels een nieuwe gehaald en weer helemaal blij mee :) .
Nu heb ik de "oude" nog. Hij doet het nog, alleen de batterij, enter-toets en rechter shift zijn ermee gestopt.
Heeft iemand enig idee of er bedrijven zijn die dit zo opkopen? Of via marktplaats?
Alvast bedankt...
Waarom laat je het toetsenbord niet vervangen? Kun je 'm daarna verkopen als goed werkend.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-07 15:06
Alvast bedankt...
Iemand die een beetje handig is zou het misschien kunnen oplossen. Toetsenbord voor de retina haal je voor zo'n 50-60 euro van eBay, dan heb je het toetsen probleem waarschijnlijk opgevangen. Voor de accu denk ik dat je de volledige topcase zal moeten vervangen, dat is echt een stuk duurder (5-600 euro).

Verder zou ik proberen om hem via marktplaats/tweakers v&a te verkopen. Zullen vast mensen zijn die hier interesse in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-07 21:37
Weet iemand of het mogelijk is om Matrox DualHead2Go DisplayPort Edition te laten draaien op een Macbook Pro 13" Mid 2012 ?

Dan zou het 2 x 1900x1200 worden kwa resolutie mits dit lukt natuurlijk.

Via Google kan het wel/niet/wel/niet...

[ Voor 3% gewijzigd door console op 04-01-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282355

Alvast bedankt...
Ik zou de Macbook verkopen als je hem toch niet meer nodig hebt. Vaak meegemaakt dat er na verloop van tijd rare problemen optreden door vocht schade. Dit ivm oxideren e.d. wat je niet direct merkt.

Heb een iPhone gekregen van iemand en die verkocht op MP, kreeg er nog 180 euro voor, makkelijk verdient dacht ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RnB schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:17:
Shit, de rechter usb poort van mijn rMBP doet het sinds vandaag niet meer.. :/
Gister deed ie het nog, geen gekke dingen gedaan in de tussentijd. Erg jammer dit.
Nou, uit het niets is er een defect ontstaan aan het logic- en een io board. Deze twee worden dus vervangen, kost 3 tot 5 dagen. Hopelijk kan ik mijn MBP maandag halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 00:26
MacBook Pro Retina 15" zojuist binnen... een vraag: ik heb soms als ik muziek afspeel in iTunes dat ie een een paar miliseconde hapert waardoor de muziek niet soepel wordt afgespeeld. Nu lees ik op internet meerdere dingen... Wordt dit door Apple opgelost d.m.v. een update of niet? Wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als er een boel mensen last van hebben, zal het waarschijnlijk wel opgelost worden dmv een update.
Maar er kan natuurlijk meer aan de hand zijn, denk aan iets hardwarematigs? Ik heb er zelf namelijk geen last van.

Heb je al iets geprobeerd om het op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
RnB schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:27:
Als er een boel mensen last van hebben, zal het waarschijnlijk wel opgelost worden dmv een update.
Maar er kan natuurlijk meer aan de hand zijn, denk aan iets hardwarematigs? Ik heb er zelf namelijk geen last van.

Heb je al iets geprobeerd om het op te lossen?
Het is echt alleen als ik via iTunes muziek afspeel, via YouTube of iets dergelijks is er niks aan de hand. Heel apart... Soms is het wel, soms is het probleem er niet.. Apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

ik het die itunes haprings glitch niet met mijn retina mb pro.
enige verschil is dat ik 2.6ghz en 512GB ssd heb en jij 2.3ghz en 256gb

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 151407 op 06-01-2013 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook een 2,3GHz en 256GB versie, daar ligt het niet aan.
Goudvis12 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:12:
[...]

Het is echt alleen als ik via iTunes muziek afspeel, via YouTube of iets dergelijks is er niks aan de hand. Heel apart... Soms is het wel, soms is het probleem er niet.. Apart
Oh, dat is wel apart ja. Dat kan bijna niet iets hardwarematigs zijn (kan het mis hebben).
Toch is het niet normaal dat je daar last van hebt, misschien iTunes herinstalleren (of ML clean install)?

[ Voor 6% gewijzigd door RnB op 06-01-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
Update dag 3:
Vandaag heb ik tot op heden nog geen last gehad van haperingen in iTunes ik heb wat updates uitgevoerd en tot op heden zijn de problemen nog niet teruggekeerd. :) Goed nieuws dus!

Niemand heeft er hier verder nog last van gehad dan met de MacBook Pro Retina 2.3GHz - 8GB - 256GB SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Welke updates dan precies? Ik heb nog steeds het probleem bij het afspelen van audio. Is ook een veelvoorkomend problem wat -voor zover ik weet- alleen voorkomt als er geswitched wordt van Nvidia terug naar Intel graphics. Heb op forums gelezen dat het bij de 10.8.3. beta opgelost zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399982

Hallo,

Ik heb een klein probleempje mijn MacBook Pro 15 I7 uit 2011 start 2x op hij gaat 1e x aan hoor je de fans draaien en hoor je gewoon dat die uitvalt. Daarna start die wel gewoon op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
injectx schreef op maandag 07 januari 2013 @ 08:49:
Welke updates dan precies? Ik heb nog steeds het probleem bij het afspelen van audio. Is ook een veelvoorkomend problem wat -voor zover ik weet- alleen voorkomt als er geswitched wordt van Nvidia terug naar Intel graphics. Heb op forums gelezen dat het bij de 10.8.3. beta opgelost zou zijn.
Het waren updates van Lion welke ik doorkreeg via de Mac App Store "Updates". MBPr heb ik een paar dagen in gebruik en had de updates blijkbaar nog niet uitgevoerd. Als jij er ook last van hebt, en vele andere dan zal dit uiteraard snel worden opgelost door Apple. Enig idee wanneer die uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

ergens deze maand als goed is komt 10.8.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:03

alwinus

Tweaked

Vorige week vrijdag mijn macbook pro 13 inch retina omgeruild wegens retentie bij mycom. Zaterdag stond ik weer bij Mycom op de stoep. Ook het nieuwe exemplaar had last van retentie.

Ze hadden er nog wel een staan maar die was waarschijnlijk van dezelfde productielijn dus er wordt een nieuwe besteld. Afwachten wat dat op gaat leveren.

[ Voor 10% gewijzigd door alwinus op 07-01-2013 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 06:53
vrijdag mijn 15" retina opgehaald. Gelukkig een samsung scherm! Moest wel even de battery drain truukjes gaan uitvoeren om alles op 7 uur te krijgen....schandalig bug overigens in de migration issistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
DonnieDoezoe schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:17:
vrijdag mijn 15" retina opgehaald. Gelukkig een samsung scherm! Moest wel even de battery drain truukjes gaan uitvoeren om alles op 7 uur te krijgen....schandalig bug overigens in de migration issistant.
Hoe kun je zien welk scherm je hebt? Misschien ook iets om te checken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

gratz. Ben benieuwd of er in de 13 inch varianten wel een samsung scherm te krijgen is. Je kan met commando wat rondzweeft op het internet in de 13 inch niet meer het nummer van het scherm opvragen waaruit af te leiden is wie de maker is van het scherm :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 06:53
ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
Ook ik heb een Samsung Scherm, begint namelijk met LSN. Nergens om me druk om te maken hopelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Goudvis12 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:35:
Ook ik heb een Samsung Scherm, begint namelijk met LSN. Nergens om me druk om te maken hopelijk ;)
Al gecheckt op pixelfoutjes? Heb zelf ook een Samsung scherm maar helaas met enkele altijd oplichtende pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowinio
injectx schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:25:
[...]

