Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
CRXDelSol schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:02:
[...]

Tuurlijk heeft ie wel een BIOS. Echter heeft het een nieuwere BIOS genaamt ‘EFI’ (door Intel). Waar ook een nieuwer alternatieve versie ‘UEFI’ (Microsoft+Intel) van bestaat bij recentere PC’s. Het is echter gewoon een BIOS, enkel qua naamgeving en werken anders.
Sorry om je te corrigeren, BIOS is niet een 'concept', maar een systeem. (U)EFI vervangt BIOS, dus een macbook heeft geen BIOS. Al is het doel vergelijkbaar tussen (U)EFI en BIOS.

Zie ook: Wikipedia: BIOS

[ Voor 5% gewijzigd door simon op 13-04-2016 16:15 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 18:37
simon schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:15:
[...]

Sorry om je te corrigeren, BIOS is niet een 'concept', maar een systeem. (U)EFI vervangt BIOS, dus een macbook heeft geen BIOS. Al is het doel vergelijkbaar tussen (U)EFI en BIOS.

Zie ook: Wikipedia: BIOS
Laten we het erop houden; iedereen kent de BIOS, de EFI heeft uiteindelijk hetzelfde uitgangspunt ook al is de structuur volstrekt anders, net zoals mensen een iMac een PC noemen, omdat de PC in de volksmond een synoniem is voor 'dekstop computer'.

Maar je hebt gelijk, uiteindelijk weet ik het ook wel, maar het is toch iets wat blijft hangen als synoniem. Je beschouwd (U)EFI al gouw als 'nieuwe BIOS' waardoor je ook weer bij de afkorting BIOS aan komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Het ledje op mijn Magsafe 2 adapter gaat niet meer aan, maar de lader doet het nog wel. Meer mensen last van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Whatson schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:53:
Het ledje op mijn Magsafe 2 adapter gaat niet meer aan, maar de lader doet het nog wel. Meer mensen last van dit probleem?
Nee, dat heb ik nog nooit gehad. Is hij zowel niet meer oranje als groen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Whatson schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:53:
Dit heb ik ook gehad.. In het begin na in/uit halen deed ie t weer, na een week helemaal niet meer, en toen enkele weken later kapte de adapter er compleet mee.. nu €80 lichter ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
poor Leno schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:25:
[...]

Dit heb ik ook gehad.. In het begin na in/uit halen deed ie t weer, na een week helemaal niet meer, en toen enkele weken later kapte de adapter er compleet mee.. nu €80 lichter ;w
Doet het nu weer gelukkig. Hopen dat het zo blijft. Alleen het lampje bleef uit, de macbook begon wel met opladen.

[ Voor 7% gewijzigd door Whatson op 14-04-2016 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Whatson schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:23:
[...]

Doet het nu weer gelukkig. Hopen dat het zo blijft. Alleen het lampje bleef uit, de macbook begon wel met opladen.
Jepp.. and so it begins.. :X

(ik zou alvast kijken dat je ergens eentje op de kop kan tikken..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwasie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:33
Had vorige week een kameraad over de vloer die een nieuwe laptop had gekocht van asus en had wat problemen met windows 10. Dat spel was niet vooruit te branden. Traag niet normaal.

Dus wou ik weten of het eventueel aan windows 10 lag. Dus heb ik op mijn macbook pro(2011) via Boot Camp ook maar eens een test gedaan. Dat spel vliegt gewoon :)

Blijf toch knap dat een laptop van 2011 nog perfect meekan. Je merkt het eigenlijk zelf niet meer hoe snel dat spel blijft, totdat je nog eens mag spelen met ander materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:08
zwasie schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:55:
Had vorige week een kameraad over de vloer die een nieuwe laptop had gekocht van asus en had wat problemen met windows 10. Dat spel was niet vooruit te branden. Traag niet normaal.

Dus wou ik weten of het eventueel aan windows 10 lag. Dus heb ik op mijn macbook pro(2011) via Boot Camp ook maar eens een test gedaan. Dat spel vliegt gewoon :)

Blijf toch knap dat een laptop van 2011 nog perfect meekan. Je merkt het eigenlijk zelf niet meer hoe snel dat spel blijft, totdat je nog eens mag spelen met ander materiaal.
En dan vraag ik mij af, wat kostte die asus dan? Zit ook nog verschil in hea.

De 2011 was uitgerust met een HD 6750/6770m als het goed is? Das een prima kaart om een spelletje mee te doen natuurlijk. Heb ik ook uren GTA SA op gespeeld. Ik heb na de 2011 alleen de 2013 en 2014 nog niet gehad. Voor de rest heb ik alle GPU's in de macbook pro 15" getest met GTA SA en idere keer merkte je dezelfde gameplay en smoothness alleen dan met minder fan herrie. Met de intel HD3000 moest er dht gewerkt worden en was het opzich okee op lagere settings. De hd6770m pakte het prima op op hoog. En gt650M uiteraard nog beter alleen met een stuk minder lawaai. En de huidige R9 draait er z'n hand niet meer voor om. Ik kan het in principe gewoon goed spelen op de iris pro graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

zwasie schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:55:

Een SSD en RAM upgrade doen wonderen, op de GPU na is de 2011 15" nog steeds een beest. Heroes of Storm draait op OS X ook netjes op 1440x900 en medium settings, geen hoogvlieger maar wel vermakelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
supersnathan94 schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:41:
[...]

En dan vraag ik mij af, wat kostte die asus dan? Zit ook nog verschil in hea.

De 2011 was uitgerust met een HD 6750/6770m als het goed is? Das een prima kaart om een spelletje mee te doen natuurlijk. Heb ik ook uren GTA SA op gespeeld. Ik heb na de 2011 alleen de 2013 en 2014 nog niet gehad. Voor de rest heb ik alle GPU's in de macbook pro 15" getest met GTA SA en idere keer merkte je dezelfde gameplay en smoothness alleen dan met minder fan herrie. Met de intel HD3000 moest er dht gewerkt worden en was het opzich okee op lagere settings. De hd6770m pakte het prima op op hoog. En gt650M uiteraard nog beter alleen met een stuk minder lawaai. En de huidige R9 draait er z'n hand niet meer voor om. Ik kan het in principe gewoon goed spelen op de iris pro graphics.
Die fan herrie is inderdaad een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwasie
Pat-Juh schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:43:
[...]

Een SSD en RAM upgrade doen wonderen, op de GPU na is de 2011 15" nog steeds een beest. Heroes of Storm draait op OS X ook netjes op 1440x900 en medium settings, geen hoogvlieger maar wel vermakelijk :).
SSD en Ram upgrade heb ik inderdaad wel gedaan.
Sowieso wel het laatste jaar voor mijn 2011 : maar ik kan er in de familie wel nog iemand blij mee maken als ik zie hoe vlot windows er nog op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

zwasie schreef op maandag 18 april 2016 @ 10:50:
[...]

