Dat was dan ook echt een van de weinige 'grotere' updates, want wees eerlijk, normaal zijn het minimale updates..BombaAriba schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:17:
[...]
De nieuwe intel HD schijnt echt een enorme verbetering te zijn tov de huidige dus daardoor blijft ik toch hopen dat in de toekomst een intel HD genoeg power heeft voor alles. Als je ziet hoe zuinig die blijven ook al gebruik je ze optimaal.
[...]
Ik vond de retina schermen anders een aardig leuke update. Wie weet komen er zo ook airs met retina schermen.
Ik vond de Early 2011 ook wel een grote eigenlijk. Eindelijk quadcore in de 15"Haakontje schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:27:
[...]
Dat was dan ook echt een van de weinige 'grotere' updates, want wees eerlijk, normaal zijn het minimale updates..
De retina is niet echt een update voor de normale MBP, het is een nieuwe lijn die in een andere prijsklasse valt.BombaAriba schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:17:Ik vond de retina schermen anders een aardig leuke update. Wie weet komen er zo ook airs met retina schermen.
Zo...een nieuwe rMBP 13 inch gekregen bij I Am Store.....ook deze heeft retentie. Alleen veel minder dan de voorgaande 3(!) versies, alleen rechtsonder in het scherm is sprake van retentie. En deze verwdijnt ook sneller dan bij de vorige schermen. Ik ga nog wat extra testen doen met wat 'real-life situaties om te kijken of ik er echt last van ga krijgen. Maar andere kant vind ik dat er helemaal geen probleem moet zijn met het scherm. Ik wil gewoon een goede laptop. Ik ben het inmiddels aardig zat en heb weinig hoop om een scherm nog te krijgen zonder retentie
Bestaat er geen mogelijkheid meer om de koop terug te draaien? Of is er iets met ze te regelen, aangezien ze geen goed product leveren? Want je kan wel blijven omwisselen en blijven posten hier, maar daar krijg je geen beter scherm van.
Anoniem: 497174
Dag beste tweakers,
Ik zit me te orienteren om mijn "oude" MBP uit 2007 te vervangen voor een nieuw model. Eigenlijk weet ik wel aardig goed wat ik wil. 15 inch, SSD (desnoods zelf er in zetten), 8-16GB RAM, i7 quadcore..
Alleen dat scherm... Een goed scherm vind ik wel belangrijk, ondanks dat 50% van de tijd er een extern beeldscherm aan hangt. Nu zit ik dus heel erg te twijfelen tussen de traditionele model met high res scherm of de nieuwe Retina Macbook PRo. Ik neigde naar de rMBP, want het is echt een prachtige machine, maar na het lezen van de vele problemen er mee (IR, lags) ben ik toch wat huiverig.
Gisteren naar 2 Mac verkopers hier in de stad geweest, Dixons en iCenter. Ik heb gevraagd of ze van de problemen af weten. Beiden hadden er wel eens over gehoord, maar niet echt ervaringen mee gehad met klanten, maar ze gaven ook toe dat ze het Retina model ook nog niet zo veel verkopen in de winkel.
Vervolgens heb ik alle demomodellen getest op IR en ja hoor.... allemaal duidelijke IR.
De een wat meer dan de andere, maar wel zeker zichtbaar. Allemaal hadden ze ook LG schermen. En ik had nog wel zo gehoopt dat de verhalen op internet niet representatief zou zijn voor alle modellen..
Nu zit ik enorm te twijfelen. Ik zou de retina best wel willen hebben, maar zit weinig te wachten op praktijken zoals Alwinus hier boven omschrijft. Ik wil gewoon een goede laptop hebben die weer 5-6 jaar mee kan gaan.
Retina of geen retina... what to do... :-S
Ik zit me te orienteren om mijn "oude" MBP uit 2007 te vervangen voor een nieuw model. Eigenlijk weet ik wel aardig goed wat ik wil. 15 inch, SSD (desnoods zelf er in zetten), 8-16GB RAM, i7 quadcore..
Alleen dat scherm... Een goed scherm vind ik wel belangrijk, ondanks dat 50% van de tijd er een extern beeldscherm aan hangt. Nu zit ik dus heel erg te twijfelen tussen de traditionele model met high res scherm of de nieuwe Retina Macbook PRo. Ik neigde naar de rMBP, want het is echt een prachtige machine, maar na het lezen van de vele problemen er mee (IR, lags) ben ik toch wat huiverig.
Gisteren naar 2 Mac verkopers hier in de stad geweest, Dixons en iCenter. Ik heb gevraagd of ze van de problemen af weten. Beiden hadden er wel eens over gehoord, maar niet echt ervaringen mee gehad met klanten, maar ze gaven ook toe dat ze het Retina model ook nog niet zo veel verkopen in de winkel.
Vervolgens heb ik alle demomodellen getest op IR en ja hoor.... allemaal duidelijke IR.
Nu zit ik enorm te twijfelen. Ik zou de retina best wel willen hebben, maar zit weinig te wachten op praktijken zoals Alwinus hier boven omschrijft. Ik wil gewoon een goede laptop hebben die weer 5-6 jaar mee kan gaan.
Retina of geen retina... what to do... :-S
O dat zou best kunnen. Maar ik wil graag een laptop (zonder kan niet). Een Macbook Air zie ik niet zitten (met name vanwege het TN paneel) en een oud model Macbook Pro zit ook niet op te wachten. Wat er dan overblijft is overstappen naar een Windows bakkie. Tja dat zie ik ook niet zitten. Ik vind het behoorlijk slecht van Apple dat ze dit hebben laten gebeuren. Mijn vertrouwen in Apple is aardig gedaald.RnB schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:29:
Bestaat er geen mogelijkheid meer om de koop terug te draaien? Of is er iets met ze te regelen, aangezien ze geen goed product leveren? Want je kan wel blijven omwisselen en blijven posten hier, maar daar krijg je geen beter scherm van.
Moet zeggen dat dit bij mij ook een beetje is gebeurd de laatste tijd, jammer, maar ik begin redelijk het gevoel te krijgen dat de tijd van Apple voorbij is.. in ieder geval voorlopig en dat Microsoft of evt. zelfs andere partijen de overhand gaan krijgenalwinus schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:11:
[...]
O dat zou best kunnen. Maar ik wil graag een laptop (zonder kan niet). Een Macbook Air zie ik niet zitten (met name vanwege het TN paneel) en een oud model Macbook Pro zit ook niet op te wachten. Wat er dan overblijft is overstappen naar een Windows bakkie. Tja dat zie ik ook niet zitten. Ik vind het behoorlijk slecht van Apple dat ze dit hebben laten gebeuren. Mijn vertrouwen in Apple is aardig gedaald.
O ja, dan houden de opties verder op.alwinus schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:11:
[...]
O dat zou best kunnen. Maar ik wil graag een laptop (zonder kan niet). Een Macbook Air zie ik niet zitten (met name vanwege het TN paneel) en een oud model Macbook Pro zit ook niet op te wachten. Wat er dan overblijft is overstappen naar een Windows bakkie. Tja dat zie ik ook niet zitten. Ik vind het behoorlijk slecht van Apple dat ze dit hebben laten gebeuren. Mijn vertrouwen in Apple is aardig gedaald.
Tja, dan is het inderdaad maar blijven omwisselen. Ik had met mijn 15'' het geluk dat het 4e (!) exemplaar een parel was, anders was ik ook heel de tijd aan het omwisselen.
Mijn mid-2009 15" MacBook Pro (Core 2 Duo) is ook zo langzamerhand aan vervanging toe. Vraag is natuurlijk, wat kunnen we binnenkort (juni) aan updates verwachten, en heeft het zin om daar op te wachten?
Ik kijk uit naar een 15" rMBP.
Omdat de rMBP zo innoverend was (nog nooit zo'n hoge resolutie op zo'n klein scherm) was het wel ergens te verwachten dat er nog wat kinderziektes in zaten. De update zal dit hoogstwaarschijnlijk opgelost hebben denk ik
Macrumors buyersguide heeft het over Neutral - Mid-product cycle voor de rMBP en Don't Buy - Updates soon voor de MBP. For what it's worth
Dus het enige antwoord is: kan je niet wachten, koop er nu één. Als je op juni wil wachten kan je misschien ook tot volgend jaar wachten, is er wéér en update
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Welke update? Het IR probleem is toch een hardwarematig probleem, dus kan toch niet met een softwareupdate worden verholpen?alfaleader schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:29:
De update zal dit hoogstwaarschijnlijk opgelost hebben denk ik
Of bedoel je de update van de specs van de Macbooks?