Al gecheckt op pixelfoutjes? Heb zelf ook een Samsung scherm maar helaas met enkele altijd oplichtende pixels.
Niet gedaan, maar ik zie niks. ik ga er niet specifiek naar zoeken, want je zal er hoogstwaarschijnlijk altijd wel een vinden haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Goudvis12 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:43:
[...]

Niet gedaan, maar ik zie niks. ik ga er niet specifiek naar zoeken, want je zal er hoogstwaarschijnlijk altijd wel een vinden haha :)
Haha dat klopt inderdaad (helaas) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Ik heb sinds vandaag (het valt me iig sinds vandaag pas op) dat mijn macbook pro een zeer irritant hoog piepend geluid maakt en het komt van links, aan de kant van de aansluitingen dus. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? (2011/2012 model)

Edit: volgens mij ligt het aan m'n harde schijf. Was een een bestand van 8GB aan het verplaatsen en echt meteen toen hij klaar was stopte het gepiep.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 328026 op 07-01-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben mijn MacBook Pro Retina nu inmiddels al ruim een maand kwijt, vanwege Image retention en niet goed functionerende linker USB aansluiting.

Mijn vraag is aan jullie: staat er wettelijk een bepaalde termijn voor, dat de Mediamarkt de laptop binnen een bepaalde tijd moet repareren of vervangen?
EDIT: Op internet lees ik overal een 'redelijke termijn', maar wat kan ik hier onder verstaan? Een maand? of langer/korter?

Ik vind het nu wel erg lang gaan duren namelijk...

[ Voor 14% gewijzigd door edgarf28 op 07-01-2013 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05-2023
Beste mensen, ik ben aan het twijfelen of ik nu een rMBP 15" moet gaan halen. Hij is al best lang op de markt en lijkt nog altijd last te hebben van ¿image retention? Volgens de Mac Buyer's Guide zou een refresh al binnen 2 maanden kunnen komen maar dit lijkt een kleine kans met Haswell die dan nog niet uit is en pas in de zomer schijnt uit te komen. Is het mogelijk dat deze voor april een update krijgt of zal dit nog tot minstens de zomer gaan duren? Wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 11-07 11:08

page404

Website says no

Momenteel heb ik een 15" Macbook Pro (mid 2009). Ik zit er aan te denken die te gaan verkopen en te vervangen door een recente tweedehands 15" (non-retina).
Waar kan ik daar het beste voor kijken? Zijn er ervaringen met 2ehandsmac.nl? En zijn de prijzen die daar gehanteerd worden realistisch? Ik twijfel tussen deze site en de tweakers V&A. Marktplaats ben ik wat huiverig voor omdat er zoveel rotzooi bij staat. Wat zijn jullie ervaringen?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01-2024
RRE RoadRunner schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:36:
Beste mensen, ik ben aan het twijfelen of ik nu een rMBP 15" moet gaan halen. Hij is al best lang op de markt en lijkt nog altijd last te hebben van ¿image retention? Volgens de Mac Buyer's Guide zou een refresh al binnen 2 maanden kunnen komen maar dit lijkt een kleine kans met Haswell die dan nog niet uit is en pas in de zomer schijnt uit te komen. Is het mogelijk dat deze voor april een update krijgt of zal dit nog tot minstens de zomer gaan duren? Wat zijn jullie gedachten hierover?
Om eerlijk te zijn; er zitten grote verschillen tussen de modellen... ik heb er meer dan 6 uitgebreid getest. Eerder in dit forum werd 'image-retention' afgedaan als een overdreven early-adopters probleem. Zelfs Apple reageerde in het begin ontkennend én nu nog steeds alsof zij nog nooit er van hebben gehoord maar tegelijkertijd wel de defecte LG panelen vervangen door samsungs :? Ik heb er 2 geruild voordat ik een goede had. Eerste was LG, die moet ik niet en de tweede was een samsung maar bleek rare zoemgeluiden (heel licht hoorbaar in bed) te hebben. Ik wist zeker dat dit niet hoorde maar begon toch te twijfelen of ik hem weer moest omruilen, immers ik had nu de felbegeerde samsung. Toch gedaan en weer een samsung gekregen, perfect model! Test hem gewoon uitgebreid, je merkt het vanzelf... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

page404 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 19:36:
Momenteel heb ik een 15" Macbook Pro (mid 2009). Ik zit er aan te denken die te gaan verkopen en te vervangen door een recente tweedehands 15" (non-retina).
Waar kan ik daar het beste voor kijken? Zijn er ervaringen met 2ehandsmac.nl? En zijn de prijzen die daar gehanteerd worden realistisch? Ik twijfel tussen deze site en de tweakers V&A. Marktplaats ben ik wat huiverig voor omdat er zoveel rotzooi bij staat. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb al mijn Macs via tweedehandsmac verkocht en altijd tegen redelijke prijzen. Natuurlijk zijn er nog steeds mensen die denken dat ze bijna de nieuwprijs kunnen vragen zoals 10 jaar geleden, maar er staan ook genoeg realistische aanbiedingen, hoewel die van mij wel altijd de goedkoopste waren.
Een jaar geleden heb ik (stom, stom) mijn zo goed als nieuwe 15" MBP i7 2,66 uit 2010 met hi-res, 7200 rpm harddisk en 8 GB geheugen (nieuwprijs €2300) verkocht voor €975. Met die opbrengst was ik toen trouwens wel tevreden. Nu, een jaar later, wordt voor het 2,4 GHz-model nog steeds meer dan duizend euro gevraagd. Ik heb daar vorige maand namelijk zelf weer voor gekeken omdat ik terug wilde van een iMac naar een MBP.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoefniks
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-01-2022
Super tevreden over mijn mbp. Heb me alleen het laten maken van een weekbrief voor school laten aansmeren. Dit deed voorheen op een Windows PC. Voor de weekbrief krijg ik een sjabloon met een.pub extensie. Heb al een hoop geprobeerd maar op de mbo is het geen eenvoudige klus. Omzetten van de aangeleverde bestanden naar pdf via Zamzar, sjabloon omzetten naar pdf of word enz. enz. Ik heb al veel geprobeerd maar het lukt niet echt. Gaat dit echt niet op de mbo, moet ik dan echt voor dit klusje achter de Windows pc of weet iemand een eenvoudige oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
hoefniks schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:31:
Super tevreden over mijn mbp. Heb me alleen het laten maken van een weekbrief voor school laten aansmeren. Dit deed voorheen op een Windows PC. Voor de weekbrief krijg ik een sjabloon met een.pub extensie. Heb al een hoop geprobeerd maar op de mbo is het geen eenvoudige klus. Omzetten van de aangeleverde bestanden naar pdf via Zamzar, sjabloon omzetten naar pdf of word enz. enz. Ik heb al veel geprobeerd maar het lukt niet echt. Gaat dit echt niet op de mbo, moet ik dan echt voor dit klusje achter de Windows pc of weet iemand een eenvoudige oplossing?
.pub is een extensie voor Microsoft Publisher documenten. Ik zou zelf OF via bootcamp OF via VMware in OSX Windows installeren en daarin Publisher installeren. Heb het zelf ook al een keer meegemaakt dat ik een programma voor een evenement in .pub kreeg aangeleverd (why.. :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoefniks
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-01-2022
injectx schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:58:
[...]

