ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Bron:Cult of Mac

NRG
Ik heb op internet een plaatje gevonden hoe de nieuwe Macbook er ongeveer uit zou zien qua toetsenbord als de leaks kloppen
[ Voor 23% gewijzigd door The Unbelievabl op 01-06-2016 21:43 ]
Heb hetzelfde situatie hier, maar dan met een Macbook Pro 2009.The Unbelievabl schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:41:
Mijn Macbook Pro 13" 2010 heeft het begeven (eigen schuld) en ik ben nu al maanden aan het wachten op de nieuwe versie. Ik heb eigenlijk wel echt een laptop nodig midden juli dus ik hoop heel erg op een aankondiging op WWDC. Een laptop kopen met specs van meer dan een jaar oud voor dezelfde hoge prijs gaat wel tegen mijn principes in
Ik heb op internet een plaatje gevonden hoe de nieuwe Macbook er ongeveer uit zou zien qua toetsenbord als de leaks kloppen
[afbeelding]
Vind de prijs te hoog voor de huidige "oude" modellen en hoop dat de WWDC snel duidelijkheid geeft.
Op werk, werk ik met W10...en denk er licht over na om evt. na een Dell XPS13 te nemen als WWDC te weinig info/updates geeft.
Maar ik dwaal af
Inzake het toetsenbord: vind die pijltjes toetsen apart.
De linker/rechter-knop zijn vrij groot, vind ze persoonlijk niet zo noodzakelijk (maar het is geen dealbreaker)
Dat komt omdat dit dezelfde opzet is als de huidige Macbook lijn. Als de geruchten kloppen, wordt er namelijk ook gebruik gemaakt van het nieuwe 'Butterfly' mechanisme welke de Macbook al heeft. Een logisch vervolg zou dan kunnen zijn dat Apple dit toetsenbord ook gaat toepassen op de nieuwe Pro's. Vandaar dat de render van de nieuwe 13" rMBP (met misschien zelfs nog 'TouchID' onder de power-knopezra070 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:16:
[...]
Inzake het toetsenbord: vind die pijltjes toetsen apart.
De linker/rechter-knop zijn vrij groot, vind ze persoonlijk niet zo noodzakelijk (maar het is geen dealbreaker)
::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::
Volgens de buren weten we 13 juni meer, wanneer Tim Cook zijn praatje houdt.
Deze wijziging snap ik niet zo goed. Gaan die knoppen dynamisch zijn? Kan je op dat scherm ook compleet andere dingen tonen en animeren als je apps maakt? Betekent dit ook dat Spotify er voor kan zorgen dat mijn volumeknoppen niet zichtbaar zijn?robcoenen schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 23:35:
Leaked photos of what is claimed to be Apple’s next-generation MacBook Pro all but confirm it will ship with a new OLED touchpad above its keyboard. The images sent to Cult of Mac also hint at four USB-C connectors.
Bron:Cult of Mac
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit hele ding klinkt vooral als iets wat een MacBook Pro een paar honderd Euro duurder maakt, en ik zie de toegevoegde waarde ervan totaal niet.
Daarnaast: Mijn MacBook is meestal gewoon dicht. Ik heb een laptop om mobiel te (kunnen) zijn. Maar bij mijn meeste werkzaamheden staat ie in een dock aangesloten op een toetsenbord, muis, koptelefoon, monitor en internet.
Zelfs als het ding dus wél toegevoegde waarde gaat hebben zou ik ’t nooit gebruiken.
Wat een rare wijziging.
Helemaal mee eens! Ik heb het hetzelfde verhaal als jou, gebruik mijn macbook pro ook alleen maar in clamshell mode. Lijkt net of Apple een gokje gaat wagen om te kijken of dit gaat aanslaan. Ik houd mn hart vast voor de eventuele bugs/problems/errors die zullen verschijnen bij dit soort compleet nieuwe designs. Daarom zou ik liever voor de generatie erna gaan, maarja ik heb bijna al een jaartje een 2015 mpr 13inch en die loopt als een zonnetje, dus upgraden? nah nog lang nietBlue-eagle schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:49:
[...]
Deze wijziging snap ik niet zo goed. Gaan die knoppen dynamisch zijn? Kan je op dat scherm ook compleet andere dingen tonen en animeren als je apps maakt? Betekent dit ook dat Spotify er voor kan zorgen dat mijn volumeknoppen niet zichtbaar zijn?
Dit hele ding klinkt vooral als iets wat een MacBook Pro een paar honderd Euro duurder maakt, en ik zie de toegevoegde waarde ervan totaal niet.
Daarnaast: Mijn MacBook is meestal gewoon dicht. Ik heb een laptop om mobiel te (kunnen) zijn. Maar bij mijn meeste werkzaamheden staat ie in een dock aangesloten op een toetsenbord, muis, koptelefoon, monitor en internet.
Zelfs als het ding dus wél toegevoegde waarde gaat hebben zou ik ’t nooit gebruiken.
Wat een rare wijziging.
Het is een OLED strip uit één stuk. Dus je kan er bij wijze van een video op afspelen. Je kan er alles op tonen wat je wilt, lijkt mij. En dus ook zelf icoontjes of functies eraan koppelen.Blue-eagle schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:49:
Deze wijziging snap ik niet zo goed. Gaan die knoppen dynamisch zijn? Kan je op dat scherm ook compleet andere dingen tonen en animeren als je apps maakt? Betekent dit ook dat Spotify er voor kan zorgen dat mijn volumeknoppen niet zichtbaar zijn?
Het hele 'zelf functies kunnen koppelen' en 'zelf icoontjes ontwerpen' etc vind ik wel handig. Je kan ermee doen wat je wilt lijkt me. Dus wat de toegevoegde waarde is, is maar net wat de gebruiker ermee wilt doen.Blue-eagle schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:49:
En zoiets zal de Mac niet een paar honderd euro duurder maken. Zoiets kost nog niet eens 100 euro.
Gelukkig is iedereen anders. Maar als het voor jouw geen toegevoegde waarde heeft; je hoeft het niet te kopen. Het is ook überhaupt nog een gerucht.Blue-eagle schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:49:
Ik werk wel op mijn MacBook zelf, met extern scherm, en gebruik het scherm van de rMBP zelf ook. En dus ook de media toetsen.
Het is weer eens wat anders dan een processor upgrade. En redelijk origineel.Blue-eagle schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:49:
Wat een rare wijziging.
Dus omdat jij iets niet gebruikt is het meteen waardeloos? Als jij een MacBook vrijwel altijd dicht in een dock en sporadisch als laptop gebruikt, ben je een kleine groep van de gebruikers. Dan had je in principe net zo goed een Mac Mini kunnen nemen die je van werkplek naar werkplek versleept; dat is effectief het zelfde. Er zijn heel veel mensen die de mobiliteit van de MacBook volop gebruiken, en er wel iets aan zullen hebben.Blue-eagle schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:49:
[...]
Wat een rare wijziging.
Ik gebruik mijn MacBook ook vaak met meerdere schermen, maar gebruik de MacBook als 3e scherm. En gebruik vaak het toetsenbord en trackpad van de MacBook, omdat ik niet overal een trackpad heb staan en OS X (naar mijn mening) beter werkt met een trackpad dan een muis als je gebruik maakt van fullscreen applicaties en de gestures. Ik zal er bijvoorbeeld wel iets aan (kunnen) hebben. Het is wachten op de aankondiging hoe en wat het precies zal zijn.
Er zitten zoveel praktische problemen aan. Kosten rijzen de pan uit als je er een langgerekt 'scherm' van maakt, om nog maar niet te spreken van resolutie. En daarnaast, wie zit er te wachten op knoppen die je niet kunt indrukken?
Als functieknoppen zie ik het niet werken. Dynamische knoppen zijn ook bepaald niet nodig, daarvoor bestaan al sinds jaar en dag keyboard shortcuts. Je kunt er wellicht wat informatie op weergeven, ala Logitech keyboards, maar je hebt notabene een paar centimeter verder een retina scherm.
Het ziet er leuk uit en ik ben benieuwd naar de implementatie. Maar vooralsnog kan ik me vanuit Apple geen praktische redenen bedenken waarom dit nodig is. Behalve natuurlijk dat het de kost- en consumentenprijs omhoog drukt.
En als je ze wel gebruikt kan dat ook nog steeds, het zijn alleen geen fysieke knoppen meer, maar dat lijkt me voor iets dat je niet constant gebruikt (itt de letters/cijfers) nou ook niet echt een probleem.
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Kom op zeg. Als je van 8GB naar 16GB RAM gaat betaal je ook niet de marktwaarde van 8GB (30 tot 40 Euro), maar gewoon de Apple-waarde, namelijk 240 Euro.xoniq schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:11:
[...]
En zoiets zal de Mac niet een paar honderd euro duurder maken. Zoiets kost nog niet eens 100 euro.
Apple vraagt altijd geld voor fancy nieuwe dingen.
Het punt is: ik heb een MacBook nodig voor mijn werk. Een Pro omdat ik veeleisend ben qua specs. En straks gaat de MacBook Pro dus enkele honderden Euro's duurder worden voor een feature die ik (en vast ook andere mensen) niet willen.[...]
Gelukkig is iedereen anders. Maar als het voor jouw geen toegevoegde waarde heeft; je hoeft het niet te kopen. Het is ook überhaupt nog een gerucht.
OK. Prima. Dan verwacht ik nog steeds dat deze feature het hele apparaat makkelijk 200 Euro duurder maakt dan voorheen, én dat het geen optie is, maar vanaf nu gewoon altijd op een MacBook Pro zit. Want Apple biedt nooit keuzes uit dit soort features. Take it, or leave it.ThomasG schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:13:
[...]
Dus omdat jij iets niet gebruikt is het meteen waardeloos? Als jij een MacBook vrijwel altijd dicht in een dock en sporadisch als laptop gebruikt, ben je een kleine groep van de gebruikers. Dan had je in principe net zo goed een Mac Mini kunnen nemen die je van werkplek naar werkplek versleept; dat is effectief het zelfde. Er zijn heel veel mensen die de mobiliteit van de MacBook volop gebruiken, en er wel iets aan zullen hebben.
Apple naait ons al genoeg met bizar dure hardware (zoals RAM upgrades die tegenwoordig ook erg lastig zijn om zelf uit te voeren), wat ik voor lief neem. Maar dit soort gimmicks?