SSD en Ram upgrade heb ik inderdaad wel gedaan.
Sowieso wel het laatste jaar voor mijn 2011 : maar ik kan er in de familie wel nog iemand blij mee maken als ik zie hoe vlot windows er nog op draait.
Hier ongeveer dezelfde situatie. Wel met de kanttekening: Mijn 15" heeft momenteel al zijn 4e logicboard (3 reparaties onder het GPU-garantie-plan van Apple) en bij de eerst volgende die het begeeft (voor 31-12-16) hebben ze aangegeven naar een andere optie/vervanger te gaan kijken. Waarschijnlijk een 2013+ Iris Pro 16GB model (immers een GT650m wil ik ook niet hebben want die heeft het zelfde probleem als mijn 6750m). Mocht dat gebeuren werk ik daar lekker op verder. Komt de Skylake/Kabylake versie eerder dan upgrade ik daar zelf naar in verband met Thunderbolt 3, de Iris 580 en Retina display die ik eigenlijk wel mis ;). Hoe dan ook een upgrade dit jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 19:51
Heb vorige week een macbook pro uit 2012 gekocht met 2x2 gb RAM, maar dit wil ik naar 4x4 gb ram zetten.
Welke kan ik hiervoor het best voor kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:17
Als het een non-retina is kan je het geheugen wel uitbreiden. Al zitten er slechts 2 sloten in. 2 x 8GB kan wel om zo toch tot 16GB te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nabje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 03:08
sjoerdvdijk schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:21:
Heb vorige week een macbook pro uit 2012 gekocht met 2x2 gb RAM, maar dit wil ik naar 4x4 gb ram zetten.
Welke kan ik hiervoor het best voor kopen?
http://www.memoryshop.nl/...250.1024590075.1459341290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Laatst online: 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Whatson schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:23:
[...]

Als je nog garantie hebt, dan zou ik er wel eigenlijk gelijk werk van maken. voor dat hij inderdaad er helemaal mee stopt.

Maar dit soort issues komen natuurlijk altijd na de garantie periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn MBPr heeft een beschadiging aan een randje van de bovenzijde. Hiervoor moet de gehele bovenzijde vervangen worden, dus eigenlijk het zilveren gedeelte wat om het Apple logo heen zit. Omdat mijn MBPr uit 2013 komt is mijn support ondertussen verlopen.

Nu heb ik de Apple Store gebeld voor een offerte maar die verwijzen me door naar Apple Care. Daar kom ik niet verder zonder support voor 1 incident van 29 te kopen. Dat vind ik nogal gortig om alleen te vragen wat het kost om een nieuwe bovenzijde te plaatsen. Het andere waardeloze alternatief is naar de Apple Store te reizen maar dat is voor mij 260KM rijden.

De medewerker aan de telefoon bij de Apple Store beweert bij hoog en laag dat de offerte te krijgen is via Apple Care zonder support te kopen maar ik loop steeds tegen het aankoopproces aan. Doe ik nu iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Aghanim schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:42:
Mijn MBPr heeft een beschadiging aan een randje van de bovenzijde. Hiervoor moet de gehele bovenzijde vervangen worden, dus eigenlijk het zilveren gedeelte wat om het Apple logo heen zit. Omdat mijn MBPr uit 2013 komt is mijn support ondertussen verlopen.

Nu heb ik de Apple Store gebeld voor een offerte maar die verwijzen me door naar Apple Care. Daar kom ik niet verder zonder support voor 1 incident van 29 te kopen. Dat vind ik nogal gortig om alleen te vragen wat het kost om een nieuwe bovenzijde te plaatsen. Het andere waardeloze alternatief is naar de Apple Store te reizen maar dat is voor mij 260KM rijden.

De medewerker aan de telefoon bij de Apple Store beweert bij hoog en laag dat de offerte te krijgen is via Apple Care zonder support te kopen maar ik loop steeds tegen het aankoopproces aan. Doe ik nu iets fout?
Apart, wel weet ik dat het erg duur is, als het om je display-assembly gaat in zijn geheel (wat 99% van de tijd is ivm verlijmen van alles) heb je dit onderdeel nodig wat al $399 kost en ook een paar uurtjes arbeid. Ik gok dat je dan rond de €600 uit komt in een Apple-store. Mocht dit iets bijdragen aan je zoektocht naar een idee voor de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
  • Laatst online: 16:02

Matszs

><>

Kosten voor het Retina scherm vervangen (wat daar onder valt) zijn als volgt:

661-7171 LCD,DISPLAY CLAMSHELL,RETINA € 547,39 € 0,00
S1490LL/A Arbeidskosten € 29,00 € 0,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik maak hier uit op dat je dus niet alleen het 'deksel' kunt vervangen maar echt het totale scherm direct mee vervangen dient te worden?

Lastige is dat ik het ivm verzekering op schrift moet hebben en daarvoor dus waarschijnlijk naar de Apple Store moet reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja Apple vervangt te allen tijde de complete topcover. Ook met de oude macbooks waar het nog wel los te doen was.
Je kan apple care bellen voor een offerte (dat ze hem dan mailen) of een AASP in de buurt vragen of ze er een kunnen opstellen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:35
Hier een soortgelijk probleem. Macbook pro met beschadiging in het scherm (duidelijk schade) Gelukkig verzekerd maar eerst een offerte voor er goedkeuring wordt gegeven. Die offerte is het probleem. Apple gebeld, maar die geven aan dat je langs moet bij een apple store voor juiste probleem stelling. Bij iCenter geweest, die sturen macbook op en dan krijg je een offerte. Wat is nu de beste stap om te nemen?
Ik heb hier ook nog een winkel gevonden die offerte aanmaakt en gelijk kan repareren maar die gebruiken geen originele onderdelen, voor mij een no go.
Stuurt iCenter macbook op naar apple, of zouden ze het zelf repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
*reclame* zie ook Het algemeen beleid #achteraf

[ Voor 88% gewijzigd door Daedalus op 22-04-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:28
zo nu en dan loopt mijn Macbook volledig vast bij het willen kijken van een filmpje op bijvoorbeeld Youtube of Dumpert (allebei Flash?). Iemand die hier ook last van heeft/had en een fix weet?

Macbook Pro 13' 2015
OSX 10.11.4
Safari 9.1

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
homemix25 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 20:14:
zo nu en dan loopt mijn Macbook volledig vast bij het willen kijken van een filmpje op bijvoorbeeld Youtube of Dumpert (allebei Flash?). Iemand die hier ook last van heeft/had en een fix weet?

Macbook Pro 13' 2015
OSX 10.11.4
Safari 9.1
Flash uitschakelen. Youtube en Dumpert kunnen prima overweg met HTML5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:28
thanks, gelijk uitgeschakeld!

EDIT: probleem is niet verholpen.. zojuist weer een volledige vastloper van het systeem gehad bij het openen van een filmpje.

[ Voor 68% gewijzigd door homemix25 op 30-04-2016 03:32 ]

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:12

hilgo

Clear your mind of can't.

Staat er nog iets nuttigs in de logging?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 17:20
homemix25 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 03:02:
thanks, gelijk uitgeschakeld!

EDIT: probleem is niet verholpen.. zojuist weer een volledige vastloper van het systeem gehad bij het openen van een filmpje.
Er blijkt dat er meer mensen last hebben van een system freeze sinds 10.11.4 als je op de macrumors forum bij osx el capiten kijkt zie je daar een grote thread met veel mensen die dezelfde issue hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 17:01

Dr C

met C en CK

Ik zit al een tijdje te zoeken op internet maar kan helaas het antwoord op mijn vraag niet vinden:
Ik heb een MacBook pro retina late 2013 en wil een 1440p externe monitor aansluiten. Op hoeveel Hz kan deze MacBook dat doorgeven (ik kan alleen vinden: op 1080p = 60Hz en '4k' = 30Hz). Verder vroeg ik me af of het dan nog uitmaakt of de monitor aansluit via HDMI of via displayport. Tnx!