.pub is een extensie voor Microsoft Publisher documenten. Ik zou zelf OF via bootcamp OF via VMware in OSX Windows installeren en daarin Publisher installeren. Heb het zelf ook al een keer meegemaakt dat ik een programma voor een evenement in .pub kreeg aangeleverd (why.. :( ).
:) Dank je wel, daar ga ik mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Canaria schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 08:10:
[...]

Ik heb al mijn Macs via tweedehandsmac verkocht en altijd tegen redelijke prijzen. Natuurlijk zijn er nog steeds mensen die denken dat ze bijna de nieuwprijs kunnen vragen zoals 10 jaar geleden, maar er staan ook genoeg realistische aanbiedingen, hoewel die van mij wel altijd de goedkoopste waren.
Een jaar geleden heb ik (stom, stom) mijn zo goed als nieuwe 15" MBP i7 2,66 uit 2010 met hi-res, 7200 rpm harddisk en 8 GB geheugen (nieuwprijs €2300) verkocht voor €975. Met die opbrengst was ik toen trouwens wel tevreden. Nu, een jaar later, wordt voor het 2,4 GHz-model nog steeds meer dan duizend euro gevraagd. Ik heb daar vorige maand namelijk zelf weer voor gekeken omdat ik terug wilde van een iMac naar een MBP.
Whoa, 975€ voor dat model is echt een koopje. Dat zou ik er nu nog grif voor willen betalen ;)

toch eens een gooi gaan doen om te verkopen daar dan. Is de mid 2009 15" met discrete videokaart en ik heb er 8GB in geprikt later, dus ik hoop dat ik er nog een eurootje of 800 voor krijg.
Ik ga sowieso eerst verkopen en dan voor een nieuwe kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282355

page404 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 19:36:
Tot nu toe heb ik alles verkocht via Marktplaats. Als je een nette advertentie maakt dan scheelt dat al een hoop. Ik zorg er altijd voor dat de prijs reeël is en dat ik niet aan onzin biedingen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Anoniem: 282355 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 15:57:
[...]

Tot nu toe heb ik alles verkocht via Marktplaats. Als je een nette advertentie maakt dan scheelt dat al een hoop. Ik zorg er altijd voor dat de prijs reeël is en dat ik niet aan onzin biedingen doe.
thanks, zal het daar ook eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witchblade
  • Laatst online: 23-04 19:24
Ik heb een retina 13" gekocht. Het is mijn eerste mac dus ben nog van alles aan het uitzoeken. Nu heb ik alleen 1 ding, mijn externe hdd springt er soms spontaan uit. Ik krijg de melding dat de hdd verkeerde wijze is verwijdert. Heb de hdd geformatteerd met de mac naar FAT, zodat hij og te gebruiken is voor mijn ps3. Heb dit ook met een andere externe hdd. Nu gebruik ik deze schijf dus voor sabnzb. Is dat laatste het die het probleem veroorzaakt? Ik heb ook een schijfcontrole gedaan, maar die gaf geen foutmelding aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:00

PBP

Zonic schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:41:
Ik heb een retina 13" gekocht. Het is mijn eerste mac dus ben nog van alles aan het uitzoeken. Nu heb ik alleen 1 ding, mijn externe hdd springt er soms spontaan uit. Ik krijg de melding dat de hdd verkeerde wijze is verwijdert. Heb de hdd geformatteerd met de mac naar FAT, zodat hij og te gebruiken is voor mijn ps3. Heb dit ook met een andere externe hdd. Nu gebruik ik deze schijf dus voor sabnzb. Is dat laatste het die het probleem veroorzaakt? Ik heb ook een schijfcontrole gedaan, maar die gaf geen foutmelding aan.
Al in een andere usb poort geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witchblade
PBP schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:45:
[...]

Al in een andere usb poort geprobeerd?
yep ook al geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:43

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Klinkt alsof de hdd niet genoeg vermogen krijgt, probeer een externe voeding erbij te doen (aan de externe schijf) als dit nog niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witchblade
CT schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:00:
Klinkt alsof de hdd niet genoeg vermogen krijgt, probeer een externe voeding erbij te doen (aan de externe schijf) als dit nog niet het geval is.
het is een 1tb usb 3.0 zonder externe voeding, de andere externe hdd was een 1,5tb met stroom maar beide hebben hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrozijn
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-07 21:17
Zonic schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:09:
[...]

het is een 1tb usb 3.0 zonder externe voeding, de andere externe hdd was een 1,5tb met stroom maar beide hebben hetzelfde probleem
Welk merk schijven zijn het?
Sommige externe schijven gaan naar verloop van tijd automatisch naar een energiebesparende stand. Mogelijk dat dit de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Heb je het probleem ook bij USB sticks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Doet de andere USB aansluiting het wel gewoon goed?
Dit was bij mij op me 15" Retina het geval namelijk, ook onder Windows (BootCamp)
Mijnes ligt nu al ruim een maand bij de MediaMarkt... (ook vanwege Image Retention)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witchblade
@rrozijn 3.0 is toshiba net nieuw, de andere is WD.
@injectx ja ook bij mijn 16gb gehad.
@edgarf28 beide had ik dat ik opeens de opmerking schijf is niet goed verwijderd.

Het gaat een tijdje goed en ineens krijg ik de popup met uitroepteken, schijf verkeerd verwijderd.
Misschien wat rrozijn zei, is het dat de schijf naar energiebesparing gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Zonic schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:52:
@injectx ja ook bij mijn 16gb gehad.

Het gaat een tijdje goed en ineens krijg ik de popup met uitroepteken, schijf verkeerd verwijderd.
Misschien wat rrozijn zei, is het dat de schijf naar energiebesparing gaat?
Da's raar, aangezien usb sticks naar mijn weten niet op powersave gaan. Begin te denken dat er iets met je MacBook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witchblade
injectx schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:50:
[...]