Dus omdat jij iets gebruikt is het meteen waardevol?Ik gebruik mijn MacBook ook vaak met meerdere schermen, maar gebruik de MacBook als 3e scherm. En gebruik vaak het toetsenbord en trackpad van de MacBook, omdat ik niet overal een trackpad heb staan en OS X (naar mijn mening) beter werkt met een trackpad dan een muis als je gebruik maakt van fullscreen applicaties en de gestures. Ik zal er bijvoorbeeld wel iets aan (kunnen) hebben. Het is wachten op de aankondiging hoe en wat het precies zal zijn.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
It's dogged that does it
Dan zou ik gewoon lekker een iets ouder model pakken. MacBooks gaan over het algemeen al lang mee.SavageBrother schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:24:
Dat ben je inderdaad niet. Maar als het je enige mogelijkheid is om op OSX te werken is het wel jammer dat je (waarschijnlijk) weer een paar €100 meer mag dokken zonder dat je daadwerkelijk gebruikt maakt van die extra functies.
Daarbij lopen mensen bij voorbaat al te mekkeren, terwijl er nog niet eens bekend is hoe of wat. Het enige wat we weten is dat er (zeer waarschijnlijk) een OLED-scherm komt voor de bovenste rij toetsen. Hoe of wat weten we niet, en ook niet of de MacBooks daardoor duurder worden. Wij blijven nu eenmaal mensen, en zodra iets ons niet bevalt raken we meteen in paniek en deugt het niet, ook al weten ze feitelijk nog helemaal niets.xoniq schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:09:
[...]
Dan zou ik gewoon lekker een iets ouder model pakken. MacBooks gaan over het algemeen al lang mee.
It's dogged that does it
NRG
Gebruik ik wekelijks, en voor diegene die hem niet gebruiken... handige goedkope manier om opslag uit te breiden.
Voor mij hoofdreden om bijv een Macbook te laten voor het is...
Waarschijnlijk over een tijdje kan je niet anders, maar voor nu vind ik het een noodzaak.
Ik teken nergens meer voor
Het gebruiken van een SD kaart voor extra 'schijf'-ruimte is leuk en erg handig. Maar het is er daar natuurlijk nooit voor bedoeld geweest. Je moet je afvragen wat het gemiddeld nut is van een SD-kaart sleuf in een computer. Dat is vrijwel altijd het overzetten van foto's en/of video's. De groep die het gebruikt als permanente opslag, met bijv. de Nifty drive, zijn een klein deel van de gebruikers. Er zijn inmiddels betere en gemakkelijkere manieren om foto's en/of over te zetten, ook voor de professionals. Voor de mensen die - tijdelijk - nog SD-kaarten blijven gebruiken voor dat doel, is dat natuurlijk nog altijd mogelijk met bijv. een adapter.Quakie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:03:
Ik heb niks tegen USB C, maar ik heb wel wat tegen het gemis van een SD card sleuf.
Gebruik ik wekelijks, en voor diegene die hem niet gebruiken... handige goedkope manier om opslag uit te breiden.
Voor mij hoofdreden om bijv een Macbook te laten voor het is...
Waarschijnlijk over een tijdje kan je niet anders, maar voor nu vind ik het een noodzaak.
In jouw geval is dat erg vervelend, want je kunt de opslag niet meer op een relatief goedkope manier uitbreiden. Echter, zijn daar vandaag de dag geen betere alternatieven voor? Je kunt bij de aanschaf meer schijf capaciteit kiezen, maar dat is redelijk duur. Al komen met de MacBooks nu standaard met redelijk veel opslag capaciteit. Inmiddels is vrijwel overal wel internet, en heeft de gemiddeld consument een redelijk hoge upload snelheid, is het dan misschien niet handiger om bijv. thuis een NAS aan het internet te hangen voor meer opslag. Er zijn USB-sticks met zo'n 128GB capaciteit die slechts een paar millimeter uitsteken, en redelijke performance hebben. etc., etc. Het blijft natuurlijk vervelend, maar er is zeer waarschijnlijk wel een (betere) alternatieve oplossing voor jouw probleem van weinig schijfruimte.
Ik gebruikte het op die manier, maar ik vind het te omslachtig.. Het was meer als pointer naar andere toe. Wat ik bedoelde met "ik gebruik het wekelijks" is old fasion het inpluggen van een SD card van mijn camera. Ja ook dit kan op een andere manier maar ik vind kabels een gedoe. En wifi transfer is traag, camera direct aansluiten is ook usb2 speeds wat telt met GBs aan foto's transfer welke nu tegen de 90MB gaat.ThomasG schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:22:
[...]
Het gebruiken van een SD kaart voor extra 'schijf'-ruimte is leuk en erg handig. Maar het is er daar natuurlijk nooit voor bedoeld geweest. Je moet je afvragen wat het gemiddeld nut is van een SD-kaart sleuf in een computer. Dat is vrijwel altijd het overzetten van foto's en/of video's. De groep die het gebruikt als permanente opslag, met bijv. de Nifty drive, zijn een klein deel van de gebruikers. Er zijn inmiddels betere en gemakkelijkere manieren om foto's en/of over te zetten, ook voor de professionals. Voor de mensen die - tijdelijk - nog SD-kaarten blijven gebruiken voor dat doel, is dat natuurlijk nog altijd mogelijk met bijv. een adapter.
In jouw geval is dat erg vervelend, want je kunt de opslag niet meer op een relatief goedkope manier uitbreiden. Echter, zijn daar vandaag de dag geen betere alternatieven voor? Je kunt bij de aanschaf meer schijf capaciteit kiezen, maar dat is redelijk duur. Al komen met de MacBooks nu standaard met redelijk veel opslag capaciteit. Inmiddels is vrijwel overal wel internet, en heeft de gemiddeld consument een redelijk hoge upload snelheid, is het dan misschien niet handiger om bijv. thuis een NAS aan het internet te hangen voor meer opslag. Er zijn USB-sticks met zo'n 128GB capaciteit die slechts een paar millimeter uitsteken, en redelijke performance hebben. etc., etc. Het blijft natuurlijk vervelend, maar er is zeer waarschijnlijk wel een (betere) alternatieve oplossing voor jouw probleem van weinig schijfruimte.
Een macbook komt met super snelle SSD opslag, 128GB is te klein, 256GB voor mij oppassen geblazen,
Ik heb een NAS, zelfs een rappe maar alles moet draadloos of via draadje aangeleverd en geeft vertraging. Ook is het officieel niet ondersteund om bijv je time machine backups daar te storen, je itunes of andere bibliotheken. Tuurlijk het werkt, maar tegen een merkbare vertraging. Beetje zonde van zo snelle lokale opslag. Zn SD card haalt nog nette snelheden en is er ook voor gemaakt (aantal writes zijn hoger tov usb stick. en zijn die al zo klein voor USB C?).
Zn SD oplsag is Ideaal voor je bibliotheken. Het is in mijn ogen nog steeds een goede alternatief dan apple premium prijzen te betalen. Iedereen zijn ding.. zoals gezegd.. het ligt bij in de kast want ik wil niet steeds wisselen... en ik wil geen dongles...
Gelukkig zijn smartphones en tablets ook totaal niet populair en zit iedereen nog met druktoets telefoons te werken.Morphix schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:23:
En daarnaast, wie zit er te wachten op knoppen die je niet kunt indrukken?
Dat kunnen hele volksstammen ook niet van de computer in zijn algemeenheid. Met pen en papier kun je het ook prima af.Maar vooralsnog kan ik me vanuit Apple geen praktische redenen bedenken waarom dit nodig is.
Een iets realistischere en fantasierijkere blik mag wel. In de jaren 80 en 90 vond iedereen die mobiele telefoon ook te zot; zie nu maar eens iemand te vinden die zo'n ding niet heeft. Zo zijn er zat andere voorbeelden te bedenken. Had je zelf ook kunnen bedenken want dit is hoe Apple al jaren opereert. Ze komen met dingen waarvan we pas na een tijd snappen waar het allemaal goed voor is en je niet zonder wil.
Of juist omlaag of onveranderd. Die speciale toetsenborden voor FCP, Premier en noem maar op zijn niet bepaald goedkoop. Kostenplaatje daarvan ligt al snel op een 150 tot 200 euro.Behalve natuurlijk dat het de kost- en consumentenprijs omhoog drukt.
Het verbaasd mij juist dat Apple pas nu met zoiets aankomt zetten. Het bedrijf hiervoor hebben ze namelijk al 11 jaar geleden gekocht. Destijds had iedereen de hoop dat Apple hun toetsenborden zou gaan gebruiken op de iBook en Powerbook maar dat is nooit gebeurd. Sterker nog, sinds de overname is er niks meer van die oplossingen vernomen. Uiteraard is de achterliggende technologie wel in andere producten te vinden zoals de iPhone en iPad. Saillant detail voor Morphix: dit zijn multitouch toetsenborden die zijn gemaakt om RSI het hoofd te bieden. De oprichter leed hier namelijk zelf aan en zocht een oplossing. Zie daar je nut
Hoe krijg ik outlook.com agenda en contact gesynct op mn macbook?
Want op mn iphone ging het vrij makkelijk:

Simpele trefwoorden in Google gebruiken, leert dat dit haast niet te doen is, gezien iOS tegenwoordig wel, maar OSX geen, Exchange ActiveSync gebruikt. Met een work-around schijnt dit wel goed te werken (zie ook dezelfde link)...icegodd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 23:34:
Vraag:
Hoe krijg ik outlook.com agenda en contact gesynct op mn macbook?
Want op mn iphone ging het vrij makkelijk:
[afbeelding]
::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::
En ik maar denken dat smartphones populair zijn vanwege het computer in broekzak formaat. Blijkt het al die tijd te gaan om het feit dat we eindelijk kunnen typen op een touchscreenppl schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:42:
Gelukkig zijn smartphones en tablets ook totaal niet populair en zit iedereen nog met druktoets telefoons te werken.

Ik zou eerder zeggen dat de smartphone populair is ONDANKS het feit dat we geen fysiek toetsenbord meer hebben. Er is niemand die voor een iPad kiest tegenover een fysiek toetsenbord als de overweging puur en alleen typegemak zou zijn.
Hoe graag je het misschien ook anders zou zien, het is niet alsof dit een nieuw idee is...ppl schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:42:
Dat kunnen hele volksstammen ook niet van de computer in zijn algemeenheid. Met pen en papier kun je het ook prima af.
Een iets realistischere en fantasierijkere blik mag wel. In de jaren 80 en 90 vond iedereen die mobiele telefoon ook te zot; zie nu maar eens iemand te vinden die zo'n ding niet heeft. Zo zijn er zat andere voorbeelden te bedenken. Had je zelf ook kunnen bedenken want dit is hoe Apple al jaren opereert. Ze komen met dingen waarvan we pas na een tijd snappen waar het allemaal goed voor is en je niet zonder wil.