Trouwens.. My Com en Dixons zeiden tegen mij dat het Image Retention Probleem bij de Retina Macbooks zou zijn opgelost, maar daar ben ik niet zo zeker van. Iemand die dat kan bevestigen?
Dat van Mycom sowieso niet, dat kan user alwinus je wel vertellen.
De kans dat MyCom en Dixons daarvan op de hoogte zouden zijn gebracht en dat het niet hier bekend is, is ongeveer 0,00000000001%Anoniem: 497174 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:44:
[...]
Trouwens.. My Com en Dixons zeiden tegen mij dat het Image Retention Probleem bij de Retina Macbooks zou zijn opgelost, maar daar ben ik niet zo zeker van. Iemand die dat kan bevestigen?
Dat dach ik ook al...
Dus wanneer ik een rMBP zou aanschaffen dan moet ik er rekening mee houden dat ik een defect scherm kan krijgen?
Dus wanneer ik een rMBP zou aanschaffen dan moet ik er rekening mee houden dat ik een defect scherm kan krijgen?
Nee. Je kunt een scherm krijgen dat iets meer last heeft van het fenomeen image retention dan een ander scherm. Dat is verder een normaal verschijnsel in TFT schermen en niet iets wat defect is.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Anoniem: 497353
Ik heb zo'n drie weken geleden een Macbook Pro 13 mid 2012 i5 variant aangeschaft. Ik wil nu nooit meer een Windows laptop!
Dat moet ook het excuus zijn waar Apple zich achter verschuilt Sorry, maar als ik een laptop koopt van bijna 3000 euro dan verwacht ik gewoon dat het goed is en niet elk scherm die even 2 min open staat daarna nog steeds zichtbaar is. Dat vind ik echt geen normaal verschijnsel. Ik heb zoiets met geen enkel ander scherm eerder gezien, afgezien van de antieke CRT's..CyBeR schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 18:33:
Nee. Je kunt een scherm krijgen dat iets meer last heeft van het fenomeen image retention dan een ander scherm. Dat is verder een normaal verschijnsel in TFT schermen en niet iets wat defect is.
Iets als dit vind ik dus onacceptabel.
Dan moet je hem helaas omruilen en kijken of je dan wel een goed scherm krijgt. Met z'n allen erover klagen lost ook niks op, het blijft hoe dan ook kut en als je het hebt ben je het slimst af door eerst de nieuwe macbook die je aangeboden krijgt te testen op het probleem.Anoniem: 497174 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 19:22:
[...]
Dat moet ook het excuus zijn waar Apple zich achter verschuilt Sorry, maar als ik een laptop koopt van bijna 3000 euro dan verwacht ik gewoon dat het goed is en niet elk scherm die even 2 min open staat daarna nog steeds zichtbaar is. Dat vind ik echt geen normaal verschijnsel. Ik heb zoiets met geen enkel ander scherm eerder gezien, afgezien van de antieke CRT's..
Iets als dit vind ik dus onacceptabel.
[afbeelding]
En het probleem is al bekend dus nog meer mensen die plaatsen dat ze er last van hebben lost eigenlijk ook niks op. Wellicht zou een apart verzameltopic een oplossing zijn aangezien dit maar terug blijft komen?
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Anoniem: 151407
toch raar die burn in issues op LG scherm.
op mijn werk staat mijn retina met LG scherm praktisch 7 uur op zelfde scherm zonder burn in.
zal vast later nog komen ben ik bang maar ja:)
op mijn werk staat mijn retina met LG scherm praktisch 7 uur op zelfde scherm zonder burn in.
Hoe lang heb jij hem al? Ik wil nog wel eens lezen dat het komt opzetten binnen zo'n 3 maanden. Hoe veel mensen hier hebben tot nu toe een probleemloze rMBP gehad? Heb hem momenteel in bestelling maar ik moet zeggen dat ik best huiverig ben, ik heb namelijk in 2010 grote problemen met de Apple service gehad bij de seagate hdd problemen van de iMac. Als het op service aankomt vind ik Apple een enorme teleurstelling en vrees daar dan ook voor. Ik hoop in ieder geval dat ik een fatsoenlijk functionerend scherm krijg.Anoniem: 151407 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 21:14:
toch raar die burn in issues op LG scherm.
Ik zei dus dat ik op dit moment geen rMBP heb, maar wel overweeg er een aan te schaffen. Twijfel alleen nog tussen wel of niet een retina en dan schrikt dit toch wel af. Ik wil daarom dus wel eens weten of de schermen van de laatste productiebatches dit probleem nog steeds hebben.BombaAriba schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:59:
[...]
Dan moet je hem helaas omruilen en kijken of je dan wel een goed scherm krijgt. Met z'n allen erover klagen lost ook niks op, het blijft hoe dan ook kut en als je het hebt ben je het slimst af door eerst de nieuwe macbook die je aangeboden krijgt te testen op het probleem.
En het probleem is al bekend dus nog meer mensen die plaatsen dat ze er last van hebben lost eigenlijk ook niks op. Wellicht zou een apart verzameltopic een oplossing zijn aangezien dit maar terug blijft komen?
Valt er niet met het serienummer van de laptop (staat toch op de doos?) te checken of het een LG of een Samsung scherm heeft? De laptop testen is leuk, maar dan moet je hem wel eerst betalen en de zegel verbreken. Daarbij hebben veel mensen er pas op later tijdstip last van.
Nee, kan je aan de buitenkant niet zien. Bij het 13" model kan je het zelfs helemaal niet zien. Bij de 15" wel, met een commando in de terminal.Anoniem: 497174 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 00:55:
[...]
Valt er niet met het serienummer van de laptop (staat toch op de doos?) te checken of het een LG of een Samsung scherm heeft? De laptop testen is leuk, maar dan moet je hem wel eerst betalen en de zegel verbreken. Daarbij hebben veel mensen er pas op later tijdstip last van.
Als we weten dat Apple alleen maar Samsung schermen gebruikt in de nieuwste batches, dan zou je het eventueel nog kunnen bekijken a.d.h.v. het serienummer. Maar volgens mij pikt Apple zijn schermen nog random.
+ 1RRE RoadRunner schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 22:54:
[...]
Hoe lang heb jij hem al? Ik wil nog wel eens lezen dat het komt opzetten binnen zo'n 3 maanden. Hoe veel mensen hier hebben tot nu toe een probleemloze rMBP gehad?
Gelijk in juni besteld en zeer happy mee. Geen idee welk scherm erin zit, maar 0,0 last van enige zichtbare retentie.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Heb zelf een 13" rMBP maar heb nog geen problemen ontdekt met het scherm. Maar ga als ik thuis ben hem even op de proef stellen.
ik gebruik hem nu week of 6 erg intensief.RRE RoadRunner schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 22:54:
[...]
Hoe lang heb jij hem al? Ik wil nog wel eens lezen dat het komt opzetten binnen zo'n 3 maanden. Hoe veel mensen hier hebben tot nu toe een probleemloze rMBP gehad? Heb hem momenteel in bestelling maar ik moet zeggen dat ik best huiverig ben, ik heb namelijk in 2010 grote problemen met de Apple service gehad bij de seagate hdd problemen van de iMac. Als het op service aankomt vind ik Apple een enorme teleurstelling en vrees daar dan ook voor. Ik hoop in ieder geval dat ik een fatsoenlijk functionerend scherm krijg.
zou zeggen meer dan normale gebruiker
En voor wat voor doeleinden gebruik jij je Retina, als ik vragen mag?Anoniem: 151407 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:14:
[...]
ik gebruik hem nu week of 6 erg intensief.
zou zeggen meer dan normale gebruiker
Even mijn ervaring delen. Ik ben overgestapt van een 15 inch MacBook Pro early 2008 met 160GB SSD en 4GB RAM naar een 13 inch MacBook Pro Retina met 128GB en 8GB RAM.
Pluspunten
- Scherm
Super scherp en de kleuren en helderheid zijn ook beter dan voorheen. Ik werk veel met foto's, dus dat is echt een grote verbetering voor mij. Eigenlijk was dit voor mij de enige echte reden waarvoor ik overstapte.