Da's raar, aangezien usb sticks naar mijn weten niet op powersave gaan. Begin te denken dat er iets met je MacBook is.
Ik hoop het niet! Zou het misschien ook aan sabnzb kunnen liggen? Want het gebeurt namelijk wanneer dat programma actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrozijn
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-07 21:17
Zonic schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:48:
[...]

Ik hoop het niet! Zou het misschien ook aan sabnzb kunnen liggen? Want het gebeurt namelijk wanneer dat programma actief is.
Op onderstaand apple forum hebben gebruikers vergelijkbare issues.

https://discussions.apple.../4124428?start=0&tstart=0

Staan tevens een paar oplossingen in gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witchblade
rrozijn schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:01:
[...]

Op onderstaand apple forum hebben gebruikers vergelijkbare issues.

https://discussions.apple.../4124428?start=0&tstart=0

Staan tevens een paar oplossingen in gepost.
ok thx! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosat
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:54
Anoniem: 282355 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:23:
[...]

Ik zou de Macbook verkopen als je hem toch niet meer nodig hebt. Vaak meegemaakt dat er na verloop van tijd rare problemen optreden door vocht schade. Dit ivm oxideren e.d. wat je niet direct merkt.

Heb een iPhone gekregen van iemand en die verkocht op MP, kreeg er nog 180 euro voor, makkelijk verdient dacht ik zo :)
Ik heb weleens een macbook (white) gekocht die er na 4 weken mee ophield. Bleek achteraf waterschade te zijn. Leuk hoor zo'n deal. :/ :( Ik kon niets doen tegen de verkoper, hij had m als werkend verkocht en ontkent de waterschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmor
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-03-2021
Even een vraagje aan mede Macbook Pro Retina 15" gebruikers.
Hebben jullie ook dat de fans soms uit het niks behoorlijk aan het blazen zijn?

Heb nu mijn MBPr zo'n 2 weken en heb nu al verschillende keren gehad dat de fans gewoon bij het browsen of bij het lezen van een documentje enorm hard bezig gaan alsof ik Crysis 5 aan het spelen ben met alle specs op ultra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Timmor schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 08:54:

Heb nu mijn MBPr zo'n 2 weken en heb nu al verschillende keren gehad dat de fans gewoon bij het browsen of bij het lezen van een documentje enorm hard bezig gaan alsof ik Crysis 5 aan het spelen ben met alle specs op ultra...
Heb je op zo'n moment ook al even gekeken of je CPU ergens druk mee bezig was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Timmor schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 08:54:

Net wat hierboven gezegd word, kijk even wat je cpu bezig houd (dmv Activity monitor). Want normaal is het niet. Bij mij blazen de fans pas op volle toeren bij een halve minuut 800% cpu belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Browsen met toevallig Flash onderdelen? Dan slaan de fans hier vaak ook aan. Ik hoef youtube maar aan te zetten en hij begint al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmor
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-03-2021
PBP schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:40:
Browsen met toevallig Flash onderdelen? Dan slaan de fans hier vaak ook aan. Ik hoef youtube maar aan te zetten en hij begint al.
Bedankt voor de bovenstaande reacties maar het lijkt idd een Flash dingetje te zijn... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Een tip, gebruik flashblock. Sommige sites zitten vol met nutteloze flashreclames. Je kan ook uitzonderingen toevoegen zodat bijv. Youtube filmpjes niet geblokkeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478347

Beste Donnie,

Kun je me aangeven waar ik dit in Mac OS kan invullen, heb sinds een maand een MBP Retina 13"
DonnieDoezoe schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:25:
ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Anoniem: 478347 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 12:44:
Beste Donnie,

Kun je me aangeven waar ik dit in Mac OS kan invullen, heb sinds een maand een MBP Retina 13"

[...]
Als ik zo vrij mag zijn; met de applicatie "Terminal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-07 12:19

BombaAriba

Ondertitel

PBP schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:47:
Een tip, gebruik flashblock. Sommige sites zitten vol met nutteloze flashreclames. Je kan ook uitzonderingen toevoegen zodat bijv. Youtube filmpjes niet geblokkeerd worden.
Gebruiken jullie Chrome? Dan schiet namelijk de discrete GPU altijd aan als er ook maar iets van flash is waardoor de fans harder gaan blazen door de extra hitteproductie. Met Gfxcardstatus kan je Integrated gpu forceren waardoor je daar geen last meer van hebt.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
BombaAriba schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 13:46:
[...]

Gebruiken jullie Chrome? Dan schiet namelijk de discrete GPU altijd aan als er ook maar iets van flash is waardoor de fans harder gaan blazen door de extra hitteproductie. Met Gfxcardstatus kan je Integrated gpu forceren waardoor je daar geen last meer van hebt.
Gebruik zelf Safari omdat deze vooralsnog betere ondersteuning voor de rMBP heeft. Daarnaast adblock plus geïnstalleerd (ook voor Chrome beschikbaar) welke alle ads (ook flash) blocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
injectx schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 12:46:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn; met de applicatie "Terminal".
Klopt, alleen met de rMBP 13" heeft dat alleen niet zo veel zin, want Apple heeft daarbij de fabrikant van het scherm verborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

GekkePrutser schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:16:
[...]

Klopt, alleen met de rMBP 13" heeft dat alleen niet zo veel zin, want Apple heeft daarbij de fabrikant van het scherm verborgen.
Precies. Wat op ik op zich al vreemd vind. Alleen maar LG schermen in de 13 rMBP? Ik wacht nog op de derde via Mycom. De eerste 2 hadden last van retentie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
alwinus schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 07:19:
[...]

Precies. Wat op ik op zich al vreemd vind.
Ik niet. Het percentage mensen dat geen last had van image retention maar toch op basis van de fabrikant van het scherm hun rMBP ging omruilen ligt aardig hoog. Als bedrijf zou ik daar ook niet gelukkig van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Ok, mijn eerste Mac faal is al binnen 24 uur een feit :')

Gisteren voor een mooie prijs een Macbook Pro (mid 2010) gekocht, echter zonder software. Internet Recovery is heel mooi, maar als je Mountain Lion nog niet gekocht hebt in de Mac App Store is het jammer maar helaas. Zonder Mac kom je niet in de Mac App Store.....

Dan maar via een omweg Snow Leopard en Lion binnenhalen, maar zie die maar op een enkellaags DVD te krijgen, niet dus. Dus maar op een SD kaart. 3 images geprobeerd, 1 boot maar geeft vervolgens dat hij "Cannot be installed on this computer" en de 2 andere booten niet eens. Denk dat via Windows 7 een DMG branden geen succes is.

Dus heb nu maar een USB stick met de Lion installer geleend van iemand, daarmee moet het dit weekend toch gaan lukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Tjoekie schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 08:30:
[...]