Fijn dat 95% (moi inclus) van de klanten daar echt iets aan heeft. En nogmaals: keyboard shortcuts; ze doen hetzelfde.ppl schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:42:
Of juist omlaag of onveranderd. Die speciale toetsenborden voor FCP, Premier en noem maar op zijn niet bepaald goedkoop. Kostenplaatje daarvan ligt al snel op een 150 tot 200 euro.
Jouw gedachtegang beschrijft erg goed wat het innovator's dilemma inhoudt. En wat vele grote bedrijven de nek om heeft gedraaid.Morphix schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:36:
[...]
En ik maar denken dat smartphones populair zijn vanwege het computer in broekzak formaat. Blijkt het al die tijd te gaan om het feit dat we eindelijk kunnen typen op een touchscreen![]()
Ik zou eerder zeggen dat de smartphone populair is ONDANKS het feit dat we geen fysiek toetsenbord meer hebben. Er is niemand die voor een iPad kiest tegenover een fysiek toetsenbord als de overweging puur en alleen typegemak zou zijn.
[...]
Hoe graag je het misschien ook anders zou zien, het is niet alsof dit een nieuw idee is...
[...]
Fijn dat 95% (moi inclus) van de klanten daar echt iets aan heeft. En nogmaals: keyboard shortcuts; ze doen hetzelfde.
Een aantal cases:
In de vroegere jaren gebruikten we joekels van harde schijven. Seagate was marktgigant in de 8" drive markt. De engineers hadden toen een 5.25" drive ontwikkeld en dit zou de toekomst worden. Maar omdat het destijds duurder was per mb en omdat de meeste pc's 8" drives gebruikten, besloot het management minder te investeren in deze technologie. Binnen enkele jaren, werden ze links en rechts ingehaald door de concurrentie.
Maar Seagate vocht zich uiteindelijk terug. En ontwikkelde als een van de eerste een 3.5" disk. Het publiek was matig enthousiast. Het was immers weer duur en bood niet veel capaciteit. Het management van Seagate besloot om het budget in de ontwikkeling van deze schijf fors te verminderen. Binnen enkele jaren weer hetzelfde verhaal. En Seagate moest weer extra veel investeren in zich terug te knokken. Iets met ezel en steen zou je zeggen.
Ander leuke anekdote is die van Kodak. Ooit leider in de fotografie wereld. Had als een van een eerste de digitale camera ontwikkeld. Maar vond dat deze niet de kwaliteit had van een analoge camera en het zou een bedreiging kunnen vormen voor hun filmrolletjes. Inmiddels... Ooit veruit de grootste, en nu is de Fotografie tak van Kodak failliet.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat, niet innoveren omdat het management/publiek er niet direct het nut van in ziet, bijna altijd leidt tot bedrijven die in moeilijkheden komen. Toen destijds de iPhone werd geïntroduceerd met een cap*touchscreen, maakte Steve Balmer ook grappen over hoe het geen concurrent kan bieden tegen de Windows mobile toestellen omdat het geen fysiek toetsenbord heeft. Sindsdien hoef je niet eens vijf jaar de toekomst in te gaan om te kijken hoe fout deze man wel niet zat en waar hij de mobiele tak van zijn bedrijf naartoe heeft geleid.
Het is makkelijk om te zeggen dat iets niet nuttig is, als er in het begin geen voordelen aan iets te zien valt ten opzichte van de huidige technologie. Maar om dan niet te investeren in innovatie, dan komt er geen vooruitgang. Gelukkig zijn er ook nog rebelse bedrijven die niet naar de status quo en consumenten luistert.
Ja want al die modellen met fysiek toetsenbord waren o zo succesvol bij de massa... Nee dus, pas toen fabrikanten overgingen op touchscreens met een on-screen toetsenbord werden die smartphones bij het grote publiek ook populair. Voorheen waren het alleen de zakenmensen en een handjevol enthousiastelingen/early adopters.Morphix schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:36:
Toen Android met 3rd party toetsenborden aankwam begonnen heel wat mensen heel hard te brullen dat Apple dit moest overnemen. Hebben ze uiteindelijk ook gedaan en je ziet nu allerlei verschillende soorten toetsenborden. Die swipe toetsenborden hadden nooit uitgevonden kunnen worden wanneer we niet zo massaal naar on-screen toetsenborden waren overgeschakeld. Het is een gebied waar heel veel onderzoek in zit.
Gezien het feit dat Apple Fingerworks in 2005 overnam en we dit al sinds jaar en dag in on-screen toetsenborden zien is het inderdaad geen nieuw ideeHoe graag je het misschien ook anders zou zien, het is niet alsof dit een nieuw idee is...
Btw, Wacom paste dit ook al toe in haar Intuos tekentablets.
Wijs jij dan even aan ons aan waar we die shortcuts van Capture One, 1Password, etc. op ons Apple toetsenbord vinden. Wordt een hele lastige want die zijn er niet.En nogmaals: keyboard shortcuts; ze doen hetzelfde.
Sneltoetsen zijn dan ook heel wat anders en dien je op te zoeken in de menu's/systeemvoorkeuren en op te slaan in je hoofd. Bij deze strip met functietoetsen kijk je omlaag. Geen geklik in de menu's en je hoeft niks te onthouden.
Dit is wat het uiteindelijk vervangt:
Kosten: een kleine 120 USD. Vermenigvuldig die kosten met het aantal apps waar je zoiets voor nodig hebt.
[ Voor 26% gewijzigd door ppl op 05-06-2016 22:10 ]
Lekker speculeren voordat er überhaupt iets van prijzen bekend is. Het huidige instap model kost al 1450 euro. Ik denk niet dat ze hier ver boven gaan zitten. Maar nu al klagen over een paar honderd euro mee lijkt me ontzettend voorbarig. Eer het zover is blijf het koffiedik kijken.SavageBrother schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:24:
Dat ben je inderdaad niet. Maar als het je enige mogelijkheid is om op OSX te werken is het wel jammer dat je (waarschijnlijk) weer een paar €100 meer mag dokken zonder dat je daadwerkelijk gebruikt maakt van die extra functies.
It's dogged that does it
De overige speculaas is echter wel gebaseerd op iets, gruchten, foto's. Jouw uitspraak is nergens op gestoeld en valt niet eens onder speculatie. Het slaat nergens op om ht zo te stellen namelijkSavageBrother schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:18:
Iedereen speculeert toch over van alles? Omdat dit niet direct positief is zou het niet mogen? Alsjeblieft zeg.
It's dogged that does it
Ik heb bij de introductie van de retina MBP in 2012 deze gelijk gekocht. Ik heb even het bonnetje van toen bekeken maar als ik nu dezelfde configuratie bestel ben ik goedkoper uitSavageBrother schreef op maandag 06 juni 2016 @ 07:40:
Een ander lid zette al kort uitéén dat de kans aanwezig is dat de prijs verhoogd wordt en gezien de handeling uit het verleden zou dat voor Apple ook helemaal niet vreemd zijn.
(€2800 toen tegen €2500 nu, terwijl er toen maar 19% BTW op zat)
[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 06-06-2016 08:03 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Blue-eagle bedoel je? Nah ook nergens op gebaseerd. Zoals fsfikke al aangeeft is het er alleen maar goedkoper op geworden in verhouding.SavageBrother schreef op maandag 06 juni 2016 @ 07:40:
Een ander lid zette al kort uitéén dat de kans aanwezig is dat de prijs verhoogd wordt en gezien de handeling uit het verleden zou dat voor Apple ook helemaal niet vreemd zijn.
It's dogged that does it
Natuurlijk moet Apple iets doen. Stilstand is achteruitgang, dat begrijpt iedereen. Het punt is, niet alle verandering is goed.Oppernerd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:13:
[een verhaal]
Apple is m.i. de koning van no nonsense. De producten die ze uitbrengen doen wat ze moeten doen, en dat doen ze goed. Het totaalpakket (hardware componenten, software) zit uitstekend in elkaar. Er lijkt over elke component nagedacht, in tegenstelling tot veel concurrenten. Zelfs als de concurrentie ze op meerdere punten voorbijstreeft zit wat mij betreft desondanks het totaalpakket van Apple vaak beter in elkaar.
Een OLED functierij lijkt daarmee te breken. Het klinkt gimmicky, andere producenten zijn ze al voorgegegaan en de toepassingen waarover op dit moment gespeculeerd wordt voegen maar weinig toe t.o.v. wat er al bestaat.
Wat het zonder twijfel (laten we eerlijk zijn) doet is de kostprijs omhoog drukken. Een setje plastic toetsen (huidige functiekeys) kan simpelweg niet evenveel kosten als een OLED scherm.
Het hele bestaan van dit idee lijkt met name een oorzaak van bedrijfsstrategie: het kunnen claimen van innovatie t.o.v. de concurrent om zo de prijs (t.o.v. concurrent) hoger te houden. Het maakt voor die strategie uiteraard niet uit of de beoogde toevoeging ook werkelijk meerwaarde biedt voor de eindgebruiker.
Daar wordt ik, als eindgebruiker en beheerder van mijn portemonnee, niet gelukkig van. YMMV.
Als een smartphone een compromis is van functionaliteit, schermgrootte en draagbaarheid, dan vergroot het toevoegen van een toetsenbord de keerzijde van zo'n compromis toch alleen maar? Met andere woorden: logisch dat een toetsenbord in een smartphone niet populair is; je maakt het ding groter, zwaarder en onhandiger in gebruik.ppl schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:00:
Ja want al die modellen met fysiek toetsenbord waren o zo succesvol bij de massa... Nee dus, pas toen fabrikanten overgingen op touchscreens met een on-screen toetsenbord werden die smartphones bij het grote publiek ook populair. Voorheen waren het alleen de zakenmensen en een handjevol enthousiastelingen/early adopters.
Toen Android met 3rd party toetsenborden aankwam begonnen heel wat mensen heel hard te brullen dat Apple dit moest overnemen. Hebben ze uiteindelijk ook gedaan en je ziet nu allerlei verschillende soorten toetsenborden. Die swipe toetsenborden hadden nooit uitgevonden kunnen worden wanneer we niet zo massaal naar on-screen toetsenborden waren overgeschakeld. Het is een gebied waar heel veel onderzoek in zit.
De hele vergelijking slaat kant noch wal. Als jij een boek gaat schrijven en je wil daar een device (zonder externe toetsenborden) voor aanschaffen, dan is het dilemma in ieder geval niet of je een iPad moet aanschaffen of een laptop. De overweging is dan waar je het best op kunt typen (spoiler alert: voor 99% van de would-be schrijvers is dat geen touchscreen). Het success van de smartphone met of zonder toetsenbord heeft daar niets mee maken.
Je punt is? En vooral, wat heeft het te maken met mijn post?Gezien het feit dat Apple Fingerworks in 2005 overnam en we dit al sinds jaar en dag in on-screen toetsenborden zien is het inderdaad geen nieuw ideeHad je geleden wat er staat dan had je kunnen weten dat ik me afvroeg waarom het 10 jaar heeft geduurd vooraleer Apple het in haar notebooks opnam. De technologie hadden ze in 2005 namelijk al in huis.