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:32
Dr C schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:42:
Ik zit al een tijdje te zoeken op internet maar kan helaas het antwoord op mijn vraag niet vinden:
Ik heb een MacBook pro retina late 2013 en wil een 1440p externe monitor aansluiten. Op hoeveel Hz kan deze MacBook dat doorgeven (ik kan alleen vinden: op 1080p = 60Hz en '4k' = 30Hz). Verder vroeg ik me af of het dan nog uitmaakt of de monitor aansluit via HDMI of via displayport. Tnx!
Deze reactie van iemand gevonden op discussions.apple.com:

As I suspected after reading the Thuderbolt Display specs, my late 2013 13" rMBP is now running a brand new Benq 27" monitor at 2560x1440 @ 60hz with no monkey business of over clocking the GPU with any apps, out of the box, with a mini-display port -> display port cable bought on Amazon the monitor works perfect.

Summary: Late 2013 13" rMBPs can support a maximum resolution of 2560x1440 (1440p) @ 60hz.

Wel via displayport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dr C schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:42:
Via thunderbolt / displayport moet dit sowieso kunnen. Ik heb mijn late 2013 13" rMBP veel gebruikt op die manier. Of het via de HDMI poort ook gaat werken durf ik niet met zekerheid te zeggen. De resolutie lijkt me geen probleem, maar ik weet niet of de 60 Hz ook gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 17:01

Dr C

met C en CK

mprkooij schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:15:
[...]

Deze reactie van iemand gevonden op discussions.apple.com:

As I suspected after reading the Thuderbolt Display specs, my late 2013 13" rMBP is now running a brand new Benq 27" monitor at 2560x1440 @ 60hz with no monkey business of over clocking the GPU with any apps, out of the box, with a mini-display port -> display port cable bought on Amazon the monitor works perfect.

Summary: Late 2013 13" rMBPs can support a maximum resolution of 2560x1440 (1440p) @ 60hz.

Wel via displayport.
super! dank je wel. Ik wil niet een monitor kopen en er dan achterkomen dat het op 30Hz loopt, lijkt me erg onprettig werken.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 18:07
Ik lees in vrij veel nieuwsberichten dat er begin juni nieuwe versies worden onthuld, die sneller en dus beter zijn dan de huidige.
Nou ga ik eind mei naar het buitenland, heb daar een laptop nodig en kom pas 9 juni weer terug. Wat is wijsheid? Nog even wachten met de aanschaf of gaan voor de 2015-versie?

[ Voor 3% gewijzigd door RobinFoot op 09-05-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:08
RobinFoot schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:20:
Ik lees in vrij veel nieuwsberichten dat er begin juni nieuwe versies worden onthuld, die sneller en dus beter zijn dan de huidige.
Nou ga ik eind mei naar het buitenland, heb daar een laptop nodig en kom pas 9 juni weer terug. Wat is wijsheid? Nog even wachten met de aanschaf of gaan voor de 2015-versie?
Persoonlijk zou ik wachten, ik verwacht iets van een redesign (voor usb-c misschien).
En uiteraard voor de skylake processors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Ik zou ook wachten. Er zitten veel dingen aan te komen die een verbetering zijn. Qua specs gaat het niet veel uitmaken, maar nieuwere I/O is iets wat je wel een paar jaar met je mee neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:33
Ben al vanaf maart aan het wachten. Hoop echt dat ie in juni gepresenteerd word en snel leverbaar is. Ga niet meer de hoofdprijs betalen voor een maart 2015 macbook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 17:52
Ik ga er ook zeker wel vanuit dat Apple met een refresh komt op het WWDC. Kijk je op de Buyersguide van Macrumors dan zijn zo goed als alle MacBooks overtijd, dus het wordt ook echt wel tijd. Persoonlijk ben ik ook wel in de markt voor een nieuwe MacBook Pro 15". Ik verwacht zelfs sowieso een nieuw dunner design en waarschijnlijk ook de vrolijke kleurtjes van de MacBook. Daarnaast uiteraard USB-C/Thunderbolt 3. Ook denk ik dat ze het toetsenbord aanpassen waarbij ik wel hoop dat er iets meer travel in zit dan in de MacBook. Daarbij aansluitend uiteraard een iets groter trackpad.

Gaan we aan de binnenkant kijken, hoop ik serieus dat Apple eens een beetje meer competitief gaat zijn voor de prijs die ze zich tegenwoordig voor hun producten vragen. Vergelijken we met Dell, welke ook niet de goedkoopste computers heeft, krijg je voor 2499 euro een zeer deftige XPS 15 met mooie dunne schermrand, maar vooral 1TB PCI-E SSD en 32GB RAM plus een prima mobiele GPU.
De 15" is het topmodel en ook bedoeld voor de zware taken (waaronder in mijn geval ook virtualisatie van OS'en) ik hoop daarom ook dat Apple de optie voor 32GB RAM in deze computer inbouwt, en tegelijkertijd niet 3500 euro vraagt.

Iemand het met mij eens? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 19:14

SpaceK33z

Webdeveloper

Tjoekie schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:38:
[...]

Via thunderbolt / displayport moet dit sowieso kunnen. Ik heb mijn late 2013 13" rMBP veel gebruikt op die manier. Of het via de HDMI poort ook gaat werken durf ik niet met zekerheid te zeggen. De resolutie lijkt me geen probleem, maar ik weet niet of de 60 Hz ook gaat lukken.
Ik heb op mijn late 2015 15" rMBP een 1440p scherm proberen aan te sluiten met HDMI, dat lukte met geen mogelijkheid. Met een mini displayport -> displayport kabeltje werkte het wel meteen. Heb nu 2 1440p schermen soepel draaien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
SpaceK33z schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:28:
[...]

Ik heb op mijn late 2015 15" rMBP een 1440p scherm proberen aan te sluiten met HDMI, dat lukte met geen mogelijkheid. Met een mini displayport -> displayport kabeltje werkte het wel meteen. Heb nu 2 1440p schermen soepel draaien :).
Dat is wel enigszins vreemd aangezien Apple daar het volgende over meldt:
HDMI-video-uitvoer
Ondersteuning voor 1080p-resolutie bij maximaal 60 Hz
Ondersteuning voor resolutie van 3840 x 2160 bij 30 Hz
Ondersteuning voor resolutie van 4096 x 2160 bij 24 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
dennissimeau schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:16:
Ik ga er ook zeker wel vanuit dat Apple met een refresh komt op het WWDC. Kijk je op de Buyersguide van Macrumors dan zijn zo goed als alle MacBooks overtijd, dus het wordt ook echt wel tijd. Persoonlijk ben ik ook wel in de markt voor een nieuwe MacBook Pro 15". Ik verwacht zelfs sowieso een nieuw dunner design en waarschijnlijk ook de vrolijke kleurtjes van de MacBook. Daarnaast uiteraard USB-C/Thunderbolt 3. Ook denk ik dat ze het toetsenbord aanpassen waarbij ik wel hoop dat er iets meer travel in zit dan in de MacBook. Daarbij aansluitend uiteraard een iets groter trackpad.