Ik niet. Het percentage mensen dat geen last had van image retention maar toch op basis van de fabrikant van het scherm hun rMBP ging omruilen ligt aardig hoog. Als bedrijf zou ik daar ook niet gelukkig van worden.
Mjah...het maakt mij niet heel erg uit welk scherm er in zit. Als die maar geen last heeft van retentie wat trouwens zo getest is. Binnen 10 minuten resultaat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:35
5183 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:38:
Ok, mijn eerste Mac faal is al binnen 24 uur een feit :')

Gisteren voor een mooie prijs een Macbook Pro (mid 2010) gekocht, echter zonder software. Internet Recovery is heel mooi, maar als je Mountain Lion nog niet gekocht hebt in de Mac App Store is het jammer maar helaas. Zonder Mac kom je niet in de Mac App Store.....

Dan maar via een omweg Snow Leopard en Lion binnenhalen, maar zie die maar op een enkellaags DVD te krijgen, niet dus. Dus maar op een SD kaart. 3 images geprobeerd, 1 boot maar geeft vervolgens dat hij "Cannot be installed on this computer" en de 2 andere booten niet eens. Denk dat via Windows 7 een DMG branden geen succes is.

Dus heb nu maar een USB stick met de Lion installer geleend van iemand, daarmee moet het dit weekend toch gaan lukken :P
Een .dmg bestand kun je prima branden op een Windows PC. Heb ik toentertijd ook gedaan voor een iMac G5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Net telefoon gehad van Mycom. Nieuw model (13 inch rMBP) wat ze hebben binnengekregen heeft ook retentie. Ze kunnen mij op dit moment geen model leveren zonder retentie. Dat wordt geld terug. Mij nog even bezinnen of ik de gok ga wagen bij Apple zelf......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Eigenlijk zou Apple gewoon een grote terug roep actie moeten opstarten, zoals bij de iMac 2010, voor de Image retention problemen bij de MBP retina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Ik snap het ook niet goed. Zoiets wordt normaal toch 50x getest voordat het uiteindelijk in massa-productie gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
injectx schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:42:
Ik snap het ook niet goed. Zoiets wordt normaal toch 50x getest voordat het uiteindelijk in massa-productie gaat?
Maar bij veel exemplaren wordt het erger na verloop van tijd, en ik kan me wel goed voorstellen dat ze tijdens het testen geen tijd hebben gehad om hetzelfde exemplaar gedurende enkele maanden te gebruiken. Omdat tijdens het ontwerpen / fabrikagelijn opzetten steeds nieuwe testexemplaren gemaakt worden die ook allemaal getest moeten worden.

Juist omdat dit na verloop van tijd erger wordt kan ik het trouwens goed begrijpen dat mensen graag een samsung scherm willen, ook als ze er geen last van hebben.

Ook heeft Apple vaak speciale voorzieningen om te zorgen dat iets niet gelekt kan worden: Zoals bijvoorbeeld de iPhone 4: Die testten ze 'buiten' alleen met een hoesje dat hem op een iPhone 3G(S) deed lijken.. Waardoor ze dus nooit het antennagate probleem konden ontdekken omdat dat alleen gebeurt als je de telefoon zonder hoesje gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
GekkePrutser schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:54:
[...]

Maar bij veel exemplaren wordt het erger na verloop van tijd, en ik kan me wel goed voorstellen dat ze tijdens het testen geen tijd hebben gehad om hetzelfde exemplaar gedurende enkele maanden te gebruiken. Omdat tijdens het ontwerpen / fabrikagelijn opzetten steeds nieuwe testexemplaren gemaakt worden die ook allemaal getest moeten worden.

Juist omdat dit na verloop van tijd erger wordt kan ik het trouwens goed begrijpen dat mensen graag een samsung scherm willen, ook als ze er geen last van hebben.

Ook heeft Apple vaak speciale voorzieningen om te zorgen dat iets niet gelekt kan worden: Zoals bijvoorbeeld de iPhone 4: Die testten ze 'buiten' alleen met een hoesje dat hem op een iPhone 3G(S) deed lijken.. Waardoor ze dus nooit het antennagate probleem konden ontdekken omdat dat alleen gebeurt als je de telefoon zonder hoesje gebruikt :)
Klopt daar zit zeker wat in. En natuurlijk is er niet altijd evenveel tijd beschikbaar om een product voor een langere periode te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Nou ben er wel klaar mee met de rMBP 13 inch. Van mycom geld terug gekregen. Naar I AM Store gegaan. Daar kende ze het probleem niet..... Maar goed toch een meegenomen aangezien ze vrij nieuw zouden zijn. Thuis bleek het een macbook van week 41 (ouder dan die ik had van mycom, die waren van week 46) en deze had wel de ergste vorm van retentie, 6 minuten testpatroon en na 10 minuten was het patroon nog steeds heel goed zichtbaar. Zucht.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt weinig geluk... Maar dat lijkt een beetje standaard zo te zijn bij de retina Macbooks.
Ik heb de mijne (15'') 4x laten repareren (beeldscherm vervangen) voordat ik een goede te pakken had. En dat ging met enige moeite, want de Geniuses wisten er geen raad meer mee toen ik de 4e x langskwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontspannen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11-2022
Hoi allemaal,

Gister heeft m'n 160gb postville astma gekregen, de capaciteit is gezakt naar 8 mb ca 6 diskettes.
Heb nog gekeken of ik een secure erase kon doen met toolbox van intel.
Diskpart heb ik nog geprobeerd en ik ben nog met ubuntu in de weer geweest.

Hierdoor maak ik me wel zorgen want in m'n andere macbook met os lion heb ik een
samsung 830 ssd in zitten. Bij de systeem info staat dat de trirm niet ondersteunt wordt.

Kan iemand mij informeren of ik dit moet gaan veranderen.

Een tip voor de postville ssd is ook welkom.

thnks voor de moeite.

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HA5H
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik heel erg huiver voor 't kopen van een rMBP 15" nu, 't is een prachtapparaat en de beeldkwaliteit en performance van 't ding zijn uitzonderlijk!

..maar al die verhalen en al dat gedoe over image retention doen me toch wel een beetje huiveren en laten me toch nog wel even 3x nadenken voor ik m'n rMBP ga kopen, tenzij 't omruilen bij het zien optreden van IR niet al teveel gedoe is.. Want voor de rest zijn er naar mijn idee namelijk weinig of eigenlijk geen andere problemen met de rMBP's toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:35
Ik ben maar al te blij met m'n cMBP wat dat betreft. Met een SSD en 8GB RAM toch wel equivalent aan een rMBP, het retina-gedoe daargelaten. Enerzijds positief want geen angst voor inbranden, maar ook 'negatief' want "ik kan de pixels zien" (nu zit ik niet enkele millimeters maar decimeters voor het scherm, dus kan ik ze eveneens niet onderscheiden, maar goed).

Maar nu is dat ook niet echt iets wat een computer nodig heeft, vind ik. Heb er een dag mee gewerkt en de UI lag vond ik persoonlijk erg storend. Een SSD is dan wel weer cruciaal naar mijn mening.

Enige voordeel van de 13-inch rMBP vind ik dat het scherm ingesteld kan worden op 1440x900-like en zelfs 1680x1050-like (hoewel dat laatste de UI wel érg klein maakt).

