sww89 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:00:
[...]
Zelfde specs en ervaringen van mijn kant. Ik had altijd gehoopt dat het meer zou zijn volgens de opgave van Apple, maar dat is mij vanaf dag één nog nooit gelukt. Maar dat was ook zo bij mijn vorige MacBooks. En ik praat dan over licht gebruik hè.
Nu met mijn MacBook 12" 2016 erbij heb ik eindelijk een MacBook die wel doet wat Apple belooft: 10 uur plezier.
Het ligt er allemaal aan hoe je hem gebruikt. Als je de dedicated GPU gebruikt, backlight op 100% en toetsenbord verlichting aan hebt staan, trek je hem zo leeg. Gebruik je de iGPU, heb je goed WiFi bereik (waardoor hij minder hard hoeft te zenden), heb je niet te veel programma's tegelijk open, zet je de backlight laag, e.d. dan kun je (bijna) een werkdag doen op een batterij lading met een 15" rMBP. Als je het beestje flink op zijn staart trapt, waar een MacBook Pro toch eigenlijk voor bedoelt is, ga je dat natuurlijk nooit halen.
In mijn ervaring heeft de batterij van een 15" rMBP genoeg capaciteit om bij "normaal" gebruik de dag door te komen, waarbij je een paar uur op de batterij werkt. Als ik echt heel zuinig doe met mijn 15" rMBP, kan ik krap aan de 8 uur halen. Praktisch is het niet, vooral omdat mijn werkzaamheden anders dicteren. Maar een MBP is ook niet gemaakt om zo lang mogelijk mee te gaan, dus vind ik dat geen nadeel. Het is eerder een "luxe" dat de batterij gemiddeld toch zo'n 5 uur mee gaat, geen noodzaak. Als batterijduur cruciaal is, is een 15" rMBP de verkeerde keuze.
Een 12" MacBook is er voor gemaakt om zo lang mogelijk mee te gaan, ten koste van "paardenkracht". Dat zie je er ook in terug. De batterij duur is geweldig, maar voor zware taken hoef je hem niet aan te schaffen (sporadisch zware taken is natuurlijk niet zo'n probleem). Bij huis-tuin-en-keuken gebruik: e-mailen, documenten tikken, beetje internetten gaat de 12" MacBook ongeveer net zolang mee als een iPad.