Gaan we aan de binnenkant kijken, hoop ik serieus dat Apple eens een beetje meer competitief gaat zijn voor de prijs die ze zich tegenwoordig voor hun producten vragen. Vergelijken we met Dell, welke ook niet de goedkoopste computers heeft, krijg je voor 2499 euro een zeer deftige XPS 15 met mooie dunne schermrand, maar vooral 1TB PCI-E SSD en 32GB RAM plus een prima mobiele GPU.
De 15" is het topmodel en ook bedoeld voor de zware taken (waaronder in mijn geval ook virtualisatie van OS'en) ik hoop daarom ook dat Apple de optie voor 32GB RAM in deze computer inbouwt, en tegelijkertijd niet 3500 euro vraagt.

Eens wel, of het ook waarheid wordt... Maar we zullen zien, op het WWDC verwacht ik dat ze aangekondigd worden. Ik moet een nieuwe hebben, hoop alleen wel dat de pro modellen genoeg USB-poorten blijft hebben, van welk type dan ook.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
dennissimeau schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:16:

Ik hoop met je mee, maar als ik na de iPhone kijk vermoed ik dat Apple blijft bij 128GB SSD/8GB RAM omdat het 'genoeg' is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 17:52
Cyleo schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 22:02:
[...]

Ik hoop met je mee, maar als ik na de iPhone kijk vermoed ik dat Apple blijft bij 128GB SSD/8GB RAM omdat het 'genoeg' is op dit moment.
Dan heb je 't over de 13". Nu vind ik opslag nog niet eens zo heel erg het probleem (hoewel ze daar echt bakken met geld aan verdienen, maargoed) aangezien je natuurlijk heel makkelijk opslag kunt uitbreiden met cloud of schijven. CPU/GPU/RAM is een heel ander verhaal. Voor de prijs mogen ze echter wel een stuk meer bieden voor 2016.

Bovendien, als we even naar de rMB kijken, hebben ze daar wel al besloten om voor instap 256GB te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:36
Zoek ik nu helemaal verkeerd of zijn er geen verloopstekkers van thunderbolt naar vga/dvi?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 10:40:
Zoek ik nu helemaal verkeerd of zijn er geen verloopstekkers van thunderbolt naar vga/dvi?
Die thunderbolt poort is tevens ook een mini-displayport :) zoek maar eens op mini-displayport -> vga

http://www.apple.com/nl/s...playport-naar-vga-adapter

[ Voor 13% gewijzigd door Whatson op 16-05-2016 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Whatson schreef op maandag 16 mei 2016 @ 10:58:
[...]

Die thunderbolt is tevens ook een displayport :) zoek maar eens op displayport -> vga
Ah dat wist ik niet. (Had ik mijn oude verloopstukken niet hoeven te verkopen)

Dan krijg ik er wel genoeg gevonden. Thnx!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 11:00:
[...]

Ah dat wist ik niet. (Had ik mijn oude verloopstukken niet hoeven te verkopen)

Dan krijg ik er wel genoeg gevonden. Thnx!
https://support.apple.com/nl-nl/HT204149#anchor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Ik had alleen gezocht op thunderbolt waardoor ik dat helemaal niet kreeg gevonden.
Zocht bijv op thunderbolt To vga...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 11:05:
[...]

Ik had alleen gezocht op thunderbolt waardoor ik dat helemaal niet kreeg gevonden.
Zocht bijv op thunderbolt To vga...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cNkab2ql.png

Zeker weten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Ja maar op de Apple site bij cables etc niet. Iets te beperkte zoekactie van mijn kant dus.... O-) maar toch bedankt voor de aanvulling.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:00
M'n adapter van de MBpro retina 15" van aug 2014 is zojuist 'ontploft'. Flinke knetter, rook en de stoppen eruit. Is reproduceerbaar kaduuk nu dus. Laptop werkt nog wel gelukkig.

Straks maar een omwisselpoging doen, al meld Apple dat ie buiten de 1 jaar garantie op accessoires zit. En dat is wettelijk, meldt ARAG mij zojuist (meteen even gebeld om te horen wat mijn rechten nu echt zijn). In dat opzicht is de service van Apple niet beter/slechter dan die van de meeste goedkopere merken - maar gewoon conform de wet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 12:36

Geteisem

Bonnetje

NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:49:
M'n adapter van de MBpro retina 15" van aug 2014 is zojuist 'ontploft'. Flinke knetter, rook en de stoppen eruit. Is reproduceerbaar kaduuk nu dus. Laptop werkt nog wel gelukkig.

Straks maar een omwisselpoging doen, al meld Apple dat ie buiten de 1 jaar garantie op accessoires zit. En dat is wettelijk, meldt ARAG mij zojuist (meteen even gebeld om te horen wat mijn rechten nu echt zijn). In dat opzicht is de service van Apple niet beter/slechter dan die van de meeste goedkopere merken - maar gewoon conform de wet.
Mag toch hopen dat je gewoon zonder gezeur een nieuwe adapter krijgt. :)

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Geteisem schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:12:
[...]

Mag toch hopen dat je gewoon zonder gezeur een nieuwe adapter krijgt. :)
Dat deed ik ook, tot ik Apple benaderde. Ik heb m'n rechtsbijstand gebeld omdat ze direct al aangaf dat het buiten garantie valt en ik in een winkel moet overleggen wat ze kunnen/willen/gaan doen. Mogelijk moet ik betalen, gaf de Apple dame aan de telefoon aan. We wachten het af :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:14:
[...]

Dat deed ik ook, tot ik Apple benaderde. Ik heb m'n rechtsbijstand gebeld omdat ze direct al aangaf dat het buiten garantie valt en ik in een winkel moet overleggen wat ze kunnen/willen/gaan doen. Mogelijk moet ik betalen, gaf de Apple dame aan de telefoon aan. We wachten het af :)
Had ik toch je post niet helemaal goed gelezen. 8)7 Maar erg jammer dit.

Mijn ervaring is dat het er ook erg aan ligt wie je te spreken krijgt (bijv. bij Apple al geldt dit voor de meeste bedrijven)

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Hoi allemaal,

Misschien een stomme vraag maar is er eigenlijk een toetsencombinatie om je touchpad tijdelijk uit te schakelen? Er zijn laptops waarbij dat wel kan en het is soms best handig als je gewoon aan het typen bent. Ik weet dat er een optie bestaat om het touchpad te negeren als je een muis aansluit. Maar is er een mogelijkheid om dat te doen zonder een muis te hoeven aansluiten?

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Geteisem schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:17:
[...]

Had ik toch je post niet helemaal goed gelezen. 8)7 Maar erg jammer dit.

Mijn ervaring is dat het er ook erg aan ligt wie je te spreken krijgt (bijv. bij Apple al geldt dit voor de meeste bedrijven)
Moet na weer diverse telefoontjes toch naar de Apple winkel en de kans is vrij groot dat ik dan toch een nieuwe krijg. Inmiddels is een adapter toch onderdeel van de laptop en geen accesoire, waarop inderdaad 1 jaar garantie mag gelden. Alleen, komend weekend druk daar, verder is het voor mij zo'n 2,5 uur reistijd op-en-neer. Als de adapter door mijn schuld stuk is, krijg ik alsnog geen nieuwe, maar daar gaan we niet vanuit. Probeer vanmiddag nog wat met de support engineer te regelen, anders ga ik maar een middagje vrij plannen om A'dam of Haarlem in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:54
NiGeLaToR schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:02:
[...]