[ Voor 27% gewijzigd door BleuZ op 12-01-2013 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:43
Sinds gister heb ik een 15" rMBP met een Samsung scherm. Op dit model gelukkig geen last van image retention. Net een testje gedaan met 10 minuten pattern, daar is daarna niks van zichtbaar op een verder grijs scherm. Het scherm is verder echt geweldig (draai 'm op 1650x1050 equivalent).

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:56

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ontspannen schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:35:
Hoi allemaal,

Gister heeft m'n 160gb postville astma gekregen, de capaciteit is gezakt naar 8 mb ca 6 diskettes.
Heb nog gekeken of ik een secure erase kon doen met toolbox van intel.
Diskpart heb ik nog geprobeerd en ik ben nog met ubuntu in de weer geweest.

Hierdoor maak ik me wel zorgen want in m'n andere macbook met os lion heb ik een
samsung 830 ssd in zitten. Bij de systeem info staat dat de trirm niet ondersteunt wordt.

Kan iemand mij informeren of ik dit moet gaan veranderen.

Een tip voor de postville ssd is ook welkom.

thnks voor de moeite.

edit: typo
Intel 8MB bug

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HA5H
  • Niet online
sfinx schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 10:57:
Sinds gister heb ik een 15" rMBP met een Samsung scherm. Op dit model gelukkig geen last van image retention. Net een testje gedaan met 10 minuten pattern, daar is daarna niks van zichtbaar op een verder grijs scherm. Het scherm is verder echt geweldig (draai 'm op 1650x1050 equivalent).
Kun jij (en meerderen met een rMBP) me links sturen van welke testjes jullie hebben gebruikt voor het testen van de rMBP op image retention? Dan wil ik deze testjes namelijk meteen na het kopen van m'n rMBP namelijk meteen laten draaien om te kijken of ik er daadwerkelijk last van heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:43
Haakontje schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:27:
Kun jij (en meerderen met een rMBP) me links sturen van welke testjes jullie hebben gebruikt voor het testen van de rMBP op image retention? Dan wil ik deze testjes namelijk meteen na het kopen van m'n rMBP namelijk meteen laten draaien om te kijken of ik er daadwerkelijk last van heb ;)
Deze heb ik gebruikt, is vrij simpel: http://www.marco.org/rmbp-irtest.html

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik wil ook graag een rMPB 13" kopen maar ben ook bang dat ik een scherm krijg met image retention. Ik heb ook gelezen dat de image retention niet direct optreed maar naar een paar weken, heb eigenlijk niet zoveel zin om mijn laptop dan om te ruilen als hij helemaal ingericht is.
Ik snap ook niet dat er nu nog rMPB verkocht worden met deze hardware fout, Apple had gewoon alle rMPB
met een LG scherm moeten terug roepen.

Kun je direct zien als je scherm de image retention heeft of treed dit later op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me af of image retention later optreed of dat mensen het pas opmerken na een aantal weken.

Ik had met mijn vorige beeldscherm (LG met IR) namelijk niets door, totdat ik die testjes ging doen. Sindsdien viel me alles op (webpagina's, finder windows, tekst, etc) wat bleef staan. Ik vermoed dat wanneer ik er niets over had gelezen en dus die testjes niet had gedaan, ik het nooit of veel later pas gemerkt had dat mijn beeldscherm last had van image retention.

Grote kans dus dat wanneer je die testjes gelijk bij de eerste start van je Mac doet, je kan zien of je een defect of een goed beeldscherm hebt.

Zeker weet ik dit echter niet.

[ Voor 17% gewijzigd door RnB op 13-01-2013 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RnB schreef op zondag 13 januari 2013 @ 10:31:
Ik vraag me af of image retention later optreed of dat mensen het pas opmerken na een aantal weken.

Ik had met mijn vorige beeldscherm (LG met IR) namelijk niets door, totdat ik die testjes ging doen. Sindsdien viel me alles op (webpagina's, finder windows, tekst, etc) wat bleef staan. Ik vermoed dat wanneer ik er niets over had gelezen en dus die testjes niet had gedaan, ik het nooit of veel later pas gemerkt had dat mijn beeldscherm last had van image retention.

Grote kans dus dat wanneer je die testjes gelijk bij de eerste start van je Mac doet, je kan zien of je een defect of een goed beeldscherm hebt.

Zeker weet ik dit echter niet.
Dit is denk ik per persoon verschillend. Ik heb de rmbp al een hele tijd en in het begin dacht ik nergens last van te hebben maar tijdens het stylen van een website kwam ik er achter. Ik had een tijd naar een stuk code gekeken en na een 20 minuten zag ik een bug. Ik pas het aan en ging naar de browser om te testen en zag toen de code nog steeds staan.... Je krijgt er in dit soort situaties veel mee te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vantslot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 18:29
Ik zit een beetje met een first world problem en hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Momenteel heb ik een 11" MacBook Air uit 2011 en ik wil graag (weer terug) naar een 13" MacBook. De redenen dat ik mijn MacBook Air "kwijt" wil zijn het kleine scherm, de beperkte opslag (128 GB) en rekenkracht. Nu ben ik alleen erg aan het twijfelen tussen een MacBook Air 13" of MacBook Pro 13".

Wat ik belangrijk vind:
- MacBook gaat qua snelheid iig 3 jaar mee.
- Zoveel mogelijk opslaggeheugen binnen de behuizing van de laptop.

Waar ik hem voor gebruik:
- Met name voor werk (tekstverwerken, spreadsheets, keynotes, afbeeldingen bewerken, browsen met veel tabs open, muziek luisteren, af en toe video editen). Tegelijk.
- Wil graag een programma als Reason (muzieksoftware) draaien (als hobby).
- Downloaden van films en series en via Beamer streamen naar Apple TV (1080p, wat met mijn huidige Air niet kan).

Ik neig naar de MacBook Pro, maar ik twijfel om een aantal redenen:

Het scherm
De MBA heeft een 1440 x 990 scherm en de MacBook Pro heeft een 1280 x 880 scherm. Met mijn 11 inch MBA zit ik hier precies tussen in (1366 x 768). Dus een stapje omlaag of omhoog in resolutie maakt niet heel veel verschil. Maar heb ik - als ik de MBP zou kiezen - wel écht meer schermoppervlak? En zijn er behalve de resolutie nog verschillen tussen het scherm van de MBA en de MBP?

Harde schijf
De MBA heeft natuurlijk een SSD en de MBP niet. Hoe erg ga ik dit verschil merken? Want ik ben nu gewend aan de MBA en die is met opstarten OS en apps supersnel.

Ik heb ook gelezen dat je je Superdrive kan vervangen voor een SSD en je er i.c.m. je HDD zelfs een Fusion Drive van kan maken. Heeft iemand hier enige ervaring mee? Het lijkt me wel een leuk project voor een regenachtige zaterdag namelijk, maar ik heb de binnenkant van een PC/Mac nog nooit gezien. Ik heb wel in mijn iPhone 4 (met succes) de oorluidspreker en batterij vervangen m.b.v. een handleiding. Is dit voldoende training voor het vervangen van de Superdrive in MBP?