- Formaat
Een stuk kleiner, dunner en lichter. Dat komt natuurlijk vooral doordat ik een kleiner scherm heb gekozen.
- Snelheid
Het converteren van audio en video en het laden van foto's in Adobe Photoshop Lightroom gaat een stuk sneller. Mijn foto's staan op een externe USB 3.0 schijf. Voorheen was dat een FireWire 800 schijf, maar zelfs met de oude schijf op USB 2.0 is het sneller. Dat schijnt te komen doordat dit nogal een processor intensieve taak is.
- Batterij
Die gaat veel langer mee.
Minpuntjes
- Grafische kaart
De Intel HD 4000 valt me toch een beetje tegen. Op de "optimized" instelling is het op zich wel te doen, maar scrollen gaat toch minder soepel dan op mijn oude Mac. Op de hogere resoluties wordt dit eigenlijk alleen maar minder. Het is wel werkbaar, maar niet zo soepel als ik gewend ben.
- Batterij
Deze is ingebouwd. Hoe lang deze goed blijft is maar de vraag. Ik heb na 3 jaar een nieuwe batterij voor mijn oude MacBook Pro besteld. De oude had nog maar 50% capaciteit. Met deze kan dat niet, dus ik benieuwd hoe lang de batterij stand houdt.
Pluspunten
- Scherm
Super scherp en de kleuren en helderheid zijn ook beter dan voorheen. Ik werk veel met foto's, dus dat is echt een grote verbetering voor mij. Eigenlijk was dit voor mij de enige echte reden waarvoor ik overstapte.
- Formaat
Een stuk kleiner, dunner en lichter. Dat komt natuurlijk vooral doordat ik een kleiner scherm heb gekozen.
- Snelheid
Het converteren van audio en video en het laden van foto's in Adobe Photoshop Lightroom gaat een stuk sneller. Mijn foto's staan op een externe USB 3.0 schijf. Voorheen was dat een FireWire 800 schijf, maar zelfs met de oude schijf op USB 2.0 is het sneller. Dat schijnt te komen doordat dit nogal een processor intensieve taak is.
- Batterij
Die gaat veel langer mee.
Minpuntjes
- Grafische kaart
De Intel HD 4000 valt me toch een beetje tegen. Op de "optimized" instelling is het op zich wel te doen, maar scrollen gaat toch minder soepel dan op mijn oude Mac. Op de hogere resoluties wordt dit eigenlijk alleen maar minder. Het is wel werkbaar, maar niet zo soepel als ik gewend ben.
- Batterij
Deze is ingebouwd. Hoe lang deze goed blijft is maar de vraag. Ik heb na 3 jaar een nieuwe batterij voor mijn oude MacBook Pro besteld. De oude had nog maar 50% capaciteit. Met deze kan dat niet, dus ik benieuwd hoe lang de batterij stand houdt.
Als je iets doet, doe het dan goed.
draai in VMware Fusion 2 VM continu, remote beheer server park en sharepoint omgeving enzHaakontje schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:26:
[...]
En voor wat voor doeleinden gebruik jij je Retina, als ik vragen mag?
hangen 3 schemen aan extern en dan op mac scherm eigenlijk continu een scherm vol grafieken.
Exposé animatie gaat trager, juist bij gebruik dedicated GPU. Diablo 3 is amper speelbaar met de 650M. Sterker nog: als ik de geïntegreerde HD4000 forceer draait Diablo op dat moment béter dan de 650M. Na een SMC-reset is alles weer prima. Ik neem aan dat het een softwarematig probleem is, maar omdat er ook een luie pixel in m'n display zit geef ik hem af bij een Service Provider.RnB schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:16:
[...]
Nope, heb daar geen last van.
Hoe merk je de achteruitgang van de grafische prestaties? Ik heb geen achteruitgang ondervonden in OS X zelf en grafisch zware applicaties. Iets lijkt me niet snor bij jou. Aangezien ie na een SMC reset het wel weer goed doet, lijkt het me niet iets hardwarematigs (correct me if I'm wrong), dus misschien dat een clean install van OS X helpt?
In welk opzichte merk je dit, gaat het scrollen stotterig of lanzamer maar wel vloeiend ?-Mous- schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:59:
.........
Minpuntjes
- Grafische kaart
Op die manier, ik snap het.Interfico schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:11:
[...]
Exposé animatie gaat trager, juist bij gebruik dedicated GPU. Diablo 3 is amper speelbaar met de 650M. Sterker nog: als ik de geïntegreerde HD4000 forceer draait Diablo op dat moment béter dan de 650M. Na een SMC-reset is alles weer prima. Ik neem aan dat het een softwarematig probleem is, maar omdat er ook een luie pixel in m'n display zit geef ik hem af bij een Service Provider.
Toevallig wilde ik net een post maken met het volgende: Ik heb het idee dat het wisselen tussen de Intel en de Nvidia grafische chips niet lekker gaat. Ik gebruik gfxCardstatus om te monitoren welke gpu hij gebruikt en om een bepaalde gpu te forceren, maar het één en ander gaat niet helemaal lekker. Ik denk dat er bij jou iets soortgelijks aan de hand is (ik hoef echter geen SMC reset uit te voeren, reboot is voldoende).
Waarom ik denk dat het een en ander niet helemaal soepel verloopt: gfxCardstatus geeft aan dat de Intel actief is, echter geeft iStat menus aan dat de Nvidia in gebruik is. Dit is te zien aan het voltage (>0) en aan het feit dat ie bij cpu dropdown aangeeft dat de Nvidia actief is. Én de accuduur is veel te laag, waardoor er nog een ''bewijs'' is dat de Nvidia actief is. Als laatste is er nog het feit dat ie niet overgaat naar de Nvidia wanneer ik applicaties open die wel gebruik maken van de Nvidia.
EDIT: als toevoeging nog het volgende: na het openen van een applicatie die de Nvidia gebruikt (MS Powerpoint), schakelt ie volgens gfxCardstatus terug naar de Intel en dat is ook te merken aan de performance achteruitgang, maar toch blijft de Nvidia (op de achtergrond) meedraaien. Conclusie: er gaat veel fout. Dit kan echter ook liggen aan het management binnen OS X zelf, aangezien ik na de reboot de instelling gewoon op Dynamic switching heb laten staan.
Ter illustratie:

Ik heb het idee dat de fout bij gfxCardstatus ligt of dus OS X zelf.
Menn, wat kom ik ineens achter veel zaken nu ik na lange tijd weer op de accu werk. Werken op de Intel is niet te doen, alles wat grafisch is, is ontzettend traag en bugged. En post typen op GoT waar tekst verdwijnt tijdens het typen en swipen naar spaces, launchpad, openen van apps, alles ziet er niet uit..
Ik heb uit irritatie mijn MBP maar weer op mijn bureau gezet, aan het net gehangen en de Nvidia geforceerd. Zo ken ik mijn rMBP weer.
[ Voor 21% gewijzigd door RnB op 17-01-2013 12:46 ]
Dit is wel interessant.. ik merk vaak al weinig verschil in accuduur als ik handmatig terug-switch via gfxCardstatus. Daarnaast.. gfxCardstatus ook het probleem zijn van de audio stotteringen/hickups? Meteen even proberen thuis.RnB schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 10:53:
[...]
...
Ik heb het idee dat de fout bij gfxCardstatus ligt.
Lees mijn toevoeging eens, misschien ligt het wel aan OS X zelf.
Zou iemand met een rMBP die geen gebruik maakt van gfxCardstatus eens kunnen testen of het switchen goed gaat?
EDIT: @injectx ik heb die hiccups ook (nooit eerder opgemerkt), maar dat heeft volgens mij weinig met gfxCardstatus te maken. Met een cold boot houd ik mijn systeem op Dynamic switching. Wanneer ik dan muziek afspeel met iTunes, heb ik ook last van die stotteringen. Schakel ik over naar de Nvidia zijn de stotteringen verdwenen en speelt de muziek af zoals het hoort.
Wat ook vreemd is, is dat mijn systeem na een clean install wel vloeiend draait op de Intel.
Zou iemand met een rMBP die geen gebruik maakt van gfxCardstatus eens kunnen testen of het switchen goed gaat?