Btw, Wacom paste dit ook al toe in haar Intuos tekentablets.
Dan maken ze die shortcuts toch. Als de makers van de producten geen meerwaarde zien in shortcuts, dan zie ik niet waarom ze dat wel zouden zien in dezelfde functionaliteit maar dan op een schermpje. Bovendien zijn er legio oplossingen waarin je zelf je shortcuts kan definiëren.Wijs jij dan even aan ons aan waar we die shortcuts van Capture One, 1Password, etc. op ons Apple toetsenbord vinden. Wordt een hele lastige want die zijn er niet.
Sneltoetsen zijn dan ook heel wat anders en dien je op te zoeken in de menu's/systeemvoorkeuren en op te slaan in je hoofd. Bij deze strip met functietoetsen kijk je omlaag. Geen geklik in de menu's en je hoeft niks te onthouden.
Dit is wat het uiteindelijk vervangt:
[afbeelding]
Kosten: een kleine 120 USD. Vermenigvuldig die kosten met het aantal apps waar je zoiets voor nodig hebt.
Vind je?Morphix schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:22:
Een OLED functierij lijkt daarmee te breken. Het klinkt gimmicky, andere producenten zijn ze al voorgegegaan en de toepassingen waarover op dit moment gespeculeerd wordt voegen maar weinig toe t.o.v. wat er al bestaat.
Ik denk dat het wel zal meevallen. Ik heb in 2007 ook naar Steve Jobs met de iPhone-lancering zitten meekijken en zijn argument blijft krachtig. Als je een prefab toetsenbord maakt en je voegt later een nieuwe (handige) functie toe dan moet je opeens een nieuwe toets aanmaken en zijn andere toetsenborden direct verouderd. Dat was waarom JObs met de iPhone kwam, een onscreentoetsenbord kan aangevuld worden met nieuwe functies... of functies kunnen op een andere manier worden uitgezet.
Bij de Macbook Pro zie ik het zo voor mij dat de OLED_balk voor functietoetsen ook adaptief is voor de noodzaak. In finder kan je zo toetsen laten oplichten die alleen voor finder handig zijn. Schermverlichting, volume en misschen nog wat meuk. Is er geen functie, dan heb je geen toets. Wanneer je naar Aperture, WP5.1 of een ander programma switched kan je nieuwe functies aanmaken zodat de toetsen zonder clutter goed zichtbaar zijn. En, afhankelijk van CRTL of appeltje, kan je andere functies krijgen zonder clutter. Maakt het allemaal wel handig en scheelt je sjablonen. En ik als eindgebruiker kan met de CRTL of appeltje zien welke functietoetsen ik misschien tot mijn beschikking heb.
Ik betwijfel of het een gimmick zal blijken. Het voegt wel degelijk wat toe IMO. En qua prijs zal de schade hierdoor ook wel beperkt blijven.
Je lijkt vast te zitten aan het idee dat er dedicated toetsen nodig zijn (net zoals ik wellicht vast zit aan het idee dat dat niet zo is). Wat ik niet begrijp is waarom dat is. Alles wat je noemt is handig voor de beginnende gebruiker (van bijvoorbeeld een Photoshop), maar de functionaliteit zelf bestaat al lang. Als je lang genoeg bezig bent met een programma onthoud je de shortcuts vanzelf. Een oplichtend schermpje met een 'shortcut' (want: 1 druk op een toets) naar een functie is een oplossing alleen voor de absolute beginner die nog niet gezocht heeft naar bestaande toetsencombinaties die dienst doen als shortcut.Delerium schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:48:
[...]
Vind je?
Ik denk dat het wel zal meevallen. Ik heb in 2007 ook naar Steve Jobs met de iPhone-lancering zitten meekijken en zijn argument blijft krachtig. Als je een prefab toetsenbord maakt en je voegt later een nieuwe (handige) functie toe dan moet je opeens een nieuwe toets aanmaken en zijn andere toetsenborden direct verouderd. Dat was waarom JObs met de iPhone kwam, een onscreentoetsenbord kan aangevuld worden met nieuwe functies... of functies kunnen op een andere manier worden uitgezet.
Bij de Macbook Pro zie ik het zo voor mij dat de OLED_balk voor functietoetsen ook adaptief is voor de noodzaak. In finder kan je zo toetsen laten oplichten die alleen voor finder handig zijn. Schermverlichting, volume en misschen nog wat meuk. Is er geen functie, dan heb je geen toets. Wanneer je naar Aperture, WP5.1 of een ander programma switched kan je nieuwe functies aanmaken zodat de toetsen zonder clutter goed zichtbaar zijn. En, afhankelijk van CRTL of appeltje, kan je andere functies krijgen zonder clutter. Maakt het allemaal wel handig en scheelt je sjablonen. En ik als eindgebruiker kan met de CRTL of appeltje zien welke functietoetsen ik misschien tot mijn beschikking heb.
Ik betwijfel of het een gimmick zal blijken. Het voegt wel degelijk wat toe IMO. En qua prijs zal de schade hierdoor ook wel beperkt blijven.
edit: Voor pro's is een touchkey zelfs alleen maar onhandig omdat niet op gevoel de juiste knop kunt vinden.
Dit valt helaas de laatste jaren aan te vechten.... de MacBook is enige positieve uitzondering, maar de rest heeft allemaal wel een maar hoor.Morphix schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:22:
[...]
Natuurlijk moet Apple iets doen. Stilstand is achteruitgang, dat begrijpt iedereen. Het punt is, niet alle verandering is goed.
Apple is m.i. de koning van no nonsense. De producten die ze uitbrengen doen wat ze moeten doen, en dat doen ze goed. Het totaalpakket (hardware componenten, software) zit uitstekend in elkaar. Er lijkt over elke component nagedacht, in tegenstelling tot veel concurrenten. Zelfs als de concurrentie ze op meerdere punten voorbijstreeft zit wat mij betreft desondanks het totaalpakket van Apple vaak beter in elkaar.
iPad Air 2... volume trilling op het scherm.
iPhone 6 tot heden, camera bobbel aan 1 kant dus wiebelende ervaring
dubbel tap om zo genaamd 1 hand bediening voor elkaar te krijgen
Pencil opladen via iPad

laatste muis, opladen via onderkant muis

ja, er is goed nagedacht
[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 06-06-2016 13:29 ]
Die muis ken ik niet, maar dat klinkt niet onhandiger dan die oplaad docking stations van Logitech.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Meeste logitech muizen kunnen wel gebruikt worden tijdens het laden.BeQuietAndDrive schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:32:
Die pencil komt standaard met een verloopje waarmee je hem gewoon in het stopcontact kunt laden.
Die muis ken ik niet, maar dat klinkt niet onhandiger dan die oplaad docking stations van Logitech.
Ik schrok er erg van wat Apple ervan had gemaakt toen ik de nieuwe muis uit pakte

Verwijderd
Ideaal voor onderweg! Ik was paar weken geleden op Schiphol en had natuurlijk de lader niet mee, maar wel de Pencil nodig... 15 seconden in de iPad steken en hij kan er 30 minuten tegenaan. Thuis doe je dat natuurlijk niet, maar volgens mij is er juist wél over nagedacht.

Ook hier zie ik het probleem niet echt. Als het argument is dat je hem niet kan gebruiken tijdens het opladen... Als je hem 2 minuten oplaad kan hij 9 uur mee. En dagen voordat hij daadwerkelijk leeg is geeft hij al meldingen. Al met al, is dat geen argument. Maar wellicht dat je een andere reden hebt?laatste muis, opladen via onderkant muis
Volgens mij is het blind Apple bashen, of heb je daadwerkelijk een Apple Pencil en de betreffende Magic Mouse?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2016 14:15 ]
Air 2: Design before function. Ik heb hem zelf ook. Het ontwerp van de behuizing i.c.m. de plaatsing en het type speaker zorgt voor trillingen. Echter vormt dit voor mij in de praktijk geen probleem.Quakie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:28:
[...]
Dit valt helaas de laatste jaren aan te vechten.... de MacBook is enige positieve uitzondering, maar de rest heeft allemaal wel een maar hoor.
iPad Air 2... volume trilling op het scherm.
iPhone 6 tot heden, camera bobbel aan 1 kant dus wiebelende ervaring
dubbel tap om zo genaamd 1 hand bediening voor elkaar te krijgen
Pencil opladen via iPad![]()
laatste muis, opladen via onderkant muis![]()
ja, er is goed nagedacht
iPhone 6(s): Form follows function. Ik heb hem zelf ook. Ik dacht dat het een probleem kon zijn, maar heb er in de praktijk geen last van. Mooi is anders en ja ik ben ook van het kamp 'maak hem wat dikker dan is het opgelost en doe er dan meteen een grotere batterij in'.
Pencil: Form follows function. Ik heb hem zelf ook. Ik zie geen andere manier om de Pencil onderweg op te laden. Jij wel? Zeker met kabels en powerbanks in de weer? En zoals gezegd is opladen geen probeem met een adapter en lightning kabel. Dat geniet ook mijn voorkeur. 15 seconden laden is trouwens genoeg voor 30 minuten werken. Nou poeh poeh wat een stom gezicht om hem zo lang in de iPad te moeten steken. Not.
Magic Mouse 2: Form follows function. Ik heb hem zelf ook. Ik zie geen andere manier om de muis op te laden met het huidige ontwerp. 1 minuut laden op z'n kant is 1 uur werken. Je krijgt ruim van te voren bericht dat de muis leeg raakt. Voldoende kansen dus om hem bijvoorbeeld 's nachts een keer op te laden en dan kan je weer weken vooruit. De kans dat ik dus werkloos zonder muis kom te zitten is bij mij nul.
Ik snap de strekking van jouw post wel dat Apple ook niet heilig is wat problemen betreft. De Air 2 is dus misschien nog wel de meest terechte klacht. De rest zijn ontwerpkeuzes die zijn gemaakt op voorwaarde dat het voor weinig tot geen hinder zorgt zoals bij het opladen. De MacBooks kennen trouwens, behalve bij mij dan, ook genoeg problemen. Vooral de Pro serie. Denk aan vlekken op het scherm (oplossende coating?), GPU deffecten, oneven displays etc. Hoort een beetje bij electronica. Al geldt voor bijvoorbeeld die GPU problemen onder andere dat de MacBooks kleine heethoofden zijn die hun warmte amper kwijt kunnen. Eigenlijk dus een eigenschap van het ontwerp.