Moet na weer diverse telefoontjes toch naar de Apple winkel en de kans is vrij groot dat ik dan toch een nieuwe krijg. Inmiddels is een adapter toch onderdeel van de laptop en geen accesoire, waarop inderdaad 1 jaar garantie mag gelden. Alleen, komend weekend druk daar, verder is het voor mij zo'n 2,5 uur reistijd op-en-neer. Als de adapter door mijn schuld stuk is, krijg ik alsnog geen nieuwe, maar daar gaan we niet vanuit. Probeer vanmiddag nog wat met de support engineer te regelen, anders ga ik maar een middagje vrij plannen om A'dam of Haarlem in te gaan.
Heb je de Mac zakelijk aangeschaft? Zo ja, dan geldt gewoon 1 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Volkan1984 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:25:
[...]

Heb je de Mac zakelijk aangeschaft? Zo ja, dan geldt gewoon 1 jaar garantie.
Nee, is prive aangeschaft. Maar, op accessoires mag/kan ook een kortere garantietermijn zitten dan op het product zelf. Vraag is dan - is een adapter een accessoire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
NiGeLaToR schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:35:
[...]

Nee, is prive aangeschaft. Maar, op accessoires mag/kan ook een kortere garantietermijn zitten dan op het product zelf. Vraag is dan - is een adapter een accessoire?
Als je het los kan kopen en het is echt bedoelt voor een ander product (het kan niks van zichzelf) dan is het een accessoire.

Buiten dat, ik had altijd verwacht dat een adaptor onder 'consumenten elektronica' viel en dan ook wettelijk twee jaar garantie had. Niet dus.

Mijn vader kwam laatst een 60W MacBook adapter tegen op de rommelmarkt voor € 1,50. Damn wou dat ik die eerder had gezien, mooi voor reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
xoniq schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:39:
[...]

Als je het los kan kopen en het is echt bedoelt voor een ander product (het kan niks van zichzelf) dan is het een accessoire.
Ik vermoed dat die claim voor de adapter niet op zal gaan in mijn geval, omdat de laptop zonder adapter simpelweg niet werkt. Blijft wel schimmig hoe bedrijven vooral bezig zijn met je geen garantie te verlenen, terwijl een van de Apple medewerkers zelf al zei 'voor een a-klasse product mag u ook a-klasse garantie verwachten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
NiGeLaToR schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:41:
[...]

terwijl een van de Apple medewerkers zelf al zei 'voor een a-klasse product mag u ook a-klasse garantie verwachten'.
Daar kan ik inkomen.
(Wel beetje subjectief komend van een Apple medewerker :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
xoniq schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:44:
[...]

Daar kan ik inkomen.
(Wel beetje subjectief komend van een Apple medewerker :+)
Ik heb niet gevraagd of dat betekent dat ik beter voor een ander merk kan kiezen :o
Hoewel ze wel altijd correct zijn heb ik met Apple toch wel de ongemakkelijkste gesprekken van alle bedrijven waar ik zaken mee doe - je voelt gewoon dat alles gescript en keurig is. Continu herhalen van wat gezegd is, continu bevestiging vragen, continu wijzen op procedures en regels, continu zelfde riedeltje. Maar, helaas, mijn notebook is leeg en doet vooralsnog dus niets op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geteisem

Geteisem

Bonnetje

NiGeLaToR schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:02:
[...]

Toch een hoop (onnodig) gedoe. Zeker wat betreft een A-merk maar goed.
Hoop dat je snel weer van je Macbook kunt genieten.

www.gevoeligeplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Geteisem schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:49:
[...]

Toch een hoop (onnodig) gedoe. Zeker wat betreft een A-merk maar goed.
Hoop dat je snel weer van je Macbook kunt genieten.
Na overleg met de tech consultant heeft deze besloten een nieuwe adapter op te sturen. Ik heb aangegeven op de korte termijn niet naar Apple toe te kunnen komen, waarop deze oplossing werd gekozen. Het heeft even (sinds dinsdag, zeg 3 dagen) geduurd, maar zo te zien toch keurig opgelost. Oude adapter hoeft niet eens terug.

Nog even een weekendje zonder macbook dus en dan kunnen we weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Laatst online: 18-09 14:23
Geen idee of dit het juiste topic is (kon zweren dat er voorheen een accessoire topic was) maar maken meer Tweakers gebruik van een Ultra HD monitor i.c.m. de MBP Retina (late 2013)? Wat is jullie ervaring daarmee? Ik zit te twijfelen op dit moment tussen de volgende drie monitoren:

1. pricewatch: LG 27UD68-W Zwart
2. pricewatch: LG 27UD68-P Zwart
3. pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart

Ik zie trouwens bar weinig verschil tussen de -W en -P versie. Misschien een ander paneel?

Verder heb ik mijn game pc de deur uitgedaan en zal ik vrolijk verder hobbyen op de MBP. Nu heb ik een SSD over en wil ik eigenlijk daar mijn bootcamp partitie op zetten. Is dit te doen d.m.v. USB 3.0 of moet ik een Thunderbolt case gaan zoeken, als die er überhaupt zijn(?).

[ Voor 5% gewijzigd door s1ck op 21-05-2016 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Laatst online: 19:43

FZ6

Goedemiddag,

Even een redelijk basisvraagje, maar ik twijfel enorm waardoor enig advies wenselijk is :-)

Na jarenlang een 13 inch macbook te hebben gehad, ga ik deze week een nieuwe aanschaffen.
Maar, nu kijk ik naar een 15 inch model, maar twijfel of dit formaat niet te groot wordt voor me.

Ik gebruik de macbook 90% van de tijd op de bank op schoot.
Wat is de ervaring van de 15 inch-bezitters hier? Is dit goed te doen, of wordt dit te groot en lomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:52
FZ6 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:59:
Goedemiddag,

Even een redelijk basisvraagje, maar ik twijfel enorm waardoor enig advies wenselijk is :-)

Na jarenlang een 13 inch macbook te hebben gehad, ga ik deze week een nieuwe aanschaffen.
Maar, nu kijk ik naar een 15 inch model, maar twijfel of dit formaat niet te groot wordt voor me.

Wat is de ervaring van de 15 inch-bezitters hier? Is dit goed te doen, of wordt dit te groot en lomp?
Waarom 15"? Heb je de power nodig of lijkt het formaat je gewoon fijn? Bij taken waarbij je de power van zo'n apparaat nodig hebt zit je denk ik niet op de bank? Zware bewerkingen van foto's, video's, muziek etc doe je denk ik niet snel op de bank?

Mocht je de power niet nodig hebben zou ik eerder de 13" overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
FZ6 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:59:
Goedemiddag,

Inderdaad. Power, of veel overzicht nodig --> 15" anders 13". Langere batterij duur en lichter. Je kunt ook nog kijken naar een air natuurlijk. Die zijn helemaal licht en ook snel genoeg voor al het bank werk eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6

FZ6

SquareOne schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:44:
[...]

Waarom 15"? Heb je de power nodig of lijkt het formaat je gewoon fijn? Bij taken waarbij je de power van zo'n apparaat nodig hebt zit je denk ik niet op de bank? Zware bewerkingen van foto's, video's, muziek etc doe je denk ik niet snel op de bank?

Mocht je de power niet nodig hebben zou ik eerder de 13" overwegen.
.
walletje-w schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:54:
[...]