EDIT: @injectx ik heb die hiccups ook (nooit eerder opgemerkt), maar dat heeft volgens mij weinig met gfxCardstatus te maken. Met een cold boot houd ik mijn systeem op Dynamic switching. Wanneer ik dan muziek afspeel met iTunes, heb ik ook last van die stotteringen. Schakel ik over naar de Nvidia zijn de stotteringen verdwenen en speelt de muziek af zoals het hoort.
Wat ook vreemd is, is dat mijn systeem na een clean install wel vloeiend draait op de Intel.

[ Voor 57% gewijzigd door RnB op 18-01-2013 06:36 ]
Vandaag toch ook maar een 13" macbook pro retina 256GB SSD 2.5 Ghz opgehaald hier in de stad. Ik ben bij 3 verschillende winkels geweest en de macbooks getest op ghosting met het zwart wit blokken patroon en geen één macbook pro kon ik ghosting zien na 10 minuten, dit gaf me weer wat vertrouwen terug 
Het scherm is echt fantastisch mooie kleuren en wit is wit. Ik draai op een resolutie van 1440x900 en dit bevalt goed bij teksten. Je bent wel heel snel aan het scherm gewend maar als ik dan kijk naar mijn 13" macbook pro van 2011 ziet dat scherm er ineens een heel stuk minder uit.
Ook heb ik de test net gedaan om te kijken als ik ook ghosting heb en tot nu toe nog helemaal niks te zien.
Oke nu de intel HD 4000 die het scherm aan stuurt, tja je merkt soms wel dat hij trager is dan mijn macbook pro van 2011, het beeld stottert soms als je gaat scrollen met veel plaatjes in het beeld, scrollen op websites veder geen probleem.
De snelheid van de macbook vindt ik verder goed, doe ook niet echt zware dingen hier.
Het scherm is echt fantastisch mooie kleuren en wit is wit. Ik draai op een resolutie van 1440x900 en dit bevalt goed bij teksten. Je bent wel heel snel aan het scherm gewend maar als ik dan kijk naar mijn 13" macbook pro van 2011 ziet dat scherm er ineens een heel stuk minder uit.
Ook heb ik de test net gedaan om te kijken als ik ook ghosting heb en tot nu toe nog helemaal niks te zien.
Oke nu de intel HD 4000 die het scherm aan stuurt, tja je merkt soms wel dat hij trager is dan mijn macbook pro van 2011, het beeld stottert soms als je gaat scrollen met veel plaatjes in het beeld, scrollen op websites veder geen probleem.
De snelheid van de macbook vindt ik verder goed, doe ook niet echt zware dingen hier.
Ik heb zelf de 15" Retina en merkte in eerste instantie ook wat lag op sommige pagina's. Een aanrader is om de Webkit (Safari) Nightly eens te proberen. Hier hebben ze optimalisaties in doorgevoerd die het geheel heel smooth maken.Happy2000 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 23:38:
Vandaag toch ook maar een 13" macbook pro retina 256GB SSD 2.5 Ghz opgehaald hier in de stad. Ik ben bij 3 verschillende winkels geweest en de macbooks getest op ghosting met het zwart wit blokken patroon en geen één macbook pro kon ik ghosting zien na 10 minuten, dit gaf me weer wat vertrouwen terug
Je kan hem hier downloaden:
http://nightly.webkit.org
Deze kun je gewoon naast Safari draaien.
@Hercul3s
Dit is nog eens een tip, het draait nu inderdaad smooth als ik het zo zie.
Bedankt voor de tip!
Dit is nog eens een tip, het draait nu inderdaad smooth als ik het zo zie.
Bedankt voor de tip!
Mijn macbook heeft vannacht in een tas in de auto gelegen (met het friezen) en nu geeft de accu status: Onderhoud vereist. Komt dit vanzelf nog goed? of heeft me accu echt schade opgelopen door de frieskou van vannacht? Mijn macbook is nog geen 3 maand oud.
Zou wel goed moeten komen ja, als 'ie weer opgewarmd is.
Ik wacht wel even tot die volledig opgeladen is. Hij is nu op 52 procent maar blijft nog die fout aangeven. Ook geeft coconut battery een maximale capaciteit van 4200 aan. fabriekscapaciteit is 5770 mAh.
Hoeveel cycles heeft je batterij? Want na 3 maanden al zoveel verlies van maximale capaciteit is écht wel abnormaal en dus ook zeker een reden om garantie te vragen.sweebee schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:48:
Ik wacht wel even tot die volledig opgeladen is. Hij is nu op 52 procent maar blijft nog die fout aangeven. Ook geeft coconut battery een maximale capaciteit van 4200 aan. fabriekscapaciteit is 5770 mAh.
Mijn MBP uit 2009 geeft sinds vorige week dezelfde melding, paar keer volledig laten ontladen en terug laden heeft ervoor gezorgd dat de melding verdwenen is maar mijn batterij heeft dan ook nog maar 5000 mAh over van de originele 6500 (na 170 cycles)
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Wees er snel bij want je hebt maar 6 maanden garantie op een accu.Darkstar schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:47:
[...]
Hoeveel cycles heeft je batterij? Want na 3 maanden al zoveel verlies van maximale capaciteit is écht wel abnormaal en dus ook zeker een reden om garantie te vragen.
Mijn MBP uit 2009 geeft sinds vorige week dezelfde melding, paar keer volledig laten ontladen en terug laden heeft ervoor gezorgd dat de melding verdwenen is maar mijn batterij heeft dan ook nog maar 5000 mAh over van de originele 6500 (na 170 cycles)
Je hebt trouwens wel erg weinig cycles, ik doe er zo'n 350 per jaar. Die 5000 mAh valt mij dan ook tegen.
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Mijne heeft nog maar 90 cycles, en dus nu op 4200 mAh
Anoniem: 380342
Laten jullie hem veel aan het netsnoer zitten terwijl accu vol is? Dit zorgt namelijk voor snellere achteruitgang van de accu.
Nee in tegendeel, ik gebruik hem heel vaak op de accu.
Edit: Ik had hem aan de lading liggen, en kom net thuis. Heb dus nu een tijdje zonder de lader gewerkt en nu is de melding weg. Ook is de capaciteit nu ineens 5000 ipv 4200.
Edit2: Lijkt steeds beter te gaan. accu staat nu op 17 procent en de capaciteit staat nu op max 5170
Edit: Ik had hem aan de lading liggen, en kom net thuis. Heb dus nu een tijdje zonder de lader gewerkt en nu is de melding weg. Ook is de capaciteit nu ineens 5000 ipv 4200.
Edit2: Lijkt steeds beter te gaan. accu staat nu op 17 procent en de capaciteit staat nu op max 5170
[ Voor 80% gewijzigd door sweebee op 20-01-2013 21:47 ]
Ik lees dit wel vaker, maar waar is dit op gebaseerd? Het is misschien niet goed voor de accu om nooit zonder netsnoer gebruikt te worden, maar als je buitenshuis regelmatig de accu wel gebruikt is het volgens mij prima om thuis het netsnoer altijd aangesloten te laten.Anoniem: 380342 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 18:44:
Laten jullie hem veel aan het netsnoer zitten terwijl accu vol is? Dit zorgt namelijk voor snellere achteruitgang van de accu.
Ik gebruik mijn Macbook regelmatig op de accu (in de trein, tijdens college), maar als ik ergens langer achter elkaar ga werken sluit ik de oplader aan. Dat heeft de afgelopen 3 maanden bijv. geresulteerd in 9 cycles. Ik heb nog nooit iets gemerkt van snelere achteruitgang.
De moderne MBP accu's zijn waarschijnlijk zelfs goed genoeg om continu aan de lader te hangen. Een MBP die aan de lader hangt is niet continu 100% vol, de accu wordt af en toe 5% ontladen, en dan weer opgeladen. Dit kan je zien als je naar het percentage kijkt als je een MBP met 'volle' accu van de lader haalt.
Voor het langdurig opslaan van Li-ion accu's geldt dat ze de minste capaciteit verliezen bij 40-50% lading, maar bij normaal gebruik hoef je daar geen rekening mee te houden.
De meeste moderne accu's doen OF datgene wat jij zegt, dat de accu bijvoorbeeld ontlaad om vervolgens weer opnieuw opgeladen te worden.. OF maken gebruik van technologieën zoals Samsung in hun high-end modellen gebruiken icm chips waardoor de cells in een accu op een 'slimme' manier opgeladen worden (blokken in cells die wel of niet zijn opgeladen worden dmv een chip gecategoriseerd en degenen die niet meer opgeladen moeten worden zullen ook niet meer belast worden) wat weer resulteert in het minder snel lui worden van de accu.Eärendil schreef op zondag 20 januari 2013 @ 22:27:
[...]