Ik denk dus dat vooral de ontwerpkeuzes van Apple voor problemen zorgen bij mensen
Echter mag er ook wel kritisch gereageerd worden. Ze vragen een premium prijs toch? En geven zelf aan dat ze alles uitdokteren om zo tot een geweldige ervaring te komen... dan mag je ook wel je mening geven.
Als jullie het zo prima vinden is het jullie goed recht. Ik ben bij elke aanschaf kritisch, en houd nu gewoon langer mijn hand op mijn knip.
Wat hardware betreft dus bij mij geen problemen. Heb ik dan niks te klagen? Nou wat software betreft heb ik nog wel de nodige dingetjes op te merken. Vooral bugs leveren zo nu en dan problemen. Ik moet mijzelf dan ook aanleren om niet meteen het nieuwste OS te installeren, want eigenlijk in een periode als nu zijn Apple OS-en het stabielst met de meeste bugs gladgestreken. Maar ja, al die leuke nieuwe functies he
Nog een weekje dan weten we ongetwijfeld meer. En hoe ik daar dan mee omga
Apple wordt verweten niets meer voor pro's te doen. Laat dit nou juist iets zijn waar pro's vooral wat aan gaan hebben daar zij veel functies binnen een applicatie gebruiken de ze graag onder een sneltoets willen hebben zonder daarvoor vingergymnastiek voor hoeven te doen.Morphix schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:22:
Dat is een aanname waarbij het verleden al vaker heeft aangetoond dat deze niet per definitie waarheid is. Thunderbolt werd in de notebooks gestopt zonder daarbij de prijs omhoog te schroeven. Je vergeet hierbij een stukje economie. Een product kost voor de consument niet exact hetzelfde als voor de fabrikant. De marges zijn vaak dusdanig hoog dat ze schommelingen in valuta en kostprijzen van onderdelen en arbeid kunnen opvangen. Dat moet ook wel anders houdt je niks over en ga je failliet.Wat het zonder twijfel (laten we eerlijk zijn) doet is de kostprijs omhoog drukken. Een setje plastic toetsen (huidige functiekeys) kan simpelweg niet evenveel kosten als een OLED scherm.
OLEDs worden ook steeds goedkoper, dusdanig goedkoper nu dat je ze nu op heel veel apparaten ziet. Tot aan lenzen voor camera's aan toe (Zeiss heeft er een hele reeks) alsmede ook goedkope horloges van een euro of 50~60.
Een toetsenbord is ook veel meer dan alleen maar dat stukje plastic waar je vingers op rusten. Dat is zelfs het minst belangrijke onderdeel want alle intelligentie is van hetgeen wat eronder zit: de switch en de controller. Daar zit hem ook het probleem. Bij een rubber dome toetsenbord zoals Apple die overal gebruikt zit je met een probleem wanneer je meerdere toetsen tegelijkertijd wil aanslaan. Wanneer je dat doet? Wanneer je de door jou zo geliefde zilveren kogel oplossing hanteert: sneltoetsen
Pas die redenatie nu eens toe op zo'n rij met OLED toetsenAls een smartphone een compromis is van functionaliteit, schermgrootte en draagbaarheid, dan vergroot het toevoegen van een toetsenbord de keerzijde van zo'n compromis toch alleen maar? Met andere woorden: logisch dat een toetsenbord in een smartphone niet populair is; je maakt het ding groter, zwaarder en onhandiger in gebruik.
Btw, in het begin werd de keuze voor on-screen toetsenbord vergruisd vanwege het volledige gebrek aan haptic feedback (het niet meer voelen dat je iets indrukt). Logisch was het helemaal niet maar we zijn er aan gewend geraakt. Helemaal toen we ineens extra features aan die toetsenborden konden aanbrengen.
Exact dat is mijn punt: het feit dat je deze vragen moet stellen geeft aan dat je geen idee hebt waar je over discussieert. Je hebt zo te lezen niet een programma gebruikt waar je met toetsen de bediening moet doen (AutoCAD, Aperture, Premier, FCP, Lightroom, enz.) waardoor je geen beeld kunt maken bij het belang van OLEDs waaraan je verschillende functies kunt toewijzen.Je punt is? En vooral, wat heeft het te maken met mijn post?
Probeer eens Aperture, Atom en vi/vim of een emacs. Daar zitten shortcuts genoeg, zelfs met 1 letter. De kunst is het weten wat die shortcut is en dat is vaak nogal lastig. Mensen zijn nogal slecht in het onthouden van dingen. Daarom hebben we aparte toetsenborden met opschrift, zijn er overlays, cheat sheets en noem maar op. Het is ook de reden waarom velen geen vi/vim of emacs gebruiken maar iets als nano. Bij nano zie je wat de shortcuts zijn, bij de rest moet je het in de help opzoeken (wat niet kan omdat je de shortcuts niet weet).Dan maken ze die shortcuts toch. Als de makers van de producten geen meerwaarde zien in shortcuts, dan zie ik niet waarom ze dat wel zouden zien in dezelfde functionaliteit maar dan op een schermpje. Bovendien zijn er legio oplossingen waarin je zelf je shortcuts kan definiëren.
Dat is ook exact het probleem. Je begrijpt er geen moer van maar gaat er wel over lopen discussiëren. Dat is geen slimme zet want zoals je nu al merkt zit de discussie je gewoon ver boven het hoofd.Morphix schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:33:
Wat ik niet begrijp is waarom dat is.
Dat is voor iedereen een probleem. Dit is dan ook een compromis waarbij we van voelen naar kijken switchen wat geen rare ruil is aangezien bijna iedereen toch kijkt naar wat ie intikt (zelfs wie blind tikt kijkt vaak naar wat ie invoert als dat speciale functie toetsen zijn).edit: Voor pro's is een touchkey zelfs alleen maar onhandig omdat niet op gevoel de juiste knop kunt vinden.
Je andere voorbeelden zijn prima maar dit is een hele slechte waar je zelf niet goed over hebt nagedacht. Een Pencil die je alleen kunt opladen via een stopcontact...erg handig om een mobiel apparaat, moet je alsnog die oplader weer meesleuren en bij een stopcontact gaan zitten. Kun je net zo goed je laptop meenemen met je tekentablet. Deze manier van opladen is ook meer bedoelt om even snel te kunnen laden zodat je weer even een tijdje kunt schrijven (x aantal seconden opladen en je kunt weer 30 minuten verder). Het is jammer dat ze niet een aparte dock hebben waar je die Pencil op je bureau in kunt stoppen zodat ie dan makkelijk oplaadt (er is een 3rd party die zoiets verkoopt).
Je moet 'm op de kop leggen en aangezien de bovenkant rond is danst die muis alle kanten op. Het nieuwe toetsenbord en de nieuwe trackpad kun je wel gewoon zo laten staan, aansluiting zit aan de achterzijde. Dit is waarschijnlijk zo gedaan om de Magic Mouse zo weinig mogelijk te veranderen.Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:14:
Ook hier zie ik het probleem niet echt. Als het argument is dat je hem niet kan gebruiken tijdens het opladen...
Wat me hier wederom opvalt is de hoeveelheid mensen die dingen vanuit zichzelf bekijken en hun gebruik over iedere user heen leggen. Kijk eens wat verder dan je eigen blikveld, begin eens bij de kritiek die veel pro gebruikers hebben en kijk dan eens naar de software die ze gebruiken en hoe dat werkt. Een OLED schermpje is niet zo zinloos als men denkt.
Niet goed nagedacht? Ja wel hoor, dat jij nu gelijk geen andere oplossingen op de ipad zelf ziet kan ik niks doen.. Smart connector bijv? Ja die kan in gebruik zijn, dubbele dan? doe er gelijk een magneetje erin zodat pencil blijft zitten... nog een probleem opgelost..ppl schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:14:
[...]
Je andere voorbeelden zijn prima maar dit is een hele slechte waar je zelf niet goed over hebt nagedacht. Een Pencil die je alleen kunt opladen via een stopcontact...erg handig om een mobiel apparaat, moet je alsnog die oplader weer meesleuren en bij een stopcontact gaan zitten. Kun je net zo goed je laptop meenemen met je tekentablet. Deze manier van opladen is ook meer bedoelt om even snel te kunnen laden zodat je weer even een tijdje kunt schrijven (x aantal seconden opladen en je kunt weer 30 minuten verder). Het is jammer dat ze niet een aparte dock hebben waar je die Pencil op je bureau in kunt stoppen zodat ie dan makkelijk oplaadt (er is een 3rd party die zoiets verkoopt).
Tuurlijk ben ik het met je eens dat het voor even is.. maar goed we dwalen af en niet juiste topic voor.
Geeft te denken
Dat is op een laptop ook het geval denk ik. De F-toetsen kan ik blind vinden, of dat met een oled balkje ook gaat lukken durf ik nog niet zo te zeggen helaas.
Een rond voorwerp met een magneetje aan iets bevestigen...wat krijg je dan? Een slinger. En wat doet een slinger als je loopt? Slingeren. En wat gebeurd er bij het lopen? Dan wordt de beweging verergert (resonantie e.d.). En wat gebeurd er dan? Dan houdt het magneetje het niet meer. En waarom? Omdat ie ondanks z'n sterkte een ontzettend klein gebiedje heeft om de Pencil vast te houden. Dat gebiedje is zo klein dat de sterkte van de magneet niet genoeg is en je Pencil onderweg valt en zoek raakt.Quakie schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:41:
Niet goed nagedacht? Ja wel hoor, dat jij nu gelijk geen andere oplossingen op de ipad zelf ziet kan ik niks doen.. Smart connector bijv? Ja die kan in gebruik zijn, dubbele dan? doe er gelijk een magneetje erin zodat pencil blijft zitten... nog een probleem opgelost..
Je hebt dus geen probleem opgelost maar je hebt een probleem extra gecreëerd en de user experience om zeep geholpen (iets kwijt zijn vindt niemand een positieve ervaring). Als dat je intentie was dan heb je goed nagedacht maar anders is het gewoon dom.
Er komt wel wat meer kijken bij het ontwerpen van een product en hoe je zoiets oplaadt. Natuurkunde speelt een rol en je bent ook beperkt door materiaalkeuze, vorm, afmetingen, of je het wel kunt fabriceren en kosten. Moet het uiteindelijk ook nog eens gebruiksvriendelijk zijn. Het is dus net als met die OLED balk: zo eenvoudig steekt het allemaal niet in elkaar. Het zou ook fijn zijn dat men eens een wat meer open en fantasierijkere (maar realistische) blik zou hebben naast verder kijken dan je neus lang is.