Inderdaad. Power, of veel overzicht nodig --> 15" anders 13". Langere batterij duur en lichter. Je kunt ook nog kijken naar een air natuurlijk. Die zijn helemaal licht en ook snel genoeg voor al het bank werk eigenlijk.
Thanks voor de tips, ik heb tot afgelopen week een 13 inch retina gehad, power was geen issue.

Ik kan nu voor een leuk prijsje een 15 inch model kopen, en de extra power lijkt me meer futureproof maar op het moment heb ik dit niet nodig.
Ook spreekt een groter scherm me wel aan, maar belangrijker is dat het comfortabel op schoot ligt al ik onderuitgezakt op de bank lig ;)

Ik bewerk af een toe een foto en wil in de toekomst wat vakantievideo's in elkaar flazen, maar verder heb ik niet veel kracht nodig.

Neig na deze tips toch meer naar de 13 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
FZ6 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:03:
[...]

.
[...]

Thanks voor de tips, ik heb tot afgelopen week een 13 inch retina gehad, power was geen issue.

Ik kan nu voor een leuk prijsje een 15 inch model kopen, en de extra power lijkt me meer futureproof maar op het moment heb ik dit niet nodig.
Ook spreekt een groter scherm me wel aan, maar belangrijker is dat het comfortabel op schoot ligt al ik onderuitgezakt op de bank lig ;)

Ik bewerk af een toe een foto en wil in de toekomst wat vakantievideo's in elkaar flazen, maar verder heb ik niet veel kracht nodig.

Neig na deze tips toch meer naar de 13 inch
Als dat is waar je hem voor wilt gebruiken dan is de 13" meer dan krachtig genoeg. Mijn vriendin heeft een air uit late 2014 waar ze ook prima op kan photoshoppen, indesign & illustrator. Het beeldscherm is wel minder mooi maar zodra ik die air oppak is het een goddelijk ding qua gewicht en formaat. Veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6

FZ6

walletje-w schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:11:
[...]

Als dat is waar je hem voor wilt gebruiken dan is de 13" meer dan krachtig genoeg. Mijn vriendin heeft een air uit late 2014 waar ze ook prima op kan photoshoppen, indesign & illustrator. Het beeldscherm is wel minder mooi maar zodra ik die air oppak is het een goddelijk ding qua gewicht en formaat. Veel succes
Thanks allemaal!

Het is een 13 inch retina met 256gb geheugen geworden.
Was een actie bij de bcc met € 50.- cadeaubon & een jaar office 365 erbij, scheelt toch weer ;)

Morgen komt ie binnen, kan weer niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
FZ6 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:43:
[...]

Thanks allemaal!

Het is een 13 inch retina met 256gb geheugen geworden.
Was een actie bij de bcc met € 50.- cadeaubon & een jaar office 365 erbij, scheelt toch weer ;)

Morgen komt ie binnen, kan weer niet wachten.
Helemaal top. Ik heb 'm ook, al dan niet met zoveel geheugen, maar het is een hele prettige laptop. Ikzelf heb 'm op het werk (met extern scherm als extra eraan voor meer overzicht) en thuis doe ik alles gewoon op de laptop op de bank. Zelfs design werk. Power zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09 15:45
Onlangs een mid 2012 MBP15 non-retina gekocht. Core i7 2.6 Ghz, 16GB RAM, 500GB SSD.
In de positieve zin geschrokken van de performance van dat ding.

Ik was wat bang voor de lagere resolutie, maar dit valt goed mee. Voor een tweedehands retina MBP15 met evenveel RAM en opslagruimte vragen ze al gauw het dubbele van wat ik betaald heb, vandaar mijn keuze (waarvan ik trouwens zeer tevreden ben :) ).

Zijn er hier nog mensen die nog steeds een non-retina toestel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 11:46
Ik heb mijn Surface Pro3 verkocht en eergisteren een MBP 13 " Retina aangeschaft via Tweakers V&A , wat een top ding is dat zeg .. i5 , 16 GB mem en 500 GB SSD ... weekje oud en voor een fractie van de nieuwprijs... Daar ga ik nog wel wat jaartjes plezier aan beleven ...

Scherm van de Surface was al mooi maar dit Retina scherm is werkelijk prachtig.. Heb ooit eerder (2 jaar geleden) een iMac i7 gehad zonder SSD, dat was traag zeg dan is zo'n SSD helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-08 03:38
Sinds gisteren een MBP 13" met Retina via Coolbleu. De i5 - 8GB - 256GB variant gekozen uiteindelijk. Hele avond mee zitten spelen, heerlijk apparaat zeg! Dit is mijn eerste mac device, heb al wel een iPhone.

Kwam van een Surface Pro 3 en heb deze aan een Tweaker verkocht vorige week. Was eerst van plan mijn zakelijke laptop ( ASUS W10 notebook ) ook privé te gaan gebruiken, maar bleek toch niet handig.

Happy new mac user :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
icecreammm schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 01:00:
Onlangs een mid 2012 MBP15 non-retina gekocht. Core i7 2.6 Ghz, 16GB RAM, 500GB SSD.

Ik was wat bang voor de lagere resolutie, maar dit valt goed mee. Voor een tweedehands retina MBP15 met evenveel RAM en opslagruimte vragen ze al gauw het dubbele van wat ik betaald heb, vandaar mijn keuze (waarvan ik trouwens zeer tevreden ben :) ).

Ik verkoop deze versie veel aan aan producers vanwege de uitbreid mogelijkheden van de opslag. 4tb aan drive space is namelijk geen enkel probleem bij deze apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
supersnathan94 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:38:
[...]

Ik verkoop deze versie veel aan aan producers vanwege de uitbreid mogelijkheden van de opslag. 4tb aan drive space is namelijk geen enkel probleem bij deze apparaten.
Als het vooral om opslag gaat is het toch makkelijker om een externe Thunderbolt drive aan te sluiten? Die kan je dan in de studio of thuis gemakkelijk weer aan een desktop koppelen, en heb je een rappe data doorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
xoniq schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:52:
[...]

Als het vooral om opslag gaat is het toch makkelijker om een externe Thunderbolt drive aan te sluiten? Die kan je dan in de studio of thuis gemakkelijk weer aan een desktop koppelen, en heb je een rappe data doorvoer.
Eens dat heb ik ook, hoewel het sneller is, is het niet handiger. De opstellingen die ik gebruik omvatten een 500gb-1Tb ssd en daarnaast een 2TB hdd voor library files en samples enzo. Puur bulk. Het is belangrijk dat deze dat altijd beschikbaar is voor programma's als logic, protools, ableton, cubase en fruityloops Studio op windows. Zonder kan je de projecten namelijk niet openen. Onderweg kan je dan dus niets doen en als je op locatie een project gat doen, moet je ook de thunderbolt array meeslepen.