Ik lees dit wel vaker, maar waar is dit op gebaseerd? Het is misschien niet goed voor de accu om nooit zonder netsnoer gebruikt te worden, maar als je buitenshuis regelmatig de accu wel gebruikt is het volgens mij prima om thuis het netsnoer altijd aangesloten te laten.
Ik gebruik mijn Macbook regelmatig op de accu (in de trein, tijdens college), maar als ik ergens langer achter elkaar ga werken sluit ik de oplader aan. Dat heeft de afgelopen 3 maanden bijv. geresulteerd in 9 cycles. Ik heb nog nooit iets gemerkt van snelere achteruitgang.
De moderne MBP accu's zijn waarschijnlijk zelfs goed genoeg om continu aan de lader te hangen. Een MBP die aan de lader hangt is niet continu 100% vol, de accu wordt af en toe 5% ontladen, en dan weer opgeladen. Dit kan je zien als je naar het percentage kijkt als je een MBP met 'volle' accu van de lader haalt.
Voor het langdurig opslaan van Li-ion accu's geldt dat ze de minste capaciteit verliezen bij 40-50% lading, maar bij normaal gebruik hoef je daar geen rekening mee te houden.
Denk alleen wel dat veel mensen de problemen van vroeger nog gewend zijn, vandaar al deze reacties.. echter zou ik zelf er nog steeds voor kiezen om gewoon op te laden, de accu leeg te gebruiken en dan pas weer opnieuw op te laden ipv een accu die vol zit aan de oplader te blijven hangen
Ik heb 'm heel veel op een vaste plek gebruikt waarbij de Macbook bijna continu op de lader zat (zowel bij gebruik als in sluimermodus). Ondanks dat was de accu nog steeds rond de 90% na ruim 3 jaar. Dit is natuurlijk maar één ervaring, maar ik heb niet de ervaring dat de accu achteruit gaat door veel aan de netstroom te hangen.Anoniem: 380342 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 18:44:
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik had hier even overheen gekeken maar: gfxCardStatus werkt niet 100% goed om te switchen als er een reden is om de dedicated kaart te gebruiken. Mischien heb je niet de nieuwste versie want die hoort je ook te vertellen dat 't niet kan. Dwz, als je een app hebt die de dedicated gpu gebruikt en je switcht, dan blijft die dedicated gpu ook actief.RnB schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 10:53:
[...]
Ik gebruik gfxCardstatus om te monitoren welke gpu hij gebruikt en om een bepaalde gpu te forceren, maar het één en ander gaat niet helemaal lekker.
Anoniem: 380342
Ok, goed om te horen. Dan leefde ik nog in het verleden 
Vond het ook al gek dat er nog geen beveiliging in zat die ervoor zorgt dat de batterij niet continue op 100% blijft indien aan netstroom.
Vond het ook al gek dat er nog geen beveiliging in zat die ervoor zorgt dat de batterij niet continue op 100% blijft indien aan netstroom.
Het stottert grafisch een beetje, vooral bij snel scrollen door veel afbeeldingen. Maar op zich kom je wel terecht waar je heen scrollt. Dus niet zoals bij Windows dat het stotteren ook echt de werking beïnvloedt. Vooral dat laatste maakt dat het eigenlijk niet zo storend is, maar ik merkte gewoon dat het minder vloeiend is dan op een (oudere) Mac met dedicated graphics.Happy2000 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:09:
[...]
In welk opzichte merk je dit, gaat het scrollen stotterig of lanzamer maar wel vloeiend ?
Als je iets doet, doe het dan goed.
Hebben mensen hier ook wel eens dat het lampje van hun magsafe uit gaat?
Merk het vooral als de batterij al vol is. Heen en weer schuiven van de magsafe werkt niet, adapter losmaken en weer vast zetten wel. Heel apart.
Mijn MBP 15 2012 van net 2 weken oud heeft dat sporadisch.
Gisteren teruggegaan naar de iCentre in Delft en kreeg daar direct een nieuwe magsafe mee.
Wat blijkt vandaag: Die doet hetzelfde!
Na wat overleg met (ik denk) de store manager van iCentre via de telefoon erg tevreden geworden met de oplossing. Ik krijg een leentoestel tot dat het vervangende model binnen is (heb Hi-res mat scherm en US keyboard layout, die hebben ze niet op voorraad).
Leentoestel is zeer waarschijnlijk een mbp 15 2012 met NL keyboard layout en standaard scherm.
Fijn dat het zo opgelost gaat worden. Ben zeer content met de service (dat mag ook wel met een apparaat van 2.000 euro van nog geen twee weken oud).
*MrRobin komt net uit een ellendige periode met HP waarin in 2 jaar 2 laptops zijn verslonden met meer dan 6 reparaties en talloze defecten (die niet gerepareerd werden).*
Merk het vooral als de batterij al vol is. Heen en weer schuiven van de magsafe werkt niet, adapter losmaken en weer vast zetten wel. Heel apart.
Gisteren teruggegaan naar de iCentre in Delft en kreeg daar direct een nieuwe magsafe mee.
Na wat overleg met (ik denk) de store manager van iCentre via de telefoon erg tevreden geworden met de oplossing. Ik krijg een leentoestel tot dat het vervangende model binnen is (heb Hi-res mat scherm en US keyboard layout, die hebben ze niet op voorraad).
Leentoestel is zeer waarschijnlijk een mbp 15 2012 met NL keyboard layout en standaard scherm.
Fijn dat het zo opgelost gaat worden. Ben zeer content met de service (dat mag ook wel met een apparaat van 2.000 euro van nog geen twee weken oud).
*MrRobin komt net uit een ellendige periode met HP waarin in 2 jaar 2 laptops zijn verslonden met meer dan 6 reparaties en talloze defecten (die niet gerepareerd werden).*
Dat weet ik, maar dat is in mijn geval helemaal niet van toepassing. Er gaat namelijk veel meer mis dan alleen het niet willen forceren van de interne gpu als er reden is om de dgpu te gebruiken.CyBeR schreef op maandag 21 januari 2013 @ 09:22:
[...]
Ik had hier even overheen gekeken maar: gfxCardStatus werkt niet 100% goed om te switchen als er een reden is om de dedicated kaart te gebruiken. Mischien heb je niet de nieuwste versie want die hoort je ook te vertellen dat 't niet kan. Dwz, als je een app hebt die de dedicated gpu gebruikt en je switcht, dan blijft die dedicated gpu ook actief.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een triple head 2 go incl 3 1080P beeldschermen?
Ik wil graag deze combi gaan gebruiken maar ik zoek gebruikerservaringen.
Ik wil graag deze combi gaan gebruiken maar ik zoek gebruikerservaringen.
Eh jah miiijn macbook pro uit 2008 had hetzelfde. Geen probleem verder lader werkt gewoon en lampje ging vanzelf weer aan volgens mij. Lampje mag best uit als de accu vol is (het laden stopt ook even op 100% volgens mij zodat deze weer even leeg kan lopen en er weer geladen kan worden)MrRobin schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:29:
Hebben mensen hier ook wel eens dat het lampje van hun magsafe uit gaat?
[knip]
[ Voor 7% gewijzigd door alwinus op 25-01-2013 13:26 ]
Anoniem: 483123
Even een vraagje over de Mac zelf, ik hoor vaak dat bij mankementen je veel meer kwijt bent met een Mac/Macbook vergeleken met de windows varianten. Erom heen kan ik niet meer draaien, maar hoeveel "meer" is dit dan? Zeurt men gewoon of is dit echt daadwerkelijk een groot verschil?
De computer is een stuk duurder dus vanzelfsprekend zijn de onderdelen ook een stuk duurder.Anoniem: 483123 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 15:57:
Even een vraagje over de Mac zelf, ik hoor vaak dat bij mankementen je veel meer kwijt bent met een Mac/Macbook vergeleken met de windows varianten. Erom heen kan ik niet meer draaien, maar hoeveel "meer" is dit dan? Zeurt men gewoon of is dit echt daadwerkelijk een groot verschil?