Veel mensen kijken naar welke toetsen ze indrukken, met name functietoetsen. Dat kun je in een auto niet doen omdat je daarmee de wet overtreed in vrijwel ieder land (bijna overal is het verboden om een ander in gevaar te brengen en/of het verkeer te hinderen). Feit blijft dat fysieke knoppen vaak wel fijner zijn omdat de feedback die je ervan krijgt veel duidelijker is (je voelt de knop en je voelt ook dat je 'm ingedrukt hebt).BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:03:
Ik ben wel een beetje bang voor het effect zoals je in veel auto's ziet. Soms zijn fysieke knoppen domweg fijner dan een aanraakgevoelige toets of touchscreen, omdat je ze blind kunt vinden.
Apple kan een deel van het gemis van een fysieke knop oplossen met de technologie die ze in de Apple Watch, iPhone, etc. gebruiken (de haptic engine aka trilmotor). Dan heb je in ieder geval nog de indruk dat je iets fysieks hebt ingedrukt. Ik verwacht alleen niet dat ze zoiets zullen toepassen als ze een OLED balk zouden introduceren. We zien het over een klein weekje wel, tot die tijd is het (lekker) speculeren
Dat kan je beter vergelijken met een Tesla Model S.BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:03:
Ik ben wel een beetje bang voor het effect zoals je in veel auto's ziet. Soms zijn fysieke knoppen domweg fijner dan een aanraakgevoelige toets of touchscreen, omdat je ze blind kunt vinden. In auto's waarin alles via het scherm bediend wordt (of, zoals in een Ampera, via aanraakgevoelige toetsen), hoe gewend je ook bent aan die auto, je moet altijd even kijken voordat je het kunt bedienen. In een Tesla is het helemaal extreem natuurlijk, daar had ik bijvoorbeeld een paar fysieke toetsen voor de bediening van het schuifdak en de airco erg prettig gevonden.
Dat is op een laptop ook het geval denk ik. De F-toetsen kan ik blind vinden, of dat met een oled balkje ook gaat lukken durf ik nog niet zo te zeggen helaas.

Daarom aangeraden naar de Pro te kijken, omdat het een doel is om met deze investering lang te kunnen doen. Ik verwacht dat je met hoge resolutie scherm en 2.7Ghz processor een stuk langer kunt doen.
De Macbook Pro kost bij apple store 1649 met 8GB ram en 256GB ram. Maar dit kan goedkoper op internet. Waar moet ik echter op letten?
En als er oudere modellen ook meegenomen worden, kan er een 2015 model (met schijnbaar dezelfde specs/prestaties) voor 150 euro minder genomen worden. Is dit de moeite waard?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Heeft iemand een tip voor een goede vervangende battery die niet de hoofdprijs kost?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
"Apple plans to announce new MacBook Air models within the month of June, and begin shipping the notebooks to retailers in August, according to Japanese website Mac Otakara. The conflicting report also claims that Apple will announce a refresh to its entire MacBook Pro series this month, although it did not specify when shipments of those models would begin.
http://www.macrumors.com/...pro-june-unveiling-rumor/
NRG
Nou ja daar gaat ze jaren plezier van hebben. En ze kreeg nog klein beetje korting.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Bij accu's is het (helaas) toch nog vaak een gevalletje van "you get what you pay for..."Dr. Strangelove schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:45:
Ik heb een gezwollen battery in mijn mid-2010 15 inch MBP. Op Amazon zie ik genoeg third party batteries maar ze hebben allemaal reviews van mensen waar de battery na een paar maanden al geen lading meer houdt.
Heeft iemand een tip voor een goede vervangende battery die niet de hoofdprijs kost?
Precies, de overweging maken dus of je nog lang met de macbook wilt doorgaan (> origineel aanschaffen) of binnen 1-2 jaar wilt verkopen (goedkoper alternatief).Tjoekie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:29:
[...]
Bij accu's is het (helaas) toch nog vaak een gevalletje van "you get what you pay for..."
Ik geef in m'n vorige post aan waarom juist pro's het minst zouden profiteren van een touchbar. Probeer voor de grap is blind te typen op je smartphone.ppl schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:14:
[...]
Apple wordt verweten niets meer voor pro's te doen. Laat dit nou juist iets zijn waar pro's vooral wat aan gaan hebben daar zij veel functies binnen een applicatie gebruiken de ze graag onder een sneltoets willen hebben zonder daarvoor vingergymnastiek voor hoeven te doen.
Zoek is op wat kostprijs is. Vergelijk dan de materiaal en productiekosten van een functietoets met dat van een OLED knop.Dat is een aanname waarbij het verleden al vaker heeft aangetoond dat deze niet per definitie waarheid is. Thunderbolt werd in de notebooks gestopt zonder daarbij de prijs omhoog te schroeven. Je vergeet hierbij een stukje economie. Een product kost voor de consument niet exact hetzelfde als voor de fabrikant. De marges zijn vaak dusdanig hoog dat ze schommelingen in valuta en kostprijzen van onderdelen en arbeid kunnen opvangen. Dat moet ook wel anders houdt je niks over en ga je failliet.
OLEDs worden ook steeds goedkoper, dusdanig goedkoper nu dat je ze nu op heel veel apparaten ziet. Tot aan lenzen voor camera's aan toe (Zeiss heeft er een hele reeks) alsmede ook goedkope horloges van een euro of 50~60.
De meeste dingen worden inderdaad goedkoper als je later instapt. Laat dat nu net op geen enkele manier te maken hebben met het onderwerp.
De meeste handen hebben 5 vingers. Laten is kijken naar het aantal mogelijke combinaties met 5 vingers op een keyboard van 78 toetsen: 785 ~= 2,9 miljard. Zelfs als we stellen dat we aan een aantal toetsen vastzitten (CMD, ctrl, alt, shift) en we 'maar' 2 vingers overhouden is het nog steeds (78-4)2 = 5,4k opties. Dan houden we combinatietoetsen (e.g. wel of niet shift) nog achterwege.[hoe werkt een toetsenbord 101]
M.a.w. meer dan genoeg mogelijkheden voor de gemiddelde applicatie.
...jij gaat een boek schrijven op een smartphone?Pas die redenatie nu eens toe op zo'n rij met OLED toetsen
Btw, in het begin werd de keuze voor on-screen toetsenbord vergruisd vanwege het volledige gebrek aan haptic feedback (het niet meer voelen dat je iets indrukt). Logisch was het helemaal niet maar we zijn er aan gewend geraakt. Helemaal toen we ineens extra features aan die toetsenborden konden aanbrengen.
Nogmaals, als je er je geld mee verdient onthoud je die combinaties snel genoeg. Voor ieder ander is een alternatief handig, maar onbelangrijk.Probeer eens Aperture, Atom en vi/vim of een emacs. Daar zitten shortcuts genoeg, zelfs met 1 letter. De kunst is het weten wat die shortcut is en dat is vaak nogal lastig. Mensen zijn nogal slecht in het onthouden van dingen. Daarom hebben we aparte toetsenborden met opschrift, zijn er overlays, cheat sheets en noem maar op. Het is ook de reden waarom velen geen vi/vim of emacs gebruiken maar iets als nano. Bij nano zie je wat de shortcuts zijn, bij de rest moet je het in de help opzoeken (wat niet kan omdat je de shortcuts niet weet).
En goeiedag zeg, een beetje normaal discussie voeren blijkt weer niet mogelijk. Bedankt voor de hostility. Het is wel weer mooi geweest, ik heb m'n punt gemaakt.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Vind je dit nou echt nodig?Abbadon schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 09:29:
Cool die OLED-strip! Gelukkig zitten er geen oerconsvervatieven in het Applemanagement, anders zouden we nog steeds plastic (goedkoop en goed genoeg) laptops hebben zonder retina (te nieuwerwets en duur), zonder verlichte toetsen (want die kun je toch gewoon blind vinden?), zonder de enige echt functionerende trackpad (hang er een muis aan), zonder magnetische power-kabel (kijk gewoon uit je doppen) en die 5cm dik zijn (dun betekent alles vast gesoldeerd op een bord en ik wil zelf alles kunnen vervangen)
It's dogged that does it
Het is eigenlijk gewoon triest.
It's dogged that does it
Verwijderd
Hoe doet de Surface Pro dat dan? ( Hint: https://www.thurrott.com/...015/10/pen-magnet-sp4.jpg ) Volgens mij werkt het daar wel. Kleine neodymium magneetjes kunnen verdomd sterk zijn.ppl schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 22:16:
[...]
Een rond voorwerp met een magneetje aan iets bevestigen...wat krijg je dan? Een slinger. En wat doet een slinger als je loopt? Slingeren. En wat gebeurd er bij het lopen? Dan wordt de beweging verergert (resonantie e.d.). En wat gebeurd er dan? Dan houdt het magneetje het niet meer. En waarom? Omdat ie ondanks z'n sterkte een ontzettend klein gebiedje heeft om de Pencil vast te houden. Dat gebiedje is zo klein dat de sterkte van de magneet niet genoeg is en je Pencil onderweg valt en zoek raakt.
Je hebt dus geen probleem opgelost maar je hebt een probleem extra gecreëerd en de user experience om zeep geholpen (iets kwijt zijn vindt niemand een positieve ervaring). Als dat je intentie was dan heb je goed nagedacht maar anders is het gewoon dom.
Wat ook weer niet betekent dat je alles wat nieuw is maar moet doorvoeren "want het is nieuw." Niet alles wat nieuw is is beter. ( Zo probeerde Saab ooit eens het stuur van de auto te vervangen met een soort handvat. Het ging niet erg goed.) Ik zie de extra functionaliteit van zo'n strip wel, maar zoals hierboven ook al gezegd wordt; je wilt, net zoals in de auto, dingen gewoon op de tast kunnen vinden. Dat is simpelweg onmogelijk met zo'n strip.Abbadon schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 09:29:
Cool die OLED-strip! Gelukkig zitten er geen oerconsvervatieven in het Applemanagement, anders zouden we nog steeds plastic (goedkoop en goed genoeg) laptops hebben zonder retina (te nieuwerwets en duur), zonder verlichte toetsen (want die kun je toch gewoon blind vinden?), zonder de enige echt functionerende trackpad (hang er een muis aan), zonder magnetische power-kabel (kijk gewoon uit je doppen) en die 5cm dik zijn (dun betekent alles vast gesoldeerd op een bord en ik wil zelf alles kunnen vervangen)
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2016 12:14 ]
Het gaat mij voornamelijk om het aansturen van een 4K display. Op internet lees ik wisselende verhalen met het aansluiten ervan icm de Akitio Thunder2 PCIE Box. Dit wordt voornamelijk gebruikt om te gamen. Iemand die zo'n setup nu draaiend heeft?
Merk dat mijn MBPr 15" erg veel moeite heeft om 4K aan te sturen. Heeft veel last van vastlopers / haperingen, waardoor het niet zo smooth werkt.