Ik hoor graag jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:25
@vantslot. Mbt. het scherm kan ik je helaas niet helpen.
Wat betreft de harde schijf: als je nu een SSD hebt, zou ik je zeeer sterk af raden om terug te gaan naar HDD. Ik heb zelf momenteel m'n eerste SSD onder m'n toetsenbord (rMBP) en ik vind het echt een verademing. Geen geluid, geen beweging, rete snel. Ik stap iig nooit meer van de SSD af :).
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vantslot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 00:36:
Ik zit een beetje met een first world problem en hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Momenteel heb ik een 11" MacBook Air uit 2011 en ik wil graag (weer terug) naar een 13" MacBook. De redenen dat ik mijn MacBook Air "kwijt" wil zijn het kleine scherm, de beperkte opslag (128 GB) en rekenkracht. Nu ben ik alleen erg aan het twijfelen tussen een MacBook Air 13" of MacBook Pro 13".

Wat ik belangrijk vind:
- MacBook gaat qua snelheid iig 3 jaar mee.
- Zoveel mogelijk opslaggeheugen binnen de behuizing van de laptop.

Waar ik hem voor gebruik:
- Met name voor werk (tekstverwerken, spreadsheets, keynotes, afbeeldingen bewerken, browsen met veel tabs open, muziek luisteren, af en toe video editen). Tegelijk.
- Wil graag een programma als Reason (muzieksoftware) draaien (als hobby).
- Downloaden van films en series en via Beamer streamen naar Apple TV (1080p, wat met mijn huidige Air niet kan).

Ik neig naar de MacBook Pro, maar ik twijfel om een aantal redenen:

Het scherm
De MBA heeft een 1440 x 990 scherm en de MacBook Pro heeft een 1280 x 880 scherm. Met mijn 11 inch MBA zit ik hier precies tussen in (1366 x 768). Dus een stapje omlaag of omhoog in resolutie maakt niet heel veel verschil. Maar heb ik - als ik de MBP zou kiezen - wel écht meer schermoppervlak? En zijn er behalve de resolutie nog verschillen tussen het scherm van de MBA en de MBP?

Harde schijf
De MBA heeft natuurlijk een SSD en de MBP niet. Hoe erg ga ik dit verschil merken? Want ik ben nu gewend aan de MBA en die is met opstarten OS en apps supersnel.

Ik heb ook gelezen dat je je Superdrive kan vervangen voor een SSD en je er i.c.m. je HDD zelfs een Fusion Drive van kan maken. Heeft iemand hier enige ervaring mee? Het lijkt me wel een leuk project voor een regenachtige zaterdag namelijk, maar ik heb de binnenkant van een PC/Mac nog nooit gezien. Ik heb wel in mijn iPhone 4 (met succes) de oorluidspreker en batterij vervangen m.b.v. een handleiding. Is dit voldoende training voor het vervangen van de Superdrive in MBP?

Ik hoor graag jullie advies!
Van SSD naar HDD terug is geen pretje, echt niet. Dat gaat een debiel nog vervelend vinden. Ik gebruik al sinds het begin van de SSD's (denk aan Mtron) een SSD in mijn laptops en mijn allereerste SSD (generatie 2008) voelde al veel sneller aan dan de snelste HDD die je op dit moment kan krijgen (2,5'' that is).
Uiteraard is de mate waarin je het vervelend vind, persoonlijk, maar iets wat vaststaat is dat je het sowieso gaat merken.

En over het beeldscherm: Qua resolutie loopt de MBP achter, al is het niet veel, maar qua beeldkwaliteit (denk aan kleurproductie, fletsheid, etc) is de MBP wel een stuk beter. Dit zul je zelf even moeten ervaren in een winkel waar ze beide machines hebben staan, maar over het algemeen heeft de MBP dus een beter beeldscherm op het gebied van beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb mijn 13" MBA al na een paar maanden weer verkocht. De redenen waren het slechte scherm, gemis van een dvd-drive, te weinig opslag en te weinig geheugen.
Nu heb ik een 13" MBP waar ik helemaal tevreden mee ben. De lagere resolutie vind ik helemaal geen bezwaar. Ik heb wel het geheugen uitgebreid naar 16 GB en de harddisk vervangen door een 512 GB ssd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-07 13:10
Ik heb de laatste tijd al een aantal keer de SMC van mijn rMBP (15") moeten resetten. Iemand anders daar ook last van gehad? Eens in de zoveel tijd worden de grafische prestaties van de 650M dramatisch en is een SMC-reset het enige dat helpt. Dat gaat een paar weken goed, en dan moet ik hem weer resetten. Speelt pas sinds een maand, heb hem sinds launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-04 11:52
Canaria schreef op maandag 14 januari 2013 @ 07:45:
Ik heb mijn 13" MBA al na een paar maanden weer verkocht. De redenen waren het slechte scherm, gemis van een dvd-drive, te weinig opslag en te weinig geheugen.
Nu heb ik een 13" MBP waar ik helemaal tevreden mee ben. De lagere resolutie vind ik helemaal geen bezwaar. Ik heb wel het geheugen uitgebreid naar 16 GB en de harddisk vervangen door een 512 GB ssd.
Wat moet je in godsnaam in 2013 met een DVD drive? Voor die enkele keer dat je een schijfje van zolder wil lezen dan hang je er toch een usb drive aan van 35 euro?