Je kunt moeilijk gaan vergelijken met "Windows varianten" want er zijn duizenden Windows-computers. En de kosten daarvan staan (i.t.t. die van Macs) niet gewoon op een willekeurige website.
Op deze website kun je kijken hoeveel verschillende Mac-onderdelen kosten.
Anoniem: 483123
Bedankt. Met vergelijken bedoel ik uiteraard niet pietje precies alles vergelijken maar gewoon algemeen, in de %tjes. Net je link bekeken en ziet er wel redelijk uit, alleen Solid drives zijn aardig wat duurder, rest rond de 20% grofweg. Niet zo erg.. Wil namelijk mijzelf storten op designen/codering etc, heb gehoord dat het beter is om dan een Mac te kopen vanwege makkelijk multitasken..J.Appleseed schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:11:
[...]
De computer is een stuk duurder dus vanzelfsprekend zijn de onderdelen ook een stuk duurder.
Je kunt moeilijk gaan vergelijken met "Windows varianten" want er zijn duizenden Windows-computers. En de kosten daarvan staan (i.t.t. die van Macs) niet gewoon op een willekeurige website.
Op deze website kun je kijken hoeveel verschillende Mac-onderdelen kosten.
Hoe zit het met de reparaties zelf? Heeft iemand dit zelf verricht? Of is het zo dat je een onderdeel koopt en iemand dit laat opknappen? Wellicht eerder al gevraagd, als dit het geval is en je hebt een schatting waar ongeveer is zal ik even bladeren.
Reparaties kan je natuurlijk laten doen door Apple zelf, wanneer je nog binnen je garantie zit.
Mocht je het toch zelf willen doen, dan is ifixit.com wel een hele duidelijke website om informatie vanaf te halen.
Mocht je het toch zelf willen doen, dan is ifixit.com wel een hele duidelijke website om informatie vanaf te halen.
De onderdelen zijn bij iFixit overigens duurder dan normaal. Wat ze daar doen is gewoon MacBooks (of iPads, of iPhones, of whatever) kopen, uit elkaar halen en de onderdelen los verkopen. En dan willen ze daar nog winst op maken ook dus zit je automatisch boven de echte waarde van het onderdeel.
Voor recente modellen is 't meestal goedkoper om, ook buiten garantie, de reparatie door Apple of een AASP te doen (in die volgorde).
Voor recente modellen is 't meestal goedkoper om, ook buiten garantie, de reparatie door Apple of een AASP te doen (in die volgorde).
Vandaag mijn mbpr omgeruild bij MM ivm image retention. Nu heeft nieuwe exemplaar zelfde probleem. Iemand hier ervaring mee hoe je een exemplaar zonder dit euvel kan krijgen?
Net een loterij; blijven inruilen tot je een goede hebt?Chanelle77 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:45:
Vandaag mijn mbpr omgeruild bij MM ivm image retention. Nu heeft nieuwe exemplaar zelfde probleem. Iemand hier ervaring mee hoe je een exemplaar zonder dit euvel kan krijgen?
'T is echt geluk hebben, ik heb gister mijn rMBP bij MM opgehaald.. en had er een met een Samsung beeldscherm en zonder IR van wat ik na 2x de test te hebben doorlopen heb kunnen zien.Chanelle77 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:45:
Ik had dus geluk, maar ik las ergens dat de kans op een goed beeldscherm 1 op de 3 was ofzo
Poging 3 dan maar, en tevens mijn laatste poging denk ik : ) Ik kreeg het idee dat de Apple service lijn mij duidelijk wilde maken dat enige vorm van IR normaal is, persoonlijk lijkt mij dat sterk, of maw zou toch eigenlijk niet mogen voor deze prijs en dit "paradepaardje" of vergis ik me?Haakontje schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 08:05:
[...]
'T is echt geluk hebben, ik heb gister mijn rMBP bij MM opgehaald.. en had er een met een Samsung beeldscherm en zonder IR van wat ik na 2x de test te hebben doorlopen heb kunnen zien.
Ik had dus geluk, maar ik las ergens dat de kans op een goed beeldscherm 1 op de 3 was ofzo
IR op een LCD scherm is ook niet abnormaal. Daarom is 't wisselen ook een loterij: 't is allemaal binnen specificaties en dus strict gezien niet "kapot".Chanelle77 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:31:
[...]
Poging 3 dan maar, en tevens mijn laatste poging denk ik : ) Ik kreeg het idee dat de Apple service lijn mij duidelijk wilde maken dat enige vorm van IR normaal is, persoonlijk lijkt mij dat sterk, of maw zou toch eigenlijk niet mogen voor deze prijs en dit "paradepaardje" of vergis ik me?
Gisteren mijn retina 15 bij EK binnen gekregen, gelukkig met het samsung scherm.
Ben er erg happy mee, alleen de menu bar helemaal bovenin verdwijnt soms, nooit eerder gehad op andere osx bakken (imac, air, pro). Zit nog een beetje met de settings te stoeien van het scherm, wat het lekkerste gaat werken.
Gelijk een extra voeding en thunderbolt-ethernet adapter gehaald, werd nu al gek van de traagheid van wifi (als je gigabit gewend bent).
Ben er erg happy mee, alleen de menu bar helemaal bovenin verdwijnt soms, nooit eerder gehad op andere osx bakken (imac, air, pro). Zit nog een beetje met de settings te stoeien van het scherm, wat het lekkerste gaat werken.
Gelijk een extra voeding en thunderbolt-ethernet adapter gehaald, werd nu al gek van de traagheid van wifi (als je gigabit gewend bent).
Nou, na maanden wikken en wegen vanmiddag eindelijk een MBPr 15" gekocht. Ik wilde de rest van het weekend gebruiken om hem te installeren zodat ik hem maandag op mijn werk direct zou kunnen gebruiken.
Mijn grote angst was dat hij een ghosting scherm had, maar dat had hij gelukkig niet. Eén zorg minder. Totdat ik de backspace toets indrukte. Er gebeurde helemaal niets. Snel even het hele toetsenbord nagelopen en, ja hoor, vier defecte toetsen. Onder drie daarvan kon ik duidelijk kleine loszittende metaaldeeltjes zien, van ongeveer 2mm in doorsnede. Die kreeg ik er met de plakstrook van een Post-It niet uit.
Afijn, winkel gebeld en afgesproken dat hij voor DOA gaat.
Wat een zeperd zeg. Dat je bij een apparaat in deze prijsklasse eerst bang moet zijn voor ghosting en dat je dan kennelijk ook nog van deze ernstige toetsenbordproblemen kunt hebben.
Ik had er ook een thunderbolt naar ethernet adapter bij gekocht. Toen die wat warmer werd, zat mijn ethernet kabel er muurvast in. Ik krijg hem er nog steeds niet uit.
Ik ga maar eens naar een goede film kijken. Hopelijk heb ik volgende week een nieuw exemplaar in handen dat het wel doet.
Verder raad ik iedereen aan het ding in de winkel uit te pakken. Controleer alle toetsen en controleer het scherm op ghosting. Dat kun je vrij eenvoudig doen door een donkergrijze bureaubladachtergrond te kiezen en een willekeurig venster vijf minuten open te laten staan. Als hij last van ghosting heeft zie je dat meteen. Als er problemen zijn, direct als DOA teruggeven en een ander exemplaar vragen.
Jeetje, wat is mijn respect voor Apple gekelderd zeg.
Mijn grote angst was dat hij een ghosting scherm had, maar dat had hij gelukkig niet. Eén zorg minder. Totdat ik de backspace toets indrukte. Er gebeurde helemaal niets. Snel even het hele toetsenbord nagelopen en, ja hoor, vier defecte toetsen. Onder drie daarvan kon ik duidelijk kleine loszittende metaaldeeltjes zien, van ongeveer 2mm in doorsnede. Die kreeg ik er met de plakstrook van een Post-It niet uit.
Afijn, winkel gebeld en afgesproken dat hij voor DOA gaat.
Wat een zeperd zeg. Dat je bij een apparaat in deze prijsklasse eerst bang moet zijn voor ghosting en dat je dan kennelijk ook nog van deze ernstige toetsenbordproblemen kunt hebben.
Ik had er ook een thunderbolt naar ethernet adapter bij gekocht. Toen die wat warmer werd, zat mijn ethernet kabel er muurvast in. Ik krijg hem er nog steeds niet uit.