Ik denk eraan om mijn monitor te vervangen voor een Dell 2515H, maar dat is wel weer een downgrade..
Alvast bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door MysticX op 11-06-2016 13:36 ]
hi!
Wel gaaf dat je een 4k scherm in het bezig hebt! Ik heb zelf de 2515H op m'n macbook aangesloten en het ziet er prima uit. De pixels zijn wel te zien, maar het is totaal niet storend. Macbook trekt het prima en alles gaat erg soepel (heb de high eind 15" late 2013). Wat betreft externe GPU's kan ik je helaas niet helpen.RWK__ schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 13:36:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een externe GPU op een late 2013 MBPr 15"?
Het gaat mij voornamelijk om het aansturen van een 4K display. Op internet lees ik wisselende verhalen met het aansluiten ervan icm de Akitio Thunder2 PCIE Box. Dit wordt voornamelijk gebruikt om te gamen. Iemand die zo'n setup nu draaiend heeft?
Merk dat mijn MBPr 15" erg veel moeite heeft om 4K aan te sturen. Heeft veel last van vastlopers / haperingen, waardoor het niet zo smooth werkt.
Ik denk eraan om mijn monitor te vervangen voor een Dell 2515H, maar dat is wel weer een downgrade..
Alvast bedankt!
Kortom, je hebt geen flauw benul waar je het over hebt. Het gaat hier om shortcuts en er is vrijwel niemand die deze blind tikt.Morphix schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:47:
Ik geef in m'n vorige post aan waarom juist pro's het minst zouden profiteren van een touchbar. Probeer voor de grap is blind te typen op je smartphone.
Doe jij dat nou maar eerst eens want zo goedkoop zijn toetsenborden allemaal niet, vooral niet als het allemaal zo klein en dun mogelijk moet.Zoek is op wat kostprijs is. Vergelijk dan de materiaal en productiekosten van een functietoets met dat van een OLED knop.
Lees nou eerst wat er staat: het gaat niet om hoeveel combinaties je met je vingers of toetsen kunt maken, het gaat om hoeveel toetsen er tegelijkertijd geregistreerd kunnen worden, de zogenaamde key rollover. Je vingers hebben hier helemaal niets mee te maken.De meeste handen hebben 5 vingers. Laten is kijken naar het aantal mogelijke combinaties met 5 vingers op een keyboard van 78 toetsen:
Ik hou het graag bij een vulpen en heb een hekel aan eender welk toetsenbord dan ook...jij gaat een boek schrijven op een smartphone?
Nogmaals, wetenschappelijk onderzoek haalt dat volledig onderuit. Er zitten limieten aan wat mensen kunnen onthouden en laten wij mensen nou op gebied van letters en cijfers ontzettend slecht zijn wat onthouden betreft.Nogmaals, als je er je geld mee verdient onthoud je die combinaties snel genoeg. Voor ieder ander is een alternatief handig, maar onbelangrijk.
Tja, wie zaait, oogst. M.a.w. bedenk jezelf eerst eens heel goed welke toon je richting een ander aanslaat en zorg ook dat je je als een goede discussiepartner gedraagt. Dat betekent lezen wat er staat en je een voorstelling proberen te maken. Beide laat je na.En goeiedag zeg, een beetje normaal discussie voeren blijkt weer niet mogelijk. Bedankt voor de hostility. Het is wel weer mooi geweest, ik heb m'n punt gemaakt.
Het IS helaas nodig gezien de barslechte kennis van zaken van een aantal hier. De lijst die Abbadon opsomt toont heel goed aan dat de argumentatie dat het allemaal duurder zou zijn en nutteloos complete kolder is. Het is ook typisch Apple: met iets komen waarbij velen vooraf brullen dat het onzin is, niet werkt, idioot duur is en ze bij het oude hadden moeten blijven terwijl later het tegendeel blijkt (met hier en daar een paar kleine uitzonderingen waar ze net iets te vroeg mee waren...bv. de firewire poort die verdween).SavageBrother schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 09:38:
Vind je dit nou echt nodig?
Die heeft er een uitstulping zitten die vlak is waardoor je een veel groter oppervlak krijgt en het dus wel werkt. Buiten dat zit de poort in de Surface Pro ook iets verdiept. Eigenlijk hebben ze gewoon een Mag Safe aan de zijkant van de pen geplakt. Saillant detail: deze poort wordt ook gebruikt om op te laden en dat is dus allesbehalve handig (kiezen tussen pen klemmen of opladen..waar laat je de pen als ie oplaadt?).Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 12:11:
Hoe doet de Surface Pro dat dan? ( Hint: https://www.thurrott.com/...015/10/pen-magnet-sp4.jpg ) Volgens mij werkt het daar wel. Kleine neodymium magneetjes kunnen verdomd sterk zijn.
Overigens is dit alleen bij versie 1 en 2 het geval want vanaf versie 3 zijn ze overgestapt naar een lusje die je aan je toetsenbord kunt plakken (of elders). Een oplossing die je ook bij de analoge notebooks ziet en die nu ook toegepast wordt op de iPad Pro.
De reden waarom ze hiervan zijn afgestapt is de ergonomie en het in beslag nemen van de oplaadpoort. De penclip en dat uitstulpje zitten in de weg bij het vasthouden van de pen waardoor hij echt helemaal niet fijn vasthoudt. De pen wordt dan ook niet voor niets door velen vervangen door een andere (die van Wacom of een vergelijkbare pentablet die deze Wacom technologie ondersteund). En als je bij het opladen de pen alsnog elders kwijt moet is het ook een vrij nutteloze feature. Dan is een lusje handiger.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 11-06-2016 18:37 ]
Verwijderd
"Mag Safe," daarmee bedoel je het natuurkundige principe van de aantrekkingskracht tussen de negatieve en de positieve pool van een magneet? Dat we even duidelijk hebben waar het over gaat. Dus nee, ze hebben geen Mag Safe op de pen geplakt, ze hebben er een magneet in gedaan.ppl schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:35:
[...]
Die heeft er een uitstulping zitten die vlak is waardoor je een veel groter oppervlak krijgt en het dus wel werkt. Buiten dat zit de poort in de Surface Pro ook iets verdiept. Eigenlijk hebben ze gewoon een Mag Safe aan de zijkant van de pen geplakt.
Overigens is dit alleen bij versie 1 en 2 het geval want vanaf versie 3 zijn ze overgestapt naar een lusje die je aan je toetsenbord kunt plakken (of elders). Een oplossing die je ook bij de analoge notebooks ziet en die nu ook toegepast wordt op de iPad Pro.
De reden waarom ze hiervan zijn afgestapt is de ergonomie. De penclip en dat uitstulpje zitten in de weg bij het vasthouden van de pen waardoor hij echt helemaal niet fijn vasthoudt. De pen wordt dan ook niet voor niets door velen vervangen door een andere (die van Wacom of een vergelijkbare pentablet die deze Wacom technologie ondersteund).
Ook op de SP4 zit de pen overigens met een magneet vast. Lijkt me prima werken. De vlakke zijkant lijkt me helemaal niet verkeerd voor de ergonomie:dat heeft een potlood ook, en ik heb toch echt nog nooit iemand horen klagen over het ontwerp van een potlood. Er is een reden dat dat ontwerp al eeuwen mee gaat. Je mag mij overigens ook wel even vertellen waar je het vandaan haalt dat "velen" de pen veranderen door een andere.
Ik denk dat je dat het beste kunt vergelijken met hoe de smart cover van de iPad vast zit. Ook met magneten, je kunt zelfs de hele iPad optillen door enkel de cover beet te pakken. De Pen van de SP4 is ook niet helemaal rond, maar vlak aan de kant van de magneten. Dus vrijwel het zelfde principe als de smart covers van de iPad. En zou dus "stevig" genoeg moeten zijn om de pen niet kwijt te raken.Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:43:
[...]
Ook op de SP4 zit de pen overigens met een magneet vast. Lijkt me prima werken.
Verwijderd
Lijkt me wel inderdaad, al helemaal omdat zo'n pen helemaal niets weegt.ThomasG schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:52:
[...]
Ik denk dat je dat het beste kunt vergelijken met hoe de smart cover van de iPad vast zit. Ook met magneten, je kunt zelfs de hele iPad optillen door enkel de cover beet te pakken. De Pen van de SP4 is ook niet helemaal rond, maar vlak aan de kant van de magneten. Dus vrijwel het zelfde principe als de smart covers van de iPad. En zou dus "stevig" genoeg moeten zijn om de pen niet kwijt te raken.
En weer iemand die z'n huiswerk niet doet, jammer. Microsoft heeft met de Surface Pro Apple's Mag Safe nagedaan. Op de SP1 en 2 wordt die poort gebruikt om op te laden en om de pen te klemmen. De pen ziet er zo uit waarbij het Mag Safe gedeelte goed te zien is:Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 18:43:
[...]
"Mag Safe," daarmee bedoel je het natuurkundige principe van de aantrekkingskracht tussen de negatieve en de positieve pool van een magneet? Dat we even duidelijk hebben waar het over gaat. Dus nee, ze hebben geen Mag Safe op de pen geplakt, ze hebben er een magneet in gedaan.

Nee, dat is hetzelfde design als de SP3, moet gebruik maken van een lus want anders rolt hij eraf (zie reviews, gebruikerservaringen). Ook hier zit er een platte zijde maar deze is een stuk smaller waardoor hij niet zo goed pakt als de oude pen (die je op de SP3 en 4 niet kunt gebruiken omdat er een compleet andere technologie voor gebruikt wordt...die overigens moderner en aanzienlijk beter werkt).Ook op de SP4 zit de pen overigens met een magneet vast.
Ook hier geldt: eerst je huiswerk doen, dan pas posten. Zoals je op bovenstaande foto kunt zien lijkt de pen in geen wegen of velden op een potlood.De vlakke zijkant lijkt me helemaal niet verkeerd voor de ergonomie:dat heeft een potlood ook, en ik heb toch echt nog nooit iemand horen klagen over het ontwerp van een potlood.
Zou ik wel willen maar je reactie laat nou niet bepaald zien dat het zin heeft. Huiswerk doe je toch niet en dat is hier toch echt nodig. Kijk maar eens op de diverse websites die specifiek voor de Surface Pro zijn zoals surfaceforums.net. Ervaringen te over.Je mag mij overigens ook wel even vertellen waar je het vandaan haalt dat "velen" de pen veranderen door een andere.
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 11-06-2016 19:13 ]
Verwijderd
*knip*ppl schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:10:
[...]
En weer iemand die z'n huiswerk niet doet, jammer.