Zelf gebruik ik 3x 2x1tb enclosures van Lacie in raid 0. Deze hebben echter de vervelende eigenschap dat ze aan blijven als je de mac in sluimerstand zet. Dat maakt en herrie en geeft veel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:43

vooghel

Cunning linguist

icecreammm schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 01:00:

* vooghel hand opsteekt

Ik heb een late 2011 MBP, waarvan ik de HDD ruim een jaar geleden heb vervangen door een SSD. Ik gebruik hem niet heel intensief, en heb dan ook geen last van performance-issues. Zolang hij het nieuwste OS kan blijven draaien (mijn early 2006 CoreDuo MBP heb ik in 2011 verkocht omdat die dat niet meer kon), voldoet hij prima :)

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 18-09 15:49
:^

Late 2011 MBP met 512GB Samsung EVO, ding werkt nog perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd dat mijn MacBook Pro 13" inch, begin 2011, OSX 10.11.5 aangeeft dat mijn opstartschijf bijna vol zit (SSD 256 GB). Als ik bij info kijk staat er inderdaad dat er nog maar rond de 400 mb vrij is.
Vervolgens start ik de MacBook opnieuw op en er is weer 23 Gb vrij. Bovenstaande gebeurt ongeveer 1 x per week.
Meer mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
Roelos schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:45:
Ik heb de laatste tijd dat mijn MacBook Pro 13" inch, begin 2011, OSX 10.11.5 aangeeft dat mijn opstartschijf bijna vol zit (SSD 256 GB). Als ik bij info kijk staat er inderdaad dat er nog maar rond de 400 mb vrij is.
Vervolgens start ik de MacBook opnieuw op en er is weer 23 Gb vrij. Bovenstaande gebeurt ongeveer 1 x per week.
Meer mensen last van?
Is verklaarbaar. Doe je 'm vaak gewoon dicht? Dus in hibernate.
Als jij OSX opnieuw opstart, worden tijdelijke bestanden van het hibernaten verwijderd. Die zijn niet meer nodig, die bevatten immers een tijdelijke staat van je OS. Die worden dan verwijderd. Die nemen zo tegen de 5 GB per stuk in.

Pak maar eens een applicatie als GrandPerspective, en laat deze je hele SSD scannen na een tijdje je laptop gebruiken. Dan zie je ineens hele grote blokken op de schijf die tijdelijke opslag bestanden zijn. Die worden dus weggegooid bij het rebooten. Dit is heel normaal, wel een nadeel van een kleinere SSD.

Hier een voorbeeld bij mij. Valt nu nog wel mee, maar kan best uit de klauwen lopen na een lange tijd:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7528392/tweakers/Schermafbeelding%202016-05-25%20om%2017.09.42.png
Je ziet dat ik een container met 3 bestanden heb geselecteerd, die enkel voor dat doel zijn. En linksonder zie je dat deze 3 GB zijn samen. Dit heb ik ook wel eens naar de 12GB zien gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door xoniq op 25-05-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelos
  • Niet online
xoniq schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 17:04:
[...]

Als jij OSX opnieuw opstart, worden tijdelijke bestanden van het hibernaten verwijderd. Die zijn niet meer nodig, die bevatten immers een tijdelijke staat van je OS. Die worden dan verwijderd. Die nemen zo tegen de 5 GB per stuk in.

Pak maar eens een applicatie als GrandPerspective, en laat deze je hele SSD scannen na een tijdje je laptop gebruiken. Dan zie je ineens hele grote blokken op de schijf die tijdelijke opslag bestanden zijn. Die worden dus weggegooid bij het rebooten. Dit is heel normaal, wel een nadeel van een kleinere SSD.

Hier een voorbeeld bij mij. Valt nu nog wel mee, maar kan best uit de klauwen lopen na een lange tijd:

[afbeelding]
Je ziet dat ik een container met 3 bestanden heb geselecteerd, die enkel voor dat doel zijn. En linksonder zie je dat deze 3 GB zijn samen. Dit heb ik ook wel eens naar de 12GB zien gaan.
Bedankt voor je antwoord. Klinkt logisch. Ik doe de laptop inderdaad bijna elke keer gewoon dicht.

Ik blijf het wel een beetje vreemd vinden dat dit nu enkele maanden speelt en dat ik daarvoor nooit last van heb gehad.
Het enige verschil wat ik nu zo kan bedenken is dat ik sinds twee maanden mijn dvd speler heb vervangen voor een 500 GB HD. Zou dat wat raars kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Hoe is de ervaring van mensen met een MBP 15" 2015 wat betreft de accu? Ik ben er niet zo zeer ontevreden over (bij wisselend gemiddeld tot inntensief gebruik, ben ik er meestal een uur of 5 tot 6 zoet mee), maar mijn MBP 13" 2015 lijkt zelden korter dan 8 uur mee te gaan.

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bal0n schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:23:
Hoe is de ervaring van mensen met een MBP 15" 2015 wat betreft de accu? Ik ben er niet zo zeer ontevreden over (bij wisselend gemiddeld tot inntensief gebruik, ben ik er meestal een uur of 5 tot 6 zoet mee), maar mijn MBP 13" 2015 lijkt zelden korter dan 8 uur mee te gaan.
Mijn MBpro 15" retina van mid 2014 doet ook zoiets, kantoordag red je er niet mee als je het scherm de hele dag aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Heb een 15" van mid 2014 met alle opties toentertijd, die doet zo'n 5 uur bij normaal gebruik en 7 als je echt niets doet. Intensief trekt ie in 2.5 uur wel leeg..

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

xoniq schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 17:04:
[...]

In /private/var/vm staan twee soorten files: swap files en de sleepimage. Die laatste is de hibernation image en wil wel 's groeien naar hoeveel RAM je hebt. Die tweede zijn virtueel geheugen en die groeien en krimpen naar mate van de vraag.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
CyBeR schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 00:16:
[...]

In /private/var/vm staan twee soorten files: swap files en de sleepimage. Die laatste is de hibernation image en wil wel 's groeien naar hoeveel RAM je hebt. Die tweede zijn virtueel geheugen en die groeien en krimpen naar mate van de vraag.
Klopt, maar beide zijn ze wel verantwoordelijk voor de schijfruimte die 'ineens' vrij komt zodra je opnieuw opstart. Resources worden vrijgegeven en de sleep images worden verwijderd.
Roelos schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:21:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Klinkt logisch. Ik doe de laptop inderdaad bijna elke keer gewoon dicht.

Ik blijf het wel een beetje vreemd vinden dat dit nu enkele maanden speelt en dat ik daarvoor nooit last van heb gehad.
Het enige verschil wat ik nu zo kan bedenken is dat ik sinds twee maanden mijn dvd speler heb vervangen voor een 500 GB HD. Zou dat wat raars kunnen veroorzaken?
Dat kan ik verder niet verklaren. Het is een vrij flexibel ding, dit kan soms meer 'cachen' dan andere. Hangt ook er vanaf hoeveel applicaties je open hebt staan. Heb je bijvoorbeeld een vector design applicatie open met diverse projecten erbij geopend, met een browser erbij, of slechts een tekst editor met 1 tekst. Maakt verschil hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:45

swv

Menesis schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 00:09:
Heb een 15" van mid 2014 met alle opties toentertijd, die doet zo'n 5 uur bij normaal gebruik en 7 als je echt niets doet. Intensief trekt ie in 2.5 uur wel leeg..
Zelfde specs en ervaringen van mijn kant. Ik had altijd gehoopt dat het meer zou zijn volgens de opgave van Apple, maar dat is mij vanaf dag één nog nooit gelukt. Maar dat was ook zo bij mijn vorige MacBooks. En ik praat dan over licht gebruik hè.

Nu met mijn MacBook 12" 2016 erbij heb ik eindelijk een MacBook die wel doet wat Apple belooft: 10 uur plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:19
sww89 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:00:
[...]