Ik ga maar eens naar een goede film kijken. Hopelijk heb ik volgende week een nieuw exemplaar in handen dat het wel doet.
Verder raad ik iedereen aan het ding in de winkel uit te pakken. Controleer alle toetsen en controleer het scherm op ghosting. Dat kun je vrij eenvoudig doen door een donkergrijze bureaubladachtergrond te kiezen en een willekeurig venster vijf minuten open te laten staan. Als hij last van ghosting heeft zie je dat meteen. Als er problemen zijn, direct als DOA teruggeven en een ander exemplaar vragen.
Sinds een aantal maanden in het bezit van een Macbook Pro 13 inch. Bevalt nog steeds goed maar heb steeds vaker last van twee vreemde problemen;
- Als ik de MacBook dicht klap en weer open klap dan krijg ik mijn login scherm, dat klopt. Maar het komt steeds vaker dat er een OSX achtergrond te zien is (zwart, met sterren of wat het zijn mag) en dan staan er onderin twee bolletjes met iets van annuleren of andere gebruiker. Hoe kan het dat de ene keer mijn gewone achtergrond getoond wordt met login mogelijkheid en een andere keer wat anders?
- Het is nu drie keer voorgekomen dat ik de Macbook netjes afsluit en de Macbook dicht klap. Zie dan enkele uren later een lampje knipperen van standby
Bij het open klappen van de Macbook zie je de tijd en het scherm van afsluiten maar de macbook reageert nergens meer op. Laat je het een tijdje open staan dan valt die wel uit..
- Als ik de MacBook dicht klap en weer open klap dan krijg ik mijn login scherm, dat klopt. Maar het komt steeds vaker dat er een OSX achtergrond te zien is (zwart, met sterren of wat het zijn mag) en dan staan er onderin twee bolletjes met iets van annuleren of andere gebruiker. Hoe kan het dat de ene keer mijn gewone achtergrond getoond wordt met login mogelijkheid en een andere keer wat anders?
- Het is nu drie keer voorgekomen dat ik de Macbook netjes afsluit en de Macbook dicht klap. Zie dan enkele uren later een lampje knipperen van standby
Om dat je, als enige, een probleem had met het enige overgebleven mechanische onderdeel in 't apparaat? En dat nog 's je enige probleem was ook?Har schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:51:
Maar mag je niet verwachten dat wanneer je zoveel geld uitgeeft voor een computer dat deze perfect is?
IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8
Een auto is duurder, hoe ongeloveloos fucking perfect moeten die dingen wel niet zijn dan zeg.MJ23 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:44:
Maar mag je niet verwachten dat wanneer je zoveel geld uitgeeft voor een computer dat deze perfect is?
Nee, dat mag je dus niet. Prijs en perfectie hebben maar heel beperkt iets met elkaar te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 26-01-2013 18:49 ]
Appels en peren vergelijken.. En dan nog, als het rempedaal van je auto bij aanschaf al niet werkt haal je de krant/tv waarschijnlijk ook wel.CyBeR schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:49:
[...]
Een auto is duurder, hoe ongeloveloos fucking perfect moeten die dingen wel niet zijn dan zeg.
Nee, dat mag je dus niet. Prijs en perfectie hebben maar heel beperkt iets met elkaar te maken.
Mijn punt was dat de prijs die je betaalt weinig* te maken heeft met de mate waarin het mogelijk is dat je een productiefoutje tegenkomt.warcow schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:51:
[...]
Appels en peren vergelijken.. En dan nog, als het rempedaal van je auto bij aanschaf al niet werkt haal je de krant/tv waarschijnlijk ook wel.
*) Op zich kan Apple best voor 100% perfecte producten afleveren, maar dat kost gewoon geld om te doen dus dan moeten wij met z'n allen meer betalen voor 't product dan we het waard vinden. Dus leveren ze in plaats daarvan 99% perfecte producten af. Is de prijs opeens weer redelijk maar dan kan er af en toe een foutje tussen zitten. Shit happens. Is imo ook geen probleem zolang de afhandeling daarvan maar goed is. En aangezien Har zo te lezen netjes een nieuwe laptop krijgt zit dat wel snor.
Nee, omdat je eerst maar moet afwachten of je geen ghosting hebt, en dan ook nog niet zeker bent van een goed werkend toetsenbord. Ik werk dit jaar precies 30 jaar met computers en ik heb nog nooit een defect toetsenbord uit een doos gehaald. Dat geldt ook voor toetsenborden van een paar tientjes.CyBeR schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:40:
[...]
Om dat je, als enige, een probleem had met het enige overgebleven mechanische onderdeel in 't apparaat? En dat nog 's je enige probleem was ook?
Ik ben het met een vorige poster eens. Als je pretendeert de beste computers ter wereld te maken, dan mag de consument verwachten dat je paradepaardje foutloos is.
Het is gewoon kansrekening. Op de miljoen toetsenborden heeft er ééntje defecte toetsen. Nu heb net jij die. Na 30 jaar geen last gehad te hebben. Dat ghosting verhaal is gewoon binnen specs van de gebruikte displays.Har schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:07:
[...]
Nee, omdat je eerst maar moet afwachten of je geen ghosting hebt, en dan ook nog niet zeker bent van een goed werkend toetsenbord. Ik werk dit jaar precies 30 jaar met computers en ik heb nog nooit een defect toetsenbord uit een doos gehaald. Dat geldt ook voor toetsenborden van een paar tientjes.
Ok. Mag je bij mij een MacBook Pro kopen die 100% gegarandeerd flawless is. Kost slechts €5000.Ik ben het met een vorige poster eens. Als je pretendeert de beste computers ter wereld te maken, dan mag de consument verwachten dat je paradepaardje foutloos is.
Ik vraag me af hoe het zit met de garantie als ik besluit mijn MBP te houden en de (acceptabele) IR voor lief te nemen, maar stel er is na bv. een jaar een verergering is die niet acceptabel is? Ik heb begrepen dat enige IR normaal is en inherent aan de techniek. Weet iemand hoe dit zit of heeft ervaring met problemen buiten de 1 jaar beperkte garantie van Apple? Ik heb niet zo veel zin om nog een keer dat ding om te ruilen en denk er over het maar te laten voor wat het is...
Het blijft voor mij toch wel een beetje raar wetende dat er wel goede schermen zijn en het mag dan binnen de specificatie vallen, maar die is voor mij als (simpele) consument niet van te voren bekend....
Het blijft voor mij toch wel een beetje raar wetende dat er wel goede schermen zijn en het mag dan binnen de specificatie vallen, maar die is voor mij als (simpele) consument niet van te voren bekend....
<knip>M-ThijZ schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:27:
Mijn mid-2009 15" MacBook Pro (Core 2 Duo) is ook zo langzamerhand aan vervanging toe. Vraag is natuurlijk, wat kunnen we binnenkort (juni) aan updates verwachten, en heeft het zin om daar op te wachten?
Stond heel verhaal
Laat maar:
Uw bestelling wordt verwerkt W45090xxxxx
Hardware
2,6-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,6 GHz
16 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
256 GB flash-opslag
Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
Accessoirekit
Software
iLife '11
OS X Mountain Lion
Kortom keuze gemaakt, ik ga niet wachten op juni.
[ Voor 70% gewijzigd door frank_b op 27-01-2013 15:28 ]
Het wordt in principe niet erger. Maar schijnbaar zijn ze best coulant met 't omwisselen van dit soort schermen ondanks dat 't feitelijk gewoon een werkend product is binnen specificaties. (Blijkbaar ergert niet iedereen zich eraan anders hadden ze al lang LG eruit geknikkerd.)Chanelle77 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 10:24:
Ik vraag me af hoe het zit met de garantie als ik besluit mijn MBP te houden en de (acceptabele) IR voor lief te nemen, maar stel er is na bv. een jaar een verergering is die niet acceptabel is? Ik heb begrepen dat enige IR normaal is en inherent aan de techniek. Weet iemand hoe dit zit of heeft ervaring met problemen buiten de 1 jaar beperkte garantie van Apple? Ik heb niet zo veel zin om nog een keer dat ding om te ruilen en denk er over het maar te laten voor wat het is...
Apple geeft 1 jaar garantie, ongeacht waar je de laptop vandaan hebt. Je kunt dat uitbreiden tot 3 jaar met AppleCare. Als je dat neemt kun je drie jaar lang met je laptop met elk willekeurig probleem bij Apple langs om 't te laten fixen en dan doen ze even moeilijk als in het eerste jaar: niet. (Moet je wel je shit niet zelf kapot maken natuurlijk, zoals bij alle garantieregelingen.) AppleCare kun je overigens tot een jaar na aanschaf kopen.
Na dat 1e jaar garantie kun je je ook nog beroepen op de nonconformiteitswetgeving. Dat is iets anders dan garantie, en je moet ook naar een andere partij dan Apple: namelijk waar je de laptop gekocht hebt. (Dat kán wel Apple zijn natuurlijk, als je in de Apple Store in Amsterdam gekocht hebt, of bij de Apple Online Store.) Dat kost iets meer moeite en ze doen er (volledig in hun recht) iets moeilijker over, maar als jij een probleem hebt met de laptop dat werkelijk niet door jouzelf veroorzaakt is zullen ze 't alsnog fixen.
CyBeR dank voor je uitgebreide toelichting!
Een update van mijn kant aangaande image retention op een macbook pro retina 13 inch. Eindelijk heb ik een scherm zonder retentie. Korte opsomming na 2 macbook pro's bij Mycom konden ze geen macbook pro leveren zonder beeldretentie (zelf 2 gezien en ze hadden zelf een besteld en het daar ook op gezien). Geld terug en toen naar I am Store gegaan in Arnhem. Ook daar bij 2 MBPr beeldretentie (alhoewel de laatste keer het redelijk meeviel). In overleg besloten om dan het scherm maar te vervangen aangezien de medewerker dacht dat dan de kans groter was een scherm te krijgen die het niet heeft.
Gisteren opgehaald en een prachtig scherm! Beste scherm wat ik tot nu toe heb gezien en geen beeldretentie. Het is dus toch mogelijk. Het heeft even geduurd maar mijn geduld is beloond. Ik zou het zeker ook niet zomaar accepteren als je beeldscherm het heeft.
Ze beginnen wel wat te mompelen dat het bij een beetje retina scherm hoort (wat Apple ook naar buiten brengt) maar dan noemen ze het meer ghosting (wat naar mijn mening nog wat anders is). Nu eindelijk alles instellen en installeren op mijn lappie
Gisteren opgehaald en een prachtig scherm! Beste scherm wat ik tot nu toe heb gezien en geen beeldretentie. Het is dus toch mogelijk. Het heeft even geduurd maar mijn geduld is beloond. Ik zou het zeker ook niet zomaar accepteren als je beeldscherm het heeft.
Ze beginnen wel wat te mompelen dat het bij een beetje retina scherm hoort (wat Apple ook naar buiten brengt) maar dan noemen ze het meer ghosting (wat naar mijn mening nog wat anders is). Nu eindelijk alles instellen en installeren op mijn lappie
Ha zie je wel! Het moest er uiteindelijk wel van komen, je had zoveel pech..
Nou veel plezier met je Macbook!
Ik ben vooralsnog zeer tevreden over de mijne, ik heb sinds de launch een 8GB versie en sinds september (na de 8GB versie verkocht te hebben) een 16GB versie en beide werk(t)en super! Het beeld is nog onovertroffen en qua prestaties heb ik niets te klagen.
Nou veel plezier met je Macbook!
Ik ben vooralsnog zeer tevreden over de mijne, ik heb sinds de launch een 8GB versie en sinds september (na de 8GB versie verkocht te hebben) een 16GB versie en beide werk(t)en super! Het beeld is nog onovertroffen en qua prestaties heb ik niets te klagen.
Anoniem: 328026
Nu toch maar eens een Apple Remote besteld voor € 16,93
Altijd handig als m'n Macbook Pro aan de TV hangt en ik niet op hoef te staan om hem ff op pauze te zetten.
Altijd handig als m'n Macbook Pro aan de TV hangt en ik niet op hoef te staan om hem ff op pauze te zetten.
Aan de mensen die een 13" Macbook Pro Retina hebben, kunnen jullie dit commando eens in de terminal ingeven.
ioreg -lw0 | grep -i "DisplayVendorID"
De terminal is te vinden onder launchpad in de map ' andere '
Mijn uitkomst is: | | | | | | "DisplayVendorID" = 1552
Ben benieuwd als je zo de LG en Samsung scherm kunt achter halen.
ioreg -lw0 | grep -i "DisplayVendorID"
De terminal is te vinden onder launchpad in de map ' andere '
Mijn uitkomst is: | | | | | | "DisplayVendorID" = 1552
Ben benieuwd als je zo de LG en Samsung scherm kunt achter halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Happy2000 op 27-01-2013 19:56 ]
Aan jouw post Happy2000, kan ik niet achterhalen of je weet wat 1552 representeert, dus ik dacht post dit even 
Ik heb weliswaar geen MBPr 13" maar een 15", ik kan met het bekende command in Terminal zien dat mijn scherm een Samsung is (LSN......), en met het command hierboven krijg ik 1552 als eindresultaat. M.a.w 1552 zal refereren naar Samsung als fabrikant.
Ik heb weliswaar geen MBPr 13" maar een 15", ik kan met het bekende command in Terminal zien dat mijn scherm een Samsung is (LSN......), en met het command hierboven krijg ik 1552 als eindresultaat. M.a.w 1552 zal refereren naar Samsung als fabrikant.
[ Voor 7% gewijzigd door FrameWork. op 27-01-2013 20:18 ]
Idem hier met een LG scherm (LPblah, niet-retina.) Dus dat gaat niet op
"1552" is gewoon "Apple" lijkt me.
[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 27-01-2013 20:16 ]
Oké hiermee is het niet te achter halen dus.
Oke als we nu eens het scherm met een schroevendraaier openen en kijken wat er achter op staat
Oke als we nu eens het scherm met een schroevendraaier openen en kijken wat er achter op staat
[ Voor 53% gewijzigd door Happy2000 op 27-01-2013 20:16 ]
Misschien dat de nieuwer geproduceerde modellen, minder problemen vertonen? Ik heb even mijn serienummer nagetrokken en kwam op deze info terecht:
Production year: 2012
Production week: 51 (December)
Factory: C0 (Quanta Computer (Susidiary = Tech Com)) = Taiwan
Mag ik vragen hoe je dat doet het natrekken?; ben benieuwd wat mijn 2 serials geven...Haakontje schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:54:
Misschien dat de nieuwer geproduceerde modellen, minder problemen vertonen? Ik heb even mijn serienummer nagetrokken en kwam op deze info terecht:
Via deze pagina - http://www.chipmunk.nl/cgi-fast/applemodel.cgiChanelle77 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 08:13:
[...]
Mag ik vragen hoe je dat doet het natrekken?; ben benieuwd wat mijn 2 serials geven...
13" Macbook Retina met geen problemen.
Production week: 39 (September)
Factory: C0 (Quanta Computer (Susidiary = Tech Com))
Iemand ervaringen met bestellingen bij Chipmunk?
Ik zie dat een 85W power adapter voor mijn rMBP maar €32,- kost itt de €79,- die ze normaal kosten...
Ik heb trouwens een goede 15'' rMBP uit week 39 (september) 2012.
Ik zie dat een 85W power adapter voor mijn rMBP maar €32,- kost itt de €79,- die ze normaal kosten...
Ik heb trouwens een goede 15'' rMBP uit week 39 (september) 2012.
Ik heb een hele nare ervaring met de Apple Customer Service n.a.v. MBP met ghosting, mag ik deze hier delen of hoort dat in een ander topic?
Eigenlijk niet, want dit topic gaat over ervaringen met de MacBook Pro, niet met Apple Customer Service. Daarvoor is het Shopping Forum een betere plek.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Ik zal het in het shopping forum zetten : ) !
Dank, heb het even opgezocht voor mijn exemplaren (met ir)Happy2000 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:22:
13" Macbook Retina met geen problemen.
MBP Ret 1 , week 44 en C0
MBP Ret 2 , week 39 en ook C0
Anoniem: 8083
Repareert Apple NL ook kostenloos een MBPr met image retention welke in het buitenland is gekocht?
Jep, naar mijn weten heeft Apple wereldwijde garantie op hun producten. Ik heb zelf ervaring met de reparatie (aka vervanging) van een in de USA gekochte iPad. Dezen ze niet moeilijk over (iFactors toendertijd).