Tja, en het idee van een connector met een magneet zodat hij makkelijk losschiet werd al in de jaren '50 toegepast op broodroosters. Doet Apple broodroosters na?Microsoft heeft met de Surface Pro Apple's Mag Safe nagedaan. Op de SP1 en 2 wordt die poort gebruikt om op te laden en om de pen te klemmen. De pen ziet er zo uit waarbij het Mag Safe gedeelte goed te zien is:
[afbeelding]
Eh, nee. http://www.lovemysurface....e-pro-4-pen-side-by-side/[...]
Nee, dat is hetzelfde design als de SP3, moet gebruik maken van een lus want anders rolt hij eraf (zie reviews, gebruikerservaringen). Ook hier zit er een platte zijde maar deze is een stuk smaller waardoor hij niet zo goed pakt als de oude pen (die je op de SP3 en 4 niet kunt gebruiken omdat er een compleet andere technologie voor gebruikt wordt...die overigens moderner en aanzienlijk beter werkt).
En:
reviews: Microsoft Surface Pro 4: niet alleen oppervlakkig verbeterd
Ik citeer: "Ben je klaar met de stylus, dan kun je hem magnetisch tegen de linkerzijkant van de tablet plakken, een grote verbetering ten opzichte van het wat lullige lusje waarmee je de stylus bij de Surface Pro 3 aan de Type Cover hangt."
Rot toch op met je huiswerk. Het ging erom dat jij blijkbaar vindt dat de vlakke kant van die pencil ( zoals je die hier ziet: http://cdn.pureinfotech.c...er-2015_medium.jpg?681c7a ) niet ergonomisch is. Jij vindt het ontwerp van een potlood ( a.k.a. een pen met vlakke kanten) dus ook niet ergonomisch?[...]
Ook hier geldt: eerst je huiswerk doen, dan pas posten. Zoals je op bovenstaande foto kunt zien lijkt de pen in geen wegen of velden op een potlood.
*knip*[...]
Zou ik wel willen maar je reactie laat nou niet bepaald zien dat het zin heeft. Huiswerk doe je toch niet en dat is hier toch echt nodig. Kijk maar eens op de diverse websites die specifiek voor de Surface Pro zijn zoals surfaceforums.net. Ervaringen te over.
Het is niet de bedoeling om op de man te gaan spelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hoedje op 14-06-2016 08:13 ]
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Ook ik heb zo mijn vraagtekens bij het vervangen van de functietoetsen door een oled-strip. Ik gebruik mijn macbook pro voornamelijk professioneel op gebied van software development. De development environment die wij gebruiken kent vele verschillende functionaliteiten die d.m.v. keyboard shortcuts aan te roepen zijn. Bij de meest gebruikte shortcuts zitten er al gauw een stuk of 15 bij waar een functieknop onderdeel van is en door de meeste developers hier uit hun blote hoofd gebruikt worden. Denk aan o.a. debugging, refactoring en navigatie door de code. Voor ons is het dus belangrijk dat de functietoetsen in ieder geval aanwezig zijn. Het aantal functionaliteiten is namelijk te groot om op een oled-strip te proppen. Ik zie voor mijzelf dus geen reden om mijn f1-f12 te vergangen door icoontjes waarmee ik direct een bepaalde functionaliteit kan bedienen en zal dus de functietoetsen 'terugprogrammeren' op de oled-strip.
Ik ben het eens met het statement dat ook blindtypers moeten kijken als ze een functietoets moet bedienen. De rij functietoetsen zit namelijk te ver verwijderd van de uitgangspositie van je vingers. Ik typ ook blind, maar moet meestal even kort spieken om de gewenste functietoets te vinden. Echter vind ik het wel belangrijk om te voelen wat ik indruk en dat ik wat indruk, wat met een 'gewone' mechanische toets natuurlijk geen probleem is. Met een oled-strip is er simpelweg geen feedback, tenzij er haptic feedback wordt ingebouwd (wat ik overigens betwijfel). Verder denk ik dat je sneller naastklikt omdat je niet voelt waar de grens van de toets zit.
Voor mij persoonlijk heeft een oled-strip dus alleen maar nadelen: voor mij is er geen functionele meerwaarde, mijn relatief veelgebruikte fysieke functietoetsen zijn weg en waarschijnlijk ben ik ook nog duurder uit.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Iemand?LaborGardens schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:36:
Mijn MacBook Pro 13" early 2011 wil niet meer laden. De batterij werd al lange tijd aangeduid als "onderhoud nodig" in OSX. Het meeste dat ik kan vinden aan vergelijkbare onderwerpen en suggesties op internet is een echt dode batterij, maar wat ik niet snap is waarom de MBPro niet wil starten als de MagSafe stekker erin zit? Zelfs het groene lampje gaat niet branden... zou het echt enkel de batterij zijn of is de hele MBPro wellicht aan het einde van z'n Latijn?
Als hij aangeeft dat er onderhoud nodig is, is de batterij waarschijnlijk gewoon "op". Om wat voor reden dan ook. Je zou coconutBatery kunnen downloaden om een beter beeld te krijgen van de batterij.
De batterij is leeg en de MB wil aan de stekker ook niet starten. Zoals gezegd brandt het groene lampje op de MagSafe ook niet meer. Kan dat met alleen een kapotte batterij of moet er dan meer kapot zijn?ThomasG schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:46:
[...]
Als hij aangeeft dat er onderhoud nodig is, is de batterij waarschijnlijk gewoon "op". Om wat voor reden dan ook. Je zou coconutBatery kunnen downloaden om een beter beeld te krijgen van de batterij.
Ik snap niet hoe ze dat in een event gaan proppen, wordt ook een dure maand voor mensen die helemaal geïntegreerd zijn in het ecosysteem van Apple haha.
Galaxy Gio > Galaxy S Plus > Nexus 5 > Galaxy S7 Edge > iPhone Xs Max + Apple Watch Series 4 > iPhone 14 Pro
Ja, dat zal naar verwachting allemaal plaatsvinden op het event rond september. Op de WWDC wordt over het algemeen vrijwel geen hardware gepresenteerd.Dutchdude99 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 21:14:
Nou dus geen nieuwe MacBook Pro's tijdens WWDC... Dat wordt dan wachten tot september ofzo?
Ik snap niet hoe ze dat in een event gaan proppen, wordt ook een dure maand voor mensen die helemaal geïntegreerd zijn in het ecosysteem van Apple haha.
Het zal voor mij inderdaad een dure maand worden dan haha
Verwijderd
Ach we zullen het zien, vooralsnog vond ik het leuke aankondigingen op de iMessage Appstore na, het gaat echt richting Facebook Messenger met al die stickers, nudges en alles... Back to the olddays dat MSN en Hyves nog bestondenVerwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:06:
Qua software vond ik het erg interessant. Alleen ga ik dit keer niet gelijk updaten maar de kat uit de boom kijken. El Capitan en iOS9 waren in mijn ogen verbeterpunten voor Yosemite en iOS9. En nu zijn er zoveel nieuwe functies toegevoegd dat ik verwacht dat het niet volledig vlekkeloos zal zijn. Maar ik heb vertrouwen in Siri met de nieuwe API en de nieuwe continuity functies! Maak er nu te weinig gebruik van omdat er ook te weinig apps het ondersteunen.
Hier pruttelt macOS tot nog toe prima :-P. Kijken hoe het morgen loopt tijdens een drukke werkdag. Stress-testen die hapVerwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:06:
Qua software vond ik het erg interessant. Alleen ga ik dit keer niet gelijk updaten maar de kat uit de boom kijken. El Capitan en iOS9 waren in mijn ogen verbeterpunten voor Yosemite en iOS9. En nu zijn er zoveel nieuwe functies toegevoegd dat ik verwacht dat het niet volledig vlekkeloos zal zijn. Maar ik heb vertrouwen in Siri met de nieuwe API en de nieuwe continuity functies! Maak er nu te weinig gebruik van omdat er ook te weinig apps het ondersteunen.
Zie regelmatig dat dit type helemaal vast slaat (meerdere gebruikers) maak hem open via de onderkant en trek de stekker van de accu even los (zwarte stekker met warning sticker van Apple)
Sluit hem vervolgens weer aan
De Macbook al een aantal uur een 'pixel fix video' laten draaien maar mag niet baten.. Ben ik nu de sjaak en moet er een nieuw scherm in? Gelukkig valt het niet zo op als je er niet op let maar hij zit wel precies in het midden van het scherm (groen puntje).
Iemand tips? Nieuw scherm? Nog te fixen?
Verwijderd
Ja eens. Hoewel ik geloof dat de computers die ze nu verkopen nog steeds goed zijn, ze kunnen hun prijs niet meer verantwoorden en de concurrenten halen ze keihard in. Ik hoop weer op een monster-line up zoals in 2013. Met apparaten die met hun tijd mee gaan.Pat-Juh schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:14:
[...]
Ach we zullen het zien, vooralsnog vond ik het leuke aankondigingen op de iMessage Appstore na, het gaat echt richting Facebook Messenger met al die stickers, nudges en alles... Back to the olddays dat MSN en Hyves nog bestonden. Dit terwijl vrijwel de gehele community zit te wachten op upgrades omtrent hardware in de vorm van nrMBP's met Skylake en Polaris/Pascal GPUs, iMacs met Skylake EN Polaris/Pascal, een MacPro upgrade naar "hedendaagse" hardware
.
@xoniq
Cool! Ben benieuwd naar je ervaringen. Zag er goed uit op de keynote maar ik ben altijd huiverig. Het is niet zo dat ik nooit update, maar ik wacht vaak een paar maanden. Soms niet. Zoals Mavericks en El Capitan ben ik gelijk gaan updaten. Wanr in Mavericks hadden ze die multi-screen window management eindelijk eens een keer goed aan de praat. (In Lion had je dat wanneer 1 scherm fullscreen ging dat de ander op zwart ging, enorm vervelend), en El Capitan had gewoon heel veel handigheidjes zoal splitscreen, sneller opstarten van apps et cetera. Maar nu ga ik gewoon aankijken hoe de ontwikkelaars het ervaren. (Ben zelf fotograaf dus heb geen verstand van applicatie ontwikkeling maar vind het erg interessant)
Balen! Ik zou eerst eens contact opnemen met Apple. Eventueel een Apple store bezoeken en het euvel voorleggen / laten zien. Niet geschoten is immers altijd mis.D-Ed schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:43:
Helaas! Een week of twee geleden een kapotte pixel (of wat meer maar het lijkt slechts 1 puntje te zijn) ontdekt op mijn Macbook Pro retina scherm (early 2013, 13 inch).
De Macbook al een aantal uur een 'pixel fix video' laten draaien maar mag niet baten.. Ben ik nu de sjaak en moet er een nieuw scherm in? Gelukkig valt het niet zo op als je er niet op let maar hij zit wel precies in het midden van het scherm (groen puntje).
Iemand tips? Nieuw scherm? Nog te fixen?
Verwijderd