Zelfde specs en ervaringen van mijn kant. Ik had altijd gehoopt dat het meer zou zijn volgens de opgave van Apple, maar dat is mij vanaf dag één nog nooit gelukt. Maar dat was ook zo bij mijn vorige MacBooks. En ik praat dan over licht gebruik hè.

Nu met mijn MacBook 12" 2016 erbij heb ik eindelijk een MacBook die wel doet wat Apple belooft: 10 uur plezier.
Het ligt er allemaal aan hoe je hem gebruikt. Als je de dedicated GPU gebruikt, backlight op 100% en toetsenbord verlichting aan hebt staan, trek je hem zo leeg. Gebruik je de iGPU, heb je goed WiFi bereik (waardoor hij minder hard hoeft te zenden), heb je niet te veel programma's tegelijk open, zet je de backlight laag, e.d. dan kun je (bijna) een werkdag doen op een batterij lading met een 15" rMBP. Als je het beestje flink op zijn staart trapt, waar een MacBook Pro toch eigenlijk voor bedoelt is, ga je dat natuurlijk nooit halen.

In mijn ervaring heeft de batterij van een 15" rMBP genoeg capaciteit om bij "normaal" gebruik de dag door te komen, waarbij je een paar uur op de batterij werkt. Als ik echt heel zuinig doe met mijn 15" rMBP, kan ik krap aan de 8 uur halen. Praktisch is het niet, vooral omdat mijn werkzaamheden anders dicteren. Maar een MBP is ook niet gemaakt om zo lang mogelijk mee te gaan, dus vind ik dat geen nadeel. Het is eerder een "luxe" dat de batterij gemiddeld toch zo'n 5 uur mee gaat, geen noodzaak. Als batterijduur cruciaal is, is een 15" rMBP de verkeerde keuze.

Een 12" MacBook is er voor gemaakt om zo lang mogelijk mee te gaan, ten koste van "paardenkracht". Dat zie je er ook in terug. De batterij duur is geweldig, maar voor zware taken hoef je hem niet aan te schaffen (sporadisch zware taken is natuurlijk niet zo'n probleem). Bij huis-tuin-en-keuken gebruik: e-mailen, documenten tikken, beetje internetten gaat de 12" MacBook ongeveer net zolang mee als een iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Menesis schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 00:09:
ik moet er bij zeggen dat ik overigens helemaal niet teleurgesteld ben in deze nummers. Vind het alsnog knap als je dit vergelijkt met Windows laptops met dezelfde specs. Ik kreeg dat ding via m'n werk en was eigenlijk niet zo van de Mac, maar vind het mooi spul :)
Zo'n Thunderbolt display is wel achterhaald. Had hem laatst aan een 27" Dell met 4k en matte coating en dat was wel echt beter..

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
s1ck schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 01:10:
Geen idee of dit het juiste topic is (kon zweren dat er voorheen een accessoire topic was) maar maken meer Tweakers gebruik van een Ultra HD monitor i.c.m. de MBP Retina (late 2013)? Wat is jullie ervaring daarmee? Ik zit te twijfelen op dit moment tussen de volgende drie monitoren:

1. pricewatch: LG 27UD68-W Zwart
2. pricewatch: LG 27UD68-P Zwart
3. pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart

Ik zie trouwens bar weinig verschil tussen de -W en -P versie. Misschien een ander paneel?

Verder heb ik mijn game pc de deur uitgedaan en zal ik vrolijk verder hobbyen op de MBP. Nu heb ik een SSD over en wil ik eigenlijk daar mijn bootcamp partitie op zetten. Is dit te doen d.m.v. USB 3.0 of moet ik een Thunderbolt case gaan zoeken, als die er überhaupt zijn(?).
Inmiddels zonder bootcamp Windows op een externe ssd d.m.v. usb3 werkend gekregen }:O
Qua monitor weet ik het nog niet. Kan iemand mij hiermee adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik heb een Mac book Po 17" uit medio 2009, en die is afgelopen kerst ge-upgrade naar El Capitan, 10.11.4 en ik wilde C&C Generals Zero Hour er weer op zetten, maar die draait niet meer. het basis spel C&C Generals nog wel, en goed, maar die vind ik een beetje saai intussen.
Is er een fix voor behalve de versie kopen in de online store? die kost $20,00 ook de hele wereld niet, maar ik heb m al...
En de videokaart (NVIDIA GeForce 9600M GT 512 MB) schijnt misschien niet goed te werken. Iemand daar info over? Als dat bij een andere wel goed werkt misschien m dan toch online bestellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 27-05-2016 15:57 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bootcamp -> windows en dan werkt het.

OSX heeft nogal gedoe met wat oudere spellen en de vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Tis alleen een spel speciaal voor de Mac.... En ik blijf graag heel erg ver van alles dat *Microsoft* heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 27-05-2016 22:03 . Reden: flame ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
s1ck schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:05:
[...]

Inmiddels zonder bootcamp Windows op een externe ssd d.m.v. usb3 werkend gekregen }:O
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Een tijdje geleden wou ik dit ook proberen maar er werd toen gezegd dat je niet vanaf een externe ssd/hdd kon booten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s1ck
Mr.C4 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:30:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Een tijdje geleden wou ik dit ook proberen maar er werd toen gezegd dat je niet vanaf een externe ssd/hdd kon booten.
http://bleeptobleep.blogs...s-7-or-8-on-external.html

Enjoy :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Andre1973 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:51:
Ik heb een Mac book Po 17" uit medio 2009, en die is afgelopen kerst ge-upgrade naar El Capitan, 10.11.4 en ik wilde C&C Generals Zero Hour er weer op zetten, maar die draait niet meer. het basis spel C&C Generals nog wel, en goed, maar die vind ik een beetje saai intussen.
Is er een fix voor behalve de versie kopen in de online store? die kost $20,00 ook de hele wereld niet, maar ik heb m al...
En de videokaart (NVIDIA GeForce 9600M GT 512 MB) schijnt misschien niet goed te werken. Iemand daar info over? Als dat bij een andere wel goed werkt misschien m dan toch online bestellen.
Misschien kun je je key in Steam registreren. Dan is de game aan je account gekoppeld. Dit werkt overigens alleen wanneer je originele game geen port is door een andere uitgever (zoals Aspyr). De EA-versie is echt een andere uitgave van de game dus die moet je wel opnieuw kopen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Canaria schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:18:
[...]

Misschien kun je je key in Steam registreren. Dan is de game aan je account gekoppeld. Dit werkt overigens alleen wanneer je originele game geen port is door een andere uitgever (zoals Aspyr). De EA-versie is echt een andere uitgave van de game dus die moet je wel opnieuw kopen.
Is wel een Aspyr game. Ik ga het er maar bij laten geloof ik. Ik hoopte dat er een kleine simpele oplossing was. gezien ik geen appel nerd ben en de computer ook voor mijn boekhouding gebruik, lijkt dat me beter.

Hartelijk dank iedereen voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:19
Andre1973 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:51:
[...]

Is wel een Aspyr game. Ik ga het er maar bij laten geloof ik. Ik hoopte dat er een kleine simpele oplossing was. gezien ik geen appel nerd ben en de computer ook voor mijn boekhouding gebruik, lijkt dat me beter.

Hartelijk dank iedereen voor de antwoorden.
Wellicht dat dit helpt: Aspyr Support: C&C: Generals Deluxe is crashing after upgrading to 10.11 (El Capitan).
Pagina: 1 ... 112 ... 128 Laatste