Ik ben juist erg enthousiast over mijn MBA. SSD is sowieso asociaal duur bij Apple mar eigenlijk kom ik ruim toe met mijn 128gb. Meeste staat op NAS of cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vantslot
WWAS schreef op maandag 14 januari 2013 @ 00:45:
@vantslot. Mbt. het scherm kan ik je helaas niet helpen.
Wat betreft de harde schijf: als je nu een SSD hebt, zou ik je zeeer sterk af raden om terug te gaan naar HDD. Ik heb zelf momenteel m'n eerste SSD onder m'n toetsenbord (rMBP) en ik vind het echt een verademing. Geen geluid, geen beweging, rete snel. Ik stap iig nooit meer van de SSD af :).
Succes!
RnB schreef op maandag 14 januari 2013 @ 06:37:
[...]
Van SSD naar HDD terug is geen pretje, echt niet. Dat gaat een debiel nog vervelend vinden. Ik gebruik al sinds het begin van de SSD's (denk aan Mtron) een SSD in mijn laptops en mijn allereerste SSD (generatie 2008) voelde al veel sneller aan dan de snelste HDD die je op dit moment kan krijgen (2,5'' that is).
Uiteraard is de mate waarin je het vervelend vind, persoonlijk, maar iets wat vaststaat is dat je het sowieso gaat merken.
Van SSD naar HDD terug is dus wel echt klote, daar was ik al bang voor. Maar zoals gezegd ben ik bereid om er zelf een SSD in te zetten. De Superdrive eruit halen en in een caddy stoppen is eigenlijk wel handig. Heb je toch iets achter de hand voor DVD-noodgevallen. Alhoewel ik de laatste keer dat ik een DVD heb gekeken of nodig had, mij niet kan herinneren.
En over het beeldscherm: Qua resolutie loopt de MBP achter, al is het niet veel, maar qua beeldkwaliteit (denk aan kleurproductie, fletsheid, etc) is de MBP wel een stuk beter. Dit zul je zelf even moeten ervaren in een winkel waar ze beide machines hebben staan, maar over het algemeen heeft de MBP dus een beter beeldscherm op het gebied van beeldkwaliteit.
Ah, ok. Thanks, ik heb me overigens nog niet erg gestoord aan het scherm van mijn huidige MBA. Ik ga dit eens met eigen ogen bekijken. Ik weet alleen zeker dat ik dan verliefd wordt op het retinascherm van de MBP 13 inch. En iedere review die ik over de rMBP 13" heb gelezen, heeft als algemene consensus: prachtig scherm, maar interne hardware is maar matig en rechtvaardigt daarom de prijs niet. Bovendien kan die laggy zijn en veel sites zijn nog niet retinaready. Heeft iemand hier ervaring met de rMBP 13" en kan die hier wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Interfico schreef op maandag 14 januari 2013 @ 08:09:
Ik heb de laatste tijd al een aantal keer de SMC van mijn rMBP (15") moeten resetten. Iemand anders daar ook last van gehad? Eens in de zoveel tijd worden de grafische prestaties van de 650M dramatisch en is een SMC-reset het enige dat helpt. Dat gaat een paar weken goed, en dan moet ik hem weer resetten. Speelt pas sinds een maand, heb hem sinds launch.
Heb ook een rMBP 15" sinds launch, maar geen idee wat de SMC inhoudt of hoe je dit test dat hij achteruit gaat. Hoe controleer je dat?

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, heb daar geen last van.
Hoe merk je de achteruitgang van de grafische prestaties? Ik heb geen achteruitgang ondervonden in OS X zelf en grafisch zware applicaties. Iets lijkt me niet snor bij jou. Aangezien ie na een SMC reset het wel weer goed doet, lijkt het me niet iets hardwarematigs (correct me if I'm wrong), dus misschien dat een clean install van OS X helpt?
vantslot schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:59:
[...]

Ah, ok. Thanks, ik heb me overigens nog niet erg gestoord aan het scherm van mijn huidige MBA. Ik ga dit eens met eigen ogen bekijken. Ik weet alleen zeker dat ik dan verliefd wordt op het retinascherm van de MBP 13 inch. En iedere review die ik over de rMBP 13" heb gelezen, heeft als algemene consensus: prachtig scherm, maar interne hardware is maar matig en rechtvaardigt daarom de prijs niet. Bovendien kan die laggy zijn en veel sites zijn nog niet retinaready. Heeft iemand hier ervaring met de rMBP 13" en kan die hier wat meer over vertellen?
De 13'' rMBP is zijn geld inderdaad niet waard. Als je per se een retina Macbook wilt, dan zou ik doorsparen en een 15'' kopen. Maar vergelijk eerst maar eens het scherm van de MBP en de MBA, dan zul je daar al een verschil in zien qua beeld.

[ Voor 35% gewijzigd door RnB op 14-01-2013 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Heb het laatst wel gemerkt toen mijn rMBP overschakelde naar reservebatterij (nog 5% batterij). Maar volgens mij is het dan normaal dat alle grafische prestaties naar een laag niveau zakken om zoveel mogelijk batterij te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Laatst online: 14:48
Vrijdag mijn eerste macbook pro binnengekregen. Prachtig apparaat!
Zojuist ook helaas de eerste kras, er lag een klein steentje op tafel en bij het verschuiven van de laptop is een lelijke kras aan de onderkant ontstaan :( jammer jammer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vantslot
De 13'' rMBP is zijn geld inderdaad niet waard. Als je per se een retina Macbook wilt, dan zou ik doorsparen en een 15'' kopen. Maar vergelijk eerst maar eens het scherm van de MBP en de MBA, dan zul je daar al een verschil in zien qua beeld.
Hmm, ik heb het even berekend en als ik écht meer rekenkracht tov mijn MBA 11" wil, moet ik in mijn ogen minimaal een MBP 2.9GHz nemen link. Als ik nog een SSD erin wil, komt de prijs op ong. €1800. Dit kost een rMBP 13" ook.

Volgens mij kan ik het beste wachten op de rMBP 13" 2nd gen.13 inch is mijn sweet spot namelijk. Zijn hier al geruchten over? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Nee maar je kan aannemen dat rond de tijd van de nieuwe Intel Haswell cpu er nieuwe aan zitten te komen. Dat is rond Juni geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HA5H
  • Niet online
PBP schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:10:
Nee maar je kan aannemen dat rond de tijd van de nieuwe Intel Haswell cpu er nieuwe aan zitten te komen. Dat is rond Juni geloof ik.
Ongetwijfeld, maar de updates van alle Macbooks zijn altijd zo ongelooflijk minimaal dat ik er ook aan zit te denken om gewoon deze maand nog een rMBP te halen, dan te wachten tot Juni..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
Haakontje schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:17:
[...]

Ongetwijfeld, maar de updates van alle Macbooks zijn altijd zo ongelooflijk minimaal dat ik er ook aan zit te denken om gewoon deze maand nog een rMBP te halen, dan te wachten tot Juni..
Een kleine wijziging als een nieuwere GPU kan al grote gevolgen hebben. Dat is namelijk een van de dingen die ik hoop tegen te komen bij een 2e generatie rMBP. Je merkt gewoon aan alles dat de GPU gewoon niet gemaakt is om deze enorme resoluties aan te sturen (zeker niet als afbeeldingen ook nog verdubbelt moeten worden; Retina) > UI lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-07 12:19

BombaAriba

Ondertitel

injectx schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:14:
[...]

Een kleine wijziging als een nieuwere GPU kan al grote gevolgen hebben. Dat is namelijk een van de dingen die ik hoop tegen te komen bij een 2e generatie rMBP. Je merkt gewoon aan alles dat de GPU gewoon niet gemaakt is om deze enorme resoluties aan te sturen (zeker niet als afbeeldingen ook nog verdubbelt moeten worden; Retina) > UI lag.
De nieuwe intel HD schijnt echt een enorme verbetering te zijn tov de huidige dus daardoor blijft ik toch hopen dat in de toekomst een intel HD genoeg power heeft voor alles. Als je ziet hoe zuinig die blijven ook al gebruik je ze optimaal.
Haakontje schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:17:
[...]

Ik vond de retina schermen anders een aardig leuke update. Wie weet komen er zo ook airs met retina schermen.

[ Voor 23% gewijzigd door BombaAriba op 14-01-2013 16:22 ]

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Pagina: 1 ... 19 ... 128 